Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tarina Nartusta ja Kusípäästä vol.2

Lähettäjä: vanamo 
Päivämäärä:   6.7.13 14:17:04

Edellinen

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=868682&t=868682

Ja jatkoa

-

Mutta isän saaminen hoitoon ei ollutkaan niin helppoa, kuin Oona olu kuvitellut. Jo se, että hän sai ajan psykiatrille, vaati pitkää jonottamista. Oli toukokuun loppu, ennen kuin päätös tuli ja isä sai lähetteen Auroran psykiatriselle vuodeosastolle. Se tarkoitti tietysti vierailuaikoja, jotka tarkoittivat, että Oonan oli vaikea päästä katsomaan isäänsä edes viikoittain töidensä takia. Mutta yhdessä asiassa hoito toi helpotuksen; Oonan ei tarvinnut kantaa jatkuvaa huolta isästään. Hän tiesi, että hoito vaihtuisi jossain vaiheessa avohoitoon, mutta vielä ei tiedetty milloin, joten Oona sai tehd työnsä rauhassa. Hän levittäytyi asumaan koko taloon, sillä asioiden epävarmuuden takia hän ei uskaltanut laittaa sitä vuokralle, ja oli tyytyväinen, että hänen vanhempansa olivat saaneet asuntolainan maksettua kaksi vuotta sitten.

Jotain muutakin oli tapahtunut kaksi vuotta sitten. Juhannus nimittäin lähestyi, ja juhannuksen ajatteleminen toi väkisinkin Oonan mieleen Royn. Hän ei halunnut ajatella koko miestä, heidän viimeisemmästä kohtaamisestaan oli kulunut melkein puoli vuotta, ja sinä aikana myös muut olivat lakanneet puhumasta Roysta. Elena näytti hyväksyvän vihdoin sen tosiasian, ettei Oonasta ja Roysta koskaan tulisi mitään ja Jani, Oonan suureksi riemuksi, näytti olevan ainoastaa tyytyväinen, että mies oli poistunut Oonan elämästä.
- Miten sulla on töitä juhannuksena? Elena kysyi.
- Perjantaina aamuvuoro ja lauantaiksi sain puhuttua illan, Oona sanoi. Hän oli ottanut tarkoituksellisesti pyhäpäivät, sillä niistä sai tuplapalkan. Mutta se harmitti häntä silti, hän ei ollut juhlinut pitkään aikaan.
- Mutta tuut siis perjantaina juhliin?
- Tietysti, siksi se lauantai onkin vasta ilta.
Elena hymyili.
- Ihanaa. Säkin saat sitten ajatukset jonnekin muualle.
Oona ei vastannut. Niin, hän toivoi saavansa ajatukset muualle, mutta pelkäsi pahoin, ettei se onnistuisi. Äidin kuoleman jälkeen ei ollut kulunut tuntiakaan, joina hän ei olisi ajatellut äitia tai isää tai todennäköisesti molempia.
- Keitähän sinne tulee?
- Varmaan puoli Helsinkiä. Tiedäthän sä nää yleiset juhlat.
Oona mietti todennäköisyyttä, että Roy kuuluisi juuri siihen puoleen Helsinkiä, joka tulisi paikalle. Niinhän se oli ollut kaksi vuotta sittenkin. Sitten hän karkotti ajatuksen mielestään. Jos Roy tulisikin, niin millä todennäköisyydellä hän mieheen törmäisi? Ja jos hän törmäisi, Oona ajatteli vihaisena, hän ei olisi miestä huomaavinaankaan.

Juhannus saapui ja toi mukanaan kesän siihen mennessä kuumimman päivän. Oona vaihtoi työvaatteet arkivaatteisiin hikisessä pukuhuoneessa. Väkeä oli sillä kertaa vähemmän vaihtamassa vaatteita, sillä suurin osa oli lomalla.
- Mitä suunnitelmia teillä on? eräs Oonan työkaveri kysyi tultuaan suihkusta.
- Juhlat, Oona sanoi ja pujotti sandaalit jalkaan. - Pitää mennä kotiin laittautumaan. Ihanaa näyttää pitkästä aikaa ihmiseltä.
Ja hän puikahti ulos ovesta ja suuntasi kotiin.

Sankarittaremme, kaikista ulkonäkökeskeisistä vuosistaan huolimatta, oli melkein unohtanut, miten laittaudutaan. Hänellä ei ollut mitään uutta päällepantavaa, mikä oli erittäin dramaattista, mutta hän tuunasi uuden vaateyhdistelmän, kiharsi hiuksensa entistä kiharammiksi, meikkasi huolellisesti ja näytti ihan entiseltä itseltään, kun oli aika lähteä. Eikä hän ollut ainoa, joka suuntasi juhannustansseihin.
- Ihana mekko! Elena kiljaisi ja hypisteli Oonan vanhan punaisen hameen helmaa.
- Kiitti.
Oona hymyili Janille, joka hymyili takaisin. Tänään olisi poikkeuksellinen ilta, sen näki Janin silmistä, siitä, miten mies ei saanut katsettaan irti Oonasta. Nyt, jos Oona löytäisi jonkun komean miehen, jolla saada mustasukkaisuuden kärpänen puraisemaan...
- Harri! Elena huudahti ja heilutti kättään, kun mies tuli heidän luokseen. Oona vilkaisi miestä, harkitsi, ja hylkäsi ajatuksen. Ei, Harri oli mukava, mutta ei silti. Sen pitäisi olla joku vieras, joku
Elena tökkäsi Oonaa kylkeen.
- Roy on tuolla.
Tahtomattaan Oona katsoi. Ja siellä Roy tosiaan oli, pitkänä, kuten aina. Hän oli ruskettunut. Ja juuri silloin, kun Oona katsoi häntä, hänkin katsoi Oonaa. Royn kasville nousi selittämätön hymy, hän nykäisi päätään taaksepäin ja kääntyi pois.
- No just, Oona mutisi. Hän jätti Elenan Harrin ja Janin seuraan ja käveli Royn luo puhkuen kiukkua. Häntä ei noin kohdeltaisi, huomiotta jättäminen kuului hänelle!
- Iltaa, Roy tervehti huomatessaan Oonan lähestyvän. - Kaunis ilma tänään, eikö totta?
Oona heilautti hiuksiaan.
- Sä se et oo muuttunut pätkääkään, hän sanoi pisteliäästi.
- Kuin myös, kiitos vain, Roy virnisti. - Paitsi että oot ilmeisesti antanut mulle anteeksi talvisen, hmm, varsin rohkean tekoni.
- Sitä, Oona sanoi ylimielisesti. - Sä et tuu saamaan anteeksi ikinä.
- Mikä tragedia, mikä murhe, Roy virnuili.
- Sua ei oo näkynyt, Oona sanoi vaihtaen puheenaihetta.
- Mä en oo ollut Suomessa.
Oona kohotti kysyvästi kulmiaan, mutta Roy ei jatkanut. Hän nojasi tanssilavan reunaan lihaksikkaat käsivarret ristissä rinnalla ja katseli Oonaa.
- Mitäs sä oot puuhaillut?
Hetken ajan, ehkä vain sekunnin murto-osan, Oona ajatteli kertoa kaiken. Kertoa, että äiti oli kuollut ja että isä oli Aurorassa, kertoa, että hän teki surkeapalkkaista siivoojantyötä ja eli hädintuskin palkasta toiseen. Mutta hän vaihtoi mieltään, ennen kuin avasi suunsa.
- Mitäs mä, mulla on nyt loma ja ajattelin, että voisin vaikka lähteä jonnekin etelään.
Hän ei ollut aivan varma, miksi valehteli. Mutta silmänurkastaan hän näki Janin, ja Jani katsoi heitä, eikä Oona voinut olla ajattelematta, että tässä oli se mies, jolla Janin saisi mustasukkaiseksi. Tarvittaisiin vain vähän viehätysvoimaa, ripaus flirttiä ja Roy olisi ansassa.
- Kuulostaa hyvältä.
- Joo, no, pitihän sitä rahaa aika kauan säästää, mutta pääsen mä äkkilähdöllä jonnekin Espanjaan. Tai Milanoon, voisin mennä sinne shoppailemaan. Vaatekaappi kaipaisi uudistusta.
Hän heitti Roylle nauravan hymyn ja astui vähän lähemmäs, vakavoitui.
- Mutta oikeasti. Ootko sä ollut koko tän ajan ulkomailla? Mä oon ajatellut sua... aina välillä.
Hän laski katseensa hieman ujosti alas.
- Ootko? Roy kysyi. Oona katsahti häneen ja taas pois.
- Tietysti. Me erottiin riidoissa silloin talvella ja mä mietin... ettei... koskaan pitäisi erota niin. Jos jotain vaikka tapahtuu. Ja sitten kaduttaa. Kaikki sekin, mitä mä silloin sanoin...
Hän puri huultaan kuin olisi huolestunut siitä, että Roy ajatteli vielä asiaa. Roy suoristi selkänsä, mutta ei sanonut mitään. Juuri silloin Elena pöllähti paikalle.
- Roy! Ihanaa nähdä! Eikö olekin mahtavaa, että Oona sai töistä raivattua aikaa päästä tänne? Me ei oltais varmaan ikinä enää nähty, jos niin ei olisi käynyt!
Ja hän halasi Royta ja Oonaa ja juoksi taas pois. Kuuma häpeän puna kohosi Oonan kasvoille. Hän ei kehdannut edes katsoa Royta.
- Niin, se lomahan on vähän paikkaansa vaihteleva käsite, mies sanoi harkiten. Oona kohotti kasvonsa ja huomasi, ettei Roy näyttänyt vihaiselta, vaan pikemminkin kysyvältä.
- Voi, mua vaan hävetti kertoa, Oona sanoi. Häntä alkoi itkettää. - Mikään ei oo hyvin mun elämässä, en mä ole mihinkään Espanjaan lähdössä.
Ja äkkiä hän huomasi purkavansa ulos kaiken, mitä hänellä oli sydämellään. Hän tiesi, että teki siten vain hallaa tavoitteelleen, mutta ei voinut sille mitään. Roy kuunteli häntä keskeyttämättä, ja kun Oona pääsi loppuun, hän sanoi hiljaa:
- Entä miksi sä oikeastaan valehtelit? Et kai vaan häpeän takia?
Oona riiputti päätään.
- Et kai sä kuvittele, Roy sanoi. - Että mä oon saanut kaiken tässä elämässä helpolla? Että oon syntynyt kultalusikka suussa ja kymppitonnit takataskussa? Kuule, mä oon raatanut niska limassa tän eteen, mitä mulla nyt on. Kukaan ei ole mua auttanut. Miksi sä kuvittelet, että mä halveksisin sua, kun sä teet työtä elättääksesi itsesi ja isäsi?
- En mä tiedä, Oona sanoi hiljaa.
- Katso muhun.
Oona piti katseensa maassa. ROy nosti hänen kasvonva ylös leuasta.
- Katso muhun, hän toisti, ja Oona avasi silmänsä ja kasoi Royta suoraan tämän mustiin silmiin. Niissä oli yllättävää lempeyttä.
- Hupsu tyttö, mies sanoi karheasti ja Oona oli varma, että Roy suutelisi häntä. Hän vilkaisi nopeasti Janiin päin silmänurkastaan ja piilotti hymyn, verhosi silmänsä ripsillään. Roy vilkaisi Janiin ja päästi irti. Hänen kasvoilleen palasi niille luonteenomainen tutkimaton ilme.
- Ole ylpeä siitä, mitä teet, häpeäminen ei auta mitään. Ja mene nyt takaisin ystäviesi luokse, mullakin on omaa seuraa.
Ja hän käänsi selkänsä Oonalle, joka jäi katselemaan hänen peräänsä melkein pettyneenä.

Re: Tarina Nartusta ja Kusípäästä vol.2

Lähettäjä~Rtu 
Päivämäärä:   6.7.13 18:41:51

Uuu, toinen topa menossa, jatkoa vaan!

Lähettäjä: tyttö 
Päivämäärä:   6.7.13 19:07:49

lisää!

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.7.13 07:41:53

Tosi hyvää jatkoa! Mä käyn joka päivä tarkistamassa onko tarinaa tullut lisää ja oon aivan koukussa tähän. Vähän aikaa näytti, että jatkot alkoi olemaan melko lyhyitä ja vähän "hätäisen" oloisia, mutta tämä kyllä pelasti taas! Sulla se on kyllä kertomisen lahja! Jatkoajatkoa, kiitos. :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.7.13 11:32:35

Jatkoa tää on paras!

Lähettäjä: plikka 
Päivämäärä:   7.7.13 20:49:44

Tosi hyvä pätkä, ihanaa! Jatkoa!!!

Lähettäjä: miau 
Päivämäärä:   8.7.13 00:13:57

Rakastan tätä tarinaa. Äkkiä jatkoa!

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   8.7.13 08:10:47

Jos tää stoori päättyy sillein niinku mä pelkään, ni mä en tykkää. :)

Lähettäjä: xmk 
Päivämäärä:   8.7.13 11:27:15

ihanaaaaaa

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.7.13 08:22:16

jatkoa!!

Lähettäjä: numberone 
Päivämäärä:   10.7.13 23:57:42

uus lukija ilmoittautuu :) ja jatkooo !

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   14.7.13 21:16:34

Jatkoa!!!

Lähettäjä~Rtu 
Päivämäärä:   14.7.13 22:45:16

Onko tulossa jatkoa jossain vaiheessa ? :)

Päivämäärä:   15.7.13 16:09:58

Hei ja syvät pahoitteluni etten ole ehtinyt kirjoittaa jatkoa! Yritän saada sitä aikaiseksi huomenna, tänään olen yksinkertaisestiliian väsynyt ja ansaitsette parempaa kuin mihin nyt kykenen :)

Lähettäjä~Rtu 
Päivämäärä:   15.7.13 17:48:52

Ei haittaa, kun et kokonaan oo lopettanut !

Päivämäärä:   16.7.13 16:12:46

Hei ja tässä teille pienoinen pätkä :) Yritän kirjoittaa loppuviikosta lisää (mutta en lupaa mitään)

-

- Mä oon keksinyt sulle täydellisen miesystävän, Elena ilmoitti. Oona oli vetää kahvit väärään kurkkuun. Ei ollut Elenan tapaista etsiskellä ystävilleen poikaystäviä.
- Mitä?
- Se tuli vaan ihan äkkiä mun mieleen. Olin luennolla ja tajusin, että hei.
- No?
- Ja ajattelin, että miten mä en oo aiemmin tullut ajatelleeksi!
Oona tunsi ärtymyksen pistoksen. Oli kuin Elena olisi pitkittänyt tietoa tahallaan.
- No kenet?
- Harrin!
Syntyi hetken hiljaisuus.
- Kai sä muistat Harrin? Se pitkä silmälasipäinen?
- Muistan, Oona sanoi nopeasti. - Tietysti muistan.
Muuta hän ei osannut sanoa. Saattoiko Elena olla tosissaan? Harri ja hän? Ei siitä tulisi mitään.
- Harri on sulle niin täydellinen! Se on niin rauhallinen ja realistinen, ja sä oot niin...
- Niin?
- Niin pirskahteleva.
Oona kohotti kulmiaan. Pirskahteleva?
- Harri varmaan tasoittaisi sua.
- Mut en mä oo mitenkään ihastunut Harriin.
Elena huokaisi syvään.
- Voi Oona, ei sun tarttekaan olla. Ajattele, että nää on vähän niin kuin sokkotreffit.
- Vähän niin kuin sokkotreffit? Tarkoittaako tuo, että sä oot jo järjestänyt meille trefit?
- Ei! Ei tietenkään. Mut mä oon kyllä ehdottanut sitä Harrille ja...
- Mitä se sanoi? Oona kysyi epätoivoisena.
- Että se voisi kokeilla.
Syntyi toinen hiljaisuus.
- Just.
- Tarkoittaako tuo joo?

Jollakin hyvin epäelenamaisella tavalla Elena oli saanut sankarittaremme suostumaan treffeille. Oona ei ollut ollut treffeillä niin pitkään aikaan, että hän oli unohtanut miten niillä toimitaan. Mutta hänen pääajatuksesa oli se, että hän tapaisi vastakkaisen sukupuolen edustajan eli hänen pitäisi olla parhaimmillaan. Ja oli selvää, että hänen pitäisi yrittää saada suhde aluilleen, koska sinkkuus oli selvästi pahaksi. Hän ei halunnut Elenan metsästävän hänelle seuralaista. Hänellä oli vain yksi seuralainen haussa, mutta tämä ei ollut sillä hetkellä tavoiteltavissa. Niinpä Oona ajatteli, että jos hän seurustelisi, niin hänellä olisi pääsy Elenan ja Janin maailmaan tuplatrefiien kautta. Ja sitä kautta hän saattaisi tehdä Janin edes hivenen kateelliseksi. Joten Oona käytti huomattavan paljon aikaa laittautumiseen, puki ylleen juuri sopivat vaatteet ensitreffeille, meikkasi ja pujotti jalkaansa kesäiseen säähän sopivat avokärkiset korkokengät. Hön mietti hetken, olivatko kymmenen sentin korot liikaa, olisiko hän niillä pitempi kuin Harri, mutta jätti ne kuitenkin jalkaan. Roy oli joskus kehunut Oonaa niissä kengissä. Oona loi viimeisen vilkaisun eteisen peiliin, oli tyytyväinen ja lähti.

Harri odotti jo. Hän oli ilmeisen täsmällinen, hyväkäytöksinen mies ja Oonan kävi tätä melkein sääliksi, kun hän joutui osalliseksi suunnitelmia. Mutta miehet toipuivat nopeasti.
- Moi! Oona tervehti. Harri hymyili ja siristi silmiään silmälasien takana.
- Moi.
Hetken he katselivat toisiaan, Harri vaivaantuneena, Oona itsevarmana.
- Mm... kahville?
Oona nyökkäsi ja he kävelivät rinnakkain katua eteenpäin. Oona väisti vastaantulijaa ja antoi käsivartensa hipaista Harrin käsivartta. He olivat melkein saman pituiset, Harri oli pari senttiä pidempi.
- Aika jännä tää Elenan suunnitelma, Oona sanoi. - Tai siis, hyvin keksitty. Mulle ei olisi tullut mieleen. Ehkä olisi pitänyt.
Hän hymyili Harrille, joka vastasi hymyyn. Miehen silmistä Oona näki, ettei hän vielä ollut ihastunut, mutta siihen ei tarvittaisi paljoa.

Mitä tapahtui kahvilassa, on melko yhdentekevää. Todennäköisesti ne tapahtumat tulevat selviksi siitä, miten tyytyväinen kaunottaremme oli palatessaan kotiin. He eivät olleet suudelleet, mutta he olivat sopineet toisista treffeistä. Ja Harrin katseesta Oona tiesi miehen odottavan niitä. Silloin Oona antaisi tämän suudella, ehkä suutelisi jopa itse. Elenalle hän kertoisi mahdollisimman pian, jotta Janikin saisi tietää. Oona pesi meikit kasvoiltaan ja hymyili. Mihin hän Royta tarvitsisi, kaikki tuntui sujuvan juuri suunnitelmien mukaan.

Lähettäjä~Rtu 
Päivämäärä:   16.7.13 21:46:19

Hihii, tänne oli tullut jatkoa :3 Kiva pätkä, noista treffeistä olisi voinut kertoa enemmän ja kuvailua oli inan liian vähän, mutta muuten hyvä!

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   17.7.13 13:11:05

Uudet pätkät eivät ole koskaan pahaksi :)

Lähettäjä: 55 
Päivämäärä:   18.7.13 12:27:31

Näitä pätkiä aina kyllä malttaa odottaa :) Ja pakko sanoa että Roy on niin kiehtova ja varmasti HOT ;)

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   21.7.13 13:04:42

Ylös!

Päivämäärä:   21.7.13 16:35:14

Ihanaa että jaksatte oottaa jatkoa, se kannustaa pitämään kirjotusta yllä :) Haluaisin myös kuulla teidän mielipiteitä näistä henkilöistä, erityisesti nää Oona/Roy/Elena/Jani niin tiedän oonko onnistunut tavoitteessani hahmjen luomisessa :)

-

Oona avasi oven ja astui raikkaaseen ulkoilmaan. Oli kuuma päivä heinäkuun lopussa ja Oonan työpäivä oli juuri loppunut. Hän ehti kävellä korttelin päähän kun hänen viereensä pysähtyi auto ja pelkääjän paikan ikkuna avautui.
- Kelpaako kyyti?
Oona hymyili ja kumartui ikkunan tasalle.
- Seuraatko sä mua?
Roy virnisti.
- Ajatteletko sä, ettei mulla ole parempaa tekemistä kuin odotella sairaalan edessä, että sä ilmaannut ulos?
- Jotain sinne päin.
Oona avasi oven ja istui.
- No missä sä olit?
- Bisneksiä tossa lähistöllä, Roy vastasi ja lähti liikkeelle. - No, miten sun isä voi?
Oona kohautti harteitaan.
- Samalla lailla. Tai siis ei edistystä.
- Mutta ei huonomminkaan?
Se ei oikeastaan ollut kysymys, joten Oona ei vastannut.
- Entäs työt?
- Täyttä páskaa päivästä toiseen,
- Epäilemättä. Ootko sä ajatellut oman yrityksen perustamista?
- Millä rahalla?
Olihan se käynyt Oonan mielessä, mutta niin ison lainan ottaminen niin horjuvalle pohjalle olisi aivan liian suuri riski. Hän selitti sen Roylle. Mies näytti ymmärtävän tilanteen, mutta ei jättänyt asiaa siihen.
- Mitä, jos mä lainaisin sulle ne rahat?
- Että mitä?
Tiesihän Oona, että ROy oli rikas, mutta että hänellä oli niin paljon rahaa, että hän saattaisi asettaa pienen omaisuuden tyhjän päälle? Auto pysähtyi liikennevaloihin ja Roy kääntyi katsomaan Oonaa.
- Niin. Mä lainaisin sulle ne rahat, mitä sä tarttet yrityksen perustamiseen ja olisin siten sun osakas, eli yritys maksaisi itsensä takaisin kun se alkaisi menestyä.
- Jos, Oona korjasi. - Jos se alkaisi menestyä. Ja mitä jos se ei alkaisikaan? Mä en mitenkään pystyisi maksamaan sulle takaisin.
- Kyllä me joku keino keksittäisiin, Roy vastasi ja iski silmää. Oona tuhahti.
- Entä miksi sä lainaisit mulle ne rahat? Mitä syitä sulla siihen olisi?
- Ah, etkö sä tosiaan ymmärrä, kultaseni? Sen suuren, polttavan rakkauden takia, mitä mä tunnen sua kohtaan! Kenties tämä lämmittäisi välejämme, sulattaisi jään ja -.
- Ei kun ihan tosissaan.
- Mikä sydänten murskaaja sä oletkaan! Roy huudahti traagisesti. - Mä avaan sydämeni edessäsi ja vuodatan tunteeni ja sä et edes usko mua!
- Jos sä alat tollaiseksi niin en kuuntele sua enää ollenkaan.
Oona kääntyi katsomaan päättäväisesti ulos ikkunasta. Roy rykäisi, ja kun hän pusui, hänen äänensä oli taas vakava.
- Sitä mä teen työkseni hani, laitan rahaa yrityksiin ja saan omani takaisin.
- Ja sä uskot, että tää olis rahan arvoinen liiketoiminta?
- Ehdottomasti.

Lukija saattaa ihmetellä, miksei Oona maininnut Harrista sanaakaan Roylle. Oliko sankarittarellamme koira haudattuna asiassa, toivoiko hän ehkä Royn toimivan toisella tavalla ajatellessaan, että Oona oli vapaa nainen? Ehkä. Tai ehkä hän vain pelkäsi Royn suhtautuvan asiaan pilkallisesti. Todellisuudessa asian salaaminen oli turhaa ja typerää, sillä Roy sai tietää siitä muuta kautta.
- Jaa että Harri, hän totesi, kun he tapasivat Oonan kanssa ensimmäisessä virallisessa neuvottelussa. Oona punastui.
- Onko siinä jotain ihmeellistä?
Vastaamatta kysymykseen Roy esitti omansa.
- Mikä sun motiivi tällä kertaa on?
Oona tiesi valehtelun turhaksi, joten hän kertoi heti totuuden. Roy kuunteli, ja Oonan kerrottua koko asian hän virnisti leveästi.
- Mutta eikös Elena ole painostanut sua suhteeseen munkin kanssa? Mikä vika mussa on? Pitäisikö mun olla loukkaantunut?
Oona kallisti päätään ja hymyili herttaisesti.
- Ei tietenkään, kultaseni, hän sanoi hunajaisesti. - Sehän pilaisi koko jutun.

On selvää, että Oona ja Roy tapasivat nyt useasti. Vaikka mitään virallista ei ollut vielä paperilla, olivat suunnitelmat jo pitkällä. Niinpä eräänä lauantaiaamuna, kun Oonalla oli vapaapäivä, hän suuntasi sovittuun tapaamiseen Royn luo. Hän oli etuajassa, ensimmäistä kertaa elämässään, ja ojensi kätensä soittamaan ovikelloa viittä vaille kaksitoista, kun ovi aukesi. Oonan suu avautui ja sulkeutui. Ovella seisoi Roy ja Royn vieressä nainen. Nainen oli pitempi kuin Oona, mutta ei silti läheskään niin pitkä kuin Roy. Hänellä oli kiiltävät, mustat legginsit ja leopardikuvoinen tunika, suuret kultaiset korvarenkaat ja mustat hiukset, jotka ulottuivat korviin ja paksu kulmakarvoihin ulottuva otsatukka. Hän oli mauttomalla tavalla todella hyvännäköinen. Nähtyään Oonan oven takana Roy todennäköisesti ajatteli paljon ja nopeasti, mutta ilmekään hänen kasvoillaan ei värähtänyt. Sen sijaan hän hymyili.
- Etuajassa! Mitä on tapahtunut?
Oona ei vastannut, tuijotti vain naista. Roy rykäisi.
- Oona, tässä on Serena.
- Serena? Oona toisti jäätävästi. - Onko se sun huoranimi?
Naisen kulmakarvat kohosivat mitättömän vähän ja hän hymyili viileästi, mutta ei vastannut. Roy virnisti leveästi. Nainen hipaisi pitkäkyntisillä käsillään Royn käsivartta.
- Soita mulle, hän sanoi matalalla äänellä, astui Oonan ohi ja poistui. Oona katsoi hänen peräänsä ja astui sitten Royn eteiseen.
- Mikä ilotalo sulla täällä oikein on, kun yksi nainen tulee niin toinen lähtee? hän kysyi.
- Punavuoren kuuluisin bordelli, miten sä et oo siitä kuullut?
- Ei vaan ihan tosissaan, Oona sanoi. - Pitäisikö mun onnitella sua?
- Onnitella?
Roy ei ensin näyttänyt ymmärtävän mitä Oona tarkoitti.
- Niin, onnitella? Kypsästä ja vakaasta ihmissuhteesta hurmaavan, hmm, Serenan kanssa?
- Mitä? Ai! Ei, ei tosiaankaan. Ei me seurustella.
- Ette seurustele.
- Ei.
Oona mietti hetken, pitäisikö hänen kysyä mitä Serena siinä tapauksessa teki lauantaiaamuna ROyn kämpässä. Mutta ennen kuin hän pääsi ajatuksessa loppuun hän tajusi sen itse ja kuuma puna kohosi hänen poskilleen.

Päivämäärä:   22.7.13 11:27:02

hIIH, lisää äkkiä.

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   23.7.13 09:54:50

Inhoon tota Oonaa kyl aina vaan enemmän ja enemmän. :P

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   23.7.13 17:50:32

Roy kuulostaa nii pirun mahtavalta ihmiseltä ! :-) ja oona taas niin lapsellinen..

Lähettäjä: woops 
Päivämäärä:   23.7.13 18:58:18

Hyvä pätkä ja muutenkin koko tarina on aivan loistava! :) Jatkoa pian! :D

Lähettäjä~Rtu 
Päivämäärä:   25.7.13 12:45:50

Tää on kyllä niin mahtavaa tekstiä, hahmoihin on helppo samaistua ja eikä virheitä juuri ole. Jatkoa vaan :3

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   28.7.13 20:33:32

jatkoaaaa!

Päivämäärä:   29.7.13 19:37:28

Kiitos jälleen :) Tässä teille jatkoa

-

Seurasi hyvin kiireisiä viikkoja, kun Oona teki samaan töitä, vieraili isänsä luona ja valmisteli omaa yritystä. Elokuun puoleen väliin mennessä hän oli vuokrannut kivijalkaliikkeen Eirasta ja alkanut remontoida sitä. Hän, Roy, Elena ja Jani viettivät yhden sateisen viikonlopun maalaten seiniä ja ruuvvaten hyllyjä. Syyskuun loppuun mennessä kaikki tarpeellinen oli tilattu, saapunut ja asetettu hyllyille. Koitti Oonan viimeinen viikko laitoshuoltajana.
- Viisi päivää, hän hehkutti. - Eli neljäkymmentä tuntia. Sit mun ei tartte toivon mukaan enää ikinä koskea rättiin.
- Aika toiveikasta, Elena nauroi. - Ottaen huomioon, että pölyä on muuallakin kuin sairaaloissa.
Oona pyöritti silmiään.
- Kyllä sä tiedät, mitä mä tarkoitin.
- Pidätkö sä sit avajaisjuhlat?
Oona mietti. Olihan hän harkinnut juhlia. Etenkin sen jälkeen, kun oli ymmärtänyt lähettää mainoksia niiden asiakkaidensa sähköposteihin, jotka hän muisti. Avajaispäivä olisi syyskuun viimeinen, ja hänelle oli tullut jo yksi varaus. Eihän se ollut paljoa, mutta parempi kuin ei mitään.
- Ehkä, hän vastasi. - Mutta erikseen ja eri paikassa.
- Luonnollisesti.

Viimeisenä työpäivänään Oona vei kahvihuoneeseen viinereitä ja kortin. Hän oli liian hyvällä tuulella ollakseen ärtynyt ja halveksiva, ja hänen työtoverinsa ottivat herkut vastaan suurella ilolla.
- Laitatko sä mulle sit aina kesäkynnet? joku kysyi. Oona myöntyi hymyillen ja toivoi, etteivät nämä ihmiset odotaisi alennuksia. Hänen hintansa eivät olleet markkinoiden halvimmat, mutta eivät kalliitkaan.

Viimeisenä yönä ennen avajaisia Oona näki painajaisia. Hän oli nähnyt samaa unta ennenkin, ensimmäisinä öinä äidin kuoleman jälkeen. Unessa hän putosi hiekan läpi tyhjyyteen, putosi putoamistaan pelkkää mustaa ympärillään. Hän heräili, kieriskeli ja oli aamulla väsynyt ja stressaantunut. Viileän suihkun, pitkällisen meikkauksen ja runsaan aamupalan jälkeen uni tuntui edelleen voimakkaalta, mutta ei näkynyt enää kasvoilta. Niinpä hän jaksoi hymyillä, kun avasi liikkeensä ovet ja astui pesuaineelta tuoksuvaan, valoisaan huoneeseen.

Puoleen päivään mennessä yksikään asiakas ei ollut käynyt, mutta varauksia oli seitsemän. Mainokset ja puskaradio olivat toimineet. Oona saisi laittaa Elenan opiskelukavereiden kynsiä, siitäkin huolimatta, ettei hän myöntänyt alennusta kenellekään. Hän tiesi ainakin Sadun odottavan sitä, mutta ei välittänyt. Pitihän hänenkin ansaita elantonsa ja maksaa lainansa takaisin Roylle. Hän kirjasi juuri ylös kahdeksatta varausta, kun ovi kävi ja Elena tuli sisään.
- Täällä näyttää niin ihanalta!
Oona hymyili. Hän laski kynän kädestään ja nousi.
- No niin, tuu nyt niin mä laitan sun kynnet.
Elenan kasvot kirkastuivat.
- Sä saat kunnian olla mun eka asiakas.
- Ihanaa, kiitos!
Elena valitsi hyllystä vaalean violetin lakan eikä halunnut koristeita. Käytännöllistä, ja niin elenamaista. Oona sytytti lampun ja tähtäsi sen Elenan käsiin, viilasi, kiillotti, lakkasi ja kuivasi. Hän oli hieman harmissaan, ettei päässyt testaamaan kunnolla geelaustarvikkeitaan ja kuivuria, ja aikaa tavallisen lakan tekemiseen meni vajaa tunti. Mutta Elenan tyytyväisessä ilmeessä oli palkkaa kylliksi.
- Oi kiitos! Mitä mä oon velkaa?
Ja sen sanottuaan hän alkoi kaivaa lompakkoaan esiin.
- Höpsis, et mitään. Sä teit niin paljon kun autoit tän kanssa, että tää on vähintä mitä voin tehdä.
- Ei kun mä haluan maksaa.
- Jos sä maksat, Oona sanoi äreästi. - Niin se oli vika kerta kun mä sun kynnet laitoin.
Hiljaisesti hymyillen Elena myöntyi ja laittoi lompakkonsa pois.

Lukijan ei pitä olettaa, että tämän jälkeen kaikki sujui kuin tanssi ja että sankarittarestamme tuli kaupungin suosituin kauneushoitaja. Ei, hän joutui tekemään työtä rahansa eteen ja usein oli päiviä, jolloin varauksia ei ollut. Silloin hän yhdisti puhelut kännykkäänsä ja teki jotain muuta. Loka-, marraskuu ei ehkä ollut parasta aikaa lomailuun, mutta Oona katsoi ansainneensa sen. Hän vieraili säännöllisemmin isänsä luona ja oli jo näkevineen edistystä. Ainakin siihen saakka, kunnes sai puhelun, että hänen isänsä oli saanut sydänkohtauksen. Pahan sellaisen, ja oli nyt vuodeosastolla letjune jatkeena. Puhelun tullessa Roy sattui olemaan paikalla, itse asiassa juuri lähdössä, oli jo astumassa ovesta ulos, kun Oonan katkonainen parahdus tavoitti hänet.
- Mun pitää mennä, Oona sanoi puhelin yhä korvalla. Hän tuijotti lasittunein silmin jonnekin Royn ohi.
- Mitä on tapahtunut?
- Mun pitää mennä, Oona toisti ja astui muutaman haparoivan askeleen. Hän ohitti Royn ja käveli kadulle, ajatellen epämääräisesti, että hänen pitäisi kävellä ensin keskustaan ja sitten...
Roy pysäytti hänet.
- Oona, mitä on tapahtunut?
Oona nosti katseensa Royn mustiin silmiin ja kyyneleet alkoivat valua.
- Mä oon liian pieni tähän maailmaan, hän kuiskasi. - Mä oon liian pieni olemaan orpo.
Enempää hän ei pystynyt sanomaan. Kurkku tuntui omituisen kuivalta ja nieleminen oli vaikeaa. Roy veti hänet sanaakaan sanomatta syliinsä ja piti siinä kauan, niin kauan, kunnes Oona oli sen verran rauhoittunut, että Roy saattoi saattaa hänet autoon ja ajaa Auroran sairaalaan.

Isä ei ollut kuollut. Se oli Oonan suurin toive. Siitäkin huolimatta, että lääkärit pitivät epätodennäköisenä, että hän enää heräisi. Isä ei ollut kuollut. Ja ihmeitä tapahtui. Oona luotti siihen, että jonakin päivänä isä vielä heräisi. Mutta kun hän sanoi asiasta Roylle, mies loi häneen pitkän, surullinen silmäyksen ja huokaisi.
- Ei sun isäs enää herää, hän sanoi. - Ja jos herääkin, niin ei se ole enää sun isäsi, vaan vanha ja sairas mies.
Ja Royn sanoissa oli niin paljon totta, jopa Oonasta, ettei hän voinut väittää vastaan tai suuttua.
- Miten susta on tullut noin kyyninen? hän kysyi murtuneena.
- Elämä opettaa.
- Mitä se opetti sulle? Kerro, mä haluan tietää.
Roy katsoi Oonaa pitkään ja hiljaisena. Hän huokaisi.
- Joskus sä muistutat mua Idasta. Toi sun loputon uteliaisuus.
- Idasta?
- Mun pikkusiskosta.
Hetken aikaa oli hyvin hiljaista.
- Mä en tiennyt, että sulla on pikkusisko. Sä et ikinä oo puhunut siitä. Etkö sä ole väleissä senkään kanssa?
- Ida on kuollut. Kuoli neljätoista vuotta sitten.
Tauko. Roy tuijotti käsiään.
- Omituista, hän sanoi hiljaa. - Se on ollut kauemmin kuollut kuin oli elävä.
- Mitä tapahtui?
- Se oli Jenkeissä syyskuussa kaksituhattayksi.
Oona ei tiennyt miten siihen pitäisi reagoida. Olla pahoillaan? Kysyä lisää? Hän päätti olla hiljaa. Ja ehkä se oli oikea tapa, sillä Roy jatkoi:
- Siksi mä en mennyt armeijaan. Mun kutsunnat oli siitä parin viikon päästä. Mä ajattelin, että mitä hyötyä siitä on kenellekään, että mä menisin. Voisin vain aiheuttaa muille saman.
Roy rykäisi ja nosti päänsä.
- Isä ei oo puhunut mulle sen jälkeen.
Hetken aikaa Oona epäröi. Sitten hän kumartui eteenpäin ja laski kätensä Royn ranteelle.
- Ida olisi susta varmaan ylpeä, hän sanoi hiljaa.
- Ei, enpä usko että olisi. Mutta kiitos.

Päivämäärä:   30.7.13 10:20:20

ooh <3

Päivämäärä:   30.7.13 16:31:34

en malta odottaa taaskaan jatkoa! :D

Lähettäjä: :):) 
Päivämäärä:   30.7.13 22:09:43

Aaah kamalaa kidutat meitä noin lyhyel jatkopätkäl ;c mit ihan parast silti <3

Päivämäärä:   2.8.13 07:24:19

jatkoajatkoajatkoa!! :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.8.13 19:38:17

jatkoa!!!

Päivämäärä:   5.8.13 07:30:14

jatkoaaaaa!

Päivämäärä:   6.8.13 19:36:19

Kiitos taas lukijoille! Tässä teille pieni jatkopätkä. Katson, jos jaksaisin/ehtisin/inspaisi kirjoittaa loppuviikosta vielä lisää :)

Lukija saattaa miettiä, mitä Harrille on tapahtunut. Voin kertoa, että siellä hän edelleen on, suhteessa sankarittaremme kanssa. Lokakuussa heille tuli neljä kuukautta täyteen, eivätkä he juhlistaneet sitä mitenkään, koska kumpikaan ei sitä juurikaan ajatellut. Oona siksi, että hänellä alkoi olla kädet täynnä töitä eikä hän muutenkaan perustanut seurustelun kuukausipäiviin ja Harri siksi, että hän ei muistanut. Olisiko hän juhlistanut, jos olisi, on melko epävarmaa. Harri saattoi vaikuttaa ihastuneelta, mutta luultavasti se oli enemmänkin ihastusta seurutseluun kuin itse Ooaan. Hän saattoi vihdoinkin vastata ystäviensä painostaviin kysymyksiin seurustelevansa. Ja pian hän huomasi, ettei seurustelu oikeastaan ollut lainkaan hassumpaa. Ei ainakaan silloin, kun Oona oli hyvällä tuulella. Ja välillä hän oli tyttöystävästään melkein ylpeä. Ainakin silloin, kun hän esitteli Oonan ystävilleen. Silloin nuo toverit saivat nähdä, ettei Harrin tyttöystävä ollut ainoastaan mielikuvitusta vaan todella hurmaava olento. Oletettavasti he olivat arvelleet naisen olevan joku Harrin kaltainen mitätön harmaa hiirulainen. Mutta Oona... hänhän oli upea! Ja koska Oona oli, kuten lukija tietää, hyvä käsittelemään miehiä, hän tiesi juuri miten käsitellä näitä Harrin ystäviä, tiesi juuri kuinka paljon ripotella mukaan ystävällistä flirttiä ja läheisyyttä Harrin kanssa.
- Kiitos, Harri sanoi päivän lopuksi, kun he seisoivat bussipysäkillä pitämässä sadetta.
- Mistä?
- Että olit niin ihana tänään. Kaikki tykkäs susta.
Oona punastui mielihyvästä.
- Ääh, hän sanoi yrittäen kuulostaa vaatimattomalta. - Eikä tykännyt.
- Tottakai tykkäs, eihän susta voinut olla tykkäämättä.
OOna kohotti katseensa Harrin silmiin ja mietti, mitä hän oikeastaan oli tekemässä. Harri oli niin herttainen ja kultainen eikä liikauttanut Oonan sisällä kerta kaikkiaan yhtään mitään.
- Millon sä esittelet mut sun kavereillesi? Harri kysyi. Jälleen Oona punastui, mutta tällä kertaa harmista, tai ehkä häpeästä.
- Ei mulla oikeastaan oo kavereita, hän sanoi ja huomasi äkkiä itsekin sen pitävän paikkansa. Mihin olivat kadonneet ne kaikki nuoret miehet, jotka vielä kolme vuotta sitten olivat palvoneet maata Oonan jalkojen alla?
- Varmasti on, Harri yritti kannustaa.
- No, sä tunnet Elenan ja Janin. Ja Royn.
Oona sanoi Royn nimen kuin ohimennen. Hän ei halunnut Harrin alkavan samanlaiseksi kuin Samuel oli ollut.
- Niin, mutta kai sulla on kavereita töiden kautta?
Oona kohautti harteitaan.
- No en mä oikein nää niitä vapaa-ajalla. Tai oikeastaan ollenkaan.
Hän yritti hymyillä ja onnistuikin.
- Mihin mä kavereita tartten kun mulla on sut?
Ja hän suuteli Harria.
Välillä Harri mietti, toimiko hän väärin seurustellessaan tytön kanssa, johon ei ollut ihastunut.

- Ja mulla on koko ensiviikko jo täynnä, Oona selosti. Hän istui sairaalan puisella tuolilla isänsä sängyn vierellä ja kuunteli sydänlaitteen yksitoikkoista piippausta. Isän kädet olivat viileät ja kuivat eikä hän ollut avannut silmiään kertaakaan kahteen kuukauteen. Mutta siitä huolimatta Oona kävi hänen luonaan päivittäin. Hän ajatteli, että isä saattaisi herätä, jos huomaisi asioiden olevan oikein hyvin. Siksi Oona liioittelikin. Ei paljoa, kyllä hänellä oli jo säännöllinen asiakkaiden virta, mutta ei hän silti ollut vielä lyönyt rahoiksi. Tällä hetkellä hän toivoi, että saisi tammikuun loppuun mennessä sen verran rahaa, että pystyisi jo itse maksamaan liikkeensä vuokran.
- Isä kiltti, herää jooko. Mä tartten sua.
Oona painoi päänsä isän käsivarrelle ja hengitti sisäänsä desinfiointiaineen tuoksua. Hänestä tuntui, että isän ominaishajuksi alkoi tulla desinfiointiaine. Eikä isä herännyt.

Koska Oonalle ei ollut tullut ainoatakaan varausta joulun välipäiviksi, päätti hän pitää ne lomaa. Ei hän varsinaisesti tiennyt mitä tekisi lomalla. Häntä ei ollut kutsuttu kenenkään sukulaisen luo, eikä hän halunnut minnekään tuppautuakaan. Aatonaattona hän sulki liikkeen kuudelta viimeisen asiakkaan lähdettyä tyytyväisenä uusiin joululomakynsiinsä, ja vaelsi kotiin. Vanhempien koti tuntui entistä tyhjemmältä nyt, kun oli pyhä ja kaikki muut olivat jonkun kanssa. Oonan teki äkkiä mieli myydä asunto ja ostaa niillä rahoilla oma jostakin liikkeen läheltä. Jos isä ei kuitenkaan heräisi, niin mitä väliä sillä olisi? Hän melkein soitti Roylle kysyäkseen tämän mielipidettä, mutta muutti mielensä. Mies olisi kuitenkin Serenan kanssa. Häntä inhotti ajatus siitä ja hän karkotti sen mielestään. Sen sijaan hän soitti Harrille. Olihan miesystävälle soitto joulun alla sallittua.
- Tuu meille jouluksi, Harri ehdotti. - Siis mun kotiinkotiin, mun vanhempien luo. Ne siis asuu ihan Helsingissä.
- SUn vanhempien luo?
Oonaa epäilytti. Hän ei ollut kovinkaan innostunut tapaamaan Harrin vanhempia. Mutta eihän hänellä ollut parempaakaan tekemistä.
- No joo! Miksipä ei! Hei, sehän olis kivaa!
Ja hän sulki puhelun harmistuneena siitä, että ei tiennyt lainkaan, mitä veisi Harrin vanhemmille tuliaisiksi.

Seuraavana aamuna hän kiirehti ostamaan kaupasta suklaakonvehteja ja Alkosta pullollisen kuohuviiniä ja toivoi, että ne riittäisivät. Oven avasi puolessa välissä viittäkymmentä oleva nainen ja hymyili raikasta hymyä.
- Sä oot varmaan Oona, hän sanoi. - Mä oon Anja, Harrin äiti. Tule vaan sisään.
Ja Oona astui kynnyksen yli posket pakkasen punaamina ja ojensi tuliasensa.
- Oi ei sun olisi tarvinnut, Anja sanoi, otti lahjat ja vei ne keittiöön. Harri tuli eteiseen ja auttoi Oonaa riisumaan takin. Hän ei suudellut naista, ja molemmat olivat ratkaisuun tyytyväisiä.
- Reijo, partasuinen mies olohuoneessa esittäytyi yksisanaisesti. Oona hymyili ja nyökkäsi ja sanoi jotain ympäripyöreän kaunista heidän kodistaan. Kehu otettiin ylenpalttisen kiitollisena vastaan ja sitä seurasi painostava hiljaisuus.
- Istu, Harri sanoi jotain sanoakseen ja Oona istui sohvan reunalle ja Harri hänen viereensä. Hiljaisuus jatkui ja kaikki tuntuivat tuijottavan Oonaa. Sää, Oona ajatteli epätoivoisena. Eikös sää ole aihe, josta voi aina puhua?
- Kiva kun saatiin lunta, hän sanoi ja Anja tarttui tyytyväisenä aiheeseen. He puhuivat säästä ja lumesta ja siitä, millainen sää oli ollut muutamana edellisenä jouluna niin kauan, että keittiössä hälytti munakello ilmoittaen, että laatikot pitäisi ottaa pois uunista.

Päivämäärä:   7.8.13 08:29:27

Kiitos, on aina ihana yllätys kun tulee tarkistamaan onko jatkoa tullut ja kun huomaa, että kyllähän sitä on! :)

Nyt odotan taas seuraava jatkoa entistä innokkaammin!

Päivämäärä:   8.8.13 13:49:36

jejejejeeee.. lisäälissäää <33

Päivämäärä:   12.8.13 04:46:10

jatkooo!

Päivämäärä:   12.8.13 18:41:05

jatko olisi kyllä kivaa! :) Mun hahmoa analyysi jäi kesken enkä ole sitä vielä siis lähettäny, mutta se on tekeillä. Tosin innostuin vähän ja siitä on tulossa turhan pitkä... :'D

Lähettäjä: joulupukki 
Päivämäärä:   13.8.13 01:33:21

Ihana!kerrassaan aivan mahtava!! Tää on tosi,tosi hyvä tarna,oon olli ihan täysillä mukana alusta asti!jatkoa ja äkkiä,en malta odottaa.eikä mitään pikkupätkää ;D

Päivämäärä:   14.8.13 16:05:51

Hei hoi lukijat ja pahoittelut, etten ole vähään aikaan jatkanut. Selityksen on sadeä ja ulkotyö ja jos se ei riitä niin kokeilkaa itse :D laitan jatkoa niin pian luin vain saan itseäni niskasta kiinni ja jalkaan kuivat sukat ja sen sellaista.
PV: mahtavaa jos olet oikeasti jaksanut panostaa hahmoanalyysiin! Siitä on minulle suunnattomasti apua :)

Lähettäjä: ;) 
Päivämäärä:   14.8.13 19:36:52

Hitsi miks en oo ennen nähnyt tätä tarinaa ? Aivan huippu, Jatkoo vaa <3

Päivämäärä:   15.8.13 07:30:57

Tää on kyllä aivan hirveän koukuttava tarina... jatkoa! :)

Päivämäärä:   17.8.13 15:34:12

Hei rakkaat lukijat, tässä teille jatkoa! Nyt yritän tsempata ja kirjoittaa vähän useammin tai ainakin sen kerran viikossa :)

-

Oona ei ollut koskaan iloinnut pyhien päättymisestä niin paljon kuin nyt. Hän oli vapaa siitä yksinäidyysen kuopasta, missä hän oli itsesäälissään rypenyt viimeiset päivät. Ja hänellä oli taas töitä, sillä uusivuosi lähestyi. Oona ajatteli joulua mahdollisimman vähän. Ei siksi, että hänellä olisi ollut ikävää, sillä Harrin vanhemmat olivat olleet mukavia, vaan siksi, että se oli ensimmäinen joulu ilman vanhempia. Ja se tuntui yllättävän kivuliaalta.

Lisäksi pyhien päättyminen tarkoitti sitä, että Elena, Jani ja Roy olivat taas tavoitettavissa.
- Mitä sä teet vuodenvaihteessa? Oona kysyi loppukuusta lakatessaan Elenan kynsiä. Elena kohautti harteitaan.
- En oikein tiedä vielä. On niin hirveät pakkaset, ettei ulkona viitsisi olla.
Automaattisesti Oona vilkaisi Elenan olan yli ikkunasta ulos. Satoi lunta. Pakkanen oli kiristynyt parissa päivässä kymmenen astetta kylmemmäksi.
- Totta, hän sanoi ja keskittyi taas kynsiin.
- Onko sulla ja Harrilla jotain tiedossa?
- Ei, Oona sanoi. - Ajattelin kysyä, jos Roy olisi tekemässä jotain. Tai siis jos sen luokse vaikka voisi mennä. Siellä olis tilaa.
- Ajattelit kysyä?
- No kun se ei ole ollut kaupungissa.
Se oli totta. Oona oli yrittänyt tavoittaa miestä tapaninpäivänä, mutta tämä ei ollut vastannut ja jonkin aja päästä oli tullut viesti, että Roy oli Ruotsissa.
- Soitan sille illalla. Se sanoi tulevansa vuodenvaihteeksi takaisin, mutta eihän siitä koskaan tiedä.

Ja illalla Oona soitti. Puhelin hälytti pitkään, ennen kuin Roy vastasi.
- Sä se oot innokas tavoittamaan mut. Just tulin ovesta sisään.
Oona jätti vastauksen huomioimatta.
- Mitä sä teet huomenna?
- Miten niin? Roy kysyi.
- No kun mietin, mitä tekisin, Oona mutisi tutkaillen kynsiään, joiden lakka oli alkanut halkeilla.
- Ja se liittyy muhun...?
- Äh, älä viitsi, Oona ärähti. - Puhuttiin tänään Elenan kanssa jos sun luo voisi tulla. Kun asut kuitenkin keskustassa ja sun luona on tilaa.
Jostain puhelimen toisesta päästä kuului kahinaa, kun matkalaukun vetoketju avattiin ja sen sisältöä alettiin purkaa.
- Entäs sun luona sitten? Se on sun vanhempien kämppä. Eikös sinne mahdu porukkaa.
- Sähän sen sanoit, se on mun vanhempien kämppä. En mä tänne ketätahansa viitsi kutsua.
- Eli Elenaa, Jania ja Harria?
- No kun ajattelin just, että sä voisit kutsua sinne jotain sun kavereita ja... sillei.
Roy hymähti. Hetken aikaa oli hiljaista.
- Eli sun luo ei voi tulla, Oona totesi ennemmin kuin kysyi.
- En mä niin sanonut. Tulkaa vaan. Mut mulla on nyt vähän kiire.
Ja hyvästelemättä Roy sulki puhelimen.

Seuraavana päivänä joukkomme kulkikin yhtä matkaa Roylle päin. Oona oli yllättävän hyvällä tuulella. Hän ja Roy olivat aamupäivästä sopineet tarkemmasta aikataulusta ja Roykaan ei ollut ollut niin pahantuulinen kuin edellisenä päivänä. Hän oli sanojensa mukaan kutsunut paikalle sekalaisen seurueen ystäviään Ruotsista, Saksasta ja Sveitsistä. Oona ei ollut tavannut näitä ihmisiä, mutta arveli heidän olevan joitakin Royn bisnestuttuja eli todennäköisesti hyvätuloisia ihmisiä. Eikä hän erehtynyt. Joukossa oli niin miehiä kuin naisiakin, jotka olivat viettämässä talvea Helsingissä. Kaikki nuoria, kaikki tyylikkäitä ja hyvännäköisiä.
- Mistä mallitoimistosta sä oot nää ihmiset hakenut, Oona kysyi, kun Roy tuli täyttämään hänen kuohuviinilasiaan. Mies virnisti.
- Mä en tee mitään rumilla tuttavilla, hän sanoi.

Kaikki eivät kuitenkaan pitäneet näistä Royn ystävistä. Elena, Jani ja Harri pitivät heitä leuhkoina ja tympeinä tyyppeinä. Oona huomasi saman, mutta heitä ympäröi sellainen vaikutusvallan ja karisman kehä, että hän huomasi säteilevänsä samoja ominaisuuksia itsekin heidän kanssaan. Hän huomasi Elenan paheksuvan katseen ja Harrin harmistuksen ja sai siitä sellaista uhmaa, että jätti kolmikon oman onnensa nojaan silläkin uhalla, että Harri moittisi häntä myöhemmin.

- Mitä sä oikein hommasit niiden idioottien kanssa? Harri kysyikin, kun hän ja Oona lähtivät Royn luota aamu neljältä.
- Miten niin?
- No kun et sanonut mulle varmaan sanaakaan koko iltana.
- En mä ole sidottu suhun, vaikka me seurusteltaisikin, Oona tiuskaisi. Harri näytti loukkaantuneelta.
- Ehkä et, mutta ei se tarkoita sitä, että voit mennä ja flirttailla kaikkien vastaantulijoiden kanssa.
Oona pysähtyi ja loi Harriin niin ruman katseen, että mies puehtui muustakin kuin pakkasesta.
- Mitä sä tolla tarkoitat?
- Ajattelin vain, että... no, kun me kuitenkin seurustellaan, niin olisit voinut jollain tavalla näyttää sen.
- Mä kerroin kyllä kaikille, että oon suhteessa, Oona sanoi.
- Ai. Okei.
Kiusallinen hiljaisuus tuli heidän välilleen.
- No, mä meen nyt kuitenkin nukkumaan, Oona tokaisi. Hän ei odottanut Harrin vastaavan, vaan kiiruhti sisään yöbussiin.

Oona ei soittanut Harrille eikä Harri Oonalle seuraaviin kahteen päivään. Oona ajatteli, että suhde oli yhtä kuin ohi ja että sitä koskeva keskustelu olisi jossain vaiheessa pakko käydä. Mutta ennen kuin hän ehti ottaa yhteyttä mieheen, Elena soitti. Hänen äänensä värisi.
- Oona... mä luulen, että sun pitäisi tulla sairaalaan. Jani ja Harri oli kolarissa.
Oonan sydän jätti yhden lyönnin väliin. Kolari? Oliko Jani kunnossa? Hän ilmoitti tulevansa heti ja oli paikalla puolen tunnin kuluttua. Elena nousi seisomaan ja tuli halaamaan Oonaa.
- Mitä tapahtui? hän kysyi käheällä äänellä.
- En mä tiedä... ne ajoi kolarin risteyksessä. Joku tuli oikealta kylkeen. Nopeus ei edes ollut kovin kova, Janilta murtui vain käsi ja pari kylkiluuta, mutta...
- Mutta eihän se mitään. Ne paranee pian.
- Mutta Harri, Elena jatkoi kuulematta Oona kommenttia. - Matkustajan puoli autosta meni ihan ruttuun ja... voi Oona! Harri ei selvinnyt.
Hiljaisuus kumisi Oonan ympärillä.
- Mitä?
Elena alkoi itkeä. Elena itki sitä, että Oonan miesystävä oli kuollut. Se tuntui jotenkin naurettavalta.
- Mä oon niin pahoillani, hän nyyhkäisi ja halasi Oonaa uudestaan. Oona tuijotti seinää edessään ja hänen rintaansa puristi. Harri oli kuollut. Harri oli kuollut ja viimeksi kun he olivat nähneet he olivat riidelleet.

Lähettäjä: Serbi 
Päivämäärä:   17.8.13 16:38:49

Eii! Ei Harri ois saanu kuolla!:'( mutta hyvä jatko oli!<3

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.8.13 10:41:34

Oona on kyl täydellisen bitch! Jatkoo äkkiä!!

Lähettäjäiloinenjoulupukki 
Päivämäärä:   20.8.13 07:33:08

Ihana tarina,jatkoaaa!! <3

Lähettäjä: zizi:DD 
Päivämäärä:   20.8.13 19:36:59

lisssäääää <3333333333333

Päivämäärä:   20.8.13 20:02:19

JATKOA PIAN! :)

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   25.8.13 19:20:46

jatkoa odotellen ;)

Päivämäärä:   26.8.13 21:02:02

jatkoo?

Päivämäärä:   28.8.13 12:03:53

Pahoitteluni että taas on kestänyt näin kauan. Olen ollut viimeiset viisi päivää paikassa, jossa ei ole nettiä, niin että siinä syy. Tässä kuitenkin jatkoa :)

-

Oona istui olohuoneen lattialla keskellä käytettyjä nenäliinoja. Hän oli kotiutunut hautajaisista puoli tuntia aikaisemmin, vaihtanut mustan mekkonsa T-paitaan ja alkanut rypeä itsesäälissä. Hänestä tuntui, että huono onni seurasi häntä, tai pikemminkin ihmisiä hänen ympärillään. Hän oli itkenyt silmänsä turvoksiin ja toivoi, että olisi jo ilta ja että hän voisi mennä nukkumaan pois pahan olonsa. Juuri silloin ovikello soi. Ensin Oona ajatteli, ettei avaisi ollenkaan, mutta kuin se soi uudestaan, hän kompuroi ylös lattialta, oli puolitiessä eteiseen kun juoksi takaisin ja keräsi kaikki nenäliinat, heitti ne roskiin, veti päälleen kylpytakin ja juoksi ovelle.
- Roy! Mitä sä täällä teet?
Mies oli jo kävelemässä portaita alas.
- Mä ajattelin, että sä oot nukkumassa tai jotain.
- Joo. Siis ei, en mä ollut.
Roy tuli takaisin ja Oona päästi hänet sisään.
- Onko kaikki... hyvin?
Hän katseli Oonan punoittavia silmiä, mutta ei sanonut mitään.
- Joo, ei tässä mitään, Oona sanoi ja siirtyi olohuoneeseen, potkaisi yhden unohtuneen nenäliinan sohvan alle.
- Eikös Harrin hautajaiset olleet tänään?
- Joo.
Oona yritti hymyillä ja istui sohvan käsinojalle.
- Miten ne meni?
- Hyvin.
Mutta yhtä hyvin Oona voisi puhua tottakin, hän tiesi, että Roylle valehteleminen olisi joka tapauksessa yhtä tyhjän kanssa.
- Huonosti, hän sanoi, peitti kasvonsa käsillään ja kaatui takaperin sohvalle. Hänen huuliltaan karkasi yksi värisevä huokaus kämmeniin.
- No, Roy sanoi ihmeen lempeästi. - Suretko sä vanhaa kunnon Harria noin paljon?
- En, Oona voihkaisi epätoivoisesti. - Mä suren sitä että mä en sure Harria.
Hän vilkaisi Royta sormiensa suojasta. Tämä ei sanonut mitään, katsoi vain.

Oona nousi istumaan niin, että Roykin mahtui sohvallle.
- Mä oon paha ihminen, Oona sanoi. - Mun ei olisi koskaan pitänyt aloittaa suhdetta Harrin kanssa. En mä sitä rakastanut. Eikä sekään rakastanut mua.
- Ei suhde tarvitse rakkautta alkaakseen.
- Ei, mutta edes jotain siihen suuntaan. En mä pitänyt Harrista sillä tavalla. Se olisi ansainnut jonkun toisen, jonkun joka olisi oikeasti välittänyt siitä.
- Epäilemättä me kaikki ansaittaisiin sellainen. Mutta Oona, sun on ihan turha murehtia sitä nyt. Tehtyä ei saa tekemättömäksi.
- Mä niin toivoisin, että saisi.
- Sekään ei auta. Ne valinnat on tehty ja niiden kanssa pitää elää.
Oona katsoi Royta.
- Mä en yhtään tiedä, mitä mun pitäisi tehdä nyt.
- Lähde mun kanssa Sveitsiin.
Oona tuijotti.
- Mitä?
- Niin. Mä lähden Sveitsiin ja kysyin, että lähdetkö sä mukaan.
- Miksi?
Royn silmiin ilmestyi se samainen kipinä, joka niissä loisti aina hänen tehdessään pilaa.
- Koska mä haluan sinut mukaani, oi armas neito, ja näyttää sinulle maailmaa. Olen jo pitkään toivonut syvällä sydämessäni, että saisin viedä sinut mukanani ja nyt, kun olet viimein vapaa tavoiteltavaksi, niin avaan sinulle sydämeni.
- Äh, ole hiljaa, Oona tuhahti. - Mä en lähtisi sun kanssa Eurooppaan, vaikka mikä olis.
Silloin Roy käänsi Oonan kasvot itseensä päin, katsoi naista silmiin, veti tämän lähelleen ja suuteli häntä. Suudelma yhtä aikaa kysyvä ja kiihkeä ja huone Oonan ympärillä tuntui kääntyvän ylösalaisin. Hän vetäytyi kauemmas, mutta ei kokonaan irti.
- Älä, hän mumisi, mutta Roy suuteli häntä uudestaan. Hänen kätensä veti Oonan kasvoja lähemmäs niskasta ja kaikki tuntui utuiselta.

Lopulta, Oona ei ollut aivan varma kuinka pitkän ajan kuluttua, Roy vetäytyi irti.
- Lähdetkö sä Sveitsiin.
Oona nojautui eteenpäin hieman hengästyneenä.
- En, Roy. Mä luulen, että en kuitenkaan. Parempi että en. Mitä muutkin ajattelisi.
- Ajattelisi mistä?
- Että Harri kuolee ja mä lähden saman tien toisen miehen kanssa matkalle. Nehän voi ajatella, että me ollaan jotain.
- Jotain?
- Jotain. Muutakin kuin kavereita. Enkä mä halua mitään muuta.
Roy katseli Oonaa hiljaisena.
- Niin, koska mies ja nainehna ei voi lähteä matkalle pelkästään kavereina, hän sanoi hiven ivaa äänessään. Oona nousi ylös ja veti kylpytakin naruja tiukemmin kiinni, työnsi muutaman irronneen hiuskiehkuran takaisin nutturaan.
- Ei kaikkien mielestä.
- Ja mistä lähtien sä olet ajatellut, mitä muut ajattelee?
Oona kääntyi Royhyn päin.
- Ainahan mä olen sitä ajatellut.
- Ainako? Ei, enpä usko. Sä ajattelet sitä, joo, mutta syvällä sisimmässäsi sulle on ihan sama, mitä muut ajattelee.
Oona kääntyi taas pois päin.
- Sun on varmaan parempi lähteä, hän sanoi. - Mua väsyttää.
Roy nousi, astui askelen lähemmäs Oonaa, pysähtyi ja hymyili vinoa hymyään.
- Tietysti. Anteeksi kun vaivasin.
Hän otti takkinsa, laittoi kengät jalkaan ja avasi oven.
- Nähdään sitten joskus keväämmällä. Mä lähden tiistaina matkaan, enkä tiedä vielä milloin tuun.
- Tiistaina? Oona toisti melkein kauhistuneena. Roy lähtisi vajaa kolmen päivän päästä ja jättäisi hänet yksin!
- Niin, mikäli teidän armoanne ei haittaa.
Oona nosti leukansa pystyyn ja katsoi Royta helveksivasti.
- Sun menemiset ei kuulu mulle, sä saat tehdä just niin kuin sua huvittaa, eikä mua kiinnosta.
Roy kallisti hyväksyvästi päätään, perääntyi ja sulki oven. Lukko napsahti kiinni. Oona vajosi istumaan. Royn suudelma poltti vieläkin hänen huuliaan, eikä hän ymmärtänyt miksi.

Päivämäärä:   28.8.13 13:03:33

Itse pyysit analyysia.. että hupsis! ”Vähän” innostuin…
Kirjoitin tämän siis jo aikaa sitten, mutten ole saanut lähetettyä.

Oona on ihminen, jonka elämänarvot ovat sekaisin. Itserakas, juonitteleva pöyhkeilijä, joka ei kykene/halua kuulla ja nähdä muuta kuin itsensä. Hänelle kaikki on pelkkää peliä eikä hän pelkää talloa toisia jalkoihin saadakseen haluamansa. Hän ei tunnu arvostavan tai kunnioittavan ketään tai mitään. Hän haluaa muiden näkevän jumalaisen nuoren naisen, jolla on kaikkea. Vahvan ihmisen, jota elämä ei satuta, vaikka kuinka yrittäisi potkia. Toki tämä toinenkin rooli käy, jos Oona sitä haluaa ja katsoo sen olevan etujensa mukaista. Hän haluaa olla huomion keskipisteenä.
Mutta ne ovat vain kulissia. Ja se kulissi rakoilee jo.
Vihasin Oonan vanhemmista kertovia pätkiä, varsinkin Oonan äitiä. Ihan vain siksi, että ne toivat esiin Oonan salaisen puolen. Sen, jota hän niin kovasti yrittää peitellä. Oona vain esittää itsevarmempaa kuin mitä on. Sisältä hän on hyvin epävarma, vaikkei edes itselleen myönnä sitä. Hän on heikko ja yksin. Tuntuu kuin Oonan olisi hyvin vaikea myöntää välittävänsä muista. Ja olevansa riippuvainen heistä muutenkin kuin vain omien etujensa takia.
Oona on hyvin ärsyttävä hahmo. Hän kuuluu ihmisiin, joita en missään nimessä haluaisi lähelleni. Silti tuo kuoren alla piilevä hauraus tekee hänestä mielenkiintoisen ja rakkaan hahmon.

Oonan rooli on niin vahva ja tukehduttavana hahmona se syö paljon muista hahmoista. Oonan vähättelevän suhtautumisen ja ongelmien alta on hankala löytää millaisia muut hahmot todella olisivat.

Roy on herra salaperäinen. Hänestä ei saa mitään irti. Hänestä ei kerrota. Tuntuu kuitenkin, että hänellä on yksi jos toinenkin salaisuus.
Aluksi hahmo oli ärsyttävä tientukko. Nyt todella pidän Roysta. Hän on kaikkea mitä Oona ei ole. Varma, lämmin ja välittävä. Läsnä.

Elena on iloinen ja kiltti ihminen. Hän todella välittää muista ja haluaa nähdä heissä vain hyvää. Tällainen ystävä olisi kultaakin arvokkaampi.

Janista on hyvin hankala saada mitään kuvaa. Oona on niin sokeasti takertunut ajatukseen, että hän rakastaa vain Jania. Jani on Oonan mielestä täydellinen. Jotain täydellistä Janissa täytyykin olla, koska hän seurustelee Elenan eikä Oonan kanssa. Sisäinen kauneus menee ulkoisen edelle. Toisaalta häntä kuitenkin kiehtoo ajatus, että niinkin kaunis ihminen kuin Oona olisi hänestä kiinnostunut.. En hirveämmin tykkää tästä hahmosta jostain syystä.

Päivämäärä:   28.8.13 13:13:44

PV: Oi mahtavaa, kiitos paljon! Oon niin iloinen tuosta sun analyysistä, sillä se osoittaa sen, että olen kuin olenkin päässyt siihen, mihin olen pyrkinyt. Jee! En olekaan ihan tumpelo henkilöhahmojen rakentaja, kuten aina itsekritiikissäni pelkään. Ihanaa kun vaivauduit noin paljon kirjoittamaan :)

Päivämäärä:   28.8.13 21:02:13

KIITOS vanamo ihanasta pätkästä! <3 Tiedätkin jo, mitä seuraavaksi sanon, mutta sanonpa kuitenkin - JATKOA PIAN!!!!!! :)

Päivämäärä:   28.8.13 22:13:53

Ei tuon kirjoittamisesta ollut mitään vaivaa. Nopeasti sen kirjoitti mitä ajatteli. Toivottavasti jaksat jatkaa pian! :)

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.8.13 08:57:00

Mahtava tarina, tähän tosissaan jää koukkuun! Teksti on laadukasta ja sulavaa ja uutta pätkää odottaa aina innolla, koska tylsiä hetkiä ei juurikaan ole.

Päivämäärä:   1.9.13 11:32:34

Jatkoa! Täällä ei malteta odottaa! :)

Päivämäärä:   4.9.13 07:15:16

jatkoa!

Päivämäärä:   4.9.13 16:55:21

jatkooo!! :33

Päivämäärä:   4.9.13 17:07:30

Heippa hei! Yritän huomenna ehtiä kirjoittaa jatkoa :) malttakaa siihen saakka.

Päivämäärä:   5.9.13 17:32:00

Tässä tämä lupaamani jatko!

--

Huhtikuussa Oona teki ison ratkaisun ja laittoi vanhempiensa asunnon myyntiin. Samaan aikaan hän etsi asuntoa keskustasta. Yksiötä, sillä isompaa hän ei voisi ostaa. Ja pian hän joutui rajaamaan pois myös monta asuinaluetta, vaikka hän olikin toivonut asuntoa työpaikkansa läheltä.
- Mut mä en halua kauas keskustasta, hän sanoi Elenalle, joka ehdotti Itä-Helsinkiä. - Kaikki ne metromatkat... En jaksaisi sitä.
- Entä Hakaniemi? Tai Sörnäinen? Nehän on keskustaa.
Oona kohautti harteitaan. Hänellä oli epävarma olo. Ihan kuin hän olisi muuttamassa pois kotoa ensimmäistä kertaa. Tällä kertaa vain ei ollut vanhempia auttamassa.

Siitä puheenollen, lukijani, Oonan isä ei edelleenkään ollut herännyt. Tämä johti toiseen suureen päätökseen. Elintoimintoja ylläpitävien koneiden irrottaminen tuntui niin väärältä ja vaikealta ja silti ainoalta oikealta ratkaisulta. Hoitajat olivat jo jonkin aikaa puhuneet siitä, mutta Oona oli kieltänyt sen. Hän oli elätellyt toivoa, että isä ehkä vielä heräisi, että hän ei olisikaan orpo. Mutta nyt tilanne alkoi näyttää pahalta. Niinpä yhtenä päivänä Oona pyysi Elenan mukaansa, allekirjoitti paperit ja kuunteli hoitajan kertovan rauhallisella äänellä, mitä tapahtuisi, kun laitteet irrotettaisiin. Elena puristi Oonan kättä ja Oona isänsä. Hänen kurkkuaan kuristi.

- Haluatko sä... jotain juotavaa? Elena kysyi hiljaa. Oona pudisti päätään.
- Jotain muuta? Mitä tahansa?
Jälleen päänpudistus.
- Haluatko sä olla yksin?
- En.
Oonan ääni oli käheä ja sana oli vaikea saada ulos. Mutta muuta ei tarvittu. Elena istui Oonan vieressä ja he molemmat olivat hiljaa.
- Mä vaan mietin, Oona sanoi jonkin ajan kuluttua tuijottaen jalkojaan. - Että jos mä olisin tehnyt jotain eri tavalla... jos...
- Shh, Elena sanoi ja kietoi kätensä Oonan harteiden ympärille. - Sä et olisi voinut vaikuttaa siihen millään tavalla. Näin nyt vain kävi. Se oli paras ratkaisu, usko mua, kaikkien kannalta.
Oona niiskaisi ja vilkaisi Elenan ystävällisiä, vakavia kasvoja.
- Kiitti.

Isän hautajaisten jälkeen asunto meni kaupaksi ja Oona joutui kirjaimellisesti aloittamaan kaiken alusta. Hän löysi valoisan, mukavan ja tarpeeksi halvan yksiön Merihaasta, siirsi sinne sen mitä tarvitsi ja myi loput. Rahaa jäi jonkin verran yli verojenkin jälkeen. Ne hän käytti maksaakseen velkansa takaisin Roylle. Se tarkoitti sitä, että yritys kuuluisi kokonaan hänelle, ainakin, jos Roy suostuisi myymään osansa. Suostuisiko hän siihen, sitä Oona ei osannut sanoa. Roy oli yhä matkallaan, eikä Oonalla ollut aavistustakaan siitä, milloin tämä palaisi. Se oli hänelle oikeastaan helpotus. Hän sai aikaa miettiä, mitä oikeastaan oli tapahtunut, mitä suudelma oli merkinnyt ja miten hänen nyt pitäisi suhtautua asiaan. Hän ei halunnut sen muuttavan mitään, hän ei missään nimessä halunnut mitään vaikeaa eikä ainakaan menettää Royn ystävyyttä. Mutta mikäli mies alkaisi vaikeaksi, ei hänellä olisi muita vaihtoehtoja.

Toukokuussa juhlittiin Elenan kandin valmistumista.
- Eikö Roy ole vieläkään Suomessa? Elena kysyi.
- Miksi sä multa kysyt? En mä tiedä, ei se ole mulle ennenkään kertonut.
- Niin, ei kai sitten. Olisi ollut kva saada sekin sinne.
Oona ei vastannut. Kyllä, hänestä olisi ollut kiva saada Roy Elenan juhliin, koska ilman Royta hän tuntisi kuitenkin itsensä kolmanneksi pyöräksi, vaikka paikalla olisikin paljon porukkaa. Ja lisäksi Royn läsnäolo piti yleensä humalaisten nuorten miesten lähentely-yritykset poissa.

Niinpä illalla, kun juhlaporukka siirtyi baarin puolelle, Oona oli valmistunut tylyihinkin torjuntoihin. Mutta siinä vaiheessa, kun eräs erityisen sitkeä mies pörräsi hänen ympärillään, tylyyskään ei riittänyt.
- Kyllä sä nyt yhden tanssin voisit mulle suoda, mies sanoi.
- Sori, Oona sanoi. - Mutta mä en mitenkään voi.
- No miksi et? Sä vaan kietäydyt ja kieltäydyt mutta et sano miksi!
- Koska mä seurustelen! Oona valehteli.
- Kenen kanssa muka?
- Yhden... miehen.
- Mutta kenen? Onlo se täällä?
- Mitä väliä... Oona aloitti, huomasi pitkän miehen väkijoukossa ja hymyili. - Tuon kanssa!
Häntä tanssimaan pyytänyt mies kääntyi katsomaan, kun Roy asteli heodän luokseen.
- Moi.
- Hei kulta, Oona liversi ja pujotti kätensä Royn käteen. Mies katsoi häntä ymmällään.
- Tämä mukava herrasmies tässä halusi tietää, kenen kanssa mä seurustelen, Oona sanoi ja loi Royhyn merkitsevän katseen. Ryn silmissä pilkahti.
- Vai sellaista sä halusit tietää, hän sanoi miehelle. Tämä punastui ja poistui paikalta sanomatta sanaakaan. Oona päästi välittömästi Royn käden.
- Milloin sä tulit Suomeen?
- Viime tiistaina.
- Etkä kertonut.
Roy kohautti harteitaan.
- En mä ajatellut, että mun pitäisi, kulta, hän sanoi silmää iskien. Oona tuhahti ja heilautti kiharansa niskaan. Ainakin oli selvää, että Roy ei ajatellut suudelman merkinneen mitään sen enempää kuin Oonakaan oli ajatellut.
- No, kiva kun oot palannut.

Lähettäjä: törsöri 
Päivämäärä:   7.9.13 16:48:05

hahaah tykkäsin;D<3

Lähettäjä: :p:p 
Päivämäärä:   7.9.13 19:37:42

:D lisää ;-);-)

Lähettäjä: :3 
Päivämäärä:   8.9.13 10:37:24

Jatkoo äkkii tää oon niin parass :333

Päivämäärä:   8.9.13 12:08:56

Pidin tuosta lopusta :D Hauska.

Päivämäärä:   12.9.13 21:51:00

milloin jatkuu? :)

Päivämäärä:   13.9.13 17:04:43

Here you are!

--

Juhannus lähestyi jälleen eikä Oona voinut kuin ihmetellä, miten paljon hänen elämänsä oli vuodessa muuttunut. Kaikki ei tietenkään ollut helppoa, rahaa ei ollut tuhlattavaksi asti, mutta riittävästi. Mutta eniten sankarittaremme iloitsi Royn ystävyydestä. Moni heidän tuttavapiiriinsä kuuluva ajatteli heidän seurustelevan, niin tiiviisti he olivat yhdessä. Ja ehkä he jollain tasolla seurustelivatkin, joskin suhde oli täysin platoninen eikä kumpikaan sitä pyrkinyt muuttamaan.

Viikkoa ennen juhannusta Oona piti maalaustalkoot. Hän halusi uudistaa asuntonsa seinät ja katon. Koska asunto ei ollut suuri, ei hän voinut kutsua suurta joukkoa ihmisiä. Aluksi hän oli pyytänyt Royn lisäksi Elenaa ja Jania, mutta koska pariskunta ei päässyt, pyysi Oona Royta kutsumaan joitain ulkomaalaisista ystävistään. Paikalle saapui saksalainen pariskunta, Liesel ja Kurt, jotka molemmat olivat kauniita, menestyviä ja tyhjäpäiväisiä. Mutta Oona ei jaksanut välittää siitä. He eivät tuominneet Oonaa, kuten monet hänen ja Elenan yhteisistä tuttavista tekivät, ja lisäksi he olivat hauskaa seuraa.
- Kaunis asunto, Liesel sanoi tultuaan sisälle. - Ja aivan mahtava näköala.
Kaikki neljä kääntyivät katsomaan ulos. Asunto oli ehkä vain yksiö, mutta se oli kulmahuoneistp ja siinä oli kaksi koko seinän mitaista ikkunaa merelle.
- Joo, Oona sanoi ja nojasi ikkunalautaan hymyillen. - Näköalasta ei pidä tinkiä.
- Pysyt sit vaan siinä niin se on sillä hoidettu, Roy sanoi. Oona odotti Lieselin ja Kurtin taholta kiusoittelua, mutta sitä ei tullut. Heille näytti olevan yhdentekevää olivatko hän ja Roy pari vai eivät.
- Toin kuohuviiniä, Kurt sanoi. - On hyvä alutaa juhlia vähän.
Oona ei ollut missään vaiheessa ajatellut, että maalausjuhlista tulisi sellaiset juhlat, mutta ei hänellä ollut mitään sitä vastaankaan. Juhliminen oli ihanaa. Kuohuviini oli ihanaa. Oli ihanaa, että oli sellaisia ystäviä, joiden mielestä se oli myös ihanaa.

Tuo ilta toi Oonan elämään paljon juhlivia ihmisiä. Hänellä oli yhä vähemmän aikaa sellaisille ihmisille, joiden käsitys juhlimisesta alkoi kääntyä rauhalliseksi koti-illksi punaviinilasin äärellä. Nämä uudet, ihmeelliset ihmiset olivat Oonasta mielenkiintoisia. He tekivät elämällään jotain, toisin sanoen rahaa, ja Oona takertui jokaiseen bisnesvinkkiin jonka vain irti sai. Hän ei missään nimessä halunnut palata siihen toivottomaan taloudelliseen tilanteeseen, missä hän oli ollut vuosi sitten.
- Meidän täytyy kaikkien mennä yhdessä Englantiin syksyllä! Liesel huudahti eräänä iltana baarissa. - Meitä on juuri sopiva määrä, kuusi on paras mahdollinen luku. Minä ja Kurt, Oona ja Roy, Lisa ja Stephen. Kolme kahden hengen huonetta jostain loistavasta hotellista ja joka ilta juhlimaan.
- Sori, Oona sanoi. - Mutta mä otan kyllä ihan oman huoneen.
- Ihan miten haluat, honey, jos kerran haluat elää selibaatissa. Joka tapauksessa -.
- Selibaatissa? Oona keskeytti. Liesel kääntyi katsomaan häntä ja virnisti tyytyväisenä.
- Joo, me kaikki tiedämme, että sinä ja Roy ette seurustele. Mutta mitä väliä sillä on? Ei aina tarvitse seurustella, että voisi pitää hauskaa.
Oona tunsi, että ounastuminen oli lähellä. Hän vilkaisi Royta, joka esitti, ettei ollut kuullut mitään.
- No, mutta mä en halua sellaista.
Liesel kohautti harteitaan.
- Miten haluat.
Ja hän kääntyi muiden puoleen kertomaan yhdestä mahtavasta yököubista Lontoossa.

Oli ihmisiä, jotka eivät arvostaneet Royn ja Oonan uusia ystäviä ja halveksuivat erityisesti Oonaa siitä, että tämä vietti aikaansa näiden pinnallisten ihmisten seurassa. Sitten oli Elena, joka yritti puhua Oonalle järkeä.
- Niiden seura ei tee sulle hyvää, hän sanoi istuen jakkaralla, kun Oona pyyhki pölyjä kynsilakkahyllyiltä.
- Millä tavalla?
- No... Ne ei oikein keskity siihen, mikä on tärkeää.
- Mikä on tärkeää?
- Ystävällisyys, välittäminen, rohkaisu, toisten tukeminen...
- Mikä moraalisaarnaaja susta on tullut? Mulla on kivaa, mä tykkään niistä ihmisitä. Kyllä mä osaan pitää huolen itsestäni.
Elena huokaisi syvään. Kyllähän hän tiesi, että mikäli Oona oli jotain päättänyt, hän myös teki sen. Juuri tuo ominaisuus oli auttanut hänet niin pitkälle elämässään.

Hiljaisina hetkinä, ollessaan yksin kotona, Oona kuitenkin vajosi usein epätoivoon. Hän tunsi itsensä äärimmäisen yksinäiseksi. Niin, hänellä oli nyt enemmän ystäviä kuin koskaan aiemmin, mutta siltikään hänellä ei ollut ystäviä. Hän juhli näiden ihmisten kanssa, mutta ei voinut kuvitellakaan kertovansa heille, kuinka paljon hän ikävöi äitiään ja isäänsä. Roy oli alkukesästä kysynyt, miten Oonan isä voi ja ollut pahoillaan saatuaan kuulla ikävät uutiset. Joskus hän kysyi, miten Oona jaksoi. Ja aina kun hän kysyi, he olivat kahdestaan. Ihan kuin hän olisi aavistanut, ettei Oona halunnut puhua siitä muiden seurassa.
- Miksi sä haluat niin kovasti olla min ystävä? Oona kysyi yhden tällaisen keskustelun yhteydessä. Roy katsoi Oonaa silmiin kuin selvittääkseen, mistä kysymys oli peräisin.
- Mä haluan tietää, mitä tossa pienessä sievässä päässä liikkuu.
Oona kurtisti kulmiaan.
- Eikö sitä saa muilla keinoilla selville?
Roy oli miettivinään.
- Pitkällisen pohdintani tulos on hyvin monimutkainen ja pitkästi selitettävä: ei.

Päivämäärä:   13.9.13 22:41:39

Kiitos! :D Kiva pätkä taas. Ainut mikä tässä tarinassa häiritsee on nuo tyhmät kirjoitusvirheet, mutta ei pidä vaan välittää, kun muuten on harvinaisen laadukasta tekstiä :D

Lähettäjä: VANKI 
Päivämäärä:   17.9.13 11:51:23

Oih ihan paras!!!

Päivämäärä:   21.9.13 22:17:42

Jatkoo???

Päivämäärä:   22.9.13 19:20:39

Kiitos kommenteista, pahoittelut virheitsä ja siitä, että olette jouhuneet odottamaan. Tässä teille silti jatkoa!

-

Oli huomattavan kaunis keskikesän päivä. Taivas oli pilvetön eikä tuulenvirekään käynyt. Ja Oonalla oli vapaapäivä. Hän oli siihen huomattavan tyytyväinen, laittoi bikinit vaatteiden alle, pakkasi vesipullon, pyyhkeen ja muotilehden mukaan ja suuntasi rannalle. Sinne oli tulossa myös Elena, Jani ja luonnollisesti Roy. Sankarittaremme saapui näyttävästi myöhässä, juuri sen verran, että muut olivat valinneet paikan eikä hänn täytynyt miettiä sitä.
- Ihana ilma! Elena hehkutti levittäessään aurinkorasvaa talven jäljiltä melkein valkoisille säärilleen. Hän, toisin kuin Oona, ei käyttänyt itseruskettavia.
- Uimaan, Roy ilmoitti heti, kun Oona oli saanut hellemekon päältään.
- Älä unta näe, mä lämmittelen ensin.
- Miksi? Koska nyt on niin kylmä päivä?
Oona irvisti miehelle ja oli asettumassa pyyhkeelle, kun mies koppasi hänet syliinsä.
- Et. Et! Oona kiljaisi kun mies lähti juoksemaan rantaviivaa päin. Hän potki, rimpuili, huusi ja nauroi, mutta Roy ei laskenut häntä alas ennen kuin vasta vedessä, jonne hän naisen heitti. Oona nousi pärskien pinnalle.
- Kiitti vaan, mun kampaus meni pilalle.
- Voi ei, Roy ivaili. - Sun pitää aloittaa alusta.
Oona roiskaisi vettä hänen päälleen ja lähti puoliksi juosten, puoliksi uiden rantaan päin pakoon Royn kostoa.

Rannalla heitä tarkkailtiin. Elena hymyili tietäväisen tyytyväisenä. Royn tunteita hän ei ollut koskaan epäillyt, ja pikkuhiljaa hän alkoi olla varma myös Oonan tunteista. Jos tämä vain itse ymmärtäisi ne, kaikki voisi olla ihan hyvin.
- Katso nyt, kun ne on söpöjä, hän totesi huokaisten ja hipaisi Janin käsivartta. Mies katsoi happamasti ranta-aalloissa toisiaan jahtaavaa paria ja hymähti. Kyllä hän toivoi Oonalle kaikkea onnea maailmassa, mutta ei millään uskonut, että tämä voisi löytää sen Roysta.

Oona ja Roy palasivat pyyhkeille hengästyneinä ja märkinä. Pisaroita putoili vielä Oonan kiharoista hänen heittäytyessään pyyhkeelle.
- Menkää tekin, hän sanoi varistellen hiekkaa jalkapohjistaan. - Vesi on ihan lämmintä.
Elena työnsi aurinkolasit ylemmäs nenälleen.
- En mä, en ainakaan vielä.
- Jani? Roy kysyi istuen omalle pyyhkeelleen. - Eikö sun tehtävä olisi kantaa oma rakkaasi aaltoihin?
- Mä en tee mitään, mitä Elena ei halua mun tekevän, Jani sanoi katsomatta miestä. Roy näytti huvittuneelta ja Oona tönäisi tätä.
- Siinäs huomaat. Noin käyttäytyy herrasmiehet, hän sanoi.
- Entä, jos mä en halua olla herrasmies?
- Kannattaisi, naiset tykkää herrasmiehistä.
- Ah, Roy sanoi dramaattisesti. - Siinä tapauksessa mun pitää luopua naisista. Koska herrasmieheksi mä en ala.

Kesä tuntui alkaneen siitä päivästä, mutta Oonalla oli kiirettä. Hänen varauslistansa alkoi olla täynnä ja hän alkoi miettiä alaisen palkkaamista, ehkä opiskelijan, jolle ei tarvitsisi maksaa täyttä palkkaa. Tai hän voisi ottaa harjoittelijan, jolle ei tarvitsisi maksaa ollenkaan. Ja toinen asia, joka häntä ilahdutti, oli se, että tänään olisi tiedossa Elenan syntymäpäiväjuhlat, joista Elena ei tiennyt mitään. Näissä ajatuksissa hän pesi liikkeensä laattalattiat, tilasi muutamia tuotteita, jotka olivat päässeet loppumaan ja avasi tilikirjansa. Kello oven yllä kilahti ja joku tuli sisään. Oona kohotti katseensa.
- Jani? hän sanoi yllättyneenä, sulki kirjan ja nousi ylös. - Onko kaikki hyvin?
Miehellä ei ollut tapana tulla tapaamaan Oonaa. Ei ainakaan yksin.
- On, Jani sanoi. - Kai. Tai ei oikeastaan. Ehkä mun ei olisi pitänyt tulla.
- Kerro nyt, Oona sanoi ja näytti Janille tuolia, jolle tämä voisi istua. Hän haki hoitopöydän takaa satulatuolin ja istui sille miestä vastapäätä. Jani huokaisi, haroi vaaleita hiuksiaan ja huokaisi taas.
- Sitä mä vaan, että... ei tää oikeastaan oo mitään. Tai no, hän näytti vaikealta. Oonaa alkoi ärsyttää miehen vitkastelu.
- No?
- Mä jään työttömäksi, Jani pamautti. Hetken aikaa oli hiljaista.
- Mitä? Etkä jää.
- Jään mä. Firmassa tehdään leikkauksia ja mä oon viimeksi tullut, joten mä saan lähteä.
- Ai.
Hiljaisuus.
- No mut, eihän se ole maailmanloppu. Jäinhän mäkin työttömäksi. Haet vaan muita töitä.
- Niin. Niin kai sitten. Kun se olisikin niin helppoa.
- Tai perustat oman firman.
Jani katsoi Oonaan vakavana.
- Joskus mä niin ihailen sua, hän sanoi hiljaa. - Tuota sun elämänvoimaa ja rohkeutta. Sitä mitä mulla ei ole. Sitä mitä siihen oman firman perustamiseen tarvittaisiin.
- Onhan sulla sitä, Oona sanoi.
- Ei, ei mulla ole. Mä toivoisin että olisi, mutta ei ole. Mä jäisin kilpailijoiden jalkoihin. En mä pysty pyörittämään omaa yritystä.
Hetken aikaa oli hiljaista. Sitten Jani kohotti katseensa.
- Hei, ethän kerro Elenalle? Mä en ole kertonut sille vielä ja... haluan kertoa itse.
- En tietenkään, Oona sanoi heti. Jani hymyili väsyneesti.
- Kiitos.
Oona nousi ja halasi Jania.
- Kyllä kaikki järjestyy, hän sanoi. - Luota muhun.
- Kiitos, Jani sanoi taas.
Kello oven yllä kilahti taas ja vaistomaisesti Oona vetäytyi kauemmas Janista. Satu oli tullut sisään ja katsoi heitä silmät ammollaan, käännähti kannoillaan ja lähti saman tien ulos. Oona vilkaisi huolestuneena Janiin.
- Mikä sille tuli?
Jani pudisti ymmällään päätään. Oonaa kylmäsi. Saattoiko olla, että Satu oli käsittänyt jotain väärin ja menisi nyt kertomaan Elenalle? Ja mitä hän kertoisi Elenalle? Eihän Oona edes ollut, hän tajusi äkkiä, eihän hän edes ollut ajatellut, että oli kaksin Janin kanssa. Ja nyt kun hän sen tajusi, ei se tuntunut lainkaan jännittävältä eikä hänen sydämensä sykkinyt yhtään sen kovempaa kuin yleensäkään. Mutta hän ei ehtinyt miettiä sitä sen enempää, kun Jani ilmoitti lähtevänsä.
- Okei. Joo. Pärjeile, Oona sanoi ja avasi oven miehelle.
- Joo. Nähdään illalla. Elenan juhlissa.
He hymyilivät kuin ihmiset, joilla on yhteinen salaisuus. Ja kun ovi kilahti kiinni Oona ajatteli, että juhlat saattaisivat hyvinkin jäädä hänen osaltaan väliin. Jos Satu olisi laverrellut valheitaan Elenalle, hän ei ikinä kehtaisi mennä tämän juhliin.

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   24.9.13 18:23:30

jatkooooo! :-) tästä ei oo löytyny mitään moitittavaa :)

Päivämäärä:   24.9.13 20:17:04

Jännityksellä odotan milloin Oona tajuaa. Toisaalta sitten se taitaa olla tarinan loppu eli jatka vain samaan malliin :D

Päivämäärä:   26.9.13 15:23:18

Jatkoaaaaa

Päivämäärä:   30.9.13 21:09:47

Missä jatko o.O

Päivämäärä:   1.10.13 14:45:04

Hei rakkaat lukijat! Tässä teille jatkoa. Yritän nyt ihan tosissani kirjoittaa useammin, koska työt loppuivat ja mulla on enemmän aikaa.

--

Oona oli juuri saanut mukavan asennon sohvalla, kun ovikello soi. Hieman ymmällään hän nousi. Ainoa, joka siellä saattaisi olla, oli Roy, ja tälle Oona oli laittanut viestiä, ettei pääsisi juhliin. Hän avasi oven.
- Etkö sä saanut mun viestiä? Oona kysyi.
- Sain.
Roy näytti melkein vihaiselta. Oonaa alkoi äkkiä palella.
- Onko Satu lörpötellyt -.
- Totta helvetíssä on! Roy sanoi äkkiä kiihtyneellä äänellä. Hänen mustat silmänsä olivat myrskyisät. Oonassa heräsi kapinahenki. Vielä hetki sitten hänen oli tehnyt mieli selittää. Nyt hänestä tuntui, ettei Roy tarvinnut mitään selitystä, ettei asia kuulunut tälle tippaakaan.
- Pue päällesi, Roy sanoi. - Meidän pitää mennä.
- Mä en tule! Oona sanoi. - Ihan sama mitä sanot Elenalle, mutta mä en tule.
- Ja mille sä kuvittelet tilanteen sitten näyttävän?
Oona nielaisi.
- Se ja sama, asiat on joka tapauksessa päin seiniä. Mun tuleminen tai tulematta jättäminen ei vaikuta siihen millään tavalla.
- Tottakai se vaikuttaa. Pue päällesi. Vai puenko mä sut?
Oona mulkaisi Royta.
- Okei, mä tuun. Juhlat on joka tapauksessa jo pilalla.
Hän kääntyi vaatekaapilleen, kaivoi esiin jo aiemmin suunnittelemansa asukokonaisuuden ja katsoi Royta.
- Viitsisitkö? hän kysyi ivallisesti. Roy meni eteiseen ja jätti Oonan vaihtamaan vaatteita.

Roy soitti ovikelloa ja Elena tuli avaamaan.
- Oona! Ihanaa sä tulit, mä pelkäsin, että sä oot jäämässä pois!
Elena kietoi käsivartensa Oonan kaulaan.
- Sä oot ihana. Te ootte kaikki niin ihania! Ihanat juhlat!
- Arvasitko sä? Oona kysyi vaisusti hymyillen.
- Tietysti mä arvasin, Elena sanoi. - Tulkaa sisään.
Oona vaihtoi kengät ja laittoi lahjan eteisen pöydälle muiden joukkoon. Satu tuli vessasta ja oli törmätä Oonaan.
- Elena, hän sanoi melkein arasti. - Mä ajattelin, että nyt kun Oona viimein tuli, niin sen kuoharin voisi avata.
Elena loi Satuun niin kylmän katseen, ettei Oona uskonut sitä edes todeksi.
- Ihan miten vain, hän sanoi ylenkatseellisesti. Sitten hän pujotti kätensä Oonan käteen ja kiskoi tämän mukaansa.

Muista juhlijoista Oona päätteli, että Satu oli liverrellyt näkemäänsä jo pitkälle. Mutta Elenan vaivaton suhtautuminen Oonaan pakotti muutkin siihen, kukaan ei kehdannut olla sankarittarellemme töykeä, koska Elenakaan ei ollut. Olisiko Oona ansainnut töykeää kohtelua, ei ole minun asiani kertoa, kuten ei ole sekään, ansaitsiko Satu kohtalonsa vai ei. Yhtä kaikki juhlat menivät paremmin kuin Oona oli odottanut. Elenan lisäksi myös Roy oli hänen rinnallaan, kenties harvasanaisena ja synkeänä, mutta oli, ja Oona oli siitä kiitollinen.

- Kiitos, Oona sanoi. - Mutta mä en lähde jatkoille.
- Mikset?
- Mua väsyttää ja mulla on huomenna töitä.
- Huomenna on sunnuntai.
- Mulla on silti töitä.
Niinpä muu joukko lähti, Roy mukaan lukien, jatkamaan juhlimista, kun taas Oona lähti kotiin. Hän peseytyi, veti yöpaidan päälle ja meni vuoteeseen, mutta ei saanut unta. Vielä kolmen aikaankin hän makasi valveilla ja tuijotti kattoa sydän levottomasti hakaten. Elena oli aivan varmasti kuullut, siitä ei ollut epäilystäkään. Mikäli Satu oli kertonut Roylle ja kaikille muillekin juhlijoille, oli hän takuulla kertonut Elenallekin. Ja miksi muuten Elena olisi suhtautunut Satuun niin viileästi? Mutta miksi Elena ei ollut heittänyt Oonaa ulos ja sylkenyt hänen jälkeensä? Se oli kysymisen arvoista, eikä Oona löytänyt siihen vastausta. Eikö Elena uskonut Satua? Vai eikö hän välittänyt? Vai oliko Jani kertonut, mikä tilanne oli todella ollut? Oona potki peittoa syrjään ja veti sitä taas päälleen.

Ovikello soi. Se soi uudestaan ja uudestaan ja sitten ovea alettiin hakata nyrkein. Nopeasti Oona nousi ja meni avaamaan oven.
- Kultaseni, Roy sanoi ja nojasi ovenkarmeihin. - Miten mukavaa, että avasit oven.
Oona tuijotti miestä, jonka mustat silmät olivat humalasta sameat.
- Mitä vaihtoehtoja sä mulle jätit? hän kysyi kylmästi. - Naapurit olisi soittaneet poliisit.
- Niin jaloa, Roy sammalsi. - Säästää mut putkalta.
- Sä oot humalassa.
- Hyvä huomio.
Roy tunkeutui Oonan ohi sisään ja nainen sulki oven.
- Mitä asiaa sulla on? hän kysyi.
- Mitä asiaa? Mitä asiaa mulla on? Ei mitään. Halusin vain jutella tästä mukavasta illasta.
Hän heittäytyi sohvalle.
- Tässä illassa ei ollut mitään mukavaa.
- Eikö? Musta siinä oli paljonkin mukavaa. Kun sä saavut sinne ja ah niin puhtoinen Elena tulee ja ottaa sut vastaan kuin sä olisit viaton ja enkelimäinen ihminen. Tiedätkös, sä et ansaitse Elenan rakkautta.
- Mene kotiisi ja nuku pääsi selväksi, Oona sanoi.
- Mistähän johtuu, että Elena sua niin kovasti rakastaa? Roy jatkoi, kuin ei olisi kuullutkaan Oonan sanoja. - Osaatko sanoa? Mitä rakastamisen arvoista Elena sussa näkee? Sussa, joka oot jo vuosia tehnyt kaikkesi saadaksesi Elenan miehen itsellesi.
- Mä en kuuntele tollasta, Oona sanoi. - Ala vetää.
Ja painottaakseen sanojaan Oona osoitti ovea. Roy nousi seisomaan ja tuli likelle Oonaa, painoi tämän vartalollaan vasten eteisen seinää.
- Elena tietää, sen täytyy tietää, mutta se ei usko. Se on niin hyvä ihminen, ettei se usko pahinta, vaikka se tuotaisiin sen silmien eteen. Ja sinä -.
- Jätä mut rauhaan.
Ja Roy astui kauemmas.
- Sä oot rohkea Oona, hän sanoi. - Rohkeus on sussa niin voimakasta, että se peittää kaiken muun alleen.
- Mitä mun pitäisi pelätä? Oona kysyi. - Sua vai?
- Ehkä, ehkä sun pitäisi pelätä mua, Roy sanoi. - Ja ehkä sun pitäisi pelätä Elenaa ja Jania.
Oona naurahti pilkallisesti.
- Voi, en mä sitä tarkoita, Roy sanoi. - En mä tarkoita, että Jani kertoisi Elenalle. Mitä se edes kertoisi? Ei se ole pettänyt Elenaa, kyllä mä sen tiedän. Ei siitä olisi siihen. Mä tarkoitan jotain ihan muuta, mutta sä et pienessä, itsekkäässä sydämessäsi sitä tule välttämättä koskaan ymmärtämään.
- Nyt riittää! Oona tiuskaisi. - Ole hyvä ja poistu mun asunnosta.
Royn silmissä välähti ja hän astui kaksi pitkää askelta Oonan lähelle.
- Enää sä et sulje ovea mun edessä, hän kuiskasi. Ja sitten hän suuteli Oonaa. Suudelma oli kuuma ja kiihkeä ja Oonasta tuntui, että hän hukkuisi. Kaikki ympärille pimeni ja pyöri, kohosi ja vajosi ja oli vain hän ja Roy. Hän yritti sanoa jotain, mutta hänellä ei ollut voimia. Huomaamattaan hän kietoi kätensä Royn niskaan ja antautui sille pyörteelle, josta ei enää päässyt irti.

Päivämäärä:   1.10.13 16:10:38

Kiitos pätkästä! :D

Lähettäjä: i love this 
Päivämäärä:   1.10.13 21:46:58

Kiitos <3

Lähettäjä: pistepiste 
Päivämäärä:   2.10.13 04:35:47

Voi miten jännään kohtaan jäi! Oon täällä ht netissä lukenu paljon tarinoita ja tää on kyllä yks parhaista, vaikkei tää oo edes loppuun kirjotettu vielä. Tykkään lukee just tän tapasia tarinoita. Osaat kirjottaa todella hyvin ja selkeesti, juoni etenee sopivaa tahtia ja on myös kiva kun jotkut asiat jää lukijan pääteltäväksi. Jatkoa odotellessa :)

Lähettäjä: ateist 
Päivämäärä:   2.10.13 09:00:06

Tää on kyllä aivan mahdottoman hyvä!

Päivämäärä:   4.10.13 23:04:33

<3<3<3 aivan mahtavaa lisää<3<3<3<3<3<3<3

Päivämäärä:   6.10.13 10:09:03

jattttkkkooaaa

Päivämäärä:   7.10.13 20:49:32

Jatkoaa pian pian!!! <333

Päivämäärä:   8.10.13 16:10:57

Hei rakkaat lukijat! Tarinan loppu lähestyy, enää muutama pätkä. Tässä niistä yksi.

--

Oona heräsi seuraavana aamuna linnunlauluun. Hän ei heti avannut silmiään, sillä hän halusi nauttia siitä omituisesta hyvänolon tunteesta, jonka vallassa hän oli. Hän venytteli ja avasi silmänsä.
- Roy?
Hiljaisuus. Oona nousi istumaan ja veti vaatekaapin ovesta kylpytakin, veti sen ylleen ja nousi. Hän siirsi syrjään sermin, joka erotti vuoteen muusta asunnsta. Verhot olivat kiinni, huone oli tyhjä.
- Roy? Oona sanoi taas ja meni keittiöön, kylpyhuoneeseen. Ei ketään. Sekunnin ajan Oona tunsi itsensä melkein surulliseksi. Sitten tilalle tuli petetyksi tulemisen tunne, katkeruus ja suoranainen suuttumus. Hän pyyhkäisi vihaisesti silmiin nousseet kyyneleet pois. Mitä hän oli oikein kuvitellut? Mikä hänet yleensä oli saanut toimimaan niin kuin hän oli toiminut? Mikä äkillinen mielenvikaisuus hänet oli viimeyönä vallannut? Hän tiesi, ettei ollut missään vaiheessa kuvitellut voivansa alkaa Royn kanssa jotain vakavaa. Mutta miksi Roy oli tehnyt aloitteen ja paennut ennen aamua? Kiukun kyyneleet putosivat poskille ja Oonan kurkkua kuristi. Tämä oli viimeinen pisara, enää koskaan, ikinä, milloinkaan hän ei haluaisi tavata miestä. Hän pyyhki vielä kerran silmänsä, meni suihkuun, laittoi hiuksena, meikkasi ja pukeutui, hymyili peilikuvalleen. Asiakas tulisi tunnin kuluttua, hän ehtisi juuri sopivasti avaamaan liikkeen.

Oli melkein kuin Roy olisi lukenut Oonan ajatukset, missä hän sitten olikin. Hän ei ottanut yhteyttä eikä ilmestynyt Oonan elämään. Aina välillä Oona mietti Royn motiiveja. Häpesikö tämä? Pelkäsikö? Vai oliko hän vain yksinkertaisesti saanut sen mitä oli alun alkaenkin hakenut, ja oli nyt tyytyväinen ja voitonriemuinen jossakin eteläisellä hiekkarannalla? Oona ei tiennyt ja väitti itselleen, ettei välittänytkään tietää. Mutta kenellekään hän ei kertonut, mitä oli tapahtunut.
- En mä tiedä, hän vastasi Elenalle, kun tämä kysyi missä mies oli. - Ei se mulle menemisistään kerro. Ei ne mulle kuulu eikä mua edes kiinnosta tietää.
- Mä vaan mietin, että olitte vielä pari viikkoa sitten ihan hyvissä väleissä.
Oona kohautti harteitaan ja vaihtoi puheenaihetta. Se ei kuitenkaan ollut helppoa, sillä Elenalla oli jotakin kerrottavaa.
- Mä nimittäin näin Royn tässä yksi päivä.
Oonan sydän hypähti, mutta hän ei antanut sen näkyä kasvoiltaan. Vasta vähän ajan kuluttua hän salli itselleen kysymyksen.
- Ai? Missä?
- Keskustassa. Se oli... se oli liikkeellä jonkun naisen kanssa.
- Niinkö?
Oona otti lautasliinan ja alkoi taitella ja availla sitä saadakseen käsilleen jotain tekemistä, ettei Elena huomaisi niiden tärisevän.
- Joo. Pitkä nainen, melkein yhtä pitkä kuin Roy. Sen nimi oli Serena.
Oonaa kylmäsi.
- Niin että, ajattelin vain, että... jos sä tiesit, että se tapailee jotakuta.
Oona veti henkeä. Aluksi hän melkein kertoi, että Roy ja Serena eivät suinkaan 'tapailleet' tai 'seurustelleet', mutta muutti mielensä ja sanoi:
- Saahan Roy tapailla ketä se haluaa.
- Tietysti. Mutta tiesitkö sä?
- Serenasta? Mmm. Tapasin sen joskus vuosi sitten.
- Vuosi sitten? Miksei Roy ole esitellyt sitä meille?
- Ehkä se ei ole vakavaa, Oona arveli ja samalla tiesi, että se ei todellakaan ollut vakavaa.

Kotiin päästyään Oona tuijotti kuvaansa eteisen peilistä ja mietti, mikä hänessä oli vikana. Miksi Roy oli lähtenyt, miksi hän ei ollut jättänyt edes viestiä, miksi hän ei nyt ottanut yhteyttä, kun kerran oli Suomessakin? Hän potkaisi kengät seinään ja irvisti. Mitä hän siitä välitti, Roy kuului menneisyyteen. Tai ei, Roy ei kuulunut edes sinne, Oona aikoi pyyhkiä Royn kokonaan pois elämästään, myös menneisyydestään.

Syksy tuli ja puut värjäytyivät punaisiksi ja keltaisiksi. Oona teki niin paljon töitä kuin vain mahdollista, hän halusi pitää itsensä kiireisenä. Hän ei missään tapauksessa halunnut istua toimettomana ja antaa ajatustensa päästä omille teilleen. Liian monet illat ja unettomat yöt olivat osoittaneet, mihin ne kääntyivät. Ja niille ajatuksille Oona ei halunnut antaa tilaa. Mutta lokakuun alussa ne ajatukset, tai ainakin jotain siihen suuntaan, valtasivat Oonan mielen niinäkin aikoina, kun hänellä oli muuta tekemistä. Hän laski kalenteritsaan päiviä ja huomasi, että hänen kuukautisensa olivat myöhässä.
- Ei hélvetti, hän mutisi ja laski uudestaan. Kyllä, kuukautiset olivat viikon myöhässä. Eivätkä hänen kuukautisensa olleet koskaan myöhässä.

Seuraavana aamuna Oona nosti takkinsa kauluksen pystyyn, veti pipon sydälle päähänsä ja laittoi aurinkolasit nenälleen. Hän ei halunnut tulla tunnistetuksi. Eikä hän halunnut mennä lähimpään apteekkiin. Hän meni keskustan ulkopuolelle, hiippaili kassalle paketin kanssa ja sanoi ainoastaan 'hei' ja 'kiitos' ja lähti niin pian kuin pääsi. Eikä kotimatka ollut koskaan tuntunut niin pitkältä.

- Ole negatiivinen, ole negatiivinen, ole negatiivinen, hän hoki ja asteli huoneessa edes takaisin. Hänestä tuntui, että sekuntiviisarien raksutusten välissä kului aina vuosisata. Vielä kaksi minuuttia. Mitä hän tekisi, jos se olisi positiivinen? Puolitoista minuuttia. Pitäisikö hänen ilmoittaa Roylle? Minuutti. Ei, hän ei varmasti ilmoittaisi Roylle. Puoli minuuttia. Mutta eikö Roylla ollut oikeus tietää? Kymmenen sekuntia. Mutta Roy ei varmasti edes välittäisi siitä. Kännykän hälytys soi ja Oona nappasi testin pöydältä. Negatiivinen. Se oli negatiivinen. Oona romahti lattialle ja purskahti itkuun.

Päivämäärä:   8.10.13 17:15:09

Ai apua, mä oon odottanut uutta pätkää kuin kuuta nousevaa - kiitos! :)

Päivämäärä:   8.10.13 19:51:42

Tää tarina on jotain mahtavaa.

Päivämäärä:   9.10.13 08:06:47

jatkoooooo!!!!!

Päivämäärä:   12.10.13 22:59:52

Jatkoa vielä!!!

Päivämäärä:   13.10.13 18:04:00

Heipähei lukijat! Jatkoa laittelen teille huomenna. Olen ollut koko viikonlopun menossa, lähdin tänäänkin kotoa aamulla seitsemältä (vaikka pn sunnuntai) ja kotiuduin juuri minuutti sitten, jatkoa en tänään milään jaksa kirjoittaa, aivot ei toimi. Malttakaa huomiseen ;)

Päivämäärä:   14.10.13 13:01:09

Tässä teille lyhyt pätkä. Se on lyhyt siksi, että halusin lopettaa sen tuohon, mihin lopetin. Yritän kirjoittaa teille jatkoa tällä viikolla :)

--

Lokakuu vaihtui marraskuuksi ja pakkaset tulivat. Lumi tuli aikaisin sinä vuonna, suli, satoi taas ja suli taas. Kadut olivat epätasaisen, liukkaan jään peitossa. Oona käveli varovasti töihin ja kotiin, ettei kaatuisi.
- Tulisi jo kunnon lumi, hän nurisi Elenalle. - Nyt pitää koko ajan katsoa, mihin jalkansa pistää.
- Ollaan iloisia, että maassa on nyt jotain valkoista. Normaalisti tähän aikaan vuodesta on toivottoman pimeää ja sateista.
- Mun puolesta voisi ollakin, saisi kävellä normaalisti.
Elena hymyili ja laski teekupit pöydälle.
- Sä keksit väkisin huonoja puolia talvesta.
- Enhän! Justhan mä sanoin, että lumi voisi tulla jo.
Elena pyöritteli päätään ja kaatoi teehensä maitoa.
- No, joka tapauksessa, joulukuun alussa järjestetään juhlat täällä, Jani on saanut töitä.
- Ai niin! Mä kuulinkin siitä. Tosi hieno juttu. Miksi juhlitte vasta silloin?
Elena kohautti harteitaan.
- Jani halusi. Eikä siihen nyt niin pitkä aika ole, pari viikkoa vain.
- Onko se joku järjestelyaika?
- Kaiketi, Elena sanoi hämmentäen teetään. - Ootko sä nähnyt Royta?
- En, Oona sanoi varatuneena. - Miten niin?
- No kun mä laitoin sille viestin ja kutsuin sen mun juhliin.
Oona tunsi olonsa petetyksi.
- Miksi?
- Koska se on mun kaveri myös. Ja sähän oot tehnyt niin selväksi, että te ette seurustele, ettet voi vetää esiin edes exä-korttia.
Oona irvisti, mutta hänen oli pakko myöntää, että Elena oli oikeassa. Ja oikeastaan olisi ehkä ihan hyvä törmätä Royhyn nyt, kun olisi varautunut, kuin että Roy ilmestyisi taas äkisti hänen elämäänsä kuten miehellä oli tapana.
- Mitä se vastasi?
- Se sanoi yrittävänsä.

Joulukuun ensimmäisenä lauantaina Oona siis valmistui kohtaamaan Royn. Hänen tunteensa olivat hyvin sekavat. Kyllä meidän sankarittaremme tiesi, että hän oli vain vähän aikaa sitten vannonut, ettei koskaan enää haluaisi nähdäkään koko miestä. Pikemminkin pulma oli siinä, että hän ei suhtautunut asiaan enää niin kovin radikaalisti. Oikeastaan hän melkein halusi nähdä tämän. Jospa Roykin oli nyt miettinyt asiaa tarpeeksi ja tuli juhliin juuri sen takia, että voisi nähdä Oonan? Mutta halusiko Oona, että Roy haluaisi nähdä hänet? Hän ei ollut varma. SIitä huolimatta hän oli vielä tavallistakin valikoivampi vaatteidensa suhteen, kiharsi muutenkin kiharat hiuksensa suurille, löysille korkkiruuvikiharoille ja otti vaihtokengät mukaan. Oli pimeää ja hän liukasteli metroasemalle, matkusti Itä-Helsinkiin ja lähti kävelemään Elenan ja Janin asuntoa kohti. Koska hän oli vähän myöhässä, hän päätti oikaista toisen kerrostalon pihan läpi. Sinne johtivat pienet, kapeat kiviportaat. Ja nähdessään portaat hän näki myös tutun suoraryhtisen selän ja hänen sydämensä jätti lyönnin väliin. Äkkiä hän huomasi hymyilevänsä.

- Roy!
Mies pysähtyi, mutta ei kääntynyt. Oona asteli nopeasti portaisen yläpäähän, ja viimein puhuteltava kääntyi katsomaan häntä.
- Iltaa, arvon neiti, hän sanoi viileästi, ja Oonan hymy hyytyi. Vai tällainen oli Royn suhtautuminen. No, saamansa pitää.
- Säkin sitten päätit ilmaantua paikalle, Oona sanoi myrkyllisesti.
- Pitihän sitä, kun kutsuttiin, ja vielä niin kauniiseen tilaisuuteen.
- Kauniiseen tilaisuuteen? Oona kysyi ymmällään.
- Mitä, eikö sun rakas Janisi ole kertonut? Ah, ehkä se kuvitteli, että sä pilaisit yllätyksen. Jani aikoo tänään kosia Elenaa, ja kysyi multa neuvoa sormuksen ostamisessa. Taloudellisessa puolessa, tietystikin.
Hetken aikaa Oona oli hiljaa ja yritti käsittää, mitä hän juuri oli kuullut.
- Suurikin shokki? Roy kysyi pilkallisesti. - Kovin olet kalpea, järkytyksestäkö?
Oona katsoi Royta suoraan tämän mustiin silmiin, ja hänen omista ruskeistaan salamoi niin voimakas viha, että Royn ivallinen ilme pyyhkiytyi pois.
- Ei, mun kalpeus ei suinkaan johdu Elenan ja Janin kihlautumisesta. Jos se jostakin johtuu, niin siitä, että mulla on ollut viimeaikoina paljon mietittävää. Kuten esimerkiksi, olenko mä raskaana vai en.
Roy hätkähti ja astui lähemmäs, mutta Oonan ilme oli niin torjuva, että hän pysähtyi silti alemmalle portaalle.
- No, oletko? hän kysyi jäätävästi.
- Lapsen onneksi en. Susta tuskin tulisi kovin hyvää isää, ottaen huomioon, että oot niin itsekäs ettet omaasikaan viitsi olla missään yhteyksissä.
Miehen ilme muuttui, ja ensimmäistä kertaa Oonasta tuntui, että hän oli saanut pienen särön iskettyä tämän kivikovaan panssariin.
- Siinä mielessä, kultaseni, me ollaan ihan samanlaisia, hän sanoi silkinpehmeällä äänellä. - Kun ottaa huomioon, että sen mukaan, mitä mä olen kuullut, sä et itkenyt kyyneltäkään kummankaan vanhempasi hautajaisissa.
Sen sanottuaan Roy käänsi Oonalle selkänsä ja lähti laskeutumaan portaita. Oonassa kuohahti jonkinlainen alkukantainen raivo ja hän kohotti kätensä lyödäkseen miestä. Roy väisti reaktiivisesti, Oonan käsi tapasi tyhjää, hänen jalkansa lipesi liukkaalla portaalla ja hän kaatui. Hän kaatui ja vieri alas portaita ja vähän matkaa tietä niiden alla, kunnes pysähtyi tajuttomana selälleen. Mitä Royn mielessä liikkui hänen syöksyessään portaat alas ja nähdessään lumen värjäytyvän punaiseksi Oonan pään alla, sitä en osaa sanoa. Lukijan täytyy päätellä se itse.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   14.10.13 13:06:03

Käääääk!!!!!!

Päivämäärä:   14.10.13 13:46:47

Nopeasti jatkoa! Ei saa pitää jännityksessä! :)

Päivämäärä:   14.10.13 17:02:12

Eiii! Ja tollaseen kohtaan sitten halusit jättää!? :O Senkin rontti :D

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   14.10.13 20:04:53

Ei saa jättää tollaseen kohtaan!! :( koska tulee seuraava pätkä??

Lähettäjä: sonyhilu 
Päivämäärä:   14.10.13 22:12:22

Eiiiiiiiiiiiiiiii !!!!!!!!

Päivämäärä:   14.10.13 23:42:28

Miks roy on noin vihanen?! Ja jatkoo pliis pian!

Päivämäärä:   15.10.13 18:12:12

jjjaatkkooo<33 oli kauheen lyhyytt :(

Lähettäjä: koukussa 
Päivämäärä:   15.10.13 22:17:51

apua äkkiä lisää!!! :D

Päivämäärä:   16.10.13 11:47:31

Jatka jatka ihana story!!!

Lähettäjä: diudiu 
Päivämäärä:   16.10.13 20:19:59

Uus lukija ilmottautuu. Jatkoo pia. :33

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.