Lähettäjä: vanamo
Päivämäärä: 3.3.13 12:25:13
Alina: Oi kyllä mä tiedän, että tämä on klisee. Kliseet on elämän suola :) kliseissä olen hyvä. Eikä mun mielestä se oli kiinni siitä, kuinka monta kertaa tarina on kirjoitettu, vaan siitä miten se on kirjoitettu. Mutta kuten aloitusviestissä sanoin, en kutsuisi tätä tarinaa rakkaustarinaksi, vaan draamaksi. Niissä on iso ero. Enempää en kerro, etten pilaa tätä teiltä.
Tässä jatkoa!
--
Lukija varmaan tietää, että joskus elämässä tulee eteen tilanteita, joihin on pakko myöntyä, vaikka ei haluaisi. Sellaiseen tilanteeseen oli sankarittaremme nyt ajautunut. Hän, kaikista maailman ihmisistä, oli lähtenyt treffeille epämiellyttävän miehen kanssa vain saadakseen tahtonsa läpi. Tosin Oona ei kutsunut tapaamista treffeiksi eikä liioin olisi sanonut menevänsä tapaamaan jotakuta vastakkaisen sukupuolen edustajaa siinä mielessä. Enemmänkin hän ajatteli liiketapaamista. Tapaamalla Royn hän maksaisi tämän hiljaisuudesta.
Heillä oli tapaaminen kahvilassa ja Oona saapui paikalle harkitusti myöhästyen, ei enempää kuin viisi minuuttia. Hän tiesi, että se oli välttämätöntä, ettei vain sattuisi tilannetta jossa hän joutuisi odottamaan Royta. Tyytyväisenä hän pisti merkille, että Roy oli paikalla. Vähemmän tyytyväisenä hän huomasi, että tämä luki lehteä. Toisin sanoen hän ei katsellut malttamattomana ympärilleen odottaen saapuisiko Oona paikalle vai ei. Oona istui häntä vastapäätä, mutta Roy ei vieläkään kohottanut katsettaan vaan luki jutun tyynen rauhallisesti loppuun, taitteli lehden ja katsoi sitten kaunottareen, joka istui häntä vastapäätä.
- Ja herra suvaitsee huomata seuralaisensa.
Roy virnisti. Oona pisti merkille, että hänen toinen suupielensä kohosi ylemmäs kuin toinen.
- Ja neiti suvaitsi saapua paikalle.
- Oliko mulla vaihtoehtoja?
- Tietysti, ei kukaan sua tänne pakottanut.
Oona kohotti kulmaansa hymyilemättä.
- No mutta, mitäs saisi olla, mä tarjoan.
- Ensin sä saat luvata, ettet ikinä missään olosuhteissa kerro kenellekään mitä kuulit ja näit niissä juhlissa.
- Puoli valtakuntaa kuuli ja näki mitä tapahtui.
Siinä vaiheessa Oona tajusi, että hänen pitäisi vaihtaa taktiikkaa. Hän nojasi leukansa käsiinsä ja laski silmäluomensa alas.
- Mä vaan pelkään niin paljon, että menetän Elenan ystävyyden, hän sanoi ääni väristen. Sitten hän kohotti silmänsä Royhin ja hymyili varovasti. – Etkö sä tekisi palveluksen, ihan vain… ihan vain tosiystävyyden nimeen?
Ja hän kosketti Royn kättä pöydän päällä. Koko esityksen ajan Roy hymyili ivallisesti.
- Mä voin harkita sitä, hän sanoi. – Pientä maksua vastaan.
- Oi, mitä vain sä pyydät! Oona kujersi kieritellen kiharaa sormensa ympärille. Roy kumartui lähemmäs pöytää, sen yli kohti Oonan kasvoja, pysähtyi ja hymyili.
- Sä et ole sen arvoinen, hän tokaisi ja vetäytyi pois. – Okei, mä lupaan pitää sun pienen salaisuutesi.
Roy otti taas lehden ja avasi sen eteensä. Kesti hetken, ennen kuin Oona löysi kielensä. Hänelle ei ollut koskaan ennen käynyt näin. Tuossa miehessä oli jotakin merkillistä, häneen ei tepsinyt lainkaan Oonan lumovoima. Juuri nytkin Oonasta tuntui, että mies piti häntä pilkkanaan.
- Mitä sä oikein haluat musta? Oona äyskähti. Roy kohotti katseensa lehdestä.
- En mä halua susta yhtään mitään.
- Ihan muuten vain pyysit ulos vai?
- Halusin vain nähdä mihin susta on.
- Mitä?
- Täytyy sanoa, että olen vähän pettynyt.
Oona sai tarpeekseen. Hän nousi ja oli jo lähdössä ennen kuin kääntyi takaisin.
- Sä olet ihan käsittämätön ääliö. Mä oon tavannut miehiä lyhyen elämäni aikana ihan tarpeeksi paljon tietääkseni sen. Sä oot, mitä, kolmekymppinen, eikä sulla ole minkäänlaisia tapoja. Käyttäydyt ihan ristiriitaisesti ilman mitään syytä ja luulet sillä tavalla jotenkin tekeväsi vaikutuksen. Arvaa mitä? Ei onnistu. Niin että hyvää elämää vaan ja toivottavasti ei koskaan enää tavata.
Ja hän marssi ulos kahvilasta.
Sillä hetkellä Oona oli niin raivoissaan, ettei jaksanut edes hymyillä vislaavalle pojalle puolivälissä Esplanadia. Hän näytti tälle keskisormea vilkaisemattakaan ruskettuneita kasvoja ja marssi eteenpäin. Kaksi korttelia myöhemmin hän tajusi unohtaneensa laukkunsa, pysähtyi ja kirosi ääneen. Kaikista päivistä ja kaikista kahviloista sen piti olla juuri tänään ja juuri tuo kahvila, minne Oona laukkunsa jätti. Hän kääntyi ympäri ja oli törmätä Royhin, joka tuli häntä vastaan. Tämä kohotti laukkua ja hymyili miltei ystävällisesti.
- Elämä voisi olla vähän vaikeaa ilman tätä, hän sanoi. Oona valmisteli terävää vastausta, mutta ei ehtinyt sanoa sitä ennen kuin huomasi, ettei Royn äänessä ollut lainkaan pilkkaa.
- Kiitti.
Roy virnisti. Tuo virnistys oli oikeastaan aika hurmaava, Oona pisti merkille. Hän hymyili takaisin.
- Mä oon pahoillani, jos loukkasin sua jotenkin, Roy sanoi yllättäen.
- Ai ’jos’?
- Okei, kun.
Oona oli hetken hiljaa ja nyökkäsi sitten.
- Anteeksipyyntö hyväksytty. Tämän kerran.
- Tarkoittaako tuo, että tulee seuraavakin kerta?
- Jotenkin musta tuntuu, etten mä pääse susta ihan näin helpolla eroon.
- Voi olla.
Hiljaisuus levisi heidän välilleen. Oona heilautti ruskeat hiukset niskaansa ja hymyili.
- Selvä, hyväksyn sut mun kaveriksi. Kunhan pidät suusi kiinni.
- Tai mitä?
- Saat maistaa kostoni suloista miekkaa.
Roy nosti kätensä ylös antautumisen merkiksi.
- Okei, armoa! Lupaan pyhästi olla sanomatta sanaakaan asiasta kenenkään kuullen koskaan.
Oona nauroi, vilpittömästi nauroi, ja he lähtivät yhdessä jatkamaan matkaa.
Koskaan ennen ei Oona ollut tuntenut oloaan niin sekavaksi kuin sinä iltana. Tämä Roy, tämä omituinen mies, oli käyttäytynyt aivan päinvastoin kuin Oona oli olettanut. Ja se, että hän oli melkein suudellut, mutta ei kuitenkaan! Tietenkin oli selvää, ettei Oona missään vaiheessa ollut toivonutkaan Royn suutelevan ja oli pelkästään tyytyväinen, ettei tämä ollut. Mutta hän ei ymmärtänyt, mitä mies oli tarkoittanut sanoessaan, ettei Oona ollut sen arvoinen. Ei ollut minkä arvoinen? Suudelman? Siitä voisi keskustella uudestaan. Oona tiesi montakin miestä, jotka olisivat olleet hyvin eri mieltä asiasta. Lukija, älä ymmärrä nyt väärin, ei Oona ollut sellainen nainen. Ei, ei hän ollut kovin montaa miestä suudellut. On muistettava, että Oona oli rakastunut, eivätkä rakastuneet naiset suutele vastaan tulevia miehiä ihan vain huvikseen. Mutta niitä miehiä, jotka pitivät Oonan kauniita, täyteläisiä, selväpiirteisiä huulia suutelemisen arvoisina, oli useampia. Jopa Jani… mutta ei, ajatus sai Oonan punastumaan. Oli tilanne mikä tahansa, Roy oli nyt Oonan puhelinnumeroissa eikä sieltä lähtisi kovin nopeasti pois.
Niin helpolla Oona ei kuitenkaan selvinnyt. Edessä olivat nimittäin kaverit, ennen kaikkea Jani. Mitä Jani ajattelisi siitä, että Roysta tulisi osa heidän elämäänsä? Selväähän oli, että Oona ja Roy eivät seurustelleet eivätkä koskaan seurustelisi, mutta Jani ei välttämättä ymmärtäisi sitä. Tai Elena. Oonahan ei välittänyt Elenan mielipiteestä, kuten lukija varmasti hyvin tietää, mutta pelkäsi Elenan mielipiteen vaikuttavan Janiin. Ja eihän hän voisi mitenkään selittää Roylle mitä hän pelkäsi! Mies piti häntä muutenkin pilkkanaan, saati sitten jos hän avautuisi tässä huolessaan. Ei, Oona pitäisi suunsa kiinni ja toimisi kuten aina ennenkin.
- Ai niin joo, hän sanoi kuin ohimennen eräänä päivänä. – Roy liittyy seuraan. Muistatteko? Se yksi jätkä silloin kahvilassa.
- Ai se pitkä ja tumma? Jani kysyi. – Miksi?
Oona kohautti harteitaan katse tiukasti viinipullossa, jota hän kaivoi laukustaan.
- Se halusi tulla piknikille.
- Oi, Elena sanoi ja hymyili. – Kyllä se saa tulla.
Tietäen täsmälleen mitä Elena ajatteli, Oona tuhahti.
- Se on kaveri, että se siitä.
- Eikös se ole aika vanha? Jani kysyi.
- Kolmekymppinen, Oona sanoi. – Miten niin?
- Ei mitenkään. Ei kun sitä vaan, että teillähän on kahdeksan vuotta ikäeroa.
- Me ei seurustella!
- Mutta voisitte, vai mitä? Elena kysyi hymyillen.
- Ei, ei edes voitais, Oona sanoi. – Se ei ole mun tyyppinen.
- Miksi se sitten tulee?
Oona kohautti harteitaan.
- Se halusi tulla. Enkä mä voinut kieltääkään.
- Mikset? Jani kysyi.
Sekunnin murto-osan ajan Oona mietti, miksi ei. No, ehkä siksi, että Roylla oli hallussaan arkaluontoista tietoa Oonasta, eikä sitä tietoa saanut päästää ilmoille. Joten jos Roy halusi tulla, niin Oonalla ei ollut mitään sanomista vastaan. Ongelmana toki oli, että Roy oli saapumassa juuri niiden ihmisten seuraan, joiden korvat piti kaikkein tarkimmin sulkea kaikelta tiedolta. Ehkä Roy halusi tulla juuri siksi! Oonalle nousi pala kurkkuun. Pitäisikö koko juttu perua? Soittaa Roylle ja sanoa, ettei kannattanut tulla? Mutta siinä vaiheessa, kun ajatus nousi Oonan mieleen, saapui Roy paikalle.
- Siinä paha, missä mainitaan, Jani sanoi nousten ylös. – Terve.
He kättelivät, Roy hymyillen vinosti.
- Puhuttiin just susta, Elena sanoi hymyillen leppeästi. – Mikä sut ajoi Oonan seuraan?
Oonan ja Royn katseet kohtasivat. Mies hymyili Oonalle miltei rauhoittavasti.
- Jaa. Sattuma. Juhlat. Mikä nyt ihmisiä yleensä yhteen saattaa.
Hän istui Oonan viereen ja hymyili tälle.
- Tai ehkä se oli vain Oonan säkenöivä ulkonäkö.
Puhuteltava punastui lievästi ja keskittyi kaatamaan viiniä vielä yhteen pahvimukiin.
- Älä turhaan ujostele, Roy sanoi. – Sä tiedät varsin hyvin, että näytät hyvältä. Älä esitä vaatimatonta.
- Sä se osaat imarrella naista.
Roy virnisti ja otti mukin vastaan. Heidän sormensa hipaisivat toisiaan ja Oona veti kätensä nopeasti pois.
- No Elena ja Jani, mies sanoi kääntäen huomionsa kokonaan pois Oonasta. – Oona on puhunut teistä. Mitenkäs te päädyitte yhteen?
- Ootko sä puhunut meistä? Elena kysyi ilahtuneena. – Mitä?
- Kertoi vaan, että te olette se ideaalipari.
Katse Oonan silmissä tummeni ja Roy virnisti leveästi.
- Että?
Elena otti huikan viinistään ja katsoi Jania hymyillen.
- Me ollaan oltu kavereita vaikka miten pitkään, hän sanoi. – Sitten, juhannuksena, Jani kysyi voitaisiinko me olla jotain enemmänkin.
- Romanttista.
Oona kuuli ivan Royn äänessä, mutta Elenan ilmeestä päätellen tämä ei sitä kuullut.
- Ja mitenkäs tämä herra päätyi kyseiseen ratkaisuun? Voisin vakuuttaa, että sun kaltaisella miehellä olisi paljon naisia tarjolla.
Jani punehtui.
- Me vaan sovitaan Elenan kanssa yhteen.
Oona kumartui lähemmäs Royta.
- Sä liikut vaarallisilla vesillä, hän kuiskasi miehen korvaan. Roy käänsi päätään niin, että heidän kasvonsa olivat vastakkain. Oona ei perääntynyt, tätä erää Roy ei voittaisi. Hän tunsi miehen kuuman hengityksen kasvoillaan.
- Älä pelkää, kaunotar, hän naurahti hiljaa. - En ylitä rajoja.
- Te ootte söpöjä, Elena huokaisi. Sekä Roy että Oona kääntyivät häneen päin.
- Me ei olla pari, Oona tuhahti. – Usko jo.
|