Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   19.1.13 21:34:20

Olen tällainen perinteinen pöytälaatikkokirjoittaja, ja mulla on monta kesken jäänyttä tarinan alkua. Tämä tarina on kuitenkin lähtenyt rullaamaan eteenpäin ja halusin laittaa sen teille tänne ja kuulla palautetta. :) Toivottavasti tykkäätte!

Istuin huoneeni lattialla lukemassa vanhoja lehtiä ja kuuntelin pikkusiskoni huoneesta kuuluvaa kikatusta. Sillä oli ollut joku kaveri yökylässä ja mä olin jo valmis heittämään tytöt ikkunasta ulos, koska olin joutunut kuuntelemaan niitä koko aamun yrittäessäni nukkua pitkään viimeisinä lomapäivinä. Muuten mulla oli aamulla ollut loistava fiilis mutta rakas isäni onnistui sitä hieman pilaamaan. Ei me nykyään enää niin paljon otettu yhteen kuin muutama vuosi sitten, mutta mä en pitänyt riitelystä, varsinkaan isän kanssa joka osasi aina sanoa pahasti niin että olin huonolla tuulella vielä pitkään riidan jälkeenkin. Vakituinen riidan aihe, kuten tälläkin kertaa, oli hevoset. Tai oikeastaan hevonen, Kira. Mä olin saanut sen joskus viisivuotiaana lahjaksi ja olin totta kai ollut aivan innoissaan että mulla oli oma hevonen. Ei viisivuotiasta pikkutyttöä tietenkään laitettu hoitamaan omaa hevostaan eikä vaadittu että pitäisin huolta siitä, mä vaan hoivasin sitä niin kuin pehmolelua. Kun kasvoin isommaksi sain enemmän vastuuta ja työtä ja hevostelu vei multa aina vain enemmän aikaa. Monet kerrat mä jouduin kieltäytymään yökylästä tai synttärijuhlista tallitöiden takia. Silti mä en koskaan valittanut ja hoidin kiltisti kaikki hommat mitä pyydettiin. Sitten mä tulin murrosikään ja aloin kaivata omaa aikaa enkä enää suostunut olemaan isin kiltti tyttö joka nousee kuudelta lauantaina ruokkimaan hevostaan. Enhän mä ollut edes pyytänyt sellaista! Kukaan ei koskaan ollut kysynyt halusinko mä hevosta vai en. Se taisi olla jotain yläasteen alkua kun me tapeltiin isän kanssa melkein joka päivä. Äiti oli ollut ymmärtäväisempi, se oli jopa myöhemmin saanut isän maksamaan mulle pientä palkkaa tallitöistä. Helppoa sen suostuttelu ei kylläkään ollut, sen mä muistan. Onneksi se aika oli ohi ja me oltiin isän kanssa aika hyvissä väleissä nykyään. Paitsi tänään tietysti. Isä oli nimittäin mennyt sopimaan tallityttöjen kanssa, ettei niiden tarvitsisi huomenna tulla aamutalliin, koska mä kuulemma voisin hyvin hoitaa sen. Mä en ymmärtänyt miksi isä ei voinut kysyä olinko mä suunnitellut muuta menoa. Tietysti mulla oli muuta menoa. Kesän viimeinen perjantai ja mäkö olisin aamulla tallitöissä?

Me oltiin mun ystävän Mirkan kanssa päätetty järjestää kesänlopettajaisjuhlat. Juhlista tulisi pienet (Mirkalla oli tapana järjestää myös ei niin pieniä juhlia) ja meidän lisäksi paikalle tulisi vain oma porukkamme. Mun ja Mirkan lisäksi siihen kuuluivat Mikko, Toni ja Karri. Me oltiin Mikon kanssa tutustuttu jo ihan pentuina, koska meidän porukat olivat ystäviä keskenään. Mikko asui melkein meidän naapurissa ja alle kouluikäisinä me oltiin erottamaton kaksikko. Kun me aloitettiin koulu – Mikko mua vuotta aikaisemmin – Me ei enää hengattu kovin paljon yhdessä. Mikko alkoi liikkua oman ikäistensä poikien kanssa ja vaikka mä yritin kovasti mennä porukkaan mukaan, eivät ne halunneet vaivoikseen vuotta nuorempaa tyttöä. Tietysti mä suutuin Mikolle, enkä mä ollut ala-asteen alkuaikoina missään tekemisissä entisen parhaan ystäväni kanssa. Mä sain uusia kavereita luokkani tytöistä ja vietin hauskaa aikaa heidän kanssaan. Sitten tulivat tyttö- ja poikabakteerit ja mä taisin jopa ihastua Mikkoon jossakin välissä. Ilmeisesti sekin oli ihastunut muhun, sillä viidennen luokan (Mikon kuudennen) viimeisenä päivänä se suuteli mua koulun pihalla. Ensisuudelmaani mä en ikinä unohtaisi, vaikka se ei maailman romanttisin ollutkaan. Meidän hampaatkin kolahtivat yhteen ja molemmat repesivät nauramaan, ja me tajuttiin että ystävyys oli ehkä enemmän meidän juttu. Siitä lähtien me ollaan taas oltu hyviä ystäviä ja kun mä pääsin yläasteelle, Mikko tutustutti mut luokkakaveriinsa Toniin. Kolmestaan me koettiin yläasteen ylä- ja alamäet, ihastukset, ensikännit ja jälki-istunnot, ja elettiin hölmöinä ja huolettomina kuin oltaisiin nuoria aina (tai niinhän me elettiin vieläkin). Kun mä olin kahdeksannella luokalla, Toni kutsui mut ja Mikon tuttunsa Karrin järjestämiin vuosisadan vappubileisiin. Karri oli Tonia ja Mikkoa vuoden vanhempi jätkä, joka tunnettiin kovasta bilettämisestä. Siitä illasta jäi käteen paljon tanssimista, hieman hataria muistikuvia ja hélvetin huono olo. Me oltiin Tonin ja Mikon kanssa ainoat jotka jäivät taloon yöksi, ja aamulla tutustuimme kahvipöydän ääressä paremmin talon isäntään ja tämän pikkusiskoon Mirkaan. Joistakin ihmisistä vaan pitää heti ensimmäisestä sanasta, ja Mirka oli mulle tällainen ihminen. Se oli jäätävästä darrasta huolimatta lähdössä samana päivänä kaupungille shoppailemaan ja pyysi mua mukaan. Meidän kemiat sopivat hyvin yhteen ja me oltiin samantyylisiä ihmisiä, enkä mä voinut kuin ihmetellä miten voi löytää niin ihanan ihmisen ystäväkseen. Me molemmat rakastettiin muotia ja sinä päivänä mä tuhlasin varmaan enemmän kuin koskaan ennen. Me kierrettiin kaupungin jokainen kauppa, kerättiin sylit täyteen ihania (ja tietysti myös kamalia) vaatteita ja asusteita ja naurettiin ja ihasteltiin toistemme asukokonaisuuksia kovaan ääneen myyjien tuijottaessa turhautuneina ja kärttyisinä meidän sähellystämme. Mulla on huoneeni seinällä kuvakollaasi siitä päivästä, ja vaikka mä olisin kuinka huonolla tuulella, kuvien katselu sai mut aina hymyilemään. Se oli yksi mun elämäni parhaista päivistä.

Onneksi isä oli tallissa kun lähdin, sillä en ollut tappelutuulella. Kiiruhdin pihan poikki kadulle ja suuntasin tien päähän. Olin sopinut Mikon kanssa että tämä ottaisi mut kyytiin risteyksestä. Mirkalle oli vain 2 kilometriä matkaa ja olisin hyvin voinut kävelläkin, mutta koska Mikko olisi joka tapauksessa tullut mopollaan myöhemmin, olin päättänyt olla laiska ja pyytää kyytiä. Vaikka meillä oli hevosia, me ei silti asuttu missään korvessa mistä mä olin hyvin kiitollinen. Hyvästi sosiaalinen elämä jos joka paikkaan pitäisi matkustaa monta kymmentä kilometriä.
Näin Mikon kääntyvän pihasta tielle ja vedin kypärän päähäni. Hieman holtittomasti kiihdyttäen Mikko saapui mun kohdalle ja pysähtyi jotta pääsin kiipeämään kyytiin.
”Viitsitkö ajaa niin kuin normaalit ihmiset jooko?” pyysin epätoivoisena ja Mikko vilkaisi mua olkansa yli virnistäen.
”Ainahan mä ajan kunnolla”, se sanoi iskien silmää ja mä tarrasin Mikon vyötäröltä kiinni kun mopo lähti äkkinäisellä liikkeellä eteenpäin. Vaikka me oltiin jo melkein kolme vuotta ajeltu yhdessä Mikon mopolla, en ollut vieläkään aivan sinut ajoneuvon kanssa. Mielestäni Mikko kaahasi aivan liian kovaa mutta tämä ei koskaan välittänyt mun valituksestani. Kaikkein kamalimpia olivat mutkat ja mä pelkäsin aina että takapyörä lähtee luistamaan ja me kaadutaan. En sentään enää kiljunut jokaisessa mutkassa kuten ennen.

Karrin auto ei ollut pihassa kun me saavuttiin perille, joten se oli varmaan vielä rannalla. Tänään olisi paikallinen lentopalloturnaus, ja Karri oli kavereidensa kanssa ilmoittautunut pelaamaan. Mäkin olisin mielelläni mennyt katselemaan paidattomia miehiä, mutta Karrin auto oli täynnä eikä kuuden kilometrin kävely tällaisessa helteessä houkutellut. Hieman huterin jaloin nousin mopon päältä ja kiskoin kypärän päästäni. Mopon kyydissäkään tuuli ei ollut viilentänyt oloa mutta olin viime talven pakkasten aikaan luvannut olla valittamatta kuumuudesta. Mikko työnsi moponsa autokatoksen varjoon ja me mentiin suoraan sisään kauniin omakotitalon ovesta.
Mä olin aina pitänyt Mirkan talosta ja haaveilin ehkä joskus ostavani samantyylisen talon itselleni. Talo oli vanha kaksikerroksinen rintamamiestalo joka oli maalattu keltaiseksi ja ikkunanpuitteet ja ovi olivat valkoiset. Vaikka nykyään moni muukin lähiseudun asukas oli entisöinyt talonsa samanväriseksi, Mirkan koti erottui edukseen huolella hoidetun pihan ja kukkien ansiosta. Mirkan ja Karrin vanhemmat olivat sisustusalalla ja muutenkin hyvin esteettisiä ihmisiä mikä näkyi myös talon sisällä. Toisin kuin mun kotona. Mä yritin aina tuoda meidän taloon kauniita koristeita tai kukkia, mutta koska omistin kaksi pikkusiskoa ja isän ja äidin, jotka kiinnittivät enimmäkseen huomiota siihen oliko tallissa kaikki kohdallaan, olin aika yksin sisustamisen kanssa. Totta kai rakastin meidän taloamme ja se oli kodikas ja siisti ja kaikkea, mutta odotin silti malttamattomana opiskeluaikaa ja omaa kämppää jonka voisin sisustaa juuri niin kuin halusin.
Potkin ballerinat jalastani Mikon sulkiessa oven takanaan. Yläkerrasta kuului vaimeana suihkun ääni ja me suunnattiin askelemme keittiöön. Mikko istui pöydän äären ja alkoi selailla asuntoilmoituksia haroen vaaleanruskeita hiuksiaan. Se suunnitteli muuttavansa omaan kämppään, tai siis vuokralle, syksyllä täytettyään kahdeksantoista. En ollut kylläkään varma suunnitelman toteutumisesta, sillä Mikko ei käynyt töissä ja hänen vanhempansa tuskin maksaisivat ainakaan koko vuokraa. Ehkä se odotteli lottovoittoa tai muuta yhtä todennäköistä. No, ihmeitäkin tapahtuu, mietin hymyillen mitatessani kahvia pannuun.
”Otatsä kahvia?” kysyin Mikolta joka nyökkäsi nostamatta katsettaan lehdestä. Mirkan vuoksi laitoin pari ylimääräistä kuppia, sillä ystäväni oli kahviriippuvaisin ihminen ketä mä tunsin. Napsautin keittimen päälle ja istuin Mikkoa vastapäätä tuijottaen hajamielisesti ikkunasta ulos.
”Víttu Tuisku, nyt mä löysin sen! Mun unelmien kämpän!” Mikko huudahti hetken kuluttua innoissaan ja mä katsoin ystävääni hieman huvittuneena. ”Hei älä kato mua noin mä oon tosissani! Kato nyt tätä kämppää: yksiö keskustassa, lyhyet kulkuyhteydet ja koulukin on ihan tässä vieressä”, se jatkoi, enkä jaksanut kysyä hintaa koska se olisi joka tapauksessa liian paljon.
”Ai, en tiennytkään että sun unelmaosoite olisi koulun vieressä”, huomautin nauraen, sillä Mikko ei ollut niitä maailman ahkerimpia opiskelijoita.
”Huoh, mä en taida päästää sua sinne yökylään jos sä pilkkaat mun rakasta tulevaa kotiani”, tämä sanoi muka suuttuneena.
”Öö, mikä saa sut kuvittelemaan että mä haluaisin yökyläillä sun luona?”
”Voi kuule mä vaan kulta tiedän sen”, Mikko sanoi ärsyttävästi ja lähetti mulle lentosuukon pöydän yli. Pyöräytin silmiäni enkä jaksanut enää vastata vaan nousin kaatamaan meille kahvit. Kävin laittamassa radion pauhaamaan suomipoppia ja suunnistin ulos terassille tasapainotellen täysien mukien kanssa. Mikko tuli perässäni sytyttäen tupakan ja istui toiselle pihatuolille. Kaivoin itsekin askin laukustani, vaikka toisin kuin mun ystävät, en varsinaisesti ollut tupakoitsija enkä polttanut säännöllisesti.

…Mul on tästä asti aikaa,
muutama lantti mammonaa,
mielin määrin kahvii ja tupakkaa…


Me istuttiin hiljaa ja kuunneltiin sisältä kuuluvaa musiikkia. Hörppäsin kahvia ja hymyilin auringolle joka paahtoi kesän viimeisiä säteitään mun kasvoille. Mä rakastin tällaisia täydellisen onnellisuuden hetkiä, joskin ne useimmiten tulivat kun olin humalassa. Vilkaisin Mikkoa joka näytti vaipuneen ajatuksiinsa, tai ehkä sekin vain nautti tästä hetkestä. Mun mielestä oli ihanaa omistaa ystäviä joiden kanssa pystyi olemaan aivan rauhassa hiljaa ilman että tunnelma oli kiusallinen. Mikko sytytti uuden röökin ja yritti siepata jotakin hyttystä ilmasta.
”Monelta muut on tulossa?” Mikko kysyi rikkoen hiljaisuuden ja mä join loput kahvistani.
”No Karri nyt tulee kun tulee, siitä ei ikinä tiedä, mutta Toni sanoi tulevansa seitsemän aikaan Kallen kyydillä ja ne käy kaupan kautta.”
”Seitsemältä vasta? Et voi tosissasi tarkottaa että teillä menee kolme tuntia valmistautumiseen!” Mikko huudahti ja näytti niin järkyttyneeltä että repesin nauramaan.
”Älä nyt hätäänny! Joo, kyllä me aiotaan laittautua näihin pippaloihin, mutta tähän kolmeen tuntiin sisältyy myös ruuanlaittoa koska Maaria ystävällisesti täytti jääkaapin meitä varten ennen kun ne lähti sinne stadiin. Sitä paitsi, ettei sulle tulisi yksinäistä kokkailla alakerrassa kun me pukeudutaan, mä ja Mirka järjestetään sulle yksityinen muotinäytös ja sä saat toimia makutuomarina”, selitin kärsivällisenä. Mikko avasi suunsa vastatakseen luultavasti jotain irstasta, mutta silloin me kuultiin kolinaa ylhäältäpäin. Käännyin katsomaan ja näin parhaan ystäväni roikkuvan ikkunassa hymyillen pirteästi.
”Tuuliaaa! Ootsä menossa suihkuun? Se on nyt vapaa niin kun näkyy, muita ei taida olla vielä tullut vai?”.
”Sä taidat olla aika juhlatuulella”, huomautin ja Mirka naurahti väittäen olevansa juhlatuulella aina. ”Mikä maa mitä valuuttaa me täällä käytetään..” se lauleskeli, enkä voinut olla miettimättä oliko se jo ehtinyt aloittaa juopottelun. ”Heei Miksu rakas, jätä mulle jämä tosta mä tuun sinne ihan just oo kiltti jooko haistanko mä muuten kahvin tuoksun?” ikkuna kolahti kiinni ja me vilkaistiin Mikon kanssa toisiamme.
”Joku päivä se vielä putoaa tosta ikkunasta”.
Jätin Mikon terassille paahtumaan ja vilkaisin vanhaa lämpömittaria joka näytti melkein neljääkymmentä astetta auringossa. Säätiedotuksen perusteella arvioin että lämpötila oli jotakin kahdenkymmenenviiden ja yli. Onneksi sisällä oli vähän viileämpää koska verhoja oli vedetty ikkunoiden eteen. Tulin keittiöön ja Mirka kipittikin jo portaita alas pyyhe päällään ja paksut tummanruskeat hiukset vielä märkinä niin, että niistä tippui vesipisaroita olkapäille. Kaadoin tälle kahvia suureen kuppiin jonka olin antanut syntymäpäivälahjaksi joskus kauan sitten.
”Voi, sä olet korvaamaton!” Mirka kiljaisi ja halasi mua lujaa ja olin ylpeä itsestäni koska onnistuin olemaan kaatamatta kahvia lattialle. Halasin ystävääni takaisin ja kastuin itsekin märkien hiusten ansiosta.
”Nyt mä meen sinne suihkuun että keretään tänään jotain tehdäkin”, sanoin nauraen.
”Tehdään tästä illasta vítun ikimuistoinen!” Mirka sanoi, nappasi kahvinsa ja kiiruhti ulos. Mä kiipesin yläkerran kylpyhuoneeseen ja lukitsin oven. Pysähdyin hetkeksi peilin eteen josta siniset silmät tuijottivat takaisin. Mulla oli melko samanväriset hiukset kuin Mirkallakin, mutta omani olivat paljon pitemmät ja seassa näkyi muutamia vähän vaaleampia raitoja. Hiuksistani pidin, sekä korkeista poskipäistä jotka olin perinyt äidiltä. Muuten en pitänyt itseäni kovin kauniina, tavallisena naapurintyttönä vain. Meikkaamiseen en juuri panostanut koska pukeutuminen oli enemmän mun juttu ja se vei suuren osan rahoistani. Myös kenkiä mä rakastin enkä koskaan tuntenut oloani kovin itsevarmaksi ilman korkoja, jotka toivat sadankuudenkymmenenviiden sentin pituiselle tytölle vähän lisää korkeutta. Käänsin katseeni peilistä, riisuuduin ja kipitin viileän lattian poikki suihkuun.

Mirkan vaatekomero oli kuin vaatehullun aarrekammio. Toisin kuin mä, Mirka ei ollut lainkaan järjestelmällinen, ja myös vaatehuone oli aina kuin räjähdyksen jäljitä. Sen lisäksi että ystäväni oli kova tekemään heräteostoksia jotka sitten jäivät käyttämättömänä lojumaan komeron lattialle tai hyllylle, Mirkalla oli myös täti, joka lähetti tälle paketteja täynnä suunnilleen kerran käytettyjä vaatteita ja asusteita (koska ei kuulemma halunnut näyttäytyä ihmisten ilmoilla samassa asussa kahta kertaa). Täti oli noin kolmissa kymmenissä oleva tyylitietoinen nainen joka oli nainut rikkaan ja anteliaan miehen. Olipa liitto solmittu rakkaudesta tai rahasta, Mirka ainakin oli tyytyväinen järjestelyyn. Kun jaksoi penkoa, saattoi vaatekasojen kätköistä löytää vaikka mitä upeaa. Kun olin meikannut ja saanut hiukset kuivaksi löysin Mirkan vaatehuoneen lattialta tutkimassa jotain mekkoa. Kahmimme sylit täyteen vaatteita ja asusteita ”muotinäytöstä” varten ja raahasimme ne Karrin huoneeseen.
”Hei me unohdettiin musiikki!” Mirka sanoi mun etsiessä ensimmäistä asukokonaisuutta. ”Vietsä tän siihen soittimeen mun huoneessa?” se sanoi ja antoi mulle vaatekasan alta kaivamansa CD-levyn. ”Take It Off!! Strip Tease Classics Album” mä luin kannesta ja virnistin hihittävälle Mirkalle. Kipaisin pelkissä alusvaatteissa käytävän poikki Mirkan huoneeseen, jossa Mikko istui sängyllä ja odotteli shown alkamista. Tunsin tämän katseen itsessäni kun laitoin levyä soittimeen, mutten antanut sen häiritä itseäni. Olihan Mikko nähnyt mut bikineissäkin, ja mua ärsytti se että alusvaatteita pidettiin niin säädyttöminä verrattuna uikkareihin.
”Joo, mä tykkään. Mun mielestä tuo on hyvä asuvalinta”, Mikko sanoi sängyltä ja mä käännyin siihen päin.
”No en mä oikeen tiedä, ajattelin että tää saattaa olla vähän liian peittävä” heitin takaisin ja viskasin sitten soittimen kaukosäätimen Mikon viereen sängylle. ”Paina playta kun me tullaan.”
Ehdin juuri takaisin Mirkan luo kun portaista kuului askelia ja joku tuli yläkertaan.
”Mikko! Miksi mun huoneessa on kaksi puolialastonta muijaa ja toinen niistä sattuu olemaan mun sisko?” kuului Karrin ääni ovelta.
”Relax mate, tuu nyt vaan tänne seuraamaan esitystä.”

  Re: Tuulia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.1.13 22:32:37

Ihan hyvältä vaikuttaa, jatkoa!

  Re: Tuulia

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   19.1.13 23:11:01

Tykkään tosi paljon<3 Jatka pian!

  Re: Tuulia

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   19.1.13 23:12:01

jatkoo :>

  Re: Tuulia

Lähettäjä: aannsskuu 
Päivämäärä:   20.1.13 00:11:31

Ihan kiva, jään seuraileen :) semmoista vaan toivoisin että voisit miettiä vähän kappalejakoja niin tekstistä tulee vähän helpompaa luettavaa. Muuten on kyllä hyvälaatuista tekstiä :)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   21.1.13 17:30:57

kiitos kommenteista ja aannsskuu vinkistä :) ajattelinkin että se näytti vähän tunkkaiselta noin.. Pitää harjotella.

--

Toni ja hänen veljensä Kalle ajoivat pihaan puoli kahdeksalta kun me oltiin keittiössä tekemässä ruokaa illaksi. Vilkaisin Mirkaa Kallen astuessa sisään ja tytön ilme kertoi paljon. Mirka oli ihastunut Kalleen jo loman alussa kun me oltiin menty Tonin seuraksi Kallen 19-vuotis juhliin. Mitään ihmeellistä ei tapahtunut, ne tanssivat ja juttelivat jotain neutraalia ja aamulla Kalle oli kysynyt Tonilta kuka tämän viehättävä ystävätär oli ollut. Kumpikaan ei kuitenkaan ottanut yhteyttä juhlien jälkeen satunnaisia pitkiä katseita lukuun ottamatta. Me yllätyttiin Tonin kanssa siitä, ettei mitään tapahtunut vaikka molemmat vaikuttivat kiinnostuneilta. Niinpä me sovittiin että jos vielä kesän lopulla olisi hiljaista, olisi meidän aika ottaa ohjat käsiimme. Nyt aloimme tulla epätoivoisiksi, sillä meidän loma loppuisi maanantaina ja muut olivat jatkaneet ammattikoulussa jo viime tiistaina.

”Moro! Oliko tänne tilattu parit bisset ja siiderit ja skumppaa?” Kalle tervehti laskiessaan kaksi kolisevaa muovikassia lattialle. Toni tuli veljensä perässä sisään toiset kaksi kassia käsissään.
”Kolme muovikassillista juomaa ja yksi ruokaa, mä ajattelin että se olis tarpeeksi mitä luulette? On kanaa ja makkaraa ja jotain kaninruokaa”, se luetteli ja me katsottiin Mirkan kanssa kun Kalle alkoi latoa pulloja ja tölkkejä pöytään.
”Meillä on kyllä jo valmiiksi jääkaappi täynnä kaikkea..” mä aloitin huvittuneena.
”Ei oo hyvä olo huomenna” Mirka sanoi katsoen keittiön pöytää joka peittyi juomien alle.
”Voin mä tulla sua lohduttamaan huomenna aamulla jos sä haluat”, Kalle sanoi katsoen Mirkaa silmiin hieman liian kauan. Mä vilkaisin Tonia joka ilmeisesti huomasi saman ja virnisti mulle Kallen selän takaa.
”Joo hei voisitsä vähän jeesata mua näitten kanssa, mä en oo sun henkilökohtainen orja”, Kalle sanoi Tonille ja käänsi katseensa. Mirkakin kääntyi takaisin leikkuulaudan puoleen ja tämän poskien väri muistutti hieman pilkkomiensa tomaattien väriä.
”Joo totta kai, laitetaanko me nää jääkaappiin vai mihin?”
”No mielellään jos ne vaan mahtuu”, sanoin epäilevästi ja avasin täpötäyden kaapin oven. ”Ottakaa täältä bisset niin saadaan vähän tilaa.”
”Kiitti, mutta mun pitää jatkaa matkaa. Ne tuo mun uuden sohvan kohta”, juuri omaan kämppään muuttanut Kalle sanoi. ”Pitäkää hélvetin hauska ilta!” se vielä huikkasi ovelta ja kiirehti autolleen. Ojensin Tonille kolme kylmää bissepulloa.
”Vie pojillekin yhdet kun ne tuolla raataa”, sanoin ja katselin ikkunasta kun Karri ja Mikko kantoivat kaasugrilliä varastosta pihalle.

Heti kun Toni sai raahattua luunsa ulos talosta, Mirka valahti istumaan lattialle nojaten päätään pöydän reunaan.
”Äää miksi mä en osaa käyttäytyä normaalisti?” se valitti. ”Mitä víttua tollaseen voi muka vastata?” Kävin huokaisten istumaan ystäväni viereen.
”No vaikka että tule vaan ja muista tuoda loistoaamiainen ja vaikka jokin lahja niin varmasti paha olo helpottaa. No en mä tiedä mutta tajuatsä että nyt sulla on loistava tilaisuus pyytää se kylään! Ja sä muuten pyydät kanssa, mä vaikka juotan sut niin känniin että varmasti soitat sille”, sanoin nauraen ja Mirkakin piristyi hieman.
”No ehkä mun on sitten pakko.. Mutta nyt ei huolta huomisesta vaan aloitetaan juhlat!” Me noustiin ylös ja mä otin muovimukit (se oli varmasti parempi vaihtoehto kuin lasit) ja skumppapullon kylmästä mukaan. Herkkusienien ja salaatin kanssa me lähdettiin ulos lämpimään elokuuhun.

Grilli oli saatu paikalleen lämpenemään kun me laskettiin kantamukset puutarhan pöydälle.
”No niin”, sanoin virallisella äänellä. ”Tervetuloa kaikki tänne kesän virallisiin päätösjuhliin. Kiitos tästä upeasta kesästä ja -”
”No niin oohan jo hiljaa me halutaan ryypätä!” Karri nauroi ja mä näytin aikuismaisesti kieltä.
”Okei okei pitemmittä puheitta”, sanoin ja katselin hetken aikaa viinipullon korkkia, kunnes luovutin skumpan suosiolla Tonille. Tämä katsoi mua vähän säälivästi ottaessaan pullon ja alkaessaan kierittää rautalankaa auki.
”Älä viitsi, sä tiedät etten mä ole hyvä tollaisessa”, puolustin itseäni. ”äläkä @!#$ ravista sitä!” me huudettiin kun Toni ravisti pulloa ja poksautti sitten korkin taivaan tuuliin.
”Idiootti”, Mirka mutisi ja meni katsomaan näkyisikö korkkia aidan yli naapurin puolella. ”Kyllä sun pitäis muistaa miten hysteerisiä ton talon asukkaat on siitä miten me juhlitaan.” Sitten me huomattiin Toni, joka oli huomannut tilaisuutensa muiden tähyillessä korkkia ja surutta alkanut kaataa viiniä kurkustaan alas.
”Toni pérkele jätä muillekin!”
”Pelastakaa nyt joku tuo pullo siltä!”
”Täällä on lasejakin hei! tiedätkö sä mihin niitä yleensä käytetään?”
”Noh rauhoittukaa kaverit kyllä tästä riittää teillekin”, Toni luovutti pullon mulle ja kaadoin kaikille maljat ja me kilistettiin elämän tärkeille perusasioille.
”Kesälle!”
”Ystäville!”
”Alkoholille!”
”Makkaralle!”
”Naisille!”

…Kuka voisi kellot seisauttaa
ja ajan pysäyttää
kun maailma lainaa kaikkein kauneintaan

Kuka voisi kellot seisauttaa
ja ajan pysäyttää
kun maailma antaa kaikkein parastaan…


Ilta oli jo alkanut hämärtyä. Istuin maassa nojaten talon keltaiseen seinään bisse toisessa ja rööki toisessa kädessä. Puhalsin hitaasti savua ulos keuhkoista ja tuijottelin onnellisena eteeni pihalle kunnes onnistuin tarkentamaan katseeni Mirkaan. Mun ei tarvinnutkaan juottaa sitä känniin sillä se oli ihan vapaaehtoisesti kiskonut viinaa kuin sieni koko illan. Tällä hetkellä Mirka tanssi itsekseen jonkinlaisessa hurmiossa ja lauloi kovaan ääneen radion mukana. Olin aika varma että Kallekin oli jo saanut viestiä ja hymyilin hieman kun ajattelin että vihdoinkin. Ehkä mun pitäisi kuitenkin vielä muistuttaa ystävääni jos tämä olisikin unohtanut. Käänsin päätäni katseen seuratessa perässä, ja löysin pojat parin metrin päästä. Kuten tavallista, kaikki kolme olivat jo luopuneet paidoistaan ja he nauroivat jollekin, mutten saanut selvää mille. Toni ilmeisesti grillasi jotain ruoan tuoksusta päätellen ja Karri istui Mikon sylissä puutarhatuolilla. Miten oli mahdollista että jätkät jaksoivat syödä niin paljon eivätkä silti lihoneet, sitä mä olin useasti miettinyt. Me oltiin syöty ihan hirveästi ja mä olin aivan täynnä enkä ollut syönyt varmaan puoliakaan siitä mitä pojat. Ja silti ne taas grillasivat lisää ruokaa, järjetöntä sanon mä.

”En mä tiennytkään että näytän noin hyvältä ilman paitaa!” Mikko sanoi kovaan ääneen ja mä havahduin ja tajusin tuijottavani tämän vatsalihaksia. ”Siitä salikortista taisi sittenkin olla jotain hyötyä”.
”Öö mitää häh en mä..”, mutisin ja ravistin päätäni ja kirosin silmiäni jotka eivät totelleet kunnolla mun käskyjä.
”Tuuhan tänne sieltä nukkumasta! Ei nää juhlat ole vielä ohi”, Toni sanoi ja mä tumppasin sätkän maahan ja nousin vähän huterasti ylös. Karri nousi katsomaan olisiko grillissä jo jotain syötäväksi kelpaavaa joten mä suunnistin Mikon luokse.
”Onko tämä paikka varattu?” kysyin kohteliaasti.
”Ei tietenkään ole jos noin kaunis neiti kysyy”, Mikko ilmoitti ja mä istuin tämän syliin.
”Mitä! Se oli mun paikka! Enkö mä Mikko oo tarpeeksi hyvä sulle?” Karri protestoi äänekkäästi ja mä yritin näyttää oikein viattomalta. ”Kukaan ei rakasta mua!” Karri jatkoi valitustaan ja sieppasi sitten Tonia vyötäröstä kiinni kiskoen tämän syliinsä toiselle tuolille.
”Aaa apua tää on raiskaus!” Toni kiljaisi yrittäen päästä pakoon.
”Voi kulta nyt sä erehdyt. Ei se oo raiskaus jos molemmat haluaa.”
”Ai niin sori, mä ihan unohdin.”
”Ei se mitään honey.”
”Viime kerrasta onkin jo aikaa..” Mä nauroin vedet silmissä jätkien jutuille ja katsoin Mikkoa joka hekotti mun alla. Silmäni seisoivat taas eivätkä liikkuneet kunnolla, joten en jaksanut kääntää päätäni vaan katselin Mikkoa kuin tämä olisi maailman mielenkiintoisin asia.
”Mitä sä katsot?” se kysyi matalalla äänellä kun Karri ja Toni kaatuivat tuolinsa kanssa.
”En mitään. Sulla on makkaraa hampaitten välissä.”
”No ota pois”, se vastasi hymyillen.

Kumma kyllä, mulla ei käynyt mielessäkään käyttää käsiä makkaranpoisto-operaatiossa. Painoin huuleni Mikon huulia vasten ja pääni tyhjentyi kaikista ajatuksista. Mikko maistui makkaralta ja kaljalta ja tupakalta enkä mä enää tiennyt olinko hereillä vai unessa.

”Woooooaa mitä täällä tapahtuu?” Toni huudahti yhtäkkiä tuijottaen Karrin kanssa meitä suu auki ja mä kavahdin ylös tuolista. Mitä víttua mä tein, oli ainoa mitä pystyin ajattelemaan.
”Sori”, mä mutisin Mikon varpaille ja käännyin sitten poispäin melkein törmäten pihapöytään. Nappasin pöydältä puolillaan olevan boolimukin kaataen sisällön kurkustani alas ja liityin tanssivan Mirkan seuraan pihatielle.

Loppujen lopuksi en edes tiennyt kumpi meistä oli enemmän sekaisin, Mirka vai minä. Me taidettiin tehdä boolista selvää suunnilleen kahdestaan sillä pojat pysyivät kaljassa. Kun pihalla ei enää nähnyt eteensä me siirryttiin sisätiloihin ja jossakin vaiheessa joku kantoi mut ja Mirkan yläkertaan nukkumaan.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   21.1.13 18:38:48

Hyvältä vaikuttaa. Mä ainakin seurailen.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: moooii 
Päivämäärä:   21.1.13 18:47:26

nauroin tolle "raiskaus"-kohdalle:D jatkkooooooo (;

  Re: Tuulia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.1.13 21:19:56

Jatkoa vaan:)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   23.1.13 21:04:55

Heräsin aamulla Mirkan tuhinaan vieressäni. Pää tuntui raskaalta ja suu kuivalta, mutta muuten oloni ei ollut kovinkaan huono. Tiesin kuitenkin kokemuksesta, että sellaiseksi se muuttuisi jos avaisin silmäni tai liikkuisin johonkin suuntaan. Olin varmasti vieläkin humalassa enkä halunnut huoneen alkavan pyöriä silmissä. Niinpä liikutin vain hitaasti kättäni parempaan asentoon ja valuin takaisin uneen.

Kun seuraavan kerran havahduin, kuulin alhaalta keittiöstä kolinaa ja jonkun kiipeämässä portaita. Uskalsin jo avata silmäni ja hetken päästä Karri raotti ovea ja kurkisti sisään.

”Ai sä heräsit jo. Mä ajattelin että te saattaisitte tarvita näitä”, se sanoi ojentaen mulle toisen vesilasin ja särkylääkkeen.
”Joo kiitti”, mutisin noustessani istumaan ja huuhtelin pillerin alas vedellä.
”Kalle on muuten alhaalla.” Karri kuiskasi ja vilkaisi nukkuvaa siskoaan.
”Mitä!” Mä onnistuin olemaan huutamatta ihan täysiä. Pomppasin ylös sängystä katuen liikettäni saman tien kun silmissä pimeni hetkeksi. Horjahdin takaisin sängylle istumaan painaen silmät hetkeksi kiinni.
”Tuttu tunne”, Karri sanoi myötätuntoisesti ja mä nousin uudelleen rauhallisemmin ja me hiivittiin ulos huoneesta. ”Yritetään saada sulle vähän parempi olo.”
”Mulle ei kuitenkaan mitään tasoittavia”, naurahdin hiljaa. Olimme kerran poikien päätöksestä aloittaneet juomisen heti herättyämme edellisen illan maku suussa ja mä olin ensimmäisen hörpyn jälkeen kiiruhtanut vessaan. Niinpä olin päättänyt, etten enää ikinä koske alkoholiin eiliset promillet veressä. Itse asiassa en koskenut paljon muuhunkaan tällaisina aamuina. Toisin kuin muut, mä en pystynyt esimerkiksi polttamaan tupakkaa tai juomaan kahvia darrassa. Ainoa mikä meni alas, oli hedelmät ja kuiva ruisleipä.

”Älä huoli, meillä on mehua kaapissa ja mä kävin keräämässä pari omenaa naapurin puusta ihan sua varten”, Karri sanoi hymyillen ja mä halasin sitä.
”Sä olet ihana kiitos! Me taidetaan ryypätä vähän liian usein yhdessä”, nauroin kun me tultiin keittiöön jossa ei ollut muita kuin Kalle. Oletin että toiset olivat vielä nukkumassa ja olin kiitollinen heidän unenlahjoistaan, sillä en sattuneesta syystä halunnut nähdä Mikkoa juuri nyt. Kalle hääri hellan ääressä ja paistoi ilmeisesti munia. Ruuan tuoksu sai mut voimaan pahoin ja hengitin suun kautta istuessani pöytään.
”Jaa Mirka nukkuu vielä?” Kalle lähinnä totesi nostaessaan paistettua kananmunaa lautaselle. Hän oli kasannut pienelle tarjottimelle kahvikupin, kananmunavoileivän ja appelsiinin ja mä katsoin sitä hymyillen. En tuntenut Kallea kovin hyvin mutta hän oli melkein hellyttävän näköinen tarjotin kädessään ja päätin tutustua jätkään vähän paremmin. Vaikka Kallella olikin jonkinlainen pelimiehen maine, hän näytti oikeasti välittävän Mirkasta, mistä kertoi myös se, ettei hän ollut heti juhlissaan hyökännyt ystäväni kimppuun. Toivoin että olin oikeassa ja että heidän jutustaan tulisi jotain.

”Yleensä se sanoo tappavansa kaikki jotka herättävät sen kesken unien mutta toivottavasti sä olet poikkeus”, sanoin ystävällisesti. ”Ja varmasti se leppyy nähdessään tuon tarjottimen.” Kalle hymyili ja lähti portaisiin tarjottimen kanssa tasapainoillen.

”Voitsä Karri olla mun orja tänään?” kysyin nojaten päätä käsiini. ”Voitko kaataa mulle mehua kun mä en millään jaksaisi nousta tästä enää?”
”Totta kai prinsessa”, Karri sanoi nousten pöydästä jääkaapille. ”Kelpaako neidille jos kaadan mehun kultaiseen maljaan?”
”No mielummin kristallipikariin, ne kultaiset ovat niin halvan näköisiä.” Karri kaatoi mehun mukiin ja laski sen mun eteen pöydälle.
”Kiitos. Miten sä olet noin virkeän näköinen vaikka olit itsekin aika pihalla eilen?” kysyin ihmeissäni ja Karri hymähti kohauttaen olkiaan.
”Joku sanoi joskus että pahin krapula tulee jos yrittää hukuttaa murheita viinaan”, Karri sanoi.
”Ei mulla ole murheita!” sanoin äkäisesti ja hörppäsin mehua. ”Paitsi tämä darra.”
”Saanko mä kysyä sulta yhtä juttua?” se kysyi hitaasti katsoen mua silmiin.
”Tietysti, mitä vaan”, vastasin katsellen Karrin ruskeisiin silmiin. Hänellä ja Mirkalla oli täsmälleen samanlaiset suklaasilmät. Joskus ajattelin että he saisivat vaikka paavin polvilleen koiranpentukatseellaan. Onneksi olin jo tullut immuuniksi sille.
”Mikä tuo Mikko-juttu oikein on?” Karri jatkoi ja mä hätkähdin hieman.
”Äh, mä olin vaan kännissä, ei siinä mitään suurempaa ollut”, vastasin nolona laskien katseeni pöytään. Päätin olla mainitsematta makkaraoperaatiosta, koska tajusin sen kuulostavan idioottimaiselta jopa omassa päässäni.
”Ai kännin piikkiin? Ootsä ihan varma?” Karri kysyi ja huomasin, ettei se oikein uskonut mua. Mietin olivatkohan pojat puhuneet tästä keskenään, mutten kehdannut kysyä mitään. Sitä paitsi olin varma että Mikkokin ajatteli tapahtunutta vain humalaisen muijan sähläyksenä.
”Joo, olen mä varma”, sanoin nostaen katseeni ja Karri nyökkäsi, muttei vieläkään näyttänyt kovin vakuuttuneelta. Päätin antaa asian olla ja vaihdoin sen sijaan puheenaihetta.

”Miten sulla menee nykyään?” kysyin kiinnostuneena. ”Me ei olla juteltu pitkään aikaan”. Karri huokasi ja katsoi mua vähän alakuloisesti.
”No, mä yritän totutella ajatukseen että Anna lähtee viikon päästä Britteihin..” se sanoi hiljaa ja mä yritin keksiä jotain sopivaa sanottavaa saadakseni ystäväni paremmalle tuulelle. Anna oli Karrin tyttöystävä joka oli lähdössä vaihto-oppilaaksi. He olivat tutustuneet kesällä, eikä juttu ollut ehtinyt kehittyä vielä kovin vakavaksi, mutta molemmat selvästi välittivät toisistaan. Anna oli mun ikäinen, rauhallinen ja mukava tyttö joka oli ollut edellisenä vuonna muutamalla samalla kurssilla mun kanssa, mutten tuntenut tätä kovin hyvin. Me oltiin kaikki oltu vähän yllättyneitä Karrin ihastuksesta, koska yleensä tytöt joita Karri oli tapaillut, olivat olleet vähintäänkin yhtä meneviä ja äänekkäitä kuin tämä itse.

”Me sovittiin että laitetaan tämä meidän juttu jäihin koska vuosi on pitkä aika ja me ollaan tunnettu vasta näin vähän aikaa”, Karri sanoi ja mä yritin kuvitella itseni samaan tilanteeseen.
”Kai te kuitenkin olette yhteyksissä? Ja jos Anna on sulle se oikea, niin te voitte jatkaa vuoden päästä siitä mihin jäitte”, sanoin, ja mun teki mieli palkita itseni maailman huonoimman lohduttajan palkinnolla. Ehkä olisi parempi vaan olla hiljaa ja kuunnella.
”Joo kyllä me aiotaan kirjoitella. Mä vaan pelkään että se rakastuu johonkin enkkumieheen. Mutta ei viitsitä puhua siitä jooko?” Karri vastasi ja mä tyydyin hymyilemään sille myötätuntoisesti.

”Mun pitää kyllä nyt lähteä kotiin ja suihkuun, näytän varmaan ihan kaunalta.”
”Kieltämättä sä olet joskus näyttänyt paremmaltakin”, Karri virnisti ja näytin sille kieltä. Join loput mehustani ja nousin pöydästä mahdollisimman hitaasti, ettei pääparkani joutuisi kärsimään enää enempää. Otin pöydältä omenan mukaan ja keräsin tavarani ja vaatteeni eteisestä. Mulla oli vielä eilinen Mirkan mekko päällä, mutten jaksanut enää vaihtaa sitä vaan päätin palauttaa sen myöhemmin. Sujautin kengät jalkaan ja kännyin vielä halaamaan Karria joka oli tullut perässäni eteiseen.
”Nähdään ja koita sä pärjäillä! Ja jos sun ihana siskosi joskus selviytyy alakertaan niin käske sen soittaa mulle!” sanoin painuen ovesta ulos aurinkoon ja jouduin siristämään silmiäni kirkkaassa paisteessa. Kaivoin aurinkolasit laukusta silmilleni, vedin keuhkot täyteen ulkoilmaa ja puhalsin hitaasti ulos ennen kuin lähdin matkaan.

Käännyin portista oikealle ja suunnistin hyvin hitaasti kotiin päin koska päässä jyskytti ja jalat eivät totelleet aivan niin hyvin kuin olisin tahtonut. Vähän ajan päästä mä päätin pitää lepotauon ja istuin kadun reunalle kuumalle asfaltille näykkien omenaani. Painoin pääni polviin ja mietin että jos tämä olisi elokuva tai kirja, tästä ajaisi mun unelmien mies ohi ja se pysähtyisi ja ottaisi mut kyytiin ja veisi kotiin, kunhan me ensin ajettaisiin syrjäiselle rannalle ja harrastettaisiin kuumaa seksiä auton etupenkillä, ja sitten me vielä sovittaisiin illallistreffit seuraavalle päivälle. Nostin pääni, mutten nähnyt unelmien miestä tai sen puoleen ketään muutakaan miestä joten nousin ylös ja jatkoin matkaani. Vastaan ajoi mopo jonka kuski moikkasi mulle ja nyökkäsin päätäni tervehdykseksi. Ehkä siinä oli mun unelmien prinssi, harmi vaan etten tunnistanut kuka se oli. Olettivatko ihmiset että mä oikeasti tunnistaisin jonkun kypärä päässään kun tämä ajoi mun ohi?

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   26.1.13 15:06:13

Aika lyhyt pätkä nyt.. vieläkö tätä luetaan? :)

--

Selvisin kotiin asti ilman suurempia ongelmia, vaikka kuumuus alkoi jo käydä tukalaksi. Auto ei ollut pihassa ja toivoin ettei ketään olisi kotona. Musta oli aina yhtä noloa raahautua kotiin pitkän illan jälkeen näyttäen metsästä revityltä peikolta. En ollut koskaan varsinaisesti jäänyt kiinni juomisesta, mutta olin melko varma että ainakin äiti tiesi kysymättäkin miten mä viikonloppujani vietin. Isästä en ollut aivan varma. Mulle ei koskaan oltu pidetty alkoholin käytöstä saarnaa – tai mitään muutakaan saarnaa sen puoleen, luojan kiitos ei ainakaan seksivalistusta – ja mua hirvitti kuunnella tuttujen kertomuksia kuinka heidän vanhempansa yrittivät pitää jälkikasvunsa kunnollisina. Mielestäni olin ihan tasapainoinen ja hyvin kasvatettu nuori vaikkei musta yritettykään tehdä täydellisen kunnollista ja tunnollista robottia. Nuorena kuului pitää vähän hauskaa ja hölmöillä ja uskoin että myös mun vanhemmat tajusivat sen.

Astuin sisään ja jälleen kerran jouduin pidättämään hengitystäni ruoan tuoksun leijaillessa eteiseen. Äiti kurkisti keittiöstä kuullessaan oven sulkeutuvan.
”Moi! Täällä olis eilistä ruokaa mutta sä oot varmaan vasta herännyt ettei ole nälkä. Isäsi ja Helmi menivät käymään mummolla. Oliko teillä kivaa?” Ynähdin jotain epämääräistä vastaukseksi ja raahasin väsyneen kroppani yläkertaan. En voinut kuvitellakaan mitään houkuttelevampaa kuin viileä suihku, mutta kun pääsin huoneeseeni, sänky näytti niin kutsuvalta että ajattelin levähtää siinä ihan vain pienen hetken. Viskasin laukun nurkkaan ja rojahdin bilemekko päälläni sänkyyn.

”Tuulia!” Havahduin alakerrasta kuuluvaan ääneen ja tajusin äidin huutavan mulle jostakin.
”Mitä?” huudahdin käheästi kuivalla kurkullani ja hieroin silmiäni.
”Että joko sä olet tulossa sieltä?” Kesti hetken sisäistää lause kunnes muistin että olin lupautunut vetämään alkeiskurssin ratsastustuntia tänään kolmelta. Oliko kello muka jo niin paljon? Hyppäsin sängystä vauhdilla ja ilokseni huomasin, ettei päässä tuntunut enää yhtä pahalta kuin aamulla. Vähemmän iloiseksi tulin vilkaistessani ikkunasta ulos. Tallipihalla parveili vajaa kymmenen pientä ratsastajaa vanhempineen ja he näyttivät ainakin täältä katsottuna hieman tyytymättömiltä.

”Voi paská”, kirosin itsekseni. Miten mä unohdin tämän? Katsahdin peiliin enkä näyttänyt yhtään sen paremmalta kuin mitä voisi olettaa. Hätäisesti yritin pyyhkiä enimmät ripsarit alaluomilta ja sitaisin sotkuiset hiukseni nutturalle. Sitten kuoriuduin ulos Mirkan mekosta ja kiskoin päälleni vanhat kangashousut ja topin. Hymyilin peilikuvalleni, joka irvisti takaisin.
”Tuuliaa!”
”Joo, mä tulen!” huusin ja päätin, ettei tuntilaisia kiinnostanut mun ulkonäköni eikä mun tarvinnut näyttää normaalilta. Kiiruhdin vielä vessaan täyttämään vesipullon ja juoksin alakertaan ja ulos.

”No vihdoinkin!” joku vanhempi mutisi kun kävelin heidän luokseen. Mieleni teki irvistää tälle mutta kokosin itseni ja loihdin kasvoilleni täydellisen tekohymyn.
”Hei taas kaikki!” sanoin iloisella ”olen-nukkunut-kymmenen-tunnin-yöunet-ja-olen-pirteänä-auttamassa-teitä-täällä-tänään” – äänelläni. Pari vanhempaa katsoi mua paheksuvasti, mikä sinänsä oli ihan ymmärrettävää, en itsekään haluaisi lastani darraisen ratsastuksenopettajan huomaan. En ollut huomaavinani katseita vaan käännyin lasten puoleen. He olivat aloittaneet tapansa mukaisen kilpahuudannan siitä kuka ratsastaisi milläkin ponilla.

”Mä haluun Kallen!”
”Mulle Minttu, mä en oo ikinä mennyt sillä!!”
”Ootpas, menit sillä viimeksi, mä haluan sen nyt!”
”Miksi mä joudun aina menemään Huiskulla?”
”Onko kukaan vielä ottanut Marskia?”
”Mulle Töpö!”

Suljin silmäni hetkeksi ja vedin hengitin syvään. Olin pitänyt tunteja näille pennuille aina silloin tällöin ja tykkäsin tästä hommasta oikeasti, mutta pakko myöntää etten olisi tehnyt tätä ilman palkkaa. ”Alkeiskurssi” oli alkanut heinäkuussa ja lapset tulivat joka lauantaipäivä ratsastamaan, sekä sen jälkeen heille opetettiin vielä hevosenhoidon alkeita.

”No niin, kaikki hiljaisuus, kuunnelkaa!” sanoin ja kaikki rauhoittuivat ympärilläni. ”Mulla on tuolla tallin seinällä valmis lista kuka ratsastaa kenelläkin, enkä kuuntele vastaväitteitä”, ilmoitin hymyillen ja tytöt lähtivät kipittämään talliin. Oli harmi, ettei yhtään poikaa taaskaan ollut saapunut paikalle. Hyvästelin vanhemmat kohteliaasti ja lähdin tyttöjen perään. Kurssin aikana tytöt olivat jo tutustuneet meidän talliin ja tiesivät missä minkäkin hevosen varusteet olivat, joten tallissa oli täysi häslinki päällä kun kaikki hakivat harjoja ja satuloita ja suitsia kuka mistäkin. Autoin lapsia puhdistamaan isompien ponien kavioita ja etsimään kadonneita suojia. Vähän ajan päästä huono olo alkoi taas viedä voiton musta ja päätin pitää pienen tauon. Tytöt pärjäisivät kyllä hetken keskenäänkin.

”Luojan kiitos sä tulit!” huudahdin siskolleni Anniinalle kun tämä astui satulahuoneeseen. ”Voit kuvitella minkälaista on yrittää yksin laittaa seitsemää ponia valmiiksi tunnille!” Istuin huoneen viileällä lattialla pitäen pientä hengähdystaukoa ja hörpin vettä tyhjenevästä pullostani.
”Sä näytät kamalalta, onko sulla darra?” rakas siskoni kysyi suorasukaiseen tapaansa. Anniina oli mua kaksi vuotta nuorempi eikä itsekään ollut ihan äidin pikku enkeli, mutta aina se jaksoi kiusata mua jos näytin vähääkään juhlineelta. Silti meillä oli hyvin läheiset välit eikä me riidelty paljoa, toisin kuin toisen siskoni, 12-vuotiaan Helmin kanssa.

”Kiitos hei, sä et ole ensimmäinen joka sanoo noin tänään. Olisit nähnyt miten ne vanhemmat katsoi mua.”
”Haha, yritähän nyt nousta siitä että saadaan noi penskat satulaan.” Kampesin itseni viileältä kivilattialta ja otin yhden satulan telineestä. Sitten kipitin Anniinan perään.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   28.1.13 17:41:37

Jos yksikin ihana lukija ilmottautuu niin jatkan, en viitsi tätä muuten enää julkaista vaan kirjottelen sitten ihan omaksi iloksi. :)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Jeee 
Päivämäärä:   28.1.13 20:14:35

Tää on mahtava!!! Ehoton jatko

  Re: Tuulia

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   28.1.13 21:12:55

Mä luen kanssa:) Kirjoitat tosi kivasti!

  Re: Tuulia

Lähettäjä: :> 
Päivämäärä:   28.1.13 22:35:42

Minäkin luen, ollu vähän kiireirä niin en oo kommannu;DD

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   30.1.13 15:12:23

Jee onhan täällä elämää! Olen itse ollut lähinnä hiljainen lukija täällä ja nyt vasta, kun itse julkaisee jotain, tajuaa miten tärkeitä lukijoiden kommentit on. :) Mutta ehkä mä tästä eteenpäin uskon että te ootte siellä vielä vaikkette joka kerta kommentoikaan.
Olisi muuten kiva kuulla jos teille on jo ehtinyt kehittyä mielipiteitä henkilöistä esim kenestä tykkäätte/ette tykkää tms. tarinaan liittyviä ajatuksia. En tiedä miten nopeasti noi henkilöt teille tulee tutuiksi koska itselle ne on jo kun vanhoja kamuja :D.

--

Makasin bikinit päällä aurinkotuolissa keskellä pihaa ja luin uusinta Elleä. Olin selvinnyt alkeistunnista kunnialla ja lähettänyt lapset sisälle syömään välipalaa äidin johdolla. Se opettaisi niille vielä tänään pinteleiden laittoa ja pesettäisi niillä muutamat suitset. Olin tyytyväinen ettei mun tarvinnut enää huolehtia lasten kaitsemisesta ja viettäisin loppupäivän nautiskellen kesästä ja auringosta. Suihkun jälkeen olin jo paljon virkeämpi ja enemmän ihmisen näköinen, plus olin myös loistavassa ”rantakunnossa” koska sattuneista syistä en ollut syönyt mitään muuta kuin hedelmiä koko päivänä. Väittivät vielä että alkoholi lihottaa! No, oli siinä toisaalta perääkin. Olin joutunut harmikseni huomaamaan, että juomisen aloittamisen jälkeen normaalissa koossa pysyminen oli tuplasti hankalampaa kuin ennen. Etenkin kesällä grillijuhlat ja rantakaljat aiheuttivat sen, että syksyllä piti taas aloittaa terveellinen elämä ja urheilu. Siitä oli jo tullut tapa, että kun ilmat vähän viilenivät ja koulu alkoi, aloitin juoksemisen pari kertaa viikossa. En ollut erityisen innokas liikkuja, enkä tykännyt käydä salilla tai uimassa kuten koulukaverini, mutta juoksemisesta mä pidin ja yleensä juoksin koko syksyn ja talvellakin kun ei ollut liian kylmä. Vaikka rakastin kesää, olin silti iloinen syksyn tulemisesta. Selasin lehteä ja katselin innoissani kuvia syysmuodin uusista tuulista ja ympyröin lehdestä kaiken, minkä huolisin omaa vaatekaappiani täydentämään.

”Sä näköjään otat kesästä vielä kaiken irti”, joku huikkasi vähän matkan päästä ja käännyin katsomaan Mikaelia joka suunnisti tallin ovilta mun luokse. Ilahduin nähdessäni hänet. Mulla oli tallilla kävijöistä kaksi läheisempää ystävää, Maria ja Mikael. He olivat molemmat mua vuotta nuorempia hevosenomistajia ja todella taitavia kunnianhimoisia ratsastajia, jotka kilpailivat ahkerasti. Musta olisi ollut hauskaa olla edes puoliksi niin hyvä kuin ystäväni olivat, mutta motivaatio ei oikein riittänyt harjoitteluun. Aina kisojen lähestyessä Maria ja Mikael ramppasivat meillä päivittäin ja treenasivat voittaakseen toisensa ja molemmilla näytti olevan pakkomielteenä olla toistansa parempi. Tavallaan he olivat käytökseltään kuin vanha aviopari. Mikael oli joskus myöntänyt mulle ajattelevansa Mariaa välillä muutenkin kuin ystävänä, muttei uskaltanut ottaa asiaa puheeksi tämän kanssa. Maria sanoi mulle aina että he olivat vain ystäviä mutta tytöstä ei koskaan tiennyt puhuiko hän totta vai ei. Mikael oli lisäksi ainoa poika meidän tallilla jos ei laskettu työntekijää Joonasta ja yhtä isän keski-ikäistä kaveria, mikä tarkoitti tietenkin sitä, että koko tallityttölauma mun sisaret mukaan lukien oli korviaan myöten rakastunut Mikaeliin. Poikaa suosio lähinnä nolotti ja hän yritti käydä tallilla aina niihin aikoihin kun siellä oli mahdollisimman vähän porukkaa.

”Hejsan snygg!” sanoin nauraen sillä Mikael oli puoliksi ruotsalaisesta suvusta ja harjoittelin häneen aina surkeaa ruotsin taitoani. Nousin halaamaan tätä.
”Missä sä olet ollut, sua ei oo näkynyt moneen viikkoon!” huudahdin ja asetuin takaisin aurinkotuoliini Mikaelin istuessa maahan mun viereen.
”Kävin serkkujen luona Göteborgissa. Niillä on siellä hélvetin hieno kartano missä ne viettää kesiä ja siellä pidettiin mummon 70-vuotisjuhlat. Kaikki olevinaan on niin hienoa ruotsalaista porukkaa ja sitten nostetaan kossupullot pöytään ja koko juhlaväki vetää perinteiset suomalaiset kaatokännit. Sun olis pitänyt nähdä kun puoli sukua tanssi mummon johdolla letkajenkkaa pihanurmikolla!” se selitti nauraen ja mä purskautin maahan vedet jota olin juuri hörpännyt pullostani.

”Oonko mä monta kertaa sanonut että silloin ei puhuta kun joku juo!” hihitin suutani pyyhkien.
”Jos tuota sääntöä noudatettaisiin, niin meillä olisi ollut aika hiljaiset juhlat. Juhlista puheen ollen, sä olet näköjään selvinnyt eilisestä. Anniina juorusi”, Mikael sanoi kun katsoin häntä kysyvästi.
”No ainakin melkein selvinnyt”, hymähdin koska ruoan ajatteleminen aiheutti vieläkin lievää pahoinvointia. ”Pitäähän sitä kesää juhlistaa vielä viimeisen kerran. Olitko sä eilen juhlimassa jossain?”
”Me oltiin rannalla parin kaverin kanssa, mutta kytät tulivat kiertelemään ja päätettiin lähteä alta pois. Että menin kilttinä poikana kotiin nukkumaan.”
”Susta on kasvanut vastuullinen aikuinen”, naurahdin ja taputin poikaa päähän. ”Mutta hei tosiaan, sulla alkaa lukio niin miltä tuntuu? Mä olin ainakin kauhuissani ekana päivänä.”
”Enköhän mä siitä selviä. Mä sitten soitan sulle jos eksyn niin tulet ohjaamaan mut oikeaan paikkaan. Mutta nyt pitää häipyä himaan siivoamaan. Mä pidän huomenna vapaapäivän, niin nähdään maanantaina koulussa!” Mikael nousi ylös puistellen ruohoa housuistaan.
”Hauskaa siivouspäivää. Moikka!” Haukottelin leveästi ja suljin silmäni auringossa. Kunpa olisikin vielä vaikka viikko lomaa!

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   31.1.13 00:10:18

Tykkään, tykkään.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: :> 
Päivämäärä:   31.1.13 22:28:14

Rakastan:)
ite tykkään tosta päähenkilöstä, en tiiä ketä inhoon:DD

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   2.2.13 11:06:25

”Iiih, mä kuolen Tuulia ihan totta!” Mirka kiljaisi silmät loistaen römytessään keittiöön jossa olin keittämässä nuudeleita. ”Onko täällä ketään kotona?” se kysyi sitten vähän hillitymmällä äänellä.
”Ei ole, äitikin on tallissa lasten kanssa että huuda vaan ihan rauhassa. Sulla tais olla onnistunut aamu”, nauroin ja kaadoin nuudelit lävikköön.
”Joo, víttu todellakin oli!” Mirka näytti siltä, ettei ikinä lopettaisi hymyilyä. Istuin pöydän ääreen syömään.

”No niin, rauhoitu ja kerro mitä tapahtui vaikka kyllä mä taidan jo arvata.”
”No, mä heräsin siihen kun se tuli istumaan mun viereen ja sillä oli sellainen hieno aamupalatarjotin mukana”, Mirka aloitti. ”Mä olin ihan pihalla koska en mä oikeasti uskonut että se tulisi ja olin varmaan ihan punainenkin.. Ja muutenkin näytin kamalalta eilisen jälkeen. Mutta joo, me jotain juteltiin ja syötiin ja sitten se mainitsi jotain niistä synttäreistä sillon aikoja sitten.

”Mitä se niistä sanoi?” kysyin kiinnostuneena.
”Että se kuulemma tapasi siellä yhden ihanan tytön ja että se haluaisi tutustua siihen vähän paremmin.”
”Tuo on ihan kuin jostain elokuvasta!” keskeytin huvittuneena ja Mirka hymyili vähän nolon näköisenä.
”Olihan se aika kliseisesti sanottu mutta se oli niin suloinen kun se sanoi niin ja katsoi kulmien alta. Äää se on ihana!” Mirka huudahti kuin kaksitoistavuotias juuri kun äiti astui sisään.

”Moi Mirka, mitäs sä täällä huudat?” äiti kysyi ja mä repesin nauramaan.
”En mä mitään, mulla on vaan hyvä päivä tänään”, Mirka vastasi hihittäen ja äiti katsoi meitä kuin vähäjärkisiä.
”Ehkä mun on parempi poistua, ettei musta tule yhtä outoa kuin teistä kahdesta”, se sanoi virnistäen ja lähti huoneeseensa sulkien oven.

Käänsin katseeni ikkunaan. Alkeiskurssilaiset olivat lähdössä koteihinsa vanhempien johdolla ja pihalta kuului hälinää ja autojen ääniä. Haukkasin lisää nuudeleita. Mirka näytti vaipuneen ajatuksiinsa, ajatteli varmaan Kallea. Sitten se yhtäkkiä hätkähti kuin olisi muistanut jotain tärkeää.
”Ihanista miehistä tuli mieleen, Karri kertoi että Mikko ja sä – ” se aloitti ja mä huitaisin kädelläni jotta tämä tajuaisi pitää päänsä kiinni.
”Shhhh”, suhisin suu täynnä ruokaa ja nyökkäilin äidin suljettuun oveen päin. Nielaisin suuni tyhjäksi ja jatkoin hiljaisella äänellä: ”Mä en halua että se kuulee mitään siitä”.
”Oho, oliko se jotain vakavaakin?” Mirka kysyi silmät pyöreinä ja mä pudistin päätäni.
”Pitäisi rajoittaa juomista”, naurahdin hiljaa mutta Mirka näytti yhtä epäluuloiselta kuin veljensäkin.
”Ei kun ihan tosissaan!” Mirka intti. ”Totuushan tunnetusti tulee lasten ja humalaisten suusta. Sitä paitsi, mä olen aina ollut sitä mieltä että te olisitte hyvä pari!” se ilmoitti ja viitoin taas ovea kohti, ettei Mirka huutaisi. Se tästä vielä puuttuisi että äiti alkaisi kehittelemään romanssia mun ja Mikon välille.

”Oletko sä varma ettei siinä ollut muuta?” se jatkoi ja mietin oliko Karri laittanut siskonsa utelemaan puolestaan. ”Ehkä sä olet alitajuntaisesti rakastunut Mikkoon, muttet ole vielä tajunnut sitä.” Tavallaan tajusin mitä Mirka tarkoitti. Olin kyllä miettinyt minkälaista olisi harrastaa seksiä tai seurustella Mikon kanssa, mutta se nyt oli vain uteliaisuutta. Mirka katsoi mua kuin odottaen saavansa vastauksen ja mä tajusin, etten tiennyt mitä sanoa.

”Sä et taida itsekään tietää mitä sä tunnet”, se sanoi selvää sääliä äänessään, enkä mäkään omaa tilannettani kadehtinut. Epätietoisuus on tunteista pahin.

”Ehkä mä pidän pientä taukoa sen tapaamisessa ja yritän selvittää pääni”, huokasin. ”Koulukin alkaa joten välttelyn ei pitäisi olla kovin hankalaa.”
”Anna itsellesi aikaa miettiä. Mutta muista että mä edelleen liputan teidän kahden puolesta”, Mirka virnisti ja nousi pöydän äärestä. ”Mä lähden nyt kotiin. Kalle tulee hakemaan mut ja me mennään rannalle.”
”Kiva että edes toisella meistä menee hyvin miesrintamalla” sanoin puoliksi vilpittömästi, puoliksi kateelisena, ja nauroin ystävälleni. ”Pitäkää hauskaa!”
”Mä pyytäisin sut mukaan mutta.. No, kai sä ymmärrät?” se sanoi ja mä ymmärsin täydellisesti. ”Katsotaan nyt mitä tästä tulee jos nähtäisiin joskus isommalla porukalla.”

Viimeisen lomapäivän vietin kotona Anniinan seurassa. Isä yritti saada meidät ylös kahdeksalta jotta unirytmi palautuisi normaaliksi mutta mä ryömin takaisin peiton alle ja tukin korvani tyynyllä. Heräsin kuitenkin jo kymmeneltä ja söin aamupalan ulkona lämpimässä. Kun Anniina heräsi, pääsin makutuomariksi, sillä siskollani oli suuri ongelma valita ensimmäisen koulupäivän vaatteet. Mielestäni oli hassua että vaatteet piti miettiä vuorokautta aikaisemmin, mutta kiltisti suostuin auttamaan ja onnistuin luomaan asukokonaisuuden joka miellytti siskoa. Kun tärkein oli saatu hoidettua, kulutimme loppupäivän pihalla loikoilemiseen ja illalla kävimme vielä kevyellä maastolenkillä Kiran ja Mikaelin hevosen Rambon kanssa.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   2.2.13 22:46:27

Ihana<3333 Mä tykkään tästä tosi paljon, tää saa mut virnuilemaan itsekseni:D

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   2.2.13 23:34:07

Tää on tosi kiva, jatkoa ;)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   5.2.13 13:57:00

Kaikista hauskinta on jos virnuiluttaa tai alkaa nauraa ääneen esim bussissa.. :D
Ihana vapaapäivä!

--

Maanantaiaamuna mulla oli hyvä fiilis aikaisesta herätyksestä huolimatta, mutta tiesin että tämä tulisi luultavasti olemaan ainoa virkeä aamu koko lukuvuoden aikana. Puin päälle tummat farkut ja kesäisen topin ja kiiruhdin alakertaan.

”Huomenta”, sanoin lähes pirteästi kun tulin keittiöön. Helmi söi muroja pöydän ääressä ja äiti ja isä lukivat aamulehteä puoliksi. Itse luin lehden yleensä vasta koulussa, sillä aamulla ei koskaan ollut tarpeeksi aikaa. Kaadoin ison kupin kahvia ja tein pari leipää ja palasin yläkertaan.

”Herätys!” huusin koputtaen Anniinan oveen ja saadessani vastaukseksi epämääräistä mutinaa jatkoin omaan huoneeseeni. Söin samalla kun meikkasin ja harjasin hiukset, ja ehdin vielä pakata laukkuun penaalin ja kasan tärkeitä tavaroita kunnes kello oli puoli yhdeksän ja mun piti lähteä. Oikeastaan ehdin hyvin viidessätoista minuutissakin, mutta koska mulla ei juuri ollut tehtävää kotona enkä tykännyt ajaa kovaa, puin mustat avokkaat jalkaan eteisessä ja moikaten keittiössä olijoita astuin ulos. Tarkistin vielä että puhelin oli mukana ja lähdin ajamaan vanhalla pyörälläni koulua kohti. Joka puolella näkyi pieniä lapsia kävelemässä vanhempiensa kanssa kouluun, ja vähän vanhempia pyörien selässä kypärät tangolla roikkuen. Liikennevaloissa kaivoin laukusta aurinkolasit silmilleni ja hymyilin vieressä odottavalle mummolle. Huomenna alkaisi arki mutta tänään ei vielä tarvitsisi huolehtia opiskelusta ja odotin iloisena tuttujen näkemistä. Mulla oli paljon sellaisia kavereita joita en nähnyt muualla kuin koulussa, ja sitä porukkaa oli ehtinyt kesällä kaivata. Tärkeimmät ihmiset olivat kuitenkin Toni ja Johanna, jotka näin kaupan nurkalla tupakalla.

”Moi!” nousin pyörän selästä ja halasin molempia lujaa. Johannaa olin nähnyt viimeksi kesäkuussa ennen kuin tämä lähti pääkaupunkiseudulle viettämään lomaa äitinsä luo.
”Moi, ihana nähdä taas! Mitä kuuluu, miten sä olet noin ruskettunut?” Johanna kyseli iloisesti.
”Kuuluu hyvää, kesäisissä tunnelmissa vielä. Olen ottanut aurinkoa koko viikonlopun. Millon sä olet tullut stadista?”
”Tulin vasta eilen illalla, kaikki tavaratkin on vielä purkamatta kun en ehtinyt tehdä muuta kuin mennä nukkumaan. Oli aika rajut bileet perjantaina niin en päässyt lauantaina matkustamaan..” tyttö nauroi haroen pitkiä hiuksiaan ja tiputti tupakantumpin maahan.
”Haluatsä tän?” Toni kysyi tarjoten jämiä ja mä otin sätkän varovasti.

”Meilläkin oli ihan kivaa perjantaina” Toni hymähti Johannalle ja vilkaisi mua hymyillen. ”Saatiin kantaa tämä ja yksi toinen sankari portaita ylös nukkumaan kun ei ne itse päässeet enää yhtään mihinkään”.
”Ole hiljaa, itse kuhertelit Karrin kanssa”, huomautin kun me lähdettiin raahautumaan koulun pihalle Johannan jäädessä juttelemaan jollekin tutulle.
”Mitä noloa siinä on? Me rakastetaan Karrin kanssa toisiamme”, Toni ilmoitti viattomasti ja mä huokaisin syvään. ”Ja hei, kuhertelusta puheen ollen – ” Tonin ilme kirkastui, mutta katsoin poikaa murhaavasti ja tämä sulki suunsa.
”Puhutaan myöhemmin, jooko?” sanoin ja Toni kohotti kulmiaan, muttei sanonut mitään. Johanna hölkkäsi meidät kiinni ja yhdessä astuimme sisään koulun ovista. Mua ärsytti että kaikki olivat yhtäkkiä kiinnostuneita mun ja Mikon väleistä. Totta kai ymmärsin että he halusivat tietää mitä oli meneillään, mutta hankalaa siitä teki se, etten itsekään oikein tiennyt. Kaikkein mieluiten olisin ollut puhumatta koko asiasta mutta tiesin, ettei Toni jättäisi minua rauhaan ennen kuin puhuisin hänen kanssaan. Halusin silti jättää puhumisen myöhemmäksi kunnes olisimme kahden. Vaikka Johanna oli kultainen tyttö, tiesin, ettei hänen voinut olettaa pitävän asioita omana tietonaan.

Toni, jolla alkoi abivuosi, kääntyi käytävän päässä rappusia alas kun me taas kiivettiin yksi kerros ylemmäs. Ekaluokkalaiset olivat valloittaneet liikuntasalin ja odottivat jännittyneinä luokkiin jakoa, mutten erottanut Mikaelia joukossa. Joka puolella kuului iloista naurua ja tervehdyksiä kun vanhat koulukaverit tapasivat toisiaan pitkän ja ihanan kesän jälkeen. Moikkasin paria tuttua rinnakkaisluokilta kun me käveltiin salin ohi biologian luokkaan, joka oli meidän kotiluokkamme. Pysähdyin hetkeksi oviaukkoon Johannan jäädessä mun viereen seisomaan. Nopeasti katsottuna puolet oppilaista oli jo paikalla kellon näyttäessä viittä vaille yhdeksää. Annoin katseen kiertää luokkatovereissani ja hymyilin kun edellisen vuoden parhaat muistot palautuivat mieleen. Kaikki näyttivät ruskettuneilta ja ihanan kesäisiltä.

”Jossu ja Tuulia! Käykää peremmälle!” Niklas huudahti luokan perältä ikkunan vierestä huomatessaan meidät ja muutkin kääntyivät katsomaan tulijoita. Me tervehdittiin kaikkia tasapuolisesti ja pujoteltiin pulpettien välistä halaamaan Niklasta. Istuin ikkunasyvennykseen ja Johanna pojan pulpetin päälle.

”Te rakkaat naiset vaan kaunistutte vuosi vuodelta”, Niklas sanoi ärsyttävään tapaansa, tai ehkä mä olin outo kun en osannut arvostaa miesten lausumia kohteliaisuuksia.
”Ja sä näytät tasan samalta kuin viime vuonna”, Johanna vastasi rakastettavasti hymyillen. Totta puhuen se ei pitänyt ollenkaan paikkaansa. Kesän aikana jätkä oli ruskettunut ja ilmeisesti treenannut käsivarsiaan ja näytti hemmetin hyvältä vaaleassa t-paidassaan. Se näytti myös paheelliselta lyhyessä parransängessä ja vaaleat hiukset vähän ylipitkiksi kasvaneina. Niklas oli yksi niistä jätkistä jotka eivät oikeastaan olleet komeita mutta silti niissä oli jotakin todella seksikästä. Mä olin itse asiassa menettänyt neitsyyteni juuri Niklakselle. Siitä oli jo melkein vuosi, kun Janne piti porvaritalossaan bileet meidän luokalle jotta me tutustuttaisiin toisiimme heti alkuunsa. Parin boolilasin jälkeen me tutustuttiin Niklaksen kanssa perusteellisesti Jannen vanhempien kylpyhuoneessa. Mua oli hävettänyt hirveästi mennä kouluun sen viikonlopun jälkeen. Niklas oli kuitenkin ihana ja tuli puhumaan mun kanssa asiat selviksi. Hänelle seksi oli ihan tavallinen asia siinä missä vaikka koulunkäyntikin, eikä se oikein ymmärtänyt miksi mua nolotti. Siitä lähtien me oltiin oltu kavereita ja jätkä oli jopa luvannut olla mun ”käytettävissä” jos siltä tuntuisi. Olin kuitenkin sen verran konservatiivinen, että panokaveri tuntui hiukan liian oudolta ajatukselta.

Vilkaisin ovelle josta lappoi lisää porukkaa sisään. Janne käveli luokkaan kuin suoraan jenkkileffasta kauluspaidan ylimmät napit auki ja Ray Banit silmillään. Se olisi varmaan sopinutkin paremmin Jenkkeihin kuin tänne. Janne oli vähän tukeva, vaaleahiuksinen (tosin ajanut kesällä hiukset pois) ”porvaripentu” kuten Niklas sitä usein kutsui. Sen vanhemmilla oli omistuksessaan jotain osakkeita josta me ei oikeastaan tiedetty enempää koska Janne ei suostunut kertomaan. Janne oli myös todella sosiaalinen ja se tunsi varmaan koko kaupungin nuorison, joten jos halusi lähteä viihteelle, yksi puhelinsoitto jätkälle niin bileet löytyivät taatusti. Moikkasin Jannea ja se kapusi mun viereen ikkunalaudalle.

”Mites sun kesä?” se kysyi nostaen aurinkolasit pois silmiltään. ”Viina virtasi ja miehiä riitti?”
”No en nyt sanoisi ihan niinkään”, naurahdin, ja tajusin, ettei mulla oikeastaan ollut kesästäni paljoa kerrottavaa. Miehiä ei ollut ollut, mikä oli sääli. ”Ihan rentoa lomailua lähinnä, ei mitään sen kummempaa. Entä sulla?”
”Ai viinaa ja miehiä?”
”No heh heh”, hymähdin ja kuuntelin puolella korvalla Niklaksen ja Johannan kinastelua.
”No itse asiassa molempia riitti. Mä olin raksalla töissä”, Janne kertoi ja Niklas ja Johanna lopettivat kinansa ja liittyivät keskusteluun.
”Ai sä? Töissä? Saanko mä kysyä että miksi ihmeessä? Eikö rahat riittäneet omaan huvilaan?” Ulkopuolisen korviin Niklas saattoi usein kuulostaa ilkeältä ja kateelliselta, mutta me oltiin jo totuttu piikikkäisiin kommentteihin Jannen varakkuudesta.

”Ihan tosi, te ette tiedä miten hauskaa siellä oli! Ei mitään ärsyttävää asiakaspalvelua tai muuta páskaa vaan kunnon raskasta työtä hyvien äijien kanssa. Tuli vaan pieni alemmuuskompleksi kun muut tosi hyvässä kunnossa ja ilman paitaa, ja mä tällanen perinteinen suomalainen mies. Mutta oikeasti, mulla ei ole ikinä ollut noin hauskaa kesää ja sain vielä rahaakin. Sitä paitsi meillä oli joka keskiviikko töiden jälkeen saunailta, eli paljon olutta ja makkaraa. Mitä muuta voi mies kesältä toivoa?” Janne selitti. Niklas ilmoitti viettävänsä kesää mielummin viinan ja naisten kanssa samalla kun me alettiin Johannan kanssa harkita kesätöitä raksalla.

”Huomenia kaikille!” luokan äänekäs juttelu hiljeni aavistuksen, kun meidän ryhmänohjaajamme Maija sulki oven perässään ja pujotteli pöytänsä taakse pino papereita sylissään. Koko luokka kääntyi katsomaan opettajaa ja kuului vaisuja tervehdyksiä.

Se päivä oli mukavan helppo, kuten mä olin olettanutkin. Tosin mun kävi vähän sääliksi niitä kakkosia, jotka olivat ryhtyneet tutoreiksi. Kun me vastaanotettiin muutamia lappusia opettajalta ja loikoiltiin suurimman osan ajasta sisäpihan aurinkoisilla penkeillä, tutorit säntäilivät sinne tänne ympäri koulua etsien tutoroitavia tai opettajia tai monistuskonetta tai muuta hauskaa. Välitunnin aikana (me Johannan kanssa huviksemme laskettiin) C-luokan Mari kiirehti meidän ohitse viisi kertaa. Mua nauratti aina kun Mari meni ohi ja se taisi luulla että me pilkattiin sitä.

Sitten alkoi viimeinen oppitunnin tapainen jossa saatiin vielä pari lappua. Syömään me ei enää jaksettu mennä koska sen jälkeen pääsi lähtemään ja me päätettiin Johannan ja poikien kanssa lähteä kahville, joten onnistuin välttelemään Tonin kanssa käytävää keskustelua, kunnes olin ajamassa kotiin ja se soitti käskien tulla käymään. Toni asui vähän eri suunnalla kuin me muut mutta tottelevaisena tein U-käännöksen pyöräni kanssa ja yritin henkisesti valmistautua tulevaan.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   8.2.13 19:03:06

Onnea kevään kirjottajille!

--

Tonin ja sen vanhempien neliöasunto oli vanhassa vaaleassa kerrostalossa keskustasta poispäin. Jätin pyörän alaoven viereen vaikka se oli kiellettyä ja soitin summeria. Ovi avattiin ja tapani mukaan astuin hissiin rappusten sijasta.

Asunnon ovi oli auki kun selviydyin neljänteen kerrokseen. Tuntui hassulta astua kämppään ja nähdä Kallen tyhjä huone Tonin huoneen vieressä.
”Outoa ettei se enää asu täällä”, Toni huokasi nähdessään mun katselevan huonetta.
”Mitä tohon huoneeseen nyt tulee? Tuskin sitä tyhjäksi jätetään vai?” kysyin ja moikkasin Tonin isää joka teki ruokaa keittiössä. Seurasin Tonia sen huoneeseen, suljin oven ja käperryin pehmeään nojatuoliin.

”No, äiti haluaisi tehdä siitä vierashuoneen, tai varmaan se toivoo että Kalle sitten kävisi useammin kun sillä olisi edelleen oma huone täällä. Me isän kanssa ollaan mietitty sellaista yhden huoneen poikamiesboxia”, Mikko naurahti vähättelevästi, mutta huomasin että se oli oikeasti aika innoissaan ajatuksesta. ”Sinne tulisi vaihtoehtoisesti joko pöytäfutis tai biljardi, luultavasti biljardi koska futis on liian kovaääninen kerrostaloon. Sitten jos saataisiin jostain halpa telkkari, ettei tarvitse äidin kanssa tapella katsotaanko urheilua vai saippuasarjoja.”
”Musta on hauskaa että teillä on noin perinteinen ohjelmajako. Meillä isä katsoo ainoastaan hevosurheilua ja me muut lätkää ja futista. Mutta toi teidän suunnitelma kuulostaa kyllä siistiltä!” sanoin vilpittömästi. Toni rojahti selälleen sängylle hymyillen unelmoivasti. Mä olin jo ehtinyt unohtaa vierailuni syyn kunnes Toni heräsi unelmistaan ja kääntyi muhun päin sama virne kasvoillaan kuin aikaisemmin päivällä.

"Älä sano mitään, jooko!" voihkaisin peittäen kasvot käsiini ja Toni naurahti. Se nousi sängyltään ja kävi istumaan lattialle mun eteen nojaten leukaansa mun polveen.
"Hei, ei se oo niin vakavaa! Ollaan mekin suudeltu eikä siinä mitään pahaa ole", Toni huomautti ja mä tirskahdin muistaessani saman.
"Pullopyöritystä ei lasketa, ja sitä paitsi siitä on ehkä viisi vuotta aikaa.. Ja ei tässä siitä ole kyse.."
"No mistä sitten? Voin mä suudella sua uudestaan jos se saa sut paremmalle mielelle."
"Kiitos mutta ei kiitos", naurahdin kun Toni suipisti huuliaan valmiina suudelmaan.
"Mä en nyt pysy perässä", se sanoi vaikka mä en olisi enää jaksanut aiheesta. En sanonut mitään ja Toni veti omat johtopäätöksensä mun käytöksestä. "Vai tarkoitatko sä että sulla on enemmänkin tunteita Mikkoa kohtaan?" Toni kysyi silmät pyöreinä enkä mä tiennyt mitä vastata. Omista ajatuksistani en ollut varma ja Tonin ajatuksista osasin sen verran arvata että tämä kertoisi Mikolle kaiken kuulemansa. Ehkä tämä oli jopa heidän yhteinen suunnitelmansa saada mut kertomaan kaikki. Harkitsin ehkä hetken liian kauan ennen kuin vastasin.

"En mä nyt ihan sitäkään tarkoittanut, enemmänkin että mitä Mikko ajattelee", mutisin, sillä näin voisin ainakin ottaa selvää Mikosta.
"Ai että onko sillä tunteita sua kohtaan?"
"Öh, no joo vähän niinkuin", sanoin vältellen, sillä en halunnut Tonin ajattelevan että luulisin itsestäni liikoja.
"Haluatko sä että mä kysyn siltä?" se sanoi viattomasti ja mä katsoin sitä vähän vinosti.
"Sä kysyt sitä joka tapauksessa, sanoin mä mitä vaan eikö niin?" huomautin ja Toni kohautti olkapäitään kai myöntymisen merkiksi.
"Eikö teidän kannattaisi ööh, jutella siitä? Siis sun ja Mikon?" se kysyi varovasti ja mä tiesin sen olevan oikeassa. Mä olin aina voinut puhua Mikolle kaikesta ja se tiesi voivansa puhua mulle. Ainakin ennen oli ollut niin. Tajusin, etten pystyisi siihen nyt. Pakkien saaminen olisi liian nöyryyttävää, enkä ollut varma olisiko päinvastainen reaktio yhtään sen parempi.

"Tajuatsä että tämä voi pilata meidän välit kokonaan?" En mä halua menettää mun parasta ystävää!"
"Rauhotu, ei tää nyt niin vakava juttu ole! Kunhan selvitätte asian alta pois ja jatkatte eteenpäin", Toni sanoi eikä näyttänyt tajuavan mun ongelmaa.
"Onko sulla Toni koskaan ollut ystävää joka olisi halunnut jotain enemmän mutta sä et?" kysyin mutta Toni pudisti päätään.
"Ei ole ollut. Mutta okei, mä ymmärrän ettei se varmaan ole erityisen hauskaa. Ja nyt sä pelkäät että teille käy niin?"
"Nimenomaan."
"Ja sun mielestä olisi vaan parempi jättää koko juttu tähän ja yrittää unohtaa?"
"Niin. Kuten sä sanoit, ei tää ole niin iso juttu", sanoin uhmakkaasti eikä Toni enää viitsinyt väittää vastaan. Se heittäytyi takaisin sängylleen ja mä vaihdoin asentoa niin että jalkani ylettyivät nojaamaan sängyn reunaan.

"Sori, mä vuodatan sulle nyt mun itsesääliä", jätkä ilmoitti sitten tuijotellen kattoon.
"Mä valitin sulle äsken mun ongelmista joten siitä vaan, sun vuoro", sanoin.
"Äh, musta vaan tuntuu että mä olen ainoa, jolla ei ole ketään. Sulla on Mikko, ainakin jossain määrin", se lisäsi kun mä avasin suuni väittääkseni vastaan. "Mirkalla vihdoin ja viimein Kalle ja Karrilla Anna. Ja milloin mä olen viimeksi ollut parisuhteessa, joskus ala-asteella viikon ajan." En ehtinyt vastata kun ovelle koputettiin ja Tonin isä kurkkasi sisään.
"Ruoka on valmista tuutteko syömään?" se kysyi.
"Mä lupasin kyllä mennä kotiin syömään, kiitos vaan", sanoin ja nousin ylös.
"Mä tuun kohta", Toni huokasi ja tämän isä sulki oven perässään. Jätkä nousi myös ja mä halasin sitä pitkään.
"Kyllä sä vielä jonkun löydät, mä tiedän. Ja vaikka mulla olisi kymmenen poikaystävää, mä en ikinä hylkäis sua. Nähdään huomenna", sanoin ja Toni hymyili vähän.
"Nähdään!"

Ajoin hitaasti kotiin päin ja mietin Tonin sanoja. Mä ymmärsin täysin miltä siitä tuntui. Mä olin mielestäni aika kateellinen ihminen, tai ehkä mustasukkainen, en tiennyt kumpi kuvasi mua paremmin. Ehkä molemmat. Muistin hyvin yläasteajat kun Mikolla oli ollut joku tyttö "kuvioissa" ja mun oli ollut todella vaikeaa olla ystävällinen heille. Kerran yksi Mikon tyttöystävistä oli halunnut erota sanoen, ettei pitänyt Mikon ystävistä. Mikko suuttui mulle aika lailla ja pakotti mut pyytämään tytöltä anteeksi. Samoin tänä kesänä, kun Mirkan ja Kallen juttu alkoi, en ystäväni onnesta huolimatta voinut olla kadehtimatta tätä ja toivoa että olisin itse siinä asemassa.

Ajatuksissani ylitin suojatietä kun huomasin, ettei risteykseen tulevan auton kuski tainnut huomata mua vaan jatkoi eteenpäin yrittäen kääntyä vasemmalle. En ehtinyt jarruttaa vaan ajoin suoraa päätä auton etukulmaan, jolloin mies taisi vihdoin huomata mut. Itse en huomannut muuta kuin että makasin yhtäkkiä asvaltilla auton edessä ja pyörä lojui vähän matkan päässä.

"Herran jestas ootko sä kunnossa?" Kuulin kuskin hyppäävän ulos autosta ja päättelin että koska mihinkään ei koskenut, taisin olla kunnossa.
"Joo, kyllä kai", sanoin heikosti ja nousin vapisten pystyyn.
"Satutitko sä itsesi?" keski-ikäinen mies kysyi hätääntyneenä, mutta mä en huomannut itsessäni kummempaa kuin pienen reiän housun polvessa. "Mä olen tosi pahoillani, mun olisi tietenkin pitänyt katsoa tarkemmin ja on tuossa tuo kolmiokin.." tämä selitti, ja mä taisin olla shokissa pystymättä ajattelemaan selkeästi.

"Ei mulla ole mitään hätää", sanoin hitaasti ja vilkaisin mun pyörääni.
"No hyvä ettei mitään pahempaa. Onneksi mulla oli sentään niin hidas vauhti ettei kovaa törmätty." Mies huomasi mun katseen ja meni nostamaan pyörän pystyyn. "Tässä on kyllä tanko vääntynyt, anteeksi kauheasti", se sanoi ja mä kävelin vieläkin täristen pyörän luo. "Pystytkö sä pitämään tuosta kiinni jos mä yritän vääntää sen takaisin".
"Joo", tartuin pyörän runkoon ja mies sai onneksi tangon väännettyä takaisin melko vaivatta.
"Ootko nyt ihan varmasti kunnossa, näytät vähän kalpealta? Mä voin antaa sulle mun puhelinnumeron jos jotain tulee tai pyörässä huomaat jotain vikaa niin mä kyllä maksan", mies sanoi huolissaan.
"Kiitos mutta mä pärjään kyllä", sanoin ja onnistuin hymyilemään. "Säikähdin vaan kauheasti."
"Anteeksi vielä kerran, pystytkö sä jatkamaan matkaasi ton pyörän kanssa?"
"Joo, kaikki kunnossa", sanoin ja nousin pyörän selkään.
"Turvallista loppumatkaa!" tämä sanoi vielä ja hymyili mulle anteeksipyytävästi. Heilautin kättäni ja lähdin ajamaan.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   8.2.13 21:57:20

Ja taas mä virnuilen...... Mutta ei muuta kuin et tuo Toni vaikuttaa aikas söps tyypiltä<3

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   10.2.13 12:00:31

Jee, Tonikaan ei oo ihan yksin :))

  Re: Tuulia

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.2.13 19:05:35

Tää on kyllä ihan mahtava :D Yksi kirjoitusvirhe, se kirjoitetaan asfaltti ei asvaltti :D

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   12.2.13 20:25:32

Kiitos .... ! : )

--

Isä ja äiti olivat vielä töissä kun vihdoin pääsin kotiin, joten edelleen vähän täristen istuin tallin portaille ja kaivoin tupakat taskusta. Yleensä en polttanut kotona koska ei siellä kukaan muukaan polttanut, eikä isä olisi ilahtunut jos olisi nähnyt. Sytytin tupakan ja hengitin rauhoittavaa savua sisään.

Mulle ei koskaan elämäni aikana ollut käynyt mitään pahempaa onnettomuutta, mikä oli sinänsä ihme ottaen huomioon että mä olin harrastanut ratsastusta koko elämäni. Muistin, kun joskus ala-asteella Anniina oli pudonnut maastossa hevosen selästä ja murtanut ranteensa. Mä olin soittanut kotiin ja isä oli hakenut meidät metsästä ja vienyt Anniinan sairaalaan, ja mä taisin itkeä enemmän kuin Anniina, koska pelkäsin siskon puolesta ja oli kamalaa katsoa kun Anniinaan koski. Joskus mä toivoin että murtaisin käden tai jalan että saisin tietää miltä se tuntuisi, mutta useimmiten olin kuitenkin tyytyväinen siihen että olin selviytynyt vain pienillä kolhuilla läpi tämän astisen elämäni.

Heräsin mietteistäni kun näin Miksun pyöräilevän pihaportista sisään.

"Hei ekaluokkalainen, miten sun koulu sujui?" kysyin kun Mikael pysäköi pyöränsä mun kovia kokeneen pyörän viereen ja käveli mun viereen istumaan.
"Kyllähän sä tiedät, ei siellä mitään tarvinnut tehdä. Mutta luokka vaikutti ihan mukavalta ja pari vanhaa tuttuakin siellä oli".
"Kuka sun ryhmänohjaaja on?"
"Riitta Kymäläinen" Mikael sanoi vaisusti ja mä tirskahdin ja tarjosin myötätuntoisena jämiä tupakastani. "Mutta onneksi mulla ei muuten ole yhtään sen kurssia", se jatkoi ja imi viimeiset savut röökistä. "Miten sun päivä?"
"Mä jäin auton alle", ilmoitin neutraalisti.
"Täh?" Mikaelin ilme oli epäuskoinen ja se skannasi mut kuin olisi etsinyt luunmurtumia.
"Törmäsin kotimatkalla yhteen autoon mutta ei mulle muuta käynyt kun tämä", sanoin ja osoitin reikää polven kohdalla.
"Huh ootko sä varmasti kunnossa, jos sulla on vaikka aivotärähdys?" jätkä huolehti.
"Joo joo, en mä lyönyt mun päätä yhtään mihinkään. Säikähdin vaan aika paljon."
"No hyvä. Tuutko sä mun kanssa ratsastamaan?"
"Kai mun pitäisi, mä käyn sisällä vaihtamassa vaatteet", sanoin ottaen maasta Mikaelin siihen heittämän tumpin ja piilotin sen tallin seinän viereen kiven alle.

"Eikö Maria tule tänään?" kysyin vielä pojalta ja tämä kohautti olkapäitään outo ilme kasvoillaan.
"Mitä?" se kysyi kun mä nostin kulmiani kysyvästi.
"Mikä teillä kahdella taas on?"
"Hmph.. Mä taisin perjantaina möläyttää sille että haluaisin olla enemmän kun kaveri." Melkein naurahdin kun mulle tuli oma ja Mikon tilanne mieleen mutta onnistuin pitämään pokkani.
"Mitäs Maria siihen?"
"Se löi mua", Mikael naurahti kuivasti ja mä äännähdin hämmästyneenä. "Ja sitten se lähti menemään eikä sanonut mitään."
"Poltat vielä sormesi jos katselet punatukkaisia naisia", lainasin yhtä kirjaa.
"Mitä mä teen sen kanssa?" jätkä kysyi ja tajusin että musta oli kovaa vauhtia tulossa lähipiirini parisuhdeterapeutti. Otin terapeutti-ääneni käyttöön.

"Kun kerrot naiselle tunteistasi ja tämä käyttäytyy noin, on olemassa kaksi vaihtoehtoa: Joko hän pitää sinusta tai hän ei pidä sinusta," sanoin viisaasti ja Mikael katsoi mua hymyillen
"Kiitos Tuulia-terapeutti, toivottavasti sä et laskuta mua kun annat noin surkeita vastauksia."
"Sori, tänään ei oikeen irtoa mitään syvällisempää. Sun pitäisi jotenkin saada selvää sen tunteista ja tähänkin mä keksin kaksi vaihtoehtoa."
"Onko ne yhtä hyviä kun kaksi edellistä?"
"Sä voit joko kysyä siltä suoraan tai yrittää tehdä sen mustasukkaiseksi. Ensimmäistä sä taisit jo kokeilla eikä se oikeen toiminut. Toinen taas on moraalisesti väärin ja lapsellista mutta mun mielestä se on aika toimiva keino saada tietää naisen tunteista, mutta myös saada nainen itse tajuamaan omat tunteensa", sanoin puolitosissaan, sillä tiesin että Mikael tuskin vajoaisi niin alas edes Marian takia.
"Toi kuulosti jo melkein oikealta terapeutilta", Mikael nauroi.
"Nyt mä tiedän miksi ryhdyn isona", sanoin ja nousin ylös portaalta. "Joka tapauksessa sun kannattaa selvittää toi asia, koska et sä voi koko elämääsi roikkua jonkun perässä tietämättä sen tunteista mitään. Mä vaihdan ne vaatteet ja tulen kohta. Voitko ottaa Arin sisälle samalla, se pitäisi olla siinä Rambon vieressä."

Ari oli mun isän vanha hevonen, jo 25-vuotias kouluratsu. Se oli tallin omia kasvatteja ja isä oli itse kasvattanut siitä ihan kelpo kisahevosen. Seuratasolla Ari ja Jari olivat olleet loistava parivaljakko siihen aikaan kun mä synnyin, vaikka seuratasolle heidän ura sitten jäikin. Isä ei ollut koskaan erityisen halukas lähtemään korkeampitasoisiin kisoihin.

Siinä mielessä meidän koko perhe oli erilainen kuin suurin osa "hevosperheistä", joissa lapsia pienestä pitäen roudattiin kaiken maailman kilpailuihin vanhempien näyttäessä mallia. Kun Ari alkoi olla liian vanha kouluaitojen sisäpuolelle, isä oli lopettanut kilpailemisen kokonaan, eikä kukaan muu perheestä kisannut kuin korkeintaan tallikisoissa kerran vuodessa. Mun vanhemmat kävivät molemmat normaaleissa töissä eikä kumpikaan pitänyt ratsastustunteja. Tallin pito oli niille pelkkä harrastus ja osan hommista hoitivat perheen ulkopuoliset ihmiset.

Tällä hetkellä meillä oli kaksi työntekijää: ratsastuksenopettaja Anni joka kävi viisi kertaa viikossa ohjaamassa tunteja ja silloin tällöin valmentamassa kisoihin lähtijöitä eli yleensä Mikaelia ja Mariaa, sekä Joonas, joka oli viikolla vastuussa tallitöistä ja ruuista. Sen lisäksi kaikkia meidän omia poneja kävi hoitamassa viiden yläasteikäisen tytön porukka, joka myös ratsasti niinä päivinä kun tunteja ei pidetty. Mä ja Anniina toimittiin vähän kuin taustajoukoissa, eli liikutettiin hevosia niiden vapaapäivinä ja hoidettiin tallia jos muita ei ollut paikalla. Ja ohjattiin alkeiskurssilaisia tietysti, mutta palkkaa vastaan. Innokkain hevostyttö meistä oli Helmi, joka opetteli hevosten ruokintaohjeita ja oli mukana kengittäjän käydessä ja muutenkin tiesi meidän tallinhoidosta enemmän kuin mä ja Anniina yhteensä. Vaikka hän oli vasta ala-asteella, tyttö haaveili jo Ypäjästä ja ohjaili itseään vanhempia tallityttöjä kuin paikan omistaja. Helmillä oli auktoriteettia. Tyttö oli ystävystynyt lähes kaikkien tallilla kävijöiden kanssa ja hänestä pidettiin, mutta silti niin yläasteikäiset tytöt kuin isän keski-ikäinen ratsastajaystäväkin tottelivat häntä aina nöyrästi.

”Tuulia, mun hammasharjassa oli karva! Oletko sä pudottanut sen lattialle?” Helmi kiljaisi portaiden puolesta välistä kun pääsin sisälle taloon. Kohotin kulmiani kysyvästi.
”Miksi mä olisin pudottanut sun hammasharjan lattialle?” ihmettelin ja Helmi tuijotti mua kuin yrittäen nähdä mun kasvoiltani puhuinko totta. Puin viattomimman ilmeeni kasvoilleni mutten pystynyt pitämään pokkaa vaan hymy levisi kasvoilleni. ”Ei kun ihan oikeasti, en mä ole sitä pudottanut! Mahdoton olla nauramatta sulle kun sä katsot noin!” huudahdin ja Helmi heitti viimeisen epäilevän katseen muhun kunnes kääntyi takaisin yläkertaan. En voinut olla nauramatta siskolleni. Enhän mä sitä harjaa tahallani pudottanut. Olin vain ottanut vessan peilikaapista vanulappuja ja vahingossa tönäissyt mukia jossa Helmin harja oli ollut.

Kiipesin siskon perässä ylös vaihtamaan vaatteita. Helmi pesi hammasharjaansa vessan hanan alla tuima ilme kasvoillaan.
”Miksi sä peset hampaita keskellä päivää?” kysyin pysähtyen kylppärin ovenpieleen. Helmi vilkaisi mua ja karahti yllättäen aivan punaiseksi kasvoiltaan.
”Ei kuulu sulle”, se tiuskaisi ja tuli vetämään oven kiinni mun naamani edestä.

”Oho”, sanoin yllättyneenä itsekseni. Mitähän pahaa tyttö oli tehnyt? Ensimmäisenä tuli mieleen tupakan poltto ja alkoholi mutta Helmihän oli vasta kaksitoista! Ehkä hän oli vain maistanut melassia tai muuta tyhmää. Menin omaan huoneeseeni, vaihdoin ratsastushousuihin ja t-paitaan ja palasin ulos.

Mikael oli sitonut Arin ja Rambon tallin kulmalle puomiin ja harjasi hevosestaan enimpiä pölyjä pois. Hain tallista harjan ja kaviokoukun.
”Mitä sä ajattelit tehdä?” kysyin kumartuessani Arin jalkojen puoleen. Hevosen nivelet naksuivat inhottavasti kun nostin jalat vuoron perään puhdistettavaksi.
”Jotain siirtymisiä ja tempovaihteluja varmaan.”

Mikaelin kanssa ratsastaminen oli hauskaa kun ei tarvinnut itse keksiä tekemistä. Seurailin sivusilmällä pojan ratsastusta ja tein samoja harjoituksia. Hevosvanhus tarvitsi vähän enemmän aikaa lämmittelyyn eikä mulla ollut voimia ja taitoa saada sitä niin kauniisiin liikkeisiin kuin Rambo, mutta ihan hyvin me silti suoriuduttiin.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   12.2.13 22:26:37

Tykkäsin tästä pätkästä! Toni on sitten mulle varattu, eiks niin? <3

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   17.2.13 14:02:02

Sovitaan näin!

--

Sillä viikolla ilma viileni selvästi syksyä kohti, ja kaivoin rakkaan nahkatakkini kaapista käyttöön. Myöhästyin maanantaita lukuun ottamatta jokaisena päivänä koulusta, mistä johtuen sain melkein joka kurssilla tyytyä pàskimpaan eturivipaikkaan. Päätin olla ajoissa jokaisella tunnilla sitten kun toinen jakso alkaisi.

En soittanut Mikolle eikä tämä mulle ja pelkäsin hänen olevan suuttunut. Toni ei enää jatkanut aiheesta, mutta olin varma että hän oli jutellut Mikon kanssa, ja mua inhotti kun en tiennyt mitä he olivat puhuneet. Vaikka olin itse Karrin ja Mirkan ohella epäillyt alitajuntaani ja tunteitani Mikkoa kohtaan, tajusin nyt että mulla oli ainoastaan ikävä mun parasta ystävää. En tarkoita että me oltaisiin muutenkaan nähty joka päivä, mutta jo ajatus siitä, etten voinut käväistä Mikon luona kahvilla tai hän meillä suretti mua. En vain säälittävänä uskaltanut soittaa, joten uppouduin koulunkäyntiin niin paljon kuin se ensimmäisellä viikolla oli mahdollista. Illat vietin tallilla Mikaelin tai Marian kanssa – erikseen, sillä Maria näytti välttelevän Mikaelia yhtä taitavasti kuin mä Mikkoa. Se oli turhauttava, mutta päätin olla puuttumatta, sillä asiahan ei sinänsä minulle kuulunut.

Isä oli oikein tyytyväinen mun talli-innostukseen ja ehdotti mulle jopa kisaamista, mutta tyrmäsin ajatuksen sillä perusteella, etten ollut kunnolla treenannut koko kesänä ja helpoimmat kisat alkoivat olla ohi. Ei mua olisi kyllä muutenkaan huvittanut kisata. Helmi taas yritti kovasti vähentää mun tallilla oloa vìttuilemalla ja käyttäytymällä inhottavasti, ja uskoin tytön pelkäävän että mä veisin sen paikan tallin pomona ja isän lellikkinä. Mua hänen käytös huvitti suunnattomasti ja kuljin ihan tahallani mukana ruokien laitossa esittäen tietäväistä. Ei mua oikeasti kiinnostanut talli sen enempää kuin ennenkään, tarvitsinpahan vaan jotain muuta ajateltavaa.

Vielä perjantainakin olin hiukan alakuloisella päällä ja kun siihen lisättiin yleinen menkkamasennus, en tallitöiden jälkeen jaksanut soittaa kenellekään vaan päätin kääriytyä peittoon ja pysyä kotona. Lämmitin itselleni kaakaota ja kaksi tomaatti-juustoleipää ja kiipesin yläkerran tasanteen sohvalle avaten pienen matkatelkkarin. Mulle tuli tosi syksyinen fiilis kun vilkaisin ikkunasta ulos pimenevään iltaan. Hetken päästä Anniina ilmestyi portaista ja käpertyi sohvan toiseen päähän mun seuraksi.

”Missä Helmi-nauha on?” kysyin siskolta joka tuijotti telkkaria keskittyneesti. Sieltä tuli kuusi jaksoa Sinkkuelämää putkeen.
”Syömässä se äsken oli, miten niin?”
”Ei kun mietin vaan että toivottavasti se ei tule yläkertaan.. Eikö nämä jaksot ole jotain koo kuustoista”, sanoin ja laitoin kaukosäätimellä ääntä pienemmälle kun Samantha alkoi voihkia äänekkäästi.
”Se saisi varmaan ikuiset traumat tästä”, Anniina nauroi, vaikka ei mekään paljoa vanhempia ollut oltu kun vuokrattiin salaa ensimmäinen tuotantokausi. Ehkä me oltiin vähän ilkeitä Helmille kun ei otettu sitä mukaan juttuihin. Muistin miten me mökötettiin Anniinan kanssa lapsena kun meille kerrottiin että me saadaan uusi pikkusisko, eikä me oltu niistä ajoista paljon parannuttu. Lapsellista, myönnetään, mutta mä tavallaan nautin siitä että oli joku ketä saattoi katsoa alaspäin kotona.

Säikahdin kun mun puhelin alkoi soida.
"Mitä sä oot tekemässä?" Mirkan ääni kuului pirteänä puhelimesta.
"Katson Sinkkuelämää-maratonia telkkarista ja juon kuumaa kaakaota", ilmoitin.
"Kuulostaa hienolta, tuutko sä mun ja Kallen ja joukkion kanssa rannalle? Mirka kysyi ja taustalta kuului melua ja musiikkia.
"Ai nytkö sä olet valmis esittelemään sun poikaystävän mulle?" kysyin nauraen.
"Joo musta tuntuu että me ollaan nyt siinä vaiheessa", Mirka sanoi teeskennellen vakavasti otettavaa. "Mä olen muuten huomenna menossa Kallen vanhemmille syömään ja sun pitää kertoa miten mä selviän siitä".
"Onhan ne sut nähneet jo monta kertaa ennenkin!" sanoin virnistäen.
"Mutta pelkästään Tonin kaverina, se on ihan eri asia!"
"No voi herran jestas, kai mä sitten tulen”, huokaisin, vaikka sohvalle jääminen houkutteli. ”Mä lähden ajamaan, mulla menee 20 minuuttia."
"Nähdään kohta!"

”Mihin sä meet?” Anniina kysyi.
”Rannalle vaan. Etkö sä mene tänään mihinkään?”
”En mä, huomenna on yhdet bileet.”
”Aa, no moikka!” sanoin noustessani vähän vastentahtoisesti. Tiesin että mulla olisi kivaa myöhemmin mutta ystäväni Sohvan hylkääminen oli raskas tehtävä. Vaihdoin huoneessani kollarit farkkuihin ja puin lämpimän villatakin T-paidan päälle.

”Minne sä olet menossa?” vaati isäkin tietää kun laskeuduin rappuset alas ja olin menossa eteiseen olohuoneen ohi.
”Mirkalle vaan”, vastasin automaattisesti. Pienestä valehtelusta oli tullut jonkinlainen tapa joskus yläasteaikoina, kun lähdettiin vaikkapa bileisiin toiselle puolelle kaupunkia. Ei rannassakaan mitään pahaa ollut, en vain jaksanut jäädä vastaamaan lisäkysymyksiin kuten miksi tai kenen kanssa. Tunsin itseni aina ihan pennuksi, vaikka sehän oli täysin normaalia että vanhempaa kiinnosti mihin lapsi lähtee illalla.
”Jaaha, tuletko yöksi kotiin?”
”En mä tiedä vielä, moikka!”

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   17.2.13 15:51:16

Äää, tää on niin hyvä. Ei mitään kritiikkiä annettavana, tosi kiva tarina. Ei myöskään etene liian nopeasti :D.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   17.2.13 22:21:19

Tää on nii paras !! Jatkoa jatkoa (:: tykkään tosta tuuliasta, ja siitä Tonista :DDD muutenki kiva tälläne ku normaalisti kaikki on sellasii 'hyviksii' tai näi ni kiva ku tässä on vähä erinlaista meininkii sitte (;

  Re: Tuulia

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   17.2.13 22:41:55

Mä rupeen oottaa kesää ihan hirveesti, kun luen tätä<33

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   23.2.13 16:32:05

Kiitos kaikille kommenteista!

Kohta on jo maaliskuu eli melkein kesä.. Jännää, että täällä tt:ssäkin suurin osa tarinoista sijoittuu kesään, johtuen varmaan siitä, että kesällä ei tee mieli kirjoittaa kylmästä talvesta, ja kylmänä talvena kirjoittajat haaveilevat lämpimästä kesästä :D

Ja pahoittelut vielä jos täällä on joku lukija joka ymmärtää jotain pilkkusäännöistä.. Ne ovat aina olleet mulle käsittämättömän vaikeita, mutta yritän korvakuulolla lisätä pilkkuja sinne sun tänne.

--

En kuullut muiden ääniä kun saavuin rannalle, mikä oli outoa. jätin pyörän puun alle missä oli toinenkin pyörä, mutten tiennyt kuuluiko se jollekin tutulle ja kävelin lyhyen matkan laiturin luo. Siellä näin vain yhden hahmon istumassa nojaten laiturin kaiteeseen. Mietin missä hitossa kaikki olivat, ja tunnistin laiturilla istuvan henkilön Mikoksi. Kirosin mielessäni Mirkaa ja olin varma että tämä oli joku tytön juoni. Mun teki mieli kääntyä samaa tietä takaisin mutta se olisi ollut säälittävää, joten rohkaisin itseni ja kävelin laiturille Mikon luokse.

"Moi", sanoin vaisusti kun Mikko huomasi mut. "Missä kaikki on?"
"Ne lähti hakemaan kaljaa."
"Ja jätti sut tänne yksin?"
"Joo jonkun piti jäädä odottamaan sua."
"Just."

Loistava keskustelu kaiken kaikkiaan, ensimmäinen sen grilli-illan jälkeen. Mikko sytytti tupakan ja mä olisin myös kaivannut yhtä mutta olin unohtanut askin kotiin. Yritin keksiä jotain toimivaa kostosuunnitelmaa Mirkan pään menoksi.

”Sori vielä siitä pususta”, sanoin rikkoakseni kasvavan hiljaisuuden. ”Se oli vähän noloa, mä en tiedä mitä mä ajattelin.”
”Ei se mitään, ihan totta”, Mikko hymyili ja mua ärsytti miten se otti koko jutun vähän kuin vitsinä.
”Oikeasti, mua hävettää koko juttu. Sovitaanko että unohdetaan se?”
”Joo, sopii mulle”, se vastasi hitaasti tuijotellen viimeisiä auringonsäteitä horisontissa.
”Kai meidän välit on ok?”
”Tietysti”, Mikko sanoi välinpitämättömällä äänellä ja mun teki mieli lyödä sitä tai suudella uudestaan että siihen tulisi edes jotain eloa. Me vajottiin takaisin hiljaisuuteen ja mä toivoin että muut tulisivat jo takaisin. Alkoi tulla pimeää ja veden pinta erottui epäselvänä ympäröivästä hämärästä.

”Mennäänkö uimaan?” Mikko ehdotti yhtäkkiä.
”Mitä víttua? Tajuatko sä miten kylmä täällä on?” nauroin. ”Eikä meillä ole uikkareita enkä mä halua ajaa kotiin märissä vaatteissa.”
”Höh, älä ole tylsä, ollaan me ennenkin uitu tähän aikaan vuodesta! Sitä paitsi vesi tuntuu varmaan lämpimämmältä!” se huudahti ja nousi seisomaan.

Epäröin hetken mutta ajatus uimisesta alkoi houkuttaa ja nousin nauraen ylös. Mikko riisui paitansa ja mä päätin uida pelkissä alusvaatteissa, etteivät muut vaatteet kastuisi. Ehdin juuri riisua paidan ja housut kun Mikko sieppasi mut syliinsä, ja vaikka mä kuinka huusin, se kantoi mut mukanaan laiturin reunan yli järveen. Me iskeydyttiin yhtä aikaa tyyneen vedenpintaan ja painuin veden alle. Viileä vesi lamautti mut hetkeksi kunnes tajusin räpiköidä takaisin pintaan. Haukoin happea ja kiljuin järkytyksestä Mikon ilmestyessä pintaan mun viereen.

”Eikö olekin virkistävää!” se virnuili kun mä yritin pitää silmät auki ripsivärin valuessa poskille.
”Víttu sun kanssa!” mä huudahdin ja painoin jätkän pään takaisin veden alle. Yritin uida karkuun mutta Mikko tarttui mua jalasta ja alkoi räiskiä vettä mun päälle.
”Älä sä yritä hukuttaa mua”, se nauroi ja mäkin nauroin kiljuen sitä päästämään irti. Pääsin vapaaksi laiturin vieressä ja vaivalloisesti kiipesin takaisin kuivalle maalle. Kiskoin Mikon ylös itseni jälkeen ja hengästyneinä ja nauraen me rojahdettiin vierekkäin laiturille makaamaan. Kiusaantunut tunnelma oli kadonnut hetkessä taivaan tuuliin ja onnellisena mä hymyilin tummalle taivaalle. Halusin Mikon tietävän kuinka onnellinen mä sillä hetkellä olin kun sain vain maata siinä ystäväni vierellä.

”Kiitos”, sanoin kääntäen päätäni Mikon puoleen ja se katsoi mua kummastuneena.
”Mistä sä mua kiität?” se kysyi nousten istumaan jalat laiturin reunan yli roikkuen.
”Kaikesta. Siitä että sä olet siinä”, sanoin hiljaa ja nousin myös istumaan. Mikko laittoi käden harteilleni ja nojasin päätäni tämän olkaan.
”Tietysti mä olen tässä. Mä olen aina tässä”, se sanoi ja silitti mun märkiä hiuksia.

”Mä jäädyn”, sanoin pienen hiljaisuuden jälkeen tajuten vasta nyt kylmyyden, joka meitä ympäröi. Pieni tuulenvire puhalsi järveltä ja sai mun kostean ihon kananlihalle.
”Niin mäkin. Missäköhän ne yhdet viipyy”, Mikko mietti ja kaivoi puhelinta laiturilla lojuvien farkkujensa taskusta.
”Mirka on yrittänyt soittaa..” se mutisi ja painoi vihreää luuria.
”Toivottavasti niille ei ole käynyt mitään”, sanoin vähän huolestuneena.

”Missä hélvetissä te olette?” Mikko tivasi kun Mirka vastasi puhelimeen. Yritin saada selvää Mirkan sanoista mutta ääni oli liian hiljainen jotta se olisi kuulunut mulle asti. Mikko naurahti puhelimeen. ”No heh heh, ei kun me käytiin uimassa”, se sanoi ja olin ihan tyytyväinen, etten ollut kuullut enempää. Sitten Mikko rypisti kulmiaan. ”No niinpä tietysti, jotain tollasta mä vähän ajattelinkin.” se murahti. ”Joo, nähdään, moi. Niiltä hajos auto”, se sanoi mulle lopetettuaan puhelun.
”Mahtavaa! Onko ne nyt jossain tienlaidassa?”
”Ei onneksi, ne oli melkein kotona kun auto sammui. Ne sai sen työnnettyä takaisin pihaan.”
”Hyvä. Tai ei hyvä meille, sinne meni illanvietto”, huokasin hampaat kalisten. Mulla oli omat epäilykseni auton hajoamisen todellisuudesta, mutten ilmaissut niitä Mikolle. ”Meidän pitäisi varmaan lähteä ennen kun saadaan molemmat keuhkokuume tai muuta kivaa.”

Me noustiin ylös ja kerättiin vaatteemme laiturilta. Mietin hetken ja käänsin sitten selkäni Mikolle riisuakseni märät rintaliivit pois paidan alta. Lämpenisin nopeammin, kun saisin kuivat vaatteet päälle. Alushousuja en kehdannut siinä riisua joten kiskoin farkut ja kengät jalkaan. Oli inhottavaa pukea vaatteet kostean ihon päälle mutta muukaan ei auttanut ja kiedoin vielä paksun neuleen tiukasti ympärilleni. Mikkokin oli saanut puettua ja hiljaisina ja kylmästä täristen me käveltiin pyörille ja lähdettiin kotiin.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   28.2.13 00:29:04

Päällisin puolin kaikki oli taas normaalisti. Koulusta me ei stressattu sen enempää kuin ennenkään, poikkeuksena Toni jonka syksyn kirjoitukset lähenivät uhkaavasti. Olin päättänyt jättää biologian tunnin väliin ja pitää hyppytuntia viettävälle Tonille seuraa mutta kaduin päätöstäni jo kymmenen minuutin kuluttua. Makasin koulun alakerroksen sohvalla jalat Tonin sylissä ja elämä oli tylsää.

”Mikä on kultur artikkeli?” Toni kysyi tuijottaen otsa rypyssä puolivalmista kirjoitelmaa edessään.
”Luuletko että mä tiedän?” tuhahdin. ”Ett kyltyr, kyltyret. En kyltyr, kyltyren.. Ett kuulostaa paremmalta mun korvaan”, sanoin. Se oli mun tapa päättää substantiivien suvut kaikissa vieraissa kielissä.
”Okei”, Toni sanoi ja jatkoi kirjoittamista. Halusin tupakalle mutten viitsinyt ehdottaa taukoa, koska tiesin saavani pelkän ärtyneen mulkaisun ja lisää kynän rapinaa. Tulin pahalle tuulelle, kun mietin, että vuoden päästä olisin samassa tilanteessa. Mä sain ihan hyviä numeroita, ainakin jos vertasi koulun yleiseen tasoon joka ei ollut päätä huimaava. Kaupungissa oli kaksi lukiota joista toinen vanha ja arvostettu lyseo, sekä meidän koulu, jonka opiskelijoita olivat lähellä asuvat sekä ne, jotka eivät päässeet peruskoulun jälkeen minnekään muualle. Halusin silti hyvät paperit ja päätin taas kerran aloittaa tunnollisen opiskelun. Ehkä ensi viikolla.

”Äh, mä lähden röökille”, ilmoitin sittenkin Tonille joka ei edes nostanut katsettaan, murahti vain jotakin. Päätin soittaa Mirkalle koska hän osasi usein piristää mua jos olin huonolla tuulella. Puhelin hälytti aikansa ja ehdin ulos koulun ovista enne kuin Mirka vastasi.
”Moi, mitä sä?”
”Oletko sä koulussa?” kysyin.
”Öh, itse asiassa en.. Mä oon Kallen kämpillä”, Mirka sanoi. ”Mitä sulla oli, haluatko sä tulla käymään tässä?”
”Ei mulla oikeastaan asiaa ollut, kuhan tylsistyn täällä. Voisin mä tulla jos se on Kallellekin ok?” Kuulin Mirkan tiedustelevan asiaa ja toivotti minut sitten tervetulleeksi.
”Mihin mä tuun, oliko se kämppä jossain siinä apteekin korttelissa?”
”Joo, ihan siinä apteekin oven vieressä on ovi tähän. Asunto 15, soita summeria kun olet siinä”, Mirka ohjeisti ja vastasin lähteväni heti ajamaan keskustaan.

Ajoin melko kovaa, koska pelkäsin että alkaisi sataa. Ihmisiä ei ollut tähän aikaan liikkeellä ja koko kaupunki näytti kuolleelta. Keskustaan päästyäni parkkeerasin pyörän apteekin viereiseen puistoon sillä en viitsinyt jättää sitä kapealle kadulle, ja tajusin, etten muistanut enää asunnon numeroa ja soitin taas Mirkalle. Tämä vastasi heti, kertoi numeron ja asunnon kerroksen ja avasi oven kun soitin summeria. Nousin ristikkohissillä kolmanteen kerrokseen jossa oli jo ovi auki.

”Mooi!” huikkasin kun astuin sisään ja Mirka tuli mua vastaan eteiseen.
”Kiva nähä, pitkästä aikaa!” tämä sanoi ja halasi mua.
”Niinpä, meidänhän piti nähdä perjantaina senkin kieroilija!” nauroin.
”En mä mitään kieroillut!” Mirka vakuutti virnuillen. ”No, oletteko te taas väleissä?”
”Joo, kai mun pitää kiittää sua..” myönsin. ”Sovittiin että unohdetaan koko juttu.”
”Ai”, Mirka sanoi outo ilme kasvoillaan. ”Mä luulin että – ”
”Me ollaan ystäviä.”
”Aha. No, parempi sekin kuin ei mitään”, Mirka mutisi ja nostin toista kulmaani kysyvästi, mutta tyttö kääntyi ympäri ja käveli pois eteisestä. Huokaisten seurasin perässä.

”Moi Tuulia”, Kalle tervehti astuessaan sisään parvekkeelta.
”Moi vaan”, hymyilin takaisin.
”Mä keitän kahvia”, Mirka sanoi ja katosi pieneen keittonurkkaukseen.
”Haluatko sä esittelykierroksen?” Kalle kysyi ja nyökkäsin, vaikka ei siellä paljoa katseltavaa ollutkaan. Kämppä oli pieni kaksio, olohuoneesta pääsi parvekkeelle ja keittokomeroon, ja eteisessä olivat ovet myös vessaan ja makuuhuoneeseen. Huonekalujakin oli vain välttämättömimmät, eli sänky, sohva sekä ruokapöytä tuoleineen. Olohuoneen lattialla sohvaa vastapäätä oli myös pieni telkkari ja CD-soitin.
”Ei oo kauheasti ylimääräistä että vois panostaa sisustukseen”, Kalle huokaisi. ”Mäkkärin palkoilla ei paljon ehdi rikastua.”
”No mutta eikö ole pääasia että sulla on nyt oma kämppä, ja vielä kaupungin keskustassa”, huomautin ja Kalle myönsi minun olevan oikeassa. Me palattiin olohuoneeseen ja istuttiin pöydän ääreen.

”Pitää varmaan ottaa tähän joku alivuokralainen kun joudun inttiin.”
”Ai niin, millon sä lähdet?” kysyin.
”Tammikuussa.”
”Musta tulee kurkkusalaattileski”, Mirka huokaisi tuoden meille kahvimukit pöytään. ”Mehän voitais Tuulian kanssa muuttaa tähän!” tyttö ehdotti sitten piristyen hetkessä.
”Kaksi työtöntä opiskelijaa?” Kalle kysyi epäilevästi.
”Miksi sun pitää olla noin pessimistinen?” Mirka valitti, vaikka tiesi yhtä hyvin kuin mäkin ettei meillä olisi varaa vuokraan.
”Mä ajattelin itse asiassa kysyä Karria”, Kalle sanoi. ”Sehän pääsee valtion leirille vasta kesällä kun mä toivottavasti pääsen jo pois.” Mirka mutisi jotain epämääräistä veljestään ja lähti parvekkeelle tupakalle. Päätin käyttää kahdenkeskisen hetken Kallen kanssa hyväkseni ja selvittää asian, joka oli vaivannut mua.

”Mä olen miettinyt, että miksi sulla kesti niin kauan tehdä aloite Mirkan kanssa? Se on puhunut susta koko kesän, mutta ajatteli ettet sä ollut kiinnostunut koska et tehnyt asialle mitään. Et sä mun käsittääkseni kovin ujo ole, vai?” pohdin ääneen ja olin jo valmistautunut johonkin epämääräiseen ”mä en halunnut kiirehtiä” – vastaukseen.
”Karri käski mun olla sekaantumatta sen siskoon jos en ole tosissani”, Kalle sanoi jurosti. Mä äännähdin hämmästyneenä, mutten keksinyt mitään sanottavaa. Toisaalta, kun mietin tarkemmin, kuulosti juuri Karrin tapaiselta sanoa jotain tuollaista. Karri oli aina pitänyt pikkusiskonsa puolia ja kohdellut melko viileästi kaikkia vähänkin poikaystäväehdokkailta vaikuttavia Mirkan tuttavia. Mirka ei, kuten en minäkään, ollut koskaan ennen virallisesti seurustellut, enkä voinut olla miettimättä oliko Karri pelotellut muutkin Mirkan ihastukset pois hyvissä ajoin ennen kuin mitään vakavampaa ehti kehittyä.

”Ai ja nyt sä olet tosissasi?” kysyin kun en muutakaan keksinyt. Kalle katsoi mua kiusaantuneena.
”Kuule, mä tiedän että olin aika inhottava mutta mä olin samaa mieltä Karrin kanssa siitä, että Mirka ansaitsi jonkun johon se voi luottaa. Jos me oltais kesän alussa alettu olla yhdessä.. No, kyllä sä kai tiedät etten mä ollut kovin öh, sitoutuvaa tyyppiä, jos sen haluaa nätisti ilmaista. Mä tiesin ettei siitä tulisi mitään, enkä siksi halunnut edes yrittää, ihan Mirkankin takia. Sitten jossakin vaiheessa mä tajusin, ettei kukaan muu enää sytyttänyt samalla tavalla kuin se silloin mun synttäreillä. Mä ajattelin että haluan sen muijan vaan siksi, koska en voinut saada sitä. Mutta aina kun mä näin sen, siinä oli jotain mitä kenessäkään muussa ei ollut. Tunsin itseni ihan teinipojaksi sen seurassa ja musta tuntui, etten voisi ikinä satuttaa sitä. Mäkin puhuin Mirkasta Karrille kesällä aika usein. Se vakuuttui siitä, että mä olin tosissani, paljon ennen kuin mä tajusin sen itse. Tai no, kyllä se kuulemma vieläkin pitää haulikkoa valmiina mun varalleni.”
”Tietääkö Mirka?”
”No Karri tietysti kielsi mua kertomasta sille mutta pakkohan mun oli kun se alkoi itse kysellä samaa kuin sä. Mirka suuttui Karrille aika pahasti mutta mä onnistuin rauhoittelemaan sen ja selitin että se oli vaan tehnyt palveluksen meille molemmille.” Kalle hiljeni ja tuijotti pöytää vähän nolona. Mietin, oliko hänellä ollut muita tyttöjä kesän aikana.

”Mikäs teillä on?” kysyi Mirka tullessaan takaisin sisälle keskeyttäen hiljaisuuden.
”Kerroin vaan Tuulialle Karrista..”
”Ai siitä että se kielsi sua tapailemasta mua?” Mirka kysyi happamana ja Kalle nyökkäsi.
”Argh, inhottaa tollanen mun elämän ohjailu”, Mirka sanoi, ”mutta ei sille idiootille voi olla pitkää vihainen kun se on jo muutenkin ihan maassa. Tiesitkö sä Tuulia että se oli perjantaina vienyt Annan Helsinki-Vantaalle? Annan porukat ei oikein tykänneet mutta Karri ei antanut periksi. Se tuli samana iltana kotiin ja on mun tietääkseen murjottanut siellä siitä lähtien.”
”Ai se ei ollut teidän mukana perjantaina?” kysyin. Musta tuntui pahalta Karrin puolesta.
”Ei, me kyllä yritettiin houkutella sitä mukaan, mutta ei se lähtenyt.”
”Pitäiskö meidän yrittää piristää sitä jotenkin?” mietin ääneen.
”No eiköhän se siitä, kunhan tottuu ajatukseen", Mirka huokasi.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: tui 
Päivämäärä:   28.2.13 01:01:59

Mikolle ja tuulialle jotain!

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   6.3.13 08:40:22

Onhan niillä tui, ne on ystäviä ;) . Mä tätä vähän nostan vaikka en vielä laita jatkoa, on ollut inspisongelma yhden kohdan kanssa. Yritän tässä viikolla ratkaista ongelman.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   6.3.13 18:37:30

Voih, anteeks kommenttitauko! Söps toi Tuulian ja Mikon uintikohtaus, kyllä niillä jotain vähän enemmänkin vois olla;) Ja ei unohdeta awww-Tonia, joka kovasti kouluun panostaa ja tätä Kalle&Mirka-pariskuntaa, jotka on myös aikas söpösii<3 Eli tulokseks tais tulla, että kaikki on söpöjä<3 Mut joo mä taidan lopettaa tän tyhjänpäiväisyyksien kirjoituksen.... Juups eli pointti tais olla, että jatkappa pian taas<3

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   10.3.13 23:02:27

Anteeksi myöskin että kesti tämä pätkän laittaminen ja se, että siitä nyt tuli luvattoman lyhyt.
BeLLe, rupeekohan tämä olemaan jo liian söpöilyä koko ajan, voi ei! :D No, tässä pätkässä sitä ainakin on vaihteeksi vähemmän.

--

Lähdin kahden kahvikupillisen jälkeen takaisin kouluun, koska wilma rajoitti elämääni. Monella kaverillani oli vanhempiensa wilmatunnukset omassa käytössään, mutta meillä isä oli aina ollut ihastuttavan kiinnostunut jälkikasvunsa koulunkäynnistä. Omasta mielestäni olin jo tarpeeksi aikuinen päättämään itse kouluun menostani. Oli mulla sen verran järkeä, etten lintsaisi paljoa, vaikkei kukaan valvoisikaan. Järkevää saattaisi tietysti olla myös olla kokonaan lintsaamatta, mutta kuka muka aina jaksoi koulua?

Puolessavälissä matkaa alkoi hiljalleen sataa vettä eikä mulla ollut huppua, ja kiroilin itsekseni saapuessani koulun pihalle. Suunnistin suoraan vessaan peilin eteen, sidoin hiukset ponnarille ja pyyhin alaluomelle levinneet ripsarit pois. Enempää ei ollut tehtävissä ja kiipesin portaat toiseen kerrokseen ehtien juuri ja juuri seuraavalle tunnille, joka oli englantia. Istuin paikalleni eturiviin ja asennoiduin opiskelufiilikseen, sillä englanti oli yksi niistä aineista jotka mua oikeasti kiinnosti.

Sade ei ollut lakannut päivän aikana ja kastuin myös kotimatkalla. Kiipesin yläkertaan ja painuin kuumaan suihkuun. Sauna olisi ollut ihana, mutta se oli hidas ja puulämmitteinen enkä viitsinyt lämmittää sitä vain itseäni varten. Suihkun jälkeen pukeuduin pehmeisiin kotivaatteisiin ja istuin tietokoneen eteen yläkerran tasanteelle. Kirjauduin facebookiin ja laitoin musiikkia soimaan. Karri oli linkittänyt jonkin masentavan kappaleen seinälleen ja Kalle oli kommentoinut siihen: ”Cheer up, torstaina Eesti, Eesti..” Ilmeisesti Kalle oli kuitenkin päättänyt piristää ystäväänsä. Lähetin Kallelle kaveripyynnön ja hän oli myös koneella koska hyväksyi pyynnön melkein heti.

Ensin tuli Anniina kotiin kiroillen yhtä lailla sateista säätä, sitten Helmi, joka painui kuitenkin pian tallille. Selailin seuraamiani blogeja, enkä tehnyt mitään kehittävää vaikka olisin voinut tehdä vaikkapa läksyjä. Jossakin vaiheessa päästin Anniinan koneelle ja jäin itse sohvalle hengailemaan ja juttelemaan siskoni kanssa. Joskus oli vaan kiva tehdä ei yhtään mitään.

”Iskä käski sanoa että laittaisitte jotain ruokaa”, ilmoitti Helmi palatessaan takaisin sisään. ”Se tuli äsken ja meni suoraan ratsastamaan.” Kohotin kulmiani mutta Helmi vain kohautti olkapäitään. Tyttö näytti siltä, että olisi käynyt uimassa enkä voinut kuin ihmetellä ihmisten sitoutumista harrastukseensa. Mua ei olisi saanut ulos ratsastamaan edes rahalla. Tai no, riippui summasta.

”Ok, mä menen katsomaan mitä aineksia siellä on.” Nousin sohvalta ja kiipesin alakertaan keittiöön metsästämään ruokaa, ja tajusin yhtäkkiä miten kova nälkä mulla oli. Löysin pakkasesta makaronilaatikkoa ja otin sen sulamaan, ja kaivoin salaattiainekset jääkaapista. Anniinakin tuli kohta alas, ja yhdessä me pilkottiin kasviksia ja paistettiin ruokaa ja leikittiin nauraen televisiokokkeja. Me oltiin jo kattamassa pöytää kun isä tuli sisään yhtä uineena kuin Helmikin.
”Kiitos tytöt, mä käyn nopeasti suihkussa niin syödään sitten.”
”Eikö äiti tule?” Anniina kysyi.
”Se sanoi että menee myöhään.”

Ei mennyt viittä minuuttia syömisen aloittamisesta, kun isä siirsi keskustelun aiheeseen, jota olin jo osannut odottaa.
”Mä näin Tuulia että sä olet ollut tänään yhden tunnin poissa koulusta”, isä sanoi kysyvä ilme naamallaan ja huokaisin sisäisesti.
”Ai sä surffailet omiasi työajalla?” vastasin, vaikka tiesin, ettei vittuilusta seuraisi mitään hyvää.
”Älä viitsi, missä sä olit?”
”No kävin tapaamassa Mirkaa, sillä oli huolia ja se pyysi mua käymään.”
”Onko toi sun mielestä syy lintsata koulusta? Luulisi että sun ikäisellä olisi jo tarpeeksi järkeä päässä, että ymmärtäisit laittaa koulun vähän korkeammalle tärkeysjärjestyksessä."
”Mun mielestä ystävät on kyllä tärkeämpiä kuin koulu. Kyllä mä osaan ihan itse huolehtia koulunkäynnistäni, enkä mä siihen kuole jos joku tunti jää joskus väliin.”
”Voi jumalàuta ton sun asenteesi kanssa!” isä ärähti ja Helmi katsahti häneen säikähtäneenä.
”Oliko sulla vielä muuta?” kysyin ilmeettömänä. Me syötiin loppuun hiljaisuuden vallitessa. Jos olisin ollut tarpeeksi dramaattinen, olisin jättänyt ruuan kesken ja lähtenyt huoneeseeni, mutta mulla oli niin kova nälkä, etten voinut.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   10.3.13 23:51:18

Olihan toi vähän lyhyt, mutta mä tykkäsin=) Toi kotona oleilu ja ärhentely iskän kaa on jotenkin tutun kuulosta... =D Sä sait ton sateisen tunnelman niin hyvin päälle, et oon nyt ihan varma, että ulkonakin sataa! Juuh, ei mulla muuta=) Paitsi sen voisin viel lisätä et sano vaan, jos mun nää aika jännät ja hymiöillä raiskatut kommentit rupee ärsyttää;)

  Re: Tuulia

Lähettäjäkisbe 
Päivämäärä:   11.3.13 21:16:55

Upupup, sait uuden lukijan jolla ei valitettavasti ole aikaa tällä hetkellä palautteen antamiseen...:)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   17.3.13 21:58:34

Tervetuloa kisbe! Älkää pelätkö, mä en ärsyynny kommenteista, ne piristää päivää olivat millaisia tahansa. Masennuin sm-liigan villikortti peleistä :( eli kaipaan lisää piristyskommentteja!

--

Mua oli jäänyt kaivelemaan Tonin avautuminen siitä, että jätkä tunsi olevansa yksin. Hiukan oli ärsyttänyt se, että hän oli esittänyt mut ja Mikon parina, sillä oikeastaan olin aivan samassa tilanteessa kuin Tonikin. Joka tapauksessa, olin saanut loistavan idean miten piristää Tonia. Mun piti soittaa Mikolle, koska tarvitsin tämän apua, vaikka kyllä mua edelleenkin vähän hävetti. Oltiin me nähty sunnuntaina porukalla ja juteltu ihan normaalisti, mutta mulla menisi vähän aikaa että unohtaisin tämän episodin. Uskoin kuitenkin, että tämä sotku vahvistaisi meidän ystävyyttä ihan niin kuin kaikki meidän riidat olivat tehneet. Tuntui siltä, että jos tuo tai tämä vastoinkäyminen ei ollut erottanut meitä, mikään ei voisi sitä tehdä.

”Moi?” Mikko vastasi puhelimeensa.
”No moi, kuule eikö sulla ollut se hieno järjestelmäkamera kotona?” kysyin.
”Joo, tai se on porukoitten. Miten niin?” Mikko tiedusteli, ja kun mä selitin suunnitelmani, hän nauroi ja lupautui auttamaan sekä lupasi soittaa Tonin käymään. Lupasin olla Mikolla puolen tunnin kuluttua koska mun oli ensin pakko tehdä vähän läksyjä seuraavaksi päiväksi.

Tonin pyörä lojui jo pihassa kun kävelin Mikon portista sisään. Pojat olivat yllätys yllätys keittämässä kahvia.
”Moi kamut”, sanoin ja istuin pöydän ääreen. ”Joko sä valaisit Tonia mun suunnitelmasta?”
”Mistä suunnitelmasta?” Toni kysyi ja Mikko löi kätensä otsaan muodostaen äänettömästi sanan idiootti.
”Hups”, sanoin. Toni ei varmasti suostuisi mihinkään jos kysyisi suoraan.
”Yritättekö te jotenkin kusettaa mua johonkin vai häh? Mä en tajuu..” Toni valitti.
”No meillä on yks hauska juttu, mutta se menee pilalle jos me nyt kerrotaan”, Mikko valehteli ja vaihtoi sitten sulavasti puheenaihetta. ”Tiedättekö mitä mun tekisi mieli tehdä?” se kysyi kaataessaan meille kahvia.
”Ei me taideta tietää”, sanoin. ”Miksi sä laitoit näin vähän?” kysyin sitten saadessani puolillaan olevan kahvikupin eteeni. Mikko virnisti ja kääntyi kaivamaan keittiön kaapista ison kahvilikööripullon.
”Nyt on keskiviikko!” huudahdin nauraen.
”Nimenomaan, eli pikkulauantai”, Mikko totesi ja avasi pullon korkin. ”Eikä meidän tarvi ryypätä, otetaan ihan sivistyneesti”, se jatkoi ja täytti meidän mukit ihan sivistyneesti niin, että kahvia oli puolet ja alkoholia puolet. Mun oli pakko lisätä siihen cocktailiin vähän maitoa.

Ryyppäämiseksihän se tietysti meni, varsinkin siinä vaiheessa kun kahvi loppui ja siirryttiin pelkkään alkoholiin. Kello oli varmaan kuusi tai seitsemän illalla ja me notkuttiin pihalla tupakalla, kun muistin, miksi alun perin olin tullut sinne.

”Mikko hei, musta tuntuu että Toni on nyt tarpeeksi vastaanottavainen meidän jutulle”, sanoin ja aloin hihittää hillittömästi.
”Tarkotat varmaan sun jutulle, älä yritä laittaa mua vastuuseen tästä” Mikko nauroi ja taputti Tonia, joka tuijotti tyhjyyteen, olkapäälle.
”Häh, mitä?”
”Tuisku saa selittää.”
”No mä vaan ajattelin, sä kun sanoit, ettei sulla ole ketään, siis tyttöä meinaan, että me tehdään sulle deittisivustolle profiili”, sanoin. ”Ja otetaan tänään susta kuvia mitkä laitetaan siihen profiiliin.” Seurasin Tonin ilmeitä kun tämä tuijotti mua hetken, ja alkoi sitten nauraa.
”Mistä sä saat noita sun ideoitasi?” Toni räkätti. ”Mihin mä vielä joudun teidän kanssa.. Mutta ok, mä oon tarpeeksi humalassa suostuakseni”, jätkä myöntyi ja me tuuletettiin Mikon kanssa.

”Mä haen kameran, mennään vaikka saunaan kuvaamaan”, Mikko sanoi ja mä nauroin edelleen koska en voinut uskoa että Toni oli oikeasti suostunut.
”Miksi saunaan?” Toni ihmetteli.
”Koska se on paljon eroottisempi kuvauspaikka kuin keittiö”, Mikko vastasi.
”Millon sun porukat tulee kotiin?” oli Tonin seuraava kysymys.
”Ei ne kuulemma tänään, joskus aamulla.”

Lähdin Tonin kanssa pihan poikki saunarakennukseen ja Mikko tuli pian perässä kantaen hienoa kameraansa. Mulla oli hihityshumala vahvasti päällä eikä pokka pitänyt kun Toni riisui paitansa ja Mikko alkoi kuvata. Osa kuvista oli ihan siveellisiä, mutta jossain vaiheessa siirryttiin suihkukuviin pelkissä boksereissa ja mä nauroin kippurassa lattialla. Toni ei ollut pahan näköinen, sillä oli ihan hyvä kroppa, vaikka tykkäsin kun miehellä oli leveämmät hartiat. Jos ajatteli vaikka urheilijoita (jollainen jätkä ei kyllä ollut) Tonilla oli enemmän jalkapalloilijan kuin jääkiekkoilijan vartalo.

”No niin, teidän vuoro!” Toni huudahti kun Mikko ilmoitti tuntevansa olonsa liian homoksi ja ettei ottaisi enää yhtään kuvaa.
”Joo ei kiitos!” me vakuutettiin yhteen ääneen mutta Toni ei kuunnellut.
”Mä suostuin tähän joten teidänkin on pakko! Tekin tarvitsette deittiprofiilit koska ette ole parisuhteissa vai mitä?”
”No itse asiassa en tarvitse”, Mikko tokaisi.
”Aa niin joo..” Toni sanoi paljonpuhuvasti ja herätti mun mielenkiinnon.
”Mitä, onko sulla joku muija?” kysyin Mikolta ja tunsin itseni idiootiksi, kun olin luullut jätkän olevan mun perään.
”Ei mitään vakavaa”, Mikko mutisi enkä ruvennut painostamaan vaikka olisin halunnut kuulla enemmän.

”No mutta Tuulia sitten! Paita pois!” Toni ilmoitti eikä mun päässä tainnut paljoa liikkua kun myönnyin.
”Mutta mä en sitten laita niitä mihinkään nettiin!”

Naureskelin vielä kotimatkallakin itsekseni. Pojille poseeraaminen oli ollut yllättävän hauskaa ja suunnittelin, että teettäisin kuvat kalenteriin ja antaisin tulevalle aviomiehelleni häälahjaksi. En kyllä tiennyt kehtaisinko viedä niitä teetettäväksi. Olin aina miettinyt katsoivatko valokuvaajat teettämiään kuvia, enkä halunnut kenenkään ulkopuolisen näkevän niitä.

Hieman huojuen kiipesin kotona portaat omaan huoneeseeni. Kello ei ollut edes yhtätoista ja ehtisin hyvin nukkua pitkät yöunet ennen huomista koulupäivää, mutten odottanut sitä kovin valoisin mielin.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Chgg 
Päivämäärä:   17.3.13 22:15:44

Tää on niiin makeee :)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   18.3.13 20:18:42

Mut eihän Tuiskun tartte mtn kalenteria teettää, kun ne kuvat on jo Mikolla;)))) Mä voin muuten vaan kuvitella millasen kohtauksen Mikon kuvitteeliset (mitenniitääeiollutotta???) porukat saa, kun näkee ne kuvat:D Jajajaja ei Toni saa tehdä deittiproffaa sehän on mun<3333 Minkä joukkueen putoomisen takia lohdutusta tarttetaan? Ifk? Nooo, sun lemppari ei oo sentää vaarassa pudota mestikseen:''''(((( Ilves4everrrr<3 Sori muuten kun nää mun kommentit on tosi tönkösti kirjotettu, kun luen melkein aina puhelimel eikä enter toimi;) Minkä ikänen oot muuten? Ja onks sulla paljon tätä jo kirjotettuna?? :))))))

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   21.3.13 13:01:15

Ei sentään ifk, sehän jatkaa kauttaan. Voi ilves, mun velikin kannattaa sitä ellei jo ole siirtynyt tapparan riveihin.
Mä olen 18 vuotias :). Ja tarinaa on koneella joku kymmenen sivua eteenpäin, mutta mulla on myös tapana kirjoittaa erillisiä kohtauksia jos keksin hyvän idean, ja sitten kirjoittaa puhtaaksi myöhemmin. Eli väleistä saattaa puuttua kohtauksia jotka kirjoitan jälkeenpäin. Siksi pätkien laittamisessa joskus kestää kauemmin.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   22.3.13 14:52:08

Juuh mä olin ihan siinä uskossa, että Saipa pääs jatkoon, mutta tajusin kyl juu mokani pian=D Ja ilves jyrää! <3
Ja ethän sit oo kun muutaman vuoden (or 5..) vanhempi=DD

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   25.3.13 19:42:56

Torstaiaamu, tai oikeastaan koko päivä oli ollut kamala, ja silti olin perjantaina taas menossa juomaan. Vähän vaille yhdeksän saavuin Jannen kodin ylelliselle terassille ja tapasin siinä Johannan tupakalla kahden puolitutun tytön kanssa. Moikkasin kaikkia ja kysyin olivatko juhlat jo kunnolla alkaneet. Tytöt kikattivat siihen malliin, että uskoin muutaman siiderin jo tyhjenneen. Mulla ei ollut juomista mukana, Janne oli luvannut hommata mulle kaljaa, ja pyysin Johannan mukaani sisälle etsimään talon isäntää.

Talossa oli paljon ihmisiä, tuttuja sekä tuntemattomia, ja kyselin Jannen sijaintia mutta kukaan ei osannut vastata. Tämä löytyi lopulta kellarikerroksen takkahuoneesta joka oli täynnä pyyhkeisiin kietoutuneita jätkiä. Ilmeisesti sauna oli jo lämpimänä. Kaikki kääntyivät katsomaan meitä kun me astuttiin huoneeseen.

”Tuleeko tytötkin saunaan?” kysyi joku ja pari muuta räjähti nauramaan.
”Moi”, sanoin Jannelle tuntien oloni epämukavaksi. ”Onko sulla mulle juotavaa?” menin suoraan asiaan, koska en halunnut jäädä pidemmäksi aikaa seisoskelemaan sinne puolialastomien tyyppien sekaan.
”Joo, siellä jääkaapissa on vähän kaikkea, ota vaan mitä tykkäät. Ja sori noitten puolesta”, Janne sanoi ja vilkaisi nauraviin jätkiin.
”Ei se mitään ja kiitos. Paljon sä haluat rahaa?”
”No ei sun tarvii niitä maksaa.”
”Älä viitti, kai mä omat juomani maksan, sanoin turhautuneena, sillä vaikkei Janne lisää rahaa juuri tarvinnut, en tahtonut elää tämän siivellä.
”No miten vaan, katotaan sitä myöhemmin. Tai kirjoitat mulle jonkun pakollisen esseen kouluun?” jätkä ehdotti ja lupasin harkita asiaa. Me liuettiin paikalta takaisin ylös ja keittiöön, missä kaivoin täydestä jääkaapista itselleni oluen.

Pöydän ääressä istui Toni ja tämän luokkakavereita ja me liityttiin seuraan, mikä oli virhe, sillä pojat pelasivat ”en ole koskaan” -peliä. Tummahiuksinen lyhyt tyyppi, jonka nimi oli muistaakseni Ville, mietti seuraavaa paljastustaan.

”En mä enää keksi, te tiedätte musta jo kaiken nolon”, hän tuhahti ottaen hörpyn kaljastaan.
”No mutta, tytöt istui pöytään, mikä tarkoittaa että ne ovat mukana pelissä!” Toni huudahti. ”Kumpi vaan keksii saa sanoa ensin.” Vilkaisin Johannaa jolla oli sama epätoivoinen ilme naamallaan kuin mulla.
”Jos me oltaisiin vain sivustaseuraajia”, ehdotin, mutta sain ryöpyn vastalauseita niskaani ja alistuin kohtalooni. Mä taisin olla aika helposti vedettävissä mukaan mihin vaan tyhmään. ”Mitkä teidän nimet oli? Etkö sä ollut Ville?” kysyin ja lyhyt tyyppi nyökkäsi.
”Ja tässä on Make ja Antti”, Ville esitteli muut ja mä kerroin omani ja Jossun nimen.

”Okei, mulla on yks”, Johanna sanoi hetken päästä. ”Mä en ole koskaan syönyt kokonaista makkaraa.” Paljastus herätti järkytystä jätkien keskuudessa ja he katsoivat Johannaa kuin ihmetellen, miten tämä oli vielä hengissä. ”Ei se nyt noin ihmeellistä voi olla”, Johanna sanoi. ”Saanko mä nyt juoda?”
”Joo, sä olet varmaan ainoa tässä maassa joka ei oo syönyt makkaraa. Ei jumaláuta”, Toni mutisi ja Johanna joi pullostaan.
”Tuulian vuoro”, sanoi sitten Make tai vaihtoehtoisesti Antti, mulle kun ei nimet ikinä jääneet ensimmäisellä kerralla mieleen.
”Hmm..” mietin ääneen. Yritin keksiä jotain sopivan outoa ilman, että se olisi liian noloa tai henkilökohtaista. En halunnut avautua liikaa tuntemattomille tyypeille. ”Mä en ole koskaan lasketellut”, sanoin viimein.
”En mäkään, hah!” nauroi Ville ja joi.

Pelissä oli se ongelma, että vaikka juoda ei saanut sääntöjen mukaisten kulausten ulkopuolella, otin silti säännöllisin väliajoin huikan pullostani ihan huomaamatta, vaikkei edes ollut mun vuoro. Se oli kai joku sisäinen kello, joka kertoi milloin oli aika kostuttaa kurkkua ja aiheutti sen, että yhtäkkiä mulla oli jo neljäs menossa ja istuin edelleen samassa paikassa.

”Mä en ole koskaan suudellut miestä”, Make/Antti ilmoitti.
”Aaa, mistä sä oot Antti jäänyt paitsi!” Toni huudahti.
”Pää kiinni vítun homo”, Antti nauroi.
”Pää ite vítun poikarakkausneitsyt!”
”Mä meen tupakalle”, ilmoitin kovaan ääneen, koska päätin, että näissä bileissä olisi paljon muutakin katseltavaa kuin poikien välistä ystävyyttä.
”Älä karkaa! Uusi sääntö: Et saa poistua pelistä ennen kuin paljastat jotain tosi jännää!” Toni huusi sammaltaen. ”Mä en ole kuullut vielä mitään uutta susta!”
”Okei, käykö tämä: Mä en ole koskaan tykännyt tästä pelistä”, sanoin töykeästi ja lähdin ulos.

Juhlat paranivat siitä eteenpäin, vaikkei mitään ihmeellistä tapahtunutkaan, juttelin vain monien tuttujen kanssa joita en ollut nähnyt koko kesänä ja nauroin välillä vedet silmissä kännisten ihmisten jutuille. Me tanssittiin isolla tyttöporukalla olohuoneessa ja törmäsin siinä Mirkaan, vaikka tämä oli ensin sanonut jättävänsä bileet väliin. Me lähdettiin yhdessä hakemaan lisää juotavaa jääkaapista, ja Mirka, joka rakasti ”en ole koskaan” -peliä yhtä paljon kuin mä sitä inhosin, istui ainoaan vapaaseen tuoliin pöydän ääressä ja liittyi peliin. Mun entisellä paikalla istuva Niklas, joka näytti vähintään yhtä tympääntyneeltä kuin mäkin aikaisemmin, vilkaisi muhun ja nousi ylös samalla kun Mirka aloitti avautumisensa.
”Mä en ole koskaan pannut koulussa!”

”Paetaanko?” Niklas mutisi mulle. Mä nyökkäsin helpottuneena ja jätkä veti mut perässään yläkerran rappusiin. Ylhäällä hän kulki käytävää pitkin ja meni sisään vasemmalla olevaan huoneeseen ja mä seurasin perässä. Huone oli ylellinen makuuhuone, ilmeisesti Jannen vanhempien.

Mä en huomannut ihmetellä, miksi Niklas sulkiessaan oven takanaan myös lukitsi sen. Heittäydyin selälleni sängylle ja Niklas mun viereen ja jätkä sytytti tupakan sillä Jannen vanhemmat kuulemma polttivat makuuhuoneessaan. Siitä juorusi myös pöytälaatikosta (kondomipakettien joukosta, huomasin) löytyvä tuhkakuppi. Otin itsellenikin tupakan Niklaksen askista vaikka oli outoa polttaa jonkun makuuhuoneessa.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: eepu 
Päivämäärä:   26.3.13 20:27:37

Täälläkin lukija ilmoittautuu! Luin tässä nää pätkät parissa päivässä ja ei mulla nyt mitään negatiivista kommentia löydy. Jotain yksittäisiä kirjoitusvirheitä, pääosin pieniä kirjaimia, mutta laitetaan tämä koneella kirjoituksen piikkiin.

Tykkään tosi paljon kirjotustavastas, puhekieli on piristävää ja teksti muutenkin sujuvaa. Jatka vaan samaan malliin! :)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   27.3.13 14:27:05

Hahaa, en oo pitkään aikaan käynyt lukemassa. Yhden Ja-sanan huomasin joten- sanan tilalla. Yhden pilkun puuttumisen huomasin myös, mutta en jaksa enään etsiä. Nimi ehkä hieman häiritsee, Tuulia ei ole oikeen nappaava. Muuten ihana tarina, kirjoitat todella taitavasti. Tuulialle vaan joku mies!

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   28.3.13 09:36:36

Jatkoa:)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   30.3.13 13:31:53

Kiva kun tykkäätte! Myönnetään, että olisin voinut olla luovempi otsikon kanssa. Tuulia oli oikeastaan vain Wordin tiedoston nimi tälle, mutta kun julkaisin tarinan, en sitten enää keksinyt mitään sen hienompaa.

Kelpaako tämä mies? ;)

--

”Millainen sun eka kerta oli?” Niklas kysyi, vaikka mä olin viimeisen minuutin yrittänyt keksiä mitä tahansa puheenaihetta paitsi seksiä. Kohdistin hitaat silmäni Niklakseen. Vaaleista hiuksista huolimatta hänellä oli ruskeat silmät.
”Kyllähän sun pitäisi tietää”, sanoin, vaikka, ajatus iski tajuntaani, en ollut sillä hetkellä ollenkaan varma että jätkä tiesi vieneensä mun neitsyyteni.
”Joo joo, mutta mä tarkoitan että miten sä sen koit, millaista se oli tajuatko?” se tarkensi ja huokaisin mielessäni helpotuksesta. Palasin mielessäni siihen iltaan.

”Me oltiin molemmat aika humalassa”, sanoin.
”Joo sen mäkin muistan”, Niklas naurahti. ”Tarkoitatko sä ettet muista siitä mitään?”
”Ei, kyllä mä muistan”, sanoin totuudenmukaisesti. ”Paitsi sitä miten me sinne vessaan päädyttiin.”
”En tiedä. Ehkä kaikki muut huoneet oli varattu”, Niklas pohti. ”Mutta millaista se oli?”
”Miten niin, keräätkö sä jotain ansioluetteloa?” kysyin pisteliäästi, koska olin hämmentynyt kysymyksestä. Yleensä puhuin seksistä lähinnä Mirkan kanssa ja jätkien kanssa se oli lähinnä vitsien laukomista.

”Mikset sä voi vastata? Olinko mä niin huono?” Niklas tivasi nousten toisen kyynärpäänsä varaan ja tuijotti mua melkein loukkaantuneena. Mua alkoi naurattaa.
”Okei okei rauhoitu. Et sä ollut huono. Sä olet hyvä suutelija”, sanoin. ”Mutta ei se oikeastaan tuntunut miltään”, jatkoin rehellisesti. ”Ei koskenut kamalasti, mutten mä siitä myöskään paljoa nauttinut. Se oli tavallaan vaan juttu mikä piti hoitaa alta pois.” Niin mä muistin ajatelleeni kun Niklas oli katsonut kysyvästi kädet mun farkkujen vetoketjulla. Mietin kolhaisisiko kertomani jätkän itsetuntoa mutta tämä näytti enemmän miettivältä kuin pettyneeltä. Hän ojensi tuhkista ja tipautin tupakkani siihen.

”Ootko sä koskaan tullut kenenkään jätkän kanssa?” oli Niklaksen seuraava kysymys ja mä tyrskähdin.
”Miksi sä ihan totta kyselet tällaisia? Musta on outoa jutella sun kanssa omasta seksielämästäni”, nauroin vaivaantuneesti. Niklas virnisti hurmaavasti.
”Miten mä muuten voisin kehittyä rakastajana jos en kyselisi naisilta mitä ne haluaa?” se sanoi. ”Niin että oletko?”
”Äh, en ole. Sitä paitsi mä olen ollut sun jälkeen vaan yhden jätkän kanssa ja silloinkin humalassa.”
”Oletko sä tullut kun olet tehnyt sen itse?”
”Öh, joo, miten niin?” Humalasta huolimatta en voinut uskoa käyväni tätä keskustelua Niklaksen kanssa.
”Haluaisitko sä tietää millaista se on?”
”Täh?
”Haluaisitko sä tietää miltä tuntuu tulla jätkän kanssa?” se kysyi ilmeisesti ihan tosissaan ja tulin harvinaisen tietoiseksi siitä, että makasin parisängyllä ja että hameeni oli noussut vähän ylemmäs kuin oli sopivaa. Niklas katsoi mua silmiin ja hymyili vähän ja munkin oli pakko hymyillä.

Täytyi myöntää, Niklas osasi asiansa. Mä makasin raukeana ja alasti sängyllä sen vieressä enkä jaksanut vielä olla häveliäs ja pukea vaatteita päälle. Ilman niitä muutamaa olutta jotka olin juonut, olisin varmaan nolostunut Niklaksen katsellessa mua, mutta nyt se tuntui lähinnä imartelevalta.

”Tykkäsitkö sä?” Niklas kysyi suorasukaiseen tapaansa.
”Tykkäsin”, sanoin hymyillen. Mun teki mieli sanoa kiitos, mutta se olisi kai kuulostanut vähän oudolta. ”Eikö tähän kuuluisi seksin jälkeinen tupakkatauko?” kysyin sen sijaan ja me sytytettiin vielä yhdet siinä sängyllä maaten.

”Millainen sun eka kerta oli?” kysyin kiinnostuneena ja puhalsin savua kattoa kohti. Niklas naurahti mun kysymykselle.
”No, mä olin silloin viistoista. Mä tavallaan seurustelin yhden tytön kanssa”, se sanoi ja mä nauroin sanan ’tavallaan’ kohdalla. ”Kumminkin, se kutsu mut niille ja me pussailtiin sen huoneessa ja sitten mä kysyin siltä haluaisko se harrastaa seksiä mun kanssa. Se oli aika noloa, en mä mitään osannut eikä se tyttö tainnut kauheasti tykätä..” Niklas nauroi.
”Viistoista.. Sähän olit ihan pentu vielä silloin”, ihmettelin.
”Me ollaan pentuja vieläkin”, Niklas huomautti. Oven takaa kuului humalaista huutoa ja naurua. ”Pitäisi varmaan mennä jatkamaan juhlia”, se jatkoi, tumppasi tupakan ja nousi sängyltä vetäen bokserit jalkaansa. Mulle tuli kiire pukeutua myös.

”Kaikki tajuaa mitä me ollaan tehty täällä kun me mennään ulos”, valitin käsi ovenkahvalla kun olimme saaneet vaatteet päälle. Niklaksen maine naistenkaatajana ei ollut mikään salaisuus ja vaikka jätkä suhtautuikin asiaan rennosti, en voinut olla ajattelematta muiden mielipiteitä. Tiesin muutaman tytön joiden kanssa Niklas oli maannut enkä pitänyt sitä minään meriittinä. Mielummin olisin suhtautunut heihin hieman ylenkatsoen ja sanonut etten ollut kiinnostunut Niklaksesta seksuaalisesti.
”Meidän pitää kai sitten antaa niille vähän lisää ajateltavaa”, Niklas virnuili mun takana tajuamatta ollenkaan mikä mua häiritsi. Avasin oven pahaa aavistamatta ja jätkä kietoi kätensä mun ympärille ja suuteli mua kaulaan. Kiljaisin nauraen ja yritin pyristellä pois tämän otteesta mutta Niklas halasi mua vielä lujempaa, kun lähdin kävelemään käytävää kohti portaita. Yksi tyyppi horjui meitä vastaan mutta suurin osa porukasta oli kai alakerrassa tai kellarin takkahuoneessa.

”Nyt kunnolla! Irti!” vaadin kun pääsin portaiden yläpäähän.
”Yksi pusu vielä?” Niklas kysyi koiranpentuilme kasvoillaan ja suuteli mua vastausta odottamatta. Sitten hän päästi musta irti ja käännyin alas vieviin portaisiin hiukan pyörällä päästäni vain nähdäkseni Mikon tuijottamassa meitä portaiden alapäässä.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   30.3.13 17:03:21

Mukava pätkä, tulin oikeastaan hyvälle tuulelle tästä.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: lkhjlj 
Päivämäärä:   30.3.13 19:43:55

oi jatkoo. Uus lukija ilmoittautuu!:)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: BeLLe 
Päivämäärä:   31.3.13 09:01:58

Sulonen pätkä<333

  Re: Tuulia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.4.13 11:34:39

Oiii tosi kiva jatko:) jatkoaaaa!!

  Re: Tuulia

Lähettäjä: (: 
Päivämäärä:   1.4.13 12:49:45

ihana pätkä!

  Re: Tuulia

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   4.4.13 15:32:33

khkh

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   5.4.13 11:41:46

Onpas teitä paljon!
Onko khkh jotain koodikieltä mitä mä en tajua? :D

--

Mun kropan läpi kulki joku shokin kaltainen ja vaikka olisin halunnut pysähtyä ja kääntyä takaisin ylös, en saanut jalkojani enää tottelemaan vaan ne jatkoivat matkaa kohti Mikkoa.
”Öh, moi!” sanoin tekopirteästi ja ohitin Mikon ennen kuin tämä ehti sanoa mitään. Niklas ei tuntenut Mikkoa kovin hyvin eivätkä pojat tervehtineet toisiaan.

”Mennäänkö ulos röökille?” Niklas kysyi multa ja vilkaisin Mikkoa joka lähti portaiden sijaan takaoven kautta pihalle.
”Mene sä vaan, mun pitää käydä vessassa”, sanoin ja pakenin paikalta.

Löysin vessan portaiden takaa vasemmalta mutta sen oli vallannut mun rinnakkaisluokkalainen Aino, joka nojasi otsaansa pöntön reunaan.
”Pärjäätkö sä?” kysyin automaattisesti.
”Joo pärjään”, kuului hiljainen vastaus.
”Haluatko sä vettä?”
”En mä tarvii kiitti vaan.” Menin keittiöön, täytin pöydällä olevan tyhjän limpparipullon vedellä ja vein sen Ainolle. Olisin varmaan säälinyt tyttöä ellei oma pääni olisi ollut liian täynnä ajatuksia. Aino joi pullon puolilleen yhdellä kertaa ja kiitti mua säälittävästi hymyillen. Otin tytön ranteesta ponnarin ja sidoin tämän hiukset pois kasvoilta.
”Kiitos, kiitos ja anteeks”, Aino toisteli.
”Ei se mitään”, huokasin ja jätin hänet rauhaan.

Kävin uudestaan keittiössä napaten mukaani pullon giniä ja palasin yläkertaan lukittautuen siihen vessaan jossa me oltiin vuosi sitten sekoiltu. Nojasin ovea vasten ja valuin lattialle istumaan niin kuin elokuvissa aina tehtiin. Otin hörpyn pullostani vaikka se oli järkyttävän pahaa ja yritin ajatella. En tuntunut saavan otetta mistään, mutta kuin toistona mieleni kelasi uudestaan ja uudestaan siihen sähköiskun tapaiseen tunteeseen, jota olin tuntenut Mikon ilmaantuessa portaisiin. Mulle tuli ihan fyysisesti huono olo kun ajattelin sitä. Ilmeisesti olin onnistunut kùsettamaan myös itseäni erittäin lahjakkaasti vakuuttaessani pelkkää ystävyyttä parasta kaveriani kohtaan. Kai normaalin ihmisen kuuluisi tietää mitä itse ajattelee? Nyt kuitenkin tiesin, että halusin enemmän, paljon enemmän. Harmi vaan, että oli jo liian myöhäistä. Mitähän Mikko ajatteli musta portaissa tapahtuneen jälkeen..? Tai mitä väliä, eihän häntä edes kiinnostanut muu kuin ystävyys. Miksi vìtussa mun piti joutua tällaiseen tilanteeseen? Join lisää giniä mietiskellessä mutta en keksinyt yhtäkään ratkaisua. Mulla oli aina tapana miettiä mitä elokuvassa tapahtuisi, ja mulle tuli mieleen kappale, joka soisi taustalla tällaisessa kohtauksessa. Melkein nauroin omalle säälittävyydelleni mutta huvittuneisuus vaihtui itkuun kun laitoin kappaleen soimaan puhelimesta, ja lauloin mukana kyynelten virratessa mun syliin.

It's not meant to be like this, not what I planned at all,
I don't want to feel like this
No it's not meant to be like this, not what I planned at all,
I don't want to feel like this, so that makes it all your fault.

Inside out,
Upside-down twisting beside myself,
Stop that now;
You’re as close as it gets without touching me,
Oh no, don't make it harder than it already is,
I feel a weakness coming on.


“Haloo, onko siellä joku, avaatko oven?” joku huusi ja koputti ovea. Ensin tajusin että mun suuta kuivasi, sitten että makasin lattialla ja että joka paikkaan koski ja että mulla oli hèlvetin paha olo. Koputus kuului uudestaan ja avasin kirvelevät silmäni. Näin vessan lattiatasosta ja edessäni lojui lähes tyhjä ginipullo. Hieraisin silmiäni ja avasin ne uudestaan tönäisten vahingossa pulloa, joka lähti kolisten pyörimään lattiaa pitkin.

”Kuulitko, avaa!” tunnistin Jannen äänen ja hitaasti kurotin kättäni ja käänsin oven lukon auki.
”Tuulia mitä hèlvettiä, ootsä kunnossa?” Janne huudahti ja kävi polvilleen mun viereen.
”Joo, joo, hyvät bileet hei”, kähisin.
”Tota, nyt on jo aamu”, Janne sanoi. ”Jaksatko sä nousta, voit vaikka mennä mun huoneeseen nukkumaan.” Nousin täristen istumaan. Hävetti että mä olin taas juonut itseni tällaiseen kuntoon.
”Onko sun porukat kotona?” kysyin.
”Ei ne vielä, mutta varmaan ne kohta ilmaantuu. Mitä sä täällä yksin teit? Sä näytät siltä että olet itkenyt”, Janne katsoi mua vähän huolestuneena ja nousin hitaasti seisomaan nähdäkseni itseni vessan peilistä. Se ei ollut kaunis näky, mun silmät olivat punaiset ja turvonneet ja mustia meikkijuovia kulki mun poskilla.
”Hyi vìttu”, totesin itsestäni ja Janne nauroi. ”Saisinko mä pienen pyyhkeen?” pyysin ja Janne kaivoi takanaan olevasta kaapista sellaisen.
”Mä laitan sulle sängyn valmiiksi”, jätkä sanoi.
”Kiitos, ja ei sun tarvitse mitään lakanoita vaihtaa”, huomautin. Janne häipyi sulkien vessan oven, ja mä yritin kuurata enimmät mustat pois naamastani kehtaamatta käyttää meikinpoistoaineita, jotka kai kuuluivat Jannen äidille ja jotka luultavasti maksoivat enemmän kuin kaikki mun omistama kosmetiikka yhteensä. Join vielä vettä hanasta mutta se ei suinkaan parantanut mun oloa, vaan pudottauduin kontalleni pöntön eteen ja oksensin varmaan puoli pulloa giniä kerralla. Toivoin, että vesihanan kohina peittäisi yökkäysäänet. Kun vatsani rauhoittui, nousin taas ja pakotin itseni juomaan lisää vettä. Sitten noukin kuolleen kännykkäni lattialta hameen taskuun ja hoipuin alakertaan Jannen huoneeseen kaatuen pehmeän näköiseen 180-senttiseen sänkyyn.

En voinut yhtään paremmin, kun heräsin tuntemattoman ajan kuluttua. Tyynyliina oli märkä, olin itkenyt lisää unissani, vaikken muistanut nähneeni unia. Mulla oli peitto korvissa, mutta tärisin silti kylmästä. Yritin nukahtaa uudestaan, mutta sitten illan tapahtumat alkoivat taas pyöriä päässä eikä nukkumisesta tullut mitään. Fyysinen paha olo kuvasti hyvin myös mun sisäistä fiilistä. Kun olin aikani pyörinyt sängyssä, Janne kurkkasi huoneeseen ja tuli sisään nähtyään mun olevan hereillä.

”Mikä fiilis?” se kysyi.
”Suoraan sanottuna hirveä”, vastasin. Tärisin vieläkin vaikka talossa ei Jannen t-paidasta päätellen ollut kylmä. Toivoin ettei Janne kyselisi enempää siitä, miksi olin itkenyt.
”Sä oot tosi kalpea, onkohan toi pelkkää krapulaa?” Janne kysyi, ja nyt kun ajattelin, en todellakaan tuntenut itseäni kovin terveeksi. ”Kello on kuitenkin jo viisi. Mä haen sulle kuumemittarin.”
Mittari näytti kolmeakymmentäviittä astetta ja Janne pyysi äitiään heittämään mut kotiin. Kiitin kyydistä ja raahauduin sisälle ja omaan huoneeseeni. Hautauduin sänkyyni ja kohta äiti tuli huoneeseen ihmettelemään, miten tulin näin myöhään. Selitin tilanteen ja sain kuvitella olevani viisivuotias kun äiti toi mulle toisenkin peiton ja lämmintä mustaherukkamehua.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.4.13 13:10:44

ää tää on ihan sairaan ihana! tää nimi ei oo aiemmin kiinnittäny muhun mitää huomiota, koska tää vaikutti aika tylsältä ton nimen perusteella..
noh nyt oon ainaki oppinu ettei kannata tuomita heti, koska tää on niin ihana tarina tykkään ihan hirveesti :)

virheitä en oo hirveemmin bongaillu, jotain pieniä huolimattomuuksia vain. jatkoa mahdollisimman pian <3

  Re: Tuulia

Lähettäjä: kik-kamu 
Päivämäärä:   5.4.13 17:40:42

Oii jatkoo<3

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   5.4.13 22:54:24

Toi loppu meni ehkä vähän liian nopeeta, muuten mukava!

  Re: Tuulia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.4.13 16:39:54

Mäkään en oo huomannut tätä koska nimi vaikutti tylsältä mutta tää onkin ihan huippu hyvä!! Jatkoa !
Ja Tuulialle ja Mikolle enemmän kuin ystävyyttä ! ;)
Jään tosiaan seurailemaan ! :)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: lukija 
Päivämäärä:   8.4.13 16:40:10

jatkoaa!:)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: lololol 
Päivämäärä:   8.4.13 17:38:21

up!

  Re: Tuulia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.4.13 22:07:56

Jatkoo !!! Tää on ihan paras !

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   8.4.13 22:11:41

Jatka jo! Ihan paras! Seuraan!=)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: moimoi 
Päivämäärä:   9.4.13 12:55:40

Uus lukija ilmottautuu! :) tää on tosi kiva ja no xD!!

  Re: Tuulia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.4.13 21:57:19

Tähänkin Jatkoo äkkii ! (;

  Re: Tuulia

Lähettäjä: heppahullu 
Päivämäärä:   10.4.13 19:09:29

Aivan paras

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   11.4.13 09:37:27

Ihanaa että ootte kaikki löytäneet tänne, otsikosta huolimatta! En voi uskoa, että teitä on näin paljon :3
Laitan huomenna jatkoa, koska lähden matkailemaan enkä sitten saa jatkettua pariin viikkoon.

  Re: Tuulia

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   11.4.13 16:33:32

Mun täytyy yhtyä aiemmin otsikosta kommentoivien joukkoon ja todeta, että se ei tosiaan houkuttele lukemaan. Onneksi avasin tän kuitenkin, nyt opin että huomaamattomamman otsikon takaa voi löytyä hyvä tarina :) Ja itsekin kirjottaneena tiiän, kuin vaikeaa otsikoiden keksiminen voikaan olla.

Sun kirjoitustyyli on sujuvaa ja kappalejakojen myötä lukeminen muuttui entistä sujuvammaksi. Vähän voisit vielä kiinnittää huomiota siihen, mistä kohdasta katkaiset tekstin ja teet uuden kappaleen. Muutamia virheitä huomasin tekstin seassa, mutta koska sitä on jo aika paljon postattuna, en laiskuuttani jaksa ruveta etsimään virheitä :D Tästä eteenpäin lupaan naputtaa kaikista virheistä, jotka huomaan (kuulostipa inhottavalta).

Toisin kuin useat lukijat, mä toivon ylikaiken, ettet laita Tuuliaa ja Mikkoa rakastumaan toisiinsa. Se ois niin ennalta-arvattavaa ja niin tavanomaista että parhaat ystävät rakastuvat toisiinsa. Toki teet niin kuin itse parhaaksi näet, mutta mä kaipaisin jotain yllättävää tavallisten tarinoiden rinnalle.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: random 
Päivämäärä:   11.4.13 21:14:47

Mäkään en aluks huomannu tätä tylsän otsikon takia ja mä taas toivon sun laittavan Tuulian ja Mikon rakastuun toisiinsa. :3 Ja tie miten selviin tauosta <:(

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   12.4.13 14:48:38

Eih, olin just kiivenny tallin yläkertaa et sais sen 15 min lukee uutta pätkää =( No ehkä illalla kerkee :D. Itelle juonet saa mennä miten haluaa, mutta ehkä se Mikko & Tuulia yhdistelmä on vähä ennalta-arvattava.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: ------ 
Päivämäärä:   12.4.13 15:46:18

Jatkoo?

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   12.4.13 23:10:25

Kiitos taas kommenteista! Jamis, ole ihan rauhassa inhottava, ja muutkin, jos täällä on virheiden löytäjiä! Rakentava palaute on aina tervetullutta! Mulle on myös aina ollut hankalaa kappalejakojen tekeminen, eli jos on kummallisissa kohdissa pätkitty sanokaa toki niistäkin. Tämän pätkän kohdalla mietin, että kaksi ekaa kappaletta olisivat sopineet paremmin edellisen pätkän jatkoksi..

Asiasta toiseen, en osaa päättää vihaanko pakkaamista vai rakastanko sitä.. Mutta hyvää yötä teille

--

En ollut koskaan uskonut siihen, että sydänsurut voisivat sairastuttaa ihmisen oikeasti. Nyt en ollut enää aivan varma, mutta johtui se sitten sydämestä tai vessan lattialla nukkumisesta, heräsin aamulla kolmenkymmenenyhdeksän asteen kuumeeseen. Makasin viikonlopun sängyssäni, ja maanantain alkaessa selviydyin jopa sohvalle asti, missä tuhlasin aikaa facebook auki ja katsoin iltapäiväsarjoja telkkarista koko viikon. Isä olisi halunnut viedä mut päivystykseen, mutten suostunut. Kyllä mä luulen, että olisin parantunut nopeammin jos mulla olisi ollut siihen intressejä, mutta sillä hetkellä kotona makaaminen tuntui ihanan helpolta vaihtoehdolta. Kieltäydyin ajattelemasta Mikkoa vaikka se oli hankalaa, varsinkin kun mulla ei juuri ollut muuta tekemistä kuin katsoa typeriä rakkausdraamaohjelmia. Olisinpa edes voinut puhua ystävilleni, mutta he tahtoisivat varmasti kertoa Mikolle, ja sitä en todellakaan halunnut. Mirka ja Toni olisivat tulleet käymään, mutta sanoin etten jaksanut muuta kuin maata, ja lupasin ilmoittaa kun olo olisi parempi. Keskiviikkona myös Niklas otti yhteyttä facebookin välityksellä. Raahauduin sohvalta tietokonetuoliin kuullessani viestiäänen.

”Sua ei ole näkynyt koulussa?” se kirjoitti.
”Joo, oon kuumeessa..” vastasin. Meillä oli jätkän kanssa kaksi yhteistä kurssia joissa me istuttiin luokan perällä ja lähinnä juteltiin, ja saatoin kuvitella että Niklaksella oli tunneilla tylsää ilman juttukaveria.
”Aa, hyvä! Tai siis harmi että olet kipeä, mutta mä jo pelkäsin että sua alkoi taas hävettää se perjantai ja että sä välttelet mua”, ilmestyi ruutuun.
”Ai, no ei tarvii pelätä, ei mua hävetä”, vastasin lisäten nauravan hymiön perään. Mikä emävale. Hävetti kamalasti, mutta ehkä vähän eri syystä kuin mitä Niklas oli ajatellut. Miten Mikko olikin onnistunut sattumaan paikalle niin väärään aikaan?
”Kiva kuulla, ei muakaan hävetä”, Niklas kirjoitti seuraavaksi ja nauroin ääneen.
”Milloin sä olet muka viimeksi hävennyt jotain?”
”Totta. Ei tule ihan heti mieleen. Milloin otetaan perjantainen uusiksi?”
”Sitä päivää saat odottaa”, vastasin tuhahtaen itsekseni.
”Niin odotankin! Mutta pitää mennä, paranemisia”, Niklas ymmärsi tahallaan väärin ja vihreä pallo katosi hänen nimensä vierestä. Siirryin takaisin sohvalle katsomaan telkkaria ja päätin, etten enää ikinä hyppäisi Niklaksen kanssa samaan sänkyyn. Tai vessaan. Tai yhtään mihinkään.

Ihminen aina toivoi elämäänsä pientä draamaa ja jännitystä, mutta sitä saatuaan entinen tasainen elämä alkoi vaikuttaa paljon mukavammalta. Ja ainakin mun kohdalla vaikutti siltä, että draamaa joko oli tai ei ollut, kultainen keskitie ei kuulunut vaihtoehtoihin. Viikonloppuna, kun olin parantunut jo niin paljon, että jaksoin lähteä tallille, tapahtui jotain inhottavaa, mikä vei kyllä ajatukset pois Mikosta, muttei parantanut mun mielialaa vaan pahensi sitä entisestään.

Marian mopo oli tallin pihassa, mikä oli iloinen yllätys, sillä en ollut nähnyt tyttöä pitkään aikaan. En aikonut vielä ratsastamaan maattuani viikon kuumeessa, mutta voisin harjailla hevosia ja jutella samalla muillekin kuin perheenjäsenille, sillä sosiaalinen elämäni oli nyt ollut aika yksitoikkoista. Oletin ettei Mikaelia tänään näkyisi, sillä heillä Marian kanssa näytti olevan sanaton sopimus siitä, minä päivinä tai mihin aikaan kävivät tallilla niin, etteivät sattuisi samaan aikaan. Olin kuitenkin väärässä. Tulin satulahuoneen ovelle ja avatessani sen kohtasin Mikaelin pussailemassa mun siskoni kanssa.

Mun aivoilla meni kaksi sekuntia sisäistää tapahtuma, ja sama aika meni pariskunnalla huomata mut seisomassa oviaukossa. Mikael kavahti kauemmas Anniinasta ja molempien naamat karahtivat punaisiksi, tai sitten se olin vain minä joka näki punaista. En voinut uskoa silmiäni.
”Mitä víttua sä teet?” sähähdin Mikaelille joka näytti siltä että olisi mieluusti vajonnut lattian läpi pois paikaltaan.
”Ei sillä että tää mitenkään sulle kuuluis”, sanoi Anniina, mutten viitsinyt edes kääntää katsettani Mikaelista.
”En olis susta uskonut. Ethän sä voinut ottaa tosissaan mitä mä sulle sanoin? Miten sä – tai voi víttu, miettisit joskus muitakin kuin itseäs!” Melkein huusin lopuksi ja vihan kyyneleet kohosivat mun silmiin vaikka yritin räpytellä niitä pois. Inhosin sitä, että suuttuessa aloin itkeä, sillä en nytkään pystynyt jatkamaan Mikaelin haukkumista vaan käänsin katseeni lattiaan. Jätkä ei ilmeisesti saanut suutaan auki, mutta Anniina ei tajunnut ihmetellä sitä vaan keskittyi muhun.
”Mitä sä Tuulia oikein raivoat?” Anniina kysyi hämmentyneenä.
”Pysy kaukana tosta kusípäästä, ei se susta välitä”, mutisin purren hampaita yhteen ja käännyin lähtien puolijuoksua takaisin sisälle. Isä sanoi aina, ettei vihaisena saanut hoitaa hevosia.

Ehdin juuri paiskata huoneeni oven kiinni ja istua sängyn reunalle kun Mikael tuli perässä, sulki oven rauhallisemmin ja istui mun työtuoliin.
”Öh, miksi sä itket?” se kysyi kiusaantuneena kun pyyhin kyyneleitä hihansuihin. Fúck, taas mut ymmärrettiin väärin, naiset aina vaan pillittää ja sellaista.
”En mä itke, mä olen vaan niin raivoissani sulle!” väitin yrittäen saada ääneeni uskottavuutta, mutta se kuulosti lähinnä ulvahdukselta. ”Mä haluaisin vaan huutaa päin sun naamaa, mutta en mä voi tälle mitään”, jatkoin ja pyyhin taas silmiäni. Ainakin Mikaeliin näytti pätevän se, että miehet vaivaantuivat itkevän naisen seurassa.
”Mä tiedän mitä sä ajattelet, mutta etkö sä vähän ylireagoi?” Mikael sanoi ja uusi raivon aalto pyyhkäisi mun ylitse. ”Kyllä mä tykkään Anniinasta ja sekin tykkää musta ja eihän toi ollut mitään kummempaa kun yksi pusu.”
”Sä käytät mun siskoa vaan hyväkses!” huudahdin. Ja tajusin sekuntia myöhemmin, että koko perhe oli kotona ja että huuto kuului varmasti myös alakertaan. Niin taisi tajuta myös Mikael, joka vilkaisi säikähtäneenä ovelle. No, ehkä isä tulisi hakkaamaan jätkän, mietin, tämä saisi vain ansionsa mukaan.
”Mihin sä muuten Anniinan jätit? Talliin odottamaan että voit jatkaa tota sun esitystä?”
”Mä vaan sanoin että tulen puhumaan sulle ja että selitän myöhemmin”, Mikael vastasi.
”Niin muuten sáatana selität! Tai jos et niin mä teen sen. Ja sen jälkeen pysyt poissa sen elämästä. Ja mun myös, mä en halua ystäväkseni tuollaista páskiaista. Ja ehkä mä kerron myös Marialle, että se ymmärtää pysyä kaukana susta.” Mikael avasi suunsa sanoakseen vielä jotain, mutta samalla mun huoneen ovi avautui ja isä pelmahti sisään
”Mitä te oikein huudatte?” se kysyi ihmeissään ja huomasi samassa mun itkettyneet kasvot. ”Mitä on tapahtunut?”
”Ei mitään, Mikael oli just lähdössä”, sanoin. Ilmeisesti mun sanat eivät olleet kantautuneet alas asti. Mikael nousi tuolistaan epäröiden, vilkaisi ensin mua, sitten isää ja poistui huoneesta portaisiin ja kohta kuulin ulko-oven sulkeutuvan.

”Mitä tässä oikein tapahtui?” isä kysyi mutta pudistin päätäni.
”Äh, meillä oli vain vähän riitaa. Mä haluaisin olla nyt yksin.”
”Jaaha. No tule syömään sitten kun on nälkä, siellä on ruoka valmiina.” Isästä huomasi myös, ettei hän oikein osannut suhtautua itkevään naiseen, edes omaan tyttäreensä. Mutta en mä onneksi mitään lohdutteluja kaivannut, halusin lähinnä lyödä jotain, mieluiten Mikaelia.

Raivoaminen ja itku sekä se, etten ollut vielä täysin parantunut, olivat väsyttäneet mut niin täysin, että nukahdin tahattomasti ja heräsin vasta aamulla siihen tunkkaiseen oloon joka tulee, kun nukkuu päivävaatteissa. Painuin suoraan suihkuun, ja saatuani puhtaat vaatteet päälle laskeuduin keittiöön aamupalalle. Tunsin itseni taas ihmiseksi viikon koomailun jälkeen, ja uskoin jaksavani maanantaina kouluun.

Kello oli vasta yhdeksän ja keittiön pöydän ääressä istuivat vain perheen tunnolliset hevosharrastajat Helmi ja isä. Anniina nukkuisi varmasti iltapäivän puolelle kuten mäkin normaalisti tein, eikä äitikään ollut kaikkein aamuvirkuin ihminen.
”Huomenta, sä näytät paljon pirteämmältä jo”, isä sanoi.
”Mulla on parempi olokin. Mä ajattelin mennä huomenna taas kouluun” sanoin ja isä nyökkäsi.
”Otat tämän päivän vielä kevyesti niin etköhän sä pärjää.”
Kaadoin itselleni kahvia, tein ison kerrosvoileivän ja istuin pöytään varastaen isältä lehdenpuolikkaan. Meidän perheessä ei aamulla juuri juteltu, ja me syötiin rauhassa lehden kahinan säestäessä välillä hiljaisuutta. Helmi häipyi syötyään yläkertaan ja isä takaisin tallille, ja jäin yksin syömään vielä toista voileipää. Toivoin, että Anniina heräisi pian jotta kuulisin mitä Mikael oli siskolle sanonut, mutta koska kello oli vasta vähän, päätin lähteä lenkille odotellessani. Ulkona oli harmaata, muttei satanut, ja käveleminen voisi olla kivaa viikon sisällä olon jälkeen.

Päästessäni ulos vedin keuhkot täyteen syksyistä, kastemadoilta ja lehdiltä tuoksuvaa ilmaa. Yöllä oli satanut, ja väistin isoa lammikkoa tallin kulmalla päästäkseni sen takaa lähtevälle metsäpolulle. Yleensä tykkäsin lenkkeillä kaduilla, mutta nyt mä halusin olla rauhassa ja ajatella. Tietysti olin ollut koko viikon rauhassa enkä ollut muuta tehnytkään kuin ajatellut, mutta nyt mun oli pakko vihdoin selvittää pääni perin pohjin. Mua vítutti Mikael, mutta koska hänen käyttäytymisensä ei liittynyt muhun suoraan, päätin työntää sen hetkeksi pois mielestä ja selvittää asian kun Anniina heräisi. Sen sijaan kaivoin Mikon esiin jostain torjuttujen ajatusten kolosesta. Mun piti hyväksyä faktat. Mikko oli ottanut koko suuteluepisodin melko kevyesti, ja ilmeisesti päässyt siitä yli olankohautuksella toisin kuin mä, joka olin kehitellyt ties mitä tunteita ystävääni kohtaan. Olin tahtomattani ihastunut Mikkoon, mutta tunne ei ollut molemminpuolinen joten mun oli pakko unohtaa se. Mikko oli mun tärkein ystävä maailmassa, enkä halunnut edes kuvitella elämää ilman hänen tyhmiä juttujaan ja vinoa hymyään. Hoes over bros eikö niin, sillä vaikkei Mikko nainen ollutkaan, ajatus oli silti sama; ystävyys meni kaiken edelle.

Hymyilin palatessani kotiin, koska päätöksien tekeminen aiheutti aina ihanan onnistumisen tunteen. Tiesin, etteivät mun tunteeni Mikkoa kohtaan häviäisi hetkessä, mutta eihän mulla ollut mikään kiire. Ensimmäinen askel olisi tavata Mikko ja yrittää käyttäytyä normaalisti. Mun pitäisi huomenna soittaa kaikille, että tehtäisiin jotain porukalla.

Anniina heräsi vasta yhdeltä ja raahautui keittiöön, jossa olin uuden energiapuuskan avustamana tekemässä läksyjä. Keskeytin kuitenkin opiskelun heti siskon istuessa pöytään.
”Puhuitko sä eilen Mikaelin kanssa?” töksäytin.
”Yhym, joo..” Anniina vastasi unisella äänellä.
”No, mitä se sanoi?” tivasin ja tyttö katsoi mua ärsyyntyneenä nousten kaatamaan itselleen kahvia.
”Kyllä sä tiedät. Se sanoi että se halusi tehdä Marian mustasukkaiseksi.”
”Hah, myönsi kuitenkin!” hihkaisin. ”Tai siis sori”, kiirehdin lisäämään kun sisko katsoi mua olkansa yli oudosti.
”Joo, olin mäkin aika vihainen. Mutta kiitos kun laitoit sen kertomaan mulle. Vaikka olisi kyllä ollut helpompaa olla tietämättä”, Anniina huokaisi istuen takaisin pöytään mua vastapäätä ja mä rypistin kulmiani.
”Miten niin?”
”Ei mitään.. Tai mä vaan mietin että Mikael on tullut ihan sokeaksi ton Marian palvomisen takia. Jos se tajuaisi lopettaa Marian perässä juoksemisen, se saattaisi huomata että maailmassa on muitakin naisia.”
”Niin kuin sä?” kysyin.
”No esimerkiksi”, Anniina sanoi punastuen.
”Älä nyt viitsi, et kai sä vieläkin tykkää siitä vaikka se vaan käytti sua saadakseen Marian huomion?” kysyin ällistyneenä. Olihan Anniina tykännyt Mikaelista varmaan siitä lähtien kun poika oli tuonut hevosensa meille, mutta en mä ollut ikinä ajatellut että se olisi mitään vakavampaa kuin teinitytön pikkuihastus. Jos tyttö vieläkin kuvitteli tulevaisuutta Mikaelin kanssa, siitä ei seuraisi kuin ongelmia.
”Entä sitten vaikka tykkäisinkin?” Anniina kysyi uhmakkaasti ja mun teki mieli lyödä päätä seinään. Eihän kukaan voinut olla noin toivoton?

  Re: Tuulia

Lähettäjä: kkk 
Päivämäärä:   12.4.13 23:42:32

Jee jatkoo!!! Hyvää lomaa sullekki!

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   13.4.13 12:37:54

Haha, söpö Niklas. Kiva pätkä, tykkäsin (niinku aina.)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.4.13 23:16:54

Up

  Re: Tuulia

Lähettäjä: kokeilija 
Päivämäärä:   18.4.13 18:18:18

Up

  Re: Tuulia

Lähettäjä: kjhvb 
Päivämäärä:   21.4.13 13:46:54

Taas uus lukia <3 tää on niin hyvä!! Jatkoooo! <3

  Re: Tuulia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.4.13 22:03:46

uppista !

  Re: Tuulia

Lähettäjä: >:) 
Päivämäärä:   23.4.13 21:40:10

ei anneta tippuu !

  Re: Tuulia

Lähettäjä: ------ 
Päivämäärä:   26.4.13 14:24:14

up :D

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   26.4.13 17:22:48

Kiva että ootte pitäneet tätä ylhäällä :)

--

”Rakas, sä oot palannut!” kuului huuto käytävältä mun takaa ja Niklas sieppasi mut halaukseen. Nauroin ilahtuneena, mutta nauruni hyytyi hieman kun Niklas siirsi käsiään alemmas ja piti musta kiinni vähän liian kauan kaverilliseksi halaukseksi. Mahassani muljahti jännästi kun välähdykset Jannen vanhempien huoneesta muistuivat mieleen ja rykäisin jotta Niklas päästäisi irti. Huomasin punastuvani kun jätkä irrotti otteensa ja vilkaisin ympärilleni käytävässä. Kukaan ei katsonut meitä oudosti, halaus oli varmaan näyttänyt ihan viattomalta kaikille muille paitsi mulle itselleni.

”Mitä?” Niklas kysyi virnuillen huomatessaan mun oudon ilmeen.
”Ei mitään, mennään tunnille”, ärähdin ja lähdin marssimaan luokkaa kohti Niklaksen hymyillessä itsetyytyväisenä. Hän tiesi tasan tarkkaan mitä mun päässä oli äsken liikkunut. Kiroilin mielessäni ja muistutin itseäni siitä, etten enää saisi eksyä Niklaksen kanssa samaan sänkyyn. Kiirehdin luokkaan ja omalle paikalleni takapulpettiin katsomatta enää perässä tulevaan poikaan. Mua vítutti se, miten jätkä sai pelkällä olemassaolollaan mun ajatukset navan alapuolelle. Toisaalta, mikä mua estää, kysyi sivupersoona päässäni. Mikko ei välitä musta ja mä olen vapaa tekemään mitä haluan, eikä ketään ei loukkaa jos mä vähän pidän hauskaa. Ääni sai mut melkein vakuutetuksi, mutta sitten muistin taas lupaukseni ja aloin käydä äänetöntä päänsisäistä taistelua, järki vastaan tunteet. Opettaja tuli luokkaan ja aloitti tunnin, mutta en edes yrittänyt kuunnella opetusta. Niklas taas yritti jutella mun kanssa, mutta esitin keskittyväni laskemiseen ja väitin, että mun olisi pakko yrittää opiskella koska olin ollut pois kolme tuntia. Selitys tuskin meni läpi, sillä milloin mä olin viimeksi muka ollut kiinnostunut matikasta, eikä jätkän itserakas hymy hiipunut koko tunnin aikana.

”Lähetkö sä röökille?” Niklas kysyi kun pääsimme lähtemään luokasta. Pudistin päätäni.
”En mä nyt”, kieltäydyin, vaikka mun tekikin mieli tupakkaa. ”Nähdään ruotsissa.” Lähdin suunnistamaan keskikerroksen käytävälle kaapilleni ja tiesin Niklaksen katselevan mun takapuolta, kunnes käännyin kulman taakse.

Mulla oli tässä välissä maantietoa ja vietin tunnin juttelemalla parin rinnakkaisluokkalaisen tytön kanssa matkustelusta. Sehän liittyi periaatteessa tunnin aiheeseen! Mä olin käynyt ainoastaan Virossa ja Tukholmassa lyhyillä lomilla ja kuuntelin kateellisena tarinoita Damista ja Etelä-Euroopan kaupungeista. Olisi mahtavaa lähteä kaveriporukalla lomamatkalle ulkomaille ja aloin vakavasti suunnitella matkaa. Kyselin vinkkejä siitä mihin kannattaisi lähteä, mikä ei miellyttänyt opettajaa. Hän taisi vihdoin tajuta, ettei meidän keskustelu liittynyt opiskeluun.
”Tytöt, jos teitä ei kiinnosta niin menkää juttelemaan käytävälle”, opettaja totesi asiallisesti ja me pyydettiin anteeksi ja suunnattiin huomiomme maailman eri kulttuurialueisiin. Aihe oli ihan kiinnostava, mutta meidän pitäisi tehdä ryhmässä esitelmä jostakin kulttuurista, enkä mä tykännyt esitelmistä. Ongelma oli siinä, että mä jätin aina kaikki projektit viime tippaan ja kaikki tehtävät kasaantuivat jakson loppuun. Juuri siitä syystä ehdotin tytöille, että tekisimme esitelmän mahdollisimman pian alta pois, ja sovimme aloittavamme torstaina koulun jälkeen.

Ruokatunnin jälkeen törmäsin taas Niklakseen ja me mentiin yhdessä ruotsin luokkaan. Pidin keskustelun vaarattomissa aiheissa kuten siinä, mitä koulussa oli tapahtunut edellisellä viikolla, eikä Niklas vaikuttanut enää ajattelevan aamuista, joten rentouduin itsekin. Kunnes tajusin huokaisseeni helpotuksesta liian aikaisin. Olin ollut hyvä oppilas ja tehnyt vaaditut tehtävät tunnilla sekä kääntänyt kappaleen, ja kun tuntia oli jäljellä enää viisi minuuttia, vilkaisin kelloa ja huomasin Niklaksen katsovan mua kumma ilme naamallaan. Kohotin kulmiani kysyvästi.
”Miksi sä mökötät?” Niklas vaati saada tietää.
”En mä mökötä”, väitin, ja kumarruin taas kirjani ylle ottaen kasvoilleni keskittyneen ilmeen.
”Aha”, jätkä kohautti olkapäitään. ”Kuule, muistatko sä mitä Mirka sanoi Jannella siinä ”en ole koskaan” –pelissä ennen kun me häivyttiin yläkertaan?” Laskin kynän pöydälle ja nostin katseeni kirjasta.
”Ei jäänyt mieleen, miten niin?” kysyin mutta jotenkin mulle tuli tunne, etten sittenkään halunnut tietää ”miten niin”.
”Kunhan mietin..” Niklas sanoi hymyillen vinosti. ”Ootko sä joskus pannut koulussa?” hän kysyi aivan pokkana ja mä en osannut kuin tuijottaa. Kukaan muu ei onneksi kuullut kysymystä, sillä samalla hetkellä opettaja ilmoitti tunnin päättyneen ja kiitollisena keskeytyksestä käännyin pois ja pakkasin tavarani laukkuun. Poistuin luokasta nopeasti mutta Niklas seurasi mua yläkertaan, jossa mun viimeinen tunti olisi. Istuin käytävän ikkunalaudalle odottamaan opettajaa.

”Eikö sulla ole tunti jossain muualla?” kysyin töykeästi vilkaisten ystävääni.
”Suutuitko sä? Hei sori, mulla oli kivaa silloin perjantaina ja mä vaan ajattelin, mutta jos sä et tykännyt, niin ei sitten mitään..” Niklas sanoi käyden nojaamaan rennosti seinään ikkunan viereen.
”Nyt sä kalastelet kohteliaisuuksia”, nauroin ja jätkä hymyili viattomasti.
”Mutta jos sä haluat pysyä asialinjalla, niin totta kai mä ymmärrän, en mä halua olla mikään ahdistelija”, Niklas sanoi.
”Mä pysyisin mielelläni asialinjalla sun kanssasi”, totesin hymyillen, ”mutta osaatko sä olla asiallinen?”
”Mä pystyn puhumaan muustakin kuin seksistä!” jätkä huudahti. Kohotin taas kulmiani ja Niklas näytti mulle keskisormea. ”Pystyn pystyn, kunniasanalla! Mutta kerrot heti jos muutat mielesi”, hän sanoi ja ojensi kätensä, johon mä tartuin.
”Sovittu, vaikka mä en aio muuttaa mieltäni”, väitin, vaikken todellisuudessa tiennyt pysyisinkö päätöksessäni. Mutta aioin tosissani yrittää. Kamalaa, milloin musta oli tullut tällainen seksiaddikti? Onneksi Niklas ei tällä kertaa tiennyt mitä mun päässä liikkui vaan lopetti mun kiusaamisen ja ehdotti kahvilla käymistä koulun jälkeen. Me sovittiin, että tavattaisiin ulko-ovilla tuntien jälkeen. Sitten Niklas häipyi alas uskonnon luokkaan.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: ------ 
Päivämäärä:   26.4.13 18:28:39

Jes jatkoo, muttei Tuuliasta ja Niklaksesta parii en taho!! :D

  Re: Tuulia

Lähettäjä: >:) 
Päivämäärä:   26.4.13 21:23:15

^^

  Re: Tuulia

Lähettäjä: ankku 
Päivämäärä:   26.4.13 22:13:05

Minä taas haluan niklaksesta ja tuuliasta parin !!!!!<3 Ne olis nii suloisia ja niklas tietenki olis sellanen herrasmies mutta kuitenkin sellanen tietyllä tapaa badass ;)
Joo olipas turha kommentti , mutta siitä olen samaa mieltä että en halua mikosta ja tuulista paria sillä ensinnäkin se olisi niin ennalta-arvattavaa ja tylsää MUTTA se vois kuitenkin näyttäytyä taas tarinassa ettei sitä unohdeta..
Mutta innolla jään odottelemaan miten lähdet tarinaa jatkamaan!:)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Ninnu 
Päivämäärä:   29.4.13 23:06:14

Tää on nii paras !<3 ootan niiiiiin jatkoo ja mää haluisin Tuuliasta ja Niklaksesta parin !<3 ne ois nii yli söpöjä yhessä :3 aw

  Re: Tuulia

Lähettäjä: uhhai 
Päivämäärä:   3.5.13 22:58:53

Up

  Re: Tuulia

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.5.13 10:38:26

up

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   5.5.13 18:08:52

Hauskaa, että teillä on eri mielipiteitä näistä henkilöistä! Olis aika ikävää jos kaikki lukijat haluaisivat esim. jonkun parin yhteen ja kirjoittaisinkin juuri päinvastoin.. Mutta katsotaan kenen toive toteutuu vai toteutuuko kenenkään. :)

Hyvinkin lyhyt pätkä, nyt on ollut niin mahtava viikko etten ole ehtinyt koneella paljon istua!
(P.S Leijonat <3)

--

Olin kokonaan unohtanut että olin suunnitellut näkeväni Mirkaa ja Mikkoa ja muita maanantaina, mutta tiistaina soitin Mirkalle koulusta päästyäni.

”Moi! Mun pitikin soittaa sulle, ootko sä jo parantunut?” tyttö vastasi puhelimeen.
”Joo, mä olin jo eilen koulussa. Missä sä oot?”
”Kotona, me tultiin Mikon kanssa koulusta tähän ja Tonikin soitti että se tulee kohta. Tuutko sä?”
”Joo, mä käyn kotona ja tuun sitten. Nähdään!”
”Moikka!” Mirka sanoi ja lopetti puhelun. Hain pyöräni telineestä ja lähdin ajamaan kotiin. Ajoin kovaa, koska halusin ehtiä Mirkalle ennen kuin alkaisin stressata tapaamista Mikon kanssa, ja kotona vaihdoin vain nopeasti farkut collareihin ja jatkoin parin kilometrin matkan vähän rauhallisemmin.

”Heippahei!” huikkasin astuessani sisään Mirkalle. Olohuoneesta vastattiin ja tassuttelin sinne sukkasillani. Mirka löhösi sohvalla tuijottaen telkkaria. Istuin nojatuoliin sohvan viereen.
”Missä muut?” kysyin.
”Toni on tulossa ja Karri ja Kalle töissä. Mikolta terveisiä, se lähti just potkimaan futista kavereittensa kanssa”, Mirka ilmoitti ja mä hätkähdin.
”Miten se näin yhtäkkiä lähti? Eikö se ollut täällä vielä kun mä soitin?” ihmettelin ja pahat aavistukset alkoivat vallata mun mieltä. Mulla oli mennyt matkaan korkeintaan 20 minuuttia.
”En mä tiedä, kai se oli sopinut siitä jo aikaisemmin”, Mirka sanoi.

Voi hélvetti. Yritin keskittyä telkkarissa pyörivään leffaan, mutta mun keskittymiskyky oli tänään jossain aivan muualla. Eikö Mikko halunnut tavata mua, ja jos ei niin miksi? Ehkä hän halveksi sitä, että olin suudellut kaupungin meidän ikäluokan kovinta naistenmiestä. Ja tuskin siinä tilanteessa oli ollut vaikeaa päätellä että me oltiin tehty muutakin. Mikko oli joskus ihmetellyt mulle, miten naisten ylpeys antoi periksi mennä sänkyyn tyypin kanssa joka sai kenet tahtoi sormiaan napsauttamalla. Mä olin ollut samaa mieltä ennen lukioaikoja ja Niklasta, ja samaa mieltä mä olin edelleen, vaikka olin itse langennut ansaan.

Tai sitten mä olin vainoharhainen, varmaan me nähtäisiin vielä myöhemmin tällä viikolla. Saihan Mikko tietysti tavata muitakin kavereitaan. Päätin pakottaa itseni soittamaan Mikolle vaikkapa torstaina.

Välillä musta tuntui, että mun sisällä asui kaksi aivan eri tyyppiä jotka ajattelivat täysin eri tavalla.

Toni tuli ehkä puoli tuntia mun jälkeen ja rojahti sohvan toiselle puolelle kun Mirka teki tilaa vetämällä jalkansa koukkuun.
”Missä Mikko?” jätkä kysyi.
”Lähti pelaamaan futista”, Mirka vastasi lyhyesti. Tarkkailin Tonin ilmettä mutta jätkä vain kohautti olkapäitään ja käänsi huomionsa telkkariin. Toni varmasti tiesi jos Mikolla oli joku ongelma mun suhteen, mutta hän ei ikimaailmassa kertoisi mitään mulle. Tonin ja Mikon välillä oli sellaista lojaaliutta jota mä en täysin pystynyt käsittämään. Saatoin hyvin kuvitella, että jos toinen tekisi murhan, toinen auttaisi pitämään jutun salassa, koska ystävä meni kaiken muun edelle. Vaikka olin itsekin todella läheinen molempien jätkien kanssa, en voinut verrata sitä heidän kahden väliseen ystävyyteen. Joskus olin kateellinen tuollaisesta suhteesta, sillä mä en ollut ystäviäni kohtaan yhtä lojaali. Esimerkkinä yksi tapaus, jossa Mikko oli kieltänyt mua kertomasta yhdelle mun tyttökaverille, että Mikko oli ihastunut tähän. Enkä mä pystynyt pitämään suutani kiinni. Ja ainakin näin etukäteen ajateltuna, jos joku tekisi murhan, mun olisi pakko ilmiantaa kyseinen henkilö, mutta saattaisihan sitä toimia aivan toisin jos oikeasti joutuisi sellaiseen tilanteeseen.

”Haluatteko te katsoa vielä toisen osan tästä?” Mirka kysyi kun elokuva loppui.
”Joo, katsotaan vaan”, Toni sanoi. ”Mutta käydään välissä tupakalla.”
”Mä voisin lähteä kotiin”, totesin ja nousin venytellen ylös tuolista ja seurasin Mirkaa ja Tonia ulos kuistille. Mun ei tehnyt mieli polttaa, joten lupasin ystävilleni soitella vielä samalla viikolla otin pyöräni ulkoportaiden vierestä ja lähdin ajamaan. Tupakan sijaan teki pitkästä aikaa mieli ratsastaa ihan kunnolla ja ehtisin vielä mukaan kuudelta alkavalle kahden ratsukon tunnille. Mä, Anniina ja Helmi käytiin silloin tällöin muiden tunneilla ratsastamassa, ja meillä oli ratsastuksenopettajan Annin kanssa sopimus, että mukaan sai tulla, kunhan ei häirinnyt muita ja jos ryhmässä oli alle neljä ratsukkoa.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.5.13 15:29:10

JATKOO!! :D

  Re: Tuulia

Lähettäjä: >:) 
Päivämäärä:   7.5.13 22:41:12

tää on ihana !

  Re: Tuulia

Lähettäjä: didi 
Päivämäärä:   8.5.13 09:13:16

Ihan superhyvä tarina! En jaksa oottaa jatkoo eli toivottavasti laitat pian lisää :)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   8.5.13 14:36:44

Kiitoksii vaan! Suunnittelin et tänään ois ollu hyvää aikaa kirjottaa, mut eihän tällasena päivänä voi muuta kun maata ulkona! :)) Eli palaillaan ens viikolla, huomenna kotimaan matkailua luvassa.

  Re: Tuulia

Lähettäjä: didi 
Päivämäärä:   8.5.13 20:38:35

Eikää en jaksa oottaa mut hyvää kannattaa kyl oottaa (;

  Re: Tuulia

Lähettäjä: jee 
Päivämäärä:   11.5.13 10:04:03

Upittelen :)

  Re: Tuulia

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   16.5.13 20:48:00

up :D

  Re: Tuulia

Lähettäjä: Jeejee:) 
Päivämäärä:   16.5.13 23:09:39

Tää on just paras!!! Tykkään kovasti :) toivottavasti tulee pian jatkoa :)

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   19.5.13 12:43:26

Tässä teille jatkoa :)

--

”Moikka, pitkästä aikaa!” hihkaisin kun puhelimen toisessa päässä vastattiin, ja tajusin kuulostavani todella teennäiseltä. ”Mitä kuuluu?” jatkoin hillitymmin, mutta keikuin samalla hermostuneena tuolillani.
”Ei tässä mitään. Mitä sulle?” Mikko sanoi lyhyesti.
”Ajattelin että voitais nähdä tänään”, ehdotin, vaikka Mikon äänensävy ei ainakaan helpottanut mun epävarmuuttani.
”Tota, tänään ei kyllä käy, me ollaan jätkien kanssa lähdössä road tripille, kunhan vapaudutaan koulusta. Jaska sai inssin läpi aamulla.”
”Ai. no hauskaa reissua sitten. Entäs huomenna, tai joku päivä?” kysyin pettyneenä. Mitä pidempää joutuisin odottamaan tapaamista, sitä enemmän ehtisin sitä stressata.
”Joo no katellaan. Mun pitää mennä, tunti alkaa, moikka”, Mikko lopetti puhelun tylysti ja mä tuijotin suu auki puhelintani.
”No haista víttu sitten”, mutisin ja viskasin luurin sängylleni. Seuraavalla kerralla se en olisi minä, joka saisi luvan ottaa yhteyttä.

Tuijotin hetken ulos huoneeni ikkunasta mitään ajattelematta mutta nousin pian huokaisten ylös. Ei huvittanut kyyhöttää kotona yksin ja olihan mulla muitakin kavereita. Noukin puhelimen taas käteeni ja soitin Tonille.
”Moi!” Toni vastasi kuulostaen sentään iloisemmalta kuin Mikko.
”Moi, missä sä oot?” kysyin. Taustalla kuului radion ääni.
”Kotonahan mä ja Mik- mitä víttua? Mitä en?” Toni keskeytti yhtäkkiä, puhuen ilmeisesti jollekin muulle kuin mulle. Kylmät väreet kulkivat mun selässä. Jotenkin musta tuntui että tiesin, kenen kanssa Toni oli, ja yritin kuunnella läpi mutta radio peitti äänet.
”Haloo? Mikä sulle tuli?” kysyin ja Toni havahtui.
”Hei oota hetki, mä soitan sulle ihan just takaisin.” Ja taas puhelin suljettiin tökerösti mun korvaan. Vihan kyyneleet kihosivat silmiin ja räpyttelin niitä pois istuessani sängyn laidalle ja hengitin syvään. En ehtinyt edes selvitellä ajatuksiani kun Toni soitti takaisin.

”Moi taas, sori tosta äskeisestä. Kalle alkoi sählätä jotain..” Toni kertoi ja mä tuhahdin. Meidän ystäväpiirissä oltiin aina naurettu Tonin säälittäville valehtelutaidoille. ”Mutta mitä sulla oli asiaa?” Toni kysyi vaivaantuneena ja tiesin hänen ajattelevan samaa kuin mä.
”Sitä vaan että oletko sä nähnyt Mikkoa milloin viimeksi?” kysyin ihan piruuttani ja Toni yskähti.
”Öh, milloinhan se oli.. Sunnuntaina ehkä? Joo oli se sunnuntaina, käytiin mäkkärissä. Miten niin?”
”Ei mitenkään. Kuule, sulla taitaa olla muuta tekemistä että soitellaan joskus”, sanoin ja nyt oli mun vuoro lyödä luuri korvaan. Jos mulla olisi vielä ollut vanha Nokian kapula, se olisi päätynyt päin huoneeni seinää, mutta nykyinen puhelimeni ei varmaankaan pitäisi sellaisesta kohtelusta.

Tämähän alkoi mennä jo vaikeaksi. Mikko selvästi vältteli mua enkä mä ymmärtänyt miksi. En mä hänelle ollut mitään tehnyt, ei kai se Mikon asia ollut kenen kanssa mä menin sänkyyn jos hän kerran halusi olla vain ystäviä. Tonin käytöksen mä vielä tajusin, totta kai hän olisi Mikon ”puolella” jos niin voi sanoa, vaikka se mua harmittikin. Tunsin itseni yksinäiseksi. Meidän porukka oli ollut tosi tiivis jo pitkään ja mua pelotti ajatuskin siitä, että se yhteys hajoaisi. Kyyneleet nousivat taas silmiin ja ellei edellisistä olisi kulunut vasta kolme viikkoa, olisin epäillyt menkkojen alkavan tämän itkuherkkyyden takia. Kävin sängylle makaamaan ja olin jo antamassa kyynelille vallan kun Anniina pamahti huoneeseen.

”Lähde mun kanssa kaupungille!” tämä kailotti mutta huomasi sitten mun punertavat silmät. ”Mikä sulla on?” Anniina kysyi ja pomppasi makaamaan mun viereen sängylle. Yritin pyyhkiä silmiäni, mutta siskon huolestunut ilme sai padon murtumaan ja purskahdin itkuun.

”Hei, hei, shhh”, Anniina rauhoitteli mua, mikä sai mut itkemään vielä enemmän. ”Kerro mulle mikä on?” tämä kysyi ja kun sain itseni kerättyä vähän enemmän kasaan, vuodatin tytölle koko säälittävän tarinan. Kun hiljenin, Anniina nousi ja haki mulle pöydältä nenäliinapaketin.
”Kiitos”, sanoin vain.
”Se on mustasukkainen”, Anniina tokaisi kun olin saanut niistettyä nenäni.
”Ai kuka, Toniko?” kysyin silmät suurina.
”Ei, älä ole hölmö, Mikko tietysti!”
”Eikä ole! Sehän sanoi haluavansa olla vaan ystäviä”, tokaisin vaikka ei Mikko mitään sellaista ollut sanonut, antanut vain ymmärtää.
”Äh, miten ihmiset osaakin olla sokeita omissa asioissaan!” Anniina huudahti turhautuneena ja mun teki mieli mainita Mikaelista, mutten ehtinyt kuin avata suuni kun tyttö jatkoi. ”Sähän sanoit Tonille, että sua pelottaa että Mikko on ihastunut suhun?” Anniina sanoi kysyvästi ja nyökkäsin.
”Mutta en mä tarkoittanut sitä ihan niinkään”, mutisin ja Anniina huokasi.
”Ehkä et, mutta Toni ymmärsi sen juuri niin.”
”Voi hélvetti”, sanoin kun tajusin mitä olin tehnyt. ”Eli Toni on mennyt kertomaan Mikolle mitä mä sanoin sille.”
”Ja se yritti olla vaan ystäviä, ihan niin kuin säkin, mutta kun se näki sut Niklaksen kanssa, mustasukkaisuus iski ja nyt se välttelee sua sen takia. Näin mä tän asian näkisin”, Anniina sanoi ja me istuttiin vähän aikaa hiljaa ja mietittiin. Tai mä ainakin mietin niin että päätä alkoi kiristää.

”Nyt tehdään näin”, sisko keskeytti hiljaisuuden, ”sä laitat aurinkolasit silmille ja lähdet mun kanssa kahville ja shoppailemaan kaupungille. Ja huomenna soitat Mikolle. Sulla on vuorokausi aikaa miettiä mitä sä sille sanot.”

  Re: Tuulia

Lähettäjä: desiderata 
Päivämäärä:   19.5.13 12:50:04

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=871427&t=871427

laitoin ton äskeisen pätkän uudestaan

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.