Lähettäjä: desiderata
Päivämäärä: 12.4.13 23:10:25
Kiitos taas kommenteista! Jamis, ole ihan rauhassa inhottava, ja muutkin, jos täällä on virheiden löytäjiä! Rakentava palaute on aina tervetullutta! Mulle on myös aina ollut hankalaa kappalejakojen tekeminen, eli jos on kummallisissa kohdissa pätkitty sanokaa toki niistäkin. Tämän pätkän kohdalla mietin, että kaksi ekaa kappaletta olisivat sopineet paremmin edellisen pätkän jatkoksi..
Asiasta toiseen, en osaa päättää vihaanko pakkaamista vai rakastanko sitä.. Mutta hyvää yötä teille
--
En ollut koskaan uskonut siihen, että sydänsurut voisivat sairastuttaa ihmisen oikeasti. Nyt en ollut enää aivan varma, mutta johtui se sitten sydämestä tai vessan lattialla nukkumisesta, heräsin aamulla kolmenkymmenenyhdeksän asteen kuumeeseen. Makasin viikonlopun sängyssäni, ja maanantain alkaessa selviydyin jopa sohvalle asti, missä tuhlasin aikaa facebook auki ja katsoin iltapäiväsarjoja telkkarista koko viikon. Isä olisi halunnut viedä mut päivystykseen, mutten suostunut. Kyllä mä luulen, että olisin parantunut nopeammin jos mulla olisi ollut siihen intressejä, mutta sillä hetkellä kotona makaaminen tuntui ihanan helpolta vaihtoehdolta. Kieltäydyin ajattelemasta Mikkoa vaikka se oli hankalaa, varsinkin kun mulla ei juuri ollut muuta tekemistä kuin katsoa typeriä rakkausdraamaohjelmia. Olisinpa edes voinut puhua ystävilleni, mutta he tahtoisivat varmasti kertoa Mikolle, ja sitä en todellakaan halunnut. Mirka ja Toni olisivat tulleet käymään, mutta sanoin etten jaksanut muuta kuin maata, ja lupasin ilmoittaa kun olo olisi parempi. Keskiviikkona myös Niklas otti yhteyttä facebookin välityksellä. Raahauduin sohvalta tietokonetuoliin kuullessani viestiäänen.
”Sua ei ole näkynyt koulussa?” se kirjoitti.
”Joo, oon kuumeessa..” vastasin. Meillä oli jätkän kanssa kaksi yhteistä kurssia joissa me istuttiin luokan perällä ja lähinnä juteltiin, ja saatoin kuvitella että Niklaksella oli tunneilla tylsää ilman juttukaveria.
”Aa, hyvä! Tai siis harmi että olet kipeä, mutta mä jo pelkäsin että sua alkoi taas hävettää se perjantai ja että sä välttelet mua”, ilmestyi ruutuun.
”Ai, no ei tarvii pelätä, ei mua hävetä”, vastasin lisäten nauravan hymiön perään. Mikä emävale. Hävetti kamalasti, mutta ehkä vähän eri syystä kuin mitä Niklas oli ajatellut. Miten Mikko olikin onnistunut sattumaan paikalle niin väärään aikaan?
”Kiva kuulla, ei muakaan hävetä”, Niklas kirjoitti seuraavaksi ja nauroin ääneen.
”Milloin sä olet muka viimeksi hävennyt jotain?”
”Totta. Ei tule ihan heti mieleen. Milloin otetaan perjantainen uusiksi?”
”Sitä päivää saat odottaa”, vastasin tuhahtaen itsekseni.
”Niin odotankin! Mutta pitää mennä, paranemisia”, Niklas ymmärsi tahallaan väärin ja vihreä pallo katosi hänen nimensä vierestä. Siirryin takaisin sohvalle katsomaan telkkaria ja päätin, etten enää ikinä hyppäisi Niklaksen kanssa samaan sänkyyn. Tai vessaan. Tai yhtään mihinkään.
Ihminen aina toivoi elämäänsä pientä draamaa ja jännitystä, mutta sitä saatuaan entinen tasainen elämä alkoi vaikuttaa paljon mukavammalta. Ja ainakin mun kohdalla vaikutti siltä, että draamaa joko oli tai ei ollut, kultainen keskitie ei kuulunut vaihtoehtoihin. Viikonloppuna, kun olin parantunut jo niin paljon, että jaksoin lähteä tallille, tapahtui jotain inhottavaa, mikä vei kyllä ajatukset pois Mikosta, muttei parantanut mun mielialaa vaan pahensi sitä entisestään.
Marian mopo oli tallin pihassa, mikä oli iloinen yllätys, sillä en ollut nähnyt tyttöä pitkään aikaan. En aikonut vielä ratsastamaan maattuani viikon kuumeessa, mutta voisin harjailla hevosia ja jutella samalla muillekin kuin perheenjäsenille, sillä sosiaalinen elämäni oli nyt ollut aika yksitoikkoista. Oletin ettei Mikaelia tänään näkyisi, sillä heillä Marian kanssa näytti olevan sanaton sopimus siitä, minä päivinä tai mihin aikaan kävivät tallilla niin, etteivät sattuisi samaan aikaan. Olin kuitenkin väärässä. Tulin satulahuoneen ovelle ja avatessani sen kohtasin Mikaelin pussailemassa mun siskoni kanssa.
Mun aivoilla meni kaksi sekuntia sisäistää tapahtuma, ja sama aika meni pariskunnalla huomata mut seisomassa oviaukossa. Mikael kavahti kauemmas Anniinasta ja molempien naamat karahtivat punaisiksi, tai sitten se olin vain minä joka näki punaista. En voinut uskoa silmiäni.
”Mitä víttua sä teet?” sähähdin Mikaelille joka näytti siltä että olisi mieluusti vajonnut lattian läpi pois paikaltaan.
”Ei sillä että tää mitenkään sulle kuuluis”, sanoi Anniina, mutten viitsinyt edes kääntää katsettani Mikaelista.
”En olis susta uskonut. Ethän sä voinut ottaa tosissaan mitä mä sulle sanoin? Miten sä – tai voi víttu, miettisit joskus muitakin kuin itseäs!” Melkein huusin lopuksi ja vihan kyyneleet kohosivat mun silmiin vaikka yritin räpytellä niitä pois. Inhosin sitä, että suuttuessa aloin itkeä, sillä en nytkään pystynyt jatkamaan Mikaelin haukkumista vaan käänsin katseeni lattiaan. Jätkä ei ilmeisesti saanut suutaan auki, mutta Anniina ei tajunnut ihmetellä sitä vaan keskittyi muhun.
”Mitä sä Tuulia oikein raivoat?” Anniina kysyi hämmentyneenä.
”Pysy kaukana tosta kusípäästä, ei se susta välitä”, mutisin purren hampaita yhteen ja käännyin lähtien puolijuoksua takaisin sisälle. Isä sanoi aina, ettei vihaisena saanut hoitaa hevosia.
Ehdin juuri paiskata huoneeni oven kiinni ja istua sängyn reunalle kun Mikael tuli perässä, sulki oven rauhallisemmin ja istui mun työtuoliin.
”Öh, miksi sä itket?” se kysyi kiusaantuneena kun pyyhin kyyneleitä hihansuihin. Fúck, taas mut ymmärrettiin väärin, naiset aina vaan pillittää ja sellaista.
”En mä itke, mä olen vaan niin raivoissani sulle!” väitin yrittäen saada ääneeni uskottavuutta, mutta se kuulosti lähinnä ulvahdukselta. ”Mä haluaisin vaan huutaa päin sun naamaa, mutta en mä voi tälle mitään”, jatkoin ja pyyhin taas silmiäni. Ainakin Mikaeliin näytti pätevän se, että miehet vaivaantuivat itkevän naisen seurassa.
”Mä tiedän mitä sä ajattelet, mutta etkö sä vähän ylireagoi?” Mikael sanoi ja uusi raivon aalto pyyhkäisi mun ylitse. ”Kyllä mä tykkään Anniinasta ja sekin tykkää musta ja eihän toi ollut mitään kummempaa kun yksi pusu.”
”Sä käytät mun siskoa vaan hyväkses!” huudahdin. Ja tajusin sekuntia myöhemmin, että koko perhe oli kotona ja että huuto kuului varmasti myös alakertaan. Niin taisi tajuta myös Mikael, joka vilkaisi säikähtäneenä ovelle. No, ehkä isä tulisi hakkaamaan jätkän, mietin, tämä saisi vain ansionsa mukaan.
”Mihin sä muuten Anniinan jätit? Talliin odottamaan että voit jatkaa tota sun esitystä?”
”Mä vaan sanoin että tulen puhumaan sulle ja että selitän myöhemmin”, Mikael vastasi.
”Niin muuten sáatana selität! Tai jos et niin mä teen sen. Ja sen jälkeen pysyt poissa sen elämästä. Ja mun myös, mä en halua ystäväkseni tuollaista páskiaista. Ja ehkä mä kerron myös Marialle, että se ymmärtää pysyä kaukana susta.” Mikael avasi suunsa sanoakseen vielä jotain, mutta samalla mun huoneen ovi avautui ja isä pelmahti sisään
”Mitä te oikein huudatte?” se kysyi ihmeissään ja huomasi samassa mun itkettyneet kasvot. ”Mitä on tapahtunut?”
”Ei mitään, Mikael oli just lähdössä”, sanoin. Ilmeisesti mun sanat eivät olleet kantautuneet alas asti. Mikael nousi tuolistaan epäröiden, vilkaisi ensin mua, sitten isää ja poistui huoneesta portaisiin ja kohta kuulin ulko-oven sulkeutuvan.
”Mitä tässä oikein tapahtui?” isä kysyi mutta pudistin päätäni.
”Äh, meillä oli vain vähän riitaa. Mä haluaisin olla nyt yksin.”
”Jaaha. No tule syömään sitten kun on nälkä, siellä on ruoka valmiina.” Isästä huomasi myös, ettei hän oikein osannut suhtautua itkevään naiseen, edes omaan tyttäreensä. Mutta en mä onneksi mitään lohdutteluja kaivannut, halusin lähinnä lyödä jotain, mieluiten Mikaelia.
Raivoaminen ja itku sekä se, etten ollut vielä täysin parantunut, olivat väsyttäneet mut niin täysin, että nukahdin tahattomasti ja heräsin vasta aamulla siihen tunkkaiseen oloon joka tulee, kun nukkuu päivävaatteissa. Painuin suoraan suihkuun, ja saatuani puhtaat vaatteet päälle laskeuduin keittiöön aamupalalle. Tunsin itseni taas ihmiseksi viikon koomailun jälkeen, ja uskoin jaksavani maanantaina kouluun.
Kello oli vasta yhdeksän ja keittiön pöydän ääressä istuivat vain perheen tunnolliset hevosharrastajat Helmi ja isä. Anniina nukkuisi varmasti iltapäivän puolelle kuten mäkin normaalisti tein, eikä äitikään ollut kaikkein aamuvirkuin ihminen.
”Huomenta, sä näytät paljon pirteämmältä jo”, isä sanoi.
”Mulla on parempi olokin. Mä ajattelin mennä huomenna taas kouluun” sanoin ja isä nyökkäsi.
”Otat tämän päivän vielä kevyesti niin etköhän sä pärjää.”
Kaadoin itselleni kahvia, tein ison kerrosvoileivän ja istuin pöytään varastaen isältä lehdenpuolikkaan. Meidän perheessä ei aamulla juuri juteltu, ja me syötiin rauhassa lehden kahinan säestäessä välillä hiljaisuutta. Helmi häipyi syötyään yläkertaan ja isä takaisin tallille, ja jäin yksin syömään vielä toista voileipää. Toivoin, että Anniina heräisi pian jotta kuulisin mitä Mikael oli siskolle sanonut, mutta koska kello oli vasta vähän, päätin lähteä lenkille odotellessani. Ulkona oli harmaata, muttei satanut, ja käveleminen voisi olla kivaa viikon sisällä olon jälkeen.
Päästessäni ulos vedin keuhkot täyteen syksyistä, kastemadoilta ja lehdiltä tuoksuvaa ilmaa. Yöllä oli satanut, ja väistin isoa lammikkoa tallin kulmalla päästäkseni sen takaa lähtevälle metsäpolulle. Yleensä tykkäsin lenkkeillä kaduilla, mutta nyt mä halusin olla rauhassa ja ajatella. Tietysti olin ollut koko viikon rauhassa enkä ollut muuta tehnytkään kuin ajatellut, mutta nyt mun oli pakko vihdoin selvittää pääni perin pohjin. Mua vítutti Mikael, mutta koska hänen käyttäytymisensä ei liittynyt muhun suoraan, päätin työntää sen hetkeksi pois mielestä ja selvittää asian kun Anniina heräisi. Sen sijaan kaivoin Mikon esiin jostain torjuttujen ajatusten kolosesta. Mun piti hyväksyä faktat. Mikko oli ottanut koko suuteluepisodin melko kevyesti, ja ilmeisesti päässyt siitä yli olankohautuksella toisin kuin mä, joka olin kehitellyt ties mitä tunteita ystävääni kohtaan. Olin tahtomattani ihastunut Mikkoon, mutta tunne ei ollut molemminpuolinen joten mun oli pakko unohtaa se. Mikko oli mun tärkein ystävä maailmassa, enkä halunnut edes kuvitella elämää ilman hänen tyhmiä juttujaan ja vinoa hymyään. Hoes over bros eikö niin, sillä vaikkei Mikko nainen ollutkaan, ajatus oli silti sama; ystävyys meni kaiken edelle.
Hymyilin palatessani kotiin, koska päätöksien tekeminen aiheutti aina ihanan onnistumisen tunteen. Tiesin, etteivät mun tunteeni Mikkoa kohtaan häviäisi hetkessä, mutta eihän mulla ollut mikään kiire. Ensimmäinen askel olisi tavata Mikko ja yrittää käyttäytyä normaalisti. Mun pitäisi huomenna soittaa kaikille, että tehtäisiin jotain porukalla.
Anniina heräsi vasta yhdeltä ja raahautui keittiöön, jossa olin uuden energiapuuskan avustamana tekemässä läksyjä. Keskeytin kuitenkin opiskelun heti siskon istuessa pöytään.
”Puhuitko sä eilen Mikaelin kanssa?” töksäytin.
”Yhym, joo..” Anniina vastasi unisella äänellä.
”No, mitä se sanoi?” tivasin ja tyttö katsoi mua ärsyyntyneenä nousten kaatamaan itselleen kahvia.
”Kyllä sä tiedät. Se sanoi että se halusi tehdä Marian mustasukkaiseksi.”
”Hah, myönsi kuitenkin!” hihkaisin. ”Tai siis sori”, kiirehdin lisäämään kun sisko katsoi mua olkansa yli oudosti.
”Joo, olin mäkin aika vihainen. Mutta kiitos kun laitoit sen kertomaan mulle. Vaikka olisi kyllä ollut helpompaa olla tietämättä”, Anniina huokaisi istuen takaisin pöytään mua vastapäätä ja mä rypistin kulmiani.
”Miten niin?”
”Ei mitään.. Tai mä vaan mietin että Mikael on tullut ihan sokeaksi ton Marian palvomisen takia. Jos se tajuaisi lopettaa Marian perässä juoksemisen, se saattaisi huomata että maailmassa on muitakin naisia.”
”Niin kuin sä?” kysyin.
”No esimerkiksi”, Anniina sanoi punastuen.
”Älä nyt viitsi, et kai sä vieläkin tykkää siitä vaikka se vaan käytti sua saadakseen Marian huomion?” kysyin ällistyneenä. Olihan Anniina tykännyt Mikaelista varmaan siitä lähtien kun poika oli tuonut hevosensa meille, mutta en mä ollut ikinä ajatellut että se olisi mitään vakavampaa kuin teinitytön pikkuihastus. Jos tyttö vieläkin kuvitteli tulevaisuutta Mikaelin kanssa, siitä ei seuraisi kuin ongelmia.
”Entä sitten vaikka tykkäisinkin?” Anniina kysyi uhmakkaasti ja mun teki mieli lyödä päätä seinään. Eihän kukaan voinut olla noin toivoton?
|