Lähettäjä: Bananasplit <3
Päivämäärä: 16.7.12 19:51:23
Jatkuu! :)
”En tainnut nyt oikein ymmärtää, mitä selititte.” Leena vilkaisi kummeksuen Jessicaa ja Nataliaa. Muut leiriläiset varustivat hevosiaan tunneille, mutta nämä kaksi käärivät kuljetussuojia hevostensa jalkoihin.
”Täällä liikkuu hevosmurhaaja, joka on tappanut yhden hevosen ja aiheuttanut Caran hevoselle pahan haavan.” Natalia selitti asiaa kuin tyhmälle ja Leena tukahdutti huokauksensa. Tuulin jalassa oleva haava oli kaikkea muuta, kuin veitsellä tehty.
”Siksi minä ja Natalia lähdemme täältä pois. Me emme ole niin hulluja, että jäisimme tänne mistään hinnasta. Cara jää ilmeisesti vain Teemun takia, mutta me lähdemme pois.” Jessica lisäsi vilkaisten Leenaa jäänsinisillä silmillään. Leena näki heidän ilmeistään, etteivät suostuttelut enää kannattaneet. Mutta hän yritti silti.
”Se, ketä tappoi –”
”Murhasi,” Jessica keskeytti hänen lauseensa vihaisesti.
”Olkoon, murhasi hevosen täällä, oli luultavasti vain joku narkkari. Tapaus ei varmasti toistu.” Leena selitti ja räpäytteli silmiään. Oli väärin, että hän piti elämänsä ensimmäistä leiriä ja se oli jo nyt menossa hevonperseille.
”Et voi sanoa sitä varmaksi,” Natalia huomautti piikikkäästi ja Leena nyökkäsi alistuen:
”Ehkä en. Haluatteko te muutkin poistua? Ymmärränhän minä sen, ymmärrän täysin.”
Minä vilkaisin Elliä huolestuneena. En halunnut altistaa Summia vaaraan, mutta se viettäisi yöt valvotussa tallissa. Olisi siis kai ihan turhaa huolestua.
”Minä jään,” sanoin hiljaisesti ja Leena hymyili minulle ilahtuneena. Minun jälkeeni myös muut alkoivat nyökkiä; Elli, Make, Anssi, Teemu ja Cara. Mutta Natalia ja Jessica eivät heltyneet.
”Isi hakee meidät pian pois täältä.” Jessica selitti ja tunki Flipinsä korviin pumpulia. Se oli herkkä hevonen ja sitä stressasi traileri, joten pumpuli oli hyvä konsti rauhoittaa se.
”Palautan toki teidän rahat leiristä,” Leena nyökkäsi hieroen päätään kuin yrittäen pitää migreeniä loitolla ja jatkoi muille leiriläisille:
”Minä menen nyt kentälle keräämään esteet sieltä pois. Tulkaa sinne, kun olette valmiit.”
”Päästään kahdesta snobista,” Elli kuiski minulle nostaen peukalonsa pystyyn. Hymyilin tälle itsekin tyytyväisenä:
”Se on varmaan parasta, meidän mielenterveytemme kannalta.” Elli nyökkäsi ja minä ujutin kuolaimia Summin suuhun. Summilla oli tavalliset kolmipalat ja ne toimivat sillä oikein hyvin.
Ruuna nappasi kuolaimet tottuneesti suuhunsa ja alkoi mäyssätä niitä minun kiristäessä remmejä. Inhosin nykyisiä suitsiamme. Ne olivat vanhat ja nahka alkoi koppuroitua inhottavasti. Minun pitäisi vain kotiin päästyä jatkaa viikonlopputöitä Leenalla, jotta pystyisin ostamaan uusia varusteita.
”Oletteko te jo valmiit?” Anssi kysyi pitäen toisella kädellä Kinkun ohjista ja toisella kädellä kiristi kypäräänsä. Kaikki muut olivat, paitsi Cara.
”Odottakaa ihan hetki, minun pitää vaihtaa Tuulille koulu kuolaimet,” tämä huikkasi, mutta ei pitänyt kuitenkaan mitään kiirettä irrottaessaan estekuolaimiaan ja alkaessa vaihtaa niitä toisiin. Hän tiesi, että muut kyllä odottaisivat häntä.
--
Hän virnisti nähdessään, kun teinijoukko lähti jonossa kentälle päin. He pitivät kamalaa ääntä ja melua, varsinkin tuo yksi laiha, kireävaatteinen tyttö. Voi kuinka hänen teki mieli tappaa tämän hevonen, jotta tyttö saisi opetuksen, mutta hän tiesi, että oli turhaa uhrata veitsen terää moiseen. Rikas tyttö saisi kuitenkin uuden hevosen ja tuskin kaipaisi vanhaa.
Hevosen valitseminen oli vain osa hänen huviaan. Sen hengen riisto toi vasta huipennuksen. Varsinaisen loppu huipennuksen aiheutti hänen työnsä jäljen löytänyt henkilö. Mutta hän halusi järkyttää Lainaa vielä pahemmin. Kuinka hän olikaan pidätellyt nauruaan naisen seisoessa sisarensa kanssa kuolleen hevosen ruhon vieressä. Nämä eivät olleet nähneet häntä, hän oli ollut kuuloetäisyyden päässä kiikarien kanssa. Häntä kuitenkin loukkasi, ettei Laina ollut itkenyt. Hän ei ollut huutanut, kirkunut tai pyörtynyt, niin kuin hän olisi naisen halunnut tekevän. Vain se typerä lihava tallipoika oli oksentanut vatsansa sisällön maahan.
”Laina, Laina, Laina,” Hän hoki hymyillen ja siveli hellästi taskuaan, jossa hänen aarteensa oli. Aarre, joka päätti elämän ja aloitti kuoleman. Hänen korvansa kuulivat trailerin kääntyvän Lainan tallille vievälle tielle, joten hän sujahti nopeasti puiden taakse. Hymyillen hän katsoi traileria ja naurahti ääneen:
”Tällä kerralla sinäkin itket, Laina.”
--
”Annie! Pidä kätesi tasaisempina,” Leena huusi minulle kolmatta kertaa. Huokaisin ärtyneenä, lähinnä itselleni ja yritin keskittyä käsiini. Summi puri hampaillaan kuolainta vastaan, eikä toiminut niin hyvin, kuin yleensä. Tällä kerralla vikaa oli varsinkin minussa, mutta myös ötököissä, jotka kiusasivat hevosia ja ratsastajia armotta.
Nostin Summilla uuden laukan ja se nousi kuitenkin hyvin. Laukka pyöri tasaista tahtia eteenpäin ja kätenikin olivat hiljaa.
”Hyvä, johan parani! Sinun pitää vain aktivoida takajalkoja, jotta ne laukkaisivat yhtä hyvin, kuin etujalat,” Leena muistutti kääntyen sitten Caran puoleen. Tyttö oli yrittänyt parhaansa, jottei joutuisi koulutunnille. Hän oli vedonnut hevosensa haavaan (joka oli täysin harmiton) ja myös siihen, ettei hän halunnut ratsastaa aamupäivällä. Kumpikaan yritys ei ollut mennyt läpi.
”Cara, te laukkaatte liian kovaa! Millaista kouluratsastusta tuo on, tyttö? Ja miksi luulet, että Tuuli ei pyöristä niskaansa, vaan kulkee kuin kameli turpa taivaissa? Se johtuu tuosta tappaja raudasta, jonka olet laittanut sen suuhun!” Leena huusi peitellen närkästystään. Tuon tytön kanssa he olivat jo monesti käyneet sopivat kuolaimet läpi. Tuulilla oli edellisessä kodissa ratsastettu kuolaimettomilla ja kaulanarulla – se ei todellakaan tarvinnut niin kovia ja ilkeitä kuolaimia, mitä Cara sen suuhun tunki.
”Nämä olivat DressageHorsen kuvastossa,” Cara naksautti kieltään jatkaen:
”Ne sopivat herkille, vaikeille ja kuumille hevosille, niin kuin esimerkiksi Tuulille.”
”Tuuli on reipas, mutta se on pehmeä, eikä lähde käsistä, ei pukita, ei säiky turhia. Sinun pitää vain oppia tuntemaan sitä paremmin,” Leena puhui niin kiltisti ja asiallisesti kuin vain osasi. Minä vilkaisin Tuulia uusin silmin. Olin pitänyt sitä jotenkin hulluna, mutta ilmeisesti se johtui vain osaamattomasta ratsastajasta. Joku taitava saisi ilmeisesti vähän äreän tamman näyttämään parhaansa.
”Ellillä, Anniella ja Makella sujuu nyt niin, että alkakaa te kävellä. Teemu, Diandra on niin herkkä, että sinun pitää pystyä tekemään pienempiä puoli-pidätteitä. Nosta uusi laukka. Cara, sinä voit höllätä ohjia noin metrin ja kokeilla sitten laukkaa. Ja Anssi, istut hyvin, mutta Kinkku lönköttää eteenpäin. Pari kunnollista laukkaa, kiitos.” Leena ohjeisti ja hymyillen annoin Summille pitkät ohjat. Tänään olisi vielä ihanaakin ihanampi rantaratsastus, jota odotin jo innolla.
--
”Minusta nämä näyttävät kivemmilta, kuin kahdet edelliset, eikö?” Elli keikkui peilin edessä pienissä mustavalkoisissa bikineissään. Vilkaisin aavistuksen kateellisena hänen litteää vatsaansa, pieniä reisiään ja kapeaa uumaansa. Miksei minulla ollut tuollaisia?
”Ne ovat varmaan parhaat,” nyökkäsin ja otin varovaisena paitaa pois. En ollut luonteva vähissä vaatteissa edes Ellin seurassa. Ennemmin hän tökkäisi neulalla silmäänsä, kun sanoisi minua lihavaksi, mutta silti minulla oli vaivaantunut olo.
”Annie,” Elli ärähti, kun kaivoin kassistani uimapukua:
”Et sinä kyllä uimapukua laita! Onko sinulla bikinit mukana?”
”Yhdet, mutta –”
”Suu kiinni ja testaa.” Elli hiljensi minut ja heitin uimapukuni takaisin laukkuun. Kaivoin sieltä hetken, kunnes löysin bikinit, jotka olin varoiksi pakannut kuitenkin miettien, että niitä en ikinä kuitenkaan käytä.
”Nämähän ovat ihanat,” Elli hipelöi bikineitäni ihailevasti. Ne käyttivät kieltämättä upeilta – jonkun toisen päällä monta kokoa pienempinä. Ne olivat merensiniset ja yläosa sidottiin niskaan kiinni. Ne eivät olleet liian paljastavat, mutta kuitenkin sopivan viettelevät.
”En minä näitä voi ikinä laittaa,” huokaisin ja olin jo tunkemassa mokomia laukkuun, kun Elli tarttui käteeni:
”Kokeile edes.”
Vilkaisin ympärilleni, mutta Caraa ei näkynyt. Hän kai oli kylpyhuoneessa ja kun hän siellä oli, hän oli kauan. Riisuin nopeasti kaikki vaatteeni ja sujahdin bikineihini. Olo tuntui alastomalta niiden kanssa.
”Nehän ovat upeat! Katso nyt peiliin, Annie. Et sinä rannalle voi mennä missään uimapuvussa vaan juuri noissa.” Elli hihkui tullen viereeni peilin ääreen. Ihme ja kumma, en inhonnut näkemääni. Totta kai olin edelleen lihava, mutta bikinit jotenkin laihduttivat minua. Näytin vähän hoikemmalta, kuin oikeasti olin. Ja se oli upeaa!
”Minä laitan nämä,” hymyilin Ellille, kunnes kauhistuin muistaessani pojat ja Caran, joiden kanssa siellä rannalla ratsastelisin ja uisin. Ehkä omasta mielestäni näytin laihemmalta, mutta heistä olisin vain se sama merimakkara, joka olin aina ollut.
”Hyvä valinta. Ne sopivat sinulle täydellisesti,” Elli nyökkäsi vilkaisten minuun tyytyväisenä.
--
”Noniin. Minä johdan ja te seuraatte minua parijonossa.” Leena huikkasi edeltä. Hänen allaan oli joku rautias tamma, Lainan omistama. Näin, kun Elli meni Anssin pariksi, joten vilkaisin Makea ja tämä virnisti minulle:
”Onnenpäiväsi, kulti. Olen vapaa juuri sinulle.”
”Haista kukka,” naurahdin ja kehotin Summin liikkeelle. Niin, vielä oloni oli itsevarma, iloinen, onnellinen, eli kaikkea tuollaista. Mutta rannalla kun riisuisimme satulat – ja siinä samassa paidat ja housut uikkarien päältä – varmuuteni katoaisi kuin pieru saharaan.
”Mitä olet pitänyt leiristä? Jos nyt unohdetaan se hevonen.” Make kysyi minulta ja kohautin olkiani:
”Viihdyn täällä hyvin, nautin tunneista ja seurasta. Summikin on onnellinen.” Itse asiassa ruuna allani oli huippu innokas. Sen korvat sojottivat joka sekunti eri suuntaan ja se käveli reippaasti, kuin ruutitynnyri. Se rakasti maastoilua vähintäänkin yhtä paljon kuin minä. Uskoin vakaasti sen ilahtuvan vielä enemmän rantalaukasta ja kenties se uskaltautuisi uimaankin.
”Täällä on kyllä upeaa. Ja nämä maastot – näitä ei voi edes kuvailla.” Make hymyili osoittaen ympärillemme. Hän puhui ihan totta. Menimme hiekkatietä eteenpäin ja maisema oli kuin postikortista. Joka paikassa vihreitä nummia, suuria puita ja laitumia. Leenahan omisti koko saaren, joten laitumia täällä oli hevosille enemmän kuin tarpeeksi.
”Otetaan ravia!” Edestä kuului Leenan kehotus. Olimme Maken kanssa ihan hänen perässään ja muu joukkue tuli takanamme. Sieltä kantautui kovaäänisen Caran naura ja tyttömäinen kikatus.
Summi ja Que ravasivat rinta rinnan ja minä ja Make hymyilimme toisillemme aina, kun katseemme kohtasivat. Sydäntäni kouraisi jo nyt ikävästi. Tiesin, ettei Make vilkaisisikaan minuun, kun vain näkisi minut rannalla. Se sattui ihmeen paljon.
”Mitä sinä mietit?” Make kysyi hidastaen Quea, joka oli yrittänyt koventaa tahtiaan.
”Kaikkea,” kohautin olkiani välinpitämättömästi, mutta Make tunsi minut liian hyvin. Hän ei kuitenkaan kysynyt, josta olin kiitollinen.
--
Hän kurkisti puiden takaa ja pyöritteli silmiään. Typerä lihava vahtimies nukkui omenapuun alla ja kuorsasi kuin kirottu. Hänet olisi helppo hoitaa, mutta hän ei nähnyt sitä tarpeelliseksi. Nukkukoon siinä rauhassa ja hän kävisi hommiin. Muita ihmisiä ei näkynyt mailla eikä halmeilla ja ne äänekkäät teinit olivat lähteneet maastoon.
Tällä kertaa hän tappaisi tamman. Lainan parhaat ja kalleimmat hevoset olivat tallissa, joten niitä ei edes hän uskaltanut mennä yrittämään. Siellä olisi kuitenkin ne helvatun kamerat, tallipojat ja muutenkin liian riskialtista.
Ulkokamerat hän oli hoitanut helposti – eihän hän tyhmä ollut. Ainut tyhmä oli tässä tapauksessa Laina, joka oli antanut hänelle potkut. Potkut! Hän oli ollut aivan loistava työntekijä, mutta nainen potkii hänet pellolle niin vähäpätöisestä syystä, kuin hevosen rankaiseminen. Hän oli vain kolauttanut oria talikolle takalistolle, kun hevonen oli käyttäytynyt huonosti. Ei se ollut mikään syy erottaa ketään. Laina saisi siis kitkerän suloisen kostonsa, juuri niin kuin hän itse kerjäämällä kerjäsi erottaessaan hänet.
Oli taaskin vaikea valita tamma. Punainen veri näyttäisi kuitenkin varmaan upealta tuon kimon päällä. Hän astui lähemmäs ja lähemmäs, eikä ihmisiin tottunut ystävällinen tamma tajunnut vaaraa.
”Hei, ystäväiseni. Oletpa sinä oikein kaunis ja pulska,” hän virnisti ojentaen kätensä ja antaen tamman nuuhkia tätä. Riimun nimilapussa luki nimi Bandora.
”Bandora, kuinka kaunis nimi. Sopii sinulle kuin lakki päähän,” Hän jatkoi ja nauroi omalle sutkautukselleen. Hän silitteli tammaa hellästi ja vilkaisi olan yli kaukana häämöttävää vahtia, joka nukkui edelleenkin kuin tukki.
Hitaasti hän kaivoi taskunsa tupesta veitsen, jossa kiilteli vieläkin edellisen uhrin verta. Tamma kavahti haistaen siitä veren, mutta hän oli jo tarttunut tätä riimusta.
”Ei tämä satu, lupaan sen,” hän hymyili ja kohotti veitseä tamman kaulan korkeudelle ja sivalsi. Tamma räpiköi, vajosi polvilleen ja sitten selälleen potkien ja köhien. Hän virnisti ja katsoi tamman silmien hidasta lasittumista ja veren valumista. Näky oli niin upea ja koukuttava. Mutta tämä ei jäänyt tähän. Hän pyyhkäisi veitsestä verta kämmenelleen ja nautti sen hajusta. Veri oli ihanaa, niin tuoretta ja punaista.
”Meidän pitää järkyttää Lainalta henki pois, kultaseni,” hän jutusteli viiltäen nyt veitsellä tamman vatsan auki. Sieltä pulpahti ulos verta, suolia ja kaikkea ihmeellistä mössöä. Hän levitti suolet, lihat ja elimet tamman eteen ja viereen mahdollisimman dramaattisesti. Kaikkeuden kruunasi vielä pieni kaiverrus veitsellä tamman lautaselle. Pieni, upeasti viilletty risti.
”Siunausta sinulle,” Hän nauroi ja katsoi nyt työtään kauempaa hymyillen ja kuin tallentaen näyn iäksi mieleen. Hän oli suunnattoman ylpeä itsestään. Iloisesti vihellellen hän poistui puiden taakse odottamaan, että Laina näkisi hevosensa. Tai siis, entisen hevosensa.
|