Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Läski-Anni #6

Lähettäjä: Superponskki 
Päivämäärä:   13.5.12 13:28:11

Elikkä täs ois nyt kutone C:

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: enni 
Päivämäärä:   13.5.12 13:49:00

Ettekö nyt jo usko, että Bananasplit pitää taukoa? Turha täyttää topikkei upilla. Anteeks nyt vain. -> Pilasin ilonne.

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   16.5.12 07:51:39

Ai on jotku oikeesti tätä kaivannutkin :) Nyt olisi taas rutkasti aikaa kirjoitella, joten voisin tälläviikolla väsätä jatkoa.

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: piikkari 
Päivämäärä:   16.5.12 14:30:59

JEE jatkoa! (:

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: iitu 
Päivämäärä:   16.5.12 14:54:55

wuhuuu!!!

  Re: Läski-Anni #6

LähettäjäSizyy 
Päivämäärä:   16.5.12 15:26:48

Läski- AnniE

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.5.12 18:20:33

Oi Bananasplit oot ihana!! Arvostan et jaksaisit taas jaksaa :) Ihan ymmärrettävää ettei aina ole aikaa/kiinnostusta tähän

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjämaea 
Päivämäärä:   16.5.12 21:01:18

Wuhuuuu Bananasplit on palannu !!:) Jatkoa vaan heti ku ehit kirjottaa ja tekstiä syntyy!;)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   16.5.12 23:50:27

hei tosi mukavaa!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjäjurnuttaja 
Päivämäärä:   16.5.12 23:52:52

jee :]

  Re: Läski-Annie #6

Lähettäjä: Superponskki 
Päivämäärä:   17.5.12 10:56:27

Lähettäjä: Sizyy
Päivämäärä: 16.5.12 15:26:48

Läski- AnniE

^Tiiän tuli virhe :D

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   17.5.12 11:15:30

Tässä Annieen jatkoa! (: En tiedä kuitenkaan, alanko jatkaa tätä säännöllisesti. Ennemmin ehkä sellaisella rennolla silloin tällöin tahdilla. Toivoisin, ettei kukaan alkaisi painostaa kirjoittamaan enemmän, sillä väkisin en halua vääntää tarinaa. Mutta, nyt tuli kirjoitus inspis ja aion nauttia siitä! Toivottavasti tekin nautitte (:

“Ei voi olla totta!” Tiuskahdin tietokoneeni ruudulle. Sinisenä hohtava facebookini etusivulla luki kissankokoisin kirjaimin, että Teemu on parisuhteessa. Parisuhteessa! Ja oli vannonut minulle ikuista rakkauttaan! Pah.
Tavallaan tiesin, etten saanut olla vihainen, enkä ainakaan mustasukkainen. Enhän minä Teemua omistanut. Se vain teki kipeää, miten nopeasti hän tuntui pääsevän ylini. Ja minä kun olin vielä hänessä kiinni, vaikka se oli hellittänyt jo vähän. Uskoin, että ajan kanssa pääsisin Teemusta kokonaan irti.
Mulkoilin vielä hetken tietokoneeni likaista ruutua, ennen kuin kirjauduin ulos ja aloin vetämään ratsastushousuja jalkoihini. Masennukseen piristävin lääke oli ehdottomasti ratsastus! Olin hypännyt eilen Summilla Leenan raskaassa valmennuksessa, joten ajattelin, että voisin köpötellä sen kanssa metsässä. Rauhallinen lenkki laatu aikaa viettäen siis.
“Mihin sinulla on noin kauhea kiire?” Äiti vilkaisi minua kysyvästi rymistellessäni rappuset alas alakertaan.
“Tallille,” sanoin ja hapuilin vaatenaulakosta tallitakkini. Äiti pyöritti päätään ja muistutti vielä äidilliseen tyyliinsä:
“Pue sitten lämpimästi. Siellä tuulee napakasti.”
“Ja minkäköhän ikäinen olinkaan?” Tuhahdin pieni hymynkare huulillani ja siirryin solmimaan ratsastuskenkiäni.

***

“Annie! Kuulitko jo Questa?” Elli ilmestyi eteeni kuin pyörremyrsky ja minä olin hypätä kattoon. Olin ehkä herkkä säikyttelylle, mutta nyt olin jo meinannut saada sydänkohtauksen.
“Aiotko tappaa minut?” Kysyin purevasti, vaikken voinutkaan olla parhaalle ystävälleni kauan vihainen. Kyllä, hän oli nimenomaan paras ystäväni. Teemun lähdettyä olimme lähentyneet entistä enemmän ja nyt lähes kaiken vapaa-aikamme vietimme tiiviisti yhdessä.
“No, oletko kuullut?” Ellin sanatulva ei tyrehtynyt, vaan hän johdatti minut päättäväisesti varustehuoneelle. Pudistelin päätäni ja seurasin hänen esimerkkiään istuutua varustelaatikon päälle. Elli piti ensin hetken dramaattista hiljaisuutta, kunnes suhautti asiansa ulos:
“Quella on mennyt hankoside.”
“Hankkari?” Katsoin häntä pelästyneenä:
“Mutta miten?”
“Joku tuntilainen haki sitä tarhasta ja Que lähti viemään. Tyttö tietenkin lensi kuin riepu maahan ja Que juoksi johonkin metsään ja löydettäessä Leena oli ihan satavarma, mitä tapahtui. Ja Jaakkohan sen tietty vahvisti.” Elli selitti vedoten Jaakkoon, kulmakunnan parhaaseen eläinlääkäriin. Leena oli tunnetun tarkka hevostensa hoidosta, eikä kukaan muu eläinlääkäri kelvannut hänelle, kuin Jaakko.
“Miksi ensinnäkään ketään aloittelija hakee sitä tarhasta?” Päivittelin jatkaen:
“No eikös sen toipumisessa kestä puolikin vuotta, vai oliko se enemmän? Jos edes kunnolla koskaan kisakuntoon toipunee. Kenellä Make sitten kisaa?” Elli heilautti käsiään pysäyttäen kysymystulvani ja alkoi selittää:
“En osaa vastata, miksi se haki sen tarhasta. Toipumisessa kyllä kestää tovi ja Make ilmeisesti on kilpa hevoseton.”
“Onpa kurjaa,” mumisin miettien, miten kestäisin jos Summille tulisi joku vakava vaiva. Siirryin ottamaan harjalaatikon ja Summin suitset: Eilinen valmennus oli höykyttänyt peffaani ihan tarpeeksi, joten ajattelin mennä ilman satulaa.
“Liitytkö seuraksi? Rauhallinen maasto ilman satulaa. Tai saathan sinä tietty satulan laittaa, mutta minä en pysty. Ja luultavasti en pysy Summilla ilman satulaa edes ravissa, joten jos vain köpöteltäisiin,” hymyilin Ellille, joka roikotti jalkojaan varustelaatikon yllä miettivä ryppy kulmiensa välissä.
“Tekisi kyllä mieli, mutta olen luvannut mennä ajoissa kotiin, kun meille tulee vieraita. Pilkku saa siis ansaitsemansa vapaapäivän.”
“No, ensikerralla sitten. Emmehän me täältä mihinkään katoa,” lohdutin ystävääni ja heilautin hänelle heipat. Kävelin Summin karsinan eteen ja olin pudottaa harjapakin järkytyksestä. Joku pikkutyttö hääri keskittyneenä hevoseni ympärillä harjaten ja kikattaen.
“Saanko kysyä, mitä teet siellä?” Pinnistelin ystävyyttäni vilkuillen epäilevästi Summin jouhia. Huh, häntä ja harja tallella. Olin monesti kuullut pikkutytöistä, jotka käyvät napsimassa hevoselta jouhet lyhyiksi.
“Olen Alli!” Tyttö hymyili minulle kaikilla hampaillaan ja mielessäni käväisi pikku kakkosen päivänsäde. Otin tiukan ilmeen kasvoilleni ja avasin karsinan oven astuen Summin eteen:
“Kysyin, mitä sinä teet täällä?”
“Suin tätä. Minulla on pian tunti,” tyttö selitti ja jatkoi innokasta harjaustaan kiharaiset ponnarit uutterasti heiluen.
“En usko. Tämä on yksityishevonen,” painotin rypistäen kulmiani. Miten joku voisi mennä tunnille toisen omalla hevosella, kysymättä lupaa?
“Olen mennyt tällä ennenkin. Saan ehkä laukata tällä kerralla,” Alli käänsi katseensa minuun ja hymyili lumoutuneena jatkaen:
“Leena sanoo, että laukkaa harkitaan sitten, kun osaa keventää kunnolla ja hallitsee hepan ravissa. Ja olen hallinnut jo pitkän aikaa!”
“Hyvä juttu, mutta tämä on minun hevoseni, eikä sen kanssa laukkaa tai sen puoleen ratsasta kukaan ilman lupaani. Leena ei ole varmasti määrännyt Summia sinulle.” Totesin jo ääni korontuen asteen ylemmäs.
“Summi?” Alli kysyi ihmeissään.
“Niin,” nyökkäsin:
“Hevoseni nimi on Summi.”
“Eikö tämä ole Laku?” Alli hämmentyi ja kääntyi tällä kertaa kokonaan puoleeni lopettaen harjauksen. Nyt tajusin, mietin itsekseni. Laku oli musta, suurin piirtein Summin korkea tuntihevosruuna, melkein Summin kopio siis. Alli oli ilmeisesti erehtynyt hevosesta - mikä on kyllä siinämäärin outoa, että Summin karsinan ovessa lukee selkein aakkosin Summi.
“Ei. Laku on tuolla vasemmalla, kaksi karsinaa ilmoitustaululle päin.” Ohjasin punehtuvaa tyttöä. Tämä pahoitteli:
“Erehdyin hepasta. Soriiii.”
“Sitä sattuu,” hymyilin palauttaen ystävällisyyden ääneeni ja otin Allin ojentaman harjan itselleni. Tytön mentyä nojauduin ruunani puoleen ja hihitin:
“Vai oli sinulla vähän nuorempi ja innokkaampi hoitaja?” Summi pärskähti ja virnistin. Jatkoin harjausta, mutta ilokseni huomasin pikkutytön tehneen oikein kiitettävää työtä. Nostin Summilta nopeasti kaviotkin, ennen kuin nappasin kypärän päähäni ja aloin ujuttaa ruunalleni kuolaimia suuhun.
“Mihin sinä olet menossa tuollaisilla vermeillä?” Make pyyhälsi karsinani oven eteen tukkien tiemme. Pojalla oli tummat varjot silmiensä alla, mitkä kielivät huonosti nukutusta yöstä. Kai häntä vaivasi Quen jalka, aprikoin ennen kuin nostin myötätuntoisen hymyn kasvoilleni ja sanoin:
“Maastoon, ilman satulaa. Tule ihmeessä mukaan, se varmasti piristäisi.”
“Piristäisi? Ai, oletkin kuullut Questa,” poika vaihtoi painoa jalaltaan, mutta virnisti tuttuun Makemaiseen tyyliinsä:
“Voisin tullakin. Onko Rosvo tai Laku täällä?”
“Kummatkin taitavat olla tunneilla,” vastasin ja silitin Summin silkkistä turpaa. Se alkoi käydä jo kärsimättömäksi, kun me vain seisoimme karsinan oven edessä, emmekä lähteneet mihinkään.
“Kai mä sitten tulen Elmolla,” poika ärähti ja kiirehti satulahuoneeseen. Virnistin ja taputtelin Summia. Elmo oli jo tunneista eläkkeellä oleva, maailman herttaisin ja ihanin vaarihevonen, joka oli kuitenkin Leenalle niin rakas, että saisi viettää vanhuuden päivänsä hänen tallissaan.
“Sekuntti!” Make huusi pyyhältäen tallin perälle Elmon karsinan luokse. Vähän päästä hän huusi olevansa valmis, joten kävelin Summin kanssa tallikäytävää pitkin ulos.
“En ehtinyt edes harjaamaan tätä,” Make kitisi, vaikka tiesinkin, että oikeasti hän oli tyytyväinen. Vaikka hän valitti Elmon hitautta, jäykkyyttä ja kankeutta, oikeasti hän rakasti sitä yhtä paljon, kuin Leenakin. Sen kanssa hän oli nimittäin oppinut ratsastuksen perusteet.
“Voi voi,” näytin pojalle kieltä ja siirsin jakkaran Summin viereen. Pihalla oli onneksi aina jakkara, jota käytimme ahkerasti. Ilman sitä en nimittäin pääsisi Summin selkään ilman satulaa. Make diivaili tuttuun tapaansa ja ponnisti ilman mitään jakkaroita Elmon kyytiin. Minun teki taas mieli näyttää hänelle kieltä.
“Mennään sitten aika kevyt lenkki. En varmaan pysyisi täällä edes ravissa,” ehdotin antaen Summille käyntipohkeet. Vieri vieren aloimme kävellä tallipihasta Kaarnakujalle. Niin kuin äiti oli sanonut, ilma oli tuulinen, mutta onneksi edes aurinko hieman välillä kurkki pilvien raosta.
“Sittenhän se on kelpo syy opetella,” Make keskeytti ja jatkoi:
“Elmovaarikin varmasti innostuisi pienestä spurtista.”
“Valitettavasti en ole saanut tuollaista tasapainoa, kun sinulla on,” huomautin kuivasti taputtaen Summia, jonka korvat kääntyivät kuin väkkärät eteen-taakse. Tuuli oli sen mielestä vähän jännittävää, kun taas Elmo meni korvat pystyssä innokkaasti eteenpäin. Siitä oli jo aikaa, kun se oli viimeksi päässyt maastoilmaan.
“Annie, me treenaamme. Et tiedä, mistä jäät paitsi!” Make vakuutti vilkaisten minua silmät naurusta tuikkien. Hän oli niin kaunis, mieleeni pälkähti yhtäkkiä. En ymmärtänyt, miten noin komea, loistava ratsastaja ja ennen kaikkea mahtava luonteinen, kuin Make, voi olla vielä sinkku. Se oli ihan käsittämätöntä.
“Maksat sitten sairaalakulut,” hymähdin mietteissäni. Kävelimme vielä parisataa metriä eteenpäin metsiköistä tietä, kun käännyimme mäkipolulle. Se oli nimensä veroinen, runsaasti ylämäkiä, jota olimme Summin kanssa monesti satulalla laukanneet.
“Uskaltaako neiti ottaa ravia?” Make kysyi odottamatta vastaustani vaan nojasi hieman taakse päin ja Elmo ymmärsi heti suhahtaen reippaaseen raviin. Summi seurasi esimerkkiä kuuntelematta apujani pätkääkään. Pidin ruunan harjasta kiinni ja hypin kuin perunasäkki ylös-alas. Maken tasapaino taas oli moitteeton, mikä ärsytti minua ja kannusti minua oikaisemaan ryhtiäni ja pysymään tasaisemmin energisen ruunani selässä.
“Sujuuhan se hienosti! Hyvä Annie!” Make hurrasi siirtäen innokkaan Elmon käyntiin. Alamäet olivat sen verran jyrkkiä, että mieluummin kävelimme ne, kun otimme turhia riskejä.
“Jotenkuten,” mumisin mutta salaa olin todella tyytyväinen. Lopussa se nimittäin alkoi sujua paljon paremmin ja harjoittelulla varmasti pääsisin edes kohtalaiseen suoritukseen!
“Olisiko tämän alamäen jälkeen pieni laukkapätkä?” Make katsoi minua toiveikkaana ihanilla, ihanilla, silmillään. Ja koiranpentuilmeellään.
“Jos kieltäytyisin, et kuitenkaan hyväksyisi sitä vai?”
“Aivan! Sovittu siis,” Make hymyili voitonriemuisena ja taputti Elmoa lämpimästi kaulalle:
“Tällä vanhuksella on hauskempaa kuin pitkään aikaan.”
“Ei sitten kaahata. Hallittua laukkaa,” mumisin hermostuneena kun olimme laskeutuneet mäen. Make nyökkäsi vannoen kivien ja kantojen kautta, että menisimme hallitusti.
“En ole kuitenkaan varma, ymmärtääkö Elmo, mitä hallitusti tarkoittaa,” hän lisäsi ja minä purskahdin nauruun:
“Pakko sen on ymmärtää, kun Summikin saa luvan ymmärtää!” Hymyillen huokaisin rentoutuen ja nostin kevyen laukan. Summi syöksähti eteenpäin innosta väristen, mutta sain sen jo parilla puolipidätteellä laukkaamaan rennosti eteenpäin. Huomaisin innokkaasti, että laukassa oli helpompi pysyä ilman satulaa kuin ravissa. Make, joka laukkasi vieressäni nosti minulle peukkuaan. Hymyilin vain ja nautin vauhdista. Summi oli aivan ihana!
“Otetaan raviin, tämä vauhtimopo puuskuttaa,” Make huikkasi minulle ja siirsin Summia raviin, mikä ei käynyt ihan hetkessä, sillä sekin oli innostunut. Kun se siirtyi laukasta raviin, olin pompahtaa selästä alas askelmuutoksen vuoksi, mutta löysin pian ravista oikean tahdin.
“Tämä on ihanaa!” Hihkuin Makelle, vaikka minua harmittikin, että hän oli oikeassa. Taas.
“Sinun pitää luottaa minuun enemmän,” Make huomautti hiljaisesti, enkä keksinyt mitä vastata. Jatkoimme ravia kääntyen takaisin Kaarnakujalle. Olimme tehneet mäkipolulla ihanan lenkin ja uskoin, että tulisin jatkossakin paljon lenkkeilemään Summilla ilman satulaa.
“Soo oo,” Make rauhoitteli ruunaansa siirtyen käyntiin. Elmo suorastaan puhkui elämänriemua ja tuntui enemmän viisi kuin kaksikymmentä vuotiaalta. Annoin Summille pitkät ohjat ja tämä pärski tyytyväisenä. Sekin oli varmasti nauttinut.
“Kiitos ratsastus-seurasta,” hymyilin pojalle ja tämä nyökkäsi:
“Tämä olikin kivaa kaiken kouluväännön ja esteiden jälkeen. Äiti on vaan tyytyväinen, kun Elmokin saa vielä vähän liikuntaa, joten voisimme varmaan joskus ottaa uusiksi?”
“Tietysti! Ja Elli Pilkullansa vielä mukaan,” Hymyilin riehakkaana. Minulla oli aivan mahtava fiilis ilman satulaa maastossa laukkausten jälkeen.
“Sopii hyvin,” Make hymyili venytellen käsiään. Käännyimme iloisesti rupatellen tallipihaan ja laskeuduimme alas.
“Missä te olitte?” Jessica syöksähti pihaan kuin tykinammus. Minua ärsytti, miten hän osasikin aina keskeyttää kaiken.
“Maastossa ilman satulaa, oletko sokea?” Make virnisti osoittaen Elmoa ja talutti hymyillen ruunansa sisään. Minä seurasin perässä, mutta Jessica hyppäsi eteeni tuima ilme kasvoillaan:
“Vamppaat uutta miestä, niinkö?”
“Se, että ratsastaa vastakkaista sukupuolta olevan kaverin kanssa, on aina sellaista vai? Siinä tapauksessa sitten niin,” Tiuskaisin ja silitin Summia, joka halusi karsinalleen ja liikuskeli levottomasti.
“Minä varoitan sinua senkin läski, että jos..” Jessica ei saanut lausettaan loppuun, kun hänen kännykkänsä alkoi soida. Käytin tilaisuutta hyväkseni ja astuin hänen ohitseen Summi perässäni. En antanut lainkaan Jessican latistaa hyvää tuultani vaan iloisesti hyräillen nappasin Summilta suitset pois ja vaihdoin riimun tilalle kuljettaen sen ulos laitumelleen.
“Pidä hauskaa,” mumisin ruunalleni tämän mennessä laitumen heinäkasan luo ja upottaessaan päänsä siihen.
Vein vielä tallissa suitset ja harjakorin paikoilleen. Olisin halunnut kiittää vielä kerran Makea, mutta en nähnyt häntä missään. Sen sijaan näin Jessican jengeineen toimistolla, joten luikahdin nopeasti tallista ulos kotia päin. En antaisi heidän pilata upeaa fiilistäni!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.5.12 15:43:22

Ihanaaa Bananasplit ♥ ♥ ♥ ♥ Sä et oo huonontunu tauostasi vaan parantunu ♥ ♥ ♥ sun on pakko jatkaatätä ♥♥

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   17.5.12 15:57:55

Ihanaa Kiiiiiitos!! Nyt loma alkoi mhtavasti!

  Re: Läski-Anni #6

LähettäjäSizyy 
Päivämäärä:   17.5.12 18:06:03

oii että, ihan samanlain fiilis tolla anniella, ku mulla viime torstain jälkee!:)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   17.5.12 20:27:13

Jeejee hyvä pätkä <3 (:

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.5.12 20:33:44

edelleen tosi kiva tarina ja toivottavasti vielä jaksat jatkaa :)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: pinny 
Päivämäärä:   17.5.12 20:47:52

HT:netin parhain tarina kautta aikojen!!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: pikkuoona 
Päivämäärä:   17.5.12 21:19:43

Katoin, että uus topic, mutta sinnehän oli tullu jo 17 viestiä, niin varmaan on Bananasplit jatkanu! Ihanaa!
Heti alkoi ihanalla draamapätkällä kun Que oli riehaantunu! Loistava pätkä, jatka jos on inspistä.

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   18.5.12 09:17:30

Kiitos kaikille kivoista kommenteista :) Huomauttaisin vain sen verran, että se, ketä aloittaa uuden topan, pitäisi linkata vanha topa siihen (: Se helpottaisi jo minua itseänikin, mutta ei tämä niin "vakavaa" ole (:
Uutta tarinaa tulee varmaan itseasiassa aika pian, kun taas Annien kirjoittaminen innostaa!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjäjurnuttaja 
Päivämäärä:   18.5.12 14:41:28

js tässä topassa on virhe >:O Läski-Annie on oikee nimi, mut sit tää on Läski-Anni

sori jos joku on jo kertonu, en jaksa kaikkii kattoo :D

mutta jatkoo vaan

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjäjurnuttaja 
Päivämäärä:   18.5.12 14:54:49

kommentteja siis :D ja nähtävästi on kerrottu ettää sorgen

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   19.5.12 13:13:55

Innostuin kirjoittamaan (:

“Annie? Haluaisin jutella kanssasi. Voisitko tulla hetkeksi toimistoon?” Leena ilmaantui karsinan ovelle keskeyttäen minun ja Ellin juttutuokion. Olimme juuri satuloimassa yhteistuumin Summia, sillä tänään aikomuksenani oli antaa Ellin koittaa sitä. Myönnyin ja laahustin Leenan perässä toimistoon vilkaisten Elliä vääntäen naamani kauhistuneeseen ilmeeseen. Toivoin, ettei Maken tiukkapipoisen (mutta usein kuitenkin niin mukavan) äidin asia ollut vakava.
“Istu alas, puhutaan ihan rauhassa,” Leena hymyili katsoen minua tutkivasti. En ymmärtänyt, mitä hän yritti katseellaan minusta löytää. Reikiä kenties? Tottelin istuutuen häntä vastapäätä ja näytin tahtomattanikin kysyvältä. Leena siirteli muistikirjansa sivuja ennen kuin alkoi puhua:
“Kuulin Makelta, että Teemun lähtö oli sinulle kova paikka.”
“Hän oli minulle tärkeä,” sopersin peittäen ärtyneisyyteni. Millä oikeudella Make oli äidilleen puhunut minusta! Ja miksi ihmeessä Leena kysyi minulta poikki menneestä parisuhteestani?
“Näinhän minä sen, lapsirakas,” Leena rauhoitteli katsoen minua tiukasti silmiin niin, etten pystynyt laskemaan katsettani alas. Kohotin leukaani ja katsoin häntä yhtä tiukasti kuin hän katsoi minua.
“Olet kuitenkin jättänyt valmennuksia väliin nyt paljon. Estetreeneissä olit edellispäivänä, mutta tänäänkin laitoit viestiä, ettet tule puomitreeniin. Mistä on kyse, Annie? Mihin palava kisaintosi on kadonnut?”
“Ei kisaintoni ole mihinkään hiipunut,” kiistin silmät ihmetyksestä pullistuen.
“Mutta mistä on sitten kyse? Pitäähän sinun valmentautua ennen kisoja. Ei sinne voi kylmiltään mennä ja sinä sen varsin hyvin tiedät”, Leena muistutti. Minä henkäisin kiihkeästi ilmaa keuhkoihini:
“Teemun jälkeen olin masennuksessa, eikä valkat huvittanut. Ja minä myös rakastan maastoilua ja pientä rauhaisaa tuuppailua kentällä. Mutta kyllä minä mielellään kävisin kaikilla tunneillasi, mutta ei äitini ja isäni halua maksaa minulle kuin yhden tunnin viikossa.” Leena katsoi minua heti jo piristyneenä:
“Ja minä tyhmä kun luulin kisaintosi kadonneen! Olisit sanonut, että sinulla on rahahuolia.”
“Mitä se olisi auttanut?” Vilkaisin häntä varovaisesti ja kohautin olkiani:
“Kesätyöpaikkoja ei enää mistään saa ja minun pitää vain sopeutua yhteen tuntiin viikossa. Onneksi Make on kuitenkin luvannut välillä helppiä minua kenttätreenailussakin.”
“Oho, vai poikani on tarjoutunut auttamaan. Olet tainnut tehdä häneen vaikutuksen. No, joka tapauksessa minulla olisi sinulle ehdotus johon voit joko suostua tai sitten et.” Leena hymyili salaperäisesti ja katsoin häntä jännittyneenä väännellen käsiä sylissäni.
“Tekisit täällä aina viikonloppuisin pieniä töitä. Karsinansiivouksia ja lauantaisin kun on paljon talutustunteja, tarvitaan aina taluttajia. Ja liikutusapuja ja läpiratsastusta, tällaista kaikkea. Muutenkin luuhaat täällä aina viikonloput.” Vilkaisin Leenaa silmät säihkyen. Ajatus oli todella ihana, pääsisin läpiratsastamaan ja tarjoamaan liikutusapua! Ja kyllähän pari karsinaakin voisin siivota, kunhan vain saisin Summin kanssa tunteja ja valmennuksia.
“Sinä olet paras! Suostun!” hihkuin innoissani ja Leenan kasvoille levisi hymy:
“Sovitaan, että tulet tänne lauantaisin ja sunnuntaisin kahdeksalta. Mutta nyt minulla alkaa tunti, joten puhutaan sitten tunneistasi ja muusta myöhemmin.”
“Kiitos vielä,” kiittelin poistuessani hänen toimistostaan ja lähdin puolijuoksua Summin karsinalle. Elli oli pannut toimeksi ja Summilla oli suitsetkin päässä.
“Missä ihmeessä sinä viivyit?” Tämä naputti.
“Leena tarjosi minulle viikonlopputöitä”, kerroin hymyillen avaten Summille ja Ellille karsinan oven auki.
“Mitä? Kerro kaikki!” Elli hoputti lähtiessämme kävelemään kentälle päin.

***

“No voi @!#$ tätä,” Make mutisi ärtyneenä kääntäen Tuulin minimaaliselle ympyrälle. Cara oli maksanut hänelle, että hän ratsastaisi avut läpi tammalleen. Avut! Pitemminkin Tuulille pitäisi tehdä uusintakoulutus. Mikään apu ei mennyt läpi ja tamma kaahasi ratsastajan alta pois. Ja jos vähänkin yritti tuntumaa suuhun, tamma puri kuolaiseen kiinni.
“Se on ollut aika mahdoton viime aikoina. Se kai johtuu kiimasta,” Cara ehdotti kentän laidalta ristien jalkansa viehkosti ja nojaten nautinnollisesti tuolin selkänojaa vasten. Hän antoi mielellään Maken ratsastaa Tuulia. Ei sillä, etteikö Tuuli hänellä toimisi. Toimihan se tietenkin. Mutta näin oli helppo saada Makelta aikaa ja poikaa oli ilo katsoa ratsastaessaan.
“Se johtuu siitä, että olet antanut sen tehdä oman päänsä mukaan, etkä ole korjaillut virheitä tarpeeksi aktiivisesti. Tällä tammalla on pissi noussut päähän. Kas, Annie ja Elli! Avaa Cara heille portti.” Make saarnasi ja ilahtui nähdessään tytöt. Cara mumisi jotain epäselvää, mutta nousi laiskasti ylös.

**

“Kiitos”, sanoin taluttaen Summin kentälle. Cara ei vastannut, vilkaisi vain murhaavasti. Minä ja Elli aloimme säätää Summin jalustimia, sillä hän oli minua reilusti pidempi.
“Mitäs te aiotte?” Make kysyi pysäyttäen Tuulin Summin eteen. Elli virnisti tälle:
“Saan ratsastaa vihdoin Summilla.”
“Ai, etkö sinä Annie tänään sitten ratsasta?” Make katsoi minua kysyvästi. Pudistin hymyillen päätäni:
“Enpä taida. Paikat on vielä kipeinä eilisestä.” Elli katsoi minua hämmästyneenä ja Make purskahti nauruun:
“Elli, älä katso noin syyttävästi! Me ratsastettiin ilman satulaa.”
“Pelkäsin jo, että toisillanne,” Elli tokaisi kuivasti ja minä punastuin tomaatiksi. Katosin Summin toiselle puolella ja murisin Ellille, että voisin puntata hänet kyytiin.
“Oliko sinun pakko laukoa tuollaista?” Nipotin hänelle kohottaessani hänet laiskana seisovan Summin selkään. Tämä vain virnuili:
“Pieni säpinä ei ole koskaan pahitteeksi.”
“Nauti sinä nyt ratsastuksesta Summimurullani, niin minä valun Jessica the happaman viereen”, kehotin taputtaen Summin lämpimää kaulaa.
“Oi pojat, todellakin nautin!” Elli hihkaisi ja antoi Summille käyntipohkeet. Minä suunnistin Jessican viereen kentänlaidalle toiseen tuoliin. Tämän katse oli kuin liimautunut Makeen.
“Vai olit sinä eilen kahdestaan maastossa Maken kanssa. Jessica kertoi,” Cara sanoi äänellä, kun olisin tehnyt pahinta mahdollista syntiä. Hänen viileä katseensa vilkaisi minua tiukasti, kuin odottaen tunnustusta. Minua ärsytti.
“Oletko kateellinen?” Kysyin viattomana ja se sai Caran näkemään punaista. Verisuoni hänen otsallaan alkoi suorastaan pingoittaa. Käänsin katseeni äkkiä hänestä Elliin ja huokaisin tyytyväisenä. Summi vaikutti ihan rauhalliselta uuden ratsastajansa kanssa: kuitenkin Elli oli minua paljon taitavampi ja kokeneempi.
“Miksi olisin?” Cara sirkutti yhtäkkiä katsoen minua kuin säälien:
“Olen suhteessa.”
“Poikaraukka ketä sinua joutuu kestämään,” tuhahdin, mutta huomasin hämmästyksekseni olevani vähän tyytyväinen. En ymmärtänyt miksi. Ehkä siksi, ettei hän vamppaisi Makea? Make on kaverini ja minulle on ihan sama, kenen kanssa hän on, painotin itselleni ääneti.
“Sinäkin tunnet tämän ‘poikaraukan’,” Cara paljasti hymyillen salaperäisesti. Siinä hän onnistuikin, mielenkiintoni heräsi, mutta olin paljastamatta sitä hänelle.
“Teemu on uusi poikaystäväni”, Cara pamautti vasten kasvojani. Sisälläni myrskysi. Teemu oli sanonut, ettei koskaan unohda minua ja meni vielä parisuhteeseen - kiusaajani, yhden kolmesta kamalimmasta ihmisestä, jotka tunnen.
“En usko sinua,” vastasin vihaisesti peittäen kaikki tunteeni. Pidin silmäni tiukasti kiinni Summissa. Se tuntui olevan ainoa mies, johon voisin sataprosenttisesti luottaa.
“En minä sinun uskoasi kaipaa. Teemu tulee tänne viikonlopuksi,” Cara selitti haaveileva ilme kasvoillaan ja jatkoi henkäisten kehräävästi:
“Ja viikonloppuna teemme ehkä sen!” Minua alkoi oksettaa ja jouduin nousemaan tuoliltani.
“Mihin sinä menet?” Elli huusi pysäyttäen Summin kohdalleni. Katsoin häntä ja tunsin menettäväni pian vartalon hallintani. Pyörrytti ja oksetti ja ennen kaikkea - ärsytti!
“Käyn nopeasti vessassa”, pihisin ja taistelin hankalan kentän portin kanssa sormet hioten, ennen kuin pääsin ulos. Vapauteen. Lähdin puolijuoksua tallilaisten oleskeluhuoneeseen ja olin tyytyväinen, ettei siellä ollut ketään. Lösähdin pitkälleni sohvalle ja suljin silmät. Tarvitsin nyt hetken juuri tätä, hetken rauhaa ja lepoa.

***

“Täällä sinä oletkin! Mikä ihme sinulla on?” Heräsin ravisteluun. Vilkaisin ihmeissäni ympärilleni ja huomasin herättäjän olevan Make.
“Apua, mitä kello on?” Säikähdin tajutessani, että Ellihän odottaa minua kentällä.
“Rauhoitu, se on kaksi. Elli ottaa varusteita Summilta jo pois,” Make rauhoitteli istuen minua vastapäätä ja tarkkaillen minua, kun olisin kipeä.
“Jos selittäisit vaikka nyt, miksi torkut täällä?” Make ehdotti ottaen mukavampaa asentoa. Minä rypistin kulmiani. En halunnut sanoa pojalle, että siksi olen täällä, koska olen sairaan mustasukkainen ja vihainen. Käyttäydyin todella lapsellisesti! Olet ihan vauva, Annie, pilkkasin itseäni ajatuksissani.
“Olin kai vain todella väsynyt”, kohautin olkapäitäni ja nousin ylös:
“Elli odottaa minua.”
“Olisin huono ystävä, jos nyt uskoisin sinua. Muka väsynyt!” Make huomautti hiljaisesti. En tiennyt mitä vastata, joten pyyhälsin vain ovesta ulos. En ymmärrä itsekään, milloin minusta oli tullut tällainen ongelmia pakoon juoksevaa sorttia.

***

“Olen todella, todella, todella, todella pahoillani!” Huudan heti Ellin nähtyäni. Tämä riisui Summilta suojia ja vilkaisi minua kummeksuen:
“Häivyit kesken kaiken, noin vain. Olisit voinut edes sanoa jotain minulle.” Tunsin itseni maailman hirveimmäksi ihmiseksi ja menin riisumaan Summin suojia toiselta puolelta.
“Järkytyin ja otin vain jalat alle. Nyt kun ajattelen, olen erittäin naurettava. Ihan kuin olisin draamanäyttelijätär. Mutta otti vain todella koville kuulla sellaisia asioita ja sitten nukahdin,” mumisin pahoillani.
“Millaisia asioita? Mitä se hiivatin Cara on taas sanonut?” Elli ärisi vihaisena ja tuli halaamaan minua lämpimästi:
“Annie, tuenhan minä sinua aina. Hoidetaan Summi ja sitten selität minulle kaiken. Sinun pitää luottaa minuun enemmän.”
Luottaa enemmän, toistelin mielessäni. Noin Makekin oli minulle eilen sanonut. Oliko minulla joku luottamusvaikeus? Mikä minua vaivasi?!
“Luotan sinuun ihan täysin”, huomautin vilkaisten Elliä kysyvästi.
“Ei se aina siltä tunnu. Anteeksi, ei ollut tarkoitus sanoa noin.” Elli henkäisi ja huiskautin kättäni ei-se-mitään liikkeellä. Hoidimme Summin sanomatta sanaakaan ja minä vein sen ulos nauttimaan kesäpäivästä. Olisi paljon helpompaa olla hevonen, eikä ihminen. Ei tarvitsisi potea syyllisyyttä, tai ainakaan mustasukkaisuutta tai muita inhottavia tunteita.

***

“Mitä siis Cara sinulle tarkalleen ottaen sanoi?” Elli kuulusteli hörpäten expressoaan. Olimme tilanneet samanlaiset ja nyt istuimme maneesin ylhäällä kioskin pöydän ympärillä.
“Että se olisi yhdessä. Teemun kanssa,” sanoin ja sen sanominenkin tuntui pahalta. Teemu ja Cara. Cara ja Teemu. Eivät heidän nimetkään sopineet hyvin yhteen!
“Voi sinua,” Elli katsoi minua myötätuntoisena, mutta terästäytyi sitten:
“Et saa tuntea yhtään mustasukkaisuutta! Teemu tässä on menettänyt jotain, etkä sinä. Se poika on paljastunut ihan sanonko miksi, etkä saa enää ajatella häntä.”
“Kyllähän minä oikeasti nyt tajuan, minkälainen luonne sillä oikeasti on, enkä enää alkaisi sen kanssa mihinkään, edes kaveruuteen. Mutta tuntuu se silti. Ja Cara vielä pokkana hymyili, että viikonloppuna tekevät sitä.” Selitin huokaisten syvään. Elli virnuili, mutta peitti kasvonsa expressokuppinsa taakse.
“Mitä?” ihmettelin ystäväni hölmölle käytökselle.
“Onhan sulla uusi poka meneillään,” tämä hymyili salaperäisesti ja virnistin kysyvästi.
“No Make tietenkin!” Tämä huokaisi ja pyöritti silmiään, kuin olisin joku vähä-älyinen. Olin tukehtua juomaani, joka muutenkin oli aivan hirveänmakuista.
“Make? Ystävänä vaan. Aion olla nyt sinkkuna, paljon helpompaa. Summi olkoon ainoa mieheni”, virnistin.
“Aamen,” Elli täydensi kuivasti ja purskahdimme nauruun. Hänen kanssaan jutellessa kaikki idiootit, Teemut ja Carat ja muut huolet unohtuivat. Olihan minulla Elli, Summi ja uusi viikonloppu työpaikka! Ja Makekin ystävänä. Eli toisinsanoen, miksi olisin vihainen? Minullahan oli jo kaikki, mitä tarvitsin.

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.12 13:23:33

oo kiva :)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: amalia 
Päivämäärä:   19.5.12 15:00:09

ooo jes kivane jatko! :))

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   19.5.12 15:41:22

Espresso *, ei eXpresso. :)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.5.12 15:46:56

IHANA! Toivottavasti saat taas pian inspiksenkirjoittaa;)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   19.5.12 16:28:00

Ramona: Hih, kiitos :D

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: pikkuoona 
Päivämäärä:   19.5.12 21:34:36

Mulla tuli sama mieleen kun Ramonalla, mutta hänpä ehti ensin :)
Hyvä pätkä, IHANAN PITKÄ!! Vähän sekava kappalejaoittelu,ite en aina pysynyt kärryillä missä oltiin ja mihin mentiin ja mitä olikaan jo tapahtunut, mutta kai olen vähän vajokki.

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ninni99<3 
Päivämäärä:   22.5.12 20:27:46

Mä pysyin hyvin mukana. Kiva pätkä :D! Jatkele pian tyhmää meinaa lukee tarinaa joka ei jatku väh. viikottai..

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.5.12 13:51:42

^Joillakin on muutakin elämää, kun jatkella tarinoita varsinkin näin koulujen loppupuolella...

  Re: Läski-Annie #6

Lähettäjä: diuu 
Päivämäärä:   24.5.12 12:10:19

oiiii tä oli ihana tä tarina !:) tykkäään !:)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Naa¤C 
Päivämäärä:   24.5.12 17:51:18

Mahtavaa! Jo kaks uutta osaa, jee! Jatkoa vain! ^^

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Rikki 
Päivämäärä:   24.5.12 21:52:21

Tosi hyviä patkiä,ihanaa ku jatku tämä tarina (=

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ninni99<3 
Päivämäärä:   25.5.12 07:43:14

joo mut kyl varmaa joskus ois aikaa silläki tänkirjottaa..

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   25.5.12 11:21:39

tiesit sä ninni, et sen pätkän, jonka sä luet alle 10 minuutissa, sen kirjottaminen voi viedä helposti parikin tuntia.. Varsinkin silloin jos se kirjoittaminen on pakkopullaa asenteella "pakkokirjoittaapakkokirjoittaa" ja se näkyy useimmiten kans heti tekstin laadussa..

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Superponskki 
Päivämäärä:   27.5.12 21:00:28

komppaan pilkkua! tarinan kirjoittamisessa voi vierähtää vähän enemmän aikaa kuin kymmenen minuuttia

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Naa¤C 
Päivämäärä:   28.5.12 23:40:04

Ei mitään kiireitä sen kirjottamisen kans kyllä kannata pitää, komppaan siis ylempiä! Ihtekki tarinaa aloittaneena tiiän et se ei oo helppoo ja ihtelläki kaikki kuolleet ajanpuutteen ja motivaation loppumisen vuoksi. Joten pointsit kirjottajalle jo näinkin pitkän sarjan kirjotuksesta! Mutta silti toivon et pian tulee uutta pätkää ^^

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.6.12 13:17:18

Uppia!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Naa¤C 
Päivämäärä:   5.6.12 22:01:20

up!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   10.6.12 13:06:00

Olen kirjoittanut tätä jo kolme eri pätkää, mutta kaikki olen ärsyyntyessäni kummannut pois. Jotenkin täysin inspiraatiomaton (onkohan tuo edes sana? :d) olo ja tuntuu ettei mitään saa aikaseksi. Pitää yrittää joku päivä uudelleen :)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.6.12 23:36:50

yritä rauhassa joku päivä uudelleen, älä tee kirjoittamisesta pakkopullaa ja ajattele sen olevan kivaa;) Odota oikeaa inspiraatiota. Uskollisena lukijana odottelen :DD

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjäinamoi 
Päivämäärä:   11.6.12 17:35:02

IHANAAA TULI JATKOA :)))

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.6.12 17:08:55

up <3

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   14.6.12 22:58:04

^

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   15.6.12 23:48:21

rakastan tätä tarinaa <3

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: :o 
Päivämäärä:   18.6.12 13:44:23

millon jatkoa ??

piiloup :D

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: cv 
Päivämäärä:   26.6.12 00:02:48

upupup<3

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: bananasplit 
Päivämäärä:   28.6.12 23:38:50

Anteeksi, anteeksi, anteeksi tämä kirjoitustauko! Nyt kuitenkin Läski-Annie palailee ruutuun :) Toivottavasti kaikki tämän tarinan lukijat eivät ole vielä poistuneet. En voi kun vain pahoitella kirjoitustaukoani, nyt tänään minulle iski valtava kirjoitusinspis, joka toivottavasti näkyy positiivisena alla olevassa pätkässä. Enjoy! Ja kommentti on toivottua ;)

“Annie! Uudelleen tuo sarja. Jessica, käy nostamassa tuo tipahtanut puomi.” Leena opasti kentän keskeltä. Olin aamu yksityistunnilla ja snobit olivat myös paikalla, tosin puomien nostajina ja esteiden kantajina. Yksityistuntini jälkeen aloittaisinkin sitten virallisen työpäiväni, sillä olinhan Leenalla viikonlopputöissä. Leena ei ollut antanut heille muita vaihtoehtoja, kuin suostua apureiksi. Ihmettelette varmaan, miksi he ovat kaikki kolme tähän aikaan hereillä. Se johtuu Teemusta, joka tulee viikonlopuksi tänne ja hän hän on nykyään Caran poikaystävä. Cara itse rehvakkaana kertoi, että tänä viikonloppuna he harrastaisivat seksiä. Eikö mikään ollut tuolle tytölle intiimiä, mietin vähän ärtyneenä.
Nostin uudelleen Summilta laukan ja tämä nakkasi päätään kuumentuneena taaksepäin. Olimme hypänneet jo kaksikymmentä minuuttia ja se alkoi näkyä Summissa. Rauhoittelin ruunan laukan tasaiseksi voltilla ja lähestyin sitten vasta valtavaa okserikasaa. Se näytti minusta isolta ja pelottavalta. Hyppäsimme ekaa kertaa 115cm rataa ja aiemmin tänään puomit olivat kolisseet jonkin verran, huonolla tuurilla tippuneet. Mutta nyt tunsin, kuinka Summi alkoi päästä vireeseen. Ja niin minäkin.
“Älä anna sen karata”, kuulin vain Leenan huudon, kun jo leijailimme okserin yli. Tälläkertaa olin ollut tarkempi ja pidin istuntani visusti hallinnassa, mikä auttoi herkkäselkäistä (ja suista) Summia todella paljon. Lyhensin laukkaa ja hyppäsimme myös sujuvasti pystyn. Istuntani oli parantunut paljon ja enää en hävennyt ratsastuskuvianikaan. Ennen niissä oli näkynyt kenotusta ja muuta hirmuista, mutta ryhtini oli kehittynyt valtavasti. Tästäkin voi kiittää Leenaa. Ja ehkäpä myös hiukan Makea; hänkin kun piti minulle mielellään omia tuntejaan.
Seuraava sarja onnistui vähintäänkin yhtä hyvin, kuin äskeiset esteet. Summi kuunteli ja totteli jokaista apuani. Se kääntyi kuin pennin päällä ja oli täysin pohkeiden välissä. Viimeinen este, Summista niin pelottava sateenkaari hirvitys sai ruunaa vähän epävarmaksi, mutta kannustin sitä hyppäämään reilummin. Este ylittyi puhtaasti, mutta taitava katselija kyllä huomasi, että vähän epäröintiä oli ilmassa. Ja niin huomasi Leenakin.
“Herranen aika, miten hienosti menty rata! Mutta erikoisesteisiin meidän pitää vielä totutella. Epäröinti ei ole hyväksi,” Leena kehui. Taputin Summia virnistäen kaulalle ja siirsin sen käyntiin. Rakastin sitä. Vain se sai oloni näin hyväksi. Toivoin, että sekin nautti tästä yhtä paljon kuin minäkin.
“Tule toimistoon, kun olet kävellyt sen kanssa tarpeeksi. Älä kävele liian vähän, jottei tule lihasjumeja. Katsotaan sitten, mistä hommista voit aloittaa. Ja Jessica ja muut, siivoaisitteko esteet paikoilleen?” Leena katsoi hymyillen, mutta kuitenkin tiukasti tyttökolmikkoa. Nämä tiesivät, ettei Leenalle vain yksinkertaisesti voinut sanoa ei.
“Hienoa!” Leena hymyili heidän myöntyville jupinoilleen ja lähti reippaasti tallia päin. Minä kävelin Summilla pitkin ohjin taputellen ja kehuen sitä ääneen. Eihän siitä voinut olla kuin ylpeä.
“No älä nyt leiju, läski,” korviini kantautui Caran piikikäs kommentti. Huokaisin. Edes “rakkaus” ei tuntunut pehmittävän häntä. En jaksanut välittää, en näin hyvän tunnin jälkeen. Ja Summi vaistoaisi, jos alkaisin äristä vihasta sen selässä.
“En leiju, vaan kehun hevostani, joka teki erinomaista työtä,” vastaan täysin rauhallisesti. En tiedä, kumpi onkaan parempi metodi. Hyökätä takaisin vai olla hiljaa. Olen löytänyt kultaisen keskitien - vastaan rauhallisesti takaisin, mutta sanattomaksi en jää. Minun ylitseni ei kävellä kuin olisin joku saamarin kynnysmatto.

***

“Jokohan Teemu tulee?” Cara hihkaisi Jessicalle ja Natalialle sulkien kentän portin. Hänen kasvonsa olivat yhtä hymyä. Hän ja Teemu olivat löytäneet toisensa facebookissa ja suhde oli syventynyt lukuisten tapaamisten jälkeen.
“Kyllä se varmaan pian tulee. Ei se voi olla erossa susta,” Jessica hymyili tälle sanoen juuri ne sanat, jotka Cara halusi kuullakin. Nataliakin nyökytti:
“Teemu on löytänyt vihdoin jotain parempaa, kuin Annien. Hän taisi ottaa Annien vain sen takia, kun ei saanut sinua.”
“Noin minäkin ajattelin!” Cara huudahti mielissään ystäviensä sanoista:
“Anniehan on.. no tuota. En haluaisi olla itserakas, mutta hänhän on pelkkä nolla minuun verrattuna. Sontaläjä.” Natalia ja Jessica nyökyttivät uskollisina ystävälleen ja avasivat laitumen porttia. He maksoivat ylimääräistä, jotta heidän kaikkien kolmen hevoset saisivat olla kolmestaan samalla laitumella.
“Mitä luulet, teetteköhän sinä ja Teemu sen tänään?” Natalia kysyi huudellen hevostaan. Yleensä hän ei hakenut hevostaan itse sisälle, mutta tänään hänellä oli ylimääräistä energiaa.
“Tottakai me tehdään! Teemu rakastaa minua ja on ihan hulluna minuun.” Cara virnisti tietävästi. Natalia ja Jessica katsoivat häntä kateellisena, vaikka he eivät voineet myöntää sitä edes toisilleen. Onhan minulla vielä Make. Jos se nyt vain tajuaisi, että minä olen hänelle se Oikea Tyttöystävä. Minä, eikä ketään Annie, Natalia ajatteli myrkyllisesti. Häntä ärsytti, miten miehet aina tarjosivat apuaan läskille. Make piti tälle tunteja, Teemu oli päästänyt tytön oman Casherinsa selkään. Se oli niin epäreilua! Hän oli paljon kauniimpi ja hyvä vartaloisempi ja kaikin puolin parempi valinta kuin Annie.

***

“Noniin, nauti olostasi! Älä syö liikaa, murunen,” hymyilin onnesta soikeana Summille, joka ravasi häntä pystyssä laidun kaveriensa luokse. Olisin halunnut harjata sen paremmin ja muutenkin hoitaa jalat huolellisemmin, mutta minua odotti työt. Kiirehdin toimistolle päin ja ohitin snobijengin, jotka katsoivat minua tyypillisesti nenän varttaan pitkin. Voiko paremmin ilmaista, että he ajattelivat olevansa parempia kuin minä? Ja vaikka saisin tehdä vaihtokaupat, en haluaisi olla kukaan heistä. Okei, okei. Tottakai kadehdin heidän jokaisen täydellistä vartaloaan, kyllähän sellainen minullekin kelpaisi! Mutta heidän luonnettaan ja aivojen puutettaan en ottaisi, vaikka maksettaisiin.
Herättelin itseäni ajatuksistani ja koputin varovasti Leenan kolhuiseen ja likaiseen oveen. Tämä toivotti minut peremmälle.
“Elmo tarvitsisi liikuntaa, sellainen tunnin maastoilu. Sen jälkeen katsotaan, mitä on vuorossa. Elmo on sisällä.” Leena selitti pikemmittä puheitta. Hän ei koskaan turissut turhia.
“Laitanko suojat?” Kysyin.
“Menkää Kaarnakujan lenkki ja älä laita, ne hiertävät sen jalkoihin rumia haavoja.”
Nyökkäsin ja poistuin toimistosta. Olin vähän ihmeissäni. Olin luullut, että minut laitettiin luomaan lantaa tai taluttamaan jotain aloittelijaa. Olinkin saanut liikutustehtävän ihanalla leppoisalla Elmo-vaarilla! Muistan vieläkin elävästi, kun olin Elmolla ilman satulaa Maken kanssa maastossa. Se oli kyllä ollut niin hauskaa, että halusin uusintarevanssin siitä kokemuksesta.
Hain varustehuoneesta Elmon satulan, suitset ja harjakorin. Elmo oli jo eläkkeellä tunneista ja sillä ratsastivat enää vain joskus harvat ja valitut lähinnä Elmon mielen piristykseksi. Ja mikäpä voisi piristää paremmin kuin kiva maastolenkki kauniissa säässä?
“Ai, sitä ollaan maastoon menossa. Noihan on Elmon kamat.” Make pölähti sisään varustehuoneeseen ja olin saada sätkyn. Säikähdin aivan liian helposti, se kävi jälleen kerran ilmi.
“Anteeksi, ei ollut tarkoitus säikytellä.” Make katsoi minuun virnuillen tuttuun tapaansa. Aina kun hän puhui, hän katsoi intensiivisesti silmiin. Se tapa sai polveni aina hyytelöksi. Näiden ajatusten jälkeen tunsin itseni ihan Nataliaksi, pojan perään haikailevaksi lissuksi. Ja sellainenhan minä en ollut!
“Eipä kai ja silti aina teet tuon,” moitin jatkaen:
“Äitisi määräsi Elmolla tunnin lenkin. Muistat kai, että olen teillä viikonlopputöissä?”
“Ainiin! Voihan pahus, tulisin mukaan, mutta pitää mennä antamaan Quelle kurinpalautus.” Make selitti. Katsoin häntä kysyvästi haalien Elmon harjakopan käsiini.
“Se paiskoi minut eilen selästään. Pinna paloi, lopetin siihen. Lapsellista eikö? Mutta en voi mennä niin vittuuntuneena sen selkään. Jatkan siis tänään sen koulimista.”
“Ai, se sai siis viimein tarpeekseen sinusta,” Näytin pojalle kieltäni ja luikahdin ulos varustehuoneesta nopeampana kuin salama. Kuulin takaani huoneesta sadattelua ja hihitellen lähdin Elmon karsinan luokse. Se olikin tallin päässä, jotta vanhus saisi olla mahdollisimman rauhaisessa paikkaa.
“Heippa, lutuinen,” tervehdin hevosta pujahtaen sen karsinaan. Elmo sulatti sydämeni joka kerta. Summi oli minulle rakas ja täydellinen, mutta Elmossakin oli oma viehätyksensä. Se oli vanhentunut arvokkaana ja uskoin, että sillä olisi paljon elämänkokemusta.
Laitoin reippaasti satulan ja suitset Elmolle harjaukseni jälkeen. Yleensä hoidin hevoset tarkemmin, mutta olin töissä, niin en halunnut vitkastella. Siltikään en kuitenkaan ollut huolimaton.

Nousin pihalta Elmon selkään ja tunsin, kuinka ruuna allani tuntui virkeältä. Se lähti reipasta käyntiä eteenpäin korvat kuunnellen vuorotellen minua sekä ympäristön ääniä. Annoin Elmon mennä omaa tahtiaan ja nautin maisemista. Rakastin Leenan tallia ja Leenan tallin maastoreittejä. Toivoin, että Summi voisi aina asua sillä tallilla. En varmaan edes pystyisi vaihtamaan tallia. Sitten hän tänne jäisi Ellin lisäksi myös Leena, Make, muutama kiva hevonen Elmo mukaan laskettuna ja tietysti myös muistot.
“Haluaisitko ravata, vauhtivaari?” Puhelin hymyillen ruunalle, joka höristi korviaan. Voisin vaikka vannoa, että se höristi korviaan. Minun ei tarvinnut kuin aavistus nojata taaksepäin, kuin Elmo oli ravissa. Se tuntui hieman jäykältä, muttei kuitenkaan pahalta. Ainakin hevonen itse nautti täysin sieluin, mikä onkin tärkeintä. Jos se ontuisi tai siitä tuntuisi pahalta, ei Leena laittaisi ketään sen selkään.
Ravasimme eteenpäin menevää tahtia, mutta aika nopeasti Elmokin väsyi. Siinä oli virtaa, mutta sen kunto ei vain ollut samalla tasalla, kuin sen mieli oli. Otimme taas käyntiä ja kun Elmon hengitys oli tasaantunut, laukkasimme mäen ylös.
Mäen ylhäällä minua odotti iloinen yllätys. Näin, että Elli ja Pilkku tulivat meitä vastaan. Elmokin hörisi tutulle hevoskaverilleen.
“Heippa! En edes tiennyt, että olet tallilla!” Huudahdin ihmetellen ystävälleni joka pysäytti hevosensa viereeni.
“En minäkään sinua nähnyt,” Elli virnisti ja hän pyöritti hartioitaan puuskuttaen:
“Olemme heittäneet tässä aikamoista hikilenkkiä. Laukkaa, laukkaa, laukkaa. Sehän vahvistaa lihaksia, kunnon kiitolaukkalenkki.”
“Sen huomaa,” virnistin katsoen tarkemmin Pilkkua. Tämä kävi vähän kuumana, vaikka fiksuna hevosena peitti sen hyvin. Sen sieraimet laajenivat ja se kiilsi hienoisessa hiessä.
“Haluaisitko liittyä loppumatkaksi seuraamme? Menemme tosin rauhallisesti.” Ehdotin Ellille taputtaen Elmoa, joka seisoi nöyränä paikoillaan.
“Voisihan sitä,” Elli nyökkäsi ja käänsi hevosensa ympäri. Lähdimme rinnatusten mäkeä alas käynnissä ja Elli sai tuon tuosta hidastella Pilkkua, joka oli vieläkin laukan maussa. Kerroin Ellille aamuisesta tunnistani ja tämä jutteli minulle jostain Ekistä, jonka oli tavannut aamulla bussipysäkillä. Heillä oli ollut kuulemma todella erityinen katsekontakti.
“Onkohan tämä jotain rakkauden aikaa?” Hymyilin ja sanoin ajatukseni vahingossa ääneen. Elli katsoo minua kysyvästi.
“Teemu ja Cara ja Nataliakin ihan lääpällään Makeen ja kaikki tuntuu rakastuvan. Paitsi minä, mutta olenhan jo löytänyt elämäni rakkauden. Summin.” Selitin nauraen.
“Niin no, ketä nyt uskoo, että Teemun ja Caran välillä mitään rakkautta on,” Elli vilkaisi minua epäilevästi.
“Cara on luultavasti liioitellut, mutta oikeastaan minulle on se ja sama. En enää koskaan aio koskea sormen päällänikään Teemuun. Hän on minulle ilmaa.” Tokaisin päättäväinen ilme kasvoillani. Tarkoitin jokaista sanaa ihan täydestä sydämestäni. Teemu oli ollutta ja mennyttä. Olin jo itse asiassa tainnut päästä hänestä yli. Tai ainakin olin pääsemässä, jos en jo ihan päässyt.
“Onhan sinulla Make,..” Elli vihjasi ja puhui rauhoittelevasti Pilkulle. Tämä oli jo hyvää vauhtia tasaantumassa, mutta reippaampi se oli kuin Elmo ja siksi tämä joutui kokoajan odottamaan meitä hitaampia maanmatosia.
“Älä yhtään yritä Elli!” Pyöritin silmiäni ja vakavoiduin:
“Vaikka Make on ystäväni ja ihme kyllä pitää minusta ystävänä, on ihan normaalia, että hänkin haluaa laihan tikku tyttöystävän. Ja sitä roolia en voi täyttää.”
“Huomaan kyllä, että olet jo laihtunut?” Elli kysyi vaihtaen puheenaihetta ja ilahduin virnistäen:
“Kolme kiloa! Ja se on ihan hevostelun ansiota.”
“Sinä hehkut ja olet todella kaunis, oikeasti. Tajuathan itsekin sen?” Elli katsoi minua surullisena. Hän ei pitänyt siitä, että tunsin itseäni rumaksi.
“Kiitos ja voin sanoa aivan samaa.” Hymyilin tälle kuitenkaan uskomatta Ellin kehuja. Siis tietty uskoin, että hän tarkoitti kaikkia sanojaan. Elli ei ikinä valehdellut minulle enkä minä hänelle. Se oli kuin kirjoittamaton sääntö. Mutta en vain pystynyt tuntemaan itseäni kauniiksi. Ehkä vielä joskus pystyisin, mutta nyt se oli liian vaikeaa.
Kävelimme rauhassa loppukävelyt tallille ja puheenaiheemme vaihtuivat tiuhaa tahtia. Silti Elli mielellään palasi Make aiheeseen. Minua huvitti, kun hän yritti niin sinnikkäästi tehdä minusta ja pojasta paria. Tosiasiahan olisi, että Elli sopisi tälle kuin nappi silmään. Tämä oli laiha, kaunis ja haluttu komean ja tumman pojan rinnalla. He olisivat oikea unelmapari.

“Kiitos maastoiluseurasta!” Kiittelin Elliä vielä kolmannen kerran vieden Elmon kamppeet varustehuoneeseen. Ruuna oli vain hieman hikistynyt, mutta olin laittanut sille kuitenkin varoiksi fleecen. Vanhemmat hevoset kuin vilustuivat helpommin eivätkä parantuisivat siitä niin helposti, kuin nuoret. Kiirehdin taas kerran toimistolle, jossa Leenaa ei kuitenkaan näkynyt. Tunkkainen ilma löi vastaan kuin tappava myrkky.
En tiennyt, mitä minun pitäisi tehdä, joten jäin istumaan toimistotuoliin. Kului viisi minuuttia, sitten kymmenen, eikä naista näkynyt. Minä vain odottelin vilkuillen rumaa seinäkelloa, jossa oli retromaiset kuviot. Vaikka Leena oli taitava ratsastuksenopettaja, sisustamisesta hänellä ei ollut hajuakaan.
“Leena, ihana nähdä jäl -” Pojan lause jäi kesken, kun hän äkkäsi, että toimiston tuolissa ei ollutkaan Leena, vaan minä. Teemun ilme vaihtui väriasteikon läpi ja minä laskin katseeni toimiston pöydälle. Meillä ei ollut enää mitään sanottavaa toisillemme ja toimiston ilma oli kuin jäätynyt. En tiedä, kumpi meistä oli vaivaantuneempi. Minä katsoin kaikkialle, paitsi Teemun silmiä. Teemu keikkui kantapäillään ja antoi katseensa vaellella ympäri huonetta näyttäen eksyneeltä jänikseltä.
“Tuota.. Miten sinulla on mennyt?” Teemu kysyi näyttäen toivottoman säälittävältä. Minä kokosin itseni. Hänen oli turha luulla, että menisin rikki hänen edessään.
“Loistavasti.”
“Hienoa. Voiko Summi hyvin?” Teemu jatkoi epätoivoisena. Hän ei kai halunnut hiljaisuutta välillemme.
“Voi.”
“Vihaatko minua?” Teemun kysymys tuli täysin puskista. Ensimmäistä kertaa nostin katseeni suoraan hänen silmiinsä. Vastasin ilme värähtämättäkään:
“En.”
“Etkö?”
“Säälin.”
“Mitä?” Pojan leuka loksahti auki.
“Caran kanssa vai?” Kysyin ivallisena.
“No.. Hän on mukava tyttö kun häneen tutustuu.” Poika selitteli. Tuhahdin ääneen. Hän oli itse sanonut minulle, ettei voinut sietää mokomisia pissiksiä. Ilmeisesti hän oli muuttanut mieltään.
“Olet minulle edelleen ihan hirveän vihainen, huomaan sen. Mutta minä tein vain sen, minkä näin parhaaksi. Ymmärrätkö?” Teemu näytti anovalta. Minä vilkaisin häntä vihaisena. Mitä hän halusi, synninpäästön? Pitäisikö minun antaa anteeksi hänelle, jotta hänen omatuntonsa jättäisi hänet rauhaan?
“Olet @!#$.”
“Annie -” Ennen kuin Teemu sai lausettaan loppuun, toimiston ovi kolahti ja sisään astui Make. Tämä vilkuili minun vihaista ilmettäni ja Teemun epätoivoista ilmettä.
“Onko sinulla kaikki hyvin?” Make kysyi minulta vilkaisten ärtyneenä Teemua. Nyökkäsin tälle hymyillen:
“Voitaisiinko mennä limsalle?”
“Mennään vain,” Make virnisti ja hymyili voitonriemuisena Teemulle. Tälläkertaa minä jätin hänet kuin rukkasen. Kävelimme hiljaisina Maken kanssa kioskille ja ostimme kummatkin jaffat. Tämä oli näitä tilaisuuksia, kun sanoja ei tarvittu. Tiedän, minun kuuluisi olla töissä, mutta minkä minä voin, kun Leenaa ei kuulu eikä näy.
“Oliko tuo ihan hirveää?” Make rikkoi hiljaisuuden kumoten juomaa kurkkuunsa. Nyökkäsin kohottaen kulmiani:
“Olisitpa ollut paikalla.”
“Laitoit hänet ilmeisesti koville?”
“Hän ansaitsi sen. Vai oletko erimieltä?” Kysyin hämmentyneenä. Make pudisti päätään tiukasti:
“Hän todellakin ansaitsi sen ja ansaitsisi vielä turpiinkin. Kunnolla.”
“Hänen omatuntonsa ainakin on kokenut jo sen,” hymyilen nojaten kyynärpäideni varaan ja tiiraten Makea. Oli ihanaa, miten hän jaksoi aina puolustaa minua.
“Miksi sinä tuet minua aina?” Kysyä lipsautin. Olen maailman isoin hölösuu, sadattelin mielessäni.
“Niinhän sinäkin olet aina tehnyt minulle. Annoit minulle pyytämättä tukesi, mikä on hellyttävää. Kiitos. Toivottavasti olen tehnyt sinulle samoin.” Make katsoi minua lähes intiimisti silmiin. Vetäydyin hänen katseestaan:
“Olet ollut tukenani enemmän kuin tarpeeksi. Toivon, ettet pidä sitä velvollisuutena.”
“Velvollisuutena?”
“Niin.”
“Annie, olet minulle ystävä. Vähän enemmänkin. Teen tämän ihan omasta tahdostani.” Make vakuutti ja ujutti sormensa sormieni lomaan hymyillen:
“Välitän sinusta.”

Tällainen pätkä tälläkertaa :) kertokaa jos jaksatte vielä lukea tätä, niin jatkelen joka päivä!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: bananasplit 
Päivämäärä:   29.6.12 00:14:13

ja ajatusvirhe.. Tuossa lopussa kun lukee niin jatkelen joka päivä, niin piti lukea joku päivä :D sen verran myöhään tuli tämänkin kirjoitettua että pelottaa, mitä ajatusvirheitä itse tarinasta löytyy :P

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: hnakki 
Päivämäärä:   29.6.12 01:01:31

<3 en ikinä jättäis tarinaa !!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   29.6.12 10:32:33

Ihanaa, että tämä tarina palaili lomiltaan :-) Tätä on odotettu<3

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   29.6.12 12:50:06

Laahustin sunnuntai aamuna Leenan toimistoon. Eilinen päivä oli ollut rankka, kun olin tavannut Teemun ja itse työpäiväkin otti koville. Tämän parempaa työpaikkaa en kuitenkaan olisi voinut saada ja itse sen hyvin tiedänkin.
Koputin hiljaisesti Leenan oveen ja tämä kutsui minut sisään. Siellä hän istui pöytänsä takana hiukset hapsottaen joka ilmansuuntaan. Vilkaisin häntä hymyillen:
“Mistä aloittaisin tänään?”
“Tulisitko puolen tunnin päästä pitämälleni estetunnille puomien nostajaksi ja muutenkin apuriksi?” Leena ehdotti sivellen hiuksiaan pois kasvoiltaan. Nyökkäsin innokkaana. Myös kuunteluoppilaana oppi yleensä paljon. Ja katsoin mielelläni myös toisten hyppytuntia.
“Hienoa! Ehdit vielä ennen tuntia nopeasti juoksuttaa Quen. Sen kun on pakko liikkua joka päivä, mutta tänään sillä on vapaa ratsastuksesta.” Leena sanoi läräten tuntikirjansa sivuja. Nyökkäsin toisenkin kerran ja poistuin toimistosta. Que olisi yksin tarhassa, koska se oli niin hapan muita hevosia kohtaan.
Lähdin tallikäytävää pitkin laitumille päin. Snobit harjasivat hevosiaan, joten pahoin pelkäsin, että he tulisivat kyseiselle estetunnille. Makekin näkyi olevan Teemun kanssa jonkun hevosen karsinassa. Se vihlaisi minua kipeästi. Olikohan Makekin nyt antanut anteeksi Teemulle? En jaksanut vaivata päätäni miehillä, vaan tallustelin Quen tarhalle ja avasin portin. Tamma käveli virkeästi luokseni ja napsautin riimunnarun sen riimun lukkoon.
Que juoksi energisesti liinassa ja teki ilopukkeja. Se käyttäytyi muutenkin kuin nuori varsa. Sähäkkä tamma sopi Makelle, mutta minä itse en edes harkitsisi sen vaihtamista Summiin. Vaikka Summikin kuumeni ja oli välillä oikea herkkyyden huippu, sillä oli kuitenkin tasaisuutta, jotta arvostin. Que taas ei tuntenut sanaa tasaisuus. Kun olin juoksuttanut tamman, palautin sen tarhaansa ja siirryin toiselle kentälle, niin kutsutulle estekentälle. Olin vähän myöhässä, koska tuntilaiset kävelivät siellä jo hevosineen.
Lähemmäs mentyäni tajusin, että siellä oli Make jollain vieraalla hevosella, mitä en tuntenut, sekä snobijengi. Pahin kaikista oli Teemu, joka ratsasti Rosvolla. Inhottavaa, että hänenkin piti olla sillä tunnilla.
“Hyvä Annie, että tulit. Toimiko Que kivasti?” Leena kysyi avaten minulle kentän portin. Virnistin hänelle nauraen:
“Sillä oli energiaa vaikka kuinka.”
“Uskon. Se hevonen tulisi seinähulluksi, jos se ei saisi joka päivä liikuntaa. Kun saadaan tarpeeksi rahaa ja tänne tulee kävelykone, Que saa olla sen vakioasiakas.” Leena hymyili pitäen silmänsä kuitenkin kiinni oppilaissaan.
“Kenellä Make menee? Kauniin näköinen.” Kysyin vilkaisten poikaa. Hän ratsasti kauniilla, lihaksikkaalla puoliverisellä, jolla oli upea päämerkki otsassa.
“Se on kaverini Nessie. Täällä kuukauden pari, kun kaverini lomailee. Mutta, mene korottamaan tuota vasemman puolista pystyä sataan viiteentoista senttiin ja jää sen viereen seisomaan.” Leena opasti. Tein työtä käskettyä ja korotin puomia ainakin neljäkymmentä senttiä ylöspäin. Tämänpäiväiset tuntilaiset hyppäisivät siis samaa korkeutta, mitä minä olin eilen Summilla leiskauttanut.
“Noniin, lämmitelkääs jo! Ravia, laukkaa. Natalia, miten voi olla totta, että Manku oikoo noin paljon? Perusavut läpi! Ja Teemu, Rosvo menee liian laiskasti eteenpäin kun taas Nessie käy ihan liikaa kierroksilla.” Leena komensi. Caran Tuuli oli osaava ja kallis kilpahevonen, mutta se oli tippunut tasoltaan huonommaksi. Caran ongelma oli, ettei hän ratsastanut apuja läpi. Hän halusi vain hyppiä ja mennä mielensä mukaan, kovaa ja korkealta. Siksi Make oli usein ratsastamassa Tuulilta avut läpi. Nyt Tuuli kuitenkin meni ihan hienosti muodossa ja Carakin oli hereillä.
En voinut olla huomaamatta, miten paljon Natalia, Cara ja Jessica minua tuijottivat. Heidän kaikkien katseet viestittivät sitä yhtä ja samaa ainaista asiaa. Miksi tuo läski taas on tunkeutunut tänne? Myös Teemu yritti hakea jotain katsekontaktia aina välillä. Make taisi olla ainut, joka osasi jättää minut nyt täysin rauhaan. Kuinka kiitollinen olinkaan siitä.
“Nyt näyttää jo paremmalta! Hypätkää ensin tuon metri viiden pystyä ja sen jälkeen aletaan käydä käsiksi metri viiteentoista.” Leena opasti katsoen jokaista haukanterävästi.
Ensin pystylle laukkasi Natalia. Manku hoiti homman kotiin, hyppäsi niin kuin hyvän estehevosen pitikin. Kunnia oli ehdottomasti hevosen puolella, Natalia ei oikeastaan tehnyt mitään.
“Natalia, ole mukana enemmän. Se meni nytkin aivan liian kovaa ja jätin sen yksin hyppyyn. Jatkamme seuraavan kerran maapuomeista, jos ei hypyt parannu!” Leena kiekui tiukasti ja näin kuinka Natalian kasvot punersivat nolostuneena. Häntä kai nolostutti, mitä Make mahtoi ajatella hänestä, veikkasin mielessäni.
Seuraavana hyppäsi Teemu, joka vähän horjui esteen päällä. Ymmärrettävää, kun kerran kouluun hän enemmän panosti. Kolmantena tuli Make Nessiellä, joka meni todella hienosti, vaikkakin Nessie vähän kompuroi. Jessicalla ja Caralle meni juurikin niin kuin Natalialla.
“Meidän piti harjoitella metri viittätoista, mutta nyt menee ihan sanonko miten nämä teidän hypyt. Niskasta kiinni, kaikki!” Leena nalkutti rypistäen otsaansa.
Minä vaihdoin painoa jalalta toiselle ja olin todella tylsistynyt. Yleensä toisten hyppelyjä oli kiva katsoa, mutta Teemun olo teki vaivaantuneeksi.
Leena käski jokaisen hypätä vielä metri viittä niin kauan, että se sujuisi kuin tanssi. Kaikilla muilla alkoi jokseenkin luonnistua, mutta Natalialla ei.
“Natalia, sinun pitää rauhoittaa itsesi. Et saa purkaa epäonnistumisia hevoseesi. Nyt uusi yritys. Kyllä minä hyvin tiedän, että te selviätte tästä jos vain tahdotte.” Leena huutaa kailotti tytölle. Natalian naama loisti kuin tomaatti keskittymisestä ja varmaan vähän noloudestakin, en tiedä. Kuitenkin hän laukkasi ympyrällä hevoseltaan avut läpi ja lähti sitten estettä kohden. Nyt Mankun laukku pysyi hallinnassa, mutta ennen estettä tämä kielsi ja Natalia lensi kuin leppäkeihäs puomien sekaan.
“Oletko kunnossa?” Leena kysyi hölkäten tytön luokse, joka ei liikahtanutkaan. Manku lähti ravailemaan kenttää ympäri, joten minä puolestani päätin olla hyödyksi ja ottaa sen kiinni. Kaikkien katseet olivat kuitenkin Nataliassa.
“Voi paska minä myyn tuon konin!” Natalia yhtäkkiä kiljaisi ja me kaikki tiesimme, että hän oli elossa. Tyttö nousi vihaa puhkuen seisomaan ja pudisteli kentän hiekkaa KL:n vaatteistaan.
“Eihän se nyt hevosen vika ollut. Sinä taisit vähän epäröidä.” Leena yritti rauhoitella raivokasta oppilastaan, joka pudisteli kiihkeänä päätään:
“Minä, Nataliako koskaan epäröisin? En ikinä! Se on tuon hevosen vika! Se saa luvan etsiä uuden kodin!”
Minä virnistin vaikka tiesinkin, että se oli ilkeää. Mankulle olisi vain hyvä juttu, jos se saisi uuden kodin. Natalia ei selvästi arvostanut sitä tarpeeksi ollakseen sen oikea omistaja.
“Rauhoituhan nyt ja kokeile uudestaan ja-” Leenan rauhoittelut eivät tepsineet. Natalia mulkaisi minua, kun talutin hänen hevosensa hänen nenänsä eteen.
“Ai, että vihaan sinua. Sinä olet pilannut elämäni, Annie. Viet hevoseni, poikaystäväni, kaiken. MINÄ INHOAN SINUA!” Sen sanottuaan Natalia lähti juosten pois kentältä ja minä näytin juurikin siltä, kuin olisin saanut pari todella kovaa iskua naamaani. Se, että Natalia tipahtaa, on minun vikani? Minä pilasin hänen elämänsä? Ja Makehan ei ole koskaan ollutkaan hänen poikaystävänsä!
“Öh..” Leena ei tiennyt mitä sanoa, katsoi vain minua kysyvästi. Minä punehduin kuin tomaatti tuntien muidenkin katseet selässäni.
“Mene taluttamaan sitä reunalle ja vie se sisälle. Me muut jatkamme.” Leena komensi kooten itsensä. Asia, jota hän eniten maailmassa inhosi, oli draama ja teatrallisuus. Ja tässä äskeisessä välikohtauksessa sitä oli enemmän kun hän ikinä olisi voinut kuvitella.
Nyökkäsin vaisusti ja talutin Mankua sivulla. Se käveli todella rauhallisesti vierelläni ja melkeinpä mietin, että se näytti tyytyväiseltä. Kun olin taluttanut sitä tarpeeksi, kiikutin sen talliin ja otin siltä varusteet pois. Kylmäsin sen jalatkin ja harjasin sitä todella pitkään. Halusin, että sekin saisi edes kerran nauttia pitkästä hoitohetkestä.
“Mitä @!#$ä sinä taas täällä teet, minun hevoseni luona?” Natalia tuli silmät itkusta turvonneina pesukarsinaan, jossa kylmäsin ruunan jalkoja. Sammutin letkun ja kivahdin tytölle:
“Hoida sitten itse hevosesi jos apu ei kelpaa!”
“Sen teenkin! Sinähän vilustutat sen tyhmä lehmä!”
Sain niin paljon hänen sanoistaan vihaa, että olin jo lähellä tarttua hänestä kiinni ja viskata lantalaan. Kuitenkin hillitsin itseäni ja aloin siivota tuntihevosten karsinoita. Viskoin lantaa kottareihin täydellä vimmalla ja yritin tukahduttaa raivoani töihin. En ymmärtänyt, miksi minua edelleen vihattiin. En puhunut toisista pahaa, olin ystävällinen, autoin ihmisiä.. Ja silti en kelvannut. Se oli epäreilua, mutta elämä on.
“Varo! Voi vit-” Kuulin takaani Maken hermostuneen äänen. Olin näköjään viskannut lantakasan häntä päin ja se oli osunut täysin maaliinsa. Maken rinnuksissa ja päässäkin oli lantaa. Näky oli niin huvittava, että purskahdin nauruun. Make seisoi entistä vihaisempana lannan jälkiä päässään ja rinnuksissaan ja näytti siltä, kun aikoisi tulla nirhaamaan minut.
“Täältä pesee!” Make hymyili kierosti ja tarttui ratsastushanskallaan kottareissa oleviin lantapalleroihin. Hän viskasi ne kaikella voimalla suoraan päähäni, enkä minä tyhmä tajunnut väistää.
“Minä heitin sinua vahingossa, mutta tuo oli täysin tahallista!” Kiljuin hyppien paikallani raivostuneena.
“Terävä havainto, kultaseni.” Make virnuili ja minä näin punaista. Tartuin lantakikkareisiin ja aloin pommittaa poikaa, joka teki samoin. Pommitimme toisiamme kuin kaksi sotilasta ja kiljuimme ja nauroimme hulluina.
“Mitä ihmettä te teette?” Leenan terävä ääni keskeytti lantakisamme. Me kummatkin säpsähdimme ja Makelta tippui niin huvittavasti lantapallero käsistään, että minä tyrskähdin nauruun.
“Lapset, lapset.” Leena pudisteli päätään ja jatkoi matkaa huikaten vielä olkansa yli:
“Te kyllä sitten siivoatte jälkenne!”
Leenan mentyä minä tuijotin poikaa murhaavasti, eikä hänkään kovin iloiselta näyttänyt.
“Kamalan lapsellista,” Make valitti ja minä pyöritin silmiäni:
“Minun ideani tämä olikin, eikö?”
“Syytän sinua.”
“Samoin.”
“Minä syytän enemmän.”
Kun olimme sanailleet tarpeeksi ja ajauduimme taas siihen pisteeseen, että pian hevonlanta olisi lennellyt, minä lähdin hakemaan harjaa ja siivosimme yhdessä lannat tallikäytävältä.
“Jatka sinä nyt, Darling, karsinansiivousta, niin minä menen ottamaan nokoset. Sinun kanssa tappeleminen on niin kamalan väsyttävää.” Make hymyili ja lähetti lentosuukon. Pyörittelin päätäni, koska en keksinyt mitään terävää vastausta. Siivosin vielä pari karsinaa ja sen jälkeen hain Summin laitumelta. Nukkukoon Make niin rauhassa kuin tahtoo, mutta minä käytän tunnin taukoni hyväksi ja käyn Summin kanssa metsäkävelyllä.

Tuli taas pakko kirjoitella, joten tässä jatkoa. Toivottavasti piditte (:

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: iitu 
Päivämäärä:   29.6.12 13:03:28

nää molemmat oli ihan mahtavia!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: tiia 
Päivämäärä:   29.6.12 14:13:51

Tää tarina senkun paranee paranemistaan !!<3!<<3

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.6.12 14:58:35

REPS lantasota XDXD

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.6.12 15:06:58

Ihanat pätkät! Olen niin fiiliksissä, kun oot palannu tauolta. Sanoinko jo kuinka paljon rakastan tota vikaa pätkää <33
Niin shipitän makea ja annieta!
I WILL GO DOWN WITH THIS SHIP!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   29.6.12 16:08:17

Mä kyllä kommentoin jo eilen, mutten näköjään lähettänyt sitä lainkaan:D

Ihan loistojuttu kun olet taas saanut inspistä kehiin ja alkanut kirjoittaa! Tarina edelleen yhtä hyvä kuin aina;)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.6.12 17:10:20

Tämmönen ehdotus vaan (en oo ees hyvä kirjottaa, mut voisit testata?), että jotkut noista puheista vois olla tyyliin:
Äiti kysyi onko minulla kylmä.

Eikä: "Onko sinulla kylmä?" äiti kysyi.

Ihan ehdotus vaan :D

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Cabriella 
Päivämäärä:   29.6.12 19:49:28

jatka :D

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: antikristus666 
Päivämäärä:   29.6.12 22:32:08

omg, jatkuu<33

rakastan liikaaaaaaaaaaa

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   29.6.12 22:53:53

Kiitos kaikille palautteesta =) Huomenna ehkä tulee uutta tarinaa, jos ehdin ajoissa kisoista kotiin. Mistä kohdista piditte, mistä ette? Mitä voisi parantaa ymsymsyms? rakentavat otan mielelläni vastaan! (:

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjäretard_child 
Päivämäärä:   29.6.12 23:01:58

tämä tarina paranee vain kokoajan !! uskomatonta tekstiä (: <3

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: amalia 
Päivämäärä:   30.6.12 18:22:53

voii vitsit tää vaa on mahtava :D

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   3.7.12 16:51:34

Ja uutta tarinaa.. Nyt kommenttia ihmiset! :) Ne antavat puhtia kirjoittaa tätä lisää. Enjoy!

“Miten sinulla ja Ekillä?” Kysyin hymyillen Elliltä. Tämä oli viime tapaamisellaan maininnut, että he olivat jutelleet facessa paljon.
“Surkeasti. Sillä onkin ilmeisesti jo tyttöystävä,” Elli vastasi ja erotin hänen äänestään ärtyneisyyttä. Katsoin tätä kysyvästi ja Elli selitti pienesti hymyillen:
“On niin epäreilua, että parhaat aina varataan. Ja hevospoikia kun ei puissa kasva.”
“Jos kasvaisi, haluaisin nähdä sen puun,” nyökkäsin vakavana ja sain ystäväni purskahtamaan nauruun. Summin korvat kääntyivät ihmeissään taaksepäin, mitä se omistaja siellä hölmöili.
Olin parhaan kaverini kanssa ihanalla maastolenkillä. Tänään oli pitänyt olla koulutunti, mutta joku Leenan sukulainen oli soittanut hänet niille. Leena oli tekstiviestissään selittänyt, että asia oli niin kiireellinen, että se oli hoidettava heti alta. Uteliaisuuteni oli heti herännyt, mutta en ollut niin epäkohtelias, että olisin kysynyt, mitä asia koski. Joka tapauksessa harmitti, että tunti oli peruttu ja siirretty huomiselle. Juuri kouluvääntöä minä ja Summi olisimme tarvinneetkin, mutta olihan onneksi hyvät maastot ja ystävän seura kivaa plussaa.
“Ei mutta oikeasti. Mieti nyt, Teemu on hyvännäköinen ja vielä ratsastaja ja silti täysi @!#$. Ja Make on varattu ja -” Ennen kuin Elli sai virttään loppuun, keskeytin hänet melkeinpä tökerösti:
“Miten niin varattu?”
“No sinulle tietenkin! En minä ystävän pokaan koske.” Elli puuskahti ja alkoi kuitenkin hymyillä:
“Taidat siis tykätä tästä, kun sait tuollaiset kilarit, kun sanoin Maken olevan varattu, vaikkei hän ole?”
“Maken ego on isompi kuin koko universumi, hänellä on inhottava tapa virnistellä kaikelle ja eilen hän pommitti minua hevonlannalla. Luuletko tosiaan, että se saa minut rakastumaan häneen?” Minä hihitin muistellen eilistä episodiamme.
“Mitä?” Elli nyrpisti nenäänsä ihmeissään ja siirtyen Pilkun kanssa meidän eteemme, koska edestä tuli auto. Joka ajoi muuten aikamoista kyytiä, vaikka nopeusrajoitus olikin 40km/h.
“Olipa sillä kiire,” Minä vaihdoin taktisesti puheenaihetta, eikä Elli onneksi huomannut mitään. Ei sillä, voin luottaa Elliin täysin, eikä eilinen sotamme ollut mikään salaisuus. Jotenkin vain en halunnut puhua Makesta. Olinkohan ihan outo?
“Joku jää vielä alle! Missä on tuonkin hullun omatunto?” Elli saarnasi paneutuen kaikella innolla aiheeseen. Minä nyökytin ja hetken pälpätettyämme kuin mummot nypläys-seurassa siirryimme raviin ja jätimme huolet taaksemme.

Kun palasimme takaisin maastoretkeltämme, huomasimme kummatkin, että pihassa oli traileri ja sen ympärillä valtavasti ihmisiä.
“Mitäköhän tuolla tapahtuu?” Elli rypisti kulmiaan ja rauhoitteli ruunaansa, joka kävi edelleen ylikierroksilla pitkistä loppukäynneistämme huolimatta. Olimme vähän (tai vähän enemmänkin, miten sen ottaa) irrotelleet, laukanneet häntä pystyssä huolia ja murheita karkuun. Joskus piti vain päästä irrottelemaan. Siinä virkistyi myöskin sekä hevosen, että itsensä mieli.
“Kas tytöt! Meidän talli sai juuri äsken uuden asukkaan, Kinkun ja hänen omistajansa Anselmi Koivun.” Leena viittoi meille innokkaana ja laskeuduimme alas hevosten selästä.
“Ihan Anssi vain. Mukava tutustua,” poika virnisti ja kätteli Leenaa. Hän oli pitkä ja hoikka, muttei kuitenkaan mitään lihakseton keppi. Pojalla oli vaaleat kiharat ja pisamissa hän melkein voitti minut. Minulla oli ollut lapsesta asti naamallani ainakin miljoona pisamaa ja tällä pojalla tuntui olevan vähintäänkin saman verran.
“Tervetuloa Leenan tallin kastiin. Tässä on Annie ja hänen hevosensa Summi sekä Elli hevosellaan Pilkku.” Pirteä Leena esitteli. Poika nyökkäsi meille hymyillen:
“Olen Anssi ja tässä on hevoseni Kinkku.”
“Kinkku?” Elli katsoi häntä kysyvästi ja minä virnistin. Elli oli paljon uteliaampi kuin minä, vaikkakin se tuntui välillä hassulta. Ellissä oli kuitenkin niin paljon ujon piirteitä.
“Ei kovin ylistävä nimi,” Anssi virnisti hyväntuulisena irrottaen hevosensa ja taluttaen sen trailerista alas. Anssin hevonen oli oikea tukkajumala. Se oli valtavan kokoinen, ehkä hieman pulskassa kunnossa oleva suomenhevonen. Se oli täysin erilainen, kuin minun ja Ellin puoliveriset, mutta se vetosi minuun silti. Rakastin myös suomenhevosia. Niissä oli sitä jotain, vaikka puoliveriset olivat kuitenkin vahvasti omaa juttuani.
“Vie sinä Annie Summi edellä sisälle. Kinkku on sen karsinan vieressä, vasemmalla puolella. Kun olet saanut hoidettua hevosesi ja vienyt kaikki varusteesi paikoilleen, tule toimistoon, niin kerron sinulle tämän tallin pelisääntöjä.” Leena hymyili lämpimästi pojalle ja kääntyi rupattelemaan trailerin kuskin, olettaisin, että Anssin isän kanssa.
“Teidän jälkeenne,” Anssi virnisti minulle ja Ellille. Me veimme hevosemme karsinoihin ja Anssi talutti suomenhevosensa viereiseen karsinaan. Summi mulkoili tätä kummastuneena. Minä meinasin purskahtaa nauruun. Sehän tästä vielä puuttui, että hevoseni olisi roturasisti.
“Tämä talli on valtavan kaunis ja tilava.” Anssi huikkasi harjaten hevostaan.
“Niin on! Hevosesi viihtyy varmasti täällä. Muutitteko te?” Elli huuteli vastapäiseltä karsinariviltä Pilkun karsinasta. Minä hymyilin tyytyväisenä. Noista kahdesta voisi tullakin kiva pari. Olikohan tämä kohtaloa? Elli oli valitellut, ettei komeat, hyvä luonteiset ja vielä hevospojat kasvaneet puissa. Ja juuri yksi sellainen tipahti kuin käskystä hänen nenänsä eteen! Tosin, emme voineet tietää vielä Anssin luonteesta mitään. Mutta ensivaikutelmani pojasta oli kuitenkin hyvä.
“Entinen talli, jossa olimme, lakkautettiin. Kuinka kauan sinä ja hevosesi olette olleet täällä?” Anssi kysyi kiinnostuneena Elliltä. Minä virnuilin hoitaen Summin loppuun. Toivottavasti noilla kahdella synkkaisi. Elli olisi totisesti ansainnut itselleen onnen myös rakkaudesta.
“Joko olet toipunut?” Make avasi omistajan elkein Summini karsinanoven ja astui sisään. Minä katsoin häntä terävästi:
“En ole, enkä tule koskaan toipumaankaan. Heittää nyt toista lannalla!”
“Sinähän sen aloitit. Ja voimme ottaa uusintaerän koska vain haluat, murunen.” Make sanoi ja taputteli Summia, joka katseli poikaa kiinnostuneena. Otin ruunalta satulan pois ja jätin vastaamatta. Se ei Makea lannistanut.
“Haluaisitko tulla avustajaksi, jos hyppäisin Que-neidillä?” Tämä ehdotti ja huokaisin:
“Minulla on karsinakin vielä siivoamatta ja lupasin itselleni, että tänään kuuraisin Summin varusteet.”
“Voihan sitä aina siirtää.”
“Olen siirtänyt sitä jo kymmenen kertaa. Eiköhän tänään olisi jo aika?” Tuhahdin. Olen aika tarkka varusteistani, mutta niiden jynssäys tuntui nyt aivan ylivoimaiselta. Oli tuntunut jo kolme viikkoa.
“Minä pesin varusteeni viimeksi kaksi kuukautta sitten. Eli ole huoleti.” Viereisestä karsinasta kurkkasi Anssin pää ja Make katsoi tätä kiinnostuneena ja vilkaisi sitten minuun.
“Anssi ja hänen hevosensa Kinkku tulivat tänne juuri tänään.” Selitin vilkaisten pojasta poikaan. Maken ilme näytti hivenen tiukalta ja mulkaisin tätä tuohtuneena.
“Hauska tavata. Olen siis Anssi. Tai oikealta nimeltäni Anselmi, mutta en pidä siitä ja yleensä kaikki kutsuu minua Anssiksi.” Viereisen karsinan poika ojensi kätensä ja hän ja Make kättelivät toisiaan.
“Olen Make, Leenan poika. Hauska vain tavata.” Enempiä jutustelematta Make kääntyi minun puoleeni:
“Niin, kai sinä tulet? Tarvitsen juuri sinut puomien nostajakseni.”
“Juuri minut?” Älähdin harjaten ruunaa pitkin vedoin. Siitä oli niin veto loppu, että se seisoi paikallaan - kerrankin. Se oli myöskin aika hiessä, mutta en voinut pestä sitä, koska pesukarsina ei ollut kunnossa. Joku idiootti oli varmaan vienyt hevosensa sinne puhdistamatta kavioita ja viemäri oli tukossa.
“Juuri sinut. Voitko sanoa ei näille silmille?” Make kysyi ja räpäytti pari kertaa silmiään tuoden kasvonsa ihan lähelle omiani. Astuin askeleen taaksepäin yrittäen näyttää rennolta ja huolettomalta:
“Tulen vain Quen takia.”
“Fantastista! Kahdenkymmenen minuutin päästä, yläkenttä.”
Maken häivyttyä sain huokaistua. Hän oli kuin takiainen ihollani, mutta kaikesta huolimatta hän oli minulle tärkeä, ystävänä ja valmentajana (hänkin kun piti minulle aika ahkerasti tunteja ja vain hänen ratsastustaan katsomalla oppi.)

***

“Huh. Onpa kamalasti lappuja,” Anssi valitti istuutuen tallikioskin edessä mukavan tytön kanssa.
“Leena antaa aina uusille tulokkaille paljon papereita, jotta nämä pääsevät tallin rytmiin kiinni. Luet ne kerran ja siinä se. Ei täällä kuitenkaan päätä katkota, jos vahingossa jätät harjakorin hevosesi karsinan eteen,” Elli hymyili leikillään. Anssi näytti kauhistuneelta:
“Eikö harjakoppa kuulu karsinan viereen?”
“Ei, ne viedään varustehuoneeseen. Kuinka niin?”
“No minä tollo jätin sen karsinan eteen. Niin entisessä paikassa aina tehtiin. Ehkä minun pitäisi lukea nämä saman tien.” Poika tuskaili ja Elli virnisti hörpäten juomaansa:
“Nopeasti sinä tallin tavoille opit.”
“Niin kai kun minulla on sinut,” Anssi nauroi ja hänen silmiinsä muodostui pieniä naururyppyjä. Ellikin oli yhtä hymyä. Kerrankin hänellä synkkasi jonkun pojan kanssa. Useimmat pojat pitivät häntä vain hyvänä, vähän poikamaisena ystävänä - niin kuin esimerkiksi Make oli pitänyt.
“No, kerro nyt kaikkia juttuja, joita minun pitäisi tietää. Keiltä tallilaisilta voin kysyä apua, ketä pitää vältellä ja niin edespäin?” Anssi alkoi puhua, kun huomasi tytön vajonneen muihin maihin.
“Apua voi kysyä monelta. Annie, Make, minä, eräs Kirsi joka omistaa Eclipsen, Leena ja snobijengi ovat täällä usein. Ja tietty erilliset tallityöntekijät.” Elli selitti vilkaisten poikaa. Tämä oli kuin malli, täydellisen näköinen ja pitkä. Yleensä pojat olivat lyhyempiä, kuin hujoppi 180cm lähentelevä Elli, mutta Anssi oli häntä ainakin viisi, jos ei kymmenen senttiä pidempi.
“Snobijengi?” Anssi kohotti toista kulmakarvaansa.
“Kolmen tytön, Natalian, Jessican ja Caran muodostama joukko. He ovat ehkä laihoja ja kauniita, sekä rahaa heillä jokaisella on melkoisesti, mutta luonne pilaakin kokonaisuuden.” Elli selitti ja jatkoi virnistäen:
“Sinä olet vaaravyöhykkeellä.”
“Miten niin?”
“Caralla on Annien ex-poikaystävä, Teemu ja Natalia haikailee Maken perään. Harmi hänelle, sillä Make on vahvasti Annien lumoissa - Annie ei vain huomaa sitä. Jessicalla ei ole ketään ja kun hän huomaa sinut - komean hevosenomistajan, niin mitä mahdat hänen ajatella?” Elli jatkoi selittämistään juurta jaksain. Anssi kuunteli häntä tarkasti, mutta selityksen loputtua hän purskahti nauruun:
“Selvä, varon sitä Nataliaa. Tai oikeastaan, varon heitä kaikkia kolmea. Tuollaiset naiset ovat pelottavia.”
“Pelottavia?” Elli virnisti peitellen tyytyväisyyttään. Hän ei halunnut, että Anssista paljastuisi joku snobin tapainen.
“Niin juuri. Voinko piiloutua sinun selkäsi taakse, jos he hyökkäävät?” Poika jatkoi nauraen. Tämä ei tuntunut ottavan asiaa todesta.
“He ovat kamalampia, mitä luulet. Toinen heistä on haukkunut Annieta kokoajan läskiksi, pelästyttänyt Annien hevosen niin, että hän on lentänyt estettä päin ja nolanneet tämän vaikka kuinka monta kertaa. Heidän silmissään minäkin olen ujo ja mitätön, joten joudun usein tallatuksi. Annie on ihanin ihminen kenet olen ikinä tavannut. Hänen ansiostaan itseluottamukseni on noussut, vaikken Maken itsetuntoa olen lähelläkään. Se poika tietää mitä haluaa ja taistelee, kunnes sen saa. Ja yleensä hän saa haluamansa. Mutta Anniekin on taistelija ja heidän kahden taistoaan on kiinnostava seurata. Oho, puhuinpa minä kauan.” Elli nolostui vetäytyen taaemmaksi. Hänen puhuessaan Anssi oli tuonut kasvojaan lähemmäs kuunnellen tarkkaavaisena.
“Ystäväsi kuulostaa mukavalta ihmiseltä. Mutta niin olet myös sinä.” Poika hymyili tarttuen Ellin käteen. Ellin läpi kiiri toivon sävähdys, mutta hän tukahdutti sen nopeasti. Oli ihan turhaa toivoa liikoja ja edetä liian nopeasti. Siitä muistutti Annien ja Teemun suhdekatastrofi.
“En minä muuten tässä istuisikaan, ellen pitäisi sinusta, ystävänä.” Elli hymyili nousten päättäväisesti seisomaan:
“Mutta nyt minun taitaa täytyä jo lähtemään kotiin. Annien kanssa kun en kuitenkaan ehdi puhua, kun se on siellä kentällä auttamassa Makea.”
“Makekin vaikuttaa ihan mukavalta, mutta hän kyllä selvästi osoitti, että Annie on hänen. Se katse oli ihan sellainen tappava.” Anssi virnisti hymyssä suin. Elli ja poika jäivät kuitenkin suistaan kiinni ja juttelivat vielä tunnin putkeen huomaamatta ajan kulua.

“Nosta sitä! Tuollaisen yli pääsee mikki hiirikin!” Make ohjeisti laukatessaan Summilla kenttää ympäri. Minä irvistin, mutta tottelevaisena kohotin 80cm esteen metriin. Make nyökkäsi hyväksyvästi. Ilmeisesti korkeus kelpasi.
Make hyppäsi Quen kanssa estettä ainakin kymmenen kertaa, kunnes oli täysin tyytyväinen tammaansa. Yksi puominen pysty oli usein hevosille hankala ja niin se oli ollut Quellakin. Mutta joka hyppy se alkoi onnistua kerta kerralta paremmin.
“Ei huonosti!” Huikkasin pojalle ravistellen vuorotellen jalkojani. Olin seisonut jo ainakin tunnin Maken apuna ja jäseneni kolottivat puutumistaan.
“Olisi se paremminkin voinut mennä,” Make tuhahti vaatimattomasti ja siirtyi käyntiin antaen Quelle niin pitkät ohjat, kuin uskalsi. Jos sille hevoselle antoi liian vapaat ohjat, se yleensä päätti jatkaa matkaa ilman selässä olevaa ratsastajaa.
“Mitä mieltä olet sen Anssin suomenhevosesta?” Make kysyi minulta kiinnostuneena tehden pääty-ympyrää, jonka keskellä seisoin.
“Se oli tosi kaunis. Haluaisin Summillekin sellaisen harjan - niin tuuhean ja paksun.” Virnistin haaveilevasti. Summilla oli melko ohuet jouhet, mutta kuitenkin sellaiset, joihin sain aina ahkeruuspäivinäni taiteilla lettejä.
“Entä mitä pidit itse pojasta?” Make kysyi varovaisuutta äänessään. En ymmärtänyt, miksi.
“Ihan mukava. Hänestä ja Ellistä tulisi varmasti upea pari.”
“Mitä?” Make katsoi minua lähes suu auki.
“Etkö nähnyt, miten he huutelivat toisilleen? Kyllä heistä vielä jotain tulee, sano minun sanoneen!” Vannoin, vaikken oikeastaan ollutkaan ihan varma. Olisi hirveää, jos Anssi saisi Ellin rakastumaan itseensä ja jättäisi hänet siksi jonkun toisen, esimerkiksi Jessican tai muun snobin vuoksi.
“He kyllä sopisivat yhteen,” Make nyökkäsi tyytyväisenä hymyillen. Pojan kävellytettyä hevosen veimme sen yhdessä talliin ja hoidimme sen yhdessä. Tai no, minä pidin Questa kiinni ja Make hoisi. En jaksanut harjata tai muutenkaan tehdä enää muuta ylimääräistä, joten poika joutui itse vaivautumaan ja hoitamaan hevosensa.
“Tuletko huomenna koulutunnille?” Kysyin silitellen Quen päätä. Se oli kuvankaunis, mutta liian tammamainen ja sähäkkä minun makuuni.
“En oikein tiedä. Olisi parempi olla tulematta,” Make ähkäisi ja minä katsoin häntä kummastuneena:
“Kyllä koulu aina hyvää tekee, sekä sinulle että tuolle sekopäällesi.”
“Niinpä kai, mutta Natalia tulee samalle tunnille. Olen yrittänyt muutenkin vältellä sitä. Se tyttö käy kiinni kuin vampyyri.” Poika selitti ja minä tunsin syvää inhoa tyttöä kohtaan.
“Niinkö?” Kysyin kevyesti, vaikka halusin kuulla lisää.
“Olisit nähnyt, eilen illallakin melkein liiskasi minut varustehuoneessa ja ehdotteli yhteisiä maastoja ja kaikkea ja selitti, että saisin ratsastaa hänen Mankullakin, jos vain haluaisin.” Make pyöritteli päätään näyttäen siltä, kuin ei ymmärtäisi naisten sielunelämää. En ymmärtänyt minäkään - ainakaan Natalian, Jessican tai Caran. Enkä kyllä oikeastaan Teemunkaan..
Juttelimme Maken kanssa vielä hetken ja sain hänet taivuteltua huomiselle koulutunnille. Hän kuitenkin näytti siltä, kuin vielä harkitsisi tulemistaan, joten en odottanut liikoja. Kävin kurkistamassa Summia vielä laitumelta ja lähdin pyöräilemään kotia kohti.

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: enkerro 
Päivämäärä:   3.7.12 17:25:15

Anselmi on muuten naisen nimi :DDDD Muttä hyvä pätkä, mutta löysin Summi nimen väärästä kohdasta: "Make ohjeisti laukatessaan Summilla kenttää ympäri". Sen ratsuhan on Que?

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.7.12 17:53:35

enkerro// Ei se kyllä ole.. http://fi.wikipedia.org/wiki/Anselmi

Taas tosi hyvä pätkä! Ihanaa, että Ellikin sai pojan. ja make/annie i like! Kiva kun kirjottelet näin usein!
En löydä mitään negatiivista.
(en osaa antaa rakentavaa palautetta :D)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   3.7.12 18:28:42

Enkerro: Juu, minulle tosiaan tulee ajatusvirheitä. Ratsuna toimi tosiaan Que :)
Minustakin Anselmi sopii paremmin miehelle ja oletin että se olisi vain miehen nimi :D

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.7.12 22:58:13

Anssi kuulostaa vähän liian hyvältä ollakseen totta..? ;)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   4.7.12 13:46:45

up

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.7.12 21:05:38

ihania nää viimeisimmät pätkät!:) en ollutkaan aikaisemmin tajunnut katsoa, mutta jatkoa taas pian!:))

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   5.7.12 08:08:22

jatkoa?:)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   5.7.12 11:09:43

Olen jo jatkopätkää aloitellut, mutta en takaa, että se vielä tänään valmis :)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ZORRO 
Päivämäärä:   5.7.12 17:05:27

wihiiii :)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjäinamoi 
Päivämäärä:   6.7.12 10:48:41

JEEE tää tarina on oikeesti paras!!(:

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   6.7.12 10:52:21

Hei! Olen Jessica. Oletkin varmaan kuullut minusta.” Jessica ojensi kuin prinsessa kätensä Anssille, joka puristi tätä viileästi.
“Olen kyllä kuullut sinusta.” Poika nyökkäsi neutraalisti ja Jessica rypisti otsaansa. Reaktio ei ollut toivottu. Anssin olisi vähintäänkin pitänyt palvoa häntä.
“Omistat siis tuon.. minkä rotuinen se onkaan?” Jessica käänsi puhetta vilkaisten Anssin hevosta, joka seisoi satula selässä karsinassaan. Jessicasta hevonen näytti lihavalta, eikä hän ymmärtänyt, miksi pojalla oli kylmäverinen.
“Se on suomenhevonen.” Anssi vastasi vilkaisten Jessican olan yli katse heltyen. Elli hoiti siellä hevostaan Pilkkua iloisesti puhellen parhaan ystävänsä Annien kanssa. Hän ei voinut ymmärtää, miksei hän saanut silmiään irti Ellistä. Tytön luonne oli tehnyt häneen hyvän vaikutuksen.
“Onko se sinun varahevosesi?” Jessica jatkoi katsellen vielä epäilevästi suomenhevosta, joka rouskutti kaikessa rauhassa heinää näyttäen tyytyväiseltä - ja lihavalta.
“Mitä?” Anssi kysyi pakottautuen keskittymään Jessicaan Ellin katselun sijasta.
“Niin, että onko tuo sinun päähevosesi kaveri? Onko kisahevosesi jossain muualla tällä hetkellä?” Jessica pulputti nojaten vähän lähemmäs poikaa ja hymyillen flirttihymyään, joka tepsi aina. Ei tällä kertaa kuitenkaan.
“Kinkku on minun ainoa hevoseni.”
“Ai.. No oli kiva tavata.” Jessica nyökkäsi punehtumatta. Häntä sapetti ihan hirveästi. Tuo poika oli kuin hänelle tehty, taivaanlahja, mutta se omisti kylmäverisen, joka oli lihava ja luultavasti aika köntys ratsastaa. Mutta menikö Jessicalla koskaan jauhot suuhun? Ei. Ehkä hänen isänsä suostuisi ostamaan hänelle toisen, kauniin ja kalliin puoliverisen, jota hän voisi lainata Anssille.
Suunnitelma kuulosti Jessicasta täydelliseltä. Tyytyväisenä hyristen hän lähti Natalian ja Caran karsinoille päin kertomaan, miten Anssin tapaaminen oli mennyt. Hän aikoisi kertoa ystävilleen, että poika oli suorastaan kuolannut hänen peräänsä. Eihän pieni liiottelu haitannut, varsinkin, kun asia melkein oli näin, eikö?

“Summi! Voisitko pysyä paikallasi?” Inahdin ruunalleni, joka ei noteerannut käskyjäni mitenkään. Ujutin kuolaimet sen suuhun ja kiristin suitsien remmit. Elli oli juuri selittänyt minulle intoa puhkuen, että menisi perjantaina kaupungin uuteen hevostarvikeliikkeeseen ja pyysi minua kaveriksi. Olin itsekin aika innoissani. Summi kun tarvitsisi uuden satulahuovan. Oloni oli muutenkin aika iloinen; Makekin oli raahautunut mukaan. Hän oli juuri ilmeisesti laittamassa Quea kuntoon. Oli häkellyttävää ajatella, että hän oli pitänyt lupauksensa.
“Oletteko kaikki valmiina? Mennään alakentälle.” Leenan ääni halkoi ilmaa kuin terävä veitsi. Lähdimme suuressa hevosjonossa kentälle päin ja Summi tuntui innostuneelta ja energiseltä. Melkein liiankin.
Kentällä säädin jalustimia pidemmiksi ja heitin kouluraippani kentän reunalle. Nyt ainakin Summi pörräsi niin hurjasti, että raippa vain olisi kuumentanut sitä lisää.
Aloin kävellä uraa pitkin eteenpäin ja tarkkailin toisia. Natalian Mankulla oli suojat, pehmustebutsit ja muita härpäkkeitä, joiden nimiä en edes tiennyt. Summi taisi tuntea olonsa alastomaksi pelkissä suitsissa ja satulassa. Käytin sillä suojia nimittäin vain maastoissa tai esteillä.
“Säätäkää nyt ensin se käynti sopivaksi. Summi, Que, Tuuli ja Pilkku menevät aivan liian kovaa. Itseasiassa vain Kinkku menee oikein hyvää käyntiä.” Leena nyökkäsi tyytyväisenä pojalle. Minä käänsin Summin hyvin pienelle voltille, jotta se taipuisi ja rauhoittuisi. Turha toivo. En ymmärtänyt ollenkaan, miksi se kävi noin kuumana. Yleensä vain esteet kuumensivat sitä.
“Onpas se leiskuvana.” Makekin kommentoi ratsastaessaan Quella ohitsemme.
“Hyvä sinun on puhua,” murahdin ja tein tehokkaampia puolipidätteitä. Que oli ainakin oma itsensä, tulta hatussa ja niin edespäin. Aloin suorastaan hikoilla Summin selässä ja kolmipalat eivät tuntuneet vaikuttavan millään. Raudan lisäys suuhun ei ollut mikään ratkaisu, mutta minua ärsytti ruunani käytös silti.
“Annie, hidasta, menette aivan liian kovaa!” Leena huudahti ja minä yritin parhaani. Pikkuhiljaa Summi tasaantui, mutta hidas käynti oli edelleenkin turha toivo. Natalian, Caran ja Jessicankin niin ja näin läpiratsastetut hevoset menivät paremmin kuin Summi.
“Sitten ravia. Jokainen tulee nämä ravipuomit vuorotellen ja minä katson, mitä asioita te voisitte parantaa.” Leena huikkasi siirtyen keskelle kenttää kyhäämien kuuden ravipuomin viereen. Huokaisin vilkaisten ravipuomien pientä väliä. Ne pitäisi ravata todella, todella hiljaa.
Elli ravasi puomit ensin ja Pilkku meni ne mallikkaasti vuosien kokemuksella, kun taas seuraavana tulleet Make ja Que lähes juoksivat niiden yli. Leena suorastaan haukkui poikansa pataluhaksi ja Makekin meinasi hiiltyä.
Meidän vuoron tullessa Summi teki jotain ennennäkemätöntä. Se lähti käsistä. Ennen puomeja se räjähti laukkaan ja päätään viskoen rynni puomien yli ja minä olin suistua satulasta. Tein puolipidätteitä ja yritin kääntää ruunaa voltille, mutta ne eivät auttaneet.
“Käännä se voltille!” Leena karjui, mutta se oli helpommin sanottu kuin tehty. Kun sain jotenkin Summin hidastettua laukasta raviin ja olin jo melkein kaahannut Jessican päälle, viimein Summi huomasi taas minut selässään ja pysähtyi. Se steppasi paikoillaan ja pureskeli kuolainta. Kaikkien katseet olivat kuin liimautuneet minuun ja yhtäkkiä tunsin olevani maailman huonoin.
“Mitä tuo nyt oli?” Leena tarpoi päättäväisenä paikallaan tanssivan hevoseni luo ja tarttui sitä ohjasta.
“Se vain lähti,” sopersin tasaten ajatuksiani. Tuollainen käytös ei ollut yhtään Summini tapaista.
“Kyllähän minä sen nyt huomasin. Ei tuollaista voi sallia! Sinun olisi pitänyt pysäyttää se heti, eikä antaa kaahata kenttää ympäri ja säikytellä muutkin hevoset puolihulluiksi!” Leena torui näyttäen aidosti vihaiselta. Minäkin tuohduin tahtomattani. Miten tämä muka minun vikani oli, enhän minä Summia pakottanut laukkaan!
“Nyt uudestaan niitä puomeja ja Summi kuriin, avut läpi.” Leena sanoi vilkaisten minua vielä niin tiukasti, että kyyneleet kohosivat silmiini väistämättäkin.
“Mitä sinä oikein ajattelet?” Sihahdin ruunalleni ravaten pientä kahdeksikkoa sivussa. Sain osakseni sekä Elliltä, että Makeltakin kysyviä katseita, joihin en kuitenkaan jaksanut alkaa selittelemään. En tiennyt, mikä Summia vaivasi.
“Joko Summi on tyyntynyt? Hyvä. Tule nyt uudestaan nämä puomit.” Leena huikkasi minulle hetken kuluttua jo ystävällisemmin. Nyökkäsin kevyesti ja lähdin puomeja kohti. Tosiasia oli, ettei Summi ollut paljon rauhoittunut. Se meni häntä pystyssä kiitoravia puomit ja jos en olisi ollut tarkkana, se olisi päässyt laukkaankin. En ymmärtänyt yhtään, miksi ruunani oli näin hullu. Vai olinko kenties liian huono ratsastaja sille? En tiennyt.
“Nyt Annie tämähän menee pelkäksi pelleilyksi! Uudestaan! Kokoa itsesi ja hevosesi.” Leena huusi ja sinnikkäästi käänsin ruunan pienelle voltille, jossa yritin hidastaa sen ravin normaaliksi. Se hidastui, mutta oli edelleenkin liian kovaa.
Puomien kohdalla Summi nopeutti ja kumpastui polvilleen, mikä aiheutti minun kananlentoni. Lensin kuin mikäkin säkki puomien päälle ja Summi kompuroi ylös lähtien häntä suorana kiitolaukkaa ympäri kenttää. Minun teki mieli vain purskahtaa itkuun, purskahtaa itkuun ja luovuttaa.

Jessica pyyhki naurunkyyneleitä silmistään seuraten hulluna juoksevaa mustaa ruunaa ja sen lihavaa ratsastajaa, joka hölmönä lötkötti puomien päällä.
“Voi luoja! Tämä oli paras ideamme ikinä.” Hän supatti Natalialle ja peitti kädellä suunsa, koska oli purskahtamassa aivan hillittömään nauruun.
“Kerrankin läski sai opetuksen. Ja ehkä Anssikin jättäisi läskin kaverin nyt rauhaan ja keskittyisi vain minuun.” Jessica jatkoi. Hänen olisi tehnyt mieli tanssia ilotanssi, mutta se olisi paljastanut hänet, Natalian ja Caran. Tämä oli ollut nimenomaan hänen keksimä suunnitelma, jonka toteutus oli ollut niin helppoa, että sehän olisi ihan pakko toistaa uudelleenkin! Senkun illalla vain hiippaili Summin karsinalle ja kaatoi tälle monta litraa lisää kauraa. Niin helposti se vain meni.

“Oletko kunnossa?” Leena kysyi minulta, kun kömmin varovaisena ylös. Kaikki luut tuntuivat ehjiltä, vaikka rannetta kolottikin ikävästi. Yritin peittää harmin kyyneleitäni, mutta se oli vaikeaa. En tajunnut, mikä oli vialla. Teinkö minä jotain väärin, inhosiko Summi minua?
“Kuule, taitaa olla parempi, että menet alakentälle juoksuttamaan sitä, oikein kunnolla energiat pois. Katsotaan sitten tänään myöhemmin, mitä tehdään.” Leena selitti minulle ja pyydysti kokemuksella ruunan kiikkiin. Se näytti viattomalta kuin pieni kaninpoikanen.
Tartuin sanattoman hiljaisena ruunan ohjiin ja poistuin kentältä nöyryytettynä ja itkuisena. Lähdin juoksuttamaan tätä alakentälle liinassa ja Summi kaahasi, hyppi ja oli kuin pieni varsa. Vasta puolentunnin kuluttua se rauhoittui ja alkoi tuntua taas omalta itseltään.
“Oliko sinulla kenties mielenhäiriö?” Rapsutin ruunaani ja halasin sitä. Ehkä sillä oli stressiä tai jotain.. En halunnut kuitenkaan syyttää hevostani tästä. Nousin satulaan ja ratsastin tyhjällä alakentällä kaikki askellajit läpi ja Summi tuntui täysin omalta itseltään.
Uskoin vakaasti, että huominen ratsastus sujuisi taas normaaliin tapaan. Siispä yritin olla murehtimatta tämänpäiväistä ja hoidin Summilta varusteet pois. Huomenna meillä sujuisi taas hyvin, eikö?

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.7.12 11:44:28

Hyvä pätkä taas! Kiva kun on tälläisiä erilaisia pätkiä ja tarina etenee eikä vaan junnaa paikallaan. Jatkoaa :) Heti kun jaksat

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ,,!..!.. 
Päivämäärä:   6.7.12 14:15:22

:o Milloin kirjoitat?? Kui kaua voi kestää!!?!!? :OOOO!!!!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.7.12 16:28:30

^ krhm Bananasplit jatkoi tarinaa tänään! Ellet huomaa... Sillä on varmaan muutakin elämää kuin tämä tarina sitäpaitsi tässä tarinassa on tosi nopea päivitysvauhti! Kiitos siitä :)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjäinamoi 
Päivämäärä:   6.7.12 20:11:54

tää on tosi hyvä!!:)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ZORRO 
Päivämäärä:   7.7.12 00:14:50

vihiiiii ihana !

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   7.7.12 15:10:24

Tänään pitäisi tulla jatkoa :)

,,!..!.. : Kirjoitan niin aktiivisesti kuin pystyn, mutta minulla on muutakin elämää.

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ffd 
Päivämäärä:   7.7.12 16:22:36

Muuten tosi hyvä tarina, mutta mulla häirihtee vaan se, että aikasemmin Quella oli menny hankkari, ja nyt sillä jos ratsastetaan normaalisti? Vai onko tuossa sitte kuinka kauan menny aikaa tarinoitten välillä :P

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   7.7.12 17:57:00

Hei! Mitä sinä oikein teet?” Make karjaisi ja hyökäten kuin puuma lähemmäs Summin karsinaa. Natalia säikähti rajusti ja kauraämpäri levisi sisältöineen päivineen tallikäytävän lattialle. Tyttö vilkuili ympärilleen, jotta voisi juosta karkuun, mutta Make oli huomannut aikeet heti ja tukki tältä ulospääsyn.
“En minä mitään, olen viemässä Mankulle kauroja,” Natalia tiuskaisi kohottaen pientä terävää leukaansa sotaisasti ylös. Make katsoi häntä halveksivan ivallisesti:
“Ja Summi onkin Manku vai? Puoliämpärillistä kauraa! Herää, sehän voisi kuolla tuohon!”
“Sinulla ei ole mitään todisteita,” Natalia tokaisi jääkylmästi, vaikka häntä pelottikin. Jessican idea oli typerääkin typerämpi, vaikka olikin hienoa, että Annie oli lentänyt puomien päälle niin naurettavasti.
“Luuletko, ettei Leena usko omaa poikaansa?” Make ärjäisi vihaisena kuin harmaakarhu. Annien tippuminen oli ollut täysin Natalian ja ilmeisesti myöskin hänen kahden toverinsa syytä. Mitäpä, jos Annie olisi murtanut luunsa?
“Sinulla ei ole todisteita!” Natalia huusi ääni jo hermostuneisuudesta kimeänä:
“Päästä minut menemään!”
“Päästänkin, en kestä katsoa sinua enää yhtään kauempaa,” Make nyökkäsi ääni vihaa tihkuen. Tyttö nakkasi päätään arvokkaasti ja asteli pudottamansa kaurakasan yli päättäväisenä pois tallista.
“Mikä mäntti,” Make murisi vilkaisten Summia, joka oli tarkkaillut kaksikon riitelyä. Tänään ainakin ruuna oli välttynyt ylimääräisiltä kauroilta ja Make oli varma, ettei tytöt enää uskaltaisivat liikaruokkia sitä. Hän siivosi kaurat pois Summin karsinan edestä ja naputteli Annielle viestin.

>> Summin energisyyden syy selvisi. Yllätin Natalian, hän oli antamassa Summille puoliämpärillistä kauraa. Estin sen, kaikki hyvin nyt.>>

Samaan aikaan toisaalla minä käperryin tiukemmin peittooni ja sammutin yövalon. Uni ei meinannut millään tulla, vaikka kello kävikin jo yhtätoista. Ajatukset pyörivät vain Summissa. Se ei ollut koskaan ennen tehnyt niin kuin tänään. Tekisikö se saman huomenna uudelleen vai oliko se vain joku oikku, joka ei toistuisi?
Säpsähdin nopeasti ylös, kun huomasin kännykkäni soivan. Tekstiviesti. Makelta. Luin viestin ja valtava helpotuksen aalto pyyhkäisi ruumiini yli. Se ei ollutkaan Summin tai minun vikani! Se oli ollut snobien juoni. Vihaisena heille näppäilin kädet täristen Makelle viestin. Nyt en ainakaan voinut nukkua.

>>Kiitos! Sain mielenrauhan, ainakin hetkeksi. Entä jos he toistavat tuon? Pitäisikö meidän kertoa Leenalle? Olet ihana ystävä, kiitos!>>

Viestin lähetettyäni murisin harmistuneena. Kehuin Makea kuin joku rakastunut kääpiö. Mutta ansaitsihan hän kehut, koska oli pelastanut Summin suurelta kaurasatsilta. Maken vastaus saapui pian ja sen lukiessani hymyilin ja nukahdin viimein levolliseen ja rauhalliseen uneen.

>>Huomenna iltapäivällä koulun jälkeen mennään yhdessä puhumaan. Älä murehdi. Yötä, murunen.>>

***

Make ei turhia koputellut astuessaan äitinsä toimistoon. Minä astuin hänen perässään ja odotimme, että Leena lopettaisi puhelun. Hän puhui kiihtyneenä jollekin rehutoimittajalle ja väitti tämän hintoja kiskurihinnoiksi ja käski tämän työntää heinänsä sinne minne aurinko ei paistanut. Minua nauratti Leenan kiihtymys, mutta pidin perusilmeeni ja tuijotin kohteliaasti ulos ikkunasta.
“Noniin, miten voin auttaa teitä?” Leena paiskasi simpukkapuhelimensa kiinni ja kääntyi meidän puoleemme. Vilkaisin Makea merkitsevästi. Hän saisi selittää.
“Yllätin eilen Natalian. Hän oli Summin karsinan edessä ja oli juuri antamassa tälle puoli ämpäriä kauraa.” Make selitti ja minä jatkoin:
“Siitä johtui sen hölmöt syöksähtelytkin koulutunnilla.”
Leena katsoi meitä vakavasti vuorotellen ja minä vääntelin käsiäni. En tiennyt, miksi oloni oli niin hermostunut.
“Natalia on tärkeä asiakas täällä tallilla. He maksavat paljon ylimääräistä -”
“Annatko tosiaan rahan vaikuttaa? Sinunhan pitäisi potkia ne kaikki kolme ulos täältä!” Make raivostui keskeyttäen äitinsä tylysti ja jatkoi:
“Tuo on ihan väärin!”
“Sitä en voi tehdä ja sinä tiedät sen, joten lakkaa puhumasta päälleni. Otan tietysti tytöt puhutteluun ja katson, että tämä jää viimeiseksi kerraksi. Tällaista ei täällä sallita.” Leena tiukkasi.
“Mutta entä jos he antavat vielä jotain Summille?” Kysyin heikosti. Minua pelotti ajatellakin, että joku muu ruokkisi Summia niin, että se saisi ähkyn tai vastaavaa.
“Sellainen ei ole enää mahdollista, usko pois. Pidän tytöille sen verran kovat puheet. Onko asia nyt tältä osin selvitetty?” Leena rauhoitti minua ja nyökkäsin vaipuen ajatuksiini.
“Ja sinä Make, minulla on sinulle vielä asiaa.” Nainen jatkoi vilkaisten minua ja tiesin, että minun piti poistua. Hymyilin vaisusti ja poistuin toimistosta. Tiesin, että Leena tekisi parhaansa, mutta olisin halunnut heittää jokaisen snobeista ulos ja äkkiä.
“No, mitä se sanoi?” Elli hyökkäsi kimppuuni Anssi vierellään ymmärtäväisesti hymyillen. Minua hymyilytti. Onneksi minulla oli heidän laisiaan tukijoukkoja.
“Se pitää niille puhuttelun.” Selitin ja vilkaisin kaipaavasti Summin karsinalle. Ruuna lepuutti turpaansa karsinasta ulos kuin odottaen minua.
“Haluaisitko lähteä yhdessä ratsastamaan? Olimme menossa maastoon.” Anssi kysyi vilkaisten minua ja Elliä. Minä nyökkäsin:
“Jos en vain tule kolmanneksi pyöräksi.”
“No et tietysti ole mikään kolmas pyörä! Makekin voisi lähteä mukaan, jos vain haluaa.” Elli ehdotti virnistäen. Haimme kaikki kolme varusteita ja kannoin myös Quen varusteet sen karsinan eteen. Make saisi tulla mukaan, halusi sitten tai ei.
“Hei poju, oletko kunnossa?” hymisin tyytyväisenä ruunalle pujahtaessani sen karsinaan. Summi tökkäsi minua turvallaan ja laitoin sen kiinni kalteriin harjaukseni ajaksi. Huomasin Maken kulkevan tallikäytävällä ja huikkasin tälle Summin karsinasta:
“Hain Quesi kamat jo tuonne. Sinä saat tulla meidän kanssa maastoon!” Make virnisti:
“Ai että oikein saan? Mikä kunnia.”
“Käytä se siis hyväksesi,” nyökkäsin arvokkaasti ja purskahdin nauruun vetäytyen Summin selän taakse. Anssi vilkaisi minua viereisestä karsinastaan kysyvästi ja kohautin vain hymyillen olkiani. Taisin olla vähän hassahtanut.

***

“Missä muodostelmassa me mennään?” Elli kysyi nousten keveästi kuin höyhen Pilkun selkään. Minua nauratti katsoa, kun Anssi ei tuntunut saavan silmiä irti ystävästäni.
“Mene sinä ja Anssi vierekkäin edellä, niin me tulemme takana.” Make ehdotti keräten ohjia käteensä. Muodostimme parijonon ja lähdimme käyntijalkaa metsätielle päin. Ilma oli aurinkoinen ja kirkas. Tuulikaan ei värisyttänyt ainuttakaan lehteä.
“Mistä sinä puhuit äitisi kanssa?” Kysyin uteliaana vieressäni olevalta pojalta, joka istui Quen satulassa kuin siihen syntynyt. Que hätkähteli välillä jotain vihreitä miehiä, mutta Make pysyi satulassa täysin hievahtamatta. Hänen varmuutensa kai antoi varmuutta myös tammalle.
“Itseasiassa se koskee meitä kaikkia, mutta saatte kuulla sen vasta tallilla.” Make selitti salaperäisesti ja purin huuleeni. Olisin halunnut kuulla jutun heti.
“Kerro nyt, Make! Älä jaksa olla tuollainen,” Elli kommentoi edestä ja Make oli pyörittävinään silmiään:
“Anssi, käske sen puhekoneen olla hiljaa. Saatte tietää sen tallilla, piste.” Anssi virnisti hymyillen Ellille ja huikkasi Makelle jotain myöntävää. Kinkkukin tuntui Anssista nauttivan maastoilusta ja kaveristaan Pilkusta. Niistä oli tullut aivan erottomaton kaksikko.
“Otettaisiinko ravia?” Ehdotin, kun käännyimme peltojen väliselle tielle. Pelloilla jylläsivät traktorit, mutta vain Que hermoili niitä, mutta huomatessaan muiden hevosen rauhallisuuden sekin tasaantui. Lähdimme reipasta ravia eteenpäin huudellen ja nauraen nelistään.

***
“Teillä taitaa olla jotain selitettävää.” Leena tiukkasi seisoen tuolinsa takana ja antaen katseensa lipua tytöstä toiseen. Natalia, Jessica ja Cara näyttivät kaikki kysyviltä ja viattomilta. Nämä vilkuilivat toisiaan, eikä kukaan heistä hiiskunut mitään.
“Natalia, sinä olit eilen antamassa Summille kauroja. Pitääkö paikkansa?” Leena kysyi istuutuen tuoliinsa ja naputellessaan kynällä pöytäänsä kuin joku tuomari salissaan. Tyttö vilkaisi ystäviään, jotka pitivät itsensä tyyninä. Natalia pudisti päätään hiukset heiluen:
“En minä ruoki muiden hevosia. En ruoki edes omaani. Sen tekee tallityöntekijä.”
“Niinhän sen kuuluisi tehdä. Ilmeisesti päätit kuitenkin avustaa tätä Summin ruokinnassa eilen?” Leena kysyi pistävästi jatkaen:
“Ellei tunnustuksia ala kuulua, voimme soittaa teidän vanhempannekin mukaan tätä setvimään. Miten vain haluatte.” Leena oli jo tarttumassa puhelimeen, kun Jessica hädissään huudahti:
“Odota!”
“Niin?” Leena nyökkäsi laskien luurin hitaasti kädestään tietäen, että nyt linnut alkaisivat laulaa.
“No me tavallaan annoimme Summille hiukan kauraa lisää. Mutta vain parina päivänä. Ei me edes paljoa annettu,” Jessica väänteli käsiään ja Cara vilkaisi tätä tuomitsevasti. Pitäisi edes arvokkuutensa loppuun asti. Muulla ei Caralla ollut väliä, kunhan arvokkuus ja kunnioitus säilyisivät hautaan asti.
“Make sanoi, että puoli ämpäriä oli kauran peitossa.” Leena kommentoi tyynenä.
“Liioittelua!” Cara tokaisi kipakasti kuin kiusattu ampiainen:
“Make haluaa vain kostaa meille, koska Jessica ei ole suostunut seurustelemaan hänen kanssaan. Tämä anoi ja anoi, mutta Jessica ei suostunut. Nyt hän selvästi kostaa.” Jessica vilkaisi salaten tyytyväisenä Caraan. Hyvin keksitty. Tämä veto pitäisi heidät varmasti pinnalla.
“Luuletko, etten tunne poikaani? Hänellä tuntuu olevan tunteita ihan muuhun suuntaan.” Leena pyrskähti jatkaen taas tiukkaa linjaa:
“Olette antaneet kauraa Summille, eikä toisten hevosia täällä ruokita. Jos mitään tällaista tapahtuu jatkossa, takaan, että lennätte täältä kuin leppäkeihäät. Voin vielä katsoa tätä sormieni lävitse. Onko selvä? Tajuatteko, että tämä oli viimeinen kerta?”
Kolmikko nyökytteli ja mumisi nöyryytettyinä. Leena huiskautti heidät ulos ja muistutti vielä:
“En halua enää ikinä kuulla, että edes vilkaisette Annieta pahalla silmällä.”
“Voi vee!” Jessica puuskahti ja heittäytyi dramaattisesti suuren varustearkkunsa päälle.
“Älä muuta sano. Taas Annie voitti,” Natalia surkutteli. Hän oli ollut toimistossa hiljaa ja vain nyökytellyt ja myönnellyt. Jos hän saisi Maken poikaystäväkseen, olisi tärkeää, että Leena pitäisi hänestä. Siksi hän oli pitänyt matalaa profiilia, fiksu kun kerran oli.
“Me emme saa enää epäonnistua, tai lennämme täältä pois,” Cara mietti ääneen ja jatkoi sivellen merkkisatulaansa, jonka hänen isänsä oli ostanut nimipäivälahjaksi. Se sopi Tuulille kuin valettu.
“Meidän pitää siis huolehtia, että Annie on se, joka lentää täältä pois, emmekä me.”
“Ja meidän pitää myös huolehtia, että Make rakastuu minuun!” Natalia huomautti tiukasti. Jessica iski Anssia ja Teemu oli Caralla. Make olisi hänen vaikka henki menisi. Ja sen saisi Annie karvaasti kokea.
“Tottakai hän rakastuu sinuun,” Jessica ja Cara rauhoittelivat yhdestä suusta. He kolme pitivät toistensa puolta ja taistelivat omistaan. Yksi iso lihava Annie ei heitä rikkoisi. Ei sitten ikinä.

***

“Olipa lenkki!” Elli hihkui kasvot punaisina laskeutuen Pilkun selästä. Olimme laukanneet neljästään, puhuneet suumme puhtaiksi ja nauraneet senkin edestä. Kaikki oli ollut ihanaa, upeaa ja täydellistä. Summikaan ei ollut lainkaan sellainen kuin eilen. Toki sekin oli innostunut laukasta, mutta pysyi hanskassa ja kuunteli taas aivan entiseen malliin. Ainoastaan Kinkulla oli vaikeuksia pysyä mukana. Anssi oli selittänyt, että Kinkku oli pari vuotta vain tarhannut yksin, ennen kuin hän oli ostanut sen. Se oli silloin ollut Super lihava ja erittäin huonossa kunnossa. Vieläkin se oli paksu, mutta parempaan päin menossa. Se oli Anssin silmäterä. Hän ei ikinä ollut uskonut rakastuvansa isoon, nuhruiseen suomenhevoseen. Mutta Kinkku rakastuikin ja kiintyi häneen. Miten hän silloin olisi voinut sanoa tälle ei? Hänen oli pakko ostaa suokki ja pelastaa se itselleen.
“Hoidetaan hevoset ja mennään sitten toimistoon.” Make huikkasi meille ja lähti viemään Quea sisälle. Nyt vasta muistin sen salaperäisen asian, jota Make ei suostunut paljastamaan. Lähdimme kiireen vilkkaa riisumaan hevosia. Summi ei ollut paljoa hikistynyt maastolenkistä, joten en loimittanut sitä. Vein sen nopeasti ulos ja sinne se jäi rouskuttamaan heiniään muiden ruunien, Kinkun, Eclipsen, Pilkun ja Lakun kanssa.
“Joko mennään?” Hihkaisin tarttuen Elliä kädestä. Tämä oli kantamassa varusteitaan satulahuoneeseen. Innostuneena tämä nyökkäsi, laittoi varusteensa nopeasti omalle paikalleen ja kiirehdimme toimistoon, joka oli aika täynnä. Snobit istuivat siellä, samoin Kirsi, Make, Anssi ja pari muuta tyttöä. Leena vilkaisi kelloaan ja hymyili sitten meille kaikille:
“Eiköhän aloiteta.”
Me nyökytimme ja Leena istuutui tuoliinsa hymyillen, suorastaan säteillen.
“Tiedätte, että Leenan Talli tekee yhteistyötä siskoni pitämän Million Billion, eli MB-siittolan kanssa.” Leena aloitti. Minä nyökkäsin itsekseni. MB-siittola komeili usein sanomalehdissä. Leenan sisar Laina omisti itse ison tilan meren rannalta, jossa piti suurta ja kehuttua siittolaansa. Siellä oli koko maan upeimpia tammoja ja oreja - niin ja tietysti varsoja.
“Niinpä tämän vuoden kokeneiden ratsastajien kesäleiri pidetään siellä. Se kestää kymmenen päivää ja kaikki te tässä huoneessa olevat olette tervetulleita. Tässä on lappuja, jossa on leirin hinnat ja muita tietoja. Siihen sisältyy oman hevosen kuljetus sinne ja muuta sellaista. Miltä kuulostaa?” Leena selitti ja me kaikki vedimme henkeä. Elli ja minä hymyilimme toisillemme innostuneina; tuonnehan minä menisin, minä ja Summini!
“Napatkaa jokainen lappu ja tuokaa se ylihuomenna vanhempien nimen kera, jos osallistutte. Leiri on vasta kahden viikon päästä. Minä tulen sinne mukaan, mutta eniten teille pitää leiritunteja itse Laina ja pari muuta siellä olevaa.” Leena selitti. Nyppäsin lapun pinosta ennen Jessicaa ja tämä vilkaisi minua ärtyneenä. Se ei pilannut intoani.
“Nyt sitten saatte esittää kysymyksiä!” Leena sanoi ja virnisti pojalleen, joka viittasi myrtyneenä:
“Joudunko ottamaan Que-Aivokääpiön sinne?”
“Make! Siisti suusi! Olen itse kasvattanut Quebellan ja se on mitä hienoin hevonen. Hieman omapäinen vain. Tottakai otat Quen sinne.” Leena vastasi kipakasti. Naureskelimme ja juttelimme vielä hetken ennenkuin lähdin kotiin.

ffd: unohdin taukoni aikani sen hankkarin joten Que on nykyisin ihan terve :D

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   7.7.12 18:58:59

ihanaa kun olet kirjoitellut niin ahkerasti ja tarina pysyy mielenkiintoisena eikä junnaa paikallaan, olet todella taitava kirjoittaja!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.7.12 19:06:51

up!!1 aivan ihana pätkä<3

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjämaea 
Päivämäärä:   7.7.12 20:07:03

Ah tää tarina on rakkaus<3
Ja tavallaan tosi kiva että Anssi astu kuvioihin, mutta toisaalta vähä hassua että 3 ratsastavaa jätkää sattuu samaan talliin :DD Mutta siis Anssi vaikuttaa tosi huipulta ja tykkään siitä ja kaikista itteasiassa :DD Ja jänskätän tota leiriä !!:)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   7.7.12 22:16:07

Kiitos kaikille kivoista kommenteista! :)
Maea: Makehan asuu siellä, Teemu ei ole enää siellä vaan kävi vain viikonloppuna Caran tykönä ja Anssi nyt muutti sinne. Kiva että pidät ja kiva ettei leiri tunnu teistä tyhmältä ajatukselta :D
Huomenna jatkuu, tänään ei enää ehdi :)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ^-^ 
Päivämäärä:   8.7.12 13:32:16

Voisitko linkata sen sun blogin? ;) Olisi kiva alkaa lukea<3

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.7.12 13:33:22

:))

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Cabriella 
Päivämäärä:   8.7.12 14:02:56

Jatka :)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.7.12 15:33:26

Taas hyvä pätkä!
kuinka vanha olitkaan Bananasplit?

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjäinamoi 
Päivämäärä:   8.7.12 16:37:30

aaaaa oon koukussa tähän!:)

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit 
Päivämäärä:   8.7.12 16:58:23

Aika oli kulunut kuin siivillä sen jälkeen, kun Leena oli kertonut leiristä. Lähtö olisi jo huomenna ja minä olin jännittyneistä jännittynein. Avasin matkalaukkuni ja aloin paiskoa sinne vaatteita vilkuillen välillä listaani, joka nyhjötti pöydälläni. Ratsastushousuja kaksi paria, t-paitoja, pitkähihaisia ja normaaleja vaatteita. Uimapuku varmasti pitäisi myös laittaa, mikä hieman hermostutti minua. Näyttäisin ryhävalaalta snobien, Ellin, Kirsin ja muiden tikkujen rinnalla. Mutta voisinhan aina uida iso t-paita uikkarieni päällä ja sanoa tekosyyksi, että paloin helposti. Se asianhaara lievitti oloani. En pakannut toppeja, minishortseja, hameita tai mitään muuta, mitä löytyisi snobeilta minunkin edestäni. Laitoin vähän pitempiä shortseja ja väljiä t-paitoja. Olin sinut vartaloni kanssa (tai ainakin vakaasti yritin) mutta en silti halunnut käyttää tiukkoja vaatteita, jotten tursuisi niistä yli.
“Annie?” Äiti huusi oven takaa ja astui sisään lupaa kysymättä. Meinasin nurista asiasta, mutta jätin sen sikseen. Olihan hän ja isä maksanut leirini. Ja voin vannoa, että se oli ollut kaikkea muuta kuin halpa.
“Niin?” Katsoin äitiä kysyvästi ja istahdin sängylleni oikoen jäseniäni.
“Tuolla eteisessä on joku poika,” äitini selitti pidätellen hymyään:
“Hän kysyy sinua.”
“Ai?” Hämmästyin. Tämä oli siis ensimmäinen kerta, kun joku poika odotti minua oveni ulkopuolella. Äkkiä minut valtasi pelästynyt tunne. Ei kai se vain ollut Teemu?
“Onko se hoikka, vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen?” Kysyin nousten seisomaan ja tarvoin sinne tänne.
“Ei. Se on ruskeahiuksinen ja tosi komea.” Äitini hihitti melkein tyttömäisesti ja mulkaisin tämän hiljaiseksi. Se oli siispä kai Make. Riensin alakertaan kiroten itseni. Näytin tosi tyhmältä. Minulla oli päälläni jotkut naurettavat lökärit.
Eteisessä tosiaan seisoi Make, joka näytti hieman vaivaantuneelta ja keikkui kantapäidensä varassa. Kun hän näki minut, tämä rentoutui heti ja virnisti minulle:
“Viitsit sitten tulla tänne alas.”
“Juuri ja juuri.” puuskahdin ja katsoin poikaa kysyvästi. Tämä riisui takkinsa ja asteli viereeni täysin muitta murheitta:
“Tulin katsomaan, miten pakkaaminen edistyy. Ja minulla on muutakin asiaa.”
“Huoneeseeni?”
“Jep.”
Astelin Make takanani takaisin yläkertaan huoneeseeni ja huokaisin helpotuksesta, kun äiti oli tajunnut poistua sieltä. Make sulki oven ja istahti kirjoituspöytäni ääreen vilkuillen huonettani. Istahdin itse epävarmasti sängylle hipelöiden hiuksiani. Tein sitä aina kun olin hermostunut.
“Kiva kämppä,” Make tokaisi venytellen ja vilkuillen kirjoituspöydälläni olevia kuvia. Pari Summin laidunkuvaa ja yksi, missä istun sen selässä iloisena uutena omistajana. Yksi vanha haalistunut kuva Ballesta, jota olen jo oppinut katsomaan itkemättä.
“Onpa julmaa,” Make virnisti yhtäkkiä ja heilautti Teemun kuvaa kädessään. Minä punastuin ja sieppasin sen tältä sihisten. Olin leikannut itseni kuvasta pois ja siinä oli vain Teemu, jonka olin sutannut ja piirtänyt tälle hameen sekä taakse hirsipuun, jossa poika roikkui.
“Voisitko kertoa asiasi ja lakata kuvieni penkominen?” Kysyin kuivasti ja poika hörähti nauruun.
“Voisihan sitä, mutta nämä kuvasi ovat paljon mielenkiintoisempia. Onko tuo kamerasi?” Make kysyi osoittaen pöydälläni lepäävää Nikonia.
“On,” nyökkäsin ja poika tarttui tähän virnistäen.
“Sinulla ei ole yhtään kuvaa minusta. Täytyypä korjata homma heti.” Sen sanottuaan Make kohotti kameraa ja virnuili tälle makeasti painaen salamaa. Minä hihitin hänen ilmeilleen, kun hän napsi kaiken maailman kuvia itsestään. Tämä pullotti poskiaan, näytti kieltä, pullotti ja pyöritteli silmiään. Kun poika viimein yritti napata kuvia minusta, piilouduin sänkyni taakse turvaan.
“Laitan tämän pois, nössö.” Make tuhahti ja laski varoen kameran takaisin paikalleen. Tulin pois piilostani ja virnistin:
“En ole nössö, minulla vain toimii pakoreaktiot.”
“Kameran nähdessäsikö?” Make muljautti silmiään. Järkevän keskustelumme keskeytti äiti, joka taaskin koputtamatta astui sisään tarjottimen kanssa, jossa oli keksejä ja mehua. Tunsin oloni viisivuotiaaksi ja mulkoilinkin tätä tämän laskiessa tarjottimen pöydälleni.
“Tässä teille välipalaa. Nyt minä vasta sain päähäni että sinä oletkin sen Leenan poika, eikö niin?” Äitini kysyi Makelta joka kohteliaana nyökkäsi:
“Joo.”
“Tulit siis tänne Annien kaveriksi?” Äiti jatkoi hymyillen lämpimästi. Minä yritin viestittää häntä silmilläni, että hän häipyisi, mutta äitini ei tehnyt elettäkään ovelle päin.
“Joo, niin,..” Make häkeltyi äitini kysymyksiä ja virnistin tälle kiusallani äidin takaa. Oli jo aikakin, että Make menisi kerrankin hämilleen.
“Sepä mukavaa! Hirveän kiva tavata Annien ystäviä. Ellikin on niin mahdottoman mukava, suloinen tyttö. Teemukin oli hurmaava.” Äiti pälätti ja jatkoi vinkaten silmää Makelle:
“Varsinainen herrasmies, sellainen charmantti.”
“Nyt ulos!” Pihahdin ja suorastaan tuuppasin äidin ovesta ulos. Tämä huusi vielä Makelle, että toivottavasti hän piti kekseistä. Minä löin käden otsalleni. Ei ollut helppoa kun äiti oli tuollainen sähikäinen. Onneksi isän rauhallisuus sentään hieman tasasi tämän räiskyvää luonnetta, joka ei ollut periytynyt minuun. Luulisin.
“Nyt ymmärrän, miksi olet tuollainen kuin olet,” Make naureskeli tarttuen kaurakeksiin. Minä mulkaisin tätä ärtyneenä:
“Äiti on yleensä paljon rauhallisempi. Hän vain piti sinusta.”
“Kukapa minusta ei pitäisi? Olen vastustamaton. Teemun charmi ei ole mitään minuun verrattuna,” Make sanoi venytellen laiskasti kuin kissa. Minä meinasin sanoa jotain kipakkaa, mutta jätin sanomatta.
“Taivaallista,” Poika huokaisi ottaen itselleen uuden keksin. Minä päätin vakaasti, etten koskisikaan niihin. Olin nimittäin edelleen dieetillä, joka onnistui toinen päivä hyvin ja toinen päivä hyvin huonosti.
“Voisitko kertoa nyt sen asiasi?” Keskeytin Maken piparien mutustelut. Tämä havahtui kuin nyt vasta muistaen, miksi oli tullut.
“No ei minulla oikeastaan mitään asiaa ollut..” Make lopulta sanoi. En uskonut häntä. Näin ihan selvästi, että poika valehteli.
“En usko,” pudistin päätäni.
“Ei kun halusin ihan oikeasti vain nähdä sinut. Kun et tullut tänään tallilekaan.” Make huomautti pyörien kirjoituspöytäni tuolissa ja syöden edelleen keksejä. Hänellä olikin varaa niitä syödä, kun pojassa ei ollut senttiäkään ylimääräistä.
“Kyllä minä käyn vielä illemmalla laittamassa satulan ja suitset kuljetuskaappiin ja tietysti Summia moikkaamassa.” Selitin, mutta en luovuttanut:
“Voisitko jo viimein kertoa?”
“Itse asiassa - en.” Make sanoi ja hymyili niin viattoman raivostuttavasti, että paiskasin tyynyn hänen naamaansa kiljuen:
“Sinä olet maailman ilkein mies jonka tiedän.”
“En kerro siltikään.”
Hetken riideltyämme Make vilkaisi kelloaan ja sävähti:
“Olen näköjään jo ollut täällä puoli tuntia yli aikaa. Äiti tarvitsee apuani tänään tallissa.”
“Hienoa! Tulen mukaasi siis nyt samalla ja sinä saat luvan kertoa, mistä kiikastaa,” hymyilin sitkeänä jo vetäen hupparia t-paitani päälle. Make katsoi minua väsyneenä:
“Sinä se et luovuta.”
“En koskaan.”

***

Tallissa hevosentuoksu löi vasten kasvoja. Rakastin tuota hajua. Kun olimme yhdessä Maken kanssa polkeneet tallille, tämä ei ollut kertonut, vaikka olin anonut, kiristänyt ja lahjonut. Inhotti, kun jollain oli salaisuus, jota ei voinut ystävälleen kertoa!
“Minä menen nyt heittämään niitä heiniä äitini kanssa. Nähdään kuitenkin vielä tänään.” Make sanoi ja hänen viimeinen lauseensa oli enemmän käsky kuin ehdotus.
“Voihan olla,” vastasin verkkaisesti ja melkein näin, kun Make ärsyyntyi. Minä hymyilin tyytyväisenä. Siitäpähän sai kun ei kertonut minulle supersalaista juttuaan!
Lähdin kulkemaan ruunan karsinalle ja tämä hörisi minulle lämpimästi. Sydämeni pakahtui ilosta ja suorastaan hypähdin sisään karsinaan halaamaan tuota rakasta kavioeläintäni.
“Mitä minun hieno Zero’s Black on tänään tehnyt?” Kuiskutin hevoselle ja silittelin sen lämmintä kaulaa. Olin antanut Summille tänään vapaapäivän, koska päiväni oli täyttynyt pakkailuista. Ja leirillä kun ratsastettaisiin joka päivä varmaan kaksikin kertaa, niin sen oli hyvä levätä yksi päivä ennen koitosta.
“Näkeehän sinuakin täällä! Kävin Pilkulla taivuttelemassa koulua ja se kulki ehkä paremmin kuin ikinä. Leenakin sanoi, että meidän pitäisi tehdä lajinmuutos, esteistä kouluun.” Elli asteli hymyillen Summin karsinaan sisälle. Virnistin tälle:
“Pilkku osaa mitä vaan.”
“Lahjakas hevonen,” Elli hymyili kuin hangon keksi ja ojensi Summille sokeripalan taskustaan. Ruuna hamusi sen pehmein huulin tytön kädestä.
“Mikset tänään ollut ratsastamassa?” Elli kysyi.
“Ei ollut oikein aikaa. Make muuten tänään piipahti meillä,” Kerroin Ellille joka suorastaan kiljahti:
“Mitä?”
“No sitä minäkin. Äiti vain sanoi, että joku poika ovella ja hetken aikaa ehdin jo pelätä, että se olisi Teemu.” Selitin vaientaen Ellin, jonka silmät paloivat janoisina tiedosta:
“Pussasitteko te?”
“Elli! Me ei todellakaan -”
“No kai te edes halitte?” Elli keskeytti minut kärsimättömästi ja rypisti sileää otsaansa tyytymättömänä.
“No ei tullut ensimmäiseksi mieleen,” urahdin.
“Me muuten vaihdoimme Anssin kanssa numeroita. Tämä lähetti aamulla viestin, että kai me tänään nähdään tallilla,” Elli hymisi silmät loistaen. Nostin peukaloani ylös:
“Upeaa!”
“Todellakin. Se on ollut niin mukava ja kiva. Ihan erillainen kuin kukaan muu.” Elli suitsutti ja minä toppuuttelin häntä:
“Kunhan et innostu liikoja. Muistathan Teemun.”
“Rauhoitu. Pidän jalat maassa,” Elli nyökkäsi ja hymyilin tyytyväisenä:
“Tiedän sen.”
“Vai on Elli pihkassa Anssiin,” Jessica hymyili ivallisesti karsinan oven takaa ja minä ja Elli hypähdimme ainakin metrin ilmaan. Kuinka kauan tyttö oli salakuunnellut meitä?
“Se ei kuulu sinulle,” Elli sähisi kuin vihainen kissa. Jessica heilautti hiuksiaan kuin prinsessa taaksepäin ja naurahti pehmeästi:
“Kuuluuhan se. Anssi on minun.”
“Niinkö? Lukeeko hänen passissaan Jessican omaisuutta?” Minä pistin väliin ja Jessican silmät alkoivat leiskua entistä enemmän:
“Pidä sinä ihrasi erossa minun asioistani.”
“Mene pois, sinä kuvotat meitä,” Elli pyysi säilyttäen rauhallisuutensa rippeet ja minä silittelin Summia, joka vilkuili oudoksuen karsinan edessä seisovaa tyttöä, jota ympyröi vahva parfyymipilvi.
“Leirillä sitten, varokaa vain. Saatte kumpikin nähdä, ketä Make ja Anssi ja Teemu suutelee. Voin vinkata; he eivät pussaa teitä kumpaakaan.” Jessica kirskutti hampaitaan ja minä valahdin veltoksi:
“Mutta eihän Teemu voi tulla sinne kun se ei kerran ole enää Leenan tallilainen!”
“Voi se, Leena antoi luvan. Siellä nähdään, hylkiöt,” Jessica lupasi ja naureskellen nokkeluuksilleen hän lähti Flipin karsinalle. Hän halusi tarkistaa, oliko tallityöntekijä harjannut sen varmasti tarpeeksi hyvin.
“Teemu tulee sinne,” Toistin Ellille kalpeana. Tämä ravisti minua hartioista ottaen päättäväisen ilmeen:
“Ja se ei haittaa mitään, päinvastoin! Näytät hänelle, että sinulla on uusi mies.”
“Minulla ei ole ketään uutta miestä, Elli!”
“Älä ole noin helskutin jääräpäinen, Annie. Kyllähän me kaikki se jo huomataan.” Elli nurisi. Suljimme Summin karsinan salvan ja lähdimme varustehuoneeseen laittamaan kamppeita kasaan huomista varten. Varustehuoneessa varustelaatikon päällä istui vierekkäin Make ja Anssi, kun astuimme Ellin kanssa sisään.
“Tuliko ikävä?” Make kysyi ykskantaan ja minä hymyilin tälle kiusallani:
“Tuli, Anssia.”
Anssi naureskeli ja Make mulkaisi minua happamasti. Laitoimme nelistään varusteita omiin varustekaappeihimme ja lukitsimme ne, kaiken varalta. Toisin sanoen, snobien varalta. Varusteiden jälkeen lähdimme yhdessä kioskille, jossa ostimme limsat ja puhuimme lähes kaksi tuntia leiristä. En tiennyt, millainen leiri se olisi, mutta yksi asia oli ainakin varmaa - meille tulisi ihan hirveän hauskaa!

Mun blogini on: http://munomatosisoma.blogspot.com/ Saa liittyä lukijaksi! ;)
ja olen 14v

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.7.12 20:17:49

Rakastan tätä ♥
Mutta nyt Maken ja Annien osuus etenee liian hitaasti ainakin mun mielest. Odotin niinku ellikin et ne pusis :33

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   8.7.12 20:38:57

ei etene mielestäni liikanopeesti;) Hyvä kun pidät lukijat jännityksessä. Ja jooo kirjotat aina ihan yhtä hyvin!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.7.12 20:39:00

tää on niin ihana!♥

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: antikristus666 
Päivämäärä:   8.7.12 20:49:35

._____. omg, aiva mahtava ♥ Jatkat ehottomasti (;

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.7.12 21:13:34

Aah ihana pätkä taas! Oon koukussa kanssa. Ja ihanaa kun jaksat kirjotella näin usein.

Ootko kuitenkin niin nuori vasta? Olisin luullut että olet tyyliin 18! Kirjotat niin hyvin :)!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   8.7.12 21:17:41

oon iha koukussa tähän!

  Re: Läski-Anni #6

Lähettäjä: Bananasplit<3 
Päivämäärä:   8.7.12 23:11:32

Huomasin yleisellä puolella olevan joku Bananasplit, joka en kyllä todellakaan ole minä. Eli yritän muistaa nyt laittaa nimimerkkiini sydämmen perään, katsotaan, miten tämän asian muistan ;)

TOPA TÄYTTYI, JOTEN UUDEN SAA JOKU LUKIJA TEHDÄ, MIKÄLI HALUAA. ITSE EN KERKEÄ. KUNHAN KIRJOITTAA LÄSKI-ANNIE SIIHEN JA MAINITSEE KIRJOITTAJAN NIMEN JA LINKKAA TÄMÄN ELI EDELLISTOPAN. KIITOS TÄLLE JOKA VIITSII! <3

Kiitos kaikille kommenteista :) Olisi myös kiva kuulla, minkä ikäisiä tämän lukijat ovat :P

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.