Lähettäjä: aarnikettu
Päivämäärä: 6.5.12 01:11:07
Kiitos kaikille ihanille lukijoille ja kommentoijille, jotka on jaksanu tätä lukea ja pitää ylhäällä! ♥ :) Tässä jatkossa kestikin oletettua pitempään, onnistuin sähläämään niin, että koko uus pätkä poistui, ja se piti kirjoittaa kokonaan alusta. No, ei hätää, kirjoitin uuden, pidemmän ja ainakin kolme kertaa paremman pätkän kuin se kadotettu ;) Tässä on toimintaa ja tunteilua. Toivottavasti tykkäätte!
Ja asiahan on niin, että tää tarina alkaa olemaan vähitellen loppusuoralla. Pari pätkää kyllä vielä tulee, mutta sitten on Kyyhkyn ja Variksen stoori lopussa... ainakin tältä erää. :) Mutta katsellaan sitten lähempänä loppua.
---
V
Porukka alkoi vähitellen valua meiltä pois. Miksu ja Olavi jäi mun seuraks siivoomaan - meidän kämppä oli aika kamalassa kunnossa. Me keräiltiin pulloja ja tölkkejä pitkin kämppää, ja annoin ne Miksulle - se oli aina persaukinen ja tartti kuitenkin rahaa. Miksu oli yöllä myös oksentanu mun vanhempien makkarin lattialle, ja mä pistin sen siivoomaan ne yrjöt ja imuroimaan koko kämpän siitä hyvästä. Muut oli sentään onnistuneet laattaamaan vessaan - ja hyvä niin. Mun porukat tuli tänään himaan, enkä mä halunnu, että ne näkis kämpän ihan kamalassa kunnossa. Ei tää kuitenkaan ollut oikeestaan mun talo, joten mun mielestä oli ihan kohteliasta pitää se asiallisessa kuosissa, kun mut nyt kerran oli porukoiden talonvahdiksi uskallettu jättää. Me kerättiin myös kaikki roskat kämpästä. Niitä tuli varmaan melkeen neljä jätesäkillistä - pahvimukeja, kaljalavojen pahvipáskoja, pizzalaatikoita ja mitä lie. Se kerto jo aika paljon siitä, kuinka sotkunen Lokkikallion juoppojengi osas olla. Tai no, kuinka sotkusia me osattiin olla, sillä kai mäkin siihen juoppojengiin sitten kuuluin. Hyviä tyyppejä ne oli, ei siinä mitään. Me raahattiin Miksun kanssa jätesäkit meidän roskakatokseen. Mä olin ajatuksissani. Mä mietin Enniä - yllätys. Eilinen vaan pyöri mun päässä. Miten tää kaikki oli menny tähän? Miten mä olin voinu rakastua ihmiseen, jota mä olin aluks vaan vältelly ja inhonnu? Kaikki oli niin sekavaa, eikä eilinen viinanjuonti ainakaan ollu yhtään auttanut asioita. Kun mä heitin viimesen jätesäkin jätelootaan, mä ihan ajatuksissani kaivelin taskusta sytkärin, ja aloin räpläämään sitä. Miksu tuijotti vieressä kulmat kurtussa.
"Ville, älä ees aattele", se tokas sitten, ja mä havahduin.
"Mitä? Aattele mitä?" mä kysyin hölmistyneenä sytkäri kädessä.
"Älä nyt ala polttamaan tota, kun me just saatiin kaikki roskat kerättyä sinne", Miksu virnuili.
Ai. Sitä.
"En mä aatellutkaan", mä töksäytin sitten, ja lähdin kävelemään roskakatokselta pihatieltä talolle päin. Miksu seurasi mua, yhä kulmat kurtussa, mietteliäs ilme kasvoillaan. Me käytiin istumaan meidän talon portaille, ja sytytettiin tupakat.
"Sun ja Ennin välillä tais käydä vähän muutakin ku se Jonna-episodi", Miksu totesi sitten. Se oli jaksanu istua portailla paikoillaan ehkä puoli minuuttia, nyt se taas pyörähteli portailla ja roikkui kaiteella ku joku hélvetin ADHD-apina.
"No joo", mä myönsin sitten, ja edellisen röökin palaessa loppuun kaivon askin esiin ja otin toisen, "kävihän siinä vähän kaikenlaista."
"Anna tulla", Miksu sanoi sitten, ja kattoi mua pää kallellaan kuin utelias koiranpentu. Mä hymähdin vaan, ja vedin pari hatsia röökistä, ennen ku sanoin mitään.
"Saitko sä sen selätettyy?" Miksu heitti sitten vitsillä, mutta mun ilme kertoi sille enemmän kuin tuhat sanaa, ja siitähän se vasta villiinty. Se hyppi portailla ja meinas lentää kaiteen yli mun mutsin kukkaistutuksiin.
"Ei hélvetti, Ville, víttu mikä pukki sä oot!" se nauroi sitten, ja läimäisi mua toverillisesti selkään. "Mä tiesin, mä arvasin!"
"Mitä sä arvasit?" Olavi kysyi. Se tuli ovesta pihalle röökille selkeän uteliaana. No voi hélvetti. Sen siitä sai, kun omisti liian uteliaita kavereita.. ei ne kyllä vetäneet vertoja sille Ennin kyttääjäveljelle, mutta aika läheltä liippasivat kuitenkin.
"Että Ennille ja Villelle tulee vielä jotain", Miksu mylväisi sitten.
"Oho, no niin! Sitähän mäkin sanoin", Olavi nauroi, "varis ja kyyhky."
"Olavi, turpa kiinni", mä tiuskaisin sitten, mutta virnuilin kuitenkin, "vihaan noita sun lintujuttujas. Ihan pseudotiedettä!"
"No mutta oikeessa me oltiin Miksun kaa silti", Olavi sanoi, ja istui mun viereen portaalle Miksun yhä sählätessä omiaan seisaaltaan, "no, koska te alatte seurustella?"
"Me seurustellaan jo", mä sanoin sitten, ja jätkien ilmeet ois pitäny saada tallennettua.
"Ja millon sä aijoit kertoo tän sun parhaille kavereille?" Miksu meuhkasi, ja tönäs mua leikkisästi kylkeen, "Kauanko te ootte seurustellu ilman että me tiedetään mitään?"
"Eilisestä saakka", mä nauroin sitten, ja jätkiä hymyilytti.
"Ei hélvetti. Oot sä kyllä aika jätkä", Olavi totes puistellen päätään.
"Ja liittyy tähän vielä yks juttu", mä sanoin sitten, "mutta jos mä sanon sen, lupaatte ettette naura."
"Okei, me luvataan", Olavi vannoi, ja vilkaisi Miksuun.
"Mä en kyllä voi luvata mitään", se virnuili, mutta mä vaan näytin keskisormea sille.
"Ennin porukat haluu tavata mut ja mä meen niille syömään", mä totesin sitten. Olavi ja Miksu repes nauramaan. Víttu, mä arvasin, että tässä kävis näin!
"Ville, unelmien vävypoika anoppilassa käymässä!" Miksu hirnui. "Älä huoli, voitat varmasti ne Ennin vanhukset puolelles!"
"Joo, ja kohta tanssitaan jo häitä", Olavi virnuili, "varo sitten, ettet vaikka polta niidenkin roskakatosta.."
"Haistakaa nyt jo páska", mä naurahdin sitten. Kieltämättä mua hirvitti ajatus siitä, että mun pitäis mennä Ennin porukoiden kanssa syömään, mutta kyllä kai siitä hengissä selviäis. Jos ei, Olavi ja Miksu tietäis kyllä, minkälaiset hautajaiset mä haluaisin.. mutta eipä kai Enninkään porukat purematta nielleet.
Olavi ja Miksu lähti, ja me luvattiin soitella vielä tänään. Valtteri ja Viltsu ilmestyi kanssa kotiin, ja ne oli ylpeitä siitä, kuinka siistissä kunnossa kämppä oli. Me istuttiin Valtterin kanssa kahvikupit kourassa pöydän ääressä, ja Viltsu huseerasi omiaan ympäri keittiössä tanssahdellen samalla. Radiosta tuli sen lempibiisi, Juice Leskisen Viidestoista yö. Vaikka Viltsun ulkonäkö antoi ehkä jonkinlaisen rokkarivaikutelman, se oli aina tykänny Juicesta, ihan pennusta asti. Sen kuolema oli ollut sille aika kova juttu. Viidestoista yö oli itsesäälisen Suomen kansan yksi tunnusbiisi. Ja kieltämättä munkin mielestä se oli hélvetin hieno biisi.
"Pitäsköhän meidän leipoa niille jotain?" Viltsu mietti ääneen, nojaten tiskipöytään.
"Älä nyt liiottele", Valtteri totes, "sitä paitsi mistä me tiedetään, jos ne on vaikka päättänykin erota? Me ollaan täällä vastassa pullakahvien kanssa, että joo, juhlitaan sitä että kirjotatte eropaperit!"
"No sehän ois tavallaan sovun ele", Viltsu puolusti, "että ne pystyis eroamaan sovussa ja sillee."
"Jos nyt vaan keittäisit lisää kahvia", mä totesin, "en usko, että ne tarttee muuta."
"Mä kyllä taidan tästä lähtee", Valtteri sanoi nousten ja laittaen kuppinsa tiskialtaaseen, "sanokaa porukoille terveisiä, oli tilanne mikä tahansa. Moro."
Valtteri otti rotsinsa naulasta, ja lähti menemään. Mä jäin istumaan pöytään, ja Viltsu pisti lisää kahvia porisemaan, istuen sitten mua vastapäätä. Se tuijotteli mua siskon tietäväisellä katseella, kulmat koholla ja silmät miltei uteliaisuudesta kiiluen, ja mä tuijotin takasin.
"No?" mä töksäytin sitten, pyöritellen puolityhjää kahvikuppia käsissäni.
"Aattelin vaan, että mites se sun rakkautes kohde?" Viltsu sanoi sitten hymyillen ovelana.
"Mitä siitä?" mä kysyin, ja katsoin sitä takaisin, mitäänsanomaton ilme naamallani.
"No aattelin vaan, että kuka se on ja sillee", Viltsu hymähti, "kyllähän mun pitää tietää."
"Ja miks pitäis?" mä sanoin sitten.
"No ainahan me ollaan kaikesta puhuttu", Viltsu sanoi, "oonhan mäkin sulle kaiken kertonu."
"Niin oot kyllä", mä myönnyin, "muistan sen, kun ala-asteella olit ihan lämässä Miksuun ja roikuit meidän perässä koko ajan aina kun Miksu ja kumppanit oli käymässä täällä.."
"Ville! Älä muistuta tosta!" Viltsu kirkaisi nauraen. "Mua hävettää!"
"Ja syystäkin", mä nauroin, "kerran kun Miksu oli meillä yötä, sä hiippailit yöllä mun huoneeseen 'ettimään jotain paitaa' vaikka stalkkasit oikeesti nukkuvaa Miksua. Miksu oli ihan hädässä eikä meinannu uskaltaa tulla meille enää sen jälkeen!"
"Ville", Viltsu vaikeroi, "oo hiljaa nyt."
"Vaikka nykyään mä uskon että Miksulla ei olis mitään sitä vastaan, vaikka sä stalkkaisitkin sitä kun se nukkuu", mä kiusasin sitten pikkusiskoani, ja Viltsu läimäisi mua naamalle ilme myrtsinä, vaikka mä näinkin, että sitä hymyilytti.
"Älä nyt koita vaihtaa aihetta", se sanoi sitten vaativaan sävyyn, "tunnenko mä sen? Sen sun tyttöystävän?"
"Ei se ole..", mä aloitin, kunnes tajusin, että hélvetti, olihan se. "Tai siis on."
"Eli te seurustelette!" Viltsu hihkaisi. "Nyt, Ville, nimeä kehiin!"
"Enni Lähteensalo", mä huokaisin sitten, "en tiiä, tunnetko."
"Joo, kyllä mä sen taidan tietää", Viltsu tuumi sitten, "Lehtosen Lauran kavereita?"
"Jep", mä sanoin, "taitavat olla parhaita kavereita."
"No niin Ville, koska sä tuot sen näytille tänneki?" Viltsu naureskeli.
"Jos välillä siirryttäis suhun", mä totesin sitten kumartuen pöydän yli lähemmäs systeriäni, "kai sä olit viime yönä Eerolla, etkä missään muualla? Oon kuullu vähän juttua, että Väänäsen Arikin ois kiinnostunu susta.."
"Ville!" Viltsu parkaisi taas. "Olin ihan Eerolla, kuule. Ei mun asiat kuulu sulle."
Mä vaan virnuilin, mutten ehtiny sanoo vielä muuta, kun auton ääni kuului ulkoa. Ikkunasta näky, kuinka faijan musta bemari kaarsi pihalle niin että hiekka pöllysi. Ovi kävi, ja taas kuului auton ääntä, ja bemari kiisi renkaat hiekkaa juoksuttaen pihatietä jonnekin. Viltsun ilme muuttui aavistuksen jännityneeks, ja mä tiesin, että nyt oli joku pielessä. Pian mutsi kompuroi viininpunasen matkalaukkunsa kanssa eteisestä sisälle. Sen hiukset oli sekasin, ja meikki hutiloiden laitettu. Se jätti laukun eteiseen, ja hoippui ihan aaveen näkösenä pöydän ääreen.
"Se jättää mut", mutsi totes, "se ajaa mut ulos täältä."
Me oltiin Viltsun kanssa vaan hiljaa, mutta sitten Viltsu meni halaamaan sitä.
"Voi mutsi", se huokas, "mä laitan sulle kahvia."
Viltsu meni kahvipannulle, ja kaatoi siitä valmista kahvia mutsille kuppiin, tyrkäten sen sen eteen. Mutsi otti tärisevin käsin kiinni kupista, ja hörppäs. Mä mietin, oliko se juonu. Toivottavasti ei. Oikeastaan mä toivoin, että tää ero faijasta sais mutsin taas ruotuun. Että se lopettais juomisen, muuttais johonkin kivaan kämppään ja löytäis uuden miehen. Faija vois elää naisensa kanssa, ja mä voisin muuttaa pois kotoa ilman tappelua. Se ois hyvä.
"Kakskyt vuotta naimisissa", mutsi huokas, "ja sillä on uus nainen. Ollut jo vaikka kuinka kauan. Kuinka tyhmä ja sinisilmäinen sitä ihminen voi olla?"
Hélvetin tyhmä, sillä mä olin huomannu sen faijan uuden naisen jo aikoja sitten, ja maininnu siitä kertaalleen muutama viikko sitten sen tappelun yhteydessä, ja mutsi oli tajunnu sen vasta nyt. Mä huokaisin itsekseni, ja jatkoin nyt tyhjän Muumipappa-mukin pyörittelyä pitkin pöytää. Kohta se varmaan tippuis mun käsistä, ja menis páskaks, ja sit vítuttais vielä enemmän.
"Teidän täytyy sitten valita, kumman kanssa te jäätte", mutsi sanoi yhtäkkiä, "ettehän te kauaa joudu olemaan kummankaan hoteissa, niin isoja ootte jo, mutta vähän aikaa kuitenkin.."
"Minne faija meni?" mä kysyin sitten, ja katoin ikkunasta. Ei näkyny bemaria lähimaillakaan.
"Sen lútkansa luokse kai", mutsi äyskäisi sitten, ja nyt mä näin, että surun ja järkytyksen, pettymyksen, tilalle alkoi tulla viha. Viltsu halasi sitä uudestaan.
"Mä lähden", totesin sitten, ja nousin pöydästä, "turha ootella takasin. Mutsin ois varmaan hyvä olla nyt hetken aikaa itekseen."
"Ville on oikeessa", mutsi sanoi, ja vilkaisi Viltsua, "kiitos."
Enempää mä en jääny kuunteleen, mä vaan otin kypärän ja takin naulasta, tungin kaiken tarpeellisen taskuihin, kävelin ovesta ulos mopolle ja lähdin ajamaan. Ajatukset sekaisin mä ajoin, ja jotenkin mä harhauduin Ennin himan lähellä olevan S-marketin parkkipaikalle. Mä pysäytin mopon ovien lähelle, ja poltin pari röökiä helpottaakseni vítutusta. Sitten mä soitin Ennille, eikä mennyt kauaakaan, kun se käveli mun luokse. Sen ilmeestä näki, että se tiesi, että mua vaivasi jokin. Se tuli mun luokse ja suuteli. Enkä pistänyt sitä pahakseni ollenkaan. Se oli se mitä mä just nyt tarvitsin.
"Mikä sulla on?" Enni kysyi sitten heti.
"Mutsi ja faija eroaa", mä totesin, "ei mua se ero niin muuten, mutta se, miten aikuiset ihmiset hoitaa asiat.. faija heittää mutsin ulos kämpästä ja pyörii vaan uuden naisensa kaa. Pistää vihaks."
"Ymmärrän", Enni tuumi sitte, "mut ollaanko me sitten hoidettu meidän suhdetta yhtään sen fiksummin?"
"Eipä kai", mä hymähdin, "heitelty teetä toisten syliin ja pistetty paitoja vessanpönttöön.."
"Ja tönitty toisia järveen ja polteltu taloja ja vedetty eksiä turpaan", Enni jatkoi hymyillen, "muuten, mun pitikin just soittaa sulle. Porukat haluais sut syömään meille nyt kohta."
"Oho", mä totesin, "mikä ajoitus."
"Joo", Enni tuumas, "ei sun oo pakko tulla, kyllä mä ymmärrän, jos sä haluut nyt vaan sulatella tota sun porukoiden juttua."
"Ei", mä sanoin, "kyllä mä voin tulla. Saan ainakin muuta ajateltavaa. Mä jätän vaikka mopon tähän, ja mennään."
"Okei", Enni sanoi, "mun porukat on vähän.. uteliaita sitten. Äläkä välitä Eemelistä."
"Joo", mä sanoin, "eiköhän me hengissä selvitä."
Ja niin me käveltiin Ässältä suoraan surman suuhun, eli Ennin kämpille.
---
E
Vanhemmilla oli tosiaan täydelliset ajoitukset aina. Juuri muutama tunti ennen Villen soittoa ne keksi, että hei, se Ennin kaverihan voisi tulla juuri tänään meille syömään! Isäni oli tohkeissaan laittamassa peurapaistia, ja äiti väsäsi punaviinikastiketta ja grillasi metsäsieniä. Kunnon gourmetruokaa. Yleensä me syötiin kaikkea ihan tavallista, mutta molemmat vanhempani pitivät ruuanlaitosta, joten välillä tuli näitä ylilyöntejä, kuten nyt. Isä oli saanut serkultaan Latelta sen ampumaa peuraa, ja nyt se oli aivan välttämätöntä ottaa pakkasesta ja tehdä, semmoisen reseptin oli Lähteensalon Esa nähnyt jossain ruokasivustolla netissä! En ollut vielä pariin tuntiin saanut soitettua Villelle, olin vaan koittanut vakuutella porukoita siitä, että ei se varmaan näin lyhyellä varoitusajalla ehtisi tulemaan... äiti vaan hössötti että no, tuskinpa se poika niin kiireinen on, eikä minulla ollut muuta vaihtoehtoa kuin soittaa. Ville ehti tosin ensin, sattumalta se oli karannut vanhempiensa erokriisiä meidän läheiselle S-marketille.. kuin kohtalon oikusta. Kohtalo tuntui useasti puuttuneen meidän suhteeseen. Jo alussa se oli kerta toisensa perään saattanut meidän samoihin paikkoihin, vaikka me ei aluksi voitu hädin tuskin katsoa toisiimme. Siksi tämä meidän suhde olikin niin outo... mutta ei sille voinut mitään, jos rakasti toista ihmistä, vaikka se olikin ärsyttävä, kyttiä pakoon mopolla ajava, ketjupolttava pyromaani. Johdatin Villen oikopolkua pitkin rivitaloalueelle, jonka sijainnin se kyllä hyvin tiesi jo ennestään. Ulko-ovella vielä pysäytin sen, ja katsoin sitä silmiin.
"Ootko sä varma että sä haluat tulla? Mä voisin kyllä keksiä jonkun selityksen, ettet sä päässy tulemaan", sanoin sitten tarttuen sitä käsistä. En halunnut pakottaa Villeä esiintymään vanhemmilleni. Me oltiin seurusteltu vasta siitä asti, kun vanhemmat oli keksineet tämän idean, eli pari päivää. Tietysti en pistänyt sitä laisinkaan pahakseni, jos rehellisiä oltiin, mutta en tiennyt, miten Ville suhtautui. Ehkä se oli tullut nyt katumapäälle, kun piinaava illallinen Lähteensaloilla lähestyi, mistä sitä tietää. Ilari oli ainakin kärvistellyt tuntikaupalla, ennen kuin se oli suostunut näyttäytymään porukoilleni.. Villessä uskoin tosin olevan sata kertaa sen verran miestä, mitä Ilarissa oli ollut tai tulisi koskaan olemaan.
"Totta kai", Ville sanoi, ja silitti hiuksiani, tosin ei mitenkään ällöttävän romanttisella tavalla, vaan perinteisen suomalaisen miehen tyyliin hieman vaivaantuneena, "ei tästä nyt enää voi perääntyä."
"Älä sitten oikeesti välitä siitä, mitä porukat puhuu", huokaisin, "kyllä mä uskon, että tää menee ihan hyvin mutta.."
"No, sitte ei muuta ku menoks", Ville sanoi, ja pöyhäisi vähän hiuksiaan parempaan asentoon, ja astui ovesta sisään. Minä irvistin itsekseni, ja astuin pojan perässä kotiini sisään.
"Äiti! Ville tuli", huikkasin sitten, ja potkaisin kengät jalastani Villen tehdessä samoin. Olihan Ville ennenkin meillä käynyt, mutta nyt siellä oli porukat kotona, ja se käänsi tilanteen täysin päälaelleen. Ei me ehditty kävellä kuin keittiöön, kun Eemeli tuli vastaan kantaen viinipulloa ulos.
"Aronen moro", se morjesti Villeä, ja läppäisi ylävitosen Villen kanssa, kadoten sitten pihalle päin, "me syödään ulkona. Vanhuksien mukaan on niin hieno ilmakin!"
Niine hyvineen Eemeli katosi viinipullo kourassaan takapihalle, jossa meillä oli pieni pöytä. Vaikka me asuttiinkin rivitalossa, takapiha oli suhteellisen tilava, ja sinne mahtui sekä pihakeinu, että grilli ulkopöytineen. Arvelinkin, että porukat tahtoi syödä ulkona - aurinko paistoi täydeltä terältä, ja kesä oli parhaimmillaan. Pian äiti ilmestyikin takapihan ovelta esiin hymy huulillaan, ja mansikkakuvioinen esiliina kesämekkonsa päällä. Minun teki mieli hakata päätäni seinään, mutta Ville otti heti tilanteen haltuun, ja lampsi äitini luo ojentaen kätensä.
"Ville Aronen moi", se hymyili, "kiva tutustua."
"Marjut Lähteensalo, Ennin äiti", äiti hymyili sitten, "mukava nähdä sinut nyt viimein! Enni ei ole oikein tahtonut kertoa mitään, mutta onneksi meillä on tuo salapoliisi perheessä, joka kertoo vanhemmillekin sitten, missä tytär oikein menee."
"Eemeli vois kyllä vähentää sitä", lausahdin sitten vaivaantuneena, mutta Ville vain virnuili.
"Joo, mun oma sisko on aika samanlainen", se totesi sitten, "mitäs meille on tarjolla tänään?"
"Ennin isä ja minä tehtiin grillattua peuraa punaviinikastikkeessa ja metsäsieniä ja perunamuussia. Ja me otetaan vähän viiniä tässä, tehän ootte alaikäsiä niin teille ei tarjoilla", äiti vitsaili ja minun teki mieli vain tunkea armaan mammani suuhun se peuranliha. Se nolasi minut ihan täysin. Villeä ei tuntunut haittaavan. Se seurasi äitiäni iloisin ilmein takapihalle, jossa isä nosteli lihoja lautaselle. Näin isäni ilmeestä, kuinka se syynäsi Villeä. Se teki aina noin. Ilari oli aikoinaan meinannut juosta isäni nähdessään heti karkuun, mutta Ville morjesti reilusti isääni, eikä ollut moksiskaan tuijotuksesta. Se teki selkeästi vaikutuksen isääni, huomasin sen taaton ilmeestä.
Se illallinen meni odotettua paljon leppoisammin. Eemeli ei kuittaillut yhtään, jutteli vaan välillä Villen kanssa mopoista ja sen sellaisesta. Ville kertoi opiskelevansa ICT-asentajaksi, ja siitäkös isäni vasta innostui, kun Ville mainitsi, että voisi haluta jatkossa olla vaikka insinööri. Isäni oli sähkötekniikan insinööri, ja hän alkoi heti mainostaa Villelle hyviä opistoja, ja melkein lupasi jo Villelle työharjoittelupaikankin omasta firmastaan. Olin lievästi sanottuna yllättynyt. Ville käyttäytyi täysin asiallisesti, eikä vaikuttanut lainkaan teennäiseltä. Minusta tuntui, että se helkkarin pyromaani jopa nautti siitä illallisesta. Minä tunsin itseni lähinnä vaivaantuneeksi, mutta samalla myös helpottuneeksi. Vanhemmat tuntuivat kerrassaan tykästyvän Villeen, ja kehuivat poikaa minulle, kun Ville ei ollut kuulemassa. Kieltämättä tämä illallinen sai minutkin näkemään Villessä ihan uusia puolia, kun tajusin, ettei se pyromaani ollutkaan vain ja ainoastaan sellainen rettelöitsijä, jollaisena olin sitä aiemmin pitänyt. Ruuan jälkeen me käveltiin Villen kanssa Ässälle. Olin ottanut kypärän mukaan, sillä Ville halusi minut mukaansa ajelemaan. Ennen kuin me lähdettiin mihinkään, Ville rapisteli tupakka-askin esiin, ja alkoi sitten polttaa röökiään hieman mietteliäs ilme kasvoillaan.
"Mikäs nyt?" kysyin sitten, katsoen poikaystääväni. "Ei kai tosta perhepäivällisestä koitunu mitään traumoja?"
"Ei toki", Ville naurahti, "sun porukat on ihan asiallisia ihmisiä. Mä vaan mietin tässä että.. jos.. samaan syssyyn sitten.."
"No, kakista ulos", totesin, ja katsoin Villeä sen kullanruskeisiin silmiin. Sillä oli nyt jotain mielessään.
"Jos tulisit käymään meillä", se töksäytti sitten, "en tiiä, onko faija kotona, mutta mutsi vois ainakin ilahtua sun näkemisestä.. se on varmaan nyt jo vähän yksinäinen ja tarttis jotain.. piristystä."
"Totta kai", sanoin sitten, "kyllä mä voin lähteä teillä käymään."
"Meillä on sitten turha odottaa mitään grillattua peurapaistia", Ville hymähti tumpaten röökin ja vetäen kypärää päähän, "hyvä jos saadaan kupilliset kahvia."
"Sä tiedät että mä pidän enemmän teestä", vinoilin sitten noustessani mopon taakse.
"Valitettavasti joo", Ville totesi, "harmi ettei se estänyt mua rakastumasta suhun."
En voinut sanoa mitään, kun Ville oli käynnisti rämisevän derbinsä, ja kaasutti pois Ässältä. Minä pidin pojasta kiinni, painauduin sitä vasten ja annoin itseni nauttia vauhdin hurmasta ja alkavasta kesäillasta. Valmistauduin myös henkisesti tapaamaan Villen äidin. En ollut koskaan nähnyt sen vanhempia - nekin olivat olleet eilen poissa kotoa. Tietysti minua vähän hirvitti astella juuri eronneen ihmisen kotiin, mutta ehkä Ville oli oikeassa, ja sen äiti tarvitsi piristystä. Niinpä me ajettiin Ässältä vauhdikkaasti omakotitaloalueelle, jossa olimme jo eilen pyörineet. Ville pysäytti mopon tuttuun paikkaan portaiden pieleen, ja kävelimme ulko-ovelle vieviä portaita sisään.
"Nyt kissatki saattaa näkyä ku ei oo niin paljoa porukkaa", se tuumasi sitten, "Liekki ja Leimu on vähän sellasia, ettei ne tykkää ihmismassoista.. toisin kun se sun koiras. Taitaa olla ku kala vedessä ihmisten keskellä."
"No joo", hymähdin sitten, "kissat on vähän erilaisia. Mä en oikein liiemmin pidä niistä."
"En ikinä ymmärrä, kuinka me voidaan.. tykätä toisistamme", Ville totesin sitten puistellen päätään, ja mua hymyilytti. Se avasi oven, ja hiippaili sisään. Kotona näytti olevan valot päällä, ja kuulin telkkarin pauhaavaan olkkarissa.
"Mutsi hoi!" Ville huusi. "Mä tulin käymään.. yhen kaverin kanssa. Mutsi!"
Sen äiti ei vastannut, ja se käveli keittiöön. Minä jätin kengät eteiseen, ja astuin olkkariin. En päässyt kynnystä pidemmälle, kun näin sen äidin. Se makasi lattialla taju täysin kankaalla, pari tyhjää viinapulloa vieressä. Syöksähdin sen viereen.
"Ville, Ville! Tuu olkkariin! Sun mutsi on tajuton!" huusin, ja Ville ampaisi paikalle.
Väistyin siitä, ja hapuilin kännykän esiin. Ville kumartui äitinsä luo, ja ravisteli sitä.
"Mutsi, mutsi, hélvetti herää!" se karjui, ja sen äiti heilahteli sen käsissä kuin hervoton räsynukke.
"Mä soitan yksykskakkoseen!" huudahsin sitten, ja näppäilin numeroita. Puhelimen tuutatessa tajusin, että pöydällä oli lääkepurkki. Kolmiolääkepurkki. Tartuin siihen, ja pyöritin purkista etiketin esiin. Hélvetti, Villen äiti oli vetänyt viinaa ja unilääkkeitä. Hätäkeskus vastasi. Siinä samalla shokissa ajattelin, että Villen kanssa heilastellessa sitä tuntui joutuvan jatkuvasti soittamaan milloin palokuntaa, milloin poliisia ja milloin ambulanssia paikalle.
"Enni Lähteensalo täällä hei", puhuin puhelimeen koettaen pitää ääneni vakaana, "täällä on keski-ikäinen nainen tajuttomana kodissaan. Ottanut väkevää viinaa ja kolmiolääkkeitä, unilääkkeitä sekaisin. Hengittää katkonaisesti."
Kumarruin puhuessani Villen äidin puoleen, ja koitin, hengittikö se. Se hengitti, mutta huohotus oli katkonaista ja minä pelkäsin, että se oli kuolemassa. Kerroin vielä osoitteen, ja ne lupasivat lähettää heti ambulanssin tulemaan. Ville ravisteli yhä äitiään, mutta minä tartuin poikaa olkapäästä, ja sain sen lopettamaan.
"Älä koske siihen", sanoin, ja käänsin Villen äidin kylkiasentoon, "jos sä ravistelet sitä, siitä voi seurata vaan huonoja juttuja."
"Voi hélvetin hélvetti", Ville kiroili, "mun ois pitäny arvata, että jotain tällästä käy. Voi vítun víttu!"
Ja samassa Villen äiti oksensi. Olin kääntänyt sen vasta muutama sekunti sitten kylkiasentoon.. jos en olisi tehnyt sitä, se olisi tukehtunut oksennukseensa. Ville oli aivan sekaisin. Ambulanssi tuli nopeasti, ja pian ensihoitajat kantoivat jo sen äidin paareilla autoon. Minä ja Ville astuimme myös ambulanssiin. En epäröinyt hetkeäkään hypätessäni paarien perässä Villen kanssa isoon autoon. En voinut jättää sitä yksin. Ambulanssissa Ville piti yhä tajutonta äitiään kädestä, ja minä tartuin poikaa olkapäistä ja olin vain sen lähellä Sen kullanruskeat silmät oli apaattiset, ja se tuijotti äitiään kalpeana ja selkeän huolestuneena. Olin vain kerran nähnyt sen samanlaisena. Silloin, kun Rasinaho miltei ajoi minun ja Lauran ylitse. Silloin se oli paikalle kaahatessaan ollut samannäköinen. En tiennyt, mitä ajatella. Se välitti perheestään.. ja minusta. Painoin pääni vasten pojan olkapäätä, kun ambulanssi kurvasi Kalliokosken katuja pillit soiden. Sairaalassa ne kuljetti Villen äidin varmaan suoraan vatsahuuhteluun. Me jäätiin käytävälle, ja soitin Villen puolesta sen isälle, joka oli mitä ilmeisimmin jättämisaikeillaan saanut Villen äidin tuohon kuntoon. Pian sairaalaan saapui Villen veli Valtteri ja sen sisko Viltsu. Isää ei näkynyt - Viltsu sanoi, että kyllä sekin tulisi, mutta myöhemmin. Minä aavistelin, että ehkä sen pitäisi vähän selvitellä päätään. Viltsu ja Valtteri lähti muutaman tunnin odottelun jälkeen etsimään lääkäriä, joka voisi kertoa, missä rouva Arosta voisi päästä katsomaan, ja minä jäin Villen kanssa istumaan sairaalan valkeiden, ankeiden käytävien penkeille istumaan.
"Se on sun ansiota", Ville totesi sitten, ja vilkaisi minuun.
"Mikä niin?" kysyin sitten.
"Se, että mutsi on ylipäätään hengissä", Ville huokaisi sitten, "sä tajusit soittaa ambulanssin ja pistää sen kylkiasentoon. Mä en kyennyt siinä tilanteessa mihinkään. Kiitti, että teit sen."
"Totta kai mä tein sen", sanoin sitten, "ei sun kaltanen jätkä ansaitse menettää äitiään. Eikä sun äitis ansaitse kuolla, ei todellakaan."
"Mä uskon, että se ei tahallaan yrittänykään", Ville tuumasi, "vahingossa se varmaan.. mä kun toivoin, että jos faija jättää sen, tää olis uus alku sille. Mutta ei. Lisää viinaa. Ja pillereitä."
"Kyllä mä uskon, että se nyt havahtuu kun se on käynyt kuoleman porteilla", lausahdin sitten, "en mä usko, että monikaan jatkaa juomista tollasen jälkeen."
"Totta", Ville sanoi, "kiitos Enni. Enni.."
"Niin?" kysyin, ja Ville kumartui halaamaan mua.
"Mä rakastan sua."
Olin hetken hiljaa. Kuului vain sairaalakuulutuksia, puheensorinaa kaukaa ja lääkärien valkeiden takkien lepatusta ja sisäsandaalien lompsottelua käytävää pitkin. Tosi romanttista.
"Niin mäkin sua."
---
V
Se aika, joka piti odottaa, että pääsi katsomaan mutsia, tuntui kliseisesti sanottuna ikuisuudelta. Mä vaan istuin kiinni Ennissä sairaalan penkeillä, ja Viltsu ja Valtteri istu vähän matkan päässä. Lääkäri oli sanonu niille vaan, että vielä piti odottaa, tilanne oli kriittinen. Puolentoista tunnin päästä sellanen keski-ikänen, kalju mieslekuri kuitenkin tuli meidän luokse, ja sen naamalla oli hymy.
"Minna Arosta voi nyt tulla katsomaan", se kertoi viralliseen sävyyn, "hänellä kävi uskomaton tuuri. Myrkytys oli niin paha, että jouduimme täällä sairaalassa elvyttämään hänet, sillä sydän pysähtyi ennen kuin hän ehti vatsahuuhteluun. Elvyttäminen kuitenkin onnistui, ja kaikki tarvittavat toimenpiteet etanolin ja lääkkeiden poistamiseksi on nyt tehty. Kaikki on hyvin, mutta tietysti hän on vielä hieman tokkurassa. Hän saa selviämisestään kiittää teitä, että löysitte hänet ja soititte apua niin nopeasti."
Multa meni yli puolet sen puheista ohi, rekisteröin vaan sen, että mutsi oli hélvetti soikoon hengissä. Me mentiin porukalla sinne huoneeseen, Enni tosin jäi ulkopuolelle. Se sanoi, että se ei kuulunut sinne. Se jäi istumaan sairaalan tuolille, ja sano soittavansa porukoilleen, missä meni. Mä kävelin huojentuneena siihen kusenkellertävään sairaalahuoneeseen sisään, ja nappasin tuolin Viltsun ja Valtterin esimerkin mukasesti käyden istumaan mutsin sängyn viereen. Se katseli meitä silmät puoliksi ummessa. Se oli tiputuksessa.
"Mutsi", Viltsu huokaisi, "mun ois pitäny jäädä sun seuraks."
"Ja mun", Valtteri sanoi sitten.
"Se on nyt vähän myöhäistä aatella noin", mutsi huokaisi, "mä vedin.. yli. En kestänyt niitä uutisia."
"Ei se haittaa", Viltsu vakuutti pitäen mutsia kädestä, "nyt sä oot täällä. Rauhassa. Me soitettiin faijakin tänne.."
"En mä haluais nähdä sitä", mutsi totesi kylmästi, "mutta kai se on pakko."
"Se tulee varmaan sitten huomenna", Viltsu sanoi, "sä jäät tänne ainakin yön yli tarkkailuun. Se myrkytystila oli sen verran paha."
"Oli onni että me satuttiin Ennin kaa paikalle", mä sanoin sitten, ja mutsi kallisti vähän päätään, "Enni pisti sut kylkiasentoon ja saman tien jo sä oksensitkin. Se soitti ambulanssinkin. Ilman sitä sä oisit varmaan.. kuollu. Mä en saanut tehtyä siinä tilanteessa mitään."
"Enni on Villen tyttöystävä", Viltsu hymähti sitten, ja mutsin väsyneet kasvot näytti paljon valoisemmalta kuin äsken, ja se katsoi mua samalla tavalla ku joskus ku olin ihan pikkukolli vasta. Mutsilla oli samanlaiset silmät kuten Viltsulla, mun kullanruskeita vähän tummemmat. Nyt niissä oli katse, jota niissä ei ollu näkyny pitkään aikaan. Lämmin ja onnellinen. Paljon vaadittiin, että se katse saatiin takaisin. Ihan kuolemassa asti piti käydä.
"Ville kuule", mutsi sanoi, ja viittoi mua lähemmäs. Viltsu ja Valtteri tajusi sen vihjeen, ja ne meni jututtamaan lääkäriä. Mä hiissasin tuolin mutsin pään viereen, ja kumarruin lähemmäs kuuntelemaan, "rakastato sä sitä tyttöä?"
Mä en miettiny hetkeäkään vastaustani.
"Rakastan", sanoin sitten, ja mutsi hymyili mulle. Se ei ollu hymyilly noin varmaan kymmeneen vuoteen.
"Mä sanon sulle, Ville, nyt tästä sairaalan sängyltä", se sanoi sitten, "että älä hélvetti päästä siitä tytöstä ikinä irti. Se on sulle just oikea nainen."
"Mä oon samaa mieltä", sanoin sitten, ja halasin mutsia, joka nousi varovaisesti sängyltä pystyyn halatakseen mua. Mä en ollu halannu mutsia aikoihin, enkä ollu oikeen koskaan muutenkaan piitannu perheenjäsenten halailusta, mutta se tuntu just oikeelta tähän hetkeen.
"Ja pyydä se tyttö sisään. Mä haluan kiittää sitä", mutsi sanoi, ja mä huikkasin Ennin käytävältä sisään. Se tuli, ja kätteli mun mutsia.
"Enni Lähteensalo", Enni esittäytyi.
"Minna Aronen", mutsi vastasi, "kiitos. Ilman sua mä en kuulemma varmaan tässäkään enää makais, vaan ihan jossain muualla."
"Ville tarttee äitiään vielä", Enni hymähti, "en halua, että sen tärkeille ihmisille käy mitään. Ja tietysti mä oisin tehny saman kelle tahansa."
"Sen kyllä uskon", mutsi sanoi, ja musta tuntui, että se arvioi Enniä siinä samalla. Ainahan sitä piti pojan tyttöystävää arvioida, vaikka ois just vasta elvytetty henkiin. Semmosia ne äidit vaan oli.
Me lähdettiin sairaalasta Valtterin kyydillä illalla. Sillä oli jo kortti ja auto, sellanen harmaa Peugeot, minkä faija oli kustantanu sille. Enni lupas jäädä meille yöks, ja mä olin kiitollinen siitä, vaikken sitä ääneen sanonutkaan. Valtteri heitti meijät kämpille, ja sen jälkeen se lähti viemään Viltsua Eeron luokse. En mä tienny, oliko se tulossa ite himaan yöks, tai oliko faija tulossa sinne, mutta se oli mulle se ja sama. Ainakaan faijaa ei näkynyt kotona - mä en olis välttämättä just nyt jaksanut sen naamaa yhtään. Mä kävin vaan pyörähtämässä sisällä, ja sitten me istuttiin Ennin kanssa meidän pihalle pihakeinuun. Mä sytytin röökin, ja Enni istui mun vieressä mietteliään näkösenä. Mä tyrkkäsin sen syliin vihon, johon oli tarttunut savun ja bensan haju. Sen mä olin hakenut äsken sisältä. Se oli mun vihko, johon mä kehittelin omia tarinoitani.
"Mikä tää on?" Enni kysyi, ja avasi vihon, alkaen lukea. "Täällä on kaikki, mitä sä oot polttanu."
"Joo", mä sanoin sitten, "mä kehitän niille aina uuden tarinan. Se on vähän ku.. harrastus."
"Ai niinku postimerkkien keräily tai sählyn pelaaminen?" Enni hymähti.
"No, vähän niinku", mä sanoin sitten, "toivottavasti sä et ton vihon takia pidä mua ihan hulluna."
"En", Enni hymähti, "luovana vaan. Nää tarinat.. nää on oikeesti hyviä. Mutta ei sun näiden takia tarttis oikeesti asioita polttaa."
"En mä tiedä, miks mä oon polttanu taloja ja varastoja", mä sanoin sitten, "mä en vaan arvosta sitä, että niitä hylätään. Ja mä vihaan metsän keskellä olevia autiotaloja.. ja autojakin. Ne on vaan jätetty sinne olemaan. Mä poltan ne, ja sitten niillä on tarina."
"Sä oot ihan täysi hullu", Enni sanoi sitten nauraen.
"Vielä äsken sä sanoit, että et pidä mua hulluna!" mä totesin sitten, mutta Enni vaan silitti mun poskea.
"Oot hyvällä tavalla sekasin", se sanoi, "toi on loppujen lopuks aika hellyyttävä ajattelutyyli."
"Sulla on kieroutunut käsitys siitä mikä on hellyyttävää", mä sanoin silmiäni pyöritellen, "mutta kiva että sä ajattelet noin."
Enni ei sanonut mitään. Se nojasi vaan päätään mun olkapäätä vasten, pidellen sitä vihkoa käsissään. Mä mietin hetken, ja sitten otin siitä vihosta kiinni. Mä kavoin sytkärin taskusta, ja pidin vihkoa auki, naksauttaen stenkkua. Se leimahti, ja tuli levisi vihkoon. Sen sivut käpristyi, ja lopulta mä pudotin sen maahan, ja annoin palaa loppuun. Ennen kuin tuli ehti levitä ruohoon, mä nousin ylös ja steppailin sen päällä niin kauan, että maahan jäi pelkkä kasa tuhkaa. Sitten mä istuin takasin keinuun, ja sytytin toisen röökin. Enni seurasi mun liikkeitä koko ajan.
"Oliko toi joku.. mielenosotuksellinen ele?" se kysyi sitten. Mä kohautin olkiani.
"Mun on lopetettava asioiden sytyttely", mä sanoin sitten, "en mä voi sitä ikuisesti tehdä salassa. Kohta mä joudun oikeuteen siitä."
"Ja sä tajusit sen vasta nyt?" Enni nauroi. "Mutta ois ne tarinat voinu säästää."
"Tekotaiteellista páskaa", mä totesin sitten, ja potkaisi tuhkia tennarini kärjellä. "Sinne meni."
"Ei vesi suojannu tulelta", Enni totesi sitten.
"Mitä sä tolla tarkotat? Tota vihkoa vai.."
"Vai meitä?" Enni täydensin sitten mun lauseen. "En mä tiiä. Se oli se sun viisautes aikoinaan."
"Koitin vaan hämätä sua ja pitää sut kaukana musta", mä hymähdin, "en mä oo hyvää seuraa sulle."
"Kuules kúsipää, sä oot tismalleen hyvää seuraa mulle", Enni tuhahti sitten, ja käänsi mun kasvot suuntaansa painaen huulet mun huulille, "ja muistakin se."
"Muistan", mä sanoin, "ja jos mun äidiltä tulee ohje olla päästämättä susta irti.. kai sitä on pakko noudattaa."
"Niin kai", Enni hymähti, ja nojasi sitten taas mun olkapäätä vasten, "on ollu melkonen viimeset kaks päivää."
"Semmoset kaks päivää että mä tarttisin nyt ryypyn. Kohtuullisen ryypyn", mä totesin, ja kaivoin puhelimen taskusta soittaakseni Olaville. Ja se vastasi heti. En ollu ehtiny selittää ees koko juttua, kun se huudahti puhelimeen, niin että vieressä oleva Ennikin kuuli, että nyt mökille ja äkäseen. Ja niinpä me mentiin. Enni oli sitä mieltä, että mä tarttin nyt mun kavereiden seuraa - ja hélvetti, siinä se oli kyllä oikeessa.
Mökillä oli vain normaali porukka vähillä extroilla. Olavi, Miksu, Kari ja Joni. Ja Laura ja se Leevi, joka oli ollu siellä sillonki, ku mä olin tavannu Ennin ensimmäisen kerran. Laura ja Olavi kaulaili pihalla, ku me ajattiin paikalle mopolla. Enni saapasteli niitten luo tietäväinen virne naamallaan.
"Ja Tomi on nyt sitte historiaa vai?" se kysyi Lauralta kiusoittelevaan sävyyn, ja Laura hymyili vähän vaivaantuneena.
"Kai se on", se sanoi sitten, "ollaan me jotain koitettu selvitellä asioita, mutta ei siitä oo oikee mitää tullu."
"Mä muuten lopetin mun harrastuksen", mä töksäytin sitten Olaville, ja tietysti terassilta rymistävä Miksukin kuuli sen.
"Ai että et enää polttele mestoja vai?" Miksu kysyi. "Hyvä vaan. Olipa siinäkin harrastus."
"Kuka harrastaa karatea, kuka pyromaniaa", Kari virnuili taustalta.
"Tai vanhojen karatekaverien muijia", Joni puolestaan kuittasi sitten saapuessaan laiturilta Leevin kanssa.
"Älkääs nyt jätkät", Olavi sanoi puistellen päätään, "mä harrastan vaan lintuja ja karatea."
"Ja kaljan juontia", mä totesin sitten, "ja vähän niitä vanhojen karatekaverien muijiakin."
"Ole sä pyromaani hiljaa", Olavi nauroi tönästen mua, "sä näytät kyllä siltä, että tarttet ryypyn. Mennään laiturille."
Ja niin Olavi johdatti meidät kaikki hiekkaista mäkeä alas laiturille ja venevajalle. Niillä oli iPod ja sen langattomat kajarit siellä. Musiikki kuului selkeästi ja lujaa. Kari ojensi mulle kylmässä vesisaavissa olleen leijonapullon, muovimukin ja kokispullon. Mä istuin laiturin päähän, ja kaadoin leijonaa ja kokista mukiin ja join. Ja se maistui paremmalta kun koskaan. Kohtuullinen dokaaminen tällasen jälkeen oli ihan sallittua. Olavi, Joni ja Leevi poistui saunaan, ja mä, Enni, Miksu, Kari ja Laura jäätiin laiturille. Karilla oli onki kädessä, ja kaljatölkki toisessa kourassa se koitti taas narrata ahvenia Kalliojärven vedestä halvalla muovituolilla istuen. Miksu nojasi laiturin kaiteeseen, sen silmät oli puoliummessa. Laura istui toisella muovituolilla mustassa topissa ja värikkäässä kukkahameessa, rööki toisessa kourassa ja kalja toisessa kourassa. Sen korkokengät oli laiturin toisessa päässä, ja mä huomasin, että se oli lakannu varpaankyntensä punasiks. Mä nojasin ihan laiturin päässä kaiteeseen, ja Enni kävi makaamaan siihen, asettaen pään mun jalkojen päälle. Ilta-auringon viimeset säteet valaisi sitä laituria, ja Suomen kesä oli lämpimämpi ku aikoihin. Kärpäset surina ja hyttysten ininä ei haitannu ketää. Mä mietin siinä paukkulasi kourassani mutsia, mä mietin faijaa, Liekkiä ja Leimua, mä mietin polttamiani taloja, Ilaria, Rasinahoa, Jonnaa ja Enniä. Mulla oli seesteinen ja raukea olo. Parempi olo kun pitkään aikaan. Sinänsä se oli aika ristiriitasta, koska mutsi oli meinannu kuolla, porukat eros, eikä siitä ollu ku pari päivää ja mun ja Ennin suhde oli meinannu loppua ennen ku ehti alkaakan. Nyt tuntu siltä, ku kaikki ois kohdallaan. Palaset loksahtanu paikoilleen. Ja sitten kajareista alko kuulua Viltsun lempikappale, Juicen Viidestoista yö. Ja se sopi siihen tilanteeseen paremmin ku yksikään toinen biisi. Mä aloin laulaa mukana, vaikken osannu yhtään. Ja Enni tuli mukaan. Ja lopulta ne kaikki muutkin hullut siinä laiturilla. Me laulettiin sitä ihan täysin nuotin vierestä, mutta se kuulosti mun korvissa hienommalta ku mikään ikinä.
Käy tuuli läpi pääni, etelästä pohjoiseen
Oon yksin ajatusten raunioilla
Ikuisesti kolisevat sanat tyhjyyteen
On jälleen tuskan viitta hartioilla.
Viidestoista yö, se saapuu aina uudelleen
Taas huomaan kahden viikon unohtuneen
Jäi iholleni hiekkaa rannan autioituneen
Voi olla että vihdoin pääsen uneen.
Sun kanssas katson maailmaa
Ja samaa unta nään
Kuin hullu huudan rakkauteni perään!
Sun kainaloosi käperryn