Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varis, jonka siivet paloivat #2

Lähettäjä~böö^ 
Päivämäärä:   13.2.12 17:33:45

edellinen: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=845588&t=845588

Nonii ja kerta edellinen meni täyteen niin jatketaas tähän! :)

Re: Varis, jonka siivet paloivat #2

Lähettäjä: heei 
Päivämäärä:   13.2.12 17:34:36

jatkooo! tää tarina on mahtava! :)

Lähettäjä: rhxxgfh 
Päivämäärä:   13.2.12 17:36:26

just olis ite väsäämässä tästä uutta, mutta sitte ku päivitin sivun nii tää sun tekemä uus juttu tuli siihen!: D

mut tosiaaan jatkoo ootellaan kun sitä ei eilen ilmestynytkään! :)

Lähettäjä: ninnur 
Päivämäärä:   13.2.12 17:38:19

LISÄÄä!! KUOLEN JANOON TÄTÄ LISÄÄ KOKOAAJAJAJJ!!

Lähettäjä~böö^ 
Päivämäärä:   13.2.12 17:39:04

joo itekki just huomasin et joku muu oli kerenny tehä tästä uuden, mut jos kuiteski jatketaan tähän kun porukat tämän hokassu? :)

Lähettäjä: aws 
Päivämäärä:   13.2.12 17:42:54

jatkooo! luin just eilen koko tarinan ja oottelen innolla jatkoo! tää on ehottomasti yks parhaimmista tarinoista mitä oon täältä lukenu! :))

LähettäjäCabriella 
Päivämäärä:   13.2.12 17:47:08

Miksi minun omani ei kelvannut? Tietääkseni tein sen ennen sinua? Vai? :(

Lähettäjä~böö^ 
Päivämäärä:   13.2.12 17:50:39

no siin oli kahen minsan heitto ja porukat alko kommentoimaan tähän nii eikös se sama pitää tämä sitten? :d

Lähettäjä~böö^ 
Päivämäärä:   13.2.12 17:51:24

nii ja tosiaan huomasin vasta sen jälkeen et näitä on kaks ku olin kerenny julkasta tämän :'D

LähettäjäCabriella 
Päivämäärä:   13.2.12 18:10:11

Öh... Enkö minä tehnyt sen vähän 14 jälkeen? No mutta, sama se sitten....

LähettäjäCabriella 
Päivämäärä:   13.2.12 18:11:46

Mut joo :')

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.2.12 18:12:38

jatkoa! (:

Lähettäjä: kokkihatttu 
Päivämäärä:   13.2.12 18:20:05

jatkoaaa (:

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   13.2.12 21:39:49

Jatketaas sitten tänne. :) Kiitos kommenteista taas, kaikki kommentit on tärkeitä mulle! Seuraavassa jatkossa saattaa kestää hetki, sillä nyt mulla on paljon kaikkea häslikinä tässä, mutta koitan jatkella tätä aina kun on aikaa, mahdollisimman usein siis. :)

---

E

Seuraavana aamuna heräsin venevajasta, laiturissa kiinni olevasta soutuveneestä.

Raotin silmiäni varovasti, sillä en olisi välttämättä halunnut edes tietää, missä olin. Eilinen ilta oli ryöstäytynyt käsiltä vähän kaikilta, ja vaikka minulla olikin muistissani aukkoja, muistin sen, että kaikki siivous, mitä mökillä oli talkoissa tehty, oli ollut täysin turhaa. Minulla ei ollut peittoa, mutta päälläni oli muovipressu. Kiroillen repäisin sen päältäni, ja nousin istumaan veneessä. Vene muljahteli ja hölskyi noustessani, ja kuulin toisesta päästä paattia vaimeata kiroilua.
"Mitä víttua sä Enni riehut?" kuului tuttu, uninen ääni.
Tarkemmin katsoessani huomasin, että Leevi makasi airo sylissään puoliksi veneen lattialla, ja Tomi puolestaan nuokkui Leevin sylissä. Veneen pohjalla oli sikin sokin pulloja ja tölkkejä.
"Miks hélvetissä me ollaan veneessä?" tyrskähdin sitten nauraen tajutessani, että tilanne oli suoraan kuin Kaamea kankkunen-elokuvasta.
"Ei aavistustakaan", Leevi hymähti raukeasti, "mutta hauskaa tais eilen olla."
"Siltä näyttää", hymähdin, ja kompuroin veneestä venevajan laiturille jättäen nuokkuvan kaksikon keskenään veneeseen. Suunnistin mäkipolkua ylös, hieman huojuen, mutta se johtui siitä, että olin vasta herännyt. Mitään kaameaa krapulaa minulla ei ollut, onneksi. Astuin sisään mökkiin, ja kun vilkaisin ympärilleni, en voinut muuta kuin manata ääneen.
"Voi hyvä hélvetti."
Mökki oli kamalassa kunnossa. Kaikki roskat ja pullot oli levitelty pitkin kämppää, siellä haisi makealta, lattialla oli siellä täällä jotain tahmaista, telkkarissa pyöri Päivien Viemää, matot oli rutattu, yksi taulu oli tippunut seinältä. Pudistelin päätääni, ja totesin ääneen, että onneksi tämä ei ollut minun kotini - tai edes minun kesämökkini. Makuuhuoneesta kuului äänekästä voivottelua. Kurkistin sisään, ja näin Miksun istuvan sängyllä ämpäri sylissään, ja Villen makaavan lattialla tupakka suussaan. Sisällä. Nähdessään minut, poika nousi lattialta, veti hatsin, ja katsoi minuun.
"Että semmonen ilta", totesin sitten, ja istuin lattialle vähän matkan päähän Villestä katsomaan krapulaista Miksua, joka riiputti päätään ämpärin yläpuolella, "tää mökki on ihan hirveessä kunnossa."
"Onneks ei oo mun kämppä", Ville hymähti, "Olaville tulee tupenrapinat."
"Samaa mäkin mietin", totesin sitten, "mut ois reilua auttaa Olavia siivoomaan."
"En mä täällä sotkenu, mä käyttäydyin siivosti", Ville totesi sitten, "ne jotka sotki, saa siivota. Mä en sotkenu, en siivoo. Yksinkertaista."
Tuhahdin. Ville oli näemmä sama kúsipää itsensä kuin aiemminkin, mutta logiikassa oli kyllä järkeä, vaikka se lapsellinen päätelmä olikin.
"Mä en enää koskaan juo", Miksu valitti, ja ykäsi ämpäriin, "en ikinä."
"Niinhän sä sanot joka kerta", Ville kettuili sätkä suupielessä, "katotaan vaan ni viimestään ylihuomenna otetaan taas kuppia."
"Alkoholistit", minä naurahdin väliin.
"Absolutisti tästä lähtien!" Miksu parkaisi pää puoliksi ämpärissä. "Ei enää ikinä.."
"Jää sä tänne potemaan krapulaas", Ville totesi, ja tumppasi sätkän yöpöydällä olevaan metallipurkkiin, "mä lähen nyt himaan."
"Voitko sä heittää mut?" minä kysyin yllättäen, ja Ville kohotti kulmiaan, mutta kohautti olkiaan.
"Jos sä suostut tulemaan mun kyytiin niin joo", se totesi sitten, "mut Arosen taksi lähtee nyt, että pistä vauhtia jos haluut ehtiä kyytiin."
Nousin lattialta, toivotin Miksulle hyvää jatkoa, poimin kypäräni eteisen hyllyltä ja riensin ulos Villen kannoilla.

Vedin kypärän päähän, ja nousin Villen taakse.
"Missä sä asut?" se kysyi sitten, ennen kuin pisti mopon käyntiin.
"Rusakontie viistoista. Tiedätkö sä missä se on?" kerroin sitten.
"Suurinpiirtein joo", Ville totesi, "mun entinen tyttöystävä asu niillä suunnilla. Jäniksenpolulla jos tiiät sen kadun."
"Tiiän", vastasin sitten ynseästi. Vaikka minä ja Ville ei tosiaankaan seurusteltu, enkä voinut sanoa, oliko välillämme edes säätöä, pientä pussailua lukuunottamatta, Villen entisestä tyttöystävästä kuuleminen sai minut tympääntymään. Ja varsinkin, kun sen eksä asui vielä niin lähellä meidän taloa...
"Sen nimi on Jonna", Ville totesi sitten, "Mielikäinen. Jos tiiät?"
"Tiedän", totesin vielä nyreämpänä kuin äsken, "sillä on saksanpaimenkoira. Ollaan joskus käyty yhessä lenkillä."
Ville ei sanonut hetkeen mitään, eikä käynnistänyt mopoa, vaan riisui kypärän, ja käänsi päätään minun suuntaani, tuijottaen minua kullanruskeilla silmillään. En osannut lukea jätkän kasvoista mitään vihjettä siitä, mitä se oikein ajatteli. Nostin oman kypäräni visiiriä, ja tuijotin takaisin.
"Ootko sä mustasukkanen?" se kysyi sitten kallistaen päätään.
"Kenestä? Sustako? Ja kelle? Älä naurata", tuhahdin sitten, ja laskin visiirin mielenosoituksellisesti alas.
"No sä vaan menit heti vaikeeks, kun puhuin Jonnasta. Se on mun eksä", Ville puhui sitten painottaen viimeistä sanaansa.
"Onhan Ilarikin mun eksä", totesin sitten matkien sanan painotusta, ja Villeä hymyilytti.
"Meinaat siis, että eksän kanssa voi tapahtua.. kaikenlaista?" se kysyi sitten viattoman pirullisena.
"En! Víttu Ville, sun kanssa on mahoton keskustella", manasin sitten turhautuneena.
"Sä puhuit ittes pussiin", Ville totesi, ja veti kypärän takaisin päähänsä, "sä et oo miettiny tätä loppuun."
Ja sitten jätkä pisti mopon käyntiin, ja kieleni päällä ollut kirosanojen sävyttämä vastaväite katkesi siihen. Kirosin vain mielessäni Villeä, ja tarrasin kiinni jätkän takista sen kaasuttaessa pois Olavin mökin pihasta huonokuntoiselle metsäpolulle.

Ville heitti minut talomme pihatien päähän, ja nousin kyydistä sanomatta mitään. Poika otti kypärän taas pois, ja jäi tuijottamaan.
"Etkö sä ees kiitä?" Ville hymähti sitten.
"No kiitos", totesin sitten hiljaa, "kiitos vaan."
"Mikä sua vaivaa?" jätkä kysyi sitten, tuijottaen minua tiiviisti silmiin.
"Sinä näin lyhyesti sanottuna", vastasin tuijottaen takaisin yhtä tuimasti, "me."
"Me?" Ville sanoi kysyvästi, ja maisteli sanaa suussaan.
"Mikä meidän tilanne on? Haluatko sä musta enemmän vai et?" esitin sitten kysymyksen, joka oli vellonut mielessäni pitkään. "Onko meidän välillä jotain vai ei?"
"Se sun pitää selvittää ihan ite", Ville totesi, "mä en tiedä."
"Miten niin et muka tiedä?" puuskahdin. "Sä oot rasittavin ihminen kenet mä tiiän!"
"Ilariakin rasittavampi?" se heitti sitten virnistäen.
"No et sentään, vastasin, "mutta oot jo aika lähellä."
"Käännetään kysymys toisinpäin. Haluatko sä musta enemmän vai et?" se kysyi sitten ovelana.
"Mä en osaa sanoa", totesin sitten, "sä oot liian rasittava ja hämmentävä."
"Mutta kuitenkin vastustamaton, vai?" Ville nauroi sitten.
"Et sentään ihan vastustamaton", hymyilin, "onko tohon kysymykseen pakko antaa vastaus just nyt?"
"Ei välttämättä", Ville totesi haroen hiuksiaan, "voin mä antaa sulle miettimisaikaakin."
"No hyvä. Mun koira odottaa treenaamista nimittäin", sanoin sitten, ja käännyin taloa kohti, mutta en astunut vielä minnekään. Sekunnin murto-osan mietittyäni käännyin Villen puoleen, ja suutelin sitä. Ville suuteli takaisin, ja virnisti sitten, kun irrottauduin siitä.
"Kiitos kyydistä", sanoin nyt, ja heilautin pojalle kättäni, "nähdään."
"Nähdään jos ei tulla sokeiksi", Ville kuittasi, laittoi kypärän päähän, ja kaasutti tiehensä. Minä näytin vain jälleen kerran keskisormea pojan loittonevalle mopolle, ja hiippailin sisälle.

Sisällä Dingo hyppi minua vastaan. Paijasin parasta toveriani leperrellen sille.
"Oliko sulla ikävä mua? Totta kai oli, mamman suosikkipoika", hempeilin koiralleni, joka häntä huiskuen tervehti minua, kuin olisin ollut montakin päivää pois, "taisit olla vähän huolissas, missä mä meen, vai mitä?"
"Oli täällä muutkin vähän huolissaan", kuului Eemelin ääni keittiöstä, "ties missä sä luuhaat."
"Paraskin puhumaan", totesin sitten astellen keittiöön, "etpä tainnu itekkään olla kotona viime yönä."
"En, mä nukuin Isomäen Joonaksen luona", Eemeli vastasi laitellessaan spagettia kiehumaan, "missä sä nukuit?"
"Soutuveneessä", vastasin pokerinaamalla, ja otin kaapista lasin ja täytin sen vedellä. Veljeni katsoi minua kuin tärähtänyttä.
"Et oo tosissas", se lausahti sitten, tuijottaen minua yhä kuin vähämielistä.
"Joo joo, veneessä nukuin", nauroin, "en muista, miten jouduin sinne, mutta sieltä mä heräsin. Venevajassa olevasta soutuveneestä."
"Minkä ihmeen pursiseuran kanssa sä oot oikein juhlinu?" Eemeli nauroi sitten.
"Muutaman kaverin vaan", sanoin hymyillen, ja istuin pöytään odottamaan, että veljeni laittama ruoka olisi valmista. Eemeli oli mahtava kokki.
"Jaa jaa", veljeni hymähti sitten, "kuka se on?"
"Ei oo sun asias", tiuskaisin sitten, mutta hymyilin kuitenkin, "ainakaan vielä."
"Ei välttämättä, mutta et taida arvata, että Isomäen Joonas juorus jo, että Arosen Ville oli käyny vetämässä Rasinahoa turpaan tossa muutama päivä sitten", Eemeli jutteli tyrkätessään lautasen eteeni, "ja mä satun myös tietämään, että Rasinaho ajoi sua ja Lauraa päin.
"Eemeli! Sä oot ihan toivottoman utelias", minä parkaisin sitten, "mä ja Ville ollaan vaan... kavereita."
"Ainakin vielä", Eemeli nauroi istuen pöytään, "kuule, kyllä isoveljen pitää vähän vahtia, mitä pikkusysteri puuhaa."
"Niin vähän vahtia! Ei stalkata joka liikettä", minä valitin, "no, annan tän kerran anteeks. Mut lakkaa kyttäämästä mua!"
"Okei, okei", Eemeli virnuili, "toivottavasti sä tiedät, mihin sä oot ryhtymässä."
"Tiedän", totesin noustessani ottamaan ruokaa, "voitasko vaihtaa aihetta?"
"Sopii mulle", Eemeli totesi, "täytyy vielä kysyä Aroselta, että tietääkö se, mihin se on ryhtymässä sun kanssas.."
Minä huokaisin liioitellusti, ja lappasin ruokaa lautaselleni. Onnekseni veljeni vaihtoi viimein aihetta, ja sain välillä jotain muuta ajateltavaa kuin Ville.

---

V

Heitettyäni Ennin kotiin mä ajoin himaan. Hiekka pöllys kuivalla hiekkatiellä, joka vei meidän pihaan. En ollu taas pariin päivään käyny kotona, mutta tuskin kukaan oli mua kaivannutkaan. Pihalla seisoi faijan auto, joka oli mun mielestä outoa - mä luulin, että se oli töissä. Jätin mopon auton perään, ja lampsin sisään, heittäen kypärän eteiseen. Ennen ku pääsin sisään, kuulin huutoa ja möykkäämistä keittiöstä. Mä kurtistin kulmiani, ja astuin sisään hyvin kalustettuun huoneeseen. Mutsi ja faija seisoi siellä, kummatkin omalla puolellaan kyökkiä. Mutsin punaset hiukset oli sekavassa pörrössä, meikki levinnyt, ja työkolttu revenny. Faija sen sijaan näytti vaan vihaselta, sen kasvot oli vääristyneet irvistykseen. Ja paska lensi. Kumpikin huus täyttä kurkkua, eikä ees huomannu, ku mä asetuin oven suuhun nojaamaan karmiin. Vasta hetken päästä faija huomas mut.
"Ville", se totes pöllämystyneenä, "me ei huomattu että sä.."
"Eihän ton huudon läpi huomaa mitään", mä totesin tyynesti, "ei mutta, jatkakaan vaan, mä taidan lähtee jonneki muualle."
"Ei sun tarvitse omasta kodistasi poistua", faija kiirehti sitten, ja asettu mun tielle, kun olin menossa takas eteiseen, "tämä on nyt vaan tällaista, ei me äidin kanssa riidelty pahasti ja.."
"Älä lässytä", mä ärähdin, "mä en oo enää mikään kymmenenvuotias jolle voi uskotella mitä tahansa. Selvittäkää välinne, kerro mutsille sun toisesta naisesta ja pistä eropaperi postiin. Mua, Viltsuu ja Valtterii ei vois vähempää kiinnostaa, ootteko te yhdessä vai erikseen."
Faija tuijotti mua ku oisin lyöny sitä suoraan kasvoihin. Se oli laittanu kätensä mun olkapäälle, mutta liu'utti sen nyt pois. Sillä oli suu auki, se oli sanomassa jotain, mutta seiso vaan hiljaa. Mutsi nojasin keittiössä tuoliin, toinen käsi kasvoillaan.
"Tää kulissiavioliitto sais mun puolesta loppua nyt", tiuskasin sitten, "meidän takia ei ainakaan tartte olla yhessä."
"Ville.. mutta mehän vain.. teidän parasta.. talo ja kaikki", faija änkytti.
"Joo, ja te luulette että tää huutaminen, riehuminen, mutsin ryyppyputket ja sun naisseikkailut on meidän parhaaksi? Älä naurata", mä ärähdin taas, "mä lähen nyt jonnekin. Jatkakaa."
Todettuani näytin vain sotilasmerkin vieden käden otsaltani, ja saapastelin takaisin eteiseen kopaten kypärän matkaan. Paiskasin oven kiinni turhautuneena, ja menin puolijuoksua mopon luokse. Kaikki se hyvä fiilis, mikä mulla oli ollu Ennistä ja eilisestä illasta, oli tipotiessään, kiitos siitä vanhemmille. Mua vitutti niin hélvetisti, ettei ollu tosikaan. Mä istuin mopon päälle, tietämättä, minne mennä. Olihan mulla moniakin kavereita, mutta en viittiny mennä pilaamaan kenenkään päivää. Mökilläki oli vielä taatusti siivottavaa ja krapulaisia ihmisiä. Mä heittelin mun puhelinta hajamielisenä, ja sitten keksin, että olis ehkä yks, joka haluis jopa kuunnella. Mä en tienny mitä mun päässä liikku, kun etin puhelimestani Ennin numeron, ja painoin vihreetä luuria. Se tuuttas vaan hetken, ja sitten Enni jo vastas.
"Moi, Ville tääl", totesin puhelimeen, "onks huono hetki?"
"Ei", se vastasi sitten pirteänä, "mitä nyt?"
"Tää on ehkä vähän outoo mut.. saanko mä tulla teille?" mua oikeastaan hävetti kysyä. Mulle tuli tyhmä olo pitkästä aikaa, nolotti. En ollu tuntenu mitään sellasta aikoihin. Oletin, että Enni vaan haistattais mulle paskat, mutta ehkä se kuuli mun äänestä, etten víttuillu sille nyt.
"Joo, totta kai, jos sä haluut", Enni vastasi sitten hieman hämmentyneenä, mutta ilosena, "tuu vaikka heti. Mä tuun pihatielle vastaan."
"Okei. Nähään", mä sanoin, ja suljin puhelun, ja lähin ajamaan takasin Ennille.

Enni odotti mua pihatien päässä kädet puuskassa. Se toi hassulla tavalla mieleen jonkun maatilan emännän vanhoista suomalaisista mustavalkosista elokuvissa, ja mä jätin mopon tien päähän, kävellen sen luokse. Se katsoi mua arvioivasti.
"Tuutko ihan sisälle asti?" se kysyi sitten virnistäen.
"Jos sä lasket mut teille", vastasin sitten, "vai pelkäätkö että poltan teijän kämpän?"
"En", se vastasi sitten, "tuu vaan. Mennään mun huoneeseen. Eemeli on nimittäin kotona."
Enni johdatti mut terassin kautta sisälle niiden rivariin, joka oli ihan nätti. Eemeli tuli meitä vastaan jo eteisessä, ja sillä oli se musta koira hihnassa.
"Aronen moro", Eemeli moikkas, "kohtele mun systeriä hyvin."
"Totta kai, mähän oon herrasmies", mä vastasin Ennin pyöritellessä silmiään. Se johdatti mut huoneeseensa, joka oli talon perällä. Sen huone oli maalattu vaalein sävyin, vaaleensinisellä ja valkosella. Se oli aika pieni huone, nurkassa oli sänky, jossa oli ruusukuvioiset lakanat. Sälekaihtimet oli auki, ja ikkunasta oli täydellinen näkymä rivareiden pihatielle.
"Nätti luukku", mä totesin, ja istuin sängylle katsellen ympärilleni.
"Ai onko?" Enni naurahti. "Sanot noin vaan, koska leikit kohteliasta."
"No vaikka sitten niin", mä totesin, ja katsoin Enniä, joka istui työpöytänsä ääreen tuolille, kääntyen muhun päin, "etkö sä ihmettele yhtään, miks mä tulin?"
"No kieltämättä vähän", se vastasi sitten mietteliäänä, "mut en mä haluu olla liian utelias... siitä on tullu nimittäin aika paljon palautetta eräältä taholta."
Mua hymyilytti väkisinkin.
"Mutta kerro jos haluut", Enni jatkoi sitten, "en mä pakota, mut kyl mä kuuntelen."
"Tuli porukoitten kanssa vähän riitaa", mä totesin, ja käännyin kattomaan hyllyä, jossa oli pokaaleita ja ruusukkeita koiranäyttelyistä, "ne tappeli taas. Ja mä ladoin niille vähän faktoja pöytään, ja lähdin menee."
"Onko ne vihasia sun tupakoinnista? Ryyppäämisestä?" Enni kyseli sitten, ja mä puistin päätä.
"Ei, ei mitään sellasta. Ne on aina antanu mun, systerin ja veljen tulla ja mennä ja olla melkei ihan miten huvittaa. Nyt ne ei ehdi ees vahtia. Ne tappelee keskenään. Mutsi on alkoholisti, ja faija pakenee sen juomista jonkun hutsun luo. Ne ei vaan silti suostu eroomaan, mitä en ymmärrä", mä tilitin sitten, ja naurahdin, "ihan ku istuisin jonkun terapeutin sohvalla."
"Älä nyt", Enni sanoi, "välil on hyvä puhuu asioista."
"Joo, puhuminen ratkasee ongelmat", mä tuhahdin sarkastisesti.
"Kyllä se joskus auttaa", tyttö sanoi, ja nousi seisomaan, istuen mun vierelle sängylle, "oikeesti."
"En olis niin varma", vastasin sitten tuijottaen Enniä, "tuutko sä ulos? Mä taidan tarvita röökin."
"Sun pitäs lopettaa tupakointi", se sanoi sitten tuimana, "mut mennään sitten."

Me mentiin Ennin kämpän takapihalle, jossa oli puutarhakeinu, kukkapenkki ja niitä tyhmiä tonttuja. Mä laitoin tupakan suuhun, sytytin sen, ja kyykistyin sitten killittämään yhtä tonttua, jolla oli lyhty kourassa.
"Ei víttu, en uskonu, että jollain oikeesti on jotain puutarhatonttuja", mä totesin sitten puistellen päätäni, ja nousin kyykystä kattoen Enniin epäuskoisena.
"Mun äiti tykkää niistä", se nauroi, "ne on aika korneja joo, mut.. tuo kivaa ilmettä pihaan."
"Onneks meidän pihassa ei oo yhtäkään tonttua", mä totesin, "sitä mä en kestäis."
Sitten me seisottiin pitkään hiljaa. Mä poltin tupakkaa, ja Enni katseli taivasta. Taivas oli samanlainen ku sinä päivänä, kun me nähtiin ekan kerran. Sillon mä olin istunut ennen autiotalon polttamista puun juurella, kattelemassa pilviä, miettimässä, oliko jumala olemassa. Nyt mulla oli vähän samanlainen olo, ja kohotin katseeni taivaaseen, samalla kun poltin röökini loppuun. Lopulta mä kuitenkin katsoin Enniin, ja astuin lähemmäs sitä. Se astui askeleen muhun päin, ja me seisottiin melkein toisissamme kiinni, ihan hiljaa. Mulla oli sytkäri toisessa kädessä, ja mä tuijotin Enniä sen ruskeisiin silmiin. Mä kohotin käteni sipaistakseni sen hiuksia, mutta en huomannu, että mulla oli yhä se stenkku kädessä. Mä painoin vahingossa stenkusta, ja liekki roihahti ja melkein sytytti Ennin hiukset tuleen. Se hyppäsi kauemmas musta.
"Hélvetin hullu!" se sähähti sitten.
"Se oli vahinko! Oikeesti", mä hätäilin paikkaamaan, ja keräsin pudonneen sytkärin nurmikolta.
"Mä meinasin saada sydänkohtauksen", Enni valitti sitten, "oliko se muka oikeesti vahinko?"
"No oli! Mä oon sanonu sulle sata kertaa, etten oo mikään murhapolttaja", mä vastasin turhautuneena.
"Okei, okei, mä uskon. En mä nyt luullukaan, että sä sytyttäisit mun hiukset oikeesti tuleen", se sanoi sitten hetken hiljaisuuden jälkeen.
"Jaa että vanhasta tottumuksesta aloit riehuun?" mua hymyilytti, mutta koitin pitää ilmeeni vakaana.
"No tavallaan joo", se vastasi sitten, "Eemeli tulee varmaan kohta lenkiltä. Saa kuunnella lisää víttuilua."
"Víttuilua mistä?" mä kysyin, vaikka arvasin jo.
"Meistä", Enni totesi sitten, ja astui taas lähemmäs.
"Tiedätkö sä, mihin sä oot ryhtymässä?" mä kysyin kietoessani kädet sen lantiolle.
"Tiedän. Mutta tiedätkö sä, mihin sä oot ryhtymässä?" se kysyi sitten kallistaen päätään.
"En. Eikä se haittaa mua yhtään. Mä pidän yllätyksistä", mä vastasin, ja just kun Enni oli manaamassa jotain, mä suutelin sitä niin, että sen oli pakko pitää leipäläpi kiinni. Kun mä irrottauduin siitä, se tuijotti mua hymyillen.
"Mitä?" mä kysyin, kohottaen kulmiani.
"Ei mitään, ei mitään", se totes, "Eemeli tuli. Voidaanko me mennä jonnekin muualle?"
"Sun huoneeseen? Ja laittaa ovi lukkoon?" mä heitin sitten.
"Heko heko", se huokaisi, "ei kun siis muualle. Lokkikalliolle vaikka? Luulis että siel ois porukkaa."
"Sä haluat jonnekin missä on muita, että pystyt pitämään ittes erossa musta, niinko?" mun oli vaan pakko irvailla Ennin kustannuksella, se oli vaan sellasta.
"Mä haluan Eemeliltä karkuun", Enni vastasi, "se on ihan toivoton kyylä. Joten voitko lopettaa víttuilun ja vastata kysymykseen?"
"No lähetään sitten", mä totesin, "toivotaan ettei Ilari tuu maisemiin.."
"Jos tulee, maksettu seuralainen ja gigolo Ville Aronen saa taas vähän auttaa", Enni totesi mennessään takapihalta sisälle hakemaan kypärää.
"Mielelläni", mä vastasin, enkä tosiaan tiennyt, mihin olin ryhtymässä.

Lähettäjä: lukija 
Päivämäärä:   13.2.12 22:15:43

8)) Kreisinä tähän! Oikeesti mitä mitä mitä mitä! Tää tekee mut ihan hulluksi :DD

Lähettäjä~böö^ 
Päivämäärä:   13.2.12 22:47:40

oivoi, tää on nii toivottavan ihana ja ''sulonen'' tarina :')

Lähettäjä: ! - ! - ! 
Päivämäärä:   13.2.12 23:41:24

tää on niin ihanaaa <3 :D

Lähettäjä: Aviza 
Päivämäärä:   13.2.12 23:49:53

Oi perkelé, niin ihana tarina ai että, jokainen lause pistää mut virnistämään nii tyhmänä (onnneks kukaa ei oo näkemäs) :D:D ja todellakin jatkoa. Sä osaat kirjotaa tosi hyvin!

Lähettäjä: Kitty :) 
Päivämäärä:   14.2.12 01:12:36

Ei @!#$ tää on paras! Oot nii taitava kirjottaa! Nauran näille jutuille aina itekseni xD sitä ei moni tarina saakkaa mulle tehtyy, jatka hani oot paras <3 :)

Lähettäjä: Rhea 
Päivämäärä:   14.2.12 07:07:21

Nopeasti lisää! Meinasin alkaa kiljua ku tää loppu ;( Mutta siis ihanaa tekstiä <333 Mun suu on hymyssä sen puoltuntia tän lukemisenkin jälkeen ;)

Päivämäärä:   14.2.12 09:13:06

ihanaaa! jatkoa! (:

Lähettäjä: nomnom 
Päivämäärä:   14.2.12 14:26:12

jatkoo nopeesti !! mite voi olla näi hyvä (:: mä e sitte selvii kauaa ilma jatkoo ;)

Lähettäjä~böö^ 
Päivämäärä:   14.2.12 19:23:46

up! ja jatkoo nopeesti:)

Lähettäjä: ZORRO 
Päivämäärä:   14.2.12 22:52:56

Huhhuh oon ihan riippuvaine :D JATKOA ! :)

Lähettäjä: 55 
Päivämäärä:   15.2.12 10:56:32

Tuolla edellisessä topassa jengi kommentoi että niillä on typerä kesto hymy tätä lukiessa, NO NIIN ON MULLAKI ENKÄ SAA SITÄ POIS!!!:D

Aivan sairaan makee tarina, ah! Ja ennen kaikkea se miten kirjotat, kuvailet ja vaikka mitä = WAUH! Ihan kun itse olisi tapahtumissa mukana:) LOVE IT!

Toivottavasti aikataulusi antaa pian periksi jatkaa, tirskuen intoa odotan lisää liekkien leimahtelua;)

Lähettäjä: ehe 
Päivämäärä:   16.2.12 14:53:20

millon tulee jatkoa? toivottavasti pian, oon riippuvainen tähän! :)

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   16.2.12 15:50:36

Kiitos taas kaikille ♥ Koitan saada jatkon tänne viimeistään lauantaiksi! :)

Lähettäjä: dii 
Päivämäärä:   17.2.12 17:26:42

mahtavaa, jatkoajatkoa :)

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   18.2.12 18:20:40

Tässäpä taas jatkopätkä, toivottavasti tykkäätte. :)

---

E

Vaikka päivä oli vasta puolessa, Lokkikallioilla hengaili suhteellisen paljon porukkaa. Muutamat istuivat terassilla syömässä, osa vietti aikaa laiturilla, ja jotkut olivat kiivenneet kallioille katselemaan maisemia. Pysähdyttyämme parkkipaikalle luotasin nopeasti paikalla olevat naamat läpi. Joukossa oli tuttuja, mutta tärkeintä minulle oli nyt se, etten nähnyt Ilaria missään. En kuollaksenikaan tahtonut törmätä siihen múlkkuun, varsinkaan kun olin Villen seurassa. Minua karmi ajatus siitä, että olin tosiaan ollut valmis antamaan Ilarille anteeksi silloin... olin tosin ollut humalassa, mutta minusta "olin kännissä" oli huonoin tekosyy ikinä. Huokaisin helpottuneena itsekseni, kun kyyläyksestäni huolimatta en nähnyt Ilaria lähimaillakaan.
"Sä etit Ilaria", Villen ääni kuului takaani.
Käännyin poikaan päin, ja jätkä tunki röökin suupieleensä, ja katsoi minua puolikas virne kasvoillaan, pää vähän kallellaan, samalla tavalla kuin aina, kun se tahtoi ärsyttää minua.
"Mä halusin varmistua siitä, ettei se oo täällä", vastasin sitten tuijottaen Villeä takaisin silmiin.
"Ettet vaan salaa elättelis toiveita siitä, että te palaisitte yhteen", se lausahti sitten. Vaikka virne pysyi Villen kasvoilla, olin aistivinani jätkän äänestä jonkinlaista ärsytystä.
"Sä tiedät, että mä inhoan sitä ihmistä", vastasin kylmästi, "ja hyvästä syystä."
"Mä en tiedä mitään muuta kuin että Ilari on sun eksä", Ville totesi, "en mä tiiä, miks vihaat sitä."
"Ai", totesin hieman hölmistyneenä, "mä luulin, että kaikki tietäis siitä."
"En mä liiku missään Kalliokosken marttakerhoissa juoruamassa", jätkä naurahti sitten.
"Ei sitä tiiä, sustahan on moneksi", minä hymyilin, mutta vakavoiduin, kun mentiin taas aiheeseen Ilari. Aiheeseen, josta en tykännyt puhua. "Ilari petti mua. Ja se siitä sitten."
"Se petti sua ja sä olit silti valmis lakoamaan sen jalkoihin?" Ville tuumasi kallistaen päätään mietteliäästi, ja puhaltaen savut ulos.
"Kuvittelet vaan", minä tuhahdin, "sä yrität jatkuvasti tulkita mua. Ja onnistut siinä huonosti."
"Oonko mä väittäny olevani hyvä ihmistuntija?" Ville tuhahti, mutta hymyili lopulta. "Tuu nyt, niin mennään tonne, ennen ku ollaan taas sotajalalla."
Suostuin, ja astelimme laiturille, jossa oli porukkaa istumassa. Ainakin Isomäen Joonas ja muutama sen kaveri, Sanna, Ella - ja Rasinaho.

Rasinaho tuijotti meitä tuimasti vinon lippansa alta.
"Kato Aronen", se sylkäisi sitten, "tulitko taas lyömään mua turpaan?"
"En tällä kertaa", Ville sanoi, ja välittämättä Rasinahon äänensävystä, istahti laiturin kaiteelle, "jos käyttäydyt kunnolla."
"Pidetään mielessä", Rasinaho vastasi, ja kaivoi taskustaan nuuskapurkin, alkaen tunkea mälliä huuleensa. Minä irvistin itsekseni, ja kävin istumaan Villen kanssa laiturin kaiteelle. Toivoin, että Rasinaho ei alkaisi haastaa riitaa Villen kanssa, sillä en tahtonut uutta nyrkkitappelua samasta vanhasta aiheesta, joka oli jo kuitattu, ja josta minä en alunperinkään ollut halunnut mitään nyrkkirysyä. Järveltä puhaltava viileä tuuli leikitteli hiuksillani, ja Sanna tuli istumaan viereeni, ja alkoi kertoa kuulumisiaan. Se oli lähdössä Barcelonaan perheensä kanssa, ja lupasi tuoda minullekin tuliaisia. Olimme Sannan kanssa tutustuneet aikoinaan koirapiireissä - Sannalla omisti Dingon "tyttöystävän", saksanpaimenkoiranartun nimeltä Suru. Sanna selitti juttuaan suurieleisesti huitoen käsillään, ja näin sivusilmällä muutaman jätkän pyörittelevän silmiään, mutta minä kuuntelin innoissani, mitä Sannalla oli kerrottavanaan.
".. ja aattele, kuinka lämmin Barcelonassa on! Vielä lämpimämpi ku täällä. Aion ottaa paljon aurinkoa ja shoppailla. Ainoo ongelma on, ettei Surulla oo vielä hoitopaikkaa", Sanna jutteli sitten, ja huokaisi sanojensa päätteeksi, "kohta joku meistä joutuu jäämään kotiin, jos sille ei löydy hoitajaa loman ajaks. Kaikki kennelit ja eläinhoitolat on ihan täynnä."
"Sä voit tuoda Surun meille sen viikon ajaks", minä tarjouduin sitten, "kyllä mä pärjään kahen koiran kanssa."
"Jos vaan mitenkään voisit!" Sanna hymyili. "Sitten tuon sulle roppakaupalla tuliaisia, vaikka espanjalaisen miehen kontissa Suomeen, jos haluut."
"Olishan se ihan jees, mutta en taida kuitenkaan tarvita sitä miestä", naurahdin sitten, ja vilkaisin sivusilmällä Villeen, joka oli hypännyt kaiteelta alas laiturille juttelemaan Isomäen Joonaksen kanssa. Sannan ilme kirkastui, ja se hymyili tietäväisen näköisenä.
"Sulla on siis joku", se hihkaisi, koettaen kuitenkin pitää innostuksensa kurissa, "kuka?"
"Kerron jos tulee tarvetta", minä hymähdin.
"Onks se Aronen?" Sanna heitti sitten hymyillen ja silmät tuikkien. "Vetihän se ritarillisesti Rasinahoakin turpaan sun vuokses."
"Kuten sanoin, kerron jos tulee tarvetta", minä totesin tönäisten Sannaa leikkimielisesti kylkeen.
"Eli ette kommentoi väitteitä lehdistölle tässä vaiheessa vielä mitenkään", se nauroi sitten, "okei, mutta kerrot sitten kanssa, jos tulee tarvetta."
"Toivottavasti oot sillon Barcelonassa niin ei tartte kertoo ollenkaan", minä hymähdin.
"Hei, toi on kohtuutonta!" Sanna nauroi.
Olin juuri vastaamassa jotain, kun näin jälleen tutun auton kaartavan parkkipaikalle. Mikko ja Ilari astuivat autosta ylös, ja suuntasivat heti tupakalle.
"Nyt pitää mennä", minä totesin, ja hyppäsin kaiteelta alas, "hei tota, soittele siitä Surusta sitten."
"Enni, mikä nyt?" Sanna kysyi oudoksuen.
"Arvaa", minä totesin, "kato parkkipaikalle niin tajuat. Soitellaan!"
Ja niin minä jätin pöllämystyneen Sannan istumaan laiturin kaiteelle, ja nykäisen Villeä hihasta.
"No?" se kysyi kääntyen minuun päin.
"Ilari tuli. Lähetään. Mä en halua olla sen kanssa missään tekemisissä enää", sähähdin sitten.
"No jouduthan sä kumminkin syksyllä olemaan lukiolla sen kanssa tekemisissä", Ville totesi sitten, "vai kuljetko sä sielläkin kylkimyyryä seiniä pitkin ja piilottelen pitkän matikan kirjojen takana?"
"Voisko sun kanssa käydä yhden keskustelun ilman että víttuilet?" minä ärähdin.
"Ei kuulu tapoihin", Ville heitti takaisin, "jos sulla on menneisyyden haamuja, ne pitää kohdata että niistä pääsee yli. Ja näytithän sä tulevan sillon ykskin ilta varsin hyvin toimeen Ilarin kanssa.."
"Ville!" minä parkaisin, ja riuhtaisin sitä paidasta. "Voitasko me nyt vaan lähteä?"
Mutta valitettavasti oli jo liian myöhäistä, ja Ilari ja Mikko saapastelivat paikalle, ja Ilari asteli viereeni kuin vanha tuttu, ja soi minulle hymyn. Halusin vain paeta tilanteesta.
"Enni moi", se tervehti sitten, "ja Ville kans."
"Iltaa vaan", Ville jutteli tuttavallisesti, "mitäs Ilari?"
"Mitäs tässä, sitä samaa", Ilari totesi, ja pöyhi sitä typerää tukkatöyhtöään, "entäs te?"
"Ollaan just lähössä", minä sanoin ääni kireänä kuin viulunkieli, "että moikka ja hyvää illanjatkoa."
"Vastahan me tultiin, eihän tässä mikään kiire ole", Ville totesi sitten virnistellen.
"Niin, harmi että pitää kuitenkin nyt lähteä", minä äyskäisin, ja nappasin Villen housujen taskusta mopon avaimet, ja lähdin puolijuoksua mopolle päin. Villellä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin seurata.

Päästyämme parkkipaikalle käännyin Villeen päin vihaisena.
"Miks sä haluat että mä kohtaan Ilarin?" minä älähdin äkäisenä. "Tuleeko Ilarista joku sun uus paras kaljakaveri ihan vaan sen takia, että se ärsyttäis mua?"
"Mun mielestä ei ole tervettä vältellä vanhoja suhteitaan loputtomiin", Ville tuumasi, ja nappasi avaimet minulta, "sun pitäis selvittää välis sen kanssa."
"Mitä selvittämistä siinä on?" minä tuhahdin. "Jätkä petti mua. Ja nyt se tahtoo mut takasin. Ei tuu onnistumaan."
"Miksei?" Ville kysyi sitten. "Olihan teillä varmaan hyviäkin hetkiä."
"Sä tiedät ihan hyvin että miks ei, älä esitä tyhmää", minä tiuskaisin.
"Itseasiassa mä en edes tiedä, joten voisitko valaista?" Ville kyseli viattomalla äänellä.
"Sä oot toivoton", minä huokaisin, ja otin muutaman askeleen lähemmäs, "en ymmärrä, mitä mä oikeen nään sussa."
"No, sen voi selvittää myöhemminki", Ville totesi ja painoi otsansa otsaani vasten.
"Ehkä niin", lausahdin sitten, ja hymyilin, "mutta voidaanko me nyt mennä jonnekin muualle? Kohta joku Ilari tai Sanna tai vaikka Isomäen Joonas pölähtää tähän."
"Sä et sitten viihdy kovinkaan kauaa yhessä paikassa", Ville nauroi, "minne ajetaan tällä kertaa?"
"Jonnekin, missä ei ole Eemeliä tai Ilaria. Kaikki muu käy", vastasin sitten, ja irrottauduin Villestä nousten mopon päälle, "herra on hyvä ja päättää."
"Sopii", Ville sanoi, ja nousi mopon kyytiin, "jos annat mulle vallan päättää, et sitten saa valittaa."
"En valita", hymähdin, "aja nyt vaan."
Ja Ville ajoi.

---

V

Mä ajoin täyttä vauhtia mökille päin - tällä kertaa en tosin valinnu reittiä, joka kulki metsän läpi. Olavi oli kuulemma alkanu jo innolla rakentaa uutta lintutornia, sen faija oli toimittanu sille laudat ja työkalut ja kaikki. Mä en tahtonut välttämättä rakennustalkoisiin mukaan, vaikka olinkin kätevä käsistäni, mutta mun mielestä Olavi sais ihan itse rakentaa tiputorninsa, jos semmosen välttämättä halusin. Vaan olihan lintutornista nähny nätisti järvelle ja mökillekin, mutta en mä osannut antaa sellaiselle mitään erityistä arvoa. Pysäyttäessäni mopon mökin hiekkatielle huomasin, ettei pihalla ollut ketään. Enni nousi kyydistä, ja käveli kuistille. Ovi oli jätetty selkosen selälleen, mutta käytyään sisällä muija kohautti olkiaan.
"Jätkät on varmaan rakentamassa sitä Olavin lintutornia", mä totesin sitten, ja sytytin taas tupakan.
"Mä en tajua, miks se vanha piti polttaa", Enni sanoi, ja istui mökin portaille, "sitä ois voinu vaikka entisöidä."
"Pojat on poikia", mä hymähdin sitten, "sä et tiedä, kuinka siistiä se on, kun jonkun asian saa palamaan."
"Ai niin, mä unohdin, että oon liikkeellä pyromaanin kanssa", tyttö naurahti sitten.
"Ja mä oon liikkeellä koirahullun kanssa", mä totesin, "joka lupautu ottaan lisää koiria kontolleen."
"Mä otan Surun hoitoon yheks viikoks", Enni totesi, "pitäähän kaveria auttaa hädässä."
"Mä en pidä koirista", totesin sitten vetäen hatsin, "mulla on kissoja."
"Millasia?" Enni kysyi.
"Voiko tylsempää aihetta olla?" mä huokaisin. "Maatiaisia, kolleja. Liekki ja Leimu."
Enni purskahti nauruun. "Sä tosiaan tykkäät tulesta", se nauroi sitten.
"En mä niitä nimiä yksin päättäny! Viltsunkin mielestä ne oli hyvät nimet", mä puolustauduin sitten virnistäen, "Viltsu on siis mun sisko."
Just kun Enni oli kommentoimassa jotain, kuulu järkyttävä pamaus jostain ihan läheltä, ja meidän kummankin ilmeet oli varmasti ikuistamisen arvosia. Enni hätkähti niin, että melkein tippui portaalta pérseelleen maahan, ja multa melkein putos rööki kourasta. Pamahdusta siivitti joku epämääränen rääkäsy.
"Mikä hélvetti se oli?!" mä älähdin sitten.
Enni nousi portaalta, ja hiippaili kuistille, jossa se polvistu maahan. Mä kipusin portaita ylös, ja kurkin tytön olan yli sitä, minkä luokse se oli kyykistyny. Siinä lankkulattialla rötkötti tummanharmaa lintu, joka värähteli ja kouristeli, hengittäen ilmeisen katkonaisesti. Siinä oli varis.
"Se kituu", Enni totesi irvistäen, "se törmäs ikkunaan. Ne on pesty liian kirkkaaks."
"Pitäskö se sitten lopettaa?" mä kysyin, ja tumppasin röökin. Mua kyllä vähän inhotti ajatus siitä, että meidän pitäs heittää kivi jonkun henkihievärissä olevan linnun päälle. Enni ei sanonu hetkeen mitään, ja lintu lakkas kouristelemasta - se ei enää hengittänyt, vaan oli kuollu ku kivi.
"Ei tartte", Enni huokaisi sitten "mut se pitää siirtää johonkin. Ei sitä tähän kuistillekaan voi jättää."
"Mitä me tehään sille? Heitetään mettään ja annetaan jonkun ketun syyä se?" mä totesin sitten.
"Sekin oli elävä olento", Enni tiuskaisi, "ja kuoli vaan liian kirkkaiden ikkunoiden takia, joten haudataan se."
"Haudataan varis? Et voi olla tosissas", mä totesi sitten tuijottaen kuistilla makaavaa siivekästä myttyä, jonka höyheniä oli siellä täällä.
"Olen mä", Enni sanoi, "ja sitä paitsi tää lintuhan on kerrassaan sun sukulaissielus."
"Voi vítun Olavi lintuteorioineen", mä huokaisin sitten, mutta nyökkäsin, "okei. Mä haen jonkun rasian, josta tehään sille vaikka arkku."

Hetken päästä Olavi, Miksu, Kari ja Joni palas mökille, ja Enni näytti niille kuolleen variksen. Olavi oli tietysti heti mukana hautajaisideassa, ja mä tunsin itteni ihan ala-astelaiseks. Sillon me oltiin poikien kanssa haudattu ties mitä kärpäsiä ja perhosia, jos oltiin löydetty niitä kuolleena. Varis oli kuitenkin vähän isompi, ja olihan se tavallaan surullista, että joku kuoli meidän ikkunanpesun takia, mutta kyllä mua silti vähän huvitti. Olavi haki koristeellisen puurasian, johon se variksen raato just mahtu, ja sitten me käveltiin metsikköön, jossa Miksu kaivo kuopan varikselle. Olavi asetti sen rasian juhlallisesti maahan.
"Jos me haudataan se noin, niin joku elukka kumminki haistaa sen ja kaivaa sen ylös", Kari tuumi sitten tökkien rasiaa kenkänsä kärjellä.
"Mitä sä ehdotat? Poltetaan se?" Joni ehdotti huvittuneena. Sitten kaikki vilkaisi muhun.
"Eli me järjestetään linnulle polttohautaus?" mä kysyin kulmat koholla. Jokin tilanteessa oli niin kornia, että mä kaivoin taskusta sytkärin, ja me tökättiin sytykkeeksi vähän sanomalehteä. Mä sytytin sanomalehdet, ja liekki alkoi levitä. Puurasia oli auki, ja variksen raato näkyi. Liekit ryhtyivät nuolemaan sulkia, variksen siivet paloivat hiljalleen. Rasia käristyi pelkäksi tuhkaksi, ja me kaikki kuusi tuijotettiin liekkejä hiljaa. Metsässä ei kuulunut mitään ääniä, ja musta tuntui, että tässä hetkessä oli jotain maagisen yliluonnollista. Koko hauta paloi hiljalleen tuhkaksi, ja sammui vähitellen, kun mitään palavaa ainesta ei enää ollut. Kosteaan multaiseen maahan jäi jäljelle vain tuhkaa ja hiiliä, ja niin oli ikkunaan kuollut varis palavine siipineen saatettu haudan lepoon.

Me siirryttiin kuistille istumaan. Olavi kantoi pöytään parit kaljat, mutta mä jätin tänään ottamatta. Hyppäsin kuistin kaiteelle, ja istuin siinä hiljaa itekseni tuijotellen taivasta, joka oli puolipilvinen. Aurinko ei ollut laskemassa vielä tuntikausiin, ja mun olo oli kerta kaikkiaan seesteinen. Sain istua siinä hyvän tovin, ennen ku Enni tuli seisomaan kaiteen vierelle.
"Mitä mietit?" se kysy sitten, nojautuen puunväriseen kaiteeseen.
"Elämää yleensä", mä totesin sitten, "ja sua."
"Miks mua?" Enni kysy, ja katsoi mua silmiin.
"En mä oikeestaan tiiä", mä vastasin, "miks yleensä mietitään jatkuvaan yhtä ihmistä?"
"Siks, että on joko vihastunu tai ihastunu siihen", tyttö vastasi sitten, irrottamatta ruskeiden silmiensä katsetta mun omista.
"Kumpaa veikkaisit?" mä kysyin sitten, ja katsoin takaisin hymyillen.
"Kumpaakin ehkä", Enni hymähti, "ei susta koskaan ota selvää."
"Kiitos samoin", totesin sitten, tietämättä itsekään, vastasinko siihen, että olin ihastunut ja vihastunut, vai siihen, ettei Ennistäkään koskaan ottanut selvää.
Hetken me oltiin vaan taas hiljaa, käännettiin kumpikin katse järvelle. Takana pöydän ääressä Olavi ja kumppanit pelas äänekkäästi jotain lautapeliä juomisen siivittämänä.. ja mölinä oli taas miltei korvia raastavaa, mutta onneks olin tottunu siihen.
"Mä en tienny, että sä tunnet myötätuntoa kuolleita lintuja kohtaan", totesin sitten.
"Se oli vielä elossa, kun näin sen", Enni huokas, "ja eihän sitä nyt voinut vaan siihenkään jättää."
"No oishan sen voinu heittää vaikka roskiin", mä naurahin sitten.
"Sä oot kauhee! Haluisitko, että sutki heitettäs vaan roskiin, ku oot kuollu?" Enni päivitteli.
"Ei mua voi verrata mihinkään variksen raatoon", puolustauduin, mutta tajutessani, mitä sanoin, aloin nauraa, "tai no, jos on nimeltään Olavi, niin sitten ehkä voi."
"Jos mua voi verrata kyyhkyyn niin ehkä sua voi verrata varikseen", Enni hymähti sitten, "varis, jonka siivet paloivat."
"Ja kyyhky, joka liisi kaukana turvassa", mä heitin takaisin.
"Ja jossain kaukana ne linnut törmäsivät toisiinsa", Enni jatkoi, "ja heittivät toisensa veteen."
"Ja variksen siivet sammu", mä nauroin, "ja sitten tuli metsäpalo joka poltti ne molemmat."
"Tai metsästäjä joka ampu ne ja teki kyyhkystä paistia ja variksesta täytetyn patsaan yläasteen bilsan luokan koristeeksi", Enni ehdotti sitten.
"Toi ei oo yhtä vertauskuvallista", mä totesin, "mutta voishan siinä niinkin käydä."
"Vois ja varmaan käviskin", Enni sanoi, ja astui lähemmäs mua.
Se tuijotti mua silmiin, astui lähemmäs, ja suuteli. Sitten se otti mun kauluksesta kiinni, ja tönäs mut kaiteen yli suoraan alla rehottavaan kukkapenkkiin. Mä en ehtiny ees reagoida mitenkään, jysähdin vaan selälleni pelargonioiden, ruusujen ja daalioiden sekaan, joita Olavin äiti oli huolella vaalinu monta vuotta, ainakin omien sanojensa mukaan. Enni kurkisti kaiteen yli, hymyili mulle, ja käänsi sitten selkänsä lähtien hyräillen sisään. Mä jäin istumaan kukkapenkkiin, kasvoillani tyhmä hymy ja selässäni multaa ja pari survoutuneen kukan lehteä.

Päivämäärä:   18.2.12 18:36:11

Rakastan tätä tarinaaaaaa<33333333333333333333333

Päivämäärä:   18.2.12 20:16:58

<33

Päivämäärä:   18.2.12 21:03:26

<33333333333333333 hiuhhiihihihhihi rakastan

Lähettäjämursuvaara 
Päivämäärä:   19.2.12 09:15:50

aaaaaaaaws

Päivämäärä:   19.2.12 11:31:51

ei perhana aarnikettu !! onko pakkkoooo oon iha hullaantunu tähän !♥ mul on niiiiin levee tyhmä hymy tätä lukiessa, rakastan sua ja tätä ! :D nyt jatkat, eikä tää nyt tästä saa koskaan ees loppua >:)

Päivämäärä:   20.2.12 00:42:41

:)) Ei tässä voi muuta kuin hymyillä!

Lähettäjä: jebou 
Päivämäärä:   20.2.12 10:56:53

uusi lukija ilmottautuu! aivan mahtava tarina!! yks parhaista mitä oon koskaa tääl lukenu! Tosi mielenkiintoset henkilöt! Rakastuin tähän tarinaa ensi lukemalla <3 eli JATKOA (:

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   20.2.12 21:22:20

Kiitän jälleen. ♥ Koitan jatkaa tätä keskiviikkona kuhan pääsen kotia. :)

LähettäjäBuruGumi 
Päivämäärä:   20.2.12 22:41:51

Keskiviikkona.. Silloin vasta ;_;

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   20.2.12 23:35:47

BuruGumi, jatkasin vaikka heti, inpistä nimittäin on, mutta mulla ei oo rauhaa kirjottaa nyt ku en oo kotona niin pitää venata siihen asti. :D

Lähettäjä: PV 
Päivämäärä:   20.2.12 23:47:48

keskiviikkoon jaksaa :) Eihän sitä oo kuin huominen ja sitten onkin keskiviikko :D
Aarnikettu rupee sittne miettii jo valmiiksi seuraavaa tarinaa. Tälläsiä haluaa lissäää. Ja tää tosiaan painii kovassa sarjassa :) Parhaita tarinoita koskaan täällä ja oon lukenu suht paljon. Ja oon lukenu satoja kirjoja ja mun maku hyvien tekstejen suhteen on aika tarkka :)Pitää olla sekä kielellisesti että juonellisesti hyvä. Vähän toivoisin viahtelua siihen ettei kaikki tarinassa tapahtuisi aina vain juhliessa. :)

Lähettäjä: tvjist 
Päivämäärä:   21.2.12 14:24:56

HUOMENNA ON KESKIVIIKKO!:D

Mutta tää o aiva paras<3 Laitto itkeenki, miks mun elämä ei oo tommosta ):

oot iha mahtava kirjottaja, rakastanrakastan!

Päivämäärä:   22.2.12 12:52:45

Tänään on keskiviikko <3

Lähettäjä: hiljanenlukija 
Päivämäärä:   22.2.12 21:45:42

JATKOAA!! <3

Lähettäjä: Fanii 
Päivämäärä:   22.2.12 22:53:01

Luen jatkoa siis :D

Lähettäjä: natalia 
Päivämäärä:   22.2.12 22:55:12

<3

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   22.2.12 23:38:48

Kiitos taas kommenteista. ♥ Jatko menee väkisinkin huomiselle, kun tulin tänään vasta myöhään kämpille. Mutta huomenna koetan saada sen tänne, pahoittelen viivästystä. :)

Lähettäjä: naapurinpertti 
Päivämäärä:   23.2.12 12:29:06

Uus lukia ilmottautuu! ;)

Lähettäjä: ~böö^ 
Päivämäärä:   23.2.12 17:35:27

hei nyt sitä jatkoooo! :)

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   23.2.12 21:49:09

No niin, vihdoinkin sain jatkon tänne. Kiitos kommenteista ja palautteesta. :) Tällä kertaa tämmönen pätkä.

---

E

Seuraavina päivinä pysyin vaihteeksi vain kotona. Dingo oli täynnä energiaa, ja sain tosissani tehdä töitä sen kanssa, että pystyin pitämään koirani kurissa. Lenkillä paimenkoiran häntä vispasi kuin viimeistä päivää ja se loikki sinne tänne haukkuen ja ilakoiden. En tiedä, mikä koiraan oli mennyt, mutta veikkasin, että hyvä ja reteä tuuleni oli tarttunut Dingoonkin. Laura oli koettanut soittaa minulle muutamaan otteeseen, mutten vastannut puheluihin, sillä en olisi jaksanut lähteä minnekään. Vietin aikaa kotona, koulutin Dingoa, ja kolmantena päivänä, tiistaina, ryhdyin maalaamaan. En ollut koskaan ollut erityisen hyvä piirtämään, mutta minulle tuli sellainen tunne, että tahdoin maalata jotain. Eemeli sen sijaan oli varsinainen ammattilainen, mitä tuli piirtämiseen ja muuhun taiteluun, joten lainasin veljeltäni öljyvärit ja ryhdyin tuhertamaan kankaaseen. Niitäkin Eemelillä oli. Eemeli oli maalaillut monta taulua lahjaksi sukulaisille, vanhemmille, minulle ja kavereilleenkin. Ne olivat hienoja, ja velipoika käytti värejä lahjakkaasti ja taiten. Minun taulustani ei voinut sanoa aivan samaa.

Dingo makasi pöydän alla pää tassujen päällä. Minä istuin keittiön pöydän ääressä kangas nojaamassa telineeseen, ja suhrasin kädet maalissa kummallista kuvaa valkealle pinnalle. Kuin hetken mielijohteesta ryhdyin maalaamaan kuvaa kahdesta linnusta - kyyhkystä ja variksesta. Kaavailin tietysti mielessäni taulusta jotain mahtipontista, mutta kun pyörittelin sivellintä kankaalla, huomasin, että tekeleeni muistutti enemmän Picasson kuin da Vincin tekeleitä. Keskityin maalaamiseen niin kovin, etten huomannut, kun Eemeli hiippaili taakseni.
"Mistä lähtien sä oot ollu kiinnostunu maalaamisesta?" se kysyi epäuskoisena tuijottaen teostani.
"Tuli vaan semmonen olo, että haluun maalata", hymähdin vastaukseksi, "mitä mieltä oot?"
"Jos rehellisesti puhutaan..", Eemeli tuumasi sitten virnistäen, "niin.. mitä hélvettiä tää esittää?"
"Moukka!" tuhahdin sitten. "Tää on nykytaidetta. Ne on lintuja."
"Näyttää enemmän virtahevoilta", Eemeli kuittasi, ja minä koetin tökkäistä isoveljeniä pensselillä naamaan.
"Sä koitat tukahduttaa mun taiteelliset lahjat!" nauroin. "Niinkun Salieri teki Mozartille!"
"Sitä on luettu hissan kirjat hyvin", Eemeli nauroi, "sua muuten käytiin kyselemässä päivemmällä kun olit Dingon kanssa lenkillä."
"Ai? Kuka?" kysyin sitten, ja ryhdyin laittamaan maaleja kasaan.
"Ilari", Eemeli totesi sitten lyhyesti, ja minä huokaisin.
"Toi kuulosti pettyneeltä", veljeni lausahti mennessään jääkaapille, "olisitko halunnu, että Aronen olis käyny kyselemässä sua?"
"Ei oo sun asias vieläkään", minä tuhahdin, ja jätin taulun, jonka linnut näyttivät olevan räjähdyspisteessä ilmeisesti liikaa syötyään, kuivumaan pöydälle. Dingo urisi hiljaa pöydän alla, ja nakkasi tiskipöydällä nököttävästä keksipurkista koiralle muutaman koirankeksin.
"Aronen kyllä varmaan soittaa sulle", Eemeli jatkoi spekuloimista murhaavasta katseestani huolimatta, "mut Ilari tietää ettet vastaa sille, joten sen pitää tulla ihan ovelle kysymään, ootko kotona."
"Kiva teoria, Eemeli, mut voisitko keskittyä vaan omiin asioihis?" minä lausahdin viileällä sävyllä, ja mulkaisin veljeäni, joka vain virnuili minulle, ja poistui omaan huoneeseensa. Huokaisin itsekseni, ja lähdin olohuoneeseen päin. En kuitenkaan päässyt ottamaan kuin muutaman askeleen, kun ovikello soi. Pyyhkäisin muutaman hiussuortuvan kuosiin, ja kävelin ovelle. Avasin sen ja astahdin ulos.

"Moi, Enni", Ilari sanoi, ja seisoi oven suussa tukka töyhtönä ja kädet housun taskussa tupakalta haisten. Minä tuijotin jätkää sanomatta mitään. Välillämme oli kiusallinen hiljaisuus, kunnes tajusin, että ainakaan tuijottamalla en saisi sitä jätkää lähtemään oveltani.
"Moi", lausahdin, "mitä sä täällä teet?"
"Mä kysyin sua jo yhen maissa, mut sä olit lenkillä", Ilari sanoi, ja koetti tunkea minun ja oven välistä sisään. Minä kuitenkin torppasin aikeet luikahtamalla vauhdilla oven suusta ulos, ja paiskaamalla oven takanani kiinni. Ilari kurtisti kulmiaan.
"Onko sulla asiaa?" kysyin sitten seisten miltei ovessa kiinni.
"Mä tulin puhumaan sun kanssa", Ilari vastasi, ja sytytti tupakan. Se ei sopinut sen tyyliin yhtään.
"Mistä?" minä kysyin, ja tuijotin poikaa sen vihreisiin silmiin.
"Sä tiiät kyllä", Ilari sanoi hiljaa, "meistä."
"Ilari, ei oo enää mitään puhuttavaa", minä totesin, "joten jos sulla ei oo muuta asiaa, voisitko vaan lähtee?"
"On meillä puhuttavaa", poika puolustautui polttaessaan tupakkaansa, "Enni, mä rakastan sua."
Kompuroiden peruutin ovea vasten, ja vahingossa potkaisin kynnyksellä olevan kukkaruukunkin kumoon. Ilari ei kuitenkaan tuntunut hämääntyvän - päinvastoin, se vain jatkoi monologiaan.
"Enni, sä tiiät sen. Se mitä Saaran kanssa tapahtu.. se oli vaan vahinko. Saara oli pelkkä hóro. Mä haluan sut takasin. Sä tiiät, että meillä on mahdollisuus. Oikeesti, mä tiedän, että sä tiedät. Mä rakastan sua, mun tunteet ei oo kuolleet", Ilari paasasi, näyttäen äärimmäisen epäromanttiselta pöyhien töyhtöään toisella ja poltellen tupakkaa toisella kädellään.
"Ilari, älä viitti olla idiootti. Sä tiedät että..", koetin vastustella, mutta poika keskeytti.
"Mä tiedän, että sulla on se uus, Aronen. Mutta rakastaako se sua? Mä rakastan. Enni, mä nään, että meil ois mahdollisuus! Miksei me voitas yrittää uudestaan?" Ilari mankui, ja tuli lähemmäs. Minä tuijotin poikaa silmiin. Aivan äkkiarvaamatta se kiersi kätensä niskaani. Tupakka putosi kynnykselle, ja poika suuteli minua. llarin suudelma oli juuri sellainen kuin muistin - hempeä, hieman keimaileva ja näytösluontoinen, ihan erilainen kuin Villen. En vastustellut, mutta en juuri vastannutkaan suudelmaan. Kun Ilari irrottautui, käännyin katsomaan pihatielle, ja tajusin, että Ville kaasutti mopollaan pois meidän tieltä niin että hiekka pöllysi.
"Ei hélvetti", minä äyskähdin, ja tönäisin Ilaria niin, että jätkä kaatui, "ei tää oo todellista!"
"Enni, mikä sulle tuli?" eksäni ihmetteli sitten maasta, ja minä avasin oven, ja ryntäsin sisään.
"Eemeli! Eemeli!" huusin veljeäni epätoivoisen kuuloisena. "Voitko sä heittää mut Harjukosken tielle?"
"Ai sinne metsikköönkö?" Eemeli huikkasi oman huoneensa oven suusta.
"Niin. Nyt heti!" minä pyysin. "Mä korvaan sen sulle jotenkin."
"Okei, okei", Eemeli sanoi sitten, ja kävi hakemassa kevarinsa avaimet, "mennään."
Minä noukin kypärän matkaan, ja astuessani ovesta kohtasin taas hölmistyneen Ilarin.
"Ilari, mee kotiin. Meidän juttu on ohi. On ollut jo kauan", totesin sitten vetäessäni kypärän päähän.
"Enni, mikä sulla on? Jutellaan vielä!" Ilari huusi, mutta minä hyppäsin vain Eemelin kevarin penkille.
"Ilari, mee kotiin. Meillä ei oo enää juteltavaa", minä vastasin, ja tarrasin Eemelistä kiinni, kun isoveljeni kaasutti kevarillaan pois kodiltamme jättäen hölmistyneen ex-poikaystäväni nielemään pölyä.

----

V

Mä olin pysäyttänyt mopon tien laitaan, ja kävelin nyt suoraan metsikköön. En vaivautunu laittamaan sitä ruoskaa ees lukkoon - kukapa senkin vanhan páskan tahtois varastaa? Potkiskelin matkalla kiviä ja heinää, ja kaivelin taskustani tupakka-askia, onnistuen hetken kiroilun jälkeen löytämään sen. Mä sytytin tupakan ja jatkoin harppomista sadatellen itsekseni. En oikeen ees tajunnu, mikä mua vaivasi. Päästyäni tarpeeks metikköön lysähdin puun juurelle polttamaan röökiä. Mä tuijotin kuivunutta sammaloitunutta nurmea. En ollu nähny Enniä muutamaan päivään, eikä ollu kukaan muukaan. Niinpä mä olin päättäny mennä moikkaaman sitä niiden himaan, soittamatta ensin. Ja se oli ollut ilmeisesti virhe. Just kun ajoin pihatielle, näin, että se sáatanan koiramuija nuoli sen eksänsä kanssa. Mä en tiedä, miks olin suuttunut siitä. En mä tahtonu myöntää itselleni, että oikeesti pidin siitä muijasta. Olin vaan suoraan ajanu pois, enkä vaivautunu ees kattomaan, huomasko Enni mut vai ei. Aivan sama, sillähän oli Ilari.

Kun olin polttanut röökin loppuun, nousin maasta ja lähdin käveleen yhtä polkua pitkin. Mä tiesin, että metässä oli muutama vanha autonromu. Ne oli olleet siellä siitä asti, kun mä ja Miksu ja muut oltiin oltu ihan pikkusia nappuloita. Ei niitä kukaan kaivannu. Ne oli sammaloituneet ja ruostuneet, mutta jotenkin ne kiinnosti. Oltiin aina jätkien kanssa mietitty, että kuka jätti autoja noin vaan sammaloitumaan metsään. Mä harpoin paikalle, jossa kolme autovanhusta seisoi maatumassa. Mä hyppäsin yhen sellasen katon päälle, ja ihme, ettei se ruostunu páska romahtanu heti kättelyssä. Mä sytytin uuden röökin, ja jäin siihen istumaan. Miettien, pitäskö mun vaikka polttaa ne kaikki kolme, ja soittaa sitten palokunta sammuttamaan. Sanoo vaikka, että vahingossa rööki tippu kymmenen vuotta tyhjänä olleeseen bensatankkiin ja autot sytty palamaan. En kuitenkaan ehtinyt tehdä mitään, kun kuulin kevarin ääntä läheltä. Sen jälkeen joku juoksi paikalle - kukas muukaan, kuin Enni. Mä tuhahdin vaan, ja jatkoin tupakan polttelua. Enni käveli auton luokse.
"Ville", se sanoi ja tuijotti, "mitä sä teet?"
"Pelaan jalkapalloa", mä totesin sitten, ja vedin hatsin röökistä tuijottaen Enniä.
Se oli nätti, mutta huomasin, että se oli lähtenyt kiireessä. Miks? Miks se oli lähteny mun perään, jos sillä oli Ilari kotonaan? Tietysti mua jotenkin lämmitti ajatus siitä, että muija oli huomannu mut, mutta samalla mun päässä kalvoi tieto siitä, että Ennillä ja Ilarilla oli vieläkin jotain sutinaa.
"Sä näit mut ja Ilarin", Enni totesi sitten.
"Niin näin, vaikken ois välttämättä halunnu", mä vastasin, ja kattelin auton vieressä kasvavaa mäntyä, joka oli joskus penskana ollu hurjan korkea. Nyt se oli lähinnä vaan kitukasvunen páska.
"Mulla ja Ilarilla ei oo mitään", Enni sanoi sitten vakavana.
"Niin no, kyllä mäkin aina suutelen ihmisiä vaikkei mulla ookaan niitten kanssa mitään", mä sanoin, ja katoin Enniin kulmat koholla.
"Ilari suuteli mua, mä en sitä. Siinä on vissi ero", se sanoi sitten, ja kiipesi auton laholle konepellille. Mä istuin vaan katolla ja katsoin sitä silmiin.
"Sä et ole tilivelvollinen mulle mistään. Eihän me seurustella", mä sanoin, tumppasin röökin, ja hyppäsin alas vanhan mallisen pösön katolta. Enni kierähti pois konepelliltä.
"Ei niin, mutta silti sä suutuit, kun näit mut ja Ilarin", se sanoi sitten ja hymyili.
"En mä suuttunu, ethän sä ees nähny mun ilmettä", mä puolustauduin, "mitä asiaa Ilarilla oli?"
"Se halus mut takasin", Enni vastasi sitten, "mutta mä sanoin, että ne ajat on jo ohi."
"Ja sit se vaan spontaanisti pussas sua?" mä totesin sarkastisena.
"Ilari on sellanen", Enni totes, "oothan sä nähny sen jossain bileissä, mitä sä luulet että se siellä tekee?"
"Vetää kaljaa ja haastaa riitaa?" mä ehdotin. "Kerran se haasto Isomäen Joonaksen tappeluun."
"Kyllä mä sen muistan", Enni huokaisi, "se tuli seuraavana päivänä silmä mustana meille itkemään."
"Voi hélvetti mikä jätkä", mä nauroin, "et ottanu sitä takasin?"
"En ottanu", Enni sanoi, "voidaanko me nyt puhua?"
"Koko ajanhan me puhutaan", mä sanoin, "meillä tuskin on enää mitään uutta puhuttavaa, joten mä lähen, mee sä Ilaris luo, jos se vieläkin vaikka haluais sut takasin."
Käännyin, ja lähin astelemaan polkua pitkin. Enni ei oikeen pitäny siitä. Se juoksi mun perään ja paiskasi mut sitä autonromua vasten.
"Nyt hélvetti Ville! Kuuntele kerrankin mua!" Enni vaahtosi raivoissaan. "Mä en halua Ilaria takasin. Mä vihaan sitä jätkää. Joten lakkaa víttuilemasta!"
Ja sen jälkeen se painoi huulensa mun omia vasten, ja hetken päästä irrotti, ja läimäisi avokämmenellä mua poskelle. Mä jäin hölmistyneenä pitelemään poskeani ja tuijottamaan sitä.
"Mistä hyvästä toi oli?" mä ärähdin sitten.
"En mä oo tilivelvollinen sulle, eihän me seurustella", Enni kuittaisi hymyillen, ja mä nauroin.
"Haista páska", mä virnistin sitten, "ollaanko me nyt sujut sit vai?"
"Varmaan", Enni mutisi, "mä tarvin kyydin. Voitko sä heittää mut vaikka kaupungille?"
"No voin mä kai sitten", mä sanoin, ja hipaisin punoittavaa poskeani, "jos lupaat olla läpsimättä mua jatkossa."
"Jos sä et víttuile tai oo mustasukkanen Ilarista, niin voin luvata", Enni totesi ja käveli mun mopolle, "heitä mut vaikka Lauralle."
"Meet juoruamaan sen kanssa", mä tuumasin, mutta suostuin, "mutta Laura saa kyllä antaa mulle jääpussin tähän."
"Eiköhän se anna", Enni totesi sitten, istui mopon taakse, ja musta tuntui, etten ymmärtänyt naisia yhtään.

Mä vein Ennin Lauralle, ja Laura antoi mulle jääpussin poskeen. Me mentiin istumaan niitten parvekkeelle. Laura mulkoili mua ja Enniä vähän oudoksuen, muttei sanonu mitään. Musta tuntui, että se ei välttämättä olis ees halunnu tietää, mitä meidän välillä oikein tapahtu.
"Onks tänään jossain jotain meininkiä?" Laura kysy sitten poltellessaan tupakkia.
"Eiköhän Lokkikalliolla jotakin porukkaa oo, Olavi sano ainakin, että se menee sinne pyörähtämään", mä totesin, ja vilkaisin Lauraan, jonka ilme näytti kirkastuneen, kun mä mainitsin Olavin.. saatoin tosin olla väärässäkin, mutta musta tuntui, että Lauran ja Tomin suhde ei ollu ihan avoin, ja Ennin paras kaveri ei saanu suhteessaan ihan kaikkea, mitä olis halunnu.
"Lähetkö sä Enni messiin?" Laura kysyi korjaillessaan kampaustaan. Enni kohautti olkiaan.
"En mä välttämättä, voisin mennä himaan", se totesi sitten, "tälle päivälle on ollu ihan tarpeeksi meininkiä ilman mitään Lokkikallion juoppokööriäkin."
"Miten vaan", Laura nauroi, "mutta mä kaipaan vähän nollausta taas."
Enni mulkas parhaaseen kaveriinsa niin tuimasti, että mua melkein pelotti.
"Et sitten vedä taas yli", se varoitti äidillisesti, "ja käyttäydyt. Mä sanon Tomille, että vahtii sua."
"Joo joo, äiti", Laura hymyili, "mä lupaan olla kunnolla. Ja Tomi voi vahtia, se saa tänään olla kuskina."
Mä pyörittelin silmiäni, ja pidin jääpussia poskessa. Siihen ei oikeestaan sattunut juurikaan, mutta halusin saada punotuksen laskemaan, ja koska oli kuuma päivä, jääpussi viilensi oloa muutenki. Laura tumppasi tupakan, ja nousi penkiltä.
"No, mä taidan soittaa Tomille, että tulee hakemaan mua", se sanoi, ja paineli sisään. Mä katsoin Enniin.
"Pitääkö mun heittää sut kotiin asti?" mä kysyin sitten, ja katsoin Enniä kallistaen vähän päätä.
"Sä voit tulla mukaan meille", Enni sanoi, "Eemeli on tosin kotona, mutta ei se varmaan sua haittaa."
"Ei se mua haittaa", mä nyökkäsin, "sä varmaan varta vasten tahot että se on kotona, että joku voi toimia esiliinana ettei tapahdu mitään peruuttamatonta."
"Voi hélvetti sun kanssas", Enni huokaisi dramaattisesti, "ei, mä haluun, et Eemeli on kotona, jotta se voi heittää sut ulos jos vaikka alat polttamaan meidän pihagrilliä tai muuta vastaavaa."
"Ei pelkoa", mä sanoin ja nousin suunnistaen sitten eteiseen, "mä lupaan käyttäytyä."
"Hyvä niin", Enni hymyili, ja me lähdettiin Lauralta jättäen se odottelemaan kyytiään. Me ajettiin Ennille, ja siellä meitä odotti yllätys. Ilari istui vieläkin niiden kynnyksellä, ja oven raossa seisoi Eemeli, jolla oli haukkuva ja räksyttävä musta koira hihnassa. Heti kun mä pysäytin mopon, Enni harppoi rivitalon oven eteen.
"Mitä hélvettiä sä istut täällä vieläkin?" se sähisi sitten. "Mä käskin sun mennä kotiin!"
"Sä tiiät että meiltä jäi juttu kesken", Ilari vastasi tuimana, "nyt puhutaan tää asia loppuun."
"Tää asia on loppuun käsitelty", Enni totesi, "mulla ja sulla ei oo enää mitään tulevaisuutta. Nyt ole hyvä, ja lähe menemään."
"Enni, kuuntelisit! Sä tiedät, että mä ihastuin suhun heti kun näin sut siellä Lauran bileissä! Muistelisit meijän ekaa tanssia", Ilari vänkäs, ja mä seisoin mopon vieressä tietämättä, mitä tehdä.
"Ei huvita muistella", Enni äyskähti, ja tönäisi jätkää, "painu nyt hélvettiin."
Ilari jäi vaan tyhmänä seisomaan, ja silloin mä kävelin sen luo, ja annoin nyrkistä. Nyrkki mäjähti suoraan Ilarin nenään, ja sen nokka alkoi vuotaa verta. Jätkä kiroili ja hoippui paikoillaan, ja Enni tuijotti mua silmät suurina.
"Ilari, lähe vetään", mä sanoin, "vai hivautanko uudestaan?"
"Älä, älä!" Ilari parkaisi. "Mä meen. Mä meen. Víttu, ei tarvi lyödä, mä meen."
Eemeli tuijotti ovelta pois harppovan Ilarin perään, ja lähti sitten se musta koira hihnassa rimpuillen ulos, jättäen mut ja Ennin ovelle kahdestaan. Enni tuijotti mua kädet lanteilla, taas vihasen maatalon emännän näkösenä.
"Tiedetään, sori", mä huokaisin sitten.
"Ei, se oli hyvä, että sait sen lähtemään", Enni vastasi, ja tarttui sitten mua hartioista, "mutta voisitko lopettaa ihmisten lyömisen mun takia? Siitä tulee kiusallinen olo, ja sua viedään kohta putkaan niin että nuppi tutisee, jos et lopeta tota riehumista."
"Jos sä haluat, niin lopetan mä", mä nauroin, "ja koitan välttyä putkaltakin."
"Hyvä, mä en heilastele rikollisten kanssa", Enni hymähti sitten, ja käännähti ovelle päin, "ja vaikka Eemeli ei ookaan nyt täällä, koita käyttäytyä."
"Joo joo", mä tuhahdin, "oon täysin salonkikelpoinen."
"Yhtä salonkikelponen ku norsu", Enni nauroi, "mutta tuu nyt sisään."
"Naiset", mä huokaisin pyöräyttäen silmiäni, mutta menin silti sisälle Ennin perässä.

Lähettäjämursuvaara 
Päivämäärä:   23.2.12 22:00:48

eääääh noi on nii ihania ♥

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   24.2.12 08:46:44

Voi elämä mä repesin tolle pihagrillinpoltolle ja jalkapallonpeluulle :DD
Tää on kyl niin mahtava!

Päivämäärä:   24.2.12 13:03:24

Mä en taaskaan osaa sanoo ku että tää on aivan loistava, tykkään niin älyttömästi!!!!

Tietoa millon mahdollisesti aikaa jatkon kirjotukselle? Sitä nimittäin odotetaan ku kuuta nousevaa!

Lähettäjä: tvjist 
Päivämäärä:   24.2.12 14:44:45

Lähettäjä: 55
Päivämäärä: 24.2.12 13:03:24

Mä en taaskaan osaa sanoo ku että tää on aivan loistava, tykkään niin älyttömästi!!!!

Tietoa millon mahdollisesti aikaa jatkon kirjotukselle? Sitä nimittäin odotetaan ku kuuta nousevaa!

Päivämäärä:   24.2.12 16:23:20

Söpöä :DD Jatkoa ja pian!

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   24.2.12 16:43:47

Figaron_haamu, haha, hyvä että mun huumori naurattaa muitakin :D

Ja kiitos jälleen kommenteista. ♥ Jatkoa tulee tän viikonlopun aikana, tai viimestään maanantaina. :)

Päivämäärä:   24.2.12 17:44:27

Hyvä etten kiljunu kun luin että jos sais tälle viikonlopulle pätkän!!! :D

Päivämäärä:   26.2.12 11:38:25

upp! jatkoa <3

Päivämäärä:   26.2.12 20:06:05

Lisää? :)

Päivämäärä:   26.2.12 21:09:48

oijoi <3

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   27.2.12 20:31:52

Viikonloppu tuli ja meni mutta nythän onkin maanantai :)

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   28.2.12 00:30:19

Piti laittaa jatko viimestään tänään, mutten millään ehdi. :( Koitan saada sen tänne tiistaina.

Päivämäärä:   28.2.12 15:03:19

aaaa rakastan tätä tarinaa <3

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   28.2.12 22:08:45

Sitä jatkoa on nyt vieläkin pakko siirtää, koska oon ollu kipeänä ja oon kärvistellyt kuumeessa tänkin päivän niin ei oo tullu kirjottamisesta mitään. :( Mutta sitten kun postaan jatkon, niin lupaan että saatte pitkän ja tapahtumarikkaan pätkän ;)

Lähettäjä: MissSunshine 
Päivämäärä:   28.2.12 22:10:22

oot tosi hyvä!Jään seuraamaan :)

Päivämäärä:   29.2.12 08:05:44

Parane pian aarnikettu <3

Lähettäjä: MISA 
Päivämäärä:   29.2.12 17:29:35

pakko ihan oikeasti sanoa, että aloin monessa kohdassa itkemään. tää tarina on vaan jotenkin niin ihana. en osaa sanoiksi pukea tätä tunnetta. tekis mieli vaan tulostaa tää ja lukea aina vaan uudestaan.

jatkoa kiitos.

Päivämäärä:   1.3.12 12:44:01

paras tarina täällä, alusta asti oon seurannu! ai että, ei kyllä itkulta vältytty, jotenki niin ihana :')

Päivämäärä:   1.3.12 23:40:57

parane pia aarnikettu ni saadaan sitä jatkoo ;))

Päivämäärä:   3.3.12 17:05:36

jatkoa ja paranemisia pian :)

LähettäjäBuruGumi 
Päivämäärä:   4.3.12 10:34:00

;_____________; waiting waiting waiting TÖÖÖÖÖT

Lähettäjä: siissiiu 
Päivämäärä:   4.3.12 22:47:54

jatkoo pian <3

Päivämäärä:   5.3.12 21:46:17

Toivottavasti ei tule ihankamalan pitkää taukoa puhumattakaan että jäisi kesken :(

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   5.3.12 23:02:50

Ei ole jäämässä kesken, ei huolta! :)

Nyt on taudista selvitty ja jatkoa tulee tämän viikon aikana ennen vkoloppua vielä! :'D

Lähettäjä: MissSunshine 
Päivämäärä:   6.3.12 14:24:45

jee,parasta!:)

Päivämäärä:   7.3.12 15:58:56

huh, onneksi en malta odottaa seuraavaa pätkää ((:

Lähettäjä: Sin 
Päivämäärä:   7.3.12 21:34:11

Iihana, aloin tänään lukemaan kun oli supertylsää ja luin kaikki pätkät yhteen putkeen... Sun kirjotustyyli on ihanan sujuvaa ja selkeetä ja ykskään pätkä ei oo ollu tylsä! sitä actionia ootellessa:)

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   8.3.12 22:13:43

Iso kiitos taas kaikille lukijoille ja kommentoille, uusille ja vanhoille, kun ootte jaksanu pitää tätä ylhäällä :) ♥ Ootte ihania.

Tässä jatkopätkä, pitkä ja tapahtumarikaskin.. :D Toivottavasti kelpaa!

---

E

Päästyämme sisään pöydällä lepäsi yhä luovuuteni tuotos, kahta lintua esittävä taulu, joka toi kyllä kieltämättä mieleen sen, että joku hullu maalari oli ottanut vesivärikennon ja lytännyt sen vasten kangasta ja hieronut värit siihen, jättänyt taiteellisen teoksensa ulos ja antanut lintujen lentää sitä päin. En kuitenkaan ehtinyt piilottamaan maalaustani, sillä Ville oli minua nopeampi, ja saapasteli keittiöön pysähtyen tutkimaan maalausta, nostaen kankaan käsiinsä.
"Mitä tää esittää?" jätkä kysyi sitten pyöritellessään taulua käsissään.
"Lintuja", minä vastasin, ja koetin napata taulun takaisin, mutta Ville vetäisi sen ulottumattomiini.
"Kyyhkyä ja varista?" Ville ehdotti sitten, jättäen epätoivoiset yritykseni kiskoa maalaus jätkän kourista omiini täysin huomiotta. "Nää näyttää vähän.. no.. norsuilta."
"Älä nyt säkin ala pilkata mun sieluntuotetta", minä vonguin, "Eemeli sano niitä virtahevosiks."
"Että oikeen sieluntuotetta", Ville nauroi, "millanenkohan sun sielus on, jos sen tuotteet on tätä luokkaa?"
"Haista páska", minä älähdin, ja sain tempaistua taulun pois jätkältä, ja nakkasi sen keittiön nurkkaan, "sä voit vaikka polttaa ton, jos sä haluat. Mä tiiän, että sä kuitenkin haluat."
"Miks se pitäis polttaa? Senhän voi säilyttää vaikka ullakolla muistona tai jotain", Ville hymähti.
"Meillä ei ensinnäkään ees ole ullakkoa, ja mä en halua säilyttää tollasta páskaa", vastasin sitten tuhahtaen, "voidaanko nyt puhua jostain muusta?"
"Mistä esimerkiks?" Ville kysyi sitten, katsoen minuun pää hieman kallellaan ja kullanruskeat silmät tuikkien.
"Vaikka meistä", minä vastasin ja astuin lähemmäs, "vaikka eihän meidän välttämättä puhua tartte."
Ville kietoi kädet ympärilleni, ja minä katsoin poikaa silmiin. Emme tehneet mitään muuta, seisoimme vain siinä hiljaa, mutta se Villessä olikin erilaista kuin Ilarissa, Markuksessa, ja muutamassa muussa miehessä, joita minulla oli ollut - Villen kanssa pystyi olemaan hiljaa, ihan vaiti, eikä oloaan oikeastaan tuntenut kiusalliseksi. Minä olisin voinut tuijottaa ikuisuuden Villen kullanvärisiä silmiä, tekemättä yhtään mitään muuta. Sitten Ville kuitenkin nojautui minuun päin, nojasi otsansa minun otsaani, ja juuri kun tilanne oli etenemässä siihen, että huulemme kohtaisivat taas eri tavalla kuin minun ja Ilarin ikinä, ovi kävi, ja kuin taikaiskusta me vetäydyimme erillemme, vaikkei välttämättä olisi ollut edes syytä.

Odotin, että ovesta tulisi äiti tai isä, ehkä Eemeli tai vaikka Isomäen Joonas, mutta yllätykseni oli suuri, kun ovesta sisälle lampsikin Miksu, joka nosti kätensä tervehdykseen ja nappasi pöydällä olevasta vihreästä mariskoolista keksin ja jäi syömään sitä keittiön oviaukkoon.
"Täällähän te luuhaatte. Huomasin, et Villenkin mopo on täällä niin aattelin tulla käymään ja oviki oli auki", Miksu virkkoi mutustaen keksiä, "kumpaakaan ei oo näkyny missään aikoihin. Me jo aateltiin, että ootteko te nainu ittenne kuoliaaks.."
"Jotain rajaa!" minä parahdin. "Pariin päivään olla käyty missään ja te ootte varmaan väsäämässä meille jo hautakiveä mäsäks laitetun lintutornin viereen ja R.I.P-ryhmää naamakirjaan! Ja sitä paitsi me käytiin Lauralla, oisitte kysyny siltä."
"No Olavi sen kanssa jotain soitteli, mut en mä sen tarkemmin kuunnellu", Miksu tuumasi, ja hotkaisi loputkin keksistä, "no niin, kyyhkyläiset, tai pitäskö sanoa varis ja kyyhkyläinen, lähettekö Olaville?"
"Mökille?" Ville kysyi sitten, mutta Miksu puisti päätään.
"Ihan Olavin kämpille. Sen porukat lähti viikonlopuks Roomaan, ja anto kämpän Olavin vapaaseen käyttöön. Se aatteli pitää illanvieton", Miksu kertoi sitten.
"Näin vaihtelun vuoks - onko ohjelmassa seuraavaa - illalla pää täyteen viinaa ja aamulla suu täyteen krapulakebabbia?" heitin sitten sarkastiseen sävyyn nojauten tiskipöytää vasten.
"Ei ne nyt ihan aina noin mee", Miksu puolusteli virnistäen, "no joo, mutta aika usein kyllä. Nyt ois luvassa suhteellisen sivistynyt kaljailta! Tulisitte nyt, näkisitte sen Olavin tönönkin. Tai ei sitä kyllä voi mikskään tönöks sanoo - miettikää niiden mökkiä, ajatelkaa sit millanen koti niillä on!"
"No, ei kai siitä haittaakaan olis", Ville tuumasi, "mä oon kans pyöriny vaan himassa viime päivät, ja Ennillä on tainnu olla sama ohjelma."
"Kyllä me voidaan tulla", sanoin sitten, ja hymyilin.
"Ai te ootte jo niin vakavalla pohjalla että puhutte jo ihan meistä?" Miksu vinoili. "Varo vaan, Ville, ettet jää tossun alle.. varsinki kun kyyhkysellä näyttää olevan aika kookas toi jalka."
"Toi oli hävytöntä", minä äyskäisin muka-loukkaantuneena, mutta kuitenkin nauraen, "mun jalka on sivistyneesti pitkä ja kapea."
"Hiihtomonoa se muistuttaa lähinnä", Miksu sanoi, ja käveli viereeni verraten omaa jalkaani minun jalkaani, joka tosiaan oli vähän isohko minunlaiselleni lyhyelle tytölle, muttei nyt ihan sentään mikään jetin jalka.
"Kato nytten mikä pellen kenkä!" Miksu mesosi, ja Ville nauroi.
"Jos nyt vaan lähettäis sinne Olaville", Ville tuumasi, "mä uskon, että talo tarjoaa juomat."
"Niin kuin melkein aina", Miksu sanoi lähtiessämme valumaan ovea kohti, "Olavilla on ehtymätön rahahana, ja se on nimeltään pankinjohtaja Olli Saarenkanto, eli sen faija!"
"Ja mä kun luulin, että tää päivä pärjättäis ilman Lokkikallion alkoholistiporukkaa", minä huokaisin vetäessäni kenkiä jalkaan.
"Ei alkoholisti-, vaan juoppoporukka. Alkoholistit käy tapaamisissa", Miksu heitti, "okei, huono läppä. Mutta ei sinne varmaan tuu ees paljoo porukkaa, Olavi ei haluu niiden kämpästä yhtä kärsinyttä kun mökki on."
"Eli ei nukuta veneessä tällä kertaa?" minä virnistin sitten, ja Ville ja Miksu nauroivat.
"Tuskin", Ville tuumasi, "mutta Olavilla on kyllä kylpyamme, ehkä se käy?"
"Se nähään sitten", minä tuumasin, ja lähdimme ulos poikien mopoille päin.

Olavi oli meitä vastavassa omakotitalonsa kuistilla. Niillä oli talo Kalliokosken laitamilla, suuri ja näyttävä, ihan niin kuin oletinkin. Sen porukat tahtoi selkeästi viestittää kaikille, että niillä oli rahaa. En ymmärtänyt sellaista, Laurakin oli vähän sellainen - se tahtoi viestiä, että sillä oli varaa ostaa kalliita vaatteita, viinaa ja tupakkaa. Minun tyylini oli yksinkertainen niin sisustuksen kuin vaatteiden suhteen - nättiä, mutta halpaa ja suhteellisen huomaamatonta. En halunnut kullattuja ovenkahvoja ja mahtipontisia lipastorykelmiä ja automatisoituja autotallin ovia.. mutta Olavin perhe selkeästi halusi. Eikä vaaleatukkainen jätkä näyttänyt olevan siitä yhtään pahoillaan. Se istui lepotuolissa aurinkolasit silmillä ja kaljapullo kourassa virne kasvoillaan. Sisältä kuului musiikkia, ja pihaan oli parkkeerattu jo pari mopoa, toinen taisi olla Olavin, toisesta en ollut varma.
"No, mitäs isäntä?" Ville huikkasi Olaville kävellessämme huolellisesti hoidetun pihan halki kuistille.
"Mitäs tässä, aika rento meininki", Olavi vastasi ja nosti näyttävästi aurinkolasit otsalleen, "Miksu, sähän se paljon porukkaa sait mukaas. Joku Aronen ja Enni."
"Onko jotain valittamista?" minä tiuskaisin, mutta hymyilin kuitenkin, en ollut tosissani vihainen. "Jos ei kelpaa, voidaan me poiski lähtee."
"No älähän nyt, yleensä vaan Miksu raahaa mukaansa puoli kaupunkia", Olavi nauroi, ja nousi tuolista viitaten meidät ovelle, "mennääs sisään. Siellä on jo Kari, Joni, Mira ja Silja."
Olavi johdatti meidät eteisestä olohuoneeseen, jossa porukat istui sohvalla katsomassa telkkarista jotain hölmö gameshowta ja juomassa. Minä menin istumaan nurkkaan valkealle nojatuolille, joka sopi täydellisesti kämpän minimalistiseen sisustukseen. Ville tuli istumaan toiselle nojatuolille siihen viereen, ja joku, ilmeisesti Olavi oli jo ehtinyt työntää sille kaljan käteen.
"Haittaaks sua jos mä otan?" se kysyi sitten hetken hiljaisuuden jälkeen muiden mölytessä.
"Ei, miks haittais?" minä kysyin, ja katsoin jätkään.
"No mä aattelin vaan ku olit Laurallekin niin ehdoton", Ville totesi, eikä irrottanut katsettaan minun silmistäni.
"Laura vetää turhan usein yli", vastasin, "sun mä en oo nähny niin usein yliampuvan juomises kans."
"No se on kyllä totta", Ville totesi, "mut muista, että sun ei pidä ryhtyä frendis holhoojaks."
"Oho", minä hymähdin, "sussahan on fiksukin puoli."
"Haista Enni víttu", Ville nauroi, ja hörppäsi kaljaa, "mä en vaan.. haluu että sulle tapahtuu mitään pahaa tai joudut kärsimään Lauran takia."
"En mä joudu", minä vakuutin hämmentyneenä siitä, mitä Ville oli sanonut. Sehän oli juuri sanonut, että välitti minusta. Ihan aidosti. Ei Ilarilta ollut koskaan saanut tuollaista kuulla.
"Hyvä, sit mun ei tarvi olla tavallista enempää huolissani", Ville hymyili, "ootko sä muuten huomannu, että Olavilla ja Lauralla.. olis jotain?"
Poika kumartui minuun päin kulmat kurtussa, pilke silmäkulmassa ja aivan pahimmankin vanhan juoruakan näköisenä. Minua nauratti, mutta kumarruin itsekin Villeen päin ja madalsin ääntäni.
"Oon, mutta en haluu puhua siitä Lauralle. Se ja Tomi on kuitenkin ollu niin pitkään yhdessä ja.. kas, siinähän se tulee", lauseeni jäi kesken, kun Laura saapasteli korkeissa koroissa sisään horjahdellen kossupullo kourassaan. Se huiskautti vain kättään meille, ja tarrasi sitten Olavista kiinni, ja vaaleakutrinen jätkä lähti ritarillisesti taluttamaan Lauraa jonnekin. Minä pyöräytin vain silmiäni.
"En mä halua ajatella Laurasta pahaa. Se on mun paras ystävä, vaikka välillä vetääkin yli", minä totesin sitten, katsoen Villeä, joka nyökkäsi.
"Mä ymmärrän mitä sä tarkotat", Ville tuumasi, "mä voisin sanoo samaa Miksusta. Ollaan tunnettu pikkukollista asti ja ollaan aina oltu ku paita ja pérse, vaikken mäkään aina sen kaikkia tekemisiä voi sulattaa."
"Tiiätkö sä, mistä hyvän ystävän tunnistaa?" livautin yhtäkkiä, ja Ville katsoi minua kysyvästi. Minä tartuin jätkää kädestä, ja tuijotin sitä intensiivisesti silmiin. "Siitä, että sen kanssa kestää olla hiljaakin."
"Kestääkö mun kanssa olla hiljaa?" Ville kysyi, ja painoi taas otsansa vasten otsaani. Minä suljin silmäni.
"Kestää", vastasin sitten, ja suutelin jätkää, välittämättä siitä, näkikö joku ja mitä muut ajattelivat. Siinä hetkessä muut olivat vain mitättömyyksiä, en jaksanut välittää mistään, ja hetkeksi unohdin Ilarin venkoilut ja Lauran alkoholiongelman, ja olin vain Villen kanssa hiljaa huulet toistemme huulilla, istuessamme kahdella eri nojatuolilla, kumartuneena otsat vastakkain ja näyttäen varmaan kirahveilta venyttäessämme itseämme toisiamme kohti. Mutta minä en jaksanut välittää, koska sinä hetkenä oli vain hiljaisuus, kyyhky ja varis. Ei mitään muuta.

Vaan hiljaisuuskaan ei kestänyt kovinkaan kauaa, kun sisään paukkasi lyhyessä hetkessä paljon porukkaa, joukossa muunmuassa Tomi, joka näytti olevan reteällä tuulella. Se huuteli Lauraa, ja kyseli porukalta, missä Laura oli. Silja veikkasi Lauran olevan yläkerrassa, ja niinpä parhaan ystäväni poikakaveri lähti reippain askelin Olavin kämpän portaita ylös tultuaan lupia kysymättä sisään. Vielä siinä vaiheessa en osannut aavistaa mitään pahaa, olin vain uppoutunut Villen kullankeltaisiin silmiin, ja jätkä silitti tukkaani ja kaljapullo oli kaatunut jonnekin hienon talon lattialle, eikä kumpikaan viitsinyt edes nostaa sitä. Juuri kun olin sanomassa jotain, alkoi ylhäältä kuulua kamalaa mekkalaa. Ensin luulin, että Lokkikallion juoppokööri se siellä vain piti tyypillistä elämölöään, mutta sitten tunnistin Lauran kirkunan, ja kohta se tepsuttikin korkkarit jalassa peitto ympärillään suoraan olohuoneeseen yhtään häpeilemättä meikit itkusta levinneinä. Kari ja Silja olivat menneet keittiöön tekemään drinkkejä, ja Joni ja Mira näyttivät kaulailevan ulkona ollessaan tupakalla. Minä ja Ville hätkähdimme eri suuntiin, ja Ville hämmästyi Lauran kiljumisesta ja kiroilusta ja yhtäkkisestä ilmestymisestä niin, että veti nojatuolinsa kanssa nurin. Olavin kämpän yläkerta oli avoin, alakerrasta näki yläkerran tasanteelle. Kaiteen yli alkoi lennellä pulloja ja tölkkejä, ja kohta huppari paljaan ylävartalon päällä ja boksereissa oleva Olavi ja vihainen Tomi kierivät portaita alas toistensa kurkuissa kiinni. Kari ja Silja ilmestyivät oven suuhun, ja Miksu tuli juuri kúselta silmät lautasen kokoisina. Laura huusi ja kiljui, ja minä en pysynyt yhtään perässä, en tajunnut, mitä tapahtui siellä tapahtui.
"Kehtaatkin @!#$ híntti vokotella MUN muijaa vielä ku mä oon samassa talossa!" Tomi ärjyi jätkien keräillessä itseään lattialta ja käydessä taas ryysyihinsä kiinni. Laura kipitti minun luokseni peitto yhä niskassaan, ja tajusin, että sillä oli alla vain alusvaatteet. Se pyyhki meikkejään saaden ne leviämään vielä enemmän.
"Omapahan on taloni, víttu", Olavi räyhäsi vastaan, "tulit kutsumatta sisään. Ala vetää täältä! Vai pitääkö sut heittää?"
"Jätä Laura rauhaan, se on mun tyttöystävä!" Tomi karjui. "Mä luulin, että me oltiin frendejä! Bros before hoes, víttu, niinku karateseurassaki vannottiin!"
"Sä et anna Lauralle sitä mitä se tarttee, joten se turvautu muhun", Olavi víttuili takaisin, "jos sä et riitä sille, minkä mä sille voin, kyllä mä autan neitoa hädässä!"
Laura nojautui minuun ja nyyhkytti hysteerisenä kahden jätkän tapellessa siitä. Tomi kävi kiinni Olavin kaulukseen, ja Olavi potkaisi sitä munille. Miksu ja Kari syöksyi väliin ja ne sai erotettua tappelevan kaksikon, ja saattoi vihaisen ja kiroilevan Tomin ulos ja lukitsi oven. Olavi varmisti ikkunasta, että Lauran poikaystävä kaasutti autollaan tiehensä. Sen jälkeen minä talutin Lauran terassille, ja se otti tärisevin käsin tupakan käteensä, ja jatkoi itkemistä.
"Mä petin Tomia", se nyyhki, "mä hélvetti petin sitä. Se ei riittäny mulle, mä halusin enemmän, ja Olavi kehu mua enemmän ku Tomi.. ja oli paljon huomaavaisempi ja kivempi."
"Sä menit sen kanssa sänkyyn?" minä varmistin, ja taputin kaveriani olalle lohduttavasti.
"Joo", Laura henkäisi ja pyyhki taas rajua silmämeikkiään. Se näytti ihan nokisutarilta kajaalien ja ripsarien levittyä pitkin naamaa, "en mä tiiä, mitä mä haluan.. mut sit Tomi tuli sinne ja repi mut hiuksista sieltä ja löi Olavia.. ja sit.. kaikki vaan lähti menee ja oli hirveetä huutoa.. Enni, mitä víttua mä oikeen teen?! Mä oon ihan hukassa!"
Laura purskahti taas itkuun, ja minä halasin sitä tuijottaen puista pöytää, jonka päällä oli Mallorcalta tuotu valkea tuhkakuppi saaren karttoineen. Ville tuli ovesta kuistille, kosketti olkapäätäni varoen niin että Laura ei nähnyt, ja istui toiselle puolen pöytää sytyttäen röökin. Ja juuri sillä hetkellä en muuta olisi toivonutkaan.

---

V

Se ilta meni yhdeks hullunmyllyks. Olavin ja Tomin tappelun jälkeen mä istuin kuistilla itkua vääntävän Lauran ja lohduttavan Ennin kanssa rööki kourassa miettimässä syntyjä syviä. Aurinko alko jo laskee, taivaanranta maalautu kultaseen ja oranssiin. Mun kalja oli jääny jonnekin olkkariin nojatuolin taakse, enkä mä oikeestaan ees kaivannu sitä. En uskonu, että tää sekamelska olis selventyny mulle, vaikka olisin tyhjentäny jokasen pullopiilon niin Olavin kämpiltä kuin mökiltäkin.
"Että semmosta", mä huokaisin loputa, kun tunnelma ei enää ollu niin kireä, ja Laurakin oli vähitellen rauhottunu siitä hysteriastaan, jonka se oli saanu Tomin hyökättyä riehumaan taloon.
"Tämmöstä", Laura nyyhkäisi, "mä meen sisälle. Mä meen pesen naaman ja lähen himaan."
Sitten Laura nous, ja huomasin, et sillä oli vieläkin ne korkkarit jalassa. Se hoippui ovelle päin, vetäen peittoa paikkojensa suojaksi, ja pääsi ilmeisesti perille saakka, sillä se ei ainakaan palannu ulos. Mä tumppasin röökin ja sytytin uuden. Enni katsoi mua ruskeilla silmillään pöydän toiselta puolen katseella, jota mä en ollu ennen sen silmissä nähny.
"Musta tuntuu, että tää riehuminen ei pääty tähän", Enni tuumasi yhtäkkiä, "tää päivä on ihan sairas."
"Jotenkin musta tuntuu, että sä oot oikeessa", mä tuumasin vetäessäni hatsin, "eikä tää oo ees kolmastoistapäivä, ihme sinänsä. Joku muu epäonnenpäivä kuitenki."
"Ville", Enni sanoi hiljaa, ja nojautui nyt pöydän yli melkein sohaisten hiuksensa tuhkikseen, "haluaisitko sä olla mulle tilivelvollinen asioista?"
Mä tuijotin Enniä takaisin.
"Mä en tiedä haluaisinko", mä totesin hetken hiljaisuuden jälkeen, ja vetäisin taas hatsin, "mutta mä voisin kyllä seurustella sun kanssa. Sitähän sä ajat takaa."
"Sitähän mä", Enni tuumasi hymyillen aavistuksen, "mutta ei päätetä siitä tänä iltana. Musta tuntuu, että tää juttu ei oo mitenkään yksinkertanen."
Ja sitten auto kaarsi pihaan, ja mä tunnistin sen heti Leppäsen Mikon autoksi. Se pysähty pihaportille, ja sieltä nousi ulos Leppänen, sen muija, jonka nimeä en koskaan muistanu ja Ilari.
"Taidat olla harmittavan oikeessa", mä sanoin, vedin viimeset savut, ja tumppasin röökin kääntyen Ilariin päin, "hei! Tänne ei haluta mitään kuokkavieraita!"
"Mistä sä tiiät, onko meijät kutsuttu?" Ilari kysyi harppoen laatoitettua pihatietä kuistille päin. Sen nenässä oli edelleen jälki lyönnistä, jonka mä olin tinttassu päin sen rumaa naamaa aiemmin päivällä.
"Musta vähän tuntuu, että teitä ei oo kutsuttu", mä totesin, ja nousin seisomaan. Ilari tuli ihan mun naamaan kiinni, mutta Leppänen ehätti väliin.
"Hei jätkät, rauhotutaas ny", se sano, ja kiskas meitä erilleen, "mut ja Lilli on kutsuttu, aateltiin ettei ois haittaa vaikka Ilariki tulis.. taidettiin olla vähän ajattelemattomia, mut jos tähän nyt saatas joku kompromissi aikaan.."
"Sáatanan munaton páska", Enni puuttu puheeseen, "älä lepertele siinä, vaan painu Lillin kaa sisään jos teijät on kerta kutsuttu. Ilari ei oo tervetullu tänne, ja se saa luvan lähtee menemään."
Leppänen tuijotti Enniä pitkään ku avuton maitolammas, mutta lähti sit muijansa kaa sisään. Se oli semmonen sillanrakentaja, víttu sortuvan sillanrakentaja sanon minä. Munaton páska, niinku Enni sano. Olihan se ihan mukava jätkä loppujen lopuks, siitä tulis varmaan isona joku valtakkunan sovittelija, semmonen kompromissien suunnittelija se oli, mutta mä en ihan osannu arvostaa. Ilari tuijotti mua naama kymmenen sentin päässä mun naamasta, ja Enni nojas pöytään ihan naarasleijonan näkösenä valmiina repimään meijän kummankin kurkut auki jos me alettais tapella. Sillä hetkellä se ei tasan näyttäny miltään säyseältä kirjepululta.

"Mistä sä tiiät, vaikka mutkin ois kutsuttu? Sä et ole tän paikan ainoa, jolla on suhteita", Ilari ärähti sitten, ja mä näin, kuinka sen kädet puristui nyrkkiin.
"Oho, vai alat sä jätkä suhteilla lesoamaan?" mä vastasin sitten. "Voisitko vaan antaa jo olla ja jättää sekä mut, että Ennin, että meidät yhessä rauhaan? Tää asia ei kuulu enää sulle. Eikö se mee sun paksuun kalloos?"
"Ei tää johdu enää Ennistä. Sä löit mua turpaan ihan ilman syytä", Ilari sanoi, ja pöyhäisi sitä typerää töyhtöhyyppä keesiään.
"Ja lyön toisenki kerran ellet sä nyt lähe vetään täältä", mä totesin sitten. En mä ollu väkivaltanen, mutten voinu sietää sitä, että joku Ilari tuli víttuilemaan mulle päin naamaa ja haastamaan riitaa.. ja koetti varmaan satuttaa samalla Enniäkin. Hävetti vähän jotenki myöntää, mutta musta tuntui, että mä olin rakastumassa siihen pöhelöön koirahulluun.
"Ilari ja Ville, nyt lopettakaa. Ei enää yhtään nyrkkirysyy tälle illalle!" Enni huudahti vaativaan sävyyn taustalla, ja mä kuulin sen äänestä, että se oli tosissaan. Ennen ku mä ehdin sanoa mitään, Ilari potkaisi mua polvella suoraan maahaan, ja mä taituin kaksin kerroin. Mä kuitenkin pääsin siitä nopeesti taas pystyyn, ja annoin nyrkin laulaa taas sen nenää vasten. Me tarrattiin toisiamme riveleistä kiinni samanlailla ku Tomi ja Olavi aiemmin, ja kohta me oltiinki jo pitkällään kuistin puulattialla, kierittiin ja pyörittiin ja viskeltiin lyöntejä ja potkuja. Enni tarrasi mua t-paidan selästä kiinni karjuen jotain epämääräistä, ja koetti saada mut ja Ilarin irti toisistamme, mut kaikki oli siinä tilanteessa niin sekavaa, etten mä ehtiny ajatella muuta ku iskua ja väistöä. Ja ennen ku ehittiin kissaa sanoa, niin kyttäauto ajo paikalle pillit ulvoen. Miksu oli myös tullu meijän väliin, ja Olavi huusi jääpussi silmäkulmassa (se oli ottanu Tomilta vähä osumaa) kirosanoja. Kaksi mieskyttää tuli ja repi mut ja Ilarin irti toisistaan.
"Nyt rauhotutaan, ja te meette tonne maijan takakonttiin", se poliisi karjaisi, ja talutti mut ja Ilarin helposti yksinään maijaan, ja paiskasi sinne taakse. Se otti Miksun ja Olavinkin mukaan, Olavi oli edelleen pelkässä hupparissa ja boksereissa ja Reinoissa. Mä näin kuinka Enni lysähti kuistin porraspieleen istumaan, ja hautasin kasvot käsiinsä. Ja just sinä hetkenä maijan oven paiskattiin kiinni ja mä kaduin sitä koko iltaa niin hélvetisti, että tuntu ku pää ois räjähtäny.

Kalliokoski ei ollu mikää iso paikka, ja toinen niistä poliiseistaki oli mulle ennestään tuttu. Se oli joku faijan kaveri, mutta en saanu sen nimee päähäni. Kalliokosken poliisivoimilla ei ollu hirveesti kapasiteettia, joten siks meijät neljäki oltiin ängetty saman maijan takakonttiin, ilman käsirautojaki. Me oltiin luvattu käyttäytyy. Nyt me vaan istuttiin kaikki eri puolilla takaloossia, ja mä ja Ilari kyräiltiin toisiamme kulmien alta. Olavi piti jääpussia silmäkulmassaan ja tuijotti lattiaa, ja sen naama oli jotain víttuuntuneen ja sarkastisen huvittuneen väliltä. Miksu vaan nojasi käsiinsä.
"Että semmonen ilta", Olavi totes sitten, "porukat varmaan tykkää."
"Syyttömänä putkaan!" Miksu valitti. "Jäi hyvä känni kesken."
"No tulithan sä tappeluun mukaan", mä totesin, "oisit voinu vaan antaa olla."
"No, ainakin saatiin se päätökseen", Ilari puuttui puheeseen, "tässä sitä ny ollaan, samassa veneessä. Vai pitäskö sanoo maijassa?"
Mä hymähdin sen puheille.
"Se on hyvä muija se Enni", Ilari sanoi sitten, ja mä jännityin. Jotenkin mun mielestä sen ei ollu soveliasta puhua Ennistä, ennen ku se sano seuraavat sanansa. "Jos sovitaan tää nyt herrasmiesten tavoin, ettei jouduta enää toiste putkaan?"
Mä punnitsin Ilarin sanoja hetken, ja katoin sitä töyhtöhyyppää, mut lopulta tartuin sen kouraan jota se tarjosi, ja me käteltiin, ja tönästiin toisiamme kaverillisesti olalle.
"Ja tää piti viedä poliisiautoon asti että saitte sovittua?" Olavi päivitteli irvistäen sitten, kun sen silmäkulmaa ilmeisesti vihlaisi.
"Miehet on joskus putkiaivoja", Miksu totesi sitten kohauttaen olkiaan, "mut hei, kokemus tääkin."
Ja uskomatonta mutta totta, mä totesin Ilarin suhteellisen hyväks tyypiks sen matkan aikana, joka meitä roudattiin Olavin kodilta keskustaan putkaan pikkuteitä suhaavan maijan kyydissä. Kyttäasemalla meidät paiskattiin kaikki samaan putkaan, koska toisessa putkassa oli jo tyyppejä.
"Me ei aleta tommosia pikkupoikia roudaamaan Joutsaan asti putkaan. Saatte pysyy siellä, mutta jos vielä riehutte, niin seuraukset on kovat", mieskyttä puhui takavarikoidessaan meiltä vyöt, puhelimet, sytkärit ja kaiken muunkin. Olavi sai kytiltä jonkun huovan, sillä betoniseinäisessä kopissa oli viileetä ja ihan @!#$ ankeeta. Mä en voinu uskoa, että tää ilta oli menny tähän. Olavi istui putkan nurkassa Reinot jalassa ja joku kämänen vihree viltti päällä, Miksu naureskeli itsekseen, ja mä olin tapellu ja sopinu Ennin eksän kanssa ja ymmärtäny, että olin rakastumassa siihen tyttöön... ja tää kaikki tapahtu miltei selvinpäin, joka oli suurin mysteeri tässä tapahtumaketjussa, sellasta ei suomalainen mies vaan voinu putkiaivoineen käsittää.

Seuraavana aamuna kytät jututti meitä. Ne oli selkeesti kyllästyneitä, ja koska kellään meistä ei ollu vaateita toisiamme kohtaan, ei edes mulla ja Ilarilla, ne päästi meijät menemään "pojat on poikia"-asenteella, ja tais niitä vähän hymyilyttääki ku ne katto, kun me lähettiin harppomaan pitkin Kalliokosken keskustaa, Olavi edelleen puolalasti. Onneks oli sentään kesä. Meillä ei ollu rahaa, joten ei voitu ottaa taksia. Ilari soitti Leppäsen hakemaan meijät, ja se heitti mut, Miksun ja Olavin Olavin kämpille, ja mä kiitin ihan vilpittömästi niin munatonta Leppästä ku Ilariakin. Siinä me sit seisottiin oven takana, ja Olavi rimputti oman kotinsa ovikelloo, ku eihän sillä tietenkään siinä hötäkässä ollu tullu avaimia mukaan. Oven avas lopulta Enni, joka päästi Miksun ja Olavin sisään, ja tönäs sitten mut kuistille pamauttaen oven perässään kiinni.
"Anna mä arvaan, sä alat huutaan mulle", mä huokaisin jo etukäteen. Enni tarttui mua niskan takaa, ja suuteli, ja sitten se vetäytyi irti musta ja huokaisi.
"Arvaa kuinka sáatanan huolissani mä olin", se totesi sitten kädet puuskassa, "mähän sanoin, että sä joudut vielä putkaan!"
"Se oli Ilari joka alotti", mä puolustauduin, "ja me selvittiin vaan putkayöltä!"
"Silti!" Enni valitti. "Olaviki joutu hilluu teijän takia puolalasti pitkin kaupunkia! Voi hélvetti teijän jätkien kanssa! Mikä teitä miehiä oikein vaivaa?"
"Sinä?" mä heitin sitten, ja Enni näytti mulle keskisormea, mutta hymyili kuitenkin.
"Hei, mä sitä paitsi sovin Ilarin kanssa", mä jatkoin sitten, ja Enni tuijotti mua ku vajaamielistä. Mikä ehkä olinkin, ainaki edellisen yön perusteella.
"Teit mitä?" se kysyi sitten, ja astui askeleen lähemmäs mua. "Sovit? Ilarin kanssa?"
"Kaikuuko täälä?" mä kysyin hymyillen, ja kiedoin käteni Ennin ympärille.
"Víttu että mulla menee joskus hermo suhun", Enni totesi, "mutta oot sä silti aika vastustamaton."
"Mä tiedän", mä vastasin sitten, "saanko mä olla sulle tilivelvollinen nyt?"
"Et vielä", Enni sanoi ja painautui muhun kiinni, "mutta ehkä tässä joskus. Tää on vielä niin pahasti kesken."
"Niin se on, ja aina ku meillä on herkkä hetki joku alkaa nyrkkitappeluun", mä sanoin huvittuneena, ja siltin Ennin hiuksia ja niskaa, "tai vähintään alkaa kirjua ja kiroilla."
"Ehkä meidän yllä on joku kirous", Enni heitti, ja suuteli mua, "mennään nyt sisälle. Olavi tarttee varmaan apua, kämppä on ihan järkyttävässä kunnossa ja niin on jätkä itekin."
Ja niin mä päästin Ennistä irti, ja seurasin sitä sisälle, ja olin onnellinen siitä, että tää nainen antoi mun seurata itseään vielä putkayön ja muutaman nyrkkirysyn jälkeenkin.

Lähettäjä: Figaron_haamu (ek) 
Päivämäärä:   9.3.12 07:40:39

Oo ihanaa ku jatku! :)
Noi on niin söpöjä <3 mäki tykkään sun kirjotustyylistä, sä osaat ujuttaa asioiden kuvailun mukavan epäteennäisesti (víttu onks tollasta sanaa ees olemas :DDD), kaikki ei sitä taitoa omaa!

Päivämäärä:   9.3.12 09:35:44

mahtavuutta! tahtoo lisää (=

Päivämäärä:   9.3.12 14:36:03

Rakastan, rakastan, rakastan, rakastan <3 Että noi on söpöjä :'3

Lähettäjä: ~böö^ 
Päivämäärä:   9.3.12 14:46:10

tää tarina on iha @!#$ hyvä. Tätä lukee aina samalla mielenkiinnolla ja sitte ku uus pätkä päättyy nii on vähä sillee et "ai nytkö tää loppuki" :DD jatkoa ootellessa :)

Lähettäjä: anonyymi 
Päivämäärä:   9.3.12 14:52:46

Sinun tarinasi ovat mukavan pitkiä. Hieman lisää kuvailua, niin aivan mahtava kokonaisuus! :)

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   9.3.12 15:44:15

Kiitän taas kommenteista. ♥ Huomasinpa aika monta typoa tuossa pätkässä, mutta no, ei se tahtia haittaa. :D Koitan saada jatkoa piakkoin.

anonyymi, tämä tarina ei ole semmoinen, mihin laittaisin paljon kuvailuja. Mä kirjoitan kyllä usein turhankin yksityiskohtaisia tekstejä ja kuvailen paljon, mutta tässä oon keskittyny enemmän tunteeseen ja toimintaan. Mut pidetään mielessä, rakentava palautekin on aina tervetullutta. :')

Lähettäjä: sin 
Päivämäärä:   9.3.12 22:52:46

Lööv it, nopeesti lisää :) Multa meni osa tosta jatkosta ohi, mut se johtu ehkä siitä et mulla oli niin kiire lukee se etten ehtiny sisäistää kaikkee... Mitäs kirjotat niin ihanaa tarinaa :D

Päivämäärä:   10.3.12 23:37:34

tää on ihana <3

Päivämäärä:   11.3.12 14:31:58

oon sanonu tän jo mont kertaa mut tää on vaa nii ihana <3<3 ;D jatkoo pia !

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   11.3.12 18:39:27

ylös! ja jatkoa nopeesti <3

Lähettäjä: riippuvainen!! 
Päivämäärä:   11.3.12 21:20:08

ÄÄÄ LISÄÄÄ!! EIEIEIEIEI!! LOPPU KESKEEENN! HALUAAA LIOSÄÄÄÄ!!! :))

Lähettäjä: tinttu 
Päivämäärä:   12.3.12 19:16:17

ei hitto, kui ihana tarina! :D

Päivämäärä:   12.3.12 19:17:39

:))) Lisäää!

Lähettäjä: virhelintu 
Päivämäärä:   12.3.12 23:10:02

En oo kommentoinu ikinä, vaik oon tätä jo hetken lukenu, mut nyt on pakko sanoo, et tää on ihan mahtava tarina! En osaa sanoo yhtään mitään rakentavaa palautetta, koska täydellistä ei voi korjata mitenkään. Äh, voisin hehkuttaa tätä koko loppu yön...
Jatkoo vaan mahd. pian! :---)

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   12.3.12 23:46:20

Iso kiitos taas kaikille lukijoille ja kommentoijille! ♥ Koitan saada jatkoa viimeistään perjantaina tänne :)

Päivämäärä:   14.3.12 18:45:25

upup ja jatkoo <3

Lähettäjä~böö^ 
Päivämäärä:   15.3.12 22:40:51

up! ja jatkoo pian :-)♥

Päivämäärä:   16.3.12 12:58:15

aarnikettu tänäänhän? Joohan? Mä en KESTÄ :D

Lähettäjä: riippuvainen!! 
Päivämäärä:   16.3.12 17:10:47

yyyhyyhhh lisää jo on jo ikävä ! :)

Päivämäärä:   17.3.12 14:49:44

perjantai tuli ja meni, mut jatkoo ei tullu :( jatkoa siiis odottelen1 <3

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   17.3.12 17:37:07

Sori, mulla on vaan ollu taas niin hektinen viikko ettei oo millään ehtiny syventyä kirjottamiseen. :( Koitan kyllä ennen sunnuntaita saada sen jatkon tänne!

Lähettäjä: soc 
Päivämäärä:   18.3.12 14:33:52

Mä rakastuin tähän tarinaan <3 tää on jotenki niin erillainen, niin mukava lukea välillä tämmöstä. Jatkele vaan! :D

Lähettäjäaarnikettu 
Päivämäärä:   18.3.12 23:47:30

soc, kiitos. :) Laitan jatkon toivottavasti huomenna, oon pahoillani että se venyy ja vanuu, mutt mahd. pian tulee uusi pätkä :--)

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   19.3.12 19:04:12

nyt meni tämä topikki täytee ja äkkiä sitä jatkoa! >:)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.