Lähettäjä: aarnikettu
Päivämäärä: 8.2.12 22:43:22
Kiitän taas suuresti kaikkia kommentoijia! :D Tässä jatkoa. :)
---
E
En tiennyt, mikä ihme oli saanut minut mukaan jätkien hullutukseen. Seura tekee kaltaisekseen - vanha sanonta taisi pitää paikkansa minun kohdallani, sillä mitä enemmän aikaa vietin Villen ja kumppanien kanssa, sitä yllätyshullumpi ja spontaanimpi minusta tuli. Vielä huhtikuussa seurustellessani Ilarin kanssa en olisi voinut ajatella heittäväni teetä ihmisten syliin, tai meneväni mukaan sytyttämään lahoa lintutornia. En tiennyt vielä, oliko asia minusta hyvä vai paha, mutta ainakin alkukesä oli ollut täynnä mielenkiintoisia tilanteita - sitä en voinut kiistää. Sateen hieman tauottua ja kuivateltuamme Severi heitti minut kotiin. Pistin toki Lauralle tekstiviestin, jottei se olisi turhaan huolissaan, ja vastauksena sain, että Laurakin oli lähtenyt jo kotiin. Raskas taakka vierähti harteiltani, ja olin ylpeä parhaasta ystävästäni - se oli kerrankin osannut ottaa lupaustensa mukaan rauhallisesti! Kiitin Severiä kohteliaasti, ja poika soi minulle aavistuksen ujon hymyn. Se taisi olla hieman arka persoona, vaikka olikin heittänyt juttua poikien läsnäollessa. Nyt Seve tuntui kuitenkin aavistuksen etäiseltä, mutta ei se minua haitannut - kyllä sekin jätkä tulisi tutummaksi ja kaverustuisimme, jos kerran samoissa piireissä liikuttaisiin.
Treenasin kotona seuraavaan päivään saakka Dingon kanssa. Eemeli oli utelias - isoveljeni kyseli jatkuvaan tiedonjanoisena kuin pikkupoika, että missä olin aikaani viettänyt. Tyydyin vain vastaamaan ympäripyöreästi, että olin pyörinyt Lokkikalliolla ja muutamien tuttujen kämpillä. Eemeli oli hélvetin utelias, ja arvelin, että jos olisin maininnut nimet ja vaikkapa Olavin mökin, olisi rakas veljeni ollut heti urkkimassa omilta kavereiltaan, keitä nämä tyypit olivat. Ja minusta Eemelinkään ei tarvinnut tietää aina ihan kaikkea, vaikka olimmekin sisaruksina läheiset - enhän minäkään Eemeliä kytännyt ihan vain uteliaisuudesta - paitsi silloin tällöin, mutta silloin harvoinkin hyvin pienimuotoisesti!
Istuin meidän kuistilla lukemassa Ylpeys ja ennakkoluulo-kirjaa, Dingon maatessa jaloissani. Pöydällä oli rasiallinen tuoreita mansikoita, joita mutustelin uppoutuessani opukseen. Olin lukenut sen jo ainakin viisi kertaa, mutta se ei menettänyt hohtoaan. Olin juuri pääsemässä suosikkikohtaani, kun mopon pärinä havahdutti minut niin yllättäen, että kirja putosi puiselle kuistin lattialle. Kiroillen kovaan ääneen ponnahdin tuolista seisaalleni, ja nostin kirjan pöydälle mansikoiden viereen. Dingo oli loikannut myös ylös, ja haukahteli kumeasti häntä huiskuen tulijalle. Tunnistin mopon Miksun mopoksi, ja riensin pihatietä pitkin vastaan, paikkaan, johon poika oli pysäyttänyt moponsa.
"Moro, Enni!" se moikkasi sitten virnistäen. "Läheks mökille?"
"No, joo, kai mä voin", naurahdin sitten vähän hämmentyneenä, "et sit voinu soittaa?"
"En", Miksu hymähti, "tää tuli mullekin vähän yllättäen. Olavi aikoo pitää siivoustalkoot, ja se pakotti mut mukaan. Siivouksen jälkeen pidetään sitten kuulemma kovat bileet."
"Eli ensin siivotaan kämppä priimakuntoon, ja sitten sotketaan se illalla kamalampaan kuntoon kuin se oli ennen siivoamista?" kysyin veikein ilmein.
"Juurikin niin", Miksu nauroi, "mut Olavin isovanhemmat tulee sinne kanssa siivoomaan. Mä ja pojat tarttetaan jonkun muunkin sinne henkiseks tueks, ne on pelottavia vanhuksia."
"Joo, ne varmaan kuule ajaa sun päältä rollaattorilla", sanoin tönäisten Miksua rintaan huvittuneena.
"Hei kuule, sä et tiiä millasia siivousintoilijoita ne on! Olavin ukki on eläkkeellä oleva everstiluutnantti! Se pistää eka riviin, jakaa tehtävät ku armeijassa.. 'Alokas Heinonen, asento! Ottakaa ikkunanpesuneste ja ikkunalasta käteenne ja siivotkaa välittömästi!'" Miksu matki sitten, ottaen Olavin ukkia imitoidessaan tiukan sotilaallisen asennon ja nyreän ilmeen. "Mut jos meillä on nainen mukana, niin se saattaa olla vähän rennompi."
"Okei, tuli selväks, alokas Heinonen", vastasin nauraen, "no mut, mä haen kypärän sisältä ni lähetään."
Koppasin kypärän mukaani, ja pistin Dingon sisälle. Paimenkoira alkoi leikkiä itsekseen, ja hymyillen vedin kypärän päähäni, ja nousin Miksun mopon taakse tämän kaasuttaessa hiekka pöllyten pihatieltämme taas Olavin mökkiä kohti.
Mökille saapuessamme hyppäsin mopon kyydistä, ja vetäisin kypärän pois päästäni. Pihatielle oli jätetty kiiltävä citymaasturi, jossa oli varmasti kaikki mahdolliset vivut ja vempaimet, mitä autossa ylipäätään voi olla. Olavin suku taisi tosiaan olla aika varakasta - sellaisia autoja ei ihan niin vaan osteltu. Miksu luikki kuistin seinän viertä pitkin kohti ovea, mutta minä kävelin ihan rauhallisesti etsien katseellani Olavin isovanhempia. Eivät kai vanhukset nyt niin kauheita voineet olla? Minunkin mummini saattoi aina ajoittain olla hieman turhan tarkka ja vanhanaikainen, mutta en nyt sentään uskonut, että kenenkään ukki ja mummo olivat niin pahoja, että miltei täysi-ikäisten jätkien täytyi niitä pakoilla. Vastaus kuitenkin odotti minua mökin ovella. Kiharatukkainen, hieman harmaantunut nainen seisoi kädet puuskassa jakussa ja suorissa housuissa oviaukossa. Hienojen vaatteidensa päällä mummolla oli essu, ja kädessä mattopiiska. Hän oli niin tuimailmeinen, että minua alkoi kaduttaa, että olin tullut mukaan.
"Jaaha! Eipäs Mikael yhtään koeteta luistaa siivouksesta! Jos te ootte täällä sotkenu niin te myös siivoatte", mummo kivahti, ja Miksu suoristi ryhtinsä ja asteli nöyränä poikana mummon eteen, joka tyrkkäsi jätkän käteen mattopiiskan. "Nyt vauhtia ja mattoja tamppaamaan", mummo hoputti, ja kääntyi sitten minun puoleeni, "oletkos sinä tuon Mikaelin tyttöystävä?"
"En", sanoin sitten, ja väänsin kasvoilleni hymyn ojaentaen käteni naiselle, "mun nimi on Enni Karhunen, ja oon Olavin ystävä. Tulin siivousavuksi."
Nainen kätteli minua, ja hänen ilmeensä pehmeni aavistuksen.
"Nonniin, minä jo aattelinkin että eikö se Olavi saa pidettyä naista ollenkaan, semmonen lusmu se meidän Olavi on aina ollu, minä jo tarhaikäsenä koetin opettaa sille tapoja, mutta vanhempansa ovat antaneet sen mennä miltei piloille", mummo höpötti, ja haki sitten pölyhuiskan, esiliinan ja rätin tökäten ne minun käteeni, "otappa tuosta ja sinä voit vaikka siistiä nuo mökin makuukammarit, siellä tarvitaan naisen käden jälkeä kipeästi, niin minä jatkan imurointia tuolla saunan puolella."
Minä nyökkäsin ystävällisesti, ja puin essun vaatteideni päälle hiippaillen ovesta sisään, ja mökin makuuhuoneisiin. Menin ensin siivoamaan niistä isointa. Suurista ikkunoista tulviva auringon valo näytti, että pölyä oli kertynyt ikkunalaudan koriste-esineisiin runsaasti. Sängyllä oli neulottu päiväpeite, joka tuntui suorastaan huutavan tomuttamista. Minä en vihannut siivoamista, ja ajattelin samalla näyttää Olaville ja muille jätkille, etteivät ne isovanhemmat niin pelottavia olleet. Ryhdyin hyräillen tomuttomaan ikkunalautaa, ja tein sen huolellisesti, mutta vauhdikkaasti. Kun siirryin pyyhkimään pölyjä suuren kaapiston päältä ja ovista, kuulin jonkun vislaavan ovelta.
"Essu pukee sua", tuttu ääni totesi sitten, ja kun käännyin, niin kukapa muukaan ovenkarmiin nojasi kuin maksullinen seuralainen ja Kalliokosken tuhopolttovastaava herra Aronen. Tuhahdin, mutta kyllä Villen kehut vähän imartelivat.
"Säkin uskalsit sitten ryömiä piilostas? Etkö pelkää, että Olavin mummo ja ukki syö sut?" kysyin sitten jatkaen pölyjen pyyhkimistä samalla.
"No Jalmari ei huomannu, että livistin grillimajalta", Ville totesi, ja astui sisään makuuhuoneeseen, "se pisti mut ja Karin luuttuamaan ja pesemään ikkunoita.. grillimajalta!"
Sen sanottuaan jätkä huokaisi liioitellusti, ja istahti sängylle tuijottamaan minua.
"Kai sekin pitää joskus siivota. Te ootte - sori vaan - semmosia porsaita, että koko mökki on ihan karseessa kunnossa", naurahdin sitten kiillottaen kaapiston kahvaa, "hyvä että teijätkin pistetään välillä vastaamaan jäljistänne."
"No joo, mut grillimajan siivoominen on jo kohtuutonta, varsinkin herra everstiluutnantti Jalmari Teerisen valvonnassa. Vielä puuttuis että meillä ois siivouksen aikana armeijan talvipuku niskassa ja parin kilon painoinen rinkka pyssyineen selässä", Ville narisi turhautuneena, "mutta sähän voisit tossa söpössä essussas tulla siistimään sen grillimajan, kun se sulta noin näppärästi käy."
Minä näytin pojalle keskisormea, taas vaihteeksi.
"Mä en rupee teidän siivoojaksenne, varsinkaan palkatta", totesin sitten kääntäen selän Villelle, joka nauroi.
"Sä oot mulle palveluksen velkaa!" se huuteli. "Siitä että hämäsin Ilaria. Voinhan mä tietysti mennä kertomaan sille sun eksälles, että oikeasti kuolaat sen perään vieläkin."
Käännähdin raivoissani ympäri, ja paiskasin pölyrätin suoraan jätkää naamatauluun.
"Haista páska! Sä tiedät, että mua ei mitkään Ilarit kiinnosta", ärähdin sitten.
"No mikäs sua sit kiinnostaa?" Ville uteli ottaen rätin naamaltaan ja virnistäen ärsyttävästi.
En päässyt edes aloittamaan lausetta, kun mökin ovi kävi, ja joku selkeästi tömisteli - tai miltei marssi, sisään. Villen silmät suurenivat, ja se heitti rätin huoneen nurkkaan.
"Voi víttu! Nyt se sotahullu tulee tänne ettimään mua!" se parkaisi, ja kierähti sitten sängyn toiselle puolelle mätkähtäen lattialle ja piiloutuen yöpöydän ja sängyn väliin. Minä puistelin päätäni, ja konttasin sängyn halki sen toiselle reunalle tuijottamaan ahdasta väliä, johon Ville oli mennyt.
"Et oo tosissas, aikuinen mies!" huokaisin sitten. "Nyt ylös sieltä, sáatana!"
"Turpa kiinni", Ville ärähti hiljaa, "se huomaa meidät kohta."
"Saa huomatakin, mä kerron sille miten sä.." aloitin tuimana lauseen, mutten ehtinyt loppuun, kun Ville kiskaisi minua kädestä niin, että lämähdin suoraan lattialla makaavan jätkän päälle sängyn ja yöpöydän väliin. Naama kiinni Villen naamassa tuijotin poikaa kullanruskeisiin silmiin. Askeleet ja lankkulattian narina lähestyi.
"Mitä hélvettiä sä kuvittelet tekeväs?!" kysyin sitten kuiskaten, mutta ääneni sävy oli selkeä.
"Nyt oikeesti hiljaa, me voidaan luistaa siivouksesta jos pysytään piilossa", Ville vastasi.
"Sä oot lapsellisin ihminen kenet tiiän", äyskäisin sitten, "nyt mä nousen täältä."
Koetin nousta, mutta Ville vetäisi minut takaisin.
"Oo nyt kerranki mukana tässä", se pyysi sitten, "jos sä nouset, se sáatanan papparainen huomaa mutkin. Enni, mä pyydän. Oo vaan hiljaa vähän aikaa, että se menee hélvettiin täältä kyttäämästä."
Minä tuijotin yhä poikaa silmiin. Ville oli noustessani tönäissyt minut viereensä niin, että pääni oli ihan kiinni yöpöydässä, ja jätkä itse oli puoliksi sängyn alla. Sängyn alusta oli täynnä polua, Ville piteli kiinni hartioistani, minulla oli päällä essu ja kourassa yhä pölyhuiska, enkä voinut muuta kuin purra huulta ollakseni nauramatta.
Olavin pappa, Jalmari, taisi käydä huoneet huolella läpi, sillä marssimainen askellus kaiku yhä mökissä, vaikka minusta tuntui, että olin maannut pölyisellä parketilla jo ikuisuuden. Ville tuijotti kattoa, vaikka oli kyljellään minuun päin, ja minun selkääni sattui kovalla lattialla makaaminen.
"Sä oot ihan hullu", totesin sitten saman asian, jonka olin todennut jo ainakin sataan kertaan.
"Hullu saa olla muttei tyhmä", Ville kuittasi, "ja tyhmän hommaa on mennä ton upseerismiehen siivoustalkoisiin mukaan. Mä en tajuu, miten sä tulit vapaaehtosesti."
"Jos mä tykkään siivoomisesta?" ehdotin sitten hymyillen aavistuksen.
"Tyypillinen nainen", jätkä lausahti, ja korjasi asentoaan lattialla, "saat tulla meilleki siivoomaan."
"Jos maksat hyvää palkkaa", sanoin sitten, "mä en oo mikään halpa siivooja."
"Kai mä voin maksaa myös luonnossa?" Ville kysyi kohottaen kulmiaan, ja minä työnsin pölyhuiskan jätkän naamaan, ja poika huitaisi sen pois virnistellen yhä. "Vaikkakin sä oot edelleen mulle palveluksen velkaa."
"Sä oot niin ärsyttävä", huokaisin, ja vedin pölyhuiskan pois, "en ymmärrä, miten me tullaan nyt näinkin hyvin toimeen."
"Niin no, ei olla vähän aikaan heitelty juomia toistemme syliin", Ville hymähti.
"Tai tönitty toisia järveen", kuittasin sitten, "mutta sängyn ja yöpöydän väliin kyllä ollaan tönitty."
"Se oli paniikkireaktio", Ville nauroi hiljaa, "sä oot ihan mahdoton."
"Niin säkin", totesin sitten, ja kallistin päätäni, "mut ehkä me voidaan olla yhdessä mahottomia."
"Mitä sä tolla tarkotat?" jätkä kysyi kohottaen taas kulmiaan.
En oikein itsekään tiennyt, mitä tarkoitin, mutta katsoessani Villen kullanvärisiä silmiä ja tummaa tukkaa, en voinut kuin miettiä Olavin ja Aslakin sanoja.. ja Laurankin. Miksukin oli sanonut, että minä ja Ville sopisimme yhteen - tosin vähän epäsuorasti, mutta siihen suuntaan vihjaillen. Miksuhan oli Villen paras kaveri, se varmaan tiesi, millaisen naisen Ville tarvitsi. En silti tiennyt, miten suhtautua Villeen... minä pidin pojan huomiosta, mutta suhteeni jätkään oli hyvin sekava, ja olimme jatkuvaan miltei toistemme kurkussa kiinni.
"En mä osaa sanoa", vastasin sitten hetken hiljaisuuden jälkeen, "en tiiä."
"Sä et kans tiiä ikinä mitään", Ville tuhahti, "voisit joskus tietää."
"Kyl mä ainakin sen tiiän, että kohta se pappa löytää meijät jos ei olla hiljaa", äyskähdin sitten, "mut kauanko me aiotaan oikeesti maata täällä?"
"Niin kauan kun on tarvetta", Ville vastasi ja virnisti taas, "taidat kuitenkin tykätä."
"Voisitsä vaan olla hiljaa?" huokaisin sitten. "Nyt ku suhun on tutustunu sun turpaa ei saa millään pysymään kiinni!"
"Vahinko", jätkä nauroi hiljaa, "oisit jättäny tutustumatta."
"Voi víttu!" älähdin korottaen ääntäni. "Mä tuun hulluks sun kanssa! Sä oot lapsellinen, ärsyttävä, víttuilet koko ajan, pakoilet jotain Olavin isovanhempia ja poltat paikkoja ja -"
Samalla askeleet lähenivät vauhdilla, ja Ville tarrasi niskastani kiinni ja äkkiarvaamatta painoi huulensa huulilleni niin kovakouraisesti, että pääni osui yöpöytään. En osannut odottaa mitään sellaista, mutta vaistomaisesti painoi kynteni Villen omaan niskaan, ja vastasin suudelmaan. Pusu ei todellakaan ollut sellainen, mitä kaikissa kirjoissa hehkutettiin - herkkä ja kokeileva ja niin edelleen. Ville suuteli hyvin omistavasti, ruhjoi minun päätäni samalla siihen sáatanan yöpöytään, ja selkeästi ilmoitti, että minun piti pitää turpani kiinni.. ja tämä keino ainakin tukki sen, jos ei muuta. Minä vastasin samalla mitalla takaisin, ja upotin kynsiäni Villen kaulaan, ja askeleiden mentyä, purin jätkän huulta niin, että siitä alkoi vuotaa jo verta. Marssiaskelten kaikottua makasimme pitkään tuijottaen toisiamme silmiin, hengittäen raskaasti, kädet yhä toistemme niskassa, Villen huuli verta vuotaen. Sitten irrotin otteeni, samoin teki Ville, ja kampesin itseni istumaan.
"Mitä toi oli?" kysyin sitten lähinnä itsekseni, mutta tietysti Ville vastasi.
"Varmaan jotain sellasta, mikä ois kannattanu jättää tekemättä. Oispahan ainakin huuli säilyny ehjänä", se totesi sitten, ja koetti tyrehdyttää vuotavaa huultaan painamalla sitä sormellaan.
"No ennemmin tai myöhemmin joku Rasinaho ois kuitenkin lyöny sua turpaan niin että tulisit taas mökille verissä päin, joten samahan se kai on", totesin sitten, ja nousin seisomaan, "ja nyt herra Aronen on hyvä ja lopettaa tän pakoilun."
"Joo joo, rakas vaimoni", Ville vinoili, ja nousi seisomaan, haroen tukkaansa ja puistellen pölyä vaatteistaan, "sulla riittää täällä työsarkaa, ainaki pölyn määrästä päätellen."
"Näemmä", tuhahdin, "oisin jo siivonnu koko huoneen ilman sun häiriköintiä."
"Nyt voit ylittää ittes ja tehä siivouksen ennätysajassa", Ville totesi, "mä lähen ettimään jotain paperia, ainakin voin luistaa siivouksesta sillä perusteella, että mulla on huuli auki. Kiitos siitä sulle."
Ja poika virnisti verisillä huulillaan, ja lähti ovesta. Minä huokaisin raskaasti, ja mietin, että mihin hélvettiin olin oikein sotkeutumassa.
---
V
Hiippailin seinänviertä pitkin ovea kohti, niin kuin joku vítun vakooja. En halunnu missään nimessä jäädä sen everstipapparaisen armoille, se oli jo jotain sietämätöntä. Vihasin muutenkin siivoomista. Totta kai se oli kiva, että oma kämppä ei kuhissu torakoita tai muuta páskaa, mutta grillimajan ikkunoiden hinkkaaminen ja lankkulattioiden välien siistiminen hammasharjalla meni jo täysin mun ymmärryksen yli. Päästyäni ovelle sain kuitenkin huokaista helpotuksesta - maasturi katosi juuri samalla hetkellä tien mutkaan, ja Kari ampaisi grillimajasta pihalle.
"Víttu sun kanssas, Ville! Onnistuit sit luistamaan hommista taas!" se rähjäsi, mutta nauroi lopulta, "miten sä taas onnistuit? Tällä kertaa herra everstiluutnatti pisti mut putsaamaan jollain vanhalla pesusienellä grillin tukijalkoja!"
"No, mulla oli vähän naisellista apua", totesin sitten, ja vilkaisin taakseni. Enni asteli pölyhuiska kourassa ja essu yhä päällä pihalle, sukien hiuksiaan, jotka oli menneet vähän sekaisin, kun me oltiin maattu siellä sängyn välissä piilossa verenhimoista sotilasukkia. Essu tosiaan puki Enniä.. en voinu ajatuksilleni mitään - se koiramuija todella oli nätti, enkä mä ollu kovin pahoillani siitäkään, että se oli purru mun huulen melkein halki. Viha ja rakkaus kulki käsi kädessä, niinhän sitä sanottiin... viha ja rakkaus hulki hampaat huulessa, niin voisi nyt sanoa mun kohalla!
"Kato Enni", Kari moikkasi, "se madame pisti sit sutki heti siivoushommiin."
"No joo, mut eipä paljon tarvinnu siivoushommia tehdä. Ville on varmaan tän tienoon ammattimaisen työnlaistaja", Enni puuskahti sitten astellessaan pihan halki ja seisahtuessaan mun vierelle kädet puuskassa.
"Et sä nyt ihan tosissas voi haluta hinkuttaa mitään kaapin kahvoja puhtaaks tuntikausia jonkun orjapiiskurin valvonnassa", mä totesin sitten nauraen.
"No ehkä en, mutta sä voisit hankkia itelles jonkinlaisen selkärangan", muija totesi sitten, ja hymyili jo vähän, "en oo tottunu hengailemaan äyriäisten kanssa."
"Mulla ainakin on selkäranka", Kari totesi, "aatelkaa nyt, mä luuttusin grillimajan, pesin ikkunat ja grillin!"
"Joo, ja mä tiskasin kaikki astiat, hélvetti", manas nyt Joni, joka saapui saunalta työntäen tupakan suuhunsa, "kädet on ihan ryppyset kaikesta tiskivedessä lillumisesta."
"Meidän tulevat kotiäidit!" Miksu nauroi saapuessaan matto olallaan pihan perältä Olavi kannoillaan, "mä sain sentään Olavin kanssa miehistä hommaa, mattojen tamppaamista!"
"Nää siivoustalkoot tappaa mut vielä joku päivä", Kari puuskahti, ja rapisteli taskustaan esiin röökiaskin, "tänään vedetään sitten huppu himmeeks, ei tämmöstä työtä muuten kestä."
Ja koska Karin sanat miellyttivät kaikkia, me soitettiin mökille lisää porukkaa - Laura, Tomi, Leevi, Aslak, Silja, Mira ja Repe saapui miltei heti. Mä soitin myös Isomäen Joonakselle, joka lupasi tulla ainaki pyörähtään mökillä, jos ei muuta. Repe ja Tomi ajoi autonsa pihatien sivuun, ja kassit kilisten tyypit saapui mökille. Sisällä Olavi alkoi välittömästi valmistaa boolia, ja asetteli juotavat oikein tyylikkäästi keskelle pöytää.
"Siitä jokainen ottakoon mitä tykkää", Olavi virnuili, "tää on vähän niinku seisova pöytä. Olavin á la carte, vain tänään."
"Oikein tyylikäs", Silja nauroi, ja otti tölkin pöydältä, "just sopiva tarjoilu meille."
Osa porukasta istui sisälle sohvalle, osa meni kuistille. Olavi laittoi musiikkiaki, ja kaikki vaihtoivat kuulumisia leppoisassa tunnelmassa. Tomi halusi kuitenkin ottaa juomakisasta uusinnan, joten melkein kaikki keräänty pöydän ääreen, ja kossupullo lätkästiin pöydän keskelle, ja Olavi jakeli muovimukeja niille pérkeleen viinasiepoille. Mä ajattelin jättää juomakisan tällä kertaa väliin, mutta jouduin kumminkin ekalle kierrokselle mukaan. En joutunu juomaan paljon, sillä mä olin hyvä näissä peleissä. Kohta puolet jengistä oli jo ihan tillintallin, ja kyllästyttyäni kuuntelemaan Lauran, Miran ja Siljan kolmiäänistä tulkintaa kappaleesta Aikuinen nainen, hiippailin kohti laituria, aikeenani mennä tupakalle sinne ihailemaan järveä. Mä tykkäsin järvestä. Olavin mökiltä näkyi kaunis maisema vastarannalle, vesi kimalsi auringossa ja linnut lauleskeli. Se oli seesteistä ja niin perisuomalaisen kliseinen unelma, että se viehätti mua jotenki. Kun mä saavuin laiturille poltellen röökiä samalla, huomasin, et Enni istu jo siellä. Se tuijotti järvelle jotekin poissaolevana, ja mä astelin muijan viereen istahtaen laiturille.
"Mitäs mietit?" kysyin sitten, ja puhalsin savuja ulos.
"Elämää yleensä", se hymähti, "ei jaksanu koko aikaa istuu tuolla juopporemmin seurassa."
"Ne on vähän äänekkäitä tänää", myöntelin, "mut mistä sä keksit tulla just laiturille?"
"Mun mielestä täällä on nättiä varsinkin iltasin", Enni vastasi, ja käänsi katseensa järvestä muhun, "mä tykkään järvimaisemista."
"Niin mäki", totesin, "meillä on näköjää jotain yhteistäki."
"Ilmeisesti", Enni naurahti, "mutta liian paljon erilaisia mielipiteitä ja eroavaisuuksia."
"Ehkä sä vaan luulet niin. Ehkä sä haluat luulla, että me ollaan erilaisia", mietin sitten. Rööki alkoi olla jo lopussa, kohta polttaisin pelkkiä pahveja.
"No ehkä", Enni tuumi, katsoen taas järveä, "mä en välttämättä haluais ajatella susta niin kuin mä ajattelen."
"No miten sä musta sitten ajattelet?" kysyin, koettaen pitää ääneni sävyn normaalina, vaikka oikeesti olinki utelias tietämään, mitä se muija ajatteli musta.
"En mä oikeen osaa pukea sitä sanoiks", Enni tuumasi, "mut ehkä Olavi oli oikeessa."
"Oikeessa missä?" kyselin, ja tumppasin röökin ananassäilykepurkkiin, joka oli laiturilla tuhkiksena. Nousin seisomaan, ja niin teki Enniki. Se käänty muhun päin.
"Siinä, että me ollaan kyyhky ja varis", se sanoi hymyillen hieman huvittuneena.
"Älä viitti, Olavin lintuteoriat on ihan psykoja", mä totesin sitten, ja katsoin sitä tummanruskeisiin silmiin, "eiks kyyhkyjen pitäis sitä paitsi olla lihavia puluja?"
"Eiks varisten pitäis olla rähjäsiä tyhjänraakkujia?" Enni heitti takaisin, ja mä nauroin. Me seisottiin aika reunalla, ja Enni otti askeleen lähemmäs mua, tuijottaen tiiviisti mun silmiin. Mä tuijotin takasin. Mun huulen verenvuoto oli tyrehtyny. Me ei puhuttu mitään, ja koska mä olin toiminnan mies, enkä mikään nysvääjä, mä tarrasin muijasta kiinni, vedin sen lähemmäs ja suutelin sitä. Enni suuteli takaisin, taas kovakouraisesti ja mä tunsin sen kynnet selässäni hupparinkin läpi. Enni otti askeleita eteenpäin, ja mun oli pakko peruuttaa, ja tajusin, että se yritti samalla tiputtaa mut laiturilta. Mun kantapää osui jo laiturin reunaan, ja samalla ku kaaduin taaksepäin, vedin muijan mukanani, ja me molemmat tiputtiin järveen niin että molskahti.
Siinä me sit räpiköitiin takasin laiturille vettä valuvina, ja Enni tuijotti mua kuin ois halunnu repiä silmät mun päästä.
"Mun tarkotus oli tasottaa!" se ärähti. "Toi oli halpamaista!"
"Ai onks meil joku kisaki?" kysyin sitten kohottaen kulmiani, ja vetäen märän hupparin päältäni.
"No tavallaan varmaan", Enni puhui, ja koetti puristaa vettä märistä hiuksistaan, "vesihän suojaa tulelta."
"Vaan ei rasvapalolta, erään tuttuni sanoja lainaten", mä heitin sitten virnistäen, ja Enni puristi kädet nyrkkiin, ja huomasin, että sen teki varmaan taas mieli käydä mun päälle.
"Oikeesti, mä mietin, että mitä hélvettiä mä oikein nään sussa", Enni tuskaili sitten läimäisten käden otsaansa.
"No jaa", totesin, "musta on moneksi."
"Varmasti", Enni tuhahti, tosin se hymyili jo, taas, "en välttämättä haluu ees tietää kaikkea."
"Ei sun tarviikaan, ainakaa vielä", mä sanoin, "ei mua opita päivässä tuntemaan."
"Ei kyllä muakaan", se tuumasi, ja kun mä kävin laiturille makaamaan selälleni, muija istui mun jalkojen päälle tuijottamaan mua. Mä katsoin sitä raukeasti, annoin ajatusten harhailla, enkä välittäny, vaikka Ennin tukka valutti vettä mun housujen päälle - olinhan mä itekin ihan litimärkä. Enni tuli lähemmäs, se painoi kasvonsa mun puoleen, muttei tehny mitään, tuijotti vain taas. Mä tuijotin takasin, näin sen tummat silmät ja kasvojen selkeät piirteet ja kimaltelevan järven taustalla. Mun mielestä hetki oli jotenkin outo, se ei tuntunu todelta, oli, kuin mä olisin imeytyny johonkin romantiikan ajan maalaukseen, jossa kyyhky tunki ittensä varikseen kiinni. Mä hymyilin Ennille, nostin käteni sen niskaan, mutten tehny mitään muuta. Enni katto mua, mä mietin, mitä mä olin tekemässä. Olinko mä oikeesti ihastunu tohon koirahulluun, ärsyttävään muijaan? Me maattiin siinä varmaan aika pitkä tovi, kunnes Enni nosti päänsä ylös, ja nousi.
"No, mikä nyt?" mä kysyin sitten, ja kampesin itteni istualleen.
"En mä enää tiedä. Tää on menossa tosi outoon suuntaan", tyttö totesi, ja kohautti olkiaan, "mä en tiiä enää mitä ajatella. Mä tartten ryypyn."
"Osuvasti sanottu, niin mäkin", vastasin, ja nousin laiturilta lähtien kävelemään mökkiä kohti Enni seuranani. Me palattiin mökkiin, ja ne sáatanan känniääliöt ei ollu ees huomannu, et me oltiin oltu poissa. Ei se mua haitannut, ja sekä mä että Enni saatiin samantien ilolientä nenän eteen, ja mä olin ihan helpottunu, että sain vähän nollata ajatuksia. Asiat pyöri mun päässä liian tiiviinä nauhana, enkä ollu saanu selvittää niitä hetkeen. Ryhtyessäni juomaan kunnolla, Miksu istu mun viereen pöydässä, ja katto mua pitkään.
"Kai sä Ville tiiät, et viina ei ratkase ongelmia?" se sanoi sitten, ja lause tuntu musta hélvetin koomiselta, koska Miksulla itellään oli lasi kourassa.
"Tiiän, mut ei sitä tee maitokaan", mä totesin, ja Miksun naurun säestämänä jatkoin juomista, siitä huolimatta, että huomenna ajatukseni olisivat varmasti vielä solmummassa kuin tänään.
|