Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Elämä satuttaa, aika parantaa

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   3.12.11 20:07:11

Hei, tässä linkki edelliseen topickiin: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=834203&t=834203

Jatkon kirjoittamisesta en nyt osaa sanoa mitän. Yritän jotakin saada huomiseksi kirjoitettua, mutta en lupaa mitään varmaan. Jotenkin lyö tyhjää tämän kanssa. =)

Re: Elämä satuttaa, aika parantaa

Lähettäjä: viimeinen_virhe 
Päivämäärä:   3.12.11 20:19:12

no heiihhh tää on ihanaa <3

Lähettäjä: jou 
Päivämäärä:   5.12.11 11:20:14

jee tätä on ootettu, jatkoaa!<3

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.12.11 11:56:19

toivottavasti saat pian jatkoo, tä on tosi hyvä!!:)

Lähettäjä<3! 
Päivämäärä:   5.12.11 15:03:40

Tosi hyviä pätkiä on tullu, nii et jatkoo vaa, ois yks lukija lisää. Tykkään tosi paljon tästä ! (::

LähettäjäSEPPONEN 
Päivämäärä:   9.12.11 02:33:39

Lähettäjä: khd 
Päivämäärä:   11.12.11 00:23:48

jatkoaa heiii!

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   11.12.11 09:17:34

Tässä olis nyt jonkinlainen pätkä jatkoa tälle...

Hymyilin huomatessani pitäväni Peetua tiukasti kädestä kiinni, kun poistumme elokuvateatterista. Se tuntui hyvälle. Minulla oli pitkästä aikaa lämmin ja hyvä olla. Hymyni kuitenkin hyytyi kadulla. Jähmetyin kesken askeleen ja vilkaisin ympärilleni. Olisin tuntenut sen ääneen, missä tahansa. Näin Eliaksen vähän matkan päässä kavereidensa kanssa. Nojasin nopeasti lähemmäksi Peetua ja mietin, minne voisin piiloutua.
” Mitä nyt?” kysyi Peetu.
” Ei mitään”, henkäisin.
Vedin poikaa puoli juoksua perässäni. Halusin mahdollisimman kauaksi Eliaksesta.
” Näitkö sä Eliaksen?” Peetu kysyi.
Henkäisin terävästi ja pysähdyin. Poika törmäsi minuun ja kietoi kätensä ympärilleni nopeasti. Minulla ei ollut hajuakaan, mistä Peetu oikein oli tiennyt.
” Joo”, kuiskasin.
” Se ei kyllä tainnut nähdä sua”, hymähti Peetu.
” Ei todellakaan”, huokaisin.
Elias olisi varmasti tullut peräämme, jos olisi huomannut minut. Huomasin täriseväni hiukan ja Peetu veti minut tiukemmin itseään vasten.
” Sulla taitaa olla kylmä”, hän kuiskasi.
” Joo”, mumisin.
Katsoin Peetua hetken suoraan silmiin ja tiesimme molemmat, ettei siitä ollut kyse. Olin iloinen, kun hän antoi asian olla ja piteli minua lähellään. Painoin pääni piiloon ja annoin Peetun viedä minut pyöränsä luokse. Saatoin vain toivoa, ettei Elias tajuaisi minua.

Luku 28

P:

Jenna näytti kauniilta hymyillessään pidellessään tiukasti kädestäni kiinni. Toivoin, ettei ilta olisi vielä päättynyt. Kuulin naurua takaamme ja Jenna ilme muuttui hetkessä. Hän vilkaisi taaksemme ja lähti kipittämään katua pitkin. Vilkaisin hänen katsomaansa suuntaan ja näin poika joukon. He nauroivat jollekin ääneen, mikä selvästi oli saanut Jennan hyvän tuuleen katoamaan. Kyse oli Eliaksesta. Sen arvaamiseen ei nyt suuria älynlahjoja tarvittu. Jennahan meni aina pois tolaltaan mainitessaan pojan.
” Näitkö sä Eliaksen?” kysyin.
Jenna pysähtyi niille jalansijoilleen ja tuijotti minua hämmentyneenä. Kuulin vain vaivoin hänen myöntävän vastauksensa ja vedin tytön lähemmäksi itseään. Elias ei ollut huomannut meitä. Jenna tärisi, mikä ei selvästikään johtunut mistään kylmyydestä. Heitin kuitenkin ajatukseni ääneen ja pidin tyttöä entistäkin tiukemmin sylissäni. Olisi pitänyt olla idiootti, jos ei olisi nähnyt selvää pelkoa Jennan silmissä. Niissä oli hätääntynyt katse joka etsi pakotietä. Tilanne oli melko omituinen, ajattelin Jennan painaessa päänsä piiloon. Talutin hänet pyörän luokse ja vilkaisin vielä poika joukkiota. Huomasin yhden heistä kiinnittävän huomiota meihin.
” Anna mulle kypärä”, pyysi Jenna.
” Okei, okei”, sanoin.
Ojensin kypärän hänelle ja se oli yhdellä sulavalla liikkeellä tytön päässä. Hän uskaltautui vilkaisemaan poikien suuntaan ja voihkaisi hiljaa. Poika joka meitä tuijotti, oli siis Elias.
” Lähdetään täältä”, pyysi Jenna.
” Selvä”, sanoin.
Polkaisin moottorin käyntiin ja näin pojan lähestyvän meitä. Hän oli tainnut tunnistaa Jennan. Kiihdytin kuitenkin pois paikalta ja tunsin Jennan rentoutuvan selkääni vasten.

Pysäytin mopon Jennan mummolan pihalle ja vedin kypärän päästäni. Jenna nousi vaitonaisena kyydistä ja lähti jo astelemaan talolle. Hän muutti kuitenkin mielensä ja kääntyi ympäri. Vedin kypärän päästäni.
” Sori, että meidän ilta päättyi niin”, tyttö tokaisi.
” Mitä se sulla oikein teki?” kysyin.
” Mä en halua puhua siitä!” kivahti Jenna.
Levitin käteni ja nyökkäsin.
” Joskus sun pitää kuitenkin puhua”, totesin.
” Hmm, mutta ei tänään. Haluatko sä tulla sisälle?” kysyi Jenna.
” Voin mä tulla”, myönnyin.
Tiesin, etten voisi vain lähteä. Jenna välttelisi minua taas ties kuinka kauan ja kaikki, mitä oli tapahtunut, painuisi unholaan. Halusin enemmän, pidin Jennasta todella.
” Hyvä”, totesi Jenna.
Tyttö soi minulle aidon hymyn ja käveli rauhallisin askelin ulko-ovelle. Aistin hienoisen huojentuneisuuden Jennassa.
” Sä osaat sitten olla ristiriitainen”, huokaisin.
Olin ollut melko varma, että minut toivotettaisiin jonnekin, minne valo ei paistanut. Jenna oli kuitenkin yllättänyt ja pyytänyt minut sisälle. Aistin, että tyttö oli huojentunut ja samaan aikaan jännittynyt. Lupasin hiljaa mielessäni, että mitään erikoista ei tänä iltana tapahtuisi. Jenna ei ollut vieläkään päässyt yli Eliaksesta. Jotakin kummallista heidän välillään oli tapahtunut. Tajusin, etten ollut varma halusinko edes tietää. Eliasta ei mainittu loppu illan aikana. Jenna höpötti meidän molempien edestä.

Luku 29

J:

Polkaisin mummupyörän vauhtiin ja hymähdin omille ajatuksilleni. Se olisi ollut hyvä kuntoiluväline, mutta en ollut sitä pahemmin käyttänyt. Peetun hyväksi käyttäminen siirtymisessä paikasta toiseen oli ollut paljon mielenkiintoisempaa. Olin kuitenkin päättänyt ottaa tämän päivän kuntoilun puolesta ja polkea kylälle. Se nyt ei ollut koko totuus. Oli helpompi lähteä itseä kuin kohdata Peetu. Yhteinen iltamme oli ollut molli voittoinen loppua kohden. Oli ollut virhe lähteä elokuviin kaupunkiin. Sitä en tajunnut, mitä Elias oli tehnyt moista nyyhky leffaa katsomassa. Huomaamattani lisäsin vauhtia ahdistavien ajatuksien juostessa päässäni. Tajusin, etten ollut yhtään sen lähempänä rauhaa kuin muutamaa viikkoa aikaisemmin. Kirosin Eliaksen moneen kertaan ja yritin painaa sen illan muiston taka-alalle. Onneksi kyyneleitä ei kuitenkaan tullut. Matka taittui yllättävän nopeasti ja olin jo melkein perillä. Pysäytin pyörän ja kokosin itseäni hetken. Sitähän ei koskaan tiennyt keneen törmäisi kaupassa. Puhuttelin itseäni hiljaa ennen kuin jatkoin matkaa. Kaupan seinustalla ei ollut yhtään pyörää ja muutenkin paikka vaikutti hiljaiselta. Jätin pyörän telineeseen ja suunnistin sisälle.

Minulla ei ollut oikeastaan aavistustakaan, mitä oikein aioin ostaa kaupasta. Olin ajatellut suklaata. Se voisi parantaa mielialaani. Olinkin turvautunut siihen viime aikoina turhan usein. Seisahduin karkkihyllyn eteen ja katselin suklaavalikoimaa. Tajusin, ettei minun oikeastaan tehnyt mieli mitään niistä. Valitsin kuitenkin lempisuklaatani ja hätkähdin kuullessani pehmeän naurahduksen takaani.
” Kait sä tiedät, että tuo lihottaa”, Olli härnäsi.
Tunsin ärtyväni hetkessä nollasta sataan. Tajusin kirkkaammin kuin aikaisemmin, etten voinut sietää Ollia. Hän toi jollakin tapaa mieleen Eliaksen.
” En mä nyt niin tyhmää oo”, tuhahdin.
” Sähän hyvällä tuulella oot”, totesi Olli.
Huomasin virnistyksen kadonneen pojan huulilta. Mulkoilin häntä melko tehokkaasti kulmieni alta. Pakotin hymyn kasvoilleni.
” Oliks sulla asiaakin?” kysyin.
” Sori. Sua ei siis saa tervehtiä”, Olli huokaisi.
” Mä en jaksa mitään vitsin heittoa just nyt”, tokaisin.
” Ai. Meniks teidän elokuvailta pilalle?” Olli kysyi.
Mieleni teki kivahtaa, ettei se hänelle kuulunut. Huomasin kuitenkin, että Olli oli epätavalliseen tapaan vakava ja aidosti kiinnostunut. Hän ei kysynyt piruillakseen asiasta.
” Kyllä ja ei”, huokaisin.
” Tuu niin mä tarjoan kahvit. Sä näytät siltä kuin haluaisit jutella”, Olli ilmoitti.
Naurahdin ääneen ja pudistin päätäni.
” Mä en oo varma ootko sä nyt ihan sellainen henkilö jolle mä haluaisin puhua”, voihkaisin väsyneesti.
” Kokeile”, totesi Olli.
Poika hymyili nyt ja tuskin edes huomasin vastaavani. Voisin ehkä sittenkin pitää Ollista. Sellaisina hetkinä, kun poika oikein esitti mukavaa niin kuin tällä hetkellä.

Olli kehotti kahvilassa ottamaan, mitä ikinä halusin ja kaivoi lompakon esille. Valitsin itselleni kahvin, mitään makeaa en halunnut. Tiesin avaavani pöydässä suklaalevyn. Olli suunnisti syrjäiseen pöytään tarjottimen kanssa.
” Kerrohan”, hän kehotti.
” Mistähän mä alottasin?” mietin ääneen.
” Kerro nyt vaan, miten teidän ilta meni”, Olli avitti.
Poika piteli mukiaan käsissään ja näytti vakavalta. Tajusin, että kerrankin ainainen virne oli poissa.
” Ilta meni sinänsä ihan okei. Mä tykkään Peetusta”, huokaisin.
” Tiettyyn pisteeseen asti”, totesi Olli.
” Niin. Mä näin yhden tyypin, jota en haluis koskaan enää nähä”, selitin.
” Hmh. Sun entises vai?” kysyi Olli.
” Joo. Elias”, myönsin.
” Teillä oli siis riitaisa ero”.
” Kait se niinkin vois ilmaista”.
Olli nyökkäsi ja mietin jännittyneenä, miten paljon hän oikein tajusi vihjailustani.
” Se siis teki jotain anteeksantamatonta”.
Se oli vain toteamus, jonka myöntämisellä voisi olla mielenkiintoiset seuraukset. Olli ei ollut idiootti.
” Niin”, kuulin myöntäväni.
Ääneni särisi jonkin verran ja hörppäsin nopeasti kahvia. Pidin katseeni pöydän rosoisessa pinnassa. Olli ei sanonut mitään.
” Just, just. Tän jälkeen sun ja Peetun ilta olikin sitten pilalla. Älä murehdi kyllä se ymmärtää. Tuskin kenenkään erot on niin kauniita. Varsinkaan tässä tapauksessa”, Olli vakuutteli.
Tunsin hänen tarttuvan käteeni jonka olin laskenut pöydälle. Kohotin hitaasti katseeni ja toivoin, ettei Olli ollut tajunnut.
” Joo. Mun pitäs unohtaa Elias”, huokaisin.
” Helpommin sanottu kuin tehty”, hymähti Olli.
” Niin”, myönsin.
” Haluatko sä kertoa, mitä se teki?” kysyi Olli.
” En”, vastasin terävästi.
Olli nyökkäsi eikä painostanut puhumaan enempää. Huomasin hänen ohjailevan keskustelun pikku hiljaa uuteen suuntaan.

Luku 30

P:

Olli ilmaantui meille joskus kahden maissa iltapäivällä. Siinä nyt ei ollut mitään epätavallista. Arvelin hänen tulleen kyselemään illasta.
” Täällä sä vaan löhöät”, totesi Olli.
” Tällä hetkellä”, hymähdin.
Olli virnisti ja istahti tietokoneen ääreen. Se hurahtikin pian käyntiin ja minua hymyilytti. Jenna ja Olli käyttivät sitä enemmän kuin minä. Ilman heitä se olisi lojunut käyttämättömänä pöydällä.
” Teidän ilta ei sitte menny ihan odotusten mukaan”, totesi Olli.
Hän selvästi vihjasi tietävänsä asiasta jo jotakin, missähän välissä Jenna oli poikaan törmännyt. Tosin heidän jutteleminen keskenään ihmetytti vielä enemmän. Minulta ei suinkaan ollut jäänyt huomaamatta koleat katseet ja terävät nälvimiset.
” Mistä sä tiedät?” kysyin.
” Juttelin Jennan kanssa. Se oli sotkenut munamankelilla kaupalle”, jutteli Olli.
Pistin merkille facebookin tutun sivuston koneen näytöllä ja hymähdin. Siinä oli kaiketi jonkinlainen oma viehätyksensä, mitä minä en tajunnut.
” Just. Törmättiin sen entiseen”, kerroin.
Olli nyökkäsi ja rypisti kulmiaan.
” Mikähän sekin on miehiään?” hän tokaisi.
” Sen kun tietäs”, hymähdin.
” Kusiaivo ainakin”, Olli julisti.
” Mistä sä moisen analyysin vetäsit?”.
” Selvästihän sen Jennasta näkee, että jotain on sattunut niiden välillä”.
” Ai sä puhut siitä”.
Minun ei olisi pitänyt hämmästyä, että Olli oli onkinut tietoonsa näinkin paljon Jennalta. Hänhän osasi olla lumoava halutessaan ja ymmärsi paljon enemmän kuin keskustelusta kuin toinen osapuoli halusi.
” Jep. Jenna ei suostunut kertomaan mitä”.
” Sulla on kuitenkin vahva veikkaus”.
Olli nyökkäsi ja kirjoitti jotakin koneelle ennen kuin kääntyi puoleeni.
” Niin on. Mä en usko olevani kovin huonoilla jäljillä”, hän tuumasi.
Aioin juuri kommentoida siihen jotakin, kun Mika puhalsi ovesta sisälle Juuso perässään.
” Täällä te vaan homehdutte”, tokaisi Juuso.
” Niin lähtisitte ulos”, Mika esitti.
Kumpikaan ei huomannut tai edes ajatellut keskeyttäneensä tärkeän keskustelun. Sellaisia ei ollut tapana kovinkaan usein käydä.
” Mitä nyt olis suunnitelmissa?” kysyin.
” Lähdetään kaupunkiin. Siellä olis disko”, Juuso ilmoitti.
” Sopii mulle”, totesi Olli.
” Samapa tuo”, hymähdin.

Toivottavasti kelpaa....

Lähettäjähennall 
Päivämäärä:   11.12.11 10:31:06

Hyvä pätkä, jatkoa! (:

LähettäjäSEPPONEN 
Päivämäärä:   11.12.11 16:14:14

jatkoaaa

Lähettäjä: qsw 
Päivämäärä:   12.12.11 12:16:04

o-ou kaupunkiin, keneenköhän ne siellä törmää :)

Lähettäjä: 55 
Päivämäärä:   12.12.11 13:06:26

JEII, OOT PALANNU!!

Lähettäjä<3! 
Päivämäärä:   12.12.11 17:20:21

Jees jatkoo tuli ! Tää oli hyvä pätkä, ei välttämättä hirveen tapahtumarikas, mutta toi Eliaksen läsnäolo riitti paljo saamaan tästä kiinni. -Sitäpaitsi jos yks pätkä on sellane et siin 'ei niin kamalasti tapahu' nii kokonaisuudessaan tää on ollu tosi hyvä ! Älä ota asiaa nii että tää pätkä ois ollu jotenki huono, tästä ku voi saaha sellasen kuvan. (: Tällasia lisää, jatkoa odotellen.. (::

Lähettäjä: Milja 
Päivämäärä:   14.12.11 17:49:19

Ooi, että tää tarina on ihana. Sun kirjotustyyli on tosi kiva ja tän tarinan juoniki on tosi erilaine, ja kiva. Mukavaa luettavaa on todellakin ! Toivottavasti mahdollisimman pian jatkat (: !

Uuden lukijan ainakin sait.

Lähettäjä: paistinpannupoika 
Päivämäärä:   16.12.11 15:34:54

upityss ! :)

Lähettäjä: er 
Päivämäärä:   17.12.11 11:57:42

aivan ihana tarina! jatkoa pian! ;))

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   18.12.11 12:13:12

Tässä oli jatkoa, tästä pätkästä nyt tuli tällainen. =) Tarina lähenee loppuaan pikku hiljaa...

Pojat olivat tavalliseen tapaansa hommanneet jostakin juomia mukaansa. Toivoin joskus, että he jäisivät kiinni kännipäissään ajelemisesta. Sitä tapahtui vähän turhankin usein. Musiikki soi kovalla, kun menimme sisälle urheilutaloon. Osa puoli tutuista joita oli tullut nähtyä täällä ennenkin tervehtivät.
” Haluatko?” kysyi Olli.
Hän oli kaivanut esiin jostain olut pullon ja tarjosi sitä minulle. Mietin mielessäni, mitähän tästäkin illasta oikein tulisi. Huomasin tarttuvani pulloon ja vein sen huulilleni. Olli virnisti ja veti minut mukaansa ihmisten joukkoon. Olli kulki ihmisten joukossa ja jutteli monien kanssa. Hän tuntui tuntevan melkoisen määrän ihmisiä täältä. Otin uuden kulauksen pullosta, kun Olli sitä tarjosi minulle.
” Mistä sä nää kaikki tunnet?” kysyin.
” Samathan täällä pyörii”, nauroi Olli.
Hän veti minut kohti tyttöä joukkoa. Huokaisin ja alistuin kohtalooni. Olli oli vauhdissa. Mika ja Juuso olivat hävinneet jonnekin. Tunnistin tytöt lähemmäksi päästyämme. Kaikista maailman ihmisistä Olli oli bongannut Erinin ja Oonan.
” Hei”, tervehti Oona.
Hän hymyili leveästi huomattuaan meidät. Olli mulkoili kuitenkin Eriniä ja näytti aikovan sanoa jotain.
” Sun veljes”, hän tokaisikin Erinille.
” Mitä siitä?” kysyi Erin.
Hän näytti hermostuneelta. Oonakin tuntui huomaavan kireän ilmapiirin. Olli oli enemmän kännissä kuin olin uskonutkaan. Sen huomasi nyt selvästi, kun poika horjahteli jaloillaan.
” Se on kusiaivo”, totesi Olli.
” Tulitko sä vain tuon sanomaan?” Oona tivasi.
” Anna olla”, sanoin Ollille.
Vedin häntä kauemmaksi Erinistä ja Oonasta. Oli turha haastaa riita puolituttujen kanssa. Tiesin, että keskustelu suuntautuisi sellaisille linjoille joita kukaan meistä ei hallinnut. Olli näytti tajuavan, mitä oikein oli tekemässä.
” Kysypäs veljeltäs, mitä se oikein teki Jennalle”, Olli tokaisi.
Hän antoi minun taluttaa itsensä pois. Kuulin Oonan mutisevan jotain kusipäästä.

Talutin Ollin suoraan ovista ulos selviämään. Mietin, paljonko poika oli oikein pohjustanut iltaa jo ennen lähtöä. Minulta ei yleensä jäänyt huomaamatta Ollin juominen, mutta tällä kertaa niin oli käynyt.
” Mitä tuo nyt oli olevinaan?” kysyin.
Olli nojasi seinää vasten ja sytytti tupakan. Hän puhalsi rauhallisesti savut ulos ja tuijotti eteensä.
” Ei mitään”, hän mutisi.
” Sä et voi käyttäytyä noin”, huokaisin.
Olli virnisti pirullisesti ja naurahti hiljaa.
” Miks en? Kaikkihan sitä oottaa”.
” Alatko sä nyt surkutella sitä, että oot antanut itsestäs julkisesti kusipään kuvan?” huokaisin.
Olli kohautti harteitaan ja näytti miettivän.
” Kait sä nyt tiiät, etten mä niin @!#$ oo”, hän hymähti.
Nojauduin seinää vasten Ollin viereen ja huokaisin.
” Kyllähän mä sen tiedän”.
” Hyvä”.
” Jokin Jennan sanoissa tais osua”.
” Joo. Kyllä säkin tiiät”.
Olli joi hitaasti pullosta ja heitti sen maahan tyhjänä.
” Sun pitäs lopettaa”, ehdotin.
” Hmh. Tiitäkö sä mitä Jennalle on tapahtunut?” kysyi Olli.
” En”, vastasin.
” Mulla on aika hyvä idea siitä”, Olli tokaisi.
Juuso ja Mika ilmaantuivat paikalle Tanjan sekä Eevin, Maijan ja Sallan kanssa. Pojilla tuntui tänään olevan otollinen hetki ilmaantua paikalle häiritsemään. Tilaisuus jutella kuivui siihen.

Luku 31

J:

Elias oli yrittänyt soittaa edellisenä iltana pitkästä aikaa. Erinkin oli tavoitellut minua, mitähän sisaruksilla oikein oli asiaa. Peetulta oli tullut epämääräinen viesti, jossa ei ollut päätä ei häntää. Tiesin poikien lähteneen diskoon. Tanja oli yrittänyt houkutella minut mukaansa. Olin kuitenkin kieltäytynyt. Halusin pysyä siitä pitäjästä toistaiseksi kaukana. Elokuva Peetun kanssa oli osoittanut, etten olut valmis palaamaan vielä. Tuskin olisin koskaan, jos pitäisi sietää Eliasta.
” Joo unohda se jo”, komensin itseäni.
Nousin ylös ja puin vaatteet ylleni. Laitoin kevyen meikin kasvoilleni ja päätin lopettaa murehtimisen sille päivälle. Menisin katsomaan Peetua. Halusin nähdä pojan. Me emme olleet jutelleet yhteisen illan päätteeksi. Peetu oli viipynyt mummon luona pikku tunneille asti. Olimme olleet täällä monta tuntia pääsemättä eteenpäin. Halusinko edes edetä? Koko juttu pelotti minua. Halusin olla Peetun lähellä, mutta suhde voisi sotkea kaiken.
” Taas sä murehdit”, huokaisin.
Nojasin hetken ulko-ovea vasten ja katselin maisemia. Kaikkialla oli rauhallista. Kukaan ei vielä liikkunut minnekään, vaikka kello oli melkein kymmenen. Pinkaisin juoksuun ja suunnistin Peetulle. Poika voisi kyllä nukkua. Minulla ei ollut aavistustakaan, mihin aikaan he olivat oikein tulleet kotiin. Peetun epämääräinen viesti oli tullut joskus yhden maissa. Suunnistin avoimesta ovesta sisälle ja suorinta tietä yläkertaan.

Peetun oven takaa ei kuulunut ääniä, joten poika varmasti nukkui. Hymyilin pienesti ja avasin oven. Peetu nukkui mahallaan sängyllään ja huomasin jääväni katselemaan. Suljin oven takanani ja istahdin lattialle sängyn viereen. Tutkin lehti kasaa jonka huomasin ja löysin muutaman itse jättämäni lehden niiden joukosta. Tiesin lukeneeni ne joskus, mutta en muistanut mitään. Selasin lehtiä ja vilkaisin aina välillä Peetua. Hän näytti söpöltä nukkuessaan. Pojan huulet olivat aavistuksen raollaan ja saatoin vaivoin kuulla hiljaisen tuhinan. Olisi pitänyt lähteä pois, ajattelin. Minulla ei ollut tänään sydäntä herättää poikaa kesken unien. Nousin hitaasti lattialta ja menin tietokoneelle. Voisin ihan hyvin surffata. Peetu tuskin suuttuisi vaikka olisinkin täällä hänen herätessään. Käännyin katsomaan Peetua ja mietin, miten luonnolliselta kaikki tuntui. Yleensä en tuntenut itseäni luonnolliseksi vieraassa paikassa, varsinkaan jonkun nukkuessa omassa sängyssään. Oonan ja Erininkin luona pakotin itseni usein nukkumaan yhtä pitkään kuin hekin. Ikinä en olisi heille mennyt, jos tytöt olisivat nukkuneet.
” Tää on hullua”, mumisin.
Käännyin tietokoneen puoleen ja surffailin. Kävin pitkästä aikaa naamakirjassa ja hymähtelin joillekin tuttujen jutuille. Suljin sivuston kuullessani kahahduksen sängyltä. Peetu oli kääntynyt selälleen ja tuijotti minua.
” Mun ei pitäis yllättyä”, poika totesi.
Hän näytti surkealta suorastaan, ajattelin.
” Sä lähetit yöllä viestin”, totesin.
Peetu rypisti kulmiaan ja veti peiton korviin asti.
” Älä kysy siitä yhtään mitään”, hän ähkäisi.
” Ahaa”, sanoin.
Oli varsin selvää, että Peetulla oli krapula. Se oli hiukan yllättävää.
” Mä voin hakea sulle särkylääkettä”, lupasin.
” Hmh”, mumisi Peetu.
Naurahdin hiljaa ääneen ja suunnistin alakertaan. Tajusin tietäväni Peetun kodista enemmän kuin Oonan ja Erinin. Heillä en olisi osannut hakea särkylääkettä kaapista kysymättä, missä se oikein oli.

Peetu oli vetänyt jotain päällensä kadottuani huoneesta ja istui sängyllä seinään nojaten. Pojan silmät olivat kiinni ja minua huvitti. Kerrankin se oli Peetu, joka oli juonut.
” Tässä”, sanoin.
” Kiitti”, mutisi poika.
” Vähintä, mitä mä voin tehdä”, naurahdin.
” Hmh. Sä puhuit jotain jostain viestistä”, Peetu totesi.
Hän avasi silmänsä ja näytti pärjäävän yllättävän hyvin. Kaivoin puhelimen taskustani ja näytin epämääräistä viestiä.
” Mä en tajunnut tätä sitten yhtään”.
Peetu hymyili ja pudisti päätään.
” En kyllä mäkään”.
” Se tais olla humalaisten päähän pistoksia”.
” Joo”.
Peetu näytti varsin vaivaantuneelta ja epäilin pojan valehtelevan minulle ensimmäisen kerran. Hän taisi muistaa, mitä viesti koski.
” Sä väität tietysti, että Olli juotti sut”, vitsailin.
Peetu hymyili ja naurahti hiljaa ääneen.
” Ei kyllä mä ihan itse join. Olli kyllä tajosi”, poika jutteli.
” Näkyikö tuttuja?” kysyin.
” Joo. Eriniä ja Oonaa nähtiin. Tanjaa ja muita tyttöjä, lähettivät terveisiä”.
” Ai”.
Mietin olivatkohan pojat tietämättään törmänneet Eliakseen diskossa. Puraisin huultani ja pakotin ajatukseni muualle.
” Sun ei pitäs ajatella sitä”, tokaisi Peetu.
Hätkähdin ja katsoin poikaa joka tuijotti minua. Peetulta ei näköjään krapulassakaan jäänyt mitään huomaamatta.
” Ei niin”, huokaisin.
” Tuu tänne”, kehotti Peetu.
Hymyilin istahtaessani pojan kainaloon. Painoin pääni hänen olkaansa vasten ja huokaisin. Tunsin kireiden lihaksieni rentoutuvan, mitä tekisin ilman Peetua.
” Tässä on hyvä olla”, kuiskasin.
” Hyvä niin”.
Peetu hymyili ja silitti hellästi niskaani sormillaan. Minulla ei ollut kiire mihinkään.

Luku 32

P:

Jenna oli tainnut nukahtaa. Tyttö ei ollut puhunut mitään pitkään aikaan ja retkotti puolittain sylissäni. Silittelin edelleenkin hänen niskaansa ja hymyilin. Kuulin askeleet rappusissa juuri, kun Olli ilmaantui ovelle.
” Sä selvisit kotiin”, kuiskasin.
” Joo”, hymähti Olli.
Hän istahti tietokoneen ääreen ja pyöri tuolilla. Krapula ei näyttänyt häntä pahemmin vaivaavan.
” Mikä sut tänne lennättää?” kysyin.
Olli raapi korvallistaan ja vilkaisi Jennaa vaivaantuneena.
” Möläyttelinkö mä mitään typerää eilen?” kysyi Olli.
” Kyllä sä jotain”, hymähdin.
Jenna liikahti ja tuijotti Ollia pistävästi. Hän oli siis ollut hereillä ja arvasi, että puhuimme jotain häneen liittyvää.
” Moi”, Olli tokaisi.
” Terve vaan sullekin. Mä haluaisinkin kuulla, mitä sä oot puhunut”, Jenna totesi.
” Ei se nyt mitään ollut”, huokaisin.
” Kenet mun tutuista te näitte?” Jenna kysyi.
” Oona ja Erin”, Olli vastasi.
Tunsin Jennan rentoutuvan hiukan ja hymyilevän aavistuksen.
” Tuskin sä nyt pahaa vahinkoa sait aikaiseksi”, Jenna pakotti itsensä naurahtamaan hiljaa.
Olli näytti helpottuneelta ja rentoutui tuolin selkänojaa vasten.
” Sun pitäs estää mua juomasta”, Olli nurisi minulle.
” Sua? Se nyt on mahdoton tehtävä” heitin ivallisesti.
” Joo. Mä taisin juottaa suakin aika tavalla”, naurahti Olli.
” Pitkästä aikaa”, totesin.
” Hmh. Harmi etten mä muista paljoakaan. Mä en edes tiedä, miten me selvittiin sieltä kotiin”, Olli huokaisi.
Jenna pudisteli päätään ja pyöritti silmiään. Naurahdin hiljaa.
” Sulla nyt ei oo mitään sanomista. Montakohan kertaa oot ollut itse pää jäässä?” tiedustelin tytöltä.
Tönäisin häntä leikkisästi kylkeen ja sainkin pienen hymyn irti. Jenna nauroi ääneen.
” Okei, okei. Sä oot ihan oikeassa. Mä en aio kuitenkaan juoda vähään aikaan”, Jenna ilmoitti.
” Viisasta puhetta”, hymähti Olli.
” Jo se nyt pitää”, totesin.
” Istutaanko me tässä koko päivä vai tehdäänkö jotain?” kysyi Jenna.
” Lähetään kylälle. Mä voin tarjota kahvit”, Olli ehdotti.
Jenna nousi ylös ja oikaisi puseroaan hymyillen. Ilmeisesti se sopi tytölle. Oli helpottavaa huomata, että Olli ja Jenna olivat varsin hyvissä väleissä. Pistin merkille lämpimän pienen hymyn jonka Jenna soi Ollille.

Huoltoasema oli käynyt turhankin tutuksi vuosien saatossa ja sen valikoima. Jenna näytti kuitenkin tyytyväiseltä istahtaessaan tuoliinsa. Hän pyöritti kahvi mukia kädessään ja haukkasi palan ottamastaan leivoksesta.
” Ootteko te asuneet koko ikänne täällä?” kysyi Jenna.
” Valitettavasti”, Olli hymähti vastaukseksi.
” Jep ja tää paikka pyörii paikoillaan”, tuhahdin.
Jenna katseli ikkunasta ulos. Mietin, mitä hän oikein näki. Aneemisen kaupan ja muutaman talon keskellä ei mitään. Kylä pahasen joka teki kuolemaa pikku hiljaa. Kaikki muuttivat täältä pois. Harvat hullut jäivät tänne.
” Täällä on ihanan rauhallista”, totesi Jenna.
Hän näytti haaveilevan kauniilta. Vilkaisimme Ollin kanssa toisiamme ja pudistelimme päitämme. Täällä oli ollut varsin tylsää ennen kuin olimme saaneet mopot. Niiden avulla täältä pääsi sentään toisinaan karkaamaan.
” Voi kai sen noinkin aatella”, Olli myönsi.
” Pitkässä juoksussa tää vaan käy vähän tylsäks”, valaisin.
Jenna naurahti ja vilkaisi meitä.
” Joo. Te näytättekin siltä, että kuolisitte just tylsyyteen”, hän naurahti.
” Hei Jennahan on ihan oikeessa. Se on ollut piristävä poikkeus tässä kylässä”, Olli vitsaili hymyillen leveästi.
” Älä yllytä tota”, huokaisin.
Krapula oli hellittänyt otettaan hiukan, mutta ei niin paljon että jaksaisin Ollin suun soittoa kuunnella.
” Ei se kyllä paljo tartte”, nauroi Jenna.
Kuuntelin puolella korvalla älyvapaata huulenheittoa joka syntyi Ollin ja Jennan välille. Hymähtelin sopivassa kohdissa ja katselin Jennan nauravia silmiä. Tyttö näytti heränneen henkiin ja se oli kaiketi Ollin ansiota. Aamuinen paha olo näytti kadonneen jonnekin. Kuulin askeleet jotka pysähtyivät pöytämme luokse. Oven kolahtaminen ei ollut jäänyt minulta huomaamatta. Vilkaisin tulijaa ja hymyilin nähdessäni Jonin. Jennan veljen ilme ei kuitenkaan ollut kaikkein ystävällisin.
” Miks sä et kertonut, mitä se @!#$ teki sulle?” Joni tivasi.
Jenna katsoi veljeään yllättyneenä ja valahti kalpeaksi. Hän aukoi suutaan hetken kuin kalakuivalla maalla.
” Kiva tervehdys”, tokaisi Olli.
” Suksi suolle”, vastasi Joni siihen.
Jenna oli kalpea kuin lakana ja tuijotti veljeään. Hän aukaisi suunsa, mutta ei saanut sanakaan ulos. Tyttö ryntäsi ulos. Tuoli kaatui hänen perässään ja jäimme hetkeksi tuijottamaan paikoillemme. Joni ryntäsi Jennan perään ja sai tämän kiinni hetkessä.

Jenna kiemurteli ja yritti vapautua Jonin tiukasta syleilystä. Hän takoi veljensä rintaa raivoisasti kyynelien valuessa pitkin hänen poskiaan. Jenna ei ollut edes kysynyt, mitä Joni oikein tarkoitti.
” Ei, ei!” huudahti Jenna.
” Voidaanko me mennä jonnekin muualle?” kysyi Joni.
Huomasin ihmisten tuijottavan meitä ihmeissään. Jenna olikin näky hakatessaan veljeään hysteerisenä. Jenna nyyhkytti rajusti, kun Joni puolittain kantoi häntä poispäin.
” Tuu perässä”, kehotti Olli.
Hän johdatti meidät kotiinsa joka oli melko lähellä.
” Se ei voinut kertoa sulle”, Jenna hoki.
Se oli kuin mantra jolla tyttö yritti kasata itseään. Joni nosti siskonsa käsivarsilleen ja suuteli tätä kevyesti otsalle.
” Kyllä mä tiedän”, kuiskasi Joni.
Näin kyynelten kimaltelevan hänenkin silmissään ja olin hiukan hämmentynyt. Päivästähän oli tullut varsin dramaattinen.
” Kertoko se sulle?” Jenna kysyi.
” Ei. Erin”, vastasi Joni.
Jenna painoi päänsä hetkeksi veljensä olkapäätä vasten ja tuntui hiukan rauhoittuvan. Hän hengitti muutaman kerran syvään ja piti silmiään hetken kiinni.
” Kertoko se sille?” Jenna voihkaisi.
” Joo”, myönsi Joni.
” Elias siis kertoi Erinille raiskanneensa mut”, Jenna kuiskasi.
Hänen äänensä särkyi viimeisten sanojen kohdalla ja kyyneleet ryöpsähtivät uudelleen liikkeelle.
” Niin sinnepäin”, huokaisi Joni.
Olimme saapuneet perille Ollin luokse.
” Menkää olohuoneeseen”, kehotti Olli.
” Tuu. Keittiöön”, komensi Ollia.
Halusin antaa Jonille ja Jennalle aikaa kahden. He tarvitsivat sitä.

Luku 33

J:

Jonin näkeminen oli ollut järkytys. Olin heti tiennyt hänen tietävän. Elias oli siis kertonut jollekulle, mutta ei Jonille. Veljeni ei olisi ollut täällä, jos Elias olisi kertonut hänelle. Joni istuisi nyt jossakin syytettynä taposta. Siitä olin varma. Aloin hitaasti tajuta, etten ollut omassa sängyssäni mummolassa. Olin jossain aivan muualla. Vuode allani oli ihan liian pehmeä ja kuitenkin epämukava. Raotin hiukan raskaita silmiäni. Tajusin makaavani sohvalla, Ollin luona. Jouduin miettimään hetken ennen kuin muistin, miten kaikki oli mennyt. Olli tiesi ja Peetu, ajattelin häpeissäni. Tietenkin kaiken piti tulla julki. Huokaisin noustessani istumaan. Ketään ei näkynyt missään. Kuulin kuitenkin astioiden kilinää keittiöstä. Joku pyöritti lusikkaa mukissa. Hiivin varovasti keittiön ovelle.
” Mä arvasin tämän”, huokaisi Olli.
” Puhuko Jenna sulle?” kysyi Joni.
” Ei se kertonut suoraan mitään kellekään meistä. Vai?” kysyi Olli.
Kolmikosta kukaan ei huomannut minua. Peetu tuijotti ikkunasta ulos ja huokaisi.
” Ei se puhunut suoraan”, huokaisi Peetu.
” Vittü mä olisin tappanut sen jätkän jos oisin tiennyt”, Joni huokaisi.
” Voithan sä vieläkin tappaa sen”, vihjasi Olli.
Joni tuhahti ja pudisti päätään hitaasti. Hän huomasi minut ovelle ja nousi ylös. Tunsin päätyväni hänen lempeään syleilyynsä.
” Sun olis pitänyt kulta kertoa”, hän sanoi.
” Ja järjestää sulle tuomio taposta. Ei kiitos”, mumisin.
” Istu alas. Haluatko sä teetä ja jotain syötävää?” kysyi Olli.
Hän oli noussut ylös tuolilta ja kaiveli jo mukia kaapista. Mietin hetken ennen kuin nyökkäsin. Minulla ei ollut ääntä tai edes mitään sanottavaa. Vilkaisin Peetua ja puraisin huultani. Kaikki meidän välillämme taitaisi, ainakin romanttisessa mielessä olla ohitse.

Huomasin istuvani Jonin vieressä teemuki pöydällä edessäni. Se höyrysi ja tuntui lohdulliselta kietoa kätensä lämpimän kupin ympärille. Tuijotin ruskeata pintaa typertyneenä. Tunsin oloni tyhjäksi. Olin itkenyt Jonin sylissä kauan ja pelkäsin purskahtavani uudelleen itkuun, jos joku sanoisi jotain.
” Otatko sä leipää?” Olli kysyi.
” Joo”, vastasin.
Tuntui helpottavalta puhua ihan jostain muusta. Yritin tavoittaa Peetun katseen, mutta poika tuijotti edelleen ikkunasta ulos. Huokaisin hiljaa ja hymyilin Ollille hänen tehdessä leipää.
” Otatko sä juustoa leivälle?” kysyi Olli.
” Otan”, vastasin.
” Ole hyvä”, Olli sanoi kohteliaasti.
Puraisin huultani, tällaistako tämä nyt sitten olisi. Minä en jaksaisi mitään kohteliasta keskustelua ja tapoja. Halusin saada sen tunnelman takaisin joka oli valinnut välillämme aikaisemmin. Tuijotin teen pintaa joka pyöri ympyrää mukissa lusikan tahtiin.
” Kyllä siitä voi puhua”, tokaisin päättäväisesti.
Kohotin katseeni ja tavoitin hetkeksi Peetun katseen. Pojan silmistä oli vaikea lukea hänen ajatuksiaan. Näin välähdyksen jostakin, mutta Peetu käänsi katseensa pois. Tunsin itseni petetyksi.
” Se tyyppi pitäisi kuohia”, Olli tokaisi heti.
Joni tyrskähti huvittuneesti ja pudisteli päätään.
” Joopa joo”, hän hymähti.
” Sattushan tuo ihan pirusti”, Olli sähähti.
Aukaisin suuni sanoakseni jotain, kun Joni läimäytti kämmenensä pöytään.
” Vittü turha sitä nyt on ajatella. Se jätkähän käytännöllisesti kuollut!” Joni älähti.
” Mitä? Mistä sä puhut?” kysyin.
Minun ei olisi pitänyt tuntea mitään, vaikka Elias olisi kuollut. Silti tuntui pahalle. En minä halunnut kenenkään kuolevan.
” Sen oli tarkoitus olla kuollut, kun tää selviäis. Sitäkään se saamarin imbesilli ei sitten tehnyt kunnolla”, Joni jupisi.
” Yrittikö Elias tappaa itsensä?” kysyin.
” Joo. Sen harmiksi joku soitti sille apua”, huokaisi Joni.
Ponkaisin ylös ja tuijotin veljeäni raivostuneena. Hän oli ihan omituinen.
” En mä halua, että kukaan kuolee!” huusin.
” Sä oot hullu! Sä jätkä ansaitsis paljon pahemmankin kohtalon!” Joni huudahti.
Näin, että veljeni oli täysin tyrmistynyt käytöksestäni. Minäkin kait olisin ollut. Tajusin, että aika jolloin olin toivonut Eliaksen katoavan maanpäältä, oli mennyt. Oliko sitä edes koskaan ollutkaan?
” Elias ehkä, mutta ei kukaan muu. Tajuatko sä? Tää vaikuttaa kaikkiin!” raivosin Jonille.
Kävelin olohuoneeseen ja käperryin sohvalle, kukaan ei tullut perääni.

Puristin koristetyynyä sylissäni ja tuijotin tyhjyyteen. Katseeni oli suuntautunut televisioon, jonka ruutu oli musta. Se nökötti nurkassaan täysin hylättynä. Hätkähdin tuntiessani käden koskettavan olkaani.
” Sä voisit mennä suihkuun”, Olli ehdotti.
Hän hymyili varovaisesti ja tajusin vastaani siihen. Pidin hänestä nyt todella paljon. Olli ei ollut lainkaan sellainen kuin olin ajatellut. Suihku oli hyvä ajatus. Se voisi rauhoittaa ja tasoittaa tilannetta. Kaikki saisivat ajatella.
” Mielelläni”, huokaisin.
” Sitten. Kylpyhuone on täälläpäin”, sanoi Olli.
Hän johdatti minut ovelle ja jättäytyi siihen. Suljin oven hiljaa perässäni ja huokaisin. Heitin vaatteet mytyksi nurkkaan ja laitoin veden valumaan. Säädin sen lämpimälle ja nojasin kaakeli seinää vasten. Lämmin vesi tuntui hyvälle ihoa vasten. Se melkein voisi parantaa kaiken, ajattelin. Naurahdin hiljaa omille ajatuksilleni. Pääni oli ihan sekaisin.

Luku 34

P:

Joni oli suunnannut ulos hänen ja Jennan hienoisen sanan vaihdon jälkeen. Tajusin istuvani edelleenkin keittiön pöydän ääressä. Olisi pitänyt sanoa tai tehdä jotain, mutta se tuntui turhalta. Mitä olisin sanonut? Tajusin aavistelleeni jotain tällaista, mutta silti se ei ollut sama asia kuin todellisuus.
” Sä oot idiootti”, tokaisi Olli.
” Kiitos”, mumisin.
Vilkaisin serkkuani joka nojasi keittiön oven pieleen. Hän näytti lähes huolettomalta, mutta saatoin aistia pinnan alla kytevän vihan. Hän ja Joni sentään osasivat tuntea edes jotain.
” Mitä tää muuttaa?” kysyi Olli.
” Kaiken”, mumisin.
” Just. Onks Jenna jotenkin erilainen?” kysyi Olli.
Kohautin harteitani ja mietin. Jenna ei ollut muuttunut vain minun ajatukseni tilanteesta.
” Ei”, vastasin.
” Mikä sitten on ongelma? Älä vaan ala sääliä sitä” Olli komensi.
” En mä tiedä”, huokaisin.
” Sä oot just tällanen. Suljet kaiken ulos. Vitün idiootti. Jenna tarttee sua just nyt. Sä et samperi soikoon oo Eliasta paljon parempi, jos istut vaan siinä”, Olli marisi.
” Mitä mun pitäs tehdä?” kysyin.
” Halaa sitä. Ei sun tartte sanoa yhtään mitään”, Olli voihkaisi.
Pudistin hitaasti päätäni. Siinä minä ja Olli olimme erilaisia. Tällaiset tilanteet tuntuivat sopivan hänelle. Minä taas sulkeuduin itseeni ja vääntelin asiaa mielessäni.
” Olispa se niin yksinkertaista”, huokaisin.
” Vittü se on, jos sä todella välität siitä. Etenet rauhallisesti ja annat Jennan päättää. Se ei oo sen erilaisempi kuin ennen. Kyllähän se tän arvasit. Sä et oo tyhmä”, Olli latasi täysillä tulemaan.
Tunsin käden tarttuvan olkaani ja poika ravisteli minua.
” Lopeta”, sähähdin.
” Herää jo pahvi! Mitä sä menetät? Sä tykkäät Jennasta. Mä tiiän sen. Sä tykkäät siitä enemmän kuin kenestäkään!” Olli kivahti.
” Niin”, huokaisin.
Olli nyökkäsi tyytyväisenä ja tunki pyyhkeen syliini. Hän hymyili ja nosti minut ylös tuolilta.
” Nyt sä meet tuonne ja viet tän pyyhkeen Jennalle. Halaat sitä, jos tarttee. Tajuatko dorka?” Olli kysyi.
Puraisin huultani ja nyökkäsin. Oli ihan turha väittää vastaan, kun Olli oli jotain päättänyt.

Melko pitkä pätkä tästä tulikin, kun sain kiinni miten haluan tätä viedä kohti loppuaan. Uuden pätkän tulo menee varmaankin jonnekin joulun jälkeen, jos en välipäivinä sitten saa jotain aikaiseksi. =)

LähettäjäRaipe 
Päivämäärä:   18.12.11 12:58:15

Voi apua, ihana ;__;

Lähettäjä: aawww 
Päivämäärä:   18.12.11 15:02:56

jatkoo, aivan ihana!

Päivämäärä:   18.12.11 21:37:13

oi tää oli just ihana pätkä, hyvä ettei elias kuollu! sit jotain kritiikkiä ni aika paljon kirjotusvirheitä oli, sellasii pienii kuten:
Hän veti minut kohti tyttöä joukkoa.
Se jätkähän käytännöllisesti kuollut!”
nii ja kiva kun oli noin pitkä pätkä.

Lähettäjä<3! 
Päivämäärä:   19.12.11 12:24:50

ooooi mite ihana pitkä pätkä ! tähä kerkes syventyy sillei ettei tajunnu oikee mistää muusta mitää, ja sitä mä just haluan ku luen jotai hyvää tekstiä ! (:: joo nuo kirjotusvirheet ei mua ainakaa haittaa yhtää, paitsi jos sanan tarkotus muuttuu kokonaa. (:: Lisää tämmösiä ! (:

Päivämäärä:   21.12.11 00:56:07

uppistä, äkkiä jatkoo :)

Lähettäjä: ig 
Päivämäärä:   26.12.11 03:21:09

up

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   26.12.11 10:06:21

Kaikki loppuu aikanaan, niin kuin tämäkin. On viimeisen pätkän aika...

Seisoin hiljaa kylpyhuoneen oven takana Ollin mentyä. Kuuntelin suihkun kohinaa. Pyörittelin pyyhettä hermostuneena käsissäni, mitähän Jenna tuumaisi minut nähdessään. Tyttö oli näyttänyt niin surulliselta aikaisemmin, kun olin vältellyt hänen katsettaan. Avasin oven varovasti ja kurkistin sisälle.
” Mä toin sulle pyyhkeen”, sanoin.
Räpyttelin silmiäni höyryssä ja näin Jennan. Hän istui suihkun alla lysähtäneessä asennossa ja näytti todella surkealta. Mietin, pitäisikö minun laittaa ovi kiinni ja jättää pyyhe oven suuhun. Kuulin Jennan nyyhkäisevän sydäntä särkevästi ja huokaisin. Astuin kylpyhuoneeseen ja suljin oven perässäni. Jenna hätkähti oven kolahdusta ja vilkaisi olkansa ylitse.
” Peetu”, kuiskasi tyttö.
Muuta hän ei saanut suustaan ulos. Tuskin tajusin edes kastuvani kyykistyessäni Jennan viereen.
” Älä itke”, pyysin.
Jenna ei katsonut minua ja ymmärsin miksi.
” Mee pois”, tyttö pyysi.
Tuskin edes tajusin istahtavani märälle lattialle ja kiedoin pyyhkeen Jennan ympärille. Vedin tytön puolittain syliini.
” Shh. Itke pois”, kehotin.
Se voisi parantaa Jennan oloa. Tunsin käden osuvan nyrkissä minua olkaan ja sitten toisen. Jenna taisteli hetken syleilyä vastaan.
” Sä, sä…”, Jenna yritti sanoa jotakin.
Painoin tytön lähemmäksi itseäni ja tiesin halaavaani lujaa. Jenna sulautui hiljalleen syliini ja nyyhkytti entistäkin kovempaa.
” Ei mitään hätää”, kuiskasin.
Silitin tytön märkiä hiuksia hellästi ja suutelin tämän takaraivoa. Tyttö vapisi sylissäni pitkän tovin ja nyyhkäisi aina silloin tällöin. Lämmin vesi valui päällemme, mutta en välittänyt siitä.
” Sä kastuit”, Jenna kuiskasi.
Tyttö kääntyi hiukan ja katsoi minuun ensimmäisen kerran kunnolla.
” Ei sillä oo väliä”, sanoin.
Tunsin tytön kietovan kätensä ympärilleni ja painautuvan syliini.
” Mua pelotti ja hävetti”, Jenna kertoi.
” Mikä?” kysyin.
” Kaikki tää. Se, että sä saisit tietää ja…”, Jenna ei saanut sanottua loppuun.
” Ei sun tartte mitään hävetä. Sä oot tosi vahva ihminen, kun selvisit tästä kaikesta yksin”, komensin Jennaa.
Kohotin tytön leukaa ja katsoin suoraan sinisiin silmiin. Kyyneleet olivat kaikonneen niistä. Tunsin pehmeän käden poskellani.
” En mä ollut yksin. Sä autoit ihan vaan olemalla mun kanssa”, Jenna sanoi.
” Silti sä olit kuitenkin loppujen lopuksi yksin”, sanoin.
” Mä tiesin, että sä olisit kuunnellut. Se auttoi. Kaikki tää, että mä sain olla teidän kanssa”, Jenna selitti.
” Hyvä”, sanoin.
” Nyt noustaan ylös. Mun takapuoli ainakin puutui jo”, Jenna naurahti.
Tyttö yritti selvästi keventää tunnelmaa. Nousin ylös ja vedin Jennan perässäni. Tyttö piteli tiukasti kiinni pyyhkeestä.
” Mä odotan sua tuolla”, sanoin.
Jenna nyökkäsi ja käänsi sulkeakseen hanan. Huomasin, että ovenpieleen oli ilmaantunut kasa pyyhkeitä.

Kuivasin itseäni pyyhkeeseen Ollin tullessa paikalle. Hän kantoi kasaa vaatteita mukanaan. Pieni hymy karehti pojan huulilla.
” Sä et ookaan ihan toivoton tapaus. Tuossa. Sä taidat tarttea jotain kuivaa ylles”, Olli tokaisi.
” Kiitti”, sanoin.
” Sä näytit tietävän hyvin, mitä sun piti tehdä”, Olli hymähti.
Hän puristi olkaani ja katosi keittiöön. Vaihdoin ylleni hänen tuomat vaatteet ja ripustin omani kuivumaan. Olli oli näköjään ajatellut kaikkea, pohdin katsellessani pyykkitelinettä. Hymy levisi huulilleni, kun kylpyhuoneen ovi avautui varovasti. Jenna oli pukenut vaatteet yllensä ja seisoi epävarmana kynnyksellä märkä pyyhe käsisään.
” Anna se mulle”, sanoin.
Ojensin käteni ottaakseni pyyhkeen. Jenna hymyili ujosti ojentaessaan sen minulle. Heitin sen kuivumaan muiden vaatteiden seuraan. Ojensin käteni hymyillen Jennalle.
” Tuu nyt. Kaikki on hyvin”, sanoin.
Jenna asteli luokseni ja tarttui ojennettuun käteni. Tytön käsi oli lämmin ja ote luja. Sipaisin märän kiharan Jennan poskelta pois ja suutelin tyttöä hellästi poskelle.
” Kiitos”, sanoi Jenna.
” Mennään”, sanoin.
” Oota”, sanoi Jenna.
Hän pysäytti minut ja nousi varpailleen. Tunsin pehmeiden huulien painautuvan omiani vasten. Kiedoin käteni Jennan vyötärön ympärille ja syvensin suudelmaa nopeasti. Se tuntui niin oikealle, ajattelin. Jenna hymyili vetäytyessään kauemmaksi. Päästin hänet lipumaan kauemmaksi ja tunsin oloni epävarmaksi.
” Nyt me voidaan mennä”, sanoi Jenna.
Tyttö asteli pää pystyssä keittiöön, minne oli ilmaantunut enemmänkin väkeä.

Luku

J:

Käperryin Peetun syliin sohvalle ja katselimme pyynnöstäni televisiota. Minä en halunnut puhua enää sanakaan. Vilkaisin puhelinta joka oli olohuoneenpöydällä. Olin lukenut juuri saamani viestit ja mietin, pitäisikö minun soittaa Erinille. Mitäpä edes sanoisin tytölle? Kaikki oli muuttunut välillämme sinä iltana ja varsinkin nyt. Tuskin Erin edes oikeasti halusi tavata minua.
” Kaikki hyvin?” Peetu kysyi hiljaa.
” On, on”, vakuutin.
Hymyilin pojalle ja tunsin oloni rauhalliseksi. Kaikki oli tällä hetkellä hyvin. Tunsin itseni jokseenkin kokonaiseksi. Peetusta oli paljon apua, ajattelin. Ajatukseni juoksivat lämpiminä poikaa kohtaan ja painoin pääni tämän olkaa vasten. Ääneen en halunnut vielä tunteitani erotella. Tunsin Peetun silittävän hellästi selkääni.
” Jäättekö te yöks?” Olli kysyi.
Kello huiteli jo melkein puoli kahdessa toista. Mummille pitäisi soittaa, ajattelin väsyneesti. Silmäni sulkeutuivat väkisin ja nukahdin.

Käännyin kyljelleni ja avasin silmäni. Tuijotin hetken outoa näkymää edessäni ja mietin, missä oikein olin. Hiljalleen mielikuvat illasta palautuivat mieleeni ja huokaisin ääneen. Kaikki tiesivät. Käännyin selälleni tuijotin valkoista kattoa ja mietin, oliko se nyt niin paha asia.
” Pyh sä mietit liikaa”, tuhahdin.
Hätkähdin kuullessani peiton kahahduksen vieressäni. Käännyin katsomaan ja paniikki helpotti heti. Peetu nukkui sikeästi vieressäni. Ojensin käteni ja sipaisin pojan hiukset korvan taakse hymyillen. Peetu oli ollut ihana alun jälkeen. Suukotin hellästi pojan poskea ja katselin tovin tätä ennen kuin nousin ylös. Peetu näytti yhtä rauhalliselta kuin minä tunsin oloni siinä hetkessä. Suljin silmäni hetkeksi huoneen ovella ja odotin, että rauhoittuisin. Paniikki nosti päätään, mitä kauemmaksi Peetusta astelin. Pakotin jalkani liikkumaan kohti keittiötä. Toivoin, ettei kukaan olisi vielä hereillä. Voisin keittää koko porukalle kahvit ja teeskennellä eilisen olleen unta. Sitä se ei kuitenkaan koskaan olisi. Rypistin kulmiani ja huomasin miettiväni, pitäisikö minun ottaa yhteyttä Eliakseen tai jotain. Naurahdin ivallisesti ääneen itselleni. Oppisin elämään asian kanssa ja voisin jopa antaa anteeksi, mutta se tapahtuisi enemmänkin itseni kuin Eliaksen takia. En kykenisi olemaan niin jalo, että soittaisin ja sanoisin kaiken olevan kunnossa. Siihen en pystyisi varmaan koskaan. Astuin keittiöön ja hymyilin väkinäisesti. Helpotuin hiukan nähdessäni Ollin hellan ääressä. Jonia en olisi kestänyt juuri sinä hetkenä.
” Istu alas. Mä keitin just kahvia”, sanoi Olli.
” Kiitos”, mutisin.
Istahdin lähimmälle tuolille ja tajusin vasta nyt, ettei minulla ollut omat vaatteet ylläni. Istuin tuolilla pelkässä yli suuressa t-paidassa.
” Sähän otit maitoa tähän”, Olli totesi.
” Joo”, sanoin.
Vastasin lempeään hymyyn jonka poika minulle soi ojentaessaan mukin. Olli istahti minua vastapäätä.
” Haluatko sä leipää tai jotain?” kysyi Olli.
” En. Sä taisit takoa järkeä Peetun päähän?” heitin.
Sanoin sen nopeasti, ettei rohkeuteni kysyä pettäisi.
” Jotain sinnepäin. Se on välillä vaan vähän hidas”, Olli hymähti.
Tunsin rentoutuvani ja istuin paremmin tuolille. Hymyni muuttui astetta syvemmäksi eikä sitä tarvinnut pakottaa.

Kaadoin kahvia mukiin ja lähdin herättämään Peetua. Muuten menisi koko päivä ohitse, ajattelin. Kello juoksi jo puolenpäivän tienoilla. Suunnistin huoneeseen josta olin herännyt aikaisemmin. Istahdin patjalle Peetun viereen. Poika oli kääntynyt mahalleen ja nukkui sikeästi. Toinen käsi oli ojentunut sinne puolelle, missä minä olin nukkunut. Työnsin kahvi mukin Peetun nenän alle.
” Suostuisitko sä heräämään?” kysyin.
Ravistin hellästi poikaa olkapäästä. Peetu murahti jotain epäselvää ja kohotti hiukan päätään tyynyiltä. Naurahdin hiljaa. Hän näytti söpöltä hiukset sekaisin ja puoli nukuksissa.
” Olis kahvia”, sanoin.
” Mitä kello on?” Peetu kysyi.
” Puoli kakstoista”, vastasin.
Peetu kohottautui istumaan ja hieraisi kasvojaan. Ojensin mukia hänelle.
” Tähän vois tottua”, poika naurahti.
” Uneksi vaan”, tuhahdin.
Peetu kumartui puoleeni ja veti minut lähemmäksi itseään. Tunsin huulien koskettavan ohimoani hellästi.
” Mä tuon sulle huomenna kahvia, jos nukut mun vieressä”, poika vihjasi.
” Koukuttava ajatus”, naurahdin.
” Paras nousta ylös”, totesi Peetu.
Hän nousi nopeasti seisomaan ja veti minut mukanaan. Painauduin kiinni poikaan ja suutelin häntä hellästi.
” Voit sä mua suudella”, kuiskasin.
” Hmh. Mielelläni vaikka joka aamu”, naurahti Peetu.
Tunsin pojan kietovan kätensä ympärille ja pitelevän minua hellästi sylissään. Siinä uskoin voivani unohtaa Eliaksen. Peetun kanssa kaikki onnistuisi.
” Tässä on hyvä olla”, kuiskasin.
” Älä sit karkaa minnekään”, Peetu hymähti.
Painoin pääni hänen leveää rintaa vasten ja hymyilin. Tässä voisin voittaa kaikki pahat uneni ja ajatukseni. Tähän minä jäisin. Kuka nyt loppuelämästä tietäisi, mutta tunsin kuuluvani siihen.

Mielestäni tähän oli hyvä lopettaa. Kyllähän näitä aina vois pitkittää, mutta tämä oli nyt tässä.

Uudesta tarinasta en osaa sanoa mitään. Aihe toivomuksia otetaan vastaan. Ideoita on melko paljon, mutta pitää nyt katsoa.

Lähettäjä: hernerokka 
Päivämäärä:   26.12.11 13:56:20

Hieno loppu hienolle tarinalle. Ei voi ku tykätä! :)

Lähettäjä: pinaple 
Päivämäärä:   26.12.11 15:28:29

Aivan loistava loppu (: Ja juuri oikeaan kohtaan lopetit, olisi voinut tarinasta mennä maku jos sitä olisi jatkanut (: Ihana tarina kokonaisuudessaan ja välillä hyvin koskettavakin, tykkäsin tooooosi paljon vaikka en aikaisemmin ole kommentoinutkaan (:

Lähettäjä: !!??!!?? 
Päivämäärä:   26.12.11 16:54:33

amista ja sofiasta kertovalle tarinalle (vanhempi tarina??, jonka vasta luin) olis kiva saaha jatko-osa, mikä kertois vaikka niistä ku ne on vähä vanhempia (jotaa pari kymppisiä??)

Päivämäärä:   27.12.11 17:51:50

tää oli just hyvä tarina! (en vissii montaa kertaa oo viel maininnu :D)
toi oli hyvä idea et amista ja sofiasta kertovalle tarinalle jatkoa se on sun yks parhaimpii ja ehdottomasti surullisin tarina!
mut kyl joku uuskin tarina kelpais, nää on aina hyviä!

Lähettäjä<3! 
Päivämäärä:   28.12.11 00:38:50

Bravoo ! Sellane selvä lopetus ja loppu oli muutenki hyvä(: Uuutta tarinaa odotellessa !(;; P.S -Peetu muistuttaa omalla tavallaa poikaystävääni ! tätä on ollu hauska ja mukava lukee senki asian takia. Ennen kaikkea kuitenkin, olet hyvä kirjoittaja ! (:: kiiitoksia tästä tarinasta !

Lähettäjä: randommm 
Päivämäärä:   2.1.12 00:42:18

tää oli aivan ihana!! kirjotat tosi hyvin ja sujuvasti. ehdottomasti lisää tarinoita sulta! ja tää tarina sai mut ymmärtää miten paljon oikeesti ite tarttisin tollasta jätkää niiku peetu.. kiitos tästä ihanasta tarinasta :)

Lähettäjä: Aviza 
Päivämäärä:   2.1.12 18:08:39

IHANAAAA <333 Tosi koskettava ja ihana kiitoss siitä!

Päivämäärä:   6.1.12 01:23:39

oikeesti tykkäsin aivan älyttömän paljon tästä sun tarinasta ja tyylistä kirjottaa. kiitos :)

Lähettäjä: jokuvaan.. 
Päivämäärä:   6.1.12 01:43:31

osaat kirjottaa ihan sairaan hyvin! oon lukenu sun muitaki tarinoita tuolta netti sivuilta minkä linkkasit tuolla aikasemmin ja oon kyllä nauranu,jännittäny ja itkeny(itkeny ehkä kaikista eniten...) kun sun tarinat on vaa nii super hyviä!! vielä noin puolet noista aikasemmistas kirjottamista tarinoista jäljellä mutta kyl ne nopeesti tulee luettuu ku ei pysty lopettaa ja yötä myöten niit pitää lukee ! :)

Lähettäjä: Riko 
Päivämäärä:   6.1.12 11:25:48

Kiitos ihanista kommenteista!

Oon väsännyt jonkinlaista jatko-osaa Amin ja Sofian tarinalle, jonka laitan tänne. Pitäs vaan keksiä nimi sille. =)

Lähettäjä: EpE 
Päivämäärä:   6.1.12 11:36:09

Meinasin juuri tulla ehdottamaan, että otat seuraavaksi projektiksi kirjoittaa jatko-osat, jotka päättyvät hyvin, kaikille surullisesti päättyville tarinoillesi =)

Ja Amin ja Sofian tarina on kyllä ehdottomasti se ykkönen jolle tahdon, muistaakseni sitä olen joskus vieraskirjassakin pyydellyt =)

Ja sitten itse tähän tarinaan... Alusta asti olen seurannut ja ehdottomasti yksi parhaista täällä tai netissä ylipäätään olevista tarinoista. Henkilöt olivat aidon tuntuisia ja Peetu aivan ihana <3 On nautinto lukea tekstiä, jossa tapahtuu ja kirjoitusvirheet eivät hypi silmille =) Iso plussa siitä, että loppu oli onnellinen :D

Uutta tarinaasi odotellen =)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.13 15:59:59

Onko tähän kehitelty mitään jatko-osaa? Ja aivan ihana tarina!<3

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.