Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Elämä satuttaa, aika parantaa

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   30.7.11 15:56:56

Tässä olisi tarjolla jonkinlainen uusi tarina.
Katsotaan, mitä tästä taasen syntyy.

Tää alkaa ajasta ennen kuin päähenkilöt kohtaavat toisensa elämässään. Kyllä ne siitä tutustuu...

Elämä satuttaa, aika parantaa

Luku 1

J:

Nakkasin reppuni huoneen nurkkaan ja lysähdin sängylle istumaan. Huomasin käsieni hiukan tärisevän ja kyyneleet uiskentelivat silmissäni. Puraisin huultani kuullessani puhelimen soivan. Ruudulla vilkkui nimi Elias. Painoin hiljennä toimintoa ja ryntäsin vessaan. Revin vaatteet yltäni ja säädin suihkun termostaatin sopivaksi.
” Helvëtti”, voihkaisin.
Puristin käteni nyrkkiin ja sukelsin lämpimään suihkuun. Kiedoin käteni ympärilleni ja annoin kyyneleiden valua pitkin poskiani. Muistin lupaukseni siitä, etten antaisi kenenkään enää koskaan satuttaa minua ja niin oli käynyt. Aloin pestä itseäni huolellisesti. Rauhalliset vedot muuttuivat pian voimakkaammiksi. Tuntui kuin olisin yrittänyt hioa ihon rikki, voidakseni unohtaa kaiken.
” Sä et oo näin heikko”, kuiskasin.
Purin hampaani yhteen ja paiskasin pesusienen lattian poikki seinään. Se putosi lätsähtäen kuiville kaakeleille ja tunsin oloni aavistuksen paremmaksi. Suljin suihkun ja kiedoin pyyhkeen ympärilleni. Astelin huoneeseeni, missä ei ollut ketään. Vilkaisin puhelinta ja huokaisin. Eliakselta oli tullut kuusi puhelua ja kolme viestiä. Poistin ne kaikki lukematta. Minua oksetti ajatuskin pojasta ja tuhosin numeronkin puhelimen muistista. Olin hetken tyytyväinen itseeni.

Kävelin rauhallisesti koulun käytävää eteenpäin ja puristin käteni laukun remmin ympärille. Käänsin katseeni muualle nähdessäni Eliaksen. Kipitin nopeasti kavereideni luokse ja hymyilin heille.
” Moi. Mihin sä katosit perjantaina?” kysyi Oona.
” Mulla oli menoa”, vastasin.
Katseeni pyyhkäisi Eliaksen suuntaan ja purin poskeani sisäpuolelta paljastamatta mitään. Olisin halunnut unohtaa perjantain kaikkein mieluiten.
” Ootko sä kunnossa?” Erin kysyi.
Onnistuin hymyilemään pienikokoiselle blondille ja nyökkäsin. Erin ei ollut Elias, hoin itselleni. He vain sattuivat olemaan sisaruksia.
” Tietysti”, vastasin nauraen.
Omiin korviini se kuulosti kolkolta, mutta taisi mennä lävitse. Erin ja Oona hymyilivät. Puhe siirtyi muihin aiheisiin ja heitin kommentteja väliin, etteivät he olisi huomanneet minun ajattelevan ihan muuta. Tunsin Eliaksen katseen selässäni, mutta pakotin itseni tuijottamaan Eriniä tai Oonaa. Kävelimme yhdessä luokkaan ja tunsin rentoutuvani aavistuksen, kun Elias kavereineen joutui menemään toiseen luokkaan. Huokaisin hädin tuskin kuuluvasti ja suljin silmäni hetkeksi. Onneksi emme olleet samalla luokalla, sitä en olisi kestänyt. Istahdin pulpetin taakse ja kaivoin kirjat esille. Huomasin joidenkin vilkuilevan itseäni ja mietin, näkyikö se sittenkin päällepäin. Tunsin oksennuksen maun nousevan suuhuni ja rauhoittelin itseäni. Tietenkään kukaan ei voinut tietää mistään mitään. Pakotin katseeni taululle ja keskityin täysin tuntiin. Huomasin kuitenkin ajautuvani pian sivuraiteille.

Pujahdin huoneeseeni ja suljin oven perässäni. Heittäydyin sängylle selälleni ja huokaisin kuuluvasti. Tuijotin valkoista kattoa ja laskin hitaasti sataan. Olin onnistuneesti vältellyt Eliasta koko päivän. Tunsin helpotusta, kun koulusta oli selvitty. Puhelin piipitti taskussani ja kaivoin sen esille. Oona ehdotti jos lähtisin jonnekin kahville. Näppäilin myöntävän vastauksen ja nousin ylös. Avasin kaapin oven ja tuijotin itseäni peilistä. Hymähdin hiukan ja aloin korjailla meikkiä. Minulla oli vielä puoli tuntia aikaa eikä tässä kauan menisi.
” Niin mä teen”, totesin.
Olin tovin tuijottanut lopputulosta ja aloin kaivella kaappia. Tiesin, mitä oikein etsin sieltä. Löysin mustan paidan jossa oli kimalletta ja vaihdoin sen ylleni. Se näytti paljon paremmalta kuin aamulla valitsemani ihmeellinen huppari. Tajusin pukeutuneeni kaikkea muuta kuin normaalisti kouluun lähtiessäni. Siinä oli varmasti suurin syy, miksi olin tuntenut toisten tuijottavan itseäni. Suljin kaapin oven ja nappasin pikkulaukun tuolin selkänojalta ja kipitin rappuset alas. Sujautin kengät jalkaani ja nappasin takkini naulakosta. Kävelin reippain askelin bussipysäkille odottelemaan. Nojasin pysäkin seinää vasten ja vilkaisin kännykkääni. Puraisin huultani nähdessäni viestin tulleen. Se oli Eliakselta. Tiesin sen vaikka näytöllä loisti vain numero. Muistin tutut numerot ulkoa. Poistin viestin lukematta sitä. Minulla ei ollut pojalle mitään asiaa enää koskaan. Nousin bussiin ja näytin korttiani mennessäni takaosaan. Lysähdin istumaan takapenkkiin ja toivoin, etten näkisi Eliasta tänään enää.

Nuorisotalon kahvilassa oli tuttuun tapaan paljon porukkaa. Hymyilin nähdessäni Oonan ja Erinin istumassa nurkkapöydässä. Askeleeni hidastuivat, kun näin Eliaksen heidän seurassaan. Puraisin huultani nopeasti ja hätkähdin tuntiessani käden kietoutuvan olkapäilleni.
” Moi muru”, pehmeä ääni sanoi.
Hymy hiipi hitaasti huulilleni ja käännyin katsomaan taakseni. Nauravat siniset silmät kohtasivat rävähtämättä katseeni.
” Hei”, sanoin.
Olin helpottunut, kun halaajani oli vain Joni.
” Onks kaikki hyvin?” sinisten silmien omistaja kysyi huolestuneena.
Huomasin huvittuneisuuden kadonneen niistä.
” Joo, joo”, naurahdin kuivasti.
Jonin katse suuntautui Eliakseen ja sitten minuun.
” Onks teillä ongelmia?” hän kysyi.
” Me erottiin”, sanoin painokkaasti.
” Ahaa”, henkäisi Joni.
Lämmin käsi tarttui omaani ja minut saateltiin ystävieni luokse. Vältin katsomasta suoraan Eliakseen joka nousi ylös. Hänen poskensa olivat aavistukseen punehtuneet ja poika katosi paikalta kuin tuli hännän alla.
” Te ootte eronneet”, tokaisi Erin.
” Niin”, sanoin.
” Kai sä nyt pärjäät?” Joni tiedusteli.
” Tietysti”, nauroin väkinäisesti.
Työnsin armasta veljeäni kauemmaksi itsestäni ja toivoin hänen jättävän asian sikseen. Joni nyökkäsi ja muotoili huulillaan jotain puhumisesta kotona. Istahdin Erinin viereen tuolille, jossa Elias oli istunut.
” Puhuiko se mitään?” kysyin ja viittasin Eliakseen suuntaan.
Poika oli liittynyt kaveriensa seuraan toiselle puolelle huonetta biljardia pelaamaan.
” Sua se etsi”, Erin kertoi.
” Sano sille, ettei mulla oo mitään asiaa sille. Se on ohi”, kuiskasin hiljaa.
Erin vain nyökkäsi eikä vaatinut selitystä, koska kuuli päätökseni lopullisuuden äänessäni. Puristin käteni nyrkkiin pöydän alla, kunpa he vain tietäisivätkään.

Olin kävelemässä yksinäni bussipysäkille, kun kuulin nopeat askeleet takaani ja tuttu ääni kutsui minua. Vilkaisin taakseni ja melkein säntäsin juoksuun nähdessäni Eliaksen.
” Jenna oota!” poika pyysi.
Huomasin bussin pysäkillä ja pyrähdin juoksuun. Se oli tekosyyni paeta paikalta, ajattelin. tosin minulla ei ollut mitään halua puhua pojan kanssa enää koskaan. Olin juuri pujahtamassa autoon, kun käsi vetäisi minut takaisin pyörätielle.
” Mitä sä haluat?!” huudahdin.
” Puhutaan”, poika pyysi.
Tuijotin hetken Eliaksen tuttuja piirteitä ja voihkaisin hiljaa ääneen. Suljin silmäni ja käänsin katseeni pois.
” Päästä irti tai mä huudan”, kuiskasin.
Elias puraisi huultaan ja näytti eksyneeltä lampaalta.
” Tuleeko neiti kyytiin?” kuski kysyi.
Tajusin bussin seisovan edelleen vierellämme ja nyökkäsin päättäväisesti. Irrotin jähmettyneen Eliaksen kädet itsestäni ja nousin alimmalle rappuselle.
” Painu helvëttiin”, sähähdin.
Elias perääntyi pari askelta ja näytti surulliselta. Tunsin kyyneleiden polttelevan silmäkulmiani. Pojan olemuksessa oli jotain vetoavaa, mutta pudistin itseni irti typeristä tunteistani. Käännyin ja hymyilin kuskille. Pahoittelin viivästystä ja näytin kortin hänelle. Katsoin tiukasti eteenpäin, kun bussi lipui pysäkiltä pois. Purin hampaani yhteen etten olisi vilkaissut Eliaksen suuntaan. Poika ei ansainnut suopeita ajatuksia minulta. Perjantai oli muuttanut kaiken. Olin ajatellut, että Eliaksessa oli jotain erilaista kuin muissa pojissa joiden kanssa olin ollut, mutta kaikki oli ohitse välillämme.

Luku 2

P:

Pyörittelin kynää sormissani ja tuijotin paperia edessäni hiukan hämilläni. Yleensä kaikki oli niin helppoa, mutta tänään mikään ei tuntunut sujuvan. Vielä eilen olin osannut leikiten koealueen, mutta nyt aivot löivät tyhjää. Luin kysymyksen kerta toisensa jälkeen ja hieraisin silmiäni. Minulla ei ollut hajuakaan, mitä kysymys oikein tarkoitti. Vilkaisin ympärilleni ja huomasin muutamien muidenkin olevan ongelmissa. Suurin osa kyllä kirjoitti paperille jotakin. Vilkaisin kelloa ja tiesin, että kokeen saisi kohta palauttaa. Olin istunut melkein tunnin yrittäen saada jotain järkevää aikaiseksi. Tunsin tutun pistoksen takaraivossani ja suljin silmäni hetkeksi. Tämä kruunaisi päivän, ajattelin.
” Saako kokeen palauttaa?” kysyi lettipäinen tyttö eturivistä, Lotta.
Hän oli luokan varsinainen nörtti ja näytti sen. Hän oli varmasti vastannut jokaiseen kysymykseen. Yleensä minäkin loistin parhaiden joukossa, mutta pidin siitä matalaa profiilia. Opettaja vilkaisi kelloa ja nyökkäsi. Ensimmäinen tunti oli mennyt. Keräsin hiljaa tavarani ja heitin tyhjän paperin pöydälle. Näin hämmentyneen katseen opettajan hailakan sinisissä silmissä ja ne suuntautuivat minuun. Suu aukeni sanoakseen jotain, mutta ryntäsin ulos luokasta. Minä en jaksanut keskustella asiasta. Suunnistin vessaan ja tuijotin itseäni peilistä. Kasvoiltani oli kadonnut väri ja käteni tärisivät. Kaivoin lääkkeet laukusta ja otin ne. Nojasin tovin viileätä kaakeli seinää vasten ennen kuin suunnistin ulos koulunpihalle. Istahdin lähimmälle penkille ja suljin silmäni. Kevät aurinko lämmitti melko mukavasti. Kuulin askeleita ja penkki narahti, kun joku istahti viereeni.
” Vastasitko sä kaikkiin kysymyksiin?” kuulin Lotan kysyvän.
Avasin silmäni ja katselin tyttöä. Pudistin päätäni hitaasti.
” En”, mutisin.
” Osa oli tosi hankalia”, Lotta jutteli.
” Hmh”, tuhahdin.
Päätin olla hiljaa siitä, etten ollut vastannut mihinkään. Kokeesta tulisi hylätty ja siitä vasta porukat riemastuisivat, jos nyt sattuisivat sillä hetkellä välittämään.

Lotta häipyi paikalta, kun muutama muu luokaltamme suunnisti ovista ulos. He suuntasivat luokseni ja istahtivat ympärilleni.
” Mitä se halus?” kysyi Piia.
Hän oli vaaleahiuksinen tyttö joka oli värjännyt hiuksiinsa tummia raitoja ja leikannut ne lyhyiksi.
” Ei mitään”, vastasin.
Inhosin tytöstä huokuvaa mustasukkaisuutta. Olimme välillä yhdessä ja seuraavassa hetkessä taas emme. Se johtui Piian omistushalusta. Minua sellainen ärsytti.
” Oliks se taas varma saaneensa täydet pisteet?” kysyi Mika.
” Kutakuinkin”, hymähdin.
Tunsin oloni parantuvan asteittain. Olin ottanut lääkkeet ajoissa.
” Sellaista se on”, huokaisi Mika.
” Joitakin on siunattu”, Juuso piruili.
Tunsin hänen katseen viipyvän itsessäni ja siirtyvän sitten Lottaan. Piia kohotti katseensa kynsistään ja vilkaisi myös pihan toiselle puolelle.
” Kylhän sielt jonkilainen numero tulee”, hän hymähti.
” Juuh hylsy ja läpi”, Juuso naureskeli.
” Just”, Mika hymähti.
” Mitä meillä on seuraavaks?” kysyin.
” Matikkaa”; huokaisi Piia.

Kotona vallitsi tavanomainen kaaos, kun pujahdin ulko-ovesta sisälle. Kenkiä lojui siellä täällä ja olohuoneesta kuului naurua. Harpoin nopeasti kenkä rivistön ylitse ja pujahdin omaan huoneeseeni. Asettauduin sängylle makaamaan ja tuijotin kattoa. Alakerrasta kuului jotain meteliä ja toivoin hartaasti, etteivät he alkaisi riidellä. Meteli yltyi kuitenkin vähän ajan päästä ja huokaisin hiljaa. Nousin varovasti ylös ja hivuttauduin rappuset alas. Onnistuin pujahtamaan ovesta ulos. Kuulin kovan räsähdyksen uloskin ja vilkaisin taakseni. Keittiön ikkuna oli pudonnut kivetykselle räsähtäen. Tunsin jalkojeni liimautuvan paikoilleni, kun joku mies örisi jotain. Äidin kiljahdus sai minut havahtumaan. Hiivin ikkunan luokse ja kurkistin sisälle.
” Voi helvëtti”, kirosin hiljaa.
Mutsi oli raahannut jotain tyyppejä kotiin, mikä sinänsä ei olut uutta. Äidin turpiin saantikaan ei ollut mitään uutta. Toinen miehistä kuitenkin kuristi vaaleahiuksista naista joka valahti pikku hiljaa hervottomaksi. Nappasin jotakin kättä pidempää ja ryntäsin ovesta sisälle.
” Hei!” huudahdin.
Löin lankulla miestä selkään ja tämä irrotti kiroten otteensa äidistä. Olisin lyönyt uudelleenkin, mutta miehistä lyhyempi joka oli tähän asti, seisonut hiljaa paikoillaan kampitti minut. Tunsin nyrkin pamahtavan otsaani vasten, minkä jälkeen iskuja sateli. Tunsin verenmaun suussani ja rimpuilin vastaan. Hätkähdin kuullessani pullon räsähtävän ääneen ja lasinsiruja putoili ympärilleni.
” Saatänan ämmä!” karjaisi miehistä pidempi.
Tämä näytti tointuvan hetkessä iskustani, kun äiti oli lyönyt toista miestä pullolla takaraivoon. Näin hoikkien käsien tärisevän, kun mies astui lähemmäksi äitiä.
” Ulos”, äiti komensi.
Hän heilautti pullon kappaletta kädessään. Kohottauduin varovasti ylös päälleni rojahtaneen miehen alta, kun paikalle ryntäsi sinipukuisia miehiä. Minulla meni tovi tajutessa, että he olivat poliiseja.

Äiti nyyhkytti istuessaan ensiavun penkillä ja näytti surkealta. Pitelin jääpussia poskellani ja suljin silmäni. Nojasin päätäni taaksepäin ja huokaisin. Tällaista iltaa en ollut kuvitellut.
” Anteeksi”, äidin hiljainen ääni kantautui korviini.
” Hmh”, hymähdin.
Päätä särki ja kirkkaat valot sattuivat silmiin. Kirosin hiljaa mielessäni migreenin ensioireet.
” No niin voitte tulla tänne”, sanoi jämerä ääni.
Avasin silmäni ja yllätyin nähdessäni hoikan punahiuksisen sairaanhoitajan edessämme. Hän ohjasi meidät verhojen taakse pieneen huoneeseen. Tapahtumia selviteltiin nopeasti. Sain huuleeni muutaman tikin, mutta mitään vakavampaa ei ollut. Kaikki oli ohitse nopeasti ja pääsimme pois. Kuljimme rinnakkain hiljaa ovelle.
” Soitetaan taksi”, äiti totesi.
” Sopii mulle”, murahdin.
Työnsin kädet housujen taskuun ja säälin äitiä jälleen kerran. Eron jälkeen äidillä oli mennyt huonosti. Miehiä ja viinaa oli riittänyt, mutta tämä oli kyllä kaiken huippu.
” Menet isällesi”, äiti ilmoitti.
” Just”, sanoin.
Isä asui uuden akkansa kanssa kaupungin laidalla ja sieltä oli matkaa joka paikkaan.
” Niin on parasta”, äiti rauhoitteli.
Sävy oli kait tarkoitettu lähinnä hänelle itselleen. Minulla ei ollut mitään isän luokse muuttamista vastaan. Meillä oli hyvät välit. Lähinnä isä ukon uusi mietitytti hiukan.

Luku 3

J:

Hymyilin kaikille tutuille, kun ohitin heidät. Vaihdoin muutaman sanan rinnakkaisluokan poikien kanssa ja suuntasin keittiöön. Nappasin kaksi siideriä mukaani ja seisahduin olohuoneen ovelle. Pieni hymy hiipi huulilleni ja tunsin oloni paremmaksi kuin kahteen viikkoon. Huomasin keinahtelevani kappaleen tahtiin.
” JP:llä on kivat bileet”, totesi Oona.
Hän seisahtui viereeni ja katseli tanssijoita. Tunsimme suurimman osan heistä. Huomasin Erinin joka lähti tulemaan meitä kohti. Olin vältellyt häntä hiukan kuluneina viikkoina.
” Moi”, hän tervehti.
” Hei”, sanoin.
” Kiva nähdä”, sanoi Oona ja halasi Eriniä.
Erin oli ollut poissa koulusta melkein viikon. Syy oli täysi arvoitus minulle, mutta tuossa tyttö nyt oli.
” Niin”, myötäilin.
Halasin kevyesti Eriniä joka oli kyllä huomannut välien viilentymisen. Sydämeni jätti yhden lyönnin välistä ja jäykistyin nähdessäni Eliaksen. Hän seisoi toisella puolella huonetta ja katseli meitä. Olin vältellyt poikaa onnistuneesti viime aikoina.
” Onks kaikki hyvin?” kysyi Erin.
” Joo on”, vakuutin.
” Sori, että mun broidi on @!#$”, sanoi Erin.
Tuijotin tyttöä hämilläni ja yritin tavoittaa sanojen takaa suuremman merkityksen, mutta Erinin silmissä ei näkynyt inhoa tai sääliä. Hän ei siis tiennyt todellista syytä veljensä ja minun eroon. Erin vain pahoitteli, että Elias oli naisten piirittäjä. Tosin joku olisi voinut sarkastisesti sanoa, että minä olin miestennielijä.
” Ei se mitään”, naurahdin.
Heilautin kättäni ilmassa ja tuijotin uhmakkaasti Eliasta. Hän ei saisi pilata kaikkea, ajattelin. Join pari kulausta avaamastani siideri tölkistä ja siirryin keskemmäksi.
” Tanssitaan”, Oona innostui.
Hän asettautui viereeni ja aloimme tanssia nopean biisin tahtiin. Erin liittyi hymyillen seuraamme. Päätin tanssia murheet pois harteiltani.

Poskillani karehti puna, kun siirryin ulos hetkeksi haukkaamaan raitista ilmaa. Katselin lumen alta pilkistelevää nurmikkoa ja hymyilin. Kesä oli tulossa. Jähmetyin huomatessani Eliaksen joka käveli hitaasti luokseni. Olisin halunnut huutaa ja juosta kauemmaksi, mutta jotenkin vain liimauduin aloilleni.
” Jenna, voitasko me puhua?” poika pyysi.
” Mistä?” kivahdin.
Silmäni kapenivat viiruiksi ja tunsin raivon sekoittuvan pelon joukkoon. Elias kehtasi tulla luokseni kaiken jälkeen.
” Anteeksi”, pyysi poika hiljaa.
Näin surun hänen silmissään ja tunsin hetkellisen pistoksen sisimmässäni. Purin kuitenkin hampaat yhteen hetkeksi ja pakotin itseni rauhalliseksi.
” Sekö korjaa kaiken?” kysyin.
Kyyneleet uivat silmissäni tiesin sen. Tunsin Eliaksen käden tarttuvan omaani. Ote oli hellä ja varovainen.
” Ei tietenkään”, kuiskasi Elias.
” Älä koske muhun”, kuiskasin.
Työnsin pojan kauemmaksi ja siirryin kaksi askelta taaksepäin.
” Anna mun selittää”, pyysi Elias.
Järkytyin kuullessani sanat ja suuni loksahti auki. Poika luuli voivansa lirkutella itsensä takaisin elämääni tekonsa jälkeen. Selittelemällä asia ei paranisi. Ulvahdin tuntiessani pojan vetävän minua lähemmäksi itseään. Olin melkein Eliaksen sylissä. Rimpuilin vastaan.
” Onks täällä ongelmia?” kysyi jäätävä ääni.
Eliaksen ote irtosi ja syöksyin äänen suuntaan. Tunsin tuttujen käsien kietoutuvan hetkeksi ympärilleni ennen kuin minut sysättiin selän taakse.
” Ei”, mutisi Elias.
Joni astahti pojan luokse ja tarttui tätä kauluksesta kiinni.
” Älä tuu lähellekään Jennaa enää”, hän sanoi.
Joni irrotti otteensa ja kääntyi puoleeni. Hän johdatti minut pois Eliaksen luota.

Joni vei minut talon taakse ja istutti siellä olevan pöydän ääreen. Tunsin hänen halaavan minua lujasti ja siniset silmät katsoivat minua täynnä lämpöä.
” Mä en tiedä, mitä sun ja Eliaksen välillä on tapahtunut. Se ei kuitenkaa oo mitään kivaa. Kerrot sitte, kun siltä tuntuu”, Joni sanoi.
Painauduin hänen rintaansa vasten ja annoin muutaman kyyneleen vierähtää poskilleni. Tiesin paremmin kuin rakas veljeni, etten koskaan kertoisi Eliaksen ja minun eron syystä. En voisi ikinä kertoa kaikkea. Se olisi tiennyt täydellistä hävitystä.
” Kiitos”, kuiskasin.
” Ei sun tartte kiittää, muru”, Joni sanoi lempeästi.
Tunsin hänen pyyhkivän kyyneleet poskiltani ja uskaltauduin avaamaan silmäni. Hän piteli päätäni hellästi käsiensä välissä ja painoi hellän suukon otsalleni.
” Oot rakas”, sanoin.
” Niin säkin”, Joni sanoi.
” Mennään sisälle”, ehdotin.
” Okei, jos sä oot valmis”, sanoi Joni.
” Tietysti oon”, sanoin.
Olin viipynyt jo aivan liian kauan ulkona. Oona ja Erin olisivat huolissaan. Pidin Jonia kädestä kävellessämme sisälle. Irrotin otteeni olohuoneen ovella ja hymyilin veljelleni lämpimästi. Joni tavoitti pienen huolestuneen hymyn huulilleen ja katosi kavereidensa luokse. Tunsin pistoksen sisälläni ja pyysin häneltä anteeksi mielessäni aiheuttamaani huolta. Totuus ei kuitenkaan saisi tulla julki. Kävin hakemassa lisää joutavaa keittiöstä.

Heräsin jyskyttävään päänsärkyyn ja raotin varovasti silmiäni, en ollut kotona. kohottauduin hädissäni kyynärpäiden varaan, koska minulla ei ollut mielikuvia loppu illasta. Alkuyötähän se jo oli, ajattelin. Tunsin peiton valahtavan alaspäin ja tajusin olevani alasti. Vilkaisin vierelleni ja siirryin hetkessä kauemmaksi. Helpotus kuitenkin valtasi minut nähdessäni kotkanpään. Kosketin sitä hellästi ja kuuntelin rauhallista hengitystä.
” Samu”, kuiskasin.
Painoin huuleni hetkeksi tatuointia vasten ja nojasin pojan leveää selkää vasten. Sipaisin hellästi hiukset pois pojan poskelta. Mielikuvia nousi päähäni ja huokaisin. Olin tehnyt sen taas, juonut pääni täyteen ja unohtanut autuaasti puolet iltasta. Onneksi olin Samun luona enkä kenenkään muun. Pidin Samusta. Nousin ylös ja etsin vaatteeni, jotka olivat pitkin huonetta. Kuulin kahahduksen sängyltä ja käännyin katsomaan. Samu oli noussut istumaan.
” Aiotko sä lähteä?” hän kysyi.
” Joo”, sanoin.
Olin toivonut, ettei poika heräisi. Pakottauduin astelemaan lähemmäksi ja suutelin Samua hellästi. Yritin muistaa, miten monesti olin tehnyt niin ennenkin.
” Onks sulla kaikki hyvin?” Samu varmisti.
” Joo tietysti”, naurahdin.
Muistin minä kyllä sen verran illasta, että olin suostunut kaikkeen mitä välillämme oli tapahtunut.
” Hyvä. Sä olit juonut aika paljon”, Samu sanoi.
” Niin taisin”, huokaisin.
Istahdin sängylle ja katselin poikaa. Hätkähdin tuntiessani käden kietoutuvan vyötäröni ympärille. Olisin halunnut juosta karkuun, mutta jäin kuitenkin paikoilleni.
” Jotenkin me vaan aina päädytään sänkyyn”, naurahti Samu.
Hän silitti poskeani hellästi ja tunsin punan nousevan poskilleni.
” Niin”, mutisin.
” Kuule mä tykkään susta ihan oikeasti. Voitasko me olla yhdessä?” Samu kysyi.
” Miksei. Mun pitää miettiä sitä”, sanoin.
Olisin vastannut ennen Eliasta myöntävästi, mutta nyt tunsin vain suurta halua päästä tilanteesta.
” Sä oot erikoinen”, Samu totesi.
” Niin taidan olla. Nähdään. Mä soitan sulle”, lupasin.
Nousin ylös ja tunsin pojan käsien valahtavan alas. Hän ei yrittänyt pidellä minua sylissään. Kävelin ovelle ja suljin sen hiljaa takanani. Säntäsin juoksuun vasta kadulla.

Sellaista alkua, toivottavasti joku edes tykkäsi ja saa jotain irti tästä.

Re: Elämä satuttaa, aika parantaa

LähettäjäTito_Man 
Päivämäärä:   30.7.11 17:06:55

mä tykkäsin! :) äkkiä jatkoo mä jäin aika pahasti koukkuun tähän jo nyt :D

Lähettäjä: aawww 
Päivämäärä:   30.7.11 19:14:08

tykkään! ÄKKIÄ JATKOO!

Lähettäjä: eiomal 
Päivämäärä:   30.7.11 20:29:52

Tykkäsin, olis ehkä pikkusen enemmän saanu olla tietoa henkilöistä. Mutta vaikuttaa hyvältä niinkun kaikki sun aikasemmatkin :))

Lähettäjä: tanja 
Päivämäärä:   30.7.11 23:21:12

mä oon koukussa ! äkkiä jatkoa

Lähettäjähalinalle 
Päivämäärä:   31.7.11 12:08:14

Aww, hieno alku! Jatkoa ^^

Lähettäjäwearr 
Päivämäärä:   31.7.11 12:57:00

Tosi hyvä,tykkäsin!

Lähettäjä: qsw 
Päivämäärä:   31.7.11 20:50:37

vähän kuullostaa hyvältä, lisäää!!

Lähettäjäriina- 
Päivämäärä:   31.7.11 21:56:44

Jäin heti ensimmäisestä lauseesta jo tähän koukkuun, lisää tulemaan!

Lähettäjä: Lasikannu 
Päivämäärä:   1.8.11 10:40:19

Oi ihanaa, Riko on tullu takaisin ! :)
tykkään, niinku kaikista sun tarinoista :)

Lähettäjä: hih! 
Päivämäärä:   1.8.11 12:47:53

Jäin jo koukkuun tähäm tarinaan.. :D Lisää! :)

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   1.8.11 13:34:20

Mua tökkäs silmään se et toisen päähenkilön nimi ei tulli esille sekä se et tohon Jennan ja Eliaksen eron syyhyn ei viitattu melkeen mitenkään.

Yhdyssanavirheitäkin oli aikalailla.
Tsemppaa niissä niin hyvä tulee :)

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   4.8.11 20:06:20

FH: Kaikki aikanaan...

Luku 4

P:

Katselin ympärilleni valtavassa huoneessa jossa oli sänky, kirjahylly ja jonkinlainen pöytä. Kaikki muut tutut tavarat puuttuivat. Vilkaisin laatikoita oven suussa ja huokaisin. Haistelin tuntemuksiani, mutta en saanut niistä otetta. toisaalta oli helpotus päästä pois hiukan itsetuhoisen oloisen äidin luota, mutta taas huoli tästä oli suuri. Oveen koputettiin hetkeä ennen kuin se avautui. Hymyilevä vaaleahiuksinen nainen tunkeutui huoneeseen lakanapinon kanssa.
” Tässä olis lakanat”, hän sanoi.
Hymyilin isän uudelle vaimolle, Kristalle lämpimästi. Hän oli vaikuttanut iloiselta minun muuttaessa heidän luokseen ja toivottanut tervetulleeksi.
” Kiitos”, mutisin.
” Kohta olis ruoka”, sanoi Krista.
Hän laski pinon sängylle ja katseli ympärilleen.
” Kiva”, ynähdin.
” Tarvitsetko apua?” kysyi Krista.
Hän viittasi laatikoiden suuntaan hymyillen. pudistin hitaasti päätäni.
” Kyllä mä pärjään”, sanoin.
” Hyvä. Tule vartin päästä syömään”, Krista hymyili.
Hän poistui huoneesta ja sulki oven jäljessään. Tunsin jännityksen helpottavan ja naurahdin itselleni. Oli typerää pelätä Kristaa. Olimmehan me ennenkin jutelleet ja olin jopa pitänyt hänestä. Tosin me emme olleet jakaneet samaa asuntoa aikaisemmin.

Istuuduin kovalle penkille odottamaan tunnin alkua. Olin lähtenyt hyvissä ajoin isän luota kouluun, ilmeisen liian aikaisin. Kello oli vasta kymmentä vaille eikä käytävillä ollut kuin koulun priimukset. Lottakin oli paikalla ja hymyili minulle.
” Hei”, hän sanoi.
” Moi”, mumisin.
” Kohta alkaa kesäloma”, Lotta totesi.
Ihmettelin valtavasti tytön halua puhua kanssani. Hän tuntui roikkuvan kaiken aikaa lähettyvillä ja tuli höpisemään muiden poissa ollessa.
” Niinpä”, huokaisin.
Se oli tervetullut tauko koulunkäyntiin. Minua ainakin harmaat seinät olivat alkaneet taas kerran ärsyttää.
” Mitä sä teet lomalla?” kysyi Lotta.
Mietin, mitähän tyttö sillä tiedolla tekisi.
” Oon kaupungissa ja käyään mökillä”, huokaisin.
Lotta nyökytteli hymyillen.
” Me lähdetään espanjaan pariks viikoks”, Lotta kertoi.
Mieleni teki sanoa suoraan, että ketä kiinnosti. Aluksi tytön käytös oli lähinnä huvittanut, mutta viime aikoina se oli käynyt ärsyttäväksi. Toivottavasti Lotta ei kuvitellut mitään typerää. Keskustelumme keskeytti paikalle porhaltava Mika.
” Maanantait pitäis kieltää lailla”, voihkaisi Mika.
Hän rojahti viereeni penkille ja haukotteli leveästi.
” Jep”, tokaisin.
” Mitä toi halus?” kysyi Mika.
Lotta siirtyi taas kauemmaksi ja vetäytyi kuoreensa.
” En tiiä”, vastasin.
” Omituinen tapaus”, Mika hymähti.
” Jeah. Lähetetään se omituisten otusten kerhoon”, naurahdin.
Mika virnisti ja näytti heränneen henkiin.
” Hyvä idea”, hän totesi.
Leveä virne hänen kasvoillaan leveni hetkeksi ja katosi, kun opettaja asteli tulemaan. Koulupäivä alkaisi.

Luku 5

J:

Avasin ulko-oven ja suljin sen hiljaa perässäni. Aistin painostavan ilmapiirin ennen kuin kuulin äidin äänen.
” Keittiöön neitiseni”, hän sanoi.
Tuijotin hetken verkkarihousuissa seisovaa äitiäni. Hän näytti vihaiselta seistessään keittiön kynnyksellä kädet lanteilla. Tummat hiukset laskeutuivat lainehtien olkapäille ja silmät leimusivat kiukkua. Painoin katseeni alas ja suuntasin keittiöön.
” Istu”, komensi isä minua.
He olivat näköjään päättäneet iskeä yhdessä. Vedin tuolin itselleni ja asettauduin sille. Huomasin katseeni kiertelevän ruskeissa kaapeissa ja purin huultani, mitähän tästäkin tulisi.
” Missä olit?!” kivahti äiti.
” Oonan luona”, sanoin nopeasti.
” Valehtelet!” karjaisi isä.
Poskeni punehtuivat ja tajusin, etteivät selitykset auttaneet minua tällä kertaa. Olin jäänyt kiinni valheesta. Kuuntelin saarnan katse pöydässä. Osa meni minulta ohitse, mutta ei todellakaan mihinkään hoitoon lähettäminen.
” Ihan mitä tahansa muuta!” parkaisin.
Jonikin oli ilmaantunut keittiöön ja tuijotti isäämme kuin vähä-älyistä idioottia.
” Mene huoneeseesi niin keskustelemme asiasta. Selvää on, ettet tänne kesäksi jää”, isä ilmoitti.
Hän muisti vallan hyvin viime kesän joka oli mennyt sekoillessa. Joni oli silloin pelastanut minut, mutta tänä vuonna hänkään ei siihen pystyisi. Tajusin etten edes halunnut. Minusta tuntui hyvältä ajatukselta päästä pois kotoa edes hetkeksi. Hoitoon en kyllä halua, ajattelin mennessäni huoneeseeni. Joni tuli perässäni.
” Olitko sä Samulla?” kysyi hän.
” Joo”, huokaisin.
Joni näytti miettivältä, mutta nyökkäsi sitten. Tajusin hänen aina hyväksyneen Samun, mutta ei koskaan Eliasta.
” Pitäskö mun tietää jotain siitä?” kysyi Joni.
” Ei. Kaikki on hyvin”, sanoin.
” Hyvä. Sä oot tosi pulassa prinsessa enkä mä taida auttaa sua irti”, Joni totesi.
” En mä haluakaan”, kerroin.
” Haluatko sä pois?” kysyi Joni.
Hän näytti aavistuksen yllättyneeltä ja sitten oivallus pyyhkäisi meidän molempien ylitse. Tunsin joutuvani karhumaiseen halaukseen.
” Haluan”, sanoin päättäväisesti.
” Mää oon pahoillani siitä, mitä ikinä Elias sulle tekikään”, Joni kertoi.
” Kiitos”, kuiskasin.
” Kerrot sitten joskus”, kehotti Joni.

Istuin bussin takapenkillä ja nojasin otsaani lasia vasten. Katselin muuttuvia maisemia ja huokaisin hiljaa. Vilkaisin ympärilleni ja totesin auton tyhjenneen uhkaavasti. Hymähdin, kukapa nyt olisi halunnut jonnekin peräkylään vapaaehtoisesti. Kännykkä alkoi soida taskussani ja vilkaisin näyttöä.
” Moi”, vastasin.
” Moikka. Ootko sä jo perillä?” kysyi Oona raivostuttavan pirteällä äänellä.
” En vielä”, mutisin.
” Asetu taloks ja ota selvää, voinko mä tulla käymään siellä”, Oona jutteli.
” Totta kai”, lupasin.
” Erinkin vois tulla”, sanoi Oona.
Rypistin hiukan kulmiani ja emmin vastaukseni kanssa.
” Niin kai”, mumisin.
” Sä haluut unohtaa Eliaksen ja työnnät Eriniäkin pois”, huokaisi Oona.
Kuulin pettymyksen hänen äänessään ja tunsin pistoksen omassatunnossa. Erin ei ollut tehnyt mitään väärää, vain hänen idioottimainen veljensä.
” Ei kait mun pitäs”, voihkaisin.
” Sä voisit kertoo, mitä sulle ja Eliakselle tapahtu”, Oona ehdotti.
” Joskus”, mutisin.
” Soittele, kun oot päässyt perille. Mun pitää nyt mennä”, Oona ilmoitti iloisesti ja lopetti puhelun kuin seinään.
Arvelin hänen hiukan loukkaantuneen siitä, etten halunnut tavata Eriniä. Naurahdin, tiesinkö minä muka mitä oikein halusin.

Raahasin laukkuani mäkeä ylös ja kirosin hiljaa. Kukaan ei ollut tullut vastaan. Äiti oli varmaan muistanut bussin aikataulun väärin tai jotain. Pyyhkäisin hikeä otsaltani ja katsoin ylöspäin. Matkaa oli vielä, ajattelin. Tartuin laukkuun ja jatkoin sen raahaamista kohti punaista taloa mäenpäällä.
” Ei tää niin syrjässä olekaan”, mutisin.
Olin ohittanut jo kolme taloa jotka oli vasta rakennettu. Olin aina kuvitellut paikan olevan kauempana kaikesta, mutta ei täältä kyläänkään niin tuhottomasti matkaa ollut. Siirsin jalkojani toisen eteen ja pistin merkille poikaporukan yhden talon portilla. Tunsin heidän katseet itsessäni. Kukaan ei kuitenkaan tarjonnut apuaan vaan seisoivat paikoillaan. Näin heidän nauravan jollekin ja poskeni punehtuivat kiukusta.
” Kuka käski pakata näin paljon?” moitin itseäni.
Olin tunkenut melkein koko vaatekaapin mukaan ja nyt sain kärsiä siitä. Pysähdyin hetkeksi hengähtämään ja huomasin olevani melkein poikien luona. Yksi heistä liikahti ja asteli lähemmäksi.
” Tarvitko sä apua?” hän kysyi.
Värähdin kohdatessani tummien silmien katseen. Jokin niissä toi mieleen Eliaksen. Hyökkäys oli paras puolustus, ajattelin.
” Heitittekö arpaa, että kuka teistä oikein joutuu uhrautumaan?!” kivahdin.
Pojat näyttivät hiukan hämmentyneiltä, yhtä lukuun ottamatta. Tämä seisoskeli muiden vieressä, mutta kuitenkin erillään muista. Ennätin nähdä huvittuneisuuden vihreissä silmissä ennen kuin lippa peitti katseen.
” Ollaanpas sitä kiukkuisia”, naurahti tummasilmäinen poika.
Pistin merkille aavistuksen latvoista kiharat ruskeat hiukset ja mieleni teki koskettaa niitä. Puraisin nopeasti huultani ja pakotin katseeni maahan. Tartuin laukusta kiinni ja jatkoin matkaani. Jouduin pysähtymään uudelleen ja korjaamaan otettani, kun laukku nousi näppärästi ilmaan jalkojen juuresta. Kohotin katseeni ja huomasin vihreäsilmäisen pojan tulleen avukseni. Hän ei sanonut mitään, vain kohensi lippalakkiaan toisella kädellä hymyillen. Lähdin kävelemään edellä ja olin helpottunut, kun joku idiooteista oli tajunnut ottaa laukun itselleen. Matka taittui huomattavasti ripeämmin. Soitin ovikelloa ja käännyin kiittääkseni auttajaani, mutta hän oli ehtinyt jo portista ulos. Kiitokseni kaikui tyhjälle pihalle.

Luku 6

P:

Olin lähinnä huvittunut, kun Olli otti tehtäväkseen mennä auttamaan tyttöä, joka oli hypännyt bussista ulos. Hän oli lähtenyt päättäväisesti raahaamaan laukkuaan mäen päällä sijaitsevaa vanhaa maalaistaloa kohti. Seurasin pieni virne huulillani, kun Olli suunnisti tytön luokse. Ilmeisesti enkelimäinen hymy ja tummat silmät eivät tehonneet, kun serkku poika ja nuoleskelemaan haavojaan paikoilleen. Tyttö nosti katseensa tiestä ja jäin hetkeksi tuijottamaan hätkähdyttävän sinisiä silmiä. Niissä näkyi kiukku ja paljon muitakin tunteita samaan aikaan.
” Sä pelkäät Ollia”, kuiskasin hiljaa.
Huomasin jonkin magneetin vetävän minut tytön luokse, kun tämä laski laukkunsa korjatakseen otettaan. Nappasin sen maasta ja odotin. Tunsin pistävän katseen hetken itsessäni ja sitten tyttö huokaisi. Hän lähti astelemaan edelläni talolle. Pistin merkille lanteiden keinunnan ja puraisin huultani. Miestennielijä, ajatus livahti päähäni kuin itsestään.
” Just”, mutisin.
Saattelin tytön ovelle ja katselin pitkää sormea, joka painui nappulalle. Kynnetkin olivat kuin suoraan jostain manikyyri lehdestä, ajattelin. Ne oli taiteellisesti koristeltu ja hyvin hoidetut. Laskin laukun jalkoihini ja poistuin paikalta ennen kuin tyttö ennätti kiittää minua. Minun pitäisi vältellä tätä. Hänen kaltaisensa tiesivät vain ongelmia, ajattelin tympääntyneenä.

Pojat olivat siirtyneet keskemmäksi pihaa ja lojuivat puutarhatuoleilla. Olli mulkaisi minua ja näytti kateelliselta. Hän oli tottunut olemaan meistä se naistennaurattaja, joka vei kaikki toisten nenän edestä. Tällä kertaa jääprinsessa oli hiukan lämmennyt minulle, kun Olli oli saanut kalsean vastaanoton.
” Sä päätit leikkiä ritari valkoista”, irvaili Olli.
” Joko Piia unohtui? Juuso kysäisi.
” Hullut”, tuhahdin.
Istahdin ainoalle vapaalle tuolille ja otin pöydälle unohtuneen limsapullon. Join pitkän kulauksen siitä ja katselin maalaistalolle päin.
” Kiinnostaako sua se? Sä oot joo Piian kanssa” Olli vihjaili.
Naurahdin hiljaa ääneen huvittuneena. Tällä hetkellä olimme taas pari, ajattelin.
” Niin tällä hetkellä”, totesin.
” Tuon, kun se näkee niin piru on irti”, jupisi Mika.
Nyökkäsin kulmiani kurtistaen. Uudesta tytöstä ei tulisi kuin ongelmia. Piia saisi hänet nähdessään kaikkien aikojen mustasukkaisuus kohtauksensa.
” Peetulla on kohta melkoinen soppa”, nauroi Olli.
” Mulla mitään ole. Siitä vaan omit sen itselles”, ärähdin.
Olli kohotti toista kulmakarvaansa ja hymyili ylimielisesti. Voihkaisin hiljaa hänen lähtiessään taloa kohti. Minusta tuntui, ettei se olisi hyvä ajatus.

Siinä lyhyt jatko tälle. Viikonloppuna yritän väsätä pidemmän.

LähettäjäTito_Man 
Päivämäärä:   4.8.11 22:10:13

tuo ei kyllä mikää lyhyt pätkä ollu :D aapua miten mä kestän viikonloppuu asti :s
mutta rakentavaa jos haluut ni pari kirjotus virhettä löyty mutta muuten tosi selkeetä tekstiä! :)
jatkoa!

Lähettäjä: laama 
Päivämäärä:   5.8.11 12:13:22

Hyvää tekstiä! Jatkan lukemista! Kunhan yrität lukea kirjoittamasi tekstin uudelleen ajatuksen kanssa, sillä itsellä meinasi ainakin välillä olla vaikeuksia pysyä tekstin perässä :)

Päivämäärä:   8.8.11 21:51:23

up

Lähettäjä: bliiing. 
Päivämäärä:   9.8.11 14:09:22

selailin tossa lukemista ja sit kun kattelin kirjottajia, niin tuli semmonen RIKO!, ja aloin lukeen :) toi oli tosi hämäävä toi alku, kun toista päähenkilöö ei mitenkään "esitelty" tai siis en ite saanu ihan selvää et miten se meni ja kuka oli.. :) Tää uusin pätkä selkeytti kyllä ajatuksia huomattavasti, ja jään innolla oottaan seuraavaa ;)

Lähettäjä: Riko 
Päivämäärä:   13.8.11 09:47:32

Jees jonkinlaista jatkoa oon saanut väsättyä tälle. Sori, etten oo kirjoittellut kovin ahkerasti. On ollut kiireitä...

Luku 6 jatkuu…

P:

Läheinen huoltoasema oli muutamien viikkojen aikana tullut tutuksi. Kokoonnuimme sinne istuskelemaan ja juttelemaan. Tuttu porukka oli jälleen kerran kasassa. Piia onneksi loisti pitkästä aikaa poissaolollaan.
” No mitä se sano?” tivasi Juuso.
Hän puhui Ollille joka oli varsin vaitonainen käynnistään talolla. Arvelin, ettei serkun luontainen charmi ollut tällä kertaa purrut. Tyttö oli selvästi karsastanut Ollia.
” Se on mun asia”, Olli tokaisi.
Hän hymyili kuitenkin sillä tavalla salaperäisesti, että pisti miettimään tilannetta. Join puoli kylmää kahvia mukistani ja pudistin päätäni. Olli oli saanut pakit.
” Sut torjuttiin”, hymähti Mika.
Olli jätti vastaamatta, koska tuijotti ovelle. Tunnistin serkun kasvoille nousevan hymyn ja oletin tytön saapuneen. Käännyin sen verran, että näin ovelle ja hymyilin pienesti. Tulija ei ollut nyt ihan uusi tyttö, mutta yksi niistä joita Olli oli pyörittänyt, Tanja. Vaaleahiuksinen kaunotar joka ei ollut huomaavinaankaan meitä. Hän asteli tiskille ja otti kahvin. Katse pyyhkäisi meidän pöytäämme, mutta askeleet suuntautuivat toisaalle.
” Sillä on treffit”, totesi Juuso.
” Ja mä kun luulin, että se on sun kaa”, nauroi Mika.
” Pyh”, tuhahti Olli.
Tanja oli siis menneen talven lumia, ajattelin. Pyörittelin mukia pöydällä ja taisin näyttää mietteliäältä.
” Mitä sä mietit?” kysyi Mika.
Hän tönäisi minua ja tajusin kaikkien tuijottavan itseäni.
” Kuin nih?” kysyin.
” Ku oot niin hiljaa”, Juuso hymähti.
” Hyvinhän tuo juttu lentää ilman muakin”, totesin.
Ollin katse oli nauliutunut pöytään johon Tanja oli istunut. Tiesin syyn jo ennen kuin edes vilkaisin sinnepäin. Pikku paikka kunnan uusin tyttö oli ilmaantunut paikalle. Hän istui Tanjaa vastapäätä ja tytöt näyttivät juttelevan.
” Mistä noi tuntee?” jupisi Olli.
” Käy kysyyn”, piruili Juuso.
Hymähdin, kun Ollin posket punehtuivat hiukan ja tämä kääntyi tuijottamaan ikkunasta ulos. Tuskin kenellekään meidän pöydästämme jäi epäselväksi, että Olli oli saanut kuulla kunniansa talolle mentyään.

Luku 7

J:

Hymy nousi huulilleni, kun näin Tanjan istumassa pöydässä. Viime kerrasta olikin jo vierähtänyt ihan liikaa aikaa. Melkein juoksin viimeiset metrit ja halasin häntä.
” Moi”, Tanja nauroi.
” Hei”, sanoin.
Hymyilimme lämpimästi toisillemme ja istahdin vastakkaiselle tuolille. Värähdin hiukan pistäessäni merkille pojat toisella puolella kahvia, erityisesti Ollin. Jätkä oli kehdannut tulla talolle esittelemään itsensä kuin olisi jumalan lahja naisille. Naurahdin ääneen ajatuksille.
” Tunnetko sä noi?” kysyi Tanja.
” Tapasin yks päivä”, sanoin hymyillen.
” Just. Kerro miks sä muutit tänne?” kysyi Tanja.
” Se on pitkä juttu”, huokaisin.
Tanja nyökkäsi ja hymyili myötätuntoisesti. Saatoin astia lämmön kuin olisin saanut halauksen tytöltä.
” Joku jätkä vai?” ehdotti Tanja.
” Yks Elias”, kerroin.
” Haluatko sä puhua siitä?” Tanja uteli.
” Noh, se meni vaan niin puihin kuin olla ja voi”, sanoin.
Näytin varmasti surulliselta ja eksyneeltä, koska sellaiseksi tunsin oloni aina Eliaksen nimen tullessa esille. Rypistin hiukan kulmiani, olisinko koskaan enää kokonainen. Värähdin muistellessani viimeistä iltaamme ja halasin itseäni.
” Joskus jätkät on kusipäitä. Sä kerrot sitten kuin oot valmis”, lohdutti Tanja.
” Niin. Jotkut tajuaa, kun niille sanoo ei ja toiset ei”, huokaisin.
Tanja kallisti hiukan päätään ja näytti hämmentyneeltä. Tiesin hänen pohtivan sanojani ja niiden merkitystä.
” Ei meidän oo pakko puhua siitä”, sanoi Tanja.
Hän huomasi kyyneleet jotka uiskentelivat silmissäni.
” Mä en haluis ikinä enää ajatella koko tyyppiä, mutta ei se onnistu”, henkäisin.
” Ei varmaankaan”.
Tutkin Tanjaa katseellani ja mietin, oliko tämä todella tajunnut kaiken niin pienestä. Kukaan muu ei ollut ymmärtänyt ja Jonin en edes halunnut tietävän.
” Mä en tajua, miten se kaikki tapahtui. En olis siitä ikinä uskonut”, kuiskasin.
Madalsin ääntäni, etteivät kaikki kuulisi. Olin huomannut Ollin tuijottavan meitä hetken ja kääntyvän sitten pois. Yksi pojista ohitti meidän pöytämme juuri viedessään astioita pois.
” Löikö se sua?” kysyi Tanja.
Pudistin hitaasti päätäni, miksi en saanut sanottua sitä ääneen.
” Se…” henkäisin.
Keskeytin lauseeni Ollin astellessa pöytämme luokse. Voihkaisin hiljaa mielessäni.
” Moi”, poika sanoi.
Hän hymyili Tanjalle, mihin vastattiin lämpimästi.
” Hei. Ei olla nähtykään vähään aikaan”, Tanja sanoi.
” Eipä olla ei. Olis kiva, jos liittyisitte seuraan”, Olli ehdotti.
Tanja vilkaisi minua kuin lupaa kysyen. Nyökkäsin varovasti, vaikka poikien seura ei minua kiinnostanutkaan. Sillä tavalla kuitenkin pääsisin eroon aiheesta Elias. Sen ajatteleminen oli liian vaarallista. Luhistuisin pian lattialle ja vain itkisin. Olin tehnyt sitä ihan tarpeeksi ja tulisin tekemään vieläkin. Menisi kauan ennen kuin kaikki olisi hyvin, jos olisi enää koskaan. Naurahdin itselleni ivallisesti pääni sisällä, mikään ei olisi koskaan hyvin. Kaikki oli päälaellaan. Minulla ei ollut aavistustakaan, miten selviytyisin tästä valtavasta tyhjiöstä joka oli minut vallannut. Tuntui kuin olisin turta ja osa minusta kuollut.

Tanja tuntui todella pitävän Ollista, ajattelin katsoessani serkku-tytön kiehnäystä pojan kyljessä. Minua ei olisi alkuunkaan huvittanut istua poikien seuraan, mutta olin luvannut Tanjalle jäädä.
” Moi. Mä oon Mika”, esitteli pojista vaalein itsensä.
Huomasin hänen hymynsä tarttuvan ja nyökkäsin.
” Jenna”, kerroin.
” Mä oon Juuso. Mistä sä muutit tänne?” kysyi punertavahiuksinen poika.
Vallattomasta hymystä pystyi päättelemään paljon.
” Mä tulin mummolaan”, kerroin.
” Kylään vai?” Juuso tiedusteli.
” Toistaiseksi”, hymähdin.
” Toi on Peetu. Se on vähän omituinen”, Juuso esitteli vihreäsilmäisen pojan.
” Puhu vaan omasta puolestas”, tämä hymähti.
Aistin hienoisen kylmyyden ja mieleni teki perääntyä pöydän luota. Kuulin askeleita jotka lähestyivät nopeasti pöytää ja yhtäkkiä Peetun syliin änkesi lyhythiuksinen tyttö, jolla oli tummia raitoja vaaleissa hiuksissaan.
” Moi muru”, hän sanoi.
Huomasin hienoisen kiusaantumisen pojan kasvoilla, kun hän sai suukon tytöltä.
” Kiva nähdä”, poika kuitenkin sanoi.
” Niin onkin. Kukas sä oot? Mä oon Piia, Peetun tyttöystävä”, esitteli tyttö itsensä.
Pistin merkille kissamaiset silmät, jotka tuijottivat minua terävinä. Muija merkkasi reviiriään, ajattelin.
” Jenna”, sanoin konemaisesti.
” Mikäs sut tänne pikku pitäjään lennätti?” kysyi Piia.
” Mummi”, vastasin.
” Ahaa”, henkäisi Piia.
Hän menetti selvästi kiinnostuksensa ja kääntyi kuiskimaan jotain Peetun korvaan. Koko tilanne alkoi ällöttää minua.
” Sopiiks sulle Jenna, että mä meen Ollin kanssa?” kysyi Tanja.
” Joo. Mä lähdenkin tästä mummolle päin”, sanoin.
” Kiva. Mä soitan sulle”, lupasi Tanja.
Nyökkäsin hymyillen ja keräsin tavarani. Huomasin kaikkien muidenkin tekevän lähtöä.

Otin vanhan mummupyörän seinustalta ja huokaisin. Kaikki vastusti nykyisin, ajattelin. Tajusin kyyneleiden pyrkivän silmiini ja kirosin heikkouteni. Pyörän takarengas oli tyhjä. Se oli ollut tyhjä, kun olin pumpannut sen pihalla.
” Ei kun patikoimaan”, huokaisin.
Lähdin kävelemään takaisinpäin pyörää taluttaen. Olin kävellyt jo hyvän tovin, kun joku ohitti minut vauhdilla. Kirosin ajajan kovan ääneen pikku kivien rapistessa ojaan. Pian minut ohitti toinenkin kulkuneuvo. Siitä ennätin nähdä, että se oli mopo. Kolmaskin oli pyyhkäistä ohitseni, mutta pysähtyi kuitenkin.
” Tarttetko sä apua?” kysyi hiljainen ääni.
Tunnistin sen heti ja mieleni teki torjua hänet suoralta kädeltä. Halusin vältellä Peetua, koska aistin jonkinlaisen luokittelun pojan katseessa. Minun arvoni ei ollut kovin korkea.
” Jaa en mä tiiä. Rengas on puhki”, huokaisin.
Olin liian väsynyt torjuakseni avunannon. Halusin päästä mummolaan ja käpertyä sängylle. Sitä ennen kävisin kuumassa suihkussa.
” Niin näkyy. Jätä se tuohon pysäkille niin mä heitän sut kotiin”, lupasi Peetu.
” Siitä on vaivaa”, mutisin.
” Äh, eikä oo. Me ollaan melkein naapureita”, Peetu kertoi.
” Säkö asut siinä talossa?” kysyin.
Muistin hyvin nätin vaaleanvihreän talon mäen puolessa välissä, jonka pihalla pojat olivat paria päivää aikaisemmin seisoneet.
” Jep”, Peetu hymähti.
” Mites tää pyörä?” mietin.
” Mä voin hakea sen myöhemmin”.
” Ritarillisuus ei oo täysin kadonnut”.
” Ehkä ei”.
Huomasin vihreiden silmien tuikkivan ja tiesin olevani pulassa. Kirosin itseäni. Tähän sotkuun ei pitäisi enää kerätä muita ihmisiä mukaan. Olin liian rikki ja haavoittuvainen mihinkään. Huomasin Peetun katselevan minua ja tunsin oloni turvalliseksi. Taiteilin itseni istumaan pojan taakse.

Yritän saada jotain aikaiseksi alkuviikosta, viimeistään ens viikonloppuna.

Lähettäjä: il Tigre 
Päivämäärä:   13.8.11 15:31:25

mahtavaa :) jatkoa

Päivämäärä:   13.8.11 20:19:10

tosi hyvä!! muutamat kirjoitusvirheet pisti silmään paikka_kunta ja astia, kun piti olla aistia, mutta ne on tollasii pienii..

ja sit tätä kohtaa en vaan ymmärtäny:
"Otin vanhan mummupyörän seinustalta ja huokaisin. Kaikki vastusti nykyisin, ajattelin. Tajusin kyyneleiden pyrkivän silmiini ja kirosin heikkouteni. Pyörän takarengas oli tyhjä. Se oli ollut tyhjä, kun olin pumpannut sen pihalla. " [i/]
mikä vastusti nykyisin? ja miks pyöränrengas oli tyhjä jos se oli pumpannut sen just vai oliks se puhki, ton olis voinu ehkä vähän selkeemmin ilmasta. mut välillä vähän rakentavaa palautettaki :)

Päivämäärä:   13.8.11 20:20:50

tietenkin siihen kursivointiin piti tulla virhe. mut ehkä tostakin ymmärtää..

Lähettäjä: fye 
Päivämäärä:   14.8.11 10:02:17

Jatkoa ihmeessä! Teksti on tosi hyvää niinkuin aina, ja musta oli ihanaa kun ekat pätkät oli semmosia ''arvuuttelevia''! :)

Lähettäjä: bliiing. 
Päivämäärä:   15.8.11 20:10:28

mmmmmmm, tykkään paljon! :)

Lähettäjä: Johannna 
Päivämäärä:   16.8.11 17:00:05

Ai vitsi sä ooot tullu takas Riko :) ihanaa! :>

mulla vaa mietitytti et mihi Peetu jätti Piian ku syöksy esittämään ritaria? :P noh, hyvältä kuulostaa ja jatka samaan malliin, ku tääl on vähentyny HYVÄT tarinat nii mä ainaki aion lukea nii paljo ku kirjotat :))
-Johannna

Lähettäjä: up 
Päivämäärä:   20.8.11 00:14:37

up

Lähettäjä: soffe 
Päivämäärä:   20.8.11 15:50:00

uuus lukia :) En osaa mitää erikoista kommentoija mutta jatkoa XD

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.8.11 16:13:36

up

Päivämäärä:   27.8.11 17:09:54

jatkooo!

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   28.8.11 20:20:13

Anteeksi pitkästä tauosta. Kone sekoillut monta päivää ja nyt vihdoin toimii normaalista. Tietenkin kirjoittamani pätkä oli kadonnut kuin pieru saharaan ja saa aloittaa kaiken alusta.

En uskalla sanoa, milloin saisin jatkoa kirjoitettua ja laitettua tänne, kiireinen viikko tiedossa...

Lähettäjä: Nooraa 
Päivämäärä:   3.9.11 18:05:26

Joko sitä jatkoa saatais tänä viikonloppuna? (:

Lähettäjä: totally not 
Päivämäärä:   3.9.11 18:39:08

oo, lisää!

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   4.9.11 15:14:28

Tässä olis jonkinlainen pätkä....

Luku 8

P:

Vilkaisin vaivihkaa Piia joka puhui puhelimessa. Hän oli jäänyt muutaman metrin jälkeen ja otti minut kiinni pikaisin askelin. Tunsin käden puristuvan omani ympärille ja pakotin itseni hymyilemään. Olimme menossa rannalle viettämään iltaa kavereidemme kanssa.
” Ihanaa mennä yhdessä”, huokaisi Piia.
Tyttö oli viimein lopettanut puhelunsa ja painautui lähemmäksi kylkeäni. Siitä olikin aikaa, kun olimme viimeksi tehneet mitään yhdessä. Olin tietoisesti vältellyt Piiaa muutaman viikon. Hän ei vain itse ollut tajunnut sitä. Onneksi minun ei ollut tarvinnut keksiä mitään hätä valheita huoltoasemalla. Piia oli itse sopinut illaksi jotain muuta menoa.
” Niin”, sanoin nopeasti.
Huomasin Piian tuijottavan minua aavistuksen paheksuvasti, mutta hymyili kuullessaan vakuutteluni. Olisipa tyttö tiennyt ajatuksieni kulku suunaan, niin rauha olisi ollut kaukana.
” Me voitas mennä meille kaiken jälkeen”, Piia ehdotti.
” Katotaan”, sanoin.
Tytön tavasta esittää asia pystyin päättelemään, että hänen vanhempansa eivät olleet kotona.
” Niin kai”, huokaisi Piia.
Hän näytti pettyneeltä, kun en ollut heti suinpäin luvannut mennä heille. Pitäisi puhaltaa koko peli poikki, ajattelin. Tässä ei ollut mitään järkeä. Pidin kyllä Piiasta, mutta meidän suhteellamme ei ollut tulevaisuutta. Huokaisin nähdessäni Jennan muiden mukana nuotiolla. Oli parempi jatkaa tätä vielä tai Piia voisi saada päähänsä hänen olevan syyllinen eroomme.
” Moi”, Piia tervehti muita.
Hän hymyili valloittavasti ja etsi sopivan paikan muiden joukosta. Minut hän veti tiukasti viereensä ja vilkaisi Jennaa. Tunsin käden kietoutuvan ympärilleni.
” Siideriä? Kaljaa?” ehdotti Olli.
” Siideriä”, sanoi Piia.
Hän ojensi kätensä ja näytti tyytyväiseltä saadessaan pullon käteensä. Kumarruin itse ottamaan limsan kylmälaukusta. Minulla ei ollut aikomustakaan juoda itseäni humalaan.

Tytöillä tuntui olevan kova vauhti päällä. Piia joi nopeassa tahdissa kaksi siideriä ja Jenna näytti ottaneen jo pohjia ennen rannalle tuloa. Tanjakaan ei ollut selvin päin.
” Likoilla menee lujaa”, totesin Mikalle.
” Kuten tavallista”, hän hymähti.
Piia oli siirtynyt hiukan kauemmaksi ja jutteli omien kaveriensa kanssa vilkkaasti.
” Te ootte tylsiä”, tiedotti Olli.
Hän katsoi merkitsevästi limsapulloa, josta juuri join kulauksen. Mikalla ei ollut sen vahvempaa juomaa tölkissään.
” Niinhän sä aina sanot ja silti roikut meiän kaa”, naurahdin.
Olli istahti alas ja katseli muuta porukkaa.
” Huomenna teillä on hauskaa, kun voitte naureskella kaikkien sekoilulle”, hän totesi ja otti pitkän kulauksen kaljatölkistään.
Tuhahdin, en minä sen takia juomatta ollut. Olin ihan sen takia, etten halunnut mitään vaikeuksia itselleni. Olin saanut niistä tarpeekseni. Mutsi oli oiva osoitus siitä, ettei viina sopinut meidän suvulle.
” Sehän tässä idea onkin”, Mika totesi.
” Mites sun mutsi Peetu?” Olli kysyi.
Hätkähdin hiukan. Kukaan ei ollut kysellyt tästä yhtään mitään. Kaikkihan sen tiesivät, että mutsilla ei ollut palikat ihan kohdillaan.
” Siinähän se”, huokaisin.
Olli nyökkäsi eikä jatkanut aiheesta enempää. Tönäisin häntä kevyesti olkaan hymyillen ja sain vastaukseksi leveän virnistyksen. Olli osasi olla toisinaan @!#$, mutta pohjimmiltaan hän oli reilu.
” Just. Jätätkö sä Piian kohta?” kysyi Olli.
” Sun pitäs ihan oikeesti. Kaikkihan tietää, että se on ihan seko”, Mika säesti.
Pojat olivat ihan oikeassa siinä asiassa. Piiassa oli jotain mätää. Hän takertui liikaa. Olihan se nähty aikaisemminkin. Tällä hetkellä minä tunnuin olevan tytön pakkomielen kohde.
” Joo, joo”, mutisin.
” Sä oot joskus sitten liian kiltti”, naurahti Olli.
” Kerro jotain uutta”, hymähdin.
Olli nousi siirtyen Jennan ja Tanjan luokse. Hän sai tytöt hymyilemään ja Tanjan jopa nauramaan.

Piia tuli luokseni jonkin ajan päästä, kun huomasi minun istuvan yksin. Mika oli hävinnyt jonnekin mennessään hakemaan itselleen juotavaa. Se nyt ei yllättänyt minua. Olin huomannut vetäytyväni muiden seurasta viime aikoina.
” Mitä sä muru täällä yksin istut?” kysyi Piia.
” Kunhan ajattelen”, vastasin.
” Mua?” ehdotti Piia.
Tyttö hymyili humalaista hymyään ja istahti syliini. Mieleni teki työntää tämä pois, mutta en vain saanut sitä aikaiseksi. Olli oli ihan oikeassa. Minusta oli tullut kiltti. Tunsin tytön huulien painuvan omiani vasten ja kielen työntyvän suuhuni. Piia maistui siideriltä ja tupakalta. Ihmettelin mielessäni, miten tyttö pystyi polttamaan vain päissään. Piian kädet liikkuivat selälläni ja pujahtivat paidan alle. Työnsin tyttöä hellästi kauemmaksi.
” Rauhoitu”, kuiskasin.
” Sä et halua mua”, Piia totesi.
Näin kyyneleitä tytön silmissä ja voihkaisin hiljaa mielessäni. Itkukohtaus tältä illalta olikin puuttunut. Onneksi Piia ei ollut vielä keksinyt ruveta ilkeilemään Jennalle. Katseeni lipui huomaamattomasti tyttöön, joka näytti vaivaantuneelta Juuson ja Ollin pienimuotoisessa pyörityksessä.
” Tajuatko sä missä me ollaan?” kysyin.
” Joo. Sä tuijotat Jennaa!” kivahti Piia.
” Älä taas alota”, huokaisin.
Piia nousi ylös ja tuijotti minua vihaisesti. Hän onneksi lähti kävelemään ihan eri suuntaan kuin missä Jenna oli.

Luku 9

J:

Olli tunkeutui minun ja Tanjan seuraan, enkä voinut olla huomaamatta pojan kiinnostusta minua kohtaan. Olin hiukan huolissani, koska minulla ei ollut tarkkaa käsitystä Ollin ja Tanjan suhteesta. Tiesin kuitenkin retkahtavani Olliin jossain vaiheessa. Se oli sääntö enemminkin kuin poikkeus. Yksinäisyys ja hiljaisuus ajaisivat minut siihen, vaikka en olisi halunnut. Pakotin hymyn huulilleni, kun poika kietoi huolettomasti kätensä meidän molempien olkapäiden ympärille.
” Noin nättien tyttöjen ei pitäisi olla kaksistaan”, Olli vitsaili.
Roiman humalan kuulin pojan äänessä ja näki silmistä, mutta Tanja naurahti hiljaa ääneen.
” Eipä kait. Sähän tulit just sopivasti meidät pelastaan”, serkkuni kehräsi.
Tanja oli selvästi ihastunut ja todella kiinnostunut Ollista. Minusta tuntui, ettei poika ollut niinkään Tanjaan. Tiesin juuri sen tyyppiset pojat kuin Olli. He iskivät naisia ja juttelivat mukavia, mutta olivat todellisuudessa melko kusipäitä.
” Hyvä”, sanoi Olli.
” Älä omi”, tokaisi joku läheltä.
Tunnistin puhujan Juusoksi, joka vaikutti varsin harmittomalta. Siirryin aavistuksen lähemmäksi häntä, koska tunsin oloni epämukavaksi Ollin seurassa. Toivotin mielessäni puhelimen pirahduksen tervetulleeksi.

Siirryin hiukan kauemmaksi muista vastatakseni. Huomasin Peetun istuvan yksinään ja yllätyin. Piia oli ollut syödä pojan hetkeä aikaisemmin, mutta oli nyt häipynyt jonnekin.
” Moi”, vastasin.
Käänsin selkäni Peetulle, koska jokin tässä häiritsi minua. Tiesin, että minun olisi pitänyt kiittää mummupyörän korjaamisesta.
” Mitäs sinne käpykylään kuuluu?” Joni kysyi.
” Aika tylsää”, vastasin.
” Oona ja Erin haluis tulla käymään”, kertoi Joni.
” Etkö säkin vois?” kysyin.
” Tietysti jos sä haluat”, Joni naurahti.
Halusin enemmän kuin mitään muuta. Minulle tuli yhtäkkiä valtava ikävä Jonia. Olisin halunnut painautua veljeni turvalliseen syliin. Hän oli ainoa johon saatoin luottaa. Osa minusta paloi halusta kertoa, mitä minun ja Eliaksen välillä oikein oli tapahtunut.
” Milloin te tulisitte?” kysyin.
” Mahdollisimman pian”, Joni vastasi.
Kuulin hänen äänestään, että veli oli tajunnut jonkin olevan pahasti pielessä. Tunsin ensimmäisten kuumien kyyneleiden valahtavan poskille.
” Mulla on ikävä sua”, henkäisin.
” Niin mullakin sua. Sori, että mä joudun lopettamaan. Pärjäile muru”, Joni sanoi pahoittelevasti.
” Kyllä mä pärjään”, vakuutin.
Onneksi ääneni kantoi eikä sortunut. Joni naurahti pehmeästi ja toivotti hyvät yöt. Kuuntelin valinta ääntä pitkään ja huokaisin. Katsahdin ympärilleni ja suunnistin kylmälaukun luokse. Onneksi siellä oli vielä juomista. Nappasin pari tölkkiä siideriä mukaani.

Hylkäsin mummupyörän heti alkuunsa. Se oli aivan liian vaarallinen kulkupeli tässä kunnossa. Oli lähellä etten pysynyt edes jaloillani. Olin juonut ihan liikaa. Puhelu Jonilta oli laukaissut kaikki ajatukset päässäni ja viina oli auttanut unohtamaan ne. Hoipertelin tien reunaa pitkin mummolaa kohti, kun puhelin alkoi soida taskussani. Huokaisten kaivoin sen esiin ja tuijotin numeroa näytöllä. Yritin tajuta, kuka se voisi olla. Numero näytti tutulta, mutta en vain osannut yhdistää sitä mihinkään.
” Jenna”, vastasin.
Ääneni kuulosti juuri siltä miltä minusta tuntui, sekavalta mongerrukselta. Toisesta päästä kuului terävä henkäys.
” Meidän pitäs puhua”, yhtä humalainen ääni ilmoitti.
Tunsin kylmien väreiden kulkevan selkääni pitkin ja puristin kännykkää tiukasti kädessäni. Humalan läpikin inho nosti päätään, Elias. Jätkällä oli otsaa edelleenkin soitella minulle.
” Ei tartte!” kivahdin.
Tajusin kuulostavani yllättävän selvältä, vaikka en oloani tuntenutkaan siksi. Tunsin itseni yhtäkkiä hyvin rohkeaksi, koska tänne Elias ei voisi tulla.
” Anteeks”, poika pyysi.
Olin kuullut sen ennenkin eikä se korjannut mitään.
” Saatänan kusiaivo! Sut pitäs tunkea johonkin hoitolaitokseen! Mä kerron kaikille, millainen sä oot!” huusin.
” Älä oo tuollainen”, pyysi Elias.
” Sä oot sairas! Mitä sä oikein ajattelet? Ai niin, et mitään!” karjuin.
Elias oli tovin hiljaa ennen kuin aneli jälleen anteeksipyyntöä.
” En mä tarkottanut mitään pahaa”, poika höpisi.
Naurahdin ääneen ivallisesti.
” Olisit sitten uskonut, kun mä sanoin ei!” kivahdin.
Painotin viimeistä sanaa ja muistikuvat siitä perjantaista pyörivät mielessäni.
” E-e-en mä”, Elias änkytti.
” Tuki turpas ja painu helvëttiin. Pysy kaukana musta. Sä raiskasit mut @!#$!” kiljuin kurkku suorana.
En välittänyt vaikka joku olisi sen kuullutkin. Heitin puhelimen eteeni tielle ja se levisi moneen osaan. Tajusin lysähtäväni polvilleni ja itkin lohduttomasti.

Nyt lupaan jatkaa hiukan useammin kuin olen jatkanut. Koneenkin pitäisi nyt olla kunnossa.

Päivämäärä:   4.9.11 17:23:04

huippuu !!

Lähettäjä: riina-ek 
Päivämäärä:   5.9.11 16:24:31

voi parkaa ):

Päivämäärä:   5.9.11 19:28:23

tää on hyvä!! piti lukee viel uudestaan alusta ku ei muistanu enää nii hyvin mitä täs on tapahtunu, kiva jos jaksat jatkaa vähän useemmin!

Lähettäjä: spiderman 
Päivämäärä:   7.9.11 15:50:47

uus lukija ! tää on oikeesti hyvä;)

Lähettäjä: onde 
Päivämäärä:   8.9.11 16:12:21

uuslukija (: ja tää on ihan älyttömän hyvä! jatkoajatkoa! (:

Lähettäjä: pinssi 
Päivämäärä:   8.9.11 19:40:08

Täältäkin uusi lukija :) Mitään rakentavaa ei tule nyt mieleen tästä, joten toteampa vain että jatkoa!

Lähettäjä: diidu 
Päivämäärä:   9.9.11 22:28:56

pakko tulla kunnon pätkä tästä lisää, kun saksan matka edessä enkä kerkeä lukemaan tätä siellä !! :)

Lähettäjä: koukussa 
Päivämäärä:   12.9.11 10:51:26

Jatkoa =)

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   13.9.11 21:14:29

Tässä oli jonkinlainen jatkopätkä...

Minulla ei ollut aavistustakaan, miten kauan olin istunut siinä. Nousin hitaasti ylös ja pyyhin poskiani raivoisasti. Tunsin oloni entistäkin kurjemmaksi. Kaikki tuntui vain menevän pieleen. Sim-kortti ei suostunut pujahtamaan lokeroonsa ja takakansi vastusti. Tungin kännykän taskuuni sellaisenaan ja lähdin laahustamaan mummolaa kohti. Halasin itseäni kävellessäni ja yritin ravistaa pahan olon pois. Se ei kuitenkaan onnistunut. En tajunnut, miten olin uskaltanut huutaa Eliakselle. Kiiruhdin askeleitani päästäkseni pois tieltä. Toivoin, ettei kukaan tulisi ja näkisi alennustilaani. Tiesin näyttäväni hirveältä. Pyyhkäisin kädellä kyyneleet pois ja purin hammasta.
” Älä itke”, kuiskasin.
Hoin sitä jokaisella askeleella ja yritin saada itseni uskomaan, ettei itkuun ollut syytä. Tunsin oloni likaiseksi. Menisin suihkuun, kun pääsisin mummille. En pystyisi välittämään vaikka mummi heräisi siihen. Halusin pestä sen illan muistot itsestäni pois. Olin tehnyt sen sata kertaa enkä ollut vieläkään onnistunut.

Luku 10

P:

Huomasin Jennan hoipertelemassa tien poskessa. Huomasin hänen hartioidensa olevan lysyssä ja kädet olivat kietoutuneet halaamaan itseään. Hidastin vauhtiani tarjotakseni kyydin tytölle. Jenna kuuli tuloni ja käännähti katsomaan. Suru vaihtui nopeasti vihaiseksi torjunnaksi. Hän kuitenkin pysähtyi ja tuijotti minua. Yritin ymmärtää itseäni, miksi oikein tarjosin puoli vieraalla kyytiä. Yleensä en ollut antamassa sitä kenellekään.
” Tuutko?” kysyin.
” Mee pois”, tyttö pyysi.
Näin hänen itkeneen ja pistin merkille hienoisen tärinän, mistähän sekin mahtoi johtua.
” Sulla on pitkä matka kotiin vielä”, sanoin.
Jenna katsahti tietä ja huokaisi. Yllätyin hiukan siitä, että tyttö hyppäsi taakse istumaan. Olin olettanut, ettei Jenna tulisi kyytiin.
” Kiitos”, mutisi Jenna.
Tunsin hänen painavan poskensa takkiani vasten ja mietin, miksi tyttö oli niin poissa tolaltaan. Puraisin huultani ja päätin olla kysymättä. Se ei auttaisi mitään.

Heräsin puhelimen raivostuttavaan piipitykseen jo aamu tuimaan. Kuka ihme soitti viikonloppuna kukonlaulun aikaan? Nousin hitaasti istumaan ja etsin puhelimen housujen taskusta. Puraisin huultani nopeasti nähdessäni Piian nimen näytöllä. Vilkaisin kelloa ja totesin, että tyttö saattaisi olla vieläkin kovassa vauhdissa. Kello oli puoli kuusi aamulla. Olin tuskin nukkunut kahta tuntia kauempaa. Suurin piirtein sen verran kello oli ollut, kun heitin Jennan kotiin. Tytön ajatteleminen sai minut ihmettelemään tämän kyyneleisiä poskia ja epätoivoa. Puhelin lakkasi soimasta ja aloitti samassa taas uudestaan. Piia voisi jatkaa tätä vaikka huomiseen, ajattelin. huokaus karkasi huuliltani ennen kuin painoin vihreätä luuria. En todellakaan halunnut Piia ovea hakkaamaan, senkin tyttö voisi kännipäissään tehdä. Äiti ei ollut siitä välittänyt mitään, mutta isä voisi olla ihan toinen.
” Moi”, vastasin.
” Älä oo mulle vihainen. Mä en tarkottanut mitään”, Piia ulisi.
Pakotin itseni laskemaan kymmeneen ennen kuin avasin suuren suuni.
” Jos soittaisit selvin päin”, huokaisin.
Piia höpötti jotain epämääräistä ja aneli anteeksi. Hän ei maininnut Jennaa sanallakaan. Tätä se oli, ajattelin. Ensin Piia raivosi ja sitten soitettiin itkuisia kännipuheluita.
” S-s-s-ä e-et voi olla mhulle vihainen”, Piia sopersi.
” En mä ookaan. Mä oon kyllästynyt sun sekoiluihis. Homma joku toinen kohde!” kivahdin ja suljin puhelimen.
Tunsin oloni paljon paremmaksi. Tuo olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten.

Olli ilmaantui meille puolen päivän aikaan Mika ja Juuso vanavedessään. Olin siihen mennessä juuri saanut itseni ylös sängystä. Kahvi tippui hiljalleen pannuun, kun pojat marssivat keittiöön.
” Moi”, Mika tervehti.
Vilkaisin Ollia ja Juusoa jotka näyttivät siltä kuin eivät olisi nukkumaan vielä päässeetkään.
” Moi”, vastasin.
” Riittääks tosta meilleki?” kysyi Olli.
” Juu”, vastasin.
Olli rojahti pöydän ääreen istumaan ja nojasi päätään käsiinsä.
” Piia sekoili oikein urakalla”, Juuso aloitti.
” hmm”, hymähdin.
Kaivoin kaapista kaikille mukit ja kaadoin jokaiseen vuorollaan kahvia. Istahdin jätkien seuraan, koska arvelin heidän jatkavan juttua. Piia oli varmasti nolannut taas itsensä.
” Jätitkö sä sen?” Olli havahtui kysymään.
Hän nappasi lähimmän mukin itselleen ja joi siitä.
” Kait”, vastasin.
” Jo oli aikakin”, hymähti Juuso.
” Jep se akka on hullu”, totesi Mika.
” Kertokaa jotain uutta”, sanoin.
” Toivottavasti se ajautuu jonkun muun harmiksi”, totesi Olli.
” Eiköhän”, hymähdin.
” Sun pitää olla sille sitten tyly ja pitää etäisyyttä”, neuvoi Mika.
” Joo, joo”, hymähdin.
Minulla ei ollut aikomustakaan puhua Piian kanssa enää. Se tyttö tiesi vain isoja ongelmia. Olin saanut niistä hetkeksi tarpeekseni. Huomasin ajattelevani Jennaa ja miettivän, mikä tytöllä oli eilen ollut. Olisi pitänyt ehkä kysyä.
” Sä ajattelet jo jotakuta toista”, totesi Olli.
” Enkä”, naurahdin.
” Sun typerä hymys paljasti sut”, Juuso kiusasi.
Pojilla tuntui olevan virtaa vaikka olivatkin valvoneet koko yön. Vilkaisin Mikaa ja totesin tämän ainakin käyneen kotonaan. Olli ja Juuso tuskin olivat vaivautuneet. Itse en voinut kuvitella viettäväni yötäni noin vain jossakin. Isä olisi tullut hakemaan minut heti kotiin. Ollin porukat eivät välittäneet tai sitten tämä oli sanonut tulevansa meille. Juuson kotioloista en tiennyt mitään.

Luku 11

J:

Tunsin oloni aavistuksen helpottavan, kun lämmin vesi kosketti ihoani. Suljin silmäni ja nojasin kylpyhuoneen kylmää kaakeliseinää vasten. Kirosin hiljaa mielessäni Eliaksen, miksi pojan oli pitänyt soittaa juuri nyt. Olin tuntenut oloni jo paremmaksi, kun tästä ei ollut kuulunut mitään melkein viikkoon. Maistoin kyyneleiden suolaisen maun huulillani. Minua ärsytti oma heikkouteni. Olisin vain halunnut unohtaa, mutta se ei onnistunut sitten millään. Voisinko koskaan selvitä tästä?
” Sä huusit sille”, kuiskasin.
Avasin silmäni ja tunsin oloni aavistuksen paremmalle. Olin saanut sanottua Eliakselle suorat sanat. Onneksi Elias ei tiennyt, missä oikein olin. Elin tosin voisi sen paljastaa. Olin kyllä tehnyt hänelle selväksi, etten halunnut kuullakaan Eliaksesta. Purin hampaat yhteen ja päätin olla ajattelematta Eliasta. Olin tehnyt sen jo monta kertaa, mutta tällä kertaa aioin myös onnistua siinä. Käänsin hanan pois päältä ja siirryin peilin ääreen. Kuivasin itseni pehmeään pyyhkeeseen ja varoin katsomasta peiliin. Tiesin, mitä siellä näkisin. Minä en halunnut nähdä sitä surua ja epätoivoa jonka tunsin sisälläni. Hyvät ajatukset eivät tähän auttaneet yhtään. Hiivin huoneeseeni nukkumaan. Mummo ei ollut herännyt myöhäiseen tai hyvin varhaiseen suihkuuni, miten sen nyt halusi ottaa.

Nukuin pitkään seuraavana päivänä. Heräsin siihen, kun joku ravisteli minua hellästi hereille. Ponkaisin istumaan ja ravistin käden olkapäältäni. Räpyttelin silmiäni ja tuijotin hetken herättäjääni ymmällään.
” Joni”, henkäisin.
Ripustauduin samassa veljeni kaulaan ja painoin pääni tämän olkaa vasten. Tunsin käden silittävän selkääni.
” Mikä nyt on?” kysyi Joni huvittuneena.
” Ei mikään”, sanoin.
Vetäydyin hiukan kauemmaksi ja hymyilin. Olin kait liian tunteellinen hänen mielestään. Jonihan se oli yleensä, joka jakeli pieniä hellyyden osoituksia.
” Mä tulin, kun sä kuulostit niin oudolta puhelimessa”, Joni kertoi.
Tunsin käden sipaisevan poskeani, jossa oli varmaankin tyynyn kuva. Olin kuristanut sitä nukkuessani.
” Kiva nähdä”, sanoin.
” Sä oot itkenyt”, totesi Joni.
” Hmh”, hymähdin.
” Eliasko?”.
” Mä en halua puhua siitä!”.
Ääneni oli terävämpi kuin olin tarkoittanut ja Joni hätkähti. Arvelin veljen lämmitelleen hiukan välejään Eliakseen. He olivat kaiketi jonkinlaisia kavereita.
” En mä pakota”.
Tunsin olevani taas Jonin sylissä, kun tämä halasi minua. Tunsin oloni paljon eheämmäksi.
” Onks siellä kahvia?”.
Vaihdoin nopeasti aihetta. Joni nyökkäsi ja nousi ylös sängyltä. Laitoin jotakin parempaa ylleni kuin nuhruisen t-paidan ja seurasin Jonia keittiöön.

Kävelimme rinnakkain tien laitaa pitkin. Olin halunnut ulos. Mummon katse oli kertonut paljon. Hän tiesi minun tulleen myöhään, mutta ei sanonut mitään. Hiljainen pettymystä huokuva katse olikin kohdallani paljon tehokkaampi kuin huutaminen. Olisi pitänyt pitää paremmin huolta siitä, että tulisi ajoissa kotiin.
” Sä tulit yksin. Mites tytöt?” avasin keskustelun.
” Ne tulee huomenna”, vastasi Joni.
” Kiva”, sanoin.
Elinin ajatteleminen sai minut kuitenkin kiristelemään hampaitani. Hän olisi elävä muistutut Eliaksesta. Onneksi he eivät ulkonäöllisesti muistuttaneet paljon toisiaan. Huomasin katseeni etsiytyvän Peetun talon portaille. Poikaa ei näkynyt. Olin siitä salaa hiukan pahoillani. Olisin halunnut nähdä, miten viimeöinen vaikutti tähän. Onneksi poika ei ollut kysellyt mitään. Olisin voinut vaikka kertoa koko jutun. Se ei kuitenkaan kuulunut kenellekään vieraalle. Tosin minusta tuntui, että Peetu oli tiennyt sen ja antanut minulle tilaa. Huokaisin hiljaa ja käänsin katseeni varpaisiin.
” Mitä sä ajattelit?” kysyi Joni.
” Yhtä tyyppiä”, vastasin.
” Miellyttävissä merkeissä vai?” uteli Joni.
” Sekä että”, vastasin.
Se oli kaiketi lähinnä totta. Tuntisin oloni vaivaantuneeksi varmasti nähdessäni Peetun, mutta silti jollakin tavalla pidin pojasta. Yleensä en olisi hänen kaltaisistaan kilteistä pojista pitänytkään.
” Okei”, totesi Joni.
” Meidän pitäs mennä rannalle asti. Mä jätin pyörän sinne eilen”, kerroin.
” Et sitte yhtään lähemmäksi”, hän hymähti.
Pudistin hymyillen päätäni ja tönäisin veljeäni kevyesti.

Olimme kävelleet hyvän tovin ison tien viertä pitkin, kun kuulin mopojen äänet. Olimme melkein siinä kohdassa, mistä Peetu oli poiminut minut kyytiin. Mieleni teki nostaa peukku ylös, mutta hillitsin itseni. Mopot ajoivat ohitsemme ja pysähtyivät vähän matkan päähän. Pakotin itseni pysymään rauhallisena. Tunsin helpotusta tunnistaessani Ollin. Poika nosti ajolasinsa pois silmiltään.
” Sun pyöräs jäi eilen rannalle. Haluatko kyydin?” kysyi Olli.
” Oishan se ihan kiva”, mutisin.
Tunsin oloni edelleenkin jokseenkin vaivautuneeksi Ollin seurassa. Kävelin kuitenkin lähemmäksi ja huomasin ilkikurisen katseen pojan silmissä.
” Voithan sä aina mennä Peetuun kyytiin”, Olli heitti.
Huomasin vasta nyt hänet muiden joukossa. Tuttu porukka, ajattelin. Juuso, Mika, Peetu ja Olli, joista viimeksi mainittua jollakin tavalla pelkäsin edelleenkin.
” Heko, heko. Tässä on mun veli Joni”, esittelin.
Minua Ollin leikinlasku ei huvittanut yhtään. Pakotin itseni istumaan hänen taaksensa. Yritin todistaa itselleni ja kenties Ollille, etten inhonnut tätä. Se oli kyllä aika voimakas sana kuivailemaan ajatuksiani Ollia kohtaan. Minähän en edes kunnolla tuntenut poikaa. Enemmin tunsin oloni epävarmaksi hänen seurassaan ja jollakin tavalla uhatuksi. Olli oli porukan pahapoika. Sen verran minäkin jo tiesin. Tanja oli jutellut jotain sellaista. Pojat ajoivat rauhallisesti rannalle. Mummupyörä oli varmassa tallessa juuri siinä, mihin olin sen jättänyt.
” Kiitti kyydistä”, sanoin Ollille.
” Mihin te ootte menossa?” kysyi Joni.
” Montuille”, vastasi Peetu.
” Tulkaa mukaan, jos haluatte”, Mika ehdotti.
” Mennään vain”, sanoin.
Tajusin, etten halunnut olla kahden Jonin kanssa. Tunsin hänet niin hyvin, että tiesin kappaleen Elias olevan vielä kesken. Joni voisi kuulustella minua, kun olimme kahden.
” Okei”, Joni myöntyi.

Viikonloppuna yritän väsäillä uuden pätkän...

Lähettäjä: heboinen 
Päivämäärä:   15.9.11 15:19:59

jatkooo! <3

Päivämäärä:   16.9.11 17:08:30

jatkuua <::

Päivämäärä:   18.9.11 15:37:39

up

Lähettäjämansikkamies 
Päivämäärä:   18.9.11 17:49:00

uu uus lukija ;) täs on se kivaa et ei heti kerrota kaikkea ensimmäisessä kappaleessa. välillä se tosin vähän sekottaa (ainaki mua) mut sit helposti hokaa taas ja muutenki tätä on helppo lukea (:

Päivämäärä:   18.9.11 21:01:47

jatkoo(:

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   21.9.11 18:03:05

Sori viikonloppu meni kaksien synttäreiden merkeissä. =)

Tässä olis kuitenkin jatkoa nyt tälle....

Luku 12

P:

Olli vaikutti tyytyväiseltä, kun Jenna kapusi hänen taaksensa. Huomasin tytön vilkaisevan minua varovaisesti ennen päätöstään. Olisiko sen pitänyt harmittaa? Osa minusta oli tietenkin hiukan harmistunut, mutta samapa tuo oli. Minulla ei ollut mitään etuoikeuksia Jennaan.
” Hyppää kyytiin. Et sä tuolla sinne viitti polkea”, sanoin Jonille.
” Okei”, tämä huokaisi.
Huomasin hänen luovan pitkän katseen siskonsa selkään. Mietin, pitäisikö minun kertoa Jennan eilisestä rääkymisestä. Se ei kuulunut minulle, päätin.
” Se ajaa kuin piru”, huokaisi Mika.
Tajusin Ollin kiihdyttävän vauhtiin ja katoavan vauhdilla mutkan taakse. Aina piti leveillä, ajattelin huvittuneena. Olli oli kyllä melkoinen tapaus. Kiihdytin hiukan rauhallisemmin perään ja arvelin Jennan toivovan, että olisi sittenkin tullut kyytiini. Minä en olisi kysellyt eilisestä mitään. Se ei kuulunut tapoihini ja siksi sainkin yleensä tietää asioita, joista ei ollut niin väliä. Moni oli paljastanut sellaisia asioita joiden kertomista kaduttiin vähän ajan päästä. Pidin kuitenkin asiat omina tietoinani. Minulla ei ollut tarvetta lynkata ketään.

Jenna näytti varsin tuohtuneelta istuessaan penkillä katselemassa poikien ajoa. Olli oli tieten jättänyt tytön siihen. Hänen seurassaan oli muuta muu tuttu tyttö. Osan tunsin paremmin kuin toiset. Jennan serkku Tanjakin oli raahautunut tänne.
” Tekin tulitte”, totesi Tanja iloisesti.
Olin iloinen, ettei Piia näkynyt missään. Hän varmastikin paranteli krapulaa tai jotain muuta vastaavaa.
” Mitäpä täällä muuta”, hymähdin.
Istahdin penkille Jennan viereen ja katselin hulluna kaahaavia pyöriä. Olli loukkaisi itsensä varmasti jälleen kerran. Se nyt oli nähty niin monesti. Jotkut vain eivät oppineet sitten millään. Itse olin lopettanut ajamisen montuilla toissa vuonna, kun olin lentänyt sarvien ylitse ja loukannut toisen olkapääni pahasti.
” Niin”, hymähti Tanja.
Hän hypähti samassa pystyyn leveä hymy kasvoillaan ja halasi Jonia, joka oli raahustanut lähemmäksi.
” Moi”, tervehti Joni.
Poika näytti aavistuksen vaivaantuneelta Tanjan tiukassa halauksessa.
” Ihana nähdä. Tässä on Joni Jennan veli”, esitteli Tanja hänet kaikille.
Joni istui päätään pudistellen viereeni.
” Masokistinen laji”, hän totesi.
” Jollakin tavalla”, naurahdin.
Minua ei yllättänyt, että Jenna pakeni tyttöjen kanssa muualle. Hän ei selvästikään halunnut viettää aikaansa kanssani.
” Onks Jennalla ja Ollilla jotain?” kysyi Joni.
Huomasin hänen tarkkailleen, milloin tytöt olivat kuulomatkan ulkopuolella.
” Ei”, vastasin.
” Hyvä se muistuttaakin liikaa Eliasta”, totesi Joni.
” Hmh”, ynähdin.
Joni vilkaisi minua hymyillen ilkikurinen katse silmissään. Silloin minulle välähti, että olimme tavanneet aikaisemmin.
” Maailma on pieni paikka”, totesi Joni.
Hän oli kait huomannut tuttavallisemmasta hymystäni, että olin muistanut leikkimme aikaa sitten.
” Jep”, vastasin.

Mika liittyi seuraamme ja toi juotavaa. Sitä tuntui aina joku raahaavan mukanaan. Hän istahti alas ja katseli Ollin ajoa.
” Se on kohta nurin ja sairaalassa”, Mika totesi.
Siitä oli tovi, kun olimme viimeksi käyneet montuilla ajamassa. Osittain varmaan siksi, ettei Olli ollut ihmeemmin hinkunut tänne.
” Tyhmä ku on”, hymähdin.
” Mitä te täällä notkutte, jos ette aja?” Joni kysyi.
” Hyvä kysymys”, Mika myönsi.
” Luultavasti siks, että me oltas muuten kotona kattoon syljeskelemässä”, heitin.
” Joo ja mutsihan siitä tykkäis”, nauroi Mika.
” Nooh kyllä tähän pitäjään vauhtia tulee, kun Jennan kaverit rauhautuu tänne”, hymähti Joni.
” Vaihtelu virkistää”, totesi Mika.
” Hei pojat tulkaa tänne!” huusi Tanja.
Tyttö heilutti kättään ja viittoi meitä tulemaan luoksensa. Huomasin, että paikalla oli muutama naapurikylän tuttu tyyppi ja muitakin joita ei ollut melkein koko kesänä näkynyt. Olin iloinen, että Piia edelleen loisti poissa olollaan. Kaisa Piian paras kaveri oli kyllä raahautunut paikalle.
” Onks teillä ongelmia?” kysyi Mika.
” Joo. Pitäs saada järjestettyä kyytiä”, sanoi Tanja hymyillen.
Ilmeisesti kyse oli jostain bileistä vähän kauempana.
” Mihin?” kysyin.
” Pärsoneille”, vastasi Tanja.
Sinne olikin sopivasti vähän yli 20 kilometriä matkaa. Siellä tosin bileillä ei ollut kuuntelijoina kuin muutama lehmä ja pari hevosta.
” Millon?” kysyin.
” Perjantaina. Niiden vanhemmat on jossain reissussa viikonlopun”, Tanja selitti innoissaan.
” Mun kyydillä ainakin pääsee joku”, lupasi Mika.
” Hienoa”, totesi Kaisa iloisesti.
Hän varoi katsomasta minua ja piti asiaa sovittuna.

Luku 13

J:

Kipaisin bussille tyttöjä vastaan yksinäni. Joni oli kadonnut jonnekin Peetun kanssa. Pojat tulivat ilmeisen hyvin toimeen. Minusta tuntui, että he olivat tunnistaneet toisensa jostain hamasta harmaasta lapsuudesta. Oli minullakin jonkinlainen mielikuva niistä ajoista, mutta hyvin hämärä ja hatara. Nojasin pysäkin seinää vasten ja pakotin hymyn huulilleni. Oonan näkemistä odotin todella, mutta Erinistä en ollut niin varma. Hän toisi mieleen taas kerran Eliaksen. Katselin pölypilveä jonka bussi nostatti ja tunsin levottomuuden kasvavan sisälläni. Onnistuisinko näyttelemään, että kaikki oli hyvin? Yksinäni ajattelin kaikkea liiankin kanssa, mutta seurassa onnistuin työntämään pahanolon jonnekin syvälle. Bussi pysähtyi kirskuen eteeni ja suoristauduin hymyillen.
” Moi!” huudahti Oona.
Hän hyppäsi alas bussista ja syöksyi kuin pyörremyrsky halaamaan minua. Vastasin naurahtaen halaukseen.
” Moi”, sanoin.
Erin jäi vähän varjoon varovasti hymyillen. Katselin Oonan olan ylitse, miten bussi kuski nosti tavarat tielle ja lähti sitten jatkamaan matkaansa. Vetäydyin irti Oonasta ja halasin Eriniä hiukan varautuneemmin.
” Hei”, hän tervehti.
Tunsin Erinin tiukentavan otettaan minusta ja tiesin, ettei Eliaksen pitäisi vaikuttaa väleihimme. Se oli kuitenkin toive ajattelua. Kaikki tapahtunut oli jo muuttanut meidän ystävyyttämme.
” Mihin asti meidän pitää raahata nää?” kysyi Oona.
Erin päästi otteensa ja näin hetken surua tämän silmissä. Hänkin tiesi, että välimme olivat pysyvästi muuttuneet.
” Jonkin matkaa”, sanoin.
Tytöt aikoivat viettää tovin täällä laukuista päätellen. Otin yhden niistä itselleni ja lähdin raahaamaan sitä mummolaa kohti. Oona pulisi iloisena ja sai meidät molemmat naurahtamaan aina välillä.
” Onks täällä ees hyvännäköisiä tyyppejä?” kysyi Oona.
” No jaa”, sanoin.
Kohautin harteitani mietteissäni. No joo, Olli ja Peetu nyt ainakin olisivat Oonan mieleen molemmat.
” Epämääräinen vastaus”, totesi Oona.
” Ei yhtään sun tapasta”, sanoi Erin.
” Onhan niitä muutama”, puuskahdin.
Vilkaisin Peetun portin kohdalla pihalle ja huokaisin. Tuttu porukka Jonilla lisättynä lojui kiikussa. Oonan kasvoille levisi hymy ja silmät alkoivat tuikkia. Hän pysähtyi ja nojautui aitaa vasten.
” Moikka”, pakottauduin tervehtimään poikia.
Sain osakseni epämääräistä muminaa ja hymyn Jonilta sekä Peetulta.
” Tekin pääsitte sitten tänne asti”, Joni totesi.
” Ei me ihan niin blondeja olla”, naurahti Oona.
” Käykää viemässä nuo tavarat sisälle ja liittykää seuraan”, ehdotti Joni.
Oona hymyili leveästi ja tiesin, että olisimme täällä pienessä hetkessä.

Oona vaihtoi hetkessä jotain siistimpää ylle ja korjasi meikkiä ennen kuin kertoi olevansa valmis. Erin nyt näytti hyvältä vaikka olisi tehnyt mitä. Hän oli niitä jotka olivat aina tyylikkäinä, vaikka mitä tapahtuisi.
” Sun pitää esitellä meidät”, Oona pihisi.
” Joo, joo”, huokaisin.
Minusta tuntui jotenkin, että tunkeilisimme poikien seuraan. Joni oli ollut ainoa joka oli ollut oma itsensä. Tosin en minä voinut sanoa tuntevani Peetua ja muita kovinkaan hyvin. Ollin nyt olisi olettanut iskevän edes silmää tai jotain.
” Sähän innostunut oot”, Oona huokaisi.
” Sori mä oon vaan hengannut niiden kanssa vähän liikaa”, sanoin nopeasti ja hymyilin valottavasti.
En ollut varma, sainko sen ulottumaan silmiini asti. Oonan se kuitenkin vakuutti. Erin rypisti hiukan kulmiaan ja tiesin hänen tarkkanäköisempänä huomanneen väkinäisyyden minussa. Olimme melkein perillä eikä kukaan pojista näyttänyt liikkuneen. Harvinaisen tylsä porukka, ajattelin.
” Tapahtuuks täällä mitään?” kysyi Oona.
” Harvemmin mitään tähtitieteellistä”, vastasin.
” Okei”, huokaisi Oona.
Hän vaikutti hiukan pettyneeltä. Tiesin, että illalla voisi olla toinen äänikellossa.

Pojat siirtyivät sen verran, että mahduimme istumaan kiikkuun. Kukaan ei tuntunut olevan juttu tuulella.
” Mitähän me täällä istutaan?” Olli pohti ääneen hiljaa.
” Sanopa se”, hymähti Juuso.
” Täällä me saadaan olla rauhassa. Kukaan ei jaksa raahautua tänne asti marisemaan mistään”, Mika ehdotti.
Olli virnisti ja näytti piristyvän hetkessä. Hän vilkaisi Eriniä ja Oonaa.
” Mun pitäs varmaan esitellä teidät. Tässä on Oona ja Erin”, huokaisin.
Minua ei olisi huvittanut yhtään istua tässä katselemassa masentuneita naamoja.
” Mitä te oikein teette?” kysyi Oona.
” Ei paskaakaan just nyt”, tuhahti Juuso.
Onneksi en ollut kehunut poikia puhelimessa tai muutenkaan tytöille, koska nyt he eivät antaneet ainakaan hyvää kuvaa itsestään.
” Sori noilla ei oo mitään käytöstapoja. Mä oon Mika”, esitteli Mika itsensä.
Joku heistä sentään yritti esittää ystävällistä, ajattelin.
” Mielenkiintonen porukka”, totesi Oona minulle.
” Huono päivä?” kysyin.
Olli nyökkäsi ja heilautti epämääräisesti kättään Peetua kohti.
” Painukaa helvëttiin jo”, tämä sähähtikin.
Näytin varmasti puusta pudonneelta, en olisi kuvitellutkaan Peetun sanovan niin.
” Okei, okei. Mennään”, sanoi Olli.
Hän nousi ylös ja laahusti portilla seisovien mopojen luokse. Muut seurasivat häntä hämmentyneinä.
” Onks se aina tuollainen?” kysyi Oona.
Olli purskahti nauruun päätään pudistellen ja sytytti tupakan.
” Ei todellakaan. Sillä vaan oon tosi huono päivä. Pitäs varmaan pyytää anteeks sen puolesta ja omastakin. Mä oon Olli”, poika sanoi.
Huomasin flirttailevan hymyn ja tunsin helpotusta. Olli kyllä vetäisi pisteet kotiin Oonan silmissä kohta. Eriniä nyt muutama pikku kirosana ja tyly käytös ei hetkauttanut. Elias nyt jakeli niitä siskolleen harva se kerta, kun tämä eksyi väärään aikaan pojan huoneeseen.

Olli poltteli tupakan rauhassa ja käveli sitten Peetun luokse. Hän kosketti serkkuaan olkaan ja kuiskasi tälle jotakin.
” Mennään meille”, Olli sanoi tullessaan takaisin.
Kaikki tuntuivat myöntyvän ehdotukseen.
” Kaukanako se on?” kysyin.
Ajattelin, että jonkun meistä pitäisi ottaa pyörä itselleen. Peetu, kun ei ollut lähdössä.
” Sä voit Joni ajaa Peetun pyörällä. Vai mitä?!” Olli totesi.
Peetu heilautti kättään ilmassa ja jotain kiiltävää lensi meitä kohti. Olli nappasi avaimet kiinni juuri ennen nurmea ja ojensi avaimet Jonille.
” Sitten mennään”, Juuso ilmoitti.
Oona tuntui ihastuneen Olliin alun jälkeen ja tunki tämän kyytiin. Minä olin viisas ja menin Jonin kyytiin.
” Sä voit tulla mun kyytiin”, ehdotti Mika.
Erin nyökkäsi ja niin pääsimme matkaan. Joni ajoi onneksi yhtä tasaisesti kuin Peetu, mutta Olli ja Juuso olivat sitten asia erikseen.

Talon piha oli autio, kun saavuimme paikalle. Olli oli ilmeisesti laskenut koko muun perheen loistavan juuri nyt poissaolollaan. Pojat asettivat pyörät siistiin riviin autotallin seinustalle.
” Asutko sä täällä?” kysyi Oona.
Talo oli valtava, ajattelin. Ollin porukoilla täytyi olla rahaa.
” Toistaiseksi ainakin”, hymähti Olli.
Poika kaivoi avaimet taskustaan ja avasi ulko-oven. Eteisessä oli liuta kenkiä, mikä viittasi muutamaan muuhunkin muksuun kuin vain Olliin. Hän potkaisi osan kengistä hiukan syrjemmälle.
” Sori, jos täällä on vähän sotkuista”, poika sanoi.
” Melkoinen talo”, totesi Oona hiljaa.
” Haluaako joku kahvia tai jotain?!” Ollin ääni kaikui jostain kauempaa.
Seurasin Mikaa ja Juusoa valtavaan keittiöön, jossa oli kaikki nykyajan mukavuudet sekä puuhella.
” Ihana”, henkäisi Oona ovella.
Istuuduimme ison keittiön pöydän ääreen ja vaivautunut hiljaisuus laskeutui välillemme. Kellään ei tuntunut olevan mitään sanottavaa. Mieleni teki kysyä Peetusta, mutta vaikenin kuitenkin. Ollin puhelin alkoi soida. Poika otti sen taskustaan ja vilkaisi näyttöä.
” Voi helvëtti”, livahti Pojan huulilta.
Mika vilkaisi näyttöä ja irvisti.
” Piia ei sitten tajua millään. Mitähän se susta haluaa?” hän pohti.
” Marisee jostain tyhmästä”, huokaisi Olli.
Poika painoi hiljennä toimintoa ja tuijotti puhelinta, jonka näyttö vilkkui pöydällä.
” Jonkun pitäs sanoa sille suorat sanat”, tokaisi Juuso.
” Ole hyvä vain”, sanoi Olli.
” Ei se mitään usko”, tuhahti Mika.
” Kuka on Piia?” kysyi Oona kiinnostuneena.
” Peetun ex ja syypää sen tylyyn käytökseen”, totesi Olli.
” Soittiko se sille aamulla?” Joni kysyi.
Velikin oli nopeasti päässyt näköjään perille Peetusta ja Piiasta. Olinkin ihmetellyt, kun tyttöä ei ollut näkynyt vähään aikaan.

Jatkosta on parasta olla sen kummemmin lupailematta. Toivottavasti tällä kertaa ennättäisi viikonloppuna jotain.

Päivämäärä:   22.9.11 17:46:26

sika hyvä! jatka vaan nopeesti mä oon jo ihan koulussa tähän!!

Lähettäjä: upp 
Päivämäärä:   23.9.11 18:12:05

oli taas hyväpätkä, jatkoa vaan :)

Päivämäärä:   26.9.11 11:30:41

nostan

Lähettäjä: dak angel 
Päivämäärä:   26.9.11 16:01:30

jatkoaa :)) riko is back :))

Päivämäärä:   26.9.11 16:31:55

owowowowo <3 en oikee tykkää tuosta oonasta ::D

Lähettäjä: Dark Angel 
Päivämäärä:   30.9.11 15:34:30

uppiaa ;))

Päivämäärä:   3.10.11 10:30:57

up

Lähettäjäevan. 
Päivämäärä:   8.10.11 19:59:57

jatkoa!

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   9.10.11 09:49:12

Anteeks etten ole jatkanut viime aikoina. Netissä ollut jotain häikkää. Muutenkin tallilla olen viettänyt paljon iltojani.

Nooh, tässä olis kuitenkin jatkoa tälle, aika pitkä pätkä...

Luku 14

P:

Piialta oli tullut liuta puheluita aamuisen keskustelumme jälkeen. Onneksi puhelin oli ollut sisällä ja en ollut kuullut sen soimista. Vaihdoin vaatteet ja päätin lähteä Ollille katsomaan, olivatko muut vielä siellä. Samalla voisin pyytää Jennalta ja tämän kavereilta anteeksi aamuista käytöstäni. Muistin lainanneeni oman kulkupelini Jonille. Se nyt ei sinänsä ollut ongelma. Vajassa seisoi lähes käyttämättömänä skootteri, jolla pääsisin perille. Onneksi avaimet löytyivät helposti, kiitos järjestelmällisen Kristan. Nappasin avaimet naulasta ja vedin takin ylleni. Taivas näytti aavistuksen synkältä. Pinkki kypärä ei ehkä ihan istunut tyyliin, tosin ei se vajan skootteri ollut yhtään parempi.
” Just”, mumisin.
Vedin kypärän päähäni ja painoin ovesta ulos. Kukaan tuskin tunnistaisi tai edes tuttuja tulisi vastaan. Olin helpottunut, kun skootteri lähti ilman suurempia taisteluita käyntiin. Olihan sillä pari kertaa tänä kesänä ajeltu. Ajelin kaikessa rauhassa Ollille, missä muut olivat. Hymähdin katsellessani mustan pyörien armeijaa joiden jatkoksi työnsin pinkin skootterin, mikä ei kuulunut joukkoon.

Kuulin eteiseen riemastunutta naurua ja hymy hiipi huulilleni. Olli oli ilmeisesti hurmannut ainakin toisen Jennan kavereista.
” Sä huijasit!” joku tytöistä huusi.
” Enpähän”, nauroi Olli.
He olivat siis olohuoneessa pelaamassa jotain typerää peliä.
” Lopettakaa te rikotte kohta jotain”, varoitteli Mika.
Astuin ovelle ja hymähdin hiljaa. Olli paini lattialla peliohjaimesta Oonan kanssa, joka kikatti hullunlailla. Kankean alun jälkeen serkku-poika oli näköjään päässyt vauhtiin. Istahdin vaivihkaa Mikan viereen sohvalle.
” Säkin tulit”, tämä totesi.
Olli lopetti painimisen Oonan kanssa ja auttoi tytön ylös.
” Aattelitko lähtee illalla Pärsonille?” kysyi Olli.
” Enköhän mä sinne selviä”, naurahdin.
” Toi on Erin ja tää on Oona”, Jenna esitteli kaverinsa.
” Moi. Sori se aamuinen”, sanoin hymyillen.
Mietin, olivatko pojat mahdollisesti selittäneet mitään tytöille. Irvistin hienoisesti, kun kännykkä alkoi soida, Piia. Tiesin sen katsomatta näyttöä. Olin valinnut sellaisen soittoäänen, että tiesin heti kuka oli toisessa päässä.
” Anna tänne se luuri”, komensi Juuso.
” Mitä sä aiot?” kysyin.
” Suomennan sille pikku likalle, missä oikein mennään”, sanoi Juuso.
” Ole hyvä vain”, totesin.
Juuso poistui huoneesta luuri korvallaan.
” Piia kuulee kunniansa”, totesi Olli.
” En edes halua tietää, mitä Juuso sille sanoo”, tokaisin.
Kokemuksestamme tiesimme, että Juuso osasi olla varsin suorasukainen hermostuessaan.
” Toivottavasti se jättää sut rauhaan”, sanoi Oona.
Yllätyin hiukan tytön sanoista ja ymmärsin poikien kertoneen pääpiirteittäin, mikä tilanne oikein oli.
” Raivostuttavia tuollaiset”, Jennakin jupisi.
Hän tuntui puhuvan omasta kokemuksestaan ja huokaisi, kun puhelin alkoi soida hänen taskussaan. Hän vilkaisi näyttöä kerran ja painoi punaista luuria.
” Mä arvaan kuka se oli”, totesi Oona.
” Sä voisit sanoa idiootti veljelles Erin, että sen on ihan turha soitella”, Jenna kehotti pienikokoista blondia ystäväänsä.
Sävy oli varsin myrkyllinen ja terävä. Erin nyökkäsi eikä puolustanut veljeään.
” Mä yritän”, hän huokaisi.
” Kiitos”, sanoi Jenna jäätävästi.

Jenna oli suostunut ajamaan skootteria, kun kukaan muu ei halunnut. Tytöt olivat käyneet kotonaan vaihtamassa bilevaatteet ylleen ja niin olimme lähdössä juhlimaan. Toivottavasti Piia ei eksyisi sinne. Olin jättänyt kysymättä Juusolta, mitä tämä oli tytölle sanonut heidän puhuessaan. Odotimme tyttöjä meillä kaikessa rauhassa.
” Mitä sä sanoit Piialle?” Olli kysyi.
Hän oli selvästi uteliaampi kuin minä. Nojasin pyörän tankkia vasten ja huokaisin. Olisin halunnut unohtaa koko ämmän.
” En paljon mitään”, virnisti Juuso.
” Jättääkö se nyt Peetun rauhaan?” kysyi Mika.
” Jos sillä on aivosoluja vielä jäljellä”, hymähti Juuso.
” Pää kiinni Piiasta”, voihkaisin.
Minulla ei ollut mitään intoa suoda tälle ajatustakaan koko iltana. Tosin tiesin sen olevan melko mahdotonta. Todennäköisesti Piia tulisi Pärsoneille. Hän ei jäisi sieltä pois. Piia ei voinut vastustaa ilmaista viinaa, varsinkaan eron hetkellä. Masennukseen piti juoda ja paljon, minkä jälkeen nolattiin itsensä. Se oli Piian kaava kerta toisensa jälkeen. Keskustelu tyrehtyi, kun tytöt valuivat paikalle. Kukaan ei halunnut pahemmin puhua Piiasta heidän kuulleen. Jonilla ei tuntunut olevan niin väliä. Hän sai olla mukana ja kuulla kaiken.

Luku 15

J:

Tunsin itseni ulkopuoliseksi muiden jutellessa keskenään. En keksinyt mitään sanottavaa, mikä oli epätavallista. Ennen olin aina tullut toimeen uusien ihmisten kanssa, mutta nykyisin olin enimmäkseen hiljaa. Minulla ei ollut hajuakaan, mitä oikein olisin sanonut. Huomasin ajautuvani siihen vanhaan tuttuun kierteeseen, joka veti voimakkaasti puoleensa. Ensin meni yksi lasi, sitten toinen ja sen jälkeen join siidereitä. Olin taas sulkenut itseni kaiken ulkopuolelle. Suunnistin kulkuni ulos haukatakseni raitista ilmaa. Pääni tuntui olevan halkeamaisillaan ja huone keinahteli ikävästi silmissäni. Olisi kaiketi parempi oksentaa ulos kuin sisälle. Törmäsin johonkuhun ja olin kaatua. Tunsin käsien kietoutuvan ympärilleni. Pehmeä naurahdus tavoitti korvani ja tunsin oloni hetken hyväksi. Kohotin katseeni ylös ja kohtasin harmaiden silmien katseen.
” Anteeksi”, mutisin.
” Ei se mitään”, käheä naurahdus kantautui korviini.
Horjahdin ja tunsin käden pitävän minua tiukemmin kiinni. Olinpa tosiaan juonut ihan liikaa.
” Mä olin menossa ulos”, mutisin.
Tunsin käden ohjaavan minut ovelle. Oloni helpottui heti, kun musiikki hiljeni ja vedin raitista ilmaa keuhkoihini.
” Helpottiko?” Peetu kysyi.
Nyökkäsin ja nojasin poikaa vasten. Se tuntui jotenkin oikealta sillä hetkellä. Peetu kietoi kätensä ympärilleni ja hymyili.
” Täällä on nättiä”, sanoin.
” Niin on”, totesi Peetu.
Katsahdin pojan kasvoja ja mietin, mitä oikein ajattelin Peetusta. Pidin hänestä se nyt oli selvä. Peetu oli kuitenkin erilainen kuin kukaan muu tyyppi jonka kanssa olin ollut. Olli oli niiden jätkien perikuva, ikuinen playeri.
” Mä juon ihan liikaa”, mumisin.
Sanoin niin enemmän itselleni, kun tajusin ajatuksieni suunaan. Pohdin pienessä päässäni asioita ihan liikaa nykyisin.
” Jos niin sanot”, hymähti Peetu.
” Mä haluaisin mennä kävelemään”, huokaisin.
” Sopii mulle”, ilmoitti Peetu.
Olisin mieluiten mennyt yksin, mutta todennäköisesti olisin eksynyt.

Olimme kävelleet jonkin matkaa, kun tajusin, etten keksinyt mitään sanottavaa. Tosin Peetun kanssa ei tarvinnut puhua kaiken aikaa. Tällaista seuraa voisinkin kaivata, ajattelin. Tuntui hyvältä vain kävellä toisen rinnalla eikä puhua mitään.
” Tää on tosiaan korvessa”, rikoin hiljaisuuden.
Minä en vain osannut kävellä ääneti. Minun piti höpöttää hermostuneena koko ajan jotakin.
” Mikäpä täällä ei olisi”, hymähti Peetu.
” Niin kait”, mutisin.
Minun pitäisi kait kiittää Peetua siitä, ettei tämä kysellyt siitä illasta mitään. Oli tarpeeksi noloa, että olin itkenyt hänen nähtensä. Me emme kuitenkaan vielä tunteneet toisiamme kovin hyvin.
” Sua vaivaa jokin”, sanoi Peetu.
” Hmm. Mä aattelin sitä yhtä iltaa”, mutisin.
Peetu pysähtyi ja kääntyi katsomaan minua. Tajusin seisahtuneeni kesken askeleen. Minua jännitti. Nyt poika voisi kysyä asiasta.
” Ei sun tartte puhua siitä, jos et halua. Unohda”, kehotti Peetu.
Olisihan minun pitänyt tajuta, ettei uteleminen kuulunut hänen tapoihinsa. Peetu ei ikinä pakottaisi ketään kertomaan mitään itselleen ja silti poika tiesi varmasti liudan asioita muista, mitä muut eivät tienneet. Siinäpä se taika kait olikin, ajattelin. Peetulle oli helppo puhua.
” Enpä oikeestaan. Ehkä joskus”, sanoin.
Peetu hymyili ja pudisti päätään.
” Ei sun tartte mulle kertoa”, hän sanoi.
Minulla oli vahva tunne siitä, että saattaisin hyvinkin tunnustaa Peetulle moniakin asioita.

Yllätin itseni ja varmasti Peetunkin tarttumalla tätä kädestä kiinni. Tunsin oloni nyt paljon paremmaksi. Peetun seurassa oli hyvä olla. Hymyilin pojalle lämpimästi.
” Josko palattais takas?” kysyin.
” Mitenkä vaan”, sanoi Peetu.
Hän antoi minun, pitää itseään kädestä kiinni kävellessämme takaisin päin. Porukka oli ajautunut ulos juhlimaan. Ovi oli avoinna ja musiikki kantautui jo kaukaa korviimme. Pysähdyin metsän reunaan ja hymyilin Peetulle. Humala tuntui kaikonneen jonnekin kauaksi. Sitä en tunnustaisi kenellekään muulle kuin itselleni. Kohottauduin varpailleni ja painoin suukon Peetun poskelle.
” Kiitos”, sanoin.
” Mistä hyvästä?” poika kysyi.
Nauroin vain ja jätin selittämättä, miettiköön sitä. Hymyilin kävellessäni Oonan ja Erinin luokse. He näyttivät tulevan hyvin toimeen porukan kanssa. Juuso ja Mika olivat ilmeisesti viihdyttäneet heitä. Olli näkyi roikkuvan Tanjassa taas vaihteeksi, mikähän niidenkin kahden juttu oikein oli.
” Missä sä oot ollu?” kysyi Oona.
” Tuolla noin”, vastasin epämääräisesti.
Erin tirskahti tuttuun tapaansa kännissä ollessaan ja hymyili leveästi.
” Ai jaa”, hän sanoi vihjailevasti.
Huomasin hänen katseensa eksyvän Peetun suuntaan. Mieleni teki heti sanoa, ettei mitään sellaista. Tämä oli varmasti ensimmäinen kerta, kun mitään ei ollut oikeastaan tapahtunut minun ja söpön pojan välillä. Peetu oli kiva, liiankin kanssa. Minä pidin enemmän särmikkäistä tyypeistä, joista tosin oli vain harmia. Elias välähti mielessäni, mutta suljin hänet nopeasti pois ajatuksistani. Halusin pitää kiinni siitä hyvästä tunteesta, jonka olin saavuttanut Peetun kanssa. Oli kuin olisin hetkeksi päässyt edes jonkinlaiseen tasapainoon itseni kanssa. Eliasta en ollut ajatellut koko iltana ennen kuin nyt.
” Sä mietit jotain synkkää”, sanoi Oona.
Tunsin hymyn leviävän huulilleni ja halasin tyttöä lämpimästi.
” Vie mun ajatukset sitten pois siitä”, naurahdin.
Istahdin heidän viereensä rappusille ja juttelimme niitä näitä.

Luku 16

P:

Istahdin kaatuneen puun päälle ja katselin muiden touhuja. Olin hakenut sisältä juotavaa ja hymähdin joidenkin idioottimaisuuksille. Vilkaisin Jennaa joka istui hymyilevänä kavereiden kanssa. Hän näytti iloisemmalta kuin kertaakaan aikaisemmin.
” Älä näytä noin synkältä”, Olli tokaisi.
Hätkähdin vähän ja käännyin katsomaan sivulleni. Erotin vahvan humalan tummissa silmissä ja huokaisin. Olli oli näköjään päissään.
” En mä mitään”, mutisin.
” Sä mietit jotain”, sanoi Olli.
” Jennaa”, vastasin.
Ollin katse siirtyi Jennaan joka nauroi jollekin, mitä vaaleaverikkö oli sanonut.
” Se onkin outolintu. Ristiriitainen tyyppi”, totesi Olli.
” Jotain sinnepäin”, naurahdin.
Serkkuhan oli analyyttisella tuulella todellakin. Tästähän voisi kehkeytyä hyväkin keskustelu. Puu narahti, kun Olli istuutui viereeni ja sytytti tupakan.
” Se on fiksu likka. Ei yhtään sellainen kuin ensi vaikutelma antoi ymmärtää”, Olli tokaisi ja puhalsi savut silmilleni.
” Täähän käy mielenkiintoiseksi”, totesin.
Olli virnisti ja hörppäsi pitkän kulauksen pullostaan.
” Pistä tää sen piikkiin, että mä oon päissäni”, Olli nauroi.
” Kuin käki”.
” Joo, joo. Sä tykkäät siitä jollakin tavalla”.
” No jaa. Mites sä ja Tanja?”.
Olli tuijotti hetken vaaleata pitkää tyttöä, joka liittyi juuri Jennan seuraan iloinen hymy kasvoillaan. Tytöt halasivat toisiaan nauraen. Tanja oli tainnut juoda muutaman tänä iltana enemmän kuin tavallisesti.
” Mitä meistä?” Olli kysyi.
” Tykkäätkö sä siitä?” avitin.
Olin yrittänyt ottaa siitä selvää, mutta ei Ollista niin vain tiennyt. Hymy hiipi hitaasti tutuille kasvoille ja tiesin sillä hetkellä sen. Olli piti Tanjasta.
” Onhan se ihan ok”, sanoi Olli kuitenkin.
Poika peitti nopeasti tunteensa ja tuijotti maahan.
” Kyllä se siitä”, hymähdin.
Olli ja Tanja olivat kierrelleet toisiaan parisen vuotta. Tietääkseni he olivat olleet silläkin tavalla.

Olli nousi ylös ja poistui paikalta hiukan horjuen. Hän suuntasi kulkunsa Tanjan luokse ja saikin tämän mukaansa. Toivoin, ettei serkku-poika pilaisi nyt ihan kaikkea. Olli oli melkoisella tuulella tänään. Mika liittyi seuraani. Seuraava joka halusi jutella, ajattelin.
” Joko sä oot analysoinut koko porukan?” Mika kysyi.
Naurahdin ääneen ja pudistin päätäni. Minä en todellakaan ollut tekemässä sitä.
” En”, vastasin.
Oli helpottavaa huomata, ettei Mika ollut tavalliseen tapaansa ottanut mitään.
” Ollaanko me vähän tylsiä?” kysyin.
” Kuin nih?” Mika naurahti.
” Ei me juoda eikä polteta”.
” No ollaanhan me sitäkin harrastettu”.
” Niin”.
Ajatukseni lipuivat mutsiin josta ei ollut taannoisen episodin jälkeen kuulunut mitään. Olisi pitänyt varmaan käydä katsomassa, oliko koko akka edes hengissä.
” Mutsis on oiva esimerkki, mitä siitä seuraa”, Mika totesi.
” Jep”, vastasin.
” Sen takiahan sä lopetit ryyppäämisen”, Mika viisasteli.
Kenelle tahansa muulle olisin suuttunut, mutta en hänelle. Juusolta en olisi moisia puheita sietänyt, koska niissä oli aina ilkeä piikki. Ollista en nyt ollut varma, ehkä tänään olisin antanut niidenkin mennä toisesta korvasta sisään ja ulos. Mikan kanssa saattoi puhua ihan, mistä tahansa ja kaikki jäi meidän välillemme.
” Haluatko sä lähteä käymään siellä?” kysyi Mika.
” Jos huomenna”, mutisin.
” Tai voin mä käydä sun puolesta”, Mika lupasi.
” Ei sun tartte”, naurahdin.
Olisi liian helppoa antaa toisten hoitaa tilanne. Menisin ihan itse käymään mutsin luona ja Mika voisi tulla kyllä mukaan.

Melkein kaikki olivat kadonneet jonnekin puoli kolmen maissa yöllä. Kiertelin rauhassa talossa ja löysin Jennan kavereineen istumassa takkahuoneessa. Jonikin oli eksynyt sinne. Tytöt olivat auttamattomasti kännissä ja pelasivat korttia keskenään.
” Mitä noi tekee?” kysyin.
” Pelaa räsypokkaa. Älä kysy”, Joni huokaisi.
” Tulkaa mukaan”, ehdotti Oona.
Tytön silmät harittivat jonkin verran hänen katsoessaan meitä. Joni virnisti pirullisesti ja istahti tyttöjen viereen. Huomasin oikaisevani seuraan. Minua nauratti. Tilanne ei todellakaan ollut tasapuolinen.
” Okei, okei”, myöntyi Joni.
” Alusta siis”, totesi Jenna.
Erin nyökkäsi ja veti sukat takaisin jalkaansa. Tytöt eivät huomanneet minun ja Jonin huvittuneita katseita. Oonalla ja Erinillä meni aika huonosti. Tytöt tuskin katsoivat edes korttejaan naurultaan. Pelissä ei ollut mitään järkeä, koska Oonalle ainakin meni lävitse kaikki selitykset ja Joni oli taitava puhumaan vaatteita tytön yltä. Peli loppui kesken kaiken, kun Oona sammui yhtäkkiä ja Erinkin torkahteli. Vilkaisin Jennaa joka nojasi sohvaa vasten.
” Surkeeta seuraa”, totesi Joni.
Hän keräsi naureskellen kortit pois.

Jatkosta en uskalla luvata mitään. Viikolla koetan ennättää, kun viikonloppuna on taas menoa...

Lähettäjä: beeko 
Päivämäärä:   9.10.11 10:06:20

Riko, onko sulla jollain nettisivulla vanhempia tarinoitasi, joita lukea?

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   9.10.11 10:16:43

Juu on http://riko10.suntuubi.com/ löytyy vanhoja tarinoita.

Lähettäjä: isa 
Päivämäärä:   10.10.11 20:26:41

jatkoa jatkoa jatkoa, koukuttaaaaa ::) !

Lähettäjähennall 
Päivämäärä:   11.10.11 13:22:07

Jatkoaa!!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.10.11 14:46:09

ompas tää tarina alotettu kauan sitten, ja hyvä tarina onkin, toivottavasti jatkoa tulee pian.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.10.11 11:54:10

niimpä^

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   16.10.11 11:37:17

Tässä oli jonkinlainen jatko tälle...

Luku 17

J:

Raotin silmiäni ja huokaisin. Suussa maistui pahalle, mutta päätä ei yllättäen särkenyt. Räpyttelin ja katselin ympärilleni vieraassa huoneessa. Huomasin Oonan joka nukkui mahallaan karvaisella matolla.
” Okei”, sanoin.
Huomasin Oonan vaatteiden lojuvan siellä täällä pitkin huonetta. Onneksi tällä oli kuitenkin alusvaatteet yllään.
” Mitähän me tehtiin?” mutisin.
Nousin hitaasti ylös ja laahustin vessaan. Pesin kasvoni kylmällä vedellä ja katsoin itseäni tovin peilistä. Tänä aamuna en ollut mikään kaunis näky.
” Joo missähän kaikki muut on?” jupisin itsekseni.
Ketään ei näkynyt, kun suunnistin keittiöön. jotenkin en jaksanut yllättyä nähdessäni Jonin ja Peetun kahvilla.
” Huomenta”, totesi Joni raivostuttavan pirteästi.
” Joopa, joo”, huokaisin.
Istahdin lähimmälle tuolille ja painoin pääni käsiini.
” Kahvia?” ehdotti Peetu.
” Joo”, sanoin.
Peetu kaatoi minulle kahvia ja työnsi kupin eteeni. Kurotin maidon pöydältä ja kaadoin sitä sekaan. Olo alkoi jo tuntua vähän ihmismäisemmältä.
” Mitä me oikein sekoiltiin loppu illasta?” kysyin.
Minulla oli hämärä mielikuva räsypokasta johon Joni ja Peetu olivat osallistuneet. Onneksi minä en ollut se joka oli joutunut riisuutumaan.
” Pelasitte räsypokkaa”, vastasi Joni.
” Just. Oonan idea tais olla kutsua teidät mukaan”, huokaisin.
” Senhän se”, naurahti Joni.
” Olisit estänyt!” kivahdin.
Minusta ei ollut kiva ajatella, mitä mieltä Peetu tai kukaan muu kavereistani olisi. Oona oli vetänyt ylitse niin kuin aina.
” Älä mulle suutu. Itsepä joitte”, Joni tuhahti.
Peetu virnisti raivostuttavasti ja mieleni teki hetken lyödä tätä.
” Te huijasitte Oonaa”, mutisin.
Muistin hämärästi Jonin selostaneen jotakin ja Oona oli riisunut kiltisti lisää vaatteita.
” Mä huijasin”, Joni totesi.
” Mä haluun mumille enkä halua nähdä teidän porukasta vähään aikaan ketään. Samperi soikoon”, huokaisin.
Nousin ylös ja kävelin ulos keittiöstä. Minulla ei ollut mitään halua katsella enää hetkeäkään Peetua, joka selvästi nautti tilanteesta. Olin nolannut sadannen kerran itseni lyhyen ajan sisälle. Miksi piti ottaa enemmän kuin pää kesti?

Työnsin kädet taskuihini ja huokaisin katsellessani bussin perävaloja. Sinne meni tuulahdus kotikaupungista, ajattelin. Oona ja Erin olivat juuri nousseet kyytiin. He olivat päättäneet viikon lomansa, josta puolet olimme vältelleet poikien seuraa. Joni oli syystä tai toisesta viihtynyt Peetulla.
” Tästä tulee tylsää”, huokaisin.
Minulla ei ollut mitään erikoista tekemistä, kunpa olisin voinut lukea sähköpostin. Nettiä ei mummolasta löytynyt, ei edes konetta. Peetulla voisi olla. Irvistin lähdin kävelemään takaisinpäin. Melkein hautasin ajatuksen siitä, että menisin kysymään.
” Vähän oot mamis”, moitin itseäni.
Minulla ei ollut mitään syytä hävetä itseäni kenenkään silmissä. Häpeä oli vain oma, keksintöni. Tuskin Peetu ottaisi räsypokan puheeksi kaikkien kuullen. Soitin ovikelloa ja odotin, että joku tulisi avaamaan. Oven avasi kaunis vaaleahiuksinen nainen joka hymyili lämpimästi.
” Hei. Onks Peetu kotona?” kysyin.
” Joo on se tuolla yläkerrassa. Koputa vaan oveen”, kehotti nainen.
Hän oli selvästi lähdössä jonnekin, koska otti avaimet pöydältä.
” Kiitos”, mutisin.
Kipaisin rappuset ylös ja mietin, mikä mahtoi olla Peetun huone. Huomasin oven olevan raollaan, joten ei ollut vaikeata löytää oikeaa paikkaa. Avasin oven kunnolla ja katselin Peetua, joka makasi selällään sängyllä. Koputin karmiin ja odotin jotain reaktiota. Poika hätkähtikin koputettuani vähän kovempaa ja nousi istumaan.
” Moi”, sanoin.
” Ai moi”, Peetu tervehti.
Hän otti kuulokkeet korviltaan ja hymyili.
” Onks sulla tuossa netti?” kysyin.
Viittasin kädelläni koneeseen jonka ruutu oli mustana.
” On. Sen kus surffaat”, Peetu kehotti.
” Mä halusin vaan lukee sähköpostin”, sanoin.
Istahdin tuolille ja avasin koneen. Katselin ikkunasta ulos ja vilkaisin vaivihkaa Peetua, joka suunnisti vaatekaapille.

Avasin selaimen ja näppäilin nopeasti tutun osoitteen. Pidin katseeni tiukasti ruudussa, koska minusta tuntui sen olevan viisas ratkaisu. Kuulin vaatteiden kahinaa ja mieleni teki kääntyä katsomaan, mutta puraisin nopeasti huultani. Oli parempi olla ajattelematta sitä.
” Sua ei ookaan näkynyt”, totesi Peetu.
” Oltiin tyttöjen kaa”, sanoin.
” Et kai sä siitä räsypokasta suuttunut?” Peetu heitti.
” Pah”, tuhahdin.
Huitaisin kädelläni taaksepäin ja osuin poikaa vatsaan. Olisin varmaan karannut tuolista, jos lämpimät kädet eivät olisi painaneet minua alas. En ollut tajunnut Peetun tulleen niin lähelle ja se ahdisti.
” Sähän säikky oot tänään”, naurahti Peetu.
” Älä hiivi”, komensin.
Peetu naurahti ääneen ja istahti nojatuoliin lähelle.
” En mä osaa hiipiä”, Peetu totesi.
No, siitä voitaisiin olla montaa mieltä. Tajusin olevani varsin huonolla tuulella. Ilahduin, kun huomasin koneen ladanneet tutun sähköpostin auki. Irvistin nähdessäni Eliakselta tulleen monta viestiä.
” Jättäis mut rauhaan”, jupisin.
Poistin kaikki viestit lukematta. Tuskin siellä oli mitään järkevää. Minä en halunnut lukea Eliaksen viestejä ollenkaan. Onneksi poika ei ollut soitellut kännykkääni viime aikoina. Peetu taisi huomata raivoni, kun potkaisin pöydän jalkaa vihaisena. Olisipa Elias ollut siinä.
” Ei tainnut olla ihan, mitä sä odotit”, totesi Peetu.
Käännyin katsomaan poikaa ja mietin, mitä sanoisin.
” Ei. Miks jotkut ei vaan tajua mitä ei tarkottaa?” kysyin.
” Ahaa ne viestit oli sun ex-poikaystävältä”, Peetu hymähti.
” Todella entiseltä”, puhisin.
” Sekö ei tajua mitä ei tarkoittaa?” kysyi Peetu.
” Ei todellakaan”, sanoin.
Kyyneleet kihosivat silmiini, kun mieleeni nousi kuva siitä perjantaista. Olisin halunnut jo painaa sen taka-alalle. Hätkähdin tuntiessani Peetun silittävän poskeani.
” Ei sun sen takia kannata itkeä”, hän sanoi.
” Sä et tiedä kaikkea”, kuiskasin.
” Ehkä en, mutta ei se voi olla sun kyyneleiden arvoinen jos sä vihaat sitä noin kolkosti”, Peetu jutteli.
Tajusin puristavani toista kättäni nyrkkiin rystyset valkoisina ja toinen yritti rusentaa koneen hiireen.
” En mä sitä itkekään”, huokaisin.
” Se tais satuttaa sua tosissaan”, sanoi Peetu.
Katsoin poikaa hetken ja käänsin pääni pois. Purin huultani ja pakotin kyyneleet kuriin. Elias ei todellakaan ollut tämän arvoinen.
” Et tiedäkään kuinka paljon”, henkäisin.
” Unohda se tyyppi”, tokaisi Peetu.
Helpommin sanottu kuin tehty, ajattelin. Hymy hiipi kuitenkin hitaasti huulilleni ja katsoin Peetua.
” Sähän voisit auttaa mua. Löytyykö täältä mitään hyviä pelejä?” kysyin.

Luku 18:

P:

Jennassa oli sitä jotakin, ajattelin. Katselin, miten tyttö koko itsensä varsin nopeasti luettuaan sähköpostinsa. Hetken Jenna oli näyttänyt murheen murtamalta. Olin ajatellut hänen purskahtavan itkuun kykenemättä lopettamaan. Tyttö hymyili kuitenkin varovasti ja katseli minua. Huomasin kuitenkin silmien loistavan surullisuutta. Niissä ei näkynyt riemua.
” Mä kysyin sulta jotakin Peetu”, Jenna naurahti.
Hänen äänensävynsä oli pehmeä ja lempeä. Tajusin vaipuneeni ajatuksiini.
” Ohan siellä jotain”, mutisin.
Nojasin lähemmäksi konetta ja etsin pelikansion. Minulla ei ollut aavistustakaan, mitä pelejä Olli oli koneelle ladannut täällä ollessaan. Itse en ollut pahemmin konetta käyttänyt.
” Sä et taida itsekään tietää, mitä täällä”, totesi Jenna.
” Oikeastaan en. Olli sillä on enimmäkseen surffannut”, sanoin.
” Missä se muuten on? Sehän asuu täällä” Jenna totesi.
Ollista ei ollut hiukan yllättäen kuulunut pariin päivään mitään. Poika oli melkeinpä tosiaan asunut täällä, kun minä olin muuttanut tänne.
” Monimutkainen juttu eikä oo mun asia sitä kertoa”, vastasin.
” Mä vaan aattelin”.
” Onks sulla ikävä sitä?”.
Yllätyin Jennan voimakasta reaktiota. Näin suoranaisen inhon ja pelon sekaisen katseen silmissä ennen kuin tyttö sai verhottua katseensa.
” En. Kuhan mietin”, Jenna heitti huolettomaan sävyyn.
” Löytyykö sieltä mitään?” kysyin.
” Vaikka ja mitä. Enimmäkseen sotaan liittyviä ja arvaat varmaan”, Jenna vihjasi.
” Just”, hymähdin.
Tiesin tytön vihjailevasta hymystä, mitä tämä oli koneen uumenista löytänyt. Pitäisi varmaan pitää tarkemmin silmällä, mitä Olli oikein puuhasi sillä.
” Tää vois olla tarpeeks harmiton”, nauroi Jenna.
Vilkaisin ruutua johon ilmaantui mariosta tuttu hahmo. Se varmaankin olisi sopivan harmiton, mitähän Jenna silläkin oikein tarkoitti.

Hieraisin silmiäni ja vilkaisin kelloa. Olimme pelanneet kolmisen tuntia erilaisia vanhoja pelejä koneella ja puhuneet niitä näitä. Jenna näytti rentoutuneen ja unohtaneen aikaisemmat ikävät asiat. Ne kuitenkin vaanivat pinnan alla.
” Haluatko sä jotain? Kahvia tai?” kysyin.
Jenna vilkaisi kelloa ja hieraisi niskaansa.
” Kahvi kuulostaa hyvältä”, tyttö sanoi.
” Mä tuun kohta takas”, sanoin.
Suunnistin keittiöön ja pistin kahvin tippumaan. Kaivoin kaapista jotakin syötävää. Jennalla voisi olla nälkä. Olin minäkin isäntä, kun en ollut tähän mennessä mitään tarjonnut.

Jenna oli siirtynyt pois koneen luota ja istui sängylläni. Hän nojasi seinää vasten ja tutki cd-levyjä käsissään.
” Tässä olis”, sanoin.
Jenna kohotti katseensa ja hymyili. Se oli varsin säväyttävä hymy. Olinhan minä sen pistänyt aikaisemminkin merkille, mutta nyt se tuntui iskevän vieläkin kovemmin. Varmaankin siksi, ettei Jenna ollut lainkaan sellainen kuin ajattelin alkuun.
” Et kai sä leiponut?” kysyi tyttö.
” Ikävä tuottaa pettymys, mutta nää on ihan kaupasta”, naurahdin.
” No sitte niitä voi syödä”, Jenna tokaisi.
Istahdin sängylle ja laskin tarjottimen väliimme. Olin löytänyt kaapista keksejä ja pullia. Niiden iästä minulla ei tosin ollut hajuakaan. Luotin Kristaan ja siihen, ettei tämä säilyttäisi mitään vanhaa kalliissa kaapeissaan.
” Olipa hauskaa”, hymähdin.
” Loukkaannuitko?” kysyi Jenna.
Pudistin päätäni hymyillen. Minusta ei ollut suuttumaan tytölle tällä hetkellä. Hymy sai minut unohtamaan, mitä hän oli oikein sanonut aikaisemmin.
” Mistä?” heitin takaisin.
” Hyvä. Saanks mä kysyä yhtä asiaa?” Jenna esitti.
” Kysy pois”, kehotin.
” Kristahan ei ole sun oikee äitis?” Jenna aloitti.
” Ei oo ei. Porukat eros joskus pari vuotta sitten. Krista on ollu isän kans naimisissa reilun vuoden”, kerroin.
Jenna nyökkäsi ja joi mietteliään näköisenä kahvia. Hän söi muutaman palan pullastaan ja vilkaisi sitten minua.
” Mä en osais kuvitella, että mun vanhemmat eroais. Se ei vaan sovi”, Jenna kertoi.
” Luuletko sä ettei ne haluis olla yhdessä?” kysyin.
” En mä näe sitä, mitä ne joskus on kait olleet”, huokaisi Jenna.
” Äh, sulla ruususet kuvitelmat avioliitosta”, totesin.
” Niin ja sä alat vaikuttaa kyyniseltä”, nauroi Jenna.
Mietin, olinko paljoakaan suonut porukoiden erolle ajatusta. Tuskinpa vain, jos äiti ei olisi ottanut sitä niin raskaasti. Ero oli ollut varsin sopuisa, vaikka äiti olikin romahtanut vasta allekirjoitettujen papereiden. Sillä hetkellä hän varmaankin oli tajunnut kaiken olevan todella ohitse.

Luku 19

J:

Nojasin päätäni seinään ja tunsin rentoutuvani, mitä ei ollut tapahtunut pitkiin aikoihin. Peetu istui vieressäni ja oli ihan hiljaa. Hän antoi minun vain olla, mikä oli ihmisille varsin epätavallista.
” Siellä olis lisää kahvia. Haluatko?” Peetu kysyi.
Minulla ei ollut hajuakaan, miten kauan olin istunut silmät kiinni paikoillani. Hymyilin pojalle ja nyökkäsin. Ojensin tyhjän mukin hänelle ja katselin tämän perään.
” Hiisi vieköön”, huokaisin.
Peetu oli ihan erilainen kuin ne pojat joiden kanssa yleensä vietin aikaani. Tämä taisi olla ensimmäinen kerta, kun juttelin pojan kanssa ilman taka-ajatuksia. Minusta ei tuntunut siltä, että Peetu olisi ajatellut vain sitä yhtä ja ainoaa. Ryhdistäydyin kuullessani portaiden narahtelevan. Kohensin asentoani ja hymyilin, kun Peetu asteli ovesta sisälle.
” Kas näin”, poika totesi.
” Kiitos”, sanoin.
” Mistä hyvästä?” kysyi Peetu.
” Tästä iltapäivästä”, naurahdin.
Kiusaantunut hiljaisuus laskeutui välillemme hetkeksi. Peetu ei ollut kovin hyvä ottamaan kiitosta vastaan. Tiesin kuitenkin olevani paljosta velkaa pojalle. Olin onnistunut karkottamaan ikävät ajatukset edes yhdeksi iltapäiväksi mielestäni.
” Mitäpä siitä”, Peetu totesi.
” Onneks mun ei tarttenut olla yksin”, huokaisin.
” Ajatteletko sä sun entistäs?” kysyi Peetu.
” Joo. On sillä nimikin Elias, vaikka on mulla sille värikkäämpiäkin ilmaisuja”, ilmoitin viileästi.
Puristin käteni nyrkkiin ja tunsin ahdistuksen palaavaan. Se tuli aaltoina ja sai minut vapisemaan.
” Älä anna sen vaikuttaa ittees noin paljon. Se ei oo ansainnut mitään sulta”, Peetu rauhoitteli.
” Sä sanot noin, vaikka et edes tiedä kaikkea”, kuiskasin.
” Ei mun tarttekaan. Mä nään vaan, miten paljon suhun sattuu”, Peetu huokaisi ja kohautti harteitaan.
” Sä oot kiltti”.
” Enpä olis siitä niin varma”.
Peetu naurahti kolkosti ja näytti miettivän jotakin ikävää hetken.
” Ehket aina, mutta nyt. Mulle, kun mä tartten sitä”.
” Sä näytät siltä, että kaipaisit sitä just nyt”.
Tiesin yhtäkkiä, että minun pitäisi päästä ulos. Ajatukseni laukkasivat vaaralliseen suuntaan ja tiesin, miten yrittäisin kohta osoittaa kiitollisuuttani. Minun oli pakko häipyä.
” Mun pitää mennä”, tokaisin.
Jätin puoliksi juodun kahvin pöydän kulmalle ja syöksyin ovesta ulos.

Törmäsin Olliin muutamaa päivää myöhemmin Peetun ovella. Hän oli menossa ulos, kun minä olin menossa sisään.
” Moi”, sanoin.
” Moi”, tervehti Olli.
” Minne sä oot menossa?” kysyin.
” Huoltsikalle. Tuu sinne, jos Peetu heittää sut ulos”, Olli vastasi.
Hän hymyili ja näytti söpöltä. Värähdin sisäisesti ajatuksieni juoksua. Puraisin huultani ja käänsin katseeni muualle.
” Okei”, mumisin.
Huomasin Ollin rypistävän kulmiaan ja tämä kohautti sitten hartioitaan.
” Sähän innoisas olet”, poika hymähti.
Katsoin Ollin perään, kun tämä harppoi pyöränsä luokse. Se lähti ensimmäisellä rivakalla polkaisulla käyntiin ja hän kaahasi pois. Olin ilmeisesti onnistunut suututtamaan Ollin. Kohautin harteitani ja hymähdin, ei sillä ollut väliä. Halusinkin hänen pysyvän kaukana itsestäni. Suljin oven takanani ja suunnistin Peetun huoneeseen.

Peetu makasi sängyllä silmät kiinni eikä avannut niitä, vaikka koputin varovasti karmiin. Jotenkin tuntui, ettei minun pitäisi tunkeilla sisälle. Halusin kuitenkin sen tunteen edes hetkeksi, jonka olin edellisellä kerralla tavoittanut Peetun kanssa.
” Saako tulla?” kysyin.
” Tulitsä lukeen sun sähköpostis?” Peetu kysyi.
” Joo. Mä lupaan olla hiljaa, jos siitä on apua”, sanoin.
Peetun kasvoille kohosi hienoinen hymy, ja käsi heilahti konetta kohti.
” Ole hyvä vain”, hän huokaisi.
Istahdin tuolille ja avasin koneen. Vilkaisin Peetua joka oli kääntynyt seinää kohti. Mieleni teki kysyä, mikä tätä vaivasi. Pidin kuitenkin uteluni sisälläni. Olin luvannut olla hiljaa ja aioin myöskin olla. Kirjauduin sisään sähköpostiini ja facebookiin, missä en ollut käynyt moneen viikkoon. Luin muutamia kavereiden kommentteja ja hymyilin. Eliaksen kirjoitukset eivät saaneet minua itkemään tällä kertaa.
” Sä lähdet nyt”, kuiskasin.
Poistin pojan kavereideni joukosta ja päivitin tilani. Tutkailin kaverilistaani ja huokaisin. Poikien nimiä siinä oli enimmäkseen ja melkein jokaisen kanssa olin suudellut tai mennyt pidemmälle. Huomasin Samun olevan kirjautuneena sisälle ja huokaisin hänen aloittaessa keskustelun kanssani.

Samu: Missä oot muru?

Luin tekstin ja tunsin hymyileväni. Minulla oli jollakin tavalla ikävä Samua, vaikka emme oikeastaan paljoakaan jutelleet. Hänen luonansa olin tuntenut olevani turvassa, vähän samaan tapaan kuin Peetun luona. Sormeni kiisivät näppäimistöllä, kun vastasin Samulle.

Jenna: Porukat ei ilahtunut mun taannoisesta poissaolostani yöllä ja lähettivät mut jumalan selän taakse mummolaan

Samu: Hmh…Kaipaatko piristystä? Mä voin tulla sinne

Se oli varsin vihjaileva viesti ja mietin, mitä vastaisin siihen. Halusinko Samun tänne? Täällä ei ollut paljoakaan tilaa juosta karkuun. Tiesin pojan tulevan, jos vain kutsuisin. Tosin hän voisi kertoa Eliakselle, missä oikein olin.

Jenna: Sä piristit jo =)

Samu: Sä et siis halua mua sinne….

Jenna: Kertoisit kuitenkin Eliakselle

Samu: Paskat kerron. Me ei olla missään väleissä enää…

Jenna: Miksi ette?

Luin viestin uudelleen ja tajusin vastanneeni ennen kuin ajattelin. Minun ei pitäisi puhua Eliaksesta. En osannut sanoa, pystyisinkö siihen. Paha maku nousi suuhuni ja tajusin käsieni tärisevän näppäimistöllä.

Samu: Se on ihan sekasin. Mitä tapahtui?

Jenna: Ei mitään

Kirjauduin nopeasti ulos facebookista, en halunnut puhua enempää Samun kanssa. Eliaksen ajatteleminen oli virhe. Käännyin katsomaan Peetua joka makasi sängyllään. Mieleni teki käpertyä hänen viereensä.
” Tuu tänne. Sä kirjoittelit jonkun idiootin kanssa”, Peetu kuiskasi.
” Samun vaan. Ei se oo idiootti”, vastasin.
Samu vain edusti sitä osaa elämästäni, mitä en halunnut ajatella juuri nyt. Tunsin jalkojeni liikkuvaan kuin itsestään ja käperryin Peetun viereen. Tuskin edes tajusin, kun kyyneleet virtasivat pitkin poskiani. Tunsin käden silittävän lempeästi selkääni.
” Sun pitäs puhua tuosta jollekulle”, kehotti Peetu.
Se oli selvä vihjaus, mutta en tarttunut siihen. Painoin sormeni pojan huulille.
” Munhan piti olla hiljaa”, kuiskasin.
Peetu hymähti ja näytti muistavan, miksi oikein oli pyytänyt minua olemaan hiljaa.
” Hyvä”, hän sanoi.
Käperryin Peetun kainaloon ja vain olin.

Luku 20

P:

Jenna kirjoitti jotakin vauhdilla. Näppäinten napsuminen ärsytti minua, mutta en sanonut mitään. Raotin sen verran silmiäni, että näin tytön kirjautuneen facebookiin. Kaikki äänet tuntuivat voimistuvan, kun migreeni iski. Jenna lopetti kuitenkin yhtä nopeasti kuin oli aloittanut ja aistin, ettei kaikki ollut hyvin. Siltikään en ymmärtänyt, miksi kutsuin tytön viereeni. Jenna nukahti varsin pian. Vaikutti siltä, ettei Jenna ollut nukkunut pitkään aikaan kunnolla. Minulla ei ollut mikään kiire minnekään. Suljin silmäni ja rentouduin. Jennan läheisyys tuntui auttavan. Yleensä heitin kaikki ulos kohtauksen iskiessä niin kuin Ollin aikaisemmin tänään, mutta Jenna oli saanut jäädä. Päätin olla ajattelematta syytä siihen. Minusta vain tuntui, että tarvitsimme toisiamme sillä hetkellä. Jenna tosiaan tuntui tarvitsevan minua. Tytölle oli tapahtunut jotain, mistä hän ei halunnut puhua. Olisinpa osannut arvata, mutta sen taidon jätin muille. Elias kuitenkin liittyi varsin vahvasti surullisuuteen joka vallitsi Jennan silloin tällöin. Jenna ei ollut lainkaan sellainen kuin olin ensin ajatellut.

Nousin hyvän tovin päästä keittämään kahvia. Katselin Jennaa hetken ja vedin peiton paremmin hänen ympärilleen. Suunnistin alakertaan ja pistin kahvin tippumaan. Sitä riittäisi Jennallekin, kunhan tyttö heräisi. Istuuduin tuolille ja aloin lukea lehteä. Jenna tassutteli varsin pian keittiöön unisen näköisenä.
” Mä taisin nukahtaa”, tyttö totesi.
” Jep. Ota kahvia”, kehotin.
” Kiitti. Kaadanko sullekin?” kysyi Jenna.
Olin ottanut kaapista kaksi mukia, mutta en ollut vielä jaksanut nousta kaatamaan edes itselleni kahvia.
” Kaada pois vain”, kehotin.
” Sä näytät paremmalta”, sanoi Jenna.
Hän laski mukin pöydälle ja istahti lähimmälle vapaalle tuolille.
” Varmasti”, hymähdin.
Jenna rypisti kulmiaan ja pyöritti mukia hermostuneena käsissään.
” Ootko sä sairas tai jotain?” hän kysyi.
” Ei migreeni mua tapa”, kerroin.
” Ai. Sori. Mun olis pitänyt häipyä”, sanoi Jenna.
Hän näytti hämmentyneeltä ja eksyneeltä. Tajusin, että tyttöä nolotti nukahtamisensa ja itkunsa.
” Kyllä mä olisin sut heittänyt ulos, jos olisin tuntenut tarvetta”, tokaisin.
” Ai niin kuin sä teit Ollille?” vihjasi Jenna.
” Jep”.
” Se sano menevänsä huoltsikalle”.
” Siellä se varmaan on”.
Vilkaisin kelloa ja mietin. Se oli rientänyt niin pitkälle, että Olli voisi olla ihan missä tahansa.
” Ehkä”, hymähti Jenna.
” Mun pitäs soittaa sille. Sillä oli jotain asiaa”, totesin.
” Soita vaan. Mä lähdenkin kotiin”, Jenna ilmoitti.
” Lähetkö kylälle myöhemmin?” kysyin.
” Joo. Tuu soittaan ovikelloa”, kehotti Jenna.
Hän nousi ylös ja joi nopeasti loput kahvista. Jenna poistui paikalta melkein yhtä nopeasti kuin paria päivää aikaisemmin. Olin jättänyt sen asian pohtimisen sikseen. Jenna oli kait kokenut olonsa kiusaantuneeksi ja katsonut parhaimmaksi häipyä.

Kaivoin puhelimen taskustani ja näppäilin Ollin numeron. Annoin soida hyvän tovin ennen kuin puhelimeen vastattiin.
” Moi”, Ollin ääni kajahti kuuluville.
” Missä oot?” kysyin.
” Juusolla. Löhötään sohvalla”, vastasi Olli.
” Sulla oli jotain asiaa”, vihjasin.
” Ei se ollu tärkeetä”, Olli tokaisi.
Hän oli siis muuttanut suunnitelmiaan eikä sittenkään aikonut puhua. Ollia painoi jokin. Olin tuntenut sen aikaisemminkin, mutta Olli ei puhunut mitään.
” Nähdäänks jossain?” kysyin.
” Joo. Oltiin just lähdössä kylälle. Nähdään kaupan eessä”, Olli ehdotti.
” Ok. Sopiiks, että Jennakin tulee?” kysyin.
Olli naurahti väkinäisesti ja oli tovin hiljaa.
” Joo tietysti”, hän sanoi.
” Hyvä”, totesin.
” Nähdään”, Olli huokaisi.
” Juuh, jos nyt ei sokeiksi tulla”, naurahdin.
Olli nauroi hiljaa katkaistessaan puhelun. Tunsin kuitenkin hänet sen verran hyvin, että tiesin Jennan mukaan tulon vaivaan Ollia. Olinkin aistinut, etteivät he kaksi oikein tulleet toimeen. Syy siihen oli vielä arvoitus. Kummaltakohan saisin sen paremmin selville? Ollilta kenties. Hänet pitäisi varmaan ensin vain juottaa känniin. Ollin kielen kannat yleensä aukesivat päissään. Puhuihan poika selvin päin paljon, mutta kännissä jutuissa oli yleensä tärkeitä asioita mukana. Ne eivät vain olleet tyhjää hölinää.

Tuttu jengi oli koossa, kun saavuimme huoltoasemalle. Tanjakin oli liittynyt mukaan porukkaan parin kaverinsa kanssa, joiden nimiä en muistanut. He olivat harvemmin seurassa mukana. Mietin, oliko Olli ruvennut lämmittelemään välejään Tanjaan uudelleen.
” Moi”, tervehdin.
” Moi”, vastasi Mika.
Olli hymyili vaisusti ja vilkaisi Jennaa. Huomasin tytön katselevan muualle ja istahtavan Juuson viereen. Hankin itselleni tuolin naapuripöydästä ja liityin seuraan.
” Mitä sä Jenna meinaat syksyllä?” kysyi Tanja.
Jenna näytti yllättyneeltä ja alkoi selvästi kelata päiviä. Hän näytti tajuavan, että koulun alkuun ei enää ollut montaa viikkoa.
” En osaa sanoa. Mieluiten mä jäisin tänne”, huokaisi Jenna.
” Miks? Sä tykkäät asua kaupungissa” ihmetteli Tanja.
” Koska mä haluan muutosta”, vastasi Jenna.
Siinä ei vain ollut koko totuus. Elias taisi olla suurin syy Jennan haluun jäädä tänne.
” Eliaksella ei tietystikään oo mitään tekemistä tämän kanssa”, tokaisi Tanja.
Jenna värähti ja näytti vihaiselta tovin.
” Ei!” hän kivahti.
Selvästikään pojasta ei saanut puhua muiden kuullen.
” Okei, okei”, Tanja luovutti.
Hän levitti kätensä ja hymyili säteilevästi. Jenna soi serkulleen pienen hymyn ja huokaisi.

Jatkan taas kunhan ennätän. On sen verran hektistä tää oma elämä tällä hetkellä, etten uskalla mitään tarkkaa luvata. =)

Lähettäjäsoffe 
Päivämäärä:   16.10.11 12:20:53

Jennan ja Peetun välille nyt jotai :))

Lähettäjä: dark angel 
Päivämäärä:   16.10.11 15:23:02

oo mä en kestä kui ihanaa :)))) jatkoo ja pian :)))

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.11 18:20:47

tosi hyviä pätkiä:) jatkoa pian!

Päivämäärä:   17.10.11 13:21:48

vähän hyvä pätkä <3 kiva kun oli noin pitkä. mua jotenkin säälittää toi elias, onkohan sillä asiat huonostikin:/ sit muutamia kirjotusvirheitä löytyi tässä yks:
"Jennassa oli sitä jotakin, ajattelin. Katselin, miten tyttö koko itsensä varsin nopeasti luettuaan sähköpostinsa"
eli varmaankin kokosi.

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   17.10.11 16:22:03

Jatkoa odotellen. :)

Päivämäärä:   20.10.11 20:54:24

up

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   21.10.11 23:51:09

jatkoa?

Lähettäjä: zzzz 
Päivämäärä:   22.10.11 02:21:56

Hei voivitsi tää loppu ny...kello on puol kolme aamu yöl ja huomen tai siis tänääaikanen nousu aamutallille ja sitten lapsia hoitaan ja sitten ridaan :-)

Lähettäjä: Bella 
Päivämäärä:   22.10.11 11:50:45

oli hyvä,koska jatkoo???

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   23.10.11 00:55:17

jatka, oli mukava tarina :)

Lähettäjä: Luna$i 
Päivämäärä:   23.10.11 21:20:18

oisko mahollista saada jatkoa ((:

Päivämäärä:   24.10.11 21:18:21

jatkoo pian<3 tää on nii ihana (:

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   25.10.11 21:08:59

Tässä olis jonkinlainen jatko tälle....

Luku 21

J:

Poikien kanssa oli helppo olla, ajattelin muutamaa päivää myöhemmin. Tosin ilman heidän kepposiaan ja jatkuvaa pelleilyä olisin voinut elää ihan hyvin. Se kävi ajoittain hermoille. Istuin Peetun pihalla kiikussa ja hymyilin katsellessani poikia. Heidän kanssaan ei tarvinnut höpöttää ja analysoida kaikkea puhki. Kukaan ei kysellyt tai yrittänyt udella mitään, jos istuin hiljaa. Käänsin katseeni hetkeksi tielle ja hymähdin hiljaa. Ennen en olisi vain istunut ja haaveillut tällä tavalla. Oikeastaan en minä haaveillut, ajattelin asioita.
” Hei!” kajahti ääni.
Kiljaisin tuntiessani kylmän vesisuihkun osuvan itseeni. Ponkaisin jaloilleni ja kirosin ääneen.
” Nyt on liian kaunis ilma mököttämiseen”, Juuso naurahti.
Hän seisoi lähimpänä minua ja virnisteli tyytyväisen näköisenä. Letku oli kuitenkin Ollin käsissä.
” Nilviäiset”, nurisin.
” Ainakin saatiin suhun eloa”, totesi Olli.
Tuhahdin hiljaa ja annoin asian olla. Olisin varmasti antanut jonkun muun kuin Ollin kuulla kunniansa. Jokin hänessä sai minut varovaiseksi edelleen, vaikka ei Olli mikään paha ollut. Silti ensivaikutelmani ei ollut muuttunut.
” Te ootte lapsellisia”, huokaisin.
” Just. Ollaanpas sitä aikuisia”, Olli ivasi.
” Anna olla”, tokaisi Peetu.
Olli hymyili vielä pirullisesti minulle ennen kuin laski puutarhaletkun maahan. Mieleni teki juosta sen luokse ja suihkuttaa poika märäksi. Tilaisuus kuitenkin meni ohitse, kun Olli siirtyi kauemmaksi. Poika pisti tupakaksi ja tunsin pisteliään katseen itsessäni.

Istahdin takaisin kiikkuun ja huokaisin. Kesä kuvaisi sen minkä kasteli, ajattelin. Pidin katseeni tiukasti toisessa suunnassa ja esitin, etten huomannut Ollin mulkoilua. Hänen ajatuksiaan en edes halunnut yrittää arvailla. Ne tuskin olivat kovin lämpimät. Hemmoteltu prinsessa käväisi mielessäni ja hymähdin ääneen. Ollin ajatukset eivät oikeastaan kauaksi puusta pudonneet. Ennen Eliasta olin saanut kaiken melkein vain sormia napsauttamalla. Kiikku narahti ja heilahti. Tunsin pehmeän pyyhkeen hipaisevan poskeani.
” Hei älä Ollista välitä”, Peetu kuiskasi korvaani.
Poika hieroi hiuksiani kuivaksi pyyhkeellä ja soin tälle hymyn. Tuntui hyvälle, kun joku huolehti.
” Enhän mä”, huokaisin.
Vilkaisin Ollin suuntaan joka oli suunnannut huomionsa muualle. Poika nahisteli Juuson kanssa.
” Nuo aikoo lähteä rannalle pelaan lentistä”, Mika tuli sanomaan.
Peetu nyökkäsi ja jätti minut yksin. Harkitsin hetken ennen kuin päätin lähteä mukaan, mistä sitä tiesi tästähän voisi tulla hauskaa.

Huokaisin hiljaa nähdessäni rannan olevan täynnä ihmisiä. Olisin halunnut olla jossain rauhallisella paikalla. Ihmisjoukko ärsytti minua. Onneksi pojat suunnistivat lentopallo kenttien läheisyyteen, jossa ei ollut kuin muutama tuttu nuori. Tanja ponkaisi kahden tytön välistä ylös ja halasi minua lämpimästi.
” Moi. Jenna tässä on Salla, Maija ja Eevi”, Tanja esitteli tytöt.
Salla oli punahiuksinen lyhyt tyttö, Maija oli todellinen elovena-blondi ja Eevi jotain näiden kahden välillä.
” Moi”, tervehdin.
” Tytöt vastaan pojat?” ehdotti Eevi.
Hänen punaruskeat pitkät hiuksensa olivat letillä. Hän hymyili leveästi ja ponkaisi jaloilleen.
” Sovittu”, Olli tokaisi.
Peli meni enemmänkin nauramiseksi kuin itse lentopalloksi. Hauskanpidoksihan koko idea oli tarkoitettu. Huomasin hymyileväni melkein koko ajan. Pojat olivat ihan älyvapaita vauhtiin päästyään.

Luku 22

P:

Päivän päätteeksi pojat innostuivat ajatuksesta lähteä Eevin mökille. Se oli jossain tässä lähellä. Mieluiten olisin painunut kotiin, mutta tuskin kuitenkaan menisin. Aurinko oli jo painunut mailleen, kun rupesimme tekemään lähtöä.
” Ootahän sä tulossa?” varmisti Olli.
” Joo, joo”, mutisin.
Minulla oli aavistus, mihin suuntaan ilta ajautuisi. Se tietäisi taas varsin kosteaa ilta joille kuille. Vilkaisin Jennaa joka hymyili säteilevästi. Tyttö oli ainakin aamusta piristynyt ja näyttänyt unohtaneen huonontuulensa.
” Tykkäätkö sä Jennasta?” Olli yllätti minut.
” Joo, jos se sua haittaa niin ei voi mitään”, tuhahdin.
Olli näytti mietteliäältä ja kohautti sitten harteitaan.
” Eipä kait. Sä vaan tunnut keräilevän noita epämääräisiä likkoja”, totesi Olli.
” Mitä sä tarkoitat?” kysyin.
Tunsin lievää ärtymystä Ollin asennetta kohtaan. Yleensä tämä oli innoissaan kaikista tytöistä, mutta jokin Jennassa sai Ollin karvat selvästi pystyyn.
” Sä keräät ongelmia mukaas. Piia”, vihjasi Olli.
Naurahdin ääneen. Jenna nyt oli kaukana Piiasta, jonka elämä pyöri vain hänen itsensä ympärillä.
” Sä oot sekaisin. Puhuisit sen kans”, naurahdin.
Olli pudisti hitaasti päätään ja astui askeleen kauemmaksi sytyttäessään tupakkansa.
” Mä jätän mieliala häiriköt sulle”, hän totesi pisteliäästi.
” Ja sullako ei niitä sitten oo?” kysyin.
Ollin vauhti tuntui kesä toisensa jälkeen vain kiihtyvän, mitä lähemmäs täysi-ikäisyyttä tulimme. Ensi suvea en halunnut edes ajatella. Olli olisi silloin 18-vuotias.
” Suksi suolle”, tuhahti Olli.
Hän käveli moponsa luokse ja veti kypärän päähänsä.

Mökki oli rauhallisella paikalla ja melkoisen pieni. Siellä ei voinut ison porukan bileitä järjestää ollenkaan.
” Lämmitetäänkö sauna?” kysyi Eevi.
” Mä voin tehdä sen”, lupasi Juuso.
Mika katosi hänen mukanaan saunarakennukseen päin. Eevi hymyili siirtyessään keittiöön. Tytöillä oli mukanaan muovipusseja täynnä tavaraa. Meistä jokainen oli käynyt kotonaan ennen tänne tuloa.
” Meillä on makkaraa, leipää ja juomista”, totesi Tanja.
” Onks muutakin kuin jotain lastenlimuja?” kysyi Olli.
” Taasko aattelit ittes humalaan juoda?” tokaisin.
Tätä vauhtia saisin ilonpilaajaan maineen, tajusin kaikkien tuijottaessa minua. Olli irvisti minulle ja tönäisi kevyesti olkaan.
” Älä leiki mun faijaa tai äitiä. Mä teen just niin kuin haluan”, hän ärähti.
” Okei, okei”, huokaisin.
Oli parempi antaa asian olla ja seurata, mitä tilanteesta oikein tulisi. Kosteissa merkeissä ainakin ilta päättyisi, ajattelin. huomenna porukka olisi sitten vähemmän hilpeätä. Eevi laittoi musiikkia soimaan ja nauroi ääneen jollekin Ollin jutulle.
” Älä murehdi”, Tanja pyysi.
Hän hymyili minulle suunnistaessaan muiden perässä peremmälle mökkiin. Kohautin harteitani ja päätin olla hiljaa. Illan mittaanhan ja yön aikana tilanne pikku hiljaa selviäisi. Vilkaisin Jennaa joka näytti hiukan eksyneeltä.

Alku ilta sujui rauhallisissa merkeissä. Kukaan ei ainakaan heti juonut itseään pöydän alle. Pelasimme korttia ja paistoimme makkarat.
” Sauna vois olla kohta”, totesi Juuso.
Olimme olleet mökillä melkein kolme tuntia. Tytöt olivat ruvenneet tanssimaan jonkin hyvän kappaleen tahdissa. No, siitä mielipiteestä tietysti voitiin olla montaa mieltä.
” Haluaiskohan likat mennä eka?” Mika pohti.
Hän oli pysytellyt minun tapaani lastenjuomissa. Muut olivat tainneet nauttia jotain hiukan väkevämpää. Olli rojahti viereeni istumaan ja hymyili typerästi.
” Mennään kaikki kerralla”, kiusoitteli Olli meitä.
” Ei ne suostu”, hymähdin.
” Juotetaan ne känniin”, Juuso naurahti.
Tanja tuli luoksemme hymy huulillaan ja tuijotti meitä kädet lanteilla.
” Mitä te suunnittelette?” kysyi hän.
” Mä just ehdotin yhteissaunaa”, Olli vastasi.
Tanja hymähti ja suunnisti tanssivien tyttöjen luokse. He supattelivat jotain keskenään.
” Sopii”, Tanja ilmoitti.
Hän sammutti musiikin ja tytöt suunnistivat ulos.
” Kuulinks mä nyt oikein?” Olli ihmetteli.
Tämäpä oli yllätys, ajattelin. Yleensä tämän kylän tyttöjä sai houkutella kaikkeen mukaan, mutta tällä kertaa kaikki oli sujunut yllättävän helposti.

Luku 23

J:

Yhteissauna ei kuulostanut minusta kovinkaan houkuttelevalta, mutta muut tuntuivat innostuvan ajatuksesta. Huokaisin hiljaa sivummalla. Vilkaisin poikia jotka näyttivät yllättyneiltä. Hekään eivät olleet osanneet odottaa, että tytöt suostuisivat niin helposti.
” Tuu!” huikkasi Tanja ovelta.
Puraisin huultani ja menin muiden perään. Tunsin Peetun katseen niskassani ja mietin, mitä poika oikein mahtoi ajatella. Hän oli varmasti huomannut vastahakoisuuteni.
” Hulluja te ootte”, huokaisin.
” Uimapuvut on keksitty, rakas Jenna”, naurahti Tanja.
Hymy hiipi hiljalleen huulilleni. Tanja oli tietysti oikeassa. Uimapuvussa voisin ehkä tuntea oloni suhteellisen normaaliksi. Naurahdin hiljaa omille ajatuksilleni. Pojathan olivat koko päivän nähneet meidät uimapuvuissa.
” Eli tää on sullekin oikei”, Eevi tulkitsi hymyäni.
” Joo on”, lupasin.
” Hyvä”, tokaisi Salla.
” Mennään kahtoon onks se sauna valmis”, ehdotti Maija.
Seurasin tyttöjä saunalle ja totesin sen olevan melkoisen iso. Mahtuisimme kaikki hyvin sinne.
” Teillä on hieno mökki”, sanoin.
Eevi hymyili minulle lämpimästi.
” Onhan täällä toisinaan kiva olla”, totesi hän.
” Varsinkin, kun vanhukset ei oo valvomassa”, kuittaili Salla.
Tajusin tuntevani oloni paljon luontevammaksi heidän seurassaan kuin Oonan ja Erinin. Huokaisin, en ollut ajatellut kumpaakaan pitkään aikaan. Pitäisi soittaa heille ja lämmitellä välejä, varsinkin Erinin. Voisinkohan koskaan olla normaali enää hänen kanssaan? Elias olisi aina välissämme.

Tuntui hyvälle herätä seuraavana aamuna ilman krapulaa. Minulla oli ollut pitkästä aikaa hauskaa selvin päin. Kaikista meidän porukastamme ei voinut sanoa samaa. Olli oli jäänyt mökille Juuson kanssa yöksi, koska olivat juoneet itsensä jälleen kerran ulos. Peetu oli tavalliseen tapaansa ottanut rauhallisesti ja oli heittänyt minut kotiin. Löhösin hetken sängyllä ennen kuin nousin ylös. Vilkaisin itseäni vessan peilistä ja tajusin hymyileväni heti aamusta ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Meikkasin kevyesti kasvoni ennen alakertaan menoa. Vilkaisin kelloa ja ihmettelin, ettei mummoa näkynyt missään. Hän oli tavallisesti jo noussut tähän aikaan. Huomasin lapun keittiön pöydällä ja helpotuin. Mummo oli jo lähtenyt ulos. Ihmeellisen aikaisin, ajattelin. Vilkaisin kännykästä kelloa ja totesin sen todellakin olevan kymmenen. Olikohan Peetu jo herännyt? Mieleni ei tehnyt jäädä isoon taloon yksinäni, vaikka tunsinkin oloni vahvaksi sillä hetkellä. Muutos saattoi kuitenkin vaania ihan nurkan takana. Huomasin, että minulle oli tullut viesti. Se oli Oonalta, joka kyseli milloin olin tulossa kotiin. Viesti oli tullut jo edellisenä iltana yhdentoista aikaan. Puraisin huultani, en ollut edes ajatellut palaavani kaupunkiin. Tämä välimatka tuntui hyvältä. Täällä en voisi törmätä Eliakseen. Näppäilin Oonalle jotakin epämääräistä vastaukseksi ja suunnistin ulos.

Kävelin rinnettä alas ja huomasin askeleideni suuntautuvan Peetulle, mikähän siinäkin oli. Talo näytti kuitenkin niin hiljaiselta, etten kuvitellut kenenkään olevan hereillä. Puhelin pirahti taskussani soimaan ja sai minut hiukan hämilleen.
” Moi”, vastasin.
” Sä oot herännyt”, kajahti Tanjan ääni linjalla.
” Joo oon”, vastasin.
” Lähdetkö rannalle? Mä voin tulla hakeen sua. Me oltas Eevin, Maijan ja Sallan kaa” Tanja höpötti.
” Sopii mulle. Onks Eevi rantakunnossa?” kysyin.
” Jaa tuskin vielä, mutta se tulee myöhemmin”, naurahti Tanja.
” Mä oottelen sua ulkona”, sanoin.
” Mä oon tulossa”, Tanja ilmoitti.
Hän katkaisi linjan ennen kuin ennätin sanoa mitään. Nojasin vaivihkaa Peetun kodin portin pieleen ja odottelin. Mietin, pitäisikö minun hakea rantavarusteet mukaan. Se voisi olla viisasta. Ehtisin ihan hyvin ennen kuin Tanja olisi täällä. Välimatkat olivat täällä melko pitkät, jos jäisin tänne niin jonkinlainen kulkupeilisi olisi tarpeen. Munamankelilla en päivittäin jaksaisi polkea kirkonkylälle ja takaisin kouluun. Peetulta tuskin voisin odottaa kyytiä joka ikinen aamu. Syksyä oli nyt turha ajatella, päätin. Tuskin saisin edes jäädä tänne koko talveksi. Äiti ja isä hakisivat minut kyllä kotiin. Joutuisin kohtamaan Eliaksen joskus. Pelkkä ajatuskin kuvotti minua, mitähän tekisin silloin.

Jatkoa yritän väsäillä viikonloppuna, jos vain suinkin ennätän. Pitäisi jostain löytää aikaa istua miettimään tätä. =)

Lähettäjä: diibadaaba 
Päivämäärä:   26.10.11 11:46:27

Jes, jatkoo mahollisimman pian ja laita jotain jännää tapahtumaan! :D

Päivämäärä:   29.10.11 22:00:26

jatkoooo :)

Lähettäjä: mansikkamies 
Päivämäärä:   29.10.11 22:39:15

mua kauheesti kiinnostaa että mitä eliaksen ja jennan välillä on oikeen tapahtunut. tää on kyllä hyvä näin, vaikka tää pätkä oli vähän tylsä. mielenkiinto säilyy just hyvin kun ei kerrota kaikkea heti ja heti ei tapahdu (:

Lähettäjä: vääv 
Päivämäärä:   30.10.11 02:46:41

mansikkamies
sehän lukee tuola mitä hävi ?

LähettäjäSEPPONEN 
Päivämäärä:   30.10.11 15:42:30

jatkoaaAA!

Päivämäärä:   30.10.11 15:53:28

lukeeko?! siinä tapauksessa mä olen hypännyt yli, pitääpä katsoa :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.10.11 16:03:40

jatkoo pian!! tä on tosi hyvä:))

Päivämäärä:   30.10.11 16:05:18

ohoo se oli mainittu noin aikasin :D mä varmaan ehdin unohtaa :)) mutta jatkoa tosiaan mahdollisimman pian (:

LähettäjäSEPPONEN 
Päivämäärä:   30.10.11 18:25:40

missä jatko ):

Lähettäjä: mummo 
Päivämäärä:   1.11.11 13:33:57

jatkoaaaa!

LähettäjäSEPPONEN 
Päivämäärä:   3.11.11 21:45:35

ylööös

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   5.11.11 13:08:12

Sori, etten ole jatkanut vähään aikaan. Tämän kirjoittaminen on tökkinyt hiukan, mutta eiköhän se siitä.

Luku 24

P:
Koko kesä oli ollut yhtä rannalla lojumista ja juhlimista. Muistelin hämärästi edellisten kesien olleen hyvin samankaltaisia. Niitä tosin oli varjostanut krapula enemmän kuin tätä. Omalta osaltani juominen oli ollut huomattavan vähäistä, suorastaan olematonta.
” Pärsonit järjestää taas bileet”, Olli kertoi.
Hän oli tullut jo aikaisin aamulla ja notkui koneella. Jennaa ei ollut viikkoon näkynyt, ei mökki juhlien jälkeen. Tanjan skootteri oli kuitenkin viuhtonut tietä edes takaisin tiuhaan tahtiin. Tytöt olivat olleet yhdessä.
” Just”, mutisin.
” Tottahan säkin tuut”, nauroi Olli.
” Joo, joo. Mä oon tainnut olla tylsää seuraa tänä kesänä”, huokaisin.
Olli kohotti toista kulmaansa ja kohautti hymyillen harteitaan. Hän nyökkäsi kuitenkin hitaasti perään.
” No vähän. Sä oot ollu tosi rauhassa”, Olli valaisi.
” Niinpä”, hymähdin.
Muistin hyvin ne kerrat, kun olimme Ollin kanssa järjestäneet itsemme enemmän tai vähemmän kiperiin tilanteisiin. Tajusin vahtineeni Ollia kuin haukka viime aikoina.
” Ei sun mua tartte vahtia”, tokaisi Olli.
Puraisin huultani ja hymähdin ääneen. Olin siis niin läpinäkyvä. Minulla ei ollut aavistustakaan, miksi oikein olin ottanut lapsenvahdin roolin. Ollilla oli ollut omat ongelmansa talvella ja niistä ei ollut paljoa tullut puhuttua. Ollin vanhemmat olivat eronneet ja hän asui ainoana sisaruksistaan isänsä kanssa. Muut olivat muuttaneet joulun jälkeen toiselle paikkakunnalle.
” Ootsä puhunut äitis kans?” kysyin.
” En. Sitten tammikuun”, hymähti Olli hiljaa.
Pieni haikea hymy viipyi hetken pojan kasvoilla ja huokaisin. Ollin välit äitiinsä olivat olleet tulehtuneet ja useamman vuoden ajan. Se oli syy, miksi Olli oli jäänyt isänsä luokse. Hän oli valinnut kahdesta pahasta sen pienemmän. Ollin isä, kun ei ollut juuri koskaan kotona.
” Soita sille”, kehotin.
” Joo, joo. Miten on? Tuutko sä sinne bileisiin?” kysyi Olli.
Hän vaihtoi aihetta ja minä annoin asian toistaiseksi olla. Se oli helpompaa kuin yrittää puhua asioista.

Ilta oli jo pitkällä, oikeastaan hiivittiin jo aamuyötä. Olin nähnyt Jennan aikaisemmin vilaukselta, kun tyttö ilmaantui luokseni. Huomasin kyyneleiden tahrineen hänen poskensa.
” Vie mut pois täältä”, Jenna pyysi.
Hän vaikutti yllättävän selvältä sanoessaan sen, vaikka oli puoli tuntia aikaisemmin kikattanut kaatokännissä sohvan nurkassa.
” Okei”, myönnyin.
Olin jo suunnittelut aikaisemmin lähteväni kotiin. Juhlat olivat aikoja sitten karanneet käsistä. Kaikki tuntuivat olevan humalassa. Työnsin Jennan hellästi edelläni ovelle. Katselin hetken hävityksen kärsinyttä olohuonetta ja hymähdin. Tästä kuultaisiin vielä pitkin kylää, ajattelin.
” Ootsä lähössä?” Mika kysyi.
Hän oli ilmaantunut jostakin luoksemme.
” Jep. Mä vien Jennan”, sanoin.
” Jees mentiin”, totesi Mika.
Taisimme olla joukon ainoat jotka oikeasti kykenivät sanomaan olevansa selvin päin. Olin aikaisemmin juonut pitkästä aikaa pari tölkkiä kaljaa, mutta ei se enää maistunut samoin kuin ennen.
” Tuu joo”, henkäisi Jenna.
Tytön askeleet horjahtelivat epätasaisella pihalla ja vahvistivat käsitystäni siitä, ettei hän todellakaan ollut selvä. Jennalle löytyi jostain kypärä, ja tyttö taiteili itsensä kyytiin. Tunsin hänen nojaavan selkääni vasten ja epäilin, mahtaisiko hän pysyä kyydissä kotiin asti.

Kaarroin kotipihalle saattaakseni Jennan kävellen kotiin. Tyttö ehtisi selvitä edes jonkin verran. Vilkaisin mäen päällä sijaitsevaa taloa ja pistin merkille ikkunoiden olevan pimeät. Jenna oli varmasti keksinyt mummolleen jonkin selityksen poissaololleen. Tuskin hänellä oli ollut tarkoitus mennä kotiin. Jenna nojasi selkääni vasten ja huokaisi. Hän onnistui pääsemään pyörän päältä pois kaatumatta. Jenna huojui kuitenkin uhkaavasti jaloillaan.
” Saanko mä tulla sun viereen?” kysyi hän.
Jenna näytti taas yhtä surkealta kuin Pärsnoneillä, mitähän siellä oli tapahtunut.
” Okei”, myönnyin.
Tunsin käsien kietoutuvan ympärilleni tiukkaan halaukseen. Jenna sopersi jotakin epämääräistä korvaani. Katsoin parhaaksi paimentaa tytön sisälle ennen kuin joutuisin kantamaan hänet.
” Sä et tykkää, kun mä juon”, mutisi Jenna.
Hän kohensi asentoaan ja selvisi yllättävän hyvin matkasta huoneeseeni. Tyttö yritti selvästi ryhdistäytyä. Mikä minä olin ketään tuomitsemaan? Olin itsekin ollut joskus vähintään yhtä humalassa. Jenna rojahti sängylleni ja tuijotti kattoa utuisilla silmillään.
” Sun olis parasta riisua noi kengät”, kehotin.
Jenna naurahti hiljaa ja ojensi jalkaansa minua kohti. Huokaisin hiljaa ja riisuin tytön kengät.
” Tuu tänne”, pyysi Jenna.
Istuuduin sängyn laidalle ja mietin, mitä tytöllä oli oikein mielessään. Yllätyin hiukan tuntiessani pehmeiden huulien painautuvan omiani vasten. Jenna veti minua vasten itseään ahnaasti ja syvensi suudelmaa. Tajusin vastaavani varsin halukkaasti, mutta se ei tuntunut ihan oikealta. Jenna oli kännissä ja olisi tuskin tehnyt tätä selvin päin. Vetäydyin kauemmaksi ja työnsin tyttöä olkapäistä kauemmaksi. Sipaisin Jennan poskea hymyillen.
” Paras lopettaa. Sä voisit katua tätä aamulla”, kuiskasin.
” Enkä”, Jenna vastusti.
Pudistin päätäni hitaasti. Olin varma, että Jenna katuisi aamulla, jos edes muistaisi mitä oli tapahtunut. Sen verran sumea katse tytön silmissä oli.

Luku 25

J:

Päässä jyskytti ja suussa maistui pahalle. Raotin silmiäni ja tuijotin valkoista kattoa. Hätkähdin rajusti kuullessani tasaiset hengityksen äänet jostakin läheltä. Ponkaisin istumaan ja voihkaisin hiljaa. Painoin käteni ohimolle ja katselin keinahtelevaa huonetta. Tunsin helpotusta tajutessani olevani Peetulla. Vilkaisin nukkuvaa poikaa vierelläni ja pieni hymy hiipi huulilleni. Minulla ei ollut selkeää muistikuvaa, miten olin päätynyt tänne. Epämääräisiä mielikuvia tapahtuneesta, mutta niissä ei ollut mitään tolkkua.
” Huh, huh”, huokaisin.
Olin juonut ihan liikaa illan aikana. Pudistin päätäni hitaasti. Olin taantunut sen Jenna tasolle, joka olin ollut ennen välikohtausta Eliaksen kanssa. Muistin tummahiuksisen pojan jonka nimeä en edes tiennyt. Olimme suudelleet ja homma oli melkein karannut käsistä. Sen jälkeen olin etsinyt Peetun ja hän oli tuonut minut tänne. Rypistin kulmiani, oliko välillämme tapahtunut jotain. Olinkohan pilannut kaiken? Se voisi hyvinkin olla totta. Puraisin huultani ja hipsin vähin ääneen vessaan. Pesin kasvoni kylmällä vedellä ja yritin muistella loppu yön tapahtumia. Toivottavasti en ollut tehnyt mitään typerää.
” Voi helvëtti”, kirosin itseäni.
Pitäisi todellakin kääntää pullonkorkki kiinni ja yrittää selvitä ilman viinaa.

Siinä jonkinlainen pätkä, toivottavasti kelpaa...

Lähettäjä: sepponen 
Päivämäärä:   5.11.11 15:41:35

jatkooo nopeee (:

Lähettäjä: dark angel 
Päivämäärä:   7.11.11 19:50:53

oo hyvä pätkä jatkoo nopee :) ja mä ainaki tykkää ku tapahtuu paljo ,ei ainakaa tylsisty ;DD

Lähettäjä: Avi 
Päivämäärä:   10.11.11 18:32:27

Ihana tarina<3 toivottavasti jatkoa tulee :))

Päivämäärä:   13.11.11 19:31:14

up

Lähettäjäevan. 
Päivämäärä:   14.11.11 18:07:56

Jatkoa <3

Päivämäärä:   17.11.11 18:39:20

jatkoo

LähettäjäSEPPONEN 
Päivämäärä:   20.11.11 01:50:18

Päivämäärä:   22.11.11 19:10:31

jajajatkoo

LähettäjäSEPPONEN 
Päivämäärä:   24.11.11 21:24:04

ylös >:(

Lähettäjä: viimeinen_virhe 
Päivämäärä:   26.11.11 08:33:17

YLLÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖS
ihanaa tekstii:)
mut kaippa tuo selviää jossain vaihees toi eliasongelma, eihän se sitä muuten vatkais koko aikaa:)

muuten taustamusiikiks tätä:http://www.youtube.com/watch?v=BTaExgSu5yA

LähettäjäRiko 
Päivämäärä:   26.11.11 11:22:05

Anteeks, etten ole ennättänyt tätä jatkaa pitkään aikaan. En ole unohtanut, mutta on ollut kaikenlaista omassa elämässä.

Tässä nyt olisi kuitenkin jonkinlaista pätkää tarjollla...

Katselin Peetua joka nukkui edelleen. Hellä hymy kohosi huulilleni ja sipaisin pojan poskelta hiukset pois. Toivoin, etten ollut pilannut mitään. Painoin hellän suukon Peetun poskelle ja lähdin. Olisi parata häipyä ja kohdata karu totuus myöhemmin. Vilkaisin kelloa ja huokaisin. Se oli vasta yhdeksän, miten selittäisin mummolle aikaisen tuloni. Hän oletti minun olevan Tanjalla yötä. Ulkonäöstäni nyt ei kannattanut puhuakaan. Mummo oli vanha, mutta ei tyhmä. Vanha ovi narahti hiukan auetessaan. Kuulin ääniä keittiöstä ja huokaisin. Astelin peremmälle tuntien oloni vaivaantuneeksi.
” Ai tulit jo”, tokaisi mummo.
Hän oli ilmaantunut keittiön ovelle hymyilevänä itsenään. Tajusin juosseeni pitkin poikin kylää vaihtamatta häävin sanaakaan hänen kanssaan. Pistin merkille rypyt ja ymmärsin vasta, miten vanhaksi hän olikaan käynyt.
” Niin tulin”, sanoin hymyillen.
” Tulehan kahville ja pullalle”, kehotti mummo.
Ajatus ei houkutellut minua, mutta en raaskinut kieltäytyäkään. Istahdin keittiön pöydän ääreen ja otin itselleni kahvia. Pullankin jouduin syömään, kun mummo väkisin sen minulle tukki. Join hitaasti kahvia ja tunnustelin oloani. Helpotuksekseni minua ei alkanut ainakaan ihan heti oksettaa.
” Oletko ajatellut syksyä?” mummo kysyi.
” Enpä oikeastaan”, huokaisin.
” Kohta sinun pitää”, hän totesi tiukkaan sävyyn.
Mummo oli ihan oikeassa. Toivoin, että voisin jäädä tänne. Se ei kuitenkaan ehkä olisi mahdollista. Minulla ei ollut mitään halua palata kaupunkiin. Huomasin ajattelevani Peetua ja hymyilin.
” Niin, niin”, huokaisin.
Huomasin harmaiden silmien tuikkivan, kun mummo katseli minua. Häneltä ei typerä hymy ollut jäänyt huomaamatta.
” Taidat olla ihastunut”, mummo vihjasi.
” No joo”, myönsin.
” Siihen naapurin poikaanko?” mummo kysyi.
Yllätyin hiukan, mistä hän oikein Peetusta tiesi. Naurahdin typeryydelleni ääneen. Kaikkihan täällä tunsivat toisensa. Tyydyin vain nyökkäämään ja huokaisin. Tulisikohan meistä koskaan mitään? Olisinpa muistanut, miten typerästi olisin edellisenä yönä käyttäytynyt. Toivottavasti kaikki olisi meidän välillämme kunnossa.
” En mä tiedä”, huokaisin.
Mummo hymyili lämpimästi ja vaihtoi aihetta.
” Äitisi ja isäsi aikovat tulla tänään käymään”, hän tokaisi.
Tieto ei ilahduttanut minua lainkaan. Puristin käteni kahvimukin ympärille ja huokaisin. Päivästä tulisi vielä pitkä.

Tuttu auto kaartoi myöhemmin päivällä pihalle. Mieleni teki painua maan alle. Minulla ei ollut mitään halua tavata vanhempiani. Suunnistin eteiseen kuullessani ääniä ja pakotin hymyn kasvoilleni.
” Moi”, tervehdin vanhempiani.
Äiti halasi minua lämpimästi ja höpötti jotain epämääräistä. Yritin pysyä mukana, mutta tipuin kärryiltä. Näytin kuulemma hyvältä.
” Onko Jenna ollut kiltisti?” äiti kysyi mummolta.
” Tietysti”, vanha nainen naurahti.
Hän ohjasi vieraansa keittiöön kahvilla ja vilkaisi minua hymyillen. Tiesin olleeni kaukana mallikelpoisesta lapsenlapsesta, mutta sitähän mummo ei sanoisi ääneen. Hän tiesi vallan hyvin minun ja vanhempieni tulehtuneista väleistä. He eivät olleet soittaneet koko aikana, kun olin täällä ollut. Vaivautunut hiljaisuus seurasi meitä keittiöön ja asettui taloksi. Astioiden kilinä paljasti meidän juovan kahvia. Kukaan ei avannut suutaan. Minulla ei ollut mitään sanottavaa. Tiesin vierailun koskevan syksyn suunnitelmiani. Niistä en osannut sano yhtään mitään. Olin vältellyt koko kotiinpaluun ajattelemista. Isä rykäisi pitkän hiljaisuuden jälkeen ja tuijotti suoraan minuun.
” Milloinkas sinä Jenna ajattelit tulla kotiin?” hän kysyi.
” Ei aavistustakaan”, huokaisin.
Näin paheksuvan ilmeen molempien vanhempieni kasvoilla. He huokaisivat ja katsoivat toisiaan. Minä en siis ollut kasvanut ja rauhoittunut kesän aikana. Siinä he olivat osittain oikeassa. Olin juonut yhtä paljon kuin ennenkin, mutta poikien kanssa sekoileminen oli jäänyt.
” Niinpä tietysti”, isä tuhahti.
Minut pudotettiin keskustelu ulkopuolelle. He alkoivat puhua ikään kuin en olisi ollut huoneessa. He tiedustelivat mummolta mahdollisuutta, että jäisin syksyksi ja kenties koko talveksi tänne. Se tarkoittaisi pientä koulua ja melko kuollutta elämää. Toisaalta, halusinko edes lähteä pois? Ajattelin Peetua ja toivoin kaiken olevan hyvin välillämme.

Luku 26

P:

Jennaa ei ollut näkynyt muutamaan päivään ja tytön poissaolon myötä oli tullut vesisade. Se oli alkanut nähtyäni hiukan vanhemman farmari auton ajavan Jennan mummolan pihalle. Se oli nököttänyt pihalla paria tuntia ja häipynyt sitten. Silloin taukoamaton vesisade oli alkanut.
” Mahtava ilma”, totesi Olli.
Hän oli ilmaantunut aamulla varsin aikaisin ja linnoittautunut koneen ääreen. Havahduin ajatuksistani ja mietin, oliko hän sanonut aikaisemmin jo jotain. Ilkikurinen hymy tutuilla kasvoilla paljasti, että ajatukseni harhailu oli huomattu.
” Jep”, totesin.
” Sä ja Jenna. Mitä teillä on?” kysyi Olli.
” Ei mitään. Tiedätkö sä mitä Pärsoneillä tapahtui?” utelin.
Olli mietti ja pyöri tietokoneen tuolilla.
” Tavanomaiset kuviot siellä oli”, hän totesi.
Jokin oli kuitenkin saanut Jennan pois tasapainosta. Olisinpa voinut laittaa sen sekoilun kännin piikkiin, mutta jokin oli vaikuttanut Jennaan illan aikana.
” Näitkö sä Jennaa?” kysyin.
” En. Sattuko sille jotain?” Olli ihmetteli.
” Sen kun tietäs”, hymähdin.
” Se tuskin muistaa paljoakaan”, Olli totesi.
Hän kääntyi koneen puoleen kuullessaan merkkiäänen ja hymyili. Vilkaisin näyttöä ja totesin Ollin kirjoittelevan naamakirjassa.

Ovikello pirahti soimaan seuraavana päivänä. Ketään muita kuin Ollia ei ollut näkynyt hetkeen. Vesisade sen kuin jatkui ja sai kaikki pysyttelemään sisällä. Nousin hitaasti ylös tajutessani todellakin kellon soineen. Ovi oli yleensä auki, mutta ilmeisesti se nyt oli lukossa. Kipaisin rappuset alas ja yllätyin löytäessäni oven takaa Jennan. Tytöstä ei ollut kuulunut mitään sen illan jälkeen. Jenna oli kastunut lyhyellä matkalla ja näytti lähinnä uitetulta koiralta.
” Tuu sisälle sieltä”, kehotin lempeästi.
” Taidanpa tulla”, huokaisi tyttö.
” Sua ei oo näkynyt”, totesin.
” Hmh. On ollu muuta”, mumisi Jenna.
” Otatko kahvia?” kysyin.
” Miksipäs ei”, hymähti Jenna.
Aistin hienoisen jännityksen laukeavan hänessä ja hymyilin. Tyttö oli selvästi jännittänyt tapaamistani ja ollut huolissaan väleistämme. Minua tilanne lähinnä huvitti. Suunnistimme keittiöön, missä tarjosin Jennalle kahvia. Istuuduimme pöydän ääreen ja hiljaisuus laskeutui välillemme. Mietin, oliko se vaivaantunutta. Jenna selvästi mietti, mitä oikein sanoisi. Jokin painoi tytön mieltä kovin ja siksi tämä oli tullut.
” Masentava ilma”, huokaisin.
” Niin on. Syksy lähestyy”, Jenna hymähti.
” Sekö sua vaivaa?” kysyin.
” Se on pitkä juttu”, Jenna totesi.
Siemaisin hitaasti kahvistani ja mietin, mihin keskustelu oikein oli johtamassa. Jennan mieliala taisi liittyä jotenkin punaiseen farmariin joka heillä oli käynyt.
” Nooh ei tässä kiire mihinkään oo”, hymähdin.
Jenna vilkaisi ikkunasta ulos ja hymyili hiukan. Ketään ei kiinnostanut lähteä sateeseen istuskelemaan.
” Mun pitäs kohta lähteä kotiin ja päättää, mitä mä teen syksyllä”, Jenna tokaisi harmistuneena.
Paluu kaupunkiin ahdisti selvästi häntä. Ero Eliaksen kanssa ei selvästikään ollut mitenkään yksiselitteinen juttu.
” Etkö sä sitten saa jäädä tänne?” kysyin.
” Varmaan, mutta en mä tiedä. Joskushan mun pitää mennä kotiinkin”, huokaisi Jenna surullisena.
” En väitä vastaan”.
” Mun pää ei oo yhtään selkeempi kuin tänne tullessakaan”.
” Sitäkö ne lähetti sut tänne parantamaan?”.
” Joo. Mä en ollut mikään maailman kiltein tytär”.
” Kukapa olis?”.
Jenna hymyili leveästi ja pudisti naurahtaen päätään.
” Siinä sä oot oikeassa”, hän naurahti.
” Kuule kyllä mäkin oon oman osuuteni harmaita hiuksia aiheuttanut porukoille”, ilmoitin.
” Just joo. Sähän nyt oot niin kiltti”.
Jenna ei selvästikään ottanut sanojani tosissaan. Olihan se totta, että viime aikoina olin käyttäytynyt varsin sivistyneesti. Harmaita hapsia ei ollut tullut aiheutettua kenellekään.
” Jos mulla on nyt ollut se hyvä vaihe”, heitin.
Jennan ilme muuttui hymyilevästä torjuvaksi ja selvästi häntä harmitti leikinlaskuni asiasta. Yritä nyt ymmärtää, ajattelin.
” Mitä pahaa sä muka oot tehnyt?” Jenna tivasi.
” Olli varmaan vois valaista sua Mikan kanssa tarkemmin”, hymähdin.
” Ei puhuta siitä”, huokaisi Jenna.
” Okei. Mistä sitten?” kysyin.
” Mä haluaisin leffaan tai jotain”, kertoi Jenna.
” Voidaanhan me mennä”, totesin.
” Siis mä en halua Ollia tai muita mukaan”, varmisti Jenna.
” Sopii. Millon?” kysyin.
Jenna levitti kätensä ja kohautti harteitaan.
” Pitäs kai ensin löytää jokin sopiva leffa”, hän sanoi.
” Netistä vois käydä kattomassa”, totesin.
Jenna nyökkäsi ja nousi ylös. Hän piti selvästi ajatuksesta.

Leffan valitseminen kävi melko kivuttomasti, koska valinnanvaraa ei ollut paljoakaan. Läheisessä teatterissa ei ollut tarjolla paljonkaan vaihtoehtoja. Tulevassakaan ohjelmistossa ei näkynyt mitään mielenkiintoista.
” Me voitas kyllä mennä ihan kaupunkiin asti”, ehdotin.
Jenna henkäisi terävästi ja näytti hetken kieltäytyvän ehdotuksesta, mutta nyökkäsi viimein.
” Siellä olis varmaan parempi valikoima”, hän huokaisi.
Matkaa tosin oli pidemmälti, mutta ei mitenkään mahdottomasti.
” Niin”, sanoin.
Jenna naputteli koneelle osoitteen ja sivusto vaihtui. Vilkuilin tyttöä, kun tämä tottuneesti seikkaili sivuilla ja löysi etsimänsä.
” Joo tänne me kai mennään”, huokaisi Jenna.
Hänen ilmeensä oli kirkastunut jonkin draama-rakkauselokuvan kohdalla. Ilmeisesti tyttö halusi nähdä sen.
” Tietty. Siellä menee ilmeisesti jokin jonka sä haluut nähdä”, sanoin.
” Et sä siitä välitä. Meidän piti mennä tyttöjen kaa kahtoon sitä, mutta en mä tiedä. Mä en oo soitellut niille vähään aikaan”, Jenna selvitti.
” Voithan sä pyytä ne mukaan”, ehdotin.
” Pah”, tuhahti Jenna.
Tyttö siis halusi oikeasti mennä ihan kahdestaan kanssani. Se tuntui kieltämättä hyvälle. Voisin ihan hyvin katsoa sen hömppä elokuvan Jennan vuoksi. Voisihan se olla ihan hyvä, vaikka ei kuulunutkaan suosikki elokuviini ajatuksen puolesta.
” Sitten mennään kahdestaan. Sä saat päättää leffan”, sanoin.
” Uskallatko sä antaa mun valita?” Jenna heitti hymyillen.
” Joo. Meni se sitten syteen tai saveen”, naurahdin.
Jenna sädehti hymyillessään lämpimästi ja tönäisi minua kevyesti olkaan.
” Sä yrität vaan olla kiltti taas”, hän naurahti.
” Ehkä”, hymähdin.
” Siks mä kait tykkäänkin susta”, totesi Jenna.
” Se kyllä tuli selväks yhtenä iltana taannoin”, hymähdin.
Tytön posket punehtuivat ja tämä käänsi katseensa tietokoneen ruutuun.
” Puhutko sä nyt siitä bile illasta?” kysyi Jenna vaivaantuneena.
Kumarruin lähemmäksi ja sipaisin Jennan poskea hymyillen lämpimästi. Mieleni teki tehdä muutakin, mutta jätin sen myöhemmäksi.
” Hei ei se mua haittaa”, kuiskasin Jennan korvaan.
” Mä en siis pilannut mitään”, totesi tyttö.
” Et tietenkään”, naurahdin.
” Hyvä”, tokaisi Jenna.
Vaativa ääni tytön taskussa sai meidät perääntymään. Jenna kaivoi puhelimen esille ja tuijotti näyttöä.
” Erin, mitähän se haluaa?” mumisi Jenna.
” Vastaa niin tiedät”, kehotin.
” Soitellaan”, Jenna ilmoitti.
Tyttö nousi ja lähti ovesta ulos. Hän halusi siis puhua rauhassa Erinin kanssa.

Luku 27

J:

Olin harmissani puhelimen soidessa taskussani, mutta toisaalta helpottunut. Minusta tuntui, etten välttämättä olisi valmis tähän. Halusin Peetulta enemmän kuin ystävyyttä, mutta pelkäsin kaiken hajoavan käsiin. Olisiko minusta vielä suhteeseen kenenkään kanssa? Suuntasin ovesta ulos saadakseni puhua Erinin kanssa kahden ja paetakseni Peetun luota.
” Moi”, vastasin.
” Hei”, tervehti Erin.
Ihmettelin hiukan, miksi hän oikein soitti. Tiesimme molemmat, että ystävyytemme oli muuttunut. Me emme enää koskaan voisi olla niin kuin ennen, kiitos Eliaksen. Erin ei tiennyt, mitä Eliaksen ja minun välillä oli tapahtunut. Toivoin, ettei hänen tarvitsisikaan tietää Erinin itsensä takia.
” Mitäs sulla?” kysyin.
” Mä tiedän, ettei mulla oo oikeutta pyytää sulta tätä. Mun on kuitenkin pakko. Voisitko sä puhua Eliaksen kanssa?” kysyi Erin.
” En!” kivahdin.
Erin huokaisi syvään ja aistin epätoivoin hänessä, vaikka en edes nähnyt tyttöä. Äänestä sen kuuli.
” Ootsä varma?” kysyi Erin.
” Olen. Mulla ei oo mitään sanottavaa sille”, totesin.
” niin mä ajattelinkin. Mä toivoisin tietäväni, mitä teidän välillä tapahtui. Kumpikaan teistä ei oo ollut oma itsensä sen jälkeen”, huokaisi Erin.
Hän oli pettynyt, mutta ei painostanut minua tekemään mitään. Erin oli aina ollut sellainen. Kiltti ja hiljainen tyttö joka ei vaatimalla vaatinut mitään. Hän esitti toiveen ja yleensä toinen teki sen mukaisesti. Tiesin kuitenkin, etten voisi ainakaan vielä puhua Eliaksen. Tuskin koskaan.
” Mitä tarkoitat?” kysyin.
Kuulin oman ääneni ja puraisin huultani, miksi kysyin sitä. Minun olisi pitänyt vain katkaista puhelu. Oli turha puhua Erinin kanssa Eliaksesta.
” Ei mitään. Turhaan sä vaivaat tällä kaikella päätäs”, Erin henkäisi.
” Sun mieltäs painaa jokin. Kerro”, kehotin.
” En mä. Unohda, että soitin”, Erin voihkaisi.
” Onks Elias tehnyt jotain?” kysyin.
” Mitäpä se ei olis”, naurahti Erin.
Kylmä tunne levisi sisälläni, tiesikö Erin Eliaksen teosta. Oliko poika kertonut siskolleen? Melkein naurahdin ääneen. Tuskin koko juttu vaivaisi Eliasta pätkääkään.
” Siinä sä oot oikeessa”, naurahdin.
” Teidän juttu ihan oikeesti painaa sitä. Sun pitäs nähdä sen sekoilu”, Erin huokaisi surullisesti.
” Mun puolesta se voi painua helvëttiin. Mä en halua nähdä sitä enää koskaan”, henkäisin terävästi.
Painoin punaista luuria ja suljin puhelimen. Minulla ei ollut mitään halua puhua enää kenenkään kanssa. Tuskin edes huomasin, että sade oli loppunut juostessani mummolle. Hän ei ollut onneksi kotona eikä nähnyt kyyneliäni. Heittäydyin sängylle ja kastelin tyynyn hetkessä.

Peetu osti liput ja istuuduimme odottamaan leffan alkua. Minusta alkoi tuntua, että tämä ei välttämättä olisi hyvä idea. Ihmisiä tuli ovesta sisälle ja tunnistin osan heistä. Kukaan ei kiinnittänyt meihin huomiota. Olin iloinen, kun teatterin ovi avautui ja saatoimme mennä sisälle. Jotenkin minua ei vain huvittanut tavata ketään tuttua.
” Kiva kun lähdit katsoon tätä”, kuiskasin.
” Hmh”, hymähti Peetu.
Olin varma, ettei leffa olisi ollut hänen ensisijainen valintansa missään nimessä. Traileri oli näyttänyt melko imelältä. Rypistin kulmiani, halusinko moista nähdä nykyisessä mielentilassani. Tekstit alkoivat juosta valkokankaalla ja uppouduin elokuvaan. Huomasin nojautuvani lähemmäksi Peetua. Tuntui oikealta olla siinä. Hymyilin nopeasti pojalle hämärässä ja tunsin oloni paremmaksi kuin aikoihin. Tajusin rentoutuvani, kun käsivarsi kietoutui olkapäideni ympärille. Mieleni teki todella käpertyä Peetun syliin. Olisimmepa olleet jossain kahden, ajattelin. Yritin jarrutella omia romanttisia ajatuksiani, koska minulla ei ollut aavistustakaan todellisista tunteista välillämme. Kaikki oli vielä niin alussa, ettei kannattanut haaveilla mistään isosta. En ollut edes varma, mitä Peetu tunsi. Minun pitäisi olla varovaisempi. Olin aina rynnännyt suin päin suhteeseen ja päätynyt ojasta allikkoon. Peetu antoi minun vetäytyä hiukan kauemmaksi eikä vaatinut mitään. Hänenkin ajatuksensa taisivat juosta samoja latuja kuin omani.

Jatkan tätä mahdollisimman pian, tarkempaa aikataulua en uskalla sanoa. En kuitenkaan aio jättää tätä kesken.

Lähettäjä: Dark Angel 
Päivämäärä:   26.11.11 16:16:12

oooooi jatkoo :))) ja ei mikää kiirus :)

Päivämäärä:   28.11.11 12:11:37

tää on niin hyvä :) voi tota eliasta toivottavasti sille ei käy mitään :/

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.