Lähettäjä: Riko
Päivämäärä: 16.10.11 11:37:17
Tässä oli jonkinlainen jatko tälle...
Luku 17
J:
Raotin silmiäni ja huokaisin. Suussa maistui pahalle, mutta päätä ei yllättäen särkenyt. Räpyttelin ja katselin ympärilleni vieraassa huoneessa. Huomasin Oonan joka nukkui mahallaan karvaisella matolla.
” Okei”, sanoin.
Huomasin Oonan vaatteiden lojuvan siellä täällä pitkin huonetta. Onneksi tällä oli kuitenkin alusvaatteet yllään.
” Mitähän me tehtiin?” mutisin.
Nousin hitaasti ylös ja laahustin vessaan. Pesin kasvoni kylmällä vedellä ja katsoin itseäni tovin peilistä. Tänä aamuna en ollut mikään kaunis näky.
” Joo missähän kaikki muut on?” jupisin itsekseni.
Ketään ei näkynyt, kun suunnistin keittiöön. jotenkin en jaksanut yllättyä nähdessäni Jonin ja Peetun kahvilla.
” Huomenta”, totesi Joni raivostuttavan pirteästi.
” Joopa, joo”, huokaisin.
Istahdin lähimmälle tuolille ja painoin pääni käsiini.
” Kahvia?” ehdotti Peetu.
” Joo”, sanoin.
Peetu kaatoi minulle kahvia ja työnsi kupin eteeni. Kurotin maidon pöydältä ja kaadoin sitä sekaan. Olo alkoi jo tuntua vähän ihmismäisemmältä.
” Mitä me oikein sekoiltiin loppu illasta?” kysyin.
Minulla oli hämärä mielikuva räsypokasta johon Joni ja Peetu olivat osallistuneet. Onneksi minä en ollut se joka oli joutunut riisuutumaan.
” Pelasitte räsypokkaa”, vastasi Joni.
” Just. Oonan idea tais olla kutsua teidät mukaan”, huokaisin.
” Senhän se”, naurahti Joni.
” Olisit estänyt!” kivahdin.
Minusta ei ollut kiva ajatella, mitä mieltä Peetu tai kukaan muu kavereistani olisi. Oona oli vetänyt ylitse niin kuin aina.
” Älä mulle suutu. Itsepä joitte”, Joni tuhahti.
Peetu virnisti raivostuttavasti ja mieleni teki hetken lyödä tätä.
” Te huijasitte Oonaa”, mutisin.
Muistin hämärästi Jonin selostaneen jotakin ja Oona oli riisunut kiltisti lisää vaatteita.
” Mä huijasin”, Joni totesi.
” Mä haluun mumille enkä halua nähdä teidän porukasta vähään aikaan ketään. Samperi soikoon”, huokaisin.
Nousin ylös ja kävelin ulos keittiöstä. Minulla ei ollut mitään halua katsella enää hetkeäkään Peetua, joka selvästi nautti tilanteesta. Olin nolannut sadannen kerran itseni lyhyen ajan sisälle. Miksi piti ottaa enemmän kuin pää kesti?
Työnsin kädet taskuihini ja huokaisin katsellessani bussin perävaloja. Sinne meni tuulahdus kotikaupungista, ajattelin. Oona ja Erin olivat juuri nousseet kyytiin. He olivat päättäneet viikon lomansa, josta puolet olimme vältelleet poikien seuraa. Joni oli syystä tai toisesta viihtynyt Peetulla.
” Tästä tulee tylsää”, huokaisin.
Minulla ei ollut mitään erikoista tekemistä, kunpa olisin voinut lukea sähköpostin. Nettiä ei mummolasta löytynyt, ei edes konetta. Peetulla voisi olla. Irvistin lähdin kävelemään takaisinpäin. Melkein hautasin ajatuksen siitä, että menisin kysymään.
” Vähän oot mamis”, moitin itseäni.
Minulla ei ollut mitään syytä hävetä itseäni kenenkään silmissä. Häpeä oli vain oma, keksintöni. Tuskin Peetu ottaisi räsypokan puheeksi kaikkien kuullen. Soitin ovikelloa ja odotin, että joku tulisi avaamaan. Oven avasi kaunis vaaleahiuksinen nainen joka hymyili lämpimästi.
” Hei. Onks Peetu kotona?” kysyin.
” Joo on se tuolla yläkerrassa. Koputa vaan oveen”, kehotti nainen.
Hän oli selvästi lähdössä jonnekin, koska otti avaimet pöydältä.
” Kiitos”, mutisin.
Kipaisin rappuset ylös ja mietin, mikä mahtoi olla Peetun huone. Huomasin oven olevan raollaan, joten ei ollut vaikeata löytää oikeaa paikkaa. Avasin oven kunnolla ja katselin Peetua, joka makasi selällään sängyllä. Koputin karmiin ja odotin jotain reaktiota. Poika hätkähtikin koputettuani vähän kovempaa ja nousi istumaan.
” Moi”, sanoin.
” Ai moi”, Peetu tervehti.
Hän otti kuulokkeet korviltaan ja hymyili.
” Onks sulla tuossa netti?” kysyin.
Viittasin kädelläni koneeseen jonka ruutu oli mustana.
” On. Sen kus surffaat”, Peetu kehotti.
” Mä halusin vaan lukee sähköpostin”, sanoin.
Istahdin tuolille ja avasin koneen. Katselin ikkunasta ulos ja vilkaisin vaivihkaa Peetua, joka suunnisti vaatekaapille.
Avasin selaimen ja näppäilin nopeasti tutun osoitteen. Pidin katseeni tiukasti ruudussa, koska minusta tuntui sen olevan viisas ratkaisu. Kuulin vaatteiden kahinaa ja mieleni teki kääntyä katsomaan, mutta puraisin nopeasti huultani. Oli parempi olla ajattelematta sitä.
” Sua ei ookaan näkynyt”, totesi Peetu.
” Oltiin tyttöjen kaa”, sanoin.
” Et kai sä siitä räsypokasta suuttunut?” Peetu heitti.
” Pah”, tuhahdin.
Huitaisin kädelläni taaksepäin ja osuin poikaa vatsaan. Olisin varmaan karannut tuolista, jos lämpimät kädet eivät olisi painaneet minua alas. En ollut tajunnut Peetun tulleen niin lähelle ja se ahdisti.
” Sähän säikky oot tänään”, naurahti Peetu.
” Älä hiivi”, komensin.
Peetu naurahti ääneen ja istahti nojatuoliin lähelle.
” En mä osaa hiipiä”, Peetu totesi.
No, siitä voitaisiin olla montaa mieltä. Tajusin olevani varsin huonolla tuulella. Ilahduin, kun huomasin koneen ladanneet tutun sähköpostin auki. Irvistin nähdessäni Eliakselta tulleen monta viestiä.
” Jättäis mut rauhaan”, jupisin.
Poistin kaikki viestit lukematta. Tuskin siellä oli mitään järkevää. Minä en halunnut lukea Eliaksen viestejä ollenkaan. Onneksi poika ei ollut soitellut kännykkääni viime aikoina. Peetu taisi huomata raivoni, kun potkaisin pöydän jalkaa vihaisena. Olisipa Elias ollut siinä.
” Ei tainnut olla ihan, mitä sä odotit”, totesi Peetu.
Käännyin katsomaan poikaa ja mietin, mitä sanoisin.
” Ei. Miks jotkut ei vaan tajua mitä ei tarkottaa?” kysyin.
” Ahaa ne viestit oli sun ex-poikaystävältä”, Peetu hymähti.
” Todella entiseltä”, puhisin.
” Sekö ei tajua mitä ei tarkoittaa?” kysyi Peetu.
” Ei todellakaan”, sanoin.
Kyyneleet kihosivat silmiini, kun mieleeni nousi kuva siitä perjantaista. Olisin halunnut jo painaa sen taka-alalle. Hätkähdin tuntiessani Peetun silittävän poskeani.
” Ei sun sen takia kannata itkeä”, hän sanoi.
” Sä et tiedä kaikkea”, kuiskasin.
” Ehkä en, mutta ei se voi olla sun kyyneleiden arvoinen jos sä vihaat sitä noin kolkosti”, Peetu jutteli.
Tajusin puristavani toista kättäni nyrkkiin rystyset valkoisina ja toinen yritti rusentaa koneen hiireen.
” En mä sitä itkekään”, huokaisin.
” Se tais satuttaa sua tosissaan”, sanoi Peetu.
Katsoin poikaa hetken ja käänsin pääni pois. Purin huultani ja pakotin kyyneleet kuriin. Elias ei todellakaan ollut tämän arvoinen.
” Et tiedäkään kuinka paljon”, henkäisin.
” Unohda se tyyppi”, tokaisi Peetu.
Helpommin sanottu kuin tehty, ajattelin. Hymy hiipi kuitenkin hitaasti huulilleni ja katsoin Peetua.
” Sähän voisit auttaa mua. Löytyykö täältä mitään hyviä pelejä?” kysyin.
Luku 18:
P:
Jennassa oli sitä jotakin, ajattelin. Katselin, miten tyttö koko itsensä varsin nopeasti luettuaan sähköpostinsa. Hetken Jenna oli näyttänyt murheen murtamalta. Olin ajatellut hänen purskahtavan itkuun kykenemättä lopettamaan. Tyttö hymyili kuitenkin varovasti ja katseli minua. Huomasin kuitenkin silmien loistavan surullisuutta. Niissä ei näkynyt riemua.
” Mä kysyin sulta jotakin Peetu”, Jenna naurahti.
Hänen äänensävynsä oli pehmeä ja lempeä. Tajusin vaipuneeni ajatuksiini.
” Ohan siellä jotain”, mutisin.
Nojasin lähemmäksi konetta ja etsin pelikansion. Minulla ei ollut aavistustakaan, mitä pelejä Olli oli koneelle ladannut täällä ollessaan. Itse en ollut pahemmin konetta käyttänyt.
” Sä et taida itsekään tietää, mitä täällä”, totesi Jenna.
” Oikeastaan en. Olli sillä on enimmäkseen surffannut”, sanoin.
” Missä se muuten on? Sehän asuu täällä” Jenna totesi.
Ollista ei ollut hiukan yllättäen kuulunut pariin päivään mitään. Poika oli melkeinpä tosiaan asunut täällä, kun minä olin muuttanut tänne.
” Monimutkainen juttu eikä oo mun asia sitä kertoa”, vastasin.
” Mä vaan aattelin”.
” Onks sulla ikävä sitä?”.
Yllätyin Jennan voimakasta reaktiota. Näin suoranaisen inhon ja pelon sekaisen katseen silmissä ennen kuin tyttö sai verhottua katseensa.
” En. Kuhan mietin”, Jenna heitti huolettomaan sävyyn.
” Löytyykö sieltä mitään?” kysyin.
” Vaikka ja mitä. Enimmäkseen sotaan liittyviä ja arvaat varmaan”, Jenna vihjasi.
” Just”, hymähdin.
Tiesin tytön vihjailevasta hymystä, mitä tämä oli koneen uumenista löytänyt. Pitäisi varmaan pitää tarkemmin silmällä, mitä Olli oikein puuhasi sillä.
” Tää vois olla tarpeeks harmiton”, nauroi Jenna.
Vilkaisin ruutua johon ilmaantui mariosta tuttu hahmo. Se varmaankin olisi sopivan harmiton, mitähän Jenna silläkin oikein tarkoitti.
Hieraisin silmiäni ja vilkaisin kelloa. Olimme pelanneet kolmisen tuntia erilaisia vanhoja pelejä koneella ja puhuneet niitä näitä. Jenna näytti rentoutuneen ja unohtaneen aikaisemmat ikävät asiat. Ne kuitenkin vaanivat pinnan alla.
” Haluatko sä jotain? Kahvia tai?” kysyin.
Jenna vilkaisi kelloa ja hieraisi niskaansa.
” Kahvi kuulostaa hyvältä”, tyttö sanoi.
” Mä tuun kohta takas”, sanoin.
Suunnistin keittiöön ja pistin kahvin tippumaan. Kaivoin kaapista jotakin syötävää. Jennalla voisi olla nälkä. Olin minäkin isäntä, kun en ollut tähän mennessä mitään tarjonnut.
Jenna oli siirtynyt pois koneen luota ja istui sängylläni. Hän nojasi seinää vasten ja tutki cd-levyjä käsissään.
” Tässä olis”, sanoin.
Jenna kohotti katseensa ja hymyili. Se oli varsin säväyttävä hymy. Olinhan minä sen pistänyt aikaisemminkin merkille, mutta nyt se tuntui iskevän vieläkin kovemmin. Varmaankin siksi, ettei Jenna ollut lainkaan sellainen kuin ajattelin alkuun.
” Et kai sä leiponut?” kysyi tyttö.
” Ikävä tuottaa pettymys, mutta nää on ihan kaupasta”, naurahdin.
” No sitte niitä voi syödä”, Jenna tokaisi.
Istahdin sängylle ja laskin tarjottimen väliimme. Olin löytänyt kaapista keksejä ja pullia. Niiden iästä minulla ei tosin ollut hajuakaan. Luotin Kristaan ja siihen, ettei tämä säilyttäisi mitään vanhaa kalliissa kaapeissaan.
” Olipa hauskaa”, hymähdin.
” Loukkaannuitko?” kysyi Jenna.
Pudistin päätäni hymyillen. Minusta ei ollut suuttumaan tytölle tällä hetkellä. Hymy sai minut unohtamaan, mitä hän oli oikein sanonut aikaisemmin.
” Mistä?” heitin takaisin.
” Hyvä. Saanks mä kysyä yhtä asiaa?” Jenna esitti.
” Kysy pois”, kehotin.
” Kristahan ei ole sun oikee äitis?” Jenna aloitti.
” Ei oo ei. Porukat eros joskus pari vuotta sitten. Krista on ollu isän kans naimisissa reilun vuoden”, kerroin.
Jenna nyökkäsi ja joi mietteliään näköisenä kahvia. Hän söi muutaman palan pullastaan ja vilkaisi sitten minua.
” Mä en osais kuvitella, että mun vanhemmat eroais. Se ei vaan sovi”, Jenna kertoi.
” Luuletko sä ettei ne haluis olla yhdessä?” kysyin.
” En mä näe sitä, mitä ne joskus on kait olleet”, huokaisi Jenna.
” Äh, sulla ruususet kuvitelmat avioliitosta”, totesin.
” Niin ja sä alat vaikuttaa kyyniseltä”, nauroi Jenna.
Mietin, olinko paljoakaan suonut porukoiden erolle ajatusta. Tuskinpa vain, jos äiti ei olisi ottanut sitä niin raskaasti. Ero oli ollut varsin sopuisa, vaikka äiti olikin romahtanut vasta allekirjoitettujen papereiden. Sillä hetkellä hän varmaankin oli tajunnut kaiken olevan todella ohitse.
Luku 19
J:
Nojasin päätäni seinään ja tunsin rentoutuvani, mitä ei ollut tapahtunut pitkiin aikoihin. Peetu istui vieressäni ja oli ihan hiljaa. Hän antoi minun vain olla, mikä oli ihmisille varsin epätavallista.
” Siellä olis lisää kahvia. Haluatko?” Peetu kysyi.
Minulla ei ollut hajuakaan, miten kauan olin istunut silmät kiinni paikoillani. Hymyilin pojalle ja nyökkäsin. Ojensin tyhjän mukin hänelle ja katselin tämän perään.
” Hiisi vieköön”, huokaisin.
Peetu oli ihan erilainen kuin ne pojat joiden kanssa yleensä vietin aikaani. Tämä taisi olla ensimmäinen kerta, kun juttelin pojan kanssa ilman taka-ajatuksia. Minusta ei tuntunut siltä, että Peetu olisi ajatellut vain sitä yhtä ja ainoaa. Ryhdistäydyin kuullessani portaiden narahtelevan. Kohensin asentoani ja hymyilin, kun Peetu asteli ovesta sisälle.
” Kas näin”, poika totesi.
” Kiitos”, sanoin.
” Mistä hyvästä?” kysyi Peetu.
” Tästä iltapäivästä”, naurahdin.
Kiusaantunut hiljaisuus laskeutui välillemme hetkeksi. Peetu ei ollut kovin hyvä ottamaan kiitosta vastaan. Tiesin kuitenkin olevani paljosta velkaa pojalle. Olin onnistunut karkottamaan ikävät ajatukset edes yhdeksi iltapäiväksi mielestäni.
” Mitäpä siitä”, Peetu totesi.
” Onneks mun ei tarttenut olla yksin”, huokaisin.
” Ajatteletko sä sun entistäs?” kysyi Peetu.
” Joo. On sillä nimikin Elias, vaikka on mulla sille värikkäämpiäkin ilmaisuja”, ilmoitin viileästi.
Puristin käteni nyrkkiin ja tunsin ahdistuksen palaavaan. Se tuli aaltoina ja sai minut vapisemaan.
” Älä anna sen vaikuttaa ittees noin paljon. Se ei oo ansainnut mitään sulta”, Peetu rauhoitteli.
” Sä sanot noin, vaikka et edes tiedä kaikkea”, kuiskasin.
” Ei mun tarttekaan. Mä nään vaan, miten paljon suhun sattuu”, Peetu huokaisi ja kohautti harteitaan.
” Sä oot kiltti”.
” Enpä olis siitä niin varma”.
Peetu naurahti kolkosti ja näytti miettivän jotakin ikävää hetken.
” Ehket aina, mutta nyt. Mulle, kun mä tartten sitä”.
” Sä näytät siltä, että kaipaisit sitä just nyt”.
Tiesin yhtäkkiä, että minun pitäisi päästä ulos. Ajatukseni laukkasivat vaaralliseen suuntaan ja tiesin, miten yrittäisin kohta osoittaa kiitollisuuttani. Minun oli pakko häipyä.
” Mun pitää mennä”, tokaisin.
Jätin puoliksi juodun kahvin pöydän kulmalle ja syöksyin ovesta ulos.
Törmäsin Olliin muutamaa päivää myöhemmin Peetun ovella. Hän oli menossa ulos, kun minä olin menossa sisään.
” Moi”, sanoin.
” Moi”, tervehti Olli.
” Minne sä oot menossa?” kysyin.
” Huoltsikalle. Tuu sinne, jos Peetu heittää sut ulos”, Olli vastasi.
Hän hymyili ja näytti söpöltä. Värähdin sisäisesti ajatuksieni juoksua. Puraisin huultani ja käänsin katseeni muualle.
” Okei”, mumisin.
Huomasin Ollin rypistävän kulmiaan ja tämä kohautti sitten hartioitaan.
” Sähän innoisas olet”, poika hymähti.
Katsoin Ollin perään, kun tämä harppoi pyöränsä luokse. Se lähti ensimmäisellä rivakalla polkaisulla käyntiin ja hän kaahasi pois. Olin ilmeisesti onnistunut suututtamaan Ollin. Kohautin harteitani ja hymähdin, ei sillä ollut väliä. Halusinkin hänen pysyvän kaukana itsestäni. Suljin oven takanani ja suunnistin Peetun huoneeseen.
Peetu makasi sängyllä silmät kiinni eikä avannut niitä, vaikka koputin varovasti karmiin. Jotenkin tuntui, ettei minun pitäisi tunkeilla sisälle. Halusin kuitenkin sen tunteen edes hetkeksi, jonka olin edellisellä kerralla tavoittanut Peetun kanssa.
” Saako tulla?” kysyin.
” Tulitsä lukeen sun sähköpostis?” Peetu kysyi.
” Joo. Mä lupaan olla hiljaa, jos siitä on apua”, sanoin.
Peetun kasvoille kohosi hienoinen hymy, ja käsi heilahti konetta kohti.
” Ole hyvä vain”, hän huokaisi.
Istahdin tuolille ja avasin koneen. Vilkaisin Peetua joka oli kääntynyt seinää kohti. Mieleni teki kysyä, mikä tätä vaivasi. Pidin kuitenkin uteluni sisälläni. Olin luvannut olla hiljaa ja aioin myöskin olla. Kirjauduin sisään sähköpostiini ja facebookiin, missä en ollut käynyt moneen viikkoon. Luin muutamia kavereiden kommentteja ja hymyilin. Eliaksen kirjoitukset eivät saaneet minua itkemään tällä kertaa.
” Sä lähdet nyt”, kuiskasin.
Poistin pojan kavereideni joukosta ja päivitin tilani. Tutkailin kaverilistaani ja huokaisin. Poikien nimiä siinä oli enimmäkseen ja melkein jokaisen kanssa olin suudellut tai mennyt pidemmälle. Huomasin Samun olevan kirjautuneena sisälle ja huokaisin hänen aloittaessa keskustelun kanssani.
Samu: Missä oot muru?
Luin tekstin ja tunsin hymyileväni. Minulla oli jollakin tavalla ikävä Samua, vaikka emme oikeastaan paljoakaan jutelleet. Hänen luonansa olin tuntenut olevani turvassa, vähän samaan tapaan kuin Peetun luona. Sormeni kiisivät näppäimistöllä, kun vastasin Samulle.
Jenna: Porukat ei ilahtunut mun taannoisesta poissaolostani yöllä ja lähettivät mut jumalan selän taakse mummolaan
Samu: Hmh…Kaipaatko piristystä? Mä voin tulla sinne
Se oli varsin vihjaileva viesti ja mietin, mitä vastaisin siihen. Halusinko Samun tänne? Täällä ei ollut paljoakaan tilaa juosta karkuun. Tiesin pojan tulevan, jos vain kutsuisin. Tosin hän voisi kertoa Eliakselle, missä oikein olin.
Jenna: Sä piristit jo =)
Samu: Sä et siis halua mua sinne….
Jenna: Kertoisit kuitenkin Eliakselle
Samu: Paskat kerron. Me ei olla missään väleissä enää…
Jenna: Miksi ette?
Luin viestin uudelleen ja tajusin vastanneeni ennen kuin ajattelin. Minun ei pitäisi puhua Eliaksesta. En osannut sanoa, pystyisinkö siihen. Paha maku nousi suuhuni ja tajusin käsieni tärisevän näppäimistöllä.
Samu: Se on ihan sekasin. Mitä tapahtui?
Jenna: Ei mitään
Kirjauduin nopeasti ulos facebookista, en halunnut puhua enempää Samun kanssa. Eliaksen ajatteleminen oli virhe. Käännyin katsomaan Peetua joka makasi sängyllään. Mieleni teki käpertyä hänen viereensä.
” Tuu tänne. Sä kirjoittelit jonkun idiootin kanssa”, Peetu kuiskasi.
” Samun vaan. Ei se oo idiootti”, vastasin.
Samu vain edusti sitä osaa elämästäni, mitä en halunnut ajatella juuri nyt. Tunsin jalkojeni liikkuvaan kuin itsestään ja käperryin Peetun viereen. Tuskin edes tajusin, kun kyyneleet virtasivat pitkin poskiani. Tunsin käden silittävän lempeästi selkääni.
” Sun pitäs puhua tuosta jollekulle”, kehotti Peetu.
Se oli selvä vihjaus, mutta en tarttunut siihen. Painoin sormeni pojan huulille.
” Munhan piti olla hiljaa”, kuiskasin.
Peetu hymähti ja näytti muistavan, miksi oikein oli pyytänyt minua olemaan hiljaa.
” Hyvä”, hän sanoi.
Käperryin Peetun kainaloon ja vain olin.
Luku 20
P:
Jenna kirjoitti jotakin vauhdilla. Näppäinten napsuminen ärsytti minua, mutta en sanonut mitään. Raotin sen verran silmiäni, että näin tytön kirjautuneen facebookiin. Kaikki äänet tuntuivat voimistuvan, kun migreeni iski. Jenna lopetti kuitenkin yhtä nopeasti kuin oli aloittanut ja aistin, ettei kaikki ollut hyvin. Siltikään en ymmärtänyt, miksi kutsuin tytön viereeni. Jenna nukahti varsin pian. Vaikutti siltä, ettei Jenna ollut nukkunut pitkään aikaan kunnolla. Minulla ei ollut mikään kiire minnekään. Suljin silmäni ja rentouduin. Jennan läheisyys tuntui auttavan. Yleensä heitin kaikki ulos kohtauksen iskiessä niin kuin Ollin aikaisemmin tänään, mutta Jenna oli saanut jäädä. Päätin olla ajattelematta syytä siihen. Minusta vain tuntui, että tarvitsimme toisiamme sillä hetkellä. Jenna tosiaan tuntui tarvitsevan minua. Tytölle oli tapahtunut jotain, mistä hän ei halunnut puhua. Olisinpa osannut arvata, mutta sen taidon jätin muille. Elias kuitenkin liittyi varsin vahvasti surullisuuteen joka vallitsi Jennan silloin tällöin. Jenna ei ollut lainkaan sellainen kuin olin ensin ajatellut.
Nousin hyvän tovin päästä keittämään kahvia. Katselin Jennaa hetken ja vedin peiton paremmin hänen ympärilleen. Suunnistin alakertaan ja pistin kahvin tippumaan. Sitä riittäisi Jennallekin, kunhan tyttö heräisi. Istuuduin tuolille ja aloin lukea lehteä. Jenna tassutteli varsin pian keittiöön unisen näköisenä.
” Mä taisin nukahtaa”, tyttö totesi.
” Jep. Ota kahvia”, kehotin.
” Kiitti. Kaadanko sullekin?” kysyi Jenna.
Olin ottanut kaapista kaksi mukia, mutta en ollut vielä jaksanut nousta kaatamaan edes itselleni kahvia.
” Kaada pois vain”, kehotin.
” Sä näytät paremmalta”, sanoi Jenna.
Hän laski mukin pöydälle ja istahti lähimmälle vapaalle tuolille.
” Varmasti”, hymähdin.
Jenna rypisti kulmiaan ja pyöritti mukia hermostuneena käsissään.
” Ootko sä sairas tai jotain?” hän kysyi.
” Ei migreeni mua tapa”, kerroin.
” Ai. Sori. Mun olis pitänyt häipyä”, sanoi Jenna.
Hän näytti hämmentyneeltä ja eksyneeltä. Tajusin, että tyttöä nolotti nukahtamisensa ja itkunsa.
” Kyllä mä olisin sut heittänyt ulos, jos olisin tuntenut tarvetta”, tokaisin.
” Ai niin kuin sä teit Ollille?” vihjasi Jenna.
” Jep”.
” Se sano menevänsä huoltsikalle”.
” Siellä se varmaan on”.
Vilkaisin kelloa ja mietin. Se oli rientänyt niin pitkälle, että Olli voisi olla ihan missä tahansa.
” Ehkä”, hymähti Jenna.
” Mun pitäs soittaa sille. Sillä oli jotain asiaa”, totesin.
” Soita vaan. Mä lähdenkin kotiin”, Jenna ilmoitti.
” Lähetkö kylälle myöhemmin?” kysyin.
” Joo. Tuu soittaan ovikelloa”, kehotti Jenna.
Hän nousi ylös ja joi nopeasti loput kahvista. Jenna poistui paikalta melkein yhtä nopeasti kuin paria päivää aikaisemmin. Olin jättänyt sen asian pohtimisen sikseen. Jenna oli kait kokenut olonsa kiusaantuneeksi ja katsonut parhaimmaksi häipyä.
Kaivoin puhelimen taskustani ja näppäilin Ollin numeron. Annoin soida hyvän tovin ennen kuin puhelimeen vastattiin.
” Moi”, Ollin ääni kajahti kuuluville.
” Missä oot?” kysyin.
” Juusolla. Löhötään sohvalla”, vastasi Olli.
” Sulla oli jotain asiaa”, vihjasin.
” Ei se ollu tärkeetä”, Olli tokaisi.
Hän oli siis muuttanut suunnitelmiaan eikä sittenkään aikonut puhua. Ollia painoi jokin. Olin tuntenut sen aikaisemminkin, mutta Olli ei puhunut mitään.
” Nähdäänks jossain?” kysyin.
” Joo. Oltiin just lähdössä kylälle. Nähdään kaupan eessä”, Olli ehdotti.
” Ok. Sopiiks, että Jennakin tulee?” kysyin.
Olli naurahti väkinäisesti ja oli tovin hiljaa.
” Joo tietysti”, hän sanoi.
” Hyvä”, totesin.
” Nähdään”, Olli huokaisi.
” Juuh, jos nyt ei sokeiksi tulla”, naurahdin.
Olli nauroi hiljaa katkaistessaan puhelun. Tunsin kuitenkin hänet sen verran hyvin, että tiesin Jennan mukaan tulon vaivaan Ollia. Olinkin aistinut, etteivät he kaksi oikein tulleet toimeen. Syy siihen oli vielä arvoitus. Kummaltakohan saisin sen paremmin selville? Ollilta kenties. Hänet pitäisi varmaan ensin vain juottaa känniin. Ollin kielen kannat yleensä aukesivat päissään. Puhuihan poika selvin päin paljon, mutta kännissä jutuissa oli yleensä tärkeitä asioita mukana. Ne eivät vain olleet tyhjää hölinää.
Tuttu jengi oli koossa, kun saavuimme huoltoasemalle. Tanjakin oli liittynyt mukaan porukkaan parin kaverinsa kanssa, joiden nimiä en muistanut. He olivat harvemmin seurassa mukana. Mietin, oliko Olli ruvennut lämmittelemään välejään Tanjaan uudelleen.
” Moi”, tervehdin.
” Moi”, vastasi Mika.
Olli hymyili vaisusti ja vilkaisi Jennaa. Huomasin tytön katselevan muualle ja istahtavan Juuson viereen. Hankin itselleni tuolin naapuripöydästä ja liityin seuraan.
” Mitä sä Jenna meinaat syksyllä?” kysyi Tanja.
Jenna näytti yllättyneeltä ja alkoi selvästi kelata päiviä. Hän näytti tajuavan, että koulun alkuun ei enää ollut montaa viikkoa.
” En osaa sanoa. Mieluiten mä jäisin tänne”, huokaisi Jenna.
” Miks? Sä tykkäät asua kaupungissa” ihmetteli Tanja.
” Koska mä haluan muutosta”, vastasi Jenna.
Siinä ei vain ollut koko totuus. Elias taisi olla suurin syy Jennan haluun jäädä tänne.
” Eliaksella ei tietystikään oo mitään tekemistä tämän kanssa”, tokaisi Tanja.
Jenna värähti ja näytti vihaiselta tovin.
” Ei!” hän kivahti.
Selvästikään pojasta ei saanut puhua muiden kuullen.
” Okei, okei”, Tanja luovutti.
Hän levitti kätensä ja hymyili säteilevästi. Jenna soi serkulleen pienen hymyn ja huokaisi.
Jatkan taas kunhan ennätän. On sen verran hektistä tää oma elämä tällä hetkellä, etten uskalla mitään tarkkaa luvata. =)
|