Lähettäjä: Libe
Päivämäärä: 25.8.11 22:33:51
Täs ois nyt vähän pidempi pätkä, ku en oo vähään aikaan tänne mitään laittanut, ei oo kyl kukaan jatkoa pyytänytkään...
---------------------------------
Aamulla herätessäni oloni oli kaikkea muuta kuin mukava. Päässäni jyskytti kuin joku olisi lyönyt sitä vasaralla minuutin välein, mutta se ei ollut vielä mitään. Vatsassani kiersi niin pahasti, että sain juosta vessaan. Ehdin sinne juuri ja juuri, kun oksennus tuli. Pidin pöntöstä kiinni oksentaessani nesteitä sisältäni. Käänsin hieman päätäni kuullessani koputuksen vessan ovelta. Kati oli tullut katsomaan tilaani. Hänen ei tarvinnut sanoa sitä, sillä näin sen hänen ilmeestään: Mitä minä sanoin? Joskus, niin kuin nyt, inhosin isosiskoani, joka tiesi kaiken. Toisaalta jo pulloon tarttuessani olin tiennyt, kuinka huono idea se oli, mutta minä, toisin kuin siskoni, osasin olla kuuntelematta järkevää ääntä sisälläni. Sekin sanoi, mitä minä sanoin. Minulla ei ollut koskaan ollut yhtä paha olo, vaikka olin joskus juonut enemmän ja vähemmän. Täytyisi kai vastaisuudessa varoa kirkkaita viinoja…
Palasin takaisin sänkyyni juuri sopivasti, kun äiti tuli makuuhuoneestaan. Hän katsoi minua hetken kummissaan. Tiesin, etten näyttänyt kovinkaan hehkeältä, vaan lähinnä krapulaiselta, mutta sille en enää voinut mitään. Ajatukseni ei ollut oikein kulkenut vessassa, jotta olisin tajunnut parantaa ulkonäköäni. Tajusin, että minun olisi keksittävä hyvä selitys ja äkkiä, jos aioin säästää itseni saarnalta ja varmalta kotiarestilta. Onneksi Kati käveli perässäni ja oli minua paremmin tilanteen tasalla.
- Musta tuntuu, että Julia on kipee, hän kertoi äidille. Huomasin äidin ilmeen vaihtuvan kummastuneesta huolestuneeseen.
- Mikä sulla on? Onko kuumetta? hän kyseli.
- Mä… aloitin.
- Se kävi just oksentamassa, Kati keskeytti. Loin kiitollisen silmäyksen siskooni.
- Niinkö? No, siinä tapauksessa saat olla tän päivän sisällä. Katotaan illalla sitten, onko sun olo sillon parempi, äiti päätti. Hän ei epäillyt mitään, mistä kiitin mielessäni kaikkia, jotka vain mieleen tulivat aloittaen äidistä ja siskostani, joka oli pelastanut minut pinteestä.
- Okei, mä meen nyt takasin sänkyyn, vastasin hiljaisena. Oksentaminen oli parantanut oloani huomattavasti ja nyt halusin vain nukkua.
- No, mene ja koita parantuu, äiti sanoi vielä ennen kuin käveli ohitsemme vessaan.
- Kiitti, kuiskasin siskolleni heti, kun pääsimme turvallisesti huoneeseemme.
- Anti olla viimenen kerta, kun teet jotain vaan jonkun pojan mieliksi, Kati tuhahti ja hyppäsi omaan sänkyynsä. Sukelsin peiton alle ja nukahdin nopeasti uudelleen.
Kun heräsin seuraavan kerran, päänsärky tuntui hieman laantuneen, ainakin vasara oli pienentynyt, jos ei muuta. Nousin hitaasti sängystä ja puin päälleni puoliviralliset vaatteet: kollegehousut ja löysän t-paidan. En jaksanut mennä suihkuun, joten sutaisin hiukset hätäiselle ponnarille. Meikkiä en jaksanut laittaa ollenkaan. Tänään en menisi ulos, joten ulkonäölläni ei ollut mitään väliä. Hain keittiöstä vesilasin, sillä oloni tuntui niin heikolta, että epäilin saavani mitään muuta pysymään alhaalla. Otin pehmeältä sohvalta hyvän asennon ja laitoin television päälle. Niin kuin aina lauantaisin sieltä ei tullut muuta kuin uusintoja, mutta se ei haitannut. Minulla oli sellainen olo, etten pystyisi keskittymään muuhun kuin saippuasarjoihin ja kevyeen komediaan. Surffailin kanavalta kanavalle, kunnes lopulta kyllästyin ja etsin TV-pöydän viereisestä tummasta hyllystä jonkun tuhanteen kertaan läpikatsotun DVD:n, sellaisen, jossa Eddie Murphyn hauskuttaa ainakin kolmessa tai neljässä roolissa ja työnsin sen DVD-soittimeen, joka oli suojassa TV-pöydän lasien takana. Laitoin sen pyörimään ja palasin sohvalle makoilemaan. Yritin unohtaa päänsärkyni ja keskityin televisiossa pyöriviin alkuteksteihin. Havahduin koputukseen ja käänsin katseeni olohuoneen ovelle. Silmäni olivat pudota päästä nähdessäni tulija. Miten minulla voi olla aina näin huono tuuri! Juuri kun olin lakannut murehtimasta sitä, mitä Kati oli minusta Tommille kertonut, minun piti näyttäytyä samaiselle pojalle hiukset likaisina ja ilman meikin meikkiä. Painoin katseeni nopeasti maahan, sillä tunsi taas, kuinka poskeni kuumenivat uhkaavasti.
Ole aina edustuskunnossa, sillä koskaan ei tiedä, kuka tulee käymään.
En ymmärtänyt, miksi olin unohtanut Kati ohjeet nyt, kun tyttö oli paikalla. Ainakin se tuli todistettua, että olin tyhmempi kuin olin luullut, mikä on jo aika paljon se. Minulle tuli suunnaton halu lyödä päätäni johonkin kovaan, mieluiten seinään, mutta pöytä tai lattiakin kelpaisi paremman puutteessa. Onneksi sain sentään sen taltutettua, ainakin siksi aikaa, kun Tommi viipyisi. Se tästä vielä puuttuisi, että poika luulisi minun tulleen hulluksi.
- Äitisi sanoi, että sä oot kipee, joten mä päätin tulla tsekkaan asian omin silmin, Tommi selitti kuulostaen hieman tavallista kireämmältä. Hän oli siis tajunnut ihastukseni, eikä enää pystynyt olemaan rennosti kanssani. Kirosin mielessäni siskoani, joka oli paljastanut minut liian aikaisin.
- Ai, eikö se yleensä kiellä myös kaikkii tulemasta tänne? kysyin, sillä halusin aikaa. Ajatukseni kiersivät ympyrää saaden päänsärkyni yltymään. Vasara vaihtui taas siihen suurempaan.
- Joo, mutta ei se mua oo ennenkään estänyt, Tommi naurahti. Kuulin hänen äänestään, että hän hymyili minulle, mikä sai vatsaani lentelemään perhosia. Taas minusta tuntui, että tekisin, mitä vain poika pyytäisi, kunhan saisin nähdä sen hymyn aina vain uudestaan ja uudestaan. Hieman myöhemmin hänen sanansa saapuivat tajuntaani ja tiputtivat minut maankamaralle kunnon rysäyksen saattelemana. Muistin, kuinka Kati oli ollut kuumeessa pari päivää viime kesänä. Pystyin hyvin kuvittelemaan, kuinka Tommi oli tullut pitämään siskolleni seuraa. He olisivat olleet sohvalla lähekkäin tai sitten Kati olisi maannut pää Tommin sylissä pojan silittäessä hänen hiuksiaan, ehkä suudellut pehmeästi tytön otsaa. Vatsani kääntyi ylösalaisin ja juoksin Tommin ohi, käytävää pitkin vessaan. Suljin oven ennen kuin kohottauduin pöntön ylle. Yökkäilin hetken ja lopulta oksensin kaiken sen veden, jonka olin jo ehtinyt juoda. Siirryin peilin eteen ja pesin kasvoni lavuaarissa. Kyyneleet valuivat valtoimenaan poskiani pitkin, mutten tuntenut niitä, enkä saanut virtaa loppumaan, aivan kuin ne eivät edes olisi olleet minun kyyneleitäni.
- Julia, ootko sä kunnossa? kuului Tommin huolestunut ääni oven toiselta puolelta. Keräsin hetken itseäni, ettei ääneni kuulostaisi itkuiselta ennen kuin sanoin:
- Joo, oon mä.
- Ääneni kuulosti hataralta omissa korvissanikin, eikä se vakuuttanut Tommiakaan.
- Päästä mut sinne, Tommi käski.
- E-en, mä haluun, että sä lähet, vastasin ääni haparoiden. Onneksi se ei pettänyt kokonaan.
- Mut… Tommi yritti.
- Häivy. Mä oon kipee, ja haluun olla rauhassa, käskin jo hieman varmemmalla äänellä. Onneksi Tommi ei enää alkanut väittää vastaan, vaan lähti. Kuulin hänen kaikkoavat askeleensa. Istuin lattialle nojamaan oveen ja annoin kyynelvirran tulla.
En tiedä kauan vain istuin vessan viileällä lattialla ja itkin, mutta palatessani olohuoneeseen elokuva oli jo ainakin puolessa välissä. Aloitin sen alusta ja keskityin siihen kaikilla voimillani, ettei minun tarvinnut ajatella Tommia tai mitään muutakaan. Olin yrittänyt rauhoitella itseäni sillä, että Kati ei olisi antanut mitään tapahtua ja jos olisi, hän olisi jo kertonut siitä minulle. Tosin en ollut kysynyt häneltä asiasta suoraan. Vähän väliä ajatukseni karkasivat Tommiin, joten hain keittiön laatikosta nenäliinapaketin ja laskin sen tyhjän lasin seuraan sohvapöydälle. Seuraavat pari tuntia kului välillä itkien ja välillä nauraen. Elokuvan lopputekstien aikana kuulin oven käyvän ja mietin, katoaisinko takaisin vessaan lukitun oven taakse, sillä minulle ei ollut mitään halua nähdä Tommia enää tänään uudestaan. Olin jo itkenyt aivan liikaa yhdelle päivälle. Onneksi tulija ei kuitenkaan ollut Tommi, vaan Kati. Hänellä oli käsissään lautanen, josta nousi herkullinen tuoksu. Huomasin olevani nälissäni, sillä vatsani alkoi kurnimiskonserttinsa.
- No, mites täällä voidaan? Kati kysyi, enkä voinut olla vastaamatta tytön hymyyn.
- Paremmin, vastasin todenmukaisesti. Päähän ei sattunut enää paljon, vain hyvin pientä tykytystä, jonka pystyin hukuttamaan helposti jonnekin taka-alalle.
- Hyvä, äiti käski tuoda sulle ruokaa, Kati totesi ja ojensi minulle lautasellisen kalakeittoa. Katsoin sitä hieman epäröiden, mutta lopulta nälkä otti voiton ja kävin ruuan kimppuun.
- Kiitti, sain sanottuja suupalojen välillä. Kati naurahti.
- Sä näytät siltä, kun et olisi saanut ruokaa päiviin, hän kertoi. – Mutta mun pitää mennä takasin vastaanottoon. Mä tuun kattoon sua viimeistään illalla.
Syötyäni mahani täyteen maailma alkoi näyttää paremmalta. Päätin, että kysyisin Katilta asioista suoraan, enkä vain murehtisi turhia. Minulla oli aina ollut vilkas mielikuvitus, mikä sai välillä perheeni hermoromahduksen partaalle, kuten kerran, kun olin aivan varma, että joku vieraista otti öisin yhteyttä avaruusolioihin, kun ikkunan alla kolisteltiin joka yö. Todellisuudessa siellä oli ollut vain yhden vieraan kissa öisillä saalistusretkillään. Olin ollut silloin kymmenen, joten enää en uskonut sellaisiin juttuihin, mitä nyt välillä mielikuvitus lenteli, missä milloinkin. Niin kuin nytkin pystyin hyvin elävästi kuvittelemaan Katin ja Tommin samaiselle sohvalle, jossa istuin, aivan kiinni toisissaan ja kuinka Tommi suutelisi siskoani milloin mistäkin, pitäisi tyttöä sylissään, nostaisi hieman tämän päätä suudellakseen…
Hyppäsin sohvalta, sillä yhtäkkiä minusta tuntui, etten halunnut olla siinä enää. Sohva oli liattu mielikuvissani. Tähän oli saatava loppu, sillä muuten vain kiusaisin itseäni, enkä voisi istua enää pehmeällä nahkasohvalla, vaan joutuisin istumaan kovalla parkettilattialla, joka oli vielä kaiken lisäksi aika kylmä, varsinkin talvisin. Loppupäivän lueskelin sängyssäni, eivätkä karmeat mielikuvat enää piinanneet minua siellä. Sänkyni oli turvallista aluetta. Kati ei koskaan tekisi mitään kenenkään kanssa minun sängylläni. Eihän?
Kati tuli kotiin vasta illalla, kun äiti oli jo pakottanut minut sänkyyn, vaikkei minulla enää ollut huono olo, ei edes päänsärkyä. En kuitenkaan sanonut äidilleni vastaan, sillä voisin aivan yhtä hyvin olla tälläkin hetkellä kotiarestissa, joka olisi varmasti kestänyt kauemmin kuin viikon. Onnekseni äiti oli uskonut Katia. Makoilin sängylläni peiton alla, vaikkei minua nukuttanut, kun Kati astui ovesta sisälle huoneeseen. Painoin silmäni nopeasti kiinni, sillä luulin jommankumman vanhemmistani tulleen katsomaan kuntoani ja silloin oli parempi, kun esitin nukkuvaa. Kati näki kuitenkin esitykseni läpi.
- Oo ihan rauhassa vaan. Mä se vaan oon, tyttö tokaisi minulle. Avasin silmäni ja käännyin katsomaan, kun Kati etsi yöpukunsa ja katosi uudestaan ovesta takaisin käytävään. Käännyin selälleni ja katselin valkoiseksi maalattua kattoa. Tommi eksyi taas mieleeni. En pystynyt pitämään häntä poissa, en sitten millään. Huokaisten painoin silmäni kiinni ja vaivuin fantasioihini.
Oven kolahdus havahdutti minut kevyestä unestani. Kati laskeutui omalle sängylleen ja sukelsi peittonsa alle.
- Hyvää yötä, hän sanoi.
- Kati, aloitin, sillä halusin murheet ja kamalat mielikuvat pois mielestäni ennen kuin näkisin niistä unia. Minun oli saatava selvyys, oliko Kati koskaan tehnyt mitään Tommin kanssa.
- Niin? sisareni kysyi unisesti.
- Tapahtuko sun ja Tommin välillä mitään viime kesänä? kysyin hieman epäröiden. Halusin kovasti saada vastauksen kysymykseen, mutten halunnut, että Kati käsittäisi kysymykseni väärin.
- No, tiiäthän kun mä olin sen pari päivää kuumeessa? Kati muisteli. Nyökkäsin.
- Tommi tuli kattoon mua ja sit yks asia johti toiseen… siskoni selitti.
- Selitä vähän tarkemmin, pyysin.
- Okei, me oltiin sen jälkeen, tota, yksillä treffeillä, Kati kertoi hieman vaikeanoloisena. Hän tunsi minut niin hyvin, että pystyi helposti arvaamaan reaktioni hänen sanoihinsa.
- Mitä?!? Te olitte TREFFEILLÄ? melkein huusin. Hiljensin ääntäni kuitenkin sen verran, etteivät vanhempani tulisi keskeyttämään riitaa.
- Niin, mutta en tiennyt vielä silloin salaisesta ihastuksestasi, Kati puolusteli, mutta se ei auttanut. Silti minusta tuntui, että siskoni oli pettänyt minut.
- Eikä me ees tehty mitään, mitä nyt yks pieni hyvänyönsuukko, tyttö jatkoi, kun en saanut sanaa suustani.
- Te SUUTELITTE!!! huusin, enkä enää välittänyt, kuka ääneni kuulisi. Minulle oli täysin sama, vaikka kaikki vieraatkin kuulisivat sanani, sillä olin niin vihainen. Kati ei ollut koskeen edes pitänyt Tommista, ja silti he olivat suudelleet. Minä en onnistunut missään.
- Sä suutelit sitä, etkä viittinyt sitten mulle kertoa, jatkoin huutamistani.
- Mä tiesin, miten sä olisit suhtautunut. Se ei merkinnyt mitään, Kati yritti rauhoitella.
- Ei ehkä sulle, mutta se merkitsi jotain mulle, huusin. Ovi rämähti auki ja näin isän jäykän hahmon oviaukossa. Äiti pakotti hänet aina sopimaan kaikki meidän riitamme, sillä hänen auktoriteettinsa riitti siihen helposti. Yleensä riitti jo se, että hän ilmestyi oviaukkoon.
- Mitä täällä meuhkataan? Yritättekö herättää koko talon? hän kysyi.
- Tää on yksityisasia, vastasin yhä vihaisena.
- No, pitäkää se sitten myös yksityisenä, isä vastasi. Minä ja Kati nyökkäsimme molemmat, ja isä veti oven takaisin kiinni. Hän ei ollut enää pitkään aikaan yrittänyt saada meitä väkisin sopimaan riitojamme, mutta kumpikaan vanhemmistamme ei kestänyt meidän huutamistamme. Olin huomaamattani noussut istumaan, joten laskeuduin takaisin makuulle ja käännyin seinää kohti.
- Julia, Kati vetosi hiljaa.
- Mä en puhu sulle, kivahdin, enkä liikahtanutkaan kääntyäkseni siskoani päin. Tällaisina hetkinä minua harmitti jakaa huone siskoni kanssa. Onneksi Kati antoi minun olla rauhassa, eikä yrittänyt enää puhua minulle. Se olisi vielä puuttunut, kun muutenkin unenpäästä kiinnisaaminen tuntui mahdottomalta tehtävältä, kun mielessä pyöri miljoona asiaa, joista jokainen liittyi Tommiin ja Katiin. Yritä siinä sitten keskittyä nukkumiseen!
” Kävelin kylän päätietä. Se oli ainoa asvaltoitu tie koko kylässä, ja ainoana tienä se vei myös täältä pois, suurempiin kyliin ja kaupunkeihin. Sitä pitkin pääsi aina Helsinkiin asti. Minä kuitenkaan en ollut lähdössä pois, kunhan vain kävelin ja nautin aurinkoisesta kesäilmasta. Heilautin kättäni Matiakselle, joka astui juuri kantamuksineen ulos kaupasta. Jatkoin hyräillen matkaani kääntyessäni pääkadulta yhdelle pienellä sivukadulle, joka oli joskus vienyt ison omakotitalon pihaan, mutta talo oli palanut jo vuosia sitten. Enää paikalla ei ollut muuta kuin kivijalka, villiintynyt puutarha, kaunis enkeliveistos ja vanha kaivo. Sinne minä olin menossa nauttimaan rauhasta, sillä olin varma, että sieltä minua ei kukaan osaisi etsiä.
Saavuttuani entiselle talolle istahdin kivijalan vähiten hiiltyneeseen kohtaan ja katselin lintujen leikkiä läheisissä omenapuissa. En kuitenkaan ollut yksin, sillä kuulin hiljaista puhetta kaivolta. Astelin hiljaa lähemmäs, sillä en halunnut herättää huomiota. Kuulin naurua, josta tunnistin kaksi henkilöä ennen kuin edes näin heidät. Iloisena pulppuava nauru kuului siskolleni, ja möreämpi oli Tommin. Samalla hetkellä kun näin heidät, he huomasivat minut. He nauroivat minulle.
- Tekeekö Julia todellakin kaiken, mitä sanon? Tommi varmisti siskoltani ja virnisti samalla minulle ilkeästi.
- Joo, aivan kaiken, Kati vastasi ja silitteli pojan poskea. Minun olisi tehnyt mieli kadota paikalta, mutta tuntui kuin jalkani olisi liimattu ruohikkoiseen maankamaraan.
- Selvä, Tommi tokaisi ja kääntyi minun puoleeni. – Julia, hyppää kaivoon.
- Niin, hyppää kaivoon, Katikin sanoi. He käskivät minua hyppäämään kaivoon vuorotellen ja kohta huomasin jalkojeni vievän minua vääjäämättä kaivoa kohti.
Minä hyppäsin ja kuulin, kuinka Kati ja Tommi nauroivat ilkeästi.”
Hätkähdin hereille ja huomasin olevani hikinen. Peiton olin potkinut lattialle. Katsoin kelloa, joka näytti seitsemää ja tiesin, ettei nukkumisesta tulisi enää mitään. Katikin heräisi kohta, enkä haluaisi silloin olla enää samassa huoneessa hänen kanssaan. Mieleni oli muutenkin maassa, ilman painajaistakin, eikä se ainakaan parantanut mielialaani. Kaiken lisäksi ikkunan takaa paistava aurinko tuntui vain pilkkaavan minua. Masentuneena nostin pyyhkeeni lattialta ja hipsin hiljaa suihkuun toivoen, että edes se nostaisi mielialaani. Tietenkään niin ei käynyt, sillä vessaan mennessäni erehdyin katsomaan peiliin ja huomasin taas, miksi Katiin oli niin paljon helpompi poikien ihastua kuin minuun. Hiukseni näyttivät harakanpesältä. Olin varma, etteivät siskoni hiukset olleet koskaan yhtä pahasti sotkussa. Hän näytti aina täydelliseltä, ainakin minun silmissäni, ja ilmeisesti myös Tommin silmissä. Luultavasti hän oli ollut kuumeisena paljon paremman näköinen kuin minä krapulaisena. Löin pääni valkeaan kaakeliin napakasti. Ei sillä, että se mitään auttoi. Sain vain kipeän otsan turhautuneen oloni lisäksi.
Palatessani takaisin makuuhuoneeseen vaihtamaan vaatteita Kati oli jo herännyt. Hän oli jo vaihtanut yöpukunsa tummanruskeaan hameeseen ja punaiseen toppiin. Kävelin nopeasti kaapille etsimään sopivaa päälle pantavaa luomatta siskooni katsettakaan. Olin yhä vihainen. Juuri ja juuri ymmärsin, miksi hän oli suudellut Tommia ja käynyt treffeillä, mutta miksei hän ollut kertonut siitä minulle heti. Joskus olimme olleet niin läheisiä, että olimme jakaneet kaiken. Ilmeisesti asia ei enää ollut niin. Heittelin turhautuneena vaatteitani kaapista minne sattuu. Suurin osa niistä laskeutui sängylleni sikin sokin. En keksinyt, mitä laittaisin päälleni. Mikään vaatteeni ei kertonut, että sori vaan, mutta nyt tiedät, että olen ihastunut sinuun ja vaikka näit minut epäsiistinä, olen silti tyylikäs ja arvoisesi. Sellaista asukokonaisuutta ei vain yksinkertaisesti ollut.
- Laita nää, Kati käski ja ojensi minulle farkkushortseja ja vihreää t-paitaa. Vedin vaatteet hänen kädestään mitään sanomatta ja päätin silti varmuuden vuoksi pysyä kaukana Tommista. Kati loi minuun epätoivoisen katseen lähtiessään huoneesta. Ei voinut mitään, olin yhä vihainen, eikä minulla ollut mitään aikomusta keskustella asiasta Katin kanssa.
|