Lähettäjä: hAH
Päivämäärä: 29.7.11 22:19:13
XIX - On usein elämä tää hieman hankalaa
Rafael
En ollut koko seitsemäntoistavuotisen elämäni aikana ollut kokenut - ja voin sanoa, että siihen seitsemääntoista vuoteen oli mahtunut melko paljon kaikenlaista - mitään yhtä kiusallista. Istuessani siinä Mercedeksen vaalealla nahkapenkillä, muuan Melody Styroniksi kutsuttu blondi vieressäni, saatoin tuntea jännitteen ilmassa. Olihan siinä jotain hämärää, että Kyle oli ihan hyvää hyvyyttään tahtonut tarjota kyydin treeneihin, ei vaan minulle, vaan myös Jaredille. Katsoessani Melodyyn, saatoin huomata hänen rauhallisen ilmeensä alla sen saman epäilyksen, joka velloi omassa mielessäni. Minulla ei ollut hajuakaan, mitä Melody kuvitteli ajatuksenjuoksustani, mutta ei kai hän voinut tosissaan luulla, että minä en välittäisi, saisiko Kyle tietää kahvilakeikasta. Melody oli saanut minut muistamaan, että kaikesta huolimatta Jaguaari oli yksi parhaimmista ystävistäni.
Etupenkillä istuva Jared huudahti jotakin, mitä minun oli mahdottomuus kuulla ilmastointilaitteen, sekä radiosta kantautuvan kovan melun yli. Sillä taisi olla jotain tekemistä musiikin kanssa, koska siinä samassa Jared laittoi radiota entistä kovemmalle, ikään kuin minä ja Melody emme olisi äsken kuulleet matalaäänisen miehen laulun sanoja. Hymähdin. En tuntenut artistia, mutta aksentista päätellen se oli jotain eurooppalaista. Tyttö vieressäni liikahti levottomasti. Loin häneen kysyvän katseen, mutta purppurahuulet pysyivät suljettuina.
”Halli”, Kyle sanoi sulkien radion. Jaredin ilme näytti aika murtuneelta hänen katsoessaan Kyleen päin ja hetken aikaa minusta tuntui että hän oli ollut aikeissa sanoa jotakin, mutta jätti sittenkin sanomatta.
”Olethan yhä tulossa katsomaan harjoituksia, Mel?” tyttö hätkähti ajatuksistaan kuullessaan Kylen lausuvan hänen nimensä. Seurasin kuinka ilmeet Melodyn kasvoilla vaihtuivat hämmennyksestä kiusaantumiseen.
”Tietenkin”, hän vastasi kurtistaen kulmakarvojaan. ”Miksen olisi?”
Kylen harmaat silmät suuntasivat katseensa peruutuspeiliin, jonka seurauksena minulla ja hänellä oli lyhyt, muutaman sekunnin kestävä katsekontakti, joka tyssäsi Kylen kääntäessä katseensa edessäpäin häämöttävää jäähallia kohti.
”Ajattelin vain”, Kyle sanoi verkalleen, ”että Rafael on ehkä pelotellut sinua matkalla.”
Kylen äänensävy oli niin tympääntynyt, että hänen oli pakko tietää jotakin. Tai sitten hän oli muuten vain mustasukkainen, istuinhan minä sentään vain parinkymmenen senttimetrin päässä hänen niin sanotusta tyttöystävästään.
”Ai. Ei hän ole millään tavalla minua pelotellut”, Melody sanoi ja käänsi katseensa ikkunaan.
Jaguaari parkkeerasi Mercedeksen tyylikkäästi parkkipaikan reunaan, lähelle hallin pääovea. Olin ensimmäisenä ulos autosta, treenikassini toisena ja Melody täpärästi kolmantena. Hänen jälkeensä nousi Jared, joka hymyili minulle vinosti ja viimeisenä Kyle, joka ei kohdistanut katsettaan minuun. Sillä hetkellä toivoin ja rukoilin, ettei Jared olisi paljastanut mitään Kylelle. En minä tosiaankaan halunnut ystävääni menettää vaan yhden tytön - joka kylläkin oli harvinaisen hyvän näköinen ja kohtuullisen hyvä suutelija - takia. Jos Melody olisi lämmennyt minulle heti, ei olisi tarvinnut tehdä tätä meneillään olevaa piiritysoperaatiota tällä tavalla pitkän kaavan mukaan.
Tyttö harppoi hallin ovelle ja vetäisi sitä rajusti. Ovi ei kuitenkaan auennut ja sekös sai joutsenemme turhautumaan entisestään.
”Se on lukossa” Melody murahti.
”Kokeile työntää”, Kyle kehotti.
”En kai minä nyt yritä työntää ovea, kun tässä lukee että vedä”, tyttö tiuskaisi osoittaen pientä ohjelappusta kahvan yläpuolella. Kyle ei selvästikään uskonut, sillä hän harppoi Melodyn vierelle yrittäen työntää ovea. Vilkaisin huvittuneena Melodya, joka muodosti parhaillaan huulillaan äänettömiä sanoja: mitä, minä ja sanoin.
”Odottakaas hetki”, sanoin ottaen muutaman harppauksen ovea kohti. Kylestä oli ilmeisesti tullut kuuro, sillä hän sivuutti minun kommenttini aivan samoin kuin oli sivuuttanut Melodyn. Jaguaari käveli ohitseni mainiten samalla sivuoven, joka sijaitsi meistä katsottuna hallin oikeassa päädyssä. Päätin käyttäytyä samalla tavalla kuin Kyle, enkä ollut kuulevinaankaan hänen sanojaan. Painoin kasvoni lasiovea vasten, yrittäen löytää katseellani jonkun joka voisi tulla avaamaan meille oven.
”Tulehan Raf, ihan turhaa tuollainen”, Melody huokaisi ja lähti kulkemaan Jaredin ja Kylen perässä.
”Sääli”, sanoin hölkätessäni Melodyn rinnalle.
”Mikä niin?” tyttö kysyi kohottaen kulmiaan.
”Olisin pystynyt potkaisemaan oven auki”, sanoin muina miehinä kohauttaen hartioitani. Ilmassa ollut jännite tuntui katoavan taivaan tuuliin Melodyn purskahtaessa äänekkääseen nauruun. Edessämme kävelevä Kyle käänsi salamannopeasti päänsä meitä kohti, kasvoillaan tappavanvakava ilme. Melodyn nauru loppui yhtä äkisti kuin se oli alkanutkin. Murahtaen Kyle käänsi päänsä pois. Varsinainen jaguaari.
”Älä nyt naura, olen tosissani. Muuten, joko hän on merkannut reviirinsä sinuun?” kuiskasin niin hiljaa, että vain Melody saattoi sen kuulla. Tyttö kohotti uteliaana kulmiaan.
”Tiedäthän.. niin kuin eläimet tekee. Leijonat - no, voiko Kyleä nyt sanoa leijonaksi, mutta olet kai nähnyt luontodokumenteissa kun urokset piss -”
”Rafael, tuo on kuvottavaa! Mutta ei, hän ei ole merkinnyt reviiriään minuun, eikä tule sillä tavoin koskaan merkitsemäänkään, jos se minusta on kiinni ja sitä paitsi -”
”Teillä on varmasti mielettömän ihanaa, kun voitte kuiskia kahdestaan, mutta puhuttaisiinko jatkossa niin, että kaikki varmasti kuulevat”, Kyle murahti. Melody sulki auki jääneen suunsa saman tien.
”Tarkoitan, että Rafael varmasti haluaa mässäillä jalkalihaksillaan myös kaikkien kuullen, joten on ihan turhaa että vain te -”
”Kai sinullakin nyt reidessä sen verran on, että pystyt potkaisemaan lukitun oven auki?” Kyle ei vastannut.
Kulkiessamme parkkipaikan läpi, silmiini osui varsin tutunnäköinen, punainen auto. Ehkä elättelin vain toiveita, sillä mitä Sheila olisi tehnyt siellä? Okei, saattoihan hän tulla katsomaan harjoituksia, mutta siinä tapauksessa tyttö olisi ottanut jonkun ystävänsä mukaan ja tullut tämän autolla, joten… Tuskin se oli Los Angelesin ainoa punainen auto. En edes ehtinyt tarkistaa rekisterikilpeä, sillä viiletimme niin nopeasti auton ohi.
Sivuovi sentään oli auki, sepäs olisikin ollut hauskaa, jos sekin olisi ollut lukossa. Astuessamme sisään rakennukseen, nenääni tulvahti tuttu haju, joka ei tuntunut enää minuutin jälkeen ollenkaan pahalta. Muutamassa vuodessa oli ollut aikaa tottua siihen, että jäähallissa haisi todella pahalle.
”Miten miehistä voi lähteä tällainen löyhkä?” Melody mietti ääneen kulkiessaan kylki kyljessä Kylen kanssa.
”Haju on seksikkyytemme tunnus”, Kyle kehräsi leikkisästi painaen huulensa Melodyn hiuksiin. Kyle oli tosiaan väärä ihminen sanomaan sellaista ja jos toteamuksen oli ollut määrä sävähdyttää tai saada Melody nauramaan, ei kumpikaan vaihtoehdoista ollut onnistunut.
”Kuvottavaa”, Melody sanoi nyrpistäen nenäänsä. Jos tyttö aikoi pysyä Kylen rinnalla hamaan loppuun saakka, hänen oli totuttava myös jääkiekkohallin hajuun - tai siis, miesten seksikkyyden tunnukseen.
”Kuten olen jo sanonut, voin lopettaa tämän sinun puolestasi. Sinun ei tarvitse kestää, jos jo pelkkä haju on liian kamala. Ja viehän tämä suunnattomasti meidän yhteistä vapaa-aikaamme”, jaa, vai että ei Melodyn sittenkään tarvinnut tottua. Kyle oli siis valmis luopumaan harrastuksestaan tytön vuoksi, joka oli kiikun kaakun valmiina hyppäämään kaulaani.
”Kyle! Et sinä minun takiani -”
”Sinun takiasi mitä vain”, Kyle sanoi, pudottaen treenikassinsa olaltaan ja pysäyttäen Melodyn sulkemalla tämän tiukkaan halaukseen.
”Kauan nuo ovat tunteneet?” Jared kysyi. ”Viikon? Ei vielä sitäkään ja käyttäytyvät kuin vanha aviopari…”
”Alat kuulostaa ihan Rafaelilta, Jared”, Kyle sanoi hymyillen leveästi.
”Voi tätä siirapin määrää”, mutisin Kylen kiertäessä kätensä Melodyn lantion ympäri. ”Näkökenttäkin meinaa jo sumentua.”
Kyle pyöräytti silmiään ja samalla hetkellä, meitä lukuun ottamatta autiolla käytävällä, pärähti soimaan biisi, jonka tunnistin Kylen soittoääneksi. Kyle laski salamana molemmat kädet taskuilleen, tunnustellen puhelimensa olinpaikkaa. Pian poika vetäisi esiin kosketusnäyttöpuhelimen, joka oli varmasti uusin mahdollinen malli koko maailmassa.
”Äh, tästä ei pääse koskaan eroon… Nähdään pukuhuoneella”, Kyle sanoi, vastaten puhelimeen tomerasti ”Kyle”. Hän palasi takaisin käytävän päähän, ulos siitä ovesta, josta olimme tulleet.
”Minulla on kauhea vessahätä”, Melody sanoi heti, kun ovi oli sulkeutunut Kylen perässä.
Miten siinä kävikin niin? Pian huomasin nojaavani kylmää betoniseinää vasten, odottaen, että Melody hoitaisi asiansa vessassa. Jared ei ollut yksinkertaisesti ”jaksanut” näyttää Melodylle tietä vessaan, joten herrasmiehenä minä olin sen tehnyt. Tämä saattoi kuulostaa hassulta, mutta minun olisi oikeasti pitänyt pitää vähän etäisyyttä Melodyyn, varsinkin kun Kyle tuntui käyvän tavallista kuumempana. Kuulin, kuinka jossain seinän toisella puolella vetäistiin vessa. Hetkeä myöhemmin korviini kantautui valuvan veden solina ja sitten tyttö ilmestyikin oikealle puolelleni harmaan vessanoven takaa. Huulilleni eksyi väistämättä se sama virne, joka oli ilahduttanut monia viimeisen seitsemäntoista vuoden aikana. Melodyn ilme ei kuitenkaan ollut ilahtunut minut nähdessään.
”Minä olen edelleen sinulle vihainen, vaikka nauroinkin jollekin typerälle heitollesi aiemmin”, tyttö sanoi ristien kätensä puuskaan rinnalle.
”Miksi sinä olet minulle vihainen?” kysyin siirtyen lähemmäs vaaleatukkaista. Melody otti muutaman kevyen askeleen ja asettautui nojaamaan seinään minua vastapäätä. Hän kohotti kulmiaan epäuskoisena ja kysyi sitten:
”Eikö se ole ilmiselvää?”
Pudistelin päätäni. Tällä kertaa en ollut tehnyt mitään. En ollut häirinnyt Melodya koko automatkan aikana. Olin kyllä yrittänyt virittää keskustelua aivan alussa, mutta melko nopeasti Melody oli minut torjunut.
”Sinä uhkasit varsin selväsanaisesti kertoa kahvilakäynnistä - ja kaikesta muustakin roskasta meidän välillämme - Kylelle. Sinäkö haluat oikeasti pilata minun elämäni? Minulla on oikeasti mukavaa Kylen kanssa, enkä halua, että joku itseään ihannoiva ääliö -”
”Se oli vain vitsi. En minäkään tyhmä ole. Kun näin Jaredin Idässä, aloin ajatella”, Melody tuhahti kuuluvasti kuin ei olisi uskonut sanomaani. Sisälläni kiehahti. Tässä pelissä, minun pelissäni, en ollut suuttunut vielä kertaakaan. Olin ollut koko ajan leikkimielisesti mukana, mutta nyt, jostakin selittämättömästä syystä, sisuksiani poltteli ja mieleni teki rähjätä. Luuliko Melody oikeasti, että olin joku idiootti? Niin kuin Jared, joka ei tuntunut välittävän mistään muusta kuin omasta statuksestaan, omasta paikastaan pyöreän pöydän ympärillä.
”Vitsisi ovat tosi huonoja, Rafael! Minä en tosiaan tahdo loukata ketään, mutta kuka hitto sinut on kasvattanut? Miten sinusta on tullut tuollainen pelle? Minkälaiset vanhemmat - ei, kun sehän olikin sinun isäsi, niin, millainen sinun isäsi on oikein ollut, Rafael? Onko hän opettanut sinut loukkaamaan jokaista ihmistä joka eteesi sattuu, välittämättä siitä, onko kyseessä -”
”Pää kiinni Melody.”
”Välittämättä siitä, onko kyseessä paras ystäväsi tai joku satunnainen tyttö, joka vaikuttaa sinusta kiinnostavalta. Mikä oli isäsi motto? Työnnä kun vielä yletyt, vai kenties -”
”PÄÄ KIINNI!” minun ei tosiaan tarvinnut kuunnella sellaista sontaa. Melody vaikeni ja näytti säikähtäneeltä. Pulssini nousi, raivo sisälläni kasvoi kasvamistaan. Painoin kädet niskan taakse ja jäin tuijottamaan lattiaa. Kuulin kuinka Melody otti askeleen minua kohti.
”Minä en tiedä mikä minut sai sanomaan sellaista, minä en ihan totta -”
”Voit loukata minua niin paljon kuin ikinä lystäät, mutta sinä et loukkaa minun vanhempiani. Et minun isääni.”
”Minä tiedän, anna an -”
”Sinä et tiedä. Sinä et todellakaan tiedä”, laskin käteni tiukasti kylkiä vasten ja kohotin katseeni Melodyyn. Tytön silmissä oli aito, anteeksipyytävä katse, mutta minä en jaksanut välittää siitä hittojakaan. Oli taatusti vapauttavaa saada haukkua minua, mutta miksi se oli sitten tehtävä vanhempieni kautta?
”Minun isäni oli renttu ja äiti olisi ansainnut parempaa, mutta… He eivät ilmeisesti tunteneet toisiaan tarpeeksi mennessään naimisiin. Oikeastaan, he menivät naimisiin vain niin sanotun vahingon, Gabrielin takia. Gabriel on veljeni, kymmenen vuotta vanhempi kuin minä. Oikea unelmapoika. Sinä varmasti pitäisit hänestä, hän on oikein herttainen ja kaikkea sellaista ja hänellä on rahaakin. No, joka tapauksessa, isähän oli kirurgi. Voitko uskoa? Niin, et varmaan pysty uskomaan, että minun renttu-isäni leikkeli ihmisiä yrittäen pelastaa heidän kurjat elämänsä. Onhan siinä työssä tietty huonotkin puolensa. Aina, kun joku potilaista kuoli leikkauspöydälle, isä suuntasi lähimpään baariin, purkamaan epäonnistumistaan. Hän joi itsensä tillintallin, ihan umpitunneliin, jurriin. Ja tiedätkö mitä hän sitten teki? Hän otti jonkun naisen ja petti äitiäni”, en tiennyt miksi kerroin sen kaiken. Jostain syystä, en vaan voinut lopettaa. Sanat vyöryivät suustani ulos.
”Isä tunnusti aina mitä hän oli tehnyt ja siitäkös äiti riemastui. Valitettavasti äiti rakasti isää niin paljon, ettei hän kyennyt ottamaan eroa. Äiti sanoi aina ’lasten takia meidän täytyy pysyä yhdessä’. Gabriel muutti kaksikymppisenä, neljä vuotta ennen isän kuolemaa, pois kotoa. Hän sanoi äidille, että tämän pitäisi ottaa ero isästä ja löytää itselleen parempi mies. Mutta ei, äiti ei ottanut eroa. Äidin oli vaikeaa kestää kaikkea sitä ilman Gabrielia, omaa kultaansa. Toisaalta, olihan hänellä meidät, tai siis Sheila. Äiti ei ole koskaan oikeasti rakastanut minua, koska hän näkee minussa isäni, tavallaan aivan kuten sinäkin näet, vaikket häntä tuntenutkaan. Äitini halveksii minua vielä enemmän kuin sinä. Aivan niin kuin hän halveksi minun isääni.
Mutta ei, isäni petti äitiä myös silloin, kun isä onnistui suoriutumaan leikkauksesta kunniallisesti. Sellaisen onnistuneen leikkauksen jälkeen, isä meni juhlimaan baariin, kun äiti odotti kynttiläillallisen kanssa kotona. Minä muistan yhden heidän riitansa. Äiti kiljui ’voi mikset sinä voi ajatella minun tunteita? Tai ajattelisit edes lapsia!’ isä huusi jotain ’enemmän minä heitä ajattelen kuin sinä’ ja tottahan se oli. Isä ei oikein pitänyt Sheilasta, koska Sheila ei pitänyt hänestä. Mutta sentään isä yritti olla reilu meille molemmille, toisin kuin äiti. Minä rakastin isää, mielestäni hän oli huippu tyyppi, vaikka äitiin sattuikin. Sillä tavallahan minä ajattelen nytkin. Rakastaessani jotain ihmistä, joku toinen ihminen kärsii”, Melody värähti, muttei keskeyttänyt. Hän oli jälleen ottanut muutaman askeleen lähemmäs minua.
”Lopulta, kun minä olin täyttänyt neljätoista, äiti ei enää kestänyt sitä oravanpyörää. Hän meni ja petti isää yhden lekurin kanssa. Isä inhosi häviötä vielä enemmän kuin minä. Äiti oli tehnyt odottamattoman siirron, eihän isä ollut voinut kuvitellakaan, että äiti kostaisi. Mutta niin hän kuitenkin teki ja se koitui isän kohtaloksi. Kun äiti kertoi mitä hän oli tehnyt, otti isä auton ja ajoi pois. Aamulla äiti sai tiedon, että isä oli ajanut kännissä kolarin ja kuollut saamiinsa vammoihin. Äiti, joka oli halunnut vain viattomasti kostaa, mutta joka oli rakastanut isää loppuun saakka, murtui tyystin. Vasta nyt hän on jotenkin toipunut ja onnistunut asettumaan aloilleen. Hänhän haki töitä siitä kopperosta, jota te kutsutte Jersildissä sairaalaksi.
Kuinka siis tiivistäisin lapsuuteni? Äitini rakastaa kaikesta sydämestään Gabrielia, joka on lapsesta saakka tottunut ottamaan isähahmon roolin perheessämme. Äiti rakastaa myös kissatyttöään Sheilaa, joka muistuttaa häntä kaikesta omituisuudestaan huolimatta. Äiti rakasti myös isää, joka oli renttu, mutta paras tuntemani mies koko maailmassa. Ja viimeisenä: äitini on aina halveksinut minua ja hän.. ja hän.. hän tulee aina halveksimaankin, mutta juuri nyt minusta tuntuu, että hän yrittää korvata jotakin, ikään kuin se, että hän on minulle nyt kiva, riittäisi paikkaamaan äidin, jota olisin lapsena tarvinnut.
Isäni oli luuseri, ei mikään hyvä kasvattaja, mutta älä koskaan puhu minulle niin kuin.. niin kuin sinä tietäisit.”
Jotain omituista tapahtui. Jaloissani ei tuntunut olevan lihaksia lainkaan, ne tuntuivat hyytelöltä allani ja jotenkin selittämättömästi vain pettivät altani. Lyyhistyin istumaan polviani tuijotellen, pulssini pikku hiljaa tasaantuessa. Miksi olin vuodattanut sen kaiken? Tunsin itseni jollain tavalla alastomaksi, suunnattoman noloksi. En viitsinyt kohottaa katsettani Melodyyn. Juuri nyt minun ei tehnyt mieli nähdä silmiä, jotka pyörähtäisivät kohti kattoa. Enkä minä tosiaan halunnut sääliä, sillä säälittävästihän minä olin käyttäytynyt. Olin vuodattanut surkean aikani kotona tytölle, jota hädin tuskin tunsin. Olin sanonut asioita, joista en ollut puhunut kenenkään muun kuin Sheilan kanssa, aamun pikkutunneilla kuuman kahvikupillisen äärellä.
Kuulin jonkin naksahtavan ja yhtäkkiä tunsin jotain lämmintä vartaloani vasten. Käänsin katsettani vain hiukan ja huomasin Melodyn, joka oli asettunut istumaan vierelleni. Tyttö tarttui oikeaan käteeni puristaen sitä hellästi. Jos en olisi ollut siinä omituisessa mielentilassa, olisin varmaankin tarttunut tilaisuuteen ja suudellut häntä, mutta juuri nyt hetki ei tuntunut oikealta. Melody painoi päänsä olkaani vasten, päästämättä irti kädestäni.
”Anna anteeksi, Rafael. Ei minulla todellakaan ollut tarkoitus loukata. Anteeksi. Minä en tiedä, mikä minut sai sanomaan sellaista. Sinun isäsi oli taatusti todella hieno ihminen, vaikka hän tekikin vääryyttä. Minä en enää koskaan puhu sinulle noin, vaikka minua suututtaisi kuinka”, tyttö kuiski. Nopealla vasemman käden sipaisulla, asetin muutaman hiussuortuvan hänen kasvoiltaan korvansa taakse.
”Tämä ei ehkä ole oikea hetki, mutta voisitko mitenkään saada Jaredin hiljaiseksi? Minusta tuntuu, ettei hän ole kertonut vielä mitään Kylelle, mutta taatusti hän aikoo kertoa kahvilasta jossain vaiheessa ja taatusti hän aikoo paisutella juttua. Minä voin ehkä korvata sen joskus sinulle. Jollakin pienellä tavalla, jos siis saat hänet hiljaiseksi.”
En tiedä tunsiko hän sitä, mutten todellakaan voinut enää vastustaa kiusausta. Painoin huuleni hellästi Melodyn vaniljantuoksuisiin hiuksiin, nauttien hetkestä muutaman sekunnin ajan.
”Voin tietysti. Se ei ole ollenkaan vaikeaa.”
Olimme istuneet niin jo aivan liian kauan, aivan liian monta minuuttia. Emme olleet liikkuneet senttiäkään kylki-kyljessä -asennosta, vaikka tiesimme hyvin, että pian joku tulisi ja kysyisi jonkin kiusallisen kysymyksen.
Mikään hetki ei kuitenkaan koskaan kestä ikuisuutta, aina kaikki mahtavat jutut kestävät turhan vähän aikaa. Vessakäytävän ovi avautui naristen, mutta tällä kertaa kukaan ei saisi meitä kiinni. Kuin yhteisestä sopimuksesta, nousimme Melodyn kanssa lattialta salamana. Oli ehkä onni, että oven avasi Jared, eikä esimerkiksi Kyle, mutta toisaalta, Jaredin innostuneesta ilmeestä päätellen, hän aikoi sadan prosentin varmuudella kertoa Kylelle näkemästään.
”Jokos olette valmiit?” Jared kysyi ääni innokkuutta tihkuen. Ynähdimme vastaukseksi. Jared nyökkäsi.
”Enhän vain keskeyttänyt mitään?” poika kysyi naama leveässä virneessä.
”Keskeyttänyt? Kuinka niin ’keskeyttänyt’?” Melody kysyi kohottaen kulmiaan. Vastaukseksi Jared loi katseen käsiimme, joita emme olleet irrottaneet toisistaan.
”Sovitaanko, että pidetään vähän taukoa, Mellie?”
”Kumpi se meistä on, joka aina roikkuu toisessa - eli siis minussa?” Melody tiuskaisi kuiskaten kävellessämme käytävää pitkin Jaredin perässä.
”Hei kulta, älä nyt kiihdy, en minä -”
”En minä ole sinun kultasi”, tyttö kivahti kohottaen ääntään. Hyssyttelin saapuessamme uudelle käytävälle, jossa sijaitsivat sekä naisten että miesten pukuhuoneet. Kuulin tuttuja ääniä, naurua ja huutoa erään oven takaa. Nyt taisi olla oikea aika?
”Kuule Jared”, huikkasin. Jared pysähtyi ja kääntyi katsomaan, mitä asiaa minulla oli. Laskin treenikassin jalkojeni väliin merkiksi siitä, että asiani ei olisi pelkkä yhden lauseen juttu. Jared käveli kädet taskuissa luokseni ja minä nyökkäsin Melodylle, että tämä voisi mennä lähimpään pukuhuoneeseen. Melody kohotti kulmiaan, mutta kuullessaan Kylen huutavan jotakin, hän kiiruhti saman tien pois näkyvistä.
”Jared. Minusta ja Melodystä olisi varsin mukavaa, jos et kertoisi Kylelle, että näit meidät kahvilla”, puhuin mahdollisimman hiljaa, sillä minulla ei ollut aavistustakaan kuinka hyvin keskustelumme kuuluisi pukuhuoneeseen. Jaredin ilme muuttui hetkessä melko pettyneeksi.
”Miksi en? Minusta olisi mukavaa kertoa -”
”Ei, Jared. Ei varsinkaan Kylelle.”
”No… Minun tekisi kauheasti mieli kertoa jollekin, olisi hauskaa näyttää, että minäkin tiedän jotain, että minäkin.. olen jotain. Voisin kertoa jollekin tyypille, ihan satunnaisesti! Sitten se tyyppi voisi ajatella ’vau tämä Jared tässä, tietää asioita’! Tajuatko? Pääsisin vähän niin kuin.. syvemmälle piireissä.”
Mitä siitä olisi voinut ajatella? Oliko Jared vielä juntimpi mitä olin ajatellut? Hän halusi vain päästä piireihin? Luuliko hän tosiaan, että jotakuta saattaisi kiinnostaa, sellainen satunnainen tieto? Miten se vaikuttaisi jonkun elämään? Ja eihän siitä seuraisi muuta kuin juoruja ja sitten -
”Kyle saisi tietää. Ihan totta Jared, ole hiljaa. Jos sinä pysyt hiljaa, minä voin järkätä sinut piireihin, tai jotain”, murahdin. Jaredin ilme kirkastui saman tien. Hän hymyili korvasta korvaan ja iski veitikkamaisesti silmää.
”Hienoa. Sovittu. Tule, täällä näyttää olevan yksi tyyppi, joka tahtoo nähdä sinut.”
Kulmiani kohotellen nappasin treenikassin olalle ja seurasin Jaredia pukuhuoneeseen. Siellä oli kaikki, koko joukkueemme ja kaksi henkilöä, joiden olemassaolon olin hetkellisesti unohtanut. Rotevan pojan sylissä istui tyttö, joka nauroi ja suki vaaleita hiuksiaan korviensa taakse. Hänen vihreät, erikoiset kissansilmänsä kohdistuivat äkkiä minuun ja hänen kasvonsa näyttivät kymmeniä kertoja valoisammilta kuin silloin, kun olin viimeksi nähnyt hänet. Tyttö pomppasi pystyyn ja juoksi huoneen poikki, heittäytyen kaulaani. Suljin hänet kevyeen halaukseen.
”Voi Rafael, minulla on niin paljon asiaa sinulle! Mitch on aivan tavattoman ihana, hän puhui minut hetkessä ympäri. Minä tulen kotiin”, Sheila sanoi irrottautuen otteestani. Hymyilin tytölle. Pikkusiskon näkeminen tuntui hyvältä, olisi mahtavaa saada hänet kotiin taas.
”Rafael”, kuului matala, minulle vähän liiankin tuttu ääni. Kohotin katseeni. Edessäni seisoi ruskeahiuksinen poika, hyvin leveähartiainen ja muutaman sentin lyhyempi kuin minä. Hänen silmänsä olivat kuin tummat napit pisamaisen nenän yläpuolella.
”Cookie”, tervehdin jäykästi. Cookie naksutteli vaivaantuneesti sormiaan.
”Toivottavasti kaunankuilu välillämme ei ole paha”, poika sanoi. Kaunankuilu? Mitä hittoa? Tyyppi lähti joukkueesta, totta kai ”kaunankuilu” oli paha, pahempi kuin paha. Mutta juuri siinä tilanteessa minun ei tehnyt mieli rähjätä.
”Ei ollenkaan”, sanoin. Cookie hymyili ja ojensi oikean kätensä, valmiina kättelemään. Tartuin käteen epäröiden.
”Puhtaalta pöydältä, Rafael.”
”Puhtaalta pöydältä.”
Cookie hymyili ja meni juttelemaan puolustajillemme. Vilkaisin Sheilaa kulmat koholla ja tämä pudisti päätään. Hän ei ollut kertonut Cookielle pettäneensä tätä. Tyttö käänsi kasvonsa pois. Nyt kun olin juuri käsitellyt tämän asian, ymmärsin, miksi se oli Sheilalle niin iso juttu. Hänhän oli käyttäytynyt aivan samalla tavalla kuin isä - ja äiti.
”Melody”, kuulin Kylen sanovan. Käänsin päätäni hieman, jotta voisin seurata keskustelua sivusta. Melody oli kietoutunut tiukasti yhteen Kylen kanssa. Jokin sisälläni muljahti.
”Minä ajattelin, että lähtisitkö lauantaina ulos kanssani?” jaaha. Heivasin treenikassin pukukopin alle ja istuuduin itse puupenkillä riisumaan kenkiäni.
”Minä..” Melody käänsi katseensa minuun. Hän näytti jotenkin… Omituiselta. Katseessa oli jotain anteeksipyytävää, mutta samalla jotain uhmakasta. Mitä hän oikein mietti?
”Tietenkin”, tyttö sanoi ja nousi varpailleen suudellakseen Kyleä.
”No niin te kaksi, irti jo”, Sheilan napakka ääni keskeytti Melodyn ja Kylen suudelman. Ehkä Sheila oli nähnyt ilmeeni tai jotakin, mutta hänen tilannetajunsa oli yllättänyt minut jälleen.
”Me lähdetään katsomoon, nähdään myöhemmin”, Sheila huikkasi pukuhuoneen ovelta vilkuttaen. Melody näytti hieman epäröivältä.
”En minä pure. Yleensä”, Sheila sanoi naurahtaen, poistuen pukuhuoneesta. Melody huokaisi ja lähti sisareni perään lähettäen nopean lentosuukon Kylelle.
”Rafael”, Kyle sanoi kääntäen huolestuneet kasvonsa minuun. ”Taidan tarvita taas apuasi.”
Onnistuin hillitsemään ilmeeni, kun taas tiikeriluonteeni purskahti häijyyn nauruun, joka raikui ympäri savannin.
”Tietenkin”, sanoin hymyillen. ”Minun neuvoillani Melody tulee muistamaan nämä treffit elämänsä loppuun saakka.”
|