Lähettäjä: hAH
Päivämäärä: 23.5.11 21:25:28
XIV - World is a better place when it's upside down, boy
Melody
Riikinkukko kirjavissa sulissaan tepasteli pöyhkeänä television ruudulla. Levitetty pyrstö hohti värejä syysillasta, tummia ja salaperäisiä, kuin auringon viimeisten säteiden lakaisemia. Monista siivekkäistä eläimistä ympärillään, kuten parveilevista kanoista, tiesi riikinkukko olevan kaikista kaunein ja se loisti linnun taivaaseen kohotetulta nokalta ja älykkäiltä, mutta omahyväisiltä silmiltä. Tuhahdin. Mokoma pröystäilijä koko lintu. Sen vierellä normaalin kukon pörhistely näyttäisi pieneltä ja kukon pyrstön väriloisto vaatimattomalta. Jo eläimistä näki yhteiskuntamme toimintajärjestelmän tai oikeammin nokkimisjärjestyksen. Kauniiden ja rikkaiden yksilöiden menestys oli taattua, toisin kuten karkeakasvoisimmilla ja työttömyystuen avulla elävillä.
Suljin television ja hätistin kissani Haydenin sylistäni. Mokoma katti oli tullut viimeaikoina mielenhäiriöiseksi, kun oli hakeutunut jatkuvasti seuraani. Hayden tepasteli ulko-ovelle ja naukaisi merkiksi, kissa halusi ulos.
"Sinä se sen kun juoksutat minua", naurahdin Haydenille ja kiiruhdin kissan perään avaamaan ovea. "Tule illaksi kotiin."
Hayden luikahti ulos samassa hetkessä, kun olin saanut oven siinä määrin raolleen, että kissa siitä juuri ja juuri mahtui. Kurkkasin ikkunasta kissan viiletystä takapihallemme ja siitä edelleen naapurimme pihalle. Huokaisin. Kello alkoi jo lähentyä puolta kahtatoista ja kahdeltatoista minä tekisin jotain ennenkuulumatonta. Kyle saapuisi hakemaan minut kotoani ja sitten se olisi menoa. Voisinpa vilistää karkuun naapurein takapihoille, heidän saappaisiinsa, oletetusti upeaan, joka naapurin omamaan perheidylliin. Käänsin katseeni takaisin ikkunaan, josta avautui näkymä villiintyneeseen takapihaamme, jota ei oltu hoidettu iäisyyksiin. Toisin oli todellakin naapuriemme laita, joiden pihamaata peittivät tasainen, kirkkaanvihreä nurmikko ja pöyristyttävän upeat kukkapenkereet.
Kuten olin todennut jo moneen kertaan, vihasin laittautumista. Meikkaustaidoillani ei voinut kerskailla, sillä lopputulos oli aina samannäköinen: arkinen. Letitin hunajanvaaleat hiukseni toispuoleiselle letille, josta olin kerrankin tyytyväinen. Letistä tuli paksuhko ja rennon näköinen, juuri rentoon tyyliini sopiva, sillä vaatteikseni päätyi taas tuttu löysä toppi ja shortsi -yhdistelmä. Tuijotin kokonaisuutta pitkään huoneen seinälläni roikkuvasta kokovartalopeilistä. Olin ihan tyytyväinen, näytin arkiselta, mutta kuitenkin hyvällä ja siistillä tavalla.
"Sisko, mitäpä touhuat?" Patrick hymyili ilmestyessään huoneeni ovenrakoon.
"Panikoin", hymähdin ja vilkaisin nopeasti kelloa.
Patrick astui sisälle huoneeseeni ja heittäytyi petaamattomalle sängylleni.
"Mistäs moinen paniikki?" Patrick kysäisi, oikoen itseään parempaan asentoon. "Miten olet jo tähän aikaan pukeissa?"
"Treffit, kahdeltatoista", ulahdin, heittäytyen veljeni viereen sängylleni. "Ja kello on jo varttia vaille!"
Äkkiä naurun tyrskeet ryöppysivät Patrickin huulilta päätymättöminä aaltoina ja pojan vartalo hytkyi mukana loppua näkemättä.
"Sinä - ", Patrick veti henkeä. " - oletko sinä nainen ollenkaan?"
Katsoin veljeäni tuimasti ja nappasin tyynyn käteeni, nostaen sen pääni ylle.
"Saat tästä, jos kyseenalaistat enää koskaan naiseuttani!"
Tästäkös veljeni riemu sen kuin yltyi. Kumautin tyynylläni pojan päähän pariinkin otteeseen, mutta nauru ei siltikään loppunut.
"Ole jo hiljaa", tuhahdin ja nousin ylös sängyltä. Jos olin hetki sitten näyttänyt tyydyttävältä, niin en enää. Letistäni oli karannut säikeitä ja vaatteeni olivat aivan rypyssä.
"Rafaelin kanssa?" Patrick kohotti kulmiaan kysyvästi.
"Kylen."
"Kello on kaksitoista", Patrick hymyili minulle ja kurkkasi ikkunastani ulos, joka näytti suoraan kadulle. "Ja upouusi Mersu näyttää olevan pihassa."
Kyle seisoi hymyillen, nojaten auringossa puhtaana hohtavaan mustaan autoonsa, kun rynnistin tuli hännän alla etupihallemme.
"Tämäkin kaunokainen kalpenee sinun rinnallasi", Kyle naurahti taputtaen autonsa kiiltävää konepeltiä. "Vaikka vahautinkin kultani tätä päivää varten."
Tunsin kuinka kasvoilleni nousi epäuskoinen ilme, jonka naamion nopeasti hymyksi. Riikinkukko, Kylekö? En olisi koskaan uskonut, että hän kuului näihin rahoillansa pröystäileviin miehiin, joilla oli kalliit autot muniensajatkeinaan.
"Minua ei ole ennen verrattukaan autoon", jatkoin väkinäistä hymyäni. "Mitä olet suunnitellut tälle päivälle?"
Kyle tarttui käteeni, johdatti minut Mercedesin toiselle puolen ja avasi minulle oven, herrasmiehen tavoin.
"Me menemme ajelulle. Tämä kaunokainen kulkee sitten aivan eri tavalla kuin Rafaelin siskon autonrämä. Tulet nauttimaan siitä," Kyle nauroi ja pystyin aistimaan hänen tyytyväisyytensä. Omistihan hän hienon auton, joka oli jotain, mitä Rafael ei omistanut. Tuhahdin. Olin tainnut jännittää turhaan. Päivä riikinkukon seurassa, joka pörhistelisi vauraudellaan ja autollaan, ei tuntunut laisinkaan houkuttelevalta.
Kilometri toisensa perään pitkällä maantiellä, kuunnellen tehokkaiden bassojen jytkytystä. Huokaisin. Ajatus oli kaukana omasta hassusta unelmastani: matka vanhalla lava-autolla läpi maamme, kuunnellen country-musiikkia. Kaukana oli jännitys siitä, että auto jättäisi yhtäkkiä tien päälle ja joutuisimme kenties liftaamaan lähimpään kaupunkiin ja yöpyä aikaa nähneessä motellissa. Mercedes hyrräsi allamme uutuuden tuomin turvin, eikä moottori antanut epäilyksen aihettakaan minkään näköiseen vikaan.
"Rafael rukan täytyisi ostaa itselleen auto. Hänen on kovin vaikea käydä Sheilan autolla treeneissämme, sillä ties mistä tietää, milloin se jättää hänet tien päälle", Kyle katkaisi hiljaisuuden välillämme.
"Pidän Sheilan autosta. Siinä on persoonaa", hymähdin, ristien jalkani.
"Mutta luotettava se ei ole", Kyle totesi taputtaen rattia, ilmeisesti merkiksi siitä, ettei auto meidän allamme pettäisi luottamusta missään tapauksessa.
"Silloinhan se auto sopii hyvin Rafaelille. Epäluotettavuus yhtäläisyytenä", naurahdin piristyen hiukan Rafaelin mollauksesta.
"Kai luottamus poikaa kohtaan voisi lakkauttaa hänen epäluotettavuutensa. Ainakin minä yritän luottaa häneen parhaani mukaan, jotta hän voisi osoittaa olevansa luottamukseni arvoinen", Kyle hymyili lempeämpään sävyyn ja näin sielussani, kuinka riikinkukko äkkiä laski pyrstönsä alas ja kävi nöyränä levolle. Nyt muisto taas siitä, miksi olin halunnut lähteä pojan kanssa ulos, nousi pintaan ja se sai hymyn nousemaan kasvoilleni.
"Sinä oletkin hyvä ihminen. Toivon, että Rafael ei koskaan petä sinun luottamustasi, Kyle", sanoin pojalle ja katsoin ensimmäistä kertaa kunnolla tämän syvän sinisiin silmiin.
"En ole sellainen kultapoika kuin ajattelet, Melody", poika tuhahti pienen punan noustessa hänen vaalealle ihollensa.
"Et varmaankaan, mutta et kuitenkaan elä samanlaisessa pimennossa kuin Rafael, joka ei tunnu kantavan huolta mistään tai kestään, ja jokainen sana, joka hänen huuliltaan karkaa on valhe", mutisin.
Kyle hymyili hiljaa ja painoi hiukan lisää kaasua, vaikka vauhtimme oli äskenkin tuntunut liian kovalta.
Vähän matkan päästä tiensivustassa oli jonkin näköinen kioski, jota lähestyessämme Kyle hidasti vauhtia.
"Maistuisiko jäätelö?" Kyle kysyi hymyillen ja laittoi vilkun päälle.
En kerinnyt vastaamaan Kylen kysymykseen, kun samassa kuului poksahdus, auto allamme lähti luisuun vasempaan suuntaan ja Kyle alkoi kiroamaan vuolaasti.
"Tämä ei oikeasti voi olla totta!" Kyle huusi pysäyttäen Mercedesin tienlaitaan äkkinäisellä liikkeellä. Poika nousi autosta ja paiskasi oven perässään kiinni.
"Mitä kävi?" kysyin uteliaana, noustessani autosta ulos ja kävellessäni Kylen viereen, joka oli kyykistynyt tiirailemaan vasenta eturengasta.
"Rengas, se on puhki", Kyle huokaisi. "Se tosiaan on puhki! Mitä me nyt teemme Melody?"
Minua alkoi väkisinkin naurattamaan, kun katsoin hätääntynyttä Kyleä, jonka täysin luotettava, uutuutta hohkava auto menettikin yllättäen luotettavuutensa. Jo lähes miehisyytensä huippu mitoissaan oleva poika osoitti käytöksellään sen, minkä me naiset olimme aina tiennet. Miehet ovat isoja vauvoja.
"Kyle onko sinulla kännykkää?" naurahdin, kaivellessani omia taskujani. "Minun kännykkäni jäi nimittäin kotiin."
Kylen ilme kirkastui. Hän nousi hetkessä seisomaan ja kaivoi taskunsa pohjalta kännykkänsä.
"Kelle soitetaan? Mekaanikolle vai jollekin, joka voisi hakea meidät täältä?" poika kohotti kulmiaan.
"Sanoisin, että soitat jollekin, joka tuo tullessaan vararenkaan. Ei kai me mitään mekaanikkoja paikalle tarvita. Kai sinä yhden renkaan osaat vaihtaa", hymyilin pojalle, vaikka epäilinkin hänen renkaanvaihtotaitojaan.
"Odota tässä, niin minä käyn tuonnempana soittamassa", Kyle huikkasi ja lähti suuntaamaan kauemmaksi tieltä. Minä jäin puolestani tuijottamaan omaa heijastustani auton kiiltävästä pinnasta. Nämä treffit taisivat olla tuhon tuomitut jo ennen niiden alkamistakaan.
Ainoastaan hetken kuluttua Kyle rämpi esiin karrelle palaneesta pensaikosta, hiukset sekaisin ja vaatteet rytyssä. Jos poika oli hetki sitten näyttänyt hätääntyneeltä, niin nyt hänen kasvoiltaan hohti täysi epätoivoisuus ja paniikki. Siniset silmät vaeltelivat levottomina minussa, autossa ja hänen kengissänsä, jalka taputti hermostuneesti maahan tahtia ja poika alkoi sukimaan hiuksiaan nopein liikkein.
"Akku loppui. Me joudumme jäämään tähän tienvarteen iäisyydeksi", Kyle parahti. "Miksi minä en voi saada koskaan onnistuneita treffejä?"
Minua alkoi nyt todenteolla naurattamaan. Tuossa pojassahan piilikin suuri vauvamaisuus miehen vartaloon kätkettynä.
"Kioski", huikkasin ja osoitin jonkin matkan päässä häämöttämän kioskin suuntaan. "Soitamme myyjän puhelimesta."
Kyle nytkähti, tajuten ehkä typeryytensä. Hätä ei todellakaan ollut sen kummoisempi. Järkevyyteni ja selväpäisyyteni pääsi taas loistamaan ja siitä minä pidin. Kyle ei tuntunut hukuttavan järkeäni hetkeksikään, vaan piti sen pinnalla ja turvassa odottamattomilta virtauksilta, jotka vaanivat syvällä pinnan alla. Sinne minä en halunnut, enkä ollut joutunutkaan pitkiin aikoihin. En ennen kuin tummahiuksinen poika oli päästänyt sekalaiset raivon ja kiihkon sekaiset tunteeni ryöppyämään ja hukuttamaan järkeni allensa. Se ei saanut toistua.
"Tule", Kyle hymyili, ojensi epäröiden kätensä omaani kohti ja tarttui hellästi siihen kiinni. Kosketuksessa oli lämpöä, joka levisi kättäni pitkin aina ylös hiusrajaani, sekä alas pienimpiin varpaisiini. Puristin Kylen kättä onnellisena. Vaikka olin tuntenut pojan vasta muutaman hetken, minusta tuntui, että olisimme tunteneet aina toisemme. Näin oli hyvä olla, enkä kyennyt enää pidättämään naurua sisälläni, vaan annoin sen värähdellä ilmassa, rikkoen puolinaisen hiljaisuuden, joka ympärillämme vallitsi.
Edessämme tönöttävä kioski oli selvästikin rakennettu ennen vuosisadan vaihdetta, enkä uskonut, että rakennus olisi ikinä remonttiakaan nähnyt. Vaaleansininen maali oli pahasti rappeutunut kioskin puisista seinistä ja porraskorokkeen annettiin ilmeisesti jatkaa lahoamistaan, kunnes se murentuisi lopullisesti kasaan. Mutta jos kioski näytti vanhalta, niin vähintään kaksi kertaa vanhempi oli mies kassan takana, joka näytti sillä hetkellä lukevan jotakin roskalehteä. Mies näytti joka kuvakulmasta erittäin turvonneelta, etenkin silmistä, jotka näyttivät muurautuvan pian umpeen turpeiden silmäluomien alle.
"Miten tuo papparainen mahtuu tuohon kopperoon?" Kyle kuiskasi naurahtaen minulle. "Tai ehkä hän ei poistu tuolta ikinä. Siitähän tuo partakin kielii, liekö vuoteen siistitty", poika jatkoi nauramistaan, nyökäten päällään miehen suuntaan. "Pahoin pelkään, että hän ei omista kännykkää tai muita nykyajan vempeleitä."
Äkkiä mies kohotti katseensa lehdestänsä meihin ja nosti suupielensä uskomattoman leveään virneeseen. Kippari, se minulle tuli hänestä mieleen, vain piippu puuttui.
"Poju kyllähän multa tommonen kännykkä löytyy. Ollaankos sitä pulassa?" mies hörähti tupakan karhentamalla äänellä ja sai minutkin hymyilemään leveämmin kuin koko päivänä. Kyle tunari oli miehen ulkonäön perusteella tehnyt väärään osuvan arvion tämän kuulosta. Se näytti olevan erinomainen.
"Autostani puhkesi rengas ja minun pitäisi soittaa ystäväni tuomaan vararengas", Kyle vastasi hiukan punehtuneena. Siitäs sai, illistin mielessäni.
"Mut enhän mää valitettavasti voi lainata sitä kännykkääni. Se kun on rikki", mies nauroi niin kovaa, että joutui yskimään hyvän tovin.
"Tietenkin", Kyle tuhahti, luodessaan tietoisen katseen mieheen. Minun teki mieli motata poikaa, sillä hänen käytöksensä hävetti ja ärsytti minua. Minusta tämä vanha mies oli kerrassaan ihastuttava turpeine naamoineen, risupartoineen ja hörähtävine nauruineen.
"Voin mää kyydin tarjota. Haette sitten autonne myöheemmin, eiks jeh?" tämä hymyili.
Kyle katsoi minua epäuskoisena. Pelkäsi ilmeisesti upean autonsa yksin jättämistä.
"Upeaa, sopii täydellisesti", minä hymyilin miehelle. "Kiitämme kovasti."
Vanha - ah, kyllä - lava-auto pärisi allamme kuin traktori konsanaan, istuessamme Kylen kanssa vierekkäin risupartaisen miehen vieressä. Minä istuin penkillä lähempänä miestä, Kyle taas istui oven vieressä ja katseli ulos ikkunasta ja näytti murjottavan. Hän ei olisi selvästikään halunnut lähteä risuparran kyytiin.
"Oottekos te pariskunta? Jos ette nimittäin oo, niin sut tyttö mää voin veljenpojalleni varata. Emännäks kato, kun ei se ite taida naisii ikinä saaha", mies hörähti pitkän hiljaisuuden jälkeen.
Kyleen tuli äkkiä eloa ja hän suoristautui penkillään ja tarttui minun käteeni lujasti.
"Kyllä, me olemme pariskunta. Hankkikoon veljenpoikasi naisen jostain muualta", Kyle sanoi vakavana.
Katsahdin Kyleen huvittuneena. Raukka ei tainnut ymmärtää miehen olevan vaaraton, mutta olihan hänen reaktionsa kieltämättä aika suloinen. Puristus sai lämmön nousemaan uudestaan pitkin kehoani.
"Sääli. Tosin mulle kaikki naiset on vapaata riistaa niin kauan, kunnes sormus löytyy vasemmasta nimettömäst. Tiedät varmaan, mitä mää nääs tarkotan", mies hörähti nauruun, vinkatessaan silmäänsä Kylelle, joka kääri nopeasti kätensä ympärilleni. En kyennyt kun nauramaan. Tämä oli mahtavaa.
"Ja vasemmalle", opastin vanhaa risupartaista miestä kääntymään kotikadullemme.
"Voit jättää meidät tähän. Haluan oikoa hiukan jalkojani tässä samalla", Kyle huikkasi.
Vanha mies käänsi hymyilevään katseensa poikaan ja pysäytti autonsa tien reunaan.
"En mää tyttöäs ajatellu ruveta riiaamaan, jos niin aattelit, etten kotiin asti voi viedä", Mies hörähti, jo tutuksi tulleen tapaansa.
Kyle laski katseensa maahan ja pörötti hiuksiansa. Hän oli selvästi ajatellut miehen rupeavan ahdistelemaan minua, jos tietäisi osoitteeni. Mieleni teki kirkua naurusta, Kyle oli niin suloinen.
"Kiitos kyydistä", Kyle tokaisi, paiskaten auton oven kiinni ja tarttuen käteeni varovaisesti.
Auto kaasutti kovaa ääntä pitäen ohitsemme, kauas näkymättömiin, ja niin me jäimme siihen seisomaan paikoillemme toisiamme silmiin katsoen.
"Anteeksi", Kyle sanoi hiljaa.
"Mistä niin?" kysin kummastuneena.
"Treffit, ne epäonnistuvat täydellisesti", Kyle murahti ja painoi katseensa silmistäni maahan.
Hymy nousi huulilleni väkisinkin katsoessani tuota nöyrää, silti välillä pullistelevaa, rikkaan miehen poikaa.
"Ne olivat täydelliset."
Kyle kohotti katseensa takaisin maasta silmiini ja katsoi minua kummissaan. Sitten hänen kasvoilleen nousi ujo hymy, joka sai sydämeni jättämään lyönnin väliin.
"Melody olet uskomaton. Onneksi Rafael sekoili toissapäivänä. Muuten en olisi koskaan tavannut sinua", hän hymyili ja päästi kätensä irti käsistäni. "Tule niin saatan sinut kotiisi."
Kyle otti muutaman askeleen pois päin minusta, mutta minä tarrasin äkkiä hänen käteensä ja pysäytin hänet.
"En halua, että teet niin kuin olet suunnitellut", sanoin pojalle, joka näytti hämmästyneeltä.
"Tee mitä? Mitä minä olen suunnitellut?" Kyle kysyi kummissaan.
Katsoin syvälle pojan silmiin ja sanoin vakavana:
"Suutelet minua rappusilla"
Kyle hätkähti ja kiersi nopeasti katseeni. Hän näytti pettyneeltä, suorastaan kovin murtuneelta. Minä painoin käteni hänen poskellensa ja käänsin hänen silmänsä omiini.
"Haluan, että teet sen nyt", kuiskasin hiljaa hymyillen varmana. Minä todella halusin sitä. Halusin, että Kyle suutelee minua.
Pojan silmät pyöristyivät ensin hämmästyksestä ja sulivat sitten yhteen hymyyn. Äkkiä poika laski päänsä lähelle omaani, kietoi kätensä ympärilleni ja hipaisi huulillansa varovaisesti huuliani.
"Sinä todellakin olet uskomaton. Tämän on pakko olla unta. Älä anna minun vaan herätä", Kyle kuiskasi lähes vasten huuliani, saaden kylmät väreet kulkemaan pitkin selkäpiitäni. Sitten hän painoi hitaasti huulensa viimein omilleni, ja niin maailma teki sen uudelleen; pysäytti hetken ikuisuudeksi.
|