Lähettäjä: Estrella
Päivämäärä: 13.3.11 21:56:40
Kului pari päivää. Pari päivää meni siinä, että olin uudessa perheessäni. Alku alkoi huonosti, koska olin vain omissa oloissani enkä kiinnittänyt huomiotani uusiin vanhempiini, vaikka he yrittivät parhaansa. Mulla kävi niitä sääliksi kumminkin. Mä en syönyt, juonut tai elänyt normaalisti. Mä vaan olin huoneessani. Oikeastaan mun huone oli ihan kiva. Vihreävalkoiset tapetit, kiva pieni kirjotuspöytä, sänky, muutama kaappi. Pieni mutta kiva. Mut ei se silti voittanut mun omaa huonetta, joka nyt taisi olla Eelielin huone. Istuin ikkunanlaudalla kuten muinakin päivinä. Mä vaan istuin siinä ja katsoin kerrostalon ikkunasta alas. Me oltiin kolmannessa kerroksessa. Ikkunalaudalla istumisesta oli tullut tapa. Se oli osa mua, ja mä tykkäsin katsoa ikkunasta alas. Se oli jotain.. sanoinkuvaamatonta. Uusi kylä. Mikään ei ollut tuttua. Kaunista.
Huoneen ovi hiljaa aukeni ja hento nainen kurkkasi sisään. Naisen silmissä näkyi tuska kun tämä katsoi Kikkaa. Nainen olisi voinut tehdä kaikkensa tytön eteen, että tämä olisi voinut tuntea olonsa hyväksi ja mikä tärkeintä, hänellä olisi olo että häntä rakastettaisiin. Mutta ei nainen voinut sitä tehdä, koska tyttö torjui hänet koko ajan.
Nainen käveli hiljaa sängyn viereen ja nosti peiton hellästi tytön päälle.
- Nuku hyvin, se sanoi ja kipitti ulos huoneesta.
Aamulla mua pelotti mennä aamupalalle, kuten jokaisena aamuna. Oli kolmannes aamu ja mä istuin sängyllä. Olin kietoutunut vilttiin ja katseeni kiersi ikkunassa, kuten jokaisena päivänä. Mä kuulin “isäni”, Heikin lähtevän töihin. Olin nähnyt taas unta, että tää oli mun oikee perhe. Se uni kuvotti, mutta silti se lämmitti mua. Mä nousin hitaasti ylös ja vetäisin aamutakkini ylle. Aukaisin oven hiljaa, etten törmäisi sijaisäitiini. Tämä touhusi keittiössä. Mä kävelin varovaisesti keittiöön, katse painettuna tiukasti maassa.
- Ota puuroa tai sämpylää. Kahvia? Sijaisäiti sanoi hennosti, mut mä säikähdin. Mä säikähdin näiden ihmisten jokaista sanaa, jokaista liikettä, vaikkei mun olis tarvinut.
- Kahvia, sanoin ensimmäistä kertaa kolmeen päivään. Mä en ollut puhunut yhtään mitään. Hyvä ettei sijaisäiti tiputtanut kahvipannua lattialle. Mä olin päättänyt, etten mä enää pitäisi enää mitään mykkäkoulua, vaan yrittäisin sopeutua tänne. Se olisi parasta kaikille. Istuin pöytään hieman vaivaantuneena. Olo oli kuin olisin ihan vieraalla maalla. Otin kahvikupin ja sain eteeni lautasen, jossa oli puuroa. Sijaisäiti oli sitten päättänyt antaa mulle puuroa. Mä en alkanut räyhäämään, vaikka olisin halunnut. En mä tahtonut puuroa, mut mä aloin kiltisti syömään. Mä yritin kunnioittaa sijaisvanhempieni elettä. Oli ne sentään huolineet mut kattonsa alle. Olivat valmiita ruokkimaan ja tekemään oloni paremmaksi. Mut mä vaan kiitin niitä olemalla olematon. Mun piti parantaa tapani.
Päivä tuli ja mä istuin huoneessani, ikkunanlaudalla. Sijaisäiti kuului imuroivan, kuten jokaisena päivänä tähän aikaan. Mulla kestäisi kauan tottua näiden ihmisten tottumuksiin. Mä päätin että se ei tuottanut mulle ongelmia. Alhaalla ikkunasta katsottuna vilisi paljon ihmisiä. Edessä oli puisto, ja suurin osa ihmisistä oikaisi sen poikki. Poliisi oli valvomassa liikennettä, ja jokunen juoppo nukkui sammuneena puiston puskissa. Aurinko meni pilveen ja tummat pilvet lipuivat yhä nopeammin taivaalle. Mulla oli hyvä fiilis, kun katsoin ihmisiä, vaikka itsellä oli liikkumiskielto. Mä en saanut liikkua yksin, vaan “perheenjäsenen” kanssa. Huokaisin ja nousin ikkunanlaudalta. Mulle riitti ihmisten tuijottelu. Menin sängylleni makaamaan ja kelasin taas muutaman päivän taaksepäin: Kristian ja Eeliel istuivat vielä mun huoneessa, molemmat mussa kiinni ja molemmat piti mun käsistä tiukasti kiinni. Me kaikki itkettiin. Isä istui hiljaa meitä vastapäätä, pää käsiin painettuina.
- Kyllä sä pärjäät, Eeliel sanoi.
- Ja.. Kristianin lause katkesi. Tää oli kaikille vaikeeta. - Sä pärjäät.. Älä unohda meitä.. Vaikka kyllä me nähdään, Kristian sanoi ääni väristen.
- En unohda, sanoin ja suljin molemmat pojat halaukseeni. Sitten ovi aukaistiin ja sossu tuli sisään. Ei vielä… Meillä on paljon juteltavaa.. Liian vähän aikaa..
- Pojat, on aika lähteä, sossu sanoi lempeästi.
- EI EI EI EIIII, ETTE SAA LÄHTÄ, EI VIELÄ, huusin ja itkin. Veljet halasi mua pitkään ja molemmat itki yhä. Isäkin yhtyi halaukseen ja käski olla kunnolla. “Kyllä sä pärjäät, jos tarpeeksi tahdot sitä” se lausui ja suorastaan veti veljet musta irti. Sitten ovi sulkeutui. Veljet olivat poissa..
Mä en huomannut kyyneliä, mitkä olivat valuneet mun poskille.
- Tahdon, sanoin itkuisella äänellä. Tahdon, tahdon, tahdon, tahdon! mä tahdon pärjätä![(i] nuo sanat jyskyttivät päässäni. Oli hiljaista, mä vaan kuulin äänen päässäni. Nyt vasta huomasin kyyneleeni, joten pyyhkiin ne pois. “Kyyneliä ei koskaan saa pyyhkiä pois” Henri oli sanonut. Mua hymyilytti. Olin yhä silmät suljettuina ja hymykin oli vääntynyt naamalle isoksi. Voi Henri… Veljet.. Isä… Uusi elämä..
|