Lähettäjä: Neurotic
Päivämäärä: 15.12.10 18:35:52
Huuh, olipas tää tippunu. Mut tässäpä jatkoa, hyvällä tuurilla saan seuraavan pätkän jo huomiseksi tänne kun oon jo tuota vähän alotellut ja huomenna on suht iisi päivä. Mutta juu, kommentteja, ne inspailee hurjasti! :P
_____
Toukokuinen ilta oli varsin lämmin kun seisoskelin siinä Eliaksen asunnon parvekkeella ja katselin asuinaluetta. Nojauduin kevyesti parvekkeen kaidetta vasten ja hieraisin niskaani. Elias oli suihkussa päästettyään reiluna ihmisenä minut sinne ensiksi ja itse olin tullut siihen haukkaamaan happea kun olo oli vähän erikoinen. Ja ehkä se oli sellainen ihan syystäkin. En tavallaan tuntenut edes Eliasta kunnolla ja siltikin se mies sai minut näin sekaisin. Tunteeni tuntuivat vain vahvistuvan sitä enemmän mitä enemmän Eliasta ajattelin ja tämän kanssa aikaani vietin. Oliko se väärin? Tuskin, mutta en silti osannut ajatella selkeästi. Uskaltaisinko minä heittäytyä mihinkään Eliaksen kaltaisen ihmisen kanssa? Järsin alahuultani. Joskin tuntui, että Elias oli juuri se mitä minä tarvitsin ja halusin. Elias oli jännittävä, salaperäinen, erilainen, suloinen ja charmikas - jotenkin ihmeellinen.
- Mitä sä mietit?
Miehen ääni sai minut käännähtämään ympäri siinä kaiteen luona ja kohtaamaan Eliaksen katseen. Mies käänsi sätkää ja katsoi minua. Eliaksen hiukset olivat hassusti pörrössä kun tuo oli ilmeisesti niitä pyyhkeellä kuivannut.
- En mä mitään, sain sanottua.
- Et mitään? No se on saavutus sinällään jos pystyy olemaan ajattelematta mitään, tuo sanoi ja istui parvekkeen tuoliin hymyillen hieman. Kohotin hitusen kulmiani ja Elias pyöritteli sätkänsä kasaan, nostaen sitten katseensa minuun.
- Tyhmä, totesin ja Elias virnisti hieman.
- Seura tekee kaltaisekseen, tuo sanoi ja pyöritin päätäni hieman hymyillen. Elias nosti tupakan huulilleen ja katsoi minuun. Äskeinen muistui mieleeni ja mahanpohjassani perhoset tuntuivat taas näyttävän elonmerkkejä. Eliaksen kädet, vartalo ja ne huulet... Tuntui, että oli kauhea tarve koskettaa ja suudella, olla lähellä kun siinä tuntui aina niin hyvältä ja rauhalliselta. Päätin kuitenkin nyt ryhdistäytyä, vaikken oikein tiennyt miten päin olla siinä miehen katseen alla.
- Sä näytät hermostuneelta, Elias sanoi hiljaa ja katsoin miestä.
- Ai... Vähän silleen... Sekava olo, mutisin ja kaduin melkein heti, että sanoin sen ääneen. Mitä jos Eliakselle tuo äskeinen ei ollut ollut mitään, jos tämä ei ollut yhtään hämmentynyt tapahtuneesta? Vein vihreiden silmieni katseen Eliakseen, joka vilkaisi alas ja nosti sitten katseensa minuun.
- Tuu istumaan tuohon, mies totesi hiljaa ja vilkaisi vieressään olevaa tuolia. Auoin hetken aikaa suutani ennen kuin istuin alas siihen Eliaksen viereen. Mies vilkaisi suuntaani ja puhalsi sitten savut poispäin minusta kunnes käänsi katseensa takaisin.
- Ootsä ikinä silleen... Silleen niinku tykänny jostain ihmisestä, mut sä et oo ollu varma, että onks se oikein? Tai sit silleen, että sä oot yrittäny olla tykkäämättä siitä liikaa, mutta sä et vaan silti voi olla ajattelematta sitä tyyppiä, Elias sanoi ja puraisi hieman huultaan. Kohtasin miehen katseen. Olinhan minä, ja nimenomaan Eliaksen kohdalla. Vilkaisin alas hieman hämmentyneenä ja nyökyttelin.
- Oon mä, tälläkin hetkellä... vastasin ja nostin katseeni mieheen. Elias katsoi minua ja nyökytteli hienoisesti.
- Mä en oo ikinä... Tuntenu mitään ketään miestä kohtaan ennen sua, tuo sanoi hiljaa käänsi katseensa alas ja imaisi tupakkaansa, - sori toi savu... Elias heilautti kättään ilmassa hälventääkseen savua, niin kuin minä nyt siihen olisin tukehtumassa ollut. Sydämeni hakkasi hurjan kovaa Eliaksen sanojen myötä. Miehellä tosiaan oli tunteita minua kohtaan, vaikka olin pelännyt olevani tämän kanssa yksin. Selvittelin hieman kurkkuani ja katsoin Eliasta.
- Mä vaan, että en mä oo mikään homo, mutta... Eihän sitä sukupuoleen ihastuta? Toi äskeinen, niin tota... Tai kaikki mitä me - äh, mä vaan, että sun seurassa on niin kauheen hyvä olla, Elias puhui ja käänsi katseensa pois, - helvettí, sori mä vaan puhun...
- Ei se haittaa, sanoin ja katsoin miestä. Elias kiskoi vielä savut, kunnes tumppasi tupakkansa ja puhalsi savut ulos keuhkoistaan, - ja mä... Tai siis, että mullakin on tunteita sua kohtaan, jatkoin vähän hiljemmin ja Elias kääntyi katsomaan minua. Tunsin poskilleni nousevan kuumotuksen ja vilkaisin alas hieman hämmentyneenä. Tulipahan sekin sanottua. Mietin, etten uskaltanut enää vilkaistakaan Eliasta ja parvekkeelta alas hyppääminen tuntui jotenkin todella houkuttelevalta vaihtoehdolta tilanteesta pois pääsemiseksi. Kirosin itseäni, punastelin niin kuin mikäkin teinityttö. Miten Elias pystyi näyttämään niin rennolta?
- Mut mä en... Mä en tavallaan tunne sua, sanoin sitten hieman käheästi ja nostin katseeni mieheen. Elias haroi hieman niitä pörröisiä hiuksiaan ja katsoi minuun.
- Mä en tunne sua yhtään sen enempää, tuo totesi ja olihan se totta.
- Niin...
- Ja ollaanhan me aika erilaisia ihmisiä, että en mä tiedä... Tai siis, että tulisko tästä mitään, mies kohautti olkiaan hieman, - en mä ois ikinä uskonu tällaseen.
- Niin, en mäkään, mutisin ja Eliaksen käsi löysi käteni, sormet työntyivät sormieni lomaan ja siirsin katseeni mieheen, - mitä me tehdään? kysyin hiljaa.
- Mä en tiedä, Elias huokasi ja katsoi minuun, - mut tarviiko meidän vielä tietääkään? tämä kysyi hiljaa. Minusta tuntui, että piti, minä en ehkä halunnut vain leikkiä tällaista kissa-hiiri-leikkiä, jossa mikään ei ollut selvää minkään suhteen.
- Ei kai, mutisin kuitenkin hieman vaisusti ja laskin katseeni. Eliaksen käsi laskeutui leuallani ja mies nosti kasvoni itseään päin.
- Eli pitää, mies sanoi ja pyöritin päätäni.
- Eiku ei... Ei tarvii, sanoin hieman käheästi ja katsoin Eliaksen silmiin.
- Älä stressaa Tuukka, mies sanoi ja hipaisi poskeani hymyillen sitten hieman katse minussa, - enkelikasvo, tämä kuiskasi ja tunsin taas punastelevani. Mikä minua nyt vaivasi? Hämmennyin tavallista helpommin. Eliaksen sanat saivat kuitenkin sydämeni läpättämään.
- Sä saat mut hämmentymään, ynähdin hiljaa ja Elias hymyili hieman.
- Onko se huono asia?
- En mä tiedä.
Elias kumartui hieman lähemmäs ja painoi hellän suudelman huulilleni. Silitin kevyesti miehen hiuksia ja tunsin oloni jotenkin huolettomaksi, hyväksi. Kosketin sormenpäilläni miehen kasvoja ja hymyilin hieman.
- Mä en vaan tajua mitä sä näät mussa, Elias sanoi ja naurahti vähän, - mä tiedän iteki etten mä oo ikinä ollu mikään unelmien vävypoika, tämän jatkoi ja minä hymyilin hieman, kasvot lähellä Eliaksen kasvoja.
- Mut sä oot hyvä just tollasena, sanoin ja painoin kevyen suukon miehen huulille, - ja sitäpaitsi sä oot komea ja suloinen, hauska, jännittävä, huomaavainen ja okei, joskus vähän ärsyttävä, mut ei se haittaa, mielenkiintoinen, hurmaava, sulle on helppo puhua ja sun kanssa on kiva olla, kuiskin ja painoin huuleni Eliaksen huulille. Tunsin miehen hymyilevän huuliani vasten ja se sai pienen hymyn nykimään omilla huulillanikin.
- Mä oon imarreltu, mies sanoi ja antoi vielä huultensa painua lämpimästi huulilleni, samalla kun kiersi sormensa niskaani. Siinä me istuttiin parvekkeella ja suudeltiin ja minä mietin, että se olisi voinut olla kuin jostain elokuvasta. Onneksi se ei ollut sitä, vaan täysin totta.
*
Jäin Eliakselle yöksi, sillä jotenkin se tuntui luontevalta ja niin, kyllähän minä halusinkin jäädä. Emme me mitään sen suurempaa edes tehneet, kunhan katsoimme jotain televisiossa pyörivää leffaa, jonka jälkeen saatoin nukahtaa miehen viereen siihen sängylle. En tiennyt missä vaiheessa Elias nukahti, mutta aamulla heräsin ennen tätä ja saatoin salaa vain katsoa miehen rauhallista, nukkuvaa olemusta. En tiennyt uskaltaisinko luottaa Eliakseen tai rakastua, mutta sen tiesin, että tuo mies oli lyhyessä ajassa muodostunut hyvin suureksi osaksi elämääni. En tiedä millä tavalla, mutta jollain erityisellä tavalla kuitenkin. Sipaisin pähkinänruskeita hiuksia ja painoin sitten pääni tyynyyn antaen katseeni kuljeskellä nukkuvissa kasvoissa. Elias oli edelleen omanlaisensa mysteeri, vaikka olinkin saanut tietää miehestä kokoajan enemmän ja oppinut tuntemaan tuon paremmin. Hipaisin Eliaksen kättä, kosketin sitä tatuointia tuon kädessä ja liu'utin sormeani tuon käsivartta pitkin alemmas. Kyynärtaipeessa ja käsivarressa oli piikitysarpia - ne olivat melko pieniä ja häilyviä, mutta kyllä ne huomasi kun katsoi lähempää. Auringonsäteet osuivat miehen hiuksiin ja iholle, enkä minä voinut taaskaan olla ajattelematta miten hyvältä Elias näytti. Tuntui hassulta ihastua mieheen ja vielä erikoisempaa oli se, että kyseessä tosiaan oli Elias. Siltikin tuntui siltä, että tuo mies oli kaikki mitä minä halusin ja tarvitsin - en usko, että kenenkään vierellä olisi ikinä tuntunut näin hyvältä.
Me joimme kahvit Eliaksen herättyä ja suuntasin sitten hieman vastentahtoisena takaisin kotiin. Olisin halunnut viettää Eliaksen kanssa aikaa pidempäänkin, mutta tiesin, että todistukset odottivat ja loman alkuun oli viikko, joten olisi pakko keskittyä niihin.
- Kai me nähdään ens viikolla? Elias kysyi ovella ja katsoin miestä.
- Tietysti, jos sä vaan haluat, vastasin ja hymyilin hieman.
- Tietty, mies sanoi ja hipaisi kättäni, - sullahan alkaa loma ens viikolla?
- Joo, lauantaina on kevätkirkko ja sitten, vastasin ja Elias hymyili hieman.
- Mitä sä kesällä? mies kysyi ja puristi kevyesti kättäni.
- Mä en oikeen tiiä, mitä sä?
- Emmä tiedä, vois jonnekin lähtee, tiiätkö vaikka festareille, Ilosaareen tai jotain, mies sanoi ja kohautti olkiaan, - lähetsä mun kaa jonneki lomalla? tuo kysyi ja minä hymyilin.
- Festareille kännäämään, panemaan telttaan, oksentamaan puskaan ja lopulta sammumaan poliisiauton viereen, ja sitä rataa? kysyin virnistäen ja Elias nauroi.
- Katos, sähän tiedät kuviot, mies tuumasi ja naurahdin kevyesti. Elias hymyili ja sipaisin hieman tuon poskea. En tiedä mitä meidän välillämme oli, mutta olo tuntui todella hyvältä. Eliaksen tunteet tosiaan vastasivat omiani ja se tuntui uskomattoman kutkuttavalta. Tuntuiko se aina näin loistavalta kun ihminen, johon oli ihastunut tunsi samoin? En osannut sanoa, mutta minun oli vaikea olla hymyilemättä kun Elias suukotti hellästi huuliani, kuiskasi heipat ja astelin sitten rappuun sekä sitä kautta lämpimään ulkoilmaan. Kesä näytti lähes olevan jo täällä ja loma alkaisi viikon päästä, eikä mikään tuntunut pilaavan mieltäni juuri nyt.
Koulussa otettiin viimeisellä viikolla tapojen mukaan aika rennosti. Palauttelin tiistaina viimeisimmät kokeet ja alkuviikosta me lähinnä vain katsoimme elokuvaa ja oppilaat viimeistelivät kuvaamataidon töitään. Ilma oli muuttunut niin lämpimäksi, että tarkeni t-paidalla ja minun oloni tuntui jotenkin koko viikon tosi kivalta. Tiesin tasan tarkkaan sen johtuvan Eliaksesta ja vaikka meidän välimme olivat vielä auki, niin nyt kun tiesin Eliaksen tunteista, niin uskalsin jopa uskoa tähän kaikkeen. Mies tuntui merkkaavan minulle aivan hurjan paljon ja vaikka Elias oli omanlaisensa ihminen, niin tiesin todella löytäneeni jotain erityistä. Hymyni tarttui opettajanhuoneessa muihinkin ja Mirva ihmetteli ääneen kokoaikaista hyväntuulisuuttani. Kuittasin kaiken kesän alkamisella ja se meni luonollisesti läpi, olihan syy ihan ymmärrettävä.
Niin, sitähän sanotaan, että mitä korkeammalla pilvilinnoissa hyppelee, niin sitä kovemmin sieltä sitten tullaan alas ja osutaan katuun. Minä olin pääasiassa optimistinen ihminen, mutta en yleensä innostunut liikaa, vaikka etsinkin asioista aina hyviä puolia. Näin Eliasta keskiviikkona ja sen jälkeen yli-iloinen oloni tosiaan latistui huimasti. Mies oli todella vaisu sekä etäinen, jopa viileä ja kun mainitsin asiasta sain vain olankohautteluita ja mutinoita väsymyksestä osakseni.
- Onks jotain sattunu? kysyin kun me istuimme yhden rauhallisenoloisen ravintolan terassilla olutlasien kanssa. Minulla ei ollut tapana koskeakaan mihinkään alkoholilliseen viikolla, mutta ei yhdestä oluesta mitään haittaa ollut. Elias nojautui tuolin selkänojaa vasten ja hieraisi hieman otsaansa.
- Ei oo, tuo totesi etäisesti ja hörppäsi kaljaansa, - mähän sanoin, että mä oon väsyny.
- Niin mut...
- Mä oon vaan väsyny, Tuukka, Elias keskeytti nyt jo hieman levottomana ja vilkaisi ympärilleen, - mun pitää varmaan kohta mennä, mies jatkoi ja siirsi katseensa minuun. Nyökyttelin hiljaa ja jotenkin tuntui pahalta. Elias ei ollut oma itsensä, mies oli jotenkin viileä ja innoton, enkä minä uskaltanut sanoa mitään, kun pelkäsin, että sanoisin jotain väärin. Oliko Eliakselle tapahtunut jotain? Mies vilkaisi ympärilleen ja uskaltauduin hipaisemaan sormillani Eliaksen pöydällä olevaa kättä. Mies säpsähti, joi lasinsa tyhjäksi ja nousi sitten.
- Mun pitää mennä.
- Miks? Mikä sulla on? ynähdin ja nousin itsekin. En ymmärtänyt miehen käytöstä, sillä vielä lauantaina tuo oli ollut niin hyväntuulinen ja läheinen.
- No ei edelleenkään mikään, mies totesi ja katsoi minuun, - nähään tässä taas, okei? Jos mä vaikka soittelen sulle? Elias sanoi ja nielaisin hieman. Miehen ääni oli etäinen ja minun teki mieli patistaa miestä kertomaan mikä oli, mutta tuskin se olisi mitään hyödyttänyt, olisin saanut Eliaksen vain ärtymään. Nyökyttelin hieman surkeana ja katsoin edessäni seisovaa miestä. Olueni jäi kesken, mutta ei se enää edes maistunut. Elias katsoi minua, sipaisi kevyesti poskeani kunnes vei kätensä pois ja katsahti ympärilleen. Mitä tuo pelkäsi? Sitä, että joku näki, siitäkö tämä johtui? Purin huultani ja astelin Eliaksen kanssa pois ravintola-alueelta. Eliaksen olemus ei muuttunut silloinkaan kun me kävelimme syrjemmälle. Tuo oli etäinen ja viileä, jopa luotaantyöntävä, silitti vain kevyesti bussipysäkillä kättäni kunnes mumisi heipat ja asteli bussiin. Minä tunsin oloni jotenkin hylätyksi. Eikö Elias halunnut olla seurassani kaikkien niiden sanojen ja tekojen jälkeen? Olin melkein vihainen miehelle, vaikka saattoihan tuo tosiaan olla vain väsynyt. Päätin olla pahoittamatta mieltäni, kai Elias tuosta piristyisi. Siltikin torstaina työpaikalla oloni oli jotenkin ahdistunut ja sain kuulla olemukseni muutoksesta, vaikka kuinka koitin hymyillä.
Eliaksesta ei kuulunut mitään torstaina tai perjantaina. Sain todistukset tulosteltua ja asiat hoideltua ajallaan, mutta kurkussa tuntui inhottava pala silti kokoajan. Tähänkö tämä jäi? En tajunnut miksei Elias voinut kertoa mikä vaivasi. Tuntui kauhean pahalta koska välitin ja tykkäsin siitä miehestä aivan liikaa. Tykkäsin niin paljon, että tällainen asia tuntui romahduttavan minut kasaan. Perjantai-iltana päätin soittaa miehelle, mutta sain kuunnella vain vastaajan tasapaksua naisääntä, sillä mies ei vastannut. Olo tuntui surkealta ja samaan aikaan huolestuneelta. Koitin ajatella huomista kevätkirkkoa ja sitten alkavaa lomaa, mutta olo ei tuntunut yhtään paremmalta. Makasin sohvalla ja tuijottelin kännykkäni ruutua. Jos Eliakselle oli sattunut jotain pahempaa? Rypistin otsaani hermostuneena ja pala kurkussani kasvoi, siirtyi painoksi rinnan päälle ja sydämelle. Ahdisti kauheasti ja se yksikseen kämpässä makoilu vain pahensi tilannetta. Mietin jos kysyisin Joelia, Lauria tai erästä pidempiaikaista tuttavaani Samua, tai vaikka Senjaa oluelle, että saisin ajatuksiani muualle. Samalla ääni päässäni soimasi minua - huomenna olisi vielä virallinen työpäivä, en kai minä voinut baariin lähteä. Purin huultani ja nousin istumaan, napaten kuitenkin lopulta kännykkäni. Hitot huomisesta, juuri nyt tuntui siltä, että tulisin vain hulluksi yksinäni neljän seinän sisällä.
*
Joel oli positiivisesti yllättynyt soitostani. Tiesin, että Joelista saisi seuraa vain hetkeksi, sillä miehellä oli tapana vetää pää täyteen ja hävitä sitten omille teilleen, mutta se riitti. Enhän minä kännejä vetämässä ollutkaan. Salaa toivoin myös, että näkisin Eliasta kaupungilla tai baarissa, mies kun viihtyi perjantaisin kyseisissä paikoissa aika tiiviisti. Jätin kansiot odottamaan huomista siihen keittiön pöydälle kunnes nappasin kaiken tarvittavan mukaani ja suuntasin ulos. Ilma oli hitusen viilentynyt, mutta melko lämmin edelleen ja vielä bussissa koitin soittaa Eliakselle, mutta sain tuntea oloni vain typeräksi kun kukaan ei vastannut. Eikö mies halunnut tavata minua? Jättikö tuo tahallaan vastaamatta vai oliko jotain sattunut? Koitin löytää jostain puhtia, ettei Joel alkaisi kysellä alakuloisesta olemuksestani, mutta paino rinnan päällä ei kadonnut minnekään. Minä olin, jos totta puhutaan, enemmän tai vähemmän hullaantunut, tykästynyt ja ihastunut Eliakseen ja nyt kun mies ei osoittanutkaan vastakaikua saatika vastannut puhelimeen, olo muuttui jotenkin sekavaksi. Välitin siitä miehestä niin paljon, että tuosta oli muodostunut osa elämääni. Keskustassa hyppäsin pois bussista ja tapasin Joelin baarin edustalla. Mies ei ollut yksin vaan tuon vierellä seisoi kaksi naista ja mies, jonka nimeksi muistelin Markoa. Joelin ympärillä oli aina ihmisiä ja olisi outoa jos tuo olisi odotellut minua yksikseen, joten sinällään en edes yllättynyt seurasta.
Saatoin todeta, ettei ne pari olutta ja humaltunut seura nostanut oloani yhtään paremmaksi. Mielessäni pyöri vain Elias ja vilkuilin kännykkääni, mutta kukaan ei ollut soittanut. Epätoivoisena katselin ympärilleni, mutta ihmisten joukossa ei näkynyt tuttuja kasvoja ja rentoa olemusta. Ainoastaan merkityksettömiä ihmisiä, niitä, jotka eivät kiinnostaneet minua pätkääkään. Minua kiinnosti vain yksi, mutta jouduin painamaan katseeni alas yhä uudestaan.
- Mikä sulla on Tuukka? Sä oot vähän vaisu, Joel hölötti ja kohauti olkiani.
- Mä oon vaan väsyny, sanoin ja huomasin kuulostavani Eliakselta. Vaan väsynyt. Mikä ihana valhe, joka meni läpi kerta toisensa jälkeen. Joel katsoi minua hetken hieman huolestuneena, mutta hymyili sitten ja kumartui lähemmäs.
- Soita Senjalle, mä oon varma, että seki on tänään viihteellä, mies totesi ja minä huokasin hiljaa.
- Äh, en mä... mumisin ja vilkaisin ympärilleni.
- Noh... Ton blondin nimi on Emilia jos seura kiinnostaa, tuo jatkoi virnistäen, vilkaisi mukanaan tullutta naista ja minun teki mieli läimäistä Joelia. Niin kuin tässä nyt jotain sänkyseuraa oltaisiin hakemassa - tai no, sitähän Joel aina itse kyllä olikin, mutta minä en ollut samanlainen. Tiesin Joelin koittavan vain piristää, mutta miehen tekniikka ontui kohdallani aika paljon. Ähkäisin jotain ja nousin ilmoittaen meneväni vessaan. Joel kohautti olkiaan ja kääntyi poispäin minusta hörpäten juomaansa. Tanssilattia oli täynnä ja musiikki pauhasi, mikä sai oloni tuntumaan vain ahdistuneemmalta. Eräs varmaan kymmenen vuotta nuorempi nainen hymyili minulle flirttaavasti baaritiskillä, mutta käänsin katseeni pois ja päätin yksinkertaisesti vain lähteä. Koko baariin lähteminen tuntui yhtäkkiä surkeimmalta idealta ikinä ja omatuntokin kolkutteli kun mietin huomista. Kävelin narikan kautta ja lopulta astelin hitusen viilentyneeseen kevätilmaan. Kello ei ollut tuskin paljoakaan ja totesin bussin lähtevän parinkymmenen minuutin kuluttua, joten ehtisin hyvin kävellä pysäkille. Vilkaisin kännykkäni ruutua, joka näytti melkein ivailevalta tyhjyydessään. Ei viestejä tai puheluita. Järsin alahuultani ja astelin hieman levottomin askelin katua pitkin. Kovaääninen teiniporukka asteli minua vastaan humaltuneena ja sai toisella puolella tietä kulkevalta vanhemmalta pariskunnalta moittivan katseen osakseen. Hymähdin itsekseni ja huokaisin melko raskaasti, antaen sitten katseeni nousta ylös siitä maasta.
Oikeastaan melkein heti nostettuani katseeni, huomioni kiinnittyi erään baarin edustalle. Eikä ihan syyttä. Edessä avautuva näky sai jalkani pysähtymään ja sisälläni humahtamaan melko rajusti. Elias. Saara. Elias ja Saara. Mies sytytteli humalaisesti naureskellen tupakan ja kikatteleva nainen painautui kiinni entisen miesystävänsä kylkeen.
- Sulle ei enää tarjoilla, Elias naurahti sammaltaen Saaralle ja kiersi kätensä naisen ympärille hieman horjahtaen. Tunsin miten jotain kylmää kietoutui sisuksiini, puristi niin kovasti, että hengittäminen tuntui vaikealta. En voinut uskoa näkemääni.
- Miten sä sen muka estät? Saara kikatteli ja painautui kiinni Eliakseen, kiertäen kätensä tuon ylävartalon ympäri.
- On mulla keinoni, mies sammalsi virnistäen. Tuon kädet liukuivat Saaran vartalolla ja huulet painuivat punatuille huulille nälkäisinä ja vaativina. Tajusin pidättäväni hengitystäni. Jalat tuntuivat heikoilta ja tunsin halua juosta pois. Halua juosta mahdollisimman kauas näkemästäni ja huutaa pelkästään silkasta pahasta olosta. Mietin, että alkaisin itkeä siinä kadulla, mutta loppujenlopuksi en tehnyt mitään - seisoin vain siinä ja tuijotin uskomatta näkemääni. Tuntui kuin joku olisi kaatanut kylmää vetta niskaan litrakaupalla. Sisuksia kuristi, tuntui niin pahalta. Tätäkö minä Eliakselle olin? Jokin väliaikainen ihminen, jolta sai läheisyyttä siihen asti kun he saisivat Saara kanssa asiansa selviksi? Viha kuohahti sisälläni. Miten tuo mies kehtasi! Tunsin todellista tarvetta kävellä ja vetää Eliasta turpaan, ja oikeastaan siinä samassa lähdinkin raivoissani kävelemään miestä kohden. En minä siinä ajatellut yhtään pidemmälle ja ilmeisesti ne pari lasillista olivat vielä antaneet minulle rohkeuttakin ihan mukavasti.
- Elias, ärähdin ja jos olisin voinut ajatella selkeästi, olisin varmasti säikähtänyt vihaa huokuvaa olemustani, joka ei ollut yhtään ominainen kaltaiselleni ihmiselle. Mies kääntyi katsomaan minua humalaisilla silmillään, eikä edes siirtänyt kättään pois Saaran lanteilta tai koittanut peitellä läheisyyttään naista kohtaan.
- Ai Tuukka.
- Tätäkö se sulle oli! tajusin lähinnä huutavani ja tönäisin Eliasta rintakehään, - ois pitäny arvata millanen kusípää sä oikeesti oot! jatkoin ja ääneni värähti vaikka koitin kuulostaa uhkaavalta. Minun teki mieli vaan lysähtää maahan ja jäädä siihen makaamaan loppuelämäkseni, mutta nyt sain hurjasti voimaa raivostani.
- No mitä sä oikeen kuvittelit?! Elias älähti humaltuneena ja horjahti hieman, - mitä sä oikeen kuvittelit...? mies kähähti hiljempaa ja siinä samassa, sen kummepaa ajattelematta, iskin raivoissani nyrkkini miehen kasvoihin saaden tuon kiroilemaan. Rystysissä kirpaisi, mutta en välittänyt. Saara katsoi meitä järkyttyneenä. Olin minäkin järkyttynyt lyönnistäni, mutta nyt en ajatellut asiaa tai käytöstäni. Mielessäni pyöri vain Elias ja Eliaksen kädet Saaran lanteilla ja huulet naisen huulilla.
- Mitä te oikeen nyt! nainen huudahti ja siinä samassa Elias tarrasi minua paidantinnuksista ja painoi voimalla vasten seinää. Mies oli humalassa, mutta onnistui silti pääsemään niskan päälle, mikä vain lisäsi vihaani. En voinut uskoa tätä. Olivatko kaikki ne sanat olleet vaan typeriä valheita? Eikö minulla ollut mitään merkitystä? Tunsin oloni niin käytetyksi ja surkeaksi, että olin valmis itkemään.
- Mä vihaan sua, sähähdin ja Eliaksen ote muuttui kipeämmäksi. Ähkäisin hieman kivusta ja mies tuijotti silmiini niillä humaltuneilla silmillään.
- Mä en oo mikään homo, Elias sanoi ja näytti yrittävän vakuuttani minun sijaan lähinnä itsensä, - mä en oo homo, helvettí, mies toisti vahvistaakseen sanomaansa ja tunsin miten kylmä sisälläni kasvoi.
- Ette kai te vaan musta tappele?! Saara huudahti kauempaa ja minun teki mieli alkaa raivota tuolle asiasta tietämättömälle naiselle silkasta ärtymyksestä. Tuntui niin pahalta ja voimattomalta. Minä välitin Eliaksesta, ja tykkäsin todella, aivan liikaa - enemmän kuin kenestäkään aikoihin ja olin luullut saavani vastakaikua.
- Pitäkää vaan toisenne! huusin vihaisena, tönäisin miehen irti itsestäni ja jouduin puremaan hammasta etteivät kyyneleet olisi oikeasti tulleet. En minä voinut olla näin herkkä! Käänsin selkäni noille kahdelle ja lähdin kävelemään puolijuoksua kohti pysäkkejä. Tuntui niin pahalta, niin kuin kaikki olisi yhtäkkiä romahtanut niskaani. Kaikki Eliaksen kauniit sanat pyörivät päässäni ja raivoissani ravistin päätäni. Pysäkillä seisahduin horroksenomaisesti ja bussin tullessa astelin sisälle tuijottaen eteeni. Mielessäni pyöri vain Elias ja se mitä olin juuri äsken nähnyt. Kirosin omaa typeryyttäni. Miten olin uskaltanut luottaa tähän kaikkeen, tuohon mieheen? Nojauduin ikkunaa vasten ja suljin silmäni koittaen olla ajattelematta mitään. Se oli toivotonta.
Kotiin päästyäni oloni oli muuttunut lähinnä hyvin sekaiseksi. Olin vihainen, pettynyt, katkera ja niin kauhean surullinen samaan aikaan, etten tiennyt mitä tehdä. Minni tuijotteli minua ja olemustani säikähtäneenä pöydän alta ja sen kummempia miettimättä nappasin hyllystä valkoviinipullon ja kaadoin itselleni lasillisen. Kylmyys puristi sisuskalujani, pala kurkussani vain kasvoi. Lysähdin alas ja nostin kasin huulilleni juoden pitkän huikan. Emmehän me Eliaksen kanssa olleet suhteessa tai mitään muutakaan, mutta siltikin, tunsin oloni niin käytetyksi ja petetyksi. Kyyneleet pyrkivät silmäkulmiini ja pidättelin niitä kaikin voimin. Hengitys pätki ja nosti käden suuni eteen. Pojat ei itke. Miehet ei itke. Saatoin melkein kuulla isän äänen päässäni. Miehellä oli ollut tapana toistella tuota minulle jo lapsena, mutta nyt ei auttanut. Hengähdin hiljaa, työnsin viinilasin kauemmas ahdistuneena ja kohta tunsin kuinka kyynel eksyi väkisin poskelleni. Pyyhkäisin sen äkkiä pois, mutta pian toisesta silmäkulmasta tipahti jotain märkää ja valui hiljalleen alemmas. Vihaisena pyyhin kasvojani ja silmiäni. Minähän en hitto itkisi yhtään enempää sen miehen takia. Kiskoin viinilasin tyhjäksi ja tajusin käsieni hienoisen tärinän. Miten minä huomenna saisin itseni sinne kirkkoon? Painoin pään käsiini voimattomana ja yritin koota itseni, mutta tuntui niin pahalta ja yksinäiseltä, että lopulta kaadoin itselleni uuden lasillisen ja toivoin sen auttavan. Sitä se ei kuitenkaan tehnyt, ei todellakaan, vaan jokaisella hörpyllä olo muuttui lähinnä entistäkin surkeammaksi.
|