Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Viuhkan varressa 2

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   12.10.10 19:48:12

Edellinen

Jatkuu myöhemmin :) Ja lisäsin flanun meseen.

Re: Viuhkan varressa 2

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.10.10 19:57:41

arvelinkii et se oli sinä :) nyt mul on sinä ja ananas ;)

Lähettäjä: NictorNactor 
Päivämäärä:   12.10.10 20:33:53

Ääh, mä en uskalla sinuu lisätä, ties vaikka tulisit ja tappaisit mut yöllä! :--D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.10.10 20:41:39

Emmä ketää syö :D. Paitsi Anttia<3 ja homovauvaponia<3.

Mä vvoisin haluta työmatkalukemista *bambikatse*

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   12.10.10 22:10:58

Mäki toivoin iltasatua mutta ei :(((((

Noh pitää lähtä sakusen kainaloon nukkumaan, jos se kertos mulle kivoja iltasatuja

flanu ihan rakastunu ;)
vaikka kylläkin mäkin syön sakua mut se on ainut ihminen ketä syön :DD Kaikista paras oli ku se yks päivä käveli ilman paitaa ja "kato mun mahaa, ihan niinko ois piraijalauma hyökänny kimppuun" vähän vissii innostuin, vaikka ihan hellästi vaan purin ni oli hampaanjälkiä vähän mahassa :( :DD

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   13.10.10 06:11:44

Haha! Voi anskunansku (mä keksin sulle lempinimen :D), mä en sentäs ihan NOIN pahasti syö Anttia. Tosin sen äite ja koulukaverit oli vähä naureskellu, ko kaulaan olin tehny pari omistuskirjotusta ;). Mut ne oli pieniä!

Ehkä sä oot ku piraijalauma?

Mut joo, voin mä myöntää olevani iha in löööv, mun homovauvaan, ja Anttiinki. Ne vaan on ne mun elämän miehet tällä hetkellä.

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   13.10.10 08:42:45

Voi teitä rakastuneita :D Varmaan myöhästyn koulusta, kun tuo yks ehti varastaa auton heräämällä ennen mua :( No sama se, voinpahan olla viimeisen ja ärsyttävimmän tunnin pois, kun tänne tulee joku ihme röörinrassaaja. Pitää olla kotona <3

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   13.10.10 10:53:31

Rööri-Roopen kanssa ollaan täällä kaksin. Se kehu meidän vessaa :D "Ohhoh, onpa teillä tyylikäs helpotushuone". Lukemista teille

--

Hävityn Jyväskylä-pelin jälkeen oli mukavaa, kun oli muuta ajateltavaa. Pelimme Valoa vastaan oli ollut kauden surkein, ja minua oli hävettänyt pukukopissa. Minulle oli käynyt pelinjohtajille melko tyypillinen virhe. Olin antanut ajatusten liikkua liikaa henkilökohtaisissa asioissa, enkä siksi ollut ollut terävimmilläni. Pojat eivät tietenkään syyttäneet minua tappiosta, vaikka pyytelinkin anteeksi otteeni herpaantumista. He olivat sitä mieltä, että tällaista sattui kaikille, mutta pelkäsin silti, että sama tahti jatkuisi muissakin peleissä. Manu ei selvästi ollut minulle hyväksi pelipäivinä tai niitä edeltävinä päivinä. Kunhan näkisin hänet, tekisin selväksi tunteeni häntä kohtaan. Oli väärin joukkuetta kohtaan, että otteeni lipsuivat Manun takia. Olkoonkin, että Reko oli ilahtunut ikihyviksi kuultuaan Manun pyytäneen minua ulos. Aina kun olimme sattuneet olemaan kahdestaan, hän oli vakuuttanut käsi sydämellä minun olevan parasta Manulle. Epäilin, tiesikö Reko isoveljensä parhaasta mitään. Toinen, joka ilahtui kuullessaan Manun kutsusta, oli tietenkin Veera. Hän hihkui kuin päiväkoti-ikäinen ja julisti, että oli alusta saakka tiennyt minun tykkäävän Manusta. Luojan kiitos, ettei hän alkanut ruotia kanssani Manun tuntemuksia. Olisin joutunut tukkimaan hänen suunsa jollain.
”Jännittääkö sua?” Veera uteli lauantai-iltana. Hän oli tullut käymään luonani, kun Toni oli lähtenyt työkavereittensa kanssa keilaamaan. Olimme tehneet pieniä napostelupaloja kurkusta ja porkkanoista ja käyneet ostamassa karkkia ja sipsejä. Veera oli tuonut muutaman hauskan komedian, joista olimme katsoneet kaksi, ja nyt istuimme sohvalla juttelemassa.
”Kyllä mua ehkä hiukan jännittää”, myönsin syötyäni kurkunpalan. ”Mutta en mä anna itseni jännittää liikaa, koska voihan olla, ettei Manu soita enää.”
”Soittaa se”, Veera vakuutti varmalla äänellä. ”Mä tunnen sen ehkä hieman paremmin kuin sinä. Ja voin vakuuttaa, että sen tapana ei oo huijata.”
”No miten sen nyt ottaa”, mutisin.
”Mitä?”
Vilkaisin Veeraa, joka näytti odottavalta, eikä minun auttanut kuin kertoa Manun huijaus Itä-Länsissä. Sen jälkeen Veeran kasvot kirkastuivat ja hän tivasi hoitoni nimeä. Värähdin hoito-sanan kohdalla.
”Sillä ei oo mitään merkitystä”, kieltäydyin kertomasta Eetun nimeä Veeralle. ”Eikä se sitä paitsi ollut mikään hoito. Silkka humalassa tehty johtopäätös hypätä sen sänkyyn.”
”No varmaan piristi kuitenkin”, Veeran ääni oli monimielinen. ”Mun mielestä sä näytät paljon sirkeämmältä kuin aiemmin.”
”Kiitti vaan.”
”Ei kun ihan tosi”, Veera totesi ja sitten hänen silmänsä levisivät suuriksi: ”Älä vaan sano, että se oli Ilari kenen kanssa sä olit sängyssä.”
Räjähdin nauruun ja iskin Veeraa nyrkilläni reiteen.

Sunnuntaina heräsin puolilta päivin ja tarkistin heti puhelimeni. Manu ei ollut soittanut, enkä ollut oikeastaan sitä odottanutkaan vielä tähän aikaan. He olivat luultavasti lounaalla joukkueen kanssa, jos olivat vielä edes lähteneet. Realistisempaa oli odottaa soittoa vasta iltapäivällä. Eikö Manu nimenomaan ollut sanonut soittavansa sitten, kun he olivat palanneet takaisin Vimpeliin? Lojuin sängyssä reilun tunnin unelmoimassa tulevasta. En ollut koskaan käynyt Seinäjoella, joten en tiennyt mitä odottaa kaupungilta. Mitä Manu oli suunnitellut meidän tekevän, siitä minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä. Manun tuntien se saattoi olla mitä tahansa. Kun viimein yhden aikaan pääsin ylös sängystä, minusta tuntui kuin olisin leijunut muutaman sentin lattian yläpuolella. En malttanut odottaa, että Manu soittaisi ja ehdottaisi päivää tapaamiselle. Kävin laittamassa kahvinkeittimen päälle, pukeuduin lyhyeen kesämekkoon ja kipaisin pihalle hakemaan lehden. Postilaatikoilla tapasin muutaman asunnon päässä asuvan iäkkään naisen, joka tervehti minua aina ystävällisesti ja joka välillä ilahdutti minua tuomalla tuoreita leivonnaisia.
”Huomenta”, sirkutin rouvalle.
”Päiväähän tämä jo on”, hän vastasi hymyillen.
”Niin taitaa olla”, korjasin hiukan nolona. Tämän talon vanhukset tuntuivat olevan tiukkoja vuorokauden ajoista.
”Haluatko tulla päiväkahville tänään?” rouva ehdotti.
Au, ajattelin hiljaa. Minä en rehellisesti sanottuna halunnut alkaa kaveerata talon mummojen kanssa. Heitä oli mukava tervehtiä ja vaihtaa joskus muutama sana, mutta en todellakaan halunnut alkaa vierailla heillä.
”Mulla on tänään muuta”, yritin kuulostaa vilpittömän pahoittelevalta.
Naapurini nyökkäsi ja lähti köpöttelemään omaa asuntoaan kohti. Sieppasin nopeasti lehden postilaatikostani ja harpoin takaisin ylös. Tietenkin Manu oli yrittänyt silloin soittaa, kun olin ollut pihalla. Voihkaisin ääneen, mutta pakotin itseni tekemään voileipiä ja kaatamaan kahvia ennen kuin soitin takaisin. Manu vastasi melkein heti ja kuulosti ilahtuneelta.
”Mä olin hakemassa postia”, selittelin hänelle.
”Ei mitään”, Manu sanoi. ”Mä taisin soittaa aiemmin kuin lupasin.”
”Niinhän sä taisit.”
Sitten olimme hetken hiljaa ja kuuntelimme toistemme hengitystä. Minulle tuli hiukan teini-iän ihastukset mieleen, kun emme puhuneet mitään.
”Siitä aiemmasta”, Manu sai ensimmäisenä suun auki. ”Sopisiko sulle ensi viikon torstai?”
”Meillä on treenit”, sanoin tarkasteltuani kalenteria, joka lojui avoimena keittiönpöydällä.
”Piru. Monesta moneen?”
”Viidestä puoli seitsemään.”
”Onko teillä perjantaina mitään?”
”Ei.”
Seuraavat treenit olisivat vasta lauantai-iltapäivällä, sillä poikkeuksellisesti meillä olisi peli sunnuntaina. Hyvin harvoin A-poikien sarjaohjelmassa pelit sattuivat viikonlopulle. A-junnuissa pelipäivät olivat pääosin maanantai, keskiviikko ja torstai.
”Kuule, tehdään niin, että mä tuun hakemaan sut torstaina heti teidän treenien jälkeen ja lähdetään sitten Seinäjoelle”, Manu ehdotti lyhyen tuumaustauon jälkeen.
Jessus, en minä halunnut lähteä ulos joukkueen verkkareissa ja isossa t-paidassa.
”Sopiiko?”
”Tietenkin”, vakuutin ja yritin kuulostaa iloiselta.
”Hyvä, nähdään silloin.”

Alkava viikko oli peleistä vapaa, mutta se ei tarkoittanut sitä, etteikö meidän olisi pitänyt treenata normaaliin tapaan. Tiistain harjoitukset olivat täynnä kiusoittelua ja nimenomaan minuun kohdistunutta kiusoittelua. Reko oli tietenkin kuuluttanut koko joukkueelle saaneensa tietoon, että minut oli pyydetty ulos Jyväskylän-pelimatkalla, mutta onneksi hän ei ollut kertonut Manun nimeä. Pojat tuntuivat olevan melko vilpittömiä, kun kiusoittelivat minua tapaamisesta.
”Johan sulta on ehtinyt unohtua, miten seksiä harrastetaan”, Kasperi virnuili minulle.
Näytin hänelle kieltä, enkä kommentoinut mitään. Päinvastoin, muistin ihan äärettömän hyvin, miten seksiä harrastettiin.
”Kerronko sulle?” Kasperi jatkoi.
”Hys, täällä on alaikäisiä”, virnistin ja viittasin Heikkiin.
Taas sain pojat nauramaan. He selvästi tiesivät Heikistä jotain sellaista, mitä minä en. Siinä taas näkyi se, etten tuntenut pelaajiani kovinkaan paljon pintaa syvemmältä. En voisi ehdottaa mitään tutumisiltaa, he haukkuisivat sen luultavasti heti homojen hommaksi. Eikä joukkueemme ollut mikään sievien puppelipoikien tiimi.
”Heikkikö ei kovana naistenmiehenä muka tiedä, miten pannaan”, Ilari sai ensimmäisenä naurunsa laantumaan. ”Sä et varmaan tiedäkään, kuka tämän joukkueen naistennaurattaja on.”
Ei, ilmeisesti en tiennyt. Olin automaattisesti kuvitellut sen olevan Ilari. En tiedä oliko se jotenkin tyypillistä, että kauniimman sukupuolen edustajat kiinnittivät huomionsa paremmin lukkareihin kuin muihin ulkopelaajiin. Mene ja tiedä, minulle kelpasi kuitenkin vain ykkösvahti.
”Voitaisiin pitää saunailta parin viikon päästä”, ehdotin, kun venyttelimme yhdessä harjoitusten lopussa. ”Mun synttärit on silloin lauantaina.”
”Paljon sä täytät?” Heikki kysyi.
”Arvaa.”
”Kaksikymmentä?”
Oli minun vuoroni nauraa. Heikki kyllä tiesi siinä missä muutkin oikean ikäni, mutta taisi vain kohteliaisuuttaan arvata alakanttiin. Kerroin täyttäväni 26 vuotta.
”Et näytä niin vanhalta”, Samu sanoi.
”Voi kiitti.”
”Mutta kyllä me nyt saunailta Vallun kunniaksi järkätään”, Ilari totesi. ”Ei mitään tosi-tv-bileitä, että mietoja alkoholijuomia on vaan tarjolla.”
”Kuin monella teistä on oikeasti ikää juoda väkeviä?” sanoi Taneli, joka oli tähän asti kuunnellut huvittuneena jutteluamme.
”Eihän juomiseen mitään ikärajaa tarvi”, Jussi huudahti. ”Hyvinhän viina menee alas kurkusta, vaikka ei ikää olekaan.”
”No, mietitään vielä sitä saunailtaa”, keskeytin, kun pojat alkoivat kiistellä ikärajoista.

Lähettäjä: ananas. 
Päivämäärä:   13.10.10 11:19:05

mäki myönnän olevani in lööv :Dd voiko olla muutakaan ku on maailman ihanin mies :Dd mutta tuu toki flanu säki höpöttelypikkareihin ni jamis ei hirtä meitä ku puhutaan täällä ohi aiheen :D

Lukasin vähä mutta oon koulussa ja puhelimella ni luin vähä sivusilmällä mutta kivalta vaikutti, illalla luen sit kunnolla :Dd

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   13.10.10 14:52:38

Joo mä selvitän itteni sinne :D..

Hieno pätkä, aika mahteja kyllä noi poitsuubelit. Vois melkein sanoa, että miehet...

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   13.10.10 17:35:15

Joo nyt luettu kunnolla ja olikin oikein kiva pätkä :) Miks mulle kehittyy vaan koko ajan enemmän ja enemmän sellanen mielikuva että lätkäjätkien touhu on aika samanlaista :DD

Ja nyt ylös ja ulos ja lenkille sakun kans :DD Apua, pysynköhän ees sen perässä, en varmaan :DD

Päivämäärä:   13.10.10 19:51:15

Jeij, mahtava pätkä! Rakastan sua ;3

Manu on mun ;)

Lähettäjä: flanelli (eo) 
Päivämäärä:   14.10.10 15:23:26

Jamis unohtanu meijät? Missä on päivän pätkä?

Lähettäjä: Jamis 
Päivämäärä:   14.10.10 15:56:01

En mä oo unohtanut, se ei oo vielä aivan valmis.

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   14.10.10 16:12:37

Välipätkä ennen suurta kohtaamista :D

--

Ennen torstaita ehdin käydä keskustelemassa Markon ja muutaman muun Ankkureiden taustatukihenkilön kanssa jatkosta. Sopimukseni oli vain tämän vuoden käsittävä, mutta miehet tekivät ehdottoman selväksi, että halusivat nähdä minut ensi vuonnakin Alajärvellä. Menestyksemme oli poikinut joukkueellemme muutamia lisäsponsoreita. Tällä hetkellä sijoituksemme oli lohkossa toinen, tasapisteissä Nurmon kanssa. Nurmolla oli vain yksi enemmän voitettuja pelejä.
”Mä en oo vielä miettinyt jatkoa”, sanoin rehellisesti, kun miehet esittivät asiansa lounastapaamisella. ”Jos mun työtilanne jatkuu, niin hyvin mahdollista, että voin jatkaa.”
”Meillä on siis toivoa?” Marko naurahti.
”Joo.”
”Opettajillahan on pitkät kesälomat”, toinen miehistä aloitti. ”Etkö voisi miettiä sellaista mahdollisuutta, että vaikka muuttaisitkin työn perässä muualle, jatkaisit pelinjohtajana täällä?”
Sitä vaihtoehtoa ei minun listassani ollut. Tuskin jaksaisin ajella edestakaisin Alajärven ja mahdollisen uuden kotipaikkakuntani väliä keväällä. Kesällä voisin tietysti muuttaa tänne, mutta heti töiden alettua matkustaminen jatkuisi. Minusta ei olisi siihen, tiesin sen, mutta en kieltäytynyt miettimästä asiaa. Oli turhaa suunnitella mitään jos-pohjalle, kun minulla ei ollut vielä töitä. Olin kesän aikana unohtanut etsiä vapaita opettajanvirkoja. Olin valmis muuttamaan melkein minne tahansa, mutta toki haluaisin sellaiselle paikkakunnalle, jossa minulla oli entuudestaan tuttuja. Alajärvelle muuttaminen oli palauttanut mieleeni, miten rankkaa oli asua paikassa, jossa ei ollut ketään puolituttuakaan.
”Vieläkö teillä on loppukauden suhteen samat suunnitelmat?” Marko antoi ensi kauden asioiden olla.
”Totta kai”, nyökkäsin sanojeni vakuudeksi. ”Näin pelinjohtajan näkökulmasta katsottuna, meillä on realistisemmat tavoitteet mestaruuteen nyt kuin viime vuonna.”
”Mikäs viime vuonna mättäsi?”
”Juteltuani pelaajien kanssa mulle tuli sellainen käsitys, että joukkueelle oli painotettu vain mestaruuden tärkeyttä”, sanoin. ”En kiellä, etteikö edeltäjäni ollut hyvä pelinjohtaja, mutta joskus menestyksennälkä voi sumentaa todellisuudentajun.”
Paasasin vielä kymmenen minuuttia siitä, miten viime kaudella pelaajille oli toisteltu, että vain mestaruus merkitsi jotain ja sitä haettaisiin keinolla millä hyvänsä. Juuri se oli luultavasti suurin syy siihen, että kultamitalit olivat karanneet Kiteelle. Tiukassa paikassa mestaruushumalaan jo etukäteen tuupatut pelaajat olivat menettäneet tuntumansa peliin.
”Sä taidat olla maineesi veroinen pelinjohtajat”, miehet totesivat yhteen ääneen, kun olin vaiennut.
Mutta olisinko enää, jos joukkueemme ei voittaisi mestaruutta tällä kaudella?

Lounastapaamisen reipastuttamana kotiin päästyäni avasin läppärini pitkän tauon jälkeen ja lähdin surffailemaan vapaita opettajanpaikkoja. Kävin läpi ensin kaikki tuttavieni paikkakunnat ja löysinkin muutamia mielenkiintoisia työpaikkoja. Minun pitäisi laittaa vipinää kinttuihin, jos meinasin ehtiä lähettämään työhakemuksia määräaikaan mennessä. Energiaa riitti vielä muutaman työhakemuksen tekemiseen ja laitoin ne näkyvälle paikalle eteiseen, jotta muistaisin kiikuttaa ne postiin, kun lähtisin liikenteeseen. Seuraavaksi oli vuorossa torstain harjoitusten suunnittelua. Meillä olisi seuraava peli maanantaina kotona Ulvilaa vastaan. Pelistä ei tulisi helppo, sillä UPV:n pojat olivat tiistaina laittaneen kovasti kampoihin Nurmolle, joka oli ehkä suurin mestarisuosikki A-poikien superissa. Käytössämme ei ollut lainkaan videomateriaalia ulvilalaisten pelistä, enkä tiennyt muutenkaan heidän pelitapaansa. Meidän pitäisi lähteä valmistautumaan peliin normaalitaktiikalla, mutta olla valmiita muuttamaan sitä pelin tauolla. Paitsi jos saisimme peliin samanlaisen alun kuin KaMaa vastaan, meillä ei olisi mitään hätää. Harjoitussuunnitelmani katkaisi Veera, joka soitti ja oli haljeta riemusta.
”Nyt kuule urheilukamppeet kassiin ja äkkiä”, Veera hihkui ja kuulin, miten hän hyppi paikallaan.
”Miksi?”
”Lähdetään pelaamaan tennistä Kuortaneelle.”
”Sinne asti. Mitä varten?”
”Älä oo tommonen, Vallu”, Veera älähti. ”Tonin kaverit pelaa siellä joka vuosi tennisturnauksen, jonka voittaja saa jonkun mahtavan palkinnon. Lähtisit nyt, kiltti!”
Yritin kertoa, että minun pitäisi suunnitella huomisia harjoituksia ja maanantain peliä, mutta Veera vain tuhahti. Eihän hänenkään tarvinnut suunnitella harjoituksia tai pelejä, miksi minun siis pitäisi. En maininnut, että johdin peliä korkeammalla sarjatasolla kuin hän. Veera ei olisi siltikään jättänyt minua rauhaan.
”Vallu?”
Huokaisin isoon ääneen ja lupasin lopulta lähteä. Olisi varmaan parempi pelata tennistä Kuortaneella kuin homehtua kotona neljän seinän sisällä. Olin melko surkea tenniksessä, mutta voisin ihan hyvin palloilla kentänreunalla ja kommentoida muiden peliä. Sitä paitsi oli varmaan ihan terveellistä tavata välillä uusia ihmisiä.
”Nähdään kuudelta, me tullaan hakemaan sut”, Veera sanoi ja löi luurin korvaan.

Olin olettanut Veeran meidän tarkoittavan häntä ja Tonia, joten yllätys oli suuri ja epämiellyttävä, kun autossa istui Carita, joka tervehti minua hivenen kylmästi. Tottahan hän tiesi Manun kiinnostuksen minuun. Näissä pesispiireissä mikään ei takuulla pysynyt salassa.
”Ai sulla on oma maila”, Veera sanoi, kun istuin takapenkille. ”Mä otin varalta ylimääräisiä mailoja.”
Urheilulukiossa meillä oli ollut valinnaisena aineena tennistä ja niille tunneille olin hankkinut oman mailan, vaikka se ei ollut ollut välttämätön. Omasta mailasta oli kuitenkin hyötyä, sillä opiskelu- ja pelaaja-aikoinani olin käynyt useinkin pelaamassa tennistä. Lajista oli apua pesikseen, vaikka ne olivatkin täysin erilaisia.
”Piti saada sun ajatukset pois huomisesta”, Veera kertoi matkalla. ”Siksi mä jankutin sulle niin paljon.”
”Varmaan ihan hyvä asia”, myönsin. ”Iltaa kohden mä olisin vain kiertänyt kehää ja pureskellut kynsiä.”
”Minne sä oot menossa?” Carita tiedusteli kopealla äänellä tutkiessaan vaalean tukkansa latvoja.
Veera vilkaisi minua varoittavasti taustapeilin kautta. Turhaan, sillä en kuuna päivänä olisi mennyt kertomaan Caritalle minun ja Manun tapaamisesta. Hän oli vaikuttanut Manun juhlissa alkukesällä melko omistushaluiselta ja saattoi olla edelleenkin sitä.
”Seinäjoelle”, vastasin epämääräisesti, kun Caritan jäinen tuijotus alkoi olla liikaa.
”Hah, mitä jännittämistä Seinäjoessa on?”
En vastannut ja olin kiitollinen, kun Veera vaihtoi puheenaiheen tuttuun ja turvalliseen pesikseen. Hän ehdotti, että voisimme sunnuntaina ajaa Vimpeliin katsomaan miesten superia. Veto pelaisi Kouvolaa vastaan ja odotettavissa oli tiukka peli. Kaksi vahvaa ennakkosuosikkia, Veera luonnehti.
”Sopii mulle.”
”Mäkin voisin tulla”, Carita sanoi.
Kumpikaan meistä ei tietenkään kehdannut kieltää Caritaa tulemasta. Jatkoimme sunnuntaista puhumista hiukan innottomammin kuin aiemmin.
”Kerroinko mä, Veera, sulle, että Manu soitti eilen?” Carita pamautti yhtäkkiä.
”Et. Mitä se?” Veeran äänessä oli hiukan varautunut sävy.
”Halusi tavata mut. Sillä on kuulemma jotain selvittämättömiä asioita mun kanssa.”
Omahyväisempää äänensävyä oli vaikea kuvitella. Suljin silmäni takapenkillä ja teeskentelin nukahtaneeni. Halusiko Carita kertoa minulle pitävänsä Manua edelleen tiukasti talutusnarussa? Jos oikeasti piti, Manu saisi suksia hélvettiin luotani niin kovaa kuin pääsi.

Lähettäjä: Johannna 
Päivämäärä:   14.10.10 19:51:39

Ihana tuuo pätkä muuten, mut voiiiii piru tuota caritaa:(( ÄÄÖÄÖÄÖÄÄÖÄÖÄÖ eii saa Manu enää siihe olla lätkäässää:/ Valllu ja Manu :))

flanelli//saanko mäki lisätä sun mesen? :))

Päivämäärä:   15.10.10 18:28:49

Argh, idiootti Carita ;s

Muuten IHANA pätkä!!!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.10.10 03:10:26

Johanna, jos uskallat :D

Mä en osaa kommentoida tätä pätkää mitenkään, paitsi et Carita on ärsyttävä...

Lähettäjä: NictorNactor (ek.) 
Päivämäärä:   17.10.10 14:45:35

No ehkä mäkin sitten voisin sen lisätä, flanelli :D

Päivämäärä:   18.10.10 19:06:31

no flanelli.. ehkä mä justjust uskallan :DD

Päivämäärä:   18.10.10 20:43:41

Hups, en oo muistanu laittaa jatkoa. No yritän huomenna viimeistään saada teille lukemista :)

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   19.10.10 16:11:04

”Näyttää hyvältä”, Veera nyökkäsi minulle peilin kautta hyväksyvästi.
”Kiitti.”
”Ei kestä.”
”Ei kun kiitti kaikesta”, sanoin ja käännyin katsomaan häntä.
Veera heilautti kättään ja käski minun kiittää vasta sitten, kun Manu olisi sulaa hunajaa nähdessään minut. Hymyilin ja käännyin uudestaan peilin puoleen. Veera oli uhrannut vapaapäivänsä tulemalla luokseni makutuomariksi. Koska Manu oli aikonut tulla hakemaan minut suoraan harjoituksista, minun piti laittaa kaikki valmiiksi kotona. Onneksi kentän pukukopeista löytyi suihkut ja vessat. Voisin loppuverkan aikana juosta sinne ehostamaan itseäni. En kehtaisi lähteä huomattavasti meikattuna vetämään harjoituksia. Pojat eivät pysyisi nahoissaan, kun saisivat lisää aiheita kiusoitella minua kohentuvasta mieselämästäni.
”Mitä te teette Seinäjoella?” Veera uteli, kun laskostin nahkaiseen laukkuuni tummat farkut, tummanvioletin t-paidan, mustan neuleen ja mustat ballerinat.
”En mä tiiä lainkaan”, sanoin mennessäni hakemaan vessasta meikkejä. ”Sen takia kai tämä onkin niin jännää.”
Toisin kuin useimmat tuttavanaiseni, minä en ollut koskaan omistanut meikkipussia. Kaikki meikkini olivat aina lojuneet vessan kaapissa koriin tungettuna. Laukuissakaan en ollut osannut kantaa meikkipussia mukana, vaan olin surutta tiputellut veskojen pohjille huulikiiltoja, ripsivärejä ja puuterirasioita.
”Varmaan jotain söpöä, kuten ihana ravintola ja spagettia”, Veera maalaili.
”Tuskin. Mun on vaikea kuvitella Manua Kulkurina.”
Veeralla kesti vähän aikaa tajuta heittoni. Sitten hän purskahti hilpeään nauruun. Menimme keittiöön syömään kanasalaattia ja juttelemaan lisää illasta.
”Carita arvasi, että Manu on viemässä sut Seinäjoelle”, Veera totesi ja keihästi kananpalan lautaseltaan.
”Miten?” sydämessäni jysähti epämiellyttävästi.
”No sähän sanoit silloin tennispäivänä, että oot menossa tänään Seinäjoelle”, Veera sanoi. ”Ja Manu oli sanonut Caritalle, ettei ne voi tavata tänään, kun se on lähdössä Seinäjoelle. Totta kai Carita osasi yhdistää kaksi palasta toisiinsa.”
”Voi paska”, minulta pääsi. ”Se eukko aikoo takuulla sabotoida meidän illan.”
Veeran kasvoille nousi hieman pahastunut ilme. Hänenkin mielestään Carita oli rasittava, mutta silti he olivat hyviä ystäviä. Minäkin olisin pahastunut, jos joku olisi arvostellut minulle vaikka Valtteria.
”Carita on rasittava”, Veera myönsi, ”mutta ei se silti noin kamala oo.”
”Joo, ei.”

Veera ajoi minut kentälle. Hän toivotti parkkipaikoilla hauskaa iltaa ja käski minua soittamaan heti huomenna. Naureskellen heilautin hänelle kättäni ja menin portin yli kentälle. Paikalla ei ollut vasta kuin Reko, J-P, Topi ja Heikki, joista kolme viimeksi mainittua pelasivat jalkapallolla lentopalloa kentällä. Reko istui etukenossa katsomossa, mutta suoristui nähdessään minut.
”Sieltähän se meidän suvun kohutuin nainen saapuu”, hän kuulutti.
”Teidän suvun?”
”Susta on kuule puhuttu niin pirusti viime päivinä, että kaikki kumminkaimansiskotkin tuntee sut.”
”No jopas”, totesin Rekolle ja laskin kantamukseni penkille.
”Kyllä. Mutta valitettavasti suurin osa suvun naisista on sitä mieltä, että Manu teki jättivirheen jättämällä Caritan.”
Vaivoin sain pidettyä suuni kiinni. Minun käsityksen mukaan Carita ja Manu olivat vain liikkuneet jollain seurustelun esiasteella, mutta kai Aaltosen suvun naiset olivat pitäneet sitä seurusteluna. Kohautin olkiani ja sanoin, etten voinut sille mitään jos glamouria hehkuvasta Caritasta ei tullutkaan suvun virallista jäsentä.
”Mä en valita”, Reko virnisti. ”Sä oot miljoonasti parempi kuin Carita ”Luulen-tietäväni-kaiken-pesäpallosta” Grönroos.”
”Kiitti, sun mielipiteellä onkin arvoa.”
Rekon ilme meni epäileväksi.
”Vittuiletko sä?”
”En”, vakuutin vilpittömästi. En ollut tarkoittanut sanojani kettuiluksi, mutta kai ne olivat Rekon korvissa kuulostaneet siltä. Minusta oli oikeasti mukavaa tietää, että hän kannatti minun ja Manun suhdetta. Jos juttumme etenisi esiasteelta seurusteluksi saakka, olisi vain mukavaa jos Manun perhepiirissä olisi edes yksi minun takana seisova ihminen. Rekon sanat olivat viitanneet siihen suuntaan, että Aaltosen naiset arvostivat glamouria, jota ei minusta löytynyt.
”Vieläkö sun miesasioiden puinti on kesken vai voidaanko me aloittaa harjoitukset?” Ilarin närkästynyt ääni keskeytti minut ja Rekon.
”Aloitetaan vaan”, sanoin ja nousin nopeasti ylös.
Suurin osa joukkueesta oli kerääntynyt huomaamattani kentälle ja virittelivät keskikentällä jalkapallopeliä. Komensin Rekon joukon jatkoksi ja jäin itse istumaan. Viime aikoina olin pelannut alkujalkapalloa poikien kanssa tukka hiessä, mutta nyt en halunnut uusia aamuista suihkua pukukoppien hienhajuisissa suihkutiloissa.

Saatuani useita onnenpotkuja harjoitusten jälkeen kiiruhdin vaihtamaan vaatteet pukukoppiin. Kun saavuin kymmenen minuutin päästä laittautuneena kopista, oli joukkueeni vieläkin kentällä. He vislailivat minulle ja heittivät läppää, että minä näytin jopa ihan naiselta. Irvistelin heille hyväntahtoisesti. Jalkani tuntuivat normaalia painavammilta, kun kävelin kohti parkkipaikkoja. Manu oli siellä jo. Hän nojaili Hondaansa ja hymyili minulle leveästi.
”Vau”, hän vihelsi matalasti ja katseli minua päästä varpaisiin intensiivisesti.
”Kiitti”, hymyilin takaisin. ”Jätkät tuolla kuittailivat, että mä näytän naiselta. Taidan muuten vissiin mennä jätkästä.”
”Sä näytät upealta naiselta”, Manu imarteli.
Hymyni syveni. Olin saanut kuulla kohteliaisuuksia viimeksi kauan sitten ja aloin olla melko miellyttävässä olotilassa. Minua jännitti ihan pirusti, sillä Manu oli ensimmäinen vakavasti otettava ihmissuhteeni. En ollut seurustellut koskaan, sillä en laskenut seurusteluksi teini-iän suhteita. Ne pikemminkin olivat yhdessä olemista kuin seurustelua. Toki minulla oli kokemusta miehistä, muttei niin paljon ettenkö olisi halunnut lisätä sitä Manun kanssa.
”Mä kuulin, että te ootte tulossa sunnuntaina katsomaan meidän peliä”, Manu sanoi autossa.
”Joo, meillä on ollut jo pitemmän aikaa tarkoitus tulla katsomaan kunnon pesistä.”
”Vai kunnon miehiä?”
”Niitäkin”, naurahdin, ”mutta pääasiassa pesistä.”
Pesiksestä riitti puhumista ajomatkaksi. Ruodimme läpi miesten superpesisjoukkueet ja tämänhetkisen sarjatilanteen. Vimpelin sijoitus sarjassa oli nyt kolmas, mikä takasi heille varman jatkopaikan.
”Tuskin mitään niin radikaalia tapahtuu, että te putoatte kahdeksan parhaan ulkopuolelle”, sanoin. ”Miten paljon teillä on vielä runkosarjaa jäljellä?”
”Kolmisen viikkoa”, Manu vastasi. ”En muista tarkkaa ottelumäärää.”
”Meillä on enää kaksi viikkoa, sitten alkaa pudotuspelit.”
”Mitä mieltä sä oot nykyisestä jatkopelisysteemistä?”
Viime vuonna superpesiksessä oli kokeiltu vanhaa jatkopelitapaa, eli kahdeksan joukkuetta pelasi keskenään otteluita, joiden jälkeen neljä parasta pääsisi välieriin. Nykyään pelattiin taas ottelupareina, mikä oli ainakin minusta typerää. Runkosarjan voittajan ja kahdeksanneksi tulleen joukkueen välillä oli niin suuri tasoero joskus, että vain suurella sattumapelillä huonommalla joukkueella oli mahdollisuus jatkoon.
”Mä oon niin samaa mieltä”, Manu sanoi. ”Jos meidän kolmas sija pysyy, niin näillä näkymin me pelataan Lippoa vastaan. Tai siis, jos sarja pysyy loppuun saakka samana.”
”Mun entinen yläastekaveri pelaa Lipossa.”
”Ai, kuka?”
”Huuskonen”, virnistin Manun kasvoille levinneelle ilmeelle. ”Oli jo yläasteella kova soittamaan suutaan.”
”Yksi superin niin sanotuista idioottipelaajista. Ehkä vain se eräs sotkamolainen vie voiton siitä.”
”Samaa mieltä.”

Koska Manu oli varannut meille pöydän jostain minulle tuntemattomasta ravintolasta vasta kahdeksaksi, päätimme jättää auton parkkiin ja lähteä kiertelemään Seinäjokea. Ei ehkä romanttista, mutta minulle kelpasi. En ollut koskaan välittänyt romanttisista kävelyretkistä puistoihin tai rannoille. Manun seurassa saatoin rentoutua täysin ja olla oma itseni. Meillä oli paljon juteltavaa ja samoja mielenkiinnonkohteita, joten aika ei käynyt pitkäksi.
”Aiotko sä jatkaa vielä ensi vuonna Alajärvellä?” Manu uteli.
”Mä en oo miettinyt”, sanoin rehellisesti. ”Ei oo poissuljettua lopettaa kokonaan.”
”Minkä hemmetin takia?” Manu ei voinut käsittää. ”Sä oot loistava.”
”Pitää lopettaa huipulla, ettei vaan tule ryminällä alas sieltä”, heitin.
Manu antoi onneksi asian olla. Minua kiusasi, kun minulta udeltiin jatkosta. Kausi oli vielä ihan levällään, enkä halunnut sekoittaa sitä miettimällä sitä, missä ensi kaudella johtaisin peliä. Jos kautemme päättyisi mestaruuteen, minulle olisi kysyntää markkinoilla. Epäilijät siirtyisivät ykskaks taustajoukoiksi.
”Kerro vähän itsestäsi”, Manu pyysi, kun pysähdyimme linja-autoaseman luo istumaan.
”Tässä mä oon huono”, naurahdin. ”No, mä yritän.”
Valitettavasti kertomukseni keskeytti Manun puhelin. Hän veti sen esiin taskusta ja tuijotti näyttöä. Epämieluinen soittaja, arvasin, kun hänen otsansa rypistyi ja suupielet kiristyivät.
”No moi”, Manu vastasi varsin kyllästyneellä äänellä.
Hätkähdin kuullessani Manun puhelimesta tutun äänen.
”Pirun eukko”, kihisin ääneen.
”Mitä?” Manu kääntyi katsomaan minua. ”Ei, ei mulla tässä nyt oo mitään”, hän jatkoi puhelimeen.
Sain vähästä tarpeekseni. Nousin ylös penkiltä, katsoin Manua viileästi ja kiitin lyhyeksi jääneestä illasta. Onneksi olin ottanut laukkuni Manun autosta meidän lähtiessä kävelylle. Muuten olisin ollut rahaton. Ei tarvinnut kauaa miettiä, minne mennä. Marssin linja-autoasemalle, ostin bussilipun Alajärvelle ja menin takaisin ulos odottamaan.
”Vallu, mihin sä meet?” kuulin Manun huutavan minulle.
”Kotiin. Pidä oikein kivaa glamour-Caritan kanssa”, kivahdin hänelle takaisin.
”Voi @!#$!”
”Sanos muuta.”
”Et menisi”, Manu yritti vielä, kun bussini ajoi lähtölaiturille.
Totta kai minä menin. Minua ärsytti, että Manu oli edes vastannut Caritan puheluun. Hän olisi voinut lyödä Caritalle luurin korvaan ja keskittyä kokonaan minuun. Nousin bussiin kurkussa tiiliskiven kokoinen palanen. Manun pisteet olivat tippuneet silmissäni pohjamutiin saakka.

Päivämäärä:   19.10.10 17:07:39

no eii tommosia >:(... Carita on NIIIIIIIIIIIIn syvältä!! Manu ja vallu edelleeeenkii... niimpä.miksi sen piti ees vastata ku huomas et se oli carita.. sanoppa se. en tykkää! jatkoja :)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   19.10.10 19:29:57

Manu ei taida hallita naisasioita ihan täysin...

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   19.10.10 20:18:46

No ei taida joo...

Nousin bussiin kurkussa tiiliskiven kokoinen palanen.
>kurkussani

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   20.10.10 15:16:50

Eikä hallitse yks toinenkaan. En pysty nyt jatkamaan tätä tarinaa pariin päivään, mutta viikonloppuna jo ehkä jotain luettavaa. Koittakaa pitää tämä ylhäällä.

Päivämäärä:   20.10.10 18:13:19

Vitún Manu.
Vitún Carita.
Vitún Jamis.

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   20.10.10 19:21:39

Voi ei toivottavasti et puhu J:stä.

Ärsyttää, pimee, kylmä ja märkä. Onneks on kuiva ja lämmin kainalo tarjolla :D Ja viikonloppuna nokka kohti Turkkia ahh<3 Ja viel maailman parhaassa seurassa, varmaa vaikee arvata kenen kans :D

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   20.10.10 20:03:41

Suurin osa joukkueesta oli kerääntynyt huomaamattani kentälle ja virittelivät keskikentällä jalkapallopeliä.

*viritteli

Mä en yhäkään tykkää Manusta, sen hahmo on jääny jotenki epäjamismaisen ohueksi tässä. Tosin muistaakseni en tainnu hirveästi välittää Petjastakaan alun perin...
Tässä on jotenki muutenkin noiden henkilöiden syventäminen jääny vähän vähiin ja mun mielestä ehkä hiukan liian selkeet hyvis-pahis-asetelmat.

MUTTA, ihan hirveet plussat tosta lopun draaman alottelusta, toivottavasti siitä saadaan vähän lisää henkeä tähän! :)

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   20.10.10 23:08:47

Ananas, just siitä puhun.

Kiitti Jackets. Ehkä asia on näin, mutta en nyt jaksa ajatella tätä tarinaa ja henkilöitä syvällisemmin.

Päivämäärä:   21.10.10 16:06:40

Voi eiii, selvitä asiat ja ei mitän kiireitä tän kans :)

Me lähetää sunnuntai aamuna että sitte en oo ees lukemassa tätä viikkoon jos saat mitään kirjotettua, mutta yritä pärjätä :)

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   21.10.10 21:10:44

Saatte nyt jatkoa.

--

Sunnuntaina heräsin auringonpaisteeseen. Olin unohtanut laskea pimennysverhon alas ja nyt aurinko paistoi suoraan silmiini. Hautasin pääni tyynyyn ja mietin, kuinka ihanaa olisi vain jäädä vuoteeseen loppuelämäksi ja unohtaa kaikki muu. Varsinkin Manun ja epäonnistuneen torstai-illan halusin unohtaa, mutta en voinut. Carita-lehmä oli onnistunut pilaamaan täysin yhteisen iltamme ja oli varmaan hyvin tyytyväinen saavutukseensa. En voinut olla miettimättä, oliko Manu ajanut hänen luokseen kuluttamaan lopun illasta. Jos oli, niin Carita tuskin oli ollut kovin mielissään, kun Manu oli soitellut minulle. Torstain jälkeen olin saanut Manulta kaksikymmentä pahoitteluviestiä, mutta olin poistanut ne samantien. En halunnut vielä jutella hänelle. Tänään tuskin välttyisin kohtaamiselta, sillä Manu tiesi meidän olevan tulossa Vimpeliin. Veera, jolle olin kertonut torstain olleen erilainen, ei ollut hyväksynyt perumista ottelun suhteen. En ollut sanonut, etten tahtonut Caritaa mukaamme. Veera olisi pahastunut, jos olisin taas alkanut haukkua Caritaa. Joten paitsi Manun myös Caritan takia oloni oli tänä aamuna surkea. Vaivoin sain kiskottua itseni ylös sängystä ja suihkuun. Seisoin kuuman veden alla niin kauan, että nahkani punotti kuin intiaanilla ja kylpyhuone oli täynnä höyryä. Vedin tukkani nutturalle päälaelle ja kiedoin pyyhkeen ympärilleni. Leväytin makuuhuoneen tuuletusikkunan auki ennen kuin aloin pukea. Ikkunanpieleen kiinnitetty lämpömittari näytti melkein kolmeakymmentä lämpöastetta, joten päivän asuvalintani käsitti lyhyet, tummansiniset sortsit ja merimiestyylisen raidallisen t-paidan. Koska peli Vimpelissä alkaisi jo neljältä, minulla oli vain vajaa kolme tuntia aikaa laittautua. Vimpelin ja Kouvolan kohtaaminen kiinnosti takuulla pesishullua vimpeliläisyleisöä niin paljon, että meidän pitäisi lähteä tuntia aikaisemmin ajamaan Vimpeliin, jos mielimme päästä istumaan. Tai oikeastaan minun pitäisi lähteä aikaisemminkin, koska olin luvannut hakea Caritan ja Veeran Lappajärveltä kyytiini.

Toivoin loppuun saakka, että Carita olisi perunut lähtönsä. Kun pysäköin Hyundain tienvarteen, tiesin toivoneeni liikoja. Carita ei takuulla jäisi pois pelistä. Ei, kun hänellä olisi oiva tilaisuus näyttää uudestaan, miten tiukasti hän saattoi ohjailla Manua.
”No voi @!#$”, puuskahdin nähdessäni Caritan. ”Eihän me nyt mihinkään laukkakisoihin olla menossa!”
Carita, joka oli pukeutunut hehkuvan pinkkiin mekkoon ja samanvärisiin korkkareihin, lipui kotitalonsa alaovesta pihalle. Hän oli kihartanut hopeanvalkoiseksi muuttuneen tukkansa loiville kiharoille ja piilottanut silmänsä suurien aurinkolasien taakse.
”Sä oot upea!” Veera kiljaisi, kun Carita avasi takaoven ja istahti kyytiin.
”No älä viitsi”, Carita naurahti kepeästi. ”Kahdessakymmenessä minuutissa ei saa paljoa aikaan.”
”Jos sulla menee kaksikymmentä minuuttia tuon luomiseen, niin mitä @!#$ä sä teet loput neljäkymmentä minuuttia?” Veera tivasi.
Carita nauroi matalasti, mutta ei suostunut vastaamaan. Aloin tuntea itseni homssuiseksi merimiesaiheisessa asussani. Veerakin oli panostanut pukeutumiseen ja näytti ihan hyvältä valkoisissa legginsseissä ja keltaisessa tunikassa.
”Ai niin, arvatkaa mitä”, Carita kihersi takapenkiltä kuin olisi muistanut hauskankin vitsin.
”No?”
”Mä onnistuin pilaamaan täysin Manun ja jonkun huoran treffit torstaina!”
Veera vilkaisi minua äimistynyt ja kauhistunut ilme kasvoillaan. Säilytin ulkoisen viileyteni, vaikka puristinkin rattia rystyset valkoisena. Miten pirussa Caritalla oli pokkaa kehuskella tuolla asialla?
”Vais niin”, Veera sai puserrettua ulos.
”Päivän hyvä teko”, Carita leuhki. ”Manu ei oo tainnut vielä huomata, että mut se tarvitsee eikä ketään muuta.”
”Ootko sä kysynyt Manun mielipidettä asiaan?” tiedustelin viileästi.
Carita vilkaisi minua epäuskoisena taustapeilin kautta.
”Siis, Vallu, ei mun tarvi kysyä”, hän tuhahti. ”Mä tunnen Manun niin hyvin.”
Olin sanomassa jotain, mutta Veera pukkasi minua vaivihkaa käsivarteen. Ehkei minun kannattanutkaan mainita Caritalle, että se ”joku huora” olin ollut minä. Sen verran huora-nimittely sai minut sisuuntumaan, että päätin vastoin aiempia aikomuksiani mennä juttelemaan pelin jälkeen Manulle. Ehkä olin ylireagoinut torstaina ja – no ehkä minun ei kannattanut miettiä sitä sen enempää. Kyllä minä halusin antaa Manulle toisen tilaisuuden, sillä eikö hänen lukuisat yhteydenotot kertonut siitä, että häntä kadutti torstai-illan päättyminen?
”Tuleeko Toni peliin?” kysyin Veeralta.
”Joo, toiselle jaksolle. Me oltiin eilen yhden Tonin työkaverin tupaantuliaisissa ja sillä meni vähän överiksi.”
”Tuparit on ihania”, Carita puuttui puheeseen.
Hänellä tuntui olevan mielipide ihan jokaiseen asiaan. Odotin sitä hetkeä, kun hän alkaisi jaella minulle oivia pelinjohtovinkkejä. Siinä vaiheessa minun pitäisi varmaan viheltää peli poikki ja jättää hänet tienposkeen kävelemään rotantappokengillään.
”Sä et oo tainnut pitää tupareita?” Carita uteli minulta.
”En. Mä en tykkää käskeä kotiani täyteen ihmisiä”, sanoin.
”Sä oot aika vakavamielinen vissiin.”
En kaivannut mitään analyysiä luonteestani, mutta Caritaa mokoma asia ei kiinnostanut. Hän kertoi auliisti, miten oli ensimmäisestä tapaamiskerrastamme saakka ajatellut, että olin enemmän kotona viihtyvää tyyppiä kuin irrotteleva bilehileihminen.

Legendaarinen Saarikentän tunnelma lumosi minut heti, kun olimme päässeet lippujonosta katsomoon. Istuimme pääkatsomossa keskivaiheella Vimpelin pelaajien vaimojen ja tyttöystävien kanssa. He olivat Caritan kavereita ja olivat huitoneet meidät luokseen heti, kun olivat saaneet pinkeissä hehkuvan Caritan silmiinsä. Minä en pannut pahakseni seuraa, sillä nyt Carita keskittyisi juttelemaan kavereittensa kanssa eikä olisi joka hetki pätemässä jostain. Valitsin istumapaikkani mahdollisimman kaukaa hänestä ja päätin keskittyä peliin. Alkuverryttely oli menossa ja musiikki soi kaiuttimista. Aloin viihtyä nopeasti. Olin kaivannut niin sanottua oikeaa pesistä.
”Manu”, Veera suhahti minulle.
Olisin tunnistanut Manun ilman ilmoitustakin. Hän oli ainoa mustatukkainen pelaaja Vimpelin joukkueesta. Manu aukoi lapojaan ennen lyöntivuoroa ja kääntyi katsomoon päin. Vaikka istuimmekin melko kaukana kotipesästä, näin hänen siristelevän silmiään ja tutkailevan katsojia.
”MANU!” Carita kiljaisi samassa ja pomppasi pystyyn vilkuttamaan kaksin käsin.
”No voi herranjumala”, päsähdin isoon ääneen.
Muutama Caritan kaveri katsoi minua paheksuvasti. Kai he kuvittelivat minun olevan joku Manun epätoivoinen ihailija, joka masentui saadessaan tietää, että tällä oli tyttöystävä.
”Eikö teillä mennytkään poikki?” yksi naisista tiedusteli Caritalta.
”Voi, meillä on vain tällainen pieni taiteellinen tauko”, Carita heilautti kättään kepeästi. ”Manu kai hätääntyi, kun sen vanhemmat alkoivat vihjailla vakavasta parisuhteesta.”
Sain tarpeekseni. Tuon lehmän takia en pilaisi varta vasten iltapäivääni. Nousin penkiltäni.
”Mihin sä meet?” Veera ihmetteli.
”Etsimään uutta paikkaa.”
Paikanvaihto auttoi. Uudet vierustoverini olivat suulaita paikallisia miehiä, joita kiinnosti pesäpallotaustani. He tunnistivat minut Alajärven A-poikien pelinjohtajaksi ja kehuivat pelisilmääni. Niin mukavia kuin miehet olivatkin, minua harmitti Veera. Hän oli jäänyt Caritan ja pesisvaimojen luokse istumaan. Pelin alku meni minulta ihan ohi, kun tuijotin tiiviisti Manua. Olin yleensä ollut sitä mieltä, että pelipuku teki pesismiehen, mutta Manun kohdalla jouduin sutimaan pois ajatuksestani. Vimpeli valkosininen pelipuku ei pukenut Manua lainkaan.
”Hui”, henkäisin, kun puhelimeni tärisi taskussa.
Vierustoverini eivät onneksi kuulleet tätä, sillä he olivat keskittyneet taputtamaan kotijoukkueelle. Oli aivan totta, että Vimpelin Saarikentän yleisö eli peleissä mukana kolmantenatoista ja elintärkeänä pelaajana. Siirsi katseeni Manusta kännykkääni, jonka näyttö ilmoitti, että minulle oli saapunut viesti.
Missä sä istut? Mä tuun hulluksi tuon pinkkipimun kanssa!
Veeralta. Hymyillen näpyttelin hänelle istumapaikkani sijainnin ja otin paremman asennon penkillä. Oikeastaan minä voisin unohtaa pelin jälkeen sen, että Carita oli tullut kyydilläni.

Pelin päätyttyä Vimpelille supervuoroparin jälkeen 1-0 valuimme muiden katsojien mukana alas kentälle. Toisin kuin useilla muilla paikkakunnilla, täällä vanhimmatkin katsojat kävivät juttelemassa pelaajien kanssa pelin jälkeen. Minulla ei ollut mitään mielihaluja keskustella kenenkään pelaajan kanssa, mutta Veera kiskoi minua päättäväisesti perässään. Manun ympärillä parveili eri-ikäisiä junnuja nimmareita hakemassa. Luojan kiitos, Caritaa ei näkynyt lähimaillakaan.
”Vallu!” kuulin Manun henkäisevän, kun hän nosti katseensa paperista ja näki minut.
Veera työnsi minua selästä eteenpäin ja luikahti itse nopeasti takavasemmalle, kun Manu lähti tulemaan minua kohti.
”Olithan sä täällä”, Manu kuulosti ilahtuneelta. ”Mä yritin etsiä sua katsomosta, kun näin Veeran tulevan, mutta sen pinkin kanasen takia mä en tohtinut etsiä tiiviimmin.”
Salasin nauruhaluni.
”Kuule, torstaista…” Manu aloitti vaikean näköisenä.
”Se oli pohjanoteeraus”, täydensin.
”Nimenomaan. Mun olisi pitänyt arvata, että Carita yrittää tärvellä meidän tapaamisen.”
”Se kehuskelin tulomatkalla, että pilasi sun ja jonkun huoran treffit”, kerroin auliisti, kun sain kerrankin parjata Caritaa.
”Voi jumaliste”, Manu huokaisi ja katsoi poispäin minusta.
”Paremmin ei voisi enää sanoa.”
Seisoimme odottavassa hiljaisuudessa kolmospesän kulmilla ja tarkastelimme toisiamme. Vilinä kentällä alkoi hiljentyä, mutta Manulla ei näyttänyt olevan kiire mihinkään. Eikä minullakaan ollut.
”Olisiko paha, jos otettaisiin torstai uusiksi ensi viikolla?” Manu kysyi lopulta.
”Olisi. Mä en halua enää Caritaa pilaamaan mitään.”
”Mä tarkoitinkin, että ilman Caritaa”, Manu naurahti ja kosketti leukaani.
Olisiko minulla mitään hävittävää, vaikka lähtisinkin uudestaan Manun kanssa ulos. Seuraavalla kerralla hän ainakin tajuaisi laittaa puhelimensa äänettömälle, jos ei halunnut jättää sitä autoon. Pyörittelin tarjousta kielelläni ja nyökkäsin lopulta. Kyllä minä halusin tietää, mikä Manu oli miehiään, vaikka hän ei ollutkaan tehnyt torstaina minuun mitään vaikutusta.
”Ja jos se mielensä meidän ”eron” takia järkyttänyt eukko enää yrittää pilata meidän tapaamista, mä vedän sen johonkin”, Manu lupasi käsi sydämellä.
”Ja kuka teille on antanut luvan keskustella mun mielenterveydestäni?” Carita kiekaisi vierestämme.
Käännyimme katsomaan häntä. Hän oli onnistunut tulemaan luoksemme niin äänettömästi, ettemme olleet huomanneet ja oli mitä ilmeisimmin seissyt siinä jo jonkin aikaa.
”Kuin kauan sä oot siinä ollut?” Manu tiedustelikin samassa.
”Sen verran kauan, että tiiän mitä mieltä sä oot musta!”
Vilkaisimme Manun kanssa toisiamme ja räjähdimme nauruun.

Päivämäärä:   21.10.10 21:27:33

Olipas kiva loppu :) Tykkäsin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   22.10.10 19:24:52

Oioi voi! Carita on sitten ... Huoh. Muuta mä en osaa sanoa siitä. Hieno pätkä noin muuten kuitenkin. Kiitos paljon täsät Jamis

Päivämäärä:   23.10.10 15:40:21

IHANAA loppu! ihana JAmis ooooot! saipahan Carita ainaki nokilleeeen! :) ai laaaiik :)<3

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   24.10.10 15:00:16

Valitettavasti tommosia tosielämän Caritoja on olemassa :p Mutta nyt ällöpätkällä jatkuu. Suurkiitos kommenteista :)

--

Toisella kerralla treffimme onnistuivat. Manu tuli hakemaan minua kotoa ja ajoimme Seinäjoelle. Tällä kertaa Manu ei ollut varannut meille pöytää ravintolasta, vaan ajoi keskustan läpi. Katsoin häntä kysyvästi, mutta hän ei suostunut sanomaan mitään. Vasta kun pysähdyimme varjoisalle parkkipaikalle, aavistin mihin olimme menossa. Edessämme avautui laaja nurmikenttä, joka päättyi metsään.
”Siistiä, mä en oo ollut piknikillä sitten lukioaikojen”, taputin käsiäni, kun Manu paljasti, mitä oli suunnitellut.
”Mä ajattelin, että sä ehkä pitäisit enemmän piknikistä kuin jostain ravintolasta”, Manu kertoi.
”Juuri näin”, sanoin. ”Mä oon niin luonnonlapsi.”
Manu virnisti minulle ja kumartui ottamaan takakontista piknikvarusteemme. Pujotin käteni hänen käteensä, kun lähdimme etsimään sopivaa paikkaa. Näin muutamia muitakin piknikseurueita levittäytyneenä nurmikolle. Valitsimme paikan läheltä metsää, koska se oli tarpeeksi kaukana muista eväsretkeilijöistä.
”Tätä tapaamista ei voi kukaan pilata”, Manu sanoi levittäessään vilttiä nurmikolle.
”Ei niin”, riisuin kengät jalastani ja asetuin istumaan. ”Viime kerta oli aika erikoinen.”
”Totta. Onneksi sä suostuit lähtemään vielä toisen kerran mun kanssa ulos.”
”Pitihän mun saada selville, ootko sä oikeasti ihan kunnollinen”, virnistin ja taputin paikkaa vieressäni.
Manu istahti alas ja nojautui taaksepäin kyynärpäidensä varaan. Rojahdin selälleni viltille ja katselin taivaalle. Muistin, miten pikkutyttönä olin maannut kotini takapihalla Amalian kanssa ja olimme etsineet pilvistä kuvioita. Kun Amalia oli keksinyt pilvistä kaikkea söpöä ja tyttömäistä, minun pilvikuvioni olivat liittyneet lähinnä urheiluun. Olin pienestä pitäen ollut urheilullinen, kokeillut vaikka mitä jalkapallosta lentopalloon. Missä vaiheessa olin tajunnut sitten, että pesis oli minun kutsumuslajini, sitä en tiennyt. Jotain kautta vain olin ajautunut pelaamaan SiiPen junioreihin ja sieltä Sotkamoon urheilulukioon.
”Jos sä saisit valita uudestaan lajisi, niin päätyisitkö sä pesikseen?” kysyin yhtäkkiä Manulta.
”Varmaan. En mä oo koskaan harrastanut mitään muuta”, Manu kohautti olkiaan. ”Tai no golfia, mutta sen pariin mä päädyin pesiksen takia.”
”Mä varmaan pelaisin lätkää”, sanoin totisena.
”No etkä pelaisi!” Manu nauroi.
”No en niin, mutta lätkä on mahtava laji.”
Manu vilkaisi minua sivusilmällä ja kysyi, seurasinko talvisin aktiivisesti jääkiekkoa. En seurannut, vain Suomen maajoukkueen pelejä, mutta kyllä minä olin muutaman kerran Kuopiossa käynyt katsomassa SM-liigan otteluja.
”Kannustatko sä Kalpaa?” Manu uteli.
”Joo. Entä itse?”
”Kärppiä.”
”No voi @!#$.”
Se sai Manu purskahtamaan nauruun. Hän kääntyi kyljelleen ja antoi kätensä varovasti ja lupaa kysyen liukua t-paidan peittämälle vatsalleni. Nauru sammui Manun silmistä, kun hän kumartui puoleeni. Vähän ennen kuin huulemme koskettivat toisiaan, kuulimme vierestämme aran rykäisyn. Vieressämme seisoi pienikokoinen tyttö tukka saparoilla ja hellemekko sotkuisena.
”Äiti käski tulla kysymään, että onko teillä kepsuttia?”

Ilta oli ihana. Manu oli varannut piknikevääksi viinirypäleitä, patonkia, kirsikkatomaatteja, mansikoita, minulle siideriä ja itselleen limsaa. Oloni oli kupliva ja hyvä ilman siideriäkin, mutta kumosin kuitenkin yhden pullon Manun juoksutettua minut henkihieveriin nurmikolla. Meillä oli hauskaa yhdessä ja olimme reuhanneet välillä kuin lapset, joita oli leiriytynyt alueelle vanhempiensa kanssa. Manun kanssa oli helppo puhua aiheesta kuin aiheesta. Olin kuvitellut meidän keskustelevan pesiksestä tiiviisti, mutta kumpikaan ei ollut edes sivunnut kansallislajia puheissaan. Olin oppinut tuntemaan Manua paremmin. Hän työskenteli Vimpelin lukiossa liikunnanopettajana, pääosin palloilulinjalla opettamassa pesäpalloilijoita.
”Mä en tiennytkään, että säkin oot opettaja”, sanoin hämmästyneenä, kun Manu paljasti ammattinsa.
”Sä et oo kysynyt”, hän totesi.
Ei, en minä ollut kysynyt paljon muutakaan. Koko illan alitajunnassani oli pyörinyt Carita ja Manun suhde häneen. Veeran mukaan Carita ja Manu olivat vain liikkuneet yhdessä ja sama oli oma käsitykseni asiasta. Carita kuitenkin oli sunnuntaina tuntunut olevan toista mieltä. Lopulta kotimatkalla rohkaisin itseni kysymään asiaa Manulta suoraan. Hän meni mietteliään näköiseksi.
”Carita on taas kuvitellut omiaan”, Manu vastasi lopulta. ”Me tosiaan vain liikuttiin yhdessä. Sen takia kai meitä pidettiinkin pariskuntana. Carita on ihan kiva silloin kun se on oma itsensä. Valitettavan usein se ei kuitenkaan oo sitä.”
”Caritalla taitaa itsellä olla sellainen käsitys, että se on sun elämän nainen”, huomautin.
”Oli, ei oo enää. Ei sunnuntaisen jälkeen”, Manun kasvoille levisi valtava hymy.
Minuakin rupesi naurattamaan, kun muistin, miltä Carita oli näyttänyt sunnuntaina. Hän oli kiljunut kentällä Manulle pieniä erinäisiä kommentteja siitä, miten naisia kuului kohdella. Minulle Carita oli sanonut, että olin halpamaisin huora, jonka hän oli koskaan tavannut. Siinä vaiheessa Manu oli käskenyt hänen suksia kuuseen niin nopeasti kuin mahdollista. Olin ollut vähällä huudella hävyttömyyksiä Caritan perään, mutta viime tipassa olin saanut suuni suljettua. Ties mitä Carita olisi tehnyt, jos olisin alkanut yllyttää häntä.
”Mä en oo oikein ikinä tajunnut noita elämäni mies –juttuja”, sanoin mietteliäästi. ”Tai mistä sen siis voi tietää, milloin se elämän mies tulee vastaan?”
”Uusi syvällinen puoli sinussa”, Manu naurahti matalasti. ”Tarviiko tuollaista edes miettiä?”
Kohautin olkiani. En ollut ikinä ymmärtänyt millä perusteella vaikka Fanny kertoi Valtsun olevan hänen elämänsä mies. Olin joskus tiedustellut humalassa häneltä asiaa suoraan, mutta Fanny oli vain tokaissut, että surkean mieshistorian takia en voinut tajuta elämän miehistä mitään.
”Teillä on huomenna peli”, Manu totesi ja otti ensimmäistä kertaa pesiksen puheeksi illan aikana.
”Voi tsiisus”, voihkaisin muistaessani, että pelaisimme Kouvolaa vastaan kotona.
”No?”
Kerroin lyhyen version vieraspelistämme Kouvolassa ja Manu näytti hämmästyneeltä. Hän sanoi luulleensa, että muut pelinjohtajat olivat vain tyytyväisiä, kun saivat joukkoonsa naispuolisen edustajan.
”Kai sitä vain ärsytti, kun me voitettiin”, kuittasin. En halunnut keskustella kouvolalaisesta virkaveljestäni.

”Oli kivaa”, Manu sanoi sammuttaessaan autonsa Hyundaini perään.
”Niin oli”, hymyilin hänelle sievästi. ”Sä et oo yhtään hassumpi mies.”
Manu laski katseensa ja naurahti.
”Kiitti. Sä oot ihana.”
Aloimme pikkuhiljaa lipui kohteliaisuuksien vaihtoon puolin ja toisin. Manu hymähti ensimmäisenä touhullemme. Kohta nauroimme kumpikin vedet silmissä ilman syytä. Jotenkin Manu oli paljon kutsuvampi nauraessaan. Samalla miehekäs ja poikamainen, ilman muuta asia, mikä kiehtoi minua. Kumarruin irrottamaan turvavyöni.
”Onko sulla huomenna treenejä?” kuulin kysyväni.
”Ei, ei oo.”
Sormeilin t-paitani helmaa ja katsoin varovasti Manua, joka katseli minua tiiviisti. Yllätin hänet täysin ehdottamalla, että hän voisi lähteä mukaani sisälle.
”Siis, jos sulla ei oikeasti oo huomenna mitään”, kiiruhdin sanomaan, kun Manu näytti miettivän kysymystäni.
”Ei mulla oo”, Manu sanoi ja naputti sormillaan rattia. ”Mä vain mietin, että uskalletaanko me mennä näin pitkälle?”
Totta kai minä tiesin, mitä hän tarkoitti. Kutsuni ei sisältänyt vain ystävällistä pyyntöä tulla käymään luonani, vaan siinä piili jotain taitavasti muotoiltua ehdotusta.
”Jos sä uskallat”, heitin pallon Manulle.
Hetken epäröityään Manu päästi turvavyönsä irti ja avasi oven. Hymyilin hänelle rohkaisevasti ennen kuin astuin ulos autosta. Ulkona oli ihanan lämmintä ja hiljaista. Heinäkuinen kuu loisti pilvettömältä taivaalta, kun nousimme raput kotini ovelle.
”Mielenkiintoista nähdä, miten sä asut”, Manu tuumasi, kun etsin avainta laukustani.
”En kovinkaan leveästi tai tyylikkäästi”, totesin ja avasin ulko-oven.
Sytytin eteiseen valon ja suljin oven takanamme. Manu tarkasteli tiiviisti eteisen valkoiseksi maalattuja seiniä ja siirsi sitten katseensa minuun. Siinä eteisen himmeässä valossa hän suuteli minua ensimmäisen kerran. Suljin silmäni ja kiedoin käteni hänen niskansa taakse. Minun ei tarvinnut olla selvännäkijä tietääkseni, että päätyisimme pian sänkyyn.
”Voi jessus, Vallu”, Manu mutisi huuliani vasten, kun makasimme päällekkäin sängylläni pelkissä alusvaatteissa. ”Jos sä vain tämän takia houkuttelit mut mukaasi, niin tämä ei saa olla kerrasta poikki.”

Aamulla heräsin siihen, kun Manu nakkasi peiton paremmin päälleni. Käperryin tyytyväisenä hänen rintakehäänsä vasten. Jos Itä-Länsi-lauantaina olin herännyt henkilökohtaiseen järkytykseen, tämän aamuiset tunnelmat olivat täysin päinvastaiset. Eetun tasolle Manu ei ollut yltänyt, mutta kelpaisi minulle uudemmankin kerran. Tämä ei missään nimessä olisi kerrasta poikki. Minulla oli upea olo. Aivan kuin olisin sulkenut jonkun oven takanani ja avannut oven, jonka takaa olin löytänyt jotain uutta ja ihanaa.
”Huomenta”, Manu sanoi ja painoi huulensa olkapäilleni.
”Huomenta”, hymyilin sirkeästi.
Unohduimme tuijottelemaan toisiamme silmiin jälleen kerran.
”Arvaa mihin mä kiinnitin huomioni ensimmäisenä, kun näin sut?” kysyin Manulta.
”En, kerro.”
”Suuhun”, sanoin.
Manu näytti hämmästyneeltä, mutta nauroi sitten aamukäheällä äänellä. Kumarruin suutelemaan häntä pitkään. Jos oli joskus suudellut vasta herännyttä miestä, tiesi sen erikoisen maun, joka suudelmassa oli. Minä pidin siitä valtavasti.
”Tätä pitää tehdä useamminkin”, kuiskasin Manulle.
”Rakastella?”
”Sitäkin, mutta tätä aamusuutelemista”, silitin hänen hiuksiaan toisella kädelläni. ”Mä en oo ikinä voinut kuvitellakaan, kuinka ihanalta uninen suu maistuu.”
”Se oli aika hauskasti sanottu.”
”Älä pilkkaa mua, mä oon tosissani.”
”Juujuu.”
Manun ilme oli kaikkea muuta kuin vakuuttava. Koska minua lapsetti, vedin tyynyni hänen päänsä alta ja iskin sen hänen kasvoilleen.
”Armoa”, Manu huudahti ja oli täysin leikissäni mukana.
”Jos et enää pilkkaa mua, niin pääset vapaaksi.”
”Okei, okei.”
”Vannotko?” kurkistin tyynyn alle.
”Vannon”, Manu lupasi.
Siirsin tyynyn hänen niskansa taakse ja painauduin itse hänen paljasta rintakehäänsä vasten. Tällä hetkellä minä en kaivannut yhtään mitään muuta. Vain Manun.

Päivämäärä:   24.10.10 15:35:41

Awws :3 LAKATTAN TÄTÄÄÄÄ!!! ♥

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   25.10.10 01:31:45

AWWW "äiti käski tulla kysymään, onko teillä kepsuttia"

^^ mä rakastuin tohon!

JA MIKÄ TÄÄ SUSI ON: Aloimme pikkuhiljaa lipui kohteliaisuuksien vaihtoon puolin ja toisin.

Mun pitääkin kokeilla Antin kanssa seuraavan kerran, kun se on meillä yötä, että miltä aamu-uninen suu maistuu.. Nyt mun sänky tuoksuu ihan Antille, tää on aika ihanaa<3

Päivämäärä:   25.10.10 12:49:32

flanelli, se maistuu aikas hyvältä ;)

Lähettäjä: 'Laura 
Päivämäärä:   25.10.10 14:44:14

Ihanan kotosa tarina. owowowo :#33

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   26.10.10 00:12:27

Nikke, oon samaa mieltä :) Kiitti Laurallekin kommentista. Huomenna tulee jatkoa, jos en ehdi fiksata pätkää loppuun nyt.

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   26.10.10 13:19:06

Seuraavana päivänä kaikki tiesivät minusta ja Manusta. Voitettuamme Kouvolan toistamiseen Manu saapui kentälle onnittelemaan minua ja suuteli siinä kaikkien nähden pitkään ja haluavasti. Reko säteili, samoin ne muut pelaajani, jotka näkivät.
”Melko uhkarohkea askel”, kiusoittelin Manua, kun hän oli irrottanut otteensa minusta.
”Me ei olla mitään teini-ikäisiä enää”, Manu muistutti minua.
Pudistin päätäni ja varvistin yltääkseni antamaan hänelle suukon. Kuulin jonkun vislaavan selkäni takana ja arvelin sen olevan Reko.
”Mun pitää mennä koppiin ruotimaan peli läpi ”, sanoin, kun näin paikallislehden toimittajan kävelevän kohti pukukoppeja. ”Nähdäänkö puolen tunnin päästä?”
”Okei. Saanko sun autonavaimet, niin mä tuun hakemaan sut täältä?”
Kaivoin avainnipun reppuni sivutaskusta. Reippauspuuskan yllättämänä olin kävellyt kentälle ja Manu oli seurannut esimerkkiäni tuntia myöhemmin. Manu suukotti minua vielä kerran hyvästiksi. Kun olin puolessa välissä kenttää menossa pukukopeille, juoksi Reko minut kiinni.
”Aijaijai”, hän totesi ja hieroi käsiään yhteen. ”Mä voitin tämän vedon.”
”Minkä vedon?” ihmettelin.
”Me lyötiin jätkien kanssa vetoa, että joko te toisen tapaamisen jälkeen liikutte julkisesti yhdessä.”
En tiennyt pitikö minun itkeä vai nauraa, kun olin ollut joukkueeni vedonlyönnin kohteena. Tyydyin mulkaisemaan Rekoa vihaisesti. Tänään olin liian hyvällä tuulella räyhätäkseni kenellekään. Ei edes hapannaamainen Tuomo Määttälä ollut saanut minua kiukustumaan typerillä kommenteillaan. Hän oli pahemman luokan sovinisti, siihen tulokseen olin tänään tullut. Hänelle tuntui olevan ylitsepääsemätön este myöntää, että nainen saattoi olla häntä parempi pelinjohtaja.
”Onnea!” tuli kuorolaulantana kopissa olevien pelaajien suusta, kun avasin oven hientunkkaiseen koppiimme.
”Mistä hyvästä?” esitin viattoman tietämätöntä.
”Älä kalastele”, Ilari nakkasi minua hikisellä aluspaidalla.
Virnistin leveästi kaikille ja istuin paikalleni. Meillä vallitsi pukukopissa tietty nokkimisjärjestys. Minulla ja Tanelilla oli kopin parhaat paikat oven vieressä, mistä näki koko kopin. Loput paikat jaettiin iän mukaan. Heikki kuopuksena joutui tyytymään siihen paikkaan, missä stereot olivat. Hänen korviensa täytyi soida joka pelin jälkeen, niin kovaa jätkät tapasivat huudattaa musiikkia. Tänään musiikkina oli Petri Nygård.
”Hei, kaikki kuulolle nyt!” korotin ääntäni yleisen hälinän ja Petri Nygårdin yli.
Heikki väänsi volyymia pienemmälle ja näytti melko helpottuneelta. En minäkään olisi halunnut kuunnella tätä musiikkigenreä suoraan korvaan huudatettuna.
”Eli tiivistettynä tämän päivän peli oli hyvä”, sanoin normaalilla äänellä. ”Monta peliä meillä on vielä jäljellä ennen jatkosarjaa?”
”Kaksi koti- ja vieraspeliä”, Jussi vastasi.
”Otetaan tavoitteeksi niistä jokaisesta ainakin yksi piste, niin me voitetaan meidän lohko.”
”Runkkusarja olisi paljon parempi kuin lohkot”, kuulin Rekon mutisevan.

”Sulla on pian synttärit”, Manu totesi, kun istuimme hänen keittiössään syömässä jauheliharisottoa.
”Niin on. Me suunniteltiin, että pidetään synttärit ja saunailta samalla.”
”Ketkä te?”
”Joukkueen kanssa.”
Manun ilme valahti.
”Aion mä sinne muitakin kutsua, hölmö”, hymyilin hänen ilmeelleen.
Nyt Manu näytti helpottuneelta ja kertoi kuvitelleensa, että aioin juhlia synttäreitäni pelkästään joukkueeni kanssa. Ihan niin työhöni paneutunut pelinjohtaja en ollut. Odotin jo innolla ensi viikonloppuna olevia synttäreitäni. Valtsun näkemistä varsinkin. Hän oli laittanut minulle alkuviikosta viestin ja kertonut olevansa enemmän kuin valmis vaihtamaan Kuopion maisemat hetkeksi.
”Onko sulla lahjatoiveita?” Manu uteli.
”Mä en todellakaan halua mitään lahjoja”, kiiruhdin sanomaan. ”Pääasia on viettää hauskaa lähimpien ystävien kanssa.”
”Mulle on opetettu, ettei synttäreille mennä ilman lahjaa.”
”Ihan typerää touhua tuollainen”, totesin.
Manu antoi asian onneksi olla. Olin päättänyt kaksikymmentä täytettyäni, että en enää haluaisi synttärilahjoja. Tärkeintä minusta oli nähdä vain ystäviäni, varsinkin niitä, joita en yleensä nähnyt.
”Onko sun lukiokaverit tulossa?” Manu kysyi.
Siitä minulla ei ollut mitään tietoa. Toki he tiesivät, minä päivänä täytin vuosia, mutta eivät olleet kommentoineet mitenkään, olivatko tulossa. Tosin meillä oli ollut tapana tavata vain Itä-Länsissä, joten tuskin he tulisivat.
”Sun synttäreistä voidaankin siirtyä sujuvasti toiseen aiheeseen”, Manu sanoi.
”Eli?”
”Me lähdetään huomenna Ouluun pelireissulle ja viivytään siellä mitä todennäköisimmin maanantaihin saakka.”
”Joten?”
”Mitä me tehdään tämän päivän kanssa?”
Nousin seisomaan ja kurottauduin antamaan pöydän yli Manulle suukon. Olin suukotellut näinä kahtena päivänä enemmän kuin koko elämäni aikana. Minun mieselämäni oli ollut tähän asti köyhää.
”Mä taidan jäädä tänne yöksi”, totesin.

Sunnuntaiaamuna sitten tapahtui jotain, mikä sai torstaista asti vallinneen hyvän tuuleni katoamaan kertaheitolla. Kuten aina vapaapäivinä – jotka sivumennen sanoen olivat kesäisin harvinaista herkkua – heräsin puolilta päivin ja suihkun jälkeen kävin laittamassa kahvin tippumaan. Sitten menin pukemaan ja lähdin hakemaan lehden. Postilaatikoilla toivotin huomenta sille kultaiselle papalle, joka oli kesän alussa raahannut puutarhakalusteensa talon asukkaiden yhteiseksi iloksi lipputangon lähelle. Minä papattelin ja mummottelin kaikkia naapureitani, sillä en kuollaksenikaan muistanut heidän kaikkien nimiä, vaikka olinkin ne jo useampaan otteeseen kuullut. Suurimmalle osalle naapureistani minä olin Valeria-kulta. Lempinimet eivät kai kuuluneet tämän talon vanhusten sanavarastoihin.
”Milloin teillä on seuraava kotipeli?” pappa kysyi.
”Keskiviikkona jo”, kerroin.
Mies nyökkäsi ja lähti köpöttelemään toiseen suuntaan. Minä nappasin laatikosta lehden kainalooni ja harpoin portaat ylös asuntooni. Ihana kahvintuoksu tervehti minua eteisessä. Tanssahtelin keittiöön ja ajattelin, että Manu oli parasta, mitä minulle oli tapahtunut Alajärvellä. Lähdettyään eilen illalla joukkueensa kanssa Ouluun Manu oli soittanut minulle useita kertoja ja laittanut viestejä. Sääli, että emme ehtisi näkemään huomenna, sillä olin lähdössä oman joukkueeni kanssa Kankaanpäähän pelaamaan. Minua jännitti normaalia enemmän Kamaan lähtö kuin normaalit pelimatkat. Eetu pelasi Kankaanpään ykköspesisjoukkueessa ja olisi takuulla katsomossa, kun tiesi minun tulevan paikkakunnalle. Toivoin, että onnistuisimme käyttäytymään asiallisesti ja tavallisesti tavatessamme. Toivoin sitä jopa melkein enemmän kuin Manun näkemistä. Ties missä välissä onnistuisimme seuraavan kerran Manun kanssa näkemään. Runkosarjan ja lohkojen lähestyessä loppuaan kummallakin oli kiire pelien takia. Viimeistään lauantai-iltana synttäreilläni, Manu oli sanonut eilen soittaessaan, kun olin ihmetellyt, milloin ehtisimme nähdä. Manun ajatteleminen sai minut hymyilemään ja avasin lehden etusivun. Yleensä vilkaisin tekstaripalstan vain nopeasti, mutta tänään tuttu nimi kiinnitti huomioni. Tai ei tuttu nimi, vaan tuttu titteli. Hymyni hyytyi ja hyvä oloni oli tipotiessään.
Yrittääkö Alajärven A-poikien pelinjohtaja edetä reittä pitkin korkeammalle?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.10.10 19:07:56

*repskops* Mikä lopetus! Tjaah, tais olla tässäkin iltasatua kerrakseen... Lisää vaan, vaikka mä meenkin justiinsa nyt nukkumaan. Ötyä!

Päivämäärä:   26.10.10 19:22:34

Se on varmasti Carita, se kamala, ilkeä, hirveä nainen!
Hyihyihyi, tyhmä Carita.

Mutta joo, Manu pitää pysyä mukana nyt! ;)

Lähettäjä: 'Laura 
Päivämäärä:   27.10.10 10:23:21

Jatkoa ja ja ja on hyvä tarina ;))

Päivämäärä:   27.10.10 16:48:43

MITÄÄIHMETTÄÄ tuo loppu oli?? carita luultavammin... mut Tsajajajajajajajjjaaa!! manu ja Vallu<333 :) ihanaa.. mut hei flanelli// iihan unohdin lisäätä sen sun mesen.. koitan lisätä sen nyt :)) jos tuo mese toimis kunnolla :)

Lähettäjä: rotta 
Päivämäärä:   27.10.10 18:02:31

Ihana tarina, Jamis! lukaisin tässä kaiken parin päivän aikana, ja jäin koukkuun:D En voi sanoa muuta kuin että ihana, jatka jatka jatka pian pian pian:)))

Päivämäärä:   28.10.10 00:10:49

Tänään en ehdi jatkaa. Lähdettiin hiukan parantamaan parisuhdetta ja tulin vain pikaseen kattomaan sähköpostit ja tietenkin piti täälläkin tulla piipahtaan :D Mutta huomenna jatkuu varmasti. Kiitos paljon kommenteista kaikille :)

Lähettäjä: tuntematon 
Päivämäärä:   30.10.10 21:09:21

Rakastan tätä niin. :) ♥

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   31.10.10 13:57:19

tuntematon, ihana kuulla :) Ootko se sama tyyppi, joka luki myös Juskupaolat? :)

Anteeksi valtavasti, että en laittanutkaan jatkoa silloin kun lupasin. Parisuhteen parantaminen vähän venyi, mutta nyt tulee jatkoa!

--

Maanantaiaamuna alkoi soittorumba. Ensin minulle soitti varsin järkyttyneen oloinen Marko.
”Valeria, huomasit varmaan eilisen päivän tekstaripalstan”, Marko sanoi.
Kiinnitin ensimmäisenä huomiota siihen, että Marko puhutteli minua virallisella nimelläni. Tähän asti hän oli käyttänyt muiden tavoin lempinimeäni puhuessaan minulle.
”Eihän sitä voinut olla huomaamatta”, sanoin ja mietin kuumeisesti, mitä Markon soitto tarkoitti.
”Onko siinä perää?”
Voi luoja, hän siis kuvitteli, että minä oikeasti yritin tähdätä korkeammalle etenemällä reittä pitkin. Kenen reittä pitkin hän kuvitteli minun kapuavan? Toivottavasti ei kenenkään seuran johtoryhmän miehen.
”Ei todellakaan”, yritin pitää värinän pois äänestä. Minua raivostutti ihan valtavasti. Minulla oli omat epäilykseni viestin kirjoittajasta, mutta en alkaisi huudella ennen varmaa tietoa.
”Mistä tässä on sitten kyse?” Marko tivasi.
”Rehellisesti sanottuna, en tiedä”, muutin itseni viralliseksi. ”Minulla ei ole aavistustakaan, minkä takia joku kuvittelee minun haluavan korkeammalle.”
”Kenestä tässä on kyse?”
Kerroin, ettei minulla ollut mitään tietoa, mistä tässä kohistiin. Minä en ollut koskaan edes suonut yhtään flirttailuksi tulkittavaa hymyä kenellekään sellaiselle, jonka avulla olisin voinut edetä ylemmäs. En edes halunnut tästä ylemmäs.
”Sinä kuulemma seurustelet Aaltosen Antin kanssa”, Marko tuumasi.
”Antin?” kysyin. ”Ai niin, Manu! No ei voida puhua mistään seurustelusta”, lisäsin tajuttuani, että Marko tarkoitti Manua.
Olin melkein unohtanut, että Manulla oli myös virallinen etunimi. Kuulin Markon huokaisevan toisessa päässä syvään. Puristin kännykkääni sormet kipeinä ja pelkäsin pahinta.
”Tämähän selittää kaiken”, Marko sanoi lopulta.
”No?”
Marko huokaisi uudestaan ja kertoi sitten, että Manun ja Rekon isä oli yksi Alajärven Ankkureiden organisaation vaikutusvaltaisimpia miehiä. Hän oli sanonut viimeisen sanan minun palkkaamisen suhteen. Nyt oli minun vuoro voihkaista, vaikka mieleni tekikin kirota raskaasti.
”Näyttää siltä, että sulla on joku vihamies Alajärvellä”, Marko sanoi ja hänen äänensävynsä oli muuttunut astetta lämpimämmäksi. ”Joku taitaa kuvitella, että sä yrität Antin kautta päästä isä Aaltosen suosioon.”
”Näköjään.”
”Onko sulla aavistustakaan, kuka tämä henkilö voisi olla?”
”Voi, mä tiiän tasan tarkkaan kuka se henkilö on.”

Mielialani ei ollut ehkä paras mahdollinen pelireissulle, mutta yritin olla menossa mukana tavalliseen tapaani. Koko joukkue kuskia myöten oli tietenkin lukenut paikallislehden tekstiviestipalstan ja tiesivät minua koskevan viestin sieltä. Olin tyytyväinen, että he eivät kommentoineet asiaa mitenkään. Ei ennen kuin pysähdyimme huoltoasemalle. Jätkät säntäsivät kuin jänislauma ostoksille ja huomasin jääneeni yksin.
”Vallu”, kuulin Rekon sanovan takaani, kun olin astumassa alas bussista.
”Ai, sä et mennytkään muiden mukaan”, totesin.
”En. Mä haluaisin jutella sun kanssa.”
Nyökkäsin ja jäin seisomaan paikoilleni. Reko halusi jäädä juttelemaan bussiin, mutta minä kaipasin kipeästi kahvia saadakseni pääni selviämään. Ehdotin, että kävisimme hakemassa pikaisesti kaiken tarpeellisen, sillä loput jätkät viipyisivät takuulla koko varttitunnin kestävän tauon huoltoasemalla.
”Miten sä voit?” Reko uteli, kun astuimme sisälle viileään tilaan.
Kohautin olkiani. Kävimme ostamassa kahvia ja lukemista. Reko kävi viemässä Jussille rahaa ja käski tämän ostaa hänelle jotain. Sitten palasimme bussiin ja istuimme alas. Hetken aikaa vain istuimme hiljaisuudessa ja maistelimme kahvia.
”Manu ei oo tainnut nähdä vielä lehteä?” kysyin varovasti Rekolta.
”Ei, missäpä se ois sen lukenut”, Reko sanoi. ”Enkä mä usko, että kukaan on sille soittanutkaan.”
Minä en ainakaan ollut soittanut. Olin uhkunut niin pyhää vihaa sunnuntaina, etten olisi voinut soittaa Manulle. En ollut voinut laittaa edes viestiä.
”Eikö sun vanhemmatkaan?”
Reko pudisti päätään ja kertoi vanhempiensa olevan sitä mieltä, että tällaisista asioista piti jutella kasvokkain. Minä olin myös sitä mieltä tässä asiassa.
”Kai sä tiiät, kuka tämän takana on?” Reko huoahti.
Nyökkäsin. Jos minä saisin Caritan käsiini, puristaisin siitä ämmästä ilmat pihalle. Mokoma katkera kusiainen.
”Mitä mieltä sun vanhemmat on asiasta?” tiedustelin varovaisesti.
”Vähän ihmeissään”, Reko kertoi. ”Ne tietää sut vain ulkonäöltä. Isä oli vähän hämillään, kun se ei oo edes nähnyt sua.”
Takuulla oli hämmentynyt. Joskin minusta oli melko outoa, ettei Rekon isä ollut nähnyt minua, vaikka olikin sanonut viimeisen painavan sanan valintaani.
”Porukat käski kysyä, että tulisitko sä meillä käymään”, Reko sanoi.
”Miksi?”
Reko virnisti vinosti ja sanoi vanhempiensa haluavan tutustua Manun tyttöystävään. En tiennyt mitä ajatella. Vähän aikaa sitten Reko oli kertonut suvun naisten liputtavan Caritan puolesta. Oliko hän vain puhunut mitä sattuu, ajattelin nyt. Reko oli hölöttäjä, mutta yleensä vain hyvällä tavalla. Olisi täysin hänen tapaistaan puhua mitä sylki suuhun toi sen kummemmin ajattelematta.

Vähän ennen pelin alkua Kankaanpäässä alkoi sataa vettä. Ei kaatamalla, mutta pelkkä tihkusadekin sai minut toivomaan, että olisin muistanut ottaa kotoa mukaan joukkueen tuulipukuun kuuluvat housut. Pitkähihaista paitaa kannoin aina romurepussani mukana. Toki olisin voinut lainata joltakin jätkältä tuulihousuja, mutta päätin kärvistellä sateessa sortseissani.
”Ajattelit esitellä sääriäsi kankaanpääläisyleisölle”, Taneli virnisti, kun kumarruin ottamaan viuhkani pukusuojan penkiltä.
”Toki”, virnistin leveästi.
”Ei niissä kyllä oo mitään näyteltävää”, hän heitti.
”Sanakin vielä, niin sä johdat myös ulkopeliä”, totesin hänelle.
Tanelin kanssa oli mukavaa heittää läppää, koska hän ymmärsi tavattoman hyvin välillä omituista huumorintajuani. Hänen huumorinsa oli hersyvää ja hän saattoi laukoa vaikka mitä vakavalla naamalla. Minä kestin hyvin itseeni kohdistettua kiusoittelua – olisin ollut väärässä paikassa, jos en olisi kestänyt – mutta jokin raja silti minullakin oli. Mulkaisin Tanelia vielä uudemman kerran kiukkuisena ja painuin kakkosrajan tuntumaan kuiskattuani ensin muutamia ohjeita Ilarin korvaan. Peli alkoi, ja minun piti lähinnä vain kehua pelaajiani. Kesän aikana ulkopelimme oli hioutunut tiiviiksi, eikä minun tarvinnut useinkaan kehottaa jätkiä pelaamaan suunnitelman mukaan.
”Nosta vaan”, huusin Ilarille, kun hän oli asettumassa normaaliin syöttöasentoonsa.
Kankaanpää oli rakennellut ykköskolmostilanteen, enkä halunnut ajolähdön kehittyvän lyömässä olevan pelaajan kohdalla. Seuraavaksi oli nimittäin tulossa lyömään Kankaanpään miesten ykköspesiksessäkin pelannut Toivosen Samu, joka sai kirotun hyvin varman ulkopelimme varpailleen. Ilari nostikin kunnon tolpan ja sai virkaveljensä lyömään viimeisellä laittoman. Siitä tuli kolmas palo ja vuoronvaihto.
”Eikö sulla oo kylmä?” Jussi tiedusteli, kun keräännyimme pukusuojan luokse juomaan ja keskustelemaan ensimmäisestä sisävuorosta.
”No eipä tässä erikoisen viileä oo”, valehtelin.
Onneksi ei tuullut, sillä sade yksinkin sai minut vapisemaan kylmästä. En kuitenkaan voisi vaatia pelaajilta verkkareita tai tuulihousuja lainaksi, sillä useimmat käyttivät niitä sisävuoron aikana odotellessaan lyöntivuoroaan.
”Joku Vallun entinen heila on kuitenkin katsomossa ja se yrittää näyttää ihanalta”, Sasu nakkasi.
Entinen heilapa tosiaan, ajattelin meidän ryhmittäytyessä kaarelle. Eetu istui katsomossa muutaman muun miehen kanssa ja oli tervehtinyt minua ihan normaalisti, kun katseemme olivat kohdanneet. Tiesin hänen tulevan juttelemaan minulle pelin jälkeen, mutta en ollut varma halusinko sitä. Minä en ollut vieläkään päässyt täysin sen yli, että olin lupauksistani huolimatta päätynyt Itä-Länsissä hänen sänkyynsä. Toivottavasti Eetu ei mainitsisi mitään asiasta täällä.
”Vallu, laitetaanko Antti kärkeen?” Taneli pukkasi minua kylkeen ja palautti minut takaisin kentälle ajatuksistani.
”Laitetaan vaan”, nyökkäsin. ”Ja muista, sä johdat nykyisin pääasiassa sisäpeliä.”
Olimme tehneet Tanelin kanssa sopimuksen, että hän oli vastuussa sisäpelistä, mikä oli tässä joukkueessa ainakin helpompi johtaa. Toimin lähinnä taustapiruna sisäpelikuvioiden suunnittelussa, sillä Taneli osasi hommansa. Ja mikäs oli sisäpeliä johtaessa, kun pelaajat toimivat täydellisessä yhteisymmärryksessä meidän pelinjohtajien kanssa. Nyt Antti löi itsensä varsilyönnillä kentälle ja kipitteli kohta kakkoselle Jussin kolmosrajapompun saattelemana. Jussi oli juhannustauon jälkeen löytänyt itsestään pomputtajan, joka oli arvokas ase meille. A-pojissa harva pelaaja löi pomppua, joten ulkokentät eivät olleet varautuneet lainkaan siihen. Ensimmäisessä pomppupelissään Jussi oli lyönyt kunnarin vaihtotilanteessa, kun varsilyöntiä hakemaan tullut kolmosvahti oli lipsauttanut pallon jalkojensa välistä maisemaan. Jos olisimme finaalissa, Jussi saisi opettaa pomputtamisen jalon taidon myös muille päätoimisille vaihtajille.

KaMa laittoi meidät tiukille pelissä ja voitti sen lopulta superissa 2-1. Tappioon ei tietenkään kukaan ollut tyytyväinen, mutta peli oli mennyt meidän osalta hyvin.
”Sähän olet aika mimmi viuhkan varressa”, Kankaanpään pelinjohtaja tuli sanomaan minulle loppukättelyiden jälkeen.
”Kiitti”, hymyilin hiukan nuivasti, sillä tämä mies oli takuulla yksi epäilijöistä.
”Aluksi mua nauratti kamalasti ajatus naispelinjohtajasta tällä sarjatasolla, mutta nyt mun mielipiteeni on muuttunut”, mies jatkoi. ”Sulla on potentiaalinen joukkue ja vielä enemmän potentiaalia löytyy sinusta. Jos te ette ole syksyllä finaaleissa, niin mä olen kamalan huono pesistuntija.”
Hymyni oli nyt syvempi ja lämpimämpi. Onneksi oli olemassa tällaisiakin epäilijöitä, joiden mielipide muuttui. Minun teki mieli sanoa, ettei kannattanut tehdä hätiköityjä päätöksiä, mutta annoin asian olla, kun näin Eetun lähestyvän.
”No, hyvää loppukautta teille”, toivotin pelinjohtajalle. ”Toivottavasti te vielä nousette jatkoon.”
”Kiitos, sitä samaa teille.”
Hän lähti lampsimaan poispäin. Vedin syvään henkeä ja olin valmis kohtaamaan Eetun. Tosin toivoin, että loput pelaajistani olisivat suorineet itsensä pois kentältä juttelemasta kankaanpääläispelaajien luota. Huomasin Rekon vilkaisevan minua pitkään, kun Eetu pysähtyi eteensä. Hänen nätti ulkokuorensa kiinnitti huomiota.
”Moi”, Eetu hymyili leveästi minulle. ”Sä oot taitava.”
”Kiitti. Osa kunniasta kuuluu mun joukkueelle ja kakkospelinjohtajalle”, sanoin.
”Niin kai. Mitä kuuluu?”
Kerroin lyhyesti kuulumiseni, sillä Itä-Länsien jälkeen minulle ei ollut oikein tapahtunut mitään järisyttävää. Tai siis mitään sellaista, mistä olisin halunnut Eetulle kertoa, Manua lukuun ottamatta.
”Onnea”, Eetu sanoi ja kuulosti ihan vilpittömältä, kun kerroin melkein seurustelevani vimpeliläisen miehen kanssa. ”Toivottavasti sulla on parempi onni sen kanssa.”
Huomasin hänen kiusoittelevan minua ja siinä oli jo paljon sitä samaa vanhaa Eetua, johon olin ihastunut lukioaikoina.
”Onnea naismetsälle”, nauroin hänelle. ”Ootteko te tulossa mun synttäreille viikonloppuna?”
Eetu pudisti pahoittelevasti päätään, mutta lupasi väsätä minulle kortin ja postittaa sen mahdollisimman pian.
”Jään innolla odottamaan”, hihitin. ”Mun täytyy nyt mennä. Oli valtavan kiva jutella”, lisäsin nopeasti, kun näin joukkueeni tekevän lähtöä kentältä.
”Samoin. Pidä itsesi naisena, Vallu”, Eetu totesi ja kumartui halaamaan minua.
Halasin luontevasti takaisin ja olin tyytyväinen, kun Itä-Länsi-viikonlopusta ei ollut tullut mitään puhetta. Nuolaisin kuitenkin ennen kuin tipahti. Ei nyt, kiljuin mielessäni, kun näin Eetun siirtävän vaivaantuneena jalkojaan ja katsovan sitten minua.
”Niistä Itä-Länsistä”, Eetu avasi suunsa. ”Mä oon ihan pirun pahoillani, että se perjantai päättyi niin.”

Kotimatkalla istuin käpertyneenä ikkunaa vasten ja pitelin puhelinta kädessäni. Pelin aikana olin saanut Manulta viestin, jossa hän kertoi soittavansa minulle, kun olisimme tulossa takaisin. Nyt odotin innolla puhelua. Minulla oli kamala ikävä Manua ja halusin saada hänet luokseni täksi yöksi.
”Taitaa olla mieluinen puhelu”, ohi kulkeva Reko räkätti, kun valtava hymy levisi kasvoilleni puhelimen soidessa.
”Suksi jo jonnekin siitä”, irvistin hänelle hyväntahtoisesti.
Hymyni syveni entisestään, kun näin Manun nimen näytössä. Painoin vihreää luuria ja otin paremman asennon penkissä.
”Miten peli?” Manu kysyi ensimmäisenä.
”Hävittiin, mutta hyvällä tavalla.”
”Miten voi hävitä hyvällä tavalla?”
Selitin pääpiirteet pelistä ja sain Manun tajuamaan, mitä oli hyvällä tavalla häviäminen. Hän ei ymmärtänyt ollenkaan mitä hyvää oli hyvällä tavalla häviämisessä, mutta en olettanutkaan hänen tajuavan. Sen verran tunsin Manua pelaajana, että hän inhosi häviämistä, oli se sitten millaista tahansa.
”Monelta te ootte kotona?” Manu kysyi.
”Varmaan puolentoista tunnin päästä.”
”Tuunko vastaan?”
”Tuu ihmeessä!” ilahduin. ”Mä en muistaakseni tullut autolla.”
Manu nauroi ja lupasi ajaa asuntoni ohi tarkistaakseen oliko autoni parkkipaikalla. Ei ollut mitenkään uutta, että unohdin pelimatkalla olinko tullut autolla vai en. Kerran olin lähtenyt kävelemään kotiin ja perille päästyäni olin vasta tajunnut, että olin mennyt autolla.
”Meidän pitää muuten keskustella eräästä asiasta, kun nähdään”, sanoin muistaessani tekstarijutun.
Manun huokaus oli paljon puhuva. Hänkin oli tainnut jo arvata, kuka tämän jutun takana oli. Carita varmaan odotti minulta vastausta, mutta ei tulisi koskaan saamaan sitä. Minulla ei ollut aikomustakaan alkaa hänen kanssaan tekstarisotaan. En antaisi asian olla, vaan keskustelisin hänen kanssaan kasvokkain. Carita alkoi mennä jo liiallisuuksiin yrittäessään saada Manun takaisin. Minä en sormiani irrottaisi kultakimpaleesta, kun olin kerran sellaiseen käteni iskenyt.

Päivämäärä:   31.10.10 14:10:10

Ärrpurr, Carita on ihan tyhmä! >;(
Mutta Manua mä rakastan edelleen! ;)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   31.10.10 19:45:41

Manunkin nimi on ANTTI! Awwwwws. Sen pisteet kohos nyt :D.

Lisää!!

Päivämäärä:   31.10.10 20:49:06

flanelli ei :DDD oot ihan in löööv

Joo aamupusut maistuu aikas ihanalle ja mikä onkaan ihanampaa kuin herätä kainalosta kun rakas silittelee hiuksia ja suutelee ottaa :D

nasnas turvallisesti takaisin Suomessa :D

nii ja joo kivoja pätkiä oli :DD

Päivämäärä:   31.10.10 20:49:24

Njam, ei voi muuta sanoa:D Manu on ihana, mutta jotenki mystisesti tykästyin Rekoon:DD

jatkoa odotellessa..

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   31.10.10 23:35:54

Ananas, tervetuloa takas :D Mulla onkin sulle kerrottavaa tästä tosielämän Caritasta :D

Huomenna jatkoa, jos hyvin käy. Kiitos kommenteista! :)

Päivämäärä:   1.11.10 08:46:39

Alkopas kiinnostaan :DD Jos satuttas joskus olemaan mesessä yhtäaikaa ni kerrot KAIKEN :D

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   1.11.10 19:41:32

Nasnas, toki!

Nyt lyhyesti jatkoa. Jos olisin kirjottanut synttäritkin tähän perään, niin ette ois varmaan saaneet koko loppuviikkona lisälukemista, niin päätin tehdä lyhyemmän välipätkän :D Ja mulla on uusi kirjoitusprojekti alkamassa! Tosin se ei päädy tänne, mutta hehkutan silti. Oon niin mielissään, kun kerrankin on PALJON inspistä.

--

Heinäkuun viimeinen päivä ja samalla synttäripäiväni valkeni kauniina. Olin jo seitsemältä ylhäällä, mikä oli vapaapäivinä harvinaista. Suukotettuani Manua otsalle nousin sängystä ja pukeuduin sortseihin ja t-paitaan. Sulkiessani makuuhuoneen ovea hymyilin itsekseni. Manu oli alkanut viettää yhä useammin öitä luonani ja ajoi Vimpelistä harjoitustenkin jälkeen Alajärvelle vain tullakseen luokseni. Minä nautin suunnattomasti niistä vähistä hetkistä, joita saatoimme olla yhdessä. Vaikka kesä ja pesiskausi olivatkin ihanaa aikaa, odotin silti syksyä. Silloin saisimme olla Manun kanssa pitkään yhdessä. Yli kuukausi ilman pesistä, se olisi jo paljon. Nautin aamupalan kaikessa rauhassa ja menin sitten vessan ehostamaan itseäni. Valtsu oli tulossa tänne ja olin luvannut hakea hänet yhdeksältä Seinäjoelta. Minulla ei ollut vielä kiire, mutta halusin silti lähteä hyvissä ajoin. Oli mukavaa ajella kaikessa rauhassa hyvän musiikin tahdissa, kun tiesi, että luvassa olisi mukava viikonloppu. Viheltelin itsekseni lisätessäni vielä yhden kerroksen ripsiväriä ripsiini. Kesäisin käytin hillitysti meikkejä, vain ripsiväriä, hiukan aurinkopuuteria ja huulikiiltoa. Saatuani naamani kuosiin vedin tukkani rennolle nutturalle korkealle ja olin valmis. Odotin Valtsun tapaamista kuin kuuta nousevaa. Hän oli ainoa kuopiolainen, johon pidin nykyisin yhteyttä. Yhteydenpito minun ja perheeni välillä oli kutistunut hyvin minimaaliseksi juhannuksen jälkeen. Välillä äiti soitti ja kyseli kuulumisia, mutta silloinkin varoimme visusti puhumasta pesiksestä. Siitä ei seuraisi kuin tappelua, sen tiesimme molemmat. Kävin hakemassa kännykkäni makuuhuoneesta ja kumarruin suukottamaan Manua uudestaan. En voinut vastustaa kiusausta ikinä, kun näin hänet aamulla.
”Mihänyh?” Manu mutisi unissaan, kun sipaisin hänen hiuksiaan taaksepäin.
”Mä lähden hakemaan Valtsun Seinikseltä. Jatka rauhassa unia”, sanoin hipsiessäni ovelle.
”Onko mulla treenit tänään?”
”En tiiä.”
Manu oli kiinnittänyt treenikalenterinsa magneetilla jääkaappini oveen, mutta en todellakaan muistanut sitä ulkoa, vaikka vilkaisinkin sitä useita kertoja päivässä. Jätin Manun jatkamaan uniaan ja lähdin. Ulkona tuoksui ihanasti kesälle. Toivottavasti helteet jatkuisivat pitkälle elokuuhun. Viime vuonna heinäkuun jälkeen oli ensin tullut saderintama ja sitten kertaheitolla kylmät kelit. Käynnistettyäni auton avasin ikkunan puoleksi ja lähdin ajamaan Seinäjoelle.

Valtsu oli ruskettunut ja hyväntuulisen näköinen seisoskellessaan rautatieaseman edessä. Jätin autoni parkkiin ja juoksin hänen luokseen. Veera, Manu ja joukkueeni jätkät olivat hauskoja ja ihania, mutta olin silti kaivannut Valtsun ystävyyttä. Halasimme lujasti ja sitten Valtsu työnsi minut käsivarrenmitan päähän itsestään.
”Sä säteilet”, hän totesi. ”Mies?”
”Jep. Mä kerron matkalla millainen mies.”
Valtsu halasi minua uudestaan onnittelun vuoksi. Tartuin hänen urheilukassiinsa ja heivasin sen kevyesti olkapäälleni. Valtsu kietoi kätensä harteilleni ja kiusoitteli, että säännöllinen painiminen pesispoikien kanssa oli tehnyt tuloksia.
”Mä jään vain meidän lyöjäjokereista jälkeen punttisalilla”, uhosin.
Todellisuudessa nostin saman verran penkistä kuin Heikki, joka oli joukkueen huonoin punttiksella. Heikin saamattomuus punttisalilla johtui ainoastaan siitä, että hän nakkasi hyvin nopeasti kaiken leikiksi. Olin yrittänyt saada häneen kuriaan, mutta huonolla menestyksellä. Punttisalitreenit eivät kuuluneet Heikin suosikkeihin, se minun piti vain ymmärtää. Tosin jos Heikki mieli korkeammalle, hänen pitäisi löytää jostain nopeasti suuri kasa nöyryyttä punttikselle. Muut harjoitukset hän hoiti moitteettomasti.
”Fanny käski kertoa onnittelut”, Valtsu sanoi autossa.
”Kiitti. Mitä sille kuuluu?”
”Pelkkää hyvää kuulemma. Me nähtiin eilen terassilla”, Valtsu kertoi. ”Se on aika käärmeissään, kun sä et oo pitänyt yhteyttä.”
”Ihmettelenpä vaan, että missähän välissä mä olisin ehtinyt sille soittaa”, totesin. ”Yhtä lailla kai se olisi voinut soittaa mulle.”
”Ystäville löytyy aina aikaa.”
”Älä yritä saada mua tuntemaan enää yhtään huonompaa omaatuntoa kuin nyt”, kielsin Valtsua. ”Mä en kestä, kun kaikki kuvittelee, että mulla on rajattomasti vapaa-aikaa soitella niille.”
”Hei, höperö, enhän mä nyt sitä oikeasti tarkoittanut”, Valtsu kiiruhti sanomaan. ”Näin vain yleisesti ottaen mä oon tuota mieltä.”
Minäkin olin, mutta valitettavasti en tainnut enää laskea Fannya ystäviini. Meillä oli ollut hyvät, yhteiset hetkemme, mutta nyt ne olivat takanapäin. Olin aloittanut täysin uuden elämän muuttaessani Alajärvelle, eikä Fanny kuulunut siihen elämään. Olin pahoillani siitä, mutta elämässä täytyi välillä tehdä valintoja.
”Kerro nyt siitä miehestä”, Valtsu pyysi.

Manu oli selvinnyt ylös, kun saavuimme asunnolleni. Hän istui parvekkeella jalat kaidetta vasten ja puhui puhelimeen. Kävin koputtamassa ikkunaan ja huidoin hänet sisälle. Valtsun ajoin suoraan keittiöön odottamaan ruokaa.
”Meillä on ylimääräinen palaveri tänään”, Manu kertoi tullessaan sisälle.
”Älä vitussa. Monelta?”
”Kuudelta.”
”@!#$.”
”Sä kiroilet kuin meidän Reko”, Manu nauroi ja pussasi minua poskelle. ”Mä ehdin sun synttäreille kyllä. Miikka lupasi, että palaveri kestää korkeintaan tunnin. Mä oon viimeistään kahdeksalta sun luona taas.”
Se kuulosti hyvältä. Vein Manun keittiöön ja esittelin hänet Valtsulle. Minun tehdessä syötävää meille kolmelle, Manu ja Valtsu keskustelivat kohteliaaseen sävyyn. Minua huvitti heidän muodollisuutensa, mutta en ollut olettanutkaan heidän olevan parhaita kavereita ensisilmäyksellä.
”Jäädäänkö me sinne mökille yöksi?” Valtsu uteli, kun ojensin hänelle kahvikupin.
”Saa sinne jäädä yöksi”, lupasin. ”Mä varmaan kaipaan kuitenkin omaa sänkyä niin paljon, että tuun tänne yöksi.”
”En mä sinne yksinään jää!” Valtsu kauhistui.
Varmasti jäisi, jos tilanne niin vaatisi.
”Mitä tänään on ohjelmassa?” Valtsu uteli.
”Mulla on harkat neljästä puoli kuuteen”, kerroin siivuttaessani kurkkua ruisleivän päälle. ”Sen jälkeen me mennään mökille ja aloitetaan juhliminen.”
”Meinaatko, että läksin sun mukaan harjoituksiin?” Valtsun ilme oli epäuskoinen.
”En. Sä voit ajaa mun auton sinne.”
”HÄH?” tuli yhdestä suusta Manulta ja Valtsulta.
Katsoin heitä kysyvästi ja he alkoivat yhteen ääneen selittää, etten voinut olla tosissani ajamassa illalla autoani takaisin kotiparkkiin.
”En aikonutkaan. Sulla ei vaan taida olla mitään muuta keinoa päästä mökille, jos et lähde mukaan harjoituksiin”, sanoin Valtsulle.
”Milloin sä menet?” hän kääntyi kysymään Manulta.
”Tuun vasta myöhemmin. Meidän mukava pelinjohtaja määräsi kuudeksi ylimääräisen palaverin”, Manu sanoi.
”Kai mun on sitten pakko lähteä sinne kentälle.”

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.11.10 22:08:29

Älä anskunansku viiti, Antti ei IKINÄ herää ennen mua, se on aina minä ku herää eka. Mua ei koskaa herätetä pusulla tai suukolla -.-

Vähän kiva iltasatu, mä olisin iha valmis nukkumaan nyt :D

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   2.11.10 08:41:17

Viittin, mäpä saan ainaki joka viikonloppu yleensä :)) Viikollakin joskus :D
Ja kyllä sen tietää ku tulee se elämän mies kohalle. Kyllä Saku ainaki on mun elämäni mies, en anna sitä pois ikinä :D

Joo kivaa aamulukemista oli, jos sitä lähtis tunniksi kouluun ja siinä se tämä päivä sitten oliki :D

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   2.11.10 10:44:38

Olin yrittänyt saada häneen kuriaan,Mikäs an tuolla lopussa on?!

Muuten hyviä pätkiä taas :D

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   2.11.10 14:51:32

Nasnas, mä en edes viitsi ryhtyä tuohon elämäni mies -keskusteluun :D Oon ihan höyrähtänyt. Tää ei oo lainkaan normaalia minua!

Muisto, no jaa, en kyllä osaa sanoa mikä se an siellä on :D Kirjoitusvirhe vissiin. Kiitos tosta, korjaan sen omaan versioon!

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   2.11.10 15:14:16

Joo mä oon semmonen housewife nykyää et mua pelottaa jo :DD Eilen purin meiän molempien laukut ja pesin pyykkiä ja ukolle ruoka valmiina ku tuli kotii :DD Ja nyt on ostettu<3 tai ei vielä ostettu vaan varattu vaikkakin eri kun aluksi piti :DD

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   2.11.10 20:59:55

--

Meidän saavuttua harjoitusten jälkeen mökille sinne alkoi virrata ihmisiä. Suurin osa juhlavieraista tietenkin koostui joukkueestani. Loput olivat harvat ystäväni, Manu ja jätkien tyttöystäviä, joita olin käskenyt paikalle. Jätkien tyttöystävät olivat minua nuorempia, mutta onnittelivat minua vilpittömästi ovella ja jäivät keskustelemaan minun ja Veeran kanssa. Muutama heistä oli tuonut ystäviään mukana, mutta tänään se ei haitannut minua. Nämä tuntemattomat tyttöset piirittivät heti Valtsun, joka näytti olevan elementissään naisjoukon keskellä.
”Missä Manu?” Veera uteli ja ojensi minulle toisen lasillisen kuoharia.
”Tulee myöhemmin”, sanoin kepeästi, enkä alkanut selitellä mitään palaverista.
”Sä olit Kuopiosta kotoisin, niinkö?” Jussin tyttöystävä, Adele, kysyi minulta.
”Joo.”
”Ootko sä pelannut pesistä joskus?” uteli Tuuli, joka oli saapunut paikalle Sasun kainalossa.
”Joskus kauan sitten. Nykyään mä vain johdan peliä”, hymyilin hänelle.
”Oot sä aika supernainen”, Adele totesi.
Niinhän minä olin. Sain kokonaisen pesisjoukkueellisen miehiä kumartelemaan jaloissani, kun niin tahdoin. Kerroin tämän tytöille ja sain herätettyä hilpeyttä. He poksauttivat uudet pullot auki ja katosivat pihalle tupakalle.
”Ollapa vielä itsekin tuossa iässä”, Veera huokaisi katsellessaan heidän peräänsä.
”Puhu vain omasta puolestasi”, tokaisin hänelle hihittäen. ”Musta on makeaa olla tämän ikäinen.”
Veera kohautti olkiaan ja kilistimme vanhenemiselle. Valtsu irtaantui tyttöjoukosta ja tuli luoksemme. Hän oli panostanut pukeutumiseen ja näytti luultavasti vasta parikymmentä täyttäneistä tytöistä upealta.
”Erilaiset synttärit, kerrankin”, Valtsu totesi minulle.
”No joo, vähän erilaisemmat”, myönsin. ”Mutta en valita. En ainakaan sitten, kun Manu tulee.”
Veera hymyili minulle äidillisesti. Hänestä ihastumiseni Manuun oli suloista.
”Ootko sä koskaan aikaisemmin nähnyt Vallua noin onnellisena?” hän tiedusteli Valtsulta.
Valtsu pudisti päätään ja veti minut kainaloonsa. Minua melkein alkoi nolottaa, kun he tekivät ihastuksestani niin suuren numeron. Ympärillemme ilmestyivät Reko, Heikki ja J-P.
”On se isoveli vaan aika jätkä, jos saa Vallun tuolle tuulelle”, Reko totesi.

Manu saapui kahdeksalta, mutta ei suinkaan yksin. Hänen autostaan ilmaantui kaksi muuta miestä, jotka tunnistin Veeran avustuksella vimpeliläisiksi pesäpalloilijoiksi. Kävelin Manua vastaan ja hän halasi minua onnitteluksi.
”Jos ei haittaa, niin mä toin muutaman kaverin mukanani”, hän säteili aurinkoisesti.
Pudistin päätäni ja katsoin miehiä uteliaana. Piru, nykyään en enää tunnistanut miesten superpesiksen pelaajia kasvojen perusteella.
”Hautalan Perttu”, oranssitukkainen mies ojensi kätensä.
”Jussi Saari”, toinen mies esitteli itsensä.
”Valeria Saari”, kerroin nimeni ja meitä alkoi Jussin kanssa valtavasti naurattaa sama sukunimi. Manu pyöritteli Jussin selän takana silmiään minulle ja kikatin entistä enemmän. Kuohari alkoi tehdä tehtävänsä jo, totesin ja päätin, etten enää joisi sitä tänä iltana.
”Hei, mennään sisälle”, sanoin ja kiedoin käteni Manun vyötärön ympärille. ”Muut pian aloittaa mun synttärikakun ilman mua!”
”Sitä ei kyllä saa tapahtua”, Manu sanoi. ”Joko mä sanoin, että sä oot upea?”
”Et sanonut”, painauduin tyytyväisenä lähemmäs Manua. Hän tuoksui raikkaalle ja minun teki mieli johdatella hänet suoraan yhteen yläkerran makuuhuoneista. Jos Perttu ja Jussi eivät olisi kävelleet vierellämme, olisin varmasti toteuttanutkin mielihaluni. Minusta tuntui, että olin kyltymätön mitä Manuun tuli.
”Perttu, mooi!” Veera hihkaisi heti, kun astuimme sisälle.
Perttu suuntasi suoraan Veeran luokse. Jälkeenpäin tajusin, että Toni ei ollut tullut lainkaan paikalle kutsusta huolimatta ja että Perttu viihtyi koko illan hyvin Veeran seurassa.
”Vallu, tuu aloittaan tää kakku”, Reko huusi minulle, kun jumituin juttelemaan Adelen kanssa.
”Kivat lasten kakkukestit”, virnistin Adelelle, joka työnsi minua selästä eteenpäin.
Leikattuani kakusta ison palan juhlavieraat lauloivat minulle isoäänisesti onnittelulaulun. Lahjat oli kasattu yhdelle sivupöydistä ja aioin avata ne vasta huomenna. Tänään tuskin kukaan jaksaisi kiinnostua muusta kuin juomista.

Saunomisen jälkeen alkoi tapahtua. Juhlaväen humaltuminen ei ollut outoa, mutta se, että kahdeltatoista mökin pihaan ajoi harmaa tilataksi, sen sijaan oli. Ryntäsimme kaikki ulos. Taksista purkaantui lähes kymmenen kikattelevaa naista, jotka olivat pukeutuneet räikeisiin mekkoihin. Humalastani huolimatta en voinut olla tunnistamatta Caritaa.
”Manu!” Carita kiljaisi ja keikutteli korkokengillään Manun luo. ”Anteeksi, että me tultiin vähän myöhässä.”
Mitä pirua? ajattelin katsoessani Manua, joka näytti sanattomalta.
”Mitähän @!#$ä sä teet mun juhlissa?” tiedustelin kohteliaasti.
Carita kääntyi katsomaan minua ja hymyili alentuvasti.
”Sun juhlissa?” hän toisti. ”Mä sain sellaisen käsityksen, että nämä ovat tasokkaat bileet tasokkaille ihmisille.”
”Totta, eli mitä sä täällä teet?” tivasin ääni kohoten.
Kerrankin sain Caritan sanattomaksi. Hän aukoi hetken suutaan ja kääntyi sitten ystäviensä puoleen. Muut palasivat naureskellen sisälle, mutta minä tarrasin Manua käsivarresta.
”Mä hirtän sut kiveksistä kattoon, jos sä oot käskenyt nuo tänne”, tökin sormella Manua rintaan.
”Juuri tuon takia mä tykkäänkin susta niin paljon”, Manu naurahti. ”En tietenkään käskenyt!”
”Vannotko?”
”Aivan takuulla.”
Manu näytti niin vilpittömältä, että uskoin häntä. Mekin olimme palaamassa takaisin mökkiin, kun Caritan huuto pysäytti meidät.
”Voitko, Manu, tilata meille taksin, kun se edellinen lähti jo?” hän kysyi.
Manu vilkaisi olkansa yli eikä vastannut.
”Mitäpä jos lähtisitte kävellen sitä taksia vastaan”, ehdotin suloisesti.
En jäänyt kuuntelemaan Caritan vastausta, vaan palasin sisälle iloisemmalla mielellä.
”Tuu tanssimaan”, Reko pyysi, kun Adele laittoi musiikkia soimaan.
”Ilomielin”, suostuin.
Olisin halunnut tanssia Manun kanssa, mutta tyydyin Rekoon, kun vanhempaa Aaltosta ei näkynyt. Reko osoittautuikin varsinaiseksi tanssitaituriksi.
”Mulla olisi varmaan tulevaisuutta tanssijana”, Reko virnuili, kun kehuin häntä. ”Otettasikohan mut mukaan Tanssii Tähtien Kanssa –kisaan?”
”Ilman muuta, mutta sä et taida olla minkään sortin julkkis”, surkuttelin.
”Olenpahan. Alajärven kuumin poikamies”, Reko nauroi. ”Mimmejä juoksee perässä niin paljon, että rohkeimpia pitää potkia pois tieltä.”
Räjähdin nauruun. Reko oli hauska ja hänen huumorintajunsa niin hulvatonta välillä, että jouduin usein harjoituksissa kehottamaan häntä pysymään olennaisessa. Biisin vaihtuessa toiseen Manu tarrasi Rekoa olkapäästä.
”Mun vuoro”, hän totesi ja tarttui minua kädestä.
”Sua mä kaipasinkin”, sanoin hänelle. ”Sun veli oli loistava tanssija.”
Manu pyöräytti minua vauhdikkaasti ympäri ja veti itseään vasten.
”Kuulostaa aika huolestuttavalta. Pitäisikö mun olla kateellinen?”
Hihitin ja kiedoin käteni hänen niskansa taakse. Suudelma tiivisti meidän kummankin ajatukset ja hitaan biisin kaikuessa kaiuttimista nousimme hiljaisuudessa yläkertaan.

Aamu alkoi kaikkea muuta kuin mukavasti. Heräsin alakerrasta kuuluvaan kiljuntaan ja olin varma, että läheinen järvi oli tulvinut sisälle tai jotain muuta yhtä järkevää. Säntäsin ylös sängystä ja kiskoin päälleni omat alushousuni ja Manun t-paidan. Paidan omistaja lojui selällään sängyssä ilman peittoa. Virnistin itsekseni hänelle ja nakkasin peittoni hänen päälleen. Sitten kiiruhdin alakertaan katsomaan, mistä metelöitiin. Keskellä alakertaa seisoivat Adele, joku hänen sinkkuystävistään ja Valtsu, joka näytti nololta ja uniselta.
”Mikä jumalaton tappelu täällä on menossa?” karjaisin alimmalta portaalta.
Kolmikko kääntyi katsomaan minua säikähtäneenä.
”No?” patistelin heitä.
”Tuo vitun kuopiolainen on pannut Hannen kanssa!” Adele jatkoi kiljumista.
Vilkaisin Valtsua, joka virnisti vaisusti minulle. Kulmienkohotus sai hänet avaamaan suunsa.
”Mistä mä olisin voinut tietää, että Hannella on poikaystävä, joka on Adelen veli?” Valtsu äimisteli minulle.
Voi tsiisus, voihkaisin mielessäni, Salkkareiden livelähetys suoraan synttäripäivän jälkeisenä aamuna. Ajatus alkoi naurattaa minua, mutta salasin visusti sen. Adelen ilmeestä päätellen häntä ei naurattanut lainkaan. Satuin vahingossa katsomaan Valtsua, jonka ajatukset näyttivät laukkaavan samaa rataa omieni kanssa.
”Hetkinen, kerroitko sä Valtsulle, että seurustelit?” käännyin tiedustelemaan Hannelta, joka näytti olevan hiukan eksyksissä raivoavan Adelen kanssa.
”Taisi jäädä kertomatta”, Hanne vastasi ja oli yhtäkkiä hyvin kiinnostunut katon rakenteista.
Huoahdin isoon ääneen. Adele haukkui täysin väärää ihmistä nyt. Tietenkin hän oli vihainen, että hänen veljensä tyttöystävä oli hypännyt toisen miehen sänkyyn, mutta silti hänen ei olisi tarvinnut alkaa räyhätä puoli kymmeneltä sunnuntaiaamuna.
”Menkää nukkumaan”, kehotin heitä. ”Miettikää vasta kotona, mitä teette.”
Adele loi musertavan katseen Hanneen ja Valtsuun ja marssi yläkertaan kantapäitään paukuttaen. Hanne oli hiippailemassa nolona ohitseni Valtsu perässään.
”Ei, sä meet jonnekin muualle jatkamaan unia”, tarrasin Valtsua kädestä. ”Mä en halua toista samanlaista kohtausta myöhemmin.”
”Okei”, Valtsu huokaisi.
”Pakko kysyä, että miten Adele sai tietää?”
Hanne puhui lähinnä varpailleen, kun kertoi Adelen yllättäneen heidät aamutuimaan touhuamasta käytävästä. Minä en todellakaan halunnut kuulla enempää. Passitin Valtsun nukkumaan samaan huoneeseen Pertun ja Jussin huoneeseen.
”Enkä mene”, Valtsu sanoi ja näytti ihan kiukuttelevalta pikkupojalta. ”Se sun kaveri makaa alastoman sen punapään kainalossa.”
”Veera?”
Valtsu nyökkäsi. Hän katosi jonnekin ja minun teki mieli hakata päätä seinään.

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   2.11.10 21:22:22

Että semmoset bileet :DD Joo ei kai siinä :DD
Aika kiva pätkä :)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   2.11.10 21:36:10

Passitin Valtsun nukkumaan samaan huoneeseen Pertun ja Jussin huoneeseen.

^^ onkohan tos yks huoneeseen liikaa?

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   2.11.10 21:46:33

flanelli, on tosiaan :D Tais keskittyminen herpaantua jossain vaiheessa täysin.

Päivämäärä:   3.11.10 21:53:03

Ui ui, taidan syödä Manun kun se on niin syötävän suloinen:D rakentava palaute jää kyllä minulta antamatta, kirjoitat niin vetävää tekstiä että sellaiset pikkujutut kuin satunnaiset kirjoitusvirheet eivät tarinan laatua hetkauta sitten mihinkään suuntaan. Ei voi muuta sanoa kuin että ihana, tykkään kovasti<3

Päivämäärä:   4.11.10 19:04:44

Ei peerhana mä kyllä nirhaan ton Caritan vielä joku päivä :D

Ihanaaihanaaihanaa :)

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   4.11.10 21:31:12

Rotta, voi kiitos :) Tuollaisista kommenteista tulee aina tosi hyvälle tuulelle.

Nikke, tommoset Caritat sais oikeesti ampua vaikka kuuhun :D

Huomenna luultavasti jatkoa. Tänään vietetään hauskaa iltaa kahden kesken :)

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   5.11.10 14:41:32

--

Synttäreideni jälkeen minusta tuntui, että halusin mahdollisimman pian pois Alajärveltä. Sunnuntaiaamun paljastukset olivat saaneet minut järkytyksen valtaan. Valtsun nyt ymmärsi jotenkin, hänhän ei ollut ollut tietoinen Hannen poikaystävästä. Veeraa minä en sen sijaan käsittänyt ollenkaan. Mikä häneen oli mennyt, kun hän oli langennut Perttuun? Olin ihan elänyt siinä uskossa, että Veeran ja Tonin väliin ei ängennyt kukaan. Rakoiliko heidän suhteensa niin pahasti, että Veeran täytyi hakea lohdutusta toiselta mieheltä? Minua alkoi aina ärsyttää, kun edes mietin asiaa.
”Mitä sä mietit?” Manun kysymys hätkähdytti minut tiistai-iltana.
Istuin parvekkeella jalat rintaa vasten vedettyinä ja katselin mitään näkemättömin silmiin eteeni. Nyt siirsin katseeni Manuun, joka nojasi hikisenä ovenkarmiin. Hän oli ajanut suoraan harjoituksista luokseni.
”En mitään”, valehtelin ja soin hänelle kepeän hymyn.
”Ei mene läpi”, Manu hymähti.
Laskin otsani polviin ja mutisin piilosta, että vatvoin edelleen synttäreideni tapahtumia. Manu laski kätensä harteilleni.
”Ei kannata vaivata päätä muiden asioilla”, hän sanoi ja suukotti päätäni. ”Ne on kaikki aikuisia ja osaa huolehtia omista asioistaan.”
”Toivottavasti.”
”Mitä sä edes voisit tehdä?”
Kohautin olkiani. En kai yhtään mitään, nyt kun asiaa kunnolla ajatteli. Valtsu ainakin hermostuisi, jos alkaisin jauhaa hänelle Hannesta. Hän, kuten minäkin yleensä, ajatteli, että kaikki voisivat huolehtia vain omista asioistaan. Hieroin ohimoitani ennen kuin käännyin uudestaan katsomaan Manua.
”Ihan turhaan sä itseäsi syyttelet”, Manu sanoi ääneen tismalleen sen asian, mitä olin vatvonut jo pidemmän aikaa. ”Ethän sä niitä käskenyt pettää.”
”Niin, mutta tuntuu musta silti pahalta.”
”Totta kai tuntuu, mutta sun pitää nyt vain tehdä itsellesi selväksi, ettei se ollut sun syy.”
”Sä oot niin oikeassa”, totesin lopulta ja nousin seisomaan.
Manu hymyili.
”Kuule, haluaisitko sä seuraa suihkuun?” kysyin häneltä.

Keskiviikon peliin mennessä olin jo ehtinyt rauhoittua. En olisi halunnut enää puida synttäreitäni, mutta jätkillä tuntui riittävän juttua niistä vielä tauollakin. Melkein toivoin, että minulla olisi ollut jotain kommentoitavaa ensimmäisestä jaksosta, mutta ei. Pelimme oli ollut onnistunutta, varsinkin ulkopeli, minkä takia ulvilalaiset olivat jääneet nollille.
”Voi jessus sitä meteliä aamulla”, Jussi vouhkasi parhaillaan. ”Hyvä ettei taju lähtenyt jo senkin takia.”
Muutkin kuin minä olivat heränneet Adelen sunnuntaiaamuiseen metakkaan. Fiksuina he olivat kuitenkin jääneet sänkyihinsä, eivätkä olleet lähteneet ottamaan selvää asiasta. Nyt kadutti, että olin hylännyt lämpimän sänkyni.
”Se sun kaveri on kyllä Kuopion lahja maailman naismarkkinoille”, Ilari kääntyi virnuilemaan minulle.
”Kiitti”, sanoin tympääntyneenä Valtsuun. ”Mä en oo ihan samaa mieltä.”
”No?”
Kohautin olkiani. Olin järjestänyt Valtsulle ristikuulustelun heti, kun olimme selvinneet mökiltä pois. Tapansa mukaan hän oli vain kohautellut olkiaan ja todennut, ettei hän olisi mennyt Hannen kanssa sänkyyn, jos olisi tiennyt poikaystävästä. Ei tietenkään olisi, sen verran tunsin Valtsua.
”Miten Adele?” minun oli pakko kysyä Jussilta.
”Kirosi sut helvettiin viimeksi tänään”, Jussi sanoi. ”Syyttää sua ihan syyttä.”
”Olipa hauskasti sanottu”, Sasu lohkaisi. ”Syyttää ilman syytä.”
”Muakin naurattaa ihan valtavasti”, irvistin hänelle. ”Ihan tosi, ei kai se kuvittele, että mä raahasin Valtsun sinne vain naisia kaatamaan?”
”Adelen isoveli on sille rakkain ihminen maailmassa”, Jussi kertoi. ”Sillä ei oo enää muita perheenjäseniä elossa, joten se nyt vain reagoi tähän asiaan omalla tavallaan.”
”Loistavaa”, voihkaisin.
Minulla oli ollut pieni taka-ajatus, että olisin voinut tutustua paremmin pelaajieni tyttöystäviin, mutta nyt taisi olla turhaa haaveilla sellaisesta. Adele tuskin haluaisi nähdä minua enää.
”Anna sille aikaa, niin ehkä se leppyy”, Jussi totesi, kun tauko päättyi.
Pakko kai minun oli, vaikka olisinkin halunnut selittää Adelelle asian. Tosin se, kenen kanssa Valtsu päätyi sänkyyn, ei kuulunut minulle ollenkaan. Olin täysin syytön tähän asiaan.
”Piristy, Vaappu”, J-P kahmaisi minut kainaloonsa, kun astuimme tunkkaisesta pukukopista raikkaaseen ulkoilmaan.
”Vaappu?”
”Eikö oo aika makea lempinimi?” J-P kysyi aurinkoisesti.
”Tosiaan. Kas kun ei Vaakku”, purskahdin nauruun ja elämä näytti taas valoisammalta.

Valoisammaksi oloni kävi pelin jälkeen, kun Manu juoksi minut kiinni vähän ennen pukukoppeja ja kertoi vanhempiensa haluavan tavata minut. Se oli aika suuri käänne suhteessamme ja halusin ehdottomasti tehdä sen.
”Huomenna seitsemältä mun harjoitusten jälkeen?” Manu ehdotti.
”Kahdeksalta mieluummin”, sanoin muistaessani, että olin määrännyt ylimääräiset harjoitukset huomenna seitsemästä kahdeksaan.
”Pidetään peukkuja”, Manu sanoi. ”Mennäänkö vaihteeksi Vimpeliin yöksi?”
Se sopi minulle. Pienikin maisemanvaihdos tekisi varmasti hyvää. Varsinkin kun tuohtuneen näköinen Adele seisoi pukukoppirakennuksen edessä ja mulkoili minua kiukkuisena. Manu sanoi hakevansa autonsa kentän toiselta puolelta ja tulevansa hakemaan minut sitten.
”Älä jää roikkumaan niiden kossien seuraan pitkäksi aikaa”, Manu nipisti minua nenästä.
”En tosiaan”, naurahdin. ”Mene nyt, niin nähdään nopeammin.”
Lähdimme kumpikin omaan suuntaamme. Vetäisin syvään henkeä lähestyessäni Adelea. Pakotin huulilleni kevyen hymyn.
”Hei”, sanoin Adelelle ystävällisesti. ”Pyydänkö mä Jussia kiirehtimään?”
”Hmph”, Adele tuhahti.
Kohautin olkiani astuessani sisälle. Ainakin olin yrittänyt. Käytävällä törmäsin Ulvilan pelinjohtajaan, Asko Koskeen, joka veti minut hihasta kauemmas pukukoppimme ovensuusta.
”Joko sulla on ensi kauden joukkue valmiiksi katseltuna?” hän kysäisi.
”Ei ole”, vastasin rehellisesti. ”On me joitain keskusteluja käyty Ankkureiden kanssa.”
”Saattaa tulla sellainen aika, että meidän manageri ottaa sinuun yhteyttä ja tarjoaa sopimusta”, Asko sanoi.
”Niin?”
”Kannattaa harkita sitä asiaa vakavasti”, Asko jatkoi. ”Muuta en voi tässä vaiheessa sanoa.”
”Okei, kiitos tästäkin”, hymyilin.
Asko nyökkäsi minulle ja katosi ulos. Pudistin päätäni hänen peräänsä ja ajattelin, että en ikimaailmassa lähtisi johtamaan Ulvilan A-poikien joukkuetta. Heillä olisi luultavasti sama materiaali ensi vuonnakin, eikä siinä ollut oikein mitään mairittelevaa.
”Sä oot huomenna tulossa meille kylään”, Reko totesi, kun törmäsimme ovella.
”Niin mä oon”, myönsin. ”Olisi kiva, jos et huutelisi sitä kaikille.”
”Miksi?” Reko hämmästeli. ”Kaikkihan kuitenkin tietää jo, että sut tapaa parhaiten mun veljen alta.”
Mykistyin Rekon sanavalmiuden edessä.
”Kiva, kun sä oot niin perehtynyt meidän seksielämään”, heitin takaisin. ”Sulla itsellä ei sellaista taida olla, kun muiden touhut kiinnostaa noin paljon.”
Reko räkätti kuin pahainen teini-ikäinen. Hän nakkasi reppunsa olalle ja taputti minua päälaelle.
”Tismalleen”, hän osoitti minua sormella kävellessään takaperin kohti ovea. ”Kohta koittaa sekin päivä, kun mä pyydän päästä katsomaan teidän touhuja.”
”Pervo”, huusin hänen peräänsä.
Istuessani paikalleni puiselle penkille tajusin, että minun tulisi suunnaton ikävä tätä joukkuetta ja näitä pelaajia, jos lähtisin Alajärveltä.

Päivämäärä:   5.11.10 15:00:19

Reko on niin mahtava :'D

Mun mielestä noi Jamiksen minimaaliset kirjoitusvirheet on vaan hyvästä; sillon mä tiedän että sä et oo mikään kone joka kirjottaa, kun ei tämmöstä ihanaa tekstiä voi tulla oikeen ihmisen kirjoittamisesta :D

Ota uppauksena, kun ei tässä oikeen mitään järkevää ollutkaan.

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   5.11.10 15:15:26

Nikke <3 Oon hyvin otettu, kiitos ihanasta kommentista!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.11.10 15:28:58

Reko on kyllä aika hupasa :D. Ilman sitä tää tarina olis tylsä.

En mä taida muuta sit sanoakaan. Lisää vaan.

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   7.11.10 11:20:50

nostellaanpa tätäkin etusivummalle.

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   7.11.10 11:56:27

Aikas kiva pätkä taas :)

Ei ainakaan virheitä sattunut silmään, mutta siinähän ei oo mitään ihmeellistä, kun ei niitä siellä ikinä oo :DD En tiiä onko mulla omituinen kirjotustyyli, kun aina hoksaan muutamia lauseita, mitkä ite olisin muotoillut toisin :D

Ja oon menny niin sekasi että oon miettiny jopa kirjottamista, toivottavasti joku saa mut järkiin ennen ku tapahtuu mitään katastrofaalista.

Päivämäärä:   7.11.10 13:47:00

Taidan sittenkin syödä Rekon, koska se taitaa olla vielä Manuakin suloisempi<3 Huippuluokan tekstiä edelleen, lisää pian kiitos:D

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   7.11.10 17:27:03

Ananas, kerro toki niitä sun lausevaihtoehtoja :D Voi olla, että mun kirjotustyyli on outoa..

Rotta, pistele poskeen vain :D

--

”Tällä hetkellä näyttää siltä, että lohkovoitto on karkaamassa meiltä”, sanoin, kun torstain ylimääräisten harjoitusten jälkeen istuimme kentällä.
Ympärilläni venyttelevät pelaajat eivät salanneet pettymystään. Lohkovoitto olisi antanut meille neljä ylimääräistä pistettä, jotka olisivat elintärkeitä pelien koventuessa. Lohkokakkosen kolme pistettä eivät olleet pahitteeksi, mutta totta kai neljä oli aina enemmän.
”Nurmo on liian kova”, Topi totesi.
Mekin olimme kovia, mutta nurmolaiset olivat kovempia. He olivat alkaneet kahmia pisteitä lohkon lähestyessä loppuaan. Nyt olimme tasapisteissä nurmolaisten kanssa, mutta heillä oli enemmän kolmen pisteen voittoja, mikä ratkaisisi lohkovoiton heidän edukseen.
”Voidaanko me joutua pelaamaan niitä vastaan finaaleissa?” Sasu tiedusteli.
”Se on yksi vaihtoehto”, Taneli sanoi. ”Ja hyvin varteenotettava finaaliehdokas. Toinen on Kitee.”
Epätoivo näytti valtaavan joukkueen. Toivottavasti tässä ei kävisi niin kuin olin pelännyt joskus. Finaalipaikan menetys olisi kova paikka joukkueelle. Tosin vielä ei oltu siinä tilanteessa.
”Hei, meillä ei oo mitään hätää, jos jatketaan samalla tasolla”, yritin valaa uskoa joukkueeseen.
”Ei riitä”, oli Kasperin tyly tuomio. ”Muut joukkueet petraavat varmasti jatkosarjaan.”
Se oli totta. Meillä oli jäljellä enää kaksi peliä ja niiden jälkeen meidän pitäisi saada uutta tulta alle parissa päivässä ennen jatkosarjan alkua. Tiukille veti, mutta sitä vartenhan minut oli palkattu tähän joukkueeseen.
”Okei, lauantain matsin kotimatkalla sitten pohditaan, miten me voidaan peliä parantaa entisestään”, tein lopulta päätökseni.
”Tai sitten me voidaan vain – ” Reko aloitti, mutta kiiruhdin keskeyttämään hänet.
”Me ei todellakaan aleta improvisoida!” huudahdin arvaten, mitä hän oli ollut aikeissa sanoa.
Jätkät vilkuilivat toisiaan ihmeissään. Nousin ylös ja pudistelin hiekat pois verkkareitteni takapuolesta. Vedin kasvoilleni kaikista vaikutusvaltaisimman ilmeeni ja katselin joukkuetta tiukasti.
”Me puhuttiin jo alkukaudesta, että mestaruutta ei lähdetä hakemaan keinolla millä hyvänsä”, aloitin. ”Mä en halua lukea lääkäreiden sairauslomalappuja ylikuntoon menneistä pelaajista. Jos me parannetaan peruspelaamista, niin meillä on kaikki fucking mahdollisuudet voittaa se mestaruus!”
”Tuo on jätkän puhetta”, Ilari totesi kunnioittavasti. ”Sustahan on kuoriutumassa yksi meistä.”
”Mä oon aina ollut ja tuun aina olemaan yksi teistä”, sanoin hänelle. ”Tosin vain hiukan eri valtuuksin.”

Minun oli ollut tarkoitus lähteä harjoituksista varttia aikaisemmin, mutta lähdin vasta, kun Manu soitti ja kysyi, missä viivyin. Hän oli ajanut asunnolleni ja odotti minua siellä. En ollut yhtään muistanut, että olin luvannut lähteä hänen vanhempiensa luo näyttäytymään. Jouduin ajamaan kentältä kotiin kamalaa ylinopeutta. Onneksi en ollut tänään osallistunut harjoituksiin, joten minun ei tarvinnut käydä suihkussa. Riitti kun sidoin tukkani korkealle ponnarille ja vaihdoin vaatteet.
”Ihan tosi noloa”, voihkin Manulle menomatkalla. ”Sun vanhemmat odotti meitä kahdeksaksi ja mun takia me tullaan puolelta.”
Manu laski kätensä polvelleni.
”Ei ne suutu”, hän vakuutti. ”Isään varmaan tekee vaikutuksen, kun se näkee, miten paljon sä uhraat joukkueen eteen.”
”Ihan tosi?”
”Joojoo.”
Punastuin kehuista. En kiistänyt, ettenkö tehnyt paljon töitä joukkueen eteen, mutta yksin en olisi selvinnyt niistä kaikista. Taneli oli yksi suuri osatekijä, samoin joukkue.
”Onko Reko tulossa?” kysyin.
”On kai se”, Manu kohautti olkiaan. ”Miksi niin?”
”Kunhan kysyin.”
Salaa mielessäni pidin peukkuja, ettei Reko tulisi. Jos ja kun Manun isä utelisi minulta joukkueen tavoitteita loppukauteen, Reko saattaisi sortua itselleen tyypilliseen liioitteluun. Olisi noloa alkaa selitellä, että Reko puhui mitä sattuu. Heidän isänsähän saattoi kuvitella, että sanoin joukkueelle toista ja muille toista.

”Isä oli mielissään, kun se kuuli, että tuon sut näytille mun tyttöystävänä”, Manu kertoi kääntyessään vaaleankeltaisen kaksikerroksisen puutalon pihaan. ”Mun lisäksi Reko on kehunut sut maasta taivaisiin.”
Hymyilin vaisusti hänelle astuessani autosta pihalle. En ollut kovin mielissäni kuullessani, että minua oli kehuttu valtavasti. Mitä ihmenaista Aaltosen porukat oikein odottivat nyt?
”Vallu, se oli vitsi”, Manu naurahti nähdessään minun katselevan ulko-ovea epäröivästi. ”Äiti ja isä osaa odottaa täysin inhimillistä ihmistä, eikä mitään jumalaa.”
”Suuri helpotus”, hymyilin hänelle vapautuneesti.
Ulko-ovi aukeni ja kuistille astui viidenkympin rajapyykin pari vuotta sitten ylittänyt pariskunta. He hymyilivät minulle kohteliaasti ja vastasin samalla tavalla. Meidän noustessa viisi porrasta kuistille he tekivät pikaisen ulkonäköarvioinnin minusta.
”Hauska tavata vihdoinkin, Valeria”, nainen avasi suunsa ja ojensi kätensä minulle. ”Julia.”
Manun isän nimi oli Daniel ja hän oli hyväntuulisen näköinen kätellessään minut.
”Anteeksi, että me ollaan näin kamalasti myöhässä”, sanoin meidän siirtyessä kuistilta eteiseen. ”Meidän ylimääräiset harjoitukset veivät sovittua enemmän aikaa.”
”Asiat täytyykin laittaa tärkeysjärjestykseen”, Daniel totesi.
”Mitä mä sanoin”, Manu suhisi minulle, kun istuimme olohuoneen punaisille sohville.
Olin jännittänyt tätä tilannetta alitajuisesti harjoitusten ajan, mutta aloin rentoutua, kun puhe polveili sujuvasti pesiksestä ajankohtaisiin asioihin. Daniel ja Julia sujauttivat sulavasti väliin pieniä kysymyksiä taustastani ja hymyilivät vähän väliä hellästi toisilleen.
”Vaappu-rakas!” äänestä ei voinut erehtyä.
Reko loikki portaat alakertaan ja juoksi olohuoneeseen. Hän rojahti viereen istumaan ja halasi minua kuin olisin ollut hänen kauan kadoksissa ollut tyttöystävänsä. Huomasin hänen vanhempiensa vilkaisevan toisiaan.
”Joko sä kerroit Manulle, mistä me sovittiin eilen?” Reko tiedusteli.
”Mitä?” hämmästyin, sillä en muistaakseni ollut sopinut Rekon kanssa yhtään mistään.
”Siitä, että mä pääsen seuraamaan aitiopaikalta teidän touhuja?”
Luojan lykky, ettemme olleet kahvipöydässä. Daniel olisi saattanut tukehtua kahviinsa Rekon takia. Julia ja Manu sen sijaan räjähtivät nauruun nähdessään minun lehahtavan tulipunaiseksi. Tiesin Rekon olevan rääväsuu, mutta olin kuvitellut hänen käyttäytyvän kotona eri tavalla kuin joukkueen seurassa. Jos jotain positiivista piti hänen käytöksestään etsiä, niin ehdottomasti se, ettei hän vetänyt mitään roolia.
”Ei kuule tule kauppoja”, Manu sai sanottua naurunsa lomasta. ”Hommaa itsellesi – ”
”Manu”, Julia sanoi varoittavasti.
Selvästi tässä perheessä oli puheenaiheita, joista ei puhuttu Danielin kuullen. Yksi niistä oli kaksimielisyydet, ja päätin puhua siivosti tästä lähtien Danielin kuullen.
”Valeria – ” värähdin sisäisesti inhosta kuullessani oikean nimeni ” – joko Marko on puhunut sun kanssa jatkosta?” Daniel kysäisi.
”Puhetta on ollut, mutta mitään lopullista ei oo sovittu”, kerroin. ”Marko sanoi, että teillä on halua jatkaa sopimustani.”
Daniel nyökkäsi ja kehotti minua piipahtamaan ensi viikon alussa toimistolla. Hän sanoi olevansa paikalla ja käyvänsä uudestaan läpi kanssani ensi vuoden hahmotellun sopimuspohjan.

Myöhemmin illalla Manu ajoi pitkästä aikaa yksin kotiinsa Vimpeliin. He olivat huomenna lähdössä Sotkamoon pelaamaan jatkosarjaa, joten hän joutuisi heräämään aikaisin. Hyvästelimme kotini pihalla ja vilkutin Manulle, kun hän ajoi pois. Oli oikeastaan ihan hyvä asia, että vietimme välillä öitä erossa toisistamme. Suhteemme oli vakava, mutta ei niin vakava vielä, että olisin kestänyt katsella Manua päivästä toiseen. Halusin miettiä rauhassa, mitä tekisin hänen suhteen, jos muuttaisin syksyllä pois Alajärveltä. Olin edelleenkin vailla töitä, vaikka olinkin lähettänyt useita työhakemuksia. Koulut alkaisivat viikon kuluttua, joten tuskin minua oli valittu mihinkään hakemaani paikkaan. Elättelin kuitenkin toiveita ja ainahan voisin hoitaa sijaisuuksia. Puhelimeni soi, kun olin päässyt sisälle. Näytössä vilkkui pitkästä aikaa Veeran nimi ja vastasin pirteällä äänellä.
”Ootko sä kotona?” Veera kysyi.
”Itketkö sä?” huolestuin kuullessani hänen säröilevän äänen.
”Itken. Ootko sä?”
”Oon.”
Veera veti vavahtelevasti henkeä ja kysyi, voisiko tulla luokseni.
”Tuu ihmeessä!” sanoin.
”Kiitti, Vallu.”
Veera kertoi olevansa jo matkalla ja tulevansa viimeistään vartin päästä. Puhelun loputtua kävin laittamassa kahvinkeittimen päälle. Veera oli kuulostanut siltä, että vahva kahvi saattaisi nyt auttaa. Ainakin minuun se tepsi, kun olin allapäin. Kun Veera sitten vartin päästä saapui, huomasin hänen olevan enemmänkin kuin allapäin. Hän oli järkyttävän näköinen ja purskahti heti itkemään, kun halasin häntä eteisessä.
”Kerro”, sanoin vasta, kun istuimme keittiössä höyryävien kahvikuppien kanssa.
”Toni jätti mut.”

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   7.11.10 20:40:25

Voi ei!

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   7.11.10 20:47:28

Oikein kiva pätkä :DD Loppu tosin oli vähän arvattavissa, mutta ei se mitään. Tykkäsin, niinku aina. Miten tästä vois olla tykkäämättä.

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   7.11.10 21:02:16

Ananas, pitäähän sitä olla vähän ennalta-arvattavaakin :D

Päivämäärä:   8.11.10 17:38:17

Ja rotan nälkä vain kasvaa, halkean luultavasti tässä taas seuraavaa pätkää odotellessa:D loistavaa tekstiä edelleen niin kieliopillisesti kuin juonellisestikin, tämähän on aivan todettu fakta:D

Päivämäärä:   8.11.10 20:18:33

Olipas mukavaa näin taas yhden sairaalareissun jälkeen tulla tänne ja täällä on ihania pätkiä odottamassa ♥

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   8.11.10 21:53:16

Mä esitän toiveen; Onhan huomenna paljon luettavaa, kun mun pitää käyttää selkää lekurissa? Sellasta lohtulukemista sit illaks?

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   8.11.10 22:31:31

ja keskiviikkona paljon koska mulla on sillon hammaslääkäri joka on maailman kamalin paikka, paitsi en tarvi lukemista kun luultavasti kuolen siellä

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   8.11.10 23:22:37

No jospa mä yritän saada teille paljon lukemista aikaiseksi :)

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   9.11.10 15:15:05

Mulla on muuten sulle Jamitsu vähän asiaa :Dd

Ja joo tulihan se tappeluki, oli jo aikaki :DD Otettiin eilen ihan kunnolla yhteen :DD

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   9.11.10 20:49:37

Ananas, ookoo :D Kerrohan sitten, kun taas mesessä ollaan samaan aikaan.

Ei taidakaan tänään tulla jatkoa, mutta huomenna varmasti tulee.

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   9.11.10 21:02:22

jäi multa sitte tämän lukeminen tähän koska huomenna kuolema klo.8 :D

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   10.11.10 08:30:38

Selvisin hengissä! Tänään sitten paljon lukemista, kiitos :D

Saa kyllä olla Saku ylpeä kun menin sinne, enkä ees yrittäny keksiä tekosyitä olla menemättä.

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   10.11.10 15:35:26

Ananas, hammaslääkäri on ehkä kamalin paikka maailmassa! Luojan kiitos, ettei mun tarvi mennä vähään aikaan siellä käymään. Saat nyt lukemista, kun olit niin reipas :D

--

Kun jatkosarja sitten elokuun kolmannella viikolla alkoi, joukkue alkoi olla siinä iskussa, että uskoin mestaruuden tipahtavan tänä vuonna tilillemme. Joukkuehenkemme kukoisti ja välillä jouduimme muistuttamaan harjoitusten loppumisesta. Minä olin mielissäni, että jätkät olivat näin halukkaita paneutumaan mestaruuden metsästämiseen, mutta heidän tyttöystävänsä taisivat olla eri mieltä. Heidän mielestään jätkät viettivät liikaa aikaa kanssani, eikä auttanut selitellä, että keskityimme kaikki vain tavoittelemaan kultamitalia. Huhujen perusteella minut oli leimattu heidän keskuudessa huoraksi, mikä ei naurattanut minua lainkaan. Toki yritin vakuutella itselleni, että huhuihin ei ollut uskomista ilman pätevää perustelua, mutta epäonnistuin. Ainoa naispuolinen, joka nykyään sieti seuraani, oli Veera, ja hänkin vain silloin, kun halusi purkaa tuntojaan erosta. Olin ajatellut Tonin jättäneen hänet Pertun takia, mutta olin erehtynyt. Toni oli kyllästynyt siihen, että pesis vei Veeraa kesäisin liikaa. Aika klassinen tapaus pesäpalloilijan ja ei-palloilevan seurustelusuhteessa. Veeraa riepoi, että kulutin aikaani Manun kanssa ja hän muistutteli asiasta tämän tästä kun tapasimme. Hänen mukaansa en edes tuntisi Manua, jos hän ei olisi esitellyt meitä. Oli sanomattakin selvää, että tässä tilanteessa hän tunsi katumusta teostaan. En ehtinyt juuri lotkauttaa korviani Veeralle, sillä vapaa-ajallakin kulutin uskomattomia tuntimääriä pesiksen parissa. Se, mitä teimme kentällä ja punttisalilla, oli vain osa siitä, mitä meidän piti tehdä, jos mielimme finaaliin. Tuntikausia olimme kuluttaneet tarkkailemalla videolta tulevien vastustajien plussia ja miinuksia. Tällä hetkellä päävastustajamme olivat paitsi Nurmo myös Kitee ja Ii. Kun joukkue alkoi olla valmis jatkosarjan viimeisiin peleihin, minä aloin tuntea oloni hysteeriseksi. Kiteeläiset tulisivat voittamaan jatkosarjan, mutta kolmesta paikasta välieriin käytiin tiukkaa kamppailua. Olisimme jatkossa, jos voittaisimme Nurmon ja Kiteen vähintään kahdella pisteellä. Tai jos Nurmo häviäisi puhtaasti oman pelinsä Iitä vastaan.

Kitee-peliä edeltävän iltana olin tulla hulluksi. Seilasin ympäri Manun asuntoa ja pyörittelin käsiäni vaikertaen, että olin surkein pelinjohtaja, joka koskaan oli johtanut peliä A-poikien supersarjassa. Olin varma, että minun merkkieni takia häviäisimme huomenna Kiteellä 2-0 emmekä pääsisi jatkoon.
”Mä oon paska pelinjohtaja”, valitin kävellessäni uudestaan olohuoneesta keittiöön. ”Mun ei olisi ikinä pitänyt suostua Markon ehdotukseen, ei ikinä!”
”Rauhoitu”, Manu pyysi.
”Miten mä voin rauhoittua?!” kiruin hänelle. ”Helppo se sun on sanoa, että rauhoitu, kun sä oot vaan pelaaja! Sun ei tarvi muuta kuin luottaa siihen, että pelinjohtaja tekee työnsä!”
Manu repesi nauramaan ja sai minut kimpaantumaan entistä enemmän. Miten hän kehtasi nauraa, kun minä kävin valtavaa kamppailua itseni kanssa. Vajosin sohvalle istumaan ja hautasin kasvoni käsiin. Ehkä kaikki epäilijät olivatkin olleet oikeassa väittäessään, että en kestäisi ratkaisupelejä. Minun hermokontrollini pettämisen takia Ankkureiden A-pojat eivät taaskaan voittaisi mestaruutta.
”Kuule hermoraunio”, Manu riisti käteni pois kasvojeni edestä. ”Me lähdetään nyt ulos rauhoittumaan ja sä yrität unohtaa pelipaineet.”
”En mä voi juoda tänään!”
”Kuka tässä on puhunut juomisesta?” Manun ilme rakoili. ”Lenkkivaatteet niskaan ja juoksemaan.”
”Joo, voi @!#$, en todellakaan oo lähdössä juoksemaan!” kiivastuin ehdotuksesta.
Manu veti minut seisomaan ja talutti väkipakolla huoneeseensa vaihtamaan vaatteita. Riisuessaan paitaani hän julisti, ettei kuuntelisi enää hetkeäkään itsesäälintäytteistä ulinaani. Jos kerran stressasin jatkosarjan peleistä näin paljon, niin miten olisi hermojeni laita, jos ja kun pelaisimme finaaleissa.
”Ehkä sä oot oikeassa”, totesin lopulta ja vaihdoin farkkuni verkkareihin. ”Mun on pakko pysyä koossa nyt.”
”Juuri näin”, Manu taputti minua päälaelle kuin olisi kehunut koiraa. ”Sä oot arvokas joukkueellesi, muista se.”
Hysteriani alkoi hälvetä, kun pääsimme ulos. Elokuun alkaessa sää oli alkanut viiletä, mutta edelleen tarkeni iltaisin pitkähihaisella. Olisin mieluummin kävellyt, mutta Manu hoputti minua juoksemaan perässään. Sain tikata kunnolla, että pysyin hänen perässään. Minulla ei ollut huono kunto, mutta läähätin ensimmäisen vartin jälkeen, kun taas Manu näytti edelleen raikkaalta.
”Tämä oli selvästi joku sun egonkohotusta varten suunniteltu juttu”, puuskutin hänelle, kun käännyimme takaisin.
”Mikä niin?”
”Tämä että sä saat mut puuskuttamaan, kun taas itse hengität edelleen melkein normaalisti.”

Ihme kyllä, olin itse rauhallisuus, kun saavuimme Kiteelle. Matkallakaan en ollut hermoillut turhista, vaan tappanut aikaa pelaamalla ensimmäisen pokeripelini ja häviämällä sen kirkkaasti. Jätkät olivat nauraneet ja käskeneet minun kadota pelipöydän äärestä. Oli onni heidän mielestään, että olin parempi pelinjohtaja kuin pokerinpelaaja.
”Uskollisia faneja”, Ilari lohkaisi, kun he olivat siirtymässä alkuverkkaan.
”Missä?” kysyin.
Ilari viittasi kädellään katsomoon. Näin Adelen, Tuulin ja muutaman muun synttäreiltäni tutun tyttösen istuvan katsomossa yllään Alajärven fanipaitoja. He vilkuttivat iloisesti Ilarille tämän nähdessään, mutta ilmeet valahtivat, kun he huomasivat minut Ilarin vieressä.
”Edelleenkin ne jaksaa leimata mua”, totesin nyt jo vähän suuttuneena tyttöjen ennakkoluuloihin.
”Niinpä”, Ilari taputti minua olalle. ”Usko pois, me ollaan yritetty saada ne uskomaan, että sä oot yksi jätkistä.”
Sen minä uskoin. Miten tytöt kuvittelivat minun pelehtivän joukkueeni kanssa, kun olin seurustelusuhteessa Manun kanssa. Uskomatonta miten naisen mieli toimi. Eivätkö Adele ja kumppanit ymmärtäneet, että minut oli palkattu juuri siksi A-poikien pelinjohtajaksi, koska osasin pitää työ- ja siviiliasiat erossa toisistaan. Siitä ei olisi tullut yhtään mitään, jos olisin heti ensimmäisenä ryhtynyt testaamaan flirttailutaitojani jätkieni kanssa.
”Hoituuko verkka ilman mua?” kysyin Ilarilta, kun näin tutun hahmon vilahtavan katsomon takana.
”Totta kai. Ajattelitko mennä vetämään rauhoittavia?” Ilari virnuili.
”Ilman muuta. Mä yritän tulla takaisin viimeistään silloin, kun alatte lyödä.”
Ilari nyökkäsi ja minä spurttasin katsomoiden taakse. Pysähdyin kuin seinään nähdessäni suurimman osan lukioaikaisista kavereistani. Kiljaisin riemusta ja säntäsin halaamaan heitä.
”Mitä te täällä?” kysyin, kun olin rutistanut kaikkia.
”Pitihän meidän omin silmin tulla todistamaan, kun yksi meistä on päässyt pelaajahierarkian yläpuolelle”, Riina julisti. ”Eetu kehui sut ihan jumalten tasolle.”
”Missä Eetu on?” ihmettelin, kun en nähnyt häntä muiden seassa.
”Se ei päässyt, sillä oli oma peli”, vastasi Jani, joka hiljaisena jäi välillä huomaamattomaksi.
Oikeastaan ihan hyvä niin. Vaikka olimmekin Eetun kanssa sopineet Itä-Länsi-viikonlopun vikatikin, en hinkunut halusta nähdä häntä.
”Hei, mahtavaa kun tulitte”, sanoin vilkaistuani olkani yli kentälle. ”Mun pitää nyt mennä tarkkailemaan vastustajan lyöntipeliä.”
Kaverini sanoivat hakevansa kahvia ja syötävää ja tulevansa sitten istumaan katsomoon hyville paikoille. Kehotin heitä kannustamaan meitä isoäänisesti ja sen he lupasivat tehdä. Ääntä heistä lähtisi varmasti, siitä minun ei tarvinnut olla huolissaan.

Ensimmäisen jakson puolessa välissä huomasin, että fanien välille on kehittymässä huutokisa. Kiteeläisyleisö tympäisi suunnattomasti, kun meillä oli kovaääninen fanijoukko pääkatsomossa. Yhteistuumin kaverini ja jätkien tyttöystävät kannustivat meitä suurella äänellä aina, kun onnistuimme ja taputtivat lujasti. Kaarella oli välillä vaikeaa kuulla huutoja vääristä syötöistä. Pari kertaa Kiteen lukkari onnistui irrottamaan meidän pelaajan kolmoselta, mikä sai kotiyleisön ulvomaan riemusta. Siitäkin huolimatta tilanne oli tasan, kun tulimme viimeiselle sisävuorolle.
”No nyt alkaa näyttää siltä paljon puhutulta taistelulta”, kehuin joukkuettani, kun teimme muutamia vaihdoksia pelaajien kesken.
”Perkeleen kova tappomeininki päälle sisävuoroon, niin me viedään yksi pinna kotio tästä pelistä”, Taneli yhtyi tsemppipuheisiini.
Sieltä täältä kuului hörähtelyä, ja Reko nosti kätensä ylös.
”Reko”, heittäydyin opettajaksi.
”Saako lyödä kohti kasvoja, jos ne tulee niin lähelle hakemaan vaikka näpyä?” Reko tiedusteli ja killitti minua kuin pikkulapsi.
”Ilman muuta”, sanoin hänelle. ”Hyvä Reko, sä tajusit, mitä tappomeininki oikeasti tarkoittaa.”
Naureskellen ryhmityimme kaarelle ja Antti aloitti jakson viimeisen sisävuoron. Hän pääsi vapaataipaleella ykköselle ja fanijoukkomme vislasi ja taputti raivokkaasti katsomosta. Seuraavana lyömään meni Jussi, joka saatteli Antin aina kolmoselle saakka, mutta paloi itse ykköselle.
”Otetaan viimeisellä kotiin”, Taneli kävi sanomassa Ilarille.
Vaihdoin viuhkaani merkin ja heilautin sitä kolmosella seisovalle Antille. Kiteen lukkari nosti ensimmäisen tolpan, joka näytti minusta väärältä.
”Väärä!” karjaisi J-P samassa vierestäni ja hätkähdin hänen isoa ääntään.
Ilari jätti lyömättä ja pallo putosi sentin päähän syöttölautasesta. Seuraavaan syöttöön Ilari löi, mutta lyönti meni laittomaksi.
”Kymppi vetoa, että tästäkin tulee väärä”, Reko suhisi minulle.
”Sä häviät”, suhisin takaisin ja löin hänen kanssaan kättäpäälle.
En uskonut alkuunkaan, että ensimmäinen jakso ratkeaisi vapaataipaleeseen kolmoselta kotipesään. Kiteen lukkari oli liian hyvä tehdäkseen sellaista amatöörimäistä virhettä. Valitettavasti Reko oli oikeassa. Pallo kyllä osui syöttölautaseen, mutta syöttötuomari vetosi asennottomaan syöttöön. Hypin pelaajieni mukana kaarella ja mieli teki kiljua riemusta, kun kiteeläislukkari ja – pelinjohtaja syöksyivät sättimään syöttötuomaria.
”Kymppi tänne”, Reko hurrasi itselleen, kun painuimme pukukoppiin.

Kiteeläisten peli herpaantui ensimmäisen jakson ratkaisseesta virheestä ja voitimme – ehkä hiukan yllättäenkin – ennakkosuosikkina pidetyn joukkueen puhtaasti 2-0. Mikään helppo peli se ei ollut, vaikka kolmen pisteen voitto antoi niin ehkä olettaa. Saimme tehdä töitä loppuun saakka ja olin huojentunut, kun päätuomari vihdoin vihelsi pelin päättyneeksi.
”Aikamoinen matsi”, Reko tuumasi minulle, kun tyhjensimme juomapulloja kentänreunalla.
”Totta, mutta ainakin te huomasitte, että mitkä mahdollisuudet meillä vielä on”, tuumasin tyytyväisenä.
”Ja sait säkin itseluottamuksesi takaisin”, Reko nauroi.
Ruiskutin pullosta vettä hänen päälleen nauraen.
”Arvaa mitä mä mietin kerran?” Reko sanoi yllättäen.
”No?”
”Jos sä et seurustelisi Manun kanssa ja olisit vähän nuorempi, niin mä varmaan yrittäisin iskeä sut”, hän kertoi ujostelematta lainkaan. Mutta juuri sellainen Reko oli, hänen ei tarvinnut ujostella mitään tai ketään. Aika ihailtava luonteenpiirre.
”Luojan kiitos, että asiat on näin”, hymähdin, vaikka olinkin hiukan vaivautunut.
”Manu vetäisi mut kasseista kattoon, jos saisi tietää”, Reko totesi kuin olisi puhunut saamastaan kakkospalkinnosta.
”Ei, mä en kerro Manulle mitään tästä”, lupasin samantien.
Reko vilkaisi minua oudosti, keräsi tyhjät juomapullot telineeseen ja lähti harppomaan kohti pukukoppeja. Rypistin kulmiani hänen peräänsä ja tunsin oloni oudoksi. Oliko Reko ihastunut minuun oikeasti vai oliko tämä taas joku hänen omia vitsejään? Jos oli ihastunut, niin nyt oli tultu siihen tilanteeseen, mitä olin yrittänyt vältellä viimeiseen saakka. Olin halunnut alusta alkaen pysyä vain jätkien kaverina, yhtenä jätkistä, mutta tietenkään en voinut sille mitään, jos joku ihastui minuun.
”Apua!” parkaisin, kun joku hyppäsi takaapäin selkääni.
Käännyin ja näin Riinan, joka virnisteli leveästi. Olisihan minun pitänyt arvata, että tulija oli Riina. Hän oli harrastanut toisten selkiin hyppelemistä jo lukioaikoina. Se oli aika ärsyttävää tulla yllätetyksi takaapäin.
”Mahtavaa, Vallu”, Riina sanoi minulle silmät loistaen. ”Ei tarvi epäillä, kuka tänä vuonna palkitaan vuoden junnupelinjohtajana.”
”Kuulostaa lupaavalta tuo junnupelinjohtaja”, ymmärsin Riinan tahalleen väärin.
”Sama se”, hän kohautti olkiaan. ”Sä oot ihan saakelin hyvä tässä.”
”En halua kuulostaa miltään huomionkerjääjältä, mutta mulla on niin hyviä pelaajia valmennettavana, että ne tekee mustakin hyvän”, totesin Riinalle.
Se oli puhdas totuus. Ilman tällaista joukkuetta olisin vain yksi pelinjohtaja muiden keskivertopelinjohtajien joukossa. Joukkueeni oli nostanut minut A-poikien pelinjohtajien kermaan.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   10.11.10 17:53:08

Uu! Oi voi, jos Antin pikkuveli sanois mulle tollasta, ni mä varmaa pyörtyisin. Se aina jäätyy muutenki jos mä sanon sille jotain... Oivoi...

Lisää?

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   10.11.10 18:55:21

Kiva pätkä :DD

Sakun isoveli sano kerran että "Miks Saku saa ton näkösiä naisia ku minähän oon meistä se paremman näkönen" Roope on hieman itserakas :DD Ja se muutenki aina kiusaa mua ja onhan sitä tapahtunu muutaki mukavaa.

Mäpä pääsen Jamis kohta takas sinne ja vielä VIISAUDENHAMPAANPOISTOLEIKKAUKSEEN! Sitte viimestään oon kuollu...

Päivämäärä:   10.11.10 20:51:02

Oikein iso kiitos taas, Jamis, kivasta pätkästä:) Päivä piristyy kummasti kun illalla on lukemista odottamassa:D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   11.11.10 13:51:58

anskunansku parka :/. Mulla ehkä otetaan paikkauksen yhteydessä viisaudenhampaat pois, kunhan nyt ne eka lähettäis sen ajan sinne paikkaukseen :D. Saamarin anestesiajonot.

Jamskuuuu!! Missä päivän pätkä?

Päivämäärä:   11.11.10 22:49:30

EI hampilääkärissä oo mitään pahaa :3

ihana pätkä!♥

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   12.11.10 17:21:52

Olkaa hyvä! Oon kirjottanut jotain ihan muuta kuin tätä viime päivinä :D

--

Syksy eteni nopeasti ja pian olimme siinä tilanteessa, että pääsymme finaaleihin oli varmistunut. Vastustaja ei tosin ollut vielä selvillä, joten annoin jätkille vapaan viikonlopun ennen seuraavalla viikolla alkavia finaaleita. Viikonlopun aikana Nurmo ja Kitee pelaisivat pääsystä finaaleihin. Koska Manullakin oli harvinainen viikonloppuvapaa, päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja soittaa vanhemmilleni. Ehkä oli jo aika palata takaisin Kuopioon edes hetkeksi ja esitellä Manu perheelleni. Manulla ei ollut mitään ehdotustani vastaan, joten torstai-iltana soitin äidille, joka puhkesi itkemään, kun kuuli ääneni. Se sai omantuntoni soimaamaan minua. Olin typerä, kun en ollut pitänyt perheeseeni yhteyttä juhannuksen jälkeen. Olin lähtenyt kotoa ovet paukkuen ja he olivat ajatelleet minun olevan edelleen kiukkuinen heille.
”Tekin olisitte voineet soittaa”, vihjaisin äidille, kun hän sai itkunsa laantumaan.
”Niin kai”, äiti nikotteli. ”Mitä sulle kuuluu?”
Sanoin, että olin tulossa viikonlopuksi Kuopioon ja toisin mukanani vieraan. Kertoisin sitten kuulumiseni. Äiti tuli uteliaaksi kuullessaan vieraasta, mutta en suostunut kertomaan hänelle mitään.
”Nähdään huomenna”, lopettelin puhelua, kun Manu heittäytyi mahalleen vierelleni sänkyyn ja kutitti minua kyljestä. ”Me ollaan varmaan aamupäivällä perillä.”
”Terveisiä vieraallesi”, äiti sirkutti ja kuulosti jo enemmän itseltään. ”Taidan pyytää Amalian perheineen kylään myös.”
”Tee se”, kehotin, vaikka toivoinkin, ettei hän olisi edes ehdottanut sitä.
Olkoonkin, että Amalia oli siskoni, hän oli rasittava ja luultavasti alkaisi heti Manun nähtyään ahdistella meitä vauvapuheilla. Hän oli äiti, ylpeä siitä ja halusi nähdä kaikki ympärillään olevat naiset äiteinä. Minua puistatti pelkkä ajatuskin siitä, että Amalia alkaisi udella meiltä perheenlisäyksestä. Ehkä minun pitäisi varoittaa etukäteen Manua siskostani.
”Äiti käski kertoa sulle terveisiä”, sanoin Manulle ja tiputin puhelimeni lattialle.
”Kiitos. Mitä se sanoi, kun kerroit meidän tulevan kahdestaan?”
”Ei kai se mitään erikoista”, kohautin olkiani. ”Tulikin mieleen, että mun pitää hiukan valmentaa sua kohtaamaan mun isosisko.”
”Onko se pahempi kuin sinä?” Manu kiusoitteli.
”Paljon pahempi”, vakuutin.

Olin luullut, ettei minua kiinnostanut palata Kuopioon, mutta olin erehtynyt. Kun lähestyimme Kuopion keskustaa, aloin selittää Manulle paikkoja, joissa olin viettänyt aikaa täällä asuessani.
”Sanoitko sä vasta tänä aamuna, että Kuopio on paska paikka?” Manu kysyi huvittuneena.
”En kai?” sanoin viattomasti.
”Voi Valeria.”
Löin Manua nyrkillä reiteen ja kielsin häntä sanomasta minua Valeriaksi. Äidillä ja isällä ei ollut mitään järjenhiventä päässä, kun he olivat antaneet minulle moisen nimen. Koulussa minua oli kiusattu Ystävänpäiväksi typerän nimeni vuoksi.
”Oi, tuolla me aina kesäisin kavereitten kanssa ryypättiin, kun oltiin piskuisia”, hihkaisin ja osoitin erästä penkkiä.
”Vaikea kuvitella, että sä oot ryypännyt julkisella paikalla”, Manu kiusoitteli.
Olin tehnyt paljon muutakin, mitä Manun oli varmaan vaikea kuvitella. Lukioaikoina olin ollut varsinainen yllytyshullu. Onneksi en ollut enää, ajattelin antaessani Manulle ajo-ohjeita. Olimme lähteneet minun autollani ja Manu oli halunnut ajaa. Koska pidin itsekin paljon ajamisesta, jouduimme välillä arpomaan, kumpi sai ajaa.
”Muistuta mua, että mä käyn katsomassa, ketä vastaan me pelataan finaaleissa”, sanoin Manulle meidän kaartaessa vanhempieni pihalle.
”Sun pelaajat takuulla päivittävät bittilähdettä kokoajan”, Manu totesi.
”Väärin, ne lähtivät Kiteelle katsomaan peliä”, kerroin muistaessani, että eilen Sasu oli keräillyt osanottajien nimiä listaan. ”Ne soittavat mulle, kun peli loppuu.”
”Lähtikö Rekokin?”
Kohautin olkiani. En oikein välittänyt puhua Rekosta Manun kanssa. Minua kiusasi edelleenkin hiukan Rekon sanat iskemisestäni. Manun sammuttaessa auton päätin kuitata Rekon puheet pelkkänä huumorina. Kyllähän minä tiesin, että hän saattoi heittää mitä tahansa vakavalla naamalla.
”Valeria-täti!”
Minttu ja Manteli juoksivat takapihalta luoksemme ja tarrasivat samantien jalkoihini. Kumarruin halaamaan kumpaakin tyttöä pikaisesti ja suoristauduin sitten.
”Tytöt, tässä on Manu”, esittelin Manun heille. ”Mun poikaystävä.”
Tytöt vilkaisivat Manua ja alkoivat kikattaa. Esittelin heidät Manulle, jolla näytti olevan pokassa pitelemistä, kun kuuli tyttöjen nimet.
”Meidät erottaa, kun katsoo silmiä”, Minttu selitti 9-vuotiaan reippaudella. ”Mun silmät on vihreät, niinku minttu. Mantelin silmät on ruskeat.”
Se oli ihan totta. Olimme monesti miettineet, mitä kautta tyttöjen silmienväri oli heille tullut. Amalia ja Arttu olivat kumpikin sinisilmäisiä.
”Mennään sisälle”, sanoin, kun tytöt juoksivat tuulipuvut kahisten takaisin takapihalle.

Illalla, kun tyttöset oli laitettu nukkumaan, Amalia alkoi huokailla kaipaavansa säpinää iltaansa. Lojuin Manun kainalossa sohvalla enkä ottanut kuuleviin korviini Amalian haikailuja. Päivä oli ollut ihan siedettävä. Perheeni oli käyttäytynyt kunnolla, ja tunsin itseni ilkeäksi, kun olin ajatellut heistä aiemmin rumasti. He eivät olleet tuputtaneet mitään tulevaisuudensuunnitelmia meille. Olimme keskustelleet asiallisesti jopa pesiksestä, eikä minun ollut tarvinnut hermostua vanhemmilleni jälleen kerran.
”Hei, lähdetään johonkin baariin”, Amalia mankui, kun äiti ja isä liittyivät seuraani.
”Hyvä idea!” äiti sanoi vastoin oletuksiani.
Voi herranjestas, ajattelin ja loin Manuun varoittavan katseen. Kieltämättä minunkin teki mieli lähteä Kuopion yöelämään, kunnon baareihin niin sanotusti, Alajärven hiljaisemman menon jälkeen. Tosin en lähtisi yhtään mihinkään, jos äiti aikoi lähteä myös.
”Mennään vaan”, Arttukin alkoi innostua ajatuksesta.
”Vallu ja Manu?”
Manu nyökkäsi. Olin jo valittelemassa väsymystäni, mutta äiti sanoi jäävänsä mielellään vahtimaan Mintun ja Mantelin unta. Se sai minut myöntymään ehdotukseen. Amalia taputti innostuneena käsiään ja käski meitä menemään vaatteiden vaihtoon nopeasti.
”Mä en tiedä, mitä tästä tulee”, kuiskasin Manulle.
”Ei mitään ennakkoluuloja, kiitti”, Manu sanoi.
Menimme vaihtamaan vaatteet vanhaan huoneeseeni. Se ei ollut muuttunut lainkaan sen jälkeen, kun olin muuttanut Sotkamoon lukion ajaksi. Samat tapetit, vanhat julisteet ja huonekalut. Manu oli meinannut tukehtua nauruunsa, kun oli nähnyt sänkyni yläpuolelle teipatun lehtileikkeen. Siinä poseerasi lukioaikainen pesisidolini, joka oli nykyään Vimpelin kakkospelinjohtaja.
”Mun täytyy muistaa sanoa Timelle, että sä oot fanittanut sitä”, Manu kiusoitteli minua nytkin.
”Uskallakin sanoa, niin mä teippaan tuon saman kuvan nykyisen makuuhuoneeni seinälle”, uhkasin.
Manu nosti nauraen kätensä pystyyn ja auttoi minua vetämään pikkumustani vetoketjun kiinni. Onneksi olin varautunut mekolla, koska olin soitellut Valtsun kanssa aiemmin ja luvannut tavata hänet viikonlopun aikana. Ehkä voisimme lähteä huomennakin ulos. Kaipasin välillä Valtsun kanssa vietettyjä iltoja Onnelassa. Tänään menisimme kuitenkin johonkin sivistyneeseen paikkaan siemailemaan viiniä. Ei siinä tietenkään mitään pahaa ollut, mutta halusin tanssimaan.

Me olimme juuri päässeet johonkin Amalian entiseen kantapaikkaan, kun puhelimeni soi. Soittaja oli Reko, jolla oli iloisia uutisia finaalien suhteen.
”Nurmo vei, eli me pelataan Jymyä vastaan”, Reko hihkui, kun vastasin. ”Melkein paikalliskamppailut tiedossa!”
”Jes! Mahtavaa Nurmon pojat”, minäkin hihkuin.
Alusta asti olin ollut sitä mieltä, että jos joutuisimme pelaamaan finaaleissa Kiteetä vastaan, häviäisimme varmasti. Nurmo oli hyvä vastustaja, koska se oli paitsi lähellä me olimme myös voittaneet sen tällä kaudella kaksi kertaa. Heidän pelitapansa tuskin oli muuttunut radikaalisti sen jälkeen, kun olimme viimeksi kohdanneet.
”Hei, sunnuntai-iltana pikapalaveri”, sanoin Rekolle, kun Manu naputti minua kärsimättömänä olkapäähän. ”Me ollaan menossa viihteelle, tai ainakin juomaan yhdet lasilliset jotain äärimmäisen hienostunutta.”
”Manun kanssako sä oot liikenteessä?” Reko uteli.
”Joo.”
”Tuo hienostunut juominen ei kuulosta mun isoveljeltä.”
Naurahdin ja kerroin seurassamme olevan myös isosiskoni miehensä kanssa. Reko päästi ymmärtävän äännähdyksen ja toivotti hauskaa iltaa. Hän oli itse tulossa junalla takaisin kotiin päin ja sanoi lähtevänsä ravintolavaunuun juopottelemaan.
”Juopotellaan yhdessä, kun voitetaan mestaruus”, lupasin hänelle. ”Koko joukkueen kanssa vedetään perseet.”
”Sopii kuule paremmin kuin hyvin”, Reko nauroi.
Työnsin puhelimeni pieneen kirjekuorilaukkuuni ja tartuin Manua käsipuolesta. Amalia ja Arttu olivat varanneet meille jo pöydän perältä ja huitoivat meitä luokseen. Kuten olin arvellutkin, Amalian entisessä kantapaikassa istui ihmisiä viinilasien ääressä. Mekin haimme viinilasit ja menimme istumaan pöytäämme.
”Kuule Manu”, Amalia aloitti ja nojautui hieman eteenpäin. ”Saanko mä kysyä yhtä asiaa?”
”Ilman muuta”, Manu lupasi.
”Joko te aiotte Vallun kanssa pian hommata lapsia?”
Minun teki mieli haudata siskoni elävältä. Ei, hän ei todellakaan ollut muuttunut lainkaan. Hän oli odottanut vain sopivaa hetkeä iskeä.

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   12.11.10 21:00:32

Hahaa :DD kuulostaa ihan Sakun äitiltä, tosin se on lopettanu onneks<3 Nyt se on taas oikein mukava ku ei tunge vauvoja joka väliin :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   13.11.10 17:44:26

Onneks kukaan ei mulle ja Antille esitä tollasia kysymyksiä. Mä nirhaisin sen, joka esittäis...

Päivämäärä:   13.11.10 18:22:27

Hyvä pätkä.

Päivämäärä:   13.11.10 20:34:31

Tänne oli tullu aiiiiika tosi paljon jatkoa sill' välin ku mä en oo ollu lukemassaa! KIITOS<3 :)

Nasnas//Aika jeees toi Sakun veli :D aikaa läppä :D

mutt joo jatkoii vaan :)<3

Lähettäjäananas. 
Päivämäärä:   13.11.10 20:44:57

Johannna// Roope on ihan mukava :DD Se vaan on välillä rasittava ku on nähny asioita joita sen ei ois tarvinnu nähä

Mulle lukemista, oon sairas :((((((
Oli eile tyttöje ilta ja häädettii Sakuki poissa, lähti vissii jätkien kans baarii ja sit jollekki. Ja kelle nous yöllä kuume :DD Heräsin joskus kahen jälkee ja oli tytsyt häipyny ja löysin itteni Sakun kainalosta :DD

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.