Lähettäjä: Jamis
Päivämäärä: 28.9.10 11:38:55
Nyt saatte taas melko pitkän pätkän. Voi olla että en huomenna malta kirjoittaa mitään.
--
Seuraavan pelin aamuna heräsin yhdeksältä hätkähtäen. Koko yön olin nähnyt unia siitä, miten epäonnistuin täysin pelinjohtamisen suhteen ja koko katsomo nauroi minulle. Oli helpottavaa herätä unesta ja huomata, että peliä ei oltu vielä pelattu. Suihkunraikkaana ja kahvikuppi käsissäni mietin Manua. Hän oli sanonut tulevansa katsomaan peliämme tänään, mutta tosin se oli saattanut olla vain pelkkä heitto. En halunnut uskotella itselleni, että hän istuisi katsomossa kuudelta. Tiesin pettyväni, jos hän ei olisikaan paikalla. Ja mikä pakkomielle Manusta oli minulle tullut? Viikon takaisten grillijuhliensa jälkeen olin ajatellut häntä alitajuisesti joka päivä. Toimettomina hetkinä olin yllättänyt itseni miettimästä, mitä Manu parhaillaan puuhaili ja miettikö hän minua koskaan. Veera oli saanut minut vaikuttamaan epätoivoiselta vanhalta piialta, tai ainakin siltä minusta tuntui. Punastuin edelleenkin muistellessani juttutuokiota Manun eteisessä. Olin vajonnut niin syvälle ajatuksiini, että säpsähdin rajusti, kun puhelimeni tärisi pöydällä. Ruudussa näkyi Tanelin nimi.
”Hätätilanne, Vallu, Ilari on kuumeessa”, hän laukaisi samantien, kun olin vastannut.
”Älä helvetissä”, voihkaisin. ”Mistä me taiotaan lukkari tähän peliin?”
Siirryttyäni A-poikien pelinjohtajaksi olin alkanut kiroilla huomattavasti enemmän. Se ärsytti, sillä kirosanoilla rankasti maustettu puhe ei kuulostanut omiin korviini kovin miellyttävältä.
”Voitko sä soittaa B-poikien lukkarille?” Taneli kysyi. ”Saat varmaan numeron toimistolta. Jos se ei suostu, niin me ollaan aika kusessa. J-P varmaan vois lukkaroida, se on pelannut joskus ykkösessä varalukkarina, mutta niistä peleistä on kauan aikaa.”
”Mä soitan eka sille B-poikien lukkarille”, sanoin rauhallisesti. ”Okei, me ollaan vähän pinteessä, mutta kyllä me jostain se lukkari kaivetaan. Mä tekeydyn vaikka itse pojaksi ja lukkaroin pelin.”
Taneli nauroi ja tiedusteli, enkö ollutkaan pelannut kolmosvahtina niin kuin tilastot väittivät.
”Mä olen pesiksen monilahjakkuus”, nauroin.
”Selvä, laita nyt monet lahjasi peliin ja hommaa se lukkari”, Taneli sanoi. ”Mun pitää jatkaa töitä.”
Minulla ei ollut selkää kuvaa Tanelin työtehtävistä, mutta jotain LVI-hommiin liittyvää se oli. Toivotin hänelle hauskaa työpäivää ja join kahvini loppuun. Ennen kuin ehdin valita seuran toimiston puhelinnumeron, soi puhelimeni uudestaan. Tällä kertaa soittaja oli Ilari, joka valitteli käheällä äänellä paskaa oloaan ja ilmoitti, ettei pääsisi pelaamaan.
”Mä tiedän, Taneli soitti just”, sanoin hänelle. ”Pysy vuoteessa ja yritä parantua. Nähdään ensi viikolla toivottavasti.”
Puhelu loppui Ilarin yskänpuuskaan. Toivoin totisesti, että hän olisi viimeistään kahden viikon päästä pelikunnossa. Hän oli yksi joukkueen tukipilareista, joka harrasti peleissä kevyttä kenttäkettuilua ja sai vastustajat näkemään punaista vaihtelevalla syöttövalikoimallaan. Jos syksyllä olisimme finaalissa, Ilari nousisi takuulla yhdeksi joukkueen tärkeimmäksi pelaajaksi.
Aamupäivän revin vaaleaa tukkaani ja kiroilin kuin tukkijätkä. Toimistolta ei ollut löytynyt B-poikien lukkarin, Sasu Toikan, puhelinnumeroa, joten olin joutunut soittamaan numeropalveluun. Olin ajatellut Sasun olevan niin erikoinen nimi, ettei niitä löytyisi tältä paikkakunnalta kovin montaa. Valitettavasti Sasu Toikka – nimisiä poikia asui Alajärvellä viisi, ja olin kuluttanut tuhottomasti aikaa metsästämällä oikeaa Sasua. Viimein sain oikean ihmisen langanpäähän ja esittelin itseni ja asiani.
”Sulle maksetaan siitä”, maanittelin Sasua, kun hän epäröi.
”Monelta mun pitäisi olla kentällä?”
”Viimeistään viideltä, peli alkaa kuudelta.”
”Mä olen kyllä Lappajärvellä, enkä tiiä pääsenkö täältä millään”, Sasu sanoi.
”Mä haen sut sieltä, jos se kyydistä on kiinni”, lupasin. ”Tuutko?”
”Okei. Mä soitan sulle tunnin päästä, kun tiiän enemmän kyydeistä”, hän lupautui lopulta.
Olin kirkua riemusta, mutta hyvästelin hänet asiallisesti. Toivottavasti Sasu ei olisi kovasti jännittävää tyyppiä, koska silloin voitonmahdollisuutemme Nurmoa vastaan olisivat olemattomat. Pelistä tulisi kova, sen tiesin jo ennakkoon. Nurmon joukkue oli hyvä, suurin osa Jymyn pelaajista pelasi viimeistä kauttaan A-pojissa. Kokemuksella oli useasti ratkaistu tiukkoja pelejä. Vasta kun olin kiskomassa lenkkivaatteita päälle, tajusin mitä Ilarin poissaolo myös aiheutti. Minun pitäisi laittaa lyöntijärjestys uusiksi, sillä olisi väärin loppupäässä pelaavia vakituisia pelaajia kohtaan, jos Sasu pääsisi pelaamaan kakkosena Ilarin tilalle. En edes tiennyt, millainen lyöjä Sasu oli, joten hänet täytyisi laittaa ysiksi. Onneksi vielä A-pojissa jokainen lyöjä pääsisi lyömään eikä aloitusyhdeksikön viimeistä pelaajaa hypättäisi yli niin kuin miehissä. Riisuin lenkkarit ja palasin keittiöön laatimaan uutta lyöntijärjestystä. Jokeriosasto pysyisi samana, mutta yhdeksikkö menisi uusiksi. Pyörittelin erilaisia variaatioita paperilla. Jos siirtäisin Janne Rinteen seiskasta numerolle kaksi, meiltä katoaisi nopeat jalat kakkoskärjestä. Peltokorven Samuli, Samu, oli nopea, mutta ei Jannen veroinen. Minun teki mieli hakata päätä pöytään ja nousin korkkaamaan jääkaapista siiderin. En suostunut tuntemaan huonoa omaatuntoa sen takia, vaikka yhdenkin ottaminen pelipäivänä oli sanattomasti kielletty joukkueelta. Juotuani puolet olin saanut lyöntijärjestyksen siihen kuntoon, että uskoin joukkueen pärjäävän. Olin nostanut Kasperin kakkoseksi Jussin ja Rekon väliin ja siirtänyt vitosena pelaavan Heikin seiskaksi Samun Jannen paikalle. Olin tyytyväinen järjestelyyn, sillä halusin nähdä, mitä niin sanotut loppupään miehet tekisivät, kun heille lyötäisiin ratkaisun avaimet kouraan. Sen lisäksi, että halusin meidän voittavan Nurmon, pelasin muunnellulla lyöntijärjestyksellä tulevaisuuden varalle. Jos – vielä oli liian aikaista sanoa kun – pelaisimme finaalissa, täytyi ratkaisijoita löytyä yllätyspelaajista, jos avainpelaajat eivät siihen kyenneet. Halusin peluuttaa kaikkia pelaajia avainpelaajina. En halunnut kuulla selkäni takaa sitä napinaa, mikä syntyisi, jos jätkät joutuisivat tahkoamaan pelistä toiseen samalla järjestyksellä. Rungon toki piti pysyä kasassa, mutta pikkuisia palasia voisin siirrellä mielihalujeni mukaan.
Minun ei tarvinnut lähteä hakemaan Sasua Lappajärveltä. Hyvä niin, sillä autostani loppui bensa, kun olin lähdössä hakemaan toimistolta muutamia papereita. Jouduin jättämään punaisen kulkupelini tien laitaan ja kävelemään keskustaan.
”Terve, Valeria”, Marko hymyili minulle pöytänsä takaa, kun vedin Ankkureiden seuratoimiston raskaan oven auki.
”Vallu”, korjasin. ”Ja moi.”
Valeria oli älytön nimi. Ei ihme, että siskoni oli kastanut omat lapsensa yhtä älyttömillä nimillä kuin omamme olivat. Onneksi lempinimeni, Vallu, oli keksitty urheilulukiossa. Se oli jäänyt päälle ja nykyään minua kutsuttiin sillä nimellä lähes poikkeuksetta. Tärkeitä papereita lukuun ottamatta allekirjoitin paperit aina Vallu Saari – nimellä.
”Tulitko sä hakemaan näitä Itä-Länsi-papereita?” Marko kysyi.
”Mitä Itä-Länsi-papereita?” kiinnostuin.
Marko kertoi Itä-Länsi-valintojen olevan menossa ja ojensi minulle lapun ehdolla olevista pelaajista ja pelinjohtajista. Lämmin sävähdys kulki vartalossani, kun näin oman nimeni Lännen pelinjohtajaehdokkaiden listassa.
”Vau”, sanoin hiljaa. ”Mä en tiennytkään, että mut on huomioitu näin hyvin.”
”Sä oot se raikas uusi tuuli näissä piireissä”, Marko vakuutti.
Hymyilin häkeltyneenä. Vaikka en pääsisikään Itä-Länsiin A-poikien pelinjohtajaksi, jo pelkkä ehdokkuus merkitsi minulle paljon. Tiesin, etten ollut epäonnistunut Ankkureiden joukkueen kanssa, mutta tätä en rehellisesti sanottuna ollut osannut odottaa. Olin ajatellut valitsijoiden olevan samaa mieltä kuin vanhempani ja useat muut, että pelinjohtaminen oli enemmän miesten heiniä.
”Mä en tullut tätä hakemaan”, sanoin, kun olin saanut hämmennykseni laskeutumaan. ”Vaan niitä meidän budjettipapereita. Niitä, missä pitäisi näkyä meidän pelaajapalkkiot ja muut kulut.”
Marko kääntyi näpyttelemään tietokonettaan ja printtasi pari paperia ulos. Hän ojensi ne minulle ja käski tarkistaa, että kaikki oli oikein laskettu.
”Mä vilkaisen illalla nämä läpi”, lupasin. ”Nyt mun pitää kävellä lähimmälle huoltoasemalle ja ostaa kanisteri ja bensaa.”
”No?”
Kerroin, mitä oli tapahtunut, ja Marko lupasi kyyditä minut ensin huoltoasemalle ja sitten autolleni. Meinasin ensin kieltäytyä, mutta suostuin lopulta. En halunnut kantaa bensakanisteria ja kerätä katseita.
”Kai teidän joukkuehenki on pysynyt hyvänä?” Marko kysyi varovasti, kun istuimme hänen Mersussaan.
”On. Ei kai joku vaan oo puhunut muuta?”
”Ei ole. Mä vain ajattelin, ettei teillä ole mitään kemiaa joukkueen sisällä…” Markon ääni hiljeni loppua kohti.
En ensin tajunnut, mitä hän ajoi takaa. Kun älysin, minun teki mieli rähähtää hänelle, että millaisena naisena hän minua oikein piti.
”Tietenkään mä en ala flirttailla suojattieni kanssa”, sanoin ja olin tyytyväinen, ettei kiukkuni kuultani läpi äänestäni. ”Mulla ei ole tarvetta sellaiselle.”
Marko näytti ymmärtävän sanani, mutta ei pyytänyt anteeksi. Tietenkin hänen oli aiheellista kysyä tuollaista, mutta silti olin hiukan loukkaantunut. Tiesin muutamia naispesäpalloilijoita, jotka seurustelivat joukkueensa pelinjohtajan kanssa. Minusta ei olisi seurustelemaan johtamani pelaajan kanssa, en edes halunnut sellaista suhdetta. Tuskin sellainen suhde edes tulisi toimimaan pitemmän päälle. Ihailin heitä, jotka osasivat pitää peli- ja siviiliasiat erossa toisistaan.
”Toivottavasti sä et pahastunut siitä, mitä aiemmin sanoin”, Marko tuumasi, kun pysähtyi tienvarteen jääneen autoni taakse. ”Sä olet pojille pelinjohtaja, mutta myös samalla nainen. Vaikka olisitkin yksi jätkistä pelissä, saunailloissa et välttämättä ole. Tajuat varmaan?”
Nyökkäsin vakavana.
Sasu selvisi lukkaroinnista kelvollisella arvosanalla. Hän oli vasta 15-vuotias eikä lähelläkään Ilarin tasoa, mutta silti kehityskelpoinen. Nurmon pojat pääsivät kentälle ja vaihtamaan pesänvälejä vapailla, joita lipsui Sasulta enemmän kuin A-poikien taso olisi sallinut. Juoksuja he eivät vapaataipaleilla saaneet, mikä oli positiivista. En tietenkään voinut syyttää Sasua väärien antamisesta, hänen oli täytynyt jännittää melkein yhtä paljon kuin minä olin jännittänyt ensimmäistä peliäni Ankkureiden viuhkassa.
”Sä pelasit hyvin”, kehuin Sasua, kun siirryimme kiilaan palkintojenjakoon.
”Ihan tosi?” hän näytti ilahtuvan kehuista.
”Joo”, hymyilin hänelle. ”Tää oli vissiin sun ensimmäinen peli A-pojissa?”
Sasu nyökkäsi ja hymyili vaisusti. Minusta oli outoa, ettei A-pojilla ollut toista lukkaria – ellei J-P:tä laskettu. Heti ensi viikolla käskisin Tanelia ottamaan Jukka-Pekan lukkarivalmennukseen. Taneli oli pelannut lukkarina aktiiviurallaan ja oli kullanarvoinen Ilarille. Tästä lähtien hän saisi olla sitä myös J-P:lle. En ottaisi enää sitä riskiä, että Ilari olisi sivussa ja meillä ei olisi lukkaria. Emme voisi aina turvautua siihen, että Sasu lukkaroisi joukkueessamme. Hänellä saattaisi olla B-poikien kanssa pelejä samaan aikaan kuin meillä ja tietenkin hän pelaisi ykkösjoukkueensa mukana.
”Katos, isovelikin on lähtenyt katsomaan peliä”, sanoi Reko, joka oli palkittu kakkospalkinnolla ja joka jäi seisomaan viereeni kiilaan sen sijaan, että olisi palannut normaalille paikalleen.
Vilkaisin salamana sivulleni ja näin Manun seisomassa kotipesän kaarella. Hän näytti törkeän hyvältä polvipituisissa farkuissaan ja valkoisessa hupparissa.
”Punastutko sä?” Reko tiedusteli.
”En. Miksi mä punastuisin sun isoveljen näkemisestä?” kysyin ja minun teki mieli kokeilla, olivatko poskeni punaiset.
”Jaa-a, mä en tiiä sitä”, Reko virnisti. ”Ehkä siksi, että sä tunnut tykkäävän siitä.”
Mieleni teki muistuttaa leikkimielisesti Rekoa siitä, miten pelinjohtajalle puhuttiin, mutta aikeeni estyi, kun ensimmäinen nurmolainen seisoi kohdallani kättelyä varten.
”Katos mirkkua, sähän oot aika peto viuhkan varressa”, Manu ilmestyi viereeni kättelyn jälkeen.
”Oonko mä väittänyt muuta?” naurahdin.
”Et. Sulla on hyvä joukkue käsissäsi.”
Minulla oli. Olimme pelanneet melkein kolme tuntia ja lopulta voittaneet neljännen kotiutuslyöntikisan jälkeen 1-0. Jaksot, supervuoropari ja kolme ensimmäistä kotaria olivat päättyneet 0-0. Vasta viimeinen parimme Heikki ja Antti olivat onnistuneet tehtailemaan juoksun.
”Nyt täytyy kipittää, ettei kyyti jätä”, Manu sanoi vilkaistuaan johonkin olkani yli.
”Okei. Nähdään”, sanoin kepeästi.
”Ilman muuta. Sä olet varmaan seksikkäin pelinjohtaja, johon mä olen törmännyt”, Manu sanoi ja hymyili kiehtovalla suullaan ilkikurisesti.
Hän lähti ja jätti minut hymyilemään typerästi kaarelle.
|