Lähettäjä: V.J.
Päivämäärä: 31.5.10 00:59:24
Tästä on jo jonkin aikaa, kun aloin kirjoittaa uutta tarinaa. Sen takia Mahdollisuuden kirjoittaminen on vähän hidastunut...
Mutta tässä olisi tämän uuden tarinan ensimmäinen pätkä nyt kun sain sen vihdoinkin laitettua tänne.
Tämä on ihan uudenlainen tarina minulta, koska olen tosi kauan kirjoittanut pelkkää fantasiaa ja tämä on ennemminkin sellainen teinistoori. Lukekaa, kommentoikaa ja kertokaa haluatteko jatkoa vai ette. :)
¨
Laidasta laitaan
Oli elokuinen lauantai-ilta ja tässä sitä nyt sitten vain seisottiin. Uusi kaupunki, uudet kujeet, joku voisi sanoa. Hymähdin hieman ja pudistin päätäni laskien matkalaukut molemmin puolin itseäni rappusille. Astuin eteenpäin ja painoin etusormellani veljeni asunnon ovikelloa.
Peruutin hieman ja katselin asunnon julkisivua. Se oli erittäin kaunis, paljon valkoista ja harmaata, kaksikerroksinen omakotitalo, kiva ”asunto”. Lisäksi se oli vielä suuren järven rannassa aika lähellä kaupungin keskustaa.
”Sä sitten tulit”, joku tokaisi keskeyttäen minut mietteistäni.
Käänsin katseeni veljeeni. Hän näytti vanhemmalta kuin viimeksi nähdessämme ja hän olikin vanhempi kuin silloin, neljä vuotta vanhempi. Huomasin heti, että hän oli värjännyt korpinmustat hiuksensa blondeiksi, mikä huvitti minua. Hän oli pörröttänyt niitä ja tehnyt niihin sellaisen tuulitukka-tyylin. Nostin toisen isoista matkalaukuistani käsiini.
”Joo, mä tulin.”
”Miten sä sait yksin nää matkalaukut?”
”Kuljettaja autto.” Nostin laukun rappusilta kuistille, josta veljeni otti sen ja kantoi sisään eteiseen. Nostin toisen laukun ja otin sen mukaani astuessani sisään. Laskin sen kuitenkin heti lattialle sisään päästyäni ja potkaisin sitten sandaalit jalastani.
Veljeni nojasi eteisen ovenpieltä vasten. Hän oli laskenut toisen matkalaukuistani viereensä. Tunsin hänen katseensa kropassani, kun hän arvioi minut päästä varpaisiin. ”Mistäs tuo tukka?” hän kysyi sitten.
Hymähdin hieman. Olin värjännyt hiukseni vasta hetki sitten. Edestä ne olivat blondit, takaa tummanruskeat. Aika erikoiset, mutta sellainen minä halusin ollakin. Kohautin olkiani. ”Entäpä omasi?”
Veljeni naurahti hieman ja nosti matkalaukkuni lattialta. ”Seuraa mua. Mä näytän sun huoneen.”
Nostin laukkuni ja seurasin veljeäni kierreportaisiin. Matkalaukkuni painoi todella paljon, mutta sain kuin sainkin raahattua sen yläkertaan. Menin veljeni perässä yläkerran aulan perälle, jossa oli yksi ovi. ”Tää on sitten sun huone.”
Astuin hänen perässään huoneeseen ja laskin matkalaukkuni käsistäni.
”Mitäs pidät?” veljeni kysyi laskien toisen matkalaukuistani sängylle.
”Ihan kiva.” Annoin katseeni kiertää huoneessa. Se ei ollut kovinkaan iso, mutta juuri sopiva. Toisella seinustalla oli suurehko vaatekaappi, jossa oli peiliovet. Sänky oli asetettu keskelle päätyseinää ja vei paljon tilaa huoneesta. Toinen seinusta oli pelkkää ikkunaa lattiasta kattoon ja ne olivat juuri järvelle päin. Siinä oli myös ovi parvekkeelle. Koulupöytä oli vielä ahdettu oven viereen, vastapäätä sänkyä ja pöydän yläpuolella oli taulutelevisio.
”Joo, no...”, veljeni mutisi pörröttäen hiuksiaan. Käännyin katsomaan hänen väkinäistä ilmettään. ”Jos sä vaikka asetut taloks ja tuut sitten alakertaan keittiöön? Mä tilaan pitsaa.”
”Okei.”
Veljeni lähti ja sulki oven perässään. Kävelin ikkunalle ja katselin maisemaa. Se oli tosi kaunis. Avasin oven parvekkeelle ja astuin ulos. Asetuin nojaamaan parvekkeen kaidetta vasten ja laitoin käteni farkkushortsieni taskuihin. Aurinko oli juuri laskemassa ja sen kultainen hehku väritti taivaan. Pitäisi joskus yrittää maalata se.
Palasin takaisin sisään ja katselin ympärilleni. Huoneessa oli käytetty väreinä vain valkoista, harmaata ja mustaa. Se oli ilmeisesti toiminut vierashuoneena. Avasin sängyn päällä olevan matkalaukun ja nappasin kaksi valokuvakehystä sieltä. Asetin ne koulupöydälle ja katselin niitä hetken hiljaisena.
Sitten käänsin niille selkäni ja aloin purkaa joitakin henkilökohtaisia, tärkeitä esineitäni laukusta. Pitäisi saada nämä kaksi laukkua tänään purettua, koska huomenna minulle lähetettäisiin vielä pari laukullista vaatteitani ja samalla tulisivat myös kitarani.
Saatuani toisen laukuistani purettua kuulin ovikellon soivan. Ajattelin pitsojen tulleen, joten päätin mennä alakertaan, sillä minulla alkoi olla jo nälkä. Mennessäni katselin hieman yläkertaa. Se oli oikeastaan yhtä isoa tilaa. Suuri aula, jossa oli viihde-elektroniikkaa ja sohvaryhmiä ja minulle annetun huoneen lisäksi oli vielä kaksi ovea aulan vastakkaisella puolella. Hipsin sinne ja avasin toisen ovista. Sen takana oli kylpyhuone ja wc, jotka olivat täydellisen puhtaita ja kiilteleviä. Suljin oven hämmästyneenä. Ei minun veljeni näin siisti varmaankaan voinut olla. Käviköhän täällä siivooja?
Avasin viereisen oven ja sen takaa paljastuikin suuri makuuhuone, joka oli kuin pommin jäljiltä. Jep, se oli veljeni makuuhuone. Sänky oli petaamatta, lattialla oli vaatteita hujan hajan ja näytti siltä että siellä olisi asunut iso ja lihava sika.
”Joo, se on mun huone. Kiva kun kuuntelit käskyäni nuuskia joka paikkaa.”
Säikähdin kauheasti ja sydämeni pomppasi kurkkuun. Käännähdin ympäri veljeni puoleen, joka alkoi nauraa nähdessään ilmeeni.
”Ah, sori”, sanoin pahoillani ja hieroin niskaani nolostuneena.
”Okei, ei se mitään”, hän tokaisi ja sulki huoneensa oven. ”Pitsat tuli. Mennäänkö syömään?”
Nyökkäsin ja seurasin häntä alakerran keittiöön. Keittiö oli kuin uusi, vaikka oli talolla jo vähän ikää. Siellä oli tummia puupintoja ja isojen ikkunoiden vieressä oli pyöreä ruokapöytä. Istahdin yhteen tummista ruokailutuoleista ja kaadoin sitten limsapullosta juotavaa lasiini.
Veljeni oli ilmeisesti ehtinyt kattaa ruokapöydän sillä aikaa, kun olin yläkerrassa purkamassa laukkujani.
Hän istahti minua vastapäätä ja nappasi keskellä pöytää olevasta pahvisesta pitsalaatikosta yhden palan kinkku-ananas pitsaa. Tein samoin ja haukkasin palan pitsasta, sillä vatsani kiljui nälkäänsä. Söimme hiljaisuuden vallitessa. Pitsalaatikon tyhjennyttyä kulautin vielä viimeiset limsat lasistani kurkkuuni.
”Tota... Toivottavasti sä viihdyt täällä”, veljeni sai lopulta sanottua takellellen.
”Kyllä mä kai”, mutisin.
”Sullaki sitten alkaa lukio maanantaina... Jännittääkö?”
Kohautin olkiani pyöritellen tyhjää lasia käsissäni.
”Tuota noin... Joo, mun pitää varmaa jo nyt kertoo, että täällä asuu sitte kans mun kämppis.”
Käänsin katseeni häneen ensimmäistä kertaa istuttuani pöytään. ”Kämppis?” kysyin hämmästyneenä. ”Mutta eikös tää oo sun talos, jonka meijän vanhemmat sulle osti?”
”No, tää oli niin iso ja sitte ku se mun lapsenvahtina toiminu eno häippäs ja ku yks tuttu tarvitsi kämppää, ni otin sen sitte tänne kämppikseks.”
”Aijaa... Missä se nyt on?”
”Ajattelin, että sulle ois parempi, jos se ei heti ois täällä. Se tulee huomenna, majailee tän yön jossain muualla.”
Hämmentyneenä sain nyökäytettyä ja kaadoin sitten lisää limsaa lasiini. ”Kuka se niinku on?”
”Yks mun tuttu, Seveks me sitä sanotaa. Opiskelee muotoilu- ja kuvataideinstituutissa.”
”Jaa...”
”Tapaatte sitte huomenna.”
”No, onks muuta mitä mun tarttee tietää?”
Veljeni kohautti olkiaan. ”Eipä kai. Mutta joo... En oikee osannu valmistautuu sun tuloon, kun mutsi ja faija ilmotti siitä vasta pari päivää sitte.”
”Sä tiesit jo aikasemmin että ne lähtee työmatkoille kolmeks vuodeks.”
”Mutta en mä tienny että ne pistää sut asuu mun nurkkiin”, hän totesi.
Naurahdin hieman. ”Okei, mäkin sain tietää joutuvani tänne vasta pari päivää sitten.”
Veljeni hymyili minulle. ”Masentavaa.”
”Todellakin.”
Katselin kuinka veljeni nousi ja meni jääkaapille. Hän nappasi pullon siideriä ja avasi korkin. ”Haluatko?” hän kysyi nostaen pulloa hieman. Pudistin päätäni, en ollut eläissänikään koskenut alkoholiin. Veljeni nyökkäsi ja alkoi sitten kaataa pullon sisältöä kurkkuunsa.
Tunsin oloni aika vaivaantuneeksi ja aloin tutkiskella kynsiäni, mitä tein aina ollessani vaivaantunut.
”Tuuksä sit mun kyydis sinne koululle?”
Käänsin katseeni takaisin veljeeni, joka oli jo laittanut pullon takaisin jääkaappiin. ”Ai mitä?”
”Ni tuutsä mun kyydillä?”
”Onks sulla muka auto?” kysyin hämmästyneenä. Sitten läimäisin käteni otsalleni. ”Ai niin! Sähän jäit joskus luokalles ja sä oot nyt jo... 18-vuotias?”
”Joo, täytin maaliskuussa, eka päivä.”
”Aijaa...”, mutisin. Minä en ollut muistanut veljeni syntymäpäivää enää vuosiin. Emme oikeastaan ole olleet ollenkaan yhteydessä toisiimme sen jälkeen, kun hän muutti tänne. Ja nyt joutuisin asumaan hänen kanssaan, voi kiva.
”Millon sä täytät kuustoista?” veljeni kysyi sitten.
”Täytin jo, huhtikuussa”, kerroin. Huokaisten käänsin katseeni pois veljestäni ja jäin tuijottamaan ikkunasta kaunista järvimaisemaa. Aurinko oli jo laskenut ja oli tullut hämärää.
”No, mitä sä haluut nyt tehä?”
Kohautin olkiani. ”Ihan sama mulle.”
”Noo... Onks sul viel laukkui purettavana tai jotain? Vai haluutko sä kattoo jotain leffaa?”
”Kai mä puran vielä mun toisen laukun. Mulle tuodaan vielä pari laukkuu huomenna, ku ei noissa laukuis ollu ku jotain tavaroita ja pikkasen vaan vaatteit”, selitin ja nousin ylös tuolista.
”Jaa, jaa... Mutta mitä mutsille ja faijalle näin muuten vaan kuuluu?”
”Ihan hyvää, mitäs niillä. Ne on tosi onnessaan siitä uudesta työstä siellä jossain jumalan selän takana.”
Veljeni naurahti hieman. ”Ne taitaa kyllä olla ihan entisellään, ku lähetti sut tänne. Ajattelee vaan itteään...”
”Sä et taida edelleenkään kestää niitä”, huomautin.
”En todellakaan.”
Hmm, ei siis mitään uutta auringon alla.
”Nii, sähän vaan käytät niitten rahoja, siinä on ihan tarpeeks”, sanoin hieman katkerasti.
Hän katsoi minua silmäkulmastaan ja laittoi sitten kätensä puuskaan. ”Niin on, mutta sulle ilmeisesti ei?”
”Mitä sä tarkotat?” kysyin hieman vihaisen kuuloisena.
”Älä ny heti ala haastaa riitaa”, hän nauroi. ”En mä mitää tarkota, rauhotu nyt vähän.”
Puristin käteni nyrkkiin, mutta avasin ne sitten. ”Okei. Mä meen nyt purkaa niitä laukkuja.” Kävelin veljeni ohitse ja melkein juoksin rappuset ylös. Uudessa huoneessani kaaduin suoraan sänkyyn ja suljin väsyneenä silmäni. Ehkä ne laukut saisivat odottaa huomiseen...
|