Lähettäjä: Second Prize
Päivämäärä: 31.12.09 19:44:37
Noniin. Nyt tulee tosi pitkä (joskin vähemmän laadukas) pätkä. Tää hyppii ja tösähtelee tälleen kohtauksesta toiseen, mutta en saanu tästä yhtään toimivampaa. Koittakaa kestää.
Cody
Inhottava polttava kipu läpäisi mun peukaloni, kun se osui kuumalle levylle.
”Víttu!” Ärähdin ja kiikutin sormeni hanan alle. Mä en ollut kummoinen kokki, vaikka jouduinkin hyvin usein tekemään ruokani itse mutsin matkustelun takia. Jeremy nukkui sohvalla. Mua harmitti, että sen piti nukkua siinä, ei meidän sohvat mitään huippuluokkaa mukavuudeltaan ollut. Väänsin hanan kylmälle ja irvistin. Raavin vähän paljasta rintakehääni ja kuulin Jeremyn talsivan keittiöön unisena.
”Mitä sä kiroat?” se mumisi hiuksiaan haroen. Mä vilkaisin sitä.
”Mä poltin sormeni”, vastasin ja kundi kohotti kulmiaan. Irvistin vähän ja kääntelin sormeani hanan alla. Jeremy talsi mun viereeni, seisoi siinä hetken ja hypähti sitten äkkiä mun paistoksen luo.
”Sun ruokas palaa kohta”, se ilmoitti ja siirsi paistinpannun pois kuumalta levyltä. Mun katse kääntyi poikaan ja sitten ruokaan. Sammutin hanan ja katsahdin peukaloani.
”Ei olis ensimmäinen kerta kun mun kokkaukset palaa pohjaan”, sanoin virnistäen itsekseni ja nappasin sitten pari lautasta kaapista. Jeremy soi mulle varovaisen hymyn, sammutti levyn ja istahti vähän haukotellen ruokapöytään. Mun katse käväisi tahtomattani sen paljaassa yläkropassa. Oikeastaan mua hävetti koko eilinen purkautuminen. Mulla ei ollut mitään oikeutta raivota Jeremylle, eikä sellainen voimattomuus jota mä olin myöhemmin tuonut esiin, ollut mun tapaistani. Toimitin paistettuja kananmunia ja kasviksia sisältävän aterian kundin nenän eteen ja sen nosti katseensa muhun.
”Mä en oo kummoinen kokki, joten ei todellakaan tarvii syödä jos se maistuu ihan puulta”, sanoin ja talsin ottamaan kahvia.
”Sä et voi olla huonompi kuin mä. Sitä paitsi tää näyttää hyvältä”, Jerry totesi ja maistoi mun aamiaskokkailuani, ”ja maistuukin hyvältä”.
Mä hymähdin vähän huvittuneena.
”Haluutsä kahvia?” Kysyin ja haukottelin pienesti. Jeremy nyökytteli ruoka suussa ja mä otin sille ja itselleni kupilliset kahvia. Sitten nappasin oman annokseni ruokaa ja istuin kundia vastapäätä. Jeremyn katse nousi muhun ja mä lävistin ruuan haarukallani. Ei se mun tekemäkseni kovin pahaa ollut, ruoka nimittäin. Raapaisin nikaani vähän mietteliäänä ja vilkaisen Jeremyä. Sen katse sai mut hämmentymään. Oikeastaan musta tuntui, että mun piti pyytää siltä anteeksi. Anteeksi siitä, että mä olin suudellut sitä ja siitä, että mä olin eilen ollut taas tapani mukaan vähemmän mukavalla tuulella. Mä olin pyytänyt jo eilen anteeksi, mutta musta tuntui, että mun tulisi tehdä se uudestaan. Nyt aamulla se vain tuntui paljon vaikeammalta.
”Tota.. Anteeks. Tai siis, että mä oon pahoillani”, sain sanottua. Ei se mikään kunnollinen anteeksipyyntö ollut, mutta mä en pysty parempaakaan juuri nyt. Jeremy kallisti vähän päätään.
”Mistä?” Se kysyi aidosti ihmeissään. Mä otin ruokaa suuhuni ja puraisin sitten huultani.
”No niinku.. Kaikesta”, mutisin ja pyörittelin haarukkaa kädessäni, ”niinku eilisestä ja siitä mitä mä tein siellä puistossa ja kaikesta. Siitä kun mä oon oikeesti tällanen paskapää”, pukahdin ja irvistin. Jeremyn katse ei kääntynyt pois musta, mutta mä en voinut katsoa sitä suoraan silmiin.
”Lopeta Cody”, se huokasi, ”ei sun tarvii pyytää sen enempää anteeks mistään kun munkaan”, Jerry katsoi hetken ajan ulos ja käänsi sitten vihreiden silmiensä katseen muhun.
”Sä oot kyllä ihme jätkä Jer”, totesin ja vilkaisin kundia. Sen kasvoilla kävi varovainen hymy. Se oli kieltämättä suloinen hymyillessään. Mä en olisi saanut ajatella niin, mutten voinut itselleni mitään. Mä en oikein osannut lukea itseäni, mutta mä taisin todella pitää Jeremystä. Asia hermostutti mua, mutta sai myös mun vatsanpohjassa kihelmöimään.
”Mä otan ton kohteliaisuutena”, kundi sanoi ja mä hymyilin vinosti. Me syötiin ruokamme rauhassa loppuun ja mun olo tuntui helvetín paljon paremmalta kuin eilisiltana.
Mä vietin Jerryn kanssa aamupäivän siellä täällä keskustassa pyörien. Ei me mitään erityisen älyllistä tehty, kunhan kuljeskeltiin, mutta jostain syystä se oli mulle ihan okei. Ainoa ahdistava asia oli se mitä mä saatoin tuntea, tai mitä mä oikeastaan tunsin sitä jätkää kohtaan. JÄTKÄÄ. Mä en olisi koskaan voinut uskoa löytäväni itsestäni biseksuaalia, mutta nyt kun mä olin antanut itseni muodostaa tällaisia tunteita Jerryä kohtaan, ei ollut pakotietäkään. Eniten mua hermostutti se, että mä voisin pilata meidän kaveruuden tunteideni takia. Sen takia mun ehkä pitäisi unohtaa kaikki tuollainen vielä kun se oli mahdollista, etten mä vaan satuttaisi muita ja sotkisi kaikkea. Mä olin aika hyvä sellaisessa, valitettavasti.
Illalla me talsittiin rannalla Spikeyn kanssa. Se tykkäsi Jeremystä paljon enemmän kuin muista mun kavereista. Oikeastaan mä ihmettelin miten Jerry oli jaksanut olla mun kanssa koko päivän, se ei ollut kertaakaan ollut lähdössä kotiin. Oikeastaan se pyysi mua niille yöksi, kun niillä oli talo tyhjillään ja mulla olisi ollut aika pitkä matka kotiin kävellen siitä.
”Sä oot kyllä tehny jo aika hitosti mun vuoksi”, sanoin ja katsoin kuinka Spikey nuuhki lyhtypylvästä.
”No älä. Mun mielestä on ainakin tylsää olla himassa yksin, paljon kivempi jos saa seuraa”, se totesi ja viskasi tupakkansa hietikolle. Mä kohotin kulmiani pienesti ja pysähdyin odottamaan, että Spikey sai tarpeensa tehtyä.
”Ja Spikey voi tulla kans”, kundi sanoi. Koira käänsi katseensa kuultuaan nimensä ja Jeremy hymyili hieman. Me talsittiin hiekkatielle Spikeyn jolkotellessa edellä. Mä päästin sen vapaaksi ja se talsi pusikkoon isommille tarpeilleen. Katsoin sen perään ja pysähdyin sytyttämään itselleni tupakan. Jeremy pysähtyi mun viereeni ja haukotteli vähän. Mä katsoin sitä hiljaa ja se käänsi katseensa muhun. Pieni hassu hymy käväisi sen kasvoilla.
”Mitä?” kysyin ja kohotin vähän toista kulmaani.
”Sun hiuksissa on lehti”, se virnisti ja laski kätensä mun sotkuisiin hiuksiin, ”missä helvetíssä sä oot oikeen pyörinyt?” se kysyi huvittuneena ja nappasi kellastuneen lehden mun hiuksistani, katsoen sitten mua.
”Mä en muista”, vastasin kevyesti virnistäen. Jeremy oli lähellä, todella lähellä, mä melkein tunsin sen hengityksen. Se hymyili hieman huvittuneena ja tiputti lehden maahan.
”Et muista?” se kysyi ja kallisti vähän päätään. Mä pyöritin päätäni hymyillen hieman. Jeremy katsoi mua kohottaen vähän kulmiaan. Sen huulet olivat niin lähellä, että mun teki todella mieli suudella sitä. Kundi tuli vielä vähän lähemmäs ja oikeastaan mä olin jo kumartumassa sen huulille, kunnes kuulin Spikeyn kovan haukunnan kauempaa. Käänsin katseeni äänen suuntaan ja näin kuinka koira pinkoi hiekkatietä pitkin ja juoksi mutkan taakse.
”Hitto”, mutisin ja lähdin koiran perään. Jerry tuli mun perässä ja kohta mä löysin Spikeyn, joka oli juossut toisen koiran luo. Terrierin lenkittäjä sai mun kulmani kohoamaan. Sandra. Tyttö katsoi terrierin ympärillä pyörivää Spikeytä levottomana, nosti sitten katseensa muhun ja kohta myös Jerryyn. Jeremyn silmistä äskeinen lämpö oli kadonnut ja se katsoi Sandraa viileästi. Mä talsin hiljaa Spikeyn luo ja vedin koiran pois Sandran terrierin luota. Spikey urahti mulle, muttei pistänyt vastaan, vaan antoi kiltisti laittaa itsensä kiinni hihnaan. Terrieri haukahti sille ja tempoi hihnassa. Mä vilkaisin Jerryä. Se oli tunkenut nyrkit taskuihinsa ja katsoi Sandraa tympääntyneenä. Tyttö katsoi takaisin huultaan purren.
”Tuu nyt Spik”, mutisin koiralle joka olisi halunnut jäädä energisen lajitoverinsa luo. Jerry tuhahti ja käänsi katseensa pois Sandrasta.
”Jeremy..” tyttö ynähti kun me oltiin jatkamassa matkaamme. Jeremy katsahti sitä viileästi. Mä katselin Spikeyn mustaa karvaa, niin kuin se olisi ollut maailman kiinnostavin asia juuri nyt.
”Me erottiin Mikeyn kanssa.. Ja mä pidän susta vieläkin”, Sandra selitti ja mä naamioin tuhahduksen yskäisyyn.
”Älä jauha paskaa”, Jerry murahti, eikä sen ilme muuttunut lämpimämmäksi, vaikka Sandra käveli sen luo ja hipaisi sormellaan sen rintakehää.
”No eikö meillä ollut ihan hauskaa?” se hymyili. Jeremy naurahti ilottomasti.
”Sä et taida oikeesti tietää miten säälittävältä sä kuulostat?” kundi hymähti ja talsi pois Sandran luota. Tyttö katsoi sitä ymmällään. Mun teki mieli nauraa.
”Mä tiedän että sä tykkäät musta vielä Jerry”, se sanoi kun me lähdettiin talsimaan poispäin. Jeremy nauroi viileästi, kääntymättä katsomaan taakseen. Mä hymyilin vähän ja katsoin kuinka Spikey alkoi jolkotella meidän edellämme kohti Jeremyn kotia. Kundi pisti tupakaksi ja katseli eteenpäin.
”Mitä mä oon ikinä nähny tossa ihmisessä? Ulkokuoren?” se hymähti kun me oltiin kävelty hetki. Mä vilkaisin sitä ja se katsoi takaisin. Hymähdin vähän ja katsoin sitten Spikeytä, kääntäen katseeni kohta takaisin Jerryyn.
”Sitä mäkin mietin kun sä olit sen kanssa yhdessä.”
Myöhemmin me istuttiin Jeremyn sängyllä ja tuijotettiin telkkaria. Spikey oli vallannut kundin huoneessa olevan nojatuolin ja katseli meitä unisesti. Kello näytti melkein kahtatoista ja mä haukottelin vähän.
”Väsyttääkö sua?” Jerry kysäisi ja mä vilkaisin sitä. Se makoili kyljellään sängyllä ja nojaili käteensä.
”Ei paljon”, totesin hiuksiani haroen ja vilkaisin telkkarin ruutua.
”Mä voin pistää sulle pedin tuohon, kunhan löydän ne patjat jostain”, se sanoi ja haukotteli itsekin.
”Ei tarvii, mä voin nukkua sohvalla”, vastasin ja Jerry hymyili vinosti.
”Ei käy, meidän sohvat on helvetín huonoja nukuttavia”, kundi sanoi ja mä vilkaisin sitä vähän huvittuneena.
”No et kyllä mun takia rupea mitään patjoja etsimään”, totesin ponnekkaasti ja hymyilin vähän kun Jeremyn silmissä näkyi huvittuneisuus.
”Ootpa sä itsepäinen”, se mietti ja katsahti telkkarin ruutua, ”mut sohvalle mä en sua pistä.”
”No ite oot itsepäinen”, väitin ja katsoin itsekin ruutua ja sitten taas Jeremyä. Se katsahti mua.
”No nuku sitten tässä mun kanssa, kyllähän tähän mahtuu”, se sanoi kompromissina ja hymyili vähän. Jeremyn sänky oli kyllä hyvin leveä, melkein kahden nukuttava. Mä kohotin vähän kulmiani.
”Ihan totta”, se sanoi ja katsahti telkkarin ruutua yskäisten vähän. Yritin vakuutella sohvan kelpaavan, mutta Jeremyn päätä ei voinut kääntää. Me katseltiin vielä vähän aikaa telkkaria kunnes Jerry sanoi alkavansa nukkua. Spikey torkkui nojatuolissa eikä välittänyt TV:n äänistä. Mä haukottelin vähän ja vilkaisin Jeremyä tuon riisuessa paidan ja päällyhousut päältään. Kundi raapi niskaansa vähän ja meni makuulle, vetäen peiton päälleen.
”Sammutatko sen telkun sitten kun rupeet nukkuu?” se mutisi ja katsoi mua.
”Mä taidan ruveta nyt, käyn vaan vessassa”, vastasin ja painoin kaukosäätimestä telkkarin sammuksiin. Vilkaisin seinän vieressä kyljellään makoilevaa kundia ja nousin sitten mennäkseni vessaan. Spikey nosti katseensa hetkeksi tuolista mun noustua, mutta jatkoi pian uniaan.
Vessasta tultuani talsin Jeremyn huoneeseen. Kundi tuijotteli Spikeytä käteensä nojaillen ja vilkaisi sitten mua. Mä vedin paidan ja farkut päältäni ja istahdin toiselle puolelle sänkyä. Haukotellen kävin makuulle, vedin peittoa päälleni ja katselin kattoon. En mä tiedä väsyttikö mua oikeastaan, ehkä väsytti, mutta musta tuntui, etten mä saisi unta. Jerry liikahti mun vieressäni ja sen jalat osuivat mun jalkoihini. Vilkaisin poikaa ja sen peiton altanäkyvää paljasta ylävartaloa. Mun teki mieli koskettaa sitä vielä enemmän nyt kun sillä ei ollut paitaa päällä. Miksi mä tunsin näin? Puraisin vähän huultani ja käänsin katseeni nielaisten takaisin kattoon. Näpräsin peitonreunaa ja siristin silmiäni mietteliäänä. Mä tein sitä usein tajuamatta, siristelin silmiäni. Mutsi sanoi joskus, että mä näytin ihan faijalta kun tein niin. Se tuskin oli hyvä juttu. Mä näytin kuulemma muutenkin täysin isältäni ja joskus mä mietin, että mutsin ja mun välit olivat etäiset juuri sen takia. Faija oli ollut suunnilleen mun ikäiseni kun mutsi oli tullut raskaaksi.
”Cody”, Jeremyn hiljainen ääni palautti mun takaisin maanpinnalle. Vilkaisin kyljellään makaavaa kundia.
”Mitä sä mietit?” Se kysyi.
”En mä mitään ihmeellistä”, vastasin ja katsoin Jerryä. Se katsoi mua niillä metsänvihreillä silmillään. Sen lyhyet ruskeat hiukset olivat hassusti sotkussa. Mun sisällä tuntui jotain lämmintä kun mä katsoin sitä.
”Miks sä suutelit mua sillon sielä puistossa?” Jeremy kysyi kohta hiljaa. Mä nielaisin vähän vaikeasti, vilkaisin kundia ja käänsin sitten katseeni kattoon.
”Mä en tiedä..” mutisin hiljaa, ”mä en todellakaan tiedä.” Katsahdin Jerryä sivusilmällä. Näin pojan nyökyttelevän ja katsovan mua hämärässä. Vilkaisin sitä ja kohta tunsin kuinka sen käsi laskeutui peiton alla mun käsivarrelle ja hyväili sitä varovasti, ujosti. Katsoin kyljellään makaavaa kyynerpäähänsä nojaavaa kundia hiljaa ja se katsoi hetken ajan takaisin, kunnes käänsi katseensa jonnekin alas. Hiljaa se liu’utti peittoa mun päältäni ja liikutti kätensä hieman arasti mun vatsalleni. Mä liikahdin vähän sen kosketuksesta. Katsoin Jeremyä ja se hiveli kevyesti mun kylkeäni.
”Tuliko tää arpi siitä kun se Russell puukotti sua sillon jokunen vuos sitten?” se kysyi ja hipaisi vaalentunutta ja pitkää, mutta melko huomaamatonta arpea, joka kulki mun kyljeltäni kohti selkää.
”Jeah.”
Russell oli eräs jätkä yläkouluajoilta. Se oli vähän sekaisin, enkä mä varsinaisesti tajunnut miten se oltiin edes päästetty tavalliseen kouluun.
”Saanko mä katsoa sitä? Arpea”, Jeremy kysyi ja mä katsoin sitä nyökäten vähän.
”Jos sä haluat.”
Mä käännyin mahalleni ja Jeremy liu’utti peittoa alemmas. Kundi hiveli kevyesti arpea.
”Se jätkä oli ihan sekaisin”, Jerry sanoi hiljaa ja siveli hieman ujosti mun selkääni. Mä todella nautin sen kosketuksesta, mutta en tietenkään sanonut sellaista ääneen. Ajatus hävetti mua, mutta minkä mä mahdoin itselleni?
”Jea. Mut ihan ymmärrettävää jos ottaa huomioon mitä se oli käyny läpi”, totesin ja katsahdin kyljellään makaavaa Jeremyä, joka nyökkäsi.
”Sen faijahan tappo sen äidin?”
”Jeah. Se oli vielä ite kotona sillon, Russell”, hymähdin, ”sen faija oli ihan hullu. Me oltiin Russellin kanssa kavereita joskus pienempänä ja mä kävin niillä kerran. Se talo oli ihan karmea. Sen mutsi vaan makas siinä sohvalla ja valitti ja sen faija raivosi sille ja kun me tultiin sisälle, se äijä alkoi raivota meille. Se huusi Russellille ettei se saanut tuoda kavereita kotiin ja sitten se hitto hakkasi sitä, omaa poikaansa, ja me oltiin ehkä yhdeksän vanhoja. Se käski mun painua helvettíin ja totta hitossa mä lähdin, sen verran järkyttynyt mä olin. Matty ei ollut kyllä mitään siihen äijään verrattuna”, sanoin ja pyöritin päätäni. Jeremy katsoi mua.
”Älä. Tota mä en tiennyt”, se sanoi ja laski kätensä mun selälleni.
”Jeah. Se äijä käytti sitä hyväkseen, siis Russellia, sen jätkän selkä oli ihan mustelmilla”, totesin ja katsoin Jerryä. Kundi katsoi takaisin. Russell oli nykyisin ilmeisesti jossain laitoksessa, eikä varmaan ollut tulossa takaisin terveiden kirjoihin ihan heti.
”Karseeta. Miten yhden ihmisen niskaan voi kaatua noin paljon páskaa?” se sanoi ja pyöritti päätään.
”Sitä mäkin mietin.”
Jeremy katsoi mua hetken ja liikautti sitten kättään mun selälläni. Se siveli sormenpäillään mun lapojani ja liu’utti sitten kätensä alemmas.
”Miltä se tuntu? Se puukko?” kundi kysyi kohta ja silitteli mun selkääni.
”Kylmältä", totesin, "se metalli oli @!#$ kylmä. Mä en muista, että mikään ois ikinä tuntunut kylmemmältä. Kipu tuli vasta myöhemmin, ensin tuli kylmyys”, vastasin ja Jeremy nyökytteli.
"Miten se silleen suuttu?" poika kysyi.
"En mä tiedä, meille tuli jotain riitaa ja se sekos", vastasin ja näpräsin tyynyä.
"Ai", Jerry nyökytteli ja laski kätensä pois. Mä käännyin kyljelleni ja katsoin kundia mietteliäänä. Mä olisin halunnut koskea sitä, mutten mä uskaltanut. Cody Ridley ei uskaltanut. Mitä ihmettä? Puraisin vähän huultani ja katsoin Jerryä, joka painoi päänsä tyynyyn ja kävi selälleen. Kundi katsahti mua, mutta käänsi sitten katseensa kattoon. Mä käännyin selälleni. Suoraan sanottuna mä halusin, että se koskisi mua uudelleen, mutta se vain katseli kattoon ja piti kädet omalla puolellaan. Kohta se kääntyi kyljelleen mua päin ja mä tunsin sen ihon omaani vasten.
”Öitä Cody”, se kuiskasi.
”Öitä”, mutisin ja katsahdin kundiin. Jerry nukahti hyvin pian ja mä kuuntelin sen tasaista hengitystä ties kuinka kauan kattoa tuijotellen, ennen kuin itse vajosin uneen.
**
Joskus aamuyöllä mä heräsin ulkoa kuuluvaan ambulanssin ääniin. Katsoin vähän aikaa hämärää huonetta, kääntäen sitten katseeni Jerryyn. Sen toinen käsi oli kiertynyt mun yläkropalleni ja mua hymyilytti hitusen. Käännyin kyljelleni nukkuvaa kundia päin ja katsoin sen rauhallisia kasvoja. Sen käsi lepäsi mun kyljelläni ja varovasti mä kosketin sen rintakehää. Se näytti niin suloiselta, että mun teki mieli vaan pidellä sitä. Silittelin sen rintakehää ja vatsaa, selkää ja kylkiä. Mä olisin voinut koskea sitä vaikka kuinka kauan, mutta lopulta mä laskin käteni alas hieman häveten ja päätin jatkaa unia.
Aamulla mä heräsin puhelimen äänen. Raotin silmiäni unisena ja huomasin Jeremyn kännykän soivan yöpöydällä.
”Víttu…” kundi mun vieressäni mumisi ja nousi istumaan. Tokkuraisena se kumartui mun ylitseni ja nappasi soivan kännnykkänsä pöydältä.
”Jeah?” se ynähti ja hieroi silmiään. Mä nousin istumaan ja katsoin Spikeyta joka istuskeli lattialla mua tapittaen.
”No nukuin, kello on vasta yheksän”, Jerry mumisi puhelimeen. Mä rapsutin Spikeytä.
”Vaikka mitä… Aijaa… Pitää miettiä”, kundi vastaili. Ulkoa kuului moottoripyörän ääni ja Spikey alkoi haukkua. Se teki sen ihan varmasti tahallaan, ihan totta, joskus musta tuntui, että se alkoi haukkua tahallaan juuri silloin kun joku puhui kännykkään. Jerry katsahti koiraa.
”Hiljaa Spik”, mä sanoin Spikeylle ja se katsoi mua. Se urahti vähän, mutta lopetti haukkumisen ja meni makuulle matolle. Mä hymähdin.
”Eiku Cody on täällä”, Jeremy sanoi ja vilkaisi mua. Mä katsoin sitä.
”Sen koira”, kundi hymähti ja haroi hiuksiaan, ”voi víttu oikeesti, jätkä lopeta jo toi… No ei… Älä jaksa… Mä sanoin jo.. Niin.. Ei… Víttu… Ihan sama sitten...” Jeremy murahteli puhelimeen. Mä vilkaisin sitä ja kohotin vähän kulmiani.
”Niin. No mä tuun sit”, se sanoi lopulta puhelimeen, ”okei, moro.”
Mä katsoin sitä ja se laittoi kännykän takaisin yöpöydälle, irvistäen unisena.
”Hitto se inhoo sua”, se hymähti ja katsahti mua.
”Kuka?”
”Miles.”
”No se ei oo uutta. Tosin on kai se ihan ymmärrettävää”, kohautin olkiani ja Jeremy pyöritti päätään.
”No ei ole jos mä oon sanonut sille, että me ollaan sovussa. Se piilovíttuilee ja piikittelee kokoajan koska mä hengaan sun kanssa, mikä siinäkin on niin vaikee hyväksyä? Menneet on menneitä, se ei voi käsittää semmosta asiaa”, Jer sanoi ja katsoi mua.
”Kovinkaan monet ei voi. Ei sun tarvii hengata mun kanssa, ihan perséestä jos sun välit mun takia menee sen kanssa tollasiks. Te ootte kumminki ollu parhaita kavereita koko yläasteen. Jos se pitää mua kusípäänä niin sitten pitää, joidenkin ihmisten päätä ei käännetä”, sanoin ja katsahdin Jerryä kohottaen vähän kulmiani.
”Tarvii hengata? No entä jos mä haluan?” se hymähti. Mä raapaisin vähän niskaani ja käänsin katseeni alas. Pieni naurahdus pääsi mun huuliltani.
”Mitä?”
”Emmä tiiä. Tää on niin hassua vaan kaikki”, sanoin. Jeremy hymyili huvittuneena ja mä vastasin kevyesti sen hymyyn. Me istuttiin siinä hetki kunnes talsittiin keittiöön aamupalalle. Spikey talsi perässä ja mä annoin sille Jerryn äidin eilen tekemää makaronilaatiokkoa. Se oli aina pitänyt ihmisten ruuasta ennemmän kuin koirien ruuista.
Jerryn mutsi tuli kotiin joskus yhdeltätoista. Mä muistin sen jotenkuten yläasteella pidetystä tapaamisesta, jossa ”piti selvittää asiat” muutaman jätkän ja näiden huoltajien kanssa, muttei se ei ollut oikein onnistunut. Meitä oli ollut siellä mä ja mutsi, Jerry ja sen mutsi, eräs Jerryn senaikainen kaveri Jamie ja sen faija ja Chris ja sen faija. Rayn olisi pitänyt tulla sinne myös mutsinsa kanssa, muttei se ollut jaksanut vaivautua. En mäkään olisi jaksanut, mutta mutsi pakotti, se oli uskomattoman hyvä pakottamaan ihmisiä kaikkeen. Niitä tapaamisia oli mulla tasan kaksi yläasteen aikana, mutta vain toisessa niistä myös Jeremy oli mukana. Yleensä asiat selvitettiin ilman vanhempia, mutta isommissa jutuissa ne halusivat kutsua vastahakoiset äidit ja isät tappelemaan. Se oli oikeasti lähes pelkkään tappelua ja riitelyä molemmilla kerroilla.
”Moi”, Jerryn äiti totesi kun talsi olkkariin jossa me oleskeltiin. Se oli hieman yli neljäkymppinen väsyneennäköinen nainen, jonka kasvoilla oli muutama stressiryppy silloinkin kun se hymyili. Siellä yläastemeetingissä mä muistan sen huokailleen kovaan ääneen ja yrittäneen rauhoitella Chrisin ja Jamien isiä, jotka olivat raivonneet toisilleen jostain täysin typerästä jutusta. Se luokkahuone olisi ollut palasina jos Matty olisi ollut siellä, joten mä olin ollut ihan tyytyväinen, että mutsi oli tullut sinne mun kanssani, vaikka se olikin vähän väliä esittänyt víttuilevia kommentteja itse kullekin huoneessa olijalle, eikä vähiten meille ”kurittomille kriminaaleille, joita koulu ei saanut kuriin”. Mutsi oli toisinaan hiton ärsyttävä ihminen.
”Tsau”, Jeremy totesi sohvalta.
”Moi”, mä sanoin myös.
”Ihanaa kun on vielä yks vapaa tän päivän jälkeen. Missä Evie on?” Jeremyn mutsi kysyi ja talsi keittiöön.
”Rosalla”, Jer hymähti ja haukotteli.
”No se ei oo uutta.”
Sitten Jerryn äiti talsi siihen olkkariin ja istui nojatuoliin.
”Hei, mä olen Diane, Jeremyn äiti”, se sanoi mulle ja hymyili vähän. Jerry yskäisi kovaan ääneen ja Diane katsoi poikaansa merkitsevästi.
”Cody”, esittelin sitten ja katsoin Jeremyn äitiä.
”Oho, no niinpä todella oletkin, kyllä mä sut muistan”, se sanoi. Mä en halunnut ajatella, että mistä se mut muisti ja oikeastaan mä toivoin ettei se olisi muistanut mua ollenkaan. Se ei kuitenkaan katsonut mua mitenkään tylysti.
"Kiva vaan kun ootte saanu sovittua teidän välit", Diane sanoi. Mä en oikein osannut sanoa mitään, joten tyydyin nyökyttelemään. Me istuttiin siinä vielä hetki kunnes Jerry ehdotti, että lähdettäisiin jonnekin. Spikeynkin piti päästä ulos.
|