Lähettäjä: Second Prize
Päivämäärä: 10.12.09 20:45:17
hih :)
Nah, taas tämmönen pitkä pätkä, nää aina kummasti venähtää kun mä innostun kirjottelemaan kaikkee vähemmän olennaista.
Jeremy
Mä vietin seuraavat päivät aika tiiviisti Milesin, Daven ja Thomasin kanssa. Ei me mitään kovin fiksua tehty, kunhan roikuttiin ostarilla ja etsiskeltiin itsellemme jotain sosiaalisia kontakteja. Torstaina mä viimein kuulin Sandrasta. Se kyseli milloin voitaisiin nähdä ja mä tekstasin tyytyväisenä, että vaikka heti tänään.
”Ootko sä tänään menossa mihinkään?” Mutsi kysyi kun mun kännykkä piippasi. Vaihdoin asentoa olkkarin sohvalla ja katsahdin äitiini.
”En oo ihan varma vielä, mahdollisesti”, vastasin ja äiti hymähti. Se näytti karsean väsyneeltä. Mä tiesin, että se kulutti itsensä loppuun kolmivuorotyössä, mutta en alkanut sille asiasta saarnata kun ei se olisi mitään hyödyttänyt. Äiti piti työtään tärkeänä ja sitähän se olikin, muttei se näyttänyt käsittävän, että tuolla menolla se romahtaisi ihan parin vuoden sisällä. Kuukausi sitten mä olin järkyttynyt kun olin löytänyt masennuslääkkeitä meidän lääkekaapista. Ihan totta mutsin pitäisi ottaa vähän lomaa.
”Eviekin on ehkä menossa kaverin luo, pitää sitten olla itsekseen täällä”, äiti sanoi ja asetteli astioita koneeseen. Mä tunsin pienen omantunnon pistoksen, mutta yritin olla ajattelematta asiaa. Mutsin pitäisi etsiä itselleen mies, tuntui, ettei se vielä yli kuudenkaan vuodenkaan jälkeen ollut päässyt yli faijan kuolemasta.
Me sovittiin, että mä tulisin Sandralle kun niillä ei ollut ketään kotonakaan. Mä en varsinaisesti oikein pitänyt Sandran vanhemmista. Ne oli sellaista hienostoporukkaa, joiden kanssa mä en ikinä ollut ihan samalla aaltopituudella. Meidän perhe oli faijan kuoleman jälkeen elänyt välillä melko tiukilla, joten Sandran perheen varakkuutta oli toisinaan vaikea ymmärtää. Niillä todella oli rahaa. Illalla mä annoin prätkälleni suunnaksi Sandran kodin. Oikeastaan mä käytin koko pyörää ihan liian vähän, jos otti huomioon mitä se oli maksanut.
Sandra tuli hymyillen avaamaan oven kun mä soitin kelloa.
”Hei kulta”, se sanoi iloisesti ja me vaihdettiin pitkä suudelma siinä ovella. Se silitteli mun niskaa ja lyhyitä ruskeita hiuksia ja mä annoin käsieni kiertyä sen kapealle lantiolle. Sandralla oli upea kroppa, se oli sanomattakin selvää. Mä tiesin, että jätkät katsoi sitä aina sillä silmällä, olinhan mäkin katsellut, mutta mä olin onnistunut pitämään mustasukkaisuuteni kurissa. Mä talsin Sandran perässä sisälle ja jätin skeittarini eteiseen. Toinen niiden kissoista tassutteli mun luokseni ja mä kumarruin silittämään sitä. Mä olin aina ollut enemmän kissa – kuin koiraihminen, mikä saattoi johtua siitä, että meillä oli aiemmin ollut kaksikin kissaa kotona.
”Darry on ihan hulluna suhun, ei se muiden luo koskaan tuolla tavalla tule”, Sandra naurahti ja mä nostin kissan syliini virnistäen.
”Darry ja mä ollaankin niin hyviä kavereita, vai mitä?” Totesin kissalle, joka kehräsi mun sylissäni, ”eikö meissä ookkin jotain samaa näköö?” Sanoin ja nostin kissan lähemmäs kasvojani. Sandra nauroi ja mä virnistin.
”Kieltämättä. Ootte molemmat tosi komeita”, se sanoi hymyillen ja suikkasi suukon mun huulilleni. Mä soin sille hymyn ja laskin sitten Darryn alas. Kissa seurasi meitä olohuoneeseen ja hyppäsi lopulta yhteen nurkkaan asetetuista nojatuoleista.
”Millasta oli mökillä?” Kysyin kun me oltiin istahdettu alas.
”Jaa, no tiedäthän sä, aika tylsää”, Sandra sanoi, ”Mutsi ja faija on aika tylsää seuraa pidemmän päälle.”
”No älä”, virnistin ja Sandra hymyili. Se nojaili mun olkapäähäni ja ehdotti, että katsottaisiin joku leffa. Mulle kelpasi paremmin kuin hyvin.
Mä olin Sandran luona varmaan kahteentoista. Me katsottiin joku aika kliseinen toimintaleffa, joka oli loppupeleissä kuitenkin ihan hyvä. Sandra nukahti leffan aikana mun olkapäätäni vasten, mutta heräsi juuri ennen loppua. Loppuilta me vaan istuttiin siinä sohvalla suukotellen ja muuta häärien. Mulla oli sellainen rauhallisen hyvä fiilis siinä. Sen faija tuli kotiin yhdeltätoista. Ei se meidän puuhiimme suuremmin huomiota kiinnittänyt tosin me siirryttiin siitä sohvalta ihan suosiolla Sandran huoneeseen. En mä sen faijaa kovin hyvin tuntenut, se oli joku tärkeä liikemies. Kyllä me aina joskus muutama sana vaihdettiin ja ihan okei heppu se oli noinkin rikkaaksi ja menestyneeksi tyypiksi. Mä kuitenkin lähdin kahdeltatoista. Ilta oli hämärtynyt melko paljon, muttei mitenkään häiritsevästi. Sandra halasi mua vielä eteisessä.
”Oot tärkee”, se kuiskasi mun korvaani ja suuteli mun kaulaa.
”Niin säkin”, vastasin ja silitin tytön hiuksia. Sandra katsoi mua ja mä painoin huuleni sen huulille.
”Nähään huomenna?” Kysyin sitten ja Sandra nyökkäsi.
”Joo.. Soitellaan vaikka”, se sanoi ja hymyili vähän. Sitten mä vedin kengät jalkaani ja katsoin Sandraa joka tuijotti mua hieman hymyillen.
”Mitä sä katot?” Naurahdin.
”Sulla on vaan niin jännät silmät, mä tykkään niistä niin paljon”, tyttö sanoi hymyillen ja mä silitin sen poskea.
”Sä oot ihan hassu”, virnistin ja Sandra hymyili.
”Sä ootkin ihana”, tyttö sanoi ja liikutteli kättään mun kyljelläni.
”Sä oot”, sanoin ja suikkasin suukon tytön poskelle. Me hymyiltiin toisillemme, sanottiin heipat ja sitten mä talsin ulos. Prätkälle päästyäni vedin kypärän päähäni, nousin ajokkini päälle ja käynnistettyäni sen, otin suunnaksi kotitieni. Tuuli kävi ilkeästi ohuen hupparin läpi. Ei mua varsinaisesti haitannut. Mulla oli tosi hyvä fiilis.
Seuraavana päivänä mä nukuin varmaan yhteen. Mulla oli loistavat unenlahjat, se oli totuus, ja mä sain aika usein kuulla asiasta. Mutsi olisi seuraavan yön yövuorossa ja se stressasi sitä jo aamusta.
”Sun pitäisi mennä nukkumaan”, sanoin sille joskus puoli kolmen aikaan iltapäivällä. Se ei kuunnellut, siivosi vain. Se siivosi aina silloin kun se oli stressaantunut, eli tosi usein, minkätakia meillä oli aina (mun huonetta lukuunottamatta) aika siistiä.
”Oliko kivaa eilen Sandralla?” Se kysyi samalla kun pyyhki pölyjä olkkarin pöydältä. Mä yritin nähdä telkkarinruudun sen takaa.
”Sä oot tiellä”, huomautin ja se siirtyi vähän.
”Oliko kivaa?” Se kysyi uudestaan. Äiti kyseli aina kaikkea tuollaista, vaikkei sitä varmana oikeasti hirveästi kiinnostanut. Se vain halusi mun luulevan, että sitä kiinnosti mun ihmissuhteeni tai muu vastaava.
”Juu, oli”, sanoin nyökytellen ja hörppäsin mehuani. Hieraisin vähän silmiäni ja vilkaisin kännykkäni ruutua. Evie tallusteli kohta olohuoneeseen ja vilkaisi mua kulmiensa alta. Se oli välillä tosi rasittava pikkusisko. Se luuli olevansa ihan @!#$ vanha, jotain kahdeksantoista, vaikka se oli todellisuudessa juuri täyttänyt neljätoista. Toisinaan se taas oli tosi mukava. Varsinkin silloin kun me katsottiin telkkaria iltaisin, se aina kommentoi kaikkea ja sitten me väiteltiin kaikista ihan typeristä jutuista. Ei mitenkään riidallisesti, vaan lähinnä sisarellisesti. Se oli hauskaa, ihan totta.
”Vieläkinkö sä siinä löhööt?” Evie hymähti mulle ja istui nojatuoliin.
”Jeah. Onko sulla joku ongelma sen asian kanssa?” Vastasin ja vilkaisin systeriä.
”Ei kai. Anna se kaukosäädin mulle.”
”Miks?” Pyyhkäisin collegehousujani, joiden päälle oli tipahdellut jotain leivänmuruja.
”Koska mä haluun kattoo yhen ohjelman nyt”, Evie sanoi ja mä tuhahdin, mutta viskasin kaukosäätimen pikkusiskolleni. Se kirosi jotain, että miksi mun piti aina viskellä tavaroita, mutta mä en jaksanut vastata. Mä löhösin siinä sohvalla vielä muutaman minuutin kunnes nousin ylös ja talsin keittiön puolelle.
”Käytkö kaupalla Jeremy?” Mutsi kysyi lopettaessaan pöydän hinkkaamisen.
”Ehkä”, sanoin samalla kun kaadoin itselleni mehua.
”Käy nyt, ei meillä oo mitääs syömistä”, äiti sanoi ja tallusti keittiön puolelle, ”en mä kyllä tajua miten kolmen ihmisen taloudessa menee näin paljon ruokaa.”
”Jerry syö kun hevonen, ihan oikeesti”, Evie sanoi ja mä tuhahdin. Pikkusysteri irvisti ja mutsi avasi jääkaapin mietteliäänä.
”En mä kyllä tajua miten sä Jeremy voit pysyä noin laihana, et ikinä liho vaikka sä syöt niin paljon”, Evie jatkoi selostustaan ja mä katsoin sitä ruskeita hiuksiani haroen.
”Kato mä urheilen”, sanoin sarkastisesti. Se nyt oli maailman suurin valhe. Mulla oli tosi páska kunto tupakoinnin takia. Evie hymähti.
”Sen kun näkis.”
Mä kohautin olkiani ja join mehuni, laskien sitten lasin tiskipöydälle.
”Mee nyt sinne kauppaan”, mutsi hoputti ja mä kohautin olkiani, tarttuen kuitenkin sen ojentamaan seteliin. Mä vaihdoin nopeasti paidan, nappasin prätkäkypäräni ja talsin sitten pitkin askelin rappukäytävään.
Ruokakaupassa ei jostain syystä ollut juuri asiakkaita, vaikka oli perjantai. Kassalle päästyäni ojensin myyjälle rahat, mutisin kiitokset ja pakkasin maidon, leivät ja muut ostokset muovikassiin. Ilma ulkona oli jotenkin harmaa. Aurinko ei paistanut, muttei satanutkaan. Oli vaan jotenkin tosi kolkkoa. Mä en antanut sen kuitenkaan häiritä vaan tallustelin ulos kaupasta. Mä talsin parkkipaikalle haukotellen ja pari metriä käveltyäni muistin, että olin jättänyt prätkäni kaupan alla olevaan parkkihalliin, enkä suinkaan siihen ulos. Kiroten käännyin takaisin ja astelin kaupan halki oville, jotka veivät parkkihalliin. Rymistelin kauppakassin kanssa portaat alas ja käännyin nopeasti parkkihallille. Samassa mä kuitenkin tajusin jonkun tulevan nurkan takaa ja yhteentörmäys oli väistämätön. Vauhti oli molemmilla niin kova, että kauppakassi lensi onnellisesti mun kädestäni ja me molemmat kompuroitiin toistemme jalkoihin. Mä sain kuitenkin pidettyä tasapainoni ja hyvin pian tajusin kehen olin törmännyt.
”Voi víttu kato nyt ees vähän etees!” Cody ärähti ja mä nostin katseeni siihen. Se oli ottanut tukea seinästä, mutta nousi nyt kokonaan pystyyn.
”Minä? Kattoisit ite!” Sanoin ärtyneesti ja katsoin sitten kappakassiani, jonka sisältö oli osittain levinnyt parkkihalliin. Niin mun tuuria.
”Víttu”, ärisin ja kyykistyin alas noukkiakseni ostokset takaisin kassiin. Cody vain seisoi siinä. Mä katsoin sen tennareiden kärkiä samalla kun keräsin leivän ja rasvan takaisin kauppakassiin. Yksi jogurttipurkki oli ainakin mennyttä. Mua ärsytti ihan hemmetisti. En mä tiedä ärsyttikö mua se @!#$ jogurttipurkki vai Cody vai se, etten ollut katsonut tarpeeksi hyvin eteeni. Varmaan kaikki ne. Mä tunsin Codyn katseen itsessäni ja mietin, että mitä @!#$ä se siinä vielä seisoi. Kun mä olin saanut ostokset takaisin pussiin, nousin ylös ja viskasin hajalle menneen jogurttipurkin vieressä olevaan roskikseen. Sitten katsahdin Codya, joka ojensi mulle maahan lentäneen juustopaketin. Mä lievästi sanottuna hämmästyin, että se ojensi sen mulle noin vain, ihan kohteliaisuuttaan. Mä silmäilin sitä vähän aikaa kummissani, kunnes nappasin juuston ja tungin pussiin. Cody vain katsoi mua. Mä olin melko varma, että se vetäisi mua turpaan, niin pelottavaa se sen puhumattomuus oli, mutta ei. Se vain katsoi mua ja vaihtoi painoa jalalta toiselle. Mä mietin, että haluaisiko se nyt sanoa mulle jotain víttumaista ja odotin hetken, mutta kun se oli ihan hiljaa ja seisoskeli vain siinä, niin mä käännyin ja lähdin talsimaan prätkälleni.
Pyörälle päästyäni, vedin kypärän päähäni ja katsahdin Codya. Siellä se vain edelleen seisoskeli ajatuksissaan seinään nojaillen ja tarkkaili mua. Mä en tajunnut, että mitä @!#$ä se tuijotti, mutta kun mä vilkaisin sitä kerran, niin mä en enää saanutkaan katsettani pois siitä. Mä vaan tuijotin sitä ja se tuijotti mua ja sitä kesti vaikka kuinka kauan. Me vaan tuijoteltiin toisiamme. Ihan järjetöntä. Kun mä vihdoin sitten havahduin todellisuuteen, tajusin viimein lähteä kohti kotia. Nousin prätkäni kyytiin ja katsahdin vielä Codya. Se katseli ympärilleen ja lopetti nojailunsa, kääntäen kuitenkin vielä katseensa muhun. Ihan ihme jätkä. Ei siitä kukaan voinut ottaa selvää.
Mutsi nukkui kun mä tulin kaupoilta. Evie oli huoneessaan ja ilmoitti menevänsä Mirandan, erään kaverinsa, luo yöksi. Se oli kokoajan jossain kaverillaan yötä ja mutsi aina valitti siitä mulle. Tyhjensin kauppakassin jääkaappiin ja yritin sitten soittaa Sandralle koska me oltiin sovittu tapaavamme tänään. Mä mietin, että se voisi tulla meille yöksi, koska Evie ei olisi kotona ja mutsi yövuorossa. Sandra ei kuitenkaan vastannut. Mä soitin sille varmaan viidesti, mutta sain kuunnella vain puhelimen tuuttailua. Lopulta mun oli luovutettava ja soittelemisen sijaan talsin partsille tupakalle. Mulla meni siellä parvekkeella varmaan puoli tuntia. Mä vaan mietiskelin asioita. Joskus kun alkaa kunnolla miettiä asioita, niin aika vaan hurahtaa. Mä mietin Sandraa. Sillä oli riittänyt vientiä elämänsä aikana, kyllä mä sen tiesin, mutta mä luotin siihen. Sitten mä mietin mutsia ja sitä miten se kuluttaa itsensä loppuun töissä. Mä mietin Milesiä, sitä, että se oli ihan huippujätkä. Mä mietin koulua ja syksyä. Sitten mä mietin Codya. Mä mietin sitä miten monesti me oltiin tapeltu. Ei siinä ollut mitään järkeä, suoraan sanottuna. Oikeastaan mä yleensä vaan puolustin itseäni, Cody meidän riidoista useimmin fyysisen teki. Mä saatoin yllyttää sitä siihen, mutta sen piti aina päästä lyömään.
Cody soitti rumpuja. Mulle tuli vaan ihan yhtäkkiä mieleen sellainen asia. Se soitti meidän koulun päättäjäisissä rumpuja varmaan melkein jokaisessa biisissä. Se oli @!#$ taitava siinä, ihan totta, ja se todella nautti soittamisesta. Sen näki sen olemuksesta. Mä mietin niitä päättäjäisiä. Mä myöhästyin sieltä varmaan puolituntia ja talsin sisään kesken jonkun ihme laulun, jota se polkkatukkainen tyttö, Olivia Steele lauloi. Se sali oli täynnä ihmisiä ja silti ne huomasivat mun tuloni, ihan uskomatonta, vaikka en mä edes metelöinyt hirveästi tai mitään. En mä tahallani myöhästynyt, mä en vaan ollut herännyt tarpeeksi aikaisin. Kuten sanottua, mun unenlahjani olivat uskomattomat.
Mä pyörin kotona varmaan kahdeksaan ja yritin soittaa Sandralle. Ei se hitto vastannut, ei edes tekstareihin. Lopulta mä päätin kävellä sen luo. Vedin hupparin päälleni ja nappasin avaimet naulakosta, astellen sitten rappukäytävään. Harpoin rappuset alas ja kävelin ulos. Kun mä olin kävellyt puoli kilometriä, mua alkoi vähän kaduttaa, että olin lähtenyt. Tosi typerästi tehty. Jos Sandra ei vastannut puhelimeen, niin sitten se ei vastannut, ehkä sillä oli akku loppu. Mä tuhahdin ääneen ja käännyin puistolle. Jos mä olisin tiennyt mitä siellä oli, mä en ehkä olisi mennyt sinne. Tai sitten olisin, ihan vain nähdäkseni pitikö se paikkansa. Joka tapauksessa, mä tumppasin röökini ja tallustin katuvalojen valaisemaan puistoon. Se oli melko tyhjä, muutamaa satunnaista ihmistä lukuun ottamatta. Se - ei vaan ne - istuivat puiston penkillä, enkä mä ehkä olisi kiinnittänyt niihin huomiota, ellen olisi tunnistanut niitä. Mä en erehtynyt niistä ruskeista hiuksista. Se oli Sandra. Mun sydän tuntui jättävän lyönnin väliin. Se tosiaan oli Sandra. Mun Sandra. Ja Mikey, se ihminen jota kuvaillessa loppuivat haukkumasanat kesken. Mun Sandrani ja se kusípää Mikey. Mä tunsin lamaantuvani ja järkyttyneenä katsoin kuinka Mikeyn sylissä istuva Sandra suuteli jätkää enemmän kuin kiihkeästi. Mikey kuljetti käsiään Sandran reisillä ja kaikki se kiihko mikä niiden kahden välillä oli sai mut melkein huutamaan. Mä en voinut uskoa näkemääni. Sisuksia kuristi.
”Sandra..!” Mun suusta pääsi ja tyttö irrotti huulensa Mikeyn omista. Sen silmät levähtivät kun se tajusi mut. Mikey käänsi myös katseensa muhun. Se näytti hemmetin vahingoniloiselta. Viha kuohahti hurjalla voimalla mun sisälläni.
”Jerry, mä… Anna anteeks”, Sandra ynähti, mutta mua ei kiinnostanut. Ei se ollut pahoillaan, ei oikeasti. Mä en halunnut nähdä enempää. Mä vihasin Sandraa. Mä vihasin Mikeyta. Mä en voinut ajatella muuta kuin sitä miten paljon mä vihasin niitä.
”Miten vítussa sä saatoit”, mä sanoin ääni vihasta täristen ja katsoin tyttöä, joka nousi Mikeyn sylistä.
”Jeremy, mä..” Se aloitti ja käveli mua päin.
”Haista páska”, Sanoin kylmästi, ”ois kai mun pitäny arvata”, jatkoin ja katsoin Sandraa inhoten. Mä näin punaista. Mikey nousi ylös ja nopeasti mä kävelin sen luo ja sen kummempia miettimättä täräytin sitä suoraan kasvoihin. Jätkä kirosi ääneen ja lysähti takaisin penkille. Mä olin kuullut, että Cody oli tapellut sen kanssa pari päivää sitten ja kieltämättä sen silmäkulma oli aika @!#$ sininen. Kohta sen leukakin olisi.
”Paskíaiset”, ärähdin. Sitten mä loin vielä yhden vihantäyteisen halveksivan katseen Sandraan ja lähdin kävelemään poispäin vihasta sekaisin. Mikey ei alkanut tapella, eikä Sandra juossut mun perään. Ne ei edes huutaneet mitään, tai sitten mä en vain kuullut. Mä en kuullut todellakaan mitään. Niin kuin kaikki äänet olisivat kadonneet mun ympäriltäni. Mä olin niin vihainen. Mä en voinut uskoa sitä. Mä olin hemmetti tykännyt siitä tytöstä ihan vítun paljon. Kuséttaja koko muija. Vielä eilen se oli niin kovasti sanonut, että se välittää musta. Ja páskat.
Mä en tiennyt minne mä oikeastaan olin kävelemässä, mutta jonkin ajan kuluttua huomasin kauempana näkyvän rannan. Ajattelin, että menisin sinne kun ei siellä kukaan koskaan käynyt. Kurkkua kuristi. Mä mietin, että mä alan itkeä, mutta päätin sitten, etten mä Sandran takia alkaisi porata. Sytytin hermostuneena, hammasta purren tupakan ja annoin jalkojen viedä. Mun teki mieli huutaa, viskellä tavaroita, ihan mitä vaan. Tuntui niin perkéleen pahalta. Mikey ja Sandra. Sandra ja Mikey. Ja miten kauan sitä oli jatkunut? Mä tunsin itseni typeräksi, käytetyksi, petetyksi. Mä olin ollut sokea. Ihan helvetín sokea.
|