Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 20.7.09 17:06:45
Sorppa, työt haittaa harrastuksia :x
---------------
108.
Minulla alkoi olla koti-ikävä ja olin iloinen, että lähtisimme jo seuraavana päivänä. Sen illan Oona ja Markus jatkoivat kaupanhierontaa estehevosesta ja nähdäkseni Oona piti aika hyvin pintansa, hän osasi näyttää todella epäröivältä miettiessään, olisiko se sittenkin liian hankala radoille. Markus soitteli välillä työhuoneesta suuriäänisiä puheluita hevosen omistajille, valitellen aina tullessaan näiden ahneutta, mutta lopulta he päätyivät sopuratkaisuun. Oona maksaisi hyppääjästä kaksisataakaksikymmentä tuhatta ja ostaisi myös sen kirjavan ponin – mittaamatta sitä. Mietin pääni puhki, mitä ratsun oikeat omistajat siitä olivat alunperinkään halunneet, ja paljonko Markus kääri voittoa koko sotkusta. Tuskin hän jäisi nuolemaan näppejään – miksi hän muuten olisi viitsinyt puuttua koko asiaan? Hyvän hyvyyttäänkö? No, ehkä sekin oli mahdollista, jos otti huomioon, että Oona alkoi olla jo melkeinpä perheystävä tai miniä sen lisäksi, että oli rikas suomalainen.
Minä teroitin Markukselle, ettei hän missään nimessä saisi lastata Villandien koiranpentua hevoskuorman mukaan, ellen antaisi nimenomaista lupaa. Sitten yritin soittaa Veskulle, mutta hän ei vastannut, oli kai töissä. Harkitsin kirjoittaa tekstiviestin aiheesta vahtikoira, mutta se tuntui jo liian haastavalta, kyllä se asia piti ottaa esiin varovaisesti ja harkiten ja mieluiten kasvokkain.
- Huomenna sitten Jessin hevostila, hymyili Markus tyytyväisenä luvattuaan hoitaa koira-asian juuri kuten halusin.
- Mä en osta hevostilaa täältä, sanoin pahoitellen.
- Ehkä et, mutta se on kuitenkin matkalla kun ajatte Tallinnaan, ainahan voi käydä katsomassa.
- Niin kai, myönnyin, ja huomaamattani hän kaatoi taas snapsilasini täyteen.
Aamulla sitten päätä särki ja olin kahta onnellisempi, kun kotimatka alkaisi. Magnus ja Andrus olivat taas tulleet istumaan loppuiltaa meidän kämpillemme ja olimme jutelleet myöhään. Olin päässyt aika hyvin kärryille siitä, millaista oli asua Viron maaseudulla ilman muuta koulutusta kuin se, minkä oli saanut kotitilalla työskennellessä, eikä se kuulostanut kivalta. Ymmärsin, että Markus oli kouluttanut kaksi vanhinta poikaansa niin hyvin, että nämä asuivat nyt perheellisinä Tallinnassa eivätkä muistaneetkaan, että heillä oli köyhät vanhemmat ja veljiä, joten seuraavan, Magnuksen, kohdalla rahahanat olivat menneet kiinni. Tai ehkä niistä ei vaan ollut valunut mitään, vaikka halua olisi ollut. Se oli aika surkeaa.
- Voitaisiinko me unohtaa kääntyä Markuksen auton perässä ja ajaa suoraan satamaan? kysyin Oonalta toiveikkaana, kun seurasimme isäntäämme Tallinnan suuntaan.
- Ei me voida, kyllä me nyt käydään katsomassa se tila, sanoi Oona topakasti. – Mäkin haluan nimittäin nähdä sen.
- Ai, aloitko sä miettiä asiaa uudestaan? Tänne muuttamista siis?
- No en nyt tiedä. Mutta on se hyvä pitää silmät avoinna.
Niinpä päädyimme taas yhteen aavistuksen verran rapistuneeseen pihapiiriin. Täällä oli kyllä ollut yritystä, totesin. Paikka näyttikin ihan ratsutilalta, joskin hyvin vähän käytetyltä. Sen tietenkin ymmärsi, jos siellä ei ollut enää toimintaa.
- Mikähän tän sitten kaatoi? Täällähän on fiksun näköistä, ihmettelin ääneen.
- Mafia ehkä, Oona heitti, ja meni hetki ennen kuin ymmärsin, ettei se ollutkaan vitsi.
Vaikka Markus oli maininnut hevosistakin, tila oli kuitenkin autiona. Kurkimme ikkunoista asuintaloon ja talliin ja muihin rakennuksiin, jotka olivat sitä samaa jämerää kiveä kuin kaikki muutkin täällä näkemäni. Oliko puu täällä niin harvinaista, ettei siitä kannattanut rakentaa? Ainakin kivirakennukset kestäisivät, se oli positiivista.
- Se näyttää asialliselta, myönsin melkein vastahakoisesti Markukselle.
- Puhu miehesi kanssa. Minä autan järjestämään paperiasiat, mies hymyili, suorastaan virnisti. Minä melkein näin miten kassakone raksutti hänen päässään ja virnistin takaisin.
- Ei me olla ajateltu muuttaa ulkomaille, sanoin.
Oona kolhaisi maasturinsa seinään kun ajoimme laivaan ja katsoin häntä kauhistuneena. En ollut ikinä nähnyt Oonan mähläävän liikenteessä.
- Oli se kuhmunen jo ennestään, hän sanoi puolustelevasti ja jatkoi: – Mulla on suoraan sanottuna ihan karmea kankkunen. Valvottiin Magnuksen kanssa vielä tuntikausia kun sä olit mennyt nukkumaan ja Andrus häipynyt.
- Voi, lapsi parka! Mikset sä sanonut? Oisin mä voinut ajaa, tirskahdin.
- Etkä ois, et tällä puolen rajaa, mun autoa.
- No jestas. Mä voin ajaa sut kotiin, mennään hakemaan sulle krapularyyppy, nauroin. Vaikka ei kai olisi pitänyt semmoista neuvoa, melkein lääkärisihmisenä. Sehän oli vain ongelmansiirtoa ja porras riippuvuuteen.
Ajatus näytti kuitenkin miellyttävän Oonaa, ja muistin, että hänellä oli yksi harvoista vapaista viikonlopuistaan tänä ja kukaties viime- ja ensi vuonnakin. Tartuin siis häntä kainalosta ja talutin kohden baaria. Hän joi nopeaan tahtiin kylmän oluen ja rupesi puheliaaksi kuin papukaija. Ei hän silti kuulostanut humalaiselta vaan jutteli vallan järkeviä ja minä kuuntelin juoden kahvia ja cokista.
- Luuletko sä tosiaan pärjääväsi sille tammalle, uskalsin kysyä.
- Ehkä mä hankin jonkin tulonmenettämisvakuutuksen ennen kuin alan ratsastaa sillä, Oona myönsi. – Mutta kyllä se siitä tasaantuukin. Sille oli syötetty kymmenen litraa kauraa päivässä.
- Vaikka sitä ei treenattu? kysyin kauhistuneena.
- Niin. Välillä mä tosiaankin ihmettelen, miten tuolla hevoset pysyy hengissä, mutta aika hyvinhän ne näkyy.
- Ja sitten sä saat sen suloisen kirjavan, muistin.
- Siitä voi tulla ongelma, mä olen ihan varma, että se on just väärän kokoinen. Mutta se iso ruuna on hieno. Saa nähdä, joudunko mä senkin pitämään itse, Oona mietiskeli katsellen kaukaisuuteen.
Saavuimme Helsinkiin illansuussa ja onnistuin kylmän hien vallassa peruuttamaan Oonan auton ulos laivasta naarmuttamatta sitä enempää. Siellä oli aivan uskomattoman ahdasta.
- Käydäänkö vielä kaljalla? Oona ehdotti, kun aloimme lähestyä Itäkeskusta. Vilkaisin häntä ihmeissäni. Tätihän vallan hurjistui.
- Kunhan et kauhean monta halua, lupasin sitten kuitenkin.
- Yksi riittää, tai kaksi. Mun täytyy nousta aamutalliin. Nyt ei vaan jotenkin houkuta vielä mennä yksin sinne tallinylisille, Oona sanoi näyttäen vähän surulliselta.
- Hitto, kutsu se Magnus tänne. Eivor ottaa sen kyllä tallitöihin, puuskahdin, ja vilkutin kohden kauppakeskuksen parkkihallia. Sunnuntai-iltana ei onneksi ollut kauheaa ruuhkaa, kun ei ollut joulunalus eikä alennusmyyntisesonki, joten löysin isolle autolla paikan helpostikin.
- Mihin me mennään? kysyin Oonalta, joka katseli ympärilleen kuin Liisa ihmemaassa.
- En mä tiedä. Kai täällä joku juottola on?
Muistin yhden, missä Miilalla oli joskus ollut ensitreffit isänsä kanssa ja vein hänet sinne.
- Mä haen, lupasin, ja istutin hänet tyhjään pöytään.
- Pitäisköhän munkin ottaa vahtikoira, Oona mietti, kun palasin oluen ja jaffan kanssa.
- Siitä olis varmaan sulle seuraa, musta se olisi hyvä ajatus, sanoin. Oona näytti miettiväiseltä, mutta ravisti sitten päätään ja alkoi taas puhua estetammastaan. Kun hänen tuoppinsa alkoi olla lopuillaan, joku rojahti minun vierustuolilleni. Käännyin rähähtämään, mutta en saanutkaan sanaa suustani kun tunnistin tyypin. Se oli Mika, Jaakon ystävä, jonka olin nähnyt viimeksi sinä yönä kun Jaakko putosi laivasta. Kuinka hän nyt siihen osui, kun vasta pari päivää sitten olin ensi kertaa melkein vuoteen muistanutkaan hänet? Sen enempää en pystynyt ajattelemaan.
- Jessi, Mika sanoi. Ellen olisi nähnyt häntä silloin laivalla, en olisi varmaankaan tunnistanut häntä nyt. Hän oli lihonut niistäkin ajoista vielä lisää ja oli nyt varmastikin kolmekymmentä kiloa lihavampi kuin silloin, kun olimme kulkeneet samoissa porukoissa. Ei hän muutenkaan ollut oikein hyvän näköinen, epäsiisti ja hapsottava.
- Mene pois, sain sanotuksi.
- Mä haluan vaan kysyä sulta yhden jutun. Tönäisitkö sä Jaakon mereen? hän kysyi.
- En tietystikään tönäissyt, sanoin suuttuen, ja kiukustuminen pyyhkäisi pelkoni syrjemmälle.
- Etkö muka tosiaan? Mä muistan nähneeni teidät sillon laivalla, ja sitten Jaskaa ei enää löytynytkään mistään.
- Kyllä se putosi, mutta se yritti kiskoa mua mukaansa, sanoin ja suutani kuivasi kun muistelin sitä.
- Niinkö se meni? Mika kysyi.
- Niin. Se oli varmaan jossain aineissa, se oli niin omituinen. Oliko?
Mika näytti ajattelevan rankasti ja nyökkäsi sitten hitaasti.
- Oli se varmaankin. Se alkoi olla melkein aina.
- Yh, sanoin minä inhoten ja toivoin, että hän häipyisi.
- Hyppäsikö se tosiaan itse? Mika intti kuitenkin, eikä siirtänyt katsettaan minusta.
- En mä tiedä, aikoiko se hypätä. Se kiipesi kaiteelle ja yritti vetää mua sen ylitse, mutta mun kaverit piti musta kiinni, muistelin. – Sitten se tipahtikin itse. Vaikka kyllä se puhui jotain yhdessä kuolemisesta.
- Mä ajattelin, että sä heitit sen laidan yli, hän sanoi.
- Miten mä olisin muka niin jaksanut tehdä? Eihän se nyt mikään korsto ollut, mutta mua isompi kuitenkin.
- Niin, niin kai. Mika näytti mietiskelevältä ja hiljeni. Oona katseli ja kuunteli meitä tarkkaavaisesti ja mietin, olisiko hän ymmärtänyt sananpuolikastakaan, ellen juuri matkan alussa olisi tullut kertoneeksi hänelle tapahtumasta.
- Menepä nyt pois siitä, mekin ruvetaan lähtemään, sanoin lopulta ja join jaffani.
- Odota… jos se kerran meni noin, niin mun pitää varmaan kertoa sulle jotain, Mika sanoi kiireesti.
- Mitä muka? kysyin epäillen.
- No että mä saatoin mainita Jaakon veljelle, että mä luulin sun heittäneen sen yli laidan.
- Sä teit mitä? Tuijotin Mikaa pelästyneenä. Hän oli pikku puudeli ja Jaakko oli suorastaan hiiri verrattuna Janneen, Jaakon veljeen.
- Mä kyllä melkein luulin niin, Mika puolustautui.
- Sä väitit sille rikolliselle tommosta? Mutta eikö se ole vankilassa niistä salakuljetuksista? Ajatukseni surrasivat kovaa vauhtia.
- Se pääsi joulun aikoihin pois.
- Mennään, sanoi Oona, kun minä jäin sanattomaksi. Nousin pöydästä, koska olin tottunut tottelemaan häntä ja kävelimme hiljaisuuden vallitessa parkkihalliin. Mika ei enää ollut estellyt, hän oli kai saanut omatuntonsa puhtaaksi nyt, ja minut erittäin pelästyneeksi. Onneksi Oona ei kysellyt mitään koko lyhyen loppumatkan aikana, sillä enpä tiennyt mitä olisin vastannutkaan mihinkään. Edelleen hiljaisuuden vallitessa purimme tallilla auton ja autoin häntä kantamaan kämppäänsä laatikollisen olutta, jonka hän oli laivalta ostanut.
- Hyvää yötä, toivotin.
- Soittele huomenna, Oona sanoi. – Siitä koirasta siis, että mitä Vesku sanoi. Ja muutenkin. Mä menen nyt nukkumaan.
Lupasin ja jätin maasturin avaimet oven viereen naulaan, sitten ajoin kotiin. Taisin ajaa vähän miten sattui, minulla oli kiire ja olin ajatuksissani, mutta selvisin kuitenkin ehjänä perille asti. Ajattelin, etten ikinä ollut nähnyt mitään yhtä ihanaa kuin oman mökkimme valoa loistavat ikkunat pimeässä talvi-illassa, ja istuin autossa vain katsomassa niitä. Yläkerrassakin oli valot, Vesku oli varmaan laittamassa tyttöjä nukkumaan. Talli sitä vastoin oli jo pimeänä. Ehkä Siiri oli käynyt auttamassa häntä iltatallin kanssa.
Istuin ja tuijotin siinä vaan, auton moottorin hiljalleen naksuessa, kunnes valo himmeni yläkerran ikkunasta ja huomasin, että minulle oli tullut kylmä. Silloin nousin ja otin takapenkiltä tavarani, repun ja tuliaiset, ja menin sisään. Vesku tuli ovella vastaan.
- Mä kuulin sun ajavan pihaan ainakin kymmenen minuuttia sitten, missä sä viivyit? hän sanoi hiukan moittivasti.
- Autossa… katsoin häntä onnettomana, hänen kysyviä harmaita silmiään ja minua alkoi itkettää. Tipautin tavarat käsistäni ja rutistauduin häntä vasten. – Mulla oli kauhea ikävä sua!
- Ja sen takia sä odotat autossa ikuisuuden ennen kuin tulet sisään? Hän puristi minua yhtä lujasti kuin minä häntä ja puhui suoraan hiuksiini, mikä sai kylmät väreet menemään pitkin selkääni.
- Niin, kai, nyyhkäisin. – Siis kauhea ikävä. Halaa mua.
Vesku irroitti kuitenkin kätensä ja riisui takkini. Potkaisin itse kenkäni pois ja annoin hänen taluttaa minut sohvalle, missä käperryin hänen syliinsä.
- Mä sain vierotusoireita susta, koska viimeksi me ollaan oltu noin kauan erossa? naurahdin.
- Itsepähän halusit mennä, Vesku sanoi, ja hän olisi voinut kuulostaa nalkuttavalta, muttei kuulostanut, ehkä siksi, että hän puristi minua samalla niin hellästi ja painoi sitten huulensa otsalleni. – Sä tuoksut omituiselle.
- Laivan autokansi, baari, se hassu raudanmakuinen vesi, millä mä siellä jouduin pesemään hiukseni, luettelin ja ryhdistäydyin kertoakseni hänelle Mikasta.
- Luuletko sä, että ne meidän murtovarkaat liittyy jotenkin tohon? Vesku kysyi pieni ryppy kulmakarvojensa välissä, kun lopetin. Nyökkäsin.
- Nyt kun mä kuulin, mitä Mikalla oli kerrottavaa, mä olen melkein varma.
- Mutta jos se olisi ollut joku vinksahtanut linnakundi kostoreissulla niin kai se olisi tehnyt enemmän vahinkoa kuin vienyt vaan viinat kaapista?
- En mä tiedä, ehkä se halusi ensin vaan pelotella, tai tutkia paikkoja, tai jotain. Mua pelottaa nyt joka tapauksessa, ja mä kun jo olin melkein unohtanut koko jutun, puuskahdin ja käperryin vähän pienemmäksi.
Se helpotti kuitenkin vähän ajan kuluttua. Olin kotona, eikä pihalta kuulunut outoja ääniä. Vesku liikautti vähän polviaan ja siirryin sohvalle hänen viereensä.
- Puudutinko mä sut? Mitä tänne kuuluu? Tytöt ja hevoset?
- Kaikki hengissä, Vesku sanoi, eikä irrottanut käsiään ympäriltäni, vaikka vaihdoin paikkaa. – Miten matka? Montako hevosta sä ostit?
Naurahdin, sillä tuommoista lähestymistä en ollut osannut odottaa.
- En yhtään, mutta mä näin sen Nikin nelivuotiaan siskon. Ja isän ja äidin ja kaksi pikkuveljeä. Sitten mä en ostanut myöskään hevostilaa, mutta sieltä on tulossa meille vahtikoira jos et sä pistä kovasti hanttiin, summasin.
- Vahtikoira? Meille? Mihin?
- No vaikka pelottamaan murtovarkaat pois. Ne Nikin ihmiset halusi antaa mulle pennun, mutta se oli liian pieni ja rokottamaton, ei sitä voinut vielä ottaa mukaan, kerroin.
- Ei kuulosta kauhean pelottavalta, Vesku arveli.
- Jos se tulee äitiinsä niin siitä tulee, se meinasi syödä mut. Miten sä nyt noin? Katsoin häntä vakavana.
- Miten noin?
- Mä ajattelin sun sanovan heti ensimmäiseksi, että ei meille mitään koiraa tule.
- Mä olen aina halunnut koiran, Vesku sanoi mietteliäästi. – Mä en vaan ole oikein ehtinyt ajatella sitä asiaa tässä hevosten ja lasten sekamelskassa. Tosin en mä kyllä koskaan ajatellut, että se olisi joku sekarotuinen hirviö Virosta.
- Mä en ole halunnut koiraa, mutta toi oli kyllä suloinen, tunnustin.
- Miten niin se on tulossa?
- Ne laittaa sen samaan eläinkuljetukseen kuin Oonan uudet hevoset, ellen mä kiellä, sanoin tyytyväisenä.
- Kerros sitten niistä hevosista, Vesku sanoi ja asettui paremmin.
- Odota.
Palasin eteiseen, missä lattialla edelleen lojui laatikollinen olutta sekä reppuni. Nostin kaljoista osan jääkaappiin ja kaivoin repusta pienen pullon, jonka Hilju oli eilen hakenut minulle lähikaupasta tuliaisiksi, ja Oonalle samanlaisen.
- Mä en tiedä mitä tää on, mutta maistetaan samalla kun mä kerron sulle Oonan uudesta, se vaatii vahviketta, virnistin ja palasin Veskun viereen. Hän nappasi pullon ja tavasi etikettiä.
- Pipraviinaa… piparia vai? Vai pippuria?
- Pippuria, arvelin, ja sitä se oli. Todella omituista, mutta ei oikeastaan pahaa. Sitten aloin kertoa, millainen hullu Oonan tykki, Gawd Daymn, oli.
- Kerro ennemmin siitä hevostilasta, Vesku sanoi.
- Mutta se on Virossa, et kai sä sinne halua muuttaa? kysyin ihmeissäni.
- No en, mutta mä nyt olen sattuneesta syystä kiinnostunut semmosista paikoista noin muuten.
Niinpä kuvailin hänelle, mitä siitä muistin, isot kiviset rakennukset ja aidat, joita näytti riittävän loppumattomiin ja metsikön, josta Markus oli kertonut alkavan maastoesteradan.
- Jos semmonen olisi täällä myytävänä, se maksaisi miljoonia, arvelin. – Ja maksaa se sielläkin, mutta valuutta on eri.
- Semmonen ois upea, Vesku sanoi ja pisti silmänsä kiinni kuin olisi kuvitellut sen edessään.
- Sitten kun me ollaan menestyviä hevoskasvattajia eikä meidän tarvii tehdä päivätöitä, myydään vaan varsoja, me voidaan perustaa haarakonttori Viroon. Varsat ja tammat ja koulutettavat, ihan niin kuin Hannalla ja Bossella on Ahvenanmaalla, ehdotin.
- Niin, just niin. Ehkä sitten joskus kolmannessa sukupolvessa. Dannin lapset voi kehitellä tota ideaa eteenpäin, edellyttäen että Danni nai jonkun rikkaan miehen, Vesku naurahti.
Minä lintsasin koulusta vielä osan maanantaitakin. En mitenkään raaskinut lähteä kotoa aamulla, kun Veskullakin oli vapaapäivä, enkä ollut nähnyt Dannia ja Alissaa ikuisuuteen. Ajaisin vain iltapäivällä olemaan läsnä yhdessä ryhmätyössä ja kertomaan kavereille matkakuulumisia, vaikkei Elleä ja Simoa niin kovin virolaiset hevostilat kiinnostaneetkaan.
Koululta päästyäni ajoin ensin käymään Jinnalla, viemään pikkuisen likööripullon ja karkkipussin, jonka olin Leksalle ostanut tuliaisiksi, sitten menin käymään tallilla. Oonan auton paperit olivat jääneet toppatakkini povitaskuun kun olin pitänyt niitä ajaessani laivasta ulos ja aavistelin, että ne olisi parempi palauttaa pian.
Minuun iski haikeus, kun astuin Oonan talliin. Siellä oli valoa ja väkeä ja iloista puheensorinaa. Ilse oli harjaamassa Mansikkaa ja Kimikin oli siellä kuuntelemassa, miten Oona kuvaili tammaansa. Oli kyllä puolensa sillä, että hevoset olivat ylläpidossa jossain, silloin tallilta saattoi aina löytyä seuraa ja juttukavereita. Joskus pieni kotitallimme tuntui suorastaan ankealta, jos siellä touhuili yksin tai jos Vesku oli huonolla tuulella eikä puhunut mitään.
- Moi! sanoin iloisesti ovelta ja valmistauduin viettämään siellä mukavan juoruiluhetken.
- Mä en ole nähnyt sua aikoihin, sanoi Ilse syyttävästi, kun menin silittelemään Mansikkaa.
- En mäkään sua, vastasin.
- Saa sitä joskus pitää yhteyttä vanhempiinsa vaikka onkin muuttanut pois kotoa.
- Äh, onko pakko, naureskelin. – Meille tulee koira.
Oonan tarkat korvat nappasivat sen saman tien ja hän kysyi hämmästyneenä:
- Otatteko te sen tosiaan?
- Veskun mielestä se oli hyvä idea. Mun täytyy varmaan hommata joku koirakirja, että osaan kouluttaa siitä vahtikoiran.
- Ehkä se on luonnostaan yhtä ärhäkkä kuin emonsa, Oona ehdotti.
- Siinä tapauksessa mä tarvitsen koirakirjan, jotta saan sen uskomaan, että lapsia ei saa syödä.
- Minkälainen koira? Ilse kysyi kiinnostuneena.
- Nikin kasvattajilta. Varmaan se on joku sekarotuinen, ei se emo ainakaan näyttänyt miltään, minkä mä tunnistaisin, mietin. Pienenä, ennen kuin Jinna oli saanut koiran, olin kyllä opetellut koirarotuja siinä missä hevosrotujakin. – Se oli vähän niin kuin liian iso setteri, ehkä vähän niin kuin rottweilerin ja setterin sekoitus. Mutta isästä mä en tietenkään tiedä mitään, sehän voi olla vaikka puudeli, niin että niistä pennuista voi tulla ihan mitä vaan. Mutta semmosia mustanruskeita ne oli, niin kuin rottikset.
- Mä kerron sitten Markukselle, että saavat pistää sen kyytiin, sanoi Oona. – Oliko se uros vai narttu se sun pentusi?
- Ei mitään aavistusta, sanoin hämmentyen. – Ei varmaan enää kukaan ikinä pysty sanomaan että mikä se niistä pennuista oli, mikä mulla oli sylissä. Nehän oli kaikki ihan samannäköisiä.
- No, ne valitsee sitten minkä haluavat. Hyvä kun otatte, ne tuntui tosiaan haluavan antaa sen sulle, Oona sanoi.
- Niin, Nikille terveisiä kotoa, siltä se mustakin tuntui.
- Tai sitten ne ei vaan tiedä, miten muuten pääsisi eroon niistä.
- Raadollinen realisti, tuhahdin, mutta saattoihan asia olla niinkin. Toinen vaihtoehto vaan oli mukavampi.
- Mitä te aiotte kesällä? tahtoi Ilse tietää.
- Meidän pitäisi varmaan ruveta miettimään, vai mitä? sanoin ja pamahdin maan pinnalle. – Ali kyllä sanoi, että sitä on pyydetty jäämään toiseksikin vuodeksi, mutta ei se kyllä aio. Se kuulemma räytyy koti-ikävään.
- Niin, teitä alkaa olla jo niin monta, ettette voi ihan mihin tahansa muuttaa. Kaksi lasta ja koirakin nyt vielä. Ja hevoset.
- Hevoset saa kai palata tänne, vai mitä? kysyin katsoen Oonaa. Tämä näytti äkkiä ilahtuneelta.
- Joku tulee keskiviikkona katsomaan Wiccaa, hän sanoi, kuin se olisi ollut vastaus kysymykseen.
- Ihan kuin sä myisit sitä kuitenkaan.
- Nää kuulosti paremmilta kuin yhdetkään aiemmista. Jos mä nyt lopulta saisin sen maailmalle, mokoman tyhjänpantin.
- Hitto, sanoin puoliääneen ja siirryin Mansikan luota ponin karsinaan. Pikkuinen otus oli tullut minulle rakkaaksi sinä aikana, kun se oli ollut meillä. Se oli ollut ihan täydellinen tytöille ja Nikikin oli pitänyt siitä.
- Ilse hei, ellei Oona saa tätä myytyä ja me muutetaan tänne takasin niin otetaan tää puoliksi ylläpitoon, ehdotin. – Karoliinalle ja Dannille ja Alissalle. Ja hei, otetaan Leksakin mukaan, niin se on melkein ilmanen sitten.
- No nyt te alatte puhua asiaa, sanoi Oona. Ilse ei kuitenkaan näyttänyt ihan vakuuttuneelta, tosin ei hän heti kieltäytynytkään. Annoin olla. Minusta ajatus oli niin hieno, että ihmettelin vain, miten en ollut sitä ennen keksinyt. Totta kai toteuttaisimme sen, ellei Oona myisi ponia ennen kesää.
|