Lähettäjä: Jackson
Päivämäärä: 5.7.09 19:20:17
Chase's POV
Läimäisen auton konepellin kiinni ja huoahdan tyytyväisenä. Nyt on tulpat vaihdettu. Pyyhkäisen likaisia käsiäni rähjääntyneisiin farkkuihin ja sammutan oven yli soittimen.
Andrew istuu jalat ristissä rappumme oven vieressä varjossa ja nojaa käsiinsä.
”Valmista?” poika kysyy kävellessäni häntä kohti.
”On”, vastaan. ”Käyn vain vaihtamassa vaatteet ja pesemässä kädet.”
Vaaleatukkainen nousee ylös betonilta ja menee autolle minun kadotessani rappukäytävään.
En jaksa odottaa hissin laskeutumista, joten hypin portaat kahdeksanteen kerrokseen kaksi kerrallaan. Seitsemännessä kerroksessa meinaan törmätä juuri ovestaan ulos tulevaan vanhaan rouva Brooksiin, jonka yli melkein ajoin eilen. Tervehdin häntä mutta en saa vastausta. En kyllä oikeastaan ihmettele sitä, enhän edes pyytänyt anteeksi eilistä. Enkä kyllä pyydä vieläkään, eukko saisi itsekin vähän katsoa mihin könkkää reumaisilla kintuillaan.
Avaan asuntoni oven ja jätän sen raolleen, koska aion olla nopea. Käyn vessassa pesemässä käteni ja kasvoni ja heitän likaisen paidan ja housut pyykkikoriin. Makuuhuoneen korkeasta kaapista kaivan itselleni farkut ja valkoisen t-paidan. Sipaisen vielä hiuksiani eteisen peilin edessä, ennen kuin poistun kodistani ja menen hissillä alas.
Andrew istuu autossa ja roikottaa kättään oven ylitse. Menen kuskin paikalle ja käynnistän auton. Otan aurinkolasit Andrewin jalkojen edestä lokerosta ja laitan ne silmilleni. Tällä kertaa katson tarkasti, ettei ole invaliidimummoja takana ja peruutan pois parkkipaikalta, lähtien ajamaan kohti Philadelphian ainoaa psykiatrista sairaalaa.
Sairaala on melkein samanlainen kuin tavallisetkin, mutta sieltä puuttuu se vahva desinfiointiaineen haju ja sitä on ilmeisesti yritetty tehdä kotoisammaksi tauluilla ja muovikasveilla. Andrew seuraa minua vähän epäröivän oloisena. En tiedä miksi hän edes tuli mukaani – kuka haluaa vapaaehtoisesti lähteä tällaiseen paikkaan? Mutta ei hänen läsnäolonsa minua haittaa. Oikeastaan luulen siitä olevan vain hyötyä. Hänen seurassaan en ainakaan mene lukkoon niin pahasti.
Jo sairaalan ovien massiiviset lukitusjärjestelmät saavat minulle ahdistuksen aikaiseksi. Täältä tuskin on pois asiaa, kun kerran sisään menee.
Ilmapiiri on jotenkin kammottava. Aulassa istuskelee muutama ihminen, en osaa sanoa, ovatko he sairaalan potilaita vai ihan tavallisia ihmisiä, mutta ainakin he tuijottavat meitä jotenkin pelottavasti. Hyi.
Kiirehdin aulan läpi pois katseiden alta ja menen vastaanottotiskille. Sen takana istuu nuori, vaalea nainen, joka luo minuun pitkähkön katseen hymyillen. Heh.
”Päivää”, sanon kohteliaasti ja hymyilen tytölle takaisin. ”Tulimme tapaamaan erästä potilasta. Lucy Crenshaw.”
”Päivää”, tyttö vastaa. Hänellä on miellyttävä, pehmeä ääni. ”Hetkinen.”
Hän näpyttelee tietokonetta.
”Nimenne?”
”Chase Crenshaw.”
”Olette hänen... poikansa?” Tricia kysyy lukien samalla jotain tietokoneen ohuelta näytöltä. Luin nimen hänen rinnuksessaan olevasta laatasta.
”Kyllä.”
”Ja kukas sinä olet?” tyttö jatkaa vilkaisten Andrewiin. Käännän katseeni poikaan joka näyttää lievästi sanottuna hieman eksyneeltä.
”Hän on... kumppanini.”
Jos olisin viivyttänyt katsettani Andyssa vielä hetken pidempään, olisin nähnyt hänen punastuvan rajusti ja kääntävän katseensa ikkunasta. Poikaparka ei ole vielä tottunut tähän.
Trician ilme on hetken aikaa ehkä vähän järkyttynyt, sitten pettynyt, ja lopulta jotain pettyneen ja tympääntyneen väliltä.
”Öö... Selvä. Huone 149. Teidät tullaan päästämään sisään”
”Kiitos”, sanon ja virnistän. Tunnen myötätunnon sekaista vahingoniloa Triciaa kohtaan, joka yritti selvästi flirttailla.
Lähdemme kävelemään kapeaa käytävää portaita kohti. Vastaanottotiskin takana olevasta ovesta tuli peräämme vartija jolla on avaimet kädessään.
”Ethän pistänyt pahaksesi?” kysyn odottaen Andrewia ja vilkaisten häneen.
”Öö... en... tietenkään”, hän vastaa naurahtaen. Miten rakastankaan hänen nauruaan... Hymyilen vastaukseksi ja kaappaan pojan käden omaani.
Vartija avaa oven avaimilla ja päästää meidät sisään. Hän jää oven taakse odottamaan.
Astun peremmälle huoneeseen Andrew jäljessäni. Huoneen ainoa valaistus on ikkunasta tulviva auringonvalo. Sängyn reunalla istuu hahmo, joka tekee jotain käsillään. Nielaisen ja lähestyn hahmoa.
”Äiti...?” Sana särähtää jopa omiin korviini oudosti. En ole sanonut sitä moneen vuoteen.
Hahmon käsien työskentely pysähtyy ja pää nousee ja kääntyy minua kohti. Näen hänen kasvonsa; niistä erottaa samat, tutut piirteet, vaikka ryppyjä onkin tullut lisää. Jotain kuitenkin puuttuu... Se surullinen, ahdistunut katse, jonka näin viimeisen kerran jättäessäni hänelle hyvästit kuusi vuotta sitten.
”Chase?” hän sanoo hiljaa. Hetki tuntuu kestävän ikuisuuden. Näen auringonvalossa hänen silmiensä kostuvan. Hätkähdän hiukan äidin noustessa sängyltä ja tullessa eteeni. Onneksi hän ei tuntunut huomaavan sitä.
Äiti katsoo minua silmiin. Hän joutuu katsomaan ylöspäin; olen häntä monta senttiä pidempi. Näen hänen silmissään samoja piirteitä kuin omissani.
Varoittamatta nainen kapsahtaa kaulaani ja halaa minua tiukasti. Kierrän käteni automaattisesti hänen ympärilleen. Ahdistus sisälläni tuntuu laukeavan ja joudun nieleskelemään kurkkuuni kohonnutta palaa. Kurtistan kulmiani. Tämä on minulle aivan uusi tunne.
Äiti mutisee jotain korvaani, en ole ihan varma mitä, mutta jotain siitä, kuinka ikävä hänellä on minua ollut. Hän irrottaa kätensä ympäriltäni. Näen hänen kasvonsa vain sumuisesti. Minähän itken... Ei se ole mahdollista... Kyynel kuitenkin karkaa silmäkulmastani. Ennen kuin ehdin pyyhkiä sen pois, äitini kohottaa kätensä ja tekee sen puolestani hymyillen. Naurahdan hiljaa.
Andrew's POV
Seison oven vieressä mahdollisimman hiljaa. Tilanne on jotenkin pysäyttänyt minut. Jos joku kysyisi minulta nyt jotain, en pystyisi luultavasti vastaamaan.
En ole koskaan nähnyt Chasen itkevän. Tai en näe vieläkään, mutta uskoisin niin tapahtuneen. Chasen naurahdus kuulosti hirvittävän surulliselta.
Lucy Crenshaw vilkaisee poikansa ohi minuun, hymyillen ystävällisesti. Näen myös Chasen kasvot vilahdukselta. Hän todellakin itkee.
Hymyilen takaisin naiselle. Ei hän minusta vaikuta hullulta, herttaiselta ennemminkin.
|