Lähettäjä: Peepy
Päivämäärä: 24.5.09 23:10:36
kiiltelee märkänä, sade on juuri pyyhkäissyt läntisen kaupunginosan ylitse. Astun ulos autosta ja pamautan oven kiinni takanani. Katson hetken ympärilleni, faijan nykyinen elinympäristö eroaa valtavasti meidän resuisesta kerrostalolähiöstämme. Omakoti- ja rivitaloja siisteine pihoineen sekä istutuksineen seisoo vieri vieressä, kadut ovat siistejä sekä hyvässä kunnossa, ja pihoilla näkyy kastelulaitteita sekä lasten jättitrampoliineja. Autokatoksissa seisovat kiiltelevät tila-autot ja farmarit, ja leikki-iän ohittaneiden lasten maastofillarit nojailevat talojen seiniä vasten.
Lähden kulkemaan hitaasti kohti valkotiilisen paritalon A-asuntoa, jonka pihalla kukoistavat siististi hoidetut istutukset. Joka askeleella mä alan katua päätöstäni enemmän ja enemmän. Vaikka faija huolisikin mut ristikseen, niin sopeutuisinko mä tänne ikinä? Ehkä mun pitäisi vain suosiolla mennä ruinaamaan siltä massia omaa kämppää varten, puitteiden perusteella äijältä ei rahaa ainakaan puutu. Pälyilen ympärilleni epävarmana ja tunnen oloni laitapuolenkulkijaksi. Hymähdän hiljaa itsekseni, naapuritalojen kotivaimot ovat varmaankin jo puhelimen ääressä valmiina näppäilemään 10022:sen, jos tarvetta tulee. Vaikka ajatus sinänsä onkin huvittava, en tunne oloani kovinkaan iloiseksi. Jollei Kristina yhä istuisi kadunvarteen parkkeeratussa autossa menoani tarkkaillen, kääntyisin mä vähin äänin takaisin. Juuri sen takia Kristina varmaan mukaan tunkikin, ajattelen työntäessäni käsiäni syvemmälle farkkujeni taskuihin. Vedän syvään henkeä ja astun sisälle ornamentoidusta pihaportista. Sorainen pihatie rahisee kenkieni alla, ja jostain kukkapuskasta tunkee nenääni imelän vahva aromi. Korealle ulko-ovelle johtaa kolme porrasta, joiden pitäisi olla kerrostalon kasvatille helppo juttu. Toisin on. Jalkani tuntuvat painavilta, mutta viimein mä seison ylimmällä rapulla ja tuijotan valkoista ovea, jossa lukee metalliselle laatalle koukeroisin kirjaimin kaiverrettuna ”Heikkinen”. En voi olla vertaamatta sitä mutsin postilaatikon risaan ja skeidaiseen kylttiin.
Lasken peukaloni ovikellolle ja kadun saman tien, kun kirkas sävelmä helähtää sisällä talossa. Ääni on kuitenkin pelkkä arkisen tylsä pimpelipom. Kas, kun ei Beethovenin viides. Menee hetki, menee toinenkin. Lopulta kuuluu askelia, mutta minkälaisia? Pieniä ja nopeita. Ovi sysätään auki, ja tajuan tuijottavani suunnilleen Kirsin ikäisen tytön ruskeisiin silmiin.
”Moi”, tyttö sanoo reippaasti ja antaa uteliaan katseensa vaeltaa kasvoillani.
”Öh – moi. Onks toi, tota, Antti kotona?” saan sanottua lopulta kakaistua. Tyttö nyökkää ja painuu juosten takaisin taloon isiä kiljuen. Tunnen oloni orvoksi siinä yksinäni seistessäni, eikä fiilis juurikaan parane, kun faija ilmestyy ovelle toinen, vieläkin nuorempi muksu sylissään.
”Tuomas?” faija katsoo mua hämmästyneenä: hyvä, kun ei silmiään pudota. Mutisen jotakin moin tapaista, enkä saa katsettani revittyä faijan sylissä maailmaa ihmettelevästä kersasta. Väreistä päätellen ipana on poika, vaaleansininen potkupuku sopii hyvin pikkujätkän syvänsinisiin silmiin – täysin samanlaisiin kuin mulla ja Kristinallakin on… Faija naurahtaa, eikä hämmentynyt ilme ota väistyäkseen sen kasvoilta.
”Se on Valtteri, Maijun ja mun esikoinen”, faija sanoo katsoen lasta hellästi. Mua ällöttää sen lempeä äänensävy, puhuikohan se musta ikinä noin? Tuijotan kersaa äkäisenä, kunnes tajuan hätkähtää omaa reaktiotani. Voi jumalauta, enhän mä tuollaiselle kuramoottorille voi olla kateellinen.
Mutta siis esikoinen? Talon sisuksiin kadonnut ruskeasilmäinen pikkutyttö siis ei ole faijan. Eikä mua oikeastaan edes kiinnosta, millaisia yhteyksiä niillä sitten on. Arvatenkin tyttö on sen faijan uuden muijan lapsi.
”Mä… tota… Ei mulla kai mitään erikoista ollut”, saan lopulta takelleltua ulos tajuttuani faijan tuijottavan mua odottavana. ”Kuljin vain ohitse ja ajattelin poiketa.”
Faija naurahtaa jotenkin jäykästi, kaipa se ihmettelee, mitä asiaa mulla mukamas näille hienostokulmille olisi. Se näyttää vähintäänkin vaivautuneelta ja mä tajuan, ettei se tosiaankaan aio kutsua mua sisälle. Ihan niin kuin mä nyt enää edes haluaisin mennä.
”No, mä taidankin tästä lähteä… Alkaa treenit ihan just”, valehtelen. Faijan ilme kirkastuu.
”Sä olet taas aloittanut futiksen? Hyvä niin, mä olen aina sanonut, että sä tulet pärjäämään siinä.”
”Jaa… No, mä menen nyt”, sanon ja käännyn ympäri. Faija virnistää, heittää hyvästit ja sulkee oven nopeasti – miltei naamalleni. Käännyn ympäri valmiina nopeaan poistumiseen, mutten voi olla kuulematta oven lävitse, kuinka pienen tytön ääni sisällä utelee, kuka se poika oli.
”Ei kukaan. Joku myyjä vain”, kuuluu faijan ääni sanovan. Nielaisen syvään ja keskityn tuijottamaan pihatietä. Vaikka mä kuinka yritän keskittyä mihin tahansa muuhun, on tosiasiaa hankalaa kieltää: mua sattuu. Eikä oloani ainakaan paranna pihalle kurvaava hopeinen auto, jonka ohjaamossa istuu nuori ja hymyilevä nainen – kukapa muukaan kuin Maiju. Kiiruhdan nopeasti pois pihasta ja annan muijan vetää omat johtopäätöksensä henkilöllisyydestäni, tai sitten faija saa kunnian selittää.
Kristina istuu yhä tienvarteen parkkeeratussa autossa, mutta mä haluan olla nyt yksin. Lähden kävelemään katua pitkin vastakkaiseen suuntaan autosta, himaan on matkaa kymmenisen kilometriä, mutta ennemmin mä vaikka kävelen sen kuin astun autoon Kristinan naurettavaksi.
Oloni ei ole pitkään aikaan ollut näin surkea. Vaikka itse kukin nalkuttaa mulle päivittäin sadasta eri asiasta, eikä elämä muutenkaan ole aina helppoa, tuntuu se kaikki pikkujäynältä tämän rinnalla. Oma isäni, jota mä olen pienestä asti ihaillut enemmän kuin mitään Supermania tai Teräsmiestä koskaan, käännytti mut pois oveltaan. Faija, joka oli mulle maailman tärkein ihminen pitkään, on nyt siis hylännyt mut lopullisesti. Ehkä Kristina olikin oikeassa, ehkä se tosiaan yritti vain varoittaa mua.
Pysähdyn hetkeksi ja tuijotan jalkojeni juuressa tummalla asfaltilla väreilevää vesilätäkköä. Vedenpinnasta heijastuu pala sinistä taivasta, joka pikku hiljaa kuoriutuu harmaiden sadepilvien peitosta. Näen myös oman kuvajaiseni: ilmeettömät kasvoni, jotka näyttävät ulkopuolisen silmin tyyniltä, vaikka pinnan alla kuohuu. Kuvajaisesta heijastuvat jäänsiniset silmät, jotka eivät ole vuodattaneet kyyneliä sitten faijan lähdön, katsovat mua takaisin vakaina, miltei rauhallisina. Tunnen kuitenkin, että myrsky on nousemassa sisälläni. Tunteet yrittävät ottaa vallan, ja mä taistelen niitä vastan. Víttu, pelatkoon faija futista sen Valtterinsa kanssa, eihän se koskaan edes käynyt mun matseja katsomassa. Paljon kauniita sanoja, paljon puhetta, vähän tekoja. Tuomas on korvattu, Tuomas saa mennä.
”Tuomas!”
Hitaasti mä irrotan katseeni veteen heijastuvasta kuvajaisestani. Kauempana seisoo autosta ulos noussut Kristina, joka katsoo mua kuin jotakin vainajaa. Hitaasti se lähtee kävelemään luokseni, ja mä käännän katseeni pois. En tahdo kuunnella sen naljailua, mä en vain jaksa nyt. Vähä vähältä Kristina kuitenkin lähestyy, enkä mä lähde pois. Odotan ja valmistaudun kuulemaan Kristinan ivan, jota en ole valmis sulattamaan. Tarvitsen vähän lisäaikaa, aikaa kasata itseni. Jos mä olisin siili, olisin mä jo kääriytynyt piikkipalloksi tässä vaiheessa. Nyt musta vain tuntuu, että kaikki piikit ovat tipahtaneet pois.
Mutta ivanaurun sijasta mä tunnenkin lämpimien käsivarsien sulkevan mut syleilyyn.
”Mä olen pahoillani”, Kristina kuiskaa hiljaa ja vetää mua itseään vasten, samalla tavoin kuin silloin, kun mä vielä olin pieni. Seison paikoillani silmäni sulkien ja huultani purren. Kasvoni ovat olleet kyyneleettömät jo pitkään – ja sellaisina haluaisin niiden pysyvänkin. Pyyhkäisen vaivihkaa vasenta silmäkulmaani, mutta naamioin sen hiuksen sipaisuksi otsaltani. Jätkät eivät itke, eivät ainakaan kovat sellaiset.
9. luku
”Mitä jätkä?” Aki kysäisee, kun mä lähestyn suljetun luokanoven ulkopuolella venaavia luokkatovereitani. Kohautan harteitani ja annan toiselle olalle heitetyn reppuni valahtaa maahan jalkojeni juureen.
”Keskiviikkoaamun depis?” Aki virnistää, muttei jatka asiasta huomattuaan vaitonaisuuteni. Jätkä päättää syventyä vieressä kuhisevien muijien kikatukseen, ja saan vajota takaisin synkkyyteeni. Eiliset tapahtumat faijan luona eivät ota poistuakseen mielestäni, vaikka Kristina armeliaasti jättikin kertomatta niistä mutsille. Toisaalta, en mäkään Kristinan pyynnöstä maininnut mutsille Jonden pikku visiitistä, mamma olisi vain vetänyt siitä turhia paineita.
”Mitä sä mietit?” havahdun kirkkaaseen sirkutukseen. Susannan ylimeikatut silmät katsovat mua uteliaina ripset räpsyen. Vissiinkin sana Katrin ja mun lopullisesta välirikosta on kiirinyt ympäri koulua, mutta syystä tai toisesta Susannan epäonninen flirtti ei tunnu oikein missään. Niinpä en vaivaudu vastaamaan sille mitään, vaan siirrän katseeni käytävän toisella puolen kuhiseviin rinnakkaisluokkalaisiin. Emmakin näyttää olevan siellä, ja mielialani kohenee hieman. Se tyttö on oikeasti mukava. Sellainen, jonka kanssa mä melkein voisin ehkä kuvitella jotain vakavampaakin – siis vain ehkä. Susanna huomaa katseeni viipyilevän Emmassa, ja hymähtäen se palaa frendiensä pariin.
”No niin, tehkääs tietä”, Åbergin ääni kantautuu etäämmältä käytävältä, ja hammasta purren mä kerään voimia tulevaa ruotsin kaksoistuntia varten.
”Anna, minkä vuoksi Aino hukuttautui?” Jalonen katsoo kulmikkaiden silmälasiensa lävitse eturivissä istuvaa tyttöä. Ruotsi ja mantsa on kärsitty, jäljellä on vielä iltapäivätunnit iki-ihanaa äidinkieltä. Posket hehkuen Anna alkaa selittää Kalevalan tapahtumia vuolaana puhetulvana. Suljen huokaisten korvani luokan tapahtumilta, Kalevalaa en ole maikan määräyksestä huolimatta lukenut, enkä siis osaa siitä esitettyihin kysymyksiinkään vastata. Ajatukseni ovat lopulta alkaneet hellittää eilisistä tapahtumista, ja tilalle on asettunut Emma. Ruokatunnilla muija nimittäin käyttäytyi kuin olisin ollut sille ilmaa, eikä moinen asenne miellytä mua tippaakaan. Kun piinaavaa äikäntunti vartin päästä loppuu, aion mä etsiä tytön käsiini ja selvittää, mikä tässä oikein mättää.
”Herätys”, Jarkko sihahtaa ja tönäisee mua kylkeen. Havahdun takaisin nykyhetkeen ja tajuan Jalosen pistävän katseen polttelevan mua.
”Kysyin, miten Väinämöinen syntyi?” Jalonen sanoo katsoen mua paheksuvasti. Tuijotan Jalosta kuin pimahtanutta, mistä vítusta mä voisin tietää, miten joku kanteleenrimputtaja on syntynyt? Ei kai Jalonen todella oleta mun lukeneen sitä kirjaa? Jos olettaa, niin se erehtyy pahemman kerran.
”Arvaa, kuinka paljon mua sun Väinämöisesi kiinnostavat?” puuskahdan lopulta. Jalonen katsoo mua hetken häkeltyneenä, kunnes sen silmät kaventuvat viiruiksi.
”Tuomas ei ole siis lukenut Kalevalaa?”
”Mä en usko jääneeni paljosta paitsi”, totean rehellisesti. Luokasta kuuluu tirskuntaa, mutta Jalosen naamanväri alkaa lähennellä aniliininpunaista sen kirjoittaessa jotakin raivoisasti papereihinsa.
”Kai Tuomas ymmärtää, että – ”
”Eikö sun äidinkielenmaikkana pitäisi tietää, että toista ihmistä puhutellaan ’sinä’ –muodossa kolmannen persoonan sijaan?” annan sisälläni pakottavan kysymyksen purkautua huuliltani, vaikka tiedän sen olevan itsemurha. Jalonen katsoo mua raivostuneena, ja tädin naamavärkin väri alkaa muistuttaa keitettyä hummeria.
”Tuomas on ystävällinen ja poistuu luokasta”, se saa sihahdettua yhteen puristettujen hampaidensa välistä.
”Röökitauko siis”, totean tekopirteästi ja nappaan reppuni lattialta. Viimeiset viisitoista minuuttia, jotka tulen missaamaan eivät harmita mua pätkääkään. En tosiaankaan usko jääväni paitsi mistään tähdellisestä.
Polkaisen tupakan sammuksiin samalla sekunnilla, kun koulun pääovet aukeavat ja oppilaat syöksyvät ulos vapauteen. Paikallistan Emman kavereineen ja lähden kulkemaan niitä kohden. Joku kanaparvesta tönäisee Emmaa käsivarteen mua osoittaen, ja tyttö kiihdyttää askeliaan. Olen kuitenkin nopeampi ja saan tarrattua sitä hihasta kiinni. Emma kääntyy ympäri ja katsoo mua ilmeettömänä. Tänään tytön silmät ovat ruskeat, piilolinssit ovat siis ilmeisesti jääneet himaan.
”Tota… Voitaisiinko me puhua?” kysyn ja vilkaisen sen ympärillä odottavia kavereita, ”siis kahdestaan.”
”Mä en millään keksi, mitä puhuttavaa meillä kahdella voisi olla”, Emma tokaisee kylmästi. Multa meinaa loksahtaa suu auki. Toki monet mimmit usein leikittelevät vaikeasti tavoiteltavia, mutta suoranainen kieltäytyminen on mulle uutta. Varsinkin taholta, johon mä oikeasti haluaisin tutustua.
”Tule nyt”, Emman kaverit alkavat jo hermostua odotteluun.
”Ei kun oikeasti. Mä voin vaikka kävellä sun kanssa pysäkille”, sanon lopulta saatuani puhekykyni takaisin. Emma huokaisee ja nyökkää kavereitaan poistumaan. Yritän peittää huulilleni pyrkivää hymyä, kyllä sitä sittenkin kiinnostaa. Vielä puoli tuntia, ja mä pyörittelen tuota muijaa kuten itseäni huvittaa.
”No?” Emma katsoo mua ja lähtee kävelemään eteenpäin. Laahustan sen rinnalla ja olen hetken aikaa hiljaa.
”Miksi sä välttelet mua?” kysyn lopulta.
”En mä sua välttele”, Emma sanoo, mutta sen äänestä kuultaa syyllisyys.
”Älä kuseta”, tokaisen saaden Emman huokaamaan.
”Mua on varoitettu susta”, se lopulta sanoo katse tienpintaan liimattuna.
”Varoitettu?” yritän piilottaa huvittuneisuuteni. Bussipysäkki häämöttää jo edessämme, ja Emma pysähtyy. Tyttö vilkuilee koko ajan bussinsa tulosuuntaan vaivautuneena, mutta dösää ei vielä näy.
”Niin”, Emma sanoo nolona. ”Sä kuulemma jätit just Katrin, etkä ollut sitäkään kohtaan kovin reilu… Eikä ne sun jutut Katrista tainneet olla ihan totta.”
”Ja sekö sua huolettaa?” katson Emmaa hymyillen, ja tyttö puraisee huultaan.
”Sekin. Mä en ole mikään lelu”, se sanoo hiljaa.
”Olenko mä niin väittänyt?” kysyn ladaten ääneni täyteen hämmennystä. Vangitsen Emman katseen omaani ja pistän peliin parhaimmat taitoni. Emma taitaa arvata yritykseni, sillä se repii silmänsä irti omistani, ja tuijottaa tielle päin.
”Kukaan tyttö ei ole lelu”, se painokkaasti ja huomaa samalla sini-valkoisen bussin lähestyvän pysäkkiä. ”Mun bussi tulee, pitää mennä”, tyttö kääntyy ympäri ja pyrähtää juoksuun kohti oppilaita sisäänsä imevää linjuria. Tuijotan hämmentyneenä muijan perään. Sanoiko se mulle juuri ei?
Pudistan hitaasti päätäni ja lähden kulkemaan himaan päin. Tuntuu, kuin eläisin eilisestä asti jatkuneessa kestopainajaisessa, joka ei vain ota loppuakseen.
10. luku
Kristina mallailee itseään peilistä sivusuunnassa ja painelee vatsaansa. Vilkaisen pikaisesti sen touhuja, mutta pakotan ajatukseni palaamaan takaisin matikankirjojeni pariin. Olen päättänyt kerrankin tehdä läksyt, jospa trigonometria irrottaisi ajatukseni kaikesta muusta. Heikolta kuitenkin näyttää, sillä mielessäni pyörii vain Emma.
”Olenko mä lihonut? Sano rehellisesti”, Kristina kysyy tutkiva katse yhä peiliin liimattuna.
”Eikös se ole ihan luonnollista tuossa tilassa?” kysyn nostamatta katsettani kirjoista. Tämä on täyttä hepreaa, en tajua mitään. Numerot ja merkit vilistävät silmieni edessä, mutteivät aukea mulle. Miten jonkun kolmion sivun voi muka laskea kulman avulla?
Hymähtäen Kristina tulee keittiönpöydän ääreen.
”Ei kun ihan tosi. Kyllä mä sen möhömahan olen valmis ottamaan, mutten mitään ylimääräistä”, sisko toteaa ja silmäilee samalla kriittisesti vihkooni raapustamiani tehtäviä. ”Ei kolmiossa ole kuin yksi hypotenuusa.”
”Tämä olikin vasta luonnos”, tokaisen kumittaessani vastauksen pois. ”Tietääkö Jonde teidän muksusta?”
Huolimattomaksi letkautukseksi naamioitu kysymys on todellisuudessa kaihertanut mieltäni jo pidemmän aikaa. Kristina katselee hetken hiljaisena kun mä raapustan vihkooni vastauksia, eikä huomauta enää, vaikka mä huomaan jopa itse osan tehtävistä menevän ihan puihin.
”Kai se tietää tai ainakin arvaa… Mä veikkaan, että siksi se tänne tulikin”, Kristina lopulta huokaisee. Nyökkään teeskennellen matematiikan kiinnostavan mua Kristinan sanoja enemmän.
”Eikö se sitten voi haluta jotakin faijanoikeuksia tai jotain?” kysyn.
”Kai se voi… Tai ei, en mä aio paljastaa sille, kenen tämä on”, Kristina tokaisee ja laskee kätensä hoikalle vatsalleen. Nostan katseeni ylös kirjoistani ja katson sisareni timmiä vatsaa, on se ehkä hitusen kasvanut. Epäilen sen tosin johtuvan vain ja ainoastaan etenevästä raskaudesta.
”Mitä sä tuijotat?” Kristina kysyy huomatessaan katseeni.
”On se ehkä vähän paisunut”, totean virnistäen. Kristina yrittää huitaista mua pöydällä lojuvalla tiiliskivenpaksuisella matematiikan tietokirjalla, mutta nopea väistöliikkeeni pelastaa nahkani.
”Sä voisit viedä roskiksen sitten, kun olet saanut ne tehtävät valmiiksi”, Kristina määrää, mutta hymy tytön huulilla paljastaa sen ymmärtäneen edellisen heittoni läpäksi.
”Taas?” nurisen, mutta Kristinan jämpti ilme ei eitä hyväksy. Kyllä neiti kersantti, minä menen.
Talkkarinmuija on taas rappukäytävän kuuraamishommissa, ja kävelen tahallani suoraan vastaluututun lattian lävitse. Pölyiset kenkäni jättävät kiiltävään pintaan ihan kiitettävät tahrat. Pyylevän naisen pienet, tummat silmät luovat muhun myrkyllisen katseen.
”Voisi sitä edes vähän yrittää muiden työtä kunnioittaa”, ämmä aloittelee tavanomaista saarnaansa.
”Mitä työtä?” ihmettelen tekaistun hämmästyksen levitessä kasvoilleni. ”Ai, oliko tässä siivottukin?”
Nainen ohittaa kommenttini kättään äkäisesti heilauttaen.
”On siinäkin taas meillä yksi rappiolle mennyt nuori. Äitisikin vääntää töitä selkä vääränä, ja sinä poika vain laiskottelet”, nainen saarnaa narisevalla äänellään.
”Mä käyn koulussa”, huomautan kuivasti.
”Siskosikin on siinä siunatussa tilassa… Tai tässä tilanteessa pitäisi varmaan sanoa, että siunaamattomassa. Taas yksi uusi isätön lapsi syntyy tähän julmaan maailmaan, ihan niin kuin niitä enää kaivattaisiin lisää. Ja voi sitä pikkuista Kirsi-raasua, mitähän siitäkin tulee, kun tuollaisen huligaanin kanssa joutuu asumaan saman katon alla – ”
”Jos rouva vain pitäisi huolta omista asioistaan”, tuhahdan ja lähden jatkamaan matkaani tiedostaen, että pointsit käydystä sanaharkasta menivät ämmälle. Se pisti mua kuusnolla, noiden kanssa kun ei ikinä saisi menettää hermojaan. Mutta vaikeatahan se on, kun tuollainen itse kaikkea muuta kuin täydellinen kyylä käy arvostelemaan mun perhettäni. Käteni puristuvat nyrkkiin ja tönäisen alaoven auki. Heti ulos astuttuani mä olen törmätä kulman takaa rappua päin kiiruhtavaan blondiin.
”Víttu, katsoisit eteesi”, tiuskaisen äkäisesti ja meinaan saman tien pudottaa silmäni silkasta hämmästyksestä. Ei, ei voi olla totta. Edessäni seisovan vetyperoksidiblondin kasvot kuuluvat Jennalle, mutta muuten… Kuteet ovat kuin parhaallakin ostarin jenginuori-pissiksellä: mustaa ja tiukkaa heti kaulasta alaspäin. Meikkinäkin sillä on taas se sille nykyisin jo tyypillinen sirkuspelle-maski.
”Sori”, tyttö kuitenkin piipittää erittäin jennamaisesti ja luikahtaa ohitseni rappukäytävään. Jään äimistyneenä tuijottamaan tytön perään.
”No huhhuh”, karkaa huuliltani lähtiessäni päätäni pudistellen kulkemaan kulman taakse roskiksille päin. Ei olisi kyllä Jennasta uskonut, ei ainakaan mitään noin radikaalia.
Kävelen roskapussia kädessäni heilutellen kohti pientä puista hökkeliä, joka toimittaa talonyhtiön roskakatoksen virkaa. Vetäisen maalipinnaltaan lohkeilleen oven auki, ja tainnuttava löyhkä tunkeutuu sieraimiini. Astelen nenääni nyrpistäen sisälle harmaiden ja vihreiden seka- ja biojäteastioiden viidakkoon. Tönäisen lähimmän, jo ääriään myöten pullistelevan roska-astian kannen auki, ja heilautan kantamukseni sinne. Samalla, kun kansi pamahtaa kiinni, mä huomaan jonkin kuvaan sopimattoman pilkistävän talousjätteiden keskeltä. Jokin siinä kiinnittää huomioni, ja raotan pahalta hajulta henkeäni pidättäen kantta uudemman kerran. Kurottaudun eteenpäin ja irvistän inhosta, kun käytetty suodatinpussi hipaisee hihaani. Tavoita kuitenkin lopulta hakemani, ja vedän paksun, mustakantisen vihon ylös jätteiden seasta.
Vihko ei ole kovin likainen, ja hetken aikaa mä vain tuijotan sen koristeellista kantta. Musta pinta, johon on hopeisella kynällä taiteiltu jos jonkinmoisia juttuja, näyttää kummallisen tutulta. Olen nähnyt jossakin samanlaisen, mutten vain saa päähäni, että missä. Tartun kanteen avaten ensimmäisen sivun, mutten ehdi kuin vilkaista sitä, kun äkillinen ovelta kantautuva ääni saa mut hätkähtämään.
”Jassoo! Mitäs se Heikkisen hulttiopoika täällä toimittaa? Ettet vain hautonut jotain hämärää?” yläkerran eläkeikäinen kotka tuijottaa mua pistävästi naurettavan lierihattunsa alta.
”Ei, kun mä olin kätkemässä yhtä juuri nirhaamaani mummoa”, tokaisen kuivasti ja työnnän vihon paitani sisään. Yläkerran emännän katse kovenee entisestään, mutta silti se astuu askeleen kauemmas.
”Tämä ei ole mikään nuorison kokoontumispaikka”, täti urputtaa.
”Kokoontumispaikka? Yksinänihän mä täällä olen”, tuhahdan, mutta lähden kuitenkin marssimaan ulos ummehtuneesta hajusta. ”On se kumma, kun enää ei saa viedä roskiakaan ilman, että joku on heti varjostamassa!”
”Ja on se kumma, kun nykyaikana ei voi nuorisolta odottaa minkäänlaisia käytöstapoja!” kuuluu kliseinen kaakatus vielä pitkälle perääni. Lähden kulkemaan kohti rappukäytävää silmiäni pyöräyttäen. Paitani alla lepäävä vihkonen polttelee mieltäni. Ensivilkaisulla teksti vaikutti päiväkirjalta, ja mikäli mä osasin nopeasti katsottuna tulkita käsialan oikein, ei kirjoittajakaan ollut enää mikään suurempi arvoitus.
11. luku
’Maanantai, 7.4.2003
Taas uusi päiväkirja, miksi? Eihän mun elämässäni tapahdu mitään mainitsemisenarvoista. No, okei, tänään SE käveli mua vastaan koulussa. Joo, vau, sitähän tapahtuu varje dag. Mutta just tämäkin kuvastaa hyvin mun elämääni – eli siis sen tyhjyyttä. Sitä paitsi tämä päiväkirja on lapsellinen; Aada, Katri, Mirja tai Meeri, kukaan niistä ei varmasti pidä mitään typerää päiväkirjaa. Ja mähän päätin, siis todellakin päätin, että mä muutun. Eli toisin sanoen tämä tulee jäämään mun ensimmäiseksi ja viimeiseksi merkinnäkseni, eli ei muuta kuin adios!’
’Torstai, 10.4.2003
Kuten mä jo maanantaina totesinkin, ei mun elämälläni ole sisältöä. Joten miksen mä hankkisi sille sisältöä – esimerkiksi päiväkirjaa kirjoittamalla? Tosi upea elämäntehtävä, joo.
Sitä paitsi mä näin tänään taas SEN. Hetken aikaa mä luulin, että se hymyili mulle, mutta sitten mä tajusin, että Katri käveli mun takanani. Mä en tajua, mitä jätkät sellaisissa muijissa näkee. Jos mä olisin poika, en mä katsoisi niitä massateinejä, jotka tunkee toppiensa etumuksiin villasukilla ryhtiä, vaan etsisin jotakin persoonallisempaa… Mutta toisaalta, enpä mä kaltaiseeni harmaavarpuseenkaan aikaani tuhlaisi – ’
Päiväkirjan tekstiä jatkuu samalla angst-mallilla ties kuinka pitkään, ja mä hyppään parin sivun ylitse. Päivämäärät alkavat jo lähennellä lähiaikoja, ja niinpä mä uppoudun taas lukemaan salaperäisen henkilön ajatuksia.
’Perjantai, 9.5.2003 (tai periaatteessa jo Lauantai)
Kello on jo kymmentä vaille kolme, siis aamuyöllä. Faija oli taas kokoillan ihan kännissä, mutsi lähti kymmenen pintaan pois himasta, kun se ei enää jaksanut kuunnella äijän huutoa. Mä yritin olla huomaamattomasti, mutta kahden aikoihin faija alkoi baarista palatessaan rähjätä mulle, ja lopulta se heitti mut rappuun. Siinä mä sitten istuin ja itkin, kunnes se tuli ulkoa. Se katsoi mua hetken, ja musta tuntui, että siinä katseessa oli hetki jotakin... Ehkä. Ei se kuitenkaan mitään sanonut, jatkoi vain matkaa omaan kerrokseensa.
Ja mitä se mulle olisi edes sanonut? Ei tuollaiset kaltaisteni kanssa ole… Mutta mä voin muuttua, ja sen mä myös teen. Piste.’
’Sunnuntai, 11.5.2003
Eilinen oli fiasko. Törmäsin siihen erääseen ihanaan mutta kamalaan ihmiseen heti alaovilla, ja se nauroi mulle päin naamaa, kirjaimellisesti. Tai ei niinkään mulle, vaan mun meikeille. Musta tuntuu, että mitä mä ikinä teenkin, mä en tuu kelpaamaan sille, ikinä. Aina se vain katsoo mua alaspäin.’
En jaksa lukea jorinoita tyhjästä, joten siirrän katseeni päiväkirjan viimeisimpään merkintään:
’Tiistai, 13.5.2003
Tänään mä sitten tein sen. Mun hiukset on nyt vetyperoksidit, samanlaiset kuin muillakin koulun massamuijilla. Mutta ihan sama, ainakaan mä en enää erotu joukosta negatiivisesti. Tästä on suuntaa vain ylöspäin, niin mä uskon. Jonain päivänä sen pojankin on pakko tajuta, miten paljon mä sitä ra – ’
Nostan katseeni ylös tekstistä. Kurkkuani kuristaa omituisesti; mutta enää ei tosiaan ole epäilystäkään päiväkirjan omistajasta. Suljen sylissäni lepäävän kirjan ja tuijotan sen koristeellista kantta. En tahdo tietää Jennan surkeasta elämästä enää yhtään enempää, mutta pakottaudun kuitenkin lukemaan tiistain merkinnän loppuun. Siinä se yhä valittelee viikonlopustaan, kuinka sen faija pieksi sitä ja niin edes päin. Ei olisi uskonut Jennasta. Vaikka se onkin niin outo ja kaikkea, mutta onko se todella noin… masentunut? Ja minä, eikö se vihaakaan mua? Päiväkirjan tekstien perusteella voisin vaikka vannoa, että…
”Tuomas?” Kristina kurkistaa ovenraosta. Hätkähdän ajatuksistani ja sysään päiväkirjan nopeasti sylistäni sängyn alle. Kristina rypistää otsaansa: ”Mikä se oli?”
”Ei mitään. Yksi koulujuttu vain”, sanon nopeasti.
”Jaa”, Kristina sanoo edelleen hieman epäilevänä, ”sua kaivataan ovella.”
Kulmiani kohottaen mä nousen ylös ja laahustan eteiseen. Sinänsä tulijaa ei ole vaikea arvata, mutta silti mä tunnen sisuskalujeni muljahtavan tunnistaessani ovella seisovan blondin Jennaksi.
”Moi”, tervehdin normaalia äänensävyä tavoitellen. Äsken lukemani tekstit rientävät kilpajuoksua mielessäni. ’Aina, kun se katsoo mua… Faija hakkaa… Kukaan ei ymmärrä…’
”Anna se tänne”, Jenna tokaisee kolealla äänellä.
”Mikä?” teeskentelen hämmästynyttä, mutta huomatessani Kristinan tutkivan katseen takanani, tartun mä Jennaa hihasta tavoitellen toisella kädelläni eteisen lattialla lojuvia kenkiäni. ”Tai odotas, jatketaan aiheesta ulkona.”
”Mun päiväkirja”, Jenna sanoo ja ojentaa kättään heti, kun me ollaan selvitty rapusta ulos.
”Miksi vítussa mulla olisi sun päiväkirjasi?” katson tyttöä kuin vähäjärkistä.
”Koska kukaan muu ei ole niin tyhmä, että menisi penkomaan toisten roskiksia”, Jenna tiuskaisee.
”Väitätkö sä mua roskisdyykkaajaksi?” tulistun. Vähävarainen saatan olla, mutten missään nimessä köyhä.
”No, miksi sä sitten kaivoit roskista?” Jenna kysyy, ja saman tien sen kasvoilla loistanut ovela hymy vaihtuu säikähdykseen. ”Siis – hups.”
”Ai jaa, kaivoin vai? Ja mistähän sä sen mahdat tietää?” katson Jennaa ivallisen hymyn levitessä kasvoilleni. ”Ettei olisi meidän pikku runosielu käynyt vähän vakoilemassa?”
”Enkä! Tai siis…” Jenna alkaa takellella, eikä omahyväinen hymy ota poistuakseen huuliltani.
”Niin, mitenhän se kohta taas menikään? ’Se katsoi mua hetken, se hymyili mulle melkein, se teki sitä ja se teki tätä…’ Tosi romanttista”, tuhahdan halveksuvasti. ”Hanki elämä.”
Jenna puraisee huultaan ja tuijottaa kengänkärkiään. Hetken, ihan sadasosasekunnin ajan mua kaduttaa pilkkaava asenteeni. Mutta kun Jenna taas nostaa kasvonsa ja katsoo mua koppavasti, katoavat viimeisetkin myötätunnon rippeeni.
”Olisihan se pitänyt arvata, että sä olet yhä tuota samaa kakaratasoa”, se sihahtaa perääntyessään kohti rappukäytävän ovea. ”Mä en tajua, mitä kaikki sussa näkee! Sä olet vain typerä ja omahyväinen páska, kasvaisit Tuomas joskus aikuiseksi!”
12. luku
Potkaisen víttuuntuneena keskelle kävelytietä eksynyttä kiveä. Se lentää komeassa kaaressa läheiseen pensaaseen, muttei millään tapaa helpota sisälläni vellovaa ärtymystä. Vasta päättynyt koulupäivä on ollut vähintäänkin surkea: Emma on koko päivän välttelyt mua parhaansa mukaan, Jenna suunnannut viileän äkeitä katseita uskaltamatta kuitenkaan tulla sanomaan mitään, ja maikat nipottaneet tavallistakin enemmän. Kuin pisteenä iin päälle painaa mieltäni myös Kristinan kanssa aamulla käyty riita, jonka seurauksena sisko jäi taas kouluun lähtiessäni yksin kotiin itkemään.
Käännyn tienristeyksestä vasempaan, ja kohta ikävän tuttu kerrostaloalue kohoaakin jo edessäni. Víttu mikä läävä, ajattelen katsoessani talonyhtiön julkisivua. Eikä pian eteeni aukeneva pihakaan ole paljoa parempi. En voi olla ajattelematta faijan valkoista jättitaloa ja hoidettua puutarhaa katkeruudella. Siellä sen muksut saavat temmeltää sielunsa kyllyydestä, eikä faijan tarvitse pelätä, että hiekkalaatikosta löytyy käytetty huumeruisku tai että naapurin pedofiilisetä vakoilee lasten leikkejä ikkunasta.
”Tuomas”, kutsuu hiljainen ääni takavasemmalta. Käännyn katsomaan ja huomaan pihaportin kupeessa nyhjäävän Jennan. Tyttö sipaisee vaalean hiussortuvan otsaltaan ja katsoo mua hermostuneena.
”Mä vain… Tuota, voisinko mä nyt saada sen päiväkirjan takaisin?” se lopulta vikisee tajuttuaan, ettei tylsistyneestä katseestani löydy suuntaa-antavaa apua. Harkitsen matkani jatkamista ja Jennan huomioitta jättämistä, mutta muutan kuitenkin mieltäni viime tingassa. Mitä mä yhdellä haisevalla päiväkirjalla teen? Haluan vain Jennan ongelmineen mahdollisimman kauas elämästäni, eikä se onnistu, jos muijan elämänkerta kummittelee sänkyni alla.
”Tule hakemaan”, murahdan lopulta ja lähden kulkemaan pihaporttia kohden. Jenna kipittää perässäni eikä siitä koulussa huokuneesta viileydestä näy enää jälkeäkään. Kaipa se sitten vain pelkäsi mun levittelevän päiväkirjan tekstejä ympäri koulua, mikä ei rehellisesti sanottuna ollut käynyt edes mielessäni. Mitä mä moisesta olisin edes hyötynyt?
”Sori, kun mä eilen sanoin niin ilkeästi, en mä oikeasti sitä tarkoittanut”, Jenna sanoo hiljaa yrittäessään pysytellä mukana vauhdissani. En vastaa, vaikka olenkin täysin eri mieltä; aivan varmasti Jenna tarkoitti sitä. Se herjahan tuli suoraan sydämestä. Jenna kuitenkin saa vaitonaisuudestani lisää vettä myllyynsä, raukka taitaa yhä uskoa ’vaikeneminen on myöntymisen merkki’ –skeidaan, jota ala-asteella opetettiin.
”Kyllä mä tiedän, ettet sä oikeasti ole noin… kylmä”, se jatkaa tirskahtaen aavistuksen verran viimeisen sanan kohdalla. ”Sä olet vain niin – ”
Pysähdyn kuin seinään ja käännyn katsomaan Jennaa jo tavakseni muodostuneella ’oletko sä hullu vai sekopää?’ -katseellani.
”Ja mikähän mä sun mielestä sitten olen, hyljeksitty ja väärinymmärretty poikaraasu, vai? Mitä víttua säkin luulet musta tietäväsi?” kysyn mielessäni kytevän ärtymyksen noustessa pintaan. Jenna häkeltyy ja laskee katseensa jonnekin varpaidensa tuntumaan, ja mä pyöräytän silmiäni. Sen muka-kova ulkokuori ei todellakaan riitä sisälle asti, ehei. Tytön itsetunto näkyy roikkuvan reippaasti nollan alapuolella, muijahan menee lukkoon heti, kun otan käyttöön vähänkään viileämmän äänensävy.
”Mä en usko, että sä muka oikeasti olisit noin kylmä”, Jenna sanoo hiljaa. ”Sä olet vain ihminen, niin kuin me kaikki muutkin ollaan. Sä vain vedät jotakin typerää roolia.”
Huuliltani karkaa jokin vaikerruksen tapainen, en tosiaankaan kaipaa mitään Jennan luonneanalyysejä sisimmässäni muka pesivästä hyvyydestä – vítut siellä edes mitään sellaista on. Niinpä käännyn ripeästi ympäri jatkaen matkaani pihaan päin, sinnikäs Jenna yhä kannoillani roikkuen.
”Mua ei kiinnosta sun luulosi, tai pikemminkin toiveesi”, mutisen harppoessani kotia kohden. Enää pari askelta ja kulman ympäri, sitten rappu viimein häämöttäisi edessäni ja piinaava matka Jennan seurassa olisi loppu.
”Jos mä haluan psykologisen esitelmän elämästäni, mä lupaan kyllä kääntyä sun puoleesi – ” lauseeni jää kesken ja jalkani hidastavat vauhtiaan, melkein pysähdyn. Rappumme edessä seisovat parkkeerattuina poliisiauto sekä ambulanssi. Pelko kouraisee vatsaani, mutta yritän rauhoittaa hätäilevää päätäni. Mitä todennäköisimmin joku pihapiirin ah-niin-herttaisista mummoista on vain saanut sydänkohauksen likaisen rappukäytävän nähdessään taikka jotenkin muuten kolkattu, niin sen täytyy olla. Tai niin se olisi jossakin muualla, muttei tässä kaupunginosassa.
Kiihdytän askeliani kohti rappua ja tempaisen alaoven rajusti auki. Jenna seuraa, tai ehkei sittenkään, en tiedä eikä kyllä kiinnosta. Puolivälissä portaita huomaan askeleideni vaihtuneen juoksuksi, ja kotiovelle saapuessani on jo hengitykseni kohonnut hengästyneeksi huohotukseksi. Synkät ajatukset iskevät mieleeni uudella voimalla, kun tajuan aukinaisena repsottavan ja poliisin nauhalla eristämän oviaukon olleen vielä aamulla kotioveni.
”Hei, tänne on asiattomilta…” eteisen puolella seisova konstaapeli alkaa estellä ulkoa opitulla värssyllään. Vähät välitän äijän lässytyksistä, vaan kipuan ensiksi röyhkeästi eristysnauhan ylitse ja tungen sitten tieni tyypin ohitse sen keskittyessä sittenkin perässäni seuranneen Jennan komentamiseen.
Toiselle olalleni valahtanut koulureppu tipahtaa matkalla jonnekin päin eteistä. Juoksen kohti olohuonetta, mutta sinne päästyäni tekevät jalkani äkkipysähdyksen. Happi pakenee keuhkoistani, tuntuu kuin joku olisi lyönyt palleastani ilmat pihalle. Ympäriltäni kuuluvat äänet hälvenevät, vain taustalle ehtineen Jennan tukahtunut huudahdus kaikuu jostakin kaukaa. Aamun tapahtumat kertautuvat villinä filminä mielessäni: kuinka mä huusin ilkeitä asioita, kiroilin, moitin, kapinoin… ja Kristinan kostuneet silmät. Nyt ne silmät ovat kiinni.
”Kristina?” ääni, joka suustani purkautuu, on heikko. En saa revittyä katsettani maassa velttona lojuvasta sisarestani. Mitä helvettíä täällä on tapahtunut, miksei kukaan auta Kristinaa? Kuin unessa mä syöksyn kohti kalvennutta, mutta kuitenkin levollisen näköistä sisartani. Sillä hetkellä maailmaani kuuluvat vain minä ja maassa velttona makaava Kristina, kaikki muu ympäriltäni on kadonnut jonnekin. Kumarrun sisareni viereen lattialle ja tuijotan hetken tytön suljettuja silmiä, kunnes lopulta kosketan heikosti tämän kasvoja. Värähdän tuntiessani poskien kylmyyden, ja hätä valuu vuolaana ylitseni. Miksi siskoni makaa vain tässä, miksei sitä jo kiidätetä sairaalaan, miksei kukaan tee mitään?
Nostan varovasti Kristinan pään syliini ja katson tämän kauniita kasvoja. Aamuiset tapahtumat pyörivät yhä leffana mielessäni, eivätkä todellakaan paranna oloani. Tuijotan Kristinan suljettuja silmiä ja yritän viestittää tälle äänetöntä viestiä: herää. Herää, älä vedätä mua… Tämä ei ole enää kivaa.
Tunnen jonkun tarttuvan mua tiukasti kiinni olkapäästä ja repivän ylös. Jostakin kaukaa palautuvien äänien mukana kuuluu hälinä, jonka voimakkuus on taas yltynyt. Monet kädet tavoittelevat mua, mutten suostu liikahtamaankaan. En poistu Kristinan luota, en enää ikinä tee sitä virhettä. En, vaikka totuus iskeytyykin mieleeni kirkkaan salaman tavoin: Kristina ei enää tuosta nouse, se ei enää ikinä herää…
Joku repii Kristinan ruumiin pois sylistäni, ja tunnen kuinka toiset rautaiset kädet kiskovat mut jaloilleni lattialta.
”Irti”, kuulen oman ääneni mumisevan. Äkillisen, adrenaliinin siivittämän voimanpuuskan vallassa mä revin käsivarsiini tarrautuneet kourat irti ja syöksyn kohti eteistä. Kuulen huutoja takaani, mutta niistä välittämättä mä jatkan matkaani sen typerän eristysnauhan lävitse rappukäytävään ja siitä portaita pitkin alas. Alas, alas ja aina vain alemmas. Saavun lopulta ulko-ovelle, työnnän sen auki ja jatkan matkaani ulos.
Lopulta, kun olen viimeinkin poissa pihapiiristä, mä pysähdyn. Pääni sisällä sekaisin risteilevät tunteet eivät ota asettuakseen, ja mieleni tekisi kajauttaa kuulani lähimpään seinään, ehkä se vähän selkeyttäisi ajatuksiani.
”Tuomas…” kuuluu heikko ääni, ja hätkähdän tuntiessani hennon käden laskeutuvan olkapäälleni. ”Mä olen tosi pahoillani… Mä en edes tiedä, mitä sanoa.”
Se on Jenna, mä tajuan.
”Älä sano mitään”, vastaan hiljaa, ”vaan häivy. Mä en tarvitse ketään, en ainakaan sua.”
Jennan silmissä läikähtää jokin paniikinomainen, ja pidätellyt kyyneleet valahtavat tytön poskille.
”Ihan tosi, hei! Sä et voi olla nyt yksin, sun pitää saada apua – ”
”Ai sulta vai?” kysyn ivallisesti. ”Sä voit, Jenna, mun puolestani painua hevonvittuun. Mä en halua enää ikinä vaivata päätäni sulla, sun ongelmillasi tai mitään muullakaan suhun liittyvällä.”
Jenna ei kuitenkaan hievahda. Sen sormet pureutuvat tiukemmin kiinni mun olkapäähäni, ja koko tyttö tuntuu vapisevan. Mutta silti se ei liiku mihinkään.
”Sä – sä et voi olla tosissasi!” se nyyhkyttää pikemminkin itselleen kuin mulle. Julmasti mä irrotan tytön sormet harteiltani ja katson muijaa katkerasti.
”Jos sä et olisi viivyttänyt mua… Jos mä olisin ollut edes vähän nopeampi, mä olisin ehtinyt sinne ajoissa”, lausun hiljaa ja selvästi. Jenna kohottaa kätensä suulleen ja yrittää pidätellä itkuaan. Se yrittää sanoa jotakin, mutta mua ei kiinnosta kuunnella. Käännän sille kylmästi selkäni ja lähden kävelemään poispäin. Olen menettänyt sisareni ja pyydän hetken rauhaa, mutta Jenna tulee vain pillittämään korvaani aivan kuin se itse olisi juuri menettänyt koko sukunsa. Sillä se ei tajua, kukaan ei voi tajuta – enhän mä itsekään tajua.
13. luku
Katulamput syttyvät varjojen pidetessä. Ilma on viilennyt auringon laskettua ja kylmyys yrittää salakavalasti hiipiä vaatteideni alle. Sillä ei tosin ole väliä, sillä en tunne sitä enää. Oikeastaan mä en tunne mitään – niin nälkä, väsymys, kylmyys kuin janokin ovat kaikki kadonneet; mieleeni mahtuu vain valtava kysymysten vuori, ja kaiken tuon päällä sykkivä tuska. Aamuiset tapahtumat pyörivät mielessäni katkeamattomana kelana: kuinka Kristinan aurinkoiset kasvot tiedustelivat ystävällisesti hymyillen, mitä naapurintyttö eilen meiltä haki, ja mä ärähdin sille vastaukseni äkeästi, eiväthän asiani siskolle kuuluneet. Tästä sisar tietenkin kimpaantui, eikä mennyt kauaakaan, kun jo huusin täyttä kurkkua purkaen sisälleni kerääntynyttä tunnekuohua Kristinaan. Ihan ymmärrettävästi sisar ei pitänyt käytöksestäni yhtään, ja riita pääsi täyteen vauhtiinsa. Kun mä viimein lähdin ovet paukkuen kouluun, kuulin mä sen nyyhkyttävän keittiössä – ja olin tyytyväinen.
Istahdan pimenneen puiston penkille ja painan kasvoni käsiini. Ja nyt se on kaikki ohi, aamun riita jäi viimeiseksi sananvaihdoksi välillämme. Miten mä saatoin olla niin kauhea Kristinaa kohtaan? Rinnassani painaa syyllisyys, eikä henkeni meinaa kulkea. Huusin Kristinalle täysin turhaan, purin kiukkuni siihen aivan syyttä – vain, koska se sattui olemaan siinä. Ja vielä kaiken kukkuraksi tunsin suurta tyydytystä, kun sain sen itkemään.
lta on vaihtunut yöksi, ja talojen ikkunoissa loistavat valot sammuvat yksi toisensa jälkeen. Nostan katseeni ja katson hitaasti ylös pimeälle taivaalle. Kaupungista hohkaavat valot estävät tähtien loistoa, mutta erotan silti pari valotäplää sieltä täältä. Lasken hiljalleen katseeni takaisin maahan ja jään tuijottamaan jalkojeni alla mustana levittäytyvää maata. Sorainen kävelytie rahisee siirtäessäni hitusen verran oikeaa jalkaani. Ajatukseni kulkevat hitaasti eteenpäin, ja syyllisyyden rinnalle nousee joukko kysymyksiä.
Miksi Kristina makasi lattialla tullessani himaan, mitä sille oikein oli käynyt? Entä missä mutsi ja Kirsi ovat, ja ovatko ne kunnossa?
Suljen hitaasti silmäni. Tässäkö mä nyt sitten vain istun? Kyllä. Minne muualle mä muka voisin mennä? En ainakaan himaan. Liidän mielikuvituksessani kotioven taakse ja soitan ovikelloa. Ovi avautuu ja ovenkarmiin nojaava Kristina katsoo mua moittivasti ja aloittaa saarnansa kotiin unohtuneista avaimista… Nielaisen. Ei, enää Kristina ei tule avaamaan ovea mulle. Enää se ei jäkätä mulle avaimien unohtumisesta. Enää se ei valita mulle mistään, ei edes tekemättömistä läksyistä tai tiskaamattomista astioista. Mutta kuitenkaan ajatus ei tunnu yhtään hyvältä.
Nostan käteni otsalleni, päätäni on alkanut särkeä. Aika kuluu, mutten välitä. Istun vain siinä, ja ympärilläni eteenpäin jyräytyvä maailma etenee omia aikojaan. Mua ei kiinnosta.
Aamuauringonsäteet ovat nousseet aamupäivän myötä korkealle sinisellä taivaalla, kun mä viimein laahustan kotipihaan. Talkkarinrouva lakaisee sementtistä rappukatoksen lattiaa ja nostaa katseensa kuullessaan väsyneiden jalkojeni laahustuksen. Jos se nyt avaa sanaisen arkkunsa ja alkaa motkottaa, käyn mä sen kurkkuun kiinni, ihan oikeasti. Muija kuitenkin keskittyy vain tuijottamaan mua, ei huomauta mitään. Ei edes siitä, että mun kuuluisi kaiken järjen mukaan olla koulussa. Kävelen hitaasti naisen ohitse tuntien tämän katseen yhä seuraavan mua. Tarttuessani rappukäytävän ovenkahvaan, avaa se vanha harppu viimein suunsa.
”Sun siskosi oli hieno tyttö, todella hieno. Ja reipaskin se oli. Mä olen todella pahoillani teidän kaikkien puolesta.”
Vaikka sanat ovat osaaottavat ja kauniit, varmasti myös vilpittömiksi tarkoitetut, en voi olla värähtämättä kuullessani sisarestani käytettävän imperfektimuotoa. Jollen olisi niin väsynyt, sutkauttaisin mä ämmälle jotakin sen sanavalinnasta. Sehän ilmiselvästi viestittää, että Kristina oli hyvä parempi paras, mutten jaksa alkaa miettiä sanoihin piilotettuja víttuiluja.
Ei jaksa välittää, ajattelen vetäessäni oven auki voimattomasti. Laahustan kerrankin valmiina pohjakerroksessa olevalle hissille ja astun sisään. Oikeassahan se ämmä sitä paitsi on. Varmasti moni olisi mieluummin pitänyt Kristinan kuin mut. Isken nyrkkini turhan väkivaltaisesti viitoskerroksen nappiin ja odotan, kun hissi lähtee kolisten liikkeelle. Niin, Kristina oli aina hieno ja rakastettu ihminen, niin ulkoisesti kuin sisältäkin. Työnnän viimein hissinoven auki ja katson suljettua kotioveani. Se on nostettu takaisin paikalleen. Koko kehoani vavisuttava tunnekuohu kulkeutuu ylitseni, ja suljen hetkeksi silmäni yrittäen rauhoittaa riehuvaa mieltäni. Lähden lopulta hitain askelin kävelemään ovea kohden. Huomaan toivovani joka askeleella enemmän, että Kristina sittenkin avaisi mulle oven. Seisoisi siinä kynnyksellä ja hymyilisi, se eilinen oli pelkkä läppä, suotta pelästyit. Mä tietenkin suuttuisin sille, miksi se oli hämännyt mua… Ei, en suuttuisi. Olisin vain niin helvetín kiitollinen, etten huomauttaisi asiasta mitään. Halaisin sitä ja lupaisin viedä roskat ulos heti, kun se pyytäisi.
Mutta kun ovikellon terävä pirahdus repii rappukäytävän hiljaisuutta, valahtaa kaikki toivo musta ulos. Hiljaisuus laskeutuu käytävään, ja voin melkein kuulla sydämeni lyönnit. Lopulta kuuluu rapinamaista ääntä, kun joku säheltää sisäpuolella turvalukon kanssa, ja viimein ovi aukeaa.
”Mitä sä täällä teet?” töksäytän tajuttani tuijottavani Jennan tällä kertaa meikittömiin kasvoihin. Se ei vastaa mitään, tekee vain tilaa, jotta mä pääsen työntymään sisälle. Potkin kengät jaloistani ja mulkoilen Jennaa odottaen, että se antaisi jonkinmoista selvitystä asiasta.
”Sun äitisi on sairaalassa”, Jenna huokaisee. Tunnen liikkeideni hidastuvan ja lopulta pysähtyvän kokonaan. Katson Jennaa tuimasti, ja tämän silmät suurenevat.
”Ei, ei siis mitään vakavaa. Sillä vain oli joku sokkitila tai jotain… Sä olit ties missä ja Kristina… no, sä tiedät.”
”Ai, että mun syy?” kysyn vihan alkaessa pistellä mieltäni.
”En mä niin sanonut!” Jenna hätääntyy.
”Tarkoitit kuitenkin”, murahdan ja lähden lampsimaan huoneeseeni päin.
”Tuomas, mä – ”
”Missä Kirsi on?” käännyn kysymään huoneeni ovelta.
”Nukkuu”, Jenna sanoo nopeasti. ”Mä vain sitä – ”
Pamautan huoneeni oven kiinni ja vältyn Jennan kuulemiselta. En jaksa seurustella nyt kenenkään kanssa; väsymys, suru ja viha painavat sisältäpäin liian kovasti. Tuntuu, kuin mä minä hetkenä hyvänsä repeäisin pieniksi palasiksi, hajoaisin lopullisesti liitoksistani. Heittäydyn vaatteet päällä sängylleni ja toivon, että ikuinen uni voisi korjata mut hellään huomaansa siinä ja nyt.
14. luku
Eteisestä vaimeana kantautuva puhelimen pirinä saa mut havahtumaan unenkaltaisesta tilastani. Se ei ole kuitenkaan unta, en ole nukahtanut hetkeksikään. Mieleni on yhä liian sekaisin levätäkseen, joten oloni on vieläkin väsynyt sekä kaikin puolin surkea. Tuijotan kattoon ja kuuntelen puolella korvalla, miten Jenna vastaa puhelimeen ja puhuu lyhyen puhelun. Hetken päästä oveltani kuuluu koputus, ja käännän äkeästi kasvoni seinään päin, en tahdo jutella Jennan kanssa.
”Tuomas… Sun äitisi soittaa”, Jenna sanoo hiljaa ovenraosta. ”Se haluaisi sut puhelimeen.”
Nousen äkäisenä ylös ja tönäisen Jennan pois tieltäni. Seinään ilmeisen kivuliaasti osunutta kättään pidellen tyttö jää katsomaan perääni synkkä ilme kasvoillaan. Mutisen nimeni haluttomasti luuriin. Mutsi tiedustelee vointiani ja kertoo tulevansa pian kotiin. Murahdan jotakin myöntävää vastaukseksi, sanoja en jaksa muodostaa. Lopuksi se pyytää sanomaan terveisiä Kirsille. Lasken luurin alas ja käännyn katsomaan Jennaan.
”Eikö sun pitäisi olla koulussa?” tiuskaisen äkeästi. Jennan otsalle kohoaa pari ryppyä.
”En mä jätä sua yksin, vaikka sä niin ehkä toivoisitkin”, tyttö sanoo uhmakkaasti.
Tallustan keittiöön silmiäni pyöräyttäen. Jenna seuraa perässäni ja katsoo kuinka mä kaadan termospullosta kahvia mukiin.
”Missä sä olet ollut?” tyttö lopulta kysyy varovasti, kun mä asettaudun istumaan pöydän ääreen.
”Vähän kaikkialla”, mutisen Jennan istahtaessa mua vastapäätä. Kumpikaan meistä ei sano hetkeen mitään, ja tunnen kuinka äsken pintaan kohonnut kiukkuni alkaa taas pikkuhiljaa asettua. Tilalle tunkeva suru ei kuitenkaan tunnu yhtään paremmalta, päinvastoin.
”Kirsi oli yön Tuomisen rouvalla”, Jenna alkaa jutustella rikkoakseen hiljaisuuden. Sen ääni on kevyt, mutta silmistä heijastuu vakavuus. ”Tuomiselle tuli kuitenkin joku meno, joten mä lupasin katsoa Kirsiä.”
’Kiitos’ välähtää jossakin sisälläni, muttei pääse kohoamaan suuhuni asti. Niinpä mä tyydyn nyökkäämään.
”Tiedätkö”, Jenna sanoo hiljaa, ”mä ymmärrän, että sä olet surullinen. Sulla on täysi oikeus olla. Mutta älä silti äksyile mulle, jooko? Mä en voi tapahtuneelle mitään. Et säkään.”
”Mä en edelleenkään kaipaa sun psykologisia viisauksiasi”, sanon tavoitellen piikittelevää äänensävyä, mutta tulos on lievästi sanottuna surkea. Olen ihan liian voipunut ilkeilyyn.
”Musta taas tuntuu, että sä kaipaat niitä ja kovasti”, Jenna sanoo äkkiä. Vilkaisen tyttöä yllättyneenä, saiko hiirulainen adrenaliinipiikin? Jenna katsoo mua vakaasti takaisin, eikä väistä punastellen katsettani.
”Ai?” kysyn uudesta tilanteesta hölmistyneenä.
”No… Sä olet aikoinasi menettänyt isäsi ja nyt siskosi”, Jenna aloittaa hieman epävarmasti, mutta saa tuulta siipiensä alle ja jatkaa, ”mä ymmärrän täysin, että jonkinmoiset tunnekuohut saavat sut valtaansa silloin tällöin… Mutta voisitko sä kuvitellakaan käyttäväsi sitä energiaa jotenkin järkevämmin?”
Tuijotan mukissani kuumana höyryävää kahvia. Äsken laantunut kiukkuni alkaa taas pistellä mieltäni, ja yritän hillitä itseäni laskemalla hitaasti kymmeneen. Mutta Jennan jatkaessa typeriä neuvojaan, hiillyn mä lopullisesti jo nelosen kohdalla.
”Ai, että mä olen kaheli ja hylätty lapsi, josta on kehittynyt epätoivoinen teini? Keksisit edes jotain vähän omaperäisempää”, tiuskaisen, mutta Jennan ilme ei värähdäkään. Se tietää mun olevan voipunut ja tuntee olevansa kerrankin vahvoilla. Se ei tajua, että haavoittunutkin eläin on vaarallinen.
”No, katso itseäsi. Heti, kun mennään aralle alueelle, sä alat tiuskia ja ärtyä”, Jenna toteaa aikuismaisesti.
”Vítut mulla mitään arkoja alueita on!” sisälläni myllertävä tunnepuuska saa poskeni hehkumaan punaisina.
”Kaikilla on”, Jenna sanoo edelleen rauhallisesti.
”Mä en olekaan kaikki!” ärähdän ja nousen ylös tuoliltani. Harppaan mielenosoituksellisesti parilla askeleella olohuoneen puolelle ja istahdan sohvalle.
”Sä kuulostat ihan pikkulapselta”, Jenna huokaisee saaden mut jähmettymään paikoilleni, ei niinkään lauseensa tarkoituksen vuoksi, vaan sanavalinnan. Kristinalla nimittäin oli tapana sanoa mulle noin aina, kun mä käyttäydyin lapsellisesti. Se tosin käytti pikkulapsen tilalla Kirsiä.
”Mikä sulle tuli?” Jenna kysyy äänessään häivä huolta, kun mä tuijotan jähmettyneenä edessäni jököttävän television pimeää ruutua. Mä en vastaa, en pysty. Kurkkuuni noussut pala estää sen. Jenna nousee ylös ja tulee istumaan viereeni sohvalle. Se yrittää tavoittaa katsettani, mutta luopuu lopulta toivosta.
”Tuomas. Sä voit puhua mulle, ihan tosi. Sä voit luottaa muhun… Eikä mulla edes olisi ketään, kelle kertoa”, Jennan ääni kalskahtaa katkeralta viimeisen lauseen kohdalla. ”Ei kukaan kestä, jos vain hautoo kaikki asiat sisällään.”
Tuijotan yhä edessäni mustana kököttävää televisionruutua saamatta suutani auki. Kuumat kyyneleet polttelevat silmiäni, mutten aio päästää niitä valumaan poskilleni. En nyt, en Jennan edessä.
”Miksi Kristina… Mitä sille kävi?” kysyn lopulta värisevällä äänellä. Jenna huokaisee laskien katseensa syliinsä.
”Se sen eksä oli tullut tänne, mä en tiedä miten. No, kuitenkin, se oli sitten käynyt käsiksi sun siskoosi, mitä ilmeisimmin lyönyt”, Jenna sanoi hiljaa. Mä suljen silmäni ja vedän hitaasti henkeä. Jonde. Kai mä sen kokoajan arvasin. Tästä se jätkä ei tule selviämään, mä aion pitää asiasta huolen henkilökohtaisesti. Sitten loppuosa Jennan sanomasta iskeytyy tajuntaani, ja mä avaan silmäni.
”Mutta jos se vain löi, niin miten Kristina sitten…?” en saa sanottua sitä sanaa, en vain pysty. Jenna naurahtaa ilottomasti.
”Pitäisihän sun tietää, bilsassa just käsiteltiin tämä aihe. Pienikin töytäisy, joka johtaa kaatumiseen, voi olla kohtalokas. Se riippuu ihan vain tuurista. Kristinalla oli huono mäihä, se mitä luultavimmin sai aivotärähdyksen.”
”Aivo – mitä?” katson Jennaa entistäkin häkeltyneempänä. Eihän aivotärähdykseen kuolla! Siitähän tulee vain pää hetkeksi kipeäksi, niin mä ainakin olen käsittänyt.
”Niin. Kyllä aivotärähdyskin voi olla vakava… Jos pää osuu lattiaan silleen, että aivot tärähtää kovasti, voi niistä katketa verisuoni. Verenvuoto taasen aiheuttaa painetta, joka… joka lopulta tappaa”, Jennan ääni hiljenee alun koulukirjamaisen selostuksen jälkeen. ”Toisilla nopeammin, toisilla hitaammin.”
En tiedä mitä sanoa. Istun vain hiljaa paikoillani ja mietin äsken kuulemaani. Tosiasiassa en ole tajunnut Jennan selostuksesta paljon paskaakaan. Mutta Jonde… Se oli taas lyönyt Kristinaa, sen kusipääjätkän takia Kristina oli nyt poissa.
”Mä en usko, että Kristinaa ehti sattua… Ainakaan paljoa”, Jenna jatkaa arvellen, että mä pohdin Kristinan mahdollisia kärsimyksiä.
”Víttu mä tapan sen jätkän”, sanon, mutta ääneni on kaikkea muuta kuin vakuuttava. Tosiasiassa haluan Jennan vain elävän siinä uskossa, että mä olen kylmä ja kova.
Jenna ei vastaa mitään. Se näkee mun olevan murtumispisteessä eikä sen tarvitse kuin odottaa, että niin käy. Sisälläni risteilevät tuska, paha olo sekä viha sitä vítun Jondea kohtaan saavat mut tuntemaan oloni romahtamaisillaan olevaksi rakennukseksi. Kun mä viimein tunnen hennon käden laskeutuvan olkapäälleni, kulkee raju vavahdus kehoni lävitse.
”Ei sun tarvitse esittää mulle”, Jenna kuiskaa. Pudistan päätäni surkeana.
”Mutta kun mä en esitä. Mä olen kamala”, sanon hiljaa. ”Eilenkin… Me tapeltiin aamulla Kristinan kanssa ja mä huusin sille ties mitä. Niin kauan ja niin pahasti, että se lopulta itki. Ja sitten, kun se viimein itki, mä – mä nautin siitä”, ääneni särkyy ja mä käännän selkäni Jennalle. Pyyhin rajusti silmäkulmiani hihallani varoen samalla kääntämästä kasvojani Jennaa kohden. Jennan käsi puristuu hennosti kiinni valkoisen t-paidan verhoamaan olkapäähäni.
”Se on ihan luonnollista”, tyttö sanoo rauhoittavasti. ”Sä purat sisällesi kasautuneet paineet rähjäämällä, joku muu jollakin muulla tavoin – ”
”Víttu, sä et tajua!” tönäisen Jennan käden pois harteiltani ja nousen ylös. Harpon ikkunan luokse ja varon edelleenkään näyttämästä kasvojani sohvalle istumaan jääneelle tytölle. Tuijotan ankean pihan yllä kaareutuvaa sinistä taivasta. Pari hassua lintua kisailee lipputangon tuntumassa, mutta muuten on hiljaista.
”Ei kukaan tajua…”, sanon tukahtuneella äänellä ja huomaan puolitankoon nostetun suomenlipun. ”Kristina oli mulle maailman tärkein ihminen. Se kasvatti mut!”
Painan kasvoni käsiini. Se on totta. Kristina ei ollut mua kuin pari vuotta vanhempi – mutta silti se on ollut elämässäni enemmän läsnä kuin mutsi ja faija yhteensä, varsinkin viime vuosina.
Kuulen sohvan narahtavan hiljaa selkäni takana, kun Jenna nousee ylös ja kävelee taakseni.
”Kyllä mä tajuan”, se sanoo murtuneella äänellä. En jaksa enää kapinoida tyttöä vastaan, joten Jennan kietoessa kätensä vavahteleville hartioilleni, mä en vastustele. Jos se tahtoo yrittää lohduttaa mua, niin antaa palaa. En jaksa välittää enää mistään.
Makuuhuoneen ovi narahtaa, ja pienien paljaiden jalkojen tepsutus viileällä lattialla lähenee. Askeleet pysähtyvät olohuoneeseen, lähtevät taas liikkeelle, ja kohta pikkuruinen käsi tökkääkin mua jo kylkeen.
”Täh – Kirsi?” havahdun unestani. Tajuan istuvani sohvalla Jennaan nojaten, jotenkin se on saanut mut rauhoittumaan hetkeksi uneen. Siitä, kauanko olen koisinut, mulla ei ole minkäänlaista käsitystä.
”Nukuitko sä hyvin?” kysyn pikkusisareltani irrottautuessani sohvalle jäävästä Jennasta. Kirsi nyökkää ja osoittaa vatsaansa.
”Kyllä sä osaat puhua”, torun, mutta nousen kuitenkin ylös. Jenna hätkähtää hereille ja kääntyy hämillään katsomaan ympärilleen.
”Mä voin”, se tokaisee ja syöksähtää ohitseni keittiöön. Istahdan harteitani kohauttaen takaisin sohvalle, ja Kirsi könyää viereeni kainalooni käpertyen.
”Onko sulla paha mieli?” kysyn hiljaa. Tyttö nyökkää poski paitaani vasten. Puraisen huultani.
”Äiti tulee kohta kotiin”, sanon yrittäen saada Kirsin kasvoille edes jonkinmoista hymyä. Tyttö kuitenkin tyytyy taasen vain nyökkäämään, ja kyyhöttää siinä sanaakaan sanomatta, kunnes Jennan keittiöstä kantautuva ääni kutsuu sitä syömään. Kiltisti Kirsi hypähtää alas sohvalta ja tallustaa pöydän ääreen. Jenna hääräilee vielä hetken aikaa keittiössä, kunnes vaeltaa takaisin sohvalle istumaan. Siinä me sitten nökötetään kumpikin tuppisuina, katseellamme lattiaa mittaillen.
”Kiitti”, sanon lopulta hiljaa.
”Musta tuntuu, että – että mä ehkä tajusin jotain”, jatkan hitaasti ja varovaisesti, joka sanaa tarkasti harkiten. Jenna avaa suunsa sanoakseen jotakin, mutta eteisestä kantautuva meteli keskeyttää sen.
”Huhuu, kotona ollaan”, mutsin tekopirteä ääni kantautuu olohuoneeseen. Jenna sulkee suunsa tiukaksi viivaksi ja tähyää eteiseen päin. Kun mutsi ilmaantuu ovenrakoon takkia päältään kiskoen, hymyilee Jenna tälle kohteliaasti, mutta olen huomaavinani pienen harmin tytön katseessa. Ehkä se olisi halunnut jutella jostakin.
”Mitenkäs te olette pärjäilleet?” mutsi tiedustelee sulkiessaan pöydän ääressä istuvan Kirsin halaukseensa.
”Ihan hyvin”, totean ja yritän tulkita Jennan ilmeettömiä kasvoja. Oikeastaan ihan hyvä, että mutsi tuli. Tunnen olevani yhä sen verran sekavassa mielentilassa, etten välttämättä osaisi tarkoin punnita tekojeni seurauksia. Enkä tosiaan tahdo pilata orastavaa ystävyyttäni Jennaan millään mulle niin tyypillisellä häröilyllä. Ystävyyttä, Jennan kanssa – mitä ihmettä mä oikein kelaan? Vaikka toisaalta, ehkä se on juuri sitä.
17. luku
Lauantai valkenee pilvisenä ja harmaana. Edellisillan säätiedotuksessa lupailtiin sadetta koko maahan, mutta uhkarohkeasti mä lähden ulos. Pääni ei kestä enää sisällä nyhjäämistä.
Matka ostarille sujuu kuitenkin kuivasti, eikä suurempia merkkejä mahdollisesta sateesta pilviä lukuun ottamatta näy. Mutta kun mä tavoitan katseellani Ässän kulmalla tuttuun tapaansa norkoilevan jengin, hidastuvat askeleeni ja lopulta mä pysähdyn. Siellä ne kaikki seisovat, juttelevat ja möykkäävät. Tomi ja Jonne näkyvät polttelevan sätkää, Jere istuu moponsa penkillä käsi mulle vieraan muijan lanteilla, ja muut vain ovat. Mä huomaan myös muista kauemmas eristäytyneen kaksikon, jonka mä hetken silmiäni siristeltyä tunnistan Jarkoksi – ja Katriksi! Jos mä nyt menisin tuonne, nuo nyhveröt vetäytyisivät äkkiä erilleen toisistaan ja tyytyisivät vain luomaan haikeita katseita toistensa suuntiin. Päätäni pudistaen mä käännyn ympäri ja lähden harhailemaan vastakkaiseen suuntaan. Eivät Jarkko ja Katri ole ainoa syy miksen mä tahdo sinne, ajattelen kaivellessani röökiä mustan tuulitakkini povarista. Tosiasiassa mua vain ei kiinnosta kuluttaa koko päivää roikkumalla jossain ostarilla, kerätä huhujen tavoittamien tuttujen ja puolituttujen sääliviä katseita ja suruvalitteluita. Jotenkin se kaikki tuntuu vain niin turhanpäiväiseltä ja tyhjältä – mitä? Ajatukseni katkeaa huomioni kiinnittyessä tien toisella puolen jököttävän kahvilan ovelle, josta tummahiuksinen tyttö juuri astuu sisälle vaaleahiuksisen vanavedessä.
”Emma”, karkaa mun huuliltani, vaikka tyttö on aivan liian kaukana kuullakseen. Sekunnin sadasosan mietittyäni mä annan kädessäni yhä puolillaan savuavan kessun tipahtaa maahan. Kiiruhdan tien ylitse kohti kahvilaa, enkä välitä punaisen Volvon äkäisestä tööttäyksestä.
Sisällä kahvilassa on lämmintä, sisällä soi joku pianonpimputus. Hetken aikaa mä annan katseeni kiertää salia, kunnes huomaan Emman istuvan yksinään nurkkapöydässä. Toinen vilkaisu kertoo sen blondin kaverin jonottavan tiskillä, joten mä päätän käyttää tilaisuuden hyväkseni.
”Moi”, mä sanon niin kohteliaasti kuin osaan. Emma kääntyy ja sen kasvoille leviää pienoinen yllättyneisyys, joka kuitenkin vaihtuu pian hymyksi.
”Moi”, se sanoo, ”mä en arvannutkaan, että sä käyt täällä.”
”Äh, en mä yleensä”, mä virnistän, sillä kyseinen kahvila tunnetaan enemminkin romanttisena tyttöjen teehetki -paikkana kuin nuorison suosimana kokoontumiskohteena.
”Tota… Saako istua vai odotatko sä sun kaveriasi?”
Emma vilkaisee tiskille päin, jossa sen kaveri edelleen jonottaa.
”Sillä on jo seuraa”, Emma toteaa kuivasti. Vasta silloin mä tajuan muijan takana seisovan tummahiuksisen jätkän kuuluvan samaan seurueeseen.
”Ei perkelé”, mua alkaa naurattaa, ”Aki.”
”Sun kaveri?” Emma katsoo mua hämmentyneenä. Mä nyökkään. Mä oon pysynyt päivän poissa kuvioista, ja heti kummallakin frendillä käy flaksi. Mä olen jo puoliksi lähdössä irvailemaan sille treffipaikan valinnasta, kahvilahan on kuin suoraan jostain tyttölehdestä: romanttista ja söpöä. Viime hetkellä mä kuitenkin tajuan seisovani itse samassa paikassa, joten aiheesta kuittaileminen tuskin olisi kovinkaan järkevää.
”Eli tässä on vapaata?” mä tajuan viimein kysyä, ja Emma nyökkää. Istahdan alas ja katson mua vastapäätä istuvaa tyttöä. Emma on kerännyt tummat, lähes mustat hiuksensa ylös nutturalle. Päällään sillä on turkoosi paita, joka korostaa tytön kullanväristä ihoa nätisti.
”No, miten sä voit?” Emma kysyy pienen hiljaisuuden jälkeen. ”Tai siis, mä kuulin sun siskostasi. Ja otan osaa.”
”Ihan tavallisesti”, mä vastaan automaattisesti ohittaen Emman viimeisen lauseen. Samalla mä kuitenkin tunnen jonkin muljahtavan sisälläni: sitäkö se vain on – sääliä? Viime kerrallahan Emma teki erittäin selväksi, ettei pitänyt mun tavastani käsitellä muijia kuin leluja, mutta nyt se käyttäytyy kuin mikäkin Äiti Teresa.
”Mä – tuota, mä taisin olla aika tyly silloin viimeksi”, Emma aloittaa huultaan puraisten. Yritän lukea jotakin sen kasvoilta, mutten onnistu. Tytön asenne alkaa ärsyttää mua. Kaiketi se sitten vain on se sama pinnallisuus, joka tuntuu tulevan vastaan joka paikassa. Suljetaan silmät kaikelta paskalta; oli se sitten menneisyys tai todellisuus.
”Niinhän sä olit”, mä sanon pitkästyneellä äänellä. Emma rypistää otsaansa. Mä en jaksa arvailla, mitä se olisi toivonut mun vastaavan, mutta tuskinpa ainakaan tuota.
”Niin… Mä en ehkä ihan meinannutkaan sitä mitä mä sanoin”, se yrittää uudemman kerran. Katson sitä hetken, tätähän mä tulin hakemaan. Mutta miksei se vain voi sanoa suoraan, että on musta kiinnostunut? Miksi helvetíssä kaikki pitää aina tehdä vaikeimman mutkan kautta – kierrellä, kaarrella ja vääntelehtiä naama irvessä? Enkä mä meinaa vain nyt, vaan ihan yleisesti. Kaikki on niin vítun cooleja, ettei ne vain uskalla tehdä tai sanoa mitään ilman metrinpaksuista peitekerrosta. Nynnyjä koko sakki, minä mukaan lukien.
Vedän syvään henkeä ja pidätän sisälläni kuohuvaa turhautuneisuutta.
”Mitähän sä oikein yrität mulle sanoa?” mä kysyn lopulta teennäisen rauhallisesti. Emma istuu hetken suu auki, kunnes sen kasvoille leviää kylmä ilme.
”Mä en tajua sua”, se sanoo syyttävään sävyyn. ”Ensin sä käyttäydyt kuin mikäkin macho, sitten yhtäkkiä sä esität jotain väärinymmärrettyä naapurinpoikaa. Äsken sä juoksit tänne mun perässä, ja nyt sua ei enää muka kiinnostakaan?”
”Sittenhän me ollaan tasoissa”, mä sanon äkäisesti, ”mä en nimittäin ole ikinä tavannut noin tahditonta ihmistä. Mun sisko on juuri kuollut ja sä valitat mulle, kun mä en vastaa sun vítun ontuvaan flirttiin!”
Emma katsoo mua tummanruskeat silmät suurina, eikä saa sanaa suustaan. Mitään edelliseen lauseeseeni lisäämättä mä tönäisen tuolini taaksepäin ja harpon kiukkuisesti ovelle. Emma jää suu auki istumaan pöytään ja tuijottamaan mun menoani.
Ulkona on viimein alkanut sataa, mutta kastumisesta välittämättä mä jatkan nopeaa tempoa märkää asfalttia pitkin. Ässän kulman ohittaessani mä en välitä vaikka kuulenkin nimeäni huudettavan useaan otteeseen. Tällä hetkellä mä haluan vain olla yksin, en kaipaa ketään rinnalleni. En ainakaan maailmasta mitään tajuamattomia, pinnallisia kavereitani. Eli siis ihmisiä, jotka eivät osaa riisua niitä kuuluisia ruusunpunaisia laseja silmiltään.
18. luku
Kotipihalle saapuessani mä pysähdyn. Sade on lakannut, mutta taivas on yhä harmaan pilvimassan peitossa. Vilkaisen ylös viidennen kerroksen ikkunoihin, ja jokin tömähtää vatsassani. Kotiin meno ei viehätä, sillä mä tiedän millaista siellä on. Mutsi vuoroin itkee, vuoroin kasaa itsensä ja esittää, että kaikki on hyvin. Kirsi taasen jatkaa mykkää linjaansa, käyttäytyy kuin jokin aave. Elä sitten normaalisti siinä keskellä, ei onnistu ainakaan multa. Väsähtäneenä mä laahustan hiekkalaatikolle ja istahdan sen reunalle. Miksi mun edes pitäisi elää normaalisti, kun mun elämäni ei ole lähelläkään normaalia? Katkeruus valtaa mieleni, ja muistot Kristinasta syvenevät. Eikä kukaan ei tajua. Kaikki vain kuvittelevat mun selviävän eteenpäin pienellä selkääntaputuksella: hei, jatketaan jo. Ne eivät tajua, että aika on pysähtynyt, eikä paluuta ole. Ne eivät tajua, että mä haluan olla rauhassa. Ne kuvittelevat mun kestävän kaiken, ohittavan pahimmatkin vastoinkäymiset olankohautuksella. Mutta vahvinkin varustus murenee, jos sitä pommitetaan tarpeeksi. Ja vahvahan mä en ole, se on vain se pinta, jonka kaikki luulevat tuntevansa. Jonka mä luulin olevan minä itse. Raskas huokaus karkaa huuliltani ja painan pääni käsiini.
”Tuomas!” mutsin kutsu kajahtaa pihan lävitse. Hämmentyneenä mä nostan pääni ja vilkuilen ympärilleni, kunnes tajuan sen huhuilevan mua ikkunan takaa. Mutsi viittoo käsillään mua tulemaan ylös, joten vastentahtoisesti mä nousen ja lähden laahustamaan kohti rappukäytävää. Mikäköhän kriisi siellä taas on, ajattelen synkästi rämpätessäni hissin nappia. Miksi senkin pitää aina jumittaa ylemmissä kerroksissa? Turhautuneena mä käännyn ympäri ja lähden löntystämään portaita pitkin yläkertaan. Kakkoskerroksessa pysähdyn hetkeksi ja katseeni jää viipyilemään Jennan kotioveen. Niin outoa kuin se onkin myöntää, musta tuntuu, että sittenkin saattaa olla yksi ihminen, joka ymmärtää mua sekä pääni sisällä tapahtuvia aivoituksia – jopa paremmin kuin mä itse. Ja vasta silloin mä tajuan, että juuri sen yhden kanssa mun tekisi mieleni tälläkin hetkellä jutella. Revin kuitenkin katseeni irti puisesta ovesta ja jatkan matkaani ylöspäin.
”Siis – täh?” mä olen juuri saanut kiskaistua oven kiinni perässäni ja seison keskellä eteisen lattiaa tuijottaen hämilläni mutsia.
”Älä nyt kysele, vaan ota ne kengät ja takki pois”, mutsi hoputtaa suu tiukaksi viivaksi puristuneena. Mä en edelleenkään ole varma, tajusinko mä sen nopeaa ja hermostunutta selitystä oikein. Ihan kuin mä olisin erottanut faijan nimen muun sanatulvan keskeltä?
Astun ulos kengistäni ja tiputan takkini niiden viereen. Mutsi tarttuu mua topakasti kiinni käsivarresta ja tönäisee kohti keittiötä. Hetken aikaa mä tuijotan pöydän ääressä istuvaa miestä, kunnes tunnistan sen omaksi isäkseni.
”Kas, Tuomas”, faijan kasvoille leviää hymy. Moikkaan äijää nyökkäämällä ja laahustan istumaan sitä vastapäätä. Faijalla on kuppi kahvia edessään, mutta sen kasvoilla välkehtii jokin suruntapainen.
”Mä kuulin Kristinasta jo eilen”, se myöntää, ”mutta olin työmatkalla toisella puolen Suomea, joten tämä saapuminen vähän kesti.”
Nyökkään vaikken tajuakaan, mitä faija täältä haluaa. Mutsi silmäilee mua vastapäätä istuvaa miestä pistävästi; ilmeisesti se tietää mitä on tulossa, eikä tahdo faijan viivyttelevän kattomme alla sekuntiakaan kauempaa kuin on tarvis.
”No… Mä en koskaan tainnut olla kovin hyvä isä Kristinalle – enkä sullekaan”, faija sanoo katseellaan mua mittaillen, ”ja mä olen siitä todella pahoillani.”
”Me sitten Antin kanssa mietittiin”, mutsi jatkaa kärsimättömänä, kun faija unohtuu taas tuijottelemaan kahvikuppiaan vaikeana ja pitämään taukoa, ”että jos vain sä tahdot, voisit ruveta viettämään aikaasi myös isäsi kanssa.”
Faija nostaa hitaasti katseensa ja katsoo mua suoraan silmiin. Mä yritän tulkita sen katsetta, etsiä sieltä merkkejä toivosta tai niistä mitä mä eniten epäilen: syyllisyydestä ja velvollisuudentunnosta. Että se haluaisi mun kauttani jotenkin korvata mutsille Kristinan menetyksen ja tekemänsä virheet.
”Ai sellaista viikonloput faijalla -tyyliä?” en edes yritä kätkeä äänestäni tihkuvaa ivaa.
”No, miten vain sä tahdot”, faija vastaa. Mutta kun mä en tahdo olla mikään peliväline; nuo molemmat ovat aivan varmoja, että mä pomppaan kattoon riemusta, olenhan mä aina ollut enemmän isin poika.
”En mä tahdo”, mä lopulta totean ilmeettömästi. Mutsin silmät pyöristyvät, ja faija lopettaa kahvinsa hämmentämisen.
”Ei teidän tarvitse kummankaan mulle mitään hyvitellä.”
”Tuomas-rakas, ei tässä siitä ole kyse!” mutsi parahtaa.
”Ai, sä vain haluat mut ulos täältä?” kysyn pistävästi, vaikka tiedän, ettei se pidä paikkaansa. Mutta faijan äkillinen ilmestyminen tämän kaiken keskellä on vain saanut tunteeni pintaan – taas kerran.
”Tuomas”, faija sanoo paheksuvasti, kun mutsin silmät kyyneltyvät. ”Mä vain haluan ihan aidosti ja vilpittömästi, että sä tutustut mun perheeseeni.”
”Niin, kun mähän en ole sun perhettäsi”, mä sanon kiukkuisesti.
”Nyt sä kyllä olet aivan – ”
”Oikeassa”, mä päätän faijan lauseen. ”
|