Lähettäjä: Peepy
Päivämäärä: 13.5.09 00:10:22
Tuollainen vítun kultalusikka suussaan syntynyt kukonpoika, se ansaitsi sen”, Niko sanoi. Katsoin jätkää tietämättä miten reagoida, ajatukseni olivat liian sekaisin. Ensiksi Jimi, sitten Niko ja nyt vielä Mikaelkin. Miksi ne kaikki kolme olivat äkkiä pamahtaneet elämääni, en mä olisi kaivannut mitään muuta kuin hevosia! Enkä niitäkään edes monikossa, pelkästään Casanovan. Sitäkään mä en ollut ehtinyt käydä vähään aikaan hoitamassa enkä ratsastamassa, en läheskään niin usein kuin ennen vanhaa.
”Et kai sä nyt noin siitä suuttunut?” Nikon katse oli katuva, ja sen huulet lievästi hymyyn kääntyneet.
”Ei, en”, sanoin ja hymyilin pienesti. Oli Niko oikeastaan ihan reilu jätkä, oikeastaan myös tosi kiva. Ja hyvännäköinen, ei mun Jimin sanaan kannattanut luottaa. Varsinkaan, kun se jätkä tuntui muutenkin flippailevan nykyään turhan tiuhaan tahtiin.
”Hyvä”, Niko hymyili valloittavasti ja sipaisi poskeani sormellani. Tuijotin sen harmaita silmiä kiinteästi, mutta Niko ei tehnyt elettäkään suudellakseen mua. Pussaisi nyt, oloni oli kurja, tahdoin läheisyyttä. Tahdoin, että joku lohduttaisi mua. Mutta Niko ei suudellut, sen sijaan se tarttui mua kädestä ja hymyili.
”Sä olet tyttö nyt ihan sekaisin. Tunti alkaa, nähdään taas”, se virnisti ja nousi ylös. Tuijotin häkeltyneenä mustahiuksisen jätkän loittonevaa selkää. Mitä ihmettä, löytyikö tuolta jätkältä muka tilannetajua ja tunteitakin?
18. luku
Aurinko paistoi lämpimästi kasvoilleni. Nojailin pikkutarhan valkoista aitaa vasten ja avasin silmäni katsoen aitauksessa päivää paistattelevaa Casanovaa. Hevosen toppaloimi oli vaihdettu ohuempaan, ja ruuna selvästi nautti lämmöstä tummalla karvallaan.
Olin suunnannut tallille suoraan koulusta tarkoituksenani ratsastaa itsenäisesti Casanovalla ja mennä pitkästä aikaa kunnolla. Sitä mä oikeastaan olin Fannyn kutsun olettanut meinaavankin, joten yllätys oli ollut aikamoinen tallille saapuessani: Casanova oli merkattu menemään kello neljän tunnille. Katselin mietteliäänä hevosta, joka oli kääntänyt siron päänsä mua kohden. Ruuna oli todellinen silmänilo. Pitkät ja solakat linjat, kiiltävän karvan alta selvästi erottuvat lihakset sekä kauniit silmät. Huokaisten mä nojauduin aitaa vasten paremmin, olisin voinut seistä siinä hevosta katselemassa vaikka koko päivän. Hätkähdin kuitenkin kuullessani jonkun kutsuvan nimeäni. Käännyin ympäri ja näin Fannyn astelevan ulos tallista.
”Hei, suakin vielä näkee”, vaaleahiuksinen nainen hymyili kulkiessaan lähemmäs.
”No, en mä nyt niin kauaa ole poissa ollut”, naurahdin hieman väkinäisesti. Fanny nyökkäsi, ja asteli viereeni Casanovaa katselemaan.
”Mikael sanoi, että sulla olisi mulle jotakin asiaa?” katsoin Fannya kysyvästi. Tämän siniset silmät mittailivat tarha-aitausta, nainen muistutti yllättävän paljon Mikaelia – tai no, ehkä toisin päin. Mikael oli selvästi perinyt ulkonäkönsä äidiltään.
”Niin… Mä olen miettinyt sua ja Casanovaa todella paljon lähiaikoina”, Fanny aloitti. ”Tai lähinnä Casanovaa. Siitä on kehkeytynyt aikamoinen riippakivi, jokapäiväinen liikutusongelma. Itse mä en sitä juurikaan ehdi liikuttaa, enkä kehtaa aina Mikaeliakaan pyytää, kun sillä nyt kuitenkin on töitä sen Minttunsa kanssa. Kyllähän sä tiedät millainen Casanova on, ei sitä oikein kelle tahansa voi ratsuksi pistää, enkä mä haluaisi sitä tunneillakaan juoksuttaa.”
Nyökkäilin Fannyn puheen väliin ja mietin kiihkeästi, mitä se oikein yritti vihjata. Okei, olinhan mä viime aikoina ollut sovittua epäaktiivisempi, mutta tämähän oli vain väliaikaista.
”Oletko sä, Jessi, nyt aivan varma, että pystyt ottamaan oman hevosen?” Fanny lopulta pamautti. ”Se tosissaan vaatii todella suurta sitoutumista ja vastuuta, et sä sitten enää voi huidella niin kuin itseäsi huvittaa.”
Tuijotin naista hetken hämmästyneenä. Mitä Fanny oikein kelasi, totta kai mä olin valmis. Jimi vain oli viime aikoina vienyt kaiken aikani ja energiani, miten mä olisin edes ehtinyt miettiä Casanovaa?
”Kyllä mä olen varma. Jimi, mun veli, vain on ollut vähän turhan… no, eloisa viimeaikoina, ja mun on ollut pakko katsoa sen perään”, sanoin hiljaa. Fanny nyökkäsi, toki se tunsi Jimin ja Jimin maineen. Kaikkihan kylällä tunsivat toisensa ja toistensa asiat.
”Silti mua kyllä vähän epäilyttää. Sä et ole päässyt tallihommiakaan tekemään aikoihin. Ja mitenkäs se veljesi, uskotko sä tilanteen olevan kesään mennessä parempi?” Fanny kysyi kulmiaan kohottaen, ja mä erotin selvästi sen äänestä, ettei se ainakaan itse uskonut.
”Fanny-kiltti, anna mulle vielä yksi mahdollisuus. Mä lupaan olla sun luottamuksesi arvoinen, Jimi ei enää häiritse mua, jos mä en anna sen häiritä”, pyysin hiljaa. ’Sitä paitsi se ei enää edes asu meillä’ poltteli jo huulillani, mutta ehkäpä oli sen parempi mitä vähempi osa kyläläisistä asiasta sai tietää.
”Mun täytyy vielä miettiä”, Fanny sanoi suu tiukkana viivana. ”Katsotaan sitten toukokuussa uudelleen, jos sä nyt saat itseäsi otettua niskasta kiinni.”
Nyökkäsin hymyillen, vaikka sisälläni poltteli kiukku. Mitä helvettíä, Fannyhan oli jo luvannut Casanovan mulle! Ei se voinut sanojaan noin vain perua, ei se vain voinut.
”Voisitko sä viedä sen nyt sisään”, Fanny pyysi, ja tartuin teennäisen reippaasti aidan vieressä lojuvaan riimunnaruun. Fanny raotti porttia, ja astelin sisälle tarhaan, jonka hiekka oli yhä sieltä täältä lumen jäljiltä kosteaa. Pérkele, kyllä mä arvasin, kuka tässä kaikessa oikein oli takana.
Painoin Casanovan boxinoven kiinni ja lähdin marssimaan määrätietoisin askelin kohti tallin perällä sijaitsevaa karsinaa, jonka avoimesta ovesta rautias tamma kurkisteli mua kiinnostuneena.
”Voi vítun homo, en olisi susta uskonut”, sähähdin Mintun pään ohitse, ja hevonen hätkähti vihaista äänensävyäni. Satulahuopaa tamman selkään asetteleva Mikael kääntyi katsomaan mua hämmästyneenä, kunnes pojan kasvoille levisi tyly ilme. Jätkä ei vastannut mitään, vaan jatkoi äkäinen ilme kasvoillaan satulahuovan oikomista.
”Olit sitten mennyt mutsillesi puhumaan musta paskaa, voi helvettí, en mä olisi uskonut!” raivosin. Ajatuskin Casanovan menetyksestä ajoi mut lähes hysteeriseen tilaan, se oli elämäni ainoa valopilkku.
”Mitä sä oikein selität?” Mikael katsoi mua kuin tärähtänyttä. Mulkaisin sitä pahasti, turha esittää mulle mitään.
”Mä en ihan tosi tajua, mitä sä oikein sekoilet”, Mikael väitti. Niin, etpä tietenkään, eihän ne ikinä.
”Tajuatko sä, miten tärkeää tämä mulle oli? Tajuatko sä kuinka kamalasti mä olen raatanut ja kuinka kauan mä olen säästänyt?” jatkoin samalla linjalla, vaikka suru ja pettymys alkoivatkin asettua vihan rinnalle.
”Siis täh?” Mikael tuijotti mua hämmästyneenä. Katsoin sitä vihaisesti.
”Fanny ei ehkä myykään Casanovaa mulle”, tiuskaisin lopulta, kun pojalle ei tuntunut asia selkenevän. Kai se sitten oli luritellut musta niin paljon valheita, ettei enää itsekään muistanut mitä kaikkea oli puhunut. ”Ja kyllä mä tiedän, että sä olet siinä taustalla.”
”Häh? Siis ei myy sitä sulle, miksei?” Mikael kysyi, mutten enää kuunnellut. Pettymyksen kyyneleet alkoivat kohota silmiini, joten suuntasin kulkuni kohti satulahuonetta. En jäisi tänne enää sekunniksikaan, Mikaelin sukuhan ei mua lämpimikseen pilkkaisi.
”Jessi, odota vähän”, Mikael huikkasi perääni, ja kohta se jo ilmaantuikin satulahuoneen ovelle. ”Mitä sä oikein selität?”
”Kyllähän sun se pitäisi tietää!” tiuskaisin pyyhkiessäni silmiini kohonneita kyyneleitä. Mikael asteli lähemmäs, pojan kasvoilta loisti hämmennys.
”Mä en ole sanonut kenellekään mitään”, Mikael sanoi lopulta. ”Mitä mä siitä edes hyötyisin?”
Katsoin jätkää epäilevänä. Mikael hyötyisi siitä mun loukkaamiseni sekä mieleni pahoittamisen, mutta tarkemmin ajateltuna, ei se ehkä niin lapsellinen ollutkaan.
”Ei sillä, etteikö mua sun käytöksesi yhä kaivelisi, mutta kyllä mä tiedän miten paljon sä siitä hevosesta välität. Pitäisihän sun tietää, etten mä ikinä pistäisi henkilökohtaisia kärhämiä hevosen hyvinvoinnin edelle”, Mikael sanoi, ja sen äänestä kuulsi niin vahva asiantuntevuus, että poskeni alkoivat hehkumaan häpeästä. Laskin katseeni nolona kenkiini enkä sanonut mitään. Olin tehnyt itsestäni Mikaelin silmissä vieläkin pellemmän, jätkä varmasti kelasi mun olevan pelkkä huomionkipeä pikkulikka.
”No joo, mun pitää mennä nyt ennen kuin toi yksi pimahtaa lopullisesti”, Mikael huokaisi vilkaisten olkansa ylitse talliin, jossa Minttu jo kuopi purujaan hermostuneena. ”Mutta Jessi, hei…”
Nostin katseeni jätkän silmiin, se katsoi mua punnitsevasti hetken aikaa. Lopulta se kuitenkin heilautti kättään ja lähti astelemaan takaisin talliin. Tuijotin pojan perään, mitäköhän se oli meinannut sanoa? Kuulin Mikaelin juttelevan rauhoittavasti närkästyneelle tammalle, ja saatoin kuvitella kuinka pojan kädet sivelivät Mintun ruskeaa karvaa.
Mitä mä oikein kelasin, eihän Mikael liikuttanut mua pätkääkään. Pudistin päätäni ja keräsin kamani satulahuoneesta, ei mulla täälläkään ollut mitään tekemistä. Vilkaisin vielä talliin, Minttu kurkki ulos karsinastaan suitset päässään, Mikael luultavasti juuri satuloi sitä. Lähdin astelemaan ulos auringonpaisteeseen. Mikael taisi tosissaan kelata mun olevan täysi pentu tai ainakin harvinaisen typerä ihminen. Mutta ketäpä sen mielipide edes liikuttaisi – eiväthän poikien mielipiteet olleet ennenkään mua hetkauttaneet! Paitsi Mikaelin. Mutta se oli silloin joskus. Kauan sitten. Nyt oli nyt.
Vetäisin syvään henkeä ja käänsin selkäni tallista hevostaan ulos taluttavalle pojalle.
19. luku
Nostin haluttomana koulureppuni eteisen lattialta. Kouluunmeno oli alkanut maistua puulta, ennen mä olin viihtynyt siellä. Nykyään siellä oleminen oli yhtä tuskaa: näännyksissään takapulpetissa nuokkuvan Jimin katseleminen, silmää iskevän Nikon kaksimieliset letkautukset sekä mua ilman tavoin kohtelevan Mikaelin ohittaminen käytävällä. Oona oli sentään alkanut liikkua seurassani, vaikkakin Linda ja Sofia yhä katselivat suuntaani kylmästi. En ollut kysellyt Oonalta Jimistä, mutta hiljainen tyttö nykyisin oli. Ei sillä, että muakaan olisi hirveästi mistään huvittanut puhua. Aikamme kului enimmäkseen käytävillä istuskeluun, emme puhuneet mitään, sillä kumpikin vain kelasi omia, sekaisia asioitaan.
”Jessi”, mutsi hiipi eteiseen keittiöstä, jossa mukulat ja Veikko mutustelivat aamupuuroaan. Vilkaisin äitiäni kysyvänä, tämä kaiveli lompakkoaan epävarmana Veikon suuntaan vilkuillen.
”Vie tämä Jimille”, mutsi työnsi nyrkkiini kahdenkymmenen euron setelin. ”En usko, että niillä ruoanlaitto siellä Terhillä pelaa.”
Katsoin kourassani lepäävää ryttyistä seteliä hetken ja vilkaisin sitten äitiäni moittivana.
”Älä väitä, ettet sä tiedä, mihin Jimi tämän käyttää”, sanoi äkäisesti. Mutsin ilme valahti, se näytti epätoivoiselta.
”No, osta sille sitten tuolla jotakin ruokaa, pakkohan sen on jotakin saada syödäkseen”, äiti sanoi surkeana. Työnsin rahan taskuuni ja nyökkäsin ilmeettömänä. Ymmärsin toki äidin huolen Jimistä, kyllä muakin sen riutunut olemus suretti. Silti syy oli kuitenkin Jimin oma, mitäs lähti ovet paukkuen kotoa.
”No niin, eiköhän pidetä tässä välissä välitunti. Jatketaan varttia yli, raikas ilma taitaa tehdä hyvää itse kullekin”, englanninopettaja sanoi ja vilkaisi viimeisten sanojensa aikana luokan takaosaan. Oppilaat nousivat hälisten ylös ja alkoivat purkautua luokasta ulos, maikkakin marssi heti kärjessä opettajainhuoneen alehintaiselle pullakahville. Nousin ylös reppuuni tarttuen ja katsoin ovelle, josta Oona juuri laahautui ulos väsynyt ilme silmissään. Käännyin luokan takaosaan päin, Niko yritti tökkiä Jimistä röökiseuraa, mutta velipoika vain heilautti äkäisenä kättään ja käski kaveriaan painumaan víttuun. Harteitaan kohauttaen Niko lähti astelemaan ovea kohden ja mut ohittaessaan se hymyili vihjaavasti. Vilkaisin äkäisenä jätkän perään, mutta käännyin pian kuitenkin ympäri ja marssin Jimin luokse.
”Jimi, äiti lähetti sulle safkaa”, tokaisin tiputtaen pulpetille leipäpussin, omenoita, limua sekä suklaapatukan. Veli kohotti väsyneesti päätään, ja väristys kulkeutui kehoni lävitse tajutessani jätkän kalpeat kasvot sekä mustat silmänaluset. Jimin silmät olivat väsyneet, niistä oikein loisti monien peräkkäisten öiden valvominen ja rellestys. Mitä helvettíä se koulussa edes teki?
”Mä en víttu mitään Veikon almuja ota”, jätkä ärähti, vaikkakin sen katse viipyili pöydälle paiskaamassani ruokavuoressa.
”Luuletko sä tosiaan, että Veikko pistäisi senttiäkään likoon, kun toisena vaihtoehtona on sun nälkäkuolemasi?” tuhahdin, eikä Jimi sanonut mitään. Jätkän silmät tuijottelivat Vaasan ruispaloja tyhjinä, tuskin se edes kuuli, mitä mä puhuin. Samanaikaisesti se säälitti mua, mieleni teki auttaa sitä. Tiesin kuitenkin, etten voinut tehdä enää mitään. Jimi ei apuani tahtonut, se oli päättänyt ruveta kokopäiväisavuttomaksi – se taasen ärsytti mua.
”Mutsi ne rahat antoi”, ärähdin lopulta, kun Jimi ei reagoinut mitään. Jätkä nosti oitis katseensa, ja huomasin välähdyksen sen silmissä. Niin, taikasana oli juuri purkautunut huuliltani: raha. Mua oksetti. Kuinka mun rakkaasta ja suloisesta veljestäni oli saattanutkin kehittyä tuollainen nistipaskiainen?
”Paljonko?” Jimi katsoi mua ahnaasti. Näin kuinka se suoritti pikaisia laskutoimituksia mielessään, rahasta riittäisi sille ehkä juuri ja juuri täksi illaksi.
”Se antoi ne rahat mulle, jotta kävisin ostamassa sulle safkaa. Tuossa, näetkö?” selitin liioitellun hitaasti osoittaessani pulpetille kasaamiani safkoja, joita Jimi vilkaisi nenäänsä nyrpistäen. Sitten se nosti katseensa takaisin muhun.
”Miksi sä tuhlasit mun rahat?” se kysyi syyttävästi.
”Koska mä tiedän, mitä sä olisit niillä tehnyt”, tokaisin ärtyneenä. Jimi nakkeli niskojaan kyllästyneenä ja tuijotti safkoja kuin kaikki olisi ollut niiden syytä.
”No, jos ei kelpaa, niin voin mä ne takaisinkin viedä”, ärähdin lopulta, mutta kiukkuinen ilme kasvoillaan Jimi lopulta tarttui leipäpussiin ja avasi sen. Katsoin hetken aikaa hiljaisena, kun Jimi haukkasi leipää, eikä mennyt kauaakaan, kun se oli jo ahminut neljä putkeen. Taisi pojalla tosiaankin olla nälkä. Pieni tyytyväisyys nosti päätään sisälläni: olin mä sentään jotenkin pystynyt sitä auttamaan.
”Moi”, hymyilin koulunpihan penkillä istuvalle Oonalle. Tyttö nosti katsettaan ja hymyili vähäsen. Muut oppilaat virtasivat jo koteihinsa päin, vain jotkut harvat joutuivat jäämään kärvistelemään vielä kolmeen tai neljään saakka. Kolme skootteria huristi ohitsemme, ja heti perään hujahti pari seiskaa uutuuttaan kiiltelevillä maastopyörillä.
”Mitäs sä tässä istuskelet?” kysyin ja istahdin tytön viereen. Oona katseli jalkojensa alla lepäävää asfalttia mietteliäänä, ja mä aavistin jonkin olevan oikeasti vinossa. Oona, maailman iloisin ja positiivisin ihminen, ei ollut laukonut mitään kivaa päiväkausiin.
”Mä taidan olla toivottoman ihastuksen uhri”, tyttö lopulta huokaisi, enkä mä ollut varma pitikö mun nauraa vai ei. Jätin kuitenkin nauramatta, Oona tuntui olevan tosissaan. Tytön silmät mittailivat koulurakennuksen ulko-ovista auringonpaisteeseen hitaasti valuvaa jengiä. Niin monenlaisia kasvoja: silmälaseja, pisamia, hattuja ja lippiksiä, paljon meikkiä, vähän meikkiä… listaa olisi voinut jatkaa vaikka ikuisuuksiin.
”Nikoko?” kysyin hiljaa tummahiuksisen jätkän pamauttaessa lasisen ulko-oven auki väkivaltaisesti. Oona mittaili poikaa hetken katseellaan eikä sanonut mitään.
”Kyllä sä ainakin mun puolestani voit ihan vapaasti… mä en tahdo yhtäkään jätkää nyt elämääni, Casanova riittää mulle mainiosti”, juttelin Oonalle. Tyttö kuitenkin huokaisi ja pudisti päätään.
”Ei se ole Niko”, se lopulta sanoi. Kohotin kulmiani, eikös Niko ollut aina ollut se Oonan päiväunien kohde numero yksi? En edes ehtinyt kysyä, että kuka, kun ulko-ovi jo tönäistiin auki uudemman kerran, ja päivänvaloon asteli käsikkäin pariskunta, Jimi ja Terhi. Vilkaisin vikkelästi Oonan suuntaan, tytön kasvoille oli kohonnut tulkitsematon ilme. Huultaan purren se katsoi kuinka Jimi suojasi väsyneitä silmiään häikäisevältä auringolta, ja kumartui sitten suutelemaan Terhiä huulille. Katsoin Oonaa, tytön silmissä läikähti jotakin, olisihan mun pitänyt arvata. Vedin syvään henkeä ja suljin silmäni hetkeksi. Ei, ei näin. Mitä tahansa muuta, muttei näin. Ei Jimiä.
20. luku
Niin mieltäni kuin vartaloanikin painoi väsymys, olin taas huhkinut tallilla monta tuntia. Olin Fannyn mieliksi ravannut siellä kuluneella viikolla joka hemmetin päivä, ja siihen kun vielä ynnättiin koulu, oli viikko hujahtanut ohitse nopeasti. Astelin pitkin hiljaista kylänraittia, perjantai-ilta oli valoisa mutta viileä. Joku keski-ikäinen lenkkeilijä hölkkäsi mua vastaan koiransa kanssa, muuten oli hiljaista. Oikeastaan tallilla käyminen tiheästi oli ollut ihan hyvästä, työnteon lomassa aika omien murheideni pohtimiseen oli jäänyt vähille. Tosin Mikaelin kylmiltä katseilta välttyminen oli siellä mahdotonta, ja nykyisin Fannykin katseli mua hieman paheksuvasti, eri syistä tosin.
Huokaisten lähdin ylittämään tietä, ja huomasin kulman takana sittenkin olevan jotakin jengiä, ainakin huudot kuuluivat kovina. Huomasin paikalla olevan jonkin verran nuorisoa, ehkä noin kuusi ihmistä, kaikki seisoivat tiiviissä ympyrässä ja äänenkäyttö oli kovaa. Siinä samassa tajusin, että siellä oli tappelu meneillään. Pudistin päätäni ja päätin kiertää sittenkin pidemmän lenkin, ei huvittanut katsella mukilointia. Ei, vaikka mitä todennäköisimmin toinen tappelijoista olikin Jimi. Olin jo aikeissa kääntyä kiertoreitilleni, kun tunnistin Terhin äänen kutsuva mua hätäisenä. Vilkaisin tappeluun päin, vaaleahiuksinen tyttö viittoi mua hätä kasvoillaan lähemmäs. Lähdin syvään huokaisten astelemaan ripeää vauhtia kohti nuorisojoukkoa. Huomasin lähemmäs saapuessani Jimin istuvan tummahiuksisen pojan päällä ja takovan tätä raivoisasti nyrkeillään minne yletti.
”Jimi!” parkaisin tajutessani maassa makaavan pojan olevan Niko. Syöksyin hämmästelevien tyyppien ohitse niiden kimppuun ja aloin repiä juopunutta veljeäni irti Nikosta.
”Painu, Jessi, víttuun, tämä ei kuulu sulle”, Jimi tiuskaisi, kun mä yritin saada sitä nousemaan. Se oli kuitenkin mua paljon vahvempi, joten mulle ei jäänyt muuta keinoa kuin tönäistä jätkä makaamaan asfaltille. Niko oli hetkessä jaloillaan ja katsoi Jimiä ilmeettömänä. Mulle ei jäänyt aikaa ihmettelemiseen, sillä raivostunut Jimikin oli pian taas tolpillaan.
”Voi, víttu, sáatanan kusípää, vielä mä näytän sulle!” Jimi huusi niin käsittämättömän raivon vallassa, että mä oikein säpsähdin. Mikä ihme niiden väliin oli tullut, vai oliko se vain se jokin, mikä niitä oli aina kaihertanut? Nikon kasvot olivat yhä tulkitsemattomat, kun taas Jimin silmät myrskysivät. Muut neljä seisoivat tuppisuina, enkä mäkään tiennyt, kuinka tilanteen olisi voinut laukaista.
”Tule, Jessi, mä saatan sut himaan”, Niko lopulta sanoi liikahtaen mua kohden.
”Víttu, sä et enää koske mun siskoon”, Jimi sähähti oitis, ja tarttui mua käsivarresta kiinni. Niko katsoi mua hetken vaativasti, mutta laskin katseeni maahan. En tahtonut toimia niiden pelinappulana, Jimi tuntui loppujen lopuksi puolueettomammalta vaihtoehdolta – olihan se veljeni.
”Okei, ei pakolla. Muista Jessi, ettei kannata uskoa kaikkea, mitä kuulee”, Niko tokaisi ja kääntyi ympäri. Tuijotin hämmästyneenä pojan loittonevaa selkää, Jimin kasvoilta taas loisti puhdas viha.
”Mitä toi oli?” katsoin Jimiä yhtenä kysymysmerkkinä. Jätkä ei katsonut muhun päin, nyökkäsi vain mukaansa. Terhi ja kumppanit jäivät häkeltyneinä kuin nallit kalliolle, enkä mäkään osannut vastustella, kun Jimi kiskoi mut peräänsä.
Katsoin betoniporsaan päällä istuvaa veljeäni. Jätkä kiskoi viinaa raakana pullosta ja irvisti juoman maulle. Se ojensi pulloa mua kohden, kieltäydyin, ja poika laski pullon maahan alkaen tapailla savukkeitaan farkkujensa taskuista.
”Niko”, Jimi aloitti, ”on maailman kusípäisin jätkä. Mutta silti mä oletan, että tämä, mitä mä sulle nyt kerron, ei leviä eteenpäin.”
Nyökkäsin, ja Jimi raapi stendaristaan liekkiä tupakkaansa. Hetken yritettyään se viimein puhalsi harmaansinisen savukiekuran tummaa taivasta vasten ja katsoi mua hetken vinosti hymyillen. Lopulta hymy kuitenkin sammui velipojan kasvoilta, se laski katseensa, räkäisi maahan ja aloitti vakavalla naamalla: äskeisestä hymystä ei enää ollut enää jälkeäkään.
”Se, mitä Niko sulle teki, ei tosiaan ollut eka kerta. Stadissa mulla oli monia hoitoja, enkä mä tosiaan välittänyt niistä kaikista”, Jimi aloitti. ”Yksi tyttö oli kirkkaasti yli muiden: nätti, luonnollinen ja myöskin hyvin kokematon. Kai se muistutti mua susta”, Jimi lisäsi ja vilkaisi mua. En ollut varma olinko kovinkaan imarreltu, vaikkakin Jimi tuntui asian niin esittävän.
”No, vantaalaisjengi Niko riveissään sitten löysi tiensä meidän kulmille, enkä mä ollut juuri sinä iltana paikalla. Niko siis tuli, näki ja valloitti. Se tyttö oli mennyttä, eihän pumpulissa kasvatetut kestä tuollaista hyväksikäyttöä”, Jimi sanoi ja sylkäisi uudestaan. Katsoin veljeäni hetken, en ollut varma, että ymmärsinkö. Jimillä siis oli ollut jokin elämää suurempi ihastus, jota Niko sitten oli käynyt painamassa?
”Mitä sille tytölle sitten kävi?” kysyin epävarmana. Jimi katsoi mua hetken ja naurahti katkerasti.
”Nikosta olisi voinut tulla isä neljätoistakesäisenä. Tyttö keskeytti raskautensa ja masentui, en mä tiedä missä se nyt on”, Jimi sanoi ja hiljeni hetkeksi. Kohta se kuitenkin jatkoi, selvästi harkitsevimmin sanoin: ”Mä ihan oikeasti tykkäsin siitä tytöstä, siinä vain oli jotakin. En mä ole sen jälkeen tuntenut silleen oikein ketään kohtaan, paitsi nyt Terhiä.”
Just niin, ajattelin. Jimi ja Terhi – katkeransuloiset ja väärinymmärretyt nuoret ry. Silti olin kuitenkin jotenkin liikuttunut Jimin puheista, ei se yleensä mulle mitään avautunut. Okei, puhetulva varmasti johtui osittain pojan humalatilasta, mutta nykyisin jätkän pää taisi olla useammin sekaisin kuin selvänä.
”Mä en vain tajua”, totesin lopulta, ”että jos sä kerran olet niin katkera Nikolle, niin miksi ihmeessä te nykyään käyttäydytte kuin veljekset?”
Jimi katseli hetken aikaa asfalttia jalkojensa alla ja näytti miettivän. Selvästi se punnitsi olinko mä tarpeeksi luotettava vaiko en. Tuijotin veljeäni odottavasti, ja lopulta tämä liikahti kohottaen katseensa silmiini.
”Nyt sä sitten oikeasti tukit turpasi tästä ja lupaat olla hankaloittamatta asioita”, Jimin ääni oli vaativa, ehkä jopa hieman uhkaavakin. En kuitenkaan pelästynyt sitä, nyökkäsin vain tyynesti.
”Nikolla on suhteita, sen kautta mä pääsen pois Suomesta”, Jimi sanoi hitaasti. ”Me lähdetään heti, kun koulu on ohitse.”
Tuijotin veljeäni äimistyneenä. Ei edes Jimi voinut keksiä tuollaista… Mä en voinut uskoa sitä.
”Minne?” sain lopulta yskäistyä. Jimi pudisti päätään, selvästi se aikoi kadota niin maan alle kuin mahdollista eikä luottanut vaitiolokykyyni. No ei tosiaankaan kannattanut, mä en antaisi Jimin livistää mihinkään!
”Me ollaan kerätty Nikon kanssa rahaa, esimerkkinä se iltakävely, muistat varmaan”, Jimi totesi viitaten siihen metsäkeikkaan, jonka seurauksena jouduin kiikuttamaan paketin Nikon kotiovelle saakka. Hyvä, etteivät jalkani pettäneet – mä olin siis auttanut Jimin suunnitelmaa? Toki olin tajunnut, ettei pelissä mitään laillista ollut, mutta silti...
”Jimi, sä et voi lähteä”, sanoin lopulta hiljaa. ”Sä et voi jättää mua tänne.”
Jimi katsoi mua hetken ja nousi ylös. Se hymyili ja taputti mua olkapäälle.
”Sulla on tulevaisuus, mulla ei. Mä annan sulle neuvon: hankkiudu väleihin sen heppapojan kanssa. En mä sua unohda”, Jimi totesi. ”Ja sitä paitsi siihen lähtöön on vielä monta viikkoa.”
”Tietääkö Terhi?” kysyin äkisti, kun Jimi alkoi selvästi tehdä lähtöä tilanteesta. Huomasin jätkän jäykistyvän hetkeksi, sitten se katsoi mua tuimasti.
”Ei, eikä sen tarvitsekaan. Ei vielä”, Jimi sanoi. ”Nähdään.”
Niine hyvineen se lähti hieman hoippuvin askelin astelemaan kohti pimenevää yötä. Katsoin pojan loittonevaa selkää, kuinka se hetkeksi kohotti käsiään ja jatkoi sitten matkaansa oikeaan käteen ilmaantunut savuke sormissaan. Punainen tulipää loisti pimeässä illassa, ja haikeus täytti mieleni. Jokin aika sitten ajatus Jimin lähdöstä olisi tuntunut hyvältä, mutta nyt asian ajatteleminenkin teki kipeää. Se oli sitonut mut kiinni itseensä.
21. luku
Päivät lämpenivät ja pitenivät, kesä lähestyi. Koulun loppumiseen ei ollut enää kuin pari viikkoa, kliseisesti sanottuna aika oli kulunut siivillä. Silti oloni ei ollut iloinen, hermostunut synkkyys leijui mielessäni. Katsoin kuvaani huoneeni seinällä roikkuvasta peilistä ja aloin hitaasti levittää väriä ripsilleni. Tallille, taas kerran. Tuntui kuin olisin nykyään viettänyt siellä kaiken koulun ja nukkumisen ohella ylijäävän aikani, eikä sekään tuntunut olevan Fannylle tarpeeksi. Päivä toisensa perään se katseli kriittisesti ratsastustani, pisti Casanovaa tunneille miten sattui ja osoitti hevosen lepopäivät ratsastuspäivikseni. Olin aina pitänyt Fannya reiluna, ymmärtäväisenä sekä mukavana, mutta pikku hiljaa käämini alkoivat palaa. Tuo ei enää tosiaankaan ollut reilua, ihan sama, vaikka se olisikin vain testannut mua. Alkoi nimittäin pikkuhiljaa tuntua, että Fanny oli savustamassa mua koko Casanova –kuviosta ulos lopullisesti. Miksei se vain voinut kertoa sitä mulle, vihasin tätä epätietoisuuden tunnetta.
Ovikello rämähti soimaan ja tönäisin äkäisenä ripsiväriputkilon pöytäni reunalle. Äiti ja muksut olivat käymässä Kertun korvalääkärillä, Veikko taas töissä. Mikäs sen mukavampaa kuin viettää rauhaisaa sunnuntaiaamua kotona yksinään, mietin harppoessani tyhjän talon lävitse kohti eteistä. Ovikello pärähti uudemman kerran, kuka ihmeen hätähousu siellä nyt tähän aikaan aamusta oli…
”Jimi?” hämmästyin aidosti tajutessani veljeni seisovan oven takana. ”Miten sä näin aikaisin – ” kysymykseni kuitenkin katkesi, kun huomasin veljeni seisovat silmät. Oven kahvalla levännyt käteni tipahti alas, suuni tuntui kuivuvan ja huuleni vetäytyivät tiukaksi viivaksi. Jätkä oli kamoissa jo tähän aikaan aamusta – vai olisiko pitänyt sanoa vielä? En tiennyt, eikä oikeastaan kiinnostanutkaan.
”Onks ketään muita himassa?” Jimi sokelsi työntyessään sisälle hämärään eteiseen. Jätkä pälyili ympärilleen kuin murtovaras keskellä kirkasta päivää, pudistin päätäni. Jimi lähti hoipertelemaan kohti huonettaan, mä jäin yksinäni eteiseen seisomaan. Käänsin katseeni pojan selästä suljettuun ulko-oveen, mutta veljen huoneen suunnalta kantautuvan ryminän kuullessani lähdin pikavauhtia Jimin perään.
”Mitä sä oikein teet?” parahdin. Jätkä oli ennätysajassa repinyt kaappiensa sisällön keskelle lattiaa, samoin petivaatteensa ja kaiken muunkin, jonka vain irti sai.
”Missä vítussa mun rahat ovat?” Jimi vaahtosi kääntäen vauhkon katseensa suuntaani. Rypistin kulmiani, mitkä rahat? Ei Jimillä mitään rahoja voinut olla, sehän olisi tuhlannut ne heti.
”Jessi, sun on pakko auttaa mua, mun on pakko saada ne rahat, mä tarvitsen niitä”, Jimi jatkoi, enkä mä pystynyt kuin tuijottamaan vierestä.
”Jimi, ei sulla ole mitään rahoja”, sain lopulta sanottua. Jimi kääntyi katsomaan mua ymmällään. Samassa sen kasvoille kuitenkin levisi viha.
”Kuka ne on vienyt, Veikkoko? Víttu, olisihan se pitänyt arvata”, jätkä alkoi mesoamaan, ja mä saatoin vain seurata kauhistuneena vierestä.
”Usko nyt jo – ”
”Jessi, mä tarvitsen rahaa ihan oikeasti, sun on pakko lainata mulle”, Jimi parahti. Pudistin päätäni otsa rypyssä, jokin pojan olemuksessa sai niskavillani nousemaan pystyyn. Oliko se sitten tämän ontto katse vaiko hoippuva liikkumistapa, en tiennyt. Jimi käveli mua kohden vaativa ilme kasvoillaan, ja mä tuijotin sitä takaisin niin kovana kuin vain osasin.
”Sä olet mulle velkaa, sä käytit mun rahoja, jotka mutsi oli antanut mulle!” Jimi syytti.
”Älä ole typerä, sä tiedät miten se juttu meni”, kivahdin. Jimin kasvot vääntyivät kiukusta, tiesin sen olevan nyt helposti räjähtävässä mielentilassa, mutten silti aikonut lainata sille rahaa. Mähän en sen pillin mukaan tanssisi. Vaikkei mulla olisi ollut mitä lainata, jokainen sentti oli säästössä Casanovaa varten.
”Voi jumalauta, mä oikeasti tarvitsen niitä rahoja, kyllä mä ne takaisin maksan!” Jimi raivostui. Katsoin sitä uhmakkaasti silmiin. Turhaanhan mä säpsähtelin, ei se mulle mitään tekisi.
Jimin silmissä paloi kuitenkin raivo, se oli täysin muissa maailmoissa. Epäilys alkoi hitaasti hiipiä sisälleni. Siitä huolimatta mä tuijotin jätkän hurjia silmiä ja sen raivoisaa olemusta päättäväisenä. Siinä samassa se jo tapahtui, Jimi astui edemmäs, ja tunsin tämän käden iskeytyvän kasvoilleni. Tasapainoni hoippui, sillä yllätys oli suuri. Lennähdin taaksepäin, haparoin tukea enkä löytänyt sitä mistään.
Jimi huusi, se huusi vihaansa ja epätoivoansa, se oli raivoissaan mulle mutta samanaikaisesti sitä kadutti tekonsa, se ei vain enää pystynyt kontrolloimaan itseään. Se ei yksinkertaisesti voinut teoilleen mitään, se oli jo liian orja. Jimi ei enää itse määrännyt itseään.
”Jessi, anna mulle ne rahat!” Jimi ärähti, mä tuijotin sitä säikähtäneenä. Kyyhötin lattialla kuin nurkkaan ahdistettu eläin. Ei Jimi mua tämän enempää satuttaisi, mutta silti mua pelotti. Pelotti, suretti ja itketti, enkä mä uskaltanut näyttää niistä tunteista yhtäkään mielipuolisessa tilassa kekkuloivalle veljelleni. Miten ne roolit olivatkaan näin vaihtuneet, missä oli mun suojeleva ja rakas veljeni?
”Mulla ei ole mitään, mä ostan niillä hevosen”, sopersin ääni täristen. Jimi hiljeni hetkeksi, katsoi mua kuin ei olisi ymmärtänyt. Mutta taisi se silti tajuta.
”Voi víttu”, jätkä kirosi ja iski nyrkkinsä seinään. Maisemataulu putosi viereeni lattialle, lasilevy kuvan päällä särkyi helähtäen sirpaleiksi. Jimi ei sanonut mitään, se ei edes katsonut mua. Se vain lähti kävelemään. Henkeäni pidätellen mä seurasin pojan loittonevaa selkää, kuulostelin sen eteisestä kantautuvia askeleita. Kun ulko-ovi viimeinkin kävi, painoin mä kasvoni kämmeniini ja annoin itkun tulla. Jimi oli lyönyt mua. Lyönyt. Siitäkin oli sitten viimein tullut hirviö. Mun veljestäni.
Katselin häntä kaarella ympäri kenttää laukkaavaa tammaa. Raudikko kiihdytti ja hidasti laukkaansa täsmällisesti, ratsastajan avut olivat lähes huomaamattomat. Mintun selässä istui Mikaelin sijasta eräs vanhemmista tallitytöistä, Mirkako sen nimi nyt oli. En jaksanut edes hämmästellä koko asiaa, sillä ajatukseni pyörivät vain Jimin ja aamuisen välikohtauksen ympärillä. Olin toivonut tallille tulemisen repivän mieleni irti koko asiasta, mutta vítut se mitään oli auttanut. Casanova vietti taas – yllätys, yllätys – lepopäivää. Olin yrittänyt tivata Fannylta että yrittikö tämä saada mut kuvioista pois, mutta nainen oli vain selittänyt kiireesti jotakin ponista ja kaasuttanut pois tallipihalta traileri maasturinsa perässä. Niinpä niin, uutta peliin vaan, vaikka vanhojenkin tulevaisuus oli yhä häilyvä.
Nojasin kentän aitaan huokaisten. Linnut lauloivat ja tuuli kohisi vihreiden koivujen lehdissä. Aurinko lämmitti mukavasti, melkein liiankin kanssa, ja kentän pöly kohosi ilmaan tukahduttavana. Vilkaisin vielä halkaisijalla parhaillaan puomisarjaa ylittävää ratsukkoa, ja päätin poistua sisälle talliin. Astelin verkkaisesti hiekkaisen tallipihan lävitse, pikkuhoitajat näkyivät syöttelevän hoidokkejaan pihanurmikolla. Hymyilin sisäänpäin muistaessani omat ponivuoteni. Olin hoitanut pientä ruskeaa ponia, joka oli ratsastaessa mitä mahtavin, mutta tallissa täysi hirviö vailla käytöstapoja. Ties montako kertaa oli joku isompi saanut tulla auttamaan mut ja ponin tarhamatkalla nokkospuskasta ylös, se jyrääjä ei ollut varsinkaan kesäisin jaksanut välittää käskyistäni tuon taivaallista.
Mikaelilla oli jo silloin ollut oma ratsu, muistelin huomatessani pojan ilmaantuvan kulman takaa täysi purukuorma kottikärryissään. Musta risteytysruuna, joka oli mainio ensimmäiseksi omaksi hevoseksi, poni oli ollut tasaisen hyvä joka alueella. Muttei kuitenkaan mikään ekspertti esteradoilla, joille Mikael oli koko ikänsä tähdännyt, joten parin vuoden yhteistyön jälkeen oli Mikael vaihtanut ratsunsa hieman suurempaan ja selvästi tuliluonteisempaan estetykkiin. Niiden kahden työskentely oli toiminut paremmin kuin hyvin, mutta kasvupyrähdyksen myötä Mikaelin oli siirryttävä hevosiin, ja yhden ruunan jälkeen se olikin jo hankkinut itselleen Mintun.
”Casanova lepää taas?” Mikael kysyi yllättäen, ja mä nostin katseeni ylös tallinseinustalla kasvavista voikukista. Olin pysähtynyt oviaukkoon jumittamaan, Mikael seisoi purukärryllisineen tyhjän karsinan edessä.
”Joo. Fanny taitaa feidata mut koko jutusta”, huokaisin ulos auringonvaloon tuijotellen. Mikael ei sanonut mitään, kumosi vain kärryjensä purusisällön tyhjään boksiin. Ehkä sillä oli parempaa tietoa, ehkä ei. En tiennyt Fannyn avautumisprosentista Mikaelille tapauksessa tallin muut hevoset.
”Mä veikkaan, että se vain testaa sua”, jätkä lopulta sanoi. Käännyin katsomaan sitä, siinä se nojaili kottikärryihin mua mietteliäänä tuijotellen. En ehtinyt vastata mitään, kun pihalta kuuluva kavionkopse sai mut väistymään oven edestä.
Hymyilevä tyttö talutti Mintun sisälle talliin kehuen tammaa Mikaelille, jonka kasvoille kohosi tyytyväinen ilme. Seurasin niiden kahden sananvaihtoa hetken aikaa sivummalta, kunnes päätin lähteä satulahuoneen kautta kotimatkalle. Jos Mikael tahtoi jonkun pahaisen tallitytön kautta kostaa mulle, sai se tehdä sen rauhassa yksinään. Vai olinko mä käymässä vainoharhaiseksi? Mitäpä mulla oli varaa Mikaelin naisasioihin puuttua.
22. luku
”Ja kuten tiedämme – Jimi, nukutko sinä? Herran jestas, Niko, tökipäs se poika nyt hereille”, uskonnonopettaja Virtanen tuijotti närkästyneenä luokan takaosaan. Huvittunutta tirskuntaa kuului sieltä täältä, ja kahina täytti ilman kaikkien kääntyessä vilkuilemaan kohti takariviä.
Katsoin huolestuneena Jimiä, joka retkotti uupuneena pulpetillaan. Niko töni poikaa kyynärpäällään ja tarttui tätä lopulta hiuksista kiskoen jätkän takaisin istuma-asentoon. Jimi huojui hetken aikaa paikoillaan silmät kiinni, mutta rojahti kohta takaisin pöytäänsä vasten. Sieltä täältä luokasta kuului nauruntyrskähdyksiä, mutta mua ei huvittanut.
Vilkaisin huolestuneena luokan etuosaan päin, Virtanen tuijotti takariviin suu tiukaksi viivaksi puristuneena. Aivan kuten kaikki muutkin tässä luokassa, arvasi sekin varmasti Jimin tilan. Nainen ei kuitenkaan sanonut mitään, vaan jatkoi huokaisten selostustaan jostakin, mikä ei kiinnostanut mua sillä hetkellä paskan vertaa.
Tämä oli taas niin tätä. Miksi maikatkin lakaisivat kaikki asiat maton alle? Niiden ei tosiaan olisi ollut kovinkaan vaikeaa ohjata Jimiä ammattilaisten huomaan, mutta silti ne vain sulkivat silmänsä kaikelta ja jatkoivat elämää kuin mitään ei olisi sattunut. Vaikka Jimi rikkoi koulun sääntöjäkin. Oikeastaan mä jopa toivoin, että joku viimeinkin uskaltaisi asettua sen eteen ja katkaista koko typerän touhun. Mutta rehtoria myöten ne antoivat kaiken tapahtua, laskivat sen varaan, ettei Jimi viipyisi täällä enää kuin ne jäljellä olevat pari viikkoa. Armolla se varmasti pääsisi peruskoulun läpi, tuskinpa noista kukaan jaksaisi katsoa sitä enää yhtään ekstravuotta katsella.
Virtanen oli juuri saanut uuden kalvon lämättyä piirtoheittimelle, kun luokan takaosasta alkoi kuulua ryminää ja heti perään kakomista. Käännyin salamana ympäri, ja silmieni eteen levittäytyvä näky oli kaikkea muuta kuin mukava: Jimi oli pudonnut nelinkontin luokan lattialle ja syljeksi suustaan jotakin, minkä nimeä mä en edes tahtonut tietää. Niko istui jätkän vieressä yhtä hämillään kuin koko muukin luokka. Kukaan ei sanonut mitään, hiljaisuus oli aivan hiiskumaton.
”Jimi?” Virtanen lopulta lähti korot kopisten astelemaan kohti luokan takaosaa. Nikoonkin tuli eloa, ja jätkä nousi ylös auttamaan Jimin pystyyn. Katsoin kauhuissani veljeni kasvoja, tämä oli aivan liidunvalkea. Koko jätkä tuntui tärisevän, ja tämän otsalla helmeili kylmä hiki.
”Auttaisitko, Niko, Jimin kotiinsa?” Virtanen kysyi katsottuaan veljeäni hetken järkyttyneenä. Niko nyökkäsi, ja mäkin aloin pakata tavaroitani. Kun Nikon tukema Jimi asteli ohitseni kohti ovea, nousin mä ylös ja lähdin niiden perään. Virtanen ei sanonut mitään, mutta luokanovea sulkiessani mä kuulin sen jatkavan puhettaan kristinuskon erilaisista lahkoista kuin mitään eriskummallista ei olisi tapahtunut.
”Mikä sillä on?” parahdin syöksyessäni käytävän penkille, johon Niko oli Jimin auttanut. Jätkä kohautti harteitaan ja katsoi Jimiä avuttomana.
”Pitäisikö meidän soittaa ambulanssi?” kysyin huolestuneena. Jimi oli sulkenut silmänsä, sen kasvot näyttivät tuskaisilta.
”Ei, ei soiteta”, Niko sanoi nopeasti, mutta katsoi kuitenkin Jimiä huolestuneena. Mä vilkaisin sitä epäilevänä, mikä lääkäri sekin muka oli? Entä jos Jimillä oli myrkytystila, entä jos se… Siinä samassa mä tajusin. Käänsin katseeni Nikoon, joka hätkähti vihaista ilmettäni.
”Voi víttu, sulla on vain oma lehmä ojassa”, pihahdin. Jätkän kasvoille kohosi hämmennys, joka ei kuitenkaan yltänyt silmiin saakka. Se kusetti.
”Tajuatko sä, että Jimin henki voi olla vaarassa? Sä se ajattelet aina vain itseäsi”, tiuskaisin. Niinpä niin, jos Jimi jäisi virallisesti sekoilustaan kiinni, olisi Nikollakin tukala tilanne edessään.
”Ei sillä mitään hätää ole”, Niko tuhahti. Varmuus oli kuitenkin kaukana pojan kasvoilta, vaikka tämän äänessä uhoa riittikin. Katsoin sitä pistävästi, koko jätkä oli alkanut pikkuhiljaa kaihertaa mua.
”Mitä täällä tapahtuu?” kuului ääni käytävän päästä. Sydämeni hypähti aluksi kurkkuun, mutta helpotus oli suuri tajutessani tulijan olevan vain Terhi.
”Jimillä on jokin ongelma”, sanoin tytölle, joka asteli kulmiaan rypistäen lähemmäs.
”Ja Jessi haluaisi soittaa yksykskakkoseen”, Niko tuhahti, kun Terhi katseli penkillä lepäävää Jimiä.
”Mä voin soittaa yhdelle frendille, että vie meidät himaan”, tyttö sanoi lopulta ja vilkaisi mua odottavasti. Kaivoin ärtyneenä puhelimen repustani, ja Terhi meni etäämmälle puhumaan. Kohta ’himaan’ oli särähtänyt korvaani. Jimin koti ei ollut missään slummissa Terhin luona, se oli vain sen väliaikaispaikka.
”Haista paska”, tokaisin Nikolle, jonka kasvoille oli kohonnut omahyväinen hymy, kun Terhi ei ollut suostunut ambulanssituumaan. ”Mä sitä paitsi tiedän teidän kesäsuunnitelmistanne”, sihahdin vielä perään, vaikken itsekään tiennyt miksi. Niko katsoi mua ensiksi yllättyneenä, mutta sitten sen kasvot muuttuivat ilmeettömiksi.
”Ja tuon pitäisi liikuttaa mua?”
”Mä en anna Jimin lähteä sun mukaasi”, tokaisin takaisin. Jätkän ylimielisyys otti mua päähän.
”Sulla kun on niin hyvä päätäntävalta Jimin suhteen”, Niko tuhahti sarkastisesti.
”Sitten mä kerron Terhille”, sanoin katsoen etäämmälle, missä tyttö juuri lopetti puhelua. Niko ei ehtinyt vastata mitään, mutta vilkaisi mua varoittavasti.
”Okei, ne on pihalla vartissa. Meidän pitää viedä Jimi sinne”, tyttö ilmoitti iskiessään luurin takaisin käteeni.
Raapustelin matikanvihkoni marginaaliin äkäisiä ukkeleita. Oona vieressäni kurkkasi tekemisiäni uteliaana, mutten jaksanut sanoa sille mitään. Terhin kaverit olivat tulleet hakemaan nuorenparin koulun pihalta, mutta asia ei tosiaankaan ollut piristänyt mieltäni yhtään. Punaista ruosteromua olivat ajaneet selvästi sekopäiset äijät, joista toinen oli heilutellut kossupulloa kädessään ja luukuttanut heviä stereoista. Olin katsellut synkkänä kauempaa, kun Niko auttoi Jimin takapenkille, ja Terhi asettautui pojan viereen.
Tiesin, ettei sen olisi pitänyt mennä niin. Mun olisi pitänyt soittaa äidille, että olisi tullut hakemaan Jimin kotiin. Mutta Niko ja Terhi eivät olisi ikinä suostuneet siihen, ja Jimikin olisi tajuihin päästyään suuttunut mulle.
”Sivu ysiviis”, Oona sihahti mulle, kun monistushuoneesta takaisin luokkahuoneeseen palannut maikka asteli meitä kohden tuima ilme kasvoillaan. Tartuin rivakasti kirjaani ja selasin kuumeisesti Oonan ilmoittamaa sivua, mutten ehtinyt edes puoliväliin, kun opettaja jo tarttui kirjaani katsoi mua vakavasti.
”Rehtorin kansliaan, mene”, maikka sanoi hiljaisella äänellä, mutta arvasin koko luokan kuulevan, sillä kaikki olivat äkisti hiljentyneet. Rupesin hitaasti keräämään tavaroitani, mutta maikka kehotti mua kiirehtimään, ja Oonaan avuttomana vilkaisten mä lähdin astelemaan ulos luokasta.
Lähdin astelemaan käytävää pitkin opettajainhuoneen suuntaan, tällä kertaa tunti oli jo valmiiksi yläkerrassa. Epätietoisuus velloi mielessäni, mitähän Jimi oli nyt tehnyt? Toki mä automaattisesti oletin kyseessä olevan Jimin, sillä koko kouluaikana mua ei oltu kutsuttu kansliaan yhtä tiiviisti kuin nyt vikana vuonna. Siis heti, kun Jimi oli ilmaantunut takaisin piireihin.
Käännyin kulman ympäri, mutten ehtinyt sen pidemmälle, kun hämmästys jo löikin vasten kasvojani. Rehtori seisoi huoneensa ulkopuolella, eikä se ollut yksin. Aina yhtä punakkakasvoinen Veikko tuijotti miestä jurona, ja tämän vieressä seisoi äiti, joka näytti kalpealta kuin aave.
”Äiti?” lipsahti huuliltani, ja mutsi käänsi siniset silmänsä hitaasti muhun. Tajusin niissä olevan kyyneliä, äiti näytti muutenkin olevan todella… outo.
”Mitä on tapahtunut?” katsoin kysyvänä äitiä, reksiä ja jopa Veikkoakin. Jälkimmäisen kasvot näkyivät olevan kestonyrpistyksessä, aivan kuin joku olisi kokoajan roikottanut koiranpaskaa sen nenän alla. Kaipa koulun yleissivistävä ilmapiiri oli liikaa sen barbaarinaivoille.
”Jessi, hyvä kun tulit”, rehtori sanoi ja hiljeni sitten. Miehen olemus meni vaikeaksi, se alkoi väännellä käsiään. Vilkaisin Veikkoon päin, se raapi vatsaansa mahdollisimman välinpitämättömänä, kun taas äiti tuijotti lattiaa lähes hysteerisen näköisenä. Katsoin sitten takaisin rehtoriin päin, aloin jo aavistella pahinta.
”Niin… Mulla on vähän ikäviä uutisia. Jimi on joutunut auto-onnettomuuteen”, rehtori sanoi lopulta hiljaisella äänellä. Katsoin miestä hetken tajuamatta kuulemaani. Sitten sanat iskivät mieleeni, ja jokin kylmä humahti lävitse vartaloni. Aivan kuin vatsani olisi kääntynyt ympäri.
23. luku
Tuijotin sairaalan vaaleanharmaata lattiaa. Oloni oli sekainen, kaikki oli edennyt hyvin nopeasti. Hetken shokin jälkeen mä olin saanut rehtorilta kysyttyä että mitä oli tapahtunut, mutta tämä oli vain pudistanut päätään surkeana.
”Koulua ei ole informoitu vielä kunnolla, mutta ilmeisesti jonkinlainen tieltä suistuminen… Kolme uhreista on viety sairaalaan. Heidän tilastaan minulla ei ole tietoa”, reksi oli sanonut. ”Neljäs – mitä ilmeisimmin kuljettaja – oli kuollut jo kolarissa.”
Toisin kuin muut ehkä olisivat odottaneet, oli helpotus räjähtänyt sisälläni. Kyyneleet olivat alkaneet kirvellä silmiäni, enkä ollut meinannut saada sanaakaan ulos.
”Ei se voinut olla Jimi!” olin lopulta saanut kähistyä. ”Jimi ei ajanut, se oli jo valmiiksi lähes taju kankaalla, kun se meni siihen autoon.”
Siinä vaiheessa äidiltä oli päässyt jonkinlainen helpottunut kirahdus, ja se oli hypähtänyt hämmästyneen Veikon kaulaan. Kostuneiden silmieni lävitse olin nähnyt äidin helpottuneesta itkusta hytkyvät hartiat sekä Veikon, joka ei taaskaan ollut osannut päättää pitäisikö sen olla hyvillään vaiko äärimmäisen pettynyt.
”No – mutta sehän on äärimmäisen hienoa kuulla”, oli rehtori lopulta sanonut kravattiaan häkeltyneenä oikoen. Kaipa sekin oli jo valmistellut mielessään surullista kuolinpuhetta Jimin muistoksi. Onneksi sen päähän ei ollut siinä vaiheessa pälkähtänyt kysyä mitä ja mistä mä moisia juttuja tiesin. Mutta kaikille pääasia tuntui sillä hetken olevan se, että Jimillä oli yhä toivoa.
Katseeni vaelsi pitkin käytävän lattiaan. Näkökenttääni astuivat vaaleat terveyskengät, mutta ne jatkoivat matkaansa pysähtymättä. Joku hoitajatäti varmaan.
Seuraa punaista viivaa, ajattelin mielessäni. Ainoa juttu, jonka koko sairalaasta olin ennestään muistanut. Alakerrassa oli ollut useita väriteippejä lattioissa, mummot olivat huristelleet rollaattoreillaan kohti kanttiinia nitropurkit vaaleanpunaisten aamutakkien rintataskuissa kilisten. Sitähän sairaalat olivat mulle aina olleetkin: parannuksen ja kuoleman kotitaloja. Nuoret ihmiset paikattiin, vanhat menivät suosiolla tekemään kuolemaa. Mutta tällä kertaa se kuolema oli hutaissut pelottavan läheltä, osunut nuorempaan polveen. Vahingossa vai tarkoituksella, oliko se tyyppi ansainnut oikeasti kuolla? Ansainnut. Pitikö kuolema ansaita, negatiivisessa vaiko positiivisessa mielessä?
Muistelin jätkän kasvoja, vaikken ollutkaan kiinnittänyt niihin sen erityisempää huomiota. Sain mieleeni vain mustan rasvaisen letin sekä arpisen naaman. Tyypillä oli ollut keltainen hymy ja tummat silmät. Jäiköhän sitä moni kaipaamaan, vanhemmat ehkä? Kaverit tai tyttöystävä?
Ajatus tuntui oudolta. Päättikö joku oikeasti kenen vuoro oli lähteä? Jos päätti, niin minkä takia Jimi sai vielä jäädä, mutta se poika joutui lähtemään? Ihan yhtä hyvinhän se olisi voinut olla Jimikin. Vai oliko kuolema sittenkin lahja, pakotie kärsimyksistä?
Päätäni alkoi särkeä, kysymykset olivat liian vaikeita. Niitä vain ei tullut koskaan muulloin mietittyä, kuolema oli niin nykyelämästä eristettyä. Kyllähän sille tv-sarjoissa ja valkokankailla nyyhkytettiin, mutta jokainen katsojakuntaan kuuluva osasi erottaa totuuden ja sadun. Niinpä shokki olikin iso, kun joku katosi rinnalta.
Nostin katseeni ylös, kun askeleet kauempaa käytävältä lähestyivät. Harmaahiuksinen, valkoiseen takkiin pukeutunut mies asteli meitä kohden silmälasiensa asentoa ammattitaitoisen näköisenä kohentaen.
”Rouva Leinonen?” mies kysyi ja ojensi kättään huolesta sekaisin olevaa äitiä kohden. Lekuri esittäytyi joksikin, mitä en enää jälkeenpäin muistanut, mutta rinnassa roikkuvasta lapusta päättelin nimeksi Severi Karppanen. Siinäpä vasta juhlallinen nimi, jos tilanne olisi ollut toinen, ei pokkani olisi välttämättä pitänyt.
”Jimillä oli jossakin määrin tuuria mukana”, mies hymähti. ”Ainoana neljästä uhrista hänellä ei ainakaan toistaiseksi ole havaittu pysyviä vammoja.”
Kukaan ei kommentoinut mitään. Vilkaisin äitiä, tämä puristi Veikon kättä lähes hysteerisenä. Veikko tuijotti lääkäriä tylsistyneenä, kaipa se olisi toivonut Jimille vähintäänkin elinikäistä halvaantumista.
”Painotan kuitenkin sanaa toistaiseksi. Jimi on nyt teho-osastolla, hän sai kolarissa kalloonsa joitakin vammoja, joiden vakavuudesta emme ole vielä varmoja”, lääkäri jatkoi, ja mutsi näytti siltä kuin olisi voinut purskahtaa itkuun hetkenä minä hyvänsä.
”Mitäs uutta siinä on, sillä pojallahan on ollut päävammoja syntymästään saakka”, Veikko murahti puoliääneen, ja lääkäri vilkaisi äijää ilmeettömänä.
”Lisäksi Jimillä murtui käsi, joka on nyt kipsattu, leikkausta ei onneksi tarvittu”, lekuri jatkoi ja lisäsi vielä, että mustelmia ja ruhjeitakin oli siellä täällä. Enempää en enää jaksanut kuunnella. Veri kohisi päässäni. Jimi oli selvinnyt. Mutta se makasi teholla. Itsenäinen ja oma-aloitteinen veljeni letkuissa sairaalan sängyssä. Muuta päähäni ei sillä hetkellä mahtunutkaan.
”Voidaanko me mennä – ?” mutsi sopersi. Lääkäri hymyili laimeasti ja pudisti päätään.
”Olisi ehkä parempi, jos tulisitte huomenna uudestaan.”
”En mä mun lastani tänne yksinään jätä”, mutsin kasvoille kohosi lähes hysteerinen ilme.
”Jimi on osaavissa käsissä, raportoimme tietysti teille heti, jos jotakin tapahtuu – suuntaan taikka toiseen”, lääkäri sanoi rauhallisena. ”Tällä hetkellä Jimi ei ole edes tajuissaan, teistä on hänelle enemmän hyötyä sitten, kun hän on herännyt ja tekin olette levänneitä.”
Mutsi tuijotti lääkäriä hetken, mutta suostui lopulta lähtemään. Yö oli tulossa ja lekurin mukaan Jimin tila oli hyvin vakaa. Niin, toistaiseksi. Se taisi olla ammattialan suosituin termi.
”Vielä yksi asia”, lääkäri sanoi hetken mietittyään. Miehen silmät mittailivat luhistumisen partaalla olevaa äitiä sekä paikoillaan jurottavaa Veikkoa. Lopulta se nyökkäsi Veikkoa hieman sivummas. Yllätys paistoi Veikon kasvoilta, mutta nopeasti se naamioi sen ärtyneisyydeksi.
Lääkäri puhui vaimealla äänelle Veikolle hetken. Ilme Veikon kasvoilla synkkeni synkkenemistään, kunnes se lopulta murahti, ettei Jimi ollut sen poika eivätkä Jimin tekemiset siis sille kuuluneet.
Vilkaisin äitiä, jonka ilme oli jäykistynyt. Se taisi arvata saman kuin minäkin, lääkäri selvästi puhui Jimin päihtyneestä tilasta.
”Pojan papereita läpikäydessäni huomasin, ettei tämä ollut ensimmäinen kerta”, lääkäri sanoi nyt ääneen Veikolle, joka oli lähtenyt astelemaan takaisin luoksemme. ”Kehottaisin teitä siis vakavissanne pohtimaan, onko Jimillä ollut ennenkin taipumuksia liikakäyttöön.”
Katsoin valkotakkista miestä mykistyneenä, ilme tämän kasvoilla oli tiukka. Niin outoa kuin se olikin, syttyi sisälläni pieni toivonkipinä. Ehkei asiaa tällä kertaa jätettäisikään sikseen… ehkä Jimi viimeinkin saisi apua. Äiti ja Veikko eivät tuntuneet kuitenkaan olevan samaa mieltä. Katse lattiaan painuneena äiti lähti kulkemaan kohti hissiä, ja Veikko nykäisi mut käsivarresta matkaansa.
Kävelimme läpi sairaalan ala-aulan kohti ulko-ovia ja parkkialuetta, Veikko ei puhunut mitään, ja äitikin pysyi vaiti. Ajatukset risteilivät mielessäni, äiti ei siis aikonut kertoa niille mitään. Veikkoa tuskin edes kiinnosti. Äiti ei selvästikään tahtonut myöntää poikansa ongelmaa edes itselleen, vaikka kyllähän mä sen jo ennestäänkin tiesin. Kaipa se pelkäsi, että viranomaiset puuttuisivat Jimin asioihin, mikä sinänsä ei olisi ollut yllättävää. Äiti ei vain tajunnut, että tätä menoa se menettäisi Jimin joka tapauksessa, parhaimmillaan jo ennen kuin jätkä ehtisi edes autokouluikäänsä saavuttaa. Ja kun Jimi kerran potkaisisi tyhjää, se ei enää takaisin palaisi – jopa Veikon apinanaivot tajuaisivat sen. Niin pirun pienestä elämä oli kiinni, juurihan sekin oli tänään huomattu. Väsyneenä mä kapusin Saabin takapenkille, huominen koulupäivä tuntui kaikkea muuta kuin mukavalta.
24. luku
”Jessi, hei Jessi!”
Käännyin ympäri ja huomasin Nikon harppovan mua kohden tulkitsematon ilme kasvoillaan. Laskin katseeni lattiaan, en olisi jaksanut vastata enää yhteenkään Jimiä koskevaan uteluun. Olisi kai pitänyt askarrella kotona juliste, johon olisin kirjoittanut kissan kokoisin kirjaimin lääkärisedän eilisen diagnoosin.
”Miten se voi?” Niko kysyi saavutettuaan mut. Katsoin poikaa hetken ja kohautin harteitani.
”Kai se on ihan okei. Tai no, murtunut käsi ja joku pääjuttu, en mä tiedä”, huokaisin. Niko nyökkäsi, ja sen ilme näytti selvästi helpottuneelta. Mitä ihmettä, kiinnostiko Jimin tila muka Nikoa, oliko se jätkä viimeinkin keksinyt mitä tunteet tarkoittivat?
”Mitenkäs teidän porukat, taisivat olla aika huolissaan?” Niko virnisti, ja pieni hymy kohosi munkin huulilleni.
”Joo, mutsi hyppi seinille ja oli ihan paniikissa, Veikko ei tainnut tietää pitäisikö sen surra vai iloita”, hymähdin. ”Ja faijasta mä en tiedä. Ehkei ne edes ole tavoittaneet sitä, äiti ainakaan ei onnistunut, vaikka se yritti melkein koko yön.”
Niko naurahti ja pudisti päätään. Sen silmin meidän perheen touhut ehkä vaikuttivat sekopäisiltä – sitähän ne oikeastaan olivatkin.
”Sun olisi pitänyt nähdä mutsin ilme, kun se lekuri alkoi urputtamaan Jimistä”, aloitin, kun lähdimme kävelemään kohti alakertaa, jossa molemmilla olisi seuraava tunti. Niko vilkaisi mua kysyvänä.
”Jotain jätkän päihtymisestä ja aiheeseen liittyvistä ongelmista”, tokaisin kevyesti, mutta vierelläni kävelevän Nikon ilme valahti. Katsoin tätä hämmästyneenä ja olin juuri avaamassa suutani kysyäkseni mitä nyt, kun jätkän kasvoille kohosi outo ilme. Pysähdyimme luonnontiedeluokkia sisältävän käytävän keskelle, Nikon tuijotus tuntui hyvin epämukavalta.
”Mitä se sanoi?” poika tiukkasi. ”Jessi, sun on pakko kertoa mulle.”
”Öh… No siis jotakin se valitti että Jimi oli ihan kamoissa ja ettei ollut ensimmäinen kerta… en mä tiedä”, sanoin katsoen edessäni seisovaa Nikoa hieman säikähtäneenä. Pojan silmistä loisti jokin outo kiilto.
”Puhuiko se mitään musta?” Niko tivasi ärtyneenä. Katsoin sitä kuin järkensä menettänyttä. Siis kuka, lääkärikö? Haloo, Niko, Jimi se siellä sairaalassa makasi, et sinä.
”No ei tietenkään, miksi se olisi?” hymy meinasi hiipiä huulilleni, Niko sekoili nyt oikein pahemman kerran. Tai sitten se vain vedätti mua ihan helvetín hyvin.
”Víttu, älä sä esitä mulle kysymyksiä, tajuatko sä, ettei mulla ole varaa jäädä enää mistään kiinni?” Niko huudahti äkkiä vihaisesti. Tuijotin jätkää järkyttyneenä, mistä se nyt yhtäkkiä oli noin suuttunut? Ei mua oikeastaan edes pelottanut. Nikolla ei ollut mitään oikeutta ryppyillä mulle, mun veljeni makasi sairaalassa teholla, ja tämä herra oikukas tässä jaksoi kihistä jostakin erittäin mitättömästä aiheesta.
”Äläkä sä ala huutamaan mulle. Mulla on tällä hetkellä muitakin ongelmia kuin sun vainoharhaiset epäilysi”, tiuskaisin. Se oli Nikolle tarpeeksi, jätkä tarttui mua harteista kiinni ja ravisti.
”Sä et Jessi nyt tajua! Jos Jimi jää tästä kiinni, niin ne kaikki johtolangat kulkevat mun kauttani, ne saavat mutkin!” Niko huusi, ja sen ote harteissani tiukkeni.
”Mä en tiedä siitä mitään, eikä sun ongelmasi jaksa kiinnostaa mua nyt! Yritä nyt tajuta, että Jimi makaa sairaalassa taju kankaalla, tuskinpa se itse tällä hetkellä kamalasti pääsee asioistaan päättämään! Enkä mä tiedä mitään siitä, sinä se tässä sen jutuista parhaiten olet selvillä”, sähisin ja yritin riistäytyä irti jätkän otteesta. Kyyneleet polttelivat silmiäni, vihan, surun ja pelon kyyneleet. Tuijotin äkäisenä edessäni seisovaa Nikoa, tämän katseessa paloi yhä se outo pakkomielisyyden kaltainen katse.
”Mitä te riehutte?” kuului äkisti ääni takaamme. Käännyin ympäri niin paljon kuin Nikon rautainen ote salli ja kohtasin Mikaelin kasvot. Tämän kulmat olivat rypistyneet hienoisesti, ja sinisissä silmissä välkkyi hienoinen ihmetys.
Niko hölläsi otettaan hartioistani, nyt se tuijotti vihaisena Mikaelia, joka ei tuntunut välittävän ollenkaan. Jätkä käänsi vaaleat silmänsä muhun ja katsoi ymmärtäväisenä.
”Mä kuulin Jimistä”, Mikael sanoi vakavalla naamalla. Nyökkäsin yrittäen räpytellä kyyneleitä silmistäni.
”Mä olen oikeasti tosi pahoillani. Varsinkin, kun mä… no, äh – ” Mikael ei saanut sanoja ulos suustaan, mutta arvasin sen meinaavan sitä kertaa, kun se oli haukkunut Jimin sekopääksi. Nyökkäsin kuitenkin vaitonaisena ymmärtämisen merkiksi.
”No víttu, leperrelkää nyt vielä vähän enemmän”, Niko ärähti ja siirsi katseensa Mikaelista takaisin muhun.
”Älä katso mua, mä en edelleenkään tiedä mistään mitään”, tiuskaisin ennen kuin Niko ehti kysyä mitään.
”Mä en usko sua, sä vain haluat, että Jimi jää kiinni ja sä pääset siitä eroon”, Niko sanoi katsoen mua vihaisesti.
”Ei ole totta, sä et tiedä mistään mitään!” huudahdin, enkä enää jaksanut välittää kyynelistä, jotka nyt valuivat vapaina poskilleni.
”Hei, älkää nyt tapelko, ei toi auta mitään”, Mikael huokaisi ottaen hitaasti askeleen lähemmäs.
”Mene sinä homo paijaamaan niitä hevosiasi, et sä mistään mitään kuitenkaan tajua”, Niko sylkäisi, ja Mikaelin ilme muuttui myrskyisäksi.
”Ketä sä tässä homoksi haukut, víttu, tuollainen @!#$ kaksinaamainen kusípääpukki”, Mikael sihahti.
Tilanne olisi voinut edetä vaikka kuinka pitkälle, ellei vanhaneiti Loikkanen olisi juuri ilmestynyt käytävän toiseen päähän jo valmiiksi moittiva ilme kasvoillaan. Naisella oli tapana haistaa ikävyydet noin kahden pilkku viidentoista kilometrin päähän, varmaan se nytkin oli saanut jonkun ihme signaalin päähänsä kesken kahvinryystämisen.
”Mitäs täällä tapahtuu?” Loikkasen haukansilmät mittailivat tilannetta epäilevänä. Nikon verenhimoinen ilme siirtyi Mikaelista kemianopettajaan, ja jätkän ilme muuttui kyrpiintyneeksi. Mikaelin poskilla paloivat vihan läikät, ja jätkä käänsi katseensa äkäisenä opettajaan. Mä seisoin niiden takana hiljaisena kyynelviirut poskillani.
”Voi teitä”, Loikkanen huokaisi kaikkien hämmästykseksi. ”Jimin onnettomuus koskettaa toki meitä kaikkia, mutta yrittäkää nyt rakkaat ihmiset hillitä niitä tunteitanne edes koulupäivän ajan. Jos tuntuu liian pahalta, voitte lähteä kotiin, mutta myös me aikuiset kuuntelemme teitä, koulukuraattori – ”
”Joo, joo, painu nyt víttuun siitä sen paskanvuodatuksesi kanssa”, Niko ärähti ja sai kun saikin Loikkasen palopuheen vaimenemaan.
”Niko Anttila”, niin Loikkasen ääni kuin olemuskin oli hetkessä muuttunut Äiti Teresasta jäistä vihaa tihkuvaksi kemianopettajaksi, ”ymmärtänet varmasti, ettei moista kielenkäyttöä voida enää lukea onnettomuuden aiheuttamaksi hysteriaksi?”
”Ihan miten vain”, Niko tuhahti ja kääntyi kannoillaan ympäri. Ennen kuin Loikkanen ehti paksujen linssien takaa tuijottavia silmiään räpäyttää, oli jätkä jo kadonnut aulaan.
”Niko, heti takaisin, tämä ei jää tähän!”, nainen yritti, mutta turhaan. Lopulta se kääntyi huokaisten Mikaeliin ja muhun päin.
”Jessi, mene vessaan siistiytymään. Ja Mikael, edes sinulta mä olisin odottanut järkevää ja asiallista käytöstä. Skarpatkaa nyt vähän”, se tuhahti ja lähti sitten astelemaan korot kopisten kohti opettajainhuonetta.
”Voi víttu, mikä aamu”, huokaisin painaen käteni silmilleni. Mikael astui viereeni taputti selkääni lohduttavasti.
”Niko on yksi ainoastaan itseään ajatteleva kusípää, älä siitä välitä. Sen sijaan mua hävettää nyt, sillä joudun pyytämään sulta pientä palvelusta, et pystyisi tulemaan tänään tallille?” Nikon kasvoilta loisti selvä anteeksipyyntö, kaipa käsky siis tuli Fannylta saakka. Siinä vaiheessa mä en voinut muuta kuin voihkaista ja nyökätä. Jos Fanny vielä ilmoittaisi Casanovan kohtalon, en mä varmaan enää kestäisi. Vilkaisin Mikaelia voipuneena, kaipa meillä kahdella sitten oli jonkinmoinen aselepo meneillään.
25. luku
”Hienoa, että sä pääsit tulemaan näin lyhyellä varoitusajalla”, Fanny huikkasi tarhan portilta, kun mä lopulta saavuin tallipihaan. Oloni oli nuutunut ja voimaton, mutta olin kuitenkin tyytyväinen että olin päättänyt lähteä. Kotona istuminen oli kamalaa, eikä äiti huolinut mua mukaan sairaalaankaan, kaipa se pelkäsi mun kielivän lääkäreille Jimistä ja tämän tavoista. Mitäpä mä sielläkään olisin toisaalta tehnyt, Jimi ei ollut kovin puheliaassa tilassa, ja äitikin heilui hysterian partaalla.
”Mitäs sanot?” Fanny nyökkäsi tarhaan päin. Katsoin lankkuaitauksen sisällä häntä kaarella ravaavaa hevosta. Ei, ponia. Todella pientä ponia. Rautias tamma kiisi aidanvierusta niin kovaa kuin jaloistaan pääsi siirtymättä kuitenkaan laukkaan. Punertava harja hakkasi vasten lihaksikasta kaulaa, ja paksun otsatukan alta vilkkuivat kirkkaat silmät, joitten väliä koristi terävä, valkoinen piirto.
”Aika virkku”, totesin seuratessani sukkien koristamien jalkojen liikettä. Tamma pysähtyi keskelle tarhaa hetkeksi ja tuijotti pää ylhäällä kohti ratsastuskenttää. Sen sieraimet värisivät hetken suurina, kunnes se lähti päätään heilauttaen jatkamaan matkaansa.
”Aika virkku? Mä sanoisin liian”, verkalleen tallista luoksemme pihan läpi astellut Mikael tokaisi. ”Toi poni tuotiin tänne pari päivää sitten, eikä se koko aikana ole muuta tehnyt kuin juossut. Ja silti sille täytyy syytää saman verran kauraa kuin noille muille yhteensä.”
”Älä nyt, Mikael, liioittele”, Fanny tuhahti. ”Diana on kovatasoinen kisaponi, suurille radoille jo liian iäkäs tosin. Meidän pienemmille ratsastajille se soveltuu oikein hyvin.”
”Sitten kun niitä vielä uskaltaisi tuon selkään päästää” Mikael huomautti. ”Tuskin ne edes saa sitä pysähtymään.”
”Siitä mun pitikin sulle, Jessi, puhua”, Fanny totesi välittämättä poikansa kommentista. Mikael ei virkannut asiaan mitään, työnsi vain heinänkorren suuhunsa kuin paraskin maajussi ja nojautui puuaitaa vasten seuraamaan tamman ravaamista.
”Mä haluaisin, että sä kokeilisit ratsastaa tuota ponia”, Fanny jatkoi katse tiiviisti tammaa seuraten. Vilkaisin naista otsaani rypistäen.
”Miksi?”
”Te olette Mikaelin kanssa meidän taitavimmat ratsastajamme, ja sä kuitenkin olet teistä pienikokoisempi”, Fanny totesi ammattilaisen äänensävyllä. Vilkaisin tarhassa kiitävää ponia. Ei. Mä en tuon selkään nousisi, en nyt. Ei mua kiinnostanut kuin Casanova. Eikä oikeastaan sekään juuri nyt, en mä pystyisi keskittymään hevosen selässä istumiseen. Jimi oli vallannut ajatukseni, mulla ei tosiaan ollut aikomustakaan nousta vauhkona tarhassa kaahaavan, ventovieraan ponin selkään.
”En mä nyt”, huokaisin, ja niin Fanny kuin Mikaelkin kääntyivät puoleeni hämmästyneinä. Kaipa ne olivat olettaneet mun pomppivan riemusta kattoon. No, ehkä joku muu niin olisi tehnytkin, mutten mä.
”Jessi, hei, harkitse nyt vielä”, Mikael puuskahti. Hah, ajattelin mielessäni. Jätkällä vain oli oma lusikkansa sopassa, ilmeisesti Fanny pakottaisi sen ponin selkään vaikka väkisin. Mikael ja pieni tamma olisivat kieltämättä melko koominen näky yhdessä, ja juuri sitä jätkä taisi pelätäkin.
”En mä nyt pysty”, sanoin ja käännyin ympäri. Lähdin astelemaan kohti tallia samalla kuunnellen, kuinka Fanny komensi Mikaelia satuloimaan ponin ja ilmaantumaan kentälle vartin kuluttua. Saatoin sieluni silmin nähdä kuinka Mikael kumartui happamana poimimaan riimunnarun ja lähti pyydystämään virkeää pikkuponia tarhasta.
Casanova seisoi suurena ja rauhallisena karsinassaan. Tallissa oli hämärää ja viileää, mukavan hiljaista. Casanova höristi korviaan lähestyessäni sitä, ja yritti tunkea kuonoansa kaltereiden välistä ulos. Hymyilin sille ja sipaisin hevosen samettista turpaa. Mun oli ollut sitä ikävä. Ihan niin kuin mun oli nytkin ikävä Jimiä. Odottaminen oli kaikista kauheinta, myös Casanovan suhteen. Aloin olla jo sataprosenttisen varma, että menettäisin hevosen. Miksi siis tekisin Fannylle mitään palveluksiakaan, hoitakoot itse jukuripääponiensa liikutukset.
Ovelta alkoi kuulua kopinaa, käänsin katseeni sinne päin ja näin myrskynmerkkinä kävelevän Mikaelin astelevan talliin intoa puhkuva poni vierellään. Samalla sekunnilla avautui satulahuoneen ovi, ja viitisen tyttöä pelmahti sisälle talliin. Hymy levisi Mikaelin kasvoille, ja ylpeänä se sysäsi riimunnarun ensimmäisen pikkutytön käteen. Hyvä ettei likka haljennut onnesta, narua rystyset valkoisina puristaen se talutti ponin karsinaansa ja alkoi harjaamaan. Muut katselivat tallin perältä mustasukkaisina, omat hoitoponit tuntuivat aina kalpenevan uutuudenviehätyksen rinnalla.
Casanova siirtyi etsimään heiniä purujensa joukosta, ja mä suuntasin kulkuni kohti satulahuonetta. Näin Mikaelin jo ovelta, se tutki poniosaston varusteantia, eipä tainnut superlahjakkaan kisaponin hintaan sisältyä omia kamoja.
”Ota Nasun satula”, totesin kulkiessani pojan ohitse. Tämä kääntyi katsomaan mua, ja huomasin jätkän katseessa kiukun. Se kumartui vaitonaisena kohti suojalaatikkoa ja kaivoi käsiinsä pienikokoisen parin jännesuojia.
”Mikset sä pyydä jotain niistä tallitytöistäsi, jos toi on kerran noin vastenmielistä?” kysyin lopulta, kun jätkä oli kerännyt kaikki varusteet äkäisenä käsiinsä.
”Ne on kaikki liian fägäreitä”, Mikael tuhahti. ”Enkä mä tiedä milloin ne täällä käy ja milloin ei.”
”Selvä”, totesin ja käännyin tutkimaan Casanovan suitsia. Niitä ei selvästi oltu pyyhitty vähään aikaan, olisin melkein voinut pestä ruunan kamat nyt…
”Miten sä voit pelätä noin pientä ponia?” Mikael kysyi lopulta. Nostin katseeni hämmästyneenä, mitä ihmettä se oikein houraili?
”Ei kukaan kieltäydy ilmaisesta ratsastuksesta, jos hevonen ei ole sekopää. Eikä toi poni ole”, Mikael jatkoi, ja erotin härnäävän sävyn sen äänestä. Jaahas, nyt se yritti huiputtaa mut tamman selkään välttyäkseen itse nolaukselta. Eihän sitä oltu enää vuosikausiin ponien selässä nähty, totta kai se olisi suuri häpeä nuoriherra hevosmiehelle.
”Et sä mua kuseta”, sanoin huolettomasti. ”Kukahan se tässä pelkuri on, kun maine menee ponilla ratsastettaessa?”
”Mä sentään uskallan nousta sen selkään”, Mikael totesi. ”Casanovan varma ja vakaa askel on tainnut tuudittaa sut takaisin urankiertäjä-kopukoiden kastiin. Se hevonen on ihan tylsä ja helppo, koittaisit joskus jotakin haastavampaa.”
Pojan silmiin oli syttynyt kiilto, jätkä ei aikonut antaa periksi. Olisin hyvinkin voinut vain kohauttaa harteitani ja astella ulos tilanteesta, mutta vihasin periksi antamista. Etenkin, kun Mikael oikein kerjäsi kunnon sanaharkkaa. Casanova nimittäin osasi olla kaikkea muuta kuin varma ja vakaa, Mikael tiesi sen tasan yhtä hyvin kuin mäkin.
”Juurihan sä annoit ymmärtää, että se poni on erittäin täysipäinen”, huomautin, mutta Mikael ei hetkahtanutkaan.
”Täysipäinen joo, mutta ei mikään tylsä kaakki. Voi vitsi, Jessi, sä olet tosiaankin taantunut. Odota vain, parin vuoden kuluttua sä et uskalla ratsastaa ilman taluttajaa”, Mikaelin ääni iskeytyi vereni kiehumaan pistävinä sanoina suoraan tajuntaani. Tiesin sen joka ikisen sanan olevan provosoivaksi tarkoitettu, se tahtoi vain ärsyttää mua – mutta piru vie, se onnistui siinä paremmin kuin hyvin!
”Mikael, mitkä kamat mä pistän sille?” kuului äkisti ääni ovelta, ja Dianaa harjaamaan patistettu pikkutyttö tuijotti poikaa odottavana. Mikael vilkaisi mua merkitsevästi ja ojensi käsissään pitelemänsä varusteet tytölle.
”Ai kumpi teistä siis menee sillä?” tyttö kysyi uteliaana.
”Vissiinkin mä, kun ei toi Jessi uskalla”, Mikael sanoi katsoen samalla mua tiiviisti, haastavasti. Mieleni teki räjähtää, tarttua haasteeseen, mutta juuri sitä Mikael toivoikin. Se tiesi, että mä elin Jimin onnettomuuden aiheuttamassa tunnekuohussa, eikä se epäillyt käyttää sitä hyväkseen.
”Mitä, mikset? Se on Jessi tosi kiltti – ” tyttö alkoi selittämään, ja silloin multa paloi pinna.
”Joo, joo, painukaa nyt víttuun molemmat, että mä voin vaihtaa ratsastuskamat”, ärähdin lopulta, ja tyttö lähti hämmästyneenä satuloimaan ponia. Mikael sen sijaan ei hetkeen liikkunut, kunnes se lopulta omahyväinen hymy naamallaan poistui tallin puolelle. Samalla hetkellä mä jo kaduinkin, jätkä oli saanut maineensa pelastettua, mä taas langennut sen typerään ansaan.
”Hyvä, Jessi, mainiota!” Fannyn ääni kiiri läpi pölyävän kentän. Poni allani eteni tasaista laukkaa, se ei rikkonut raville eikä lähtenyt kiihdyttämään. Vaikka käteni alkoivatkin jo olla hellinä puolipidätteistä, olin itsekin melko tyytyväinen tulokseen. Alussa tamma oli siirtynyt pienimmästäkin pohkeenliikautuksesta kiitoraviin, josta käyntiin siirtyminen pysähdyksestä puhumattakaan oli ollut työn ja tuskan takana.
Vilkaisin nopeasti kentän laidalle, Mikael nojaili aitaan äidistään parin met
|