Lähettäjä: [[suvie
Päivämäärä: 10.2.09 18:16:46
Sennnu, thaks. Ja tuo Kalle-Kustaa kuulosti aika pirun hyvältä :)) Mä nyt ajattelin kuitenkin tympeillä ja antaa sen Kallen olla rauhassa :>
Ja kiitti, toi ihan palautekin. Mä yritän muistaa, mutta tapojahan on tunnetusti vaikee korjata :)
--
Seuraavana päivänä koulussa minulla oli huono olo. Oikeasti, olin varma että hetkenä minä hyvänsä oksentaisin. En kyllä muutenkaan ollut kauhean hyvässä kunnossa, minua itketti vieläkin, tunsin itseni petetyksi.
- Ne on kusípäitä, kuulin äkkiä vierestäni ja huomasin Sampan mittailevan seiniä katseellaan. En edes tiennyt mistä tämä oli siihen niin hiljaa ilmestynyt. Huomasinpa vain hymyileväni tälle typerästi pojalle.
- Anssi kerto mulle mitä ne oli puhunu, Samppa vain jatkoi. Tuhahdin pienesti, olin aivan varma että se jätkä oli satuillut mitä vaan. Idiootti.
- Just, mutisin ja Samppa istuikin viereeni.
- Oikeesti, se oli sanonu sua tympeeks, ku sä et oo helppo.
- Kiva, sanoin ja painoin silmäni kiinni. Nyt Samppa varmaan nauraisi minulle ja lähtisi.
- Oikeesti, älä välitä niistä. Mutta kuitenkin se on pahoillaan, Samppa jatkoi ja huokaisi sitten.
- Mistä sä sen sitten tunnet? en voinut olla kysymättä ja kieltämättä äänessäni oli halveksuvaa sävyä.
- Tunnen vaan, jätkä mutisi ja päätin itse lähteä. Minä menisin kotiin nyt, päätin.
- Sano Patulle, et mä lähin himaan, totesin Sampalle ja lähdin ulko-oville päin. - Ja sano sille Anssille, että jos se on pahoillaan niin kannattaa tulla itte sanomaan se.
Kotona menin suoraan omaan huoneeseeni ja kiskoin kouluvaatteet pois päältä, ne tuntuivat juuri nyt ahdistavan pahemman kerran.
- Emilia, minkä takia sä olet kotona? äiti tuli kurkkimaan huoneeni ovelle. Luuli kai että olin vähintäänkin kuolemansairas. Ei se mikään ihme sinänsä ollutkaan, en viime vuonnakaan ollut kuin kerran poissa koulusta, silloinkin minulla oli kauhea ripuli, en uskaltanut poistua vessasta ollenkaan.
- Oli outo olo, vastasin hiljaisen ja kiskoin peiton päälleni. Tunsin äidin ihmettelevän katseen itsessäni.
- Kuinka niin outo?
- No, outo. Anna olla, mutisin ja olisin halunnut halata äitiä ja sanoa, että minua vítutti kun asioistani puhuttiin koulussa.
- Okei, pystytkö sä ratsastamaan tänään? äiti kysyi huolestuneena ja kuulin miten tämä huokaisi.
- Voisinko mennä Ärrällä tänään? kysyin, kun tajusin miten halusinkaan ratsastaa sillä vikurilla.
- Mitä? äiti henkäisi ja vastasi heti perään myöntävästi. Luultavasti olin juurikin tekemässä itsemurhaa, siltä ainakin hetkellisesti tuntui.
Tallilla oli mukavan rauhallista, en huomannut ketään olevan paikalla. Äiti lupasi kylläkin tulla katsomaan ratsastustani. Ärrä oli viety onnekseni lähimpään tarhaan ja onnistuin jopa saamaan sen sisällekin ilman, että raajojani oli pitkin pihoja. Ei Ärrä oikeasti mikään hirviö ollut, sitä vain tuntui lapsettavan aina silloin tällöin. Ja se tykkäsi jyrätä, mennä kuin veturi. Ei siinä muuta ollut, oikeasti se oli todella mukava hevonen.
- Mikset sä ole koulussa? melkein kiljahdin, mutta suustani pääsi vain epämääräinen kirahdus. Harjakin tippui kädestä, hélvetin idiootti jätkä.
- Mikset ite ole? tiuskaisin ja käännyin katsomaan Anssin harmaisiin silmiin. Tämä vain kohautti harteitaan ja katseli sitten pää kallellaan Ärrää, joka mulkoili jätkää epäilevästi. Pidin oikeastaan hevosesta entistä enemmän.
- Voitko tulla mun kanssa maastoon? Anssi kysyi äkkiä ja olin varma, että tuo vitsaili. Nauroinkin, mutta se ei kuulostanut edes omiin korviini mitenkään luonnolliselta.
- En todellakaan, totesin melkein häijyn kuuloisena.
- No, sori vaan kun yritän sovitella sitä mun sanomaani, jätkä tuhahti ja lähti kävelemään varustehuoneeseen.
- Hitto, jätkät on tyhmiä, mutisin hevoselle. Jotenkin en yhtään yllättynyt, kun Ärrä otti hampaillaan paidastani kiinni.
Jos olisin arvannut mikä rääkki olisi tiedossa, olisin jättänyt ratsastamatta. Äiti tuntui höykyttävän minua oikein olan takaa. Joka paikkaa särki, kun yritin koota Ärrän laukkaa. Hevonen puuskutti allani ja kuulin miten tämän häntä viuhui.
- Nyt hellitä, äiti neuvoi, kun hevonen alkoi myödätä enemmän edestä ja minä annoin tälle ohjaa. Ärrä alkoi pikkuhiljaa tuntumaan paljon paremmalta.
- Hyvä, sitten otan pienen lisäyksen pitkällä sivulla. Vaan pieni, kato ettei se lähde taas viemään, äiti huusi kentän keskeltä. Niin kuin olin arvellutkin, heti kun annoin vähän pohjetta hevoselle, tämä painoi kuolaimeen kiinni ja lähti puskemaan täysillä eteenpäin.
- Pidätä! äiti karjui keskeltä ja minä yritin pidättää ja istua, lopulta sahasin ja yritin kääntää hevosta ympyrälle, mutta turhaan.
- Mä en jaksa, sanoin lähinnä itselleni tuskastuneen, juuri ennen kuin Ärrä kaatui kurvissa. Että hevosen pitikin kaatua itsekseen, minähän vain matkustin selässä. Tietenkään Ärrälle ei käynyt mitenkään, tämä vain nousi ylös ja jäi sitten seisomaan vierelleni.
- Miten kävi? äidin ääni kuului huolestuneena ja suljin silmäni huokaisten. Hélvetin @!#$, kirosin ja nousin sitten seisomaan.
- Mä olen suorastaan elämäni kunnossa, mutisin ja huomasin sitten Anssin, joka piti Ärrää ohjista kiinni. Varmasti löisin Anssia, jos tämä alkaisi vinoilemaan jotakin.
- Hyvä, nouse selkään sitten, kuulin isän äänen kentän laidalta ja mietin mistä ihmeestä nämä ihmiset pöllähtelivät oikein paikalle. Eivätkö he voisi tulla silloin katsomaan, kun pysyn joten kuten hevosen selässä.
- Joni, hyvä kun tulit, äiti alkoi paasaamaan ja katseli samalla rannekelloaan. - Mun täytyy mennä.
- Niin täytyy, iskä sanoi ja kuulin tämän huolehtivan äänen. - Mä jatkan sitten tästä. Anssi auta mua tekemään pari estettä?
- Mä en hyppää, huusin isälle, joka vain heilautti kättään vähättelevästi. Tämä oli oppinut saamaan kaiken läpi. Kaikki on helppoa sun äitis saamiseen verrattuna. Se vasta työn takana olikin, isä oli usein naureskellut. Minä ja Patu emme tietenkään uskoneet siihen.
Patrick
Koulussa oli melkein tylsää, Eetu puhui vain jostain koripallo turnauksesta, Samppa oli kadonnut taas kerran jonnekin ja Essi oli lähtenyt Marin kanssa kaupungille. Jouduin tyytymään ulkopuolisiin, kun viihdytin itseäni. Leenan kanssa ajauduin jotenkin juttelemaan, vaikka yritin koko ajan sanoa itselleni, ettei tämä ole hyvä idea. Kaivoin vain monttua itselleni, tiesin mikä haloo tästä syntyisi.
Emppu ei taatusti pitäisi tästä, sen myötä minulle suuttuisi melko varmasti Essi ja Marikin. Sampasta nyt ei ollut tietoa, tämä kun suuttui milloin mistäkin ja välillä ei taas välittänyt pätkääkään vaikka olisin käynyt painamassa tämän äitiä.
Eetu nyt ei varmasti suuttuisi minulle, tämä ei ikinä suuttunut minulle. Syytä kyllä olisi ollut useaankin otteeseen.
- Meinaako se sun siskos vielä jotain Heikin kanssa? Leena kysyi ja nojasi leukaa käteensä. Kohautin olkiani, mistä minä sen voisin tietää. En juuri tällä hetkellä edes välittänyt.
- Tuskin, vastasin kuitenkin ihan vain jotain kommentoidakseni. Leena naurahti pienesti ja kertoi näin kuulleensa pikkulinnuilta.
- Jos puhuttaisi taas kerran mun siskosta?
- Sä olet kuule hyvin viisas, Leena vain totesi ja hymyili minulle nättiä hymyään, joka sai tämän siniharmaat säteilemään tietyllä tavalla.
Kotona melkein leijuin, jos olisin painanut sata grammaa vähemmän olisin varmastikin leijunut. Olin sopinut meneväni Leenan kanssa perjantaina elokuviin ja sieltä menisimme jonnekin maistelemaan alkoholia. Ihan vain sen kunniaksi kun koulut alkoivat jälleen. Varmastikin löytäisin itseni jälleen puistosta. Pystyin vain toivomaan, etten löytäisi itseäni aamulla väärästä seurasta.
- Patrick Mallasvaara, Emppu huusi jostain tallilta päin ja tämä juoksikin minut nopeasti kiinni. Hitto, siskoni ilmeestä näki heti, että tämä tiesi.
- Sulla on treffit huomenna, toteamus ei kysymys. - Sä olet idiootti.
- Kiitos, oli pakko hymyillä. Enkä jäänytkään sitten pidemmäksi aikaa kuuntelemaan miten tyhmä olin. Ei Emppukaan mikään maailman viisain ihminen ollut, kun miettii miten tämä retkahti Henkkaan. Ja sitten tämän tulevat poikaystävät, kukaan niistä ei voisi olla mitenkään miellyttävä. Ellei sitten olisi joku Donald Trumpin poika, joka olisi sikarikas ja antaisi minulle paljon tavaraa. Maksaisi kaikki kuluni. Sellainen olisi ihan kiva. Ilmoitin sen Empulle, jonka jälkeen korkokenkä osui olkapäähäni. Se todellakin sattui.
Tallissa kuulin jotain hirmu mielenkiintoista, Emppu oli vapaaehtoisesti ratsastanut Ärrällä ja vielä hypännyt. Ihminen, joka vihaa esteitä yhtä paljon kuin Emppu oli mennyt hyppäämään kaistapää-hevosella. Tuukka oli vielä kaiken lisäksi ihminen keltä kuulin tämän, Anssi oli kertonut tälle ja Anssi oli itse ollut vielä paikalla todistamassa tätä ihmettä.
- Se kuulemma oli tippunut siltä, Tuukka sitten vielä mainitsi.
- Se nyt ei ollut mikään suuri yllätys, Ärrältä tippuu aina silloin tällöin.
- Sinäkin? Essi oli ilmestynyt myös paikalle Marin kanssa, ilmeisesti haaveena päästä ratsastamaan.
- Minä tipun siltä aina nätisti jaloilleni, rehvastelin ja röyhistin rintaani.
- Entäs se kuraoja? kuulin Empun huvittuneen äänen ja olisin voinut vajota maan alle. Olin aivan varmasti punastunutkin.
- Erehdys, mutisin poistuen paikalta. Toivottavasti kaikki luulivat, että minulla oli jotain oikein tekemistäni - sen takiahan minä poistuinkin.
- Tuutko sä meidän kanssa maastoon? Emppu tuntui seuraavan minua ja tiesin tämän virnuilevan minulle.
- En taida.
- Nössö.
- Painu hélvettiin, murahdin ja Emppu poistui naureskellen paikalta. Että alkoi taas sapettamaan. Päätin vain mennä käymään Reetun, oman hevoseni, kanssa järven rannassa. En jaksaisi sen enempää keskittyä mihinkään. Minun pitäisi sitä paitsi keskittyä huomiseen kunnolla.
|