Lähettäjä: [[suvie
Päivämäärä: 10.2.09 21:08:21
- Se on niin kovin herkkä, naureskelin Jonille ja huomasin istuvani vieläkin tämän sylissä.
- Mä voisin kuule vaikka suudella sua, Joni sanoi äkkiä ja tämän äänestä kuuli humaltuneisuuden. Naurahdin hieman, mutta pudistelin kuitenkin päätäni.
- Etkä vois, kielsin ja katsoin Jonin vekkulimaiseksi muuttuneita silmiä.
- Kylläpäs, tämä intti ja todisteeksi sanoilleen kiskaisi minut lantiostani aivan itseensä kiinni ja painoi kovat huulensa omilleni. Hetken yritin pyristellä vastaan, ajatellen ettei tämä ollut oikein. Olin juuri eronnut, olimme molemmat humalassa ja… muuta en keksinytkään. Kun en kuitenkaan päässyt miehen otteesta irti, niin nostin käteni tämän niskaan ja vastasin suudelmaan.
Joni
Älä rakastu uudestaan
Heräsin hätkähtäen ja tunsin kuinka joku heilahti päälläni. Sekunnissa räväytin silmäni auki, ei kenenkään kuuluisi sentään päälläni nukkua. Näin silmieni edessä tutut tummanpuhuvat hiukset ja söpön nöpönenän. Kuin varkain, kasvoilleni syttyi autuas ilme, hymykin oli varmaan kuin naantalin aurinko. Hetken makasin vain unelmoiden Satusta, kuinka menisimme joskus tulevaisuudessa naimisiin, saisimme paljon lapsia ja minä rakentaisin oman talon ja tallin. Lapsistamme tulisi hevosihmisiä, kilparatsastajia ehkä, ja saisimme mainetta ja kunniaa.
Entä jos Satu ei haluaisikaan lapsia, tai edes naimisiin? Jos olisinkin vain seurustelukumppani, sängynlämmittäjä, patjankoroke? PYH! En ollut, Satu rakastuisi minuun. Ainakin toivoin niin. Saisin tämän rakastumaan, pakottaisin…
- Anna anteeks, käheä ääni keskeytti mietiskelyni ja vaistomaisesti käänsin katseeni hieman alaspäin, suoraan Satun punertaviin silmiin. Taisi neidillä olla hieman heikompi happi kuin normaalisti. Sanat kuitenkin tavoittivat aivoni, hitaammin kuin yleensä, mutta tavoitti kuitenkin. Mitä pitäisi antaa anteeksi?
- Mä en tarkoituksella ylipuhunut sua seksiin. Mä en oikeasti… Satu keskeytti kun tartuin tätä kainaloista ja kiskoin tämän omalle tasolleni.
- Ylipuhuit? Kysyin ja kuulin kuinka huvittuneisuus kuulsi äänestäni. Satu katsoi minua hieman apean näköisenä ja painoi päänsä raskaasti huokaisten olkapäälleni.
- Ei mua tarvinnut ylipuhua, sanoin samalla haukotellen ja kiskoin vilttiä alastomien vartaloittemme peitteeksi. Olin toistamassa samaa, kun tunsin äkkiä lämpimät huulet olassani. Hätkähdin vaistomaisesti ja kiedoin käteni Satun vartalon ympäri. Huulia seurasi hampaat ja Satu upottikin ne syvälle ihooni kiinni ja sai minut huutamaan kivusta. Kun Satu ei tuntunut päästän irti minusta, nousin kiroillen istumaan, nainen, syliini valuen, jolloin tämä päästikin hampaansa irti.
- Katos vaan, sulla on nyt sitten mun hampaan jäljet, Satu sanoi kuin ei mitään. Sain taas hetken hiljaisuuden jälkeen tuntea nuo ihanan kuumat huulet ihollani. Satu tuntui tänään nauttivan pureskelusta, tämä tarttui koko ajan hampaillaan kiinni ihooni ja imi samalla jälkiä.
- Me ei Satu olla enää mitään nuoria, jotka puree kumppaninsa kaulan aivan kauheeksi, muistutin naista, joka hymähti jotain vastaukseksi.
- Mä olen, Satu mutisi, ennen kuin painoi huulensa taas ihooni. Alistuin kohtalooni hymyillen ja kuljetin käsiäni levottomani pitkin tämän vartaloa. Lopulta Satukin lopetti kaulani pureskelun ja painoi huulensa vasten omiani.
- Vieläkö sä rakastat seksiä krapula-aamuina? Kysyin kun Satu oli irrottanut huulensa hetkeksi minusta. Satu katsoi minua äkkiä jotenkin terävän näköisenä ja hymähti nopeasti.
- En. Ja mä en sitten aio naida sun kanssa nyt. Kai sä sen tajuat? Satu sanoi ja tarttui minua samalla hiuksista ja painoi otsansa otsaani vasten. Tuntui siltä, että koko elämäni olisi kiinni vastauksestani. Kun en hetkeen vastannut mitään, tunsin otteen hiuksissani kiristyvän, Satu halusi vastauksen ilmeisesti heti.
- Tajuan, tietysti. Totta kai, vastasin, vaikka en oikeasti tajunnutkaan. Sain kuitenkin naisen hellittämään otettaan hiuksissani ja sain tuntea Satun lempeät huulet pehmeästi omillani. Suudelma tuntui mukavalta ja haikealta samaan aikaan.
- Mä pääsin susta yli Joonaksen avulla, Satu mutisi äkkiä ja katsoi minua jotenkin avuttoman näköisenä. Kesti taas hetki ennen kuin tajusin mistä tämä nyt taas puhui. Nyökkäsin kuitenkin, naisen ilme kertoi, että lisää puhettakin oli tulossa.
- Mä pääsin yli, Satu toisti ja puristi silmänsä lujasti kiinni. - Se korjas mun sydämen, sen minkä sä rikoit. Sä rikoit mun sydämen, Joni.
Kuuntelin hiljaa Satun purkausta ja kuulin jo tämän äänestä, että pian tulisi kaikki maailman tuntemukset, tunsin tämän jo niin hyvin.
- Sitten se rikko sen itse ja taas istun sun sylissä, imeskelemässä sun kaulaa, Satu puhui ja puhui. Minulle itselleni tuli vain tunne, että nainen puhui enemmän itselleen kuin minulle.
- Pitäiskö mun värjätä hiukset vaaleiksi? Satu kysyi äkkiä ja katsoi minua silmät totisina. Katsoin niihin takaisin, enkä tiennyt mitä nyt tuohonkin pitäisi sanoa. Pitäisikö mun värjätä hiukset vaaleiksi? Mihin tuokin kysymys nyt liittyi? Katsoin vain Satun totisia silmiä ja tunsin taas kuinka naisen ote hiuksissani tiukkeni.
- Kuinka niin? Sain kysyttyä ja ote tiukkeni jo kivuliaaksi. Jos minulle tulisi kaljuja kohtia päähän, tiesin ainakin ketä syyttää.
- No? Satu kysyi jo melko vihaisesti. - Seurusteletko sä vielä Jossun kanssa?
- Mitä sä selität? Sain viimein kysyttyä, en todellakaan pysynyt naisen ajatusten mukana. Naiset olivat kyllä oudoin lajike maan päällä ja sanoisin sen tuolle kohta, jollei tämä selventäisi asiaa.
- Miten kaikki mun jätkäkaverit, niitä joita mä oikeasti rakastan, pettää mut aina blondin kanssa? Satu kysyi - tai enemmänkin tokaisi itselleen - ja käänsi silmänsä kattoa kohti.
- En mä tiedä, mutisin ja toivoin ettei Satu olisi kuullut, mutta tietysti tämä kuuli ja käänsi hurjistuneet silmänsä minua kohti.
- Miksi sä panit Johannaa? Kuhertelit Lindan kanssa? Ja kun me erottiin, miksi sä menit kimppaan Jossun kanssa? Satu lateli minulle kysymyksiä ja tiukensi koko ajan otettaan hiuksistani.
- Koska mä luulin että sulla ja Tommilla oli suhde, Lindan juttuhan oli vaan lavastettu koko homma ja sen takia koska halusin olla jonkun lähellä, kun laitoit meidän jutun poikki, sanoin jo itsekin ärtyneempänä, vaikka olinkin onnellinen saadessani pitää Satua sylissäni.
- Hä? Satu näytti hetken siltä kuin olisi herännyt jonkinlaisesta unesta. Tämä vain katsoi minun silmiäni ja tunsin taas kuinka ote hiuksistani hellitti.
- Sä tykkäät siitä kun mä tukistan sua, Satu sanoi äkkiä ja puraisi alahuultaan viettelevästi. Nielaisin kovaäänisesti ja katselin naisen ilmeitä. Satu virnisti minulle hieman ja tiukensi hetkeksi otettaan hiuksistani ja hellitti sitten miltei heti. Huokaisin hieman ja sain naisen naurahtamaan selvästi huvittuneena.
- Mä nyt tykkään tällä hetkellä aivan mistä vaan, mutisin ja suljin hetkeksi silmäni. Hetken kuluttua tunsin taas pehmeät huulet aivan leukaluun alapuolella ja heti perään hampaat lisättynä kovaan imuun. Satu oli tänään ilmeisesti hieman väkivaltaisella tuulella.
- Sä nautit, kun mä puren sua noin, Satu sanoi ja näykkäsi alahuultani. Aukaisin hitaasti silmät ja tartuin naista pakaroista kiinni ja upotin kynteni niihin. Katsoin Satun ilmettä ja ne vääntyivätkin pian irvistykseen ja nainen nousi sitten seisomaan.
- Paras pukea päällensä, Satu mutisi ja katsoin kuinka tämä kiskoi alushousunsa ja rintaliivinsä päälle. Sitten tämä taas käänsi katseensa minuun ja tämän silmät olivat jotenkin tummuneet, varmaan krapulasta.
- Mä en tykännyt siitä kun sä menit Johannan kanssa yhteen, Satu sanoi minulle kun oli vetänyt farkut jalkaansa. Katsoin kummissani naista, joka mutristeli huuliaan kummallisesti, aivan kuin miettien jotain todella syvällisesti.
- En mäkään pitänyt siitä että sä olit Peten kanssa ja heti perään Joonaksen, sanoin ja tiesin Satun suuttuvan tästä hieman. Minunkin oli pakko aukaista suuni tai keskustelusta olisi kehittynyt ‘nyt - haukutaan - Jonia’ keskustelu.
- Mä en sentään pettänyt sua, nainen sanoi ja huomasin kuinka tämän silmät olivat kavenneet oudosti, niistä oli tulleet sellaiset viirut. Todella pelottavaa. Nopeasti kiskoin itsekin farkut jalkaan, en kerennyt edes miettimään boksereitten etsimistä, jos Satu haluaisi, niin olisin hetkessä oven takana seisomassa, enkä halunnut seistä siellä alushousuissani. Mieluusti kyllä toppatakki päällä, tai jos saisin päättää, niin nukkuisin Satun vieressä koko päivän.
- Sä laitoitkin mun kanssa poikki jonkun kilpailukalenterin takia, sanoin ja kiskoin paitaa päälleni. Olisin odottanut Satulta taas jotain tunteenpurkausta, mutta kun käännyin katsomaan tätä niin näin tämän silmissä vain hämmennystä. Se katse sai jotain muljahtamaan sisälläni, varmaan sydämeni tippui jonnekin vatsaonteloon.
- Mitä? Kysyin ehkä hieman ärhäkällä äänellä, sillä Satu hätkähti hieman, mutta näytti yhtäkkiä melko huvittuneelta. Minulla alkoi tosissaan menemään hermot tuon naisen kanssa, ikinä et tiennyt mitä tuon päässä oikein mahtoi liikkua.
- Sä olet sitten oudoin ihminen mitä mä tiedän, pääsikin suustani. Naurahdin hieman sanojeni perään ja katsoin uhmakkaasti naista, tiesin muistuttavani tällä hetkellä uhmaikäistä vekaraa, mutta siitä en välittänyt.
- Haastatko sä riitaa mun kanssa? Satu kysyi hetken hiljaisuuden jälkeen ja minä päätin nyökätä, ehkä tosiaan hieman halusin riidellä Satun kanssa. Ehkä halusin tämän huutavan ja riehuvan, ehkä halusin tämän heittävän lautasia seinään. Mutta ennen kaikkea, halusin nähdä edes häivähdyksen siitä temperamenttisesta naisesta, johon aluksi rakastuin.
- Jaa. Otatko kahvia? Tämä kuitenkin kysyi ja poistui keittiöön. Vastasin myöntävästi ja Satu tulikin nopeasti takaisin ovelle.
- Pue sitten päälles, mennään Nesteelle ja sen jälkeen sä tuut purkamaan tavaroita mun kanssa, Satu ilmoitti itsestään selvyyden ja muksautti minua ohi mennessään suoraan palleaan - nyrkillä.
- Älä ärsytä mua, Satu sanoi ylpeän näköisesti seisoen. - En välttämättä pysty hallitsemaan voimiani kun hermot menee.
- Selvä, pihisin samalla kun katseeni seurasi naisen takalistoa tämän kävellessä eteiseen. Mahtava takalisto olikin, ehkä kiinteämpi kuin ennen.
- Äläkä rakastu muhun uudestaan, Satu huusi minulle ja tuli olohuoneen ovelle odottamaan. Huomasin Satun ilmeestä ivan, kun hieroin pallean seutuani tämän ohitse kävellessäni.
- Miten mä voisinkaan, mutisin tälle irvistäen samalla. - Kun mä en ole ikinä sitä lopettanutkaan.
Miettimistä
- Alatko sä nyt sitten ratsastamaan taas Robinia? Kysyin Satulta, kun kannoin keittiöön tämän osoittamia laatikoita. Kuulin hymähdyksen, jonka tulkitsin myöntymiseksi.
- Joo ja Moorea kanssa, kuulin Satun äänen aivan takaani. Käännyin katsomaan Satua ja hymyilin tämän mietteliäälle ilmeelle. En ymmärtänyt miten tuosta naisesta oli kasvanut muutamassa vuodessa, niin vakavan oloinen ihminen. Työnsin ajatuksen kuitenkin kauemmas mielessäni ja jatkoin laatikoiden purkua. Kahvinkeitin, levänpaahdin, mikro… Kaikenmaailman koneet löysivät paikkansa, minä asettelin niitä paikoilleen ja Satu istui työtasolle katsomaan puuhiani.
- Mikset pura tavaroita? Kysyin naiselta ja meinasin purskahtaa nauruun, kun näin tämän ilmeen, se oli kuin viisi vuotiaalla lapsella, joka ei jaksanut syödä ruokaansa loppuun.
- Mä en jaksa. Mennäänkö ottamaan päikkärit? Satu kysyi minulta ja hetken kuvittelin, että nainen vitsailee, mutta ilmeestä päätellen tämä oli aivan tosissaan.
- Miksi?
- Koska väsyttää ja mun täytyy vielä jaksaa ratsastaakin tänään, Satu selitti ja haukotteli vielä makeasti päälle. Hymyilin hyväksyvästi ja kaappasin Satun syliini ja kannoin tämän makuuhuoneeseen, leveälle parisängylle.
- Mikä tää meidän juttu nyt sitten on? Kuulin hiljaista mutinaa peittojen alta. Kysymyksen kuultuani, aloin itsekin miettimään. Oliko tämä sitten jonkinlaista seurustelua? Ehkä ei kuitenkaan. Seksisuhde? Minulle kävisi, tuskin kuitenkaan Satulle. Vai oliko tämä jotain epämääräistä yhdessä oloa?
- En mä tiedä, sanoin totuuden mukaisesti, kun nainen tökkäsi minua sormillaan kylkiluiden väliin.
- Jaa. Mitä sä haluisit tän olevan? Satu kysyi ja yritti rimpuilla vapauteen peittojen alta. Kun lopulta näin tämän kasvot, olisin voinut nauraa. Ne olivat nukkumisesta turvonneet ja toisessa poskessa oli omituinen painauma.
- Ehkä joskus kunnon parisuhde, sanoin rehellisesti, ehkä ensimmäistä kertaa kenellekään. Satu hymyili minulle pikaisesti ja sukelsi taas peittojen alle.
- Milloin on joskus? Satu nosti taas peitot pois kasvojensa edestä ja katsoi minua muikean näköisenä. En tiedä miksi, mutta kuitenkin tunsin punastuvani katseen alla. - Sä olet söpö, kun punastut. Ja minähän punastuin lisää.
- Kaikki oikeestaan riippuu susta, sanoin Satulle ja katsoin tämän nauravia silmiä. - Sitten kun sä olet valmis siihen suhteeseen.
- Jos vaikka pikkuhiljaa? Ei niin nopeasti kuin viimeksi, sillee hitaasti, Satu selitti ja tuli puoliksi makaamaan päälleni. Katsoin tämän sormia, jotka piirtelivät ympyröitä rintakehälleni. Hymähdin hyväksyvästi juuri ennen kuin Satu painoi taas huulensa omilleni ja houkutteli minut syvään suudelmaan.
- Eihän me kauheen nopeasti edetty, älähdin ja työnsin Satua olkapäistä taaksepäin, jotta näin tämän silmät. Satu katsoi minua hetken hölmistyneen näköisenä ja heti perään mietteliäänä.
- Niin, mutta meidän suhde olikin sellasta paskantaputtelua, Satu sanoi ja mutristi huuliaan. - Ja Joonaksen kanssa me edettiin liian nopeasti ja Peten kanssa se oli ihmeellistä sähellystä.
- Paskantaputtelua? Toistin äimistyneenä. Ei se omasta mielestäni ainakaan mitään paskantaputtelua ollut.
- No olihan se vähän, Satu mutisi ja painoi leukansa rinnalleni. Katsoin tämän totisia silmiä ja pehmeännäköisiä huulia. Vaikka olisinkin halunnut myöntää kaiken mitä Satu sanoisi, olla kaikesta samaa mieltä, siltikään suhteemme ei ollut ollut mitään hemmetin paskantaputtelua.
- Kuinka niin? Oli pakko kysyä, halusin tietää perustelut tälle väitteelle, joka ei mielestäni pitänyt ollenkaan paikkaansa. Satu nosti päänsä rinnaltani ja päätti nojata kyynärpäillään vatsaani, tuntui kuin olisin tehnyt kuolemaa.
- No se oli sellasta… väkertämistä, Satu aloitti hieman hämillään ja varoi katsomasta minua suoraan silmiin. - Kumpikaan ei kertonut totuutta menoistaan, riideltiin niin pienistä asioista ja flirttailtiin koko ajan muitten kanssa. Sellasta niin.
- Paskantaputtelua? Kysyin siltikin hieman huvittuneena. Mistä hän oli repäissyt tuon sanan? Se huvitti minua niin, että hihittelin hiljaa, vatsani vain heilui.
- Lopettaisit, Satu ehdotti kun hytkyi päälläni, en kuitenkaan voinut lopettaa, vaan aloin nauraa ääneen. Satu tuhahti pienesti ja kierähti viereeni makaamaan. Lopetin nauruni hetken kuluttua, mieleeni oli tullut mitä Satu tarkoitti hitaalla toiminnalla. Salasuhde vai ihan oikeasti edetään hitaasti. En jaksaisi kyllä montaa kuukautta treffailla naisen kanssa, jonka kanssa olin jo kertaalleen seurustellut.
- Mikä sitten on hidasta? Käännyin katsomaan Satua uteliaana ja varkain käteni eksyi hivelemään tämän kylkiä. En mahtanut itselleni mitään, tilanne alkoi taas huvittamaan minua.
- No siis… Hä? Satu katsoi minua hämmästyneenä silmiin ja tämän ilme näytti niin suloiselta. Satu näytti aivan pieneltä tytöltä, joka ei ymmärtänyt mitä äiti, tai isä, selitti. Sellaiselta mukavalta naapurintytöltä. Viattomalta ja intohimoiselta, niitä ei kyllä aivan helposti voisi yhdistää, mutta Satu vain näytti siltä.
- Miten hitaasti täytyy edetä? Muotoilin kysymykseni hieman paremmin ja hivutin kättäni tämän kylkeä pitkin alaspäin, huomasin Satun vartalon värisevän välillä ja se sai minut hymyilemään.
- Sillee, niinkun hitaasti, Satu takelteli selittäessään ja painoi kätensä oman käteni päälle ja pysäytin käteni sopivasti lantionkaaren päälle. Satu näytti jotenkin miettiväiseltä ja minä hymyilin tälle vinosti.
- Mennään treffeille huomenna, Satu päätti lopulta iloisen kuuloisesti ja pomppasi samassa seisomaan. Katsoin kuinka tämä pomppi hetken sängyllä ja hyppäsi sitten lattialle.
- Mennään vain, mutisin ja ristin käteni takaraivon alle. Satu lähti makuuhuoneesta iloisesti vihellellen keittiöön päin ja pian sieltä alkoikin kuulua kolinaa. Ilmeisesti laatikoitten purku sai jatkua. Itse suljin tyytyväisenä silmät ja annoin unen ottaa vallan.
Joonas tunkeutuu tallille
Lopulta myöhään illalla, Satu sai kiskottua minut sängystä ylös. Olin kuunnellut tämän puhetta puolisen tuntia ja sitten päätin vain kääntää kylkeäni ja nukahtaa uudelleen. Tiesin, että se oli hieman törkeästi tehty, mutten jaksanut enää kuunnella kalkatusta siitä, miten joku kippo oli ollut tälle jo kolme vuotta ja kymmenen viikkoa. Joku raja sentään! Joten päätin nukkua. Kyllähän minä sen tiesin, ettei Satu pitäisi tuosta ajatuksesta, mutta jotenkin siinä vain kävi niin että nukahdin, ups!
Lopulta kuitenkin olin noussut ylös, vaikka vieläkin väsytti aivan hemmetisti. Kuppi mustaa kahvia, joka oli seissyt pannussa varmaan viisi tuntia, ja kaksi tupakkia - taas virkeänä matkassa. Satun piti mennä vielä tallillekin, tämä oli luvannut ratsastaa Joonan molemmat hevoset ja muutenkin tämä halusi käydä siellä.
- Mennään jo, Satu hoputti minua, kun istuin keittiön pöydän ääressä - minä olin joutunut siirtelemään pöytää ainakin viisi kertaa, kun Satu muutti aina mieltään. Naiset olivat vaikeita!
- Mennään vaan, sanoin laiskasti ja kävelin mahdollisimman hitaasti eteiseen, jossa sainkin sitten potkun takalistooni ja äkäisen naisen selkääni. Todellakin, Satu potkaisi minua ensin pérseeseen ja sitten vielä hyppäsi niskaan. Olisin suuttunut tästä todella, ellei nainen olisi hyvittänyt sitä suukottelemalla poskeani. Että naiset olivat mukavia, ajattelin hymyillen, kun kävelin Satu selässäni roikkuen autolle.
- Haluatko sä pitää hiljaiseloa tän jutun kanssa? Kysyin varovasti naiselta, kun jouduin istumaan pelkääjän paikalla. Satu vilkaisi minua nopeasti, mutta käänsi katseensa heti tiehen. Tie oli tosiaan vaarallisen liukas, ja Satu kun ei ajanut mitenkään kauhean varovaisesti ikinä.
- Onko pakko? Satu kysyi kulmiaan kurtistaen. - Siis, jos sä haluat niin sopii.
- Ei, kun jos sä haluat, sanoin naiselle ja naurahdin pienesti. Ei Satu ilmeisesti halunnut pitää mitään kauheaa hiljaiseloa suhteemme, siis alkavan deittalun, takia. Ihmettelin, eikö naista ollenkaan huolettanut puheet, joita saattaisi syntyä. Oli se hieman kummastuttavaa, kun nainen eroaa ja viikon kuluttua on jo toinen mies kierroksessa - ja vielä exä. Minä ainakin haluaisin pitää hetken matalaa profiilia, mutta ihan menisin Satun tahdon mukaan.
- Ihan sama, naisen ääni kuulosti hieman epäröivältä ja tämä vilkaisikin minua nopeasti, ennen kuin kääntyi kapealle tielle, joka vei tallille.
- Voihan paska, kuulin hiljaisen mutinan vierestäni ja katsoinkin kummastuneena Satua. Mikähän tälle nyt tuli mieleen. Satu huomasikin katseeni ja näytti jotenkin arvaamattomalta. Surulliselta ja vihaiselta samaan aikaan. Satu parkkeerasi autonsa mustan Hondan viereen. Muistin kyllä nähneeni tuon auton jossain, mutta en pahaksi onnekseni muistanut, että missä. Satu ilmeisesti näytti muistavan ja tunnistavan auton omistajan, sillä tämä katsoi autoa niin kuin haluaisi romuttaa koko koslan.
- Joonas, Satu sanoi, kun tajusi etten tunnistanut autoa.
Tallissa oli melko hiljaista, lukuun ottamatta käytävän päässä kuuluvaa hiljaista puheensorinaa. Satu asteli reippaasti käytävää pitkin ja tämän saappaat kopisivat betonilattiaa vasten. Kävelin naisen perässä suoraan Robinin karsinan luokse ja katsoin kuinka Satu pujahti nopeasti rapsuttelemaan hevosta. Robin katsoi Satua unisen näköisenä, mutta terästäytyi nopeasti, kun nainen antoi tälle omenan palan.
- Tuletko ratsastamaan? Satu kysyi minulta ja siihen havahduinkin. Nyökkäsin nopeasti ja sanoin tulevani Riikan tammalla samaan aikaan maneesiin.
- Este vai koulu? Kysyin Satulta ja tämä virnisti jotenkin kummallisesti, en ollut nähnyt tätä pitkiin aikoihin niin innostuneen näköisenä. Silmät kiiluivat päässä ja suu oli vääntynyt virneeseen.
- Jos vaikka esteitä, sanoi nainen ja lähetti lentosuukon. Esteitä siis.
Olin kyllä huomannut, niin Johannan kuin Joonaksenkin, jotka olivat myös tulossa ratsastamaan. Johanna tulisi omallaan ja Joonas ilmeisesti Tommin toisella hevosella. En ollut ikinä nähnyt Joonasta hevosen selässä, mutta ilmeisesti tämä osasi ratsastaa, koska Tommi antoi tälle toisen maineikkaista hevosistaan. Tommi ainakin oli tarkka hevosistaan!
Tunsin kuinka kaksi silmäparia seurasivat minun ja Satun sanailua kiinnostuneina ja hieman vihaisinakin. Melkein toivoin Joonaksen tulevan haastamaan riitaa, koska nyt minun ei enää tarvinnut olla tälle ystävällinen. Olin sietänyt sitä jätkää ainoastaan Satun vuoksi, enää ei tarvinnut. Sitä paitsi, minua ei ihan huvin ja urheilun vuoksi tultu hakkaamaan, siitä tämä jäpikkä saisi kyllä maksaa!
- Ja teidän suhde luistaa hyvin? Kuulin äkkiä katkeran kuuloisen äänen karsinan ovelta. Käännyin katsomaan suoraan jäänsinisiin silmiin ja tunsin kiukkuni yltyvän.
- Moi Joonas, murahdin ja kyykistyin laittamaan tammalle etusiin suojia.
- Yhtä hyvin kuin teillä kahdella, sanoin kun nousin taas seisomaan ja katsoin ivallisesti Joonaksen silmiä, joista paistoi viha.
- Teidän suhde ei tuu kestämään, Joonas sihahti ja kääntyi katsomaan taakseen kuullessaan käytävältä kopinaa. Katsoimme molemmat pirullisesti hymyilevää naista, joka käveli määrätietoisesti luoksemme.
- Kato, Joonas. Ratsastamaan menossa? Varo ettet jää jalkoihin, Satu nauroi ja sai Joonaksen näyttämään entistä vihaisemmalta. Huomasin kuinka mies oli puristanut kätensä nyrkkiin, valmiina lyömään jompaakumpaa; minua tai Satua.
- Varo vaan ite! Mies melkein huudahti ja sai naisen naurahtamaan pirullisesti.
- Mutta oot sitten vaihtanut kuitenkin ruotsihuoran suomihuoraan? Satu kysyi näytellen ihmettelevää. - Seuraavaks tulee sitten venakkohuora. Mutta muista nyt kuitenkin pitää tämä blondivaihde päällä.
- Kannattais sunkin varmaan harkita, Joonas sanoi purevasti naiselle ja minun sisälläni alkoi tosiaan kiehua. Kohta hakkaisin tuon miehen tuusan nuuskaksi, enkä välittäisi pätkän vertaa joutuisinko vankilaan.
- Hä? Mullahan on taas blondi, Satu sanoi ja työntyi tämän ohitse varustehuoneeseen naureskellen. Kohautin vain harteitani Joonaksen myrtyneelle ilmeelle. Minkä minä sille voin että Satu piti vaaleista hiuksistani ja sinisilmäisestä olemuksestani?
- Ootko muka taas ton homon kanssa?! Joonas tivasi samalla, kun harppoi Satun perässä pitkin tallia. En voinut sille mitään, mutta minua alkoi huvittamaan tilanne niin kauheasti.
- Käsittääkseni Joni on kyllä hetero, tai ainakin bi, mutta ei se kyllä ainakaan homo ole, Satu sanoi Joonakselle suurella äänellä ja kuulin tämän äänestä kuinka ärsyyntynyt nainen oli. Kuulin vielä Joonaksen mutisevan Satun selälle jotain, itse olin taas kumartuneena hevosen jalkoihin.
- Missä Joona on? Kuulin Johannan äänen kysyvän. Kuulin myös Joonaksen vastauksen, johon sisältyi liian paljon kirosanoja ja muuta ruokottomuuksia. Lopulta tämän vastaus oli; en mä vaan tiedä.
Hetken kuluttua tallissa oli aivan hiljaista; Joonas ja Johanna olivat aivan tuppisuina, mulkoilivat aina minua kun kuljin ohitse, Satu näytti olevan täysin omissa maailmoissaan ja itse mietin omaa elämääni.
Ajatukseni alkoi harhailemaan minun ja Satun suhteessa, millaista se oli ensimmäisellä kerralla? Miksi meidän suhteemme olikaan sellaista säätöä? Ja miksi oikeasti palasimme uudelleen yhteen? Se oli ehkä kaikkein tärkein kysymys ja siihen halusin totuuden mukaisen vastauksen. Ehkäpä meidän suhde ei toimisi tälläkään kertaa. Ehkä se olisikin tällä kertaa Satu, joka menisi sänkyyn jonkun muun kanssa ja suhteemme kaatuisi jälleen. Entä jos Satu haluaisikin jossain vaiheessa kokeilla uudelleen Joonaksen kanssa? Ehkä Satulle tulisi ikävä Joonasta ja he haluaisivat yrittää vielä.
- Joni! Joonan ääni havahdutti minut ajatuksistani ja nostin katseeni tummiin silmiin, jotka olivat ärtymyksestä tummuneet, miltei mustiksi. Joona seisoi Terran karsinan ulkopuolella kyynärsauvoihinsa nojaten. Kohotin kulmiani kysyvästi ja kuulin tajusin samassa, että tallista oli tulossa sotatanner. Miten en ollut havahtunut tähän meteliin?
Talli täyttyi kauheasta huudosta ja mylvimisestä, hetken jo luulin että joku tappeluporukka oli päättänyt pysähtyä tallille selvittelemään välejään. Joonas, Johanna ja Satu ne vain kinastelivat.
- Mikä vítun episodi täällä on käynnissä? Kysyin tuskastuneena Joonalta, joka vain tillitti minua. Ilmeisesti Joona syytti tästä minua, vaikka olin itse pysytellyt koko ajan taka-alalla.
- Minä kun toivoin sun kertovan mulle, Joona tuhahti ja vinkkasi päällään kohti tallin päätyä, jossa kaikki kolme seisoivat toisiaan vastakkain.
- Mistä ne nyt tappelee? Huokaisin raskaasti ja katsoin Joonaa päätäni pyöritellen.
- Kaikesta mahdollisesta; susta, Satusta, jostain Karinista ja hevosista, suhteista ja víttu, aivan kaikesta.
Hitaasti lähdin kävelemään kohti raivoavaa porukkaa ja täytyy tunnustaa, minua alkoi kyllä hieman hirvittää, kun näin Satun raivoavat silmät. En välttämättä olisi halunnut sekaantua tähän.
- Jonikin sanoi mulle kerran että se ei enää ikinä halua sekaantua suhun, mutta jotenkin sä taas juonittelit tän itelles, kuulin Johannan sihahtavan vasten Satun kasvoja ja tunsin kuinka muutuin aivan punaiseksi ja kun Satun silmät osuivat minuun, luulen että muutuin sekunnissa aivan kalpeaksi. En ollut ikinä nähnyt tätä niin vihaisen ja katkeran näköisenä. Luulen että Satu olisi halunnut potkia munani aivan tohjoksi. Kenties myös hakata päätäni seinään, kuka tietää.
- Aha, Satu vain sanoi ja käänsi hitaasti katseensa pois silmistäni. Samantien kun Satu irrotti katseensa minusta, huomasin kuinka tämä alkoi taas vetäytyä kuoreensa, suojellakseen itseään, luulen.
- Nyt sun kannattais sanoa jotain, Joona kuiskasi minulle ja katsoi minua vakavasti. Olihan Joona oikeassa, nyt minun kannattaisi sanoa jotain, ennen kuin olisi liian myöhäistä.
- Niin sanoin, myönsin muulle porukalle ja kaikki kääntyivät katsomaan minua. Satukin.
- Silloin mä pidin Satua täytenä kusipäänä, koska se oli jättänyt mut ja mä kyllä rakastin sitä, selitin ja näin kuinka Satun otsa meni kurttuun, kun tämä pohti sanojani. - Ja mä rakastan sua vieläkin.
- Aha, Satu sanoi taas ja näin kuinka tämä yritti pitää hymyn poissa tämän kasvoilta.
- Musta tuntuu, että mun täytyy kertoa sulle illalla vähän asioita, sanoin Satulle ja sain tämän naurahtamaan hieman, nyökkäyksen kera.
- Niin on ehkä parasta, nainen myönsi ja ojensi minulle kätensä. - Mennään nyt kuitenkin ratsastamaan.
Satu
Istuin rennosti Robinin selässä, oli juuri hypännyt sillä muutaman korkean esteen ja päätin kävellä sen kanssa hetken ennen kuin ottaisin parin esteen uudelleen, hieman korkeampana. Muut olivat poistuneet jo maneesista, siellä ratsastin ainoastaan minä ja Joona seisoi keskellä kenttää Nikon kanssa, joka oli tullut nostelemaan puomeja meille. Joonas ja Johanna olivat poistuneet jo ajat sitten, toinen hevosista oli alkanut ontua. Joni taas oli mennyt Terran kanssa hetki sitten ja lupasi tuoda minulle Mooren.
- Se hyppäs ihan kivasti, Joona sanoi hieman mietteliään kuuloisena ja kuiskasi Nikolle jotain. Katselin hetken kahta miestä, miettien mikä heitä nyt taas vaivasi.
- Ota uudestaan, Joona huikkasi minulle ja istui maneesin keskellä olevalle jakkaralle.
Otin ohjat hieman löysästi käsiini, en viitsinyt ottaa niitä vielä kunnolla käsiini, koska tiesin Robinin kuuluvan heti, kun tämä huomaisi minun ottaneen tuntuman suuhun. Päätin ravata ensin pitkin maneesia löysin ohjin ja yrittäen saada hevosta rentoutumaan hieman.
Kun olin laukannutkin hieman Robinin ollessa hyvin rennossa ja matalassa muodossa, keräsin ohjat pikkuhiljaa kunnolla käsiini. Heti kun sain ohjat kunnolla käsiini, hevosen muoto nousi ja tunsin kuinka hevosen kaikki lihakset pingottuivat kuin jousi. Ohjasin Robinin nopeasti ensimmäiselle esteelle, joka oli reilut 120cm korkea pystyeste, sen jälkeen kaareva linja kymmenen senttiä korkeammalle okserille, joiden väliin ratsastin viisi laukka-askelta. Sitten laukassa päädyn ylitse lävistäjälle, jossa oli kolmoissarja rakennettu metrin korkuisesta pystyesteestä, 120cm korkeasta pystystä ja 140cm korkeasta tasaokserista. Sen jälkeen vielä suhteutetulle linjalle, jossa ensimmäinen este oli metrinen pystyeste, neljä laukkaa ja 120cm korkea trippeli. Kun Robin laskeutui trippeliltä alas, tunsin kuinka väsynyt hevonen oikeasti olikaan, juuri ja juuri laukka pysyi kasassa.
Hidastin Robinin raviin ja annoin sen ravata omaan tahtiin ja lipua matalampaan muotoon.
- Se oli mahtava! Kuulin oudon miesäänen jostain maneesin katsomosta. Vaistomaisesti käänsin katseeni äänen suuntaan ja näin minua reilusti vanhemman mieshenkilön astelevan aivan kaiteen vierelle. Näin vilaukselta miehen tyytyväiset katseet ja tämän säihkyvän hymyn.
- Ottaisitko, Satu, tän Mooren nyt, niin mä voisin kävelyttää sen? Kuulin Jonin äänen vierestäni ja huomasin tämänkin katseen miehessä. Nyökkäsin vain kun en saanut sanaakaan suustani.
- Kuka toi mies on tuolla katsomossa? Kysyin Jonilta samalla kun vaihdoimme hevosia. Joni kohotti kulmaansa kysyvästi ja virnisti sitten hieman.
- Se esteratsastaja, Lars Björkman, etsii varmaan taas uusia kykyjä, Joni selitti ja katsoa tillitti syvälle silmiini.
- Että on sitten tullut täältä niitä kykyjä etsimään? Kysyin epäuskoisena Jonilta ja tämä kohauttikin olkiaan. Olihan se nyt melko epäuskottavaa, ennemmin tämä oli tuonut hevosensa tänne, kuin etsisi uusia kykyjä täältä.
- Robin oli kyllä hieno sun alla, Joona sanoi silmät loistaen ja katsoi minua silmiin innostuneena. Hetken aikaa katsoin takaisin, mutta nousin kuitenkin nopeasti Mooren selkään, joka alkoi hermostua seisomiseen.
- Milloin ajattelit mennä sillä kisoihin? Joni kysyi minulta ja ratsasti Robinilla aivan Mooren rinnalle. En sanonut mitään miehelle, vaan ratsastin Moorella hieman kauemmaksi toisesta oriista. Jotenkin kaikki tuntui nyt niin oudolta, liikaa tapahtuu liian nopeasti. Tunsin katseen selässäni kun ratsastin katsomon ohitse ja se vaivasi minua suunnattomasti. Kun katsahdin selkäni taakse, kohtasin kiinnostuneen katseen, jonka omisti tuo omituisesti hymyilevä mies.
- Kai sä nyt joskus sillä kisoihin menet? Joonakin vaati tietää ja kohautin tällekin olkiani, pysäyttäen hevosen katsomon reunalle, kun riisuin takkini. Tiesin kyllä että keräisin osan katseista, kun riisuuduin myötäilevälle t-paidalle. Minkäs teet jos olet ainut tyttö neljän miehen seurassa?
- Satu, meetkö? Nikokin kysyi innostuneen kuuloisena keskeltä maneesia ja tuijotti minua pistävästi.
- Kahden viikon kuluttua Tampereella olis kansalliset hallikisat, mutisin ja kerroin osallistuvani niihin ainakin Robinilla. Maneesin täyttivät epämääräiset hurraa-huudot ja vislaukset.
Nyt vasta pystyi keskittymään Mooren ratsastukseen, kun kaikki eivät yrittäneet kiskoa minusta tietoja. Siltikin katse, jonka sain osakseni katsomosta, häiritsi minua.
- Hyppäätkö sä sillä? Joni kysyi minulta, kun tuli tallista vietyään Robinin sinne.
- Joona voit mennä hoitamaan sen elikon, se ei kauheasti pitänyt musta, Joni mutisi hiljaa, kuitenkin kuulin sen ja purskahdin nauruun.
- Voisinhan mä muutaman esteen ottaa, sanoin hieman nauraen ja kerroin hyppääväni trippeliä ja kolmoissarjaa, muut esteet pojat raahasivat estevarastoon ja tämä katsomokyylääjäkin liittyi heidän seuraan.
Estevaraston vastakkaisessa päässä ratsastin Moorella laukassa ympyröitä ja yritin lyhentää laukkaa mahdollisimman paljon.
- Okei, tule vaan, Joni sanoi ja kuulin hyvin kuinka estevaraston lukko meni kiinni.
- Tehkää nopeasti trippelistä ristikko, virnuilin pojille ja vilkaisin nopeasti maneesin keskelle, kohtasin taas sen miehen katseen.
- Joni on tossun alla jo nyt! Kuulin Nikon huutavan nauraen ja Joni mutisi siihen jotain.
- Tule nyt.
Ratsastin Moorelle rennossa laukassa lävistäjälle ja annoin hevosen tehdä mahdollisimman pienen hypyn. Ratsastin heti toisesta suunnasta saman esteen, kaartaen lyhyellä tiellä.
Ristikon jälkeen hyppäsin esteen kerran pystynä, kerran okserina ja muutaman kerran trippelinä. Sitten hyppäsin muutaman kerran kolmoissarjan ja annoin sitten Mooren ravailla rauhassa, raukka oli väsynyt kunnolla.
- Se ei hypännyt yhtä hyvin kuin se edellinen, havahduin matalaan ääneen, joka kuului aivan vierestäni. Säpsähdin hieman ja käänsin katseeni ääneen suuntaan. Näin tuon ihme Larsin ja Nikon juttelevan jostain, enkä halunnut tietää mistä.
- Satu, Niko hihkaisi ja viittoi minua tulemaan heidän luokseen. Mahdollisimman hitaasti ratsastin Larsin ja Nikon luokse ja hyppäsin alas Mooren selästä.
- Satu Mallasvaara, oletan? Mies kysyi ystävällisellä äänellä ja katsoi minua uteliaasti. Huomasin tämän silmien olevan mukavan siniset, oikein ystävällisen näköiset.
- Joo, mutisin ja suoristin lopultakin ryhtini koko pituuteen. Tarkastelin Nikoa ja Jonia ympärillämme ja huomasin näiden ihailevat katseet, kun he katsoivat miestä edessäni.
- Lars Björkman, mies esitteli itsensä ja hymyili minulle aurinkoisesti.
- Tiedän, sanoin ja tarkastelin miestä tarkemmin. - Mutta mistä sä tiedät kuka mä olen?
- Pikkulinnut lauloivat, Lars vastasi ympäripyöreästi ja vilkaisi nopeasti Nikoa ja Jonia, jotka kuuntelivat tarkoin keskusteluamme.
- Jos vaikka Niko voisi taluttaa tätä hetken, pikemminkin komensin kuin pyysin. Sainkin mieheltä osakseni paheksuvan katseen, jonka merkitystä en vielä osannut aavistaa.
- Ja Jonikin on paikalla. Miten sulla on mennyt? Lars kääntyi Jonin puoleen ja tarkasteli miestä nopeasti päästä varpaisiin, huomasin tämän uteliaan katseen ja mietin mistä nämäkin tunsivat toisensa. Ainakaan Joni ei ollut ikinä maininnut mitään Larsista, mutta ei mies muutenkaan ollut puhunut mitään Lahtea aiemmasta elämästään, muuta kuin että oli ratsastanut.
- Ihan hyvin, Joni vastasi hymyillen ja selitti kuinka oli tullut tänne tallille töihin ja toimi nykyisin estevalmentajana ja ratsastuksenopettajana.
- Kuka täällä sitten toimii kouluvalmentajana? Lars kysyi ihmeissään ja vilkaisi nopeasti Nikoa. Ei kai tämä herra kuvitellut Nikon valmentavan?
- Satu toimi ennen, mutta nykyään melko harvoin, Joni vastasi ja Lars kiinnitti taas huomionsa minuun. Olin hetken näkevinäni miehen katseessa tyytyväisyyttä, mutta se vaihtui nopeasti syyllistäväksi.
- Mikset enää? Lars kysyi kylmällä äänellä ja sai selässäni kulkemaan kylmät väreet. Kohotin ällistyneenä kulmiani ja tutkin miestä katseellani hetken aikaa.
- Samanlainen katse kuin äidillään, Lars mutisi ja katsoi minua vaativasti.
- Joukkue lakkautettiin, siitä tulikin estejoukkue, sanoin kylmästi ja vilkaisin Jonia nopeasti.
- Ahaa.
- Ahaa? Sä ilmeisesti tiedätkin tästä jotain? Sanoin hieman pirullisella äänellä ja huomasin Jonin suuntaavan minua kohden varoittavan katseen. Paskat siitä, ajattelin ja nostin kädet lanteilleni.
- Joka tapauksessa, muutin juuri Lahteen ja huomenna saapuu minun kolme hevostani tänne, Lars alkoi selittää ja vilkaisi samalla minua kylmästi. - Ensinnäkin, kaksi hevosistani on oreja ja yksi ruuna. Tarvitsen niille sopivat karsinat.
- Ja se liittyy meihin miten? Kysyin ymmälläni, eihän me Jonin kanssa mitään tallimestareita oltu, jotka päättivät karsinapaikat.
- Sinun molemmat hevosesi ovat ainoissa kunnollisissa oripilttuissa, Lars töksäytti ja mulkaisi minua nopeasti.
- Ei ne ole mun, sanoin huokaisten. Mistä tällaisia ihmisiä löytyy? “Minun hevoselleni kelpaa vain paras.”
- Ne on sen jalkavammaisen, sanoin ja vaihdoin painoa jalalta toiselle. Lars mulkaisi minua uudelleen, olin ilmeisesti hyvin epäystävällinen.
- Kuitenkin, miksi niillä ovat ne karsinat? Tallinomistaja käski minun jutella mahdollisesta karsinoitten muutoksesta Satu Mallasvaaralle.
- Niitä ei siirretä, piste. Laita johonkin muualle, totesin ykskantaan, en todellakaan suostuisi juuri nyt karsinoitten vaihtoon, en nyt kun hallikausi oli avattu. Robin muutenkin remusi karsinassaan. Huomasin Jonin murskaavan katseen itsessäni ja annoin miehelle hieman periksi.
- Juttele Joonan kanssa, se kuitenkin päättää omista hevosistaan, huokaisin ja Lars soi minulle yhden lyhyen hymyn, joka kuitenkin hyytyi nopeasti.
- Ja tarvitsisin hevosilleni osaavaa hoitajaa. Ajattelin heti sinua kun kuulin taidoistasi, Lars sanoi töksähtäen. - Mutta en ole varma haluanko hevosilleni koppavaa hoitajaa. Jos sovitaan sellainen koeaika?
Olin varma että tuo mies oli päästään vialla. Tunsin kuinka suuni oli jäänyt melkein auki.
- Ajattelitko kysyä asiaa multa ollenkaan? Kysyin ihmeissäni ja Lars käänsi kummastuneen katseensa minuun. - Että haluanko hoitaa niitä koneja.
- Tottakai haluat! Suomen parhaita kenttähevosia, saisit ratsastaakin niillä, Lars selitti innostuneena.
- Mä ratsastan tällä hetkellä Moorea ja Robinia ja kisaan niillä, selitin mielestäni hyvin ystävällisesti ja soin tälle vielä niin kauniin hymynkin.
- Sellasia luuskia molemmat, ajattele nyt! Lars sanoi topakasti ja kääntyi sitten Jonin puoleen. - Eikös Satu alakin hoitamaan hevosiani?
- Se on kokonaan Satun asia, Joni tokaisi lyhyesti ja kääntyi kannoillaan kävelemään Nikoa kohden.
- Sinä olet sitten söpö tytteliini, Lars sanoi hieman lässyttäen, kun Joni oli poissa kuuloetäisyydeltä. Tunsin miten kulmani ponnahtivat ylös hämmästyksestä ja leukani lonksahtelivat.
- Aha.
- Kohteliaisuuksiakin otat vastaan niin hienostuneesti, mies jatkoi ja hitaasti tajusin tämän vittuilevan minulle melko rankasti.
- Mitä sä haluat? Kysyin huokaisten, vaikka tämä oli kyllä jo kertaalleen maininnut asiansa.
- Että sä autat mua. Mä haluan että sä hoidat mun hevosia, Lars kuiskasi ja näin kuinka tämän silmiin syttyi outo valo, sellainen joka sai minut varuilleen.
- Mulla ei oikeasti ole aikaa tällaiseen kinasteluun, voihkaisin ja katsoin samalla kelloa nopeasti ranteestani, se oli jo liian paljon.
- Kysy tota Jonia, sillä ei mun mielestäni ole yhtään hevosta niskoillaan, tai sitten Johannaa.
- Kysyn, mutta sinä olet vastuussa niitten ammattitaidosta, Lars myhäili ja poistui maneesista itsekseen vihellellen.
- Mitä asiaa sillä oli? Joni kysyi heti, kun istuimme autoon. En olisi millään halunnut keskustella juuri nyt Larsista, kun muutenkin väsytti aivan liikaa.
- Halus mut hoitamaan sen hevosia, vastasin hiljaa ja sytytin nopeasti tupakin, tietenkin tarjosin omistani myös Jonille.
- Lupasitko? Joni kysyi hetken hiljaisuuden jälkeen, olin jo epäillyt tämän kuuloa.
- En. Käskin kysyä sua tai Jossua, naurahdin ja sain Jonin mulkoilemaan minua pahasti. Hymyilin vain Jonin katseelle ja vasta sitten muistin mistä meidän pitikään keskustella.
- Niin, mitäs se Johanna sanoikaan tallilla tänään? Kysyin itsekseni. - Sun mielestä olin täysi @!#$ ja et halunnut enää ikinä nähdäkään mua?
- Joo, Joni myönsi hiljaa ja vilkaisi minua nopeasti. Nähdessään pienen virneen huulillani mieskin rentoutui hieman. Tajusi ilmeisesti, etten aio teurastaa tätä aivan heti, ehkä kiduttaisin tämän hengiltä illalla.
- Mutta kyllä mä sua taisin silloinkin rakastaa, Joni mutisi ja laskin käteni tämän reiden päälle lepäämään. Tunsin kuinka Joni värähti hieman ja käänsi ihmettelevän katseensa sitten minuun.
- Yritätkö vietellä mut?
- Eihän mun tarvitse kuin katsoa sua, niin sulla alkaa seisoa, naurahdin ja hymyilin tyytyväisenä.
Joni heitti minut kämpilleni ja ajoi itse omalle asunnolleen, kumpikin halusi nukkua rauhassa yön ylitse ja miettiä - minä ainakin - tätä suhdetta.
Olin suunnitellut meneväni nukkumaan aikaisin, mutta jotenkin löysinkin itseni vielä puoliltaöin makaamasta kuumasta kylvystä.
Jotenkin ajatukseni harhailivat koko ajan tähän Larsiin ja tämän sanoihin. Nyt vasta mieleeni tuli, että mieshän oli verrannut minua äitiini. Tunsiko tämä pirun hienostelija minun äitini? Heti huomenna, päätin, selvittäisin mistä äiti ja tämä Lars toisensa tunsivat.
Lopulta minua alkoi nukuttaa aivan liikaa, joten päätin siirtyä suoraan sänkyyni. Kiedoin vain peiton alastoman ja märän ruumiini ympärille ja tunsin nukahtavani melkein heti.
Jostain kaukaa kuului ärsyttävä pirinä ja yritin vain tukkia korvani tuolta ääneltä. Se ei kuitenkaan loppunut, vaan kuului entistä kovempana, jolloin minun oli pakko aukaista silmäni. Sekunnissa tajusin sen olevan ovikello ja toisessa sekunnissa, melkein, olin jo tempaissut oven vihaisesti auki.
- Mitä víttua, pääsi suustani ensimmäisenä, kun näin Larsin hämmentyneet kasvot edessäni. Hetkessä muistin ettei minulla ollut kuin peitto ympärilläni, mutten juuri nyt jaksanut välittää siitä.
- Ei ainakaan sitä, Lars sanoi imelällä äänellä ja tunsin tämän tutkailevan katseen mittailevan minua. - Aiotko pyytää minua ollenkaan sisälle?
- En helvetissä, tuhahdin ja menin itsekin ulos. Istuin kylmään pakkasaamuun ja otin pöydältä tupakan. Kiitin onneani terassistani ja mulkoilin samalla Larsia.
- Olet kyllä todella epäystävällinen ihminen, mies totesi ja maiskutteli hetken, ikään kuin maistellen hetki sitten sanomiaan sanoja.
- Kiva kuulla.
- Haluaisin keskustella hetken kanssasi tallin ilmapiiristä, Lars sanoi hetken kuluttua ja minua alkoi ärsyttää hetki hetkeltä enemmän. Mulkaisin miestä ärsyyntyneenä, mutta tämä alkoi vain puhua.
- Olen saanut sellaisen käsityksen, ettei yksityistallin puolella ole kauhean hyvä ilmapiiri, Lars aloitti ja vilkaisi sitten minua nopeasti. - Ja sain Joonaksen puheista sellaisen käsityksen, että sinä olet jotenkin tuon sodan keskipiste.
- Että oikein sodan? Toistin epäuskoisena ja purskahdin nauruun, joka sai Larsinkin ärsyyntymään.
- Tämä ei ole huvittavaa, Lars tiuskaisi minulle ja katsoi pisteliäästi minua. Lopetin sitten nauramisen ja katsoin uteliaana miehen silmiä, kehotin tätä jatkamaan tarinaa. En millään malttaisi odottaa, miten tässä käy. Olisinko kenties tarinan sankari? Vaikka tällä hetkellä näytti lähinnä siltä, että olin se pahis.
- Haluaisin, että lopettaisit sen sodan, Lars sanoi hetken oltuaan hiljaa ja sai minut nauramaan uudelleen. Taas Lars tuijotti minua pisteliäästi ja tuhahti sitten halveksivasti.
- Joo, mä voin seurustella Jonin kanssa ja nussin siinä sivussa Joonasta ja Joni voi ottaa Johannan sellaseks vakipanoks mun ohella, luennoin sarkastisesti ja tunsin kuinka viha alkoi kasvaa sisälläni. - Sitten mä vielä jaksan liikuttaa Joonan hevosia ja hankin sulle parhaimmat tallipaikat.
- Sä olet halveksittava nuori nainen! Lars huudahti ja nousi nopeasti seisomaan, kaataen puisen tuolin samalla. Nousin myöskin seisomaan ja pidin tiukan katseen Larsin silmissä.
- Sillähän talliin syttyis rauha, totesin. - Jos sä et tiedä meidän riidoista páska vertaa, niin älä sitten sekaannu niihin.
Hetken aikaa Lars näytti siltä, että hyökkäisi kimppuuni, mutta lähti kuitenkin itsekseen jupisten kävelemään autolleen.
Heti kun sain ulko-oven paiskattua takanani kiinni, annoin peiton tippua keskelle eteisen lattiaa. En jaksanut juuri nyt välittää, täällä oli muutenkin niin kamalan sotkuista. Kävelin makuuhuoneeseen ja kiskoin siellä alusvaatteet päälleni. Tunsin olevani kiukkuinen ja vaatteet vain risahtelivat käsissäni. Kaivoin vaatelaukustani valkoisen t-paidan ja tummat farkut.
Hetken aikaa jaksoin vielä olla kärttyinen, mutta sitten ymmärsin ettei se auttaisi minua juuri nyt. Juuri nyt minun olisi päästävä jonnekin syömään, ehkäpä Jonin kanssa. Vieno hymy kohosi huulilleni, kun ajattelin syömistä Jonin kanssa. Halusin syödä miehen kanssa.
Puolen tunnin kuluttua tempaisun naulakosta valkoisen toppatakkini ja astuin ulos kirpakkaan pakkaseen. Kirosin mielessäni, kun pakkanen ei vieläkään ollut laskenut. Ärsytti.
- Mitä pikkuinen? Joni kysyi minulta heti, kun sain oven lukkoon. Mies oli ollut aamulenkillään ja tullut sen jälkeen kävellen luokseni. Lähellä olisi pieni kodikas kahvila, jossa sai aamiaisia. Joni halusi ehdottomasti mennä sinne, minun vuoro oli kuulemma tarjota.
- Kylmä, sanoin ja hytisin teatraalisesti. Joni sain nauroi minulle ja otti sitten käteni omaansa ja lähti johdattamaan minua kohti ruokaa.
- Meetkö sä tänään tallille? Joni kysyi minulta ja katsoi syvälle silmiini. Kohauttelin harteitani, ei mitään tietoa mitä Joona oli suunnitellut.
- Täytyy varmaan liikuttaa ne hevoset tänään, ettei jähmety, sanoin kuitenkin hetken mietittyäni asiaa. Joni hymähti siihen jotain ja kertoi joutuvansa valmentamaan pikku maneesissa ja kirosi sitten kylmää keliä.
Istuin Jonin asunnon sohvalla viltin alla ja tunsin oloni väsyneeksi. Kuulin Joninn koluuttavan jotain keittiössä ja hetken kuluttua tämä tuli kahden teemukin kanssa viereeni.
- Monelta sä meet tallille? Joni kysyi minulta ja laski kätensä silittelemään käsivarttani. Hymyilin pienesti miehelle ja kerroin meneväni kohta puoliin. Muuttotavaroitakin pitäisi vielä purkaa, jos joskus suunnittelin asuvani siistissä asunnossa.
- Voinko mä tulla teille töitten jälkeen? Joni kysyi lempeällä äänellä ja nipisti minua pienesti poskesta. Käännyin katsomaan Jonin sinisiä silmiä ja hymyilin tälle.
- Sä voit tulla meille töitten jälkeen, lupasin tälle ja suutelin hellästi tämän pehmeitä huulia.
Olin juuri tullut kotiin tallilta ja minun lihaksiani särki. Robin ei halunnut tehdä tänään yhtään mitään, Moore halusi leikkiä ’viedään Satua kuus-nolla’ -leikkiä ja Lars tuli taas valittamaan minulle kaikesta mahdollisesta.
Marssin heti ensimmäisenä suihkuun ja sen jälkeen aloin taas purkaa keittiössä tarvikkeita. Lopulta, kahden tunnin jälkeen, keittiö näytti… no, keittiöltä.
Olohuonekin näytti olohuoneelta, sotkuisena versiona ja makuuhuone oli minun makuuhuone; sotkuinen.
Kahden tunnin kuluttua, puoli seitsemältä, heräsin siihen kun Joni koputti oveeni. Taas tunsin sen hymyn syttyvän kasvoilleni. Heti ensimmäisenä Joni kaappasi minut syleilyynsä ja sai minut nauramaan sillä. Sekunnin kuluttua tunsin Jonin huulet omillani ja muutaman kirosanan ja törmäyksen jälkeen makasin Jonin alla sohvalla.
- Onko sulla nälkä? Joni mutisi päälläni ja tärisi vieläkin pikkuisen. Naurahdin hieman, kun ajattelin saavani varmasti valituksia seinänaapurilta. Luulivat varmaan, että yritän tappaa viatonta miestä, sen verran kovaäänisesti Joni purki paineitaan.
- Ei, sanoin miehelle ja tämä huokaisi raskaasti päälläni. Pari kertaa Joni veti syvään henkeä ja nosti sitten päätään, niin että tämä sai katsottua minua silmiin.
- Anteeksi, Joni kuiskasi ja painoi huulensa omilleni ja alkoi uudelleen liikkua sisälläni. - Mä rakastan sua niin paljon.
- Mäkin rakastan sua, mutisin tämän huulia vasten ja voihkaisin nautinnosta. Joni hymyili tyytyväisenä reaktiolleni.
- Mä haluan mennä sun kanssa naimisiin, mies sanoi edelleen tyytyväisenä hymyillen ja tunsin kuinka tämän silmät upposivat omiini. Tiesin mitä halusin tulevaisuudeltamme, Jonikin tiesi sen, minä näin sen tämän silmistä, joista paistoi täysi rakkaus minua kohtaa. En kuitenkaan haluaisi sanoa sitä ääneen, mutta Joni halusi kuulla sen. Olisin vain halunnut puristaa silmäni kiinni, mutta Jonin suora katse esti sen. Tunsin nautinnon väreilevän jossain syvällä, mutta Joni piti huolen että nautinto ei pääsisi vielä pintaa. Mies halusi kiduttaa minua.
- Mä haluan mennä sun kanssa naimisiin, Joni toisti ja hidasti liikettään entisestään. Purin huultani, etten olisi huutanut ääneen, tunsin veren rautaisen maun suussani ja tapitin vain miehen silmiä yläpuolellani.
- Mä rakastan sua, huokaisin ja painoin kynteni miehen selkälihaksiin kiinni. - Mä haluan mennä sun kanssa naimisiin.
- Kulta, Joni sanoi ennen kuin työntyi muutaman kerran raivoisasti syvälle minuun, niin että taisin itsekin häiritä huudollani naapureitten rauhaa.
- Jos me mennään naimisiin, niin mä en ainakaan ota sitten sun sukunimeäs, sanoin Jonille heti kun sain äänen kulkemaan. Tuonkin sanominen oli suurten ponnistelujen takana. Tunsin kuinka mies päälläni heilahti hieman, kun tämä naurahti huvittuneena.
- Siis sitten kun me mennään naimisiin, musta tulee Joni Mallasvaara.
- Niin, huokaisin ja painoin silmäni kiinni. Hetken luulin nukahtavani siihen, mutta sitten Joni nousikin päältäni ja minulle tuli kauhean kylmä. Väsynein silmin katselin Jonin takamusta, kun tämä veti farkut jalkaan.
- Millon me mennään naimisiin? Ja missä? Joni kääntyi katsomaan minua uteliaana. Itsekin nousin huokaisten ylös ja kiskoin nopeasti vaatteet päälleni.
- Kesällä, kirkossa, vastailin kysymyksiin ja sitten vasta tajusin, että hääthän pitäisi suunnitella kunnolla. Enhän minä niitä jaksaisi suunnitella.
- Meidän täytyy sysätä se suunnittelu jollekin toiselle, sanoin kulmiani kurtistaen. Joni katsoi minua huvittuneena ja otti minut sitten tiukkaan halaukseen.
- Anna vois suunnitella ne, Joni totesi ja kantoi minut keittiöön. - Se tykkää siitä, mies sanoi ja laski minut istumaan työtason päälle. Katselin hetken ajatuksissani Jonin touhuamista, tämä päätti keittää meille kahvia.
- Mä haluan sitten lapsen, Joni sanoi varmana asiasta ja sai minut ehkä säikähtämään hieman. Minä en todellakaan halunnut mitään toukkaa nurkkiini. Johan minulla menisi hermot, kun kuuntelisin sen kitinää. Entäs sitten synnytys? En millään kestäisi sitä kipua, sehän olisi silkka itsemurha. Entäs sitten aamupahoinvointi? Vihasin, melkein pelkäsin, oksentamista. Hankkikoot Joni jostain muualta toukkansa.
- Mä en, totesin ja irvistelin jo pelkälle ajatukselle. Joni kääntyi katsomaan minua raskaasti huokaisten. Hetken katselimme toisia hiljaisina silmiin, kunnes Joni tuli ja suuteli. Se suudelma vei kaikki ajatukseni pois.
- Edes joskus, muutaman vuoden päästä? Joni kysyi minulta haikeana ja jouduin hymyilemään tälle.
- Jos sä lupaat hoitaa sitä ja rakastaa mua, vaikka oisinkin miten ällöttävän näkönen, vannotin tätä ja Joni suuteli minua onnellisesti nauraen.
- Ja mä haluun että me keskustellaan asiasta, ei niin että ykskaks mä vaan huomaan, että; oho, mä oon paksuna, sanoin miehelle vakavasti, joka taisi vieläkin nähdä silmissään vain pieniä lapsia. Joni kuitenkin palasi takaisin maan pinnalle ja lupasi minulle kaiken tämän.
- Lars muuten kävi täällä tänään, sanoin Jonille kun muistin tämän. Joni kääntyi katsomaan minua ihmeissään ja mutristi jännästi huuliaan.
- Mitäs se? Tämä kysyi ja otti kaapista kaksi mukia ja kaatoi ne täyteen kahvia.
- Syytti mua yksityistallin jäisestä ilmapiiristä ja pyysi mua tekemään sille jotain, selitin tälle ja kohautin harteitani, ei minua oikeastaan kiinnostanut edes koko äijä.
- Lupasitko tehdä jotain sitten sille?
- Mitä mä nyt sille voin tehdä, totesin kulmat rutussa kun mietin asiaa. - Joonas on vihanen mulle siitä, kun oon sun kanssa enkä sen. Johanna on vihanen siitä kun sä olet mun kanssa etkä sen. Joonan mä pidän tyytyväisenä niin kauan kun liikutan sen hevosia, Niko ei juurikaan mulle edes vihoittele ja Lars haluis että mä alkaisin hoitamaan sen kilpahevosia.
- Niin, páska juttu, Jonikin myönsi ja suuteli minua otsalle. Niinhän se oli. Todella paskamainen juttu. Työnsin kuitenkin asian mielestäni, olin juuri suostunut menemään naimisiin Jonin kanssa. Siinä riitti sulattelemista. Jotenkin en ikinä kuvitellutkaan meneväni naimisiin, mutta mielikuva minusta ja Jonista alttarilla sai mielihyvän väreet kulkemaan selkääni pitkin. Halusin lauleskella.
Puoli kymmenen aikaan soitin Annalle ja kerroin tälle, että menisin tämän veljen kanssa naimisiin. Suureksi ihmeeksi Anna kertoi tienneensä tästä jo. Joni oli kuulemma siskolleen kertonut aikomuksistaan ja Anna oli vain kannustanut tätä.
Kun olin kuunnellut Annan onnen toivotukset, kerroin tälle siirtäväni suunnitteluasiat kokonaan hänelle, josta nainen riemastui täysin. Se oli sellaista kiljumista ja huutamista kuin elokuvissa, en ikinä uskonut että kukaan voisi oikeasti innostua häitten suunnittelusta.
- Meidän täytyy ostaa sormukset, sanoin miehelle, kun menin tämän kainaloon sohvalle.
- Joo, huomenna.
- Ja me kyllä voitais mennä vasta joskus parin vuoden päästä naimisiin, sä saat kuitenkin kihlattua mut nytten, ehdotin miehelle ja tämä myöntyi siihenkin. Tylsää, en näköjään saisi mistään aikaiseksi kinastelua.
- Voinko mä jäädä tänne yöksi? Joni kysyi minulta ja katsoi odottava pilke silmässään.
- Joo, vastasin tälle ja sanoin meneväni huomenna pitämään Kotkaan valmennusta. Mies katsoi minua jotenkin kaihoisan näköisesti ja tämä näytti lähinnä siltä että olisin menossa tappamaan itseäni.
- Ei kai me sitten pidetä mitään kihlajaisia? Siis, juhlia? Joni kysyi kun makasimme vierekkäin leveällä sängylläni. Käänsin laiskasti katseeni mieheen ja tuhahdin.
- Minä en ainakaan aio osallistua sellasiin, mutisin ja painoin suukon tämän olkapäähän. - Mä menen suihkuun.
- Suostutko sä tosiaan menemään mun kanssa naimisiin? Joni kysyi kuitenkin vielä ja katsoi minua kulmat rutussa. Hymyilin tyytyväisenä tämän ilmeelle.
- Oonko mä ikinä lopettanut rakastamasta sua? Kysyin sitten ja Joni näytti lähinnä siltä ettei tiennyt mitä tuohon kannattaisi vastata.
- Mistä minä sun ajatusmaailmasta tiedän? Mä olen jo monta vuotta yrittänyt pysyä sun perässä, sä olet mysteeri.
- Oi, kiitos, sanoin oikeasti tyytyväisenä, en oikeastikaan halunnut mitään suhdetta, jossa mies tietäisi kaikki ajatukseni.
Seuraavat päivät olivat tylsiä; joka päivä sama kaava. Aamulla lenkille, sitten aamupalalle, sitten menin Jonin kanssa tallille, ratsastin hevoset, autoin Jonia, menimme kotiin syömään, illalla pidin Lahden ympäristössä kouluvalmennuksia.
Torstaina kävimme ostamassa sormukset, Joni otti ihan tavallisen hopeisen renkaan ja minulle tämä antoi, myös, hopeisen sormuksen, johon oli upotettu kolme timanttia. Melkein liikutuin kyyneliin, kun Joni pujotti sormuksen vasempaan nimettömääni koruliikkeessä.
Nyt olimme menossa tapaamaan minun vanhempiani, Jonin isä ja äiti oli jo tavattu. Jonin isä oli suukotellut minua poskille ja tarjonnut kuohuviiniä koko sakille. Jonin äiti taas itki vuolaasti, kun kerroimme. Oli kuulemma niin ihanaa, että Joni oli päättänyt valita juuri minut, vaikka se oli kuulemma ollut jo tiedossa.
- Ootko sä sanonut niille siis mitään? Joni kysyi ihmeissään, kun kerroin tälle ettei vanhemmillani ollut mitään käsitystä.
- Mä en ole nähnyt niitä sen jälkeen, kun äiti yritti työntää mut takas Joonaksen syliin, mutisin ja katsoin Jonia hieman tutkivana, mutta tämä vain hymyili autuaasti.
- Sun äitis tykkää musta, mies sanoi sitten itsevarmasti ja puristi lempeästi kättäni. - Se on aina tykännyt.
- Jaakko ei pidä tästä, sanoin sitten ja mutristin huuliani, Jaakko ei todellakaan pitäisi tästä. Jaakko muutenkin oli lopettanut minulle puhumisen sen jälkeen, kun olin eronnut Joonaksen kanssa.
- Ei todellakaan, Jonikin myönsi ja tunsin samassa piston sisälläni. En ollut sanonut Jonillekaan mitään siitä, että Jaakolla oli toinen nainen. Ehkä kertoisin, piakkoin.
Voi sitä mulkoilujen määrää, kun Jaakko sattui olemaan juuri nyt kotona. Jaakko mulkoili Jonia mykkänä ja Joni mulkoili takaisin. Jotenkin yritin olla aina ‘vahingossa’ Jonin ja Jaakon välissä, olin varma että kumpikin tappaisi toisensa, jos siihen vain saisi tilaisuuden.
- Satu, kulta! Äiti huusi keittiöstä ja tuli halaamaan minua aurinkoisesti hymyillen, ei enää puhettakaan Joonaksesta. Jonikin halasi äitiäni ja kyseli kuulumisia kohteliaasti.
- Tuliko Satu? Kuului isän ääni kirjastohuoneesta. Lähdin taluttamaan Jonia perässäni ja menimme juttelemaan isän kanssa hetkeksi.
- No, Joni? Kihlasitko minun nuorimmaiseni? Isä kysyi sitten silminnähden uteliaana ja minäkin käännyin katsomaan Jonia uteliaana. Tiesikö isäni tästä ennen minua?
- Kihlasin? Joni vastasi isälleni hymyillen ja nosti vasemman käteni tämän näkökenttään. - Pyysin ihan kuule isältäs sun kättä.
- Ihanko tosi? Kysyin naureskellen ja tämä nyökkäsi tyytyväisenä itseensä.
- Vai, että kihloihin, Jaakko sanoi, kun kerroimme tälle ja äidillekin kihlautumisesta. Äiti katsoi meitä ensin yllättyneenä, mutta alkoi sitten hääriä keittiössä, kahvia keitellen.
- Niin, kihloihin, toistin ja katsoin veljeäni pistävästi silmiin. Tuijotimme Jaakon kanssa toisiamme ja kuulimme sitten oven käyvän. Jaakon silmiin syttyi erikoinen valo ja tämä hymyili, ehkä jopa hieman pirullisesti.
- Joonas, kuulin Jonin mutisevan ja käännyin itsekin katsomaan olohuoneen ovelle, jossa Joonas seisoi jähmettyneenä.
- Joonas, sinäkin saat kutsun häihin, ens kesänä, sanoin miehelle hymyillen ja katsoin sitten Jonia silmiin ja tämä hymyili minulle onnellisen näköisenä. En edes tiedä mikä oikeastaan sai minut sanomaan noin, itsehän olin sanonut että menisimme vasta joskus muutaman vuoden päästä naimisiin.
- Kiitos, Joonas kuitenkin sanoi ja kätteli Jonia onnea toivottaen. Jaakko hieman hämmästyi Joonaksen reaktiosta ja katsoi tiukasti ystäväänsä.
Istuimme kaikki hetken aikaa hiljaisina, kunnes muistin taas Annan.
- Missäs Anna ja Allu on? Kysyin Jaakolta, johon tämä ei vastannut mitään.
- En tiedä, kai se kohta tulee, Jaakko mutisi ja kohautti olkiaan välinpitämättömänä. Tunsin kuinka suuttumus kiehahti taas sisälläni, miten minun veljestäni oli tullut tuollainen. Ennen tämä oli vastuuntuntoinen, mutta nyt tätä ei edes kiinnostanut missä hänen oma poikansa oli äitinsä kanssa.
Istuimme Jonin kanssa keittiön pöydän ääressä juomassa kahvia ja söimme äidin leipomia pullia.
- Muutatteko te sitten sinne Satun kaksioon? Isä kysyi meiltä, tai lähinnä tämä osoitti kysymyksensä Jonille. Jäin uteliaana odottamaan Jonin vastausta, emme olleet vielä edes miettinyt koko asiaa. Joni katsoi hetken aikaa hämmentyneen näköisenä isää ja käänsi sitten katseensa minuun.
- Kai se olis parempi niin, kuulin oman ääneni sanovan. Kirosin mielessäni, miksi ihmeessä minun piti mennä sanomaan niin? En minä edes ollut miettinyt koko asiaa kahta sekuntia kauempaa. Jonin hymyn huomatessani, huomasin itsekin hymyileväni jotenkin onnellisena. Ällöttävän siirappista!
- Mitenkäs sulla ja Annalla menee? Äiti kääntyi sitten keskustelemaan poikansa kanssa. Katsoin Jaakkoa tietäväisesti hymyillen ja tämä katsoi pistävästi takaisin.
- Ihan mukavasti, Jaakko mutisi ja kohautteli olkiaan kuin tätä ei olisi voinut enempää kiinnostaa. - Riideltiin eilen ja nyt ei kumpikaan puhuta mistään.
- Mistä te riitelitte? Isänkin mielenkiinto oli herännyt. Katsoin isääni huvittuneena, en ollut pitkään aikaan nähnyt tätä niin innostuneena. Isäukko kaipasikin vain jotain draamaa.
- Mä petin sitä, Jaakko sanoi tyynesti ja vanhempani vetivät kahvinsa väärään kurkkuun. Joni katsoi veljeäni murhaavan näköisenä ja minä puristin lohduttavasti tämän kättä pöydän alla.
- Tiesitkö sä? Joni kysyi sitten minulta ja nyökkäsin tälle myöntävästi. Joni ei sanonut mitään, mutta tämän ilmeestä näki että tämä oli pettynyt.
- Kerroitko sä Annalle? Jaakko kääntyi sitten minun puoleeni jotenkin kovin hyökkäävänä. Pudistin kuitenkin päätäni kieltävästi, enhän minä ollutkaan kertonut, mutta sen tiesin että Anna tiesi minun tietävän.
- Kuka sille sitten kertoi, Jaakko mutisi ja käänsi katseensa vieressään istuvaan Joonakseen, joka yritti näyttää niin kovin viattomalta.
- Jonkun oli pakko kertoa, tämä kuitenkin myönsi kertoneensa Annalle asiasta ja sai kaikki meidät hämmästymään, minut ehkä eniten.
- Omistatko omantunnon? Kysyin huvittuneena mieheltä ja tämä mulkoili minua kulmiensa alta. - Olen yllättynyt.
- Mutta jos sä pyydät siltä anteeksi, niin se lupas yrittää vielä, Joonas sitten sanoi Jaakolle, mutta veljeäni ei näyttänyt kiinnostavan pätkääkään.
- Sen kun muuttaa hélvettiin sieltä pentunsa kanssa, Jaakko mutisi ja tämän sanottuaan Jaakosta tuli minulle aivan tuntematon ihminen. Miten tästä olikaan tullut noin välinpitämätön? Joni jähmettyi vierelläni ja muutkin olivat kääntyneet katsomaan Jaakkoa järkyttyneinä.
- Mitä sä sanoit? Isä kysyi soinnuttomalla äänellä ja tiesin jo että kohta tämä mies räjähtäisi raivosta. Isä ei ollut ikinä hyväksynyt miehiltä tuollaista käytöstä, eikä hyväksyisi varsinkaan omalta pojaltaan tuollaista käytöstä.
- Mennään käymään ulkona, sanoin Jonille kun Jaakko ja isä olivat hetken aikaa tuijotellut hiljaisina toisiaan. Joni nyökkäsi jäykin niskoin ja lähti kävelemään perässäni kohti takaovea.
- Miksi sä et sanonut mulle mitään? Joni kysyi sihahtaen heti kun ovi oli sulkeutunut tämän perässä. Käännyin katsomaan miestä, ehkä hieman pelästyneenä, Jonia en ollut ikinä nähnyt edes kunnolla vihaisena. - Ja minkä vitun takia sä et kertonut Annalle?
- Oisitko itte mun tilalla kertonut? Tivasin tältä ja istuin huokaisten penkille istumaan. - Arvaa oliko kiva valita joko veli tai paras kaveri. Mä ajattelin että Jaakko lopettaisi sen suhteen.
- Mutta ei lopettanut, Joni sanoi kireällä äänellä ja tunsin tämän katseen itsessäni vaikka itse katsoinkin suoraan eteenpäin. Olin tehnyt virheen ja minua ärsytti se.
- Anteeksi, kuiskasin hiljaa ja käänsin katseeni Jonin sinisiin silmiin. Hänen katseensa pehmentyi hiukan ja sitten tämä kaappasi minut tiukkaan halaukseen.
- Anna voi tulla asumaan mun kämppään, jos mä muutan sun kanssa kimppaan, tunsin Jonin lämpimän hengityksen kaulallani ja sitten tämä suuteli minua, niin että polveni notkahtivat. Huomasin taas hymyileväni ällöttävän onnellisena.
Niin siinä sitten kävi, että viikon kuluttua Joni kantoi viimeisiä tavaroitaan asuntooni, Anna kantoi viimeisiä tavaroitaan Jonin vanhaan asuntoon ja kaikki tuntui olevan taas kerran hyvin.
- Milloin te olette suunnitelleet menevänne naimisiin? Anna kysyi minulta kun olin mennyt katsomaan tätä ja Allua. Huokaisin raskaasti ja kerroin Annalle miten olin vahingossa oikeastaan mennyt lupaamaan häät ensi kesälle. Anna vain nauroi minun tilanteelleni, eikä näyttänyt edes muistavan tämän ja Jaakon eroa.
- Ne häät sitten on ensi kesänä, Anna sanoi lopuksi ja nauroi taas ilmeelleni.
- Mä olen korviani myöten rakastunut sun veljeen, sanoin sitten ja melkein itku pääsi, niin koville otti myöntää se.
- Voi kuule, sä olet aina ollut, Anna sanoi ja hymyili minulle lohduttavasti. - Sä et vaan ikinä ole halunnut myöntää sitä.
- Se haluaa lapsia mun kanssa, jatkoin tilittämistäni ja sain Annan taas nauramaan, johan tällä nyt olikin hauskaa minun kustannuksellani.
- Söpöä, teistä tulee oikein kunnon perhe, Anna iloitsi ja meni sitten katsomaan Allua, joka kitisi makuuhuoneessaan.
- Tiesitkö sä muuten, että Jaakko on taas alottanu huumeitten käytön? Anna kysyi minulta, kun palasi takaisin Allun kanssa. Katsoin ällistyneenä Annaa, uskomatta kuulemaani. Nielaisin vaikeasti ja pyysin Annaa toistamaan äskeisen.
- Sä kuulit kyllä, Anna sanoi vaikean oloisesti ja äkkiä minua alkoi heikottaa. En todellakaan voinut uskoa, että Jaakko olisi taas eksynyt huumepiireihin.
- Millon? Kysyi sitten ja tiesin heti, että minun pitäisi puuttua asioihin. Vaikken juuri nyt mitenkään tykännyt Jaakosta, tämä oli siltikin minun veljeni.
- Löysin huumeita muutama viikko sitten sen yöpöydän laatikosta, se oli loppuviimein se syy miksi minä ja Jaakko erottiin, Anna sanoi hiljaa ja tunsin häpeää veljeni puolesta. Miten joku voi olla niin typerä?!
- Mä puhun sille, lupasin Annalle, joka hymyili minulle sitten kiitollisena.
- Vaikka me erottiinkin ja Jaakko oli täysi kusípää loppuajasta, mä silti rakastan sitä.
- Mä tiedän.
|