Lähettäjä: piuhku.
Päivämäärä: 14.12.08 01:39:52
jos nyt yritettäisiin olla vaihtamatta hahmojen nimiä... :D
Raotin hitaasti silmiäni ja tunsin toisen hengityksen niskassani. Päänsärky muistutteli inhottavasti eilisestä illasta ja olin lähes varma, että jossain vaiheessa aamua joutuisin viettämään läheisiä hetkiä vessanpöntönkin kanssa. Kierähdin ympäri ja suukotin vieressäni nukkuvan pojan otsaa. Samassa tajusin, että eilinen mekko oli kadonnut yltäni. Kurkistin sängyn reunan yli. Lattialla oli vaatemytty, joka koostui sekä minun, että Samun vaatteista, mukaanluettuna alusvaatteet.
"Ei júmalauta", pihahdin ja käännyin jälleen vihaisesti katsomaan Samua, joka nukkui vielä sikeästi.
"Nyt ylös siitä vítun sika!" kiljahdin tämän korvanjuuressa ja napautin vielä luunapin pojan nenään. Samu hätkähti hereille ja katsoi minua kummastuneena.
"Jösses sentään mikä herätys!"
"Ala selittää", kivahdin ja katsoin poikaa vaativasti. Samu venytteli raajojaan haukotellen makeasti.
"Mitä mun pitää selittää sulle hani?"
"Menitsä panee mua, kun mä olin sammuneena?" sanat pulppusivat vihaiseen tahtiin suustani ja Samun katseessa näkyi pientä hätäännystä, joka haihtui kuitenkin samantien.
"Miten sä tollasta päättelet?"
"Mitenköhän? Miks me oltais täällä ilman vaatteita, jos mitään ei ois tapahtunu?"
"Ehkä mä otin sulta vaatteet vaan pois, ettei sulla ois niin kuuma...", Samu yritti ja sai selityksillään pinnani vain kireämmäksi.
"Mä en ole noin tyhmä, etten tajuais missä mennään. Sä oot ihan vítun sika", paasasin ja aloin etsiä lattialta omia vaatekappaleitani. Ehdin juuri kiskoa alusvaatteet ylleni, kun tunsin pakottavaa tarvetta rynnätä vessaan. Sain juuri kiskaistua pöntön kannen auki, kun ensimmäinen lasti tulvi ulos sisuksistani.
"Onko mun pienellä krapula?" Samun lässytys kuului ovelta ja hetken kuluttua tämä seisoi jo vierelläni.
"Mee pois", sihahdin istuessani pöntön vieressä lattialla. Tönäisin poikaa vielä polvesta, jotta tämä tajuaisi lähteä.
"Sori. Mä olin eilen sika. Mä en vaan voinu ittelleni ja haluilleni mitään. Kännissä se vaikutti hyvältä idealta, mut nyt mua kyllä kaduttaa", Samu sanoi silittäen päälakeani. Olisin luultavasti sanonut jotain hyvin ilkeää, ellei oksennus olisi pyrkinyt taas ilmoille.
"Haluuks buranaa?"
Otin päänsärkylääkkeen ja kietouduin sen jälkeen takaisin lakanoitten väliin. Samu raahasi ystävällisesti roskakorin sängyn viereen, ihan siltä varalta, jos minua sattuisi oksettamaan jälleen.
"Miks sun pitää olla samanaikasesti sekä maailman ihanin, että -kusipäisin ihminen?" kysyin Samulta, kun tämä istuutui sängylle ja silitteli hellästi poskeani ja hiuksiani.
"Mä nyt vaan satun olee tällänen aasi. Annathan sä sen öisen mulle anteeks?"
"Mun tekis mieli lyödä sua niin kovaa, et sun silmäs uppois pääs sisää ja sä muistaisit sen iskun koko loppuelämäs", mutisin peittoni alta. Oloni oli kerrassaan kamala.
"Älä sentään. Mä saattaisin vaan kiihottua siitä", Samu virnuili.
"Vitsin kiimanen gorilla."
"Kiitos."
"Ole hyvä."
"Mut sä et vastannu, että saanko mä anteeks?"
"Kait se on pakko antaa. En mä kuitenkaan pystyis vihottelee sulle kauheen kauaa, vaik mun tekiskin mieli pitää nyt mykkäkoulua."
Koti-Suomi. Reilu viikko Saksan reissustamme oli vierähtänyt. Olimme moneen kertaan setvineet Samun tempausta. Kerran olimme jopa huutaneet toisillemme päät punaisina. Sen riidan jälkeen Samu oli ottanut pahasti nokkiinsa, kun olin suutuspäissäni sanonut tämän raiskanneen minun ja olevan yhtä pahansuopa ja idiootti kuin Asko tai Matias. Onneksi saimme kuitenkin asiat selvitettyä, eihän Samu ollut loukannut minua kuin henkisesti. Mitään vakavampaa ei ollut tapahtunut. Tai niin ainakin luulin.
Istuin pienessä kyyryssä vessamme lattialla. Kyynel jos toinenkin valui poskelleni ja kiivasti pyyhin niitä pois sitä mukaan. Kuulin ulko-oven käyvän. Joku tuli kotiin. Toivoin, ettei tulija olisi Samu, mutta ikäväkseni jouduin pettymään.
"Kaikki okei muru?" Samu kysyi huolestuneena, kun näki itkuiset kasvoni.
"On juu. Katoin vaan netistä yhen surullisen videon ja se vähän itketti", valehtelin, mutten ollut vielä valmis kertomaan Samulle oikeaa syytä. Pelkäsin tämän reaktiota aivan liikaa.
Äiti ja isä olivat lähteneet ystäviensä luo illalliselle, joten olimme Samun kanssa kahden kotona. Miro oli lähtenyt jo päiviä sitten takaisin Ruotsiin.
Katsoimme parhaillaan Hauskoja Kotivideoita ja nauroimme välillä ääneenkin.
"Mitä mieltä sä oot lapsista?" kysyin Samulta mainoskatkon alkaessa.
"Lapsista?" Samu naurahti hieman hämillään.
"Ihan söpöjähän ne on..."
"Mut mitä mieltä sä oot niinku lapsien hankkimisesta?" tarkensin kysymystäni.
"Hei beibi, ei nyt kiirehditä. Me ollaan nuoria molemmat. Ei mitään vollottavii kakkaperseitä vielä muutamaan vuoteen", Samu nauroi ja pörrötti hiuksiani. Tunsin jähmettyväni. Tuijotin vaitonaisena television ruutua.
"Mia?"
Käänsin katseeni poikaan, joka katsoi minua suu auki.
"Älä vaan sano, että sä oot paksuna?" En vastannut Samun kysymykseen mitään, tuijotin tätä vain. Hetken kuluttua nyökäytin päätäni.
"Ei hélvetti", poika huokaisi ja laski pään käsiensä varaan. Samu könötti hetken siinä asennossa, mutta nosti sitten päätään.
"Oot sä tehny testin?"
"Tein. Tosin mun pitää käydä vielä lääkärissä varmistamassa", sanoin hiljaa.
"Miten tää on mahollista? Et sä enää syö pillereitä?"
"En mä oo syöny enää aikoihin..."
Kaksi pitkää huokausta.
"Sä et käyttäny sillon Saksassa kortsua", sanoin hieman syyttävään sävyyn.
"Mä luulin, että sä syöt e-pillereitä", Samu vastasi lähes yhtä syyttävästi. Enhän minä pillereitä enää syönyt. Viime kesänä söin kyllä, kun Samun kanssa tuli häsäiltyä kaikenlaista, joten siksi poika ei luultavammin tajunnut käyttää ehkäisyä.
"Nyt sä varmaan katoot mun elämästä?" rikoin pitkään kestäneen hiljaisuuden.
"Enhän. Kyllä mä osaan kantaa vastuun teoistani. Mitä me tehään?" Samu sanoi ja yllättäen hivuttautui lähemmäksi ja kietoi lihaksikkaat kätensä ympärilleni.
"Mä en tiedä, mutta mua pelottaa ihan sikana", kuiskasin ja hapuilin sormillani Samun kättä. Sormemme kietoutuivat yhteen ja tunsin puristuksen kädessäni.
"Muakin. Mutta me selvitään yhessä, päädyttiin sitten mihin ratkaisuun tahansa", Samu sanoi rauhallisella äänellä. Käperryin pojan lämpimään kainaloon ja painoin pääni tämän rintaa vasten. Samuel suukotti päälakeani.
Elämä tuntui taas luisuvan raiteiltaan. Aina, kun tuntui, että aurinko saattaisi sittenkin paistaa risukasaan ja kaikki voisi olla hyvin, niin uusi pommi putosi taivaalta, eikä tulevaisuudesta ollut mitään varmuutta.
|