Lähettäjä: cendrill0n
Päivämäärä: 18.11.08 15:55:39
Pihla
”Ekaa kertaa sä oot ihan hiljaa”, mä sanoin, irrotin huuleni sen huulista vaikka en ois halunnut, mutta se hetki oli jo ohi. Lucas tuijotti hämmentyneenä eteensä ja mä olin vapautunut. Mä yritin koskettaa kädelläni vettä, mutta en ylettänyt. Lokki kirkaisi meidän yläpuolella, se oli huomannut mummelin joka jakeli sorsille leipää vähän kauempana. Kutsuhuuto. Kohta mummo katoaisi lokkien alle. Mä en halunnut hoputtaa Lucasta puhumaan, mutta tuntui jotenkin hämmentävältä, että se oli ihan hiljaa. Yleensä poika puhui kokoajan, joka sekunti, katseellaankin. Paljon puhuvia katseita luokassa muille pojille, nähdään sitten illalla siellä, eikä jäädä kiinni.
”Mä en nyt tiedä mitä mä sanoisin”, Lucas sanoi ja mä nyökkäsin. Se kääntyi vihdoin muhun päin. Oli jo melko pimeetä enkä nähnyt kunnolla sen ilmettä.
”Ei sun tarvii sanoa mitään.”
”No mä niin haluaisin.”
”Ai”, mä sanoin ja heiluttelin jalkojani, mietin, kannattiko vielä ehdottaa kotiin lähtöä. En mä olisi vielä halunnut lähteä yhtään mihinkään, takaisin jonnekin koleaan, kylmään missä kaikki on niin totta. Mutsi odotti mua kotona, istui pöydän ääressä. Mä saatoin kuvitella sen. Se kysyisi missä mä olen ollut, kenen kanssa, mitä tein. Pihla, ole kiltti tyttö, älä tee pahoja juttuja. Sitä se oli aina mulle takonut kalloon, ole hiljainen ja kuuliainen, älä huuda takaisin ja kestä kaikki kuten naisen kuuluu. Ota kaikki páska niskaan mukisematta niin elät pitkään.
”Mutta nyt sä ainakin ymmärrät että mä tykkään susta melko paljonkin. Onko se sulle tuttuakin? Että tytöt ihastuu suhun”, mä kyselin, Lucas oli hetken hiljaa.
”No en mä nyt tiedä. Mä en ole koskaan ollut rakastunut tai ehkä ihastunutkaan, mutta sä kuitenkin imartelet mua. Ja suuteleminen kauniiden tyttöjen kanssa on kivaa”, Lucas sanoi ja hymyili sen kauniilla kasvoilla ja mun teki mieli huutaa tuskasta.
”Etkö koskaan ees ihastunut?”
”En kai. Tai joskus. Yks Viivi, me oltiin yhdessä ja se petti mua. Se tuntu kyllä aika pahalta”, Lucas vastasi, sen ilme oli jotenkin vaikeaselkoinen, sellainen minkälainen on ihmisillä kun ne puhuu vaikeista asioista. Semmoisista joita puhutaan vain luotetuille.
”Mä nyt en oikeestaan tiedä mitä mä tunnen, niinku, sua kohtaan”, Lucas sanoi vaikeasti ja ryki. Sen laihat jalat vispaili sinne sun tänne. Mun teki mieli paeta, tai ainakin työntää Lucas sinne mereen. Itsekäs páska. Mä olisin varmasti parasta mitä sille ikinä olisi tapahtunut. Mä vannoin itselleni, että se tulisi joskus huomaamaan mut kunnolla, ei pelkästään hiljaisena tyttönä joka oli ”ihan kiva”.
”Mä taidankin tästä lähteä”, mä sanoin ja nieleskelin itkua, mä en voinut kestää enää sen seuraa. Mä en tiennyt miten mä pääsisin pois sieltä rannalta mutten ajatellut sitä sillä hetkellä. Nousin vaan ylös, jätin Lucaksen siihen. Kyyneleet kirveli silmiä, kylmä ilma poskia. Mulle käy aina näin, aina. Herran jumala mä olin hyväuskoinen, liiankin.
10. Luku
[I]Valtameri
Lucas
Mä yritin saada Pihlaan koulussa jonkinlaista kontaktia. Mutta sitä kai nolotti niin paljon ettei se pystynyt kommunikoimaan mun kanssa. Krisu mökötti, angstasi ja masensi, kaikkea samaa aikaa. Siitäs sai, muijiin ei saanut kiinnittäytyä liian pitkäksi aikaa, se tuotti pelkkää ärtymystä ja vihaa.
”Miten meidän bändin nyt käy?” Allu kysyi kun me kolmistaan istuskeltiin ulkona koulun pihalla.
”No ei sille nyt mitään käy, ihan normaalisti jatketaan vaikka tässä on aikamoisia ristiriitoja”, Krisu vastasi ärtyisästi.
”Mutta millon meillä on harkat?”
”Eiköhän Kossu päätä sen asian, sen hima se on. Pitäis saada joku kunnon keikka muualle Suomeen vaikka joululomalla. Ois aika kova”, Krisu sano ja lauseen loppua kohden se näytti innostuvan. Mä kaivoin taskustani yhden röökin. Ne oli jo ihan lopussa. Piti nyysiä lisää jostain, faijalta vaikka.
”Nii, se ois siistii et pääsis muualle Suomeen vetää vaik ihan pientäki settii”, Allu sanoi ja heitti pitkän lettinsä pois silmiltä. Se näytti ihme hevarilta, vaikkei ollutkaan. Ei sille kuitenkaan sopinut mun mielestä lyhyet hiukset.
”Nukkuu jossain räkäsessä pakussa, palkaks saadaan tsägällä pullakahvit. Onnea!” mä vastasin tavanomaisen pessimistisesti.
”Ja Lucas on aina niin hyväuskoinen”, Krisu puuskahti. Se näki Terhin. Terhi viiletti ohi ja varoi katsomasta meitä. Mä odotin että se oli tarpeeksi kaukana ja aukaisin suuni.
”Te siis ette eronnu sovussa?” mä kysyin.
”Niin voi sanoo. Tai kummatkin halusi erota toisistaan.. Tai mä en ole niin varma enää. Kaikki on niin epävarmaa nykyään. Pitää pokata uusia muijia vaikka ei huvittaisi ja niin edelleen”, Krisu sanoi ja näytti vakavalta. Ei enää vitsikästä Krisua.
”Musta se on ihan kivaa, ei tarvitse sitoutua mihinkään”, mä vastasin.
”No sulle se sopiikin, sä oot tommonen joka ei osaa edes sitoutua”, Krisu vastasi ja mä jätin aiheesta puhumisen. Pihla käveli ohi ja mä tuijotin sitä, niin Allukin. Se hymyili meille kummallekin ja me hymyiltiin takaisin. Kaikki oli niin kuin ennenkin, mitään ei ollut tapahtunut. Hitto, mä olisin halunnut olla siellä laiturilla koko viikon sen kanssa. Jotain mä kuitenkin pelkäsin, en tiedä mitä.
-
Saattaa tulla viel tänää lisää harkkojen jälkeen kun iski kirjoitushimo >D
|