Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostaisitko taimia kirpparilta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.3.25 09:48:01

Mulla on muutamat tomaatintaimet kasvamassa tässä kotona, ja niistä joutaisi kirpparillekin pari. Kovin isoiksi eivät kyllä kerkeä kasvaa, nyt niissä on vasta sirkkalehtien lisäksi ilmestynyt toiset lehdet ja viikon päästä suurinpiirtein alkaa kirppispöytä. Tällä hetkellä ovat kaksi taimea samassa pikku purkissa, ajatuksena oli siirtää jokainen taimi omaan pikku purkkiinsa. Onkohan ok istuttaa taimet vaikka puhtaasta maitopurkista taiteiltuun purkkiin?

Ostaisitko sinä mahdollisesti taimen kirpparilta, ja mitä siitä mahdollisesti maksaisit? Nuo on osa ihan tilatuista "erikois" siemenistä kasvatettuja, eivät siis ole perinteisiä punaisia tomaatteja. Muutamassa purkissa on edellisen vuoden sadon siemeniä, joista mulla ei ole lajiketta tiedossa, ei punaisia perinteisiä tomaatteja nekään.

Re: Ostaisitko taimia kirpparilta?

Päivämäärä:   22.3.25 09:53:20

Kyllähän moni ostaa. Itse en ostaisi, juurikin siksi koska siellä saattaa olla noita itse tomaateista otettuja siemeniä kasvamassa ja ne ovat tautiriski. Plus niistä kasvavat tomaatit voivat olla ihan mitä tahansa, eivät välttämättä yhtään samanlaisia kuin ne tomaatit joista siemenet on otettu.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.3.25 09:58:22

Olen ostanut, ja ostan vastakin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   22.3.25 10:11:54

Ostaisin, jos olisi sopiva kasvi. En tomaatteja, kun ei ole kasvihuonetta.

Päivämäärä:   22.3.25 10:20:36

Millä tavalla nuo minun tomaattini nyt ovat tautiriski, kun alkuperäiset tomaatit on kasvatettu ostosiemenistä ja siitä sadosta on otettu siemenet talteen ja nyt istutettu? Lajike ei ole mulla tiedossa kun niitä oli monta erilaista, ja siemenet on heitetty samaan pussukkaan erottelematta.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   22.3.25 10:23:22

No ei ole tautiriski. Ostan kirpparilta jos itselle tarpeellisia taimia.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   22.3.25 10:43:48

Joku ruskokurttuvirus nyt leviää helposti jos tomaattien joukossa on yksikin viruksen saanut yksilö. Ja se virus voi tulla vaikka luonnonkasveista, ostotomaateista ja vaikka pölyttäjien mukana jos naapurin tomaatilla on ko. virus. Toki riski ei mikään älyttömän suuri ole harrastelijalla, mutta kun niitä tutkitusti terveitä taimia saa myös aika halvalla niin en ottaisi itse riskiä.

https://www.ruokavirasto.fi/kasvit/kasvitaudit-ja-
tuholaiset/kasvintuhoojahaku/laatutuhoojat/tomaatin-ruskokurttuvirus/vaatimukset
-tomaatilla-ja-paprikalla/

Jos lajikkeet ei ole tiedossa niin voi olla hankala saada kaupaksi. Ja toisaalta omista siemenistä kasvatetut ovat risteytyksiä, eivät enää sitä alkuperäistä lajiketta.

Päivämäärä:   22.3.25 10:44:22

ostan jos kerrottu tarkemmin eli esim ostin omenantaimen. kerrottu että n 50v vanhan pihakanelin taimi.
pelkällä omenantaimi sanalla en olisi ostanut.

Päivämäärä:   22.3.25 10:55:06

Mitä te mahdollisesti maksaisitte tomaatintaimesta? Onko kaksi euroa liikaa per taimi? Kirjoitan kyllä lajikkeen noihin purkkeihin mistä sen lajikkeen tiedän.

Ja nuo mysteeritaimet voin vaikka jättää kotiin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.3.25 10:57:06

2 euroa on ihan hyvä hinta.
Ja vie ihmeessä ne mysteeritaimet myös. Suurimmalle osalle ihmisiä ei todellakaan ole mitään merkitystä minkä niminen se tomaatti on.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   22.3.25 10:57:28

Olen ostanut, ihan samalla karanteenilla kuin toriltakin ostetut taimet.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   22.3.25 12:20:03

Minäkin sanoisin että pari euroa olisi sopiva hinta noin pienistä taimista, myös niistä mysteeritaimista. Olen joskus ostanut kirppiksiltä taimia ja voisin ostaa uudestaankin jos tulisi vastaan kasveja joita minulla ei itselläni ole.

Kuulun myös siihen ryhmään jota ei tomaatin tarkempi nimi kiinnosta rahtuakaan. Jos lapussa lukee "tomaatti", se riittää minulle.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   22.3.25 13:51:17

Kyllä ostan ja toivoisin näiden myynnin lisääntyvän. Varsinkin kukkien. Meilläpäin ei ole kuin yksi taimitarha järkevän matkan päässä ja siellä todella suolaiset hinnat. Ei paljon nappaa maksaa 8e per taimi, kun neliöllä pitäisi olla 7-10kpl.

Lähettäjä: Puutarhuri 
Päivämäärä:   22.3.25 14:50:59

V on hyvä ja kokeilee kasvattaa itse kukkien taimensa sitten.
Kylvät kevättalvella, mietit lämpötilan ja valaistuksen, koulit, koulit, latvot, lannoitat ja kastelet.
Huomaat kyllä, että yhdelle kukalle tulee hintaa.
Marise sitten kun tiedät mistä on kysymys.
Tai kylvä itse ne helpot samettikukat ja osta tomaatit, jos kerran ei kasvinterveydestä tai lajikkeesta ole niin väliä.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   22.3.25 15:03:32

Olen ostanut, taimesta riippuen noin vitosen maksaisin, harvinaisemmista sit enemmänkin. Olettaen tietty että taimien kunto hyvä. Kannattaa myös varmistaa että teidän kirppiksellä saa sellaisia myydä, meillä ei saa.

Päivämäärä:   22.3.25 15:26:00

"Kyllä ostan ja toivoisin näiden myynnin lisääntyvän. Varsinkin kukkien. Meilläpäin ei ole kuin yksi taimitarha järkevän matkan päässä ja siellä todella suolaiset hinnat. Ei paljon nappaa maksaa 8e per taimi, kun neliöllä pitäisi olla 7-10kpl."

Kasvata kukat itse siemenestä. Perennatkin onnistuu. Saat haluamasi määrän kasveja halvemmalla, mutta vaivaa se toki vaatii.

Ja monet puutarhamyymälästä ostettavat taimet voi jakaa kahteen tai useampaan osaan heti ennen istuttamista. Tai sitten voi ostaa suositeltua pienemmän määrän taimia ja vaikka kattaa osan istutusalueesta muutamaksi vuodeksi ja jakaa taimet sen jälkeen koko alueelle. Ei ole pakko heti ostaa sitä kymmentä tainta.

Päivämäärä:   22.3.25 16:25:30

Ostaisin kyllä, tänä vuonna en muuton takia ole saanut laitettua taimia kasvamaan.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   22.3.25 17:04:11

No jopas meni jollain tunteisiin.

Ja kyllä, kasvatan itse samettiruusut. Kuten myös tomaatit, kurkut, salaatit, porkkanat, punajuuret, perunat, sipulit, herneet, kesäkurpitsat. Ja määrättömän määrän yksivuotisia kukkia siemenistä.
Silti haluaisin ostaa valmiita taimia, vaikka pelkän ajan ja tilan puutteen takia.

Onko se sitten parempi heittää tunkiolle tai roskiin ylimääräiset, kun penkki alkaa täyttymään?

Päivämäärä:   22.3.25 17:12:34

No nyt en edes ymmärrä V: n ongelmaa.
Jos kerran ymmärrät mitä taimien kasvattaminen myyntikuntoon vaatii, niin miksi mariset taimimyymälän hinnoista?

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   22.3.25 18:54:45

Itse olen ostanut paljon perennoja, huonekasveja ja kasvihuonekasveja oman kylän kirppikseltä, oman kylän kylän kasvivaihdoista ja olen saanut hienoja vanhaa kantaa olevia kasveja kotiin ja puutarhaan.

Tomaatintaimet itäisi kyllä olla vahvoja, tanakoita ja tieto mitä lajiketta, jotta niitä ostaisin.

Lähettäjä: tosivanha 
Päivämäärä:   22.3.25 20:29:24

mulla on niin paahteinen piha että tuskaan kun kaikki kuolee. katajat kyllä viihtyy.
haluaisin pähkinän ja sitä tätä tota mutta kun ei. en tasua komboa katajat kasvaa mikään muu ei. siis ei kertaskaikisen mikään.
sammalta ja jäkälää senkin eestä. miten ne edes voi yhdessä kasvaa. ois edes varpuja mut ko ei. toivotonta.

Päivämäärä:   22.3.25 20:30:46

pointti jäi eli edulliset taimet koitan kirppareilta ostaa. kuolee ne kuitenki.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   22.3.25 20:40:50

"mulla on niin paahteinen piha että tuskaan kun kaikki kuolee. katajat kyllä viihtyy.
haluaisin pähkinän ja sitä tätä tota mutta kun ei. en tasua komboa katajat kasvaa mikään muu ei. siis ei kertaskaikisen mikään.
sammalta ja jäkälää senkin eestä."

Sun pihassa on hapan maa, siellä viihtyvät rhodot: atsalea, alppiruusu, pionit, magnolia (jos olet max 3-vyöhykkeellä, havut, marjatuomipihlaja, mansikka, mustaherukka, raparperi, taponlehti, variksenmarja, mahoniat...

Kasvualausta aina kasvin vaatimuksien mukaan, paahteisuus tuskin isoin ongelma, jos yrität kasvattaa happamassa maassa kasveja, jotka tarvitsevat hyvin kalkittua kasvualustaa.

Päivämäärä:   22.3.25 20:58:18

Jaa, katajat kyllä viihtyy just auringossakin eikä sillä ole mitään tekemistä maan happamuuden kanssa....
Näiden pihansa kanssa kamppailevien kannattaisi satsata siihen, että pyytäisivät ammattilaisen konsultoimaan. Sillä rahalla säästyisi monelta turhalta ostokselta, vaivalta ja murheelta.

Päivämäärä:   22.3.25 20:59:57

Ja Marilla oli kyllä sellainen kasvilistaus happamalle maalle että en ostaisi... Osa joo, mutta osa ei.

Päivämäärä:   22.3.25 21:12:07

mahonia ja alppiruusua siinä jo onkin. kokonaista 1 molempia. enempään en ole onnistunut. maata alla pahimmillan 20cm ja peruskallio alla ja loiva rinnetontti. koko hehtaari siis kalttoa. rinne jatkuu tontista viä ylöspäin et oon siinä puolenvälin paikkeilla.
tontidsta ylöspäin normimettä. mustikkaa, mäntyä ja mulla onkin yhtäkkiä sitä katajaa ja muuta mitä ei ylärinteessä oo. toisaalta peruskallio nousee paikoin hikikiveksi että sekö tän tekee, en tiedä.
en tajua.

Päivämäärä:   22.3.25 22:36:01

"mulla on niin paahteinen piha että tuskaan kun kaikki kuolee. katajat kyllä viihtyy.
sammalta ja jäkälää senkin eestä. miten ne edes voi yhdessä kasvaa. ois edes varpuja mut ko ei. toivotonta."

Onhan noita paahteisten paikkojen kasveja myös. Jos vain 20cm maata ja kova paahde niin ei siinä tosiaan ihan mikä tahansa kasvi kasva. Tuollaiseen paikkaan tekisin itse esimerkiksi maksaruohopenkin (kaveriksi vaikka mehitähtiä), matalammille maksaruohoille kun riittää ihan muutaman sentin paksuinen kasvualusta ja ne kestävät pitkiä aikoja ilman vettä. Muita kokeilemisen arvoisia voisivat olla vaikkapa ajuruohot ja ketoneilikka sekä hopeahärkki.

Pensailla ja puilla saisi varjoa luotua, mutta ne vaativat sitten kasvualustalta enemmän paksuutta. Johonkin enemmän maa-ainesta sisältävään kohtaan voisin kokeilla vaikka pensashanhikkia tai jotain angervoa. Puista esim. pihlajat ovat aika kestäviä ja vähään tyytyviä kunhan ovat pääseet alkuun.

Ja tietenkin tilannetta voi aina helpottaa kohopenkeillä, sillä saa helposti multatilaa lisää ja sen jälkeen paahdepaikalla pärjäävät isommatkin perennat :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.3.25 00:44:07

., omenantaimia ei saa myydä ilman tarvittavia lupia.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   23.3.25 01:03:12

"Lähettäjä: .-.
Päivämäärä: 22.3.25 10:57:28

Olen ostanut, ihan samalla karanteenilla kuin toriltakin ostetut taimet."

Millainen karanteeni näihin kasvien viruksiin auttaa?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.3.25 01:27:32

Jos menisi heti, niin mikäs siinä.
Muuten kukaan ei osta nuukahteneita taimia.
Tautiriski tuossa ei ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.