Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kukkamullan vaihto

Lähettäjä: Ei viherpeukalo 
Päivämäärä:   21.3.25 21:50:31

Ruukut on täynnä juuria, saako juuria pienentää mullan vaihdon yhteydessä?

Re: Kukkamullan vaihto

Lähettäjä: Koko 
Päivämäärä:   21.3.25 21:53:35

Olen ottanut vain mullat pois juurista. Jos ruukku täynnä juuria niin aika vaihtaa isompaan ruukkuun.

Lähettäjä: Pitäis nähdä 
Päivämäärä:   21.3.25 21:58:07

Mitäköhän kasveja ne ovat?
Jotkut kestävät hyvinkin juuriston pienennyksen ja jotkut ei.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   21.3.25 22:23:33

Laita isommat ruukut ja lisää vain uutta multaa vanhan ympärille. Multaa ei varsinaisesti tarvitse vaihtaa ikinä, riittää että lisää uutta silloin kun kasvin siirtää suurempaan ruukkuun.

Se, voiko juuria leikellä riippuu kasvista. Muttei mikään kasvi siitä hyvää tykkää, osa vain kestää sitä paremmin kuin toiset.

Päivämäärä:   22.3.25 08:02:16

Osilla kukista on jo mielestäni isot ruukut suhteessa kukan kokoon, siksi mietin jos juuria voisi leikellä. Kaikenlaisia kasveja, osa vanhohoja, vanhin on 22 vuotta vanha, ollut aikaa tehdä juurta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.3.25 08:12:36

Jos se on sinusta hyvä idea leikata juuret, niin anna mennä vaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.3.25 09:27:50

Mä oon leikannut juuria, joillain kasveilla aika pieneksikin, ja hyvin ne ovat siitä lähteneet kasvamaan.

Kyllähän luonnossakin kasvit menettävät juuriaan, ja kasvu jatkuu normaalina. Moni kasvi lähtee jopa pelkästä juuren palasesta kasvamaan (voikukka, ohdake).

Lähettäjä: multakulta 
Päivämäärä:   22.3.25 09:39:22

Kun puhutaan, että multaa ei periaatteessa tarvitse koskaan vaihtaa... Mulla on useita kasveja, joissa multa on paakkuuntunut ja todella kuiva, kun kasvin nostaa esim. varresta, niin multapaakku nousee kokonaisena sen mukana. Voinko siirtää kasvin ja multapaakun sellaisenaan isompaan ruukkuun ja laittaa ympärille uutta multaa vai kannattaako sitä multapaakkua vähän rikkoa ennen uuden mullan lisäämistä?

Sain äidiltä mm. palmuvehkan ja rahapuita. Kaikissa näissä multa on niin kuiva, että on lähtenyt irtoamaan jopa ruukun reunoista ja tosiaan varresta nostamalla kasvi irtoaa ruukusta multineen päivineen.

Lähettäjä: Pitäis nähdä 
Päivämäärä:   22.3.25 09:42:49

Sitten on niitä kasveja jotka viihtyvät ahtaassakin ruukussa kuten marraskuunkaktukset ja muut lehtikaktukset.
Yleensä ne joilla on kova energia kasvattaa juurta kestävät myös melko rankan juuriston karsimisen. Minullakin esim. pelargoniat kasvattavat järkyttävän juuriston kun kesän viettävät ulkona kukkapadassa. Syksyllä leikkaan aikamoiset määrät juuristoa pois ennen viileälle kuistille tuomista. Siinä sitten toipuvat melkein jouluun asti
ja viettävät sisätiloissa sitten lepokauden.
Toisaalta miltään saintpaulialta en lähtisi kauheasti karsimaan juuristoa. Palmutkin ottavat helposti itseensä jos niitä edes yrittää siirtää johonkin tai ylipäätään juuristoon koskee.
Äidillä on noin 70- vuotias posliinikukka joka on älyttömän iso. Se on pimeässä pirtin nurkassa melko ahtaassa purkissa eikä todellakaan kestä mitään suurta muutosta elämäänsä. Kuolee varmaan joskus äidin myötä mutta pistokkaan taidan siitä ottaa...

Päivämäärä:   22.3.25 18:53:32

Täytyy jättää palmut rauhaan ja kokeilla jollain jo hieman huonommalla kukalla juurten karsintaa.

Mulla kans suurinosa kasveista lähtee helposti purkista juurineen multineen kun nostaa.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   22.3.25 19:05:28

"Kun puhutaan, että multaa ei periaatteessa tarvitse koskaan vaihtaa... Mulla on useita kasveja, joissa multa on paakkuuntunut ja todella kuiva, kun kasvin nostaa esim. varresta, niin multapaakku nousee kokonaisena sen mukana. Voinko siirtää kasvin ja multapaakun sellaisenaan isompaan ruukkuun ja laittaa ympärille uutta multaa vai kannattaako sitä multapaakkua vähän rikkoa ennen uuden mullan lisäämistä?"

Voit. Tuohon kuivaan multaan auttaa aika kivasti se, kun upotat ruukun multineen vesiämpäriin ja annat olla siellä siihen asti että se on imenyt itsensä täyteen vettä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.3.25 19:07:43

Kyllä juuria saa pienentää. En välttämättä sitä tekisi jos en tietäisi mitä teen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.