Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ensihoitajat, rytmihäirö+lääke

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.3.25 21:06:55

Minulla oli kammiotakykardia ja sain ambulabssissa 2 kertaa lääkettä suoneen, jolla yritettiin kääntää rytmiä. Lääke tuntui kehossa kipuna/kouristuksenomaisesti. Mikä lääke on mahtanut olla kyseessä?

Re: Ensihoitajat, rytmihäirö+lääke

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   21.3.25 21:13:03

Näkee omakannasta

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   21.3.25 21:14:12

Googlettamalla varmaan selviää lisää. Olen itse juuri valmistunut. Oletko varma että kyseessä oli juuri kammiotakykardia eikä supraventrikulaarinen takykardia. Kammiotakykardia jatkuvana romahduttaa verenkierron ja johtaa kammiovärinään. Hoitona on kyllä ensihoidossa yleensä kardioversiointi eli sähkön johtaminen. Toisaalta sairaaloissa on käytössä myös amiodaroni kammiotajykardiapätkiin taipuvaisille ihmisille. Eli kyseessä on pakko olla amiodaroni. Beetasalpaajalla voi kyllä hidastaa sykettä mutta ei se auta kammiotakykardiaan jos se on jo päällä. Jos kyseessä olikin supraventrikulaarinen takykardia niin hoitona ensihoidossa adenosiini joka hetkellisesti "pysäyttää" sydämen eli yhden solmukkeen siellä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.3.25 21:16:39

Eiköhän se amiodaroni ole ollut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.3.25 21:17:21

Juu kammiotaky oli. Amiodaroni vaikuttaa oikealta, näin itsekin muistelin. Vastavalmistuneelle ensihoitajalle tiedoksi, rytmihäiriö kesti useita tunteja, sain beetasalpaajaa sairaalassa suoneen ja olin jo menossa rytminsiirtoon, mutta sit rytmi kääntyi.
(Lisätietona, sydänsairaus taustalla)

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   21.3.25 21:26:59

Hyvä kun selvisi :) Toivottavasti voit hyvin nyt.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.3.25 22:21:45

Adenosiinin käyttö sopis tämän tyyppiseen väestöön paremmin

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.