Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Selkä jumiutuu kävelystä

Lähettäjä: Rautakanki 
Päivämäärä:   21.3.25 11:30:01

Kuten otsikossa mainitsen, alaselkä ja toinen lonkka menee jumiin käytyäni kävelylenkillä, ja kipeytyvät tästä helposti. Ei ole niin tuskaisen kipeä että kehtaisin lääkäriin mennä, mutta ärsyttävä vaiva kuitenkin. Harmittaa kun muuten tykkään käydä kävelyillä. Olisko joku muu ht-täti kokenut samaa, ja mikä auttaisi?

Re: Selkä jumiutuu kävelystä

Lähettäjä: Kuura 
Päivämäärä:   21.3.25 11:39:44

Tehovenyttele pakarat ja rullaa putkirullalla, jos löytyy. Saatat yllättyä...

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   21.3.25 11:43:21

Huonot kengät? Ootko laiminlyöny venyttelyt ja hieronnan?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   21.3.25 11:55:40

Googlaa kaikki noidannuoleen liittyvät pakaravenytykset ja tee niitä vartti lenkin jälkeen. Pitkiä 2min venytyksiä niin alkaa helppaamaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.3.25 12:02:56

Fyssarille kannattaa mennä näyttämään, sieltä osataan sanoa onko esim. jalkojen pituudessa eroa tai onko lantio niin vinossa että koko kroppa vääntyy. Mahdollisia ongelmien alkulähteitä on loputtomasti päästä varpaisiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.3.25 12:06:51

Si-nivel? Kävelystä kipeytyminen on tyypillistä jos on si-nivelessä ongelmaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.3.25 12:11:21

Takaketju ei aktivoidu kunnolla. Lantio kippaa eteen, siksi notkoselkä joka kipeyttää alaselän

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.3.25 12:13:03

"Mahdollisia ongelmien alkulähteitä on loputtomasti päästä varpaisiin."

Tämä. Asentovirheet, väärä kävelytyyli, heikot lihakset, väärien lihaksien aktivointi... Aloittajan kannattaisi mennä fyssarille ja myös treenata järkevästi.

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   21.3.25 12:29:41

mulla kipeytyy jopa siihen pisteeseen ettei taho pystyä liikkumaan, pelkästään huonojen / itelle sopimattomien kenkien takia. ja kyllä, ne kengät tuntuu alkuun hyvältä, mutta kun oon heivannu ja ottanu erilaista kenkää alle niin vaivatki jääny. toki edelleen jos erehyn laittaan vääränlaiset niin aika äkkiä on kipiänä.

Lähettäjä: Muori 
Päivämäärä:   21.3.25 12:31:15

Tuttua juttua.. eli liian kireät lonkankoukistajat sekä huonot vatsalihakset.
Kuukkeloi jumppa/venytysohjeet näihin ja homma hoituu :)

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   21.3.25 14:17:51

Voi johtua myös heikosta pakarasta. Omat selkävaivat loppui heti, kun pakaraan sai muodot versus lättänä. Olin vuosia kävellyt vähän väärin, jolloin lonkat kului ja kiristyi, samalla kun selkä kipeytyi entisestään. Alkoi siis aina kramppaamaan kun käveli, lonkka lukkiutuu edelleen mutta sille nyt ei mitään muuta voi, kuin odottaa että tekonivel tulee ajankohtaiseksi.

Päivämäärä:   21.3.25 15:00:42

Kiitos kohtalotovereille. Olen käynyt fyssarilla, apua ei löytynyt vaivoihin sieltä. Joten vähän arvailemaan olen joutunut. Olen venyvä mutta lihakset ovat heikot, joten treeni varmasti auttaisi. En oikein tiedä mihin lihaksiin sitä kohdentaa. Perusliikkeitä olen tehnyt, esimerkiksi kyykkyä painoilla, mutta ne tuntuvat myös selässä.

Lähettäjä: Notko 
Päivämäärä:   21.3.25 15:19:10

Onko aloittajalla notkoselkä? Mulla on ja aiemmin oli usein selkä kipeä. Kun fyssari opetti mut eroon notkosta, kipuilut loppuivat.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   21.3.25 15:33:30

Kireät lonkankoukistajat. Erittäin tyypillinen vaiva etenkin istumatyöläisillä. Vetävät lantiota edestä etukenoon. Venyttely auttaa.

Suosittelisin käyntiä fysioterapeutilla ettei pahene.

Lähettäjä: Coconut 
Päivämäärä:   21.3.25 15:37:08

Minulla kävely muuttui kivuliaaksi lonkan rasitusmurtuman seurauksena. Todella ärsyttävää kipuilua kävellessä ja kävelemisen jälkeen. Pitkään luulin olevani vain tosi jumissa fyysisen monotoninen työn + nivelten yliliikkuvuuden+ treenin yhdistelmästä, mutta venyttely vain koko ajan pahensi asiaa. Menin sitten lopulta hierojalle joka passitti lääkäriin. Olin kyllä tosi hämmentynyt löydöksestä enkä meinannut uskoa, mutta kuvissa se murtuma komeili niin selkeästi, että uskottavahan se oli. Aika pitkään piti huilata että vamma parani, mutta nykyään taas kävely on kivutonta ja kivaa.

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   21.3.25 15:47:26

Tuttu juttu, si-nivelessä vikaa/kuluma ja lonkassa alkavaanivelrikkoa. Lääkärissä sanovat aina avuksi selkävaivoihin että kävelylle vaan.. mutta kannattaa selvittää mistä vaiva itselläsi johtuu ja toimia sen mukaan. Ei kannata uskoa mitä vaan ohjeita hoidosta ja kuvitelmia vioista *väitetään aina ensin lihaksista johtuvaksi ja vuoden kun kyselet pääset vasta kuviin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.3.25 15:49:01

Lonkankoukistajiin auttaa venyttelyä enemmän pakaroiden vahvistaminen.

Päivämäärä:   21.3.25 16:58:51

Tietääkseni ei ole notkoselkää. Pakaroiden vahvistaminen kyllä varmasti auttaisi. Asian selvittäminen on ollut melko turhauttavaa, kun fysioterapeutista ei tosiaan ollut apua. Hän ei antanut mitään erityisiä ohjeita tai indikaatiota sen suhteen mikä saattaisi olla pielessä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.3.25 18:43:48

On fysioterapeutteja ja fysioterapeutteja... Usein joutuu käymään useammalla ennen kuin löytää itselleen hyödyllisimmän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.