Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käytättekö kengät loppuun

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.3.25 09:40:28

Häpeäkseni tunnustan omistavani paljon kenkiä, jotka kaikki tosi hyvässä kunnossa, etenkin nahkakengät koska eihän ne sillai kulu nopeasti. Silti ostan joka kevät uudet ja syksyllä toisinaan. Muistan kun nuorena (25v sitten) käytin kesät talvet samoja kenkiä koulussa nja ne oli lopulta ihan räjähtäneet. Silloin sain vasta uudet kengät.
Mites teillä? Onko teille kengät käyttötavaraa? Yritän nyt ajatella että jatkossa käytän kengät loppuun asti. Yksi mikä tavallaan "pelottaa", että jos ne yhdet lempikengät kuluu, niin en löydä samanlaisia uusia enää..siksi yritän haalia erilaisia lempi kenkiänmahdollisimman paljon

Re: Käytättekö kengät loppuun

Päivämäärä:   21.3.25 09:41:15

Keväisin siis ostan tennareita pääasiassa kylläkin, mutta harvemmin ne edelliset on kuluneet loppuun

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   21.3.25 09:42:05

Tietenkin käytän loppuun asti. Mutta en osta mitään paskahalpamuotia ja hyväksi havaittuja haen toisen parin saman tien jemmaan.

Lähettäjä: Aurinkoista 
Päivämäärä:   21.3.25 09:42:49

Käytän kaiken mahdollisen loppuun ja jopa korjautan jos mahdollista. Siksi minulla ei koskaan ole mitään muodikasta :D. Nyt päällä olevassa paidassa alkaa kumpikin kylki olla niin auki, että seuraavan pesun jälkeen saa luvan mennä räteiksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.3.25 09:47:18

Käytän loppuun. Mustan juhlakenkäparini olen ostanut ensimmäisiin työpaikan pikkujouluihin täysi-ikäisenä ja ne ovat edelleen juhlissa käytössä. Täytän seuraavaksi 50.

Päivämäärä:   21.3.25 09:54:00

Lenkkarit ja tennarit tulee tallattua loppuun asti. Myös talvikengät. Ne onkin oikeat käyttökengät minulla.

Joitakin hienostelu kenkiä on ja niitä tulee käytettyä silloin kun on niihin sopiva tilaisuus. Puhki eivät tosin pääse kulumaan.

Ihminen on erehtyväinen ja joskus tulee ostettua huti ostoksia. Ne tulee sitten joskus vietyä konttiin kun on tullut käytyä kaapit läpi.

Päivämäärä:   21.3.25 09:57:45

Käytän. Nyt minulla on yhdet nahkaiset välikausikengät ja yhdet nahkaiset talvisaappaat jotka ovat osoittautuneet kunnolla tehdyiksi eli niitä voi korjata tarvittaessa. Nämä toivonmukaan pysyvät käyttökunnossa kymmeniä vuosia. Samoin yhdet gladiaattorisandaalit ovat nyt jo palvelleet yli kymmenen vuotta.

Käytännössä kesäkenkiä ja lenkkareita tulee uusittua siis.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.3.25 10:00:45

Mitä edes tarkoittaa loppuun käyttäminen?

Esim. valkoiset tennarit eivät pysy valkoisina vuodesta toiseen, jossain vaihessa ne on vain vaihdettava uusiin. Nahkanilkkuritkin saavat usein jotain osumaa ja nahkaan tulee jälkiä, tai kengän muoto jotenkin lörpähtää. Itse tässä kohtaa ostan uudet.

Vai onko kengät lopussa vasta sitten, kun tyyliin pohja putoaa pois? :D

Päivämäärä:   21.3.25 10:01:37

Käytän loppuun. En omista monia kenkiä. Kengät kuluu valitettavan nopeasti mulla :( Ehkä siksi, että käytän samoja koko ajan. Olisi parempi käyttää kahta paria ja vaihdella niitä päivittäin, jolloin toinen pari saisi aina levätä ja kengät kestäisivät pidempään. Mulla ei mahdu eteiseen kuin yhdet kengät, joten käytän talvet maihareita ja kesät tennareita ja vaihdan kun edelliset räjähtää.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   21.3.25 10:01:38

Joo käytän, enkä osta uusia vastaavia, ennen kuin vanhat ovat kuluneet loppuun. Poikkeuksena korkokengät, joita on kaapissa muutamat erilaiset eri juhla-asujen kanssa käytettäväksi. Mutta näitä käytänkin koko loppuelämäni ajan. Vanhimmat ovat yli 20 vuotta vanhoja ja edelleen käytössä. Olen 40-vuotias. Juhlakengille on käyttöä korkeintaan muutaman kerran vuodessa.

Päivämäärä:   21.3.25 10:02:15

Voi jeesus, uudet kengät kun nahkaan tulee jälkiä ja valkoiset kengät kellastuu :D

Jos ne on oikeaa nahkaa, kaiken reikää pienemmän saa hoitamalla kuntoon ja valkoiset kengät voi puhdistaa.

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   21.3.25 10:05:47

Käytän loppuun, ja kun hyvät kengät näyttää siltä, ettei kehtaa enää pitää kylillä, niistä tulee tallikengät. Tallikengät menee sitten roskiin, kun eivät pysy enää jesarillakaan kasassa.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   21.3.25 10:08:22

Arkikengät yleensä joo. Ostan uudet vain syystä, esim. jos kenkä ei sovikaan niin hyvin. Sitten se ei-niin-sopiva jää yleensä varakengäksi tai myyn pois.

Korkkareita/ parempia pikkukenkiä on useamman ja niitä ostan joskus huvikseenkin. Käytän niitä kuitenkin usein. Mutta välttelen halpiskenkiä ja usein nuo paremmat kengät on vähän erikoisempia tai parempaa merkkiä ja niitä saa hyvään hintaan myös myytyä pois, jos niitä alkaa kertyä liikaa.

Päivämäärä:   21.3.25 10:08:37

"Vai onko kengät lopussa vasta sitten, kun tyyliin pohja putoaa pois"

Itse näen niin että sillon kun kengät ei ole enää hyvät käyttää. Ulkoinen naarmu ei vaikuta käyttöön mutta saapikkaiden muodostaan lörpsähtäneet varret vaikuttaa. Minulla on yhdet tämmöset saapikkaat ja roskiin ne meni, kun en saanut mitenkään niitä enää pysymään ryhdissään eikä ollut enää siksi hyvät jalassa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.3.25 10:11:29

"Voi jeesus, uudet kengät kun nahkaan tulee jälkiä ja valkoiset kengät kellastuu :D

Jos ne on oikeaa nahkaa, kaiken reikää pienemmän saa hoitamalla kuntoon ja valkoiset kengät voi puhdistaa."

No voi jeesus itsellesi. En tarkoittanut että heitän kengät roskiin heti kun niissä on jokin jälki - mutta jos nahka lörpähtää, kuluu paljon tietyistä paikoista (omalla kohdallani tämä on kengän sisäsyrjä ja kannan ulkosyrjä) niin käytän niitä korkeintaan jossain kävelylenkillä, en "ihmisten ilmoilla." Yhdet kengät lörpähti täysin kun jouduin käyttämään nilkkatukea, kun nivelside katkesi. Ei, en laittanut jalkoihin kahta täysin erinäköistä kenkää :D

Ja kerro ihmeessä, miten valkoiset kengät saa taas valkoiksiksi. En puhunut mitään kellastumisesta - pikemminkin tuntuu, että tietty lika ei vain lähde millään. Keltaiseksi ei ole yksikään kenkäpari onneksi muuttunut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.3.25 10:16:58

En. Käytän siihen asti kunnes en kehtaa laittaa niitä enää ihmisten ilmoille ja/tai eivät aja käyttötarkoitustaan. Osa siirtyy sen jälkeen vielä tallikengiksi, siellä kelpaavat huonokuntoisetkin kengät kunhan soveltuvat muutoin käyttötarkoitukseen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.3.25 10:18:25

Juoksukenkiä kuluu loppuun vuodessa kaksi - kolme paria.
Nahkaisia talvisaapikkaita ja nilkkureita, sekä juhlakenkiä käytän vuosia. Mutta kyllä nekin sitten aikanaan kuluvat loppuun.
Valkoisia tennareita on mennyt nyt viimeiset kolme kesää pari/kesä. Eivät kyllä ole kellastuneet, mutta kyllä niihin sellaisia tahroja tulee ettei enää kehtaa käyttää kuin tallilla ja mökillä.

Päivämäärä:   21.3.25 10:21:23

https://www.cleanipedia.com/fi/vaatehuolto/valkoisten-kenkien-puhdistus.html

Päivämäärä:   21.3.25 10:25:20

Käytän. Tänä talvena piti ostaa uudet mokkanilkkurit kun päkiän kohdalta pohja antoi periksi ja taittui rikki.
Rikkoontuneet taisi olla 7 vuotta käytössä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.3.25 10:30:31

Käytän.
Kunnes pohja alkaa vuotaa, niin menee roskiin ja uudet tilalle

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   21.3.25 10:30:50

Käytän, kunnes hajoavat.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.3.25 10:38:29

Mulla menee työkenkiä kolme paria vuodessa.
Mutta ottaen huomioon, että kävelen noin 10 kilometriä päivässä, niin se on 50-60 kilsaa viikossa ja kuukaudessa 200 - 250 kilometriä, niin kyllä siinä kengätkit kuluu.

Päivämäärä:   21.3.25 10:50:25

Todellakin käytän ja aloittajan meininki on pelkkää hamstrausta :)

Mulle loppuun käytetty on selkeästi rikkoutunut, vuotaa vettä, pohjan jousto jo täysin kuollut (lenkkareissa). Useimmat kengät kestävät mulla useita vuosia.

Mutta toki vuosien varrella olen laittanut jotain kiertoonkin, jos on jäänyt pieneksi tai tarpeettomaksi (esim en käytä korkkareita enää). Yksittäisiä hutiostoksiakin on tullut tehtyä. Näin joku muu saa pikkurahalla käyttiskamaa.

Päivämäärä:   21.3.25 11:41:20

Ostan kengät vain tarpeeseen. Lenkkareilla ja sellaisilla joita voi käyttää tallilla on kierto: kun ovat tarpeeksi kuluneet/likaiset niin siirtyvät "siviilistä" tallikäyttöön. Tallilla käytän loppuun. Ei tallikäyttöön sopivat käytän loppuun siviilissä

Lähettäjä: kesäheinä 
Päivämäärä:   21.3.25 11:50:18

Niin pitkään käytän, kunnes räjähtävät jalkaan. Viimeisimmistä irtosi pohja, joten oli ostettava uudet. Mulla on muutakin, mihin rahani hukutan kuin kengät 2x vuodessa itselleni.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   21.3.25 12:14:29

Ostan uudet sitten kun kengät joko hajoavat tai lörpähtävät niin etteivät enää tunnu hyvältä käyttää. Kotikäyttöön ostan jotain halpiskenkiä niin ei haittaa jos kuraantuvatkasvimaalla tai hajoavat syystä x tai y, mutta niitä tilanteita varten kun lähden ns. ihmisten ilmoille hommaan laadukkaampia jalkineita, olivat nekin sitten lenkkareita tai jotain muita. Sitten kun ne laatukengät alkavat olla tarpeeksi räjähtäneet ne siirtyvät kotikengiksi, mutta jos sellaisia ei sillä hetkellä ole kun tarvitsen, niin ostan halpikset kotikengiksi. Nyt alkavat töissä käyttämäni (halpis)sisätossut pikkuhiljaa hajota joten uusien osto edessä ennen pitkää.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   21.3.25 13:21:11

Vaikka mulla olisi rahaa, en silti ostaisi JOKA KEVÄT uusia kenkiä!!! Vain ostamisen ilosta, kun on pakko saada?

Itse käytän kaikki vaatteet loppuun, ja välissä korjautan vetoketjut yms ennen kuin ostan uutta.

Lähettäjä: K2 
Päivämäärä:   21.3.25 14:10:11

Todellakin käytän loppuun. Lenkkareissa on nyt jo useampi reikä ja olen vielä käyttänyt niitä. Nyt ostan kyllä kevääksi uudet. Lenkkarit on aika sekundaa nykyään. Muita kenkiä sentään löytää nahkaisina ja laadukkaina.

Päivämäärä:   21.3.25 14:29:50

Tallikengät ja ratsastussaappaat käytän loppuun. Uudet hankin vasta, kun edelliset ovat oikeasti hajalla tai puhki kuluneet.

Kaupunkikengät yms vastaavat lähtevät roskiin siinä vaiheessa, kun eivät enää näytä siistiltä kotikonstein.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   21.3.25 15:22:23

Tietysti, käytän kaiken loppuun ennen uuden hankintaa. Ihmiset kuluttaa muutenkin liikaa.

Päivämäärä:   21.3.25 15:31:44

Kyllä, työkengät pyrin vaihtamaan ennen kuin ne on puhki poikki.

Lähettäjä: Pia 
Päivämäärä:   21.3.25 15:35:19

Aiemmin aina ihan loppuun saakka. Nyt on alkanut jalkapöytä laskeutua ja kengät käyvät ahtaiksi ennen kuin edes kuluvat.

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   21.3.25 15:38:20

Käytän. Tosin jos alkavat mennä huonontuntuiseksi jalassa (jalkaongelmia) lähtevät poistoon vaikka näyttäisivät siisteiltä. Jos taas tuntuvat hyvältä käytän vaikka olisivat rikki pinnoilta ja saatan liimata pohjaa ym.

Päivämäärä:   21.3.25 16:44:03

Pääsääntöisesti kyllä. Jos kengät vaan on hyvät jalassa, niin niitä tulee kyllä käytettyä niin pitkään, että hajovat. Viimeksi esimerkiksi hyvät nahkaiset nilkkurini käytin arkikenkinä niin pitkään kunnes niistä tuli vesi läpi, sen jälkeen ne siirtyivät vielä satunnaiseen ratsastuskäyttöön kun en poiskaan vielä raaskinut heittää.

Jos taas kengät osoittautuvat käytössä huonoiksi, hiertävät tai tai ovat muuten vaan huonot kävellä, niin myyn ne kirpputorilla eteenpäin. Väkisin en ala huonoja pitämään.

Työkengät vaihdan aina kun työnantajalta vaan saa uudet. Niitä ei onneksi tarvitse itse ostaa.

Ja huvikseen ei kyllä tule osteltua uusia kenkiä, kaipa mulla on niin vaativa maku, että mukavien kenkien löytäminen on aina mahdoton tehtävä ja siksi varmaan käytän nuo vanhatkin niin puhki.

Lähettäjä: Free the nipple! 
Päivämäärä:   21.3.25 17:54:17

En. Ostan uudet kun vanhat alkavat kulahtaa.

Tai no tennarit menee tallikenkinä ja ruohonleikkuukenkinä kunnes pohjat irtoaa. Mutta nilkkurit yms saa lähteä kun nahka alkaa näyttää ryhtinsä menettäneeltä. En kehtaa kulkea kamalissa kengissä kylillä.

Päivämäärä:   21.3.25 18:00:34

Käytän ja vähän sen ylikin. Esim. nyt jalassa olevat nilkkurit päästävät veden läpi pohjasta jo märällä nurmikolla ja koiranulkoilutuslenkkareista näkyy usein sukat jostain reiästä päkiän päältä. Nastakengistäkin pohja irvistää jo. Ensi talveksi on varmaan pakko ostaa uudet vastaavat nilkkurit ja nastakengät :)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.3.25 18:09:21

Suosikkikengät käytän loppuun, mutta sitten on ne 30 muuta paria josta päätyy lopulta roskiin tai kierrätykseen

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   21.3.25 18:33:55

Käytän loppuun ja korjautankin. Tallikengät on vuodelta 2007, ja nyt vasta hajosi eka osa, kun lähti toisesta kengästä nauhanpidike sivusta. Talvikengät on jotain seitsemän vuotta vanhat, käytin juuri suutarilla. Mietin ostaessa, että olisivat mahdollisimman kestävät, ja käytän kenkälusikkaa aina kun mahdollista.
Isäni aina muistaa sanoa, että EU:ssa on joku säädös, että kengät saavat kestää vain 5 vuotta. Tallikengät onkin EU:n ulkopuolelta, ja ainoat mitkä ovat noin pitkään kestäneet. En silti tiedä, onko väitteessä perää :D

Päivämäärä:   21.3.25 19:40:28

Käytän loppuun ja vielä sen jälkeenkin. Tallikengissä on ollut jo pari vuotta isot näkyvät reiät ja talvisaappaissa pohja täysin halki. Pysyvät vielä jalassa niin käytän. Sukat vaan joskus kastuu ikävästi mutta ei se niin haittaa.

Päivämäärä:   21.3.25 20:31:23

Käytän. Nahkakengät kestäneet 7v ympärivuotista käyttöä, kerran olen uusinut pohjat suutarilla ja siistytyttänyt saumoja. Nahkaa pitää huoltaa! Pestä ja vahata säännöllisesti, varsinkin kesällä.

Kipukaupan paljasjalkavaelluskengät, tekonahkaiset taas näyttävät kuin uusilta 2v käytön jälkeen vaikka järjettömän ison hiekoitussepelin takia eivät enää kestäkään vettä. Villasukan kanssa kuitenkin edelleen täysin käytettävät, ei kastu alempi sukka. Todellakin käytän loppuun, mutta ei näin köyhänä ole varaa ostaa markettikenkiä vaan kunnon laatua, vaelluskäytöön tarkoitettua, mutta sellaisia mitkä muistuttavat maihatia tai jotain nilkkureita.

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   21.3.25 20:57:18

Todellakin käytän, ja mulla kengät kuluu vielä todella nopeasti ihan puhki. Varmaan monesta syystä, jalat hikoilee paljon, astun vähän miten sattuu (linttaantuvat sisäsyrjän puolelle) ja ehkä vaan kävelen niin paljon ja epäsievästi. Ostin viime kesänä sellaiset tekonahkatennarit joita olen käyttänyt lähinnä töissä sisätiloissa. Ne on jo niin rikki, ettei niitä oikein enää voi millään käyttää. Kesätossut kestää max. yhden kesän. Maiharit hyvässä lykyssä pari vuotta. Kenkien hinnalla ei ole väliä, niin halvat kun kalliit muuttuu ydinjätteeksi nopeasti.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   21.3.25 21:17:14

Omistan vain yhdet lenkkarit ja niillä mennään kesät, talvet. Sit uudet ku alkaa goretex vuotaa jostain tai sisäpuoli hiertää, kun on liian pahasti hajonnut. Yleensä vuoden tai puolitoista kestää yksi kenkäpari.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   21.3.25 23:03:59

Käytän vielä silloinkin kun ovat varsin räjähtäneitä :D muuttojen yhteydessä heitellyt roskiin.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   22.3.25 00:41:56

Kyllä, käytän kengät loppuun. Pyrin omalta osaltani vähentämään kulutusta. Käytän kenkiä myös suutarilla, jos ne ovat korjattavissa. Joskus mulla oli tennarit, joita rakastin. Käytin ne suutarilla ainakin neljästi. Lopulta suutari sanoi ihan suoraan, että niitä ei vaan voi enää korjata. :D

Laskin pikaisesti, että mulla on seitsemät kengät: kahdet talvikengät, lenkkarit, kumisaappaat, juhlakengät, sandaalit ja suihkuläpsyt. Talvinilkkureilla on nyt menossa kolmas talvi.

Päivämäärä:   22.3.25 01:15:15

Miksi ostat joka kevät uudet?
Sanot että et halua käyttää lempikenkiä loppuun mutta ei kai sulla joka kevät ole uusi lempikenkiä?

Kuulostaa omaan korvaan pahalta. Ensinnä eikö sua ahdista kaikki se kenkäroju? Sullahan täytyy olla valtavasti kenkävuoria. Miltäköhän sun koti näyttää. Toiseksi, mitä tuhlausta. Eikö sulla ole mitään mihin tarvitsisit rahaa, jotain mihin säästää?

Itse käytän kengät ihan loppuun. Lenkkareistani viimeksi tulivat varpaat ulos ennen kuin luovuin (ja jos rehellisiä ollaan niin ihan silloin en vielä luopunut vaan vasta kun pohja irtosi niin pahasti ettei voinut korjata). Mulla on yhdet talvikengät jotka on nyt kestäneet joku 8 vuotta. Luulen että luovun niistä ehkä vuoden parin päästä vaikka eivät hajoa millään kun niistä tulee rakko kantapäähän jos kävelee enemmän. Syyskenkiä mulla on yksi pari joka kestänyt jo vuosia, samoin saappaat kestäneet jo vuosia. Kesälle on kahdet lipsuttimet ja matalakantaiset korkkarit juhliin. Varmaan 15v vanhat.

Mieti säästöä ja siisteyttä kun et hanki kenkiä jatkuvasti.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.3.25 04:02:17

Käytän kunnes rikki ettei voi käyttää. Kun pohjat nauraa tai sisukset rikkoontuu että hankaa jalkaan. Vanhemmiten ei edes kaikkea voi enää käyttää. Jalat herkät joten väärän malliset tai liian ohuet pohjat kengissä pakottaa niistä luopumaan.
Muutenkin inhoan ylimääräistä rojua niin en osta yhtään mitään jos korvaava löytyy itseltäni.

Lähettäjä: Ääh 
Päivämäärä:   22.3.25 06:25:32

Käytän, omistan vain yhden kenkäparin talveksi ja parit kesäksi ( lenkkarit ja siistimmät) sekä työkengät Käytän kenkiä, kunnes niissä on reikiä nytkin työkengissä on jo molemmissa reikä, mutta en ole saanu aikaiseksi ostaa uusia.

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   22.3.25 06:46:08

Käytän, toki eri tilanteisiin on eri kengät mutta vain yhdet, ja ne käytetään loppuun ennen uusien hankkimista. Meillä on pieni asunto ja ylimääräistä tavaraa ei hankita.

Pyrin myös huoltamaan ja korjauttamaan, laitatan korkolappuja, puhdistan ja rasvaan nahkakenkiä ja juuri paikkasin kumisaappaaseen tulleen pienen reiän.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   22.3.25 07:39:40

Käytän kengät loppuun, mutta saatan ostaa uudet ajoissa odottamaan, jos löydän sopivat hyvästä tarjouksesta.

Päivämäärä:   22.3.25 18:14:45

Käytän yleensä loppuun ja monet tennarit on menny tallikäyttöön, siellä kuluu äkkiä puhki :D Työkenkiä pidän eniten, niissä menee pohjat halki ja kuluu puhki pohjan sauman kohdalta. Arkikenkiä mulla on kolmet. Vanhimmat on vielä hyvät talvirennarit, toiset ostin kun halusin kesämallin samoista kengistä ja olin pitkään haaveillut tietystä väristä. Kolmannet on nahkamaiharit, sellasia ei oo ennen ollut. Eli kyllä nää menee varmaan loppuun ennen kuin ostan uusia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.