Lähettäjä: Kolmas täti
Päivämäärä: 21.3.25 07:43:59
Minulle on käynyt niin, että sekä työterveyshoitaja että työfyssari ovat paasanneet, kuinka "se kävely ja jooga eivät auta mitään, ei ole riittävästi liikuntaa". Yritin siinä sitten piipittää, että kuuntelitko mitä lajeja oikeasti luettelin? Liikun päivittäin, käyn jumpassa (siis myös lihaskuntopuoli ja punttijumppa ok), kävelen/hölkkään/hiihdän/pyöräilen vuodenajasta ja fiiliksestä riippuen sekä teen muun muassa joogaa ja pilatesta.
Tämä oli nyt sitten heidän mielestään normaalipainoiselle ihmiselle liian vähän ja liian kevyttä. Ilmeisesti eivät tajunneet, että joogaa on muutakin kuin matolla pötköttelyä yin-tyyliin. Suurinta osaa harjoituksistani en sanoisi kevyeksi, vaikken himotreenaajaa olekaan.
Että joo, toisesta korvasta sisään ja ulos. Terkka suositteli minulle Jessica Reimanin videoita, kun siellä on kuulemma hyviä kiertoliikkeitä. Mie en Reimanista tykkää, joten pitäydyn edelleen muun muassa joogassa, jossa on paljon kiertoja.
Sama työterveys (eri terkka tosin) oli sitä mieltä, että isäni saattohoidon ja kuoleman jälkeen olin työkykyinen. Suruun ei kuulemma saikkua tarvita (mistä toki olen osin samaa mieltä). Sillä ei ollut merkitystä, että olin ajanut päivittäin 1,5 h/suunta vanhempieni kotipaikkakunnalle ja/tai takaisin kotiin, hoitanut välissä kotona kodin ja lapset, yöpynyt isäni luona laitoksessa ja nukkunut helkkarin huonosti ja kaikesta tästä seurauksena selkäjumi autoilusta sekä migreeni keskimäärin 4-5 pv/viikko. Näissä oloissa palasin sitten "kesälomalta levänneenä" töihin. Suruun en saikkua pyytänytkään, vaan fyysiseen vointiin.
En odottanut tai tarvinnut mitään pitkää saikkua, mutta päivän tai parin olisin siinä hetkessä tarvinnut. En saanut, joten ehdin olla töissä puoltoista viikkoa, kunnes jatkuva/toistuva migreeni laukaisi asentohuimauksen, joten sitten olikin pakko olla 2 pv saikulla, kun ei pystyasennossa pysynyt.
Usko työterveyteen ei siis tässä kohtaa ole kovin vahva. Työnantaja on vielä pahimman korona-ajan päätyttyä heikentänyt työterveyteen kuuluvia palveluita, joten pahimmassa tapauksessa työterveys on määrännyt tai tarjonnut henkilöstölle tutkimuksia, jotka eivät sitten kuulukaan enää työterveyteen ja laskun maksajasta tapellaan jälkikäteen. Luulisi toisenkin sopimuosapuolen tietävän, mitä soppariin kuuluu.
|