Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työterveys valittaa arkiliikunnasta

Lähettäjä: Della 
Päivämäärä:   20.3.25 20:33:02

Olen käynyt työterveydessä useaan kertaan tässä burnoutin ja väsymyksen vuoksi. Ihan jatkuvasti on jankutettu siitä miten olisi hyvä ulkoilla ja liikkua hyötyliikuntaa. Olen toistuvasti kertonut että ulkoilen koiran kanssa päivittäin n. 1-1,5h ja lisäksi n. 3x viikossa tallilla ja töissä tulee askeleita jo 10k. Arjen askelmäärät pyörii siinä 15-25k hujakoilla. Salilla käyn 2x viikossa vähän pumppailemassa. Eikö tämä oikeesti riitä? Terveyteni kannalta olisi kuulemma hyvä myös valita useammin portaat sekä taittaa työ/kauppareissut kävellen. Toki painoa on vähän tullut (170cm/71kg). Mutta itse koen isoimman vaikutuksen olleen sillä että olen syönyt pitkään huonosti.

Re: Työterveys valittaa arkiliikunnasta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.3.25 20:37:09

Ne luulee että valehtelet. Potilashan on aina väärässä. Pitäiskö sun levätä välillä kerran uuvut?

Päivämäärä:   20.3.25 20:38:26

Kyllä se riittää ja kuulostaa omaan korvaan varsin hyvältä. Oon ite työterveyshoitaja. Kysy siltä suoraan että anteeks paljonko sitä pitäis hänen mielestä olla?

Lähettäjä: dfg 
Päivämäärä:   20.3.25 20:43:16

Jotkut työterveyslääkärit on surkeita valitettavasti. Voisitko vaihtaa lääkäriä/hoitajaa?

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   20.3.25 21:00:48

Jotkut lääkärit ja hoitajat eivät kyllä kuuntele yhtään vaan toistavat kaikille samaa litaniaa. Kannattaa tosiaan ehkä kysyä suoraan, että mikä käsitys heillä on sopivasta liikuntamäärästä. Liikut varmasti enemmän kuin useimmat.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.3.25 21:01:28

Joo, mäkin sain kehotuksia liikkua, etenkin kävellä ja melko asiattomiakin kommentteja kunnes löytyi jalasta vakava kroonistunut rasitusvaurio. Siihen magneettikuvaan ja 3 kk rajoitettuun liikkumiseen loppui suun soitto.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.3.25 21:04:48

Ne luulee että valehtelet, koska tuollaisella liikuntamäärällä saa syödä melko reippaasti, jotta lihoo.
Listaa seuraavalle käynnille vaikka yhden viikon esimerkkiliikunnat ihan paperille per päivä, ja pyydä sitten arvio, kuinka paljon ja millaista liikuntaa tulisi lisätä, ja myös perusteet sille.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.3.25 21:08:07

Työterveyden tarkoitus tuntuu olevan valittaa kaikesta. Laihdutin 20kg ja veriarvot oli hyvät. Sain silti kuunnella tunnin valitusta ja outoja neuvoja kuten syö mielummin pullaa kun keksejä.

Lähettäjä: Della 
Päivämäärä:   20.3.25 21:15:23

Uupuminen oli ihan työn rakenteista johtuva juttu. Irtisanottiin porukkaa ja otettiin firmalle lisää töitä. Ei oikeen toimiva yhtälö. Mutta sain työterveyden tuen työnkuvani järkeistämiseen ja siltä osin parempaan päin.

Ei sitä nyt niin hirveitä määriä saa syödä. Ihan vaan kun syö kaikkea hyvää...pizzaa, jätskiä, hampparia, irtokarkkeja. Niin hyvin nopeasti on aktiivisenkin elämän kalorit plussalla. Tämäkin toki tasaantunu kun muuten voi paremmin.

Tuo riittävä liikkuminen nyt vaan hämmentää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.3.25 21:20:54

No tuo on sellainen helppo yleisneuvo väsyneille. Todistaa vain ettei hoitaja oikeasti kuuntele sinua eikä ole kiinnostunut sanomisistasi. Hienoa kuitenkin että olet saanut tukea ja tilanne menossa parempaan suuntaan. Jos haluat päästä helpolla niin kerro että olet nyt aktiivisesti valinnut portaat hissin sijaan ja käyt kaupassakin kävellen.
Jos haluat haastaa niin täytä se viikkoliikuntapäiväkirja ja pyydä lukemaan se ja kertomaan paljonko liikkumista tulee lisätä ja millä perusteilla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.3.25 21:26:09

Ne lukee papereista ulkoa eikä kuuntele.

Keskeytät ne jatkossa heti kun alkavat ja sanot että eikä 25 000 askelta päivässä ja 2h lenkkeilyä riitä. Mahtaako mennä ylikunnon puolelle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.3.25 21:28:22

"Ne luulee että valehtelet, koska tuollaisella liikuntamäärällä saa syödä melko reippaasti, jotta lihoo."

Tunti laahustelua päivässä ja pari kertaa viikossa "vähän pumppailua"? Ei tosiaan ole sellaisia määriä liikuntaa, että voisi syödä mitä tahansa, varsinkaan jos ruokavalio on pelkkää paskaa.

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   20.3.25 21:43:54

Kaikilla yli 30 v rouvilla hormoonit määrittää sutä painoa, stressihormonit, sukuhormonit, kilpirauhanen... ferritiinit lisäksi... b-vitamiini resistenssi jos vatsassa ongelmaa... Siinä ei p...le lenkit auta, eikä pelkät ruokavaliot. Etsi oikea lääkäri että saat elämän takaisin.

Päivämäärä:   20.3.25 21:56:32

Joo et sä aloittaja liiku käytännössä ollenkaan, hötönettiläinen kun juoksee maratonin per päivä ja aina ylämäkeen, lisäksi harrastaa erilaista arkiliikuntaa pari tuntia päivässä, hoitaa viisi hevosta ja kymmenen koiraa ja niiden liikutuksen ja työ on tietenkin pelkkää ojankaivuuta. Yöllä ehtii vielä salille lihaskuntoa kasvattamaan.

Että syystä se työterveys nalkuttaa.

Lähettäjä: lily 
Päivämäärä:   21.3.25 01:52:36

Noh Itsekin olen kerran saanut työterveydestä hoitajalta pitkän varoituspuheen lihomisen ja ylipainon haitoista ja kehotuksen alkaa tarkkailla syömisteni määriä, neuvot kuinka vältellä piilokaloreita ja liikkua enemmän, kun painoni oli noussut vuodessa kilon. Olin vaan edelleen alipainoinen, paljon urheileva ja parhaillaan toipumassa / parhaillaan hoidoissa syömishäiriöstä… (:

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   21.3.25 02:21:25

Olen suunnilleen saman painoinen ja lyhyt,mutta tuo 8km/ vrk

On jo aika paljon.
Haistakoot @!#$ jos täytyy liikkua enemmän.
Tuosta lisää, niin on odotettavissa jo marssimurtumia.

Lähettäjä: Mustikkakeitto 
Päivämäärä:   21.3.25 03:20:05

Meillä työterveydestä ei myös juuri muuta saakaan, kuin aina vastaavan palopuheen :D Juuri eilen työporukan kanssa keskusteltiin, että meillä työterveydessä tuntuu olevan vain yksi ja sama kaava kaikille. Ihan sama mikä vaiva on kyseessä tai vaikka olisi urheilija tai äärimmäisen laiha, niin hän ohjeistaa paatoksella liikkumaan aina vaan enemmän, syömään vähemmän ja pelottelee mahdollisella tulevaisuuden painon nousulla. Hämmentyneenä itsekin sitä kuuntelin hiljattain, kun oli käynti allergia-asioissa, vaikka siis grammaakaan ei ole kehossani ylimääräistä ja treenaan arjessa kisaamaani urheilulajia hyvin intensiivisesti ja ruokavalioni on tarkka. Minun allergiani kun eivät varmasti sillä katoa, että kurittaisin kehoani vielä enemmän.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   21.3.25 05:16:44

15-25 t askelta päivässä on jo oikeesti todella paljon. Pidäthän aloittaja välillä myös lepopäiviä ja huolehdi rauta-arvoista yms.

Lähettäjä: Nonii 
Päivämäärä:   21.3.25 06:01:57

Sama kokemus täällä. Vertailtiin työterveys tarkastus päivän jälkeen mitä kellekin oli kirjattu. Kaikkia meitä oli neuvottu syömään järkevästi ja liikkumaan enemmän. Meidänkin työporukassa löytyy kohta eläköutyvä tekoniveltä odottava henkilö ja nuori, hyväkuntoinen urheilija. Ja kaikkea tältä väliltä. Aika saman ohjeen hoitaja kuitenkin jokaiselle antoi.. Ei luo liiemmin uskoa koko työterveyden mielekkyyteen...

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   21.3.25 06:12:25

Mulle työterveyshoitaja valitti myös, että pitäisi lisätä liikuntaa.

Työskentelen hevosenhoitajana.
Tähän päälle käyn koiran kanssa päivittäin lenkillä (45 minuuttia - 2tuntia)
Hoidan omien hevosten (5kpl) tallihommat.
Lihaskuntoa teen 1-2 x vko
Askelmäärä päivässä on 20 000-30 000 joskus jopa enemmän joka hoitajan mukaan on "arkiliikuntaa" eli pitäisi vielä lisätä lenkkeilyä.

Työterveyslääkäri sitten nauroi tälle hoitajan lausunnolle ja totesi, että tuo arkiliikunta riittää hyvin.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   21.3.25 06:14:11

Työterveydet tuntuu kaikki olevan samanlaisia.

Minä kävin 10v-tarkastuksessa ja lääkäri kiinnosti eniten se että olin lihonut tässä ajassa 4kg. Sillä ei ollut väliä että oli saanut välissä kolme lasta ja mitat oli 160/55. Nyt on kiinnitettävä huomiota painon nousuun. Nauratti lähinnä.

Samainen lääkäri tivasi koko käynnin ajan työkaverilta onko tämä raskaana kun yritti hakea apua yläkropan jumiin ja päänsärkyyn. Kaveri oli 40v, steriloitu ja vaiva jatkunut 1,5v, lisäksi hän vain 45kg eli ei varmasti edes raskaana olevan näköinen.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   21.3.25 06:18:24

Eräs ex-työkaveri oli käynyt työterveydessä valittamassa nukkumisongelmiaan. Kertoi lääkärille, että ainakaan ulkoilun ei pitäisi olla ongelma, koska on jo työn puolesta ulkona ja pienessä liikkeessä sen 7,5 h päivittäin. Lääkärin ehdotus: "Sun pitää vain ulkoilla enemmän niin kyllä se siitä!" Just... :D

Lähettäjä: Gobra 
Päivämäärä:   21.3.25 06:54:57

Ah työterveyden ihanuus… Meillä myös työterveshoitajalla nimittäin on levy jumissa tuossa samassa kohdassa, kaikille lisää liikuntaa ja laihdutusneuvontaa, oli terveys, elintavat tai kehon koko millä tolalla vaan. Minullekin kerrottiin vakavaan ääneen painoni huonosta nousujohteisesta suunnasta, kun olin puolisen kiloa painavampi kuin tarkastuksessa pari vuotta sitten. Ja että siihen nousuun pitää nyt alkaa kiinnittää huomiota. Sain myös liikkumiseen vinkkejä. Meinasin sanoa, että viimeksi tulin aamulla tyhjällä vatsalla, nyt tulin juuri lounaan syöneenä, painoni palautunee raiteilleen ihan sillä, että käyn vessassa. Ja että juoksuharrastukseni kattaa kyllä liikuntatarpeeni ja suosittelen hoitajaa itseäänkin liittymään juoksukerhoomme. Ja minun painoni alkaa siis nelosella, eli todellakaan pientäkään huolta mistään ylipainosta ei ole.
Minä nyt henkilökohtaisesti kestän tuollaisen ja otan huumorilla ja annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta syömishäiriön sairastaneen isosiskona voin vaan kuvitella miten pahaa moinen voi esim sellaisen taustan omaavalle ihmiselle tehdä, vielä ilman mitään oikeaa aihetta. Siksi minua oikein suututtaa moinen tapa käsitellä asioita!

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   21.3.25 06:57:58

Minäkin oon saanut tuon hyvän laihdutusvinkin, että on ihan ok syödä yksi pieni pulla päivässä mutta ne keksit pitää sitten jättää jo pois. Hoitaja ei osannut sanoa oikein mitään, kun sanoin että syön yhden pienen pullan ehkä kuukausittain ja keksejä joskus ja jouluna jos niitä on ainoana tarjoiluna jossain tilaisuudessa. Kerroin karppaavani, niin otettiin heti kauhuissaan verikokeet ja varattiin oikein uusi aika niiden läpikäyntiin. Täti hymisteli ja punakynä kädessä luki arvoja, siinä mentiin sokerit ja kolesterolit ja pelkkää priimaa vaan. Lopulta voitonriemuinen kiljahdus, ha! tämä on alle viitteen!! Nyt muistat sitten jättää ne keksit pois, mutta pieni pulla päivässä on ihan ok. Ei osannut edes sanoa mikä arvo se oli, kotona googlasin notta mun punasolujen keskimääräinen läpimitta oli vähän pienenlainen...

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   21.3.25 07:04:54

Liikuntakin voi tuntua kropassa stressiltä, must tossa on uupuneelle jopa liikaa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.3.25 07:06:08

Ja minä en saanut mitään apua laihdutukseen kun kävin sitä kyselemässä. Tasan ei käy.

Päivämäärä:   21.3.25 07:16:57

Valitin työterveydessä monta vuotta uupumusta ja yleistä väsymystä ja oli ongelmia labroissakin ja aamuverenpaineet koholla. Sain käskyn liikkua enemmän ja olla huoleti labroista, ne kuulemma on virheelliset usein (siis ne tulokset). Yhdellä kerralla minulle määrättiin verenpaine- ja kolesterolilääkkeet (koko-kole 5,3).

Aloin itse tutkia ja googlailla ja oireideni perusteella epäillä uniapneaa ja vihdoin pääsin tutkimukseen ja todettiin keskivaikean ja vaikean rajamailla oleva uniapnea.
Sain vain käskyn laihduttaa ja kuntoilla enemmän.

Lähes vuoden kärvistelin ja aktiivisesti yritin laihduttaa, ravintoterapeuttikin oli ihmeissään tuosta laihdutuskäskystä koska elimistö valtavan stressin alla ja univajeessa ei luovu läskeistä eli lahdutus käytännössä mahdotonta. Hänen kannustuksesta sain itseni niin vihaiseksi että kun otin yhtyttä vielä lääkäriin niin siellä vihdoin uskottiin että minun pitää saada hoitoa. Sain elämäni takaisin ja elimistöni rauhoittui niin että pystyn nyt nukkumaan hyvät unet ja jaksan puuhastella muutakin kuin aivan välttämättömät toimet.

Jos työterveydessä olisi edes alkeellista ymmärrystä niin kaikki minun oireet viittasivat uniapneaan mutta sieltä sai vain pillerireseptin oireisiin eikä puututtu varsinaiseen sairauteen.

Lähettäjä: Henkinen rasitus 
Päivämäärä:   21.3.25 07:32:30

Tuollaisesta negasta ei ainakaan burnoutit parane. Jos työ rasittaa henkisesti niin liikunta auttaa vähän mutta ongelmaa se ei ratkaise.
Työpaikan vaihdos auttoi tytärtänikin joka rasittui henkisesti erittäin paljon asiakaspalvelussa tunnetussa lääkärikeskuksessa. Eipä auttaneet psykologilla käynnitkään siellä, hah.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.3.25 07:37:04

Heh minä kävin myös kesällä työterveystarkastuksessa. Ylipainoa löytyy ja sen perusteella hoitaja olikin varma että sokerit olisi koholla ja/tai kolesterolit. Kun soitti tuloksista niin sanoi hyvin nopeasti että näköjään kaikki kunnossa..

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   21.3.25 07:43:59

Minulle on käynyt niin, että sekä työterveyshoitaja että työfyssari ovat paasanneet, kuinka "se kävely ja jooga eivät auta mitään, ei ole riittävästi liikuntaa". Yritin siinä sitten piipittää, että kuuntelitko mitä lajeja oikeasti luettelin? Liikun päivittäin, käyn jumpassa (siis myös lihaskuntopuoli ja punttijumppa ok), kävelen/hölkkään/hiihdän/pyöräilen vuodenajasta ja fiiliksestä riippuen sekä teen muun muassa joogaa ja pilatesta.

Tämä oli nyt sitten heidän mielestään normaalipainoiselle ihmiselle liian vähän ja liian kevyttä. Ilmeisesti eivät tajunneet, että joogaa on muutakin kuin matolla pötköttelyä yin-tyyliin. Suurinta osaa harjoituksistani en sanoisi kevyeksi, vaikken himotreenaajaa olekaan.

Että joo, toisesta korvasta sisään ja ulos. Terkka suositteli minulle Jessica Reimanin videoita, kun siellä on kuulemma hyviä kiertoliikkeitä. Mie en Reimanista tykkää, joten pitäydyn edelleen muun muassa joogassa, jossa on paljon kiertoja.

Sama työterveys (eri terkka tosin) oli sitä mieltä, että isäni saattohoidon ja kuoleman jälkeen olin työkykyinen. Suruun ei kuulemma saikkua tarvita (mistä toki olen osin samaa mieltä). Sillä ei ollut merkitystä, että olin ajanut päivittäin 1,5 h/suunta vanhempieni kotipaikkakunnalle ja/tai takaisin kotiin, hoitanut välissä kotona kodin ja lapset, yöpynyt isäni luona laitoksessa ja nukkunut helkkarin huonosti ja kaikesta tästä seurauksena selkäjumi autoilusta sekä migreeni keskimäärin 4-5 pv/viikko. Näissä oloissa palasin sitten "kesälomalta levänneenä" töihin. Suruun en saikkua pyytänytkään, vaan fyysiseen vointiin.

En odottanut tai tarvinnut mitään pitkää saikkua, mutta päivän tai parin olisin siinä hetkessä tarvinnut. En saanut, joten ehdin olla töissä puoltoista viikkoa, kunnes jatkuva/toistuva migreeni laukaisi asentohuimauksen, joten sitten olikin pakko olla 2 pv saikulla, kun ei pystyasennossa pysynyt.

Usko työterveyteen ei siis tässä kohtaa ole kovin vahva. Työnantaja on vielä pahimman korona-ajan päätyttyä heikentänyt työterveyteen kuuluvia palveluita, joten pahimmassa tapauksessa työterveys on määrännyt tai tarjonnut henkilöstölle tutkimuksia, jotka eivät sitten kuulukaan enää työterveyteen ja laskun maksajasta tapellaan jälkikäteen. Luulisi toisenkin sopimuosapuolen tietävän, mitä soppariin kuuluu.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   21.3.25 07:57:11

Kysy siltä terveyshenkilöltä, minkä verran hän itse liikkuu. Esitä hänelle kalenteri, jossa on eritelty joka päivän liikunta-ajat ja vielä laskettu yhteen. Sen jälkeen kysy häneltä, millä tavalla liikkumista pitäisi lisätä ja mistä syystä.

Minulla on työterveydestä kovin vähän kokemusta, mutta YTHS:n lääkäri piti tunnin luennon ruuasta ja liikunnasta. Ihan kuin olisi luullut tämän ikäisen ämmän olevan laiska ja lihava siksi, että ei tiedä terveellisiä elintapoja. Paino olisi tosin vaan juuri rimaa hipoen ylipainon rajalla eikä verenpaine ollut edes niin korkea, että hän olisi viitsinyt sanoa sen ääneen. Ehkä hän yritti kuluttaa aikaa, jotta olisin unohtanut varsinaisen asiani eli lähetteen laittamisen erikoislääkärille.

Päivämäärä:   21.3.25 07:59:22

Jotkut lääkärit ja hoitajat eivät kyllä kuuntele yhtään vaan toistavat kaikille samaa litaniaa

Tämä, ja mielestäni aloittaja liikkuu kyllä ihan kunnolla.

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   21.3.25 08:02:04

Minulla taas oli toisinpäin, kun kerroin että kotipihassa on muutama hevonen niin oltiin huolestuneita, että enhän vain rasita itseäni liikaa, kun työkin on seisomatyötä. Sairauspoissaoloja on kohta 20 vuoden työsuhteessa ollut varmaan alle kymmenen.
Samainen terveydenhoitaja oli työpaikkakäynnillä ihan kauhuissaan kun kannoin kahta parin kilon laatikkoa kerralla, "tuossahan on jo aikamoinen paino vaikka teetkin nostot ergonomisesti oikein", enkä sitten viitsinyt kertoa että rehusäkit painavat moninkertaisesti enemmän ja että suurpaalit siirtyvät tasamaalla yhden naisen voimin pyöritellen eteenpäin :D

Päivämäärä:   21.3.25 13:23:33

Ihme harhaluuloja joillain, että uupumus lähtisi lepäämällä.

Päivämäärä:   21.3.25 13:36:58

"Minulla on työterveydestä kovin vähän kokemusta, mutta YTHS:n lääkäri piti tunnin luennon ruuasta ja liikunnasta."

On tullut todettua, että lääkäreihin ja hoitajiin kuuluu typerääkin typerämpiä ihmisiä, jotka kuvittelevat, että ongelma on tiedon puute. Kaipa heille luo hallintaa oletus siitä, että potilaan ongelmat voidaan korjata tarjoamalla tietoa.

Tosiasiahan on, että monissa tapauksissa potilas ei edes tahdo hoitaa terveyttään. Tällöin tullaan mielenterveyden piiriin, mikä on sekä peruslääkärille että -hoitajalle aivan liian mutkikas kysymys.

Ja silloinkin, kun potilas tahtoo hoitaa terveyttään, aivojen mallit eivät muutu valistamalla. Vaikka potilaalle kuinka paasattaisiin, miten pitäisi tehdä, niin valistaminen ei muutu teoiksi vaan pikemminkin passiiviseksi alemmuudentunnoksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.3.25 13:54:31

Mulle taas työterveys ei sanonut painonpudotuksesta mitään, vaikka olin 174/95 :D Kolesteroliarvot oli ok, verenpaine koholla. Annettiin vaan verenpaineeseen lääkitys ja kehoitus "seurata syömistä".
Vasta sitten kun tämä annettu lääkitys ei riittänyt ja siihen piti ottaa rinnalle toinen, sanoi lääkäri ohimennen että pieni painonpudotus voisi auttaa myös.

Juttelin vp-lääkityksestä kahden lääkärin kanssa, lisäksi kävin muilla asioilla hoitajan ja kolmannen lääkärin luona. Ketään ei kiinnostanut mun liikkumiset, ei syömiset, ei masennushistoria (siitä on tieto papereissa, syömishäiriöstä ei), kysyttiin vain että tupakoinnista ja alkoholinkäytöstä (en polta tai käytä).

No, paino on tippunut edellisen käynnin jälkeen 8kg ja verenpaineet tulleet kohisten alas. Kolesteroliarvot kiinnostaisi, mutta ei jumankauta tee mieli mennä noiden tt-lääkäreiden luo ollenkaan.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   21.3.25 14:25:18

Noilla liikuntamäärillä voi olla vaikeaa uskoa, että ihminen on burnoutissa. Päivittäin 1-1.5 h lenkki, kolme kertaa viikossa tallilla ja kaksi kertaa viikossa salilla. Olisin minäkin väsynyt. Pitäiskö hellittää tahtia? Painokin on ihan ok lukemissa.

Päivämäärä:   21.3.25 14:30:06

170cm/71kg on normaalipaino. Normaalipaino on siinä 100 pois pituudesta. Et ole siis edes lähelläkään olla ylipainoinen. Liikut enemmän kuin tavallinen tallaaja.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   21.3.25 14:34:13

Itse olen paikallisesti levinneen rintasyövän vuoksi sairaslomalla, sytostaatit puolivälissä ja sädehoito kesällä.
Ja itseasiassa sairaslomaa pätkitään ajoittain, kun hyvä olo teen 2-4 pvää töitä kuukaudessa.
Työterveyshoitaja soitti toissa päivänä ja alkoi jutella varhaisen kuntoutuksen mahdollisuudesta ja kehoitti liikkumaan. Aloin nauraa; mites sytostaateista kuntoudutaan muuten kuin lepäämällä ja yrittämällä syödä hyvin? Ja liikun joo, sen minkä jaksan…
Kuulemma soitto on varhaista puuttumista ja tehdään kaikille, oli diagnoosi mikä tahansa. Aikamoista resurssin tuhlausta, ja siitäkin soitosta Pörriäinen tietysti laskuttaa työnantajaa…

Lähettäjä: Taina 
Päivämäärä:   21.3.25 17:47:23

Täällä myös Pörriäisen työterveydestä saa aivan outoja neuvoja!!
Työterveyslääkärin mukaan en liiku riittävästi: Työmatkat kävellen 4km, töissä liikettä 8-10km ja koiralenkit 4-10km/ pvä. Lähihoitajana vanhuspuolella saa myös nostella mummoja päivät pitkät. Vapaalla lenkkeilen enemmän ja ratsastan. 170cm/60kg. Veriarvot vähän heikot, sain ohjeeksi syödä päivittäin naudanlihaa ja 4 tuoretta Basillika-ruukkua PÄIVÄSSÄ! Kerroin, että ei kyllä hoitajan palkka riitä millään noihin eväisiin!!

Täytin myös netissä työterveys/hyvinvointikyselyn. Vastauksista kuvastui ongelmat työpaikalla, jaksamisen puute, uniongelmat jne- mitä näitä nyt on kun vastaat rehellisesti. Työterveyshoitaja sitten soitti, ei ole minulla kuulemma mitään ongelmaa jaksamisen tai henkisen hyvinvoinnin tms kanssa. Kiitos hei ja hyvää jatkoa tokaisi hän!

Lähettäjä: Deekooderi 
Päivämäärä:   21.3.25 17:55:17

Pitäis noitteen maalittajien ja 09 alueen perässäajelijoiden ottaa yhteyttä lähinnä niuvsnniemeen, pitäs olla iha suora varauslinja hoitoon.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   21.3.25 18:51:53

Joo minäkin aktiivipyöräilijänä (100km päivälenkki ei tunnu missään), menin syksyllä sanomaan työterveystarkastuksessa ääneen, että tarvisin talvelle jonkun innostavan liikuntaharrastuksen kun pyöräily on sellaista suorittamista ja kunnon ylläpitoa parempia seuraavaa kesää varten. No nyt siellä sovelluksessa on mulla joku "Riittävä arkiliikunta" -omatoimiohjelma, mihin pitäisi raportoida että onko liikkunut tarpeeksi. Ja minä kun vain mietin että olisiko kivaa mennä joskus seinäkiipeilemään vai tankotanssimaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.