Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko punktio oikeasti niin kivulias

Lähettäjä: Kauhuissaan 
Päivämäärä:   20.3.25 15:07:18

kuin annetaan ymmärtää? Lapsettomuushoidot menossa ja seuraava etappi olisi munasolujen keräys. Yhtäkään "sattuu enemmän kuin lapsen syntymä" lievempää kipukokemusta en ole kuullut ja oma kipukynnykseni on todella matala. Kysyttäessä lääkärikin meni vähän vaikeaksi ja kertoi vain että ota reilu annos Buranaa. Pelottaa todella paljon!

Joten, onko täällä naisia joilta olisi kerätty munasoluja? Millaista kivunlievitystä sait ja koitko sen riittäväksi? Kuinka paljon ko. toimenpide oikeasti sattuu?

Re: Onko punktio oikeasti niin kivulias

Lähettäjä: Hyb 
Päivämäärä:   20.3.25 15:14:07

Hyvät aineet sain ainakin itse toimenpiteeseen, ja vähän epämukava, jälkikivut menkkakipujen tyyliset, ei ollut paha! :)

Lähettäjä: :::: 
Päivämäärä:   20.3.25 15:16:16

Ennen toimenpidettä saa halutessaan diapamin. Ennen punktiota käteen laitetaan kanyyli, johon saat todella tujua kipulääkettä toimenpiteen yhteydessä. Itse tunsin aivan lievää menkkamaista, tylppää jomotusta ja heti ruutattiin lisää lääkettä suoneen. Punktioneulaa ei toimenpiteessä tunne.

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   20.3.25 15:24:07

Mulle tehty punktio kahdesti, ensimmäisellä kerralla en todellakaan tuntenut yhtään mitään ja toisella kertaa oli pientä epämukavuutta, kun lääkäri painoi vatsaa. Lääkkeet annetaan suoraan suoneen kanyylin kautta ja ovat todella tujut, joten ei tarvitse olla huolissaan. Myös rauhoittava "humautus" rentouttaa hyvin ja toimenpide on max 10 minuuttia.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   20.3.25 15:32:53

Mihin sitä buranaa tarvitaan?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.3.25 16:45:32

Öö, Burana lievittää liput kivun, kun suonennsisäisen kipulääkkeen vaikutus lakkaa. (Vähän niinnkuin hampaan poistonkin jälkeen. )

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.3.25 17:16:58

Kyllä siitä selviää. Eihän se mukavaa ole, mutta lääkkeet on hyvät ja kannattaa reilusti pyytää lisää. Itse kärvistelin, ja sairaanhoitajan kysyessä kipua yritin kovasti vain tsempata. Lääkäri katsoi naamaa ja totesi hoitajalle tosi rauhallisesti, että laita vain lisää. Ja heti helpotti :) Supistukset ovat pahempia, koska ne kestää pidempään :D

Lähettäjä: Oppa 
Päivämäärä:   20.3.25 18:30:58

Mulla ei sattunut yhtään. Ja mulle riitti ainoastaan yksi annos kipulääkettä. He sanoivat, että antavat kyllä enemmänkin jos tarvitsee. Jotkut olivat kai saaneet enemmän lääkettä, kun he kävelivät aivan tokkurassa avustettuna pois huoneesta. Suoneen siis laitettiin, en muista laitettiinko myös puudutetta sinne sisälle? Toimenpide on kyllä ihan todella kivulias, jos ei kipulääkitä kunnolla. Eli siinä toimenpiteen aikana sano reippaasti, jos kipua tuntuu, niin saat lisää lääkettä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.3.25 18:35:39

En ole kokenut kivuliaaksi, yhteensä 6 punktiota tehtiin ennen kuin saatiin lapsi. Jälkikäteen oli epämukava olo ja nipisteli, mutta sekin meni levolla ohi

Päivämäärä:   20.3.25 18:36:16

Tosin hyvät lääkkeet siis sain, sen lisään vielä edelliseen.

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   20.3.25 18:40:46

Minusta oli hirveä kokemus, mutta sain jotain droppeja, että meni ihan pää sekaisin. Olen (ollut) äärimmäisen toimenpidekammoinen, joten itkin ja huusin kunnes pistettiin taju lähes kankaalle. Suurimmalla osalla vaikuttaa olevan parempia kokemuksia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.3.25 19:02:17

"Olen (ollut) äärimmäisen toimenpidekammoinen, joten itkin ja huusin kunnes pistettiin taju lähes kankaalle."

Siis itkitkö pelosta ja paniikista vai mistä...? Mä olen esim. vuolaasti itkenyt hammaslääkärissä ennen kun minuun on edes koskettu :D

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   20.3.25 19:12:47

Pelosta ja paniikista, sekä myös kivusta, mutta uskon, että iso osa kivusta oli "päänsisäistä", koska pelkäsin niin paljon:'D

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   20.3.25 19:21:57

Eka kerralla en tuntenut mitään, toisella kerralla lievää jomotusta.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   20.3.25 19:23:46

Mistä asti diapamia on alettu käyttää kipulääkkeenä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.3.25 19:35:53

Sattui se ja ainakin itselleni todettiin ettei voi antaa enempää kipulääkkeitä. Minusta lääkkeet eivät tuntuneet missään. Kuitenkin kaksi kertaa kävin ja paljon miellyttävämpi kokemus kuin synnyttäminen. Mieluummin otan punktion kuin synnytyksen.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   20.3.25 20:43:53

Yksityisellä saat punktion nukutuksessa.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   20.3.25 20:49:33

Olen luovuttanut munasoluja enkä kyllä muista punktion sattuneen.

Lähettäjä: Molla 
Päivämäärä:   20.3.25 21:01:01

Ei sattunut millään kertaa. En muista edes isompaa epämukavuutta. Lääkettä sai tarpeeksi.

Päivämäärä:   20.3.25 21:02:36

Olin ihan paniikissa ennen punktiota (tapahtui helmikuussa eli on tuoreena mielessä.) Luin paljon tarinoita ja pidin aivan epäinhimillisenä että julkisella saat vaan rauhoittavan ja kipulääkkeen suoneen. Luin muiden kuvauksia jossa kerrottiin että menkkamainen kipu. No sain tästä vielä lisää kauhukuvia, koska endometrioosin takia olen välillä halunnut tappaa itseni kuukautisten aikana kun kivut on niin kovat että koko olemassaolo tuntuu mahdottomalta.

Punktiopäivä sit tuli. Ja kyllä se vähän sattui kun toinen lääkäri painaa vatsaa toinen kerää endon väärään paikkaan liimaamasta soluja. Mutta kipu oli paljon pienempi kun odotin ja lääkitys oli hyvä. Ehkä joku 4/10 eli ihan ok. Jos joku sanoisi että joudut huomenna punktioon niin en menettäisi enää yöunia.

Olen menossa uudelleenkin lähikuukausina (jos vaan sinne asti päästään) koska ei meidän hoidoissa päästy edes alkoonsiirtoon.

Selviät siitä kyllä!

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.3.25 21:07:03

Olen kolme kertaa käynyt punktiossa. Hyvät lääkkeet sain suonensisäisesti ja puudutettiin myös, kahdella ensimmäisellä kerralla ei ollut kipua mutta tuli tosi huono olo punktion jälkeen. Kolmannella kerralla sainkin sitten pahoinvoinnin estolääkkeen eikä tullut edes huono olo :) synnytys todellakin sattui enemmän kuin munasolujen keräys (vaikka ei mulla synnytyksistäkään ole huonoja kokemuksia). Tsemppiä punktioon ja muista lepäillä sen jälkeen, toivottavasti hoidot tuottavat tulosta!

Lähettäjä: Kauhuissaan 
Päivämäärä:   20.3.25 21:39:31

Iso kiitos kokemuksista! Nyt uskaltaa jo hengittää. Olen ollut siinä käsityksessä, että kivunlievitys ko toimenpiteessä on lähes olematonta. Lääkärin kanssa keskustelu meni jotakuinkin näin: "millaista kivunlievitystä toimenpiteeseen saa?" "Ota Buranaa noin tunti ennen" "kuinka kivuliaasta toimenpiteestä on kyse?" "Kyllähän se tietysti kirpaisee kun mennään kuitenkin neulalla läpi"

Toivottavasti toimenpiteen tekevä lääkäri on hieman empaattisempi :D

Päivämäärä:   20.3.25 22:02:39

Lääkärit on noh… lääkäreitä. Kysyin kanssa edeltävällä kerralla tuosta kivusta ja punktiosta niin julkisen lääkäri totesi ettei näitä hoitoja ole mikään pakko käydä.

Siinä punktiossa lääkärin vuorovaikutustaidoilla ei ole niin väliä, koska julkisella ainakin on huoneessa monta hoitajaa pitämässä susta huolta. Lääkäri vaan on siellä tekemässä sen keräyksen.

Lähettäjä: eve 
Päivämäärä:   21.3.25 11:40:22

Kerran tehty 7 v sitten. Oletin, että olisi mennyt helposti, mutta olikin minulla todella kivulias toimenpide ja munasoluja oli yli 20. Suonensisäinen lääkitys ei auttanut minulla yhtään. Jälkeenpäin sain vielä lähes hyperstimulaation. Vain kuume jäi uupumaan. Niitä päiviä ei kyllä ole ikävä. Labroissa rampattin 2 x ja ihme kyllä sain luvan tuoresiirtoon joka päätyi esikoisemme syntymään. Lääkäri totesi punktion jälkeen, että jos vielä joskus tarvis tehdä, niin nukutuksessa sitten. Ei onneksi tarvinnut, koska alkioita tuli monta pakasteeseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.