Lähettäjä: -
Päivämäärä: 20.3.25 11:22:50
Täältä löytynee koiraihmisiäkin, joten kysyisin apua koirani tilanteeseen. Kyseessä on sekarotuinen uros (lpk/suomenpystykorva). Sisaruksilla ei ole samanlaista oireilua.
Koirani on aina ollut vähän ”nirso”. Nuorempana söi pääosin raakaa ja kypsennettyä lihaa, mutta alkoi n. 3 vuotiaana kärsimään närästyksestä ja olen sitä kiikuttanut asian suhteen eläinlääkäriin, ruokavaliota on sitten viilattu suuntaan ja toiseen. Koira on stressiherkkä ja sairastui sitten ikävä kyllä haimatulehdukseenkin juuri kun olin itse pidemmällä työreissulla, tämän jälkeen ongelmat ovat vain kasvaneet. Nyt diagnoosi olisi IBD, diagnosoitu oireiden perusteella ja ruokavalio sitten vaihtui taas - mutta mikään ei vain maistu koiralle pitkään. Uusi nappula menee ilolla ka. viikon ajan, sitten alkaa siinäkin nirsoilemaan. Oireet ovat kyllä vähentyneet tai jopa kadonneet kokonaan, mutta ihmetyttää miksei nappula maistu kunnolla. Epäilen onko sitten kuitenkin kipeä vielä.
Ainoa ruoka mikä tälle on sopinut ja maistunut pitkässäkib juoksussa on kypsennetty naudan paistisuikale, muut naudat esim. jauheliha aiheuttaa helposti ripulia. Kamala edes sanoa, mutta eihän tässä meinaisi lompakko kestää kun tuota nautaa syöttämällä rahaa palaa yli 500 euroa kuussa.
On kuvattu, ultrattu ja otettu verikokeita useaan kertaan. Ainoa löydös on ollut pienehkö hiekkamainen sakka sappirakossa ja syö siihen nyt jo toista lääkekuuria. Tämä ei kuitenkaan eläinlääkärin mukaan ole ongelman aiheuttaja. Ensi ell-ajalla aion kysyä, että eikö olisi aika ottaa koiran suolistosta koepalat… Tätä ei ole tosin ell ehdottanut, mutta voisiko se olla nyt seuraava askel?
Koira on totta kai hieman hoikka, mutta muutoin hyväkuntoinen, iloinen ja reipas. Pahimmat ongelmat tuntuvat liittyvän usein naapurin narttujen juoksuaikaan, silloin jo nuorempana ruoka tuppasi jäämään kuppiin. Lenkkeillään normaalisti, mutta treeneissä ei olla nyt kuljettu. Kotona tehdään hieman kämäistä noseworkkia ja ”tottista”, tämä tuntuukin olevan se paras tapa saada koira syömään nappulaa edes jonkin verran. Herkkuja kyllä söisi, mutta ei nyt toki anneta niitä.
Huoli koirasta on kova. :( Haluaisin löytää syyn koiran nirsoiluun! Olen miettinyt myös ell vaihtoa, ollaan käyty lähes aina samalla tyypillä. Kortisonikuuri meillä on menossa, mutten haluaisi sitä koiralle koko loppu elämää syöttää.
Kyseessä ei ole ensimmäinen koira, mutta ensimmäinen jolla tällaista vaivaa on. Häpeän omaa tietämättömyyttäni. Olisiko kenelläkään mitään neuvoa antaa? Kiitos jo etukäteen.
|