Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiran ”nirsoilu” ja IBD

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.3.25 11:22:50

Täältä löytynee koiraihmisiäkin, joten kysyisin apua koirani tilanteeseen. Kyseessä on sekarotuinen uros (lpk/suomenpystykorva). Sisaruksilla ei ole samanlaista oireilua.

Koirani on aina ollut vähän ”nirso”. Nuorempana söi pääosin raakaa ja kypsennettyä lihaa, mutta alkoi n. 3 vuotiaana kärsimään närästyksestä ja olen sitä kiikuttanut asian suhteen eläinlääkäriin, ruokavaliota on sitten viilattu suuntaan ja toiseen. Koira on stressiherkkä ja sairastui sitten ikävä kyllä haimatulehdukseenkin juuri kun olin itse pidemmällä työreissulla, tämän jälkeen ongelmat ovat vain kasvaneet. Nyt diagnoosi olisi IBD, diagnosoitu oireiden perusteella ja ruokavalio sitten vaihtui taas - mutta mikään ei vain maistu koiralle pitkään. Uusi nappula menee ilolla ka. viikon ajan, sitten alkaa siinäkin nirsoilemaan. Oireet ovat kyllä vähentyneet tai jopa kadonneet kokonaan, mutta ihmetyttää miksei nappula maistu kunnolla. Epäilen onko sitten kuitenkin kipeä vielä.

Ainoa ruoka mikä tälle on sopinut ja maistunut pitkässäkib juoksussa on kypsennetty naudan paistisuikale, muut naudat esim. jauheliha aiheuttaa helposti ripulia. Kamala edes sanoa, mutta eihän tässä meinaisi lompakko kestää kun tuota nautaa syöttämällä rahaa palaa yli 500 euroa kuussa.

On kuvattu, ultrattu ja otettu verikokeita useaan kertaan. Ainoa löydös on ollut pienehkö hiekkamainen sakka sappirakossa ja syö siihen nyt jo toista lääkekuuria. Tämä ei kuitenkaan eläinlääkärin mukaan ole ongelman aiheuttaja. Ensi ell-ajalla aion kysyä, että eikö olisi aika ottaa koiran suolistosta koepalat… Tätä ei ole tosin ell ehdottanut, mutta voisiko se olla nyt seuraava askel?

Koira on totta kai hieman hoikka, mutta muutoin hyväkuntoinen, iloinen ja reipas. Pahimmat ongelmat tuntuvat liittyvän usein naapurin narttujen juoksuaikaan, silloin jo nuorempana ruoka tuppasi jäämään kuppiin. Lenkkeillään normaalisti, mutta treeneissä ei olla nyt kuljettu. Kotona tehdään hieman kämäistä noseworkkia ja ”tottista”, tämä tuntuukin olevan se paras tapa saada koira syömään nappulaa edes jonkin verran. Herkkuja kyllä söisi, mutta ei nyt toki anneta niitä.

Huoli koirasta on kova. :( Haluaisin löytää syyn koiran nirsoiluun! Olen miettinyt myös ell vaihtoa, ollaan käyty lähes aina samalla tyypillä. Kortisonikuuri meillä on menossa, mutten haluaisi sitä koiralle koko loppu elämää syöttää.

Kyseessä ei ole ensimmäinen koira, mutta ensimmäinen jolla tällaista vaivaa on. Häpeän omaa tietämättömyyttäni. Olisiko kenelläkään mitään neuvoa antaa? Kiitos jo etukäteen.

Re: Koiran ”nirsoilu” ja IBD

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.3.25 11:32:46

Onko koira siis saanut oppia nirsoksi jo ennen sairastumistaan? Eli uusi ruoka tilalle kun vanha ei "kelpaa." Se on silloin itse aiheutettua. Minulla on ollut IBD koira, jatkuva ruuan vaihtaminen ei ole hyväksi näiden vatsavammasten kanssa ellei syy ole terveydelliset oireilu ruuasta.

Päivämäärä:   20.3.25 11:50:26

Kyllä tämä nirsoksi on varmaan opetettukin, vaikka uusi ruoka ei vaihdu kuppiin kovinkaan nopealla aikataululla. :( Nuorempana söi eri lihoja ja ”kotiruokaa”, sen kanssa vaihtelua tuli ihan luonnostaankin sen mukaan mitä itse söin ja milloin sattui saamaan poroa jne. Nirsoili joidenkin lihojen kanssa jo tuolloin mutten tajunnut että tässä voi tällainenkin harmi tulla… Kovasti stressaan koiran syömättömyyttä ja varmaan vieläkin liian nopeaa tarjoan toista ruokaa…

Takuvarma keino saada koira syömään olisi toisen uroksen läsnäolo, nartut saa syödä tältä vaikka herkkuluut nenän edestä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   20.3.25 11:56:49

Terve koira ei mitenkään opi nirsoksi ihmisen toimien seurauksena. Terveen koiran nirsoilu on jo yksistään hyvin harvinaista, toki sitä on mutta valtaosa "nirsoilusta" johtuu ruoan sopimattomuudesta ja siitä, että koiralle tulee siitä tavalla tai toisella huono olo.

Jos tuo koira olisi minun, niin etsisin vatsavaivoihin perehtyneen eläinlääkärin.

Päivämäärä:   20.3.25 12:01:54

”Ainoa ruoka mikä tälle on sopinut ja maistunut pitkässäkib juoksussa on kypsennetty naudan paistisuikale, muut naudat esim. jauheliha aiheuttaa helposti ripulia. ”

Kypsennettynäkin? Ootko kokeillut eri rasvaprosenttia? Onko naudanjauheliha ollut ihmisten hyllystä vai koirien?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   20.3.25 12:03:27

Ei koira nirsoile turhaan, ihan höpöä tuo eka viesti. Jos juoksut aiheuttaa stressiä niin kastraatio voi olla paikallaan

Päivämäärä:   20.3.25 12:11:59

Naudanliha on ihmisten hyllystä, mahdollisimman vähärasvaista olen koittanut valita. Rasva selkästi aiheuttaa oireilua. Kypsänä tarjoan ainoastaan.

Kastraatiota olen miettinyt, senkin voisin ottaa puheeksi eläinlääkärin kanssa.

Ja kiitos ehdotuksesta etsiä spesialistia, se kuulostaa hyvinkin järkevältä. Nyt kun tässä asiaa olen pyöritellyt niin en tiedä tekeekö tämä suosimani eläinasema ollenkaan koepalan tähystämistä… Se lieneekin syy miksei siitä ei ole puhuttu ollenkaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.3.25 12:15:38

Mitä tarkoittaa aloittajan tapauksessa nirso? Ei syö viikkoon, vaikka ruoka kupissa?

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   20.3.25 12:53:33

Kastrointi. Oman koiran nirsoilu ja vatsaongelmat(ripuli, tyhjän mahan oksentelu) loppui kuin seinään kun kastroitiin.
Koira kastroitiin 2vuotiaana, on nyt 10v ja kastroinnin jälkeen ei ole kertaakaan ollut ripulilla tai syömätön

Päivämäärä:   20.3.25 12:57:01

Ruoka voi jäädä (ainaki lähes) syömättä viikoksi etenkin näiden naapurin koirien juoksujen aikaan. Muussa tapauksessa saattaa napsia jokusen raksun päivässä ja sitten poistuu kupilta. Joskus paastoaa 2-3 pv, minkä jälkeen sitten tyytyy taas syömään pienen annoksen.

Olen kovasti koittanut löytää sopivaa ruokailurytmiä mikä toimisi. En pidä ruokaa koko ajan tarjolla, voisiko se olla tässä nyt parempi ratkaisu? Pelkään että siitähän se vielä enemmän oppii ettei tarvi juuri silloin syödä sapuskaa kun se nenän eteen nakataan…

Päivämäärä:   20.3.25 12:59:21

Kyllä mä kokeilisin ensin vaan viilata sitä ruokavaliota ennen mitään tähystystä. Ja lääkärin vaihtaisin sellaiseen, joka oikeasti on perehtynyt koirien ruokintaan ja vatsaongelmiin.

Päivämäärä:   20.3.25 13:08:04

IBD koirille kaikille on rasvaton ruokavalio. IBD on vatsalaukun ja ohutsuolen krooninen tulehdustila jota rasva ruokkii.

Kastrointi todellakin voi auttaa. Mulla oli terve mutta huono syömänen uros joka niin ikään saattoi vajaan viikon olla syömättä ja sitten kun oli kunnolla nälkä, söi. Pallit kun otti pois, muuttui ääni nälkäkellossa. Enkä tosiaan vaihdellut tälle ruokaa. Sen säkin söi tyhjäksi minkä aloitin. Joistakin näki ettei tykännyt mutta syötin loppuun. Olisi varmasti oppinut nirsoksi.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   20.3.25 13:24:09

Vie koira sisätauteihin erikoistuneeelle eläinlääkärille.

Meillä on sama ongelma, mutta nykyisen hoidosta ansiosta tilanne on saatu tasapainoon, eikä koepalaa ole tarvinnut ottaa. Sappirakkoon kertyy sakkaa, koska suolisto on ärtynyt epäsopivasta ruoasta, joten ainoa hoito on sopiva ruokavalio. Voi olla, että koirasi tarvitsee eläinlääkäriltä tilattavan ruoan raakaruoan sijasta. Meillä on käytössä Royal Canin multifunction gastrointestinal low fat + hypoallergenic, missä on hydrolisoitu proteiini ja lisäksi ruoka on helposti sulava. Sappirakkoa varten on pysyvänä lääkityksenä Ursochol, minkä ansiosta närästysoireet ovat vähentyneet.

Päivämäärä:   20.3.25 15:08:12

Löysin sisätautierikoistuneen lääkärin ja varasinkin ajan hänelle samantien. :)

Tämä ursocol meilläkin menee nyt, tämän(kin) kuurin jälkeen mennään ultraan tarkistamaan tilanne. Koen myös että ursocolin aloituksen jälkeen närästelyoireet loppuivat. Merkkaan tuon ruoan ylös ja kysyn eläinlääkäriltä suosittelisiko hän sitä. Kiitos paljon! :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.