Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oon aina saamassa mätkyjä..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.3.25 08:17:45

Neuvokaa nyt mua, olin viime vuonna saamassa mätkyjä, ja laitoin sitten tietty muokkasin verotietoja ja laitoin auton kulut, niin ne lähti. Nyt oon saamassa taas mätkyjä, ja täytyy muokata veroilmoitusta.
Tulot n. 31 000e/vuos ja veroprossa 10%,oli sama viime vuonna mutta tulot hitusen vähemmän. Mihin toi veroprossa kannattaisi laittaa että ei tulisi mätkyjä? Toi on siis se vero prossa minkä automaattisesti antavat.

Re: Oon aina saamassa mätkyjä..

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   20.3.25 08:20:37

Aivan liian pieni veroprosentti, sen pitäs olla 20.

Lähettäjä: dew 
Päivämäärä:   20.3.25 08:21:00

Lasket verokoneessa verokortille jo ennakkoon mukaan ne matkakulut ja muut mahdolliset vähennykset, niin kone laskee sinulle oikean veroprosentin jolla (ilman muutoksia) verotus menee aikalailla tasan, ei tule mätkyjä eikä palautuksia. Jos jokin muuttuu kesken vuoden, lasket uusilla tiedoilla uuden verokortin. Me emme täällä tiedä sinun vähennyksistä mitään, niin emme voi sanoa mikä on sinulle oikea prosentti.

Lähettäjä: dew 
Päivämäärä:   20.3.25 08:23:25

.. ja luonnollisesti koneeseen myös tulot sen mukaan mikä on tälle vuodelle arvio, jos aiemmin ollut pienemmät niin se laskee tietysti prosenttiakin jos verokortti laskettu niiden tulojen mukaan. 10 % kuulostaa joka tapauksessa aika pieneltä noilla tuloilla, jos ei ole esim. todella isot matkakulut.

Lähettäjä: Talla 
Päivämäärä:   20.3.25 08:29:19

Lasken itse aina verokortin tulorajan hieman yläkanttiin ja ilmoitan palkanlaskentaan, että pidättävät vielä 0,5-1 prosenttiyksikköä suuremmalla prosentilla ennakonpidätystä palkasta. En missään nimessä halua mätkyjä niin näin tullut aina palautusta.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   20.3.25 08:30:13

Haet joka vuosi muutosverokortin niillä tuloilla mitkä sinusta on oikeat tulevalle vuodelle. Seuraat tuloja ja verokortin rajoja läpi vuoden ja jos alkaa näyttää siltä, että kortin tuloraja ei riitä, hae uuden kortin. Ne matkakuluvähennykset voi laskettaa suoraan verokorttiin, jos haluaa (ja tietää ne etukäteen).

Ihan makuasioita miten haluaa tehdä. Itse en matkakuluja tai muita vähennyksiä laita verokorttiin, vaan ilmoitan ne vasta veroilmoituksessa.

Lähettäjä: emppu 
Päivämäärä:   20.3.25 08:38:23

Siis eikö se ollut sitten ihan oikein, jos kerran matkakulut laittamalla mätkyt poistui? Niinhän verottaja sen arvioi, että menisi tasan niiden sun laittamien vähennysten jälkeen. Ei ole tarkoituskaan että sieltä aina tulisi heti palautusta. Mutta JOS haluat varmistaa että tulee aina palautusta, niin ilmoitat vaan palkanmaksajalle että haluat perusprosentiksi esim. 18%. Muista silti ne matkakulut ilmoittaa, vaikka alkuun näyttäisi jo palautuksilta.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   20.3.25 08:55:06

Kannttaa tosiaan aina lukea siitä automaattiverokortista mihin prosentti perustuu. Niihin arvaillaan tuloja ja vähennyksiä edellisten vuosien mukaan ja ne ei välttämättä pidä yhtään paikkaansa.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   20.3.25 09:13:50

En ymmärrä mikä tässä on ongelmana. Kun mätkyjähän ei ole tullut/ole tulossa.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   20.3.25 11:17:53

Mä katson aina kesällä, miltä tuloraja näyttää suhteessa tuloihin. Usein joudun tekemään uuden verokortin isommalla tulorajalla (jolloin veroprosenttikin luonnollisesti nousee), mutta säästynpä mätkyiltä. Ongelmana on ylityöveikkaus, kun kristallipallo ei useinkaan kerro, paljonko ylitöitä 6 kk päästä mahtaa olla...

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   20.3.25 11:23:33

Aina joudut ilmoittamaan matkakulut, koska ei verottaja sinun kilometrejä muuten mistään saa.
Mutta tuohan on mennyt ihan oikein, jos kerran matkakulujen jälkeen ei tullut mätkyjä, jos ensikerralla haluat, että ennen matkakuluja ei tule mätkyjä, niin niiden ilmoittamisen jälkeen saat palautuksia ja eihän siinä mitään, jos haluaa antaa valtiolle lainaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.3.25 11:42:23

Oli itsellä Ilonen yllätys kun odotin mätkyjä, mut tuleekin palautuksia yli tonnin XD

Vähän on pielessä mun käsitys näistä mut onneks näin päin.

Päivämäärä:   20.3.25 12:54:55

*remontti Riku*, no pelkään aina että jäänkin miinukselle tai joudunkin maksamana ne mätkyt tms. N. 900e mätkyjä mun palkalla on paljon (vaikka maksettaisiinkin kahdessa erässä).

Päivämäärä:   20.3.25 13:00:54

Turhaan pelkäät.
Ennakonpidätysprosenttiin on laskettu matkat, mutta veroehdotukseen ei, niin silloin ehdotuksen mukaan olisit saamassa mätkyjä, mutta ne kuittaantuu, kun ilmoitat matkakulut.
Kannattaa myös tarkistaa voitko pistää matkakulut muihin tulonhankkimiskuluihin, jolloin ei ole erikseen omavastuuta, eikä ylärajaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.3.25 13:14:55

Kyllä minulla on veroehdotuksella samat muutosverokorttiin laitetut matkat, eikä ole tarvinnut vuosiin korjata ehdotuksessa mitään.

Päivämäärä:   20.3.25 13:16:58

"Kyllä minulla on veroehdotuksella samat muutosverokorttiin laitetut matkat, eikä ole tarvinnut vuosiin korjata ehdotuksessa mitään.

"
Kilsat ei ole.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   20.3.25 13:30:09

Tälle vuodelle tuli myös se muutos, että ajoissa ilmoitetut vähennykset ehtivät mukaan verotuspäätökseen ja esitäytetylle veroilmoitukselle. Laitoin itse vähennykset sisään pian vuodenvaihteen jälkeen ja ne oli kaikki huomioitu laskelmassa.

En muista mihin mennessä vähennykset pitää tätä varten ilmoittaa ja mitä vähennyslajeja se koskee, mutta eiköhän sekin tieto verottajan sivustolta löydy.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   20.3.25 13:54:03

No kun Riku on. Muutosverokorttiin laitetut matkakulut, omalla autolla kilometrit (13 462,00 km tarkalleen) ovat mukana esitäytetyllä veroilmoituksella ja minun on sinne turha mennä enää mitään muutoksia tekemään, sikäli kun ne ennakkoon ilmoitetut pitävät paikkansa. Enkä ole näitä ilmoitellut verottajalle muutoin kuin verokorttia laskiessa.

Ja näin on tämä mennyt jo monta vuotta.

Päivämäärä:   20.3.25 14:06:44

Sitten sinulla on sama matka aina.

Päivämäärä:   20.3.25 14:40:03

"Aivan liian pieni veroprosentti, sen pitäs olla 20. "

Höpö höpö. Mulla tulot on n. 41 000e/vuosi ja veroprosentti 17,5, ja siitä tulee aina pari sataa palautuksia.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   20.3.25 15:04:11

"Lähettäjä: L
Päivämäärä: 20.3.25 08:20:37

Aivan liian pieni veroprosentti, sen pitäs olla 20."

Höpsistä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   20.3.25 16:03:07

Jos tykkäät lainata valtiolle niin mikäs siinä ja ilahdut kun saat omat rahas takas. Meitsi lainaa valtiolta melkein joka viosi, toki maksan myös velkani.

Päivämäärä:   20.3.25 16:09:54

"Jos tykkäät lainata valtiolle niin mikäs siinä ja ilahdut kun saat omat rahas takas."

Niinpä.
Itse yritän loppuun asti aina saada ennakonpidätyksen edes liki todellisuutta, mutta verottaja ei sitä hyväksy.
Tänään tuli laput ja aika liki tällä kertaa 1900€ palautuksia ja oli otettu jonkin verran matkakuluja huomioon, mutta nopeasti laskettuna takaisin tulee noin 4000.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.