Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hampaiden narskutus

Lähettäjä: Itku 
Päivämäärä:   20.3.25 04:48:30

Heräsin taas yöllä siihen kun puren ja muljutan hampaita voimalla yhteen. Yksi hammas heiluu jo voimakkaasti, mutta en halua mennä hammaslääkäriin kun tiedän jo tuomion hampaalle :( Mitään muovikiskoa en pysty suuhun laittamaan, koska oksennusrefleksi on raju.
Onko muita keinoja millä estää hampaiden narskutus tai edes miten suojella hampaita?

Re: Hampaiden narskutus

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   20.3.25 06:01:26

Siis miten se vaikuttaa hammaslääkäriin menemiseen, että tiedät jo tuomion? Eli kun tiedät, että vaurioita on ja pitäisi hoitaa, niin se on syy jättää hoitamatta?

Suusi on muutenkin varmaan tosi hyvässä kunnossa, jos et edes hammaskiveä käy poistattamassa tai tarkastuksissa.

Niitä suojia ei vedetä kurkkuun saakka, en ymmärrä miten niitä voi saada oksennusrefleksin. Miten voit syödä ruokaakaan, jos oksennat siitä, että jokin koskettaa hampaita?

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   20.3.25 06:27:34

Kieltäydyt jo aloituksessa kaikista hoidoista, joten sitten on vaan narskuteltava, kunnes hampaat tippuu.

Lähettäjä: Itku 
Päivämäärä:   20.3.25 06:49:16

Voi nyt teitä taas, kun tahalleen ymmärretään väärin. Tarkastuksissa käyn säännöllisesti ja 3kk välein hygienistillä hammaskiven poistossa. Mun suu on hyvässä kunnossa, 43v aikana reikiä 0.
Mutta nyt narskutuksen takia hammas heiluu. Yöllinen purenta on oikeasti voimakasta.

Ja kyllä oksennusrefleksi voi tulla ilman että joku menisi kurkkuun. Ihan jo hampaiden harjaus vioi saada sen aikaan.

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   20.3.25 07:16:01

No kun noin useasti käyt hammaskiven poistossa, nii seuraavalla kerralla mainitset asiasta. So simple. Ehkä suuhygienisti takoo sinulle järkeä päähän ja varaa sinulle ajan hammaslääkärille.

Lähettäjä: Komeetta 
Päivämäärä:   20.3.25 07:17:01

Mutta voit käydä myös hierotuttamassa purentalihakset, jos siitä vähän apua olisi.

Jos olet facessa, niin tähän vaivaan on oma ryhmänsä siellä.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   20.3.25 08:00:33

Botoxia purentalihaksiin. Laiteaan noin puolen vuoden välein.

Lähettäjä: ___ 
Päivämäärä:   20.3.25 08:19:10

Minulla on myös erittäin voimakas oksennusrefleksi, jopa hampaiden harjaus saattaa tosiaan pistää yökkimään. Purentakiskoa pystyn käyttämään kuitenkin ihan hyvin. Kannattaa tehdä asialle nyt pikimmiten jotain.

Omat hampaani (kiilteen) ehdin jo hyvin pitkälle tuhoamaan ennen kuin otin kiskon käyttöön. Sitä vahinkoa ei korjaa enää mikään. Aluksi kisko tuntui hankalalta, mutta nyt olen niin tottunut siihen, että en enää osa nukkua ilman.

Narskuttelua ja hampaiden yhteen puremista kisko ei estä, mutta se suojaa hampaat lisävaurioilta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.3.25 08:30:18

Niihin kiskoihin tottuu, kun niitä käyttää.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   20.3.25 09:35:20

Mulla ne kiskot olisi pitänyt liimata hampaisiin, aamulla ne löytyi aina lattialta tai jostain peiton mutkasta. Yritin viikkoja, mutta ei kiitos enää. Mä olen purrut hampaani pilalle jo ajat sitten ja jo ollessani parikymppinen hammaslääkärit alkoi kysellä että onko mulla ollut syömishäiriö, kun kiilteet ovat niin huonona ja reikiä paljon. Koko lapsuuden söin karkkia äärimmäisen harvoin (1x/kk), limsoja kerran vuodessa. Aikuisena ainoa selitys olisi siiderit viikonloppuisin nuorempana. Mutta on myös luonnostaan tosi kuiva suu eli sylkeä ei erity riittävästi hampaita suojaamaan. Ja karies. Nyt on ikää lähemmäs 50v ja harkitsen botuliinihoitoa ainaisen niskan ja päänsäryn vuoksi. Kaikki muu on jo kokeiltu. Tekarit tässä varmaan jossain kohtaa saan, mutta hammaslääkärit on lohdutelleet ettei nyt vielä olla siinä pisteessä, vaikka joka ikinen pinta onkin jo paikattu. Yhteen hampaaseen suosittelivat keraamista vaihdokkia, mutta ei mulla sellaiseen ole varaa. Paikkaillaan sitten vaikka kerran vuodessa uusiksi kun työnantaja onneksi korvaa hammashoidon.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   20.3.25 10:03:48

"Minulla on myös erittäin voimakas oksennusrefleksi, jopa hampaiden harjaus saattaa tosiaan pistää yökkimään. Purentakiskoa pystyn käyttämään kuitenkin ihan hyvin. Kannattaa tehdä asialle nyt pikimmiten jotain."

Mulla tämä sama. Purentakisko tehdään omien mittojen mukaan ja sopii suuhun. Aluksi tuntui oudolta, mutta jo muutaman yön jälkeen tottui ja parin viikon päästä ei enää pystynyt nukkumaan ilman. Unenlaatu parani myös huomattavasti kiskon käytön aloittamisen jälkeen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.3.25 10:49:05

"Mulla ne kiskot olisi pitänyt liimata hampaisiin, aamulla ne löytyi aina lattialta tai jostain peiton mutkasta."

Ne ei kyllä silloin ole sopivat. Minullakin vanhat kiskot löystyivät, mutta uudet on nyt niin tiukat, että ne on oikeasti ihan voimalla otettava pois paikoiltaan. Kannattaa siis käydä hammaslääkärillä sovittamassa kiskot uudelleen.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   20.3.25 10:51:56

Kyllä ne oli sopivat, mutta unissani ne olen ottanut pois. Eivät siis mitenkään tippuneet itsestään. Sama homma kävi lapsena yökiskoille ja -raudoille kun oli oikomishoito meneillään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.