Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pikiöljy rikkinäiseen ihoon?

Lähettäjä: Hp 
Päivämäärä:   19.3.25 19:28:55

Onko kokemuksia, auttaako pikiöljy rikkinäiselle ihoalueelle, jossa kudosnestettä tulee ulos niin, että iho on kostea? Saako tälläistä ihoa millään normaaliksi?
Entä ihan kuusenpihka vaikka vaseliinissa? Kokeiltu on kortisonivoidetta, basibactia ym.

Re: Pikiöljy rikkinäiseen ihoon?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.3.25 22:03:51

Ei mitään noista kudosnestettä erittävälle haavalle.

Päivämäärä:   20.3.25 06:25:28

..no mitä sitten?

Päivämäärä:   20.3.25 06:27:05

Haavanhoito. Jos et osaa, menet hoitajalle.

Päivämäärä:   20.3.25 12:59:50

Pistepisteelle: olen käynyt useasti, mutta ainoa, mitä saan neuvoksi, on laittaa steriilitaitos. Ja taas aukeaa sama kohta ihosta vuodesta toiseen. Olen kysynyt lääkäriltä ihonsiirrosta ja hoitajilta, mitä sille voi tehdä, mutta vastaus on aina, ettei mitään paitsi peittää jollakin. Haluaisin, että iho olisi ehjä.

Kyselin, onko kokemuksia, joten niitä haluaisin kuulla! Onko joku saanut pikiöljystä avun rikkinäiseen ihoon? Ainakin sitä mainostetaan, että auttaa.

Päivämäärä:   20.3.25 13:32:38

Siis mikä syy tälle haavalle on, jos se vuositolkulla on ollut?

Päivämäärä:   20.3.25 14:15:03

Sairaus, joka heikentää ihoa niin, että siitä tulee kudosneste paikoitellen läpi.

Onko kukaan käyttänyt pikiöljyä itse ihon tai haavojen hoitoon? .. ei varmaankaan ole.

Päivämäärä:   20.3.25 18:02:52

Up kokemuksia?

Lähettäjä: Histamiini 
Päivämäärä:   20.3.25 18:09:39

Kokeile laserhoitoa? Olen itse käyttänyt pikiöljyä paljon hevosilla ja itseenikin kokeillut, mutta kyse on ollut naarmuista ja haavoista eikä sairauden aiheuttamasta ongelmasta.

Päivämäärä:   20.3.25 18:44:54

Kiitos histamiini, googlaanpa tätä!

Päivämäärä:   20.3.25 19:14:15

Histamiini, oletko kokenut, että pikiöljy on nopeuttanut sulla itsellä haavojen paranemista?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.3.25 19:17:21

on kokemusta. hae sellainen rasvaside mikä on tarkoitettu palovammoihin.
auttaisi kyllä kun tietäisi mistä tuo vamma alunperin tullut.

Päivämäärä:   20.3.25 20:12:05

Mulla omaan nahkaan paras haavojen parantaja rasvoista on pihkavoide, käytän eläinten Abilar-pihkavoidetta. Pikiöljy ei huonoa ole, mutta Abilar on huomattavasti parempi. Leikkaushaavoihin laser on taas ollut heittämällä paras paranemisen avustaja. Ei ole edes kilpailu, vaikka mulla on käytössä vain sellainen hupsu Handy curen käsilaser. Olen käynyt myös "kunnollisissa" laserhoidoissa, mutta kyllä tuo pikkukapulakin toimii hyvin pinnallisiin ongelmiin, paria senttiä syvemmälle se ei oikein enää riitä. Kävin jokunen vuosi sitten leikkauksessa, jossa tuli vatsaan sellainen 15-20cm leikkaushaava. Noin 1-2vk leikkauksen jälkeen haavahoitaja ihmetteli haavakontrollissa, että miten voi olla noin hyvin parantunut haava.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   20.3.25 21:02:41

Kortisoni ainakin vain ohentaa ihoa entisestään.
Missä kohdassa haava on?

Päivämäärä:   20.3.25 21:09:11

pihkavoide räjäyttää ihon pintaa syvemmältä jos hartsille allerginen. kannattaa kokeilla ehjälle iholle ensin.

Päivämäärä:   20.3.25 21:12:31

Kiitos Histamiini! Aloin laittaa pikiöljyä iholle, ja se vaikuttaa jo parin päivän jälkeen paremmalta ja ehjemmältä. Laitan ihan vaan pisaran, ja siitä se leviää. Haju on aika vahva... eli varmaan jossain vaiheessa kokeilen abilaria.

Pisteelle, googlaa vaikka hankauma ja hautuma, niin pääset kartalle.

Päivämäärä:   20.3.25 23:32:37

Unohtui tosiaan aikaisemmasta maininnat, että pikiöljyn tuoksu on tosi vahvan tervainen ja pihkavoide sitten luonnollisesti haisee ihan metsälle. Kaikki pikiöljyt eivät haise yhtä voimakkaasti, mutta eivät sitten välttämättä ole yhtä laadukasta ja toimivaa. Ötökät pysyvät kyllä kesällä poissa, kun pikiöjyä käyttää. Ja itselle toimivin vaihtoehto selviää vain kokeilemalla, onnea testailuun!

Päivämäärä:   20.3.25 23:34:55

"pihkavoide räjäyttää ihon pintaa syvemmältä jos hartsille allerginen. kannattaa kokeilla ehjälle iholle ensin."

Tämä. On pottumainen paranneltava jos on jo valmiiksi ongelmia auenneen ihon kanssa. Herkistyä voi myös vasta käytön myötä.

Päivämäärä:   21.3.25 05:59:14

Histamiini, oletko kokeillut kuusenpihkaa ihan suoraan kuusesta?

Ja pisteelle, tietysti voi tulla allergia. Mutta tietysti rikkinäinen iho altistaa jatkuville bakteeritulehduksille, joista osa on hengenvaarallisia.

Päivämäärä:   21.3.25 12:02:32

En ole kokeillut suoraan kuusesta, luultavasti toimisi hienosti, mutta valmis pihkavoide on paljon helpompi käyttää.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   21.3.25 12:10:29

Hunajavoidetta käytän itse mieluummin kuin pihkavoidetta.

Päivämäärä:   21.3.25 20:24:55

/ kertoisitko lisää? Miten se auttaa, miten nopeasti jne?

Päivämäärä:   21.3.25 20:45:46

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 20.3.25 23:34:55

"pihkavoide räjäyttää ihon pintaa syvemmältä jos hartsille allerginen. kannattaa kokeilla ehjälle iholle ensin."

Tämä. On pottumainen paranneltava jos on jo valmiiksi ongelmia auenneen ihon kanssa. Herkistyä voi myös vasta käytön myötä.

käytin ötökän puremiin ja atopiassa jos joku paikka kovin kipeästi rikki. tuli ihan puskista se tuevotus ja kipu muutaman käyttökerran päälle.

hunaja on kyllä hyvä. hevostarvikkeissa myydään sitä vetramil nimellä ja apteekista saa jos haluaa maksaa hunajaa.
atopinen iho kiittää, käy mihin vain. helpottaa kirvelyä ja kutinaa ja voi surutta lotrata. mää läträän itseni saunaan mennessä, atoopikolle välillä saippuan korvike. ihana pehmeys ja puhdas olo <3
kauttaviivalta hyvä huomio.

Päivämäärä:   21.3.25 20:46:49

niin unohtui mainita että hunajalla on antiseptinen vaikutus eli hillitsee tulehduksia.

Päivämäärä:   22.3.25 05:22:19

Nyt kokeilin hunajaa iholle. Tuli tahmea ja kiristävä tunne ihoon. Onko muilla tätä kiristävää tunnetta humänsjan levittämisen jälkeen? Kauanko pidätte hunajaa ennen pesua? Vai jätätte sen koko päiväksi? Mietin, laitoinkohan sitä liikaa...ja suomalainen kukkaishunaja on kyseessä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.3.25 06:09:56

Minulla auttoi erittävään haavaan hengittävä, mutta vedenpitävä laastari opsite-post-op (tai jotenkin näin kirjoitettiin) apteekista. Olin kokeillut kaikkea nahdollista hopeasidoksista lähtien ennen noita. Tämä on pelastanut jo kahdesti - lievästi tulehtuneen tikatun (tikit poistettu) haavan kanssa ja polveen tulleen laajemman asflattiihottuman kanssa, kun vaan eritti ja eritti eikä umpeutunut. Ensimmäistä hoidin pari kk, kun mikään neuvottu keino ei auttanut. Eli huuhtelu vedellä, kuivaus tuputtelemalla, opsite päälle ja vaihto tarvittaessa. Lääkärillä todettiin, että minulla on paremmat sidokset kuin heillä. Kiitos vaan vinkistä apteekkiin, käytän näitä tästä lähin.

Päivämäärä:   22.3.25 06:32:24

Hunajan vaikutus perustuu sen sisältämään glukoosiin, joka aiheuttaa osmoosia. Lisää siis kudosnesteen eritystä haavasta.

Ja ei todellakaan mitään tavallista hunajaa haavaan!! Vaan haavanhoitoon tarkoitettua hunajavoidetta, jonka koostumus on mietitty tukemaan haavan paranemista.

Päivämäärä:   22.3.25 06:38:43

Ja Opsiten post-op-sidoksen liima varmasti rikkoo aloittajan ihon, jos iho on noin ohentunut, että se itekseen vuotaa kudosnesteet läpi.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.3.25 06:59:23

.. , ei sitä limaa haavaan liimata, vaan ehjälle iholle. Minulla toinen haava oli asfaltti-ihottumaa, joka ei parantunut millään kesällä. Hyvin toimi, suihkussa varovasti irrottelin parin päivän välein. Paljon huonompia ne lääkärissä saadut neuvot olivat, hopeasidokset oli täyttä tuubaa.

Päivämäärä:   22.3.25 07:14:09

Ällö hyvä, todellakin tiedän ettei sidoksen liimapinta tule haavalle. Aloittaja kertoi, että hänen ihonsa on heikentynyt sairaudesta johtuen. Ja heikentyminen on huomattavaa, jos se päästää kudosnesteen läpi. Tällainen iho ei kestä mitään liimapintaista sidosta, koska sidoksen irrottaminen repii sen terveen ihon mukanaan. Todennäköisesti tästä syystä aloittajalle on lääkärissä suositeltu sidetaitosta muiden sidosten sijaan. Ainoa sidos, mitä tuollainen iho kestää, on Mepilex tai muu vastaava vaahtosidos, jossa varsinaista liimapintaa ei ole.

Päivämäärä:   22.3.25 09:54:20

Kiitos Ällö, tutustun tähänkin ja .. :n Mepilexiin myös

Lähettäjä: Kimmoke 
Päivämäärä:   22.3.25 14:39:36

Hautatervaa tai Bacibact-puuteria

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.