Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kanien omistajat antakaa vinkkejä!

Lähettäjä: poppana 
Päivämäärä:   19.3.25 16:05:36

Mulla kaks kania olleet mulla vajaan kuukauden ja yksin ollessaan asuvat kylpyhuoneessa, muuten pääsevät muuallekin taloon. Kylppärissä koska siellä laattalattia. Yritän opettaa kaneja käyttämään vessalaatikkoa, olisi kiva jos ainakin pissat ja suurin osa papanoista menisi sinne. Nyt ei toteudu kumpikaan, vaan tekevät pissat heiniin ja alkaneet pissailla muuallekkin.
Miten nää saisi opetettua käyttämään vessalaatikkoa?
Oon miettinyt että onkohan ongelmaa liian pieni vessalaatikko ja maassa oleva heinä. Eivät kyhjötä vessalaatikossa juurikaan samaan aikaan, vana toinen saattaa istua siinä ja toinen sen vieressä.

Siivotessa laatikon oon laittanut sinne papanoit ja nyt kokeilin imettää pissat paperiin minkä laitoin vessalaatikon puupellettien alle.
Heinän hävikki on ihan valtava kun ne pissataan.

Jos olisi ehdottaa jotain isoa vessalaatikoksi sopivaa, mihin kaksi kääpiökani mahtuu ja pääsee ongelmitta, niin ehdotuksia otetaan vastaan.
Laatikko oli aiemmin seinän vieressä, mutta se vaikutti vaan huonontavan pissaamista laatikkoon niin otin sen siitä pois. Joku heinäteline tms voisi auttaa heinähävikissä kun ei joutuisi sitten tallotuksi ja pissatuksi.

Kaikki vinkit tervetulleita!

Re: Kanien omistajat antakaa vinkkejä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.3.25 16:07:45

Onko tietty paikka missä pissaavat? Laita sinne se vessa. Sit kyl kakkaavat helposti samaan paikkaan jos seisovat jossain pitkään, vaikka heinäkorin viereen. Laittaisin vessan siis siihen missä seisoskelee eniten.

Päivämäärä:   19.3.25 16:15:48

., on tietty paikka ja siihen mä sen laatikon laitoinkin. Tätä kokeilinkin. Mutta ois saavat sitten siihen viereen tai laatikon ja seinän väliin. Heinät on vessalaatikon vieressä juurikin toiveissa niin että istuisivat siinä laatikossa kun syövät heinää. Laatikon siivoan kerran päivässä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.3.25 16:32:00

Useampi laatikko ja juuri niissä paikoissa missä asioivat eniten, kerran päivässä siivous ja ei saa siivota täysin putipuhtaaksi vaan jätä ja sekoita puhtaisiin puruihin hieman sitä likaista ja papanoita. Etenkin alussa.

Useampi kani ja näin on kaikki oppineet laatikkosiisteiksi.

Lähettäjä: Ehdotuksia 
Päivämäärä:   19.3.25 17:02:53

Kokeilin vanhan dunan pohjaa johon laittaisin purua ja heinää. On tarpeeksi laakea jossa voisivat viihtyä. Muita vaihtoehtoja käytetty kuljetuskoppi tai sitten laakea kissanvessa.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   19.3.25 17:19:06

Jos ne eivät pidä pelletistä jalkojensa alla vaan halaisivat jotain pehmeämpää? Meillä oli aikoinaan ihan tavallista turvetta kanien kuivikkeena ja tekivät sinne tiettyyn nurkkaan tarpeensa. Kaksi kania, poikia molemmat jos sillä jotain merkitystä johonkin. Meillä ei ollut niillä mitään erillistä vessalaatikkoa vaan päättivät itse että nurkkaus on hyvä paikka. Sieltä oli helppo vaihtaa kuivikkeet tarpeen mukaan.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   19.3.25 17:27:15

Mulla oli joskus kaneilla häkin alaosa laatikkona, sielä myös heinät. Hyvin toimi. Eli riittävän iso laatikko oltava myös.

Lähettäjä: Pesto 
Päivämäärä:   19.3.25 18:39:09

Mulla on ollut ihan häkki vessakäytössä. Häkissä oli myös heinät heinätelineessä tai ihan vaan lattialla. Puputhan syö ja kakkii samassa paikassa eli ehkä tarvitset isomman laatikon, että heinät varmasti ovat ikäänkuin laatikon sisällä. Heinäteline voi auttaa siinä, että hävikkiä tulisi vähemmän. Tosin jotkut kanit tykkää kaivaa heinät telineestä pois ja sitten syö ne vasta lattialta. Ehkä alkuun voisit kokeilla, että et siivoa laatikkoa joka päivä (paitsi ehkä likaiset heinät), niin hajut voimistuisivat siinä. Pellettiä voi kastella kevyesti ja pöyhiä vähän auki, jos epäilee sen olevan liian kovaa tassuille.

Kanien kastrointi voi myös auttaa, jos ympäriinsä kakkimisessa ja pissaamisessa onkin kyse merkkaamisesta. Mun kaikki kanit on osanneet käyttää vessaa jo alusta alkaen itse eli ehkä emo opettanut, mutta sukukypsyyden lähestyessä on merkkailua ollut. Siihen on auttanut leikkauttaminen ja vessan käyttö jatkunut ihan normaalisti sen jälkeen.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   19.3.25 19:17:37

Vessalaatikon tulee olla tarpeeksi iso, jotta kanit mahtuvat siihen hyvin. Lisäksi heinät kiinnitetään johonkin telineeseen, eli kun kanit syövät, ne seisovat vessalaatikossa. Kanit tekevät tarpeensa mieluiten heinien sekaan syödessään, joten tämä nykyinen toiminta kuulostaa tavalliselta kanien käyttäytymiseltä, enkä usko, että pystyisit opettamaan niitä tästä pois.

Kannattaa katsoa esim. Youtubesta hakusanalla Ikea Hol Bunny Litterbox, jossa ihmiset ovat tehneet Ikean Hol-säilytyslaatikosta kaneilleen hienon vessan, jossa vessalaatikko on piilossa. Suomalaisista esim. Katri Konderla on jossain vlogissa muistaakseni tämän myös näyttänyt.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   19.3.25 19:20:31

Vessalaatikon tulee olla tarpeeksi iso, jotta kanit mahtuvat siihen hyvin. Lisäksi heinät kiinnitetään johonkin telineeseen, eli kun kanit syövät, ne seisovat vessalaatikossa. Kanit tekevät tarpeensa mieluiten heinien sekaan syödessään.

Kannattaa katsoa esim. Youtubesta hakusanalla Ikea Hol Bunny Litterbox, jossa ihmiset ovat tehneet Ikean Hol-säilytyslaatikosta kaneilleen hienon vessan, jossa vessalaatikko on piilossa. Suomalaisista esim. Katri Konderla on jossain vlogissa muistaakseni tämän myös näyttänyt.

Päivämäärä:   19.3.25 20:03:36

Najadi, se pelletti pehneytty kyllä ja aiemmin oli pehmeää kuiviketta ja sama homma.

Pesto, ne on liian nuoria vielä leikattavaksi.

...., kiitos hieman turhasta kommentista.

Lähettäjä: BB 
Päivämäärä:   19.3.25 20:05:34

Iso matalareunainen laatikko, katso vaikka ikeasta jos löytyisi?
Pelletti aika kovaa pienille kaneille, esim hankkijalta saa erilaisia kuivike rouheita.
Itse levitän olkea tai heinää vähän aina kuivikkeiden päälle. Löydetyt papanat laatikkoon.
Heinä pitää olla vessalaatikossa vaikka juuri telineessä/pussukassa missä reijät(vähän kuin hevosten heinöpussi) ylempänä että samalla sitten kakkivat laatikkoon.
Onhan kanit leikattu?
Pese väärät pissapaikat hyvin ettei hajua jää. Toiset kanit ei ikinä opi, mutta meillä ainakin jopa ulkokanit osaavat käydä laatikossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.