Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä ikäinen lapsi ostoksille "yksin"?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.3.25 15:24:12

Minkä ikäisen lapsen päästäisit kauppakeskukseen tai markettiin ilman aikuisia? Jos kyseessä on kuitenkin ihan turvallinen alue.

Re: Minkä ikäinen lapsi ostoksille "yksin"?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   19.3.25 15:32:39

Riippuu reitistä ja lapsesta. Jos reitillä on mitään ison tien ylitystä, niin vasta isona koululaisena. Muuten ostoksille voin päästää sitten, kun muutenkin liikkuu alueella itsenäisesti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.3.25 15:33:09

riippunee miten tottunut liikkumaan yksin. ja tärkein, osaako käyttää rahaa ohjeiden mukaan.

itse olen pieneltä paikkakunnalta ja ekalla luokalla opeteltiin jo kulkemaan yksin. jotkut sai käydä kaupassa esim koulumatkalla, itsellä ei ollut omaa rahaa vaan piti pyytää. en muista milloin ekan kerran aloin käymään kaupassa yksin, mutta ainakin 12v ostettiin monasti ite eväät vkl yökyläilyä varten.

Päivämäärä:   19.3.25 15:34:34

En ajatellutkaan kulkemista, hyvä pointti! Ajattelin että vanhemmat kuskaavat ja jättävät lapsen sinne omine nokkineen tai kavereidensa kanssa ja menevät itse muualle asioimaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.3.25 15:41:30

Meidän lapset ovat kouluikäisestä, eli siis ekaluokkalaisesta, asti saaneet käydä yksin Ideaparkin liikkeissä sillä aikaa kun me vanhemmat olemme asioineet muissa kaupoissa.
Itsenäisesti ovat saaneet käydä Ideaparkissa noin tokaluokkalaisesta asti. Turvallinen matka pyöräillä, vain yksi kadun ylitys, ja sekin Ideaparkkin kohdalla 30 km/h-alueella suojatietä.

Ja meidän lapset siis ovat normaaleja terveitä. Eivät hengaile Ideaparkissa huvikseen.

Lähettäjä: Riippuu 
Päivämäärä:   19.3.25 15:48:05

Riippuu siitä, mitä lapsi siellä tekee. Kaverin kanssa hengailemaan vasta joskus 10 vuotiaana.

Sitten taas tilanne, jossa vaikka Prismasta pitäisi hakea joku tietty tuote ja oltaisiin autossa minä, lapsi ja koira helteisenä päivänä, niin ehkä ekaluokkalaisen laittaisin hakemaan tuotteen yksin ja odottaisin koiran kanssa auton luona. Sillä edellytyksellä, että tuote on sellaisessa paikassa, että lapsi sen ylettyy ottamaan hyllystä ja muutenkin tuttu tuote lapselle.

Päivämäärä:   19.3.25 16:00:06

Oma lapseni on 11-vuotias ja käy kavereiden kanssa syömässä ja ostoksilla n. kerran kuussa, on käynyt n. vuoden ajan. Tämä siis kauppakeskuksessa yhden katon alla.

Jo aikaisemmin on käynyt kaupassa yksin, ensimmäisen kerran niin, että mummonsa soitti naapurikauppaan että lapsi tulee ostamaan x tuotteen, voitteko auttaa. Sai ostaa loppurahalla karkkia. Sen jälkeen on käynyt usein mummon asioilla (ei enää soiteta kauppaan) ja itselleen karkkia tai lukemista.

Kauppakeskuksesta ovat ostelleet kirjoja, samis-paitoja, karkkia, samiskoruja ja tosiaan syöneet hampurilaiset ja kierrelleet ja istuneet.

Nyt ovat taas menossa yhden kaverin kanssa ja sanoin, että pyytävät erästä luokkalaista mukaan, kun tuntuu ettei häntä oikein pyydetä mihinkään. Lapseni sanoi, että pyysivät viimeksikin mutta hänen äitinsä oli suuttunut ja sanonut, ettei kenelläkään sen ikäisellä ole asiaa sinne keskenään pyörimään. Tuo lapsi on jo täyttänyt 12.

Niin sillä rupesin miettimään, että olemmeko sitten ihan outoja tässä minun kuplassani. Lapsellani on neljä sellaista kaveria, joiden kanssa tuolla (ei kaikki kerralla) ja usein ovat tavanneet kavereitaan siellä myös.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.3.25 16:10:12

11v

Päivämäärä:   19.3.25 16:34:20

Mun vanhempi lapsi oli vitosluokalla (eli 11v) kun meni ekoja kertoja kavereiden kanssa jonnekin kauppakeskukseen. Lupaa ei ollut, mutta meni - yhteensä muutaman kerran (ehkä 3-4). Nuorempi on käynyt 12-vuotiaana kerran jonkun kaverin kanssa kauppakeskuksessa.

Nyt saavat käydä kaupoilla omalla rahalla kuinka paljon tahansa haluavat, eikä tarvitse pyytää lupia (13v ja 15v).

Päivämäärä:   19.3.25 16:36:25

Piste jatkaa, että meidän lähikauppaan ovat päässeet siinä 7-8-vuotiaana ilman aikuista. Matkalla on yksi vaarallinen tien ylitys (useampi ylitys, mutta yksi on hankala).

Päivämäärä:   19.3.25 16:37:34

11-13v riippuen matkasta, seurasta ja lapsen luonteesta.

Lähettäjä: Yksi 
Päivämäärä:   19.3.25 17:58:02

Meillä on vastuullisesti käyttäytyvä lapsi käynyt kaupungilla asiallisen kaverin kanssa kaksin/porukalla julkisilla (vaihto välissä) ostoksilla, leffassa ja syömässä 9v ikäisestä alkaen. 10v iässä kaverin kanssa kaksin ja sittemmin myös yksin kulkenut keskustaan harrastukseen myös julkisilla. Illalla kyllä haetaan, kun harrastus loppuu vasta puoli yhdeksän maissa, samoin kaupungilta voidaan hakea, jos siihen aikaan esim. perjantaina saattaa olla jo porukkaa juhlatuulella. Jossain Ideaparkissa ja ostoskeskuksissa ovat jo aiemminkin saaneet kiertää itsekseen liikkeissä ja itse muissa liikkeissä. Myös ulkomailla jonkun verran (airtagit ja puhelimet matkassa).

Olen valistanut lapsille riskeistä (muuhunkin liittyen on tapana lapsille heidän tasoisesti kertoa jo vähän ennakoiden) ja yhdessä liikkuessa kaupungilla myös esim. kertonut missä kohdissa kannattaa olla varovaisempi ihmisten, liikenteen yms. vuoksi.

Parempi, että nuorena hiljalleen oppivat systeemit eikä sitten yhtäkkiä teininä syöstä oman onnensa nojaan pyörimään. Epävarma teini lie suuremmassa riskissä kohdata jotain häirintää kuin tottuneesti liikkuva.

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   19.3.25 18:11:22

Itse kävin lähikaupassa ostoksilla (rakastin kaupan irtomyyntisämpylöitä!) ekaluokkalaisena eli 7v, jotain pieniä ruokaostoksia vanhempien puolesta 10v (kauppaan yli 2km) ja 13-14v lähdettiin kaverin kanssa landelta koko päiväksi Helsingin keskustaan shoppailemaan.

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   19.3.25 18:13:28

En päästäis mun 14v vaan hengailemaan mihinkään kaupoille. Jos sinne on oikeaa asiaa, niin saa mennä.

Kaupassa on osannut käydä itsenäisesti 9-vuotiaasta asti, eli siis ostaa listan mukaiset tavarat kaupasta ja maksaa itse. Osasi vertailla kilohintoja ja valita järkeviä asioita myös niistä, joihin ei ollut erikseen yksilöity juuri tiettyä merkkiä, vaan vaikka "jauheliha", "juustoa", "leipää".

Lähettäjä: Ääh 
Päivämäärä:   19.3.25 18:18:18

Pieneen pikkukunnan k- markettiin ovat pyöräilleet itse (5km päähän) ekoja kertoja ekalla luokalla. Johonkin isompaan kauppaan pääsisi vasta ylä- astelaisena. Mitään hengailua kaupassa eivät toivottavasti harrasta ikinä.

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   19.3.25 18:32:13

https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/

Päivämäärä:   19.3.25 19:53:52

10- vuotiaasta alkaen oon saanu mennä yksin bussilla Helsinkiin ostoksille ja pyörimään (ja vanhemman kyydillä illalla kotiin). Pienempänäkin sain yksin pyöriä ostoskeskuksessa kun vanhemmat oli samassa rakennuksessa. Mutta avaruudellinen hahmotus ja muu on ollut mulle helppo homma pienestä asti. Mua ei sen sijaan olis voinu päästää ilman aikuista uimarannalle, sillä siellä olis saattanu "tyhmyys tiivistyä". Monet kaverit sensijaan sai sotkea yksin uimaan.

Lähettäjä: Iina 
Päivämäärä:   19.3.25 19:56:17

Lähikaupassa saaneet käydä 6v saakka, sinne matkaa pari korttelia, kahdestaan käyneet, yksin en antaisi mennä vaikka fiksuja lapsia. Pidemmälle ollaan annettu lähteä 10v meilläkin. Eli just sinne kauppakeskukseen bussilla tai kaupunkiin harrastuksiin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.3.25 20:00:30

18v – en päästäisi alaikäistä kauppakeskuksissa notkuvien pedofiilien raiskattavaksi.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   19.3.25 20:03:17

n 7-vuotiaasta alkaen olen itse liikkunut yksn tai kavereitten kanssa (ns. avainkaulalapsi) ja omat suunnilleen saman ikäisestä. kyllä kaikkia seikkailuja sitten olikin.
omia lapsia rajoitin alkuun, ettei kovin kauas saanut mennä (n 3km säteellä kodista, eli koulumatkan verran joka suuntaan).

Päivämäärä:   25.3.25 14:03:22

Up

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.