Lähettäjä: .
Päivämäärä: 19.3.25 17:42:47
"Kyllähän se vähän turhauttaa kun 20 vuotta on puhuttu elintapojen parantamisesta korkean verenpaineen, liikkumattomuuden ja lihavuuden takia ja sitten menee älytön määrä resursseja sydänkohtauksen hoitoon joka olisi voitu ehkäistä. Turha sairasloma turhaa huolta läheisille, kärsii terveydenhuolto kärsii työnantaja ja kärsii asiakas itse.."
Toisaalta olen samaa mieltä, mutta toisaalta taas täytyisi mielestäni muistaa myös ympäristön vaikutus ihmisiin. Yhteiskunta, työelämä yms. kannattaisi suunnitella terveellisiä elämäntapoja tukevaksi, jotta terveellisistä valinnoista tulisi nykyistä arkipäiväisempiä ja helpompia. Kiireisessä arjessa tulee helposti valittua pikaruokaa tai muuta epäterveellistä moskaa. Liikkumiselle taas voi olla vaikea löytää aikaa tai jaksamista. Ilman muuta yksilöilläkin on vastuunsa, mutta ainakin itse näkisin, että tällä hetkellä epäterveellisten valintojen tekeminen on usein helpompaa kuin terveellisten valintojen enkä siten ihmettele, miksi niin monet niihin sortuvat.
|