Lähettäjä: kajo
Päivämäärä: 18.3.25 18:54:15
Minun äidillä on ollut taito olla puheissaan loukkaava sekä vaativa. Minusta on tullut herkkä suorittaja ja olin pitkään äärimmäinen muiden miellyttäjä. Minun on vaikea tunnistaa vieläkin, mitä asioita haluan oikeasti, ja mitä luulen haluavani vain siksi, koska ne on jonkun muun mielestä arvostettavia asioita.
Äitini mielestä olen hankala ihminen, joka näkee viat aina muissa. En tiedä olenko, ehkä olenkin? Olen yrittänyt reflektoida, että onko vika minussa? En minä tule kaikkien kanssa juttuun enää, ja mulla on nykyään aika huono toleranssi epäoikeudenmukaisuudelle ympäristössäni.
Hän ei aina vähättele tai loukkaa välttämättä suoraan tai tarkoituksella, mutta jotenkin sanavalinnat on vähätteleviä jne. Kaikenlaisia nyansseja, joskus selvää vähättelyä ja joskus vähän vain lievää rivien välistä kokemukseni mitätöintiä. Minun on vaikea sivuuttaa näitä - oli jo lapsena, mutta nyt myös aikuisena.
Edelleen jostain sisältäni minussa kumpuaa jatkuvaa huonommuuden tunnetta ja riittämättömyyttä, sekä syyllisyyden tunnetta aivan kaikesta. Olen melko vaativa itselleni, ja harmillisesti olen havainnut itsessäni samaa vaativuutta muita kohtaan. Toki lapsuudessani on ollut paljon hyvää, mutta nyt olen havahtunut siihen, että kumpuaako oma vaativuuteni vanhempieni vaativuudesta?
|