Lähettäjä: ----------
Päivämäärä: 18.3.25 14:52:47
En toki tiedä mistä tässä tarkalleen on kyse, mutta luulen että se voisi tarkoittaa just niitä tiettyjä asioita, joita nainen voi tehdä manipuloidakseen toista.
Just kuten nuo sinun esimerkit. Yksittäinhän ne eivät ole isoja juttuja, mutta tarpeeksi kun niitä tekee, voisi puhua manipuloinnista.
Esim. parisuhteessa nainen voisi manipuloida miestä olemalla "naisellisen avuton". Tarvitsee miestä jatkuvasti johonkin "miehiseen työhön" (kuten taulun ripustaminen tai huonekalun siirtäminen). Ja mahdollisesti tähän voisi sitten yhdistyä miehen syyllistäminen siitä, jos tämä ei haluakaan auttaa naista.
Tai töissä nainen voisi käyttää naiseutta hyödyksi siinä, että voi sitten juoksuttaa miehiä. "Voi voi kun se tavara X painaa niin paljon, voisitko mitenkään auttaa sen kanssa" tai "voi voi kun en nyt tätä tietokonetta mitenkään osaa käyttää ja pitäisi nyt tehdä tuo asia ja...".
(Ja tarkoitan tietysti sitä, että nainen tekee näin jatkuvasti tilanteissa, jotka hän voisi opetella itsekin, eli en puhu siitä että aidosti pyydetään apua, koska oikeasti tarvitaan.
Tätä kutsuisin naiselliseksi manipulaatioksi, koska vain nainen voi tehdä näin. Jos mies heittäytyy avuttomaksi eikä osaa vaikka tehdä jotain teknistä asiaa tai nostaa painavampaa esinettä, se on lähinnä noloa.
Tai toinen voisi olla sitten just tuo ruumiillisten avujen käyttäminen. Ehkä voisi yhdistyä tuohon edelliseenkin kohtaan. Tätä olen joskus nähnytkin. Eli nainen flirttailee just sopivasti että saa miehet vähän kiinnostumaan ja siten voi hyötyä tilanteesta: saa ilmaisia juomia baarissa, töissä saa etuja, kaverimiehet kustantaa illlallisen tai hoitaa jonkun ikävän homman puolesta. Mutta sitten jos mies erehtyy luulemaan että nainen on aidosti kiinnostunut, nainen esittää täysin tietämätöntä: "minähän vain olin mukava". Pahimmillaan sitten asetetaan mies noloon asemaan (esim. julkisesti kerrotaan miten mies alkoi ihan yhtäkkiä yrittämään jotain) ja saadaan tällä sympatiaa (ja kenties muita etuja) muilta.
|