Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tarkoittaa "naisellinen manipulaatio"?

Lähettäjä: hämmentynyt 
Päivämäärä:   18.3.25 14:38:33

Yritin aloittaa tätä keskustelua vauva-foorumilla kunnolla onnistumatta. Kaverille tuli riitatilanne, en tiedä yksityiskohtia mutta termi "naisellinen manipulaatio" heitettiin osaksi keskustelua. Jäin ihmettelemään että mitähän tällä tarkoitetaan? Siis onko tämä joku erillinen termi joissain termeissä, kun nykyään on näitä kaiken maailman alfa-juttuja tms tekopsykologisia kuvioita, niin onko tää "naisellinen manipulaatio" joku vastaava termi? Että sillä tarkoitetaan jotain tietyn tyyppistä käyttäytymistä?

Tiedän siis kyllä minä on manipulointi ja miten se voi parisuhteessa ilmentyä, mutta onko naisilla joku omanlaisensa tapa tehdä sitä? Ehdotuksia tuli esim se, että heittäytyy avuttomaksi ja pyytää miestä kiinnittämään taulun seinään. Tai näyttää tissejä niin saa miehen huomion. Nämä eivät ole niin isoja juttuja että voisi sanoa manipulaatioksi sinänsä.

Yksi ehdotus oli se, että jos tekoitkee ja yrittää sillä tavoin vaikuttaa toisen käyttäytymiseen. Tämä on aika pelottava skenaario koska tekoitkeminen on ihan helkkarin vaikeaa. On tosi pelottavaa jos miehet (?) yleisemminkin ajattelevat, että itketään "tahallaan" ja yritetään "manipuloida".

Mitä tästä herää? Onko teitä syytetty naisellisesta manipuloinnista ja mitä silloin tapahtui?

Re: Mitä tarkoittaa "naisellinen manipulaatio"?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   18.3.25 14:46:49

Itse laskisin juurikin tuon tekoitkun naiselliseksi manipulaatioksi ja sitä tekee yllättävän moni nainen.

Mm. Puolisoni exä tekee tuota ihan joka käänteessä jossa ei saa tahtoaan läpi. Yrittää viimeisenä oljenkortena itkua.

Päivämäärä:   18.3.25 14:48:42

??: miten tekoitkussa ylipäänsä edes onnistuu, mä en olen koulun teatterissa yrittänyt enkä osaa sitä? Aika harva ammattinäyttelijäkään osaa. Mutta ilmeisesti löytyy sit luonnonlahjakkuuksia?

Toi on musta ihan karmiva ajatus, itken herkästi vihaisena joten varmaan olen sitten antanut vaikutelman että "tekoitken". Kammottavaa ajatella, että asia tulkittaisiin niin.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   18.3.25 14:52:47

En toki tiedä mistä tässä tarkalleen on kyse, mutta luulen että se voisi tarkoittaa just niitä tiettyjä asioita, joita nainen voi tehdä manipuloidakseen toista.

Just kuten nuo sinun esimerkit. Yksittäinhän ne eivät ole isoja juttuja, mutta tarpeeksi kun niitä tekee, voisi puhua manipuloinnista.

Esim. parisuhteessa nainen voisi manipuloida miestä olemalla "naisellisen avuton". Tarvitsee miestä jatkuvasti johonkin "miehiseen työhön" (kuten taulun ripustaminen tai huonekalun siirtäminen). Ja mahdollisesti tähän voisi sitten yhdistyä miehen syyllistäminen siitä, jos tämä ei haluakaan auttaa naista.
Tai töissä nainen voisi käyttää naiseutta hyödyksi siinä, että voi sitten juoksuttaa miehiä. "Voi voi kun se tavara X painaa niin paljon, voisitko mitenkään auttaa sen kanssa" tai "voi voi kun en nyt tätä tietokonetta mitenkään osaa käyttää ja pitäisi nyt tehdä tuo asia ja...".
(Ja tarkoitan tietysti sitä, että nainen tekee näin jatkuvasti tilanteissa, jotka hän voisi opetella itsekin, eli en puhu siitä että aidosti pyydetään apua, koska oikeasti tarvitaan.

Tätä kutsuisin naiselliseksi manipulaatioksi, koska vain nainen voi tehdä näin. Jos mies heittäytyy avuttomaksi eikä osaa vaikka tehdä jotain teknistä asiaa tai nostaa painavampaa esinettä, se on lähinnä noloa.

Tai toinen voisi olla sitten just tuo ruumiillisten avujen käyttäminen. Ehkä voisi yhdistyä tuohon edelliseenkin kohtaan. Tätä olen joskus nähnytkin. Eli nainen flirttailee just sopivasti että saa miehet vähän kiinnostumaan ja siten voi hyötyä tilanteesta: saa ilmaisia juomia baarissa, töissä saa etuja, kaverimiehet kustantaa illlallisen tai hoitaa jonkun ikävän homman puolesta. Mutta sitten jos mies erehtyy luulemaan että nainen on aidosti kiinnostunut, nainen esittää täysin tietämätöntä: "minähän vain olin mukava". Pahimmillaan sitten asetetaan mies noloon asemaan (esim. julkisesti kerrotaan miten mies alkoi ihan yhtäkkiä yrittämään jotain) ja saadaan tällä sympatiaa (ja kenties muita etuja) muilta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.3.25 15:04:31

Joku inceltermi.

Sukupuolistereotypioilla voi pelata molempiin suuntiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.3.25 15:11:30

Mitäs sitten on miehekäs manipulaatio? Se kun muuten ihan älykäs ja pystyvä mies heittäytyykin täysin avuttomaksi lastenhoidossa, taloustöissä, siivoamisessa, ruuanlaitossa jne. saadakseen naisen tekemään ne puolestaan? Ai niin, miesten kohdalla ei ole mitään miehekästä manipulaatiota, on vain manipulaatiota. Ainoastaan naisten kohdalla pitää sukupuolta erikseen alleviivata.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.3.25 15:12:13

Jep.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   18.3.25 15:23:17

”Eli nainen flirttailee just sopivasti että saa miehet vähän kiinnostumaan ja siten voi hyötyä tilanteesta: saa ilmaisia juomia baarissa, töissä saa etuja, kaverimiehet kustantaa illlallisen tai hoitaa jonkun ikävän homman puolesta. Mutta sitten jos mies erehtyy luulemaan että nainen on aidosti kiinnostunut, nainen esittää täysin tietämätöntä: "minähän vain olin mukava".”

Minun kokemuksen (ja tutkimusten) mukaan miehet ovat aidosti huonoja tunnistamaan flirttiä ja erottamaan flirtti ja kohteliaisuus toisistaan. Etenkin itseä viehättäviltä naisilta mies tulkitsee flirttailuksi eleet, jotka eivät sitä ole. Esim. hymy tai vitsille naurahtaminen saati kohteliaisuus eivät suinkaan yleensä ole flirttiä saati kiinnostuksen osoitus.

Naisena on siinä mielessä haastavaa, että jos hymyilet, olet flirtti tai tyrkky joka antaa ymmärtää ja jos et hymyile, olet hapan ja epäkohtelias ja ”hymyilisit edes vähän”. Harvoin miehille hymyyn tai hymyilemättömyyteen liittyy samoja latauksia ja oletuksia.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   18.3.25 15:23:37

” ??: miten tekoitkussa ylipäänsä edes onnistuu, mä en olen koulun teatterissa yrittänyt enkä osaa sitä? Aika harva ammattinäyttelijäkään osaa. Mutta ilmeisesti löytyy sit luonnonlahjakkuuksia?”

Mä kyllä pystyn helposti saamaan itkun aikaiseksi. Sen verran herkkä olen, että ei tartte kuin ajatella jotain kauheaa asiaa ja pillahdan itkuun. Mutta en kyllä tahalleen itkis koskaan, kun nytkin saa nolostella monessa tilanteessa kun alkaa itkettämään vaikka en haluais.

Päivämäärä:   18.3.25 15:25:34

...: Mutta en puhunutkaan tilanteesta, jossa mies tulkitsee asiallisesti käyttäytyvän naisen väärin. Vaan siitä, jossa nainen tietoisesti hakee etua naisellisilla avuilla ja flirttailulla. Kyllä, näitäkin naisia on.

Oikeastaan tuo on vain naisellinen vastine pelimiehelle. Pelimies flirttaa ja saa naiset lakoamaan jalkojen juureen ja lupailee kuut taivaalta ilman mitään totuuspohjaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.3.25 15:27:48

Täytyy olla helkkarin tyhmä, jos ei tiedä mitä on naisellinen manipulaatio.

Se on just sitä tekoitkua, seksillä kiristämistä, lapsilla kiristämistä, avuttomaksi kanaksi heittäytymistä...

Päivämäärä:   18.3.25 15:30:34

.: tuo sinun kuvaamasi toiminta tunnetaan nimellä weaponized incompetence, se on ihan oma määritelmänsä, että tehdään joku juttu tahallaan niin päin peetä että lopulta ei koskaan joudu tekemään sitä uudelleen kun toinen ihminen ottaa vastuun.

Mä olen ymmärtänyt, että miehet tykkää siitä että heidän apua pyytää johonkin painavien asioiden kantamiseen tai korjailujuttuihin, luulin että siitä just saadaan kiksejä että pääsee tekemään jotain käytännöllistä.

Mutta tää kai jotenkin liittyi viestintään tms ihmissuhteen sisällä tapahtuvaan. Heräsi vaan pieni kammo, että olenko mä itse joskus tehnyt jotain mistä nyt sitten joku eksä levittää juttuja että se on sellainen naisellinen manipuloija tms.

Päivämäärä:   18.3.25 15:32:27

*: no en mä kyllä tajua seksillä kiristämistäkään. En siis ymmärrä sellaista konseptia, seksiä joko haluaa tai ei halua, en tajua miten siitä saa kiristystä aikaan.

Lähettäjä: Puh 
Päivämäärä:   18.3.25 15:33:14

Naisellinen manipulaatio on jo lähtökohtaisesti incel termi, koska se on sukupuolittunut.
Pahoinpitelee ensin naisen, naisen itkiessä hakkaa lisää, koska nainen itkee ja se on naisellista manipulaatiota.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.3.25 15:36:25

Sillä syyllistetään naisia, siitä että miehet tekee typeryyksiä, jotka jälkikäteen kaduttaa, kauniiden naisten eteen.

Jälleen kerran siis syytetään naisia ja saadaan miehistä viattomia uhreja.

Päivämäärä:   18.3.25 15:52:06

Minusta on jännä, että moni niin kovasti pahoittaa mielensä siitä, että myös nainen saattaisi tehdä asioita tahallaan ja mies saattaisi olla tilanteessa uhri.

Minusta tuo on oikeastaan tosi vähättelevää naisia kohtaan, ihan kuin naiset olisi jotain kilttejä pikku nukkeja, jotka ei koskaan voisi tehdä mitään pahaa kellekään. Ajatteletteko, että naiset ei olisi tarpeeksi fiksuja sellaiseen?

Harva asiaa haluaa myöntää, mutta voin itse nostaa käden pystyyn malliksi. Olen flirttaillut miehille saadakseni hyötyä, ihan puhtaasti manipuolointi tarkoituksessa ja täysin tietoisena asiasta.

Sittemmin olen herännyt käytökseen ja muuttanut sitä.

Päivämäärä:   18.3.25 15:54:23

----: en mä sinänsä pidä mahdottomana, kyllä mä tiedän että naiset osaa esim kiusata toisia ihmisiä vertahyytävän julmasti näin halutessaan. Mutta mua vaan ihmetyttää että mikä tässä on sit se "naisellinen" manipulointi, kun ihan vaan ihmisten manipulaatio on sinänsä ilmiönä tuttu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.