Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pätkäpaastoilusta

Lähettäjä: poku 
Päivämäärä:   18.3.25 12:21:16

Tämä kiinnostaa kovasti. Jos olet pätkäpaastoillut niin kerro hyödyt ja haitat.

Re: Pätkäpaastoilusta

Lähettäjä: Asd 
Päivämäärä:   18.3.25 12:37:08

Olen tehnyt sitä jo tietämättäni ennen kuin juttu tuli muotiin. Toisin sanoen syön illallista klo 20 ja aamupalan klo 9 niin siitä tulee 12h. Eipä ole paino noussut, ikää 45v. Tosin syön muutenkin terveellisesti (toki joskus herkkuja) ja liikun paljon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.3.25 12:37:47

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9974918&t=9974881

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=9983838&t=9983257

Lähettäjä: poku 
Päivämäärä:   18.3.25 12:52:36

Itselläni lisää kolmivuorotyö haastetta. Kun ei ole mitään rytmiä elämässä niin ei sitä ole syömisessäkään. 12/12 olisi varmaan helpoin toteuttaa alkuun. Mietin niinkin yksinkertaista asiaa kuin aamukahvi. Tykkään juoda kahvin maidolla. Oletteko juoneet aamukahvin ennenkuin esim 12 tunnin paasto täynnä vai odotatteko tunnit täyteen?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   18.3.25 14:21:52

En pidä 12 h "paastoa" vielä varsinaisena pätkäpaastona, johan tuollainen aika tulee ihan normaalisti täyteen, jos ei ole iltasyöppö. Pätkäpaastoan itse 17-09 eli syön klo 9-17 välillä sen mitä syön. Alkuun paino laski mukavasti, mutta sitten tullut tavaksi tankata klo 16 jälkeen, vaikka ei olisikaan nälkä, eli syön liikaa. Jostain syystä pelkään että tulisi nälkä, jos en viimeisellä tunnilla syö ns iltapalaa. Tästä kun pääsisi eroon, niin varmaan taas alkaisi toimia. 8kg lähtenyt tähän asti, mutta vielä joku 6 kg jäljellä ylimääräistä.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   18.3.25 14:22:52

poku, aloita pidentämällä paastoaikaa. Mustan kahvin voi juoda. Pidempi paasto 16-18h on aika tehokas. En ole havainnut itselläni mitään haittoja. Tällaisella rytmillä mennyt jo vuosia. Hiilihydraatteja vähentämällä myös nälän tunne on pysynyt pois.

Lähettäjä: sepi 
Päivämäärä:   18.3.25 14:46:58

Paastoan 16-20h vuorokaudessa, menee helposti kun tottuu! Ennen tuli nälkä ja päänsärky ja heikotus jos ruokailusta oli yli 3h. Nykyään siedän paremmin eikä tuollaisia oloja tule, liekö kiittäminen hiilarien vähentämistä paaston lisäksi.

Suosittelen ehdottomasti! Se ei silti ole mikään taikakeino

Lähettäjä: Ää 
Päivämäärä:   18.3.25 14:54:39

Olen myös tietämättäni "paastonnut" jo useamman vuoden, syön töistä tullessa ruuan klo 15-16 aikoihin ja seuraavan kerran aamutauolla töissä puuron siinä klo 8 korvilla. Toisaalta en orjallisesti tätä noudata,.esim. jos pyydetään kavereiden kans illalla syömään niin syön kyllä. Siksi varmaankaan paino ei ole laskenut, ei kyllä noussutkaan. Illalla syömisestä mulla tahtoo tulla yöllinen vessarumba ja haluan rauhoittaa mahan tämän vuoksi

Lähettäjä: ginna 
Päivämäärä:   18.3.25 14:58:06

Tajusin myös vasta tänä vuonna tuttavan kanssa jutellessa, että olen ilmeisesti pätkäpaastoillut tietämättäni melkein koko aikuisikäni :D Ei ole kyllä koskaan ollut yhtään pudotettavaa kropassa (päin vastoin saisi vähän tulla kiloja), mutta sen huomaan että vähän ”hitaalla käyn” ne vikat tunnit ennen seuraavaa syöntiä.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   18.3.25 15:12:12

Mulla tulee luonnostaan 12-18 h taukoa syömisessä.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   18.3.25 15:28:21

Mitenkä urheilua ja liikuntaa harrastavat ihmiset toteuttaa tämän? Työpäivän jälkeen kun lähtee liikkumaan, niin väkisilläkin jää yöpaasto lyhyeksi.

Aamupalan voisi periaatteessa myöhentää, mutta eikö paasto nimenomaan hyödytä enemmän kun lopettaa aikaisemmin syömisen, ei niin että aloittaa myöhemmin?

Lähettäjä: Asd 
Päivämäärä:   18.3.25 15:42:34

"Lähettäjäkk

Päivämäärä18.3.25 15:28:21

Mitenkä urheilua ja liikuntaa harrastavat ihmiset toteuttaa tämän? Työpäivän jälkeen kun lähtee liikkumaan, niin väkisilläkin jää yöpaasto lyhyeksi.

Aamupalan voisi periaatteessa myöhentää, mutta eikö paasto nimenomaan hyödytä enemmän kun lopettaa aikaisemmin syömisen, ei niin että aloittaa myöhemmin?"

Siis mitenkä niin? Olen tallilla viimeistään 5.30 ja siellä 2h. Illallinen tosiaan klo 20-21 välillä niin paastoan sen seuraavat 12h. Tosin juon aamulla vain kahvin ja syön jonkun hedelmän, lounaaksi sitten kunnon ruoka.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   18.3.25 15:47:35

kk, syödyt kalorit on merkitsevässä asemassa. Jos ja kun syö illalla klo20 niin "aamiaisen" syö aikaisintaan klo12-14, niin paastoaika on 16-18h.

Pätkäpaaston tavoite ei ole ainoastaan "liika" kilojen poisto, vaan metabolisen terveyden parantaminen ja insuliiniherkkyyden normalisoituminen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.