Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ammatti johon EI tarvitse autoa?

Lähettäjä: jouni 
Päivämäärä:   17.3.25 18:16:45

Mihin kannattaa hakea peruskoulun jälkeen?

Re: Ammatti johon EI tarvitse autoa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.3.25 18:18:23

Lääkikseen, mutta ei sulla riitä paukut kun et osaa näinkään yksinkertaista asiaa itse selvittää.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   17.3.25 18:19:37

Varmasti mikä vaan työ, joka suoritetaan yhdessä paikassa. Lähihoitajana kodinhoidossa tuskin pärjää autotta, vanhainkodissa kyllä. Lomittajana et pärjää ilman autoa tai siivoojana, jolla on useita kohteita. Ja logistiikka-ala kannattaa toki unohtaa.

Lähettäjä: Terveys 
Päivämäärä:   17.3.25 18:21:12

Ällö: talon autolla sitä kotihoitoa tehdään :)

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   17.3.25 18:25:13

"LähettäjäTerveys

Päivämäärä17.3.25 18:21:12

Ällö: talon autolla sitä kotihoitoa tehdään :)"

Kyllä täällä kehä-3 ulkopuolella vähän pienemmässä kaupungissa ajellaan ihan omilla autoilla... Ei ollut aikoinaan kunnilla, eikä nyt varsinkaan hyvinvointialueella budjettia sellaisia hommata.

Päivämäärä:   17.3.25 18:25:33

Terveys, oletin, ettei aloittaja halua hankkia esim ajokorttia ja siksi kysyy tätä?

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   17.3.25 18:26:03

Niitä on varmaan satoja ammatteja, kysy mieluummin mihin tarvitsee autoa.

Julkisilla pääsee töihin ja töistä hyvin sujuvasti ainakin kaupungeissa.

Lähettäjä: Terveys 
Päivämäärä:   17.3.25 18:27:03

Ahaa, minä oletin vaan että ei autoa.

Hoitsu: Onpas ikävä tilanne. Minäkin pikkukunnassa täällä pohjoisemmassa, mutta kotihoidolla on talon autoa myös täällä.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   17.3.25 18:41:39

” Ja logistiikka-ala kannattaa toki unohtaa.”

Logistiikassakin on tehtäviä missä ei autoa tarvitse. Itse olen ollut logistiikkakoordinaattorina, siistiä sisätyötä pääosin tietokoneella istuen. Ei ne meidän logistiikkasuunnittelijatkaan autoihin koskeneet.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.3.25 18:41:49

Omaa autoa harvemmin tarvitaan, jos jotakin niin ajokortti. Kummasta oli aloittajallaa kyse?

Päivämäärä:   17.3.25 18:44:37

+, toki on myös varastohommia jne, jossa ei autoa tarvita, trukkikortti mahdollisesti.

Ja tosiaan, olisi tarkentavaa tietää, onko alpittajalöe ok ajaa työnantajan autoa vai eikö hän halua ajokorttia/saa sellaista?

Päivämäärä:   17.3.25 18:48:47

Joo, eli kyse on siis ajokortista enkä sitä tähän hätään voi suorittaa, enkä tiedä haluankokaan. Entäs miten kimppakyydit? Missä ammatissa onnistuisi?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   17.3.25 18:49:30

Ja siis itsehän olen päässyt 42-vuotiaaksi ennenkuin tuli eka kerta, että ajokortti ja ajotaito manuaalivaihteistolla tuli ajankohtaiseksi työasioissa. Puoliso taas kertoi, että ensihoitajaopinnoissa osalle tuli yllärinä, että pelkkä b-kortti ei riitä.

Päivämäärä:   17.3.25 18:53:38

Jouni, käytännössä mikä vaan työ, johon pääset kulkemaan jalan, pyörällä, scootilla tai julkisilla. Mikä sinua kiinnostaisi, lähdetäänkö siitä liikkelle? Olen itse ollut työelämässä päälle parikymmentä vuotta ja autoa en ole tarvinnut. Olen työskennellyt mm ravintola-alalla, ammattikoulussa, siivoojana, eläinlääkäriasemalla ja kaupan alalla.

Päivämäärä:   17.3.25 18:58:20

Olen miettinyt sähköasentajan koulutusta. Millaista mahtaa olla? Tykkään näperrellä kaikkia pieniä juttuja kuten autoja, mopoja jne eli myös luonnollisesti siis johtojakin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.3.25 19:04:06

Hyvin harvaan ammattiin _tarvitsee_ autoa ja monissa niistä joihin tarvitsee työnantaja ei todellakaan jätä asiaa sen varaan että onko työntekijällä auto ja pysyykö se luotettavasti kunnossa ja käytettävissä, vaan tarjoaa sen auton käyttöön. Toki montaa ammattia se oma auto helpottaakin ratkaisevasti.

Päivämäärä:   17.3.25 19:05:56

Sähköasentajilla voi olla sekä vaihtelevampaa työtä eri kohteissa, mutta myös valituisempaa työtä yhdessä kohteessa. Suosittelen käymään tutustumassa alan ammattioppilaitokseen (opinto-ohjaaja osannee auttaa tässä) ja käydä katsomassa, millaista opiskelu on. Heitän myös villinä vaihtoehtona kelloseppäkoulun ja mikromekaniikanopinnot, jos näpräys ja kädentaidot kiinnostaa. Eräs tuttu vaihtoi alaa hiljattain ja on pitänyt opinnoistaan hurjasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.