Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kannattaako ruokakomero?

Lähettäjä: Racsaax 
Päivämäärä:   17.3.25 14:45:49

Piirtelemme talon pohjaa ja harkinnassa on ruokakomero, joka toteutettaisiin avohyllyillä. Onko tuollaisessa kuitenkaan mitään järkeä? Eikö suuren ruokakomeron avohyllyihin liity sama ongelma kuin keittiönkin avohyllyihin?

Pitäisikö luopua koko ideasta ja sen sijaan rakentaa paljon laadukkaita vetolaatikoita?

Re: Kannattaako ruokakomero?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   17.3.25 14:48:33

Kunhan ruokakomeron oven pitää kiinni, niin ei sinne yhtä paljon pölyä ja rasvaa pitäisi päästä kuin täysin avoimiin hyllyihin keittiössä. Komerossa ne hyllyt on myös oven takana katseilta piilossa, eli voi pakata täyteen esteettistä näkökulmaa miettimättä. Itse valitsisin ehdottomasti kunnon ruokakomeron, jos olisin tilanteessa, jossa valinta olisi ajankohtainen.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   17.3.25 15:01:53

Tuskin se ainakaan ammattilaisten neuvoma ratkaisu on. On hyvin epäkäytännöllistä käydä hakemassa ruokatarpeita erillisestä tilasta, kun ne voisi olla suoraan käden ulottuvilla vetolaatikoissa ja yläkaapeissa.

Ja jos ruokakomerossa on avohyllyt, on epäkäytännöllistä kurotella tavaroita alhaalta. Sinnekin pitäisi laittaa vetolaatikot, joten miksi tehdä koko ruokakomeroa.

Lähettäjä: Tosi rumat verhot 
Päivämäärä:   17.3.25 15:18:58

Kannattaa. Kaverilla sellainen on jääkaapin vieressä ja käyttää sitä ihan päivittäin. Meillä siellä säilytetään harvemmin tarvittavia ja avaamattomia pakkauksia sekä esim. kylmälaukkuja.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   17.3.25 15:23:41

Meillä ainakin isossa keittiöfirmassa ruokakomerot on tosi kysyttyjä ja niitä tehdään asiakkaan niin halutessa. Niihin mahtuu tosi paljon tavaraa ja saa ns silmiltä piiloon. Eli kyllä ne siinä mielessä on ihan ammattilaisen neuvomia ratkaisuja on, kuten yllä epäiltiin.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   17.3.25 15:32:50

Minä tekisin ennemmin jonkinlaisen "vaatehuoneen"/ yleisen komeron. Edellisessä talossani oli ns. käytävällä tällainen komero ja se oli tosi kätevä. Sinne sai kaikenlaista sekalaista tavaraa, kuten harrastusvälineitä, roskikset jätteiden lajitteluun ja vaikka tuommoiset isot kylmälaukut ja matkalaukut.

En oikein näe ideaa ruokakomerossa. Kuinka paljon tavallisessa talossa lopulta on sitä kuivatavaraa? Ainakin minun perheessä ei ole niin paljoa, etteikö keittiön kaapit riittäisi. Ja on kätevämpää, kun ruokatarpeet on siinä hellan, jääkaapin ja työtasojen luona laatikoissa/yläkaapeissa sen sijaan että pitäisi erillisestä ruokakomerosta hakea.

Alatason vetolaatikot on muutenkin ainakin omasta mielestä kätevimmät kuiva-aineiden yms. säilytykseen, koska laatikon kun vetää ulos, näkee heti mitä siellä on. Laatikon kun saa irti, se on helppo puhdistaa. Eikä välttämättä tarvita erillisiä korisysteemejä, kun laatikot on sopivan kokoisia ja yhdessä laatikossa on tietyn tyyppiset asiat.

Korkea ovellinen kaappi (tai muutama) on kyllä ihan kätevä, tällaiseen saa upotettua sitten esim. isompia tarjoiluastioita, vähemmän käytettäviä kodinkoneita yms. joiden ei tarvitse olla siinä käden ulottuvilla.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   17.3.25 15:32:57

Minusta se voisi olla kätevä, sinne saa esim. harvemmin käytettävät kodinkoneet piiloon, isommat pakkaukset säilytykseen ja harvemmin käytettävät astiat talteen. Itse tekisin ehdottomasti, jos sellaiselle löytyy tilaa.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   17.3.25 16:38:16

En tekisi ruokakomeroa, jotenkin kammottava koko ajatus. Juuri tuo, että kun sinne tuholaiset iskevät, niin ai että.

Kuiva-aineet kuuluvat siihen lieden viereen, jossa ruokaa tehdään. Samoin jauhot ja muut leivontaan liittyvät aineet. Jos haluaa varautua sotaan, niin sitten jollekin säilytyspurkeille voisi suunnitella ruokakomeron, muuten en ymmärrä.

Ja kodinkoneet suunnitellaan sinne keittiökaappeihin ja -laatikoihin, varsinkin laatikoihin mahtuu ihan hulluna tavaraa verrattuna kaappeihin.

Päivämäärä:   17.3.25 16:41:34

Ja jos on tilaa tehdä ruokakomero, niin on tilaa tehdä aamiaiskaapin tyylisiä kaappeja juuri niille kodinkoneille. Meillä on uudessa keittiössä juuri niin, että mikro, kahvinkeitin, leivänpaahdin ja airfyer ovat kaapeissa piilossa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.3.25 16:44:15

Kannattaa. Paitsi niitä ruokatarvikkeita, sinne saa myös esim. harvemmin käytettävät astiat ja pienet keittiökoneet jemmaan. Jos hiiret pelottaa, niin vedä seinäpaneelin taakse kerros peltiä.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   17.3.25 17:22:59

Itse en tykkäisi tai keksisi käyttöä. Haluan kuiva-aineet yläkaappiin hellan viereen. Sieltä ne on kätevintä ottaa ruuanlaittoa varten.

Päivämäärä:   17.3.25 17:25:47

Jos rakennuksessa vipeltää hiiriä, niin silloin olosuhteissa on paljon pelottavampiakin asioita kuin hiirten mahdollinen ruokakomeroon pääseminen... Olisin paljon enemmän huolissaan hiiren kulkureitin ilmavuodoista johtuvista rakenteellisista kosteusvaurioista kuin siitä, jos lasipurkin vierestä löytyy papanoita.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.3.25 18:41:50

En koe tarpeellisena ideaalitilanteessa. Haluan että keittiössä mahtuu liikkumaan ja että siellä on kunnolla tasotilaa. Kun se on kunnossa, tasoihin saa helposti yhdistettyä ylä- ja alakaapeilla riittävästi säilytystilaa ruoille, astioille ja muille keittiön tavaroille. Jos kaapeissa olevat tavarat menisivät erilliseen komeroon, menisi kaapeilta vapautuva tila hukkaan.

Lähettäjä: Tosi rumat verhot 
Päivämäärä:   17.3.25 18:49:29

Onhan se toki siitäkin kiinni, mitä tavaraa kaapeissa/laatikoissaan säilöö ja kuinka usein tarvitsee kaikkea. Minulla on siellä komerossa niiden kylmälaukkujen lisäksi termospullot, kakkukuvut, kahvinkeitin ym harvoin tarvittavia koneita ja ostan yleensä kerralla kaikkea enemmän. Viimeksi ostin pari laatikkoa pilttisoseita, talouspaperia, kolme kiloa sokeria, neljä pussia jauhoja ja makaroneja, pari limppari- ja vissypakettia jne, ja minusta on kätevää kun ne saa sinne rumautettua ja oven kiinni.

Päivämäärä:   17.3.25 19:33:28

Meille tehtiin ruokakomero ja en vaihtaisi pois. Matkaa keittiöstä ruokakomeron n 3-5 m. Keittiössämme on suht maltillisesti kaappitilaa. Meillä ei ole keittiössä yhtään korkeaa kaappia, ahdas kaupunkitontti aiheutti rajoitteita.

Ruokakomero on rappujen alla, siellä on: kaikkia kuiva-aineita ainakin 1 korvaava. Oon sitä sukupolvea, että uutta ostetaan entisen aikana.. sokerit, jauhot, ketsuppi, sinappi, näkkärit, riisikakut, säilykkeitä, pastaa, salaattikastikkeet, oliiviöljy, rypsiöljy, kahvit (joo, hamstraan alesta..), viinit, tuoremehuja, koiran luut
Kertakäyttöastiat & Servietit
Vessapaperisäkit
Talouspaperisäkit
Juhlatarvikkeet (kynttilät, ilmapallot, serpentiinit jne)
Leivonnan oheiskamat (muffinivuokia, piparimuotit jne)
Nettikaappi (mihin tulee kuitu..)
Naulakot koko perheen repuille ja läppärilaukuille.

Ja varmaan jotain mitä unohdin. Ei ole näkynyt hiiriä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.3.25 19:43:19

Minä tykkäisin ruokakomerosta. Säilön paljon ruokaa itse, olisi kiva jos olisi niille näppärä paikka ettei tarvitse pitää keittiön kaapeissa tai vaatehuoneessa

Päivämäärä:   17.3.25 21:06:30

Onko kauppaan matkaa tai teillä iso perhe? Muutaman hengen taloudessa jossa voi käydä vaikka päivittäin töistä kotiinpalatessa kaupassa ei erilliselle ruokakomerolle ole niinkään tarvetta.

Paljon kaappeja keittiöön ja lisälaatikoita saarekkeella riittää varmasti useimpiin talouksiin. Jos teillä on tarvetta ruokakomerolle niin anna mennä. Voihan sille suunnitella jo tässä vaiheessa myös jonkun toisen funktion, varastotilana tai vaikka tehdä siitä sen kokoisen/mallisen että sinne saa tarvittaessa pienen työhuoneen. Että mahtuisi työpöytä+tuoli siis. Ei varmasti nimittäin ollut viimeinen kerta kun tulee liikkumisrajoituksia ja etätyöpakkoja.

Päivämäärä:   17.3.25 21:17:41

Meillä käydään kerran viikossa kaupassa/tilataan ostokset kotiin. Olisin köyhä ja pullea, jos kävisin joka päivä kaupassa :) ei ehdi arkisin.

Päivämäärä:   17.3.25 21:19:11

"Muutaman hengen taloudessa jossa voi käydä vaikka päivittäin töistä kotiinpalatessa kaupassa ei erilliselle ruokakomerolle ole niinkään tarvetta."

-Vaikka teoriassa kaupassa voisi käydä päivittäin, niin miksi kukaan haluaisi tehdä niin? Meillä tehdään muutaman kerran vuodessa isompi kauppareissu autolla tai kotiintoimitustilaus, jonka yhteydessä tulee reilummin kaikkea säilyvää kuivatuotetta ja säilyketuotteita. Muulloin sitten tarvitsee kantaa lähikaupasta kävellen vain tuoretuotteet. Tavalliset kaapistot vetää tosi huonosti isoja pakkauksia, esim. wc-paperia.

Lähettäjä: sahrami 
Päivämäärä:   17.3.25 22:12:07

Vähän eri asia mutta minä tykkäisim että olisi kellari
Umpioisin, hilloisin, ostaisin perunaa juuresia jos olis kylmäkellari jossa ei jäätyisi mutta olisi viileä

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   17.3.25 23:10:54

Mä niin haluaisin. Kuivaine kaappi tursuaa,eikä meinaa mitään uutta mahtua.
'Oi jospa oliskin oikea komero kaikelle. Haluan,että aina on aineksia mistä,kehittää ruokaa aika isolla valinnanvaralla,ilman että aina on lähdettävä kauppaan.
Siksi myös on pakastin täynnä ja kellari missä perunat,muut juurekset ja hillot.

Päivämäärä:   17.3.25 23:43:20

Ei kannata. Olen asunut parissa talossa, jossa tuollainen on ollut ja ne ovat hyvin epäkäytännöllisiä ja hitaita normaaliarjessa. On paljon järkevämpää suunnitella keittiön kaapit niin, että askeleita tulee nolla, kuin miettiä jotain ruokakomeroa.

Sen sijaan tuollaisen ruokakomeron kokoisen tilan kun kytkisi eteisen yhteyteen, se olisi loistoratkaisu. Siis tila ulkovaatteille, harrastusvälineille, kausivaatteille yms. Normaalit eteiskaapistot sopivat siisteille kaupunkivaatteille, mutta kaikenlaiset lenkki-, talli- ja lasten vaatteet olisi kiva saada väljästi pois silmistä erillisen oven taakse. Viime viikonloppuna esitetyssä Kotoisa-ohjelmassa oli tällaisesta hyvä esimerkki.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   17.3.25 23:54:16

Meitä on näemmä hyvin erilaisia ihmisiä. Mä olen esim. meidän talon alakerran kellarista tehnyt sellaisen,että hyvin matalalla kynnyksellä sieltä kylmästä voin asioita hakea ruuanlaittoa silmällä pitäen.
Ja kuten kerroin,mulla ainakin kuiva-aine kaappi on ihan liian täynnä.Enemmän kaappitilaa olis tarvis,tai siis olisi ihanteellinen tilanne.
Tämä vähän liittyy omavaraisuuteen.
Eli ei saa haitata vaikka sähköt menis useaksi päiväksi. Resursseja riittäisi.eikä tilanahtaus sitä kaataisi.

Päivämäärä:   18.3.25 08:02:32

En ihan ymmärrä tuota ajatusta, että ruokakomero tarkoittaisi ruokien olevan jossain kamalan kaukana. Ihan yhtä lähellähän se ruokakomero keittiön yhteydessä on kuin ne tavalliset kaapitkin. Jos keittiön suunnitteleen niin, että askeleita tulee nolla, niin ei sinne kyllä juuri mitään sitten mahdukaan. Jo se, että altaan molemmin puolin on laskutilaa, tarkoittaa paria askelta altaan ja lieden välissä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.3.25 08:08:20

Ei meillä ruokakomerossa juurikaan ruokaa säilytetä. Siellä on mm. todella iso kahvikone, leivänpaahdin, vedenkeitin, kierrätysastioita (pahvi, paperi, metalli, tyhjät pullot), sodastream, porrasjakkara ym. Komero on ihan jääkaapin vieressä ja siellä asiat on helposti otettavissa käyttöön ilman, että ne lojuu pitkin keittiön tasoja tai rumentaa maisemaa lattialla näkösällä. Ihan paras järjestely, jolla saa keittiön pidettyä siistinä.

Lähettäjä: nella 
Päivämäärä:   18.3.25 08:33:54

Meillä oli keittiön vieressä portaan alla jonkinlainen epämääräinen komero, josta tehtiin ruokakomero ja meillä se on kyllä ollut kätevä. Ovi tuohon tilaan on siis suoraan keittiöstä. Huoneen alaosa on ovellisia kaappeja, niiden päällä sitten avohyllyt.

Meillä tuolla säilytetään sellaiset isot keittiölaitteet, joita käytetään harvois, esim. jäätelökone, vakuumikone ja raclette-pannu. Näitä kaikkia kyllä käytetään, mutta sen verran harvoin tai kausittain, ettei niille tarvitse järjestää paikkaa keittiöön. Lisäksi meillä on ruokakomerossa viinikaappi ja mikrokin siirrettin sinne pois viemästä tilaa keittössä.

Ruokakomero on toki pyritty rakentamaan jyrsijätiiviiksi, la lisäksi lähes kaikki kuiva-aineet on siellä lasipurkeissa (estää tuhohyönteiset) ja loput ovien takana kaapissa.

Kuiva-aineista säilytetään varakappaleita ruokakomerossa, jotain pastaa ja kahvia on yleensä isommatkin varastot. Kaikki säilykkeet on myös siellä, samoin harvemmin käytettävät kuiva-aineet. Usein käytettävät kuiva-aineet (perus vehnä- ja ruisjauho, sokeri yms) löytyy avattuna myös keittiöstä.

Kauppa on sen verran kaukana, että siellä pitää käydä autolla, joten sinne ei todellakaan joka päivä viitsi lähteä. Lisäksi kasvatetaan ja kerätään ruokaa, ja ruokakomerossa mahtuu säilyttämään kuivatut vihannekset, sienet, yrtit yms.

Ihmisiä on erilaisia, meille tämä toimii tosi hyvin.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   18.3.25 09:52:58

Mä kun 90-luvulla olin Yhdysvalloissa vaihdossa niin siellä perheissä oli juurikin nämä ruokakomerot (pantry) ja musta ne oli todella käteviä. Helposti pystyi kokkailemaan ilman suurempaa vaivaa kun nosti ruokatarvikkeet hellan viereen tasolle ja alkoi kokkaamaan, yleensä ne sijaitsevat keittiössä lähellä hellaa.

Ei siinä mihinkään sotaan tarvitse varautua vaan siellä oli kaikki viinipulloista pastaan ja riisiin, oli jauhot yms. sekä talouspaperit. Jos miettii vaikka lapsiperhettä niin kyllähän sitä kuivakaapin sisältöä on sen verran, että harvemmin mahtuu yhteen kaappiin hellan vieressä ellei ole sitten jotain tuplaleveää kaappia ja silloin osa tarvikkeista on ylähyllyillä.

Mun lapsuudenkodissa on edelleen sellainen täyskorkea kaappi hellan ja lieden vieressä, jossa ruokatarvikkeet. Hyllyt ulos vedettäviä ja on kyllä äärimmäisen kätevä. Samassa kaapissa on kiinteällä ylähyllyllä talous- ja vessapaperi -varasto ja ihan alimmilla vedettävillä hyllyillä mutsin yleiskonetta ja isompia ruuanlaittovuokia ja muuta sellaista.

Päivämäärä:   18.3.25 10:03:42

Kannattaa päivittää ne keittiöt tähän päivään eli alakaapit vaihdetaan kaikki vetolaatikoiksi. Ette tiedäkään, kuinka valtavasti laatikoihin mahtuu tavaraa verrattuna kaappeihin. Hyvin suunnitellussa keittiössä ei tarvitse mitään ruokakomeroa, vaan tavaroille suunnitellaan paikka käyttötarkoituksen mukaan.

Mulla on kuiva-aineet ja kaikki ruuan tekemiseen saarekkeen laatikoissa eli ei tarvitse kuin avata laatikko, ei tarvitse ottaa askeltakaan. Jääkaapille pari askelta ja siitä saa tarvittavat tavarat laskettua lieden viereen saarekkeelle. Mulla on keittiörempan jäljiltä vielä tyhjiä laatikoita ja kaappeja, kun uuteen keittiöön mahtuu niin paljon enemmän tavaraa kuin vanhaan.

Enkä kyllä ymmärrä, miksi vessapaperit pitäisi säilyttää keittiössä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   18.3.25 10:10:03

Juu tuota: meille ei tule saareketta koskaan. Vessapaperit on helppo kantaa ostosten mukana siihen keittiöön, jos tulee kodinhoitohuoneen kautta sisälle. Sieltä sitten jakaa paketteina vessoihin. Ja juu, kyllä me tiedämme vetolaatikoiden edut, sellaisiahan on ollut olemassa koko elinikäni, yli 40 vuotta..

Hyvin suunnitellussa keittiössä on ruokakomero, jos se keittiö on minun kodissani.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.3.25 10:27:05

Kannattaa. Minä ainakin tekisin jos taloa rakentaisin. Ja pukeutumishuone/vaatehuone. Sekä puuhella, leivinuuni ja varaava takka.

Päivämäärä:   18.3.25 10:38:31

"Kannattaa päivittää ne keittiöt tähän päivään eli alakaapit vaihdetaan kaikki vetolaatikoiksi. Ette tiedäkään, kuinka valtavasti laatikoihin mahtuu tavaraa verrattuna kaappeihin. Hyvin suunnitellussa keittiössä ei tarvitse mitään ruokakomeroa, vaan tavaroille suunnitellaan paikka käyttötarkoituksen mukaan."

Minulla on ihan uusi keittiö (uudessa itse suunnittelemassani talossa), jossa on vetolaatikoita, saareke ym nykyajan mukavuudet. Silti pieni ruokakomero on mielestäni täydellinen lisä. Toki siis kuten aiemminkin kerroin, niin ruokia varten se ei ole. Mutta esimerkiksi noin mikron kokoinen kahvikone siellä kivasti mahtuu olemaan. Sinne on myös kätevä nostaa jemmaan esim. juomalavat (limut, vissyt, kaljat ym). Keittiö, ruokailutila ja olohuone on avointa tilaa ja pidän siitä, kun keittiö on aina siistin näköinen ja tasot tyhjiä.

Päivämäärä:   18.3.25 10:39:46

Tämä jakaa selvästi ihmisiä. :D

Lapsuudenkodissani 90-luvulla oli (viileä) ruokakomero ja pidin sitä kätevänä: Ruokakomerosta oli helppo hakea kerralla kaikki tarpeellinen, kun taas tänä päivänä kuiva-aineet ovat hajallaan keittiössä eri kaapeissa ja laatikoissa. Toki eihän sen tarvitse olla juuri ruokakomero, vaan tuollainen koon kuvailema yksi iso vetolaatikollinen kaappi luultavasti ajaisi saman asian.

Päivämäärä:   18.3.25 10:49:39

"Minulla on ihan uusi keittiö (uudessa itse suunnittelemassani talossa), jossa on vetolaatikoita, saareke ym nykyajan mukavuudet. Silti pieni ruokakomero on mielestäni täydellinen lisä. Toki siis kuten aiemminkin kerroin, niin ruokia varten se ei ole. Mutta esimerkiksi noin mikron kokoinen kahvikone siellä kivasti mahtuu olemaan. Sinne on myös kätevä nostaa jemmaan esim. juomalavat (limut, vissyt, kaljat ym). Keittiö, ruokailutila ja olohuone on avointa tilaa ja pidän siitä, kun keittiö on aina siistin näköinen ja tasot tyhjiä."

Niin, sehän ei sitten ole ruokakomero, vaan komero.

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   18.3.25 10:58:42

Laatikoihin mahtuu vähemmän tavaraa kuin hyllyille. Ja tavaraa tippuu helpommin laatikon taakse tai joku on korkeella ja avaus tökkii ym. Ja laitaset kolhiintuu lastikossa helpommin, tarvii jotkut systeemit. Eli ei kannata kaikkia laittaa laatikoiksi, itseä harmittaa.. nyt laitettu kaappia lisäksi.

Päivämäärä:   18.3.25 11:07:57

"Laatikoihin mahtuu vähemmän tavaraa kuin hyllyille. Ja tavaraa tippuu helpommin laatikon taakse tai joku on korkeella ja avaus tökkii ym. Ja laitaset kolhiintuu lastikossa helpommin, tarvii jotkut systeemit. Eli ei kannata kaikkia laittaa laatikoiksi, itseä harmittaa.. nyt laitettu kaappia lisäksi."

Kuulostaa huonosti suunnitellulta keittiöltä ja varsinkin vääränlaisilta laatikoilta. Laatikkoon todellakin mahtuu enemmän kuin hyllylle tai tietenkin yhtä paljon, jos ovat saman kokoisia, mutta hyllyn takaa on varsin vaikea kyykkiä kaivelemaan tavaraa. Ja laatikoihin on saatavilla korkeat laidat, jolloin sieltä ei putoile yhtään mitään.

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   18.3.25 11:43:27

Korkeat on muttei ylös asti, ja kun tilaa on vähäselti tavaramäärään nähden (leivotaan ja kokataan paljon, välillä isolle porukalle, mutta sen verran harvoin iso porukka niin ei yhtään haittaa ottaa niitä hyllyltä) niin saan kyllä kaappiin mahtumaan enemmän tavaraa kuin laatikkoon.

Päivämäärä:   18.3.25 11:44:00

Juu tuota: kannattaa hakea apua.

Päivämäärä:   18.3.25 11:48:13

Kiersin ennen työssäni ihmisten kodeissa. Kyllä minua yökötti hiiret ja varsinkin isommat tuhojyrsijät myös vetolaatikoissa ja yläkaapeissa.

Päivämäärä:   18.3.25 12:53:49

Vetolaatikoiden käytännöllisyyttä yhtään väheksymättä: elintarvikepakkaukset on erittäin vaihtelevan kokoisia ja muotoisia, joten optimaalinen laatikosto on hyvin vaikea suunnitella, jos ei ruokavalio ole äärimmäisen urautunut. Ruokakomeroon saa myös esim. paahtimen, mikron ja blenderin suoraan seinään, ei niitä vetolaatikossa sujuvasti käytä.

Lähettäjä: Miehen jyrähdys 
Päivämäärä:   18.3.25 12:56:37

"Vetolaatikoiden käytännöllisyyttä yhtään väheksymättä: elintarvikepakkaukset on erittäin vaihtelevan kokoisia ja muotoisia"

Ei kuiva-aineita kannata säilöä omissa pakkauksissaan. Meillä on käytössä vetolaatikoissa Orthexin ja Ikean rasioita, jotka pitävät laatikot siisteinä ja helpottavat keittiön käyttämistä erittäin paljon.

https://www.orthexgroup.fi/131-rasiat-kuiva-aineille

Päivämäärä:   18.3.25 13:00:59

Ihan takuulla mätän makaroni- ja jauhopussit ja kahvit muovirasioihin, joo. No, ehkä avatut pakkaukset Joskus, mutta ei olisi mitään järkeä niitä kaikkia tyhjentää.

Päivämäärä:   18.3.25 13:05:09

Vetolaatikoiksi suosittelen isoja vetolaatikoita! Meillä kaikki laatikot on vähän leveämpiä. Oliskohan alalaatikot 80cm ja 100 tai 120cm tai jotain sellaista. Leveimmät laatikot on lisäksi niin korkeita, että alatasossa on vain 2kpl laatikoita päällekäin. Kapeampia laatikoita on 4 päällekäin.

Nuo leveät laatikot on tosi hyvät kuivatarpeiden säilytykseen. Sinne mahtuu korkeammatkin purkit ja pussit ja koska leveyttäkin riittää, mahtuu todella paljon tavaraa. Kun laatikot on tarpeeksi korkeat, ei myöskään ole ongelmaa että tavarat pursuaa laatikon reunojen yli, vaan mahtuvat sinne nätisti.

En vaihtaisi laatikoita mistään hinnasta enää ruokakomeron avohyllyihin tai mihinkään kaappeihin.

Päivämäärä:   18.3.25 13:05:54

"Ihan takuulla mätän makaroni- ja jauhopussit ja kahvit muovirasioihin, joo."

Helpottaa huomattavasti elämää, eikä vie kauan aikaa, kun kaiken järjestelee ja organisoi. Meillä hoidetaan ruokahuolto taulukkolaskennalla. Tiedämme aina, paljonko mitäkin ruoka-ainetta on ja milloin sitä täytyy ostaa lisää.

Kun on järjestemällinen ja tarkka ja näkee etukäteisvaivaa, selviää paljon pienemmällä kokonaisvaivalla.

Siihen ei montaa sekuntia mene, kun leikkaa makaronipussin kulman auki saksilla ja kaataa sisällön purkkiin.

Päivämäärä:   18.3.25 13:06:47

Mutta niitä pussejahan ostetaan kymmenen kerrallaan.

Päivämäärä:   18.3.25 13:09:02

"Mutta niitä pussejahan ostetaan kymmenen kerrallaan."

Mitä tarkoitat? Uutta ruokaa ostetaan sen mukaan kuin entinen loppuu. Hyvin harvoin purkit tyhjenevät yhtäaikaa.

Päivämäärä:   18.3.25 13:23:25

"Helpottaa huomattavasti elämää, eikä vie kauan aikaa, kun kaiken järjestelee ja organisoi"

Itse kokeilin tätä joskus, mutta koin ihan turhaksi työksi. Meillä tosiaan hyvät laatikot missä säilyttää pusseja ja pahvipakkauksia, joten säilytyksen puolesta purkittaminen ei tuonut mitään erityistä hyötyä. Pussien sulkemiseen on Ikean kestopussinsulkijoita.

Enemmän tuosta tuli hankaluuksia, koska purkit vievät enemmän tilaa, koska halusi kuitenkin ostaa niin isot purkit että niihin mahtuu mielellään vähintään se 500g makaronipussi/ kilon jauhopussi yms. mutta koska enimmän aikaa purkit on vajaita, tilaa meni enemmän. Pusseja saa painettua tiiviimpään kasaan.

Koin myös hankalaksi siksi, että meillä on usein melko samaa tuotetta eri muodoissa: esim. on useampaa erilaista pastaa ja monenlaista jauhoa. Purkkeja tarvittiin itsesiassa yllättävänkin monta jos halusi kaikki purkittaa ja lopulta jatkuvasti oli tilanne että oli joku uudenlainen pussi ja kaikki purkit jo käytössä.

Lisäksi aikaa vei se, että piti leikata pakkauksista mukaan mahdollisia ohjeita, esim. eri makaroneilla, riiseillä yms. on eri keittoajat, melko samannäköisiä jauhoja on eri tarkoitukseen, joten ei vain riittänyt että kaataa tuotteen purkkiin vaan piti kirjata tuotteen nimi ja mahdollisesti vielä valmistusajat yms.

Joten hylkäsin tuon purkittamisen.

Hyvästä vetolaatikosta näen yhdellä silmäyksellä mitä pussukoita, säilykepurkkeja, pahvipakkauksia yms. siellä on. Siitä on helppo ottaa mitä tarvitsee ja näkee nopeasti jos joku onkin loppu.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   18.3.25 13:24:40

Maalla asujana näen että ruokakomero kuuluisi asiaan ilman muuta. Tästä mun rintsikasta on purettu ne alkuperäiset, joten joudun paikkaamaan tarvetta salin puolelle laitetuilla astiakaapeilla.

Ruokakomeroa tarvitsee mm. asiallisen kotivaran perustamiseen. Elintarvikkeet pakataan toki muovilaatikoihin, pienemmän asiat metalli ja lasiastioihin. Sehän on ihan selvä juttu? Jos ruokakomeron lämpötilan saa säädettyä oikein esim +10-15C asteeseen, se toimii monessa asiassa apuna, esim leivonnaisia jäähdyttäessä enne pakastusta. Jos tulee sähkökatko, niin varsin monet elintarvikkeet säilyvät kunnollisessa ruokakomerossa pitkään.

Ruokakomerolla olisi käyttöä omassa talossa esimerkiksi omenien säilönnässä. Kellari on liian kylmä mutta sopivassa komerossa lämpötila pysyisi tasaisen viileänä.

Ai niin, kannattaa muuten laskea kuinka paljon tarvitaan kotivaraan vesitonkkia, etenkin jos perheessä on eläimiä. Ne 6-10 litran vesisäiliöt vie aika paljon tilaa, ja niitä on syytä olla pitkä rivi komerossa. Maalla asuessa muutenkin hyvä periaate, että kaapeissa on ruokaa noin kahdeksi viikoksi koko ajan. Ei ole itsestäänselvyys päästä ramppaamaan kaupassa koko ajan.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   18.3.25 14:29:06

Onko ruokakomero uusi aamiaiskaappi?

Päivämäärä:   18.3.25 14:31:57

En tiedä mikä on aamiaiskaappi. Maalaistaloissa ruokakomeroita ja apukeittiöitä on ollut aina.

Päivämäärä:   18.3.25 14:33:29

Miksi ruokakomero olisi parempi kuin korkeat kaapit, joissa osa hyllyistä on ulos vedettäviä ja osa kiinteitä?

Päivämäärä:   18.3.25 14:36:16

Toimistotyöläisenä en näe muutamaa lisäaskelta ruokakomeroon mitenkään negatiivisena asiana..
Eri asia jos on liikuntarajoitteinen. Kävelen muutenkin 15-20t askelta päivässä ja niitä saisi tulla vieläkin enemmän. Aivot tykkää.

Ja kotivaran varastoimiseen ruokakomero on myös tosi hyvä, meillä mm. puhtaat ämpärit siellä kansineen veden hakuun jos sähköt tai vesi katki pidempään. Vappuna niihin tehdään simaa. Varastossa erikseen vesikanisterit jotka kerran vuodessa vaihdan ja kylmässä varastossa polttoaineet (viranomaisihjeiden mukaiset määrät ja säilytys).

Mulle tuo turvaa, kun tiedän että pystyn toimimaan, jos Suomen sähköverkot menee alas tai vesihuoltoon tulee ongelmia.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   18.3.25 14:36:43

Joku ihmetteli vessapapereiden säilytystä keittiössä niin kun ostetaan iso säkki sekä vessapaperia että talouspaperia kerralla niin ne eivät mahdu vessaan. Ovat siis yhdessä paikassa, mistä täydennetään sitten kun vessoista (2kpl) alkaa paperi loppumaan, toki itse vessoissa on aina muutama ylimääräinen rulla mutta ei sinne sitä 40 rullaa mahdu. Toisilla ne voivat olla vaikka kodinhoitohuoneessa tai vastaavissa mutta lapsuudenkodissani ne olivat keittiön kaapissa koska muualla niille ei ollut tilaa.

Kukin tyylillään, itse en välitä saarekkeista mutta toki kaikki alakaapit ovat laatikoita ja kyllähän ne todella käytännöllisiä ovat mutta alimmista joutuu nostelemaan melko paljonkin. Itse tykkään eniten siitä, että kaikki jauhot, riisit yms. ovat helposti nostettavissa ulosvedettävältä hyllyltä mutta tähän toki totuin lapsuudenkodissa ja siksi sellainen komero keittiössä on mainio.

Päivämäärä:   18.3.25 14:37:19

… tai maksuliikenne ei toimi pariin päivään.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   18.3.25 15:07:21

Eikö sen ruokakomeron idea ole juuri se, että hyllyt eivät ole erityisen syviä? Eli tavaroihin pääsee helposti käsiksi penkomatta niitä toisten takaa. Jos sitten laitteille ja isoille tavaroille syvempää tilaa tarvitaan, voi osa hyllyistä olla isompia.

Ei se ruokakomero mikään siivouskaappi ole, vaan tila, johon kävellään sisään ja jossa on hyllyt seinillä. Mieluusti ottaisin sellaisen kotiini, jos tilaa olisi.

Päivämäärä:   18.3.25 15:39:19

Joo siis mummolassa se oli pitkulainen huone porstuan vieressä missä oli vain toisella seinällä hyllykkö. Komerosta oli ovi kellariin. Lapsen silmin mittasuhteita vaikea sanoa, olisikohan se seinä ollut reilun metrin pitkä, kyllä siihenkin aika paljon menee.

Joillain olen nähnyt apukeittiöitä, joissa on pöytä leipomista varten, arkkupakastin tms ja sitten hyllyt. Eri tarvikkeet pakattu omiin isoihin kannellisiin muovilaatikoihin niin että yhdessä laatikossa on vaikka kaikki jauhot omissa alkuperäispakkauksissaan ja kuivahiiva ja leivinjauhe. Löytyvät sitten samasta kaikki kun laatikon nostaa esiin.

Lähettäjä: Plö 
Päivämäärä:   18.3.25 15:42:12

Millä te kannatte tarpeet ruokakomerosta työtasolle? Onko teillä tarjotin tai kärry vai miten saatte monta purkkia ja purnukkaa ja pussia kerralla vietyä?

Päivämäärä:   18.3.25 15:48:43

Ei se komero aina ole mikään 20 neliön varasto. Meillä se on kuin iso kaappi (ehkä 1m x 1,5m), jonka sisään voi kävellä. Eli tavaroiden nostaminen pöydälle on ihan yhtä helppoa tai vaikeaa kuin normaalistakin kaapista.

Päivämäärä:   18.3.25 15:49:34

Plö: miksi tavarat pitäisi viedä kerralla? Kyllä mä ihan kaapistakin otan yhden asian kerrallaan keittiön tasolle.

Toisaalta jos samaan teemaan liittyvät asiat pakkaa samaan laatikkoon niin nehän siirtyy sitten kerralla.

Päivämäärä:   18.3.25 15:50:04

Itse ainakin ajattelen sen ruokakomeron varastona. Päivittäisessä käytössä olevat ruokatarvikkeet ovat tietenkin siinä käden ulottuvilla, mutta harvemmin tarvittavat tai ylimääräiset pakkaukset, ei päivittäisessä käytössä olevat koneet, isot paljon säilytystilaa vaativat astiat ja asiat saa kätevästi sinne ruokakomeroon talteen.

Onneksi kenenkään ei ole pakko ruokakomeroa hommata tai käyttää, jos kokee sen epäkäytännöllisenä.

Päivämäärä:   18.3.25 17:43:28

Kaikkien tuotteiden siirtäminen erillisiin rasioihin on ylimääräinen työvaihe parasta ennen päiväysten ja keittoaikojen kirjaamisineen. Eikä esim. erilaisista riisituotteista ole aina niin yksinkertaista ulkonäön perusteella arvioida mitä riisiä on missäkin rasiassa.

"Millä te kannatte tarpeet ruokakomerosta työtasolle?"
-Nostaa siitä komerosta tasolle ihan kuten nostaisi mistä tahansa kaapista. Olettaen että se ruokakomero on tarkoituksen mukaisesti keittiössä työtason päässä.

Päivämäärä:   19.3.25 10:49:50

Keittiössä kertyvistä askeleista; edellisessä asunnossamme oli loistavasti suunniteltu keittiö, jossa lähes kaiken pystyi tekemään samoilla jalansijoillaan. Tyhjäämään astianpesukoneen, laittamaan ruokaa, leipomaan, ilman minkäänlaisia edestakaisin askeleita. Se oli mahtavaa. Nykyisessä asunnossamme ei ole ollenkaan yhtä hyvin suunniteltu keittiö ja kyllä ärsyttää, kun edestakaisin steppaamista tulee. Keittiössä vieläpä kaikenlainen kävely tarkoittaa yleensä tavaroiden siirtämistä paikasta toiseen, mikä noh, on turhaa. Käyttötavaroiden sijainti pitäisi olla niin, että niitä käytetään siinä kohdassa missä varastoidaankin. Eli ruokavarastoa en huolisi, vaan panostaisin keittiösuunnitteluun.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   19.3.25 10:58:36

Meidän ruokakomero on iso, ja siellä onvtarjoiluvaunukin, jonka otan lisätilaksi kun tarvitsee.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.3.25 12:41:15

Olis mahtavaa kun olisi keittiön yhteydessä sellainen apukeittiö ja saunan yhteydessä puolestaan kodinhoitohuone. Apukeittiö voisi olla sellainen ruokakomeron ja keittiövaraston yhdistelmä, kuiva tila.

Päivämäärä:   20.3.25 17:30:29

Mulla on erillinen ruokakomero, joku 2m2, erillinen "huone" ovella. Avohyllyt. Aivan loistava!! Kuiva-ainekset, vihannekset, juurekset, hedelmät siellä. Samoin säilytän vähemmän käytössä olevia keittiötarvikkeita siellä, sekä kerään pahvit, lasit yms, niille omat paikkansa hyllyjen alla.

Lähettäjä: Aurinkoista 
Päivämäärä:   21.3.25 09:12:13

Plö: ruokakomerosta haetaan yleensä tavaraa yksi kerrallaan. Esimerkiksi uusi jauhopussi, ketsuppipullo tai kuivahiivapaketti kun entinen tyhjenee. Tai just joku kakkukupu kun kakku on valmis. Ei sieltä haeta jokaista lusikkaa ja avattua makaronipussia kun ollaan laittamassa ruokaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.