Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eskarilaiselle hoitopaikka vai ei?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.3.25 10:17:20

Siinäpä meillä pulma. Miten olette itse ratkaisseet?

Re: Eskarilaiselle hoitopaikka vai ei?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   17.3.25 10:17:54

Eikö se eskarilainen ole eskarissa.. että mihin tätä hoitopaikkaa siis tarvitaan ?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   17.3.25 10:21:39

Riippuu matkasta ja vanhempien töistä. Jos koulubussi kuskaa kotiovelle ja jompikumpi vanhemmista tulee pian kotiin, niin en ottaisi. Koko iltapäiväksi en jättäisi yksin enkä laittaisi kävelemään matkaa, joka pelottaa.

Päivämäärä:   17.3.25 10:24:34

On eskarissa, mutta eskari ei kestä työpäivän ajan. Se aiheuttaa kysymyksen.

Matkaa on kuutisen kilometriä, joten kyyti kyllä on, mikäli ei oteta hoitopaikkaa lisäksi. Toisaalta roudaan pienempää päiväkotiin joka tapauksessa, mutta se on eri paikassa kun tuo eskari. Matka nyt ei ole pitkä toisistaan, eli on toki mahdollista kuljettaa molemmat.

Tällä hetkellä teen itse lähes 100% etätöitä, eli yksinoloa ei oikeastaan tulisi. Mutta toki varsinaista seuraa ei minusta ole.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   17.3.25 10:28:09

Ottaisin hoitopaikan, koska alle kouluikäinen kuitenkin "häiritsee" työntekoa. Ei tietenkään tahallaan, vaan äidille halutaan kertoa eskaripäivästä ja ilmoittaa, että "Minä otan nyt leivän" tai "saako Katja tulla meille" tai "monelta isi tulee" tai "hakeeko isi Sannin tarhasta' jne.

Päivämäärä:   17.3.25 10:30:12

toi riski siinä kyllä on. Enemmän kyllä tosin olisin huolissaan siitä miten monta tuntia enemmän päivässä tulee jotain telkkarin katselua jne.

Minulla on sellainen työ, ettei keskeytykset sikäli haittaa, mutta pidemmän päälle toki kyllä alkavat haitata.

Rahaa tietysti säästyisi jos hoitopaikkaa ei ole

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   17.3.25 10:38:56

Hoitoon ehdottomasti. Saa leikkiä iltapäivän kavereiden kanssa, eikä tarvitse tylsistyä kotona tai olla ruutujen ääressä äidin tehdessä töitä. Oma työpäiväsikin sujuu paremmin, kun lapsi ei ole läsnä.

"Riippuu matkasta ja vanhempien töistä. Jos koulubussi kuskaa kotiovelle ja jompikumpi vanhemmista tulee pian kotiin, niin en ottaisi. Koko iltapäiväksi en jättäisi yksin enkä laittaisi kävelemään matkaa, joka pelottaa."

Tämä on laitonta. Eskarilaiset ovat "saattaen vaihdettavia", eli vanhemman on oltava vastassa, kun koulukyyti tulee ja lähtee. Lapsi ei myöskään saa lähteä eskarista itse kotiin, vaikka matka olisi lyhytkin.

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   17.3.25 10:47:23

..........: tuo pätee silloin, kun eskarilaisella on se hoitopaikka. Suoraan eskarista saa mennä itse kotiin, mikäli matka on turvallinen.

Päivämäärä:   17.3.25 11:06:01

Kavereiden kanssa toki saa sitten olla enempi jos hoitopaikka on. Toisaalta moni kavereista lähtee jo nyt viskarissa tuolloin klo 13 kun viskari loppuu. Myös kaikki varsinaiset tekemiset tehdään ennen tuota ja loppupäivä on sitten enempi vaan puuhastelua. Lähinnä siis mietin että onko siinä saatu kavereiden kanssa olla tarpeeksi tuossa neljässä tunnissa (9-13)

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   17.3.25 11:15:26

".........: tuo pätee silloin, kun eskarilaisella on se hoitopaikka. Suoraan eskarista saa mennä itse kotiin, mikäli matka on turvallinen."

Totta, olin väärässä. Mutta ei sitä mikään kunta suosittele, ja vastuu matkasta jää täysin vanhemmille. Ja hyvin nopeasti on lastensuojelu kimpussa, jos huomataan, että lapsi on tuossa iässä liian kauan yksin tai ei menekään suoraan kotiin tms.

Olen kuitenkin kuullut ja aina luullut, että taksista tulevaa eskarilaista pitäisi olla vastassa, mutta onkohan se sitten kuntakohtaista, kun en tällaista lakia löytänyt?

Päivämäärä:   17.3.25 11:19:24

Meillähän ei tuota ongelmaa ole, kun olen kotona töissä. Aamut vähän mietityttää kun en vielä tiedä mihin aikaan kyyti hakisi, ettei menisi päällekkäin pienemmän päiväkotikyydin kanssa.

Päivämäärä:   17.3.25 11:19:55

En tiedä, onko kuntakohtaista vai miten menee. Minä olin kotona (töissä) kun eskarilaiset tulivat kotiin, eikä minulle sanottu missään, että pitäisi olla varsinaisesti vastassa. Eikä kuljettaja esimerkiksi nähnyt minua iltapäivisin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.3.25 11:20:57

Ehdottomasti hoitopaikka. Aika tympeää lapsellekin, jos joutuu olemaan keskenään puolet päivästä.

Päivämäärä:   17.3.25 11:22:52

Se voi olla että on tympeää. Nyt kun pitkät päivät hoidossa ni jatkuvasti saa kuulla että enkö voisi hakea jo aiemmin kun kaveritkin lähtee. Todennäköisesti ehkä kumpikaan vaihtoehto ei ole hyvä lapsen mielestä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.3.25 11:25:09

Olen etätöissä mutta eskari on ip kerhossa. Mielekkäämpää olla siellä kuin tuijottaa kotona tv:tä että saan työrauhaa.

Päivämäärä:   17.3.25 11:30:02

Jos ajattelen vain itseni kannalta, niin vähän kyllä kiinnostelisi säästynyt raha. Toisaalta mikä taas ei kiinnostele, niin on se minuuttiaikataulun kyttääminen kuljetuksen kanssa.

Päivämäärä:   17.3.25 11:31:08

Onkohan mahdollista joko perua hoitopaikka taikka ehkä ennemmin hakea sitä jos alkaa tuntua ettei kotona olossa ole järkeä?

Päivämäärä:   17.3.25 11:42:03

Minä ottaisin ilman muuta kotiin suoraan, jos sellainen mahdollisuus on. 6-vuotias ymmärtää kyllä antaa vanhemmalle työrauhan ja lapselle voi varata jotain muutakin tekemistä, kuin telkkarin tuijottamista.

Hoidossa oleminen on aina lapselle aika raskasta, kotona on huomattavan paljon rauhallisempi ja levollisempi ympäristö.

Päivämäärä:   17.3.25 11:46:33

Tuokin on totta. Itseä on tässä vuosien aikana aina eniten harmittanut lasten pitkät päivät hoidossa.

Päivämäärä:   17.3.25 11:52:22

On mahdollista. Sinähän saatat vaikka vaihtaa työpaikkaa!

Päivämäärä:   17.3.25 11:53:50

No sekin. Ehkä menisi ennemmin niin päin, että otan lapselle kyydit ja otan lisäksi varhaiskasvatuksen sitten myöhemmin jos siltä vaikuttaa ettei kotonaolo suju

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   17.3.25 12:15:04

Meillä on ekaluokkalainenkin vielä kerhossa, koska siellä on kaverit ja kotona tylsää. Liikkuvat siellä paljon iltapäivisin ulkona eri peleissä porukalla. Joskus tulee aiemmin kaverin/kavereiden kanssa meille. Silloin itsellä on olotila, että pitää olla itsekin aika pian kotona (yleensä joku onkin meillä etätöissä), etteivät keksi jotain älyttömyyksiä. Ihan hyvällä kyllä keksivät puuhia, ei mitään ilkeyttään, mutta väliin eivät vaan vielä tajua kaikkia vaaroja ja koen olevani vastuussa niistä kylässä olevistakin lapsista. Isomman sisaruksen kanssa ei ollut huolta älyttömyyksistä, joten sai kavereiden kanssa olla kerhossa tai väliin kotona keskenäänkin. Eli riippuu lapsesta & kaveripiirin tilanteesta mikä toimii. Ja omasta keskittymiskyvystä etätöissä ja töiden luonteesta. Itse olen hyvä keskittymään, joten ei haittaa möly töitä tehdessä tai satunnaiset keskeytykset, tarvittaessa vedän oven työhuoneesta kiinni, niin tietävät olla hiljaa.

Päivämäärä:   17.3.25 12:22:04

Meillä nyt on tuo matka tuollainen että ei voi ihan miten sattuu liikkua lapset keskenään varsinkaan. isot voi sotkea pyörällä, mutta meillä ei ole vielä niin isoja lapsia.

Tällä hetkellä olen kallistumassa siihen, että en ota hoitopaikkaa ja jos alkaa kotona tylsistyttämään niin katsotaan sitä sitten uudestaan. Itse käyn yleensä ruokatunnilla hoitamassa hevosen, niin voinhan vaikka myöhästyttää sitä ja ottaa lapsen sinne mukaan, niin tulee ainakin ulkoilupuuhaa. Ja on lapsella vähän harrastuksiakin, niin tulee niissäkin liikuttua ja nähtyä kavereita.

Päivämäärä:   17.3.25 12:26:44

Ihan hyvä ratkaisu (ja niin olisin sanonut, vaikka olisit päättänyt toisinkin). Kyllä se aika näyttää, pitääkö turvautua suunnitelma B:hen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.3.25 12:27:56

Itse en ottaisi hoitopaikkaa. Työskentelen kotona ja lapset tulee kotiin ja keksii itsellensä tekemistä. Välillä katsovat tablettia, mutta touhuavat paljon muutakin.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   17.3.25 12:32:06

Edelliseen tuli vielä mieleen, että meilläkin kun lapsi asuu eri suunnalla kuin kaverinsa, kerho on ollut tärkeä myös kaverisuhteiden muodostumiselle. Moni muu asuu lähekkäin niin, että on helppo käydä naapurista kysymässä eskari/luokkakaveria leikkimään. Meillä oli eskari-iässä ainoastaan yksi samaa ikää oleva lapsi naapurissa (muut yli kilometrin päässä) ja hän oli siellä kerhossa kanssa. Nyt kun oma lapsi oli kerhossa ollut vapaasti kavereiden kanssa eskarin jälkeen (ja on hyvin sosiaalinen), oli kouluun mennessä paljon kavereita, helppo koulunaloitus, eikä jäänyt ulos ”tiettyjen kulmien kaveriporukoista”. Nyt tässä lähelläkin on jo paljon kavereita asumassa, niin tuntuu että heitä väliin tulvii ovista ja ikkunoista meille.

Sama homma oli isommalla sisaruksellaan, joka ei ole ollut niin yltiösosiaalinen, kuin tämä nuorempi. Hänellä on yhä lähellä asumassa vain yksi kaveri, muut koulukaverit 1,5-2km päässä & harrastuskaverit useamman kaupungin alueelta. Tokaluokasta lähtien etäusyys ei enää ole ollut ongelma, kun pystyvät kulkemaan itsekseen. Eskarissa-ekalla vapaa-ajalla sai itsekin vähän nähdä siltikin vaivaa kaverisuhteiden ylläpitämisessä, vaikka oli tuo kerhokin.

Päivämäärä:   17.3.25 12:40:14

Tuokin on hyvä pointti. Mutta on siinä kuitenkin se 9-12 aikaa olla kavereiden kanssa. ja kaverithan on jo tuttuja muutenkin kun päiväkodissa vietetty vuositolkulla.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.3.25 12:50:29

Kuinka paljon rahaa edes oikeasti säästyy? Kun pienemmästä menee joka tapauksessa se isompi maksu. Ja sitten, kun ostat välipalat, askartelutarvikkeita yms.tekemistä kotiin, niin kuinia iso on säästö kuukausitasolla ihan oikeasti.

Päivämäärä:   17.3.25 12:52:18

satasen verran säästyy hoitomaksussa. Toki evästys maksaa sitten vähän enemmän, ehkä sen jugurtin ja leivän verran päivässä. Tekemistä nyt tulee varmaan ostettua joka tapauksessa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.