Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Katoaako toiminnan ihmiset?

Lähettäjä: uyu 
Päivämäärä:   16.3.25 15:31:09

Toiminnan ihmisen minä tässä määritän niin, että tekee itse asioita. Esimerkkejä: laittaa ruokaa, tekee remonttia kotona, poimii marjoja, osaa käyttää poraa, sahaa, kirvestä, vaihtaa lamput, huoltaa terassin, osallistuu talkoisiin, osaa tyhjentää huussin, kasata rakennustelineen, maalata seiniä, vaihtaa renkaat autoon, pestä ja vahata auton, tehdä nuotion, paistaa lettuja muurikalla, osaa haravoida pihaa, leikata pensasaidan, osaa pitää kodin siistinä, silitettävät vaatteet silittää, pesee matot, vaihtaa paristot palohälyttimeen, osaa korjata reikäiset sukat tai lyhentää housujen lahkeet.

Tämä tuli mieleen kun omassa lähipiirissä sina vaan pienempi joukko tekee näitä. Viime kesänä täällä oli raivoisia kommentteja marjanpoimimisesta ja vasta täällä moni piti taloyhtiön talkoita sosiaalisesti hankalina tai vaan turhina.

Ihmisten kädentaidot rapautuu, ihmiset laiskistuu, ostopalvelujen kalleudesta valitaan, mutta itsekään ei haluta tehdä.

Oma käsitykseni on, että nuoremmisra aikuisista (20-50 v) harva on kovin toiminnallinen. Sitten on vähemmistö, ehkä kolmasosa, joka on aktiivinen ja tekee monia em. asioista.

Mikä käsitys on sinulla?

Re: Katoaako toiminnan ihmiset?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.3.25 15:34:26

Uyu, riippunee piireistä,joissa liikkuu. Omassa kuplassani kaikki tekevät kaikkia tai osaa mainitsemistasi asioista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.3.25 15:35:04

Tiesin että Ällö vastaa tähän.

Lähettäjä: Iita 
Päivämäärä:   16.3.25 15:46:41

Ällö on hyvä kehumaan ittiään mutta onko käytännön tekemiseen rahkeita tai haluakaan.Tsemppiä miehelle.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.3.25 15:49:12

Kaikki osaavat ja tekevät jotakin, muttei juuri noita. Omilla isoisilläni ei edes ollut autoa, vaan hevoset.

ihminen on sen verran rationaalinen elukka, että tekee sen mikä on hyödyllistä, muttei esim. huvikseen sytyttele kaupungissa nuotioita (pl. pyromaanit).

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   16.3.25 15:50:47

Tietty osa ihmisistä säilyy toiminnallisina. Ne, jotka osaavat kasvattaa lapsensa.
Ja sitten tämä suuri osa, joka vaan taantuu.

Edes ammatikoulusta ei enää valmisru ihmisiä, jotka osaisivat yhtään mitään. Kotoa pit kaiken osaamisen lähteä.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   16.3.25 15:51:53

Tosiaankin riippuu piireistä, tai ehkä ennemminkin asuinpaikasta. Ei mökittömän kerrostalossa ssuvan kaupunkilaisen ole välttämättä koskaan tarvinnut tyhjentää huussia, käyttää kirvestä, huoltaa terassia, leikata pensasaitaa yms.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   16.3.25 15:54:33

Oon myös sitä mieltä, että toiminnallisuus ja arjen hallinta konsteineen opitaan kotona.
Toki elämä opettaa, jos on halua oppia.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   16.3.25 16:02:03

Teen noita kaikkia. Mutta olen miettinyt, katoaako toiminnan ammatit, kun tulee tekoäly ja kaikki haluavat vain vaikuttaa ja mainostaa. Onko enää seppiä, suutareita, putkimiehiä, vai isketäänkl kaikki vaan tuotteet instaan ja kukaan ei osaa enää korjata mitään, kun ostetaan 14e:n kangaspaikka tai uudet housut. Tekoäly ehkä tyhjentää myös huussin...tai ainakin sanoo ohjeet siihen.

Päivämäärä:   16.3.25 16:10:19

Olen tehnyt kaikkea, paitsi autoon liittyvää. Asuntoani remontoin syksyllä ja paskaahan se töiden ohella oli, kun öisin maalasin. Perustaitoja nuo aloituksessa mainitut. Partiossa opittiin pentuina ja tekemään polttopuita yms. Aivan samoin valtaosa kavereistani tekee. Kaikki ei sitten tee ilmeisesti, superihminen en ole, eikä musta sellaista tule, mutta lapsesta asti osallistuttiin tekemään.

Mulle oli joskus yllätys, kun luin täältä jonkun äidin kommenttia, että hänestä on tylsää leikkiä lapsen kanssa. Ei meillä äiti koskaan leikkinyt meidän kanssa- itse leikittiin ja kaikki äidin kanssa tehty oli jollain tasolla hyödyllistä. Luki kirjaa, opetti kirjaimia, uitiin, marjastettiin tms ja musta se oli kivaa silloin. Ainakaan meistä kukaan ei ollut uusavuton, kun kaikkea sai tehdä ja kokeilla.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.3.25 16:24:17

Minä pidän suurinta osaa noista jutuista joutilaitten ihmisten juttuina, en toiminnallisten. Toiminnalliset ihmiset etenevät töissä ja harrastavat aktiivisesti, eikä vuorokaudessa riitä tunnit mihinkään sukan parsimiseen tai auton vahaukseen. Sukat ostetaan ja auto vahautetaan jne.

Jos jäisin työttömäksi, niin tuollaisia pikkupuhteita voisi harrastella, ettei vallan laiskistu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.3.25 16:26:18

Jos asuu kaupungissa niin harvemmin terasseja öljytään. Monilla on raskaat työpäivät, esim. herätään kuudelta ja viedään lapsi päikkyyn, töissä ollaan ja lapsi päikystä ja kauppa, siinä on kello jo viisi-kuusi ja vielä on kotihommat. Illalla jos saa 30 minuuttia omaa aikaa niin vähiin jää energiat että viitsisi lauantaina mennä jonnekin talkoisiin.

Kun mä muutin parikymppisenä helsinkiin 2001 ja tutustuin siellä ihmisiin, ei kukaan ikäiseni tyttö ollut koskaan ollut marjoja metsässä poimimassa mikä itselleni, maalaiselle oli ihan selviö kesän homma.

Elikä voisi sanoa että hommat riippuu siitä missä asuu ja millainen on oma arki.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   16.3.25 16:31:55

"Minä pidän suurinta osaa noista jutuista joutilaitten ihmisten juttuina, en toiminnallisten. Toiminnalliset ihmiset etenevät töissä ja harrastavat aktiivisesti"

Eiköhän tässä ole kyse vain siitä mitä tykkää touhuta/harrastaa.

"Jos asuu kaupungissa niin harvemmin terasseja öljytään."

On kaupungeissakin omakotitaloja ja monen rivarikämpästä löytyy terassi.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.3.25 16:40:55

"Eiköhän tässä ole kyse vain siitä mitä tykkää touhuta/harrastaa."

Työssäkäyvän perheellisen vapaa-aika on rajallinen. Nuo jutut ovat enemmän sitä aikaa, kun äidit olivat kotiäiteinä.

Päivämäärä:   16.3.25 16:41:01

Riippuu missä asuu. Toiminnallisuuden voi määritellä eri tavoin. Esimerkiksi aloittajan mainitsemilla asioilla ja sitten toiminnallisuutta on vaikka vapaaehtoistyö ja hyväntekeväisyys. En ihan tavallista työssä käyntiä laskisi tässä toiminnallisuudeksi, pidän sitä normina.

Lähettäjä: pete 
Päivämäärä:   16.3.25 16:42:35

Harvalta naiselta onnistuu nuo kaikki, miehiltä useammin.

Päivämäärä:   16.3.25 16:44:34

. , sama, työ on normi. Siinä ohella sitten tehdään pakollisia touhuja, jotka vaan pitää suorittaa.

Harrastuneisuus on sitten omaa hupia ja vapaa-aikaa.

Päivämäärä:   16.3.25 16:51:24

Mun lähipiirissä on pelkkiä toiminnan ihmisiä. Toki kun kaveripiirissäkin on vain koira- ja hevosharrastajia niin epä niihin toimettomiin tule missään törmättyä. Tai mies ei ole niistä piireistä mutta hän aina saa jonkun idean ja seuraavassa hetkessä opettelee miten se tehdään ja sitten onkin jo tekemässä. Just remontoi asuntonsa sisäpinnat kokonaan ja nyt aikoo muurata sinne levinuunin :D ihan tekeväisiltä vaikuttavat hänen kaverinsakin.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   16.3.25 16:53:08

Aloituksen listasta lampun ja paristojen vaihto olivat ainoita pakollisia.

Lähettäjä: Jeda 
Päivämäärä:   16.3.25 16:56:14

”riippunee piireistä, joissa liikkuu. Omassa kuplassani kaikki tekevät kaikkia tai osaa mainitsemistasi asioista.”

Samaa mieltä

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   16.3.25 17:02:13

"Työssäkäyvän perheellisen vapaa-aika on rajallinen. Nuo jutut ovat enemmän sitä aikaa, kun äidit olivat kotiäiteinä."

Kai minäkin olen sitten kotiäiti, kun nuo kaikki onnistuu.
Omistan jopa ompelukoneen.

Perheellinen myös olen, mutta nuorin on jo 16, että ei hänen perään tarvitse enää kotiäiteillä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.