Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä luopuisin (on rahasta)?

Lähettäjä: vv 
Päivämäärä:   16.3.25 12:51:55

Tilanne on se, että olen tähän asti asunut aina varsin pienissä ja huonokuntoisissa asunnoissa. Nyt sain ekaa kertaa vuosiin vakityön, jossa on edes sen tasoinen palkka, että kehtaisi mennä pankista asuntolainaa kysymään. Tuntuu, että olen elänyt vuosikausia "sitten kun" -elämää ja seinät ovat kaatuneet päälle nykyisessä kodissa. No, päädynpä ostamaan tai vuokraamaan isomman asunnon, niin on selvää, että asumiskulut tulevat nousemaan. Lisäksi minulla on ollut siskoni kanssa yhteinen auto, mutta se alkaa olla siinä kunnossa, että auton vaihto olisi ajankohtaista viimeistään vuoden sisään. Ja siskoni haluaa seuraavaksi hankkia uuden auton yhdessä puolison kanssa.

Itselleni oma auto on jatkossakin aika lailla pakollinen. Periaatteessa pääsen tarvittaessa nykyiseen työhöni ja takaisin bussilla, mutta sinne ja takaisin menee yhtään sopivaan aikaan ainoastaan yksi bussi kumpaankin suuntaan. Eli sitten jos se jättää tulematta tai itse myöhästyn (vaikka työpäivä venyy itsestä riippumattomasta syystä), niin ei pääsekään millään. Lisäksi suurin osa kavereista asuu niin, että bussilla ei ole mahdollista mennä heidän luokseen. Rakastan myös käydä esim. ulkoilemassa luontoalueilla, talvella hiihtämässä eri paikoissa jne, mikä ei valitettavasti ole mahdollista ilman autoa. Ratsastamassa käyn myös tällä hetkellä, mutta se on yksi kohde, mitä mietin säästönä...

Eli on selvää, että kun uusi auto pitäisi hankkia, siihen liittyvät kulut tulevat jatkossa vain minulle ja asumiskulut tulevat nousemaan, niin jostain pitää säästää, tai ainakaan muut kulut eivät saisi kasvaa. En vain osaa päättää, mistä luopuisin! Luopuisinko ratsastuksesta, joka on nykyään kyllä järjettömän kallista. Minulla oli muutama vuosi sitten vakava uupumus, jonka vuoksi myös ratsastus meni pitkään ihan pipariksi. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt tuolloin tajuta pitää taukoa, mutta ei, yritin vain kahta kauheammin ja otin mieluumminkin enemmän tunteja. No, nykyään käyn vain kerran viikossa tunnilla ja on alkanut taas jotenkin sujua. Aina välillä tietty turhauttaa, että olen kaukana siitä tasosta mitä aiemmin olen ollut, mutta sitten jos mietin lopettamista, niin tuntuu, että tunnit sujuvatkin taas ja ryhmä ja talli ovat niin kivoja. Mutta onko se sen rahamäärän arvoista, mitä siihen menee, niin en tiedä. Toisaalta myös hevoset ovat edelleen aika vahva osa identiteettiäni, kun olen lapsesta asti harrastanut.

Minulla on kuitenkin ollut myös unelma, että hankkisin oman koiran. Toimin tällä hetkellä eräänlaisena sijaiskotina yhdelle kodinvaihtajalle ja minun olisi periaatteessa mahdollista saada koira itselleni. Olenkin siihen jo aika ihastunut, mutta tuo taloudellinen asia mietityttää. Periaatteessa siis taloudellisesti kaikkein vastuullisinta ja turvallisinta olisi sekä lopettaa ratsastus, että olla pitämättä koiraa. Toisaalta jompaankumpaan voisi olla varaa ja silti rahat riittäisivät, tosin säästöön en saisi kummoisestikaan. Mutta onko elämä sitten ihan ankeaa, koiran kanssa touhuaminen ja ratsastus ovat kuitenkin aika tärkeä sisältö elämässäni. Tykkään kyllä esim. käydä juoksemassa ym. edullisia harrastuksia, mutta mikään ei oikein innosta niiiin paljoa.

Tiedän, että aikuisen elämä on valintoja, ellei sitten ole niin hyvää tulotasoa, että riittävät kaikkeen mistä haaveilee. Oma valintani on nyt ainakin se, että oman hyvinvoinnin takia tarvitsen vihdoin vähän enemmän ja parempikuntoisia neliöitä ympärilleni. Joten jostain pitäisi luopua, mutta en osaa päättää, että mistä?

Re: Mistä luopuisin (on rahasta)?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   16.3.25 13:03:37

Kannattaa aloittaa siitä että ihan laskee paperille, mitä erilaiset asumiskustannukset tarkoittaa muuten käyttörahan suhteen. Ja pyöritellä numeroita useammassa eri mahdollisuudessa.

Sitten listaa plussat ja miinukset kaikesta paperille ja ala miettiä mitä ilman et halua elää. Kannattaa muistaa myös että ratsastuksen voi pistää tauolle ja aloittaa uudestaan jos tuntuukin siltä että se olikin itselle tosi tärkeä juttu, päätökset eivät ole millään tavalla lopullisia

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   16.3.25 13:32:20

En ostaisi asuntoa vaan jatkaisin vuokralla.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   16.3.25 13:47:48

En hankkisi omaa autoa. Auto on ihan järjetön kuluerä kun huomioi hankintahinnan ja arvonaleneman. Mikset hankisi kämppää töiden läheltä? Tai sitten kuljet sillä yhdellä bussilla ja pidät huolen siitä, että ehdit siihen aina. Bussit kuitenkin pääsääntöisesti ajetaan, joten jos bussi nyt joskus jättääkin tulematta taksi/uber tmv tulee halvemmaksi yksittäisinä kertoina kun auton pitäminen. Jos taas työnantaja edellyttää ylitöihin jäämistä lupaudut vain jos paluukyyti taksilla korvataan.

Luontokohteisiin, hiihtämään yms menisin esim. kavereiden kyydillä (bensat toki korvaisin). Ehkä hankkisin sähköpyörän ja polkisin sillä pitempiäkin matkoja, esim. sinne tallille.

Vähän vaikea antaa mielipiteitä kun itse asuu pk-seudulla, jossa pääsee bussilla/junalla yms. tallille, hiihtämään, golffaamaan, kavereille.. ja ollaan kuljettu myös kimppakyydeillä sellaisille talleille, joille ei bussit kulje. Etäisyydethän tässä on nyt avainasemassa ja se mistä kämppä on järkevä hankkia (vuokralla en haluaisi asua, olen ostanut oman heti kun valmistuin ja se on aina tullut halvemmaksi kuin vastaavassa kämpässä vuokralla asuminen).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.3.25 13:59:15

ei ei ei ei noin.
olet vasta pääsemässä jaloillesi.
ota asia kerrallaan ja aloita miettimällä mitä tarvitset. esim se auto. jos haluat sen. osta ja maksa pois. sinä aikana ietit mikä seuaava, se koira kenties.
aina kun teet jonkun hankinnan, uutoksen, niin elä sen asian kanssa tovi että konkretisoituu paremmin mihin se raha menee ja mistä pystyt säästämään.
kummasti ne mää tahon-halutkin vaihtuu siinä kun rauhassa ottaa asian kerrallaan.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.3.25 14:09:24

Hanki asunto työn läheltä niin, ettei auto ole pakollinen. Laitat säästyneen rahan asumiseen.

Asuntojen arvot voivat laskea vielä, muttei vuosikausia, joten oma asunto on hyvä sijoitus, jos työsi on satavarma.

Pyörittele tosiaan numeroita paperilla, ja laske kaikki eri vaihtoehdot.

Päivämäärä:   16.3.25 14:11:30

Ihan hullua nostaa asumiskuluja mutta itsepä törsäät. Mä sain ekana työvuotenani säästöön 15 tonnia kun jatkoin pikkuyksiössäni asumista ja säästöstä innostuneena en muuttanutkaan kuten suunnittelin vaan jatkoin siinä asumista.

"En hankkisi omaa autoa.."

Aloittaja kertoo että töihin menee yksi bussi ja töistä tulee yksi bussi. Mitä tapahtuu jos se yksi bussi menee hiukan ajoissa tai töissä menee hiukan pidempään? Sillä ei työpaikkaa kauan pidetä että jää työpäiviä välistä kun bussi ei tulekaan. Mä itse olen elänyt tuota elämää ja siitä ei tullut mitään. Sitä ei tiedä mitä se on ellei koe. Oikeasti paikallisbussit on usein myöhässä ja talvella välillä jää autorikon takia vuoro kulkematta. Lisäksi kaupassa ei voi käydä ollenkaan koska tosiaan töihin kulkee yksi vuoro ja töistä tulee yksi vuoro. Ei voi käydä kaupassa. Vkloppuisihan nuo eivät usein kulje ollenkaan vaan koulupäivisin 7-16.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   16.3.25 14:33:03

Minä taas on ikimaailmassa luopuisi autosta. Auto merkitsee minulle vapautta.

Itselleni myöskin riittävän iso, kaunis ja mukava asunto on todella tärkeä juttu. Mutta asumiselle on paljon valinnanvaraa. Voit myös tehdä jonkun järkevän kompromissin, joka parantaa kuitenkin asumismukavuuttasi olennaisesti. Mielestäni oman asunnon ostaminen on järkevää, jos on ajatus jäädä paikkakunnalle tai asunnot liikkuvat muuten hyvin. Muuttotappiopaikkakunnalta ei välttämättä kannata ostaa, jos ei ole aivan varma, että aikoo jäädä sinne.

Ennen koejan päättymistä en tekisi yhtään siirtoa, vaan odottaisin siihen asti.

Ratsastustunteja on lopettaisi etupainotteisesti, vaan siinä kohtaa sitten, jos näyttää, ettei rahat riitä. Tai harventaisin vaikka irtotuntiin kerran kuukaudessa. Pääsisikö jollekin tallille muuten touhuilemaan hevosten kanssa ilman ratsastusta?

Koira-asian jättäisin toistaiseksi hautumaan. Liikaa elämänmuutoksia samalla kertaa. Ja tunnustelisin rauhassa, riittääkö koiraan rahaa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.3.25 14:41:10

Jos nyt on kuitenkin lainakoira, siihen omaan koiraan voi säästää etupainotteisesti. Laittaa kahvipurkkiin koiran hinnan ja, ruokakulut ja arvioidut ell-kulut, ja katsoo, kertyykö purkkiin rahaa. Eli olisiko koiraan varaa (hirveästi kaikesta muusta tinkimättä).

Mikäli olet jo maksanut kevään ratsitunnit, tätähän ei tarvitse hetkeen miettiä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   16.3.25 14:45:08

En säästäisi autossa. Tai säästäisin siinä mielessä, että muutamalla tonnilla saa jo ihan kelvollisen pelin. Auton voi päivittää parempaan sitten halutessaan siinä kohdassa kun säästöjä on kertynyt. Jos busseja töihin kulkee vain yksi, niin aika stressaavaksi käy elämä kun on sen mukaan kaikki onnistuttava aikatauluttamaan. Ja joskus voi tulla se päivä kun se bussi ei tulekaan.

Kavereiden kyydillä luontokohteisiin retkeilemään ja hiihtämään? :D Ensinnäkin outo oletus, että jokaisella on kavereita joilla on aikaa toimia jonkun taksikuskina. On myös tosi harmittavaa jos vaikka lauantaille luvataan ihanaa keliä ja sunnuntaille kunnon räntäsadetta, ja kaveri sanoo että juu sunnuntaina voin kuskata. Ja mitä se kaveri sitten tekee sen aloittajan retkeilyn tai hiihtämisen ajan jos välimatkaa on ja jos kaveri ei halua retkelle/hiihtämään mukaan? Tai mitä jos ap haluaa liikkua luonnossa yksin omaan tahtiinsa eikä edes halua kaveria mukaan?

Mutta... No minä säästäisin siinä asumisessa ja jättäisin ratsastuksen tauolle jos siitä nauttiminen on edelleen vähän kysymysmerkkinä. Tai kävisin satunnaisesti maastoilemassa tuntien sijaan, tai etsisin jonkun halvan vuokriksen tai vaiikka hevosen jolla saisi ratsastaa ilmaiseksi tai tallitöitä vastaan (sellaisten kanssa itse olen harrastanut viimeiset 10v, en ole ratsastuksesta euroakaan maksanut). Mä sain juuri itse 10te vuodessa säästöön keskimäärin 1900e/kk brutto. Ihan vain koska halvat asumiskulut. Ajattelin asua epämukavasti vielä ainakin vuoden tai pari, jotta saan kunnon puskurin kerättyä eikä talous sitten varmasti kaadu vaikka tulisikin joskus joku isompi meno tai pienemmät tulot. Voin asua mukavammin sitten rahan säästämisen jälkeen, sitten kun pienemmän kuukausittaisen summan säästäminen tuntuu riittävältä.

Koirista en ole itse luopunut vaan niitä on nytkin pari kotona. Eipä noihin normaalioloissa paljon rahaa kuukaudessa mene, yhteen koiraan ehkä 50e/kk. Ja harrastusmaksut, mutta ne on vapaaehtoisia. Se puskurirahasto tulee sitten tärkeäksi siinä kohdassa jos tulee jotain eläinlääkärikäyntejä tai muuta. Silloin voin ottaa rahaa sieltä eikä tarvitse nipistää mistään elämisestä.

Mutta se tärkein pointti ehkä se, että älä haali lisää menoja heti tulotason kasvaessa. Se on aika iso virhe. Kerää ensin puskuria säästöön ja mieti sen jälkeen mihin haluat rahasi laittaa. Älä hätäile päätösten kanssa vaan mieti niitä ihan rauhassa ja ajan kanssa. Ja varo elämästä yli varojesi.

Päivämäärä:   16.3.25 14:50:27

Itse miettisin omaa hyvinvointia näitä valintoja tehdessä. Minkä arvoisia näistä asioista kukin on?

Esimerkiksi jos oikeasti autottomuus aiheuttaisi kohtuuttomasti stressiä ja huonontaisi siten elämänlaatua (ja nykyinen asunto on kuitenkin ihan ok) niin priorisoisin auton. Itselläni ei ole autoa ja käytän julkisia mutta ymmärrän miten paljon stressiä hankalat työmatkat yms voi aiheuttaa.

Tämähän on vähän sellaista arvottamista, että nostaako vaikka oman asunnon tuoma turva enemmän hyvinvointia kuin ratsastus.

Ratsastuksen toki voi lopettaa tai ottaa taukoa koska vain, joten on sinänsä joustava kohde. Koira on koiran loppuelämän hankinta, ja sitouttaa tietysti paljon enemmän kuin yksi ratsastustunti viikossa. Mahtuisiko koira pieneen asuntoosi?

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   16.3.25 17:22:32

Minä ostaisin sen auton, parilla tonnilla saa ihan ok kuntosen auton jolla pääsee minne haluaa ja millon haluaa. Mikään muu ei oo yhtä inhottavaa kuin henkilö joka luulee että bansakuluilla voi matkustella toisen kyydissä.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   16.3.25 17:38:03

"Aloittaja kertoo että töihin menee yksi bussi ja töistä tulee yksi bussi. Mitä tapahtuu jos se yksi bussi menee hiukan ajoissa tai töissä menee hiukan pidempään?"

Kannattaa lukea vähän pitemmälle kuin eka lause.

"Ja mitä se kaveri sitten tekee sen aloittajan retkeilyn tai hiihtämisen ajan jos välimatkaa on ja jos kaveri ei halua retkelle/hiihtämään mukaan?"

Voi jestas, tietenkin tehdään niitä aktiviteetteja mitä kaverikin haluaa.

"Tai mitä jos ap haluaa liikkua luonnossa yksin omaan tahtiinsa eikä edes halua kaveria mukaan?"

No sitten aloittaja menee sinne lähiluontoon ihan vaan kävellen ja/tai vuokraa silloin tällöin auton pitempää reissua varten.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.